abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 november 2006 @ 21:43:37 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43975299

Hier alweer deel 40 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 21
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 22
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 23
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 24
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 25
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 26
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 27
Het treinpics, - nieuws en praattopic, deel 28
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 29
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 30
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 31
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 32
Het treinpics, -nieuws en -praattopic deel 33
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 34
Het treinentopic deel 35
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 36
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 37
Het treinpics, -nieuws en praattopic dl.38 (klote 300-grens)
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 39

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's). Voordat de concessie overging naar Arriva reed NoordNed op de noordelijke lijnen. Arriva huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. De materieel inzet is als volgt: DM'90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden) en Spurts, welke eerst ingezet worden op Groningen-Nieuweschans-Leer. De overige trajecten zullen volgen.


Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer.

Hierboven de oudste wadloper, de 3201. Voor de DM90-foto's: zie NS.


De Spurt(Stadler GTW) die sinds 5 november 2006 rijdt voor Arriva. De eerste treinen rijden tussen Groningen en Leer. De planning voor de invoering van de GTW's op de verschillende trajecten:
November/December: Groningen-Leer
December week 50: Leeuwarden-Harlingen
Mei 2007: Groningen-Roodeschool
Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren
Augustus 2007: Groningen-Delfzijl
September 2007: Groningen-Leeuwarden

De serie van Arriva bestaat uit 2 verschillende type treinen.
- De GTW 2/6, 2 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)2xx serie.
- De GTW 2/8, 3 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)3xx serie.
Hieronder is een afbeelding te zien van het interieur van deze trein.




Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.



Twee gekoppelde Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. Vanaf 10 december 2006 gaat Connexxion ook een treindienst onderhouden op de valleilijn, welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.

Interieur en exterieur.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Vanaf 10 december zal dit Franse bedrijf de treindienst gaan onderhouden tussen Nijmegen en Roermond en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade. Hiervoor zal in eerste instantie materieel gehuurd moeten worden, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met het huidige materieel gereden zal gaan worden, namelijk de DM'90, DH1/2 en Mat'64. Veolia is op dit moment in Nederland actief met haar dochterondernemingen BBA (busvervoer in oa. Noord-Brabant en op de Veluwe, alsmede enkele vaarverbindingen), Limex en SBM in Maastricht. Veolia heette voorheen Connex.
Vanaf december 2007 wil Veolia gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:



Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl
Op RandstadRail is het volgende materieel gaan rijden:




diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van Arriva en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers.


Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

Elektrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien.
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid.
ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.)

Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.
De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort.

DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is in 2005, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.

Interieur van de ICM

Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptrein Zwolle-Groningen. Mat'64 zal deze dienst overnemen.
Foto's:

Een close-upje van de helaas ter ziele gegaane doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Inmiddels is de eerste koploper gereviseerd. Het betreft de 4011.

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan.

Olympische ICM IV

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn. Echter zal aan de versnippering niet geheel een eind gemaakt worden, omdat met ingang van de DRGL 2007 de ambtenarentreinen 501 en 502 Groningen-Den Haag CS gereden gaan worden met 2xVIRM6. In het weekend zullen de vergelijkbare treinen ook door dit VIRM gereden gaan worden, waarbij ieder weekend een stel VIRM op zaterdag naar Leeuwarden gaat en op zondagavond weer terug naar Groningen.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

VIRM IV + VIRM VI

Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land.
Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64.
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kon zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant zag het ding er in haar goede dagen zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen.
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. en het interieurtje van een Plan T 2de Klas

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in twee smaken: de tweebaks Citypendel (Banaan) en de gereviseerde driebaks Sprinter SGMm (Vlavlip).
De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de Sprinters is bijna voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Dr_Flash)


A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.



Hier alleen maar wat foto's.

Op Enschede-Munster/Dortmund rijdt Bauheihe 643. Deze komt ook in Heerlen vanuit Aachen.
Tot 3 november reed op Nieuweschans - Leer deze duitse boemel treintjes

Deze zijn nu vervangen door rechtstreekse treinstellen van Arriva, de GTW's van Stadler.


Op Roosendaal-Antwerpen de varkenskop:



Maastricht-Luik:
Zo lang er nog geen rechtstreekse Intercity van Maastricht naar Brussel gaat rijden, doen deze oude barrels van de Belgische spoorwegen dienst op dit lijntje



Venlo-Hamm:


Deze trek-duwtreinen bestaan uit gereviseerde Duitse Silberlingen. Deze treinen rijden vanuit Venlo meteen de grens over en rijden onderweg onder andere langs grote steden als Mönchengladbach, Düsseldorf, Wuppertal en Hagen.

Soms worden in deze topicserie verkortingen gebruikt voor stationsnamen, als je hier niet zo in thuis bent (over het algemeen zijn het gewoon de eerste letters van de lettergrepen), kun je ze hier opzoeken.
Ook wordt wel eens melding gemaakt van een treinserie, waarmee alle treinen op een bepaald traject worden bedoeld. Als men het heeft over 'de 3600' worden daar de sneltreinen tussen Roosendaal en Zwolle mee bedoeld. Alle treinen in het land hebben een eigen nummer om ze herkenbaar te houden voor personeel en verkeersleiding. Zo is de trein die die om 16:19 vanuit Zwolle naar Roosendaal vertrekt de 3663. De volgende trein is de 3665, die daarna de 3667 et cetera. De treinen in de tegengestelde richting hebben de even nummers. Een lijst (PDF) van alle treinnummers die in 2006 gebruikt worden, kun je hier vinden.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden

[ Bericht 14% gewijzigd door Peterselieman op 28-11-2006 21:50:02 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43975432
Ik zag vandaag iets heel erg intyeressants mbt treinen!


Maar ik ben vergeten wat......


Dus ZO interessant was het blijkbaar ook weer niet.
  dinsdag 28 november 2006 @ 21:48:23 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43975487
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 21:46 schreef Alexxxxx het volgende:
Dus ZO interessant was het blijkbaar ook weer niet.
Net zo interessant als deze post.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 november 2006 @ 21:51:43 #4
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43975620
Alexxxxx, zou je de TT willen wijzigen naar

Het treinentopic deel 40 met vanaf 10 december Maaslopers!!!
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 november 2006 @ 21:52:17 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43975657
Ik las op OHIH dat het 11x DH1 worden en 6x DH2
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43975795
dat is het grootste deel van de DH-1tjes weg uit t noorden
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 november 2006 @ 21:56:38 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43975838
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 21:54 schreef Alexxxxx het volgende:
Ja, ik wil
Dank u
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 november 2006 @ 21:58:09 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43975904
Dan blijven er 4 over. 2 voor Leeuwarden - Harlingen Haven en 2 voor de rest van de trajecten
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43975972
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 21:58 schreef Peterselieman het volgende:
Dan blijven er 4 over. 2 voor Leeuwarden - Harlingen Haven en 2 voor de rest van de trajecten
of de rest is kapot dat kan ook nog


geloof dat ze op groningen nog een gat ook graag met DH-1 rijden
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 november 2006 @ 22:02:49 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43976094
Roodeschool bedoel je?

Op Groningen- Leeuwarden zit vaak ook veel DH1, maar dit is makkelijk te vervangen door DH2, omdat er in de spits vaak met 2 bakken DH1 in dezelfde trein gereden wordt, al is het nu ook vaker het geval dat er al een stel DH1 vervangen wordt door een DH2. Dus met 5 bakken rijden ipv 4.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43976286
Mooi topic
pi_43976377
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 22:02 schreef Peterselieman het volgende:
Roodeschool bedoel je?

Op Groningen- Leeuwarden zit vaak ook veel DH1, maar dit is makkelijk te vervangen door DH2, omdat er in de spits vaak met 2 bakken DH1 in dezelfde trein gereden wordt, al is het nu ook vaker het geval dat er al een stel DH1 vervangen wordt door een DH2. Dus met 5 bakken rijden ipv 4.
Rodeschool dacht ik ja,


maar goed dat is inweze prima met 2 bakken te rijden. en GN - LW kan je ook prima met 2/4/6 bakken rijden
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 november 2006 @ 22:13:15 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43976454
In de spits mogen er echt wel meer bakken vanuit Roodeschool komen. En is er nog een extra spitstrein vanuit Baflo. 6 bakken op dat traject 's ochtends is soms geen luxe. Overdag is 2 bakken genoeg ja en voor de avondspits 4 bakken max.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 28 november 2006 @ 22:17:13 #15
16063 MonoSynth
I doubt, therefore I might be
pi_43976588

protos
pi_43977340
Vanmiddag weer eens met een fatsoenlijke snelheid gereden. Koplopertje buiten de spits van Utrecht naar Den Haag, lekker plankgas/ Afgelopen weekend de stop-IC van Houten naar Nijmegen gehad die op alle stations stopte behalve Zaltbommel. En dat lijkt heeeeel langzaan te gaan in zo'n IRM. (volgens mij ging het ook maar met 80 km/h).

Maar nu vraag ik me af he, met al die spoor verdubbelingen op drukke lijnen is het dan ook mogelijk om de maximum sneleheid op te schroeven. Het probleem van "hangen achter een stopper" wordt op steeds meer plaatsen geelimineerd. Dan denk ik dat het materieel dat er op berkend is best wat harder kan gaan 160 (zoals de Thalys al kan tussen schiphol en denhaag) of zelfs 170-180. Of rijzen er dan weer andere problemen als geluidsoverlast en spoorslijtage?
pi_43977343
blijft een lelijk ding
pi_43977378
Leeuwarden - Stavoren rijdt 's zondags (mits geen koopzondag in Lw) meestal met 1 DH-I
pi_43977427
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 22:39 schreef Fixers het volgende:
Vanmiddag weer eens met een fatsoenlijke snelheid gereden. Koplopertje buiten de spits van Utrecht naar Den Haag, lekker plankgas/ Afgelopen weekend de stop-IC van Houten naar Nijmegen gehad die op alle stations stopte behalve Zaltbommel. En dat lijkt heeeeel langzaan te gaan in zo'n IRM. (volgens mij ging het ook maar met 80 km/h).

Maar nu vraag ik me af he, met al die spoor verdubbelingen op drukke lijnen is het dan ook mogelijk om de maximum sneleheid op te schroeven. Het probleem van "hangen achter een stopper" wordt op steeds meer plaatsen geelimineerd. Dan denk ik dat het materieel dat er op berkend is best wat harder kan gaan 160 (zoals de Thalys al kan tussen schiphol en denhaag) of zelfs 170-180. Of rijzen er dan weer andere problemen als geluidsoverlast en spoorslijtage?
geloof dat dat meer met de ATB installatie temaken heeft dat ze niet harder dan 140 mogen ?


1700/1800 locjes kunnen al 180 km/h
pi_43977428
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 22:39 schreef Ou-Tannu het volgende:
blijft een lelijk ding
omdat het toevallig niet nederlands er uit ziet Kiek ns verder dan de landsgrenzen, het meeste materieel over de grens is 10x genialer en mooier dan het Nederlands materieel
pi_43977481
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 22:41 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

omdat het toevallig niet nederlands er uit ziet Kiek ns verder dan de landsgrenzen, het meeste materieel over de grens is 10x genialer en mooier dan het Nederlands materieel
gestroomlijnt is iig anders
pi_43978012
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 22:41 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

omdat het toevallig niet nederlands er uit ziet Kiek ns verder dan de landsgrenzen, het meeste materieel over de grens is 10x genialer en mooier dan het Nederlands materieel
Sorry hoor, maar onze DD-AR bakken verdienen toch wel de wereld schoonheidsprijs qua design . Ik kan me niet voorstellen dat iemand in deze aardkloot nog is zo iets prachtig ontwerp, man wat een hokkerig lift gevoel krijg je in die trein .

Maar voor de rest is ATB-NG wel geschikt voor 160 Km/h ,maar dat komt niet op het hoofdnet omdat je dan toch gelijk voor ERMTS niveau 2 en hopelijk 3 (als het ooit afkomt) gaat.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 november 2006 @ 23:02:21 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43978054
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 22:41 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

omdat het toevallig niet nederlands er uit ziet Kiek ns verder dan de landsgrenzen, het meeste materieel over de grens is 10x genialer en mooier dan het Nederlands materieel
Ik kan genoeg materieel bedenken dat lelijker is dan de eerste generatie wadslopers of het DDM of DD-AR materieel.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 november 2006 @ 23:04:15 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43978119
VIRM en Buffels zijn qua design naar mijn mening erg geslaagd.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43978175
Toch Versterking Post

Mooie OP
pi_43978437
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 23:04 schreef Peterselieman het volgende:
VIRM en Buffels zijn qua design naar mijn mening erg geslaagd.
klopt

wadlopers voor revisie zagen dr ook best schattig uit !
pi_43978477
Wat hoort er bij een trein? Een locomotief!
pi_43978509
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 23:18 schreef Zug-Chef het volgende:
Wat hoort er bij een trein? Een locomotief!
owja?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 november 2006 @ 23:25:44 #29
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43978672
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 23:17 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

klopt

wadlopers voor revisie zagen dr ook best schattig uit !
Zonder die koeienschuiver zien ze er wat minder robuust uit. En dat donkergrijze stuk boven de cabine draagt ook iets bij aan een robuuster uiterlijk.

Ze moesten wat bedenken he na de botsing met de koe bij Hardegarijp. Hierbij werden 5 bakken DH beschadigd. Enkel de 3111 en koploper !! 4090 kwamen er zonder schade vanaf.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 november 2006 @ 23:32:54 #30
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43978878
Er zijn nu ook politici die zich zorgen maken om de maaslijn

http://www.gelderlander.nl/maasland/article871322.ece

Hier het laatste stukje uit het artikel
quote:
Volgens NS valt haar niets te verwijten. „Wij hebben vóór de gunning een aanbod gedaan om de buffels voor een periode van tien jaar te leasen. Nu korter verhuren, is oneerlijk tegenover andere gegadigden“, zegt een woordvoerder. „Daar komt bij dat op dit moment alles wat treinwielen heeft, wordt ingezet. NS heeft te maken met een reizigersgroei van 8 procent. Onze leasemaatschappij levert Veolia alles wat er nu te leveren valt, zoals de wadlopers die vrijkomen in het noorden.“
Yeah right

Dit geloven de politici ook nog
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43978888
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 23:25 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Zonder die koeienschuiver zien ze er wat minder robuust uit. En dat donkergrijze stuk boven de cabine draagt ook iets bij aan een robuuster uiterlijk.

Ze moesten wat bedenken he na de botsing met de koe bij Hardegarijp. Hierbij werden 5 bakken DH beschadigd. Enkel de 3111 en koploper !! 4090 kwamen er zonder schade vanaf.
koploper op een dieselbaanvak?
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 november 2006 @ 23:36:05 #32
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43978965
Vroeger werden koplopers vanaf Leeuwarden als ze onderhoud nodig hadden naar Onnen gebracht met wadslopers. De wadslopers hebben daar een speciale koppeling voor. Tegenwoordig gebeurt dit niet meer, maar ik kan me indenken dat als de nood echt aan de man is, dit nog een keer kan gebeuren, maar die kans is wel kleiner dan 0,01%
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43979038
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 23:36 schreef Peterselieman het volgende:
Vroeger werden koplopers vanaf Leeuwarden als ze onderhoud nodig hadden naar Onnen gebracht met wadslopers. De wadslopers hebben daar een speciale koppeling voor. Tegenwoordig gebeurt dit niet meer, maar ik kan me indenken dat als de nood echt aan de man is, dit nog een keer kan gebeuren, maar die kans is wel kleiner dan 0,01%
ah nu hossen ze het wel via zwolle naar onnen :-)

lijkt me wel een leuk gezicht, alleen een enkele DH-1 / DH-2 krijgt volgens mij die koploper nooit van zn plek :p
pi_43979078
-edit- eerst F5-en voor ik wat vraag
maar idd, hoeveel wadlopers zijn er wel niet nodig om een koploper te trekken man..
bye
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 november 2006 @ 23:42:03 #35
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43979095
In 1995 waren het dan ook 6 bakken die een koploper trokken. Een stel koeien dacht er anders over en zorgden ervoor dat Tilburg heel wat extra werk had.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43979166
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 23:42 schreef Peterselieman het volgende:
In 1995 waren het dan ook 6 bakken die een koploper trokken. Een stel koeien dacht er anders over en zorgden ervoor dat Tilburg heel wat extra werk had.
zie t al helemaal voor me he

6 dhtjes voor een koploper te loeien en dan nog amper weg komen xD!!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 november 2006 @ 23:48:53 #37
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43979240
Ik heb geen idee hoe het in de praktijk gaat. Langzaam optrekken is het zeker, maar als het rolt dan is het eenvoudig. Misschien gaf de koploper de trein eerst even een duwtje
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43979290
mja dan zou je vanaf het rangeer terein in 1x moeten kunnen door rollen tot groningen anders sta je onderweg weer
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 november 2006 @ 00:13:39 #39
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43979705
De wadsloper is echt wel sterk genoeg en door meerdere te koppelen krijg je de massa om het ding vooruit te kunnen trekken en wat extra pk's die mooi meegenomen zijn. Ze zullen wel redelijk wat koppel moeten leveren om een begin te krijgen. Echt jammer dat het koplopertrekken nu niet meer het geval is.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43979747
quote:
Op woensdag 29 november 2006 00:13 schreef Peterselieman het volgende:
De wadsloper is echt wel sterk genoeg en door meerdere te koppelen krijg je de massa om het ding vooruit te kunnen trekken en wat extra pk's die mooi meegenomen zijn. Ze zullen wel redelijk wat koppel moeten leveren om een begin te krijgen. Echt jammer dat het koplopertrekken nu niet meer het geval is.
ICR stammetjes gaan trekken met wadjes
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 november 2006 @ 00:20:24 #41
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43979837
kan niet helaas. Het is alleen een mechanische koppeling. Tenzij je echt tegen kou kunt natuurlijk in de winter.

Ik wacht met smart het nieuws over de maaslijn van 10 december en later af. Ik voorspel dat vertragingen aan de orde van de dag zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43979862



deze zag ik pas in Delft als intercity naar Den Haag
eenmalig?? of worden die oude duitse barrels tussen venlo/eindhoven - den haag eindelijk vervangen
bier
pi_43980151
quote:
Op woensdag 29 november 2006 00:20 schreef Peterselieman het volgende:
kan niet helaas. Het is alleen een mechanische koppeling. Tenzij je echt tegen kou kunt natuurlijk in de winter.

Ik wacht met smart het nieuws over de maaslijn van 10 december en later af. Ik voorspel dat vertragingen aan de orde van de dag zijn.
Hothopper dr bij
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 november 2006 @ 00:49:15 #44
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43980250
quote:
Op woensdag 29 november 2006 00:21 schreef italiaan1987 het volgende:
[afbeelding]


deze zag ik pas in Delft als intercity naar Den Haag
eenmalig?? of worden die oude duitse barrels tussen venlo/eindhoven - den haag eindelijk vervangen
Het zal waarschijnlijk een gemengde serie worden. Die oude Duitse stellen gaan er voorlopig niet uit. Sterker nog de NS heeft 100 bakken gekocht van de DB. Deze kunnen dus over enige tijd ook aanschouwd worden op het nederlandse spoor
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43980420
Bovendien rijdt er ook weleens V-IRM tussen Den Haag en Venlo, niets bijzonders dus.
  woensdag 29 november 2006 @ 01:07:57 #46
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_43980502
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 19:34 schreef Ou-Tannu het volgende:
wat ik me afvraag, wrom niet dordrecht - tiel?

of is dat spoorlogisch niet haalbaar? Gezien de trein naar tiel nu vanaf utrecht op geldermalsen wordt gesplitst en gekoppeld, haal Ut - tiel dr uit en laat arriva lekker door hobbelen naar tiel ?
Wettelijke reden: Tl valt binnen het hoofdlijnennet van NS
Vervoerskundige reden: het merendeel van de reizigers uit Tl wil naar Ut en niet naar Ddr.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 29 november 2006 @ 01:09:54 #47
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_43980533
quote:
Op woensdag 29 november 2006 00:21 schreef italiaan1987 het volgende:
[afbeelding]


deze zag ik pas in Delft als intercity naar Den Haag
eenmalig?? of worden die oude duitse barrels tussen venlo/eindhoven - den haag eindelijk vervangen
Dat zal wel eenmalig (en een behoorlijke zeldzame ook) geweest zijn, want normaal rijdt er alleen ICK en IRM tussen Dt en Dvc als IC.

Weet je zeker dat het ding niet rood was en niet toevallig naar Hollands Spoor en verder naar Schiphol ging?
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_43982567
quote:
Op woensdag 29 november 2006 01:09 schreef MREn het volgende:

[..]

Dat zal wel eenmalig (en een behoorlijke zeldzame ook) geweest zijn, want normaal rijdt er alleen ICK en IRM tussen Dt en Dvc als IC.

Weet je zeker dat het ding niet rood was en niet toevallig naar Hollands Spoor en verder naar Schiphol ging?
nee er stond een 1700 loc aan vast en hij was ook veel langer dan de beneluxtrein...en hij stopte in Delft. Dat doet de benelux trein niet.
bier
  woensdag 29 november 2006 @ 09:01:05 #49
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43983406
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 22:41 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

omdat het toevallig niet nederlands er uit ziet Kiek ns verder dan de landsgrenzen, het meeste materieel over de grens is 10x genialer en mooier dan het Nederlands materieel
Oneens. In Nederland hebben ze vroeger tenminste nog weleens zelf iets ontworpen. Nederland was jarenlang bijzonder op het gebied van treinontwerp (zie het boek Treindesign). Dat jij een andere mening hebt, moet je zelf weten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_43983433
Tegenwoordig sturen ze vaak die oude duitse bakken van eindhoven naar schiphol en geen koplopers.

[ Bericht 7% gewijzigd door Betse op 29-11-2006 09:16:10 ]
  woensdag 29 november 2006 @ 09:24:30 #51
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43983718
quote:
Op woensdag 29 november 2006 09:03 schreef Betse het volgende:
Tegenwoordig sturen ze vaak die oude duitse bakken van eindhoven naar schiphol en geen koplopers.
En soms IRM. En soms ICRm, et cetera. Net wat ze kunnen vinden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 29 november 2006 @ 10:33:38 #52
86072 thatsme
and That's you!
pi_43985159
De NS moet Veolia materieel leveren, dat is een voorwaarde bij overname van een traject.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_43985383
quote:
Op woensdag 29 november 2006 10:33 schreef thatsme het volgende:
De NS moet Veolia materieel leveren, dat is een voorwaarde bij overname van een traject.
voor minimaal 1 jaar toch?

Arriva heeft het makkelijker op Geldermalsen - dordrecht daar kan je met een setje Plan V nog af
pi_43985433
quote:
Op woensdag 29 november 2006 01:07 schreef MREn het volgende:

[..]

Wettelijke reden: Tl valt binnen het hoofdlijnennet van NS
Vervoerskundige reden: het merendeel van de reizigers uit Tl wil naar Ut en niet naar Ddr.
k vind Tiel maar een raar uithoekje treintechnish gezien, gezien er niet verder gereden wordt, naar arnhem door de ns..

als je op geldermalsen een prima aansluiting zou maken nar Utrecht zou je het er uit kunnen halen
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 november 2006 @ 11:13:46 #55
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43986044
quote:
Op woensdag 29 november 2006 10:46 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

k vind Tiel maar een raar uithoekje treintechnish gezien, gezien er niet verder gereden wordt, naar arnhem door de ns..

als je op geldermalsen een prima aansluiting zou maken nar Utrecht zou je het er uit kunnen halen
Arnhem - Tiel wordt gereden door Syntus met hun Linten.

Waarom maak je niet gewoon het traject Dordrecht-Geldermalsen-Tiel-Arnhem

Moeten ze alleen op het stukje Arnhem - Tiel even een draadje spannen

Is de gehele betuwelijn eindelijk geëlektriviseerd

[ Bericht 1% gewijzigd door Peterselieman op 29-11-2006 11:19:31 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 29 november 2006 @ 11:18:35 #56
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_43986166
quote:
Op woensdag 29 november 2006 09:03 schreef Betse het volgende:
Tegenwoordig sturen ze vaak die oude duitse bakken van eindhoven naar schiphol en geen koplopers.
Terwijl dat juist niet de bedoeling is wegens de slechte uitstapmogelijkheden van ICK als je veel bagage hebt. Het zou iig niet planmatig moeten zijn.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 29 november 2006 @ 11:21:23 #57
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_43986225
quote:
Op woensdag 29 november 2006 10:46 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

k vind Tiel maar een raar uithoekje treintechnish gezien, gezien er niet verder gereden wordt, naar arnhem door de ns..

als je op geldermalsen een prima aansluiting zou maken nar Utrecht zou je het er uit kunnen halen
Maar waarom zou je dan met alle macht door willen rijden? Er is vrijwel geen verkeer Tl-Gr/Ddr lijkt me, en als iedereen graag richting Ut wil, dan lijkt het me het meest logisch om daar ook rechtstreekse treinen in te zetten.

Kan ook zo maar zijn dat de tak naar Tl een stuk drukker is dan de tak naar Gr/Ddr, dan rij je over de westelijke betuwelijn (sorry: Merwede-Lingelijn) veel te ruim.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 29 november 2006 @ 11:28:18 #58
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_43986398
quote:
Op woensdag 29 november 2006 10:44 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

voor minimaal 1 jaar toch?
Hangt van de concessie-eisen af, maar meestal wel. Alleen staat het materieel nergens gespecificeerd, dus NSFS zou ook een paar aftandse railbussen uit de DDR kunnen verhuren.
quote:
Arriva heeft het makkelijker op Geldermalsen - dordrecht daar kan je met een setje Plan V nog af
Daar vergis je je aardig in de drukte, vooral Ddr-Gr is vrij goed bezet, daar zit een enkel Vtje in de weekends aardig vol, en in de ruime spitsen red je het er helemaal al niet meer mee.
Arriva heeft dan ook 7 V's.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 november 2006 @ 11:35:41 #59
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43986549
Dan kunnen die 10 GTW'tjes straks nog krap worden daar, vanwege de geringere lengte van de stellen en de daarbij behorende geringere capaciteit van de stellen. 5 bakken GTW hebben namelijk minder zitplaatsen dan 2 stelletjes Plan V
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43986623
quote:
Op woensdag 29 november 2006 11:21 schreef MREn het volgende:

[..]

Maar waarom zou je dan met alle macht door willen rijden? Er is vrijwel geen verkeer Tl-Gr/Ddr lijkt me, en als iedereen graag richting Ut wil, dan lijkt het me het meest logisch om daar ook rechtstreekse treinen in te zetten.

Kan ook zo maar zijn dat de tak naar Tl een stuk drukker is dan de tak naar Gr/Ddr, dan rij je over de westelijke betuwelijn (sorry: Merwede-Lingelijn) veel te ruim.
hm zit wat in, maar tis gewoon nu zo`n rare aftakking xD en overstappen of niet maakt de ns met de nieuwe diensregeling toch al niet uit

of laat Syntus door kachelen
pi_43986640
quote:
Op woensdag 29 november 2006 11:28 schreef MREn het volgende:

[..]

Hangt van de concessie-eisen af, maar meestal wel. Alleen staat het materieel nergens gespecificeerd, dus NSFS zou ook een paar aftandse railbussen uit de DDR kunnen verhuren.
[..]

Daar vergis je je aardig in de drukte, vooral Ddr-Gr is vrij goed bezet, daar zit een enkel Vtje in de weekends aardig vol, en in de ruime spitsen red je het er helemaal al niet meer mee.
Arriva heeft dan ook 7 V's.
mja mischien in de spits, maar buiten de spits stelt het volgens mij niet veel meer voor ? omdat het allemaal stopper is?
  woensdag 29 november 2006 @ 12:03:55 #62
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_43987298
quote:
Op woensdag 29 november 2006 11:39 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

mja mischien in de spits, maar buiten de spits stelt het volgens mij niet veel meer voor ? omdat het allemaal stopper is?
Het feit dat er alleen stoppers rijden wil niets zeggen, op bijv. Es-Zl rijden ook alleen stoptreinen en die zitten over het algemeen goed vol, zelfs zo erg dat er nu ook midden op de dag treinen met drie stellen rijden.

Gr-Gdm is inderdaad niet erg druk, maar dat kan ook komen doordat deze maar eens per uur rijdt, en omdat je naar Utrecht sneller en comfortabeler reist met de Qliner. En bovendien is Gr nu niet echt een wereldstad natuurlijk, maar is vooral op Dordt gericht, dus daar mag je best met 4 bakken rijden. Als de spoorverdubbeling naar stadspolders in '09 klaar is, wordt er dan ook een kwartiersdienst Ddr-Gr gereden.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_43990058
quote:
Op woensdag 29 november 2006 12:03 schreef MREn het volgende:

[..]

Het feit dat er alleen stoppers rijden wil niets zeggen, op bijv. Es-Zl rijden ook alleen stoptreinen en die zitten over het algemeen goed vol, zelfs zo erg dat er nu ook midden op de dag treinen met drie stellen rijden.

Gr-Gdm is inderdaad niet erg druk, maar dat kan ook komen doordat deze maar eens per uur rijdt, en omdat je naar Utrecht sneller en comfortabeler reist met de Qliner. En bovendien is Gr nu niet echt een wereldstad natuurlijk, maar is vooral op Dordt gericht, dus daar mag je best met 4 bakken rijden. Als de spoorverdubbeling naar stadspolders in '09 klaar is, wordt er dan ook een kwartiersdienst Ddr-Gr gereden.
ja dan heb je ook betere aansluitingen en zou je zelfs een sneltrein kunnen rijden
  woensdag 29 november 2006 @ 15:12:52 #64
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43992713
quote:
Op woensdag 29 november 2006 13:51 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

ja dan heb je ook betere aansluitingen en zou je zelfs een sneltrein kunnen rijden
Een sneltrein naar Geldermalsen? Volgens mij val je achter Gorinchem toch van de wereld af?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_43992726
'Amsterdam koopt verkeerde metro'


TON DAMEN


AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam staat op het punt de verkeerde metrostellen te kopen. De metrotreinen zijn te breed om ook op het spoor van de NS te kunnen rijden.

Dit stelt de Amsterdamse Raad voor Stadsontwikkeling (ARS) in een advies. ARS bepleit één railsysteem voor metro en trein in de regio Amsterdam om de knellende vervoersproblemen op te lossen. Maar dat kan niet als Amsterdam besluit metrotreinen te kopen die niet op het spoornet kunnen rijden. Daarom slaat ARS alarm.

Het Amsterdams college stelt in het zogeheten programma van eisen voor 170 treinstellen aan te schaffen die drie meter breed zijn. Met de investering is 250 tot 350 miljoen euro gemoeid.

''Deze treinen zijn te breed om op bestaand spoor van de NS te rijden. Als deze plannen doorgaan, legt Amsterdam zich voor lange tijd vast op een metro die niet op het treinspoor van de NS kan rijden.''

Volgens ARS is uitwisseling van de vervoerssystemen nodig om bestaand en nieuw spoor optimaal te gebruiken en metrolijnen te kunnen uitbreiden. Een van de schrijvers van het advies, Wim Wessels, noemt de zaak urgent. Volgende week beslist de gemeenteraad over de aankoop van de nieuwe treinstellen. ''Het gaat om heel veel treinen, zowel voor de Noord/Zuidlijn als vervanging van oude treinen op de Oostlijn.''


© Het Parool, 29-11-2006, 11:35 uur


Ik zie het niet zo snel gebeuren, een metro op het treinspoor. Het idee is opzich best aardig. Maar sprinterjtes lijken mij daar beter voor bestemd. Of het doortrekken van een metro naar Weest/Zaandam/Schiphol/Hoofddorp en in de toekomst Almere.
Maar ik zeg gewoon aanschaffen die handel.
Er zijn teveel problemen met beveiliging en verschillende spanning enzo.
  woensdag 29 november 2006 @ 15:19:51 #66
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43992892
In Amsterdam zijn de bestaande metro's nou eenmaal zo breed. Als je smallere metro's wilt rijden, moet je alle perrons verbreden... Aan Amsterdam de keuze. Lekker op tijd ook weer.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_43992926
quote:
Op woensdag 29 november 2006 15:19 schreef Duvel het volgende:
In Amsterdam zijn de bestaande metro's nou eenmaal zo breed. Als je smallere metro's wilt rijden, moet je alle perrons verbreden... Aan Amsterdam de keuze. Lekker op tijd ook weer.
drie meter is toch niet bijzonder breed. En volgens mij is een trein nog veel breder. Dus ik weet niet waar ze het over hebben.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 november 2006 @ 15:24:30 #68
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43993022
Gaat weer lekker zo. Past wel weer in de Nederlandse cultuur van lekker eigenwijs zijn en elke keer het wiel opnieuw uitvinden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 29 november 2006 @ 15:44:28 #69
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_43993609
quote:
Op woensdag 29 november 2006 15:21 schreef Willy84 het volgende:

[..]

drie meter is toch niet bijzonder breed. En volgens mij is een trein nog veel breder. Dus ik weet niet waar ze het over hebben.
Drie meter is juist uitzonderlijk breed, de meeste treinen zijn smaller. Alleen de Buffel en Railhopper zijn breder (3,2 m), maar die kunnen ook niet zomaar op elke lijn rijden.

VIRM is wel 3 meter breed, en kan inderdaad wel overal rijden, maar er is wel een belangrijk verschil met de Amsterdamse metro's: de metro is het breedst ter hoogte van het perron, en daar zijn de treinperrons niet op berekend (VIRM is onderaan smaller, en past dus wel langs het perron maar steekt hoger dus iets uit.
  woensdag 29 november 2006 @ 15:46:43 #70
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_43993685
quote:
Op woensdag 29 november 2006 15:19 schreef Duvel het volgende:
In Amsterdam zijn de bestaande metro's nou eenmaal zo breed. Als je smallere metro's wilt rijden, moet je alle perrons verbreden... Aan Amsterdam de keuze. Lekker op tijd ook weer.
Nee hoor, daar hebben ze de uitklap-treeplank voor bedacht. De sneltrams van lijn 51 en de metro's van lijn 50 zijn maar 2,65 meter breedt, maar door die treeplanken kunnen ze gewoon op de 'brede' lijnen rijden.
pi_43994291
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 22:17 schreef MonoSynth het volgende:
[afbeelding]
protos
lelijk ding
  woensdag 29 november 2006 @ 16:01:46 #72
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43994298
quote:
Op woensdag 29 november 2006 15:46 schreef ReisT het volgende:

[..]

Nee hoor, daar hebben ze de uitklap-treeplank voor bedacht. De sneltrams van lijn 51 en de metro's van lijn 50 zijn maar 2,65 meter breedt, maar door die treeplanken kunnen ze gewoon op de 'brede' lijnen rijden.
Die zijn gelukkig lekker betrouwbaar!

Maar daarnaast: als je met brede metro's op smalle lijnen wilt rijden, heb je inkap-metro's nodig. Die hebben ze nog niet. Of uitklap-perrons, ook niet handig.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 29 november 2006 @ 16:03:37 #73
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43994374
quote:
Op woensdag 29 november 2006 16:01 schreef Wadloper het volgende:

[..]

lelijk ding
Dat had ik ook, maar ik begin 'm langzaam te waarderen moet ik bekennen...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 29 november 2006 @ 17:38:47 #74
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_43997588


Ja ! kaartje voor Dordrecht - Brussel retour op zaterdag 16 december is betaald online. Binnen 3 werkdagen ontvang ik hem. Wedstrijdkaart ook besteld en betaald.

Heb er zin in. Savonds rond 00:25 weer terug in Dordrecht. Ben benieuwd naar het belgische spoor stations enzo
  woensdag 29 november 2006 @ 17:41:18 #75
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_43997653
Om vast te wennen aan drie buffels onder de draad, hier een sfeerfoto'tje.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 29 november 2006 @ 17:48:18 #76
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_43997866
quote:
Op woensdag 29 november 2006 17:38 schreef jorienvdherik het volgende:
Ben benieuwd naar het belgische spoor stations enzo
Op de lijn naar Antwerpen voor veel verhogingingen met een beetje gravel tegen te erge waterplassen Zoals stations Kalmthout en dat soort geneuzel waar de boemel aanlegt.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_43998020
trouwens, in de bussen van arriva zit nu een televisie scherm. Okee, nu denken jullie: waarom vertelt ie dat in een treintopic? Nou, omdat op dat scherm een leuk plaatsje stond van een GTW in de kleuren van Arriva (groen-wit) met als bijschrift: arriva treinen vanaf 2008
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_43999397
quote:
Op woensdag 29 november 2006 17:52 schreef Bensel het volgende:
trouwens, in de bussen van arriva zit nu een televisie scherm. Okee, nu denken jullie: waarom vertelt ie dat in een treintopic? Nou, omdat op dat scherm een leuk plaatsje stond van een GTW in de kleuren van Arriva (groen-wit) met als bijschrift: arriva treinen vanaf 2008
Tjsa, de Sp;urts die niet in het Noorden komen, kunnen natuurlijk geowon in de Arriva kleuren. Dat de treinen rood moeten, meots van Groningen City geloof ik.






Een Deense LegoLint
pi_44000671
vind ze int groen ook niet zo mooi hoor?
  woensdag 29 november 2006 @ 19:23:41 #80
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44000871
Deze is ook van Arriva, en komt ook nog eens dagelijks in Nederland. Hier in Hengelo:
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_44000918
RandstadRail wederom ontspoord..
  woensdag 29 november 2006 @ 19:37:21 #82
86072 thatsme
and That's you!
pi_44001404
quote:
Op woensdag 29 november 2006 18:39 schreef Alexxxxx het volgende:
Tjsa, de Sp;urts die niet in het Noorden komen, kunnen natuurlijk geowon in de Arriva kleuren. Dat de treinen rood moeten, meots van Groningen City geloof ik.
dit is ook niet heel mooi:
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  woensdag 29 november 2006 @ 19:41:25 #83
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44001531
quote:
Op woensdag 29 november 2006 19:25 schreef Zug-Chef het volgende:
RandstadRail wederom ontspoord..
kwaliteitje
...en wederom in Den Haag, maar wel de eerste keer dat het een RET-stel was geloof ik.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 29 november 2006 @ 20:25:30 #84
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_44003097
quote:
Op woensdag 29 november 2006 19:25 schreef Zug-Chef het volgende:
RandstadRail wederom ontspoord..
foto's ?
pi_44003257
De intercity vanuit Limburg naar Haarlem werd om 19:27 (Amsterdam Amstel) gereden met een plan V+T 699/518
Deze trein was ingelegd, daar de oorspronkelijke was opgeheven vanwege agressie (volgens de conducteur)
pi_44003860
quote:
Op woensdag 29 november 2006 20:25 schreef jorienvdherik het volgende:

[..]

foto's ?
Daar hebben we een speciaal topic voor, voor randstadrail: RandstadRail
pi_44004630
quote:
Op woensdag 29 november 2006 19:37 schreef thatsme het volgende:

[..]

dit is ook niet heel mooi:
[afbeelding]
Ik vind m zo wel mooi
pi_44004667
quote:
Op woensdag 29 november 2006 21:03 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Ik vind m zo wel mooi
Dieseltreinen moeten gewoon rood
pi_44004762
Twee maanden geleden vonden jullie dat rood niks, en moest alles geel
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 november 2006 @ 21:11:18 #90
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44004891
Rood is een prachtige kleur. Musschenga heeft het naar eigen zeggen bedacht. Het is in ieder geval een stuk mooier dan de editie van de trein in de echte arrivakleuren. Daarom zou ik het ook wel mooi vinden als de nieuwe arrivastellen voor Dordrecht - Geldermalsen ook rood met wit worden. Krijg je ook een uniform treinenpark bij Arriva.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44005095
rood / wit staat niet mis op de SPURTS ja

mischien een donkerder / lichter tintje om het verschil tussen Diesel en Elec te markeren?

hoe ziet een elektrische GTW dr uit eiks ?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 november 2006 @ 21:20:25 #92
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44005191
Het zelfde als een diesel, behalve dan dat er een panto op het motorbakje staat

Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 29 november 2006 @ 21:20:51 #93
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_44005209
quote:
Op woensdag 29 november 2006 21:17 schreef Ou-Tannu het volgende:

hoe ziet een elektrische GTW dr uit eiks ?
Precies hetzelfde, maar dan met een pantograaf op het motorhokje.
  woensdag 29 november 2006 @ 21:24:19 #94
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_44005330
quote:
Op woensdag 29 november 2006 21:17 schreef Ou-Tannu het volgende:mischien een donkerder / lichter tintje om het verschil tussen Diesel en Elec te markeren?
Waarom? Wie heeft er baat bij dat je het verschil zou moeten kunnen zien? De aan/afwezigheid van een panto op het dak zegt toch genoeg.

Dat heb ik van het oude NS-systeem ook nooit begrepen. Wat boeit het de reizigers nou of het diesel of elektrisch is, zolang er maar een trein rijdt?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 november 2006 @ 21:25:48 #95
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44005373
Daar sla je de spijker op zn kop. Mensen willen dat de trein op tijd rijdt en het boeit ze niet wat er voor komt rijden, behalve op de lange trajecten dan en uiteraard willen ze zoveel mogelijk een zitplaats hebben.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44008617
Trouwens, vind de titel wel briljant.. maaslopers

en niet te vergeten: wadlers, of GTWadjes
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 november 2006 @ 22:49:59 #97
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44008732
De laatste klinkt als een opgevoerde wadsloper, maar bekt niet echt lekker

Maasloper heb ik niet zelf bedacht, maar is wel toepasselijk voor een wadsloper op de Maaslijn
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44008969
Zeg is 9292ov.nl bij jullie ook zo gaar traag vanavond
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 november 2006 @ 22:58:27 #99
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44009025
Nee
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44009109
De site laad wel snel, maar als ik een zoekopdracht geef, wordt t kut met peren
  woensdag 29 november 2006 @ 23:19:25 #101
137628 Tellorian
Niet zo'n beetje mezelf!
pi_44009725
Wat moest zo'n koploper vandaag bij het station in Heerhugowaard?
Meestal kijk ik alleen maar naar bizons, hondekoppen en dd-arm en plots 'n ander tiep trein...
Helemaal van de rel.
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 november 2006 @ 23:41:18 #102
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44010339
Het kan zijn dat een koploper verdwaald is in een omloop. Dan komt zo'n stel op vreemde plaatsen. Volgens mij zijn er vandaag niet veel verstoringen geweest. Meestal is het ook maar een omloop waar het stel zich dan in bevindt. Dan wordt het stel vervangen door een ander stel onderweg.

Zo heb ik enkele maanden geleden ook een stel MDDm gespot in Leeuwarden. Dat hoort er omloopmatig ook niet te rijden, maar het kan dus voorkomen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 29 november 2006 @ 23:52:43 #103
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44010705
Wadsloper 3222 is zojuist gesignaleerd in Nijmegen

Vanmiddag stond ie nog in Groningen.

Instructie machinisten Veolivla waarschijnlijk?

Kunnen we het enige groene stel helaas niet meer in het noorden bewonderen

EDIT: Komt er ook nog bij dat er dat maaslopers niet allemaal op tijd geleverd kunnen worden, waardoor er tussen Nijmegen en Venlo enkele maanden geen treinen rijden. Hoe raar, maar het is echt waar

[ Bericht 16% gewijzigd door Peterselieman op 30-11-2006 01:01:20 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44014169
In Nijmegen?
Zal inderdaad wel instructie zijn
  donderdag 30 november 2006 @ 09:24:55 #105
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44015364
quote:
Op woensdag 29 november 2006 22:49 schreef Peterselieman het volgende:
De laatste klinkt als een opgevoerde wadsloper, maar bekt niet echt lekker
't Wordt vanzelf met een extra s.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_44015914
quote:
'Machinisten slecht opgeleid'

Uitgegeven: 30 november 2006 08:23
AMSTERDAM - De kans op ongelukken op het spoor neemt toe, omdat machinisten van goederentreinen soms slecht zijn opgeleid en vermoeid zijn door extreem lange werkdagen. De problemen spelen volgens de vakbonden FNV en de Vakbond voor Machinisten en Conducteurs (VVMC) vooral bij kleinere spoorvervoerders. Dat meldt het Algemeen Dagblad donderdag.

De afgelopen vier jaar is volgens cijfers van de inspectie Verkeer en Waterstaat een kwart meer treinen door rood gereden. De inspectie stelt dat deze cijfers slechts het topje van de ijsberg zijn. De veiligheid op het spoor wordt constant bedreigd door goederentreinen die door rood rijden.

Scholing
Door een chronisch tekort aan treinbestuurders staat de scholing van nieuw personeel volgens de vakbonden vooral bij kleinere vervoerders constant onder druk. "Mensen zitten bovendien regelmatig negen, tien uur achter elkaar op de bok", zegt Wim Eilert van de VVMC in het dagblad. "Dat vinden wij niet verantwoord."

Arbeidsinspectie
De Arbeidsinspectie zegt sinds 2002 geen controles meer te hebben uitgevoerd op de werktijden. Een goederentrein botste vorige week op een stoptrein, waarbij 31 reizigers gewond raakten. Uit een nog vertrouwelijke rapportage van de verkeersinspectie zou blijken dat de goederentrein in Arnhem door rood reed.

Voorzitter van de Belangenvereniging Rail Goederenvervoerders Frans Zoetmulder zegt in het dagblad zich niet in het beeld te herkennen.

Bron: www.nu.nl
  donderdag 30 november 2006 @ 10:14:31 #107
86072 thatsme
and That's you!
pi_44016239
spurt = sputter!

Boze treinreizigers hebben het nakijken
Dagblad van het Noorden, 30 november 2006

pagina 1


Door Ina Reitzema

kropswolde -

Treinreizigers uit Kropswolde en Hoogezand zijn de problemen van de Spurttrein van Arriva en de vele vertragingen, meer dan zat. "Echt niet normaal", briest Hans Harmeier, die overweegt een schadeclaim in te dienen bij vervoerder Arriva.

Een van de werknemers van zijn garagebedrijf in Foxhol is regelmatig te laat omdat de overvolle trein het perron van Kropswolde voorbij rijdt zonder de stoppen. "Mijn klanten staan hier drie kwartier te wachten omdat de monteur, die in Zuidbroek woont, in Groningen arriveert. Hij moet dan terugreizen. Dat gebeurt de laatste tijd gewoon twee keer per week." Harmeiers dochters, die in Kropswolde instappen om naar hun middelbare school in Haren te reizen, hebben dan ook het nakijken. "Ze ha len onvoldoendes omdat ze te laat komen voor tentamens", aldus hun vader. Ook Atti Bosch uit Kropswolde is de slechte verbinding van Arriva meer dan zat. "Gistermorgen was het weer helemaal mis. Staan m'n kinderen te wachten op de trein van half acht, stopt 'ie helemaal niet. Overvol. Die van acht uur is nooit gekomen met als gevolg dat ze weer drie kwartier te laat op school zijn." Door de problemen deed Pim Wiegman uit Hoogezand er anderhalf uur over om op zijn werk in Groningen te komen. Terwijl de reis vanaf station Martenshoek in tien minuten moet kunnen. "Om tien uur werden pas extra bussen ingezet. Veel mensen klagen, maar dat heeft geen nut aangezien Arriva niet reageert op klachten." Ook Bosch heeft haar beklag gedaan bij Arriva. "Ik werd keurig te woord gestaan, maar moet tien dagen wachten op een reactie."
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_44018896
quote:
Op woensdag 29 november 2006 23:52 schreef Peterselieman het volgende:
Wadsloper 3222 is zojuist gesignaleerd in Nijmegen

Vanmiddag stond ie nog in Groningen.

Instructie machinisten Veolivla waarschijnlijk?

Kunnen we het enige groene stel helaas niet meer in het noorden bewonderen

EDIT: Komt er ook nog bij dat er dat maaslopers niet allemaal op tijd geleverd kunnen worden, waardoor er tussen Nijmegen en Venlo enkele maanden geen treinen rijden. Hoe raar, maar het is echt waar
Waar gaan de buffeltjes dan heen? Het zijn prima comfortabele treintjes.

Ik vraag me soms af of al die openbare uit en aanbestedings woede ergens goed voor is.
  donderdag 30 november 2006 @ 13:09:54 #109
86072 thatsme
and That's you!
pi_44021214
quote:
Op donderdag 30 november 2006 11:52 schreef Fixers het volgende:

[..]

Waar gaan de buffeltjes dan heen? Het zijn prima comfortabele treintjes.

Ik vraag me soms af of al die openbare uit en aanbestedings woede ergens goed voor is.
De buffels gaan naar het noorden -> Zwolle <> Groningen.
En Veolia zal de wadlopers wel op tijd hebben! De NS moet materieel verzorgen voor nieuwe consessie houders.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  donderdag 30 november 2006 @ 13:11:43 #110
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_44021270
quote:
Op donderdag 30 november 2006 11:52 schreef Fixers het volgende:

[..]

Waar gaan de buffeltjes dan heen? Het zijn prima comfortabele treintjes.
Inderdaad, dat zijn mooie treintjes, dus die houdt NS liever zelf (boeit niet dat er geen dieseltraject voor is, onder de bovenleiding kan natuurlijk ook).
pi_44021680
geef Veolia een Plan U
pi_44021808
Rijden die U'tjes nog uberhaupt? Ik heb er een keer eentje zien walmen op Utrecht CS, jaren geleden.
pi_44021882
quote:
Op donderdag 30 november 2006 13:29 schreef Fixers het volgende:
Rijden die U'tjes nog uberhaupt? Ik heb er een keer eentje zien walmen op Utrecht CS, jaren geleden.
geen idee, dr stonden dr de laatste keer dat ik het kon zien een stuk of 9 Graffiti enzo te verzamelen op Zwolle :p
  donderdag 30 november 2006 @ 13:39:24 #114
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44022075
Bij Blerick staan er ook nog een paar in niet direct dienstvaardige toestand.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_44022178
quote:
Op donderdag 30 november 2006 13:39 schreef Duvel het volgende:
Bij Blerick staan er ook nog een paar in niet direct dienstvaardige toestand.
das mij te ver weg

mischien kan veolia daarnog wat van oplappen en iig in de spits ritten wel treinen laten scheuren
  donderdag 30 november 2006 @ 14:04:31 #116
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44022764
quote:
Op donderdag 30 november 2006 13:43 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

das mij te ver weg

mischien kan veolia daarnog wat van oplappen en iig in de spits ritten wel treinen laten scheuren
Ze staan in elk geval langs de te exploiteren lijn.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_44024656
Misschien gewoon een diesel-lok dan heb je ook geen gezanik met al die treinstellen, koop je paar Oost-Duitse treinstellen bj de buren en gaaan!
pi_44025476
die hebben ze dus niet en ik denk niet dat Veolia loopt te springen om nou weer gebruikt materiaal bij te kopen?

als ze van de NS kunnen krijgen
  donderdag 30 november 2006 @ 15:51:14 #119
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44025770
quote:
Op donderdag 30 november 2006 15:42 schreef Ou-Tannu het volgende:
die hebben ze dus niet en ik denk niet dat Veolia loopt te springen om nou weer gebruikt materiaal bij te kopen?

als ze van de NSFS kunnen krijgen huren
Met die eerste zin ben ik het wel eens trouwens
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_44026557
quote:
Op donderdag 30 november 2006 15:51 schreef Duvel het volgende:

[..]

Met die eerste zin ben ik het wel eens trouwens
NS(FS) is toch verplicht voor 1 jaar mat te leveren
pi_44027511
quote:
Op donderdag 30 november 2006 13:09 schreef thatsme het volgende:

[..]
En Veolia zal de wadlopers wel op tijd hebben! De NS moet materieel verzorgen voor nieuwe consessie houders.
En Arriva dan? Die heeft ze zelf ook nog steeds nodig
pi_44027640
quote:
Op donderdag 30 november 2006 10:14 schreef thatsme het volgende:
spurt = sputter!
lang stuk tekst
Ik geef die mensen groot gelijk een schadeclaim in te dienen... Vind het belachelijk dat er zóveel vertragingen etc zijn.
Ik moet zelf ook ergens op die lijn instappen, en met 6 bak gaat het al nauwelijks...
pi_44027707
Neem een trein eerder.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 november 2006 @ 17:32:31 #124
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44029042
quote:
Op donderdag 30 november 2006 16:47 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Ik geef die mensen groot gelijk een schadeclaim in te dienen... Vind het belachelijk dat er zóveel vertragingen etc zijn.
Ik moet zelf ook ergens op die lijn instappen, en met 6 bak gaat het al nauwelijks...
Ik stel extra spitstreinen voor tussen Zuidbroek en Groningen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44029397
Zuidbroek kan je makkelijk naar perron 3 wisselen, laat hem daar even staan, en weer weg...
Er rijd eens per half uur een trein, doe je dan gewoon 3x per uur ofzo, rendabel is het echt wel
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 november 2006 @ 17:57:39 #126
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44029821
Daarom. Verderop is het toch alleen maar enkelsporig? Dan past een extra trein er moeilijk tussen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44029884
quote:
Op donderdag 30 november 2006 17:57 schreef Peterselieman het volgende:
Daarom. Verderop is het toch alleen maar enkelsporig? Dan past een extra trein er moeilijk tussen.
volgens mij wel ja

mischien kan je een extra spitstrein er tussen duwen exact tussen de andere 2?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 november 2006 @ 19:20:08 #128
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44032199
Ik lees net op OHIH dat een van de problemen van de GTW's ligt in het feit dat er een uitschuifbare trede is. Als deze niet op het perron rust, dan buigt deze door, met als gevolg schade aan de trein. Lekker is dat.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44032963
Het stationsgebouw van Den Bosch Oost is vandaag gesloopt

Nou ja er staan nog wat restjes, maar die gaan het middaguur morgen niet halen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_44033172




Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 november 2006 @ 19:48:14 #131
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44033274
Zonde
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44033364
Stonden al maandenlang hekken bij, en het staat op zich al jarenlang leeg ook, maar vanochtend zag ik ineens een grijpert aan het werk Maar ja, verkeerde kant, en ik moest snel naar mn werk.. Toen ik vanmiddag weer keek stond er dus nog precies dit overeind
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 november 2006 @ 20:01:04 #133
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44033782
Veel leegstaande gebouwtjes op stations worden gesloopt ter voorkoming van vernielerijen, rotzooi op en rond het spoor etc. Het is wel jammer.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44034322
quote:
Op donderdag 30 november 2006 19:20 schreef Peterselieman het volgende:
Ik lees net op OHIH dat een van de problemen van de GTW's ligt in het feit dat er een uitschuifbare trede is. Als deze niet op het perron rust, dan buigt deze door, met als gevolg schade aan de trein. Lekker is dat.
Ja, maar dat hadden ze eerder kunnen weten lijkt mij, en Prorail had ook weleens zijn handen uit de mouwen kunnen steken, om die perrons te verlagen, want dat is op heden nog steeds niet gebeurd
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 november 2006 @ 20:15:19 #135
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44034420
Ik denk dat je met verlagen meer problemen krijgt dan met verhogen

De perrons waren immers te laag
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44034727
quote:
Op donderdag 30 november 2006 20:13 schreef Wadloper het volgende:
Prorail had ook weleens zijn handen uit de mouwen kunnen steken,
Ik denk dat je daar toch een elementaire denkfout maakt
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 november 2006 @ 21:12:57 #137
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44036442
Op OHIH wordt ook al gesproken over de terugkeer van wadslopers 3101 en 3102 naar het noorden. Hiermee wordt het bakkentekort niet echt kleiner, zeker niet als de GTW's ook niet goed functioneren.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44036557
zag het ja. Ben echt heel benieuwd hoe het gaat straks. Gillende paniek in het noorden, op de maaslijn, op de merwede-lingelijn...
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 november 2006 @ 21:38:04 #139
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44037520
Hebben we straks ook nog wadexpressen. Syntus krijgt 2 tot 4 buffels erbij. De NS zet buffels onder het lijntje in en zowel Arriva als Veolivla zitten met de gebakken peren. Een leuk politiek steekspelletje is het.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44037612
Is er ook een guinness world record "meest langdurige materieeltekort" of zo?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 november 2006 @ 21:42:23 #141
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44037748
Dan zou de NS een aardige gooi er naar doen

Meest vervelende materieeltekort: Veolivla

Meest vreemde materieeltekort: Arriva

Gelijk maar even drie categoriën van gemaakt
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44037968
Ik begrijp er echt niks van. Een jaar geleden hebben ze dronken van geluk die concessie gewonnen, en 2 weken van tevoren blijkt er "ineens" geen materieel e zijn om ook maar de helft ervan te kunnen uitvoeren

WTF?!?!?!
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_44038217
quote:
Op donderdag 30 november 2006 21:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik begrijp er echt niks van. Een jaar geleden hebben ze dronken van geluk die concessie gewonnen, en 2 weken van tevoren blijkt er "ineens" geen materieel e zijn om ook maar de helft ervan te kunnen uitvoeren

WTF?!?!?!
vroeg ik me ook al af
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 november 2006 @ 21:53:04 #144
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44038239
Dit is een half jaar geleden bekend geworden. De provincie is hierbij nalatig geweest met het eisen dat NSFS zorgt dat er buffels geleverd worden, zodat er een deugdelijke dienstregeling uitgevoerd kan worden totdat er nieuw materieel is. NSFS en NS zijn mede schuldig aan het materieel tekort natuurlijk.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44038300
quote:
Op donderdag 30 november 2006 21:53 schreef Peterselieman het volgende:
Dit is een half jaar geleden bekend geworden. De provincie is hierbij nalatig geweest met het eisen dat NSFS zorgt dat er buffels geleverd worden, zodat er een deugdelijke dienstregeling uitgevoerd kan worden totdat er nieuw materieel is. NSFS en NS zijn mede schuldig aan het materieel tekort natuurlijk.
die hebben t gewoon slim geplanned, zolang de provincie geen eisen stelt kunnen ze ongeschonden andre rommel sturen
pi_44038317
quote:
Op donderdag 30 november 2006 21:53 schreef Peterselieman het volgende:
De provincie is hierbij nalatig geweest
De groeten zeg

Veolia wilde ZELF zo graag die concessie winnen, en uitvoeren. Kom me nou niet aan dat het de provincie geweest is.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 november 2006 @ 21:57:59 #147
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44038430
Ik bekijk het hier even vanuit het oogpunt van Veolivla. NSFS komt wel keurig haar plicht na door materieel te sturen. Dat niet al het geplande materieel beschikbaar is, daar kan NSFS niets aan doen. Veoliavla moet de wadjes wel zelf op komen halen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44038617
quote:
Op donderdag 30 november 2006 21:57 schreef Peterselieman het volgende:
Ik bekijk het hier even vanuit het oogpunt van Veolivla. NSFS komt wel keurig haar plicht na door materieel te sturen. Dat niet al het geplande materieel beschikbaar is, daar kan NSFS niets aan doen. Veoliavla moet de wadjes wel zelf op komen halen
Ja, logisch

maar dan de schuld voor je eigen lamlendigheid op de provincie afschuiven... Het godgeklaagde idee

Maar goed. Een FRANS bedrijf was het zei je? Mja... nou, dat wordt lachen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 november 2006 @ 22:11:58 #149
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44039029
Ik heb het niet over een Frans bedrijf gehad, maar het gaat allemaal met de Franse slag.

Met betere eisen van de provincie aan de voormalig concessiehouder waren een deel van de problemen te voorkomen geweest. In die zin is de provincie nalatig geweest. De NS maakt hier handig gebruik van. Veolivla heeft wel steken laten vallen door niet op tijd het materieel te regelen. Ze zijn er tot nu toe wel erg vaag over geweest. De komst van Frank van Setten, ex Syntus, heeft hier ook geen positieve draai aan gegeven.

Wadje 3225 reed door Haren vanavond. Zal ook wel naar Venlo gaan dan.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44039351
quote:
Op donderdag 30 november 2006 22:11 schreef Peterselieman het volgende:
Ik heb het niet over een Frans bedrijf gehad,
Hebben we het niet al een tijje over Veolialioliaa dan?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 30 november 2006 @ 22:24:15 #151
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44039522
Ja, maar ik heb het woord Frans niet eerder genoemd

Bovendien betreft het de Nederlandse tak van het bedrijf

Het moederbedrijf staat er naar mijn mening nogal los van hier in Nederland, maar dat kan ik ook fout hebben natuurlijk.
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')