Dat redden ze niet eens zonder kapot te gaan denk ikquote:Op zaterdag 25 november 2006 12:57 schreef Eix het volgende:
[..]
Grapjas.
Het idee alleen al, vanaf Sittard naar Amsterdam met een wadloper.![]()
![]()
Je loopt inderdaad achter!quote:Op zaterdag 25 november 2006 12:56 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Huh maar van Den Helder gaat hij toch maar tot aan Nijmegen? Of loop ik nu weer achter?![]()
Wauw! Nog even en we hebben weer een echte Intercity-verbinding in Nederland met een fatsoenlijke lengtequote:Op zaterdag 25 november 2006 13:25 schreef ReisT het volgende:
Hij loopt helemaal niet achter, het wordt (Schagen) - Alkmaar - Amsterdam - Sittard - Maastricht/ Heerlen.
Hmm damn je hebt gelijk, vreemd, heb ik er zeker verkeerd gekekenquote:Op zaterdag 25 november 2006 14:01 schreef Socios het volgende:
Volgens het spoorboekje kan men straks alleen nog maar op vrijdag en zaterdag aankomen in Leeuwarden om 2.00uur. Vorige week vrijdag nog lekker na tweeën aangekomen in Leeuwarden.
Inderdaad, nu zie ik het ook, twee treinen per dag in de ochtendspits. Dat is toch heel wat spectaculairder dan wat ze nu nog doen (sneltrein Den Helder-Amersfoort). Wel opmerkelijk dat het maar in één richting is, er is geen tegentrein in de avondspits die dit de andere kant uit (richting Den Helder dus) doet.quote:Op zaterdag 25 november 2006 13:50 schreef Socios het volgende:
In de spits gaat ook een aantal treinen van Den Helder naar Maastricht!
Tof! 298 "tariefeenheden"quote:Op zaterdag 25 november 2006 13:50 schreef Socios het volgende:
In de spits gaat ook een aantal treinen van Den Helder naar Maastricht! Het langste intercitytraject, hetgeen nu nog Groningen - Den Haag is, van de nieuwe dienstregeling.
Eens. Fryslân boppe!quote:Op zaterdag 25 november 2006 20:55 schreef Zug-Chef het volgende:
Iik ga me er niet eens meer druk om maken, Hollanders zijn over het algemeen echt te dom volk
met jou kan ik pratenquote:
Klopt, alleen op de CTA's bij amersfoort stond pas vermeld dat er gedeeltelijk BUSVERVOER in zat, echterquote:Op zaterdag 25 november 2006 20:12 schreef Wadloper het volgende:
Dat heeft NS toch gewoon gemeld, dat het niet verder reed dan Utrecht?
Tja, sommige mensen kijken nooit of er nog dingen aan de hand zijn op het spoor, dat misschien tot vertraging/uitval kan leiden enzo...
Ach wat maakt het uitquote:
van die graflopers?quote:Op zaterdag 25 november 2006 22:27 schreef Wadloper het volgende:
[..]
Ach wat maakt het uit
Ben momenteel bezig wat foto's aan het uitzoeken, die ik gemaakt heb. Ik post morgen wel wat
vandaag ging dr een oranje ICM IV naar GN :pquote:Op zaterdag 25 november 2006 22:38 schreef Erasmo het volgende:
Morgen weer Deventer-Den Helder, kijken of ik dan weer alleen maar in oranje treinen zit![]()
Neem dan vanaf Amf gewoon de trein naar Shl, en van daar naar Rtd, ben je van al het gezeur af.quote:Op zaterdag 25 november 2006 22:25 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Klopt, alleen op de CTA's bij amersfoort stond pas vermeld dat er gedeeltelijk BUSVERVOER in zat, echter
op utrecht CS zo geen BUS gezien richting rotterdam / den haag
Ik zag 'm niet erg goed. Maar dat ding leek een stuk 'opener' dan de stopmachines die ik ken.quote:Op zondag 26 november 2006 16:39 schreef Duvel het volgende:
Ik denk dat die laatste een stopmachine is. Die trilt het ballastbed aan, zodat het spoor goed vastligt.
Ik vond gisteren de aankondiging in de trein trouwens enorm tekort schieten...quote:Op zaterdag 25 november 2006 20:12 schreef Wadloper het volgende:
Dat heeft NS toch gewoon gemeld, dat het niet verder reed dan Utrecht?
Tja, sommige mensen kijken nooit of er nog dingen aan de hand zijn op het spoor, dat misschien tot vertraging/uitval kan leiden enzo...
Volgens mij is het op het ballastgrind opnieuw te leggen, dat is ook gebeurd tussen Ah - Zp. Daar is eerst het spoor vervangen en toen werd er opgereden en later is het ballastgrind weer verschoond.quote:Op zondag 26 november 2006 16:57 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik zag 'm niet erg goed. Maar dat ding leek een stuk 'opener' dan de stopmachines die ik ken.
ja lekker kromquote:Op zondag 26 november 2006 16:58 schreef Vloris het volgende:
[..]
Ik vond gisteren de aankondiging in de trein trouwens enorm tekort schieten...![]()
Ik was onderweg van Enschede naar Utrecht, zat in de trein richting Amsterdam Centraal en Schiphol.
Er zijn dus werkzaamheden bij Duivendrecht, en tussen Gouda en Woerden.
Omgeroepen bericht vlak voor binnenrijden station Amersfoort: "Deze trein wordt niet gesplitst, maar rijdt in z'n geheel door naar Amsterdam Centraal en vervolgens richting Schiphol. Dit in verband met werkzaamheden. Reizigers richting Den Haag Centraal of Rotterdam Centraal kunnen eventueel mee reizen tot Amsterdam
Eventueel mee naar Amsterdam!? Ten eerste, vertel er even bij dat er geen intercity rijdt tussen ut en rtd/gvc, ten tweede, zowiezo meerijden met die trein lijkt me handig, ten derde, is meerijden tot Schiphol niet nog veel handiger?
Naja, ik moest gewoon naar Utrecht, dus het boeide mij allemaal niet zo...
Hij moest het zeggen, maar hij bedoelde "eigenlijk hebben we liever dat jullie hier in Amersfoort allemaal oprotten en in je eigen sop gaarstinken. Het zal me de bliksem wezen hoe jullie in Rotterdam of Den Haag komen. Lekker Puhquote:Op zondag 26 november 2006 16:58 schreef Vloris het volgende:
Eventueel mee naar Amsterdam!? Ten eerste, vertel er even bij dat er geen intercity rijdt tussen ut en rtd/gvc, ten tweede, zowiezo meerijden met die trein lijkt me handig, ten derde, is meerijden tot Schiphol niet nog veel handiger?
Gnanananana!quote:Op zondag 26 november 2006 19:29 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Hij moest het zeggen, maar hij bedoelde "eigenlijk hebben we liever dat jullie hier in Amersfoort allemaal oprotten en in je eigen sop gaarstinken. Het zal me de bliksem wezen hoe jullie in Rotterdam of Den Haag komen. Lekker Puh"
nou, daar verschillen de meningen over. Ik heb ook al eens iemand horen zeggen dat ze maar 19,37 x beter waren.....quote:Op zondag 26 november 2006 19:34 schreef Zug-Chef het volgende:
Wat dat betreft is de omroep in treinen in Duitsland echt precies 19,39 x zo goed...
quote:Het meest beducht is hij nog wel voor het feit dat er op 10 december niet genoeg treinen voorhanden blijken te zijn op de Maaslijn tussen Venlo en Roermond en op het traject tussen Heerlen en Maastricht.
Dat risico zit erin omdat met de NS nog altijd geen overeenstemming is bereikt over zes treinen. „Ja, daar slaap ik niet goed van.” De treinen vormen toch al een wat zwakke schakel in het hele verhaal. Veolia heeft spiksplinternieuwe treinen besteld, maar die arriveren pas over een jaar. Tot die tijd moet het bedrijf zich in Limburg behelpen met onder meer zogeheten Wadlopers, treinen die gehuurd worden van Arriva dat deze in het noorden van het land heeft gebruikt. „Redelijk klassieke treinen, die we echt niet langer dan een jaar willen gebruiken”, zegt De Beer. Helemaal gerust is hij er in elk geval niet op, want Veolia houdt bussen achter de hand voor het geval er met die treinen iets misgaat.
Weer een Groninger minderquote:Op zondag 26 november 2006 20:03 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Dan kan WADLOPER verhuizen :p als die zn wadlopers nog wil fotograveren
Hehe, nee, ik heb genoeg wadloper foto'squote:Op zondag 26 november 2006 20:03 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Dan kan WADLOPER verhuizen :p als die zn wadlopers nog wil fotograveren
quote:Op zondag 26 november 2006 20:30 schreef Wadloper het volgende:
[..]
Hehe, nee, ik heb genoeg wadloper foto's
Ik blijf ze fotograferen tot dat ze hier definitief weg zijn, en dan ga ik over op de Wadlers]
Maaruh, Arriva heeft ze zelf ook nog nodig, want er rijden maar 2 setjes wadlers op Gn-Nsch, en de rest (de 3 anderen) met 2x DH2 in de spits...
Voor 10 dec kan er niet eens een wadloper naar Limburg gaan![]()
't is gelukkig maar voor een jaartje, daarna komt er mooi nieuw materiaalquote:
Ze kunnen er 3 krijgen las ik, de rest heeft geen ATB-NG dacht ikquote:Op zondag 26 november 2006 20:56 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]![]()
trekken ze de PLAN U maar van stal
Alle Wadlopers hebben toch ATB-NG tegenwoordig? Alle noordelijke lijnen zijn er in elk geval mee uitgerust, dus de treinen ook denk ik dan.quote:Op zondag 26 november 2006 21:07 schreef Wadloper het volgende:
[..]
Ze kunnen er 3 krijgen las ik, de rest heeft geen ATB-NG dacht ik![]()
Ik denk dat dit een reactie was op de Plan Uquote:Op maandag 27 november 2006 08:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
Alle Wadlopers hebben toch ATB-NG tegenwoordig? Alle noordelijke lijnen zijn er in elk geval mee uitgerust, dus de treinen ook denk ik dan.
Dat plannetje V heb ik ook zien binnenkomen in Lw. Stelletje had bij het ledig materieelritje een vertraging van ongeveer 25 minuten, daar het stel achter de stoptrein naar Lw zat. Stond op dat moment op het busstation.quote:Op vrijdag 24 november 2006 23:40 schreef Alexxxxx het volgende:
Nou jaaaaaaaaaaaa zeg! Ik heb die trein binnen zien koemn rijden, om 17:00 ongeveer........ Maar jou niet gezien. Ik was dan ook op het busrondje, samen met mn rij-instructrice
Tot maart rijden er zelfs bussen die een deel van de treinreizigers vervoeren, omdat Veolia geen treinen heeftquote:Op zondag 26 november 2006 19:53 schreef Klonk het volgende:
Dolle pret, we krijgen Wadlopers op de Maaslijn![]()
http://mgl.digi-dition.nl(...)_20061125_66_226.php
[..]
Alle wadjes zijn al sinds eind jaren 90 uitgerust met ATB-NG. Ze moesten wel, omdat bij de gedeeltelijke verdubbeling van Lw-Gn ATB-NG gebruikt is ipv ATB-EG.quote:Op maandag 27 november 2006 08:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
Alle Wadlopers hebben toch ATB-NG tegenwoordig? Alle noordelijke lijnen zijn er in elk geval mee uitgerust, dus de treinen ook denk ik dan.
De bakken staan nu weer in de goede volgorde, zo te zien op foto's. Het stel staat ergens helemaal achteraan op het emplacement op een dieselspoortje bij Arnhem.quote:Op vrijdag 24 november 2006 19:13 schreef Remzz het volgende:
Is die Plan-V(toch?) die bij Arnhem bovenop die goederenwagen knalde nog ergens te zien?
hangen ze dr een DH-1 kwakloper voorquote:Op zondag 26 november 2006 21:07 schreef Wadloper het volgende:
[..]
Ze kunnen er 3 krijgen las ik, de rest heeft geen ATB-NG dacht ik![]()
Oh ja ik zie het, sorry!quote:Op maandag 27 november 2006 08:58 schreef Dichterbijer het volgende:
[..]
Ik denk dat dit een reactie was op de Plan U
Is al het Plan U al niet lang en breed geslooptquote:Op maandag 27 november 2006 13:06 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hangen ze dr een DH-1 kwakloper voorvoor de ATB-EG/NG
moeten ze alleen de Plan U zo gek krijgen dat de taal van de kwakloper snapt
![]()
Volgens een NS medewerker gaan er buffels rijden in de 9100, de stopper Groningen-Zwolle. Ook verschijnen er in deze serie een aantal Victors.quote:Op maandag 27 november 2006 15:28 schreef Klonk het volgende:
ik denk dat de buffels oud materiaal elders in het land gaan vervangen
Stadler GTW'squote:Op maandag 27 november 2006 15:42 schreef Klonk het volgende:
weet iemand eigenlijk wat voor materiaal Veolia heeft gekocht en bij wie ?
ja, maar ik denk/hoop dat Veolia de boel komend jaar goed voor elkaar heeft, dus dat is tijdelijk.quote:Op maandag 27 november 2006 16:08 schreef Brembo het volgende:
Oftewel kort samengevat:
Er is behalve bij Ariva overal een materieeltekort!
Roep dat niet te snel. Er staan redelijk wat wadslopers aan de kant met technische mankementen. Laatst ging het om 14 bakken. Dit is zelfs met de instroom van de GTW's in de spits wel te merken. En soms zijn treinen die eerst 4 bakken waren opeens 5 of 6 bakken in de spits, iets wat al eerder had gemoeten, maar daarmee kun je wel materieeltekort in andere treinen creërenquote:Op maandag 27 november 2006 16:08 schreef Brembo het volgende:
Oftewel kort samengevat:
Er is behalve bij Ariva overal een materieeltekort!
als Veolia ook instroom van GTWs krijgt gaat het wel beter jaquote:Op maandag 27 november 2006 16:10 schreef Klonk het volgende:
[..]
ja, maar ik denk/hoop dat Veolia de boel komend jaar goed voor elkaar heeft, dus dat is tijdelijk.
Dat hopen ze maarquote:Op maandag 27 november 2006 16:29 schreef Peterselieman het volgende:
Arriva zorgt ervoor dat de kinderziektes uit de nieuwe serie GTW's gehaald worden. Daar profiteert o.a. Veolia van
De fabrikant van die dingen produceert ze toch al een tijd?quote:Op maandag 27 november 2006 16:29 schreef Peterselieman het volgende:
Arriva zorgt ervoor dat de kinderziektes uit de nieuwe serie GTW's gehaald worden. Daar profiteert o.a. Veolia van
De vraag is wacht Prorail op ERMTS 3 of gaan we het doen met ERMTS 2. ERMTS 2 is al gereed alleen er zijn dan nog assentellers nodig, bij niveau 3 word alles in de treingeregeld. Maar daarbij zijn dus de assentellerfabrikanten niet echt mee eensquote:Op maandag 27 november 2006 17:02 schreef Peterselieman het volgende:
Mee eens![]()
ERTMS is zo'n systeem, maar het staat nog in de kinderschoenen. Ook mogen ze wat mij betreft de spanningen op de bovenleidingen meer gelijk trekken. Dan is grensoverschrijdend verkeer iets gemakkelijker. Al besef ik me wel dat er dan heel wat treinstellen aangepast moeten worden
als ze dan eens verplichten dat elke spoor beheerder bij renovatie het nieuwe systeem uitrolt,quote:Op maandag 27 november 2006 17:02 schreef Peterselieman het volgende:
Mee eens![]()
ERTMS is zo'n systeem, maar het staat nog in de kinderschoenen. Ook mogen ze wat mij betreft de spanningen op de bovenleidingen meer gelijk trekken. Dan is grensoverschrijdend verkeer iets gemakkelijker. Al besef ik me wel dat er dan heel wat treinstellen aangepast moeten worden
Mja in 1x overstappen naar 25kV wissel is niet te doen,quote:Op maandag 27 november 2006 18:09 schreef Brembo het volgende:
[..]
De vraag is wacht Prorail op ERMTS 3 of gaan we het doen met ERMTS 2. ERMTS 2 is al gereed alleen er zijn dan nog assentellers nodig, bij niveau 3 word alles in de treingeregeld. Maar daarbij zijn dus de assentellerfabrikanten niet echt mee eens.
Maar opzich is niveau 2 al ruim voldoende tenopzichte van de huidige staat.
Maar het upgraden van de bovenleiding zal waarschijnlijk gigantisch ingrijpend worden. Dit betekend namelijk van 1,5 Kv = naar 25 kv 50 hz (wisselspanning). Voordelen zijn; veel hogere effiecentie (weerstand), minder stroomhuisjes nodig, europese standaard. Kabels hoef je niet te vervangen omdat je voor 1,5 Kv toch al dikkere kabels nodig hebt. Maar als dat allemaal voor 2020 gebeurt is mag je blij zijn :p.
In 1x is onmogelijk! Maar geleidelijk fases van lijnen en materieel, bijvoorbeeld V-IRM uitrusten met 25 kV voor de stellen tussen bijv Nijmegen en Den Helder. Dan heb je wat, dan kan ej dat langzaam voor alle lijnen doen.quote:Op maandag 27 november 2006 18:18 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
als ze dan eens verplichten dat elke spoor beheerder bij renovatie het nieuwe systeem uitrolt,
en dat de VERVOERDER zorgt dat ze met het systeem overweg kunnen?
krijg je een langzame overgang van ATB(EG/NG) naar ERTMS![]()
[..]
Mja in 1x overstappen naar 25kV wissel is niet te doen,
dan zou je bepaalde segmenten moeten doen, en de treinstellen die daar rijden zowel eerst voor 1500VDC en 25kV AC geschikt moeten zijn..
en je zou de lokatie van een trein grof kunnen bepalen door GPS?
in elke KOP een gps locator zou precies genoeg kunnen zijn om de positie tov een baanvak te bepalen
hoewel bij kleine treinstellen wordt het mischien lastiger
bepaalde eisen gaan stellen voor bepaalde treinstellenquote:Op maandag 27 november 2006 19:28 schreef Brembo het volgende:
[..]
In 1x is onmogelijk! Maar geleidelijk fases van lijnen en materieel, bijvoorbeeld V-IRM uitrusten met 25 kV voor de stellen tussen bijv Nijmegen en Den Helder. Dan heb je wat, dan kan ej dat langzaam voor alle lijnen doen.
GPS is nauwkeurig op geloof 10 cm, dus daar kan je een Wadloper nog mee onderscheiden! Dus opzich GPS icm ERMTS zou wel geinig zijn.
houd ze in onnen ook aan het werkquote:Op maandag 27 november 2006 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Vergeet niet dat de NS nogal op de kleintjes let. Zo hebben ze het inklapmechanisme voor een defecte stroomafnemer ook al niet op de VIRM gezet. Met als gevolg enkele vernielde bovenleidingen door loszittende stroomafnemers. Bovendien zal de inbouw van 25 kv apparatuur ook weer enkele problemen met zich meebrengen.
Hebben ze in Onnen weer wat meer werk
ERTMS Level 2 werkt nog steeds met vaste blokken. Dat kàn dus met assentellers, maar het kan ook met de reguliere treindetectie (zoals op Amsterdam - Utrecht). ERTMS Level 3 is nog niet klaar, maar Level 2 zit op de Betuweroute en Amsterdam - Utrecht (misschien ook wel HSL, weet ik even niet).quote:Op maandag 27 november 2006 18:09 schreef Brembo het volgende:
[..]
De vraag is wacht Prorail op ERMTS 3 of gaan we het doen met ERMTS 2. ERMTS 2 is al gereed alleen er zijn dan nog assentellers nodig, bij niveau 3 word alles in de treingeregeld. Maar daarbij zijn dus de assentellerfabrikanten niet echt mee eens.
Maar opzich is niveau 2 al ruim voldoende tenopzichte van de huidige staat.
Hier sla je de plank toch mis. De kabels die nu naar de bovenleiding gaan zijn misschien geschikt voor de stromen die bij 25kV-bedrijf gaan lopen, voor de spanning allerminst! Dus alle kabels moeten vervangen worden, en op de meeste plaatsen is de bovenleiding niet geschikt voor 25kV.quote:Maar het upgraden van de bovenleiding zal waarschijnlijk gigantisch ingrijpend worden. Dit betekend namelijk van 1,5 Kv = naar 25 kv 50 hz (wisselspanning). Voordelen zijn; veel hogere effiecentie (weerstand), minder stroomhuisjes nodig, europese standaard. Kabels hoef je niet te vervangen omdat je voor 1,5 Kv toch al dikkere kabels nodig hebt. Maar als dat allemaal voor 2020 gebeurt is mag je blij zijn :p.
de grootste problemen krijg je met de isolatie bij de portalen, en de schakelaars op de portalen als mede de aanvoer vanuit de transformator huisjes via de grond naar de bovenleidingquote:Op maandag 27 november 2006 20:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
ERTMS Level 2 werkt nog steeds met vaste blokken. Dat kàn dus met assentellers, maar het kan ook met de reguliere treindetectie (zoals op Amsterdam - Utrecht). ERTMS Level 3 is nog niet klaar, maar Level 2 zit op de Betuweroute en Amsterdam - Utrecht (misschien ook wel HSL, weet ik even niet).
[..]
Hier sla je de plank toch mis. De kabels die nu naar de bovenleiding gaan zijn misschien geschikt voor de stromen die bij 25kV-bedrijf gaan lopen, voor de spanning allerminst! Dus alle kabels moeten vervangen worden, en op de meeste plaatsen is de bovenleiding niet geschikt voor 25kV.
Je hebt voor 25kV inderdaad minder onderstations nodig, maar als je kijkt naar de Havenspoorlijn, dan staan daar weer meer autotrafostations. Ik zal niet verder op de techniek ingaan, als je meer wilt weten dan gebruik je de PM.
Toch kunnen ook de Koplopers er wat van. Onderstaande stroomafnemer heeft vanmiddag op emplacement Rotterdam Centraal de bovenleiding beschadigd, zodat een uur of wat geen treinen reden tussen Centraal en Alexander.quote:Op maandag 27 november 2006 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Vergeet niet dat de NS nogal op de kleintjes let. Zo hebben ze het inklapmechanisme voor een defecte stroomafnemer ook al niet op de VIRM gezet. Met als gevolg enkele vernielde bovenleidingen door loszittende stroomafnemers. Bovendien zal de inbouw van 25 kv apparatuur ook weer enkele problemen met zich meebrengen.
Hebben ze in Onnen weer wat meer werk
Klopt, daarom wordt nu ook bijna alle nieuwbouw 25kV-voorbereid gedaan. De oude onderstations kun je trouwens allemaal slopen als je overgaat op 25kV, daar heb je niets meer aan. Aangezien er momenteel een groot verzwaringsprogramma loopt op het gebied van 1500V, denk ik niet dat wel snel op 25kV overgaan. Sowieso heeft het voor lijnen buiten het kernnet niet veel zin, omdat daar de noodzaak voor 25kV niet aanwezig is.quote:Op maandag 27 november 2006 20:20 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
de grootste problemen krijg je met de isolatie bij de portalen, en de schakelaars op de portalen als mede de aanvoer vanuit de transformator huisjes via de grond naar de bovenleiding
Er bestaat al jaren meersysteemmaterieel in het buitenland, dus ja, dat kan. Als je het maar maakt.quote:Op maandag 27 november 2006 20:27 schreef Ou-Tannu het volgende:
echter de vraag rijst dan kan je in de V-IRM 25KV en 1.5kV combineren? zodat deze onder bijde spanningen kan rijden?
nou vind in de stellen uit belgie niet mee tellenquote:Op maandag 27 november 2006 20:33 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er bestaat al jaren meersysteemmaterieel in het buitenland, dus ja, dat kan. Als je het maar maakt.
Lees je eens in.quote:Op maandag 27 november 2006 20:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nou vind in de stellen uit belgie niet mee tellen
die crossen gewoon op half vermogen door![]()
mjaquote:Op maandag 27 november 2006 20:37 schreef Duvel het volgende:
[..]
Lees je eens in.
TGV's (m.n. Thalys) rijden al jaren op normaal vermogen door Nederland, België, Frankrijk en Duitsland, daarbij gebruik makend van 1500V, 3000V, 25kV en 15kV.
Amsterdam-Hoofddorp gewoon op 1500V.quote:Op maandag 27 november 2006 20:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
mjadie wel
strax rijd de thalys hier ook alleen nog onder 25kV draad toch?
En nog vele andere. Vooral meersysteemlocs zijn populair omdat ze naast reizigerstreinen, ook goederen kunnen vervoeren.quote:
Van Hoofddorp tot Rotterdam, van Barendrecht tot Antwerpen, et cetera.quote:strax rijd de thalys hier ook alleen nog onder 25kV draad toch?
tskquote:Op maandag 27 november 2006 20:47 schreef Fixers het volgende:
[..]
Amsterdam-Hoofddorp gewoon op 1500V.
Dat klopt, al denk ik niet dat je een Blokkendoos zomaar ombouwt...quote:Op maandag 27 november 2006 21:15 schreef Peterselieman het volgende:
Op het stuk bij Rotterdam na wel ja.
Als het spoor naar 25 kv gaat, dan kunnen museumtreinen ook niet meer over het spoor rijden, tenzij die ook omgebouwd worden, maar dit gaat wel tenkoste van de authenticiteit van de treinen.
hmm das wel minder ja, tenzij je een relatief kleine oplossing kan maken om de 25kV om te zetten naar 1.5kVquote:Op maandag 27 november 2006 21:15 schreef Peterselieman het volgende:
Op het stuk bij Rotterdam na wel ja.
Als het spoor naar 25 kv gaat, dan kunnen museumtreinen ook niet meer over het spoor rijden, tenzij die ook omgebouwd worden, maar dit gaat wel tenkoste van de authenticiteit van de treinen.
Dat is dan ook helemaal geen meersysteemsmaterieel, maar toevallig lijken de systemen in NL en B zoveel op elkaar dat Belgische treintjes inderdaad gewoon op halve kracht naar NL kunnen. Maar dat doen ze alleen voor klein stukjes.quote:Op maandag 27 november 2006 20:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nou vind in de stellen uit belgie niet mee tellen
die crossen gewoon op half vermogen door![]()
Ik weet niet precies welke treinen achter die series zitten.. Maar de Benelux rijdt gewoon op halve kracht in nederlandquote:Op maandag 27 november 2006 21:48 schreef ReisT het volgende:
[..]
Dat is dan ook helemaal geen meersysteemsmaterieel, maar toevallig lijken de systemen in NL en B zoveel op elkaar dat Belgische treintjes inderdaad gewoon op halve kracht naar NL kunnen. Maar dat doen ze alleen voor klein stukjes.
Voor de Belgische treinen die verder Nederland ingaan hebben ze échte meersysteemslocs, die hier wel gewoon op volle kracht kunnen (de 1180- en 2500-series).
Dat meende ik ook ja ?quote:Op maandag 27 november 2006 22:02 schreef thatsme het volgende:
[..]
Ik weet niet precies welke treinen achter die series zitten.. Maar de Benelux rijdt gewoon op halve kracht in nederland
Ik ben er van uit gegaan dat de weerstand van de draad er alleen invloed op heeft, maar blijkbaar moet je dus een derde draad bij moeten trekken die in tegenfase hangt om de EMC. En blijkbaar worden er al stukken uitgerust met dit soort constructies, bij Amsterdam en Boxtel.quote:Op maandag 27 november 2006 20:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
[..]
Hier sla je de plank toch mis. De kabels die nu naar de bovenleiding gaan zijn misschien geschikt voor de stromen die bij 25kV-bedrijf gaan lopen, voor de spanning allerminst! Dus alle kabels moeten vervangen worden, en op de meeste plaatsen is de bovenleiding niet geschikt voor 25kV.
Je hebt voor 25kV inderdaad minder onderstations nodig, maar als je kijkt naar de Havenspoorlijn, dan staan daar weer meer autotrafostations. Ik zal niet verder op de techniek ingaan, als je meer wilt weten dan gebruik je de PM.
EMCquote:Op maandag 27 november 2006 22:22 schreef Brembo het volgende:
[..]
Ik ben er van uit gegaan dat de weerstand van de draad er alleen invloed op heeft, maar blijkbaar moet je dus een derde draad bij moeten trekken die in tegenfase hangt om de EMC. En blijkbaar worden er al stukken uitgerust met dit soort constructies, bij Amsterdam en Boxtel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_compatibiliteitquote:Op maandag 27 november 2006 22:42 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
EMC![]()
en t bij vervaning / renovatie van stukkenspoor kan je prima voorbereidingen treffen voor zulke constructies![]()
aah ja gelijkstroom heeft een constand veldquote:Op maandag 27 november 2006 22:58 schreef Brembo het volgende:
[..]
[link]http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_compatibiliteit[/link]
Bij 1,5 kV gelijkstroom houd je de EMC zeer beperkt omdat je geen last hebt van wisselende velden. Maar bij 25 kV 50 Hz is het al stukken erger.
De Benelux rijdt gewoon op volle kracht. De loc kan omschakelen tussen 1500V of 3000V-bedrijf. Anders zou je niet genoeg vermogen hebben om de dienstregeling te rijden. Aan de grenzen willen ze nog wel wat Belgische treinen door laten rijden onder lage spanning, maar voor het hele eind naar Amsterdam lijkt me dat niet handig.quote:Op maandag 27 november 2006 22:02 schreef thatsme het volgende:
[..]
Ik weet niet precies welke treinen achter die series zitten.. Maar de Benelux rijdt gewoon op halve kracht in nederland
Met de kabels bedoelde ik de kabels die door de grond naar de bovenleiding lopen, sorry!quote:Op maandag 27 november 2006 22:22 schreef Brembo het volgende:
[..]
Ik ben er van uit gegaan dat de weerstand van de draad er alleen invloed op heeft, maar blijkbaar moet je dus een derde draad bij moeten trekken die in tegenfase hangt om de EMC. En blijkbaar worden er al stukken uitgerust met dit soort constructies, bij Amsterdam en Boxtel.
bij gelijkstroom heb je wel een constanter veld, geloof wel dat je veld sterker is bij gelijke spanningenquote:Op dinsdag 28 november 2006 09:09 schreef Duvel het volgende:
[..]
Overigens is er bij gelijkstroom ook sprake van EMC, bijvoorbeeld als in de stad een voedingskabel van de tram dicht langs huizen loopt. Dan kan het beeld vlekken vertonen door de magnetische velden. Ook zwerfstromen en de gevolgen daarvan vallen trouwens onder EMC.
Je hebt twee velden: elektrisch en magnetisch. Elektrisch wordt veroorzaakt door spanning, magnetisch door stroom. Bikj 1500V gelijkspanning heb je nogal grote stromen, dus een groot magnetisch veld, dat varieert met de stroom.quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:27 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
bij gelijkstroom heb je wel een constanter veld, geloof wel dat je veld sterker is bij gelijke spanningen
11.8 serie schakelt gewoon tussen 3 en 1,5kV aan de grens. De NMBS-stoppers naar Mt en Rsd rijden wel op half vermogen.quote:Op maandag 27 november 2006 22:02 schreef thatsme het volgende:
[..]
Ik weet niet precies welke treinen achter die series zitten.. Maar de Benelux rijdt gewoon op halve kracht in nederland
ja maar das een constand veld ? mn TV vind het fijner als ik er een gelijkstroom magnetish veld bij leg dan een wisselstroom veldquote:Op dinsdag 28 november 2006 12:21 schreef Duvel het volgende:
[..]
Je hebt twee velden: elektrisch en magnetisch. Elektrisch wordt veroorzaakt door spanning, magnetisch door stroom. Bikj 1500V gelijkspanning heb je nogal grote stromen, dus een groot magnetisch veld, dat varieert met de stroom.
De machinist zit rond de 4 meter boven het spoor zei een monteur eens tegen mequote:Op maandag 27 november 2006 21:25 schreef Duvel het volgende:
Weet iemand hoe hoog de kop van de Koploper eigenlijk is? M.a.w.: als de rijdraad op 5,50m hangt, hoeveel ruimte zit er dan tussen kop en bovenleiding?
Ik zag op Somda dat van de diesels er nu 6 in actieve dienst zitten. Verder is er een vandaag is aangekomen en 2 moeten nog defect zijn.quote:Arriva sluit contract met Zwitserse treinfabrikant
Uitgegeven: 28 november 2006 18:07
Laatst gewijzigd: 28 november 2006 18:36
SLIEDRECHT - De Zwitserse treinfabrikant Stadler gaat openbaarvervoerbedrijf Arriva zeven treinen leveren voor de Merwede-Lingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. Beide ondernemingen hebben dinsdagmiddag in Sliedrecht daarvoor een contract getekend.
Stadler en Arriva werken al samen in Friesland en Groningen waar 43 treinen van hetzelfde type rijden, zij het op diesel. In Zuid-Holland gaat het om elektrisch aangedreven treinstellen.
Arriva neemt per 10 december de exploitatie van de spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen over van de Nederlandse Spoorwegen. De nieuwe treinen gaan eind 2008 op de lijn rijden.
Spoorverdubbeling
Tot die tijd gebruikt Arriva de oude NS-treinen. Met de order aan Stadler is 30 miljoen euro gemoeid. Als op het traject de gewenste spoorverdubbeling is uitgevoerd, wil Arriva nog drie treinen kopen.
Het type trein waarmee Arriva op de Merwede-Lingelijn gaat rijden is de Spurt. Het bedrijf laat het aan de reizigers over welke kleur de trein krijgt. Ze kunnen kiezen tussen de groene huiskleur van de Britse onderneming of rood. Ook komt er een prijsvraag welke namen de zeven treinen krijgen.
Airconditioning
De Spurt wordt voorzien van camera's, gelijkvloerse instap, airconditioning, werkcoupés en een digitaal informatiesysteem. Arriva gaat rijden met zogenoemde3-treinstellen en 2-treinstellen, die respectievelijk plaats bieden aan 178 en 115 passagiers.
Volgens directeur Anne Hettinga van Arriva komen er op de lijn vijf stations bij en worden de bestaande stations opgeknapt. Hettinga gaat er vanuit dat de spoorverdubbeling, die op twee locaties is voorzien, in 2009 een feit is.
Een gezonde exploitatie van de lijn is onder meer afhankelijk van die spoorverdubbeling, zei hij. Ook verwacht Arriva dat ProRail de perrons gaat verlagen om de in- en uitstap te vergemakkelijken. Het bedrijf heeft tot 2020 een concessie voor het OV in de regio Zuid-Holland-Zuid.
Elektrisch Spurtenquote:Op dinsdag 28 november 2006 19:10 schreef Peterselieman het volgende:
Onderstaande bericht komt van Nu.nl:
[..]
Ik zag op Somda dat van de diesels er nu 6 in actieve dienst zitten. Verder is er een vandaag is aangekomen en 2 moeten nog defect zijn.
de NS zal dan sneller een Plan (st)U(k) sturen?quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:29 schreef Peterselieman het volgende:
Ik las net op Somda dat er voor Nijmegen-Roermond 23 bakken DH komen. Sterkte daar met het sardientjes vervoer.![]()
Dan hebben we hier in het noorden dus ook sardientjes vervoer
Tenzij de NS tijdelijk enkele buffels aan Arriva verhuurd, maar dit zal wel een utopie zijn
whehe! De-1 41 en DE-2 186 dan maar huren? B)quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:34 schreef Peterselieman het volgende:
Lijkt me niet, omdat die of niet rijvaardig zijn of al aan Slowakijke zijn verkocht en er nog een aantal museumstellen zijn.
hehe was ook maar n spinselquote:Op dinsdag 28 november 2006 19:41 schreef Peterselieman het volgende:
Denk niet dat die stichtingen dat willen.
Gelukkig reis ik op een andere manierquote:Op dinsdag 28 november 2006 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Er stonden vorige week 14 bakken aan de kant. Er gaan 23 bakken naar het zuiden. Een simpele rekensom luidt dan dat er 11 bakken uit dienst moeten worden gehaald.
Waarom 11? Stel 3209 staat namelijk al een behoorlijke tijd met motorschade langs de kant en dat zie ik niet zomaar opgelost worden.
Leve het sardientjesvervoer![]()
![]()
xx rijd toch ook tot medio zomer 2007 met de wadjesquote:Op dinsdag 28 november 2006 20:12 schreef Peterselieman het volgende:
Nope. Arriva heeft er 17 (officiëel 16, want de 3103 is nog van de NS) en xx heeft er 2. 19 in totaal dus. Daarmee moeten er dus minimaal 3 DH2'tjes naar het zuiden toe, als xx de wadjes nog in blijft zetten op Almelo-Mariënberg.
Daar kun je behoorlijk wat reizigers mee vervoerenquote:Op dinsdag 28 november 2006 20:26 schreef Dichterbijer het volgende:
De korste ICR ooit (stond vanochtend voor de derde dag op Amersfoort CS)
[afbeelding]
Ik zag vanmiddag exact zo'n combinatie op de Binkhorst in Den Haag zien staan. Dezelfde mischien? 'k zag 'm wel van de andere kant de stuurstand wees richting centraal/HS.quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:26 schreef Dichterbijer het volgende:
De korste ICR ooit (stond vanochtend voor de derde dag op Amersfoort CS)
[afbeelding]
Motorschade?quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Waarom 11? Stel 3209 staat namelijk al een behoorlijke tijd met motorschade langs de kant en dat zie ik niet zomaar opgelost worden.
Veevervoerquote:Op dinsdag 28 november 2006 20:28 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Daar kun je behoorlijk wat reizigers mee vervoeren![]()
![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |