quote:Het zou mij eerlijk gezegd niets verbazen, Bernhard was in zijn jonge jaren dol op macht en geld: de Lockheed affaire was ook niet bepaald netjes.
Binnenland
ma 9 feb 2004, 07:27
Prins pareert nieuwe aanval
door Jan-Kees Emmer en Joost de Haas
DEN HAAG - De brief van prins Bernhard waarin hij afrekent met het verleden komt kort voor de publicatie van een boek waarin opnieuw wordt gepoogd de prins in een kwaad daglicht te stellen.
De 92-jarige prins maakt in een open brief aan het Nederlandse volk korte metten met vier gemene en ongefundeerde aantijgingen aan zijn adres. Zo springt hij in de bres voor zijn moeder, ontkent hij het hebben van twee buitenechtelijke zoons en pareert hij kwaadsprekerij over zijn rol tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij neemt hiermee de wind uit de zeilen van de auteur Ton Biesemaat, die in april met een boek over de zogenaamde stadhoudersbrief wil komen.
Het boek, getiteld De Soltikow Affaire, verschijnt bij uitgeverij Bruna. Biesemaat presenteert nieuwe bewijzen voor het bestaan van de Stadhoudersbrief die Bernhard tijdens de Tweede Wereldoorlog aan Adolf Hitler zou hebben geschreven.
Volgens de nimmer bewezen verhalen over deze brief bood Bernhard daarin de nazi-leider aan om Nederland namens de Duitse bezetter te besturen. Bernhard is ziedend over deze aantijgingen, die hij bizar en onzinnig noemt. De prins looft 1 miljoen euro uit voor degene die hem de brief toont.
Ook het onderzoek dat de oud-hoofddirecteur van de Rijksvoorlichtingsdienst mr. H. van der Voet in opdracht van de prins heeft gedaan, richtte zich deels op de brief. Dat was niet makkelijk want probeer maar eens te bewijzen dat een niet geschreven brief niet geschreven is, verzucht Van der Voet.
Archieven
De vriend van prins Bernhard kreeg carte blanche om te proberen de brief boven water te halen. Volgens ingewijden rond het onderzoek heeft hij onder andere kunnen neuzen in de gesloten archieven van onder andere de Britse geheime dienst MIS en de Nederlandse AIVD. Over de archieven die ik heb bezocht, kan ik niks zeggen, benadrukt Van der Voet. Alleen dat ik nergens iets heb gevonden.
Auteur Biesemaat heeft het afgelopen jaar alles op alles gezet om de brief boven water te halen. Morele chantage schuwt hij daarbij niet. Zo zet hij de betrokken getuigen, vaak mensen op zeer hoge leeftijd, in brieven onder grote druk om over hun reserves en angsten heen te stappen.
quote:Ze zijn in 1937 getrouwd...
Op maandag 9 februari 2004 10:12 schreef Fokslet het volgende:
Vond het zowieso al raar dat je vlak na de oorlog een duitser trouwt
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |