Dat klopt, al denk ik niet dat je een Blokkendoos zomaar ombouwt...quote:Op maandag 27 november 2006 21:15 schreef Peterselieman het volgende:
Op het stuk bij Rotterdam na wel ja.
Als het spoor naar 25 kv gaat, dan kunnen museumtreinen ook niet meer over het spoor rijden, tenzij die ook omgebouwd worden, maar dit gaat wel tenkoste van de authenticiteit van de treinen.
hmm das wel minder ja, tenzij je een relatief kleine oplossing kan maken om de 25kV om te zetten naar 1.5kVquote:Op maandag 27 november 2006 21:15 schreef Peterselieman het volgende:
Op het stuk bij Rotterdam na wel ja.
Als het spoor naar 25 kv gaat, dan kunnen museumtreinen ook niet meer over het spoor rijden, tenzij die ook omgebouwd worden, maar dit gaat wel tenkoste van de authenticiteit van de treinen.
Dat is dan ook helemaal geen meersysteemsmaterieel, maar toevallig lijken de systemen in NL en B zoveel op elkaar dat Belgische treintjes inderdaad gewoon op halve kracht naar NL kunnen. Maar dat doen ze alleen voor klein stukjes.quote:Op maandag 27 november 2006 20:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nou vind in de stellen uit belgie niet mee tellen
die crossen gewoon op half vermogen door![]()
Ik weet niet precies welke treinen achter die series zitten.. Maar de Benelux rijdt gewoon op halve kracht in nederlandquote:Op maandag 27 november 2006 21:48 schreef ReisT het volgende:
[..]
Dat is dan ook helemaal geen meersysteemsmaterieel, maar toevallig lijken de systemen in NL en B zoveel op elkaar dat Belgische treintjes inderdaad gewoon op halve kracht naar NL kunnen. Maar dat doen ze alleen voor klein stukjes.
Voor de Belgische treinen die verder Nederland ingaan hebben ze échte meersysteemslocs, die hier wel gewoon op volle kracht kunnen (de 1180- en 2500-series).
Dat meende ik ook ja ?quote:Op maandag 27 november 2006 22:02 schreef thatsme het volgende:
[..]
Ik weet niet precies welke treinen achter die series zitten.. Maar de Benelux rijdt gewoon op halve kracht in nederland
Ik ben er van uit gegaan dat de weerstand van de draad er alleen invloed op heeft, maar blijkbaar moet je dus een derde draad bij moeten trekken die in tegenfase hangt om de EMC. En blijkbaar worden er al stukken uitgerust met dit soort constructies, bij Amsterdam en Boxtel.quote:Op maandag 27 november 2006 20:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
[..]
Hier sla je de plank toch mis. De kabels die nu naar de bovenleiding gaan zijn misschien geschikt voor de stromen die bij 25kV-bedrijf gaan lopen, voor de spanning allerminst! Dus alle kabels moeten vervangen worden, en op de meeste plaatsen is de bovenleiding niet geschikt voor 25kV.
Je hebt voor 25kV inderdaad minder onderstations nodig, maar als je kijkt naar de Havenspoorlijn, dan staan daar weer meer autotrafostations. Ik zal niet verder op de techniek ingaan, als je meer wilt weten dan gebruik je de PM.
EMCquote:Op maandag 27 november 2006 22:22 schreef Brembo het volgende:
[..]
Ik ben er van uit gegaan dat de weerstand van de draad er alleen invloed op heeft, maar blijkbaar moet je dus een derde draad bij moeten trekken die in tegenfase hangt om de EMC. En blijkbaar worden er al stukken uitgerust met dit soort constructies, bij Amsterdam en Boxtel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_compatibiliteitquote:Op maandag 27 november 2006 22:42 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
EMC![]()
en t bij vervaning / renovatie van stukkenspoor kan je prima voorbereidingen treffen voor zulke constructies![]()
aah ja gelijkstroom heeft een constand veldquote:Op maandag 27 november 2006 22:58 schreef Brembo het volgende:
[..]
[link]http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_compatibiliteit[/link]
Bij 1,5 kV gelijkstroom houd je de EMC zeer beperkt omdat je geen last hebt van wisselende velden. Maar bij 25 kV 50 Hz is het al stukken erger.
De Benelux rijdt gewoon op volle kracht. De loc kan omschakelen tussen 1500V of 3000V-bedrijf. Anders zou je niet genoeg vermogen hebben om de dienstregeling te rijden. Aan de grenzen willen ze nog wel wat Belgische treinen door laten rijden onder lage spanning, maar voor het hele eind naar Amsterdam lijkt me dat niet handig.quote:Op maandag 27 november 2006 22:02 schreef thatsme het volgende:
[..]
Ik weet niet precies welke treinen achter die series zitten.. Maar de Benelux rijdt gewoon op halve kracht in nederland
Met de kabels bedoelde ik de kabels die door de grond naar de bovenleiding lopen, sorry!quote:Op maandag 27 november 2006 22:22 schreef Brembo het volgende:
[..]
Ik ben er van uit gegaan dat de weerstand van de draad er alleen invloed op heeft, maar blijkbaar moet je dus een derde draad bij moeten trekken die in tegenfase hangt om de EMC. En blijkbaar worden er al stukken uitgerust met dit soort constructies, bij Amsterdam en Boxtel.
bij gelijkstroom heb je wel een constanter veld, geloof wel dat je veld sterker is bij gelijke spanningenquote:Op dinsdag 28 november 2006 09:09 schreef Duvel het volgende:
[..]
Overigens is er bij gelijkstroom ook sprake van EMC, bijvoorbeeld als in de stad een voedingskabel van de tram dicht langs huizen loopt. Dan kan het beeld vlekken vertonen door de magnetische velden. Ook zwerfstromen en de gevolgen daarvan vallen trouwens onder EMC.
Je hebt twee velden: elektrisch en magnetisch. Elektrisch wordt veroorzaakt door spanning, magnetisch door stroom. Bikj 1500V gelijkspanning heb je nogal grote stromen, dus een groot magnetisch veld, dat varieert met de stroom.quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:27 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
bij gelijkstroom heb je wel een constanter veld, geloof wel dat je veld sterker is bij gelijke spanningen
11.8 serie schakelt gewoon tussen 3 en 1,5kV aan de grens. De NMBS-stoppers naar Mt en Rsd rijden wel op half vermogen.quote:Op maandag 27 november 2006 22:02 schreef thatsme het volgende:
[..]
Ik weet niet precies welke treinen achter die series zitten.. Maar de Benelux rijdt gewoon op halve kracht in nederland
ja maar das een constand veld ? mn TV vind het fijner als ik er een gelijkstroom magnetish veld bij leg dan een wisselstroom veldquote:Op dinsdag 28 november 2006 12:21 schreef Duvel het volgende:
[..]
Je hebt twee velden: elektrisch en magnetisch. Elektrisch wordt veroorzaakt door spanning, magnetisch door stroom. Bikj 1500V gelijkspanning heb je nogal grote stromen, dus een groot magnetisch veld, dat varieert met de stroom.
De machinist zit rond de 4 meter boven het spoor zei een monteur eens tegen mequote:Op maandag 27 november 2006 21:25 schreef Duvel het volgende:
Weet iemand hoe hoog de kop van de Koploper eigenlijk is? M.a.w.: als de rijdraad op 5,50m hangt, hoeveel ruimte zit er dan tussen kop en bovenleiding?
Ik zag op Somda dat van de diesels er nu 6 in actieve dienst zitten. Verder is er een vandaag is aangekomen en 2 moeten nog defect zijn.quote:Arriva sluit contract met Zwitserse treinfabrikant
Uitgegeven: 28 november 2006 18:07
Laatst gewijzigd: 28 november 2006 18:36
SLIEDRECHT - De Zwitserse treinfabrikant Stadler gaat openbaarvervoerbedrijf Arriva zeven treinen leveren voor de Merwede-Lingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. Beide ondernemingen hebben dinsdagmiddag in Sliedrecht daarvoor een contract getekend.
Stadler en Arriva werken al samen in Friesland en Groningen waar 43 treinen van hetzelfde type rijden, zij het op diesel. In Zuid-Holland gaat het om elektrisch aangedreven treinstellen.
Arriva neemt per 10 december de exploitatie van de spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen over van de Nederlandse Spoorwegen. De nieuwe treinen gaan eind 2008 op de lijn rijden.
Spoorverdubbeling
Tot die tijd gebruikt Arriva de oude NS-treinen. Met de order aan Stadler is 30 miljoen euro gemoeid. Als op het traject de gewenste spoorverdubbeling is uitgevoerd, wil Arriva nog drie treinen kopen.
Het type trein waarmee Arriva op de Merwede-Lingelijn gaat rijden is de Spurt. Het bedrijf laat het aan de reizigers over welke kleur de trein krijgt. Ze kunnen kiezen tussen de groene huiskleur van de Britse onderneming of rood. Ook komt er een prijsvraag welke namen de zeven treinen krijgen.
Airconditioning
De Spurt wordt voorzien van camera's, gelijkvloerse instap, airconditioning, werkcoupés en een digitaal informatiesysteem. Arriva gaat rijden met zogenoemde3-treinstellen en 2-treinstellen, die respectievelijk plaats bieden aan 178 en 115 passagiers.
Volgens directeur Anne Hettinga van Arriva komen er op de lijn vijf stations bij en worden de bestaande stations opgeknapt. Hettinga gaat er vanuit dat de spoorverdubbeling, die op twee locaties is voorzien, in 2009 een feit is.
Een gezonde exploitatie van de lijn is onder meer afhankelijk van die spoorverdubbeling, zei hij. Ook verwacht Arriva dat ProRail de perrons gaat verlagen om de in- en uitstap te vergemakkelijken. Het bedrijf heeft tot 2020 een concessie voor het OV in de regio Zuid-Holland-Zuid.
Elektrisch Spurtenquote:Op dinsdag 28 november 2006 19:10 schreef Peterselieman het volgende:
Onderstaande bericht komt van Nu.nl:
[..]
Ik zag op Somda dat van de diesels er nu 6 in actieve dienst zitten. Verder is er een vandaag is aangekomen en 2 moeten nog defect zijn.
de NS zal dan sneller een Plan (st)U(k) sturen?quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:29 schreef Peterselieman het volgende:
Ik las net op Somda dat er voor Nijmegen-Roermond 23 bakken DH komen. Sterkte daar met het sardientjes vervoer.![]()
Dan hebben we hier in het noorden dus ook sardientjes vervoer
Tenzij de NS tijdelijk enkele buffels aan Arriva verhuurd, maar dit zal wel een utopie zijn
whehe! De-1 41 en DE-2 186 dan maar huren? B)quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:34 schreef Peterselieman het volgende:
Lijkt me niet, omdat die of niet rijvaardig zijn of al aan Slowakijke zijn verkocht en er nog een aantal museumstellen zijn.
hehe was ook maar n spinselquote:Op dinsdag 28 november 2006 19:41 schreef Peterselieman het volgende:
Denk niet dat die stichtingen dat willen.
Gelukkig reis ik op een andere manierquote:Op dinsdag 28 november 2006 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Er stonden vorige week 14 bakken aan de kant. Er gaan 23 bakken naar het zuiden. Een simpele rekensom luidt dan dat er 11 bakken uit dienst moeten worden gehaald.
Waarom 11? Stel 3209 staat namelijk al een behoorlijke tijd met motorschade langs de kant en dat zie ik niet zomaar opgelost worden.
Leve het sardientjesvervoer![]()
![]()
xx rijd toch ook tot medio zomer 2007 met de wadjesquote:Op dinsdag 28 november 2006 20:12 schreef Peterselieman het volgende:
Nope. Arriva heeft er 17 (officiëel 16, want de 3103 is nog van de NS) en xx heeft er 2. 19 in totaal dus. Daarmee moeten er dus minimaal 3 DH2'tjes naar het zuiden toe, als xx de wadjes nog in blijft zetten op Almelo-Mariënberg.
Daar kun je behoorlijk wat reizigers mee vervoerenquote:Op dinsdag 28 november 2006 20:26 schreef Dichterbijer het volgende:
De korste ICR ooit (stond vanochtend voor de derde dag op Amersfoort CS)
[afbeelding]
Ik zag vanmiddag exact zo'n combinatie op de Binkhorst in Den Haag zien staan. Dezelfde mischien? 'k zag 'm wel van de andere kant de stuurstand wees richting centraal/HS.quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:26 schreef Dichterbijer het volgende:
De korste ICR ooit (stond vanochtend voor de derde dag op Amersfoort CS)
[afbeelding]
Motorschade?quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Waarom 11? Stel 3209 staat namelijk al een behoorlijke tijd met motorschade langs de kant en dat zie ik niet zomaar opgelost worden.
Veevervoerquote:Op dinsdag 28 november 2006 20:28 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Daar kun je behoorlijk wat reizigers mee vervoeren![]()
![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |