abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 juni 2008 @ 01:03:44 #101
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_59422163
post je nou in 2 verschillende topics exact t zelfde?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 15 maart 2011 @ 22:29:44 #102
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94169024
Tof boek, ik ga op zoek.
  PR/Manusje van alles dinsdag 15 maart 2011 @ 22:33:49 #103
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_94169396
ik heb hem dus gekocht vorige week. En ik maar denken, ik heb ergens over dit boekje gelezen.... hier dus :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 15 maart 2011 @ 22:49:03 #104
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_94170692
Was toch altijd leuk de grootst mogelijke onzin in tentamens te ventileren. Op de middelbare school maakte ik deel uit van een stel nerds die er lol in hadden zo zinloos mogelijke antwoorden op sommige vragen te geven. Was een tijd lang zeer vermakelijk; vooral als iemand zijn marge verkeerd had ingeschat en onverwacht toch een onvoldoende scoorde. :P

Totaal zinloze economische modellen in elkaar draaien en daar dan steeds op voortborduren en in latere tentamens naar verwijzen. Ik ben nog uit het mondeling examen gezet destijds; omdat ik er weer over begon. :')

NB. heb nooit op de HAVO gezeten. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 15 maart 2011 @ 22:52:22 #105
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_94170961
Dat zijn wel heel andere dingen dan wat hier gedaan werd :P
pi_94171119
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 22:49 schreef Hyperdude het volgende:
Was toch altijd leuk de grootst mogelijke onzin in tentamens te ventileren. Op de middelbare school maakte ik deel uit van een stel nerds die er lol in hadden zo zinloos mogelijke antwoorden op sommige vragen te geven. Was een tijd lang zeer vermakelijk; vooral als iemand zijn marge verkeerd had ingeschat en onverwacht toch een onvoldoende scoorde. :P

Totaal zinloze economische modellen in elkaar draaien en daar dan steeds op voortborduren en in latere tentamens naar verwijzen. Ik ben nog uit het mondeling examen gezet destijds; omdat ik er weer over begon. :')

NB. heb nooit op de HAVO gezeten. :)
Hier ook op een Duitse overhoring overal bloemkool op antwoorden :')
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator dinsdag 15 maart 2011 @ 22:58:41 #107
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_94171529
ik heb een keer vragen die ik niet wist gebruikt voor een soort liefdesbrief aan de lerares Nederlands O+

ze zei nog ja ook daara gaf ze me de tijd en locate voor het herkansen -O-
volgen mij was dat MBO maar ik weet het niet helemaal zeker
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 16 maart 2011 @ 11:43:48 #108
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_94185556
quote:
1s.gif Op woensdag 3 januari 2007 14:11 schreef Nr.G het volgende:
Dr hebben echt Duitsers gevochten in Vietnam. Nogal wat SS-ers gingen na wo2 in het Franse vreemdelingenlegioen en hebben in Indo-China voor de Fransen gevochten :p
Dat klopt helemaal, ik heb ook redelijk wat interesse in dit aspect, heeft iemand hier mischien meer info (of links daarheen) voor?
  woensdag 16 maart 2011 @ 19:42:17 #109
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_94206409
Weet verder niet zoveel over de SS, maar denk niet dat ze te koop liepen met hun SS CV. ;)

Jaren geleden ging ik wel eens op een boerderij logeren in de omgeving van Pinneberg bij Hamburg. De oude baas was met de Wehrmacht naar de Kaukasus geweest en toen ie als 23-jarige eind 1945 terugkwam in zijn geboortedorp werd ie door de Engelsen tot burgemeester gebombardeerd,
De rest van de mannelijke bevolking was namelijk bejaard, dood, MIA of door de Engelsen/Canadezen tegen de muur gezet omdat ze zich niet snel genoeg hadden overgegeven (niet zo slim, volgens mij :@ ).

In 1947 was de oude baas naar Aubagne vertrokken en uiteindelijk kwam hij tijdens de Korea oorlog in Singapore mijn opa tegen die officier was op de HMS Jamaica. Mijn opa is in 1932 geboren in de omgeving van Hamburg-Blankenese als zoon van een Engelse reder, en spreekt goed Duits.

Goede Verhalen Voor Bij Den Open Haerd krijg je op deze manier wel. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 16 maart 2011 @ 20:35:03 #110
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_94209883
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2011 22:58 schreef sp3c het volgende:
ik heb een keer vragen die ik niet wist gebruikt voor een soort liefdesbrief aan de lerares Nederlands O+

ze zei nog ja ook daara gaf ze me de tijd en locate voor het herkansen -O-

Klinkt als een interessant verhaal. Vertel eens? LOL
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Moderator woensdag 16 maart 2011 @ 22:18:27 #111
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_94216445
vraag: "Noem twee redenen waarom de eerste textielfabrieken van Nederland juist in Twente en Noord Brabant stonden."
antwoord: ik vind u mooi, kunnen we ergens afspreken buiten de les (ipv weet ik veel ik heb die meuk toch niet geleerd verrekte mongol)

resultaat met rode pen: ja hoor, je kunt dan en dan herkansen, ik ben er ook ... succes!

maar je had erbij moeten zijn denk ik :')
pi_94230922
Is wel een leuk boekje.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  donderdag 17 maart 2011 @ 13:51:16 #113
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_94236759
Maar goed, waarom stonden die textielfabrieken in Twente en Brabant? De goedkope arbeidskrachten in het onvruchtbare landelijke gebied? De spoorlijnen? Omdat de Familie Stork uit Hengelo kwam en die de machines ervoor maakten, en R.W.H. Hofstede-Crull die elektriciteit begreep? Traditie van Wevende boeren en landarbeiders die zo wat bijverdienden?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_94237142
Lage lonen en hoge werkloosleid lijkt mij het geval. Pin me er niet op vast!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_120227577
Noem twee redenen waarom de eerste textielfabrieken van Nederland juist in Twente en Noord Brabant stonden.

SPOILER
De plekken lagen gunstig in het midden van Nederland, dus in het westen, handig met de scheepvaart.

Wat een antwoord :')
History became legend, legend became myth.
pi_120273944
Ja, maar het is toch geschiedenis, geen aardrijkskunde? :?
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  donderdag 13 december 2012 @ 17:49:42 #117
45206 Pietverdriet
pi_120274861
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 17:19 schreef Alecks het volgende:
Ja, maar het is toch geschiedenis, geen aardrijkskunde? :?
Hoe bedoel je?
pi_120275276
Dit was grappig bedoeld, als mogelijk excuus wat een leerling kan geven voor de bedroevende kennis van de Nederlandse topografie.

Overigens meen ik me te herinneren dat juist deze vraag een keer naar voren kwam bij Aardrijkskundeles op de lagere school of in de brugklas. Lang geleden, toen men nog nuttige dingen op school leerde zoals de naam van elk stroompje en kanaaltje in Nederland of waar welk soort industrie staat.. Ach, ja, de Bosatlas stond toch vol met allerlei thematische kaartjes waar wel iets mee gedaan moest worden. Al had ik toen al het idee dat de kaart met waar welk type industrie staat al verouderd was op het moment dat het gedrukt werd.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  donderdag 13 december 2012 @ 18:03:09 #119
45206 Pietverdriet
pi_120275372
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 18:00 schreef Alecks het volgende:
Dit was grappig bedoeld, als mogelijk excuus wat een leerling kan geven voor de bedroevende kennis van de Nederlandse topografie.

Overigens meen ik me te herinneren dat juist deze vraag een keer naar voren kwam bij Aardrijkskundeles op de lagere school of in de brugklas. Lang geleden, toen men nog nuttige dingen op school leerde zoals de naam van elk stroompje en kanaaltje in Nederland of waar welk soort industrie staat.. Ach, ja, de Bosatlas stond toch vol met allerlei thematische kaartjes waar wel iets mee gedaan moest worden. Al had ik toen al het idee dat de kaart met waar welk type industrie staat al verouderd was op het moment dat het gedrukt werd.
Strokarton! Strokarton!
Ik leerde op de lagere school dat met in het noorden strokarton maakte. Heb geloof ik maar 1 keer in mijn leven strokarton in handen gehad.
  donderdag 13 december 2012 @ 18:34:58 #120
45206 Pietverdriet
pi_120276384
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, waarom stonden die textielfabrieken in Twente en Brabant? De goedkope arbeidskrachten in het onvruchtbare landelijke gebied? De spoorlijnen? Omdat de Familie Stork uit Hengelo kwam en die de machines ervoor maakten, en R.W.H. Hofstede-Crull die elektriciteit begreep? Traditie van Wevende boeren en landarbeiders die zo wat bijverdienden?
Maar goed, anderhalf jaar nadat we in een deuk lagen over de domme antwoorden weet ik nog steeds niet wat nu wel het juiste antwoord was.
  donderdag 13 december 2012 @ 20:30:51 #121
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_120281298
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2011 13:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Betere urine vanwege de iets of wat hogere alcohol consumptie (in die streek).

Urine in de textiel

Over het toenmalige gebruik van urine (de zeik) in de textiel bestaat geen twijfel. Er zijn diverse vermeldingen dat urine gebruikt werd voor het wassen, het verven en het vollen van de wol.
Normale mensenurine bestaat voor 93.3 % uit water en voor 6.7 % uit vaste stoffen. Van die vaste bestanddelen is ongeveer een derde deel ureum en daar gaat het om. Het proces is complex, maar het zorgt ervoor dat ammoniak ontstaat.
Rottende urine krijgt in bepaalde verbindingen de werking van zeep. Op die manier is vuil op te lossen. Voor het wassen gebruikte men verouderde urine. In een verhouding van één deel urine op twee delen water liet men het 's nachts in kuipen staan. Vervolgens werd het mengsel tot ongeveer 50 graden verwarmd en werd de wol daarin gewassen. Ten slotte moest de wol met veel water worden uitgespoeld.
  donderdag 13 december 2012 @ 20:53:28 #122
45206 Pietverdriet
pi_120282383
quote:
6s.gif Op donderdag 13 december 2012 20:30 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Betere urine vanwege de iets of wat hogere alcohol consumptie (in die streek).

Urine in de textiel

Over het toenmalige gebruik van urine (de zeik) in de textiel bestaat geen twijfel. Er zijn diverse vermeldingen dat urine gebruikt werd voor het wassen, het verven en het vollen van de wol.
Normale mensenurine bestaat voor 93.3 % uit water en voor 6.7 % uit vaste stoffen. Van die vaste bestanddelen is ongeveer een derde deel ureum en daar gaat het om. Het proces is complex, maar het zorgt ervoor dat ammoniak ontstaat.
Rottende urine krijgt in bepaalde verbindingen de werking van zeep. Op die manier is vuil op te lossen. Voor het wassen gebruikte men verouderde urine. In een verhouding van één deel urine op twee delen water liet men het 's nachts in kuipen staan. Vervolgens werd het mengsel tot ongeveer 50 graden verwarmd en werd de wol daarin gewassen. Ten slotte moest de wol met veel water worden uitgespoeld.
Daar zeg je zowat, je zou nog gelijk kunnen hebben ook.
  vrijdag 14 december 2012 @ 15:19:37 #124
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_120305336
Die vraag over die 4 belangrijkste geallieerden vind ik nog voor meerdere antwoorden vatbaar.

De belangrijkste 3
VS
GB
SU

maar wie is de 4e?
Canada? Groot land, ligt dicht bij de VS, Canadezen hebben Nederland bevrijd?
China? Vocht tegen Japan, dat deel uitmaakte van het Anti Kominternpact, veel doden, groot land
Polen? Was het eerste officiële slachtoffer van WO2, veel doden, Polen hebben ook NL bevrijd
Frankrijk? Onder de voet gelopen en gecollaboreerd. Niet dus

Er zijn wel meer vragen waarop geen éénduidig antwoord is gegeven en het antwoord op de vermeende oorzaken van de pest is ietwat ongelukkig geformuleerd, maar komt wel dicht in de buurt van het goede antwoord.
Non possumus non loqui
  vrijdag 14 december 2012 @ 15:37:19 #125
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_120306023
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 15:19 schreef Knip het volgende:
Er zijn wel meer vragen waarop geen éénduidig antwoord is gegeven en het antwoord op de vermeende oorzaken van de pest is ietwat ongelukkig geformuleerd, maar komt wel dicht in de buurt van het goede antwoord.
Inderdaad, zo had ik het nog niet eens gelezen. "Ze vonden een zondebok. Ze dachten dat ie (=de pest) afkomstig was van de joden."
  vrijdag 14 december 2012 @ 17:47:44 #126
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120310733
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 15:19 schreef Knip het volgende:
Die vraag over die 4 belangrijkste geallieerden vind ik nog voor meerdere antwoorden vatbaar.

De belangrijkste 3
VS
GB
SU

maar wie is de 4e?
Canada? Groot land, ligt dicht bij de VS, Canadezen hebben Nederland bevrijd?
China? Vocht tegen Japan, dat deel uitmaakte van het Anti Kominternpact, veel doden, groot land
Polen? Was het eerste officiële slachtoffer van WO2, veel doden, Polen hebben ook NL bevrijd
Frankrijk? Onder de voet gelopen en gecollaboreerd. Niet dus

Strikt genomen valt de Soviet-Unie niet onder de geallieerden, maar onder het Comintern.
Je had de geallieerden en het Comintern dat samen tegen Nazi-Duitsland ten strijde trok omdat het moest, niet omdat het wilde. Echte vrienden zijn ze nooit geweest.. Nja.. Op wellicht Frankrijk na dan, dat land is altijd al een verkapt semi communistisch lievend land geweest.
pi_120316347
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 17:47 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Strikt genomen valt de Soviet-Unie niet onder de geallieerden, maar onder het Comintern.
Je had de geallieerden en het Comintern dat samen tegen Nazi-Duitsland ten strijde trok omdat het moest, niet omdat het wilde. Echte vrienden zijn ze nooit geweest.. Nja.. Op wellicht Frankrijk na dan, dat land is altijd al een verkapt semi communistisch lievend land geweest.
Dat vierde land was Frankrijk. Dat was toen net als Engeland een groot wereldrijk in zijn nadagen.
Een normaal kapitalistisch land... niks communistisch.
En in die tijd rekende men de Sovjet Unie tot 'de geallieerden' . Wat het ook was.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bluesdude op 14-12-2012 20:37:40 ]
  vrijdag 14 december 2012 @ 20:23:57 #128
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120316928
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 20:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat vierde land was Frankrijk. Dat was toen net als Engeland een groot wereldrijk in zijn nadagen.
Een normaal kapitalistisch land... niks communistisch.
Niets communistisch..hmmkay read ur books again.
Frankrijk heeft een historie uitpuilend van communisme, en daarnaast ook fascisme..zie de goede samenwerking van Petain met Hitler en het afstaan van Marinebasissen in Azië aan de Japanners en de vervolging van Joden in Vichy-Frankrijk.

Frankrijk in de jaren dertig en veertig kun je het beste zien als een bejaarde prostituee, ze speelde ook totaal geen rol van significantie meer na 1940 op het wereldtoneel. Spanje was zelfs van groter belang.
pi_120317891
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 20:23 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Niets communistisch..hmmkay read ur books again.
Frankrijk heeft een historie uitpuilend van communisme, en daarnaast ook fascisme..zie de goede samenwerking van Petain met Hitler en het afstaan van Marinebasissen in Azië aan de Japanners en de vervolging van Joden in Vichy-Frankrijk.

Frankrijk in de jaren dertig en veertig kun je het beste zien als een bejaarde prostituee, ze speelde ook totaal geen rol van significantie meer na 1940 op het wereldtoneel. Spanje was zelfs van groter belang.
Frankrijk was een kapitalistisch land met een democratische niet -communistische regering op 10 mei 1940.
Daarna, in mei 1945 en later ook niet-communistisch
  vrijdag 14 december 2012 @ 20:42:29 #130
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120317969
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 20:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Frankrijk was een kapitalistisch land met een democratische niet -communistische regering op 10 mei 1940.
Daarna, in mei 1945 en later ook niet.
Dat de Regering in Frankrijk niet altijd het volk vertegenwoordigde komt je toch niet vreemd voor hoop ik? Fransen zijn geen vreemde van anarchistische en Communistische praktijk.
pi_120318245
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 20:42 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Dat de Regering in Frankrijk niet altijd het volk vertegenwoordigde komt je toch niet vreemd voor hoop ik? Fransen zijn geen vreemde van anarchistische en Communistische praktijk.
Een regering die niet het volk vertegenwoordigt is niet daarom communistisch.
De Vichy-regering van Petain was een rechtse anti-communistische regering die zat te slijmen bij de Duitse bezetters.
Niks communistisch aan.
  vrijdag 14 december 2012 @ 20:50:22 #132
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120318418
Goed, ontopic denk ik maar weer.
Frankrijk is communisme vreemd volgens Bluesdude.
Prima
pi_120318852
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 20:50 schreef Pumatje het volgende:
Goed, ontopic denk ik maar weer.
Frankrijk is communisme vreemd volgens Bluesdude.
Prima
Er waren wel communisten in Frankrijk, maar het was een kapitalistisch land met anti-communistische regeringen. Waarom ontken je dat ?
pi_120403255
Frankrijk werd als groot land op het vaste continent een rol toegemeten als soortement politieagent van Europa, of een soort grote tegenwicht tegen Duitsland, net hoe je het wilt. Daarom werd het als de belangrijke 4e geallieerde gezien.
  maandag 17 december 2012 @ 17:33:10 #135
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_120423632
De rol van Frankrijk in de 2e wereldoorlog is niet eenduidig.

Allereerst had je de "Sitzkrieg" tussen september 1939 en mei 1940, waarin ze weliswaar samen met het VK oorlog hadden verklaard aan Nazi-Duitsland als reactie op hun invasie in Polen. Dit kun je zien in de traditie van Triple-Entente van weleer om de oude balans in stand te houden (VK als dominante macht op zee, Frankrijk als landmacht in het Westen en Rusland als landmacht in het Oosten) en Duitsland onder de duim te houden.

Vervolgens kwam de invasie van Frankrijk, waar na een serie van nederlagen en de terugtrekking van het Britse Expeditieleger bij Duinkerke de Franse regering opriep om de strijd vanuit de kolonies (voornamelijk Afrika) voort te zetten. De maarschalk Pétain verzette zich hier tegen, en gesteund door politici werd hij premier. Waarna hij een wapenstilstand met Duitsland en Italië sloot.
Duitsland bezette 3/5 van het land, waaronder de complete atlantische kust, waarna Pétain Vichy-Frankrijk uitriep in het 2/5e wat overbleef. De Franse marine werd verboden om nog langer uit te varen, waarna het door de Britten grotendeels werd gekelderd zodat ze niet in Duitse handen zouden vallen.
Als reactie op Vichy-Frankrijk riep Charles de Gaulle, die even daarvoor als frans officier gevlucht was naar Engeland, vanuit Londen op tot voortzetting van de strijd, onder zijn soevereine leiding van de "Vrije Fransen".

En ja, tijdens deze periode begon Vichy-Frankrijk met het deporteren van Joden, zonder daar door de Duitsers toe te zijn gedwongen. Tevens werd Indo-China aan Japan overgedragen nadat zij dit gebied binnenvielen. Om te voorkomen dat Frans Madagaskar hetzelfde lot zou beschoren bezette het VK uit voorzorg dit eiland, zodat het niet als springplank kon fungeren voor de rest van Afrika voor de Japanners.

Toen de Geallieerden ook de Franse kolonies in Noord-Afrika binnenvielen tekende de Vichy-Admiraal Darlan een wapenstilstand, waarna de Duitsers de overeenkomst uit 1940 verbrak en Vichy-Frankrijk bezette. Als reactie hierop stapte het Vichy-leger in Noord-Afrika over naar de Geallieerden.

Uiteindelijk hadden de Free French Forces een legermacht van 1,3 miljoen op het Europese toneel, alleen de VS, het VK en de Soviet-Unie hadden meer militaire macht in Europa aan het einde van de oorlog.

Hierdoor werden ze, mede door de geschiedschrijving die extreem zwart/wit was na de oorlog, gezien als een van de belangrijkste overwinnaars op Nazi-Duitsland. Hoewel in werkelijkheid de waarheid te wensen over liet.

Hun machte Maginotlinie werd bijna compleet gepasseerd tijdens de inval in 1940. Van hun op 1 na machtigste vloot ter wereld werd een groot deel verwoest door de Britten in 1940, en voor een groot deel door hun zelf in 1942 zodat het niet in Duitse handen zou vallen. Hun land werd bestuurd door een militaire dictator die wou redden wat er te redden viel en zo wel een wapenstilstand met de duitsers kon sluiten, maar met verregaande gevolgen.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  maandag 17 december 2012 @ 17:37:17 #136
45206 Pietverdriet
pi_120423796
Weet je waarom de Fransen altijd bomen langs hun wegen planten?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 17 december 2012 @ 17:37:58 #137
168777 Rave_NL
pi_120423826
Dus nee, ik zou niet zeggen dat Frankrijk de 4e overwinnaar was.

Ik zou Roosevelt volgen door te zeggen dat "De 4 politieagenten", De VS, het VK, de SU en China, de 4 belangrijkste geallieerde landen waren tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Enige kanttekening is wel dat dit op papier Nationalistisch China is, en niet Communistisch China, met alle gevolgen van dien voor het verdere verloop van de wereldgeschiedenis met betrekking tot de VN.
  maandag 17 december 2012 @ 17:39:49 #138
168777 Rave_NL
pi_120423897
Te koop aangeboden:

- 1 origineel frans geweer uit de tweede wereldoorlog, z.g.a.n., slechts één keer laten vallen.
- 1 originele franse tank uit de tweede wereldoorlog, 5 versnelling achteruit, 1 vooruit (indien je in de rug wordt aangevallen).
  maandag 17 december 2012 @ 18:29:11 #139
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120425728
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 17:39 schreef Rave_NL het volgende:
Te koop aangeboden:

- 1 origineel frans geweer uit de tweede wereldoorlog, z.g.a.n., slechts één keer laten vallen.
- 1 originele franse tank uit de tweede wereldoorlog, 5 versnelling achteruit, 1 vooruit (indien je in de rug wordt aangevallen).
:') ! _O_
  maandag 17 december 2012 @ 19:05:50 #140
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120427382

Ontopic. Frankrijk is de grote verliezer geworden van het Conflict. eZe zijn door Duitsland verslagen, hebben als land gecapituleerd en een verdrag met dat Duitsland afgesloten waardoor er een nieuw Frankrijk in het nieuwe Europa ontstond. Het is erg apart frankrijk als overwinnaar in te delen aangezien het in de meidagen onder de voet werd gelopen, daarna met collaboratie met de Duitsers een fascistisch nieuw Frankrijk opzette en uiteindelijk totaal werd gedomineerd door de invallende macht.

Na oorlogs lag Frankrijk er helemaal apart bij aangezien de verdeling van de twee frankrijken in de Koloniën ook voor de nodige rumoer had gezorgd. De zoektocht naar bevestiging van oude verbanden in haar kolonies voerde elk land uit. Ook Nederland, bijvoorbeeld naar Nederlands-Indië maar voor Frankrijk was de appel iets zuurder, zij verloren bijna alles meteen zonder het te willen aanvaarden. Daar waren ze ook voor bereid best hard te knokken maar zowel in Azië als in Noord-Afrika werden ze wederom verslagen. Het land is nu kenmerkend voor misplaatst chauvinisme, trots en wraakgevoelens.

Het hele Frankrijk stelde in de wereld tot mei 1940 enorm veel voor. Frankrijk was leidend. Mode, de keuken, militaire doctrines...als het maar Frans was. Dat wilde de wereld want dat was modern en leek het allerbeste ter wereld. Nou, ze vielen gelijk door de mand toen poep de ventilator raakte.

Verder wilde Roosevelt in de oorlog absoluut geen zaken doen met Frankrijk. De leider van de "vrije Fransen" , de zelf tot leider gekozen De Gaulle vond hij een naar mannetje met de trekken van een dictator. Ook Franse legerleiding die allemaal wilden ontsnappen gedurende de oorlog hadden zelfs toen nog rare trekjes. De een wilde niet door een Brit worden bevrijd, dus moest de gehele onderzeeër maar zichzelf gaan voordoen als een Amerikaan. De ander wilde enkel naar Frans-grondgebied ( met behulp van buitenlandse strijdkrachten natuurlijk).

De enige reden waarom Frankrijk tot de grote geallieerden behoorden is hun strategische waarde in het conflict geweest. De strategische ligging van Frankrijk, en de mogelijkheid van het aanspreken van een boel verzet wat Duitse divisies zou boeien. Zonder de Fransen het gevoel te geven dat ze ertoe deden waren ze niet te porren en hadden ze nog voor de Duitsers kunnen gaan vechten ook.
  Moderator maandag 17 december 2012 @ 19:51:56 #141
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_120429648
volgens mij gaat dit topic over dat boekje met domme antwoorden ;)
  maandag 17 december 2012 @ 21:41:02 #142
168777 Rave_NL
pi_120436000
Staat genoteerd. ;)

Nog één keer dan de advocaat van de duivel spelen.

Vichy-Frankrijk werd gecreeerd om een einde te maken aan de oorlog voor Frankrijk en om zowel complete annexatie als verder bloedvergieten te voorkomen

Vichy-Frankrijk heeft nooit voor de Duitsers gevochten, maar enkel uit zelfverdediging tegen de geallieerden (die vichy-frankrijk overigens erkenden als legitiem Frankrijk en er volledige diplomatieke banden mee hadden).

Vichy-Frankrijks rol buiten hun overzeese territorium was zeer beperkt, zo niet nihil. Wat lovenswaardig is gezien hun volledige capitulatie als land. (Wat betekend dat de wettelijke rol van De Gaulle niets minder is dan een gedeserteerde rebel tegen zijn wettelijke regering.)
  maandag 17 december 2012 @ 22:09:14 #143
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120438081
Klote, had een hele lap tekst getyped.

anyway..lang verhaal kort.

Rol van vichy franse kolonien waren wel groot, ze gaven namelijk vrijwillig heel wat marinebasissen af aan de Jappen in nu Vietnam. Pretty big was dus de bijdrage van Vichy frankrijk aan de As.

Daarnaast werd Vichy hardstikke fascistisch en er werden anti-Joodse wetten doorheengevoerd. Petain heeft handen geschud met Hitler en wilde samenwerken met hem omdat hij accepteerde dat het voortaan een Nazi-Europa zou worden en daarin maar beter kon samenwerken.
  maandag 17 december 2012 @ 22:38:17 #144
168777 Rave_NL
pi_120440158
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 22:09 schreef Pumatje het volgende:
Klote, had een hele lap tekst getyped.

anyway..lang verhaal kort.

Rol van vichy franse kolonien waren wel groot, ze gaven namelijk vrijwillig heel wat marinebasissen af aan de Jappen in nu Vietnam. Pretty big was dus de bijdrage van Vichy frankrijk aan de As.
Vrijwillig?

In early 1940, troops of the Imperial Japanese Army (IJA) moved to seize Longzhou in south Guangxi, where the eastern branch of the railroad from Hanoi reaches the border, and also tried to move west to cut the rail line to Kunming. Chinese resistance, supplied from Indochina, was tough.

Then on 22 June 1940, France signed an armistice with Germany, Japan's Axis ally. This established the neutral but pro-Axis Vichy France government in the unoccupied part of France. Vichy France also controlled most French overseas possessions, including Indochina.

The IJA captured Longzhou, closing one route, but the rail line to Yunnan was still open. Japanese aerial bombing did not close it.

Japan pressured the Vichy government to close the railway, but the French did not agree.

On 5 September the South China Front Army of the IJA organized the amphibious Indochina Expeditionary Army to move into Indochina. Led by Major-General Takuma Nishimura, it was supported by a flotilla of ships, and planes from aircraft carriers and air bases on Hainan Island.
Faced with this invasion threat, Vichy France yielded.

On 22 September, Japan and Vichy Indochina signed an accord which granted Japan the rights to station troops in Indochina, and to move troops and supplies through Indochina. The accord allowed up to 6,000 Japanese troops to be stationed in Indochina, with no more than 25,000 troops stationed or in transit at any given time. In addition, all Japanese land, air, and naval forces were barred from Indochinese territory except as authorized in the accord.

Dus wederom, net als bij Vichy-Frankrijk zelf, een compromis. Want al zouden zij Japan weigeren, hoe afgesneden van de rest van de kolonies ze ook waren en hoe uitzichtloos hun positie dan ook, dan zou Japan ze wederom binnenvallen en zou de wapenstilstand tussen Vichy en Duitsland ook onder druk komen of zelfs weer tot een oorlogsverklaring kunnen leiden, aangezien hun bondgenootschap.

quote:
Daarnaast werd Vichy hardstikke fascistisch en er werden anti-Joodse wetten doorheengevoerd. Petain heeft handen geschud met Hitler en wilde samenwerken met hem omdat hij accepteerde dat het voortaan een Nazi-Europa zou worden en daarin maar beter kon samenwerken.
Een Nazi-Europa maar dan wél met een onafhankelijk Frankrijk. En qua anti-joodse wetten en deportaties waren ze nog lang niet zo geolied als Nederland, dat enkel nog bestond uit 6 tropische eilandjes en een stuk oerwoud met een wettelijke regering in ballingschap aan de andere kant van de wereld.

Gezien het moment, een compleet overlopen front, geen linies meer om op terug te vallen, duitsers van de atlantische kust tot de zwiterse grens, een brits expeditionair leger wat in de volle terugtrekking was en een invasie van Italiaanse troepen die ook een deel van de oorlogsbuit opeisten, geen onverklaarbare beslissing. Juist die Franse trots zorgde ervoor dat ze nog steeds eigen baas in Frankrijk en Parijs waren, alsmede hun kolonies. Dit was hun manier om verder bloedvergieten te voorkomen zonder volledige annexatie.

Ik zou ze bijna geen ongelijk durven te geven.
  maandag 17 december 2012 @ 22:49:02 #145
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120440775
Heb je de docu Apocalypse van National geographic gezien?
  maandag 17 december 2012 @ 22:53:23 #146
168777 Rave_NL
pi_120441029
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 22:49 schreef Pumatje het volgende:
Heb je de docu Apocalypse van National geographic gezien?
Gedeeltelijk, maar vertel.
  maandag 17 december 2012 @ 23:05:33 #147
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120441677
Om wat specifieker te zijn, daarin gaat een half deel op aan het Vichy frankrijk. Haar rol, die van darlain, Petain, Hitler, de Anti-Jodenwetten en hoe de koloniën beschikbaar werden gemaakt voor As troepen. Zoiezo verbrak Vichy frankrijk na het kelderen van hun vloot in Mers-el-kabir alle banden met GB waardoor ze nog meer in handen van Hitler werden gedreven.

National Geographic stelde hierin dat Vichy Frankrijk een unieke gebeurtenis is doordat ze veel rechten mochten behouden. Een eigen leger voor ordebewaking en beveiliging, een Marine, en een vrije zone waar Duitsland geen claim op zou leggen. Dit om troepen te kunnen sparen.

De nieuwe Franse staat koos meteen na acceptatie van overgave over te gaan tot samenwerking met Duitsland. De Anti joodse wet dat Joden geen deelname meer zouden kunnen hebben aan het publieke leven. Deze wet is honder procent frans geweest. Niet meer dan een simpele gesture naar Hitler. Dit in tegenstelling tot wat er in Nederland aan de hand was, waar het gezag van het land werd overgenomen door de Duitsers. In Frankrijk het de eigen Franse "vrije"regering die de keuze maakte deze wetten in te voeren, om zo in de pas te kunnen lopen met buur Duitsland.

typisch is de Franse "held" die in de eerste dagen van de oorlog door wat speldeprikken Premier soldier of France werd betiteld. Joseph Darnand zou later de grootste collaborateur van Frankrijk worden. Het geeft goed aan waar de belangen van het volk inmiddels ook lagen.

Dit legioen heette het Legion des Voluntaires. Mocht voor gewerfd worden door Duitsland. Fransen in dienst van het Duitse leger. Niet de SS zoals dat bij Nederland, België en de rest van Europa het geval was, maar een wehrmacht eenheid. Dat is een aparte status in een regulier legeronderdeel. Geeft wel wat aan.

Verder komt in latere delen van de docu voor dat de Franse regering de havens van Vietnam afstond aan Japan zodat de oorlogsvloot van Japan gebruik zou kunnen maken om hun aoo te kunnen vergroten. Dit ging niet gedwongen, maar op vraag van Japan werd een positief antwoord afgegeven

[ Bericht 5% gewijzigd door Pumatje op 17-12-2012 23:11:21 ]
  maandag 17 december 2012 @ 23:14:17 #148
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120442255
Gedetailleerdere informatie.

http://occidentalenclave.org/viewtopic.php?f=29&t=2406&p=16808
1
On 14th June 1940, the German Army occupied Paris. Paul Reynaud, the French prime minister, now realized that the German Western Offensive could not be halted and suggested that the government should move to territories it owned in North Africa. This was opposed by his vice-premier, Henri-Philippe Petain, and the supreme commander of the armed forces, General Maxime Weygand. They insisted that the government should remain in France and seek an armistice.

Outvoted, Reynaud resigned and President Albert Lebrun, appointed Petain as France's new premier. He immediately began negotiations with Adolf Hitler and on 22nd June signed an armistice with Germany. The terms of the agreement divided France into occupied and unoccupied zones, with a rigid demarcation line between the two. The Germans would directly control three-fifths of the country, an area that included northern and western France and the entire Atlantic coast. The remaining section of the country would be administered by the French government at Vichy under Marshal Henri-Philippe Petain.

Other provisions of the armistice included the surrender of all Jews living in France to the Germans. The French Army was disbanded except for a force of 100,000 men to maintain domestic order. The 1.5 million French soldiers captured by the Germans were to remain prisoners of war. The French government also agreed to stop members of its armed forces from leaving the country and instructed its citizens not to fight against the Germans. Finally, France had to pay the occupation costs of the German troops.

Over the next four years Henri-Philippe Petain led the right-wing government of Vichy France. The famous revolutionary principles of "Liberty, Equality, Fraternity" were replaced by "Work, Family, Fatherland". Prominent figures in the Vichy government included Pierre Laval, Jean-Francois Darlan and Joseph Darnand.

The Vichy government kept troops in Syria during the Second World War. Its position on the Eastern Mediterranean coast made it strategically important for both Britain and Nazi Germany. The Allies also feared that Henri-Philippe Petain would allow the Luftwaffe to establish air bases in the country.

On 8th June 1941 the British Army and Free French forces entered Syria from Iraq and Palestine. After facing tough resistance from the Vichy forces the Allies captured Damascus on 17th June. The armistice was signed on 12th July and pro-British regimes were maintained in Syria for the rest of the war.

In January 1943 Darnand became head of Milice the secret police in Vichy. Darnand was given the Waffen SS rank of Sturmbannfuehrer and took a personal oath of loyalty to Adolf Hitler.

Joseph Darnand expanded the Milice and by 1944 it had over 35,000 members. The organization played an important role in investigating the French Resistance. Like the Gestapo, the miliciens were willing to use torture to gain information.

After the D-day landings took place the Maquis and other resistance groups emerged to help in the liberation of their country. Henri-Philippe Petain and his ministers fled to Germany where they established an exiled government at Sigmaringen.

In 1945 the leaders of the Vichy government were arrested and some, including Pierre Laval and Joseph Darnand, were executed for war crimes.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pumatje op 17-12-2012 23:37:08 ]
  maandag 17 december 2012 @ 23:21:15 #149
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_120442694
Plaats svp even een bron bij overgenomen teksten.
  maandag 17 december 2012 @ 23:37:34 #150
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_120443623
sure, het is op elke pagina dezelfde informatie. dus maakte niet veel uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')