abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 november 2006 @ 08:14:07 #201
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43920701
quote:
Op zondag 26 november 2006 21:07 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Ze kunnen er 3 krijgen las ik, de rest heeft geen ATB-NG dacht ik
Alle Wadlopers hebben toch ATB-NG tegenwoordig? Alle noordelijke lijnen zijn er in elk geval mee uitgerust, dus de treinen ook denk ik dan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_43921110
quote:
Op maandag 27 november 2006 08:14 schreef Duvel het volgende:

[..]

Alle Wadlopers hebben toch ATB-NG tegenwoordig? Alle noordelijke lijnen zijn er in elk geval mee uitgerust, dus de treinen ook denk ik dan.
Ik denk dat dit een reactie was op de Plan U
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 november 2006 @ 11:19:57 #203
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43923822
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 23:40 schreef Alexxxxx het volgende:
Nou jaaaaaaaaaaaa zeg! Ik heb die trein binnen zien koemn rijden, om 17:00 ongeveer........ Maar jou niet gezien. Ik was dan ook op het busrondje, samen met mn rij-instructrice
Dat plannetje V heb ik ook zien binnenkomen in Lw. Stelletje had bij het ledig materieelritje een vertraging van ongeveer 25 minuten, daar het stel achter de stoptrein naar Lw zat. Stond op dat moment op het busstation.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 november 2006 @ 11:24:38 #204
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43923922
quote:
Op zondag 26 november 2006 19:53 schreef Klonk het volgende:
Dolle pret, we krijgen Wadlopers op de Maaslijn

http://mgl.digi-dition.nl(...)_20061125_66_226.php
[..]
Tot maart rijden er zelfs bussen die een deel van de treinreizigers vervoeren, omdat Veolia geen treinen heeft
quote:
Op maandag 27 november 2006 08:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
Alle Wadlopers hebben toch ATB-NG tegenwoordig? Alle noordelijke lijnen zijn er in elk geval mee uitgerust, dus de treinen ook denk ik dan.
Alle wadjes zijn al sinds eind jaren 90 uitgerust met ATB-NG. Ze moesten wel, omdat bij de gedeeltelijke verdubbeling van Lw-Gn ATB-NG gebruikt is ipv ATB-EG.
quote:
Op vrijdag 24 november 2006 19:13 schreef Remzz het volgende:
Is die Plan-V(toch?) die bij Arnhem bovenop die goederenwagen knalde nog ergens te zien?
De bakken staan nu weer in de goede volgorde, zo te zien op foto's. Het stel staat ergens helemaal achteraan op het emplacement op een dieselspoortje bij Arnhem.

Hier de foto's van Niels Karsdorp
http://www.diesel-trein.nl/ahb826/ahb826.php

[ Bericht 45% gewijzigd door Peterselieman op 27-11-2006 11:31:07 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 november 2006 @ 11:54:52 #205
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43924593
Nachttreinen taboe tussen Groningen-Leeuwarden

Zuidhorn/grijpskerk - Staatssecretaris Pieter van Geel van Vrom heeft het bedrijf ProRail gesommeerd snel een einde te maken aan de nachtelijke goederentreinen op de lijn Groningen-Leeuwarden. Dit op straffe van een dwangsom.

Dat blijkt uit een brief van de bewindsman aan ProRail, waarvan een afschrift is gestuurd naar de gemeente Zuidhorn. Van Geel kwam in actie na een schriftelijke klacht deze zomer van B en W van die gemeente. Op zijn beurt kwam het gemeentebestuur in actie na protesten van individuele inwoners van Zuidhorn en Grijpskerk die door de treinen wakker worden ge houden.

Ook de gemeente Tietjerksteradeel tekende bezwaar aan. Uit onderzoek is staatssecretaris Van Geel gebleken dat ProRail aanzienlijk meer nachttreinen laat rijden op het baanvak Groningen?Leeuwarden dan is toegestaan. In 2005 reed er wekelijks één goederentrein met gemiddeld 29 bakken. Dat was een toename van meer dan 45 procent ten opzichte van de jaren daarvoor.

Dit jaar rijden er wekelijks wel drie nachttreinen.

Bron: Dagblad van het Noorden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43926479
quote:
Op zondag 26 november 2006 21:07 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Ze kunnen er 3 krijgen las ik, de rest heeft geen ATB-NG dacht ik
hangen ze dr een DH-1 kwakloper voor voor de ATB-EG/NG moeten ze alleen de Plan U zo gek krijgen dat de taal van de kwakloper snapt
  maandag 27 november 2006 @ 13:10:07 #207
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43926564
quote:
Op maandag 27 november 2006 08:58 schreef Dichterbijer het volgende:

[..]

Ik denk dat dit een reactie was op de Plan U
Oh ja ik zie het, sorry!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_43930369
quote:
Op maandag 27 november 2006 13:06 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

hangen ze dr een DH-1 kwakloper voor voor de ATB-EG/NG moeten ze alleen de Plan U zo gek krijgen dat de taal van de kwakloper snapt
Is al het Plan U al niet lang en breed gesloopt
Denk zelf dat dit nog leuk gaat worden voor regio Nijmegen, maar waar gaan de NS-stellen heen dan Gezien het feit dat deze ook weer ergens ingezet moeten worden
  maandag 27 november 2006 @ 15:28:22 #209
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_43930407
ik denk dat de buffels oud materiaal elders in het land gaan vervangen
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 november 2006 @ 15:33:07 #210
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43930547
quote:
Op maandag 27 november 2006 15:28 schreef Klonk het volgende:
ik denk dat de buffels oud materiaal elders in het land gaan vervangen
Volgens een NS medewerker gaan er buffels rijden in de 9100, de stopper Groningen-Zwolle. Ook verschijnen er in deze serie een aantal Victors.

En zo te lezen op Somda heeft Veolia nog steeds niets geregeld voor de Maaslijn. Ze hopen dat Arriva zo spoedig mogelijk wadjes beschikbaar heeft. Arriva kennende leveren ze die in iets mindere staat en te laat af.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 27 november 2006 @ 15:34:06 #211
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_43930579
er is een tijdelijk oplossing, ze gaan stukken met de bus (iets van een maand of 2) en daarna iets huren en dan in de loop tot eind 2007 komt hun nieuwe materiaal binnen.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_43930668
"een aantal Victors" dat zijn...?
bye
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 november 2006 @ 15:41:07 #213
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43930797
Op de maaslijn gaan ze zeker tot Maart reizigers met bussen vervoeren. Daarna moeten er voldoende wadlopers beschikbaar komen. De GTW's hier in het noorden stromen niet zo snel in, dus dat zal dan nog krap worden.

Een Victor is een Plan V. Zie voor meer info de OP.
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 27 november 2006 @ 15:42:45 #214
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_43930855
weet iemand eigenlijk wat voor materiaal Veolia heeft gekocht en bij wie ?
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_43930895
quote:
Op maandag 27 november 2006 15:42 schreef Klonk het volgende:
weet iemand eigenlijk wat voor materiaal Veolia heeft gekocht en bij wie ?
Stadler GTW's

echter die worden pas eind 2007 geleverd, tot die tijd Wadlopers / bussen
  maandag 27 november 2006 @ 15:46:47 #216
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_43930965
bedankt
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_43931632
Oftewel kort samengevat:

Er is behalve bij Ariva overal een materieeltekort!
  maandag 27 november 2006 @ 16:10:58 #218
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_43931703
quote:
Op maandag 27 november 2006 16:08 schreef Brembo het volgende:
Oftewel kort samengevat:

Er is behalve bij Ariva overal een materieeltekort!
ja, maar ik denk/hoop dat Veolia de boel komend jaar goed voor elkaar heeft, dus dat is tijdelijk.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 november 2006 @ 16:19:13 #219
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43931971
quote:
Op maandag 27 november 2006 16:08 schreef Brembo het volgende:
Oftewel kort samengevat:

Er is behalve bij Ariva overal een materieeltekort!
Roep dat niet te snel. Er staan redelijk wat wadslopers aan de kant met technische mankementen. Laatst ging het om 14 bakken. Dit is zelfs met de instroom van de GTW's in de spits wel te merken. En soms zijn treinen die eerst 4 bakken waren opeens 5 of 6 bakken in de spits, iets wat al eerder had gemoeten, maar daarmee kun je wel materieeltekort in andere treinen creëren
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43932094
quote:
Op maandag 27 november 2006 16:10 schreef Klonk het volgende:

[..]

ja, maar ik denk/hoop dat Veolia de boel komend jaar goed voor elkaar heeft, dus dat is tijdelijk.
als Veolia ook instroom van GTWs krijgt gaat het wel beter ja
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 november 2006 @ 16:29:22 #221
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43932304
Arriva zorgt ervoor dat de kinderziektes uit de nieuwe serie GTW's gehaald worden. Daar profiteert o.a. Veolia van
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43932823
quote:
Op maandag 27 november 2006 16:29 schreef Peterselieman het volgende:
Arriva zorgt ervoor dat de kinderziektes uit de nieuwe serie GTW's gehaald worden. Daar profiteert o.a. Veolia van
Dat hopen ze maar

gn - leer (D) is natuurlijk ook de meest lastige testlijn? ivm je je met 2 treinbewakings systemen moet werken?
  maandag 27 november 2006 @ 16:48:52 #223
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_43932855
quote:
Op maandag 27 november 2006 16:29 schreef Peterselieman het volgende:
Arriva zorgt ervoor dat de kinderziektes uit de nieuwe serie GTW's gehaald worden. Daar profiteert o.a. Veolia van
De fabrikant van die dingen produceert ze toch al een tijd?
Zou je denken dat vrijwel alle ziektes eruit zijn.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 november 2006 @ 16:56:02 #224
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43933102
Er is een nieuwe generatie GTW's. Arriva heeft de eerste generatie van dit type. Verder moet alles aan Nederlandse regels aangepast worden. Hierbij kunnen kinderziektes optreden. Tenslotte zijn er nog 8 stellen die ook uitgerust zijn met een Duitsland pakket. Deze treinen hebben 2 treinbewakingssystemen. Ook dit zorgt voor kinderziektes. Je kunt hieruit concluderen dat er hier en daar nog wat werk te doen is om de treinstellen helemaal naar wens van de klant te krijgen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43933200
Treinbewaking is helaas landelijk nog.. dat zouden ze in de EU eens gelijk moeten trekken
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 november 2006 @ 17:02:34 #226
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43933276
Mee eens

ERTMS is zo'n systeem, maar het staat nog in de kinderschoenen. Ook mogen ze wat mij betreft de spanningen op de bovenleidingen meer gelijk trekken. Dan is grensoverschrijdend verkeer iets gemakkelijker. Al besef ik me wel dat er dan heel wat treinstellen aangepast moeten worden
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 27 november 2006 @ 17:37:13 #227
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_43934351
fijn dat de reisplanner van ns internationaal niet werkt
www.nsinternationaal.nl
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 november 2006 @ 17:40:53 #228
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43934481
Vreemd. Het systeem kent lang alle plaatsen die een station hebben ook niet. Het Zwitserse Bussnang kent ie bijvoorbeeld niet.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43934787
De planner van de NS kent zwitserland überhaupt niet.

En het hele internetsysteem werkt zo vreselijk klote dat zelfs de NS international medewerkers er geen flikker van begrijpen. Laat staan dat je als leek er wat mee kan.
pi_43935270
quote:
Op maandag 27 november 2006 17:02 schreef Peterselieman het volgende:
Mee eens

ERTMS is zo'n systeem, maar het staat nog in de kinderschoenen. Ook mogen ze wat mij betreft de spanningen op de bovenleidingen meer gelijk trekken. Dan is grensoverschrijdend verkeer iets gemakkelijker. Al besef ik me wel dat er dan heel wat treinstellen aangepast moeten worden
De vraag is wacht Prorail op ERMTS 3 of gaan we het doen met ERMTS 2. ERMTS 2 is al gereed alleen er zijn dan nog assentellers nodig, bij niveau 3 word alles in de treingeregeld. Maar daarbij zijn dus de assentellerfabrikanten niet echt mee eens .
Maar opzich is niveau 2 al ruim voldoende tenopzichte van de huidige staat.

Maar het upgraden van de bovenleiding zal waarschijnlijk gigantisch ingrijpend worden. Dit betekend namelijk van 1,5 Kv = naar 25 kv 50 hz (wisselspanning). Voordelen zijn; veel hogere effiecentie (weerstand), minder stroomhuisjes nodig, europese standaard. Kabels hoef je niet te vervangen omdat je voor 1,5 Kv toch al dikkere kabels nodig hebt . Maar als dat allemaal voor 2020 gebeurt is mag je blij zijn :p.
pi_43935485
quote:
Op maandag 27 november 2006 17:02 schreef Peterselieman het volgende:
Mee eens

ERTMS is zo'n systeem, maar het staat nog in de kinderschoenen. Ook mogen ze wat mij betreft de spanningen op de bovenleidingen meer gelijk trekken. Dan is grensoverschrijdend verkeer iets gemakkelijker. Al besef ik me wel dat er dan heel wat treinstellen aangepast moeten worden
als ze dan eens verplichten dat elke spoor beheerder bij renovatie het nieuwe systeem uitrolt,
en dat de VERVOERDER zorgt dat ze met het systeem overweg kunnen?

krijg je een langzame overgang van ATB(EG/NG) naar ERTMS
quote:
Op maandag 27 november 2006 18:09 schreef Brembo het volgende:

[..]

De vraag is wacht Prorail op ERMTS 3 of gaan we het doen met ERMTS 2. ERMTS 2 is al gereed alleen er zijn dan nog assentellers nodig, bij niveau 3 word alles in de treingeregeld. Maar daarbij zijn dus de assentellerfabrikanten niet echt mee eens .
Maar opzich is niveau 2 al ruim voldoende tenopzichte van de huidige staat.

Maar het upgraden van de bovenleiding zal waarschijnlijk gigantisch ingrijpend worden. Dit betekend namelijk van 1,5 Kv = naar 25 kv 50 hz (wisselspanning). Voordelen zijn; veel hogere effiecentie (weerstand), minder stroomhuisjes nodig, europese standaard. Kabels hoef je niet te vervangen omdat je voor 1,5 Kv toch al dikkere kabels nodig hebt . Maar als dat allemaal voor 2020 gebeurt is mag je blij zijn :p.
Mja in 1x overstappen naar 25kV wissel is niet te doen,

dan zou je bepaalde segmenten moeten doen, en de treinstellen die daar rijden zowel eerst voor 1500VDC en 25kV AC geschikt moeten zijn..


en je zou de lokatie van een trein grof kunnen bepalen door GPS?
in elke KOP een gps locator zou precies genoeg kunnen zijn om de positie tov een baanvak te bepalen

hoewel bij kleine treinstellen wordt het mischien lastiger
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 november 2006 @ 18:47:05 #232
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43936281
Als ze nu van kleine voorwerpen al vrij nauwkeurig de plaats kunnen bepalen, dan mag het voor treinen geen probleem zijn.

Dat overschakelen op 25kV AC is natuurlijk voorlopig een utopie, maar wie weet komt het er nog eens van. Net zoals de gehele invoering van ERTMS.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43937814
quote:
Op maandag 27 november 2006 18:18 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

als ze dan eens verplichten dat elke spoor beheerder bij renovatie het nieuwe systeem uitrolt,
en dat de VERVOERDER zorgt dat ze met het systeem overweg kunnen?

krijg je een langzame overgang van ATB(EG/NG) naar ERTMS
[..]

Mja in 1x overstappen naar 25kV wissel is niet te doen,

dan zou je bepaalde segmenten moeten doen, en de treinstellen die daar rijden zowel eerst voor 1500VDC en 25kV AC geschikt moeten zijn..


en je zou de lokatie van een trein grof kunnen bepalen door GPS?
in elke KOP een gps locator zou precies genoeg kunnen zijn om de positie tov een baanvak te bepalen

hoewel bij kleine treinstellen wordt het mischien lastiger
In 1x is onmogelijk! Maar geleidelijk fases van lijnen en materieel, bijvoorbeeld V-IRM uitrusten met 25 kV voor de stellen tussen bijv Nijmegen en Den Helder. Dan heb je wat, dan kan ej dat langzaam voor alle lijnen doen.

GPS is nauwkeurig op geloof 10 cm, dus daar kan je een Wadloper nog mee onderscheiden! Dus opzich GPS icm ERMTS zou wel geinig zijn .
pi_43938348
quote:
Op maandag 27 november 2006 19:28 schreef Brembo het volgende:

[..]

In 1x is onmogelijk! Maar geleidelijk fases van lijnen en materieel, bijvoorbeeld V-IRM uitrusten met 25 kV voor de stellen tussen bijv Nijmegen en Den Helder. Dan heb je wat, dan kan ej dat langzaam voor alle lijnen doen.

GPS is nauwkeurig op geloof 10 cm, dus daar kan je een Wadloper nog mee onderscheiden! Dus opzich GPS icm ERMTS zou wel geinig zijn .
bepaalde eisen gaan stellen voor bepaalde treinstellen

V-IRM is toch 25KV voorbereid? dus dat zou geen probleem zijn, mooier is natuurlijk dat je gewoon door kan scheuren zonder handelingen van 1.5 naar 25kv en omgekeerd
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 november 2006 @ 19:48:26 #235
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43938654
Vergeet niet dat de NS nogal op de kleintjes let. Zo hebben ze het inklapmechanisme voor een defecte stroomafnemer ook al niet op de VIRM gezet. Met als gevolg enkele vernielde bovenleidingen door loszittende stroomafnemers. Bovendien zal de inbouw van 25 kv apparatuur ook weer enkele problemen met zich meebrengen.

Hebben ze in Onnen weer wat meer werk
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43939412
quote:
Op maandag 27 november 2006 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Vergeet niet dat de NS nogal op de kleintjes let. Zo hebben ze het inklapmechanisme voor een defecte stroomafnemer ook al niet op de VIRM gezet. Met als gevolg enkele vernielde bovenleidingen door loszittende stroomafnemers. Bovendien zal de inbouw van 25 kv apparatuur ook weer enkele problemen met zich meebrengen.

Hebben ze in Onnen weer wat meer werk
houd ze in onnen ook aan het werk
  maandag 27 november 2006 @ 20:14:53 #237
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43939748
quote:
Op maandag 27 november 2006 18:09 schreef Brembo het volgende:

[..]

De vraag is wacht Prorail op ERMTS 3 of gaan we het doen met ERMTS 2. ERMTS 2 is al gereed alleen er zijn dan nog assentellers nodig, bij niveau 3 word alles in de treingeregeld. Maar daarbij zijn dus de assentellerfabrikanten niet echt mee eens .
Maar opzich is niveau 2 al ruim voldoende tenopzichte van de huidige staat.
ERTMS Level 2 werkt nog steeds met vaste blokken. Dat kàn dus met assentellers, maar het kan ook met de reguliere treindetectie (zoals op Amsterdam - Utrecht). ERTMS Level 3 is nog niet klaar, maar Level 2 zit op de Betuweroute en Amsterdam - Utrecht (misschien ook wel HSL, weet ik even niet).
quote:
Maar het upgraden van de bovenleiding zal waarschijnlijk gigantisch ingrijpend worden. Dit betekend namelijk van 1,5 Kv = naar 25 kv 50 hz (wisselspanning). Voordelen zijn; veel hogere effiecentie (weerstand), minder stroomhuisjes nodig, europese standaard. Kabels hoef je niet te vervangen omdat je voor 1,5 Kv toch al dikkere kabels nodig hebt . Maar als dat allemaal voor 2020 gebeurt is mag je blij zijn :p.
Hier sla je de plank toch mis. De kabels die nu naar de bovenleiding gaan zijn misschien geschikt voor de stromen die bij 25kV-bedrijf gaan lopen, voor de spanning allerminst! Dus alle kabels moeten vervangen worden, en op de meeste plaatsen is de bovenleiding niet geschikt voor 25kV.

Je hebt voor 25kV inderdaad minder onderstations nodig, maar als je kijkt naar de Havenspoorlijn, dan staan daar weer meer autotrafostations. Ik zal niet verder op de techniek ingaan, als je meer wilt weten dan gebruik je de PM.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_43940003
quote:
Op maandag 27 november 2006 20:14 schreef Duvel het volgende:

[..]

ERTMS Level 2 werkt nog steeds met vaste blokken. Dat kàn dus met assentellers, maar het kan ook met de reguliere treindetectie (zoals op Amsterdam - Utrecht). ERTMS Level 3 is nog niet klaar, maar Level 2 zit op de Betuweroute en Amsterdam - Utrecht (misschien ook wel HSL, weet ik even niet).
[..]

Hier sla je de plank toch mis. De kabels die nu naar de bovenleiding gaan zijn misschien geschikt voor de stromen die bij 25kV-bedrijf gaan lopen, voor de spanning allerminst! Dus alle kabels moeten vervangen worden, en op de meeste plaatsen is de bovenleiding niet geschikt voor 25kV.

Je hebt voor 25kV inderdaad minder onderstations nodig, maar als je kijkt naar de Havenspoorlijn, dan staan daar weer meer autotrafostations. Ik zal niet verder op de techniek ingaan, als je meer wilt weten dan gebruik je de PM.
de grootste problemen krijg je met de isolatie bij de portalen, en de schakelaars op de portalen als mede de aanvoer vanuit de transformator huisjes via de grond naar de bovenleiding
  maandag 27 november 2006 @ 20:21:24 #239
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43940053
quote:
Op maandag 27 november 2006 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Vergeet niet dat de NS nogal op de kleintjes let. Zo hebben ze het inklapmechanisme voor een defecte stroomafnemer ook al niet op de VIRM gezet. Met als gevolg enkele vernielde bovenleidingen door loszittende stroomafnemers. Bovendien zal de inbouw van 25 kv apparatuur ook weer enkele problemen met zich meebrengen.

Hebben ze in Onnen weer wat meer werk
Toch kunnen ook de Koplopers er wat van. Onderstaande stroomafnemer heeft vanmiddag op emplacement Rotterdam Centraal de bovenleiding beschadigd, zodat een uur of wat geen treinen reden tussen Centraal en Alexander.

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_43940061
Ik heb begrepen dat V-IRM n zoverre is voorbereid op een hoger voltage dat er ruimte is voor nieuwe electrische installaties. Maar dat de daadwerkelijke regelapparatuur en transformatorspul niet is geplaatst. (lees: er zijn lege kastjes aan boord).

GPS heeft wel als nadeel dat je afhankelijk bent van een stel amerikanen. Het is nog steeds een militair systeem en wanneer dat wordt gewenst wordt het signaal verstoord. De plaatsbepaling moet dan dus wel redundant worden uitgevoerd. Wellicht beter wachten op het europese Gallileo systeem als je sattelietlocatie gebruikt. Op stations en rangeerterreinen zal je zowiezo een exacter systeem erbij moeten hebben met een kleinre foutmarge. (omdat treinen en sporen dicht bij elkaar komen).

Buiten wat practische problemen, die ongetwijfeld prima te ondervangen zijn heeft sattelietnavigatie/localisatie wel voordelen. Het kan namelijk een prima manier zijn om de blokken flink te verkleinen en de capaciteit van het spoort e verhogen. Of combineren met anti-collision systemen die nu voor de luchtvaart worden ontwikkeld. Dat de trein zelf kijkt of een andere trein te dicht bij komt en dan zonnodig remt.
  maandag 27 november 2006 @ 20:23:30 #241
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43940151
quote:
Op maandag 27 november 2006 20:20 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

de grootste problemen krijg je met de isolatie bij de portalen, en de schakelaars op de portalen als mede de aanvoer vanuit de transformator huisjes via de grond naar de bovenleiding
Klopt, daarom wordt nu ook bijna alle nieuwbouw 25kV-voorbereid gedaan. De oude onderstations kun je trouwens allemaal slopen als je overgaat op 25kV, daar heb je niets meer aan. Aangezien er momenteel een groot verzwaringsprogramma loopt op het gebied van 1500V, denk ik niet dat wel snel op 25kV overgaan. Sowieso heeft het voor lijnen buiten het kernnet niet veel zin, omdat daar de noodzaak voor 25kV niet aanwezig is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 november 2006 @ 20:25:11 #242
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_43940240
@Fixers: Wat je zegt klopt allemaal. GPS en Gallilieo kunnen als het goed is tot 2 cm nauwkeurig de positie bepalen, dus nauwkeuriger apparatuur heb je niet nodig.

Echter is er 1 probleem. Op plaatsen waar treinen dicht bijelkaar komen, stations dus, daar zal het systeem ook goed moeten werken en dat kan nog wel wat problemen opleveren, die overigens wel oplosbaar zijn.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_43940355
de V-IRM is zover ik ook begrepen had voorzien van ruimtes voor een 25KV installatie,

echter de vraag rijst dan kan je in de V-IRM 25KV en 1.5kV combineren? zodat deze onder bijde spanningen kan rijden?

in de ICM stellen komt ook voldoende ruimte vrij in de koppen om evt een 25kV installatie te herbergen?

en Galileo gaat toch ook binnen een x aantal jaar operationeel? NS / Prorail / nedtrain kennende duurt de ombouw dan ook nog net zo lang

als de trein zn eigen positie kan bepalen, en door middel van een radio signaal met in de buurt zijnde treinen kan communuceren, zou je idd de baanvakken kleiner kunnen maken, en als ze te dicht bij elkaar komen, ( automatische berekeningen van de remweg bij de huidige snelheid en daarop je afstand baseren en x% marge )
  maandag 27 november 2006 @ 20:33:05 #244
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43940601
quote:
Op maandag 27 november 2006 20:27 schreef Ou-Tannu het volgende:
echter de vraag rijst dan kan je in de V-IRM 25KV en 1.5kV combineren? zodat deze onder bijde spanningen kan rijden?
Er bestaat al jaren meersysteemmaterieel in het buitenland, dus ja, dat kan. Als je het maar maakt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_43940690
quote:
Op maandag 27 november 2006 20:33 schreef Duvel het volgende:

[..]

Er bestaat al jaren meersysteemmaterieel in het buitenland, dus ja, dat kan. Als je het maar maakt.
nou vind in de stellen uit belgie niet mee tellen
die crossen gewoon op half vermogen door
  maandag 27 november 2006 @ 20:37:24 #246
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43940800
quote:
Op maandag 27 november 2006 20:35 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

nou vind in de stellen uit belgie niet mee tellen
die crossen gewoon op half vermogen door
Lees je eens in.

TGV's (m.n. Thalys) rijden al jaren op normaal vermogen door Nederland, België, Frankrijk en Duitsland, daarbij gebruik makend van 1500V, 3000V, 25kV en 15kV.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_43941135
quote:
Op maandag 27 november 2006 20:37 schreef Duvel het volgende:

[..]

Lees je eens in.

TGV's (m.n. Thalys) rijden al jaren op normaal vermogen door Nederland, België, Frankrijk en Duitsland, daarbij gebruik makend van 1500V, 3000V, 25kV en 15kV.
mja die wel

strax rijd de thalys hier ook alleen nog onder 25kV draad toch?
pi_43941336
quote:
Op maandag 27 november 2006 20:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
mja die wel
strax rijd de thalys hier ook alleen nog onder 25kV draad toch?
Amsterdam-Hoofddorp gewoon op 1500V.
  maandag 27 november 2006 @ 20:48:23 #249
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_43941398
quote:
Op maandag 27 november 2006 20:43 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

mja die wel
En nog vele andere. Vooral meersysteemlocs zijn populair omdat ze naast reizigerstreinen, ook goederen kunnen vervoeren.
quote:
strax rijd de thalys hier ook alleen nog onder 25kV draad toch?
Van Hoofddorp tot Rotterdam, van Barendrecht tot Antwerpen, et cetera.

Zelfde geldt voor de Betuweroute: van Maasvlakte tot Kijfhoek 25kV, van Sophiatunnel tot Zevenaar opnieuw 25kV. En allemaal spanningssluizen op de aansluitbogen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_43941401
quote:
Op maandag 27 november 2006 20:47 schreef Fixers het volgende:

[..]

Amsterdam-Hoofddorp gewoon op 1500V.
tsk das wel weer jammer de rest is wel 25kV strax toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')