quote:Verklaar het begrip 'Koude Oorlog' en leg uit waarom het moeilijk is precies aan te geven wanneer de Koude Oorlog is begonnen.
Het was in de laatste ijstijd en toen waren er nog geen geschiedenisboeken.
Het waren strenge winters die veel levens hebben geëist. Maar wanneer waren de winters het strengst?
De Amerikaanse president vond Mao een koude kikker. We weten niet waarom.
quote:Wat was tijdens de Duitse inval in mei 1940 het voornaamste element van de Nederlandse verdediging? En waarom was die techniek eigenlijk achterhaald?
quote:Zo hard mogelijk weglopen. De Duitsers haalden ons in, want ze aten gezonder.
wahahahahahaquote:Op zondag 7 januari 2007 16:05 schreef Drugshond het volgende:
Ik ruik handel, we kunnen de uitspraken van Meki , BSB en co bundelen.
Weet het ook niet; omdat die boeren schapen hadden en de fabriek zo dicht bij de grondstof stond (lage transportkosten)? En 2: vanwege de hoge werkloosheid waren de lonen in die regio`s lager?quote:Op zondag 7 januari 2007 16:01 schreef sp3c het volgende:
mjah geef is het juiste antwoord op "Noem twee redenen waarom de eerste textielfabrieken van Nederland juist in Twente en Noord Brabant stonden."
ik weet het niet en zonder te leren had ik het bij de goede man in de klas ook niet geweten, mijn antwoord was dan "omdat daar allemaal boeren wonen en die werken harder" geweest
die is goed in ieder geval.quote:Op zondag 7 januari 2007 16:38 schreef Napalm het volgende:
[..]
Weet het ook niet; omdat die boeren schapen hadden en de fabbriek zo dicht bij de grondstof stond (lage transportkosten)? En 2: vanwege de hoge werkloosheid waren de lonen in die regio`s lager?
Ik ben zelf geen expert, maar ik vind de tot nu toe voorgedragen redenen best plausibel. Ik kan me voorstellen dat Noord-Brabant het Belgisch voorbeeld heeft gevolgd.quote:Op maandag 8 januari 2007 16:50 schreef Drugshond het volgende:
Ghe, weten we zelf wel hoe het nu zit met die textielverwerkende industrie van weleer ?
Wat bedoel je met textielverwerkende industrie? De textielindustrie, of die lui die poetslappen enzo maken uit lompen?quote:Op maandag 8 januari 2007 16:50 schreef Drugshond het volgende:
Ghe, weten we zelf wel hoe het nu zit met die textielverwerkende industrie van weleer ?
in het westen had je ook textielindustrie, (1 van) de eerste stoomfabrieken in de textiel in Nederland waren in Leiden te vinden bv., maar het oosten en zuiden hadden het voordeel dat de levenskosten een stuk lager was dan in de steden in het westen zodat fabrikanten niet zoveel loonkosten hoefden te maken, veel mensen hadden ook nog eigen grond om eigen voedsel te telen en vee te houden bv., trouwens in de 18e eeuw al (dus voor de industrialisatie) besteden textielondernemers uit het westen veel werk in Brabant uit, ten nadele van de werkgelegenheid in de textielsteden in het westen die deels daardoor in verval raaktenquote:Op donderdag 1 februari 2007 15:59 schreef JaFFe het volgende:
Volgens mij is de aanwezigheid van beken van groot belang op de textielindustrie. Dus het gebruik van waterkracht en afvoer. Daarom liggen de fabrieken in Twente en Brabant.
Heb je 't topic wel gelezen? Het is nl. geen stelling van TS.quote:Op woensdag 7 februari 2007 03:13 schreef sanni het volgende:
Wat een achterlijke TS... De Duitsers....als je zoiets leest dan denk je
in de trand van De Fransen en de Yanks niet dit.kuttopic
![]()
In mijn tijd was het geschiedenis onderwijs al belabberd.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 23:11 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Beschamend dat de jeugd van tegenwoordig niets van geschiedenis weet...
Bij mij ook, eindeloos vaderlandse geschiedenis waar eigenlijk nauwelijks echt iets werd verteld buiten jaartallen en wie met wie trouwde, en waar er een slag was.quote:Op woensdag 7 februari 2007 11:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
In mijn tijd was het geschiedenis onderwijs al belabberd.
Adolf wiequote:Op woensdag 3 januari 2007 19:07 schreef Yildiz het volgende:
Op sommige VMBO scholen géven ze gewoon geen geschiedenis nóch aardrijkskunde.
Dat is toch te triest voor woorden...
Misschien schat ik de huidige middelbare scholier te hoog in, maar dit lijkt me duidelijk een antwoord om grappig te doen hoor. Deden wij ook geregeld, maar dan met natuur/scheikunde. Jan springt omhoog, hoe heet de voornaamste kracht? -Jan. Dat soort dingen. dat was in de brugklas reuze leuk, hoor.quote:Op woensdag 24 januari 2007 10:39 schreef BlaZ het volgende:
Noem drie argumenten waarmee in de zeventiende en Achtiende eeuw de slavernij werd verdeligd.
Zo zien ze nog eens iets anders van de wereld.
dan is dat nu beter geworden er wordt veel meer nadruk gelegd op waarom iets gebeurd dan wanneer.quote:Op woensdag 7 februari 2007 12:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bij mij ook, eindeloos vaderlandse geschiedenis waar eigenlijk nauwelijks echt iets werd verteld buiten jaartallen en wie met wie trouwde, en waar er een slag was.
Gelukkig was ik nieuwsgierig en heb het nagehaald met de nodige boeken.quote:Op woensdag 7 februari 2007 16:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dan is dat nu beter geworden er wordt veel meer nadruk gelegd op waarom iets gebeurd dan wanneer.
Maar met die twee uurtjes Geschiedenis in de week kan je altijd nog maar heel weinig behandelen, blifjt frustrerendquote:Op woensdag 7 februari 2007 16:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dan is dat nu beter geworden er wordt veel meer nadruk gelegd op waarom iets gebeurd dan wanneer.
Ik heb 3 uur in 3havo. Met een docente die niet eens de woorden goed kan uitspreken. Fasscjisme, Beurscragh (wtf), Verenigd Koninkrijk Engeland noemen, Sovjet Unie Rusland, en ga zo maar door. Schiet ook niet op.quote:Op woensdag 7 februari 2007 16:29 schreef Agrafes het volgende:
[..]
Maar met die twee uurtjes Geschiedenis in de week kan je altijd nog maar heel weinig behandelen, blifjt frustrerend
Fascisme op z'n Italiaans uitspreken en Beurskrach met de ch van kachel zeggen in plaats van Beurscrash is gewoon goed hoor. En die andere twee zijn heel normale vormen van ingeburgerd taalgebruik. Iedereen weet wat je bedoelt als je 'Engeland' zegt om het Verenigd Koninkrijk aan te duiden. Andersom: zeg jij nooit 'Amerika' als je eigenlijk de Verenigde Staten van Amerika bedoelt?quote:Op donderdag 8 februari 2007 00:42 schreef Xenwolfie het volgende:
[..]
Ik heb 3 uur in 3havo. Met een docente die niet eens de woorden goed kan uitspreken. Fasscjisme, Beurscragh (wtf), Verenigd Koninkrijk Engeland noemen, Sovjet Unie Rusland, en ga zo maar door. Schiet ook niet op.
Als je mij nu vraagt om even te gaan hoofdrekenen, dan doe ik er ook lang over. Ik mag namenlijk alles doen met de rekenmachine. Ik heb nu 1,5 jaar gebrekkig Nederlands gehad (slechte leraar), en ik sta zelfs een onvoldoende. Ik maak heel veel D en T fouten en dat is dood en doodzonde. Ik ben blij dat die lerares weg is. Maar ik neem aan dat het wel op meer scholen niet pluis is. Geschiedenis is een ander verhaal, ik vind dat leuk. Maar veel mensen in de klas hebben het er maar moeilijk mee, die halen zware onvoldoendes.quote:Op donderdag 8 februari 2007 02:53 schreef StefanP het volgende:
Triest. Bijzonder triest. Wat leren kinderen in hemelsnaam op school tegenwoordig? Rekenen kunnen ze niet, spellen is een mysterie en geschiedenis is ook al een raadsel voor ze.
Klinkt best logisch, maar toen de textiel industrie op het hoogtepunt was ( eind 19de eeuw) waren er geen vrachtwagens om dat spul te vervoeren en het wilhelminakanaal was pas in 1923 gereed.quote:Op zondag 7 januari 2007 17:24 schreef Drugshond het volgende:
Ik denk dat de situatie anders is, voor het soepel maken van textiel had je amoniak nodig. Amoniak kun je maken van menselijke en dierlijke urine.
Tilburg is van orgine een textielstad, en ze hebben daar in het verre verleden nog urine opgehaald voor de Textiel verwerking. Tilburg = Kruikenzeiker stad tijdens carnaval.
Dus dat de textielregio's dichtbij boeren bedrijven zaten lijkt me wel logisch. Tel daarbij op dat je vanuit beide gebieden snel over de grens bent is ook een aantrekkelijk gegeven voor de export.
Loonkosten was ook mijn eerste idee, maar 'een tweede reden': geen idee.quote:Op maandag 8 januari 2007 16:50 schreef Drugshond het volgende:
Ghe, weten we zelf wel hoe het nu zit met die textielverwerkende industrie van weleer ?
Veel leuker was de vrouw die met haar vatsige kop in Lloret stond ofzo, met haar rug naar de zee en doodleuk Tsjechië aanwees als land waar ze op dat moment zat...de zee was gewoon geen hint groot genoeg, om het toch ergens bij een kuststreek te gaan zoeken.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 10:26 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
De legendarische mevrouw die ergens in Oostenrijk op wintersport was en op de kaart Enschede aanwees. "Volgens mij zitten we hier..."
blablablaquote:Op donderdag 8 februari 2007 08:57 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Fascisme op z'n Italiaans uitspreken en Beurskrach met de ch van kachel zeggen in plaats van Beurscrash is gewoon goed hoor. En die andere twee zijn heel normale vormen van ingeburgerd taalgebruik. Iedereen weet wat je bedoelt als je 'Engeland' zegt om het Verenigd Koninkrijk aan te duiden. Andersom: zeg jij nooit 'Amerika' als je eigenlijk de Verenigde Staten van Amerika bedoelt?
Ontopic: Sommige van de antwoorden in die tests vind ik eerder getuigen van inventiviteit en een gezond gevoel voor humor dan van domheid, eigenlijk...
De spreekwoordelijke pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.quote:Op donderdag 8 februari 2007 02:53 schreef StefanP het volgende:
Leuk om te lezen hoor - maar je moet wel oliedom zijn om dergelijke onzin te verzinnen. Het zijn nou niet echt ingewikkelde vragen, iedereen met een beetje algemene ontwikkeling moet ze direct kunnen beantwoorden.
Triest. Bijzonder triest. Wat leren kinderen in hemelsnaam op school tegenwoordig? Rekenen kunnen ze niet, spellen is een mysterie en geschiedenis is ook al een raadsel voor ze.
Een schande. Ik kan het niet anders zeggen.
Beetje flauw dit.quote:Op donderdag 15 mei 2008 02:56 schreef Pumatje het volgende:
blablabla
Docent heeft voorbeeldfunctie en mag je van verwachten dat ze het verschil tussen Engeland en Verenigd Koninkrijk of Rusland en de Soviet unie kan begrijpen en kan plaatsen in de juiste omgeving/context.
Hoezo?quote:
Onzin, juist als (geschiedenis)leraar is het toch van belang dat je de benaming correct formuleert? Als jij als leraar de leerlingen het niet juist aanleert, wie gaat het dan doen?quote:Op zaterdag 17 mei 2008 21:45 schreef mane het volgende:
Ik denk dat er betere criteria zijn voor het bepalen of iemand een goede (geschiedenis)docent is. Zoals eerder al werd geschreven; dit soort benamingen worden in spreektaal vaak wel door elkaar gebruikt. Het is hooguit slordig of inconsequent. Maar daar valt of staat een goede geschiedenisles niet mee.
Ja want dat zei ik ook, bedankt dat je dat even voor me invult.quote:Maar hee, het is natuurlijk altijd leuk als je jezelf slimmer acht dan je docent..
Doe ik dat dan?quote:En daarnaast is niets leuker dan je docent afzeiken.
Dat moet die leraar zelf weten, daar ben ik niet verantwoordelijk voor, ik heb er ook niet echt een mening over, wellicht gaf de leraar het boekje uit, niet zozeer om leerlingen af te zeiken, maar om te laten zien dat er ook wel eens leuke dingen gebeuren op een school? Weet ik veel, ik ken zijn motivatie niet en ik heb het hem ook niet gevraagd, maar ik ben blij dat jij wel meteen kan oordelen...dat scheelt weer voor ons, hoeven wij er niet te veel over na te denken.quote:Zoals docenten het vaak heel leuk vinden om hun leerlingen af te zeiken. Sommigen gaan zelfs zover dat ze er een boekje over schrijven..
Tja en ik vind dat het bij elk vak ook om de details gaat. Maar goed wellicht komt het omdat ikzelf altijd de leraren die daar wel op lette het meest waardeerde.quote:Op zondag 18 mei 2008 00:55 schreef mane het volgende:
Ik zeg niet dat het helemaal niet belangrijk is, hooguit dat er belangrijkere zaken zijn. En dat dit niet het verschil maakt tussen wel of niet een goede docent zijn, wat mij betreft. Niet alles is even belangrijk, dat wil niet meteen zeggen dat ik het helemaal niet belangrijk zou vinden. Ik vind het flauw om iemand zoiets zwaar aan te rekenen zoals ik het ook flauw vind om mensen af te rekenen vanwege het feit dat ze bijvoorbeeld niet het precieze jaartal van een gebeurtenis weten. Dat is niet waar het vak geschiedenis om gaat voor mij.
Ik ben geen historicus en ook geen docent en toen? Is mijn mening nu minder?quote:Ik ben historicus én docent dus lijkt het me logisch dat ik hierover een mening heb.
Ik reken het de docent inderdaad aan en vind dat als een docent zijn vak echt serieus neemt, hij/zij ook op de details let, maar goed dat doe ik dus meer uit mijn eigen ervaring. Ik heb bijvoorbeeld erg goede geschiedenis, wiskunde en economie leraren gehad en ondanks dat wiskunde totaal niet mijn sterkste vak was, heeft het mij wel geholpen dat de leraar zo precies was.quote:'Afzeiken' was misschien niet het goede woord, maar jij rekent het een docent zwaar aan, en concludeert ook nog dat zo iemand het vak niet serieus neemt.
Onzin, je mag best wel wat eisen stellen hoor, is niks mis mee, lijkt mij.quote:Dat gaat veel te ver.
Dat is dan jammer dat jij dat vind, ik vind het absoluut kortzichtig om maar te denken dat een leraar maar gewoon een beetje wat kan doen.quote:En er is niets mis mee om een docent op zo'n moment bijvoorbeeld te corrigeren of er even op te wijzen. Ik vind dat zelf altijd prima. Docenten zijn niet alwetend en perfect. Dat kunnen ze ook niet zijn. Het is jammer dat jij zo iemand dan meteen niet meer serieus kunt nemen. Ik vind dat nogal kortzichtig.
Tja het zal wel, geen idee, ik heb het boekje verder niet gelezen en heb er daarom ook niet echt een mening over. Verder is de beste humor natuurlijk leedvermaak...dat is al eeuwen zo.quote:Wat ik schreef over de docent die dit boekje uitgeeft. Ook daarin ben ik niet alwetend nee, maar ik heb er wel een idee bij. Ik ben er niet kapot van en het boekje dient volgens mij geen ander doel dan (leed)vermaak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |