Alle Wadlopers hebben toch ATB-NG tegenwoordig? Alle noordelijke lijnen zijn er in elk geval mee uitgerust, dus de treinen ook denk ik dan.quote:Op zondag 26 november 2006 21:07 schreef Wadloper het volgende:
[..]
Ze kunnen er 3 krijgen las ik, de rest heeft geen ATB-NG dacht ik![]()
Ik denk dat dit een reactie was op de Plan Uquote:Op maandag 27 november 2006 08:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
Alle Wadlopers hebben toch ATB-NG tegenwoordig? Alle noordelijke lijnen zijn er in elk geval mee uitgerust, dus de treinen ook denk ik dan.
Dat plannetje V heb ik ook zien binnenkomen in Lw. Stelletje had bij het ledig materieelritje een vertraging van ongeveer 25 minuten, daar het stel achter de stoptrein naar Lw zat. Stond op dat moment op het busstation.quote:Op vrijdag 24 november 2006 23:40 schreef Alexxxxx het volgende:
Nou jaaaaaaaaaaaa zeg! Ik heb die trein binnen zien koemn rijden, om 17:00 ongeveer........ Maar jou niet gezien. Ik was dan ook op het busrondje, samen met mn rij-instructrice
Tot maart rijden er zelfs bussen die een deel van de treinreizigers vervoeren, omdat Veolia geen treinen heeftquote:Op zondag 26 november 2006 19:53 schreef Klonk het volgende:
Dolle pret, we krijgen Wadlopers op de Maaslijn![]()
http://mgl.digi-dition.nl(...)_20061125_66_226.php
[..]
Alle wadjes zijn al sinds eind jaren 90 uitgerust met ATB-NG. Ze moesten wel, omdat bij de gedeeltelijke verdubbeling van Lw-Gn ATB-NG gebruikt is ipv ATB-EG.quote:Op maandag 27 november 2006 08:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
Alle Wadlopers hebben toch ATB-NG tegenwoordig? Alle noordelijke lijnen zijn er in elk geval mee uitgerust, dus de treinen ook denk ik dan.
De bakken staan nu weer in de goede volgorde, zo te zien op foto's. Het stel staat ergens helemaal achteraan op het emplacement op een dieselspoortje bij Arnhem.quote:Op vrijdag 24 november 2006 19:13 schreef Remzz het volgende:
Is die Plan-V(toch?) die bij Arnhem bovenop die goederenwagen knalde nog ergens te zien?
hangen ze dr een DH-1 kwakloper voorquote:Op zondag 26 november 2006 21:07 schreef Wadloper het volgende:
[..]
Ze kunnen er 3 krijgen las ik, de rest heeft geen ATB-NG dacht ik![]()
Oh ja ik zie het, sorry!quote:Op maandag 27 november 2006 08:58 schreef Dichterbijer het volgende:
[..]
Ik denk dat dit een reactie was op de Plan U
Is al het Plan U al niet lang en breed geslooptquote:Op maandag 27 november 2006 13:06 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hangen ze dr een DH-1 kwakloper voorvoor de ATB-EG/NG
moeten ze alleen de Plan U zo gek krijgen dat de taal van de kwakloper snapt
![]()
Volgens een NS medewerker gaan er buffels rijden in de 9100, de stopper Groningen-Zwolle. Ook verschijnen er in deze serie een aantal Victors.quote:Op maandag 27 november 2006 15:28 schreef Klonk het volgende:
ik denk dat de buffels oud materiaal elders in het land gaan vervangen
Stadler GTW'squote:Op maandag 27 november 2006 15:42 schreef Klonk het volgende:
weet iemand eigenlijk wat voor materiaal Veolia heeft gekocht en bij wie ?
ja, maar ik denk/hoop dat Veolia de boel komend jaar goed voor elkaar heeft, dus dat is tijdelijk.quote:Op maandag 27 november 2006 16:08 schreef Brembo het volgende:
Oftewel kort samengevat:
Er is behalve bij Ariva overal een materieeltekort!
Roep dat niet te snel. Er staan redelijk wat wadslopers aan de kant met technische mankementen. Laatst ging het om 14 bakken. Dit is zelfs met de instroom van de GTW's in de spits wel te merken. En soms zijn treinen die eerst 4 bakken waren opeens 5 of 6 bakken in de spits, iets wat al eerder had gemoeten, maar daarmee kun je wel materieeltekort in andere treinen creërenquote:Op maandag 27 november 2006 16:08 schreef Brembo het volgende:
Oftewel kort samengevat:
Er is behalve bij Ariva overal een materieeltekort!
als Veolia ook instroom van GTWs krijgt gaat het wel beter jaquote:Op maandag 27 november 2006 16:10 schreef Klonk het volgende:
[..]
ja, maar ik denk/hoop dat Veolia de boel komend jaar goed voor elkaar heeft, dus dat is tijdelijk.
Dat hopen ze maarquote:Op maandag 27 november 2006 16:29 schreef Peterselieman het volgende:
Arriva zorgt ervoor dat de kinderziektes uit de nieuwe serie GTW's gehaald worden. Daar profiteert o.a. Veolia van
De fabrikant van die dingen produceert ze toch al een tijd?quote:Op maandag 27 november 2006 16:29 schreef Peterselieman het volgende:
Arriva zorgt ervoor dat de kinderziektes uit de nieuwe serie GTW's gehaald worden. Daar profiteert o.a. Veolia van
De vraag is wacht Prorail op ERMTS 3 of gaan we het doen met ERMTS 2. ERMTS 2 is al gereed alleen er zijn dan nog assentellers nodig, bij niveau 3 word alles in de treingeregeld. Maar daarbij zijn dus de assentellerfabrikanten niet echt mee eensquote:Op maandag 27 november 2006 17:02 schreef Peterselieman het volgende:
Mee eens![]()
ERTMS is zo'n systeem, maar het staat nog in de kinderschoenen. Ook mogen ze wat mij betreft de spanningen op de bovenleidingen meer gelijk trekken. Dan is grensoverschrijdend verkeer iets gemakkelijker. Al besef ik me wel dat er dan heel wat treinstellen aangepast moeten worden
als ze dan eens verplichten dat elke spoor beheerder bij renovatie het nieuwe systeem uitrolt,quote:Op maandag 27 november 2006 17:02 schreef Peterselieman het volgende:
Mee eens![]()
ERTMS is zo'n systeem, maar het staat nog in de kinderschoenen. Ook mogen ze wat mij betreft de spanningen op de bovenleidingen meer gelijk trekken. Dan is grensoverschrijdend verkeer iets gemakkelijker. Al besef ik me wel dat er dan heel wat treinstellen aangepast moeten worden
Mja in 1x overstappen naar 25kV wissel is niet te doen,quote:Op maandag 27 november 2006 18:09 schreef Brembo het volgende:
[..]
De vraag is wacht Prorail op ERMTS 3 of gaan we het doen met ERMTS 2. ERMTS 2 is al gereed alleen er zijn dan nog assentellers nodig, bij niveau 3 word alles in de treingeregeld. Maar daarbij zijn dus de assentellerfabrikanten niet echt mee eens.
Maar opzich is niveau 2 al ruim voldoende tenopzichte van de huidige staat.
Maar het upgraden van de bovenleiding zal waarschijnlijk gigantisch ingrijpend worden. Dit betekend namelijk van 1,5 Kv = naar 25 kv 50 hz (wisselspanning). Voordelen zijn; veel hogere effiecentie (weerstand), minder stroomhuisjes nodig, europese standaard. Kabels hoef je niet te vervangen omdat je voor 1,5 Kv toch al dikkere kabels nodig hebt. Maar als dat allemaal voor 2020 gebeurt is mag je blij zijn :p.
In 1x is onmogelijk! Maar geleidelijk fases van lijnen en materieel, bijvoorbeeld V-IRM uitrusten met 25 kV voor de stellen tussen bijv Nijmegen en Den Helder. Dan heb je wat, dan kan ej dat langzaam voor alle lijnen doen.quote:Op maandag 27 november 2006 18:18 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
als ze dan eens verplichten dat elke spoor beheerder bij renovatie het nieuwe systeem uitrolt,
en dat de VERVOERDER zorgt dat ze met het systeem overweg kunnen?
krijg je een langzame overgang van ATB(EG/NG) naar ERTMS![]()
[..]
Mja in 1x overstappen naar 25kV wissel is niet te doen,
dan zou je bepaalde segmenten moeten doen, en de treinstellen die daar rijden zowel eerst voor 1500VDC en 25kV AC geschikt moeten zijn..
en je zou de lokatie van een trein grof kunnen bepalen door GPS?
in elke KOP een gps locator zou precies genoeg kunnen zijn om de positie tov een baanvak te bepalen
hoewel bij kleine treinstellen wordt het mischien lastiger
bepaalde eisen gaan stellen voor bepaalde treinstellenquote:Op maandag 27 november 2006 19:28 schreef Brembo het volgende:
[..]
In 1x is onmogelijk! Maar geleidelijk fases van lijnen en materieel, bijvoorbeeld V-IRM uitrusten met 25 kV voor de stellen tussen bijv Nijmegen en Den Helder. Dan heb je wat, dan kan ej dat langzaam voor alle lijnen doen.
GPS is nauwkeurig op geloof 10 cm, dus daar kan je een Wadloper nog mee onderscheiden! Dus opzich GPS icm ERMTS zou wel geinig zijn.
houd ze in onnen ook aan het werkquote:Op maandag 27 november 2006 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Vergeet niet dat de NS nogal op de kleintjes let. Zo hebben ze het inklapmechanisme voor een defecte stroomafnemer ook al niet op de VIRM gezet. Met als gevolg enkele vernielde bovenleidingen door loszittende stroomafnemers. Bovendien zal de inbouw van 25 kv apparatuur ook weer enkele problemen met zich meebrengen.
Hebben ze in Onnen weer wat meer werk
ERTMS Level 2 werkt nog steeds met vaste blokken. Dat kàn dus met assentellers, maar het kan ook met de reguliere treindetectie (zoals op Amsterdam - Utrecht). ERTMS Level 3 is nog niet klaar, maar Level 2 zit op de Betuweroute en Amsterdam - Utrecht (misschien ook wel HSL, weet ik even niet).quote:Op maandag 27 november 2006 18:09 schreef Brembo het volgende:
[..]
De vraag is wacht Prorail op ERMTS 3 of gaan we het doen met ERMTS 2. ERMTS 2 is al gereed alleen er zijn dan nog assentellers nodig, bij niveau 3 word alles in de treingeregeld. Maar daarbij zijn dus de assentellerfabrikanten niet echt mee eens.
Maar opzich is niveau 2 al ruim voldoende tenopzichte van de huidige staat.
Hier sla je de plank toch mis. De kabels die nu naar de bovenleiding gaan zijn misschien geschikt voor de stromen die bij 25kV-bedrijf gaan lopen, voor de spanning allerminst! Dus alle kabels moeten vervangen worden, en op de meeste plaatsen is de bovenleiding niet geschikt voor 25kV.quote:Maar het upgraden van de bovenleiding zal waarschijnlijk gigantisch ingrijpend worden. Dit betekend namelijk van 1,5 Kv = naar 25 kv 50 hz (wisselspanning). Voordelen zijn; veel hogere effiecentie (weerstand), minder stroomhuisjes nodig, europese standaard. Kabels hoef je niet te vervangen omdat je voor 1,5 Kv toch al dikkere kabels nodig hebt. Maar als dat allemaal voor 2020 gebeurt is mag je blij zijn :p.
de grootste problemen krijg je met de isolatie bij de portalen, en de schakelaars op de portalen als mede de aanvoer vanuit de transformator huisjes via de grond naar de bovenleidingquote:Op maandag 27 november 2006 20:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
ERTMS Level 2 werkt nog steeds met vaste blokken. Dat kàn dus met assentellers, maar het kan ook met de reguliere treindetectie (zoals op Amsterdam - Utrecht). ERTMS Level 3 is nog niet klaar, maar Level 2 zit op de Betuweroute en Amsterdam - Utrecht (misschien ook wel HSL, weet ik even niet).
[..]
Hier sla je de plank toch mis. De kabels die nu naar de bovenleiding gaan zijn misschien geschikt voor de stromen die bij 25kV-bedrijf gaan lopen, voor de spanning allerminst! Dus alle kabels moeten vervangen worden, en op de meeste plaatsen is de bovenleiding niet geschikt voor 25kV.
Je hebt voor 25kV inderdaad minder onderstations nodig, maar als je kijkt naar de Havenspoorlijn, dan staan daar weer meer autotrafostations. Ik zal niet verder op de techniek ingaan, als je meer wilt weten dan gebruik je de PM.
Toch kunnen ook de Koplopers er wat van. Onderstaande stroomafnemer heeft vanmiddag op emplacement Rotterdam Centraal de bovenleiding beschadigd, zodat een uur of wat geen treinen reden tussen Centraal en Alexander.quote:Op maandag 27 november 2006 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Vergeet niet dat de NS nogal op de kleintjes let. Zo hebben ze het inklapmechanisme voor een defecte stroomafnemer ook al niet op de VIRM gezet. Met als gevolg enkele vernielde bovenleidingen door loszittende stroomafnemers. Bovendien zal de inbouw van 25 kv apparatuur ook weer enkele problemen met zich meebrengen.
Hebben ze in Onnen weer wat meer werk
Klopt, daarom wordt nu ook bijna alle nieuwbouw 25kV-voorbereid gedaan. De oude onderstations kun je trouwens allemaal slopen als je overgaat op 25kV, daar heb je niets meer aan. Aangezien er momenteel een groot verzwaringsprogramma loopt op het gebied van 1500V, denk ik niet dat wel snel op 25kV overgaan. Sowieso heeft het voor lijnen buiten het kernnet niet veel zin, omdat daar de noodzaak voor 25kV niet aanwezig is.quote:Op maandag 27 november 2006 20:20 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
de grootste problemen krijg je met de isolatie bij de portalen, en de schakelaars op de portalen als mede de aanvoer vanuit de transformator huisjes via de grond naar de bovenleiding
Er bestaat al jaren meersysteemmaterieel in het buitenland, dus ja, dat kan. Als je het maar maakt.quote:Op maandag 27 november 2006 20:27 schreef Ou-Tannu het volgende:
echter de vraag rijst dan kan je in de V-IRM 25KV en 1.5kV combineren? zodat deze onder bijde spanningen kan rijden?
nou vind in de stellen uit belgie niet mee tellenquote:Op maandag 27 november 2006 20:33 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er bestaat al jaren meersysteemmaterieel in het buitenland, dus ja, dat kan. Als je het maar maakt.
Lees je eens in.quote:Op maandag 27 november 2006 20:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nou vind in de stellen uit belgie niet mee tellen
die crossen gewoon op half vermogen door![]()
mjaquote:Op maandag 27 november 2006 20:37 schreef Duvel het volgende:
[..]
Lees je eens in.
TGV's (m.n. Thalys) rijden al jaren op normaal vermogen door Nederland, België, Frankrijk en Duitsland, daarbij gebruik makend van 1500V, 3000V, 25kV en 15kV.
Amsterdam-Hoofddorp gewoon op 1500V.quote:Op maandag 27 november 2006 20:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
mjadie wel
strax rijd de thalys hier ook alleen nog onder 25kV draad toch?
En nog vele andere. Vooral meersysteemlocs zijn populair omdat ze naast reizigerstreinen, ook goederen kunnen vervoeren.quote:
Van Hoofddorp tot Rotterdam, van Barendrecht tot Antwerpen, et cetera.quote:strax rijd de thalys hier ook alleen nog onder 25kV draad toch?
tskquote:Op maandag 27 november 2006 20:47 schreef Fixers het volgende:
[..]
Amsterdam-Hoofddorp gewoon op 1500V.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |