Dan nog liever met Bos als premier ipv Balkenende. Met een strategische stem op Bos vergroot je ook de kans op een links kabinet.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:30 schreef thabit het volgende:
Door PvdA te stemmen zorg je voor een meerderheid van CDA+PvdA. Een stem voor PvdA is dus een stem voor Balkenende.
Onzin, het is absoluut niet zeker dat die twee samen verder gaan, ik vind 't zelfs onwaarschijnlijk.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:30 schreef thabit het volgende:
Door PvdA te stemmen zorg je voor een meerderheid van CDA+PvdA. Een stem voor PvdA is dus een stem voor Balkenende.
De keus tussen SP en PvdA heeft geen invloed op het aantal zetels voor het CDA. Je kunt er mijns inziens dus voor kiezen dat links nog meer verdeeld staat en Balkenende de grootste is, of dat er een grote linkse tegenhanger is om eventueel mee te regeren. Ook dan is Balkenende wellicht de grootste, maar heb je nog de kans dat Woutertje nog iets groter wordt.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:30 schreef thabit het volgende:
21.00. vanavond. denk ik.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:32 schreef Zwansen het volgende:
Wanneer komen de eerste peilingen/exit polls?
De kans dat meneer Blotebillengezicht voor een links kabinet zal gaan lijkt me nihil.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:32 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dan nog liever met Bos als premier ipv Balkenende. Met een strategische stem op Bos vergroot je ook de kans op een links kabinet.
Maw: met een grote pvda het meeste kans op links beleid de komende jaren . Daar doe ik het voor.
RTL4, 20.50 schijntquote:
ik vind strategisch stemmen omdemocratisch, en ik vind dat als je zo graag een links kabinet voor ogen hebt je niet op de PvdA zou moeten stemmen.quote:
Voor mij niet zo moeilijk omdat mijn voorkeur voor PvdA en Sp bijzonder dicht bij elkaar liggen. In sociaal beleid verschillen zij echt niet zoveel hoor.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:33 schreef axis303 het volgende:
Hoe stom kun je zijn..
Je stemt toch op een partij die aansluit bij je ideeën? Gaat men een beetje strategisch liggen stemmen..
Democratie, weet je wel....quote:Voor dit soort mensen vraag ik me af waarom ze kiesrecht hebben..
ja ok. Maar komen er geen eerste prognoses als er bijvoorbeeld al 18% van de kiezers heeft gestemd?quote:
Ik vind het 100% gerechtvaardigd om dmv strategisch stemmen juist te zorgen dat de partij die je het minst ziet zitten het zwakst te maken, en als bijkomstigheid te nemen dat een partij die in grote lijnen met jouw ideeën overeenkomt dan groter wordt.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:33 schreef axis303 het volgende:
Hoe stom kun je zijn..
Je stemt toch op een partij die aansluit bij je ideeën? Gaat men een beetje strategisch liggen stemmen..
Voor dit soort mensen vraag ik me af waarom ze kiesrecht hebben..
Dat is idd niet netjes. Al zou die laatste 10 minuten niet zo veel uitmaken. Maar het is niet kies.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:34 schreef gday het volgende:
[..]
RTL4, 20.50 schijntniet netjes imho
Ik zie echt GEEN links kabinet komen met een groot SP. Echt absoluut niet. Volgens mij is dat gewoon een luchtkasteel.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:36 schreef ethiraseth het volgende:
Ik ga Sp stemmen, strategisch is dat beter. Zowel stem voor écht links kabinet als stem tegen Balkenende.
20:50 op RTL. Hetgeen natuurlijk schandalig is!!!! Glijdende schaal, whats next? exit pollshalverwege de dag zodat iedereen nog even strategisch kan stemmen?quote:Op woensdag 22 november 2006 11:32 schreef Zwansen het volgende:
Wanneer komen de eerste peilingen/exit polls?
ik kan mij dat niet voor stellen. Met die 18% heb je zeker nog geen representatief beeld. Zo gaan bijvoorbeeld de meesten werkenden bijvoorbeeld vanavond stemmen. Op het moment dus als ongeveer 65% heeft gestemd.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:35 schreef Zwansen het volgende:
[..]
ja ok. Maar komen er geen eerste prognoses als er bijvoorbeeld al 18% van de kiezers heeft gestemd?
Precies om deze reden neig ik ook meer naar de PvdA. Met een stem op GL straf ik Balkenende niet af, en dat wil ik wel heel graag.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:28 schreef EchtGaaf het volgende:
Op de valreep wordt het dan toch een nek aan nek race tussen Bos en Balkenende.
Wekenlang stond ik voor een duivels dilemma: de SP of toch de PvdA?
Nog nooit hebben peilingen zoveel invloed gehad bij de keuze om ideologisch of strategisch te stemmen.
Toch de knoop vanochtend doorgehakt: ik stemde strategisch op de PvdA.
Twee vliegen in 1 klap: een stem voor links beleid EN een stem TEGEN Balkenende.
En vooral dat laatste voelt erg goed.
Wat doe jij alsnog op de valreep? Ga jij ook voor de macht?
Ja dat zal idd wel een vertekend beeld geven.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:38 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
ik kan mij dat niet voor stellen. Met die 18% heb je zeker nog geen representatief beeld. Zo gaan bijvoorbeeld de meesten werkenden bijvoorbeeld vanavond stemmen. Op het moment dus als ongeveer 65% heeft gestemd.
Waarom wilde je dan eigenlijk SP stemmen?quote:Op woensdag 22 november 2006 11:35 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Voor mij niet zo moeilijk omdat mijn voorkeur voor PvdA en Sp bijzonder dicht bij elkaar liggen. In sociaal beleid verschillen zij echt niet zoveel hoor.
Goed zo. SP is harstikke OK, maar indirect stem je toch op Balkenende. De meeste kans op ander beleid maakt je mogelijk met een zeer grote PvdA.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:37 schreef Genverbrander het volgende:
Ik ga het ook doen denk ik, strategisch op de PvdA stemmen.
Zulke cijfers kunnen het kiezersgedrag beinvloeden dus is het gangbaar om hiermee te wachten tot na de stemhokjes gesloten zijn. Dit jaar kiest RTL4 er echter voor om 10 minuten voor het sluiten al de eerste exit poll bekend te maken.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:35 schreef Zwansen het volgende:
[..]
ja ok. Maar komen er geen eerste prognoses als er bijvoorbeeld al 18% van de kiezers heeft gestemd?
Gelukkig gaat dat niet gebeuren. Een premier die niet eens weet hoe hij moet stemmen, schande.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:39 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Niet als Bos hierdoor de grootste wordt.![]()
Zoveel weet je er dus van, SP en PvdA komen niet overeen. Het feit dat ze beide in het linkse blok zitten maakt hun nog niet gelijk. PvdA wil ook helemaal niet regeren met SP als die mogelijkheid er is, er zit te veel verschil tussen beide partijen.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:36 schreef gday het volgende:
[..]
Ik vind het 100% gerechtvaardigd om dmv strategisch stemmen juist te zorgen dat de partij die je het minst ziet zitten het zwakst te maken, en als bijkomstigheid te nemen dat een partij die in grote lijnen met jouw ideeën overeenkomt dan groter wordt.
Als je dat niet snapt, zouden ze jouw kiesrecht moeten geven aan een hond.
Jij en Genverbrander snappen het.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:39 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Goed zo. SP is harstikke OK, maar indirect stem je toch op Balkenende. De meeste kans op ander beleid maakt je mogelijk met een zeer grote PvdA.
duimen voor Bos dus.
Succes Genverbrander.
Ik vind 't ook primaquote:Op woensdag 22 november 2006 11:39 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
stemrecht is bedoeld om een nieuwe volksvertegenwoordiging samen te stellen. Niet om een zittende regering te beoordelen.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:38 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Precies om deze reden neig ik ook meer naar de PvdA. Met een stem op GL straf ik Balkenende niet af, en dat wil ik wel heel graag.
Lichte voorkeur. SP is wat uitgesprokenen en duidelijker en standvastiger. Ook de stemwijzers leiden mij met lichte voorkeur naar SP en CU.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:39 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Waarom wilde je dan eigenlijk SP stemmen?
Dat zouden mijn woorden kunnen zijnquote:Op woensdag 22 november 2006 11:31 schreef Scorpie het volgende:
Ik stem strategisch op het CDA, een stem VOOR balkenende en een stem TEGEN Bos. En dat voelt goed
Heb ik gezegd dat de SP en de PvdA volledig overeen komen? Dacht het niet. Zoveel weet je dus niet van begrijpend lezen.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:40 schreef axis303 het volgende:
[..]
Zoveel weet je er dus van, SP en PvdA komen niet overeen. Het feit dat ze beide in het linkse blok zitten maakt hun nog niet gelijk. PvdA wil ook helemaal niet regeren met SP als die mogelijkheid er is, er zit te veel verschil tussen beide partijen.
Dít vind ik ook eigenlijk. Zie dan ook echt wat in de PvdA, niet puur om 't CDA dwars te zitten. Das hetzelfde als in 't nee-kampquote:Op woensdag 22 november 2006 11:41 schreef Argento het volgende:
[..]
stemrecht is bedoeld om een nieuwe volksvertegenwoordiging samen te stellen. Niet om een zittende regering te beoordelen.
Mensen die hun stem laten afhangen van Stemwijzerquote:Op woensdag 22 november 2006 11:41 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Lichte voorkeur. SP is wat uitgesprokenen en duidelijker en standvastiger. Ook de stemwijzers leiden mij met lichte voorkeur naar SP en CU.
Maar met CU help je CDA+VVD aan meerderheid. OML (=over mijn lijk)
Met SP stem je indirect op Balk. OML.
Maar indirect bepaal je wel of CDA de grootste wordt. En dus de premeir levert. Maakt dus heel veel uit.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:33 schreef gday het volgende:
[..]
De keus tussen SP en PvdA heeft geen invloed op het aantal zetels voor het CDA.
Exact.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:30 schreef thabit het volgende:
Precies. Als zelfs Bos zich weigert uit te spreken voor een samenwerking met SP en GL (en wat loopt met name GL daarover te smeken zeg. Schaamteloos gewoon), dan zal het met die overeenkomsten sowieso wel meevallen.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:40 schreef axis303 het volgende:
[..]
Zoveel weet je er dus van, SP en PvdA komen niet overeen. Het feit dat ze beide in het linkse blok zitten maakt hun nog niet gelijk. PvdA wil ook helemaal niet regeren met SP als die mogelijkheid er is, er zit te veel verschil tussen beide partijen.
En is het raar om te denken dat een nieuw kabinet CDA+VVD het beleid van de afgelopen jaren zou voortzetten? En is het raar om dat niet te willen en dan te proberen om zo'n nieuw kabinet te voorkomen?quote:Op woensdag 22 november 2006 11:41 schreef Argento het volgende:
[..]
stemrecht is bedoeld om een nieuwe volksvertegenwoordiging samen te stellen. Niet om een zittende regering te beoordelen.
De kern van strategisch stemmen is juist dat je op een partij stemt die niet 100% overeenkomt met jouw ideeën, slimkees.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:44 schreef Argento het volgende:
[..]
Precies. Als zelfs Bos zich weigert uit te spreken voor een samenwerking met SP en GL (en wat loopt met name GL daarover te smeken zeg. Schaamteloos gewoon), dan zal het met die overeenkomsten sowieso wel meevallen.
Niks mis mee hoor, zolang je niet alleen maar op 't advies af gaat en ook de media 'n beetje volgt en de websites bekijkt. Wel handig, die voor en tegens op 'n rijtje van elke partij. Je moet alleen even achter je verkregen advies kijken, waar de overeenkomsten en de verschillen zitten.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:43 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Mensen die hun stem laten afhangen van Stemwijzer![]()
Het is eigenlijk schandalig dat dit kanpartijprogramma's kent men niet, alleen die fucking stemwijzer
![]()
Lees nou eens goed. Het woordje OOK. dwz dat ik mijn stemkeuze echt niet apriori hiervan laat afhangen. Ik doe dat wel door de politiek zeer intensief de volgen. Ik gebruik de stemwijzer alleen maar ter bevestiging. Of nog liever om te controleren of die stemwijzer iets meer is dan een kermisattractie.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:43 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Mensen die hun stem laten afhangen van Stemwijzer![]()
Het is eigenlijk schandalig dat dit kanpartijprogramma's kent men niet, alleen die fucking stemwijzer
![]()
Met z'n mao?quote:Op woensdag 22 november 2006 11:45 schreef bird666 het volgende:
Alsjeblieft niet dat opdringerige nare schoolventje van een bos. Wat een ongelofelijke eikel is dat. (Maar wel beter dan marijnissen met z'n mao. Denk toch na)
Waarom kun je niet iets beters verzinnen dan dat eeuwige Mao-gezeik? Alsof het CDA alleen maar bijbelse waarden predikt. Kom op, wees een vent en verzin eens ECHTE argumenten.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:45 schreef bird666 het volgende:
Alsjeblieft niet dat opdringerige nare schoolventje van een bos. Wat een ongelofelijke eikel is dat. (Maar wel beter dan marijnissen met z'n mao. Denk toch na)
Doodziek wordt je er van. En dan links kortzchtigheid verwijten ook. Echt. Bizar gewoon.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:46 schreef gday het volgende:
[..]
Waarom kun je niet iets beters verzinnen dan dat eeuwige Mao-gezeik? Alsof het CDA alleen maar bijbelse waarden predikt. Kom op, wees een vent en verzin eens ECHTE argumenten.
Druif, mao de communistische leider die een groot voorbeeld voor marijnissen is. Die man kan je toch niet serieus nemen.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:46 schreef Taurus het volgende:
[..]
Met z'n mao?En dan 'denk toch na'
![]()
En nu praten over niet serieus nemenquote:Op woensdag 22 november 2006 11:48 schreef bird666 het volgende:
[..]
Druif, mao de communistische leider die een groot voorbeeld voor marijnissen is. Die man kan je toch niet serieus nemen.
Bron, link, en anders optiefen met je goedkope retoriek lullo.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:48 schreef bird666 het volgende:
[..]
Druif, mao de communistische leider die een groot voorbeeld voor marijnissen is. Die man kan je toch niet serieus nemen.
Kom maar op met die bron waarin Marijnissen verklaart dat Mao zijn grote voorbeeld is.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:48 schreef bird666 het volgende:
[..]
Kijk tv en je hoort het hem zelf zeggen. lulloquote:Op woensdag 22 november 2006 11:49 schreef Jarno het volgende:
[..]
Bron, link, en anders optiefen met je goedkope retoriek lullo.
Wil jij liever die Balkenende. Nul komma nul leider en die geen kabinet laat uitzitten?quote:Op woensdag 22 november 2006 11:45 schreef bird666 het volgende:
foei, 10 minuutjes eerder..quote:Op woensdag 22 november 2006 11:34 schreef gday het volgende:
[..]
RTL4, 20.50 schijntniet netjes imho
Lijst EchtGaaf?quote:Op woensdag 22 november 2006 11:49 schreef EchtGaaf het volgende:
Het wordt tijd voor een nieuw kiesstelsel. ik denk er eens goed over na. Iedere keer worstel ik met dit dilemma.
wordt dus vervolgd.
Ik kom na de verkizingen met een nieuw idee hierover. En richt desnoods maar een partij op als ik er brood in zie.
quote:Op woensdag 22 november 2006 11:51 schreef AcidBurner het volgende:
PVDA gaat winnen. SP ook. en CDA zal massaal stemmen verliezen. Maar wil dit ook zeggen dat ze Balkenende uit een mogelijke regering kunnen houden? Ik hoop het!![]()
Echt, zet je 3 hersencellen eens aan het werk.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:51 schreef bird666 het volgende:
[..]
Kijk tv en je hoort het hem zelf zeggen. lullo
wat een losers hierquote:Op woensdag 22 november 2006 11:39 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Goed zo. SP is harstikke OK, maar indirect stem je toch op Balkenende. De meeste kans op ander beleid maakt je mogelijk met een zeer grote PvdA.
duimen voor Bos dus.
Succes Genverbrander.
Ik zie dit niet als een probleem. Het wordt toch CDA/PvdA, dat is in iedere peiling de enige mogelijkheid. Dan liever een zo groot mogelijke PvdA.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:30 schreef thabit het volgende:
Nee.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:51 schreef bird666 het volgende:
[..]
je hoort het hem zelf zeggen. lullo
Een kabinet zit over het algemeen nooit de volledige 4 jaar uit. Het is vrij uitzonderlijk als dat gebeurt. Ik vind dat Balkenende het redelijk/goed heeft gedaan, ik ben alleen heel erg bang dat het niet goed zou gaan als bos aan het roer komt. Zijn plannen lijken mij onuitvoerbaar en onrealistisch.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:51 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Wil jij liever die Balkenende. Nul komma nul leider en die geen kabinet laat uitzitten?
Ja, en volgend jaar 15 minuten eerder (want dat scheelt toch maar 5 minuten) en het jaar daarna 20 minuten eerder (want dat scheelt toch maar 5 minuten)....quote:
ze moeten jouw een stadion verbod geven!quote:Op woensdag 22 november 2006 11:42 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Dat zouden mijn woorden kunnen zijn
Sinds wanneer is het uitzonderlijk dat een kabinet 4 jaar regeert? Dat Balkenende het geen 4 jaar uithoudt, betekent niet dat dat elk kabinet overkomt.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:53 schreef bird666 het volgende:
[..]
Een kabinet zit over het algemeen nooit de volledige 4 jaar uit. Het is vrij uitzonderlijk als dat gebeurt. Ik vind dat Balkenende het redelijk/goed heeft gedaan, ik ben alleen heel erg bang dat het niet goed zou gaan als bos aan het roer komt. Zijn plannen lijken mij onuitvoerbaar en onrealistisch.
Klopt niet helemaal: de kans dat de CDA in een linkse coalitie komt is veel kleiner als de PvdA afhankelijk is van de SP. Niet uitgesloten, maar wel een kleinere kans...quote:Op woensdag 22 november 2006 11:33 schreef gday het volgende:
[..]
De keus tussen SP en PvdA heeft geen invloed op het aantal zetels voor het CDA. Je kunt er mijns inziens dus voor kiezen dat links nog meer verdeeld staat en Balkenende de grootste is, of dat er een grote linkse tegenhanger is om eventueel mee te regeren. Ook dan is Balkenende wellicht de grootste, maar heb je nog de kans dat Woutertje nog iets groter wordt.
Die kans daarop is erg klein. Het is een beetje ook als in 2003 toen veel mensen tijdens de nek-aan-nek-race toch nog van SP naar PvdA wisselde, terwijl de SP in de oppositie vele malen beter was dan de PvdA in oppositie. Het gaat overigens ook niet om de vraag wie premier wordt, maar over de vertegenwoordiging in de Tweede Kamer.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:39 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Je snapt dus echt niet dat als je liever een PvdA(+CDA) kabinet hebt dan een CDA(+PvdA) kabinet, dat je dan toch maar je stem voor de SP laat varen, en kiest voor een andere partij waar je je wel bij thuis kunt voelen? En dan doen alsof je het snapt...quote:Op woensdag 22 november 2006 11:54 schreef axis303 het volgende:
Toch vreemd zeg, in het ene topic wordt nog uiteengezet dat PvdA inhoudelijk meer overeenkomsten heeft met CDA dan met SP en GL gecombineerd.
Als je op PvdA stemt, is de kans vele malen groter dat je kiest voor CDA-PvdA kabinet.
Stelletje druiven met je strategisch stemmen, weet toch waar je over praat.
Zeldenquote:Op woensdag 22 november 2006 11:53 schreef bird666 het volgende:
[..]
Een kabinet zit over het algemeen nooit de volledige 4 jaar uit. Het is vrij uitzonderlijk als dat gebeurt.
ik niet. Het economisch herstel kwam door het beleid veel te traag op gang, de armoede nam fors toe en het verschil tussen arm en rijk explodeerde.quote:Ik vind dat Balkenende het redelijk/goed heeft gedaan,
Lijken. Laat hem nu eens zien wat hij kan, dan praten we later wel verder.quote:ik ben alleen heel erg bang dat het niet goed zou gaan als bos aan het roer komt. Zijn plannen lijken mij onuitvoerbaar en onrealistisch.
Dat dus. Mijn ouders stemmen daarentegen wel strategisch en dus op de PvdAquote:Op woensdag 22 november 2006 11:57 schreef Ludacriss het volgende:
Ik ga dus echt niet strategisch stemmen... gewoon SP voor mij.
quote:Op woensdag 22 november 2006 11:54 schreef venomsnake het volgende:
[..]
ze moeten jouw een stadion verbod geven!![]()
Misschien kun je je wel vinden in D66quote:Op woensdag 22 november 2006 11:49 schreef EchtGaaf het volgende:
Het wordt tijd voor een nieuw kiesstelsel. ik denk er eens goed over na. Iedere keer worstel ik met dit dilemma.
wordt dus vervolgd.
Ik kom na de verkizingen met een nieuw idee hierover. En richt desnoods maar een partij op als ik er brood in zie.
Advies: stem VVD.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:57 schreef Nouk het volgende:
Ik ga of Balkenende stemmen of VVD. Ik ben er nog steeds niet uit. Als Bos het maar niet wordt.
SP en MAO zal mij verder een rotzorg zijn maar de SP heeft absoluut een verleden met de ideeen van MAO.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:52 schreef gday het volgende:
[..]
Echt, zet je 3 hersencellen eens aan het werk.We vroegen om een bron, en die heb je duidelijk niet. Of wacht, een van je matties is zeker de bron.
Idd. Het grote sterk punt van D66. Bestuurlijke vernieuwing. Wordt zwaar ondergewaardeerd. Jammer.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:59 schreef Falco het volgende:
[..]
Misschien kun je je wel vinden in D66?
Mijn moedertje overweegt dat ook, maar ik denk dat ik haar nog wel kan overhalen..quote:Op woensdag 22 november 2006 11:58 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Dat dus. Mijn ouders stemmen daarentegen wel strategisch en dus op de PvdA.
Nee, dat is dus indirect een stem voor de PvdA, want VVD wordt toch niet groot genoeg. Toch maar Balkenende dus.quote:
quote:Op woensdag 22 november 2006 12:02 schreef Nouk het volgende:
[..]
Nee, dat is dus indirect een stem voor de PvdA, want VVD wordt toch niet groot genoeg. Toch maar Balkenende dus.
Pas op voor axis303!quote:Op woensdag 22 november 2006 12:02 schreef Nouk het volgende:
[..]
Nee, dat is dus indirect een stem voor de PvdA, want VVD wordt toch niet groot genoeg. Toch maar Balkenende dus.
Er is een kleine kans dat de PvdA de grootste partij wordt, mochten ze dat echter wel worden dan zullen ze inhoudelijk gezien meer overeenkomsten vertonen met CDA dan met SP en GL gecombineerd. Je vormt immers een coalitie op inhoudelijke punten en werkbaar vooruitzicht en niet om een partij een hak te zetten.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:56 schreef gday het volgende:
[..]
Je snapt dus echt niet dat als je liever een PvdA(+CDA) kabinet hebt dan een CDA(+PvdA) kabinet, dat je dan toch maar je stem voor de SP laat varen, en kiest voor een andere partij waar je je wel bij thuis kunt voelen? En dan doen alsof je het snapt...
Wat je zegt, is dat het nutteloos is als je in je eentje strategisch stemt. Klopt helemaal.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:05 schreef axis303 het volgende:
[..]
Er is een kleine kans dat de PvdA de grootste partij wordt, mochten ze dat echter wel worden dan zullen ze inhoudelijk gezien meer overeenkomsten vertonen met CDA dan met SP en GL gecombineerd. Je vormt immers een coalitie op inhoudelijke punten en werkbaar vooruitzicht en niet om een partij een hak te zetten.
Waar blijf je dan als SP die strategisch PvdA stemt, het is echt niet zo moeilijk hoor.
quote:Op woensdag 22 november 2006 11:31 schreef Scorpie het volgende:
Ik stem strategisch op het CDA, een stem VOOR balkenende en een stem TEGEN Bos. En dat voelt goed
quote:Op woensdag 22 november 2006 11:28 schreef EchtGaaf het volgende:
Toch de knoop vanochtend doorgehakt: ik stemde strategisch op de PvdA.
Twee vliegen in 1 klap: een stem voor links beleid EN een stem TEGEN Balkenende.
En vooral dat laatste voelt erg goed.
Sowieso, strategisch stemmen in je ééntje.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:55 schreef venomsnake het volgende:
Strategisch stemmen, ik heb er ook over nagedacht, maar het is zeer onverstandig.
* venomsnake stemt gewoon SP
Jij voet dus precies hetzelfde als ik als het om het strategisch element gaat. Zo dacht ik dus ook. Een stem op de SP is een stem op Balkenende.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:02 schreef Nouk het volgende:
[..]
zo is het.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:53 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ik zie dit niet als een probleem. Het wordt toch CDA/PvdA, dat is in iedere peiling de enige mogelijkheid. Dan liever een zo groot mogelijke PvdA.
Het belangrijkste is en blijft een meerderheid in de Tweede Kamer, en die is er niet bij de Linkse Partijen, dus er kan sowieso al geen Links kabinet komen. Enige mogelijkheid is een CDA/PvdA kabinet, aangezien CDA/VVD ook geen meerderheid heeft.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:05 schreef axis303 het volgende:
[..]
Er is een kleine kans dat de PvdA de grootste partij wordt, mochten ze dat echter wel worden dan zullen ze inhoudelijk gezien meer overeenkomsten vertonen met CDA dan met SP en GL gecombineerd. Je vormt immers een coalitie op inhoudelijke punten en werkbaar vooruitzicht en niet om een partij een hak te zetten.
Waar blijf je dan als SP die strategisch PvdA stemt, het is echt niet zo moeilijk hoor.
Nee, een stem op de SP is een stem op de SP.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Jij voet dus precies hetzelfde als ik als het om het strategisch element gaat. Zo dacht ik dus ook. Een stem op de SP is een stem op Balkenende.![]()
Inderdaad, al die trouwe SP'ers in het land zullen jullie voorbeeld volgen, mensen die jarenlang door weer en wind de SP steunen zullen nu ineens het licht gezien hebben door een aantal pubers op het Fok-forum die realiteitsloos strategisch stemmenquote:Op woensdag 22 november 2006 12:06 schreef gday het volgende:
[..]
Wat je zegt, is dat het nutteloos is als je in je eentje strategisch stemt. Klopt helemaal. [afbeelding]
Inderdaad. Je hebt me overtuigd ja, ik ga Balkenende steunen.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Jij voet dus precies hetzelfde als ik als het om het strategisch element gaat. Zo dacht ik dus ook. Een stem op de SP is een stem op Balkenende.![]()
Dat verleden hebben ze inmiddels wel afgeschud hoor. Ze zijn nog nooit eerder een geweldige concurrent voor de PvdA geweest (ze vissen steeds meer in dezelde vijver). Met als nadeel dat pvda het misschien weer net van CDa verliest en Balk gewoon weer kan doorgaan met het asociale beleid van de laatste vier jaar.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:00 schreef Sybesma het volgende:
[..]
SP en MAO zal mij verder een rotzorg zijn maar de SP heeft absoluut een verleden met de ideeen van MAO.
De SP is in 1972 opgericht als maoďstische partij. Eind jaren negentig nam de partij afstand van de politieke opvattingen van Mao, Marx en Lenin.
Bron: De website van de SP
Jullie? Ik stem helemaal niet strategisch.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:10 schreef axis303 het volgende:
[..]
Inderdaad, al die trouwe SP'ers in het land zullen jullie voorbeeld volgen, mensen die jarenlang door weer en wind de SP steunen zullen nu ineens het licht gezien hebben door een aantal pubers op het Fok-forum die realiteitsloos strategisch stemmen![]()
Oeps. ik help met dit topic nu ook de strategisch stemmers voor het andere kampquote:Op woensdag 22 november 2006 12:12 schreef Nouk het volgende:
[..]
Inderdaad. Je hebt me overtuigd ja, ik ga Balkenende steunen.
Ja, dat de SP is begonnen als maoďstische partij is al sinds jaar en dag bekend. Dat je daar al je conclusies op baseert, zegt verder niks over de huidige koers van de SP maar meer over jouw kortzichtigheid.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:00 schreef Sybesma het volgende:
[..]
SP en MAO zal mij verder een rotzorg zijn maar de SP heeft absoluut een verleden met de ideeen van MAO.
De SP is in 1972 opgericht als maoďstische partij. Eind jaren negentig nam de partij afstand van de politieke opvattingen van Mao, Marx en Lenin.
Bron: De website van de SP
Goed zo Genverbrander. Ik denk dat je zo 2 vliegen in 1 klap hebt. Je hebt zo net als ik nu ook TEGEN Balk gestemd.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:15 schreef Genverbrander het volgende:
Ik heb PvdA gestemd.
Ik belde net effe rond en m'n hele gezin blijkt Wouter Bos te gaan stemmen.Rood nest dus.
Haha. Ja het voelt inderdaad heerlijk.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:16 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Goed zo Genverbrander. Ik denk dat je zo 2 vliegen in 1 klap hebt. Je hebt zo net als ik nu ook TEGEN Balk gestemd.
voelt DUBBEL goed.
feli.![]()
Hou es op met tellen, niet op die peilingen letten maar gewoon stemmen op de partij die naar jouw mening de beste standpunten heeft..quote:Op woensdag 22 november 2006 12:14 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik zat net te tellen,
eindelijk een verstandig woord in dit topic.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:02 schreef Nouk het volgende:
[..]
De peiling van gisteren is slechts relatief. Veel stragische stemmers beslissen op de dag zelf. Nu pvdA en cda in de nek heigt kan de uitslag vanavond nog wel eens een grote verrassing worden......quote:Op woensdag 22 november 2006 12:14 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik zat net te tellen,
PvdA/SP/GL had samen 67 setels in de peiling
CDA/VVD/CU komen op 70
D'66 op 3
andere partijtjes zie ik niet snel een coalitie ingaan (D'66 ook niet, maar nog meest waarschijnlijk dan)
Dus enige meerderheid is CDA/PVDA kabinet. Dus als je een linkse invloed wil, moet je Bos stemmen.
Fijn, al die keuzes in de democratie![]()
en zowaar nog iemand die het begrijpt!quote:Op woensdag 22 november 2006 12:10 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nee, een stem op de SP is een stem op de SP.
Er is een klein wonder voor nodig, maar als het even meezit kan Bos dit nog winnen.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:19 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De peiling van gisteren is slechts relatief. Veel stragische stemmers beslissen op de dag zelf. Nu pvdA en cda in de nek heigt kan de uitslag vanavond nog wel eens een grote verrassing worden......
De pvda heeft een enorm potentieel bij SP stemmers; het CDA heeft intussen de VVD allang leeggezogen.
Benieuwd vanavond.
lastig woord ´hijgen´.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:19 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
De peiling van gisteren is slechts relatief. Veel stragische stemmers beslissen op de dag zelf. Nu pvdA en cda in de nek heigt kan de uitslag vanavond nog wel eens een grote verrassing worden......
De pvda heeft een enorm potentieel bij SP stemmers; het CDA heeft intussen de VVD allang leeggezogen.
Benieuwd vanavond.
en nu maar hopen dat iedereen dat doet: dan kan het roer definitief om en heeft Wouter het voor het zeggen. Ik heb alle vertrouwen in deze persoon. Deed het gisteren (samen met de dire anderen) het voortreffelijk. Zelden zo'n goed debat gezien. Heerlijk gewoon.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:17 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Haha. Ja het voelt inderdaad heerlijk.![]()
WTF, net zei je nog dat het stom was om strategisch op de PvdA te stemmen als je twijfelt tussen het PvdA en de SP, omdat daar teveel verschil tussen zit, en nu vind je het een verstandig woord als iemand strategisch op het CDA stemt ipv de VVD, terwijl die partijen ook bij lange na niet voor hetzelfde staan.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:18 schreef Argento het volgende:
[..]
eindelijk een verstandig woord in dit topic.
nou en en anders ik wel.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:20 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Er is een klein wonder voor nodig, maar als het even meezit kan Bos dit nog winnen.
Stel je toch voor. Dan wil ik die kop van Balkenende graag zien vanavond.![]()
Laten we het hopen!quote:Op woensdag 22 november 2006 12:26 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
nou en en anders ik wel.![]()
Nou je weet het nooit hoor. Wie had gedacht dat Balkenende in 2002 zou winnen? Had werkelijk niemand gedacht. Je weet het nooit.....
De uitkomst van de peiling gisteren is bijzonder gunstig voor pvdA. je kan beter net iets op achterstand staan. Het zal juist de strategische stemmers uit de SP gaan aanzuigen. Bij het CDA daarentegen zullen strategische stemmers makkelijker wegblijven, omdat ze denken dat het CDA toch wel wint....nou die kunnen misschien nog wel van een koude kermis thuiskomen.....
Deze analyse wordt VOLLEDIG gedeeld door Jack de Vries, campagneleider van JPB.![]()
Stategisch stemmen is dom. Stemmen op de PvdA is nog veel dommer. Stemmen op het CDA is héél slim.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:21 schreef gday het volgende:
[..]
WTF, net zei je nog dat het stom was om strategisch op de PvdA te stemmen als je twijfelt tussen het PvdA en de SP, omdat daar teveel verschil tussen zit, en nu vind je het een verstandig woord als iemand strategisch op het CDA stemt ipv de VVD, terwijl die partijen ook bij lange na niet voor hetzelfde staan.
Knap, dat je binnen 1 topic zo kunt zwalken. [afbeelding]
bron
Bedankt voor deze les in inconsequent zijn.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:29 schreef Argento het volgende:
[..]
Stategisch stemmen is dom. Stemmen op de PvdA is nog veel dommer. Stemmen op het CDA is héél slim.
Stategisch stemmen is wijs (2 vliegen in een klap) . Stemmen op de CDA is nog veel dommer. Stemmen op het PvdA is héél slim.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:29 schreef Argento het volgende:
[..]
Stategisch stemmen is dom. Stemmen op de PvdA is nog veel dommer. Stemmen op het CDA is héél slim.
quote:Strategisch stemmen werkt niet!
In de laatste dagen voor de verkiezingen stappen GroenLinksers nog wel eens over naar de PvdA. Het argument is dat in de race tussen CDA en PvdA die laatste toch de grootste moet worden. Maar de precieze omvang van de PvdA is helemaal niet zo belangrijk. Bij deze verkiezingen staan links en rechts lijnrecht tegenover elkaar.
Als CDA en VVD een meerderheid krijgen, al dan niet met hulp van een kleintje, dan gaan ze samen door, zelfs als de PvdA de grootste partij wordt. Juist als de PvdA de grootste partij wordt heeft het CDA een extra reden om rechts te regeren - anders zijn ze de premierpositie kwijt.
Het gaat er om dat rechts geen meerderheid krijgt. En dat kun je voorkomen door op de linkse partij van je voorkeur te stemmen; dat is de enige relevante strategische tip.
Een kleine terugblik in de geschiedenis leert het volgende:
2003: Veel mensen stapten over van GroenLinks en SP naar de PvdA uit aversie tegen Balkenende.
Resultaat: Balkenende II.
2002: Veel mensen stapten over van GroenLinks naar PvdA uit angst voor Fortuyn.
Resultaat: Balkenende I.
1998: Veel mensen stapten over van GroenLinks naar PvdA uit angst voor Bolkestein.
Resultaat: Paars II, dus mét de VVD.
Conclusie: Strategisch stemmen heeft nog nooit iets opgeleverd. Overstappen binnen links heeft geen zin, alleen overstappers van rechts naar links kunnen de machtsbalans echt veranderen.
Dus: Voorkom een rechtse meerderheid en stem links. Als je GroenLinks stemt – dan krijg je een garantie op links. Je weet nooit wat de PvdA met je stem gaat doen. Je kunt via een stem op Bos nog steeds Balkenende terugkrijgen. Met een stem op Halsema krijg je Bos er gratis bij.
in het verleden behaalde resultaten geven geen enkele garantie voor de toekomst.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:32 schreef DionysuZ het volgende:
En zo blijft de SP natuurlijk klein als alle stemmers 'strategisch' gaan stemmen. Mensen word wakker: strategisch stemmen werkt niet.
[..]
Met PvdA heb je kans op PvdA - CDA. Dat heb je met een stem op SP of Groenlinks niet. En het is dit keer echt rechts vs. links.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:35 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
in het verleden behaalde resultaten geven geen enkele garantie voor de toekomst.
Volgens mij staan veel van de potentiële kiezers helemaal niet achter de doorgeschoten socialistische ideeën van de SP. Ze stemmen op die partij omdat Marijnissen het zo aardig weet te vertellen in de Kamer of omdat ze willen dat de PvdA links wordt gehouden. 10 a 15 zetels is een prachtige grootte voor een radicale partij als de SP.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:32 schreef DionysuZ het volgende:
En zo blijft de SP natuurlijk klein als alle stemmers 'strategisch' gaan stemmen. Mensen word wakker: strategisch stemmen werkt niet.
Ga maar bron zoeken, heb je wat te doen.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:55 schreef gday het volgende:
[..]
Sinds wanneer is het uitzonderlijk dat een kabinet 4 jaar regeert? Dat Balkenende het geen 4 jaar uithoudt, betekent niet dat dat elk kabinet overkomt.
De SP is geen radicale partij meer.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:40 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Volgens mij staan veel van de potentiële kiezers helemaal niet achter de doorgeschoten socialistische ideeën van de SP. Ze stemmen op die partij omdat Marijnissen het zo aardig weet te vertellen in de Kamer of omdat ze willen dat de PvdA links wordt gehouden. 10 a 15 zetels is een prachtige grootte voor een radicale partij als de SP.
Als PvdA groter wordt dan CDA is de kans dat Balkende premier wordt, verkleind (bijna nul)quote:Op woensdag 22 november 2006 12:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Verdiep je er eens wat beter in.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:41 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
De SP is geen radicale partij meer.
Ja maar wat ik niet snap is dat mensen meer naar de persoon kijken dan de standpunten waar de desbetreffende partij voor staat. Weet je dat Marijnissen alles boven modaal van zijn salaris aan de partij geeft. Dat is dus waar hij (en zijn partij) voor staat. Ik verwacht dan ook van alle sp stemmers dat ze dat doen, maar dat gebeurt niet. En dat gaat ook niemand ooit doen lijkt me. (logisch)quote:Op woensdag 22 november 2006 12:41 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
De SP is geen radicale partij meer.
Doe het zelf.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:47 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Verdiep je er eens wat beter in.
klopt.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Als PvdA groter wordt dan CDA is de kans dat Balkende premier wordt, verkleind (bijna nul)
klopt. Maar wel het verschil tussen CDa en PvdA. En bepaalt dus mede wie er premier wordt.quote:Keuze tussen SP en PvdA maakt voor de grootte van het CDA niet uit.
Ook waar. Maar liever een CDA - pvda regering met Bos als premier. En dus heel ander en socialer beleid dan de afgelopen jaren. Voor mij grote winst dus en bevestigd mijn keuze.quote:Als de SP relatief klein blijft, wordt de kans op een PvdA-CDA regering groter
Klopt.quote:Als de SP relatief groot wordt, wordt de kans op een PvdA-SP-nogiets regering groter
De enige kans op een centrum linkse kabinet is imo een grote PvdA die duidelijk groter is dan het CDA. Met CDA als grootste komt er vrijwel garandeerd geen links kabinet.quote:Oftewel: een stem op PvdA als het alternatief SP was, is een stem vóór een coalitie PvdA- CDA onder leiding van Bos, met een behoorlijke kans op een CDA-VVD coalitie olv Balkenende
Zie je liever een links kabinet onder leiding van Bos kan je beter op SP stemmen. Als links groot genoeg wordt om te regeren verhinder je hiermee de optie dat ondanks die meerderheid toch het CDA op het pluche plaatsneemt.
ik dacht dat jij nummer 46 zou stemmen: Sander de Rouwe?quote:Op woensdag 22 november 2006 13:10 schreef Jurgen21 het volgende:
Ik heb zelf gestemd op op het CDA (#1 Jan Peter Balkenende). Voor mijn mijn broer en moeder heb ik ook CDA gestemd (#8 Atsma en #54 Algra). MIjn vader wilde eigenlijk VVD stemmen, maar heeft zonet in het stemhokje alsnog het knopje CDA ingedrukt (#1 Jan Peter Balkenende).
Vier stemmen erbij dus voor Balkenende![]()
En toch klopt die rekensom niet.quote:Op woensdag 22 november 2006 12:55 schreef EchtGaaf het volgende:
De enige kans op een centrum linkse kabinet is imo een grote PvdA die duidelijk groter is dan het CDA. Met CDA als grootste komt er vrijwel garandeerd geen links kabinet.
Balkenende heeft mij gisteren met dat debat echt overgehaald om op hem te stemmen.quote:Op woensdag 22 november 2006 13:10 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
ik dacht dat jij nummer 46 zou stemmen: Sander de Rouwe?
vond jij gisteren echt sterk? Hij werd zo ongeveer vermorzeld door 3,5 linkse lijsttrekkers.quote:Op woensdag 22 november 2006 13:16 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Balkenende heeft mij gisteren met dat debat echt overgehaald om op hem te stemmen.
Ik vond hem anders helemaal niet zo goedquote:Op woensdag 22 november 2006 13:16 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Balkenende heeft mij gisteren met dat debat echt overgehaald om op hem te stemmen.
Touchequote:Op woensdag 22 november 2006 13:20 schreef Ludacriss het volgende:
[..]
Mja D66 is geen partij die rood is. Vandaar dat ik die van SP wel vet vond.
Hij was inderdaad sterk. Iedere keer als er terechte kritiek werd geuit deed hij alsof hij heel gekwetst was en ging er TOTAAL niet op in ... dat is een slimme zet.quote:Op woensdag 22 november 2006 13:17 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
vond jij gisteren echt sterk? Hij werd zo ongeveer vermorzeld door 3,5 linkse lijsttrekkers.
Met pvdA als grootste heeft bos het initiatief bij de (in)formatie. Afhankelijk van de uitslag liggen er twee mogelijkheden voor de hand:quote:Op woensdag 22 november 2006 13:13 schreef sigme het volgende:
[..]
En toch klopt die rekensom niet.
Of er wel / geen links kabinet komt hangt niet af van de vraag op de PvdA groter is dan het CDA; maar van de vraag of de PvdA in zee gaat met CDA of met SP.
Dat klopt. Maar wat mij betreft ook ok. Als pvdA maar groter dan CDA is.quote:De kans dat de SP in de coalitie komt verklein je met een strategische stem op de PvdA, ten gunste van het CDA.
niet helemaal. De grootte partij neemt in beginsel het initiatief. Als echter alles doodloopt, dan komt de 2e grootste in beeld. Zie 1977: CDA_VVD kabinet met pvdA als grootste.quote:Zo ook verklein je de kans op Bos als premier met een stem op de PvdA. Dat gaat namelijk niet om de grootste partij van het parlement, maar de grootste partij in de coalitie. In een linkse coalitie zal de PvdA snel de grootste zijn.
Dat risico is er ook. ik heb gen kristallen bol. Zie vorig commentaar. Maar help ik dan niet met een stem op de SP ook een rechts kabinet in het zadel? Waar ligt volgens jou de achterkant van het gelijk??quote:Een stategische stem op PvdA is een stem voor centrum-rechts. En als het om de premier gaat: je steunt er de kandidatuur van Balkenende mee. Zowel de optie CDA-PvdA als de optie CDA-VVD wordt ermee gesteund, ten koste van de opties van coalitie zonder CDA.
Daar wil ik zo 1,2,3 niet aan.......Al weet je maar nooit. als stregische kiezers beinvloed je immers niet het hele spectrum, het hang af de verhouidingen in het hele spectrum. Het is onmogelijk om daar op wat voor manier ook rekening te houdenquote:Hoe meer van dit soort 'strategische kiezers', hoe groter de kans dat we gewoon Balkenende 4 krijgen.
Lulkoek, hij heeft je mening bevestigd. Zeg dat dan ook. Ik heb je hier de afgelopen weken niets anders zien doen dan het CDA lopen pimpen.quote:Op woensdag 22 november 2006 13:16 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Ik stem in principe nooit op de lijsttrekker. Maar ik vond deze keer dat Balkenende mijn stem echt had verdiend.quote:Op woensdag 22 november 2006 13:43 schreef Momitsu het volgende:
[..]
Lulkoek, hij heeft je mening bevestigd. Zeg dat dan ook. Ik heb je hier de afgelopen weken niets anders zien doen dan het CDA lopen pimpen.
Jij denkt met vijf zetels verschil in de endspurt de race gelopen is? Had jij in 2002 verwacht dat het CDA als grootste zou eindigen? Nou ik kan je zeggen dat zelfs JPB zeer verrast was. Je weet het dus nooit.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:05 schreef FlowDesign het volgende:
Als je nu nog steeds denkt dat de PvdA of de SP meer stemmen gaat halen dan het CDA dan wel je wel heel erg naďef hoor. Dan kun je hier maar beter niet meer interessant lopen doen over politiek![]()
CDA en VVD komen in de peilingen niet verder dan zo'n 62-65 zetels, met de CU gaat het richting de 70. Hoe wil je daarmee een werkbare regering vormen?quote:Op woensdag 22 november 2006 14:05 schreef FlowDesign het volgende:
Maar ik voorspel een CDA, VVD (en CU) coalitie.
Op basis van de laatste peilingen (uiteraard kan de uitslag daar flink van afwijken) is er geen andere oplossing dan CDA, PvdA en eventueel 1 of 2 andere partijen.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:16 schreef FlowDesign het volgende:
Ik denk dat het CDA gewoon geen regeerakkoord kan maken met de PvdA (of de SP) dus dan zal er een andere oplossing moeten komen.
Je kunt wel negatief doen over communisme, maar het is niet het communisme zelf dat slecht is. Het probleem ligt bij de verdorven aard van de egoďstische mens zoals jij en ik, waardoor communisme moeilijk te hanteren is.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:16 schreef FlowDesign het volgende:
[afbeelding]
Ben ff creatief geweest met fotosoep![]()
En daarbij is de SP allang geen communistische partij meer.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:28 schreef gday het volgende:
[..]
Je kunt wel negatief doen over communisme, maar het is niet het communisme zelf dat slecht is. Het probleem ligt niet bij communisme, maar bij de verdorven aard van de egoďstische mens zoals jij en ik.![]()
Het is de verdorvenheid van communisme dat mensen slecht heten, omdat ze niet voldoen aan een onmenselijke beschrijving.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:28 schreef gday het volgende:
[..]
Je kunt wel negatief doen over communisme, maar het is niet het communisme zelf dat slecht is. Het probleem ligt niet bij communisme, maar bij de verdorven aard van de egoďstische mens zoals jij en ik.![]()
Idd, dat is sowieso een vaststaand feit, maar het blijkt dat sommige mensen dat gewoon niet kunnen of willen begrijpen.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:31 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En daarbij is de SP allang geen communistische partij meer.
Dit klopt niet wat je zegt. Met een stem op de CU help je de CDA en VVD niet.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:41 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Lichte voorkeur. SP is wat uitgesprokenen en duidelijker en standvastiger. Ook de stemwijzers leiden mij met lichte voorkeur naar SP en CU.
Maar met CU help je CDA+VVD aan meerderheid. OML (=over mijn lijk)
Met SP stem je indirect op Balk. OML.
Wat is daar verdorven aan? Waarom zijn menselijke eigenschappen per se zaligmakend?quote:Op woensdag 22 november 2006 14:32 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is de verdorvenheid van communisme dat mensen slecht heten, omdat ze niet voldoen aan een onmenselijke beschrijving.
nee, ik stem op basis van mijn overtuigingen icm de standpunten van een partijquote:Op woensdag 22 november 2006 11:28 schreef EchtGaaf het volgende:
Wat doe jij alsnog op de valreep? Ga jij ook voor de macht?
Het leven is zo zwaar.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:23 schreef Foeske het volgende:
Argh, ik word gek. Ik was er van overtuigd dat ik SP ging stemmen, tot gisterenavond. Door het debat, door wat ik vandaag allemaal weer aan het lezen ben en door de uitslagen van diverse stemwijzers ben ik weer enorm aan het twijfelen tussen SP en PvdA. En de keuze voor strategisch stemmen maakt het er ook niet makkelijker op, want wat is de beste strategische keuze als je voor links wilt gaan. Ik snap de argumenten voor beide namelijk wel.
Enorm frustrerend en ik moet vandaag het resultatenhoofdstuk plus een deel conclusie van m'n scriptie afhebben en dat gaat zo never nooit niet lukken![]()
Precies! Dat zou iedereen moeten doen.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:35 schreef teamlead het volgende:
[..]
nee, ik stem op basis van mijn overtuigingen icm de standpunten van een partij
Het is de roeping van de mens, mens te zijn.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:33 schreef gday het volgende:
[..]
Wat is daar verdorven aan? Waarom zijn menselijke eigenschappen per se zaligmakend?
Precies, dan zou het meer zijn dan een machtsstrijd tussen de twee groten.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:39 schreef richardc het volgende:
[..]
Precies! Dat zou iedereen moeten doen.
Communisme verwijt niemand iets. Communisme eist iets van mensen, om succesvol te kunnen zijn. Dat de mens daar niet geschikt voor is betekent niet dat communisme verdorven is, maar simpelweg dat de mens ongeschikt is. Niets meer en niets minder. Immers, wie weet komt er ooit nog een dominante levensvorm die wel op een dergelijke manier een samenleving in kan richten. Verdorvenheid van een dergelijk abstract begrip moet niet afhangen van de mate waarin iets invoerbaar is of niet.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is de roeping van de mens, mens te zijn.
De enige die moreel oordelen velt, is de mens. Een - er definitie- menselijk oordeel dus.
Een ideaal wat de mens oproept onmenselijk te zijn, is verdorven. Vanuit menselijk oogpunt.
Het is de mens die een leer aanhangt die de mens verwerpt. Dat is verwerpelijk, het gaat niet aan om met het menselijk oordeel de mens te veroordelen. De mens staat niet boven zichzelf.
En het is helemaal verdorven om andere mensen te verwijten dat ze mensen zijn - precies wat communisme doet dus.
Ik heb al een flesje sect in de koelkast staan voor het geval datquote:Op woensdag 22 november 2006 12:20 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Er is een klein wonder voor nodig, maar als het even meezit kan Bos dit nog winnen.
Stel je toch voor. Dan wil ik die kop van Balkenende graag zien vanavond.![]()
Maar wat dus als je zoals ik achter twee partijen staat en je geen belangrijke verschillen kunt ontdekken? Ik dacht: dan ga ik dus maar voor strategie, maar zelfs dat is moeilijk.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:33 schreef richardc het volgende:
Mijn advies is daarom ook: Wees principieel, stem gewoon op de partij waar je achter staat en laat je niet gek maken door anderen, de media of wat dan ook. Weest dus allen standvastig!![]()
Bahahaha sorry hoor. Simpele zielquote:Op woensdag 22 november 2006 14:49 schreef Momitsu het volgende:
[..]
Ik heb al een flesje sect in de koelkast staan voor het geval dat![]()
Je bedoelt dat jij laat blijken dat je wél diep nadenkt over zaken? Heb ik niks van gemerkt tot nu toe. Helemaal niks.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:50 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Bahahaha sorry hoor. Simpele ziel
Het feit dat je bij jezelf thuis gaat vierenquote:Op woensdag 22 november 2006 14:52 schreef gday het volgende:
[..]
Je bedoelt dat jij laat blijken dat je wél diep nadenkt over zaken? Heb ik niks van gemerkt tot nu toe. Helemaal niks.
Maar je komt wel stoer over met je post hoor, heus!
Ik vind je simpeler als je iemand daarom een simpele ziel vindt.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:58 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Het feit dat je bij jezelf thuis gaat vierendat de partij waarop je gestemd hebt gewonnen heeft laat echt wel blijken dat iemand een simpele ziel is.
![]()
Ja.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:47 schreef gday het volgende:
Tenslotten: wat je feitelijk zegt is dat het menselijk is om menselijk te zijn. Dat is zonder twijfel een tautologie.
Van wie? Van mensen.quote:[..]
Communisme verwijt niemand iets. Communisme eist iets van mensen,
Eist wat? Iets onmenselijks.quote:om succesvol te kunnen zijn. Dat de mens daar niet geschikt voor is betekent niet dat communisme verdorven is, maar simpelweg dat de mens ongeschikt is.
Communisme stelt eisen aan mensen. De beschrijving van de door communisme gewenste samenleving is redelijk kloppend voor de samenleving van mieren. Als beschrijving van een gewenste inrichting van de mensenmaatschappij is stupide, als leidraad voor inrichting van de mensenmaatschappij misdadig.quote:Niets meer en niets minder. Immers, wie weet komt er ooit nog een dominante levensvorm die wel op een dergelijke manier een samenleving in kan richten. Verdorvenheid van een dergelijk abstract begrip moet niet afhangen van de mate waarin iets invoerbaar is of niet.
quote:Op woensdag 22 november 2006 14:58 schreef Gwunnik het volgende:
En heb je nog niet gestemt?... ga dan als de wiedeweerga PvdA stemmen
Waarom dan?quote:Op woensdag 22 november 2006 14:58 schreef Gwunnik het volgende:
Het is zoals EchtGaaf de enige kans op een iig linksere koers voor de komende jaren. En dat is hard nodig!
Dat laatste moet je in ieder geval niet doen, want ik neem aan dat je daarmee een derde partij een stem zou willen geven? Dat is dus niet handig, immers sta je niet achte die partij, toch? Of wel?quote:Op woensdag 22 november 2006 14:49 schreef Foeske het volgende:
[..]
Maar wat dus als je zoals ik achter twee partijen staat en je geen belangrijke verschillen kunt ontdekken? Ik dacht: dan ga ik dus maar voor strategie, maar zelfs dat is moeilijk.
Dat jij je er überhaupt druk om maakt zegquote:Op woensdag 22 november 2006 14:59 schreef gday het volgende:
[..]
Ik vind je simpeler als je iemand daarom een simpele ziel vindt.
Wat hij zegt.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:33 schreef Taurus het volgende:
Ik ook PvdA gestemd, zowel strategisch als sympathie als partij die dichtst bij me staatCouldn't be better.
Dat het stupide is kan ik wel enigszins met je eens zjin, of het nou om dezelfde reden is of niet. Maar vind je het nou werkelijk misdadig om te consumeren naar behoefte en te produceren naar vermogen? Ik snap verder niet wat je bedoelt met "de mens iets verwensen"?quote:Op woensdag 22 november 2006 15:00 schreef sigme het volgende:
[..]
Communisme stelt eisen aan mensen. De beschrijving van de door communisme gewenste samenleving is redelijk kloppend voor de samenleving van mieren. Als beschrijving van een gewenste inrichting van de mensenmaatschappij is stupide, als leidraad voor inrichting van de mensenmaatschappij misdadig.
Als een van beide (mens of communisme) een verdorven aard heeft, dan is dat het communisme, omdat het de mens verwenst.
Leuk dat je zo snel conclusies trekt. Laat blijken dat je dus niet diep nadenkt. Nee, ik ga niks vieren. Noch met hem, noch met iemand anders.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:02 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Dat jij je er überhaupt druk om maakt zegOf ga je het samen met hem vieren? Neem jij dan ook gezellig een flesje sect mee? Of drinken jullie gemeentepils? Of mss wel champagne? Ownee dat kan niet, dat is alleen voor de rijken. Ga toch weg man.
Onzin, dan gaat het namelijk CDA-PVDA of PVDA-CDA worden, afhankelijk van wie de grootste gaat worden.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:58 schreef Gwunnik het volgende:
Gaan we nu weer gezellig neuzelen over de vraag of communisme goed danwel fout is? Dat is toch een aardig herkauwde discussie volgens mij.
Ik juich iedereen toe die PvdA heeft gestemt, strategish of niet... Het is zoals EchtGaaf de enige kans op een iig linksere koers voor de komende jaren. En dat is hard nodig!
En heb je nog niet gestemt?... ga dan als de wiedeweerga PvdA stemmen
Misschien was het je nog niet opgevallen, maar we zitten hier op een openbaar forum. Als ik snel conclusies wil trekken dan doe ik dat. Dat ik daar niet diep over na hoef te denken lijkt me duidelijk. Dat jij je er aan ergert kan ik alleen maar om lachen.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:07 schreef gday het volgende:
[..]
Leuk dat je zo snel conclusies trekt. Laat blijken dat je dus niet diep nadenkt. Nee, ik ga niks vieren. Noch met hem, noch met iemand anders.
En waar leid je uit af dat ik arm zou zijn? Omdat ik links-georienteerd ben? Nog zo'n kortzichtigheid, en in dit geval zelfs een onwaarheid. [afbeelding]
Mss wil je je eigen forum beginnen? Kun je nog meer pagina's vullen met je gezemel.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:09 schreef richardc het volgende:
[..]
Onzin, dan gaat het namelijk CDA-PVDA of PVDA-CDA worden, afhankelijk van wie de grootste gaat worden.
Als je echt een meer links kabinet wil hebben, stem dan ook voldoende op GL, SP en/of de CU. Alleen zo kun je het de CDA lastig maken om een kabinet te vormen. De VVD heeft immers voorlopig niet zoveel zetels.
Dus het enige wat de PVDA dan zou moeten doen is pertinent weigeren om in een CDA-VVD-PVDA te willen zitten. Dan word het dus wat anders met als hoogste waarschijnlijkheid een extra linkse partij erbij.Daar heb je dus veel en veel meer aan dan CDA-PVDA en/of andersom!
Tot zover even over strategiestemmen.
Nogmaals; stem dus gewoon normaal, stem principieel op de partij waar je achter staat.
Alsof dat dit geen gezemel is...quote:Op woensdag 22 november 2006 15:16 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Mss wil je je eigen forum beginnen? Kun je nog meer pagina's vullen met je gezemel.
Dus inderdaad: je rekensommetjes ondersteunen dat je de kans op CDA in de coalitie vergroot, meer dan de kans op SP in de coalitie.quote:Op woensdag 22 november 2006 13:34 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Met pvdA als grootste heeft bos het initiatief bij de (in)formatie. Afhankelijk van de uitslag liggen er twee mogelijkheden voor de hand:
CDA+PvdA = 39+42 = 81 zetels
PvdA+GL+SP= 42+ 9+ 15 = 66 zetels = pech.
PvdA+GL+SP+CU= 42+ 9+ 15+7 = 73 zetels = pech.
Dus blijft optie 1 over. Is centrum links kabinet. Daar wil ik het graag voor doen.
Stel CDA weigert, wat dan?
Dan neemt CDa imnitialtief:
CDa+VVD = 39 +23 = 62 = pech
CDa+VVD+ CU = 39 +23 + 7 = 69 = pech
CDa+VVD+ CU+SGP = 39 +23 + 7+2 = 71 = nog steeds pech
Het CDA begrijpt ook wel dat het land geregeerd moet worden en kiest toch voor CDa + PvDA.
Zoiets.
[..]
Dat klopt. Maar wat mij betreft ook ok. Als pvdA maar groter dan CDA is.
Nee. Een stem op de SP verandert niets aan de blokken links / rechts. Je versterkt er dus niet het rechtse blok mee.quote:Dat risico is er ook. ik heb gen kristallen bol. Zie vorig commentaar. Maar help ik dan niet met een stem op de SP ook een rechts kabinet in het zadel? Waar ligt volgens jou de achterkant van het gelijk??
Wat het beste argument is om het niet als uitgangspunt te nemen. Je uitgangspunt is zo glad als een paling in een emmer snot. Neem gewoon uitgangspunten die waarde hebben en houden: een partij of persoon die het beleid voorstaat wat jij voorstaat. Dat is niet afhankelijk van de andere kiezers, niet van Maurice de Hond en niet van de uitslag.quote:[..]
Daar wil ik zo 1,2,3 niet aan.......Al weet je maar nooit. als stregische kiezers beinvloed je immers niet het hele spectrum, het hang af de verhouidingen in het hele spectrum. Het is onmogelijk om daar op wat voor manier ook rekening te houden
Ik vrees met grote vreze, EchtGaaf.quote:Ik hoop echter niet dat jouw scenario uitkomt. dat hoeft denk ik geen betoog.
Tuurlijk wel. Denk je nou echt dat ik hier zit te posten om serieus mee te doen aan deze zinloze discussie?quote:
De twijfel ging tussen PvdA en SP en de strategische stem ook, dus dat was het probleem niet. Maar goed, ik heb allerlei dingen in overweging genomen en ben net als TS toch maar voor de PvdA gegaanquote:Op woensdag 22 november 2006 15:00 schreef richardc het volgende:
[..]
Dat laatste moet je in ieder geval niet doen, want ik neem aan dat je daarmee een derde partij een stem zou willen geven? Dat is dus niet handig, immers sta je niet achte die partij, toch? Of wel?
Wel achter die andere twee in ieder geval. Daaruit moet je dus gaan kiezen. Het lijkt me stug dat daartussen kiezen niet mogelijk is. Ok, je bent het misschien met beide partij programma's evenveel eens, maar je moet vervolgens bepalen welke onderwerpen er voor jouw persoonlijk uitspringen. Dan moet het toch echt eenvoudiger worden. Bv. Je bent erg voor een schoner en milieu, dan zul je eerder naar GL gaan dan naar bv de SP. Om maar een gemakkelijk direct voorbeeldje te noemen. Natuurlijk zal het lastiger zijn dan dit, maar je gaat mij niet wijsmaken dat dit niet mogelijk is om op deze manier bij je partij uit te komen. Kies dus gewoon waar je het meeste achter staat, want dat doe je dan uiteindelijk.
Zo'n idee krijg ik anders wel.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:20 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Denk je nou echt dat ik hier zit te posten om serieus mee te doen aan deze zinloze discussie?![]()
Maar jij probeert met lappen nietszeggende tekst zieltjes te winnen voor linkse partijen. Doe je dat omdat je wil dat het CDA de verkiezingen wint of omdat je de PvdA niet moet?
Bovendien herhaal je jezelf telkens, je hebt nu al 3 of 4 keer hetzelfde verhaal gepost.
Als je daar het meeste achter staat is dat een prima keuze.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:29 schreef Foeske het volgende:
[..]
De twijfel ging tussen PvdA en SP en de strategische stem ook, dus dat was het probleem niet. Maar goed, ik heb allerlei dingen in overweging genomen en ben net als TS toch maar voor de PvdA gegaan![]()
Graag gedaan.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:20 schreef sigme het volgende:
Gemist idd. Dank dat je er even op wijst.
Klopt. daar heb ik idd wel volledig rekening gehouden bij het komen tot de (stragische) keuze. Maar als we een CDA/PvdA kabiniet krijgen met de pvdA als grootste, dan teken ik er voor. Het zal leiden tot een veel socialer beleid. Daar doe ik het voor.quote:[..]
Dus inderdaad: je rekensommetjes ondersteunen dat je de kans op CDA in de coalitie vergroot, meer dan de kans op SP in de coalitie.
Zeker. Bij een nek-aan-nek race gebeurt het strategisch stemmen aan 2 kanten.quote:Overigens rust je berekening puur op peilingen. Je moet er rekening mee houden dat strategisch stemmen ook elders gebeurt; zeker als 'de kiezer' massaal het idee heeft dat het op nek-aan-nek-premiersrace aan het uitdraaien is.
Het creeëren van een 'we moeten nu strategisch stemmen'-sfeer levert CDA meestal ook nog extra stemmen. Ten koste van wat VVD, maar vooral ten koste van CU.
Kijk dat bedoel ik. Maar een stem op de SP verzwakt wel de pvda.......Een creme de la creme "achterkant van het gelijk".......rare contaminatie trouwens...quote:Nee. Een stem op de SP verandert niets aan de blokken links / rechts. Je versterkt er dus niet het rechtse blok mee.
SP en pvda verschillen maar vrij weinig. Zeker nu is de SP veel gematigder. Maar ze zijn nog steeds wel duidelijk linkser op tal van onderwerpen. Maar wel een stuk realistischer geworden. dat trekt ook vooral kiezers weg van de pvdA. Met als schadusklant een versplintering in het linkse blok. dat is de prijs......quote:Integendeel. Als er een rechts kabinet komt krijgt deze een meer linkse kamer tegenover zich (ervan uitgaande dat je SP linkser vind dan PvdA).
Ik geeft het toe dat het glibberig is. Maar voor mij was de keuze niet zo moeiijk oomdat ik de verschillen tussen SP en pvdA niet echt heel groot meer vind. Nu meen ik de macht met mijn huidige keuze iets meer heb kunnen beinvloeden. En of dat echt lukt weten we na vanavond pas.quote:Wat het beste argument is om het niet als uitgangspunt te nemen. Je uitgangspunt is zo glad als een paling in een emmer snot. Neem gewoon uitgangspunten die waarde hebben en houden: een partij of persoon die het beleid voorstaat wat jij voorstaat. Dat is niet afhankelijk van de andere kiezers, niet van Maurice de Hond en niet van de uitslag.
[..]
Zeker......quote:Ik vrees met grote vreze, EchtGaaf.
hoe "strategischer"je stem, des te hoger het gokgehalte. Zeker. Bij mij is het nog steeds een mix van ideologie (die ik zeker niet verloochen) en strategie.quote:Strategisch stemmen is als geld in een gokkast gooien: altijd blijven hopen, de inzet wordt steeds hoger - en gemiddeld verlies je grof. Zelfs als je een keer wint.
Zodra er iets anders dan de wens van de mens voorschrijft wat deze behoefte dan precies is: ja.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:05 schreef gday het volgende:
Maar vind je het nou werkelijk misdadig om te consumeren naar behoefte en te produceren naar vermogen?
De mens niet iets verwensen (ik weet niet wat dat zou betekenen), de mens verwensen.quote:Ik snap verder niet wat je bedoelt met "de mens iets verwensen"?
quote:Op woensdag 22 november 2006 14:28 schreef gday het volgende:
Het probleem ligt bij de verdorven aard van de egoďstische mens zoals jij en ik, waardoor communisme moeilijk te hanteren is.![]()
Ik begin het idee te krijgen dat je nogal graag lacht om stompzinnige zaken.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:15 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Misschien was het je nog niet opgevallen, maar we zitten hier op een openbaar forum. Als ik snel conclusies wil trekken dan doe ik dat. Dat ik daar niet diep over na hoef te denken lijkt me duidelijk. Dat jij je er aan ergert kan ik alleen maar om lachen.
Ik denk dat je het hiermee heel goed samenvat! Gelukkig ben ik niet degene die de gok waagt, want ik stem sowieso PvdA.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:37 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
hoe "strategischer"je stem, des te hoger het gokgehalte. Zeker. Bij mij is het nog steeds een mix van ideologie (die ik zeker niet verloochen) en strategie.
![]()
Goedzo.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:43 schreef gday het volgende:
[..]
Ik denk dat je het hiermee heel goed samenvat! Gelukkig ben ik niet degene die de gok waagt, want ik stem sowieso PvdA.
Daarin moet ik je dan wel weer gelijk geven.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:39 schreef gday het volgende:
Je hoeft mij er ook niet van te beschuldigen dat ik me erger aan bepaalde zaken, want ook daarin ben jij diezelfde spreekwoordelijke pot. [afbeelding]
Je kunt hem natuurlijk ook leegzuipen om de teleurstelling te verwerken. Dan heb je ongeacht de uitslag een goede reden.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:47 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Daarin moet ik je dan wel weer gelijk geven.![]()
Maar ik blijf bij mijn standpunt dat een flesje sect koudleggen speciaal voor een overwinning van de PvdA behoorlijk kansloosch is.![]()
Ik denk dat hij dan denkt: "Aan mij heeft het in ieder geval niet gelegen!"quote:Op woensdag 22 november 2006 15:49 schreef PLAE@ het volgende:
Hoe kut voelt de ts zich nou als CDA toch een paar zetels groter is.
Maar dat zegt volgens mij niks... want als de CDA samen met rechts niet tot een kabinet kan komen hebben ze er niks aan? Wie weet kan links het dan mooi overnemen.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:49 schreef PLAE@ het volgende:
Hoe kut voelt de ts zich nou als CDA toch een paar zetels groter is.
Hoor ik daar nou iemand "Utopie" zeggen?quote:Op woensdag 22 november 2006 15:53 schreef Ludacriss het volgende:
[..]
Maar dat zegt volgens mij niks... want als de CDA samen met rechts niet tot een kabinet kan komen hebben ze er niks aan? Wie weet kan links het dan mooi overnemen.
In zijn geval kan ie dan maar beter een flesje of 3 klaarleggenquote:Op woensdag 22 november 2006 15:51 schreef thabit het volgende:
[..]
Je kunt hem natuurlijk ook leegzuipen om de teleurstelling te verwerken. Dan heb je ongeacht de uitslag een goede reden.
Nee hoor.... als ik de peilingen zie hebben beide kanten geen meerderheid. Dat zou dus een minderheidskabinet kunnen worden.quote:Op woensdag 22 november 2006 16:04 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Hoor ik daar nou iemand "Utopie" zeggen?
veel mensen stemmen strategisch omdat ze niet willen dat een andere partij de grootste wordt, en dat komt omdat de grootste partij mag meteen beginnen om een coalitie te vormen.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:39 schreef richardc het volgende:
[..]
Precies! Dat zou iedereen moeten doen.
geen minderheidakabinet.quote:Op woensdag 22 november 2006 16:05 schreef Ludacriss het volgende:
[..]
Nee hoor.... als ik de peilingen zie hebben beide kanten geen meerderheid. Dat zou dus een minderheidskabinet kunnen worden.
GR? Is dat Groen Rechts?quote:Op woensdag 22 november 2006 16:14 schreef Human_Patris het volgende:
[..]
geen minderheidakabinet.
ik zie een kabinet met SP/GR/PvdA/CU dergelijk kunnen. zonodig D66 en Pvd Dieren ook erbij halen.
het land moet toch worden geregeerd.
en als er een minderheidskabinet komt, dan een linkse aub...immers SP/GL en PvdA halen volgens de peilingen meer zetels dan VVD/CDA.
![]()
Geef mij dan maar een rechts minderheidskabinetquote:Op woensdag 22 november 2006 16:14 schreef Human_Patris het volgende:
[..]
geen minderheidakabinet.
ik zie een kabinet met SP/GR/PvdA/CU dergelijk kunnen. zonodig D66 en Pvd Dieren ook erbij halen.
het land moet toch worden geregeerd.
en als er een minderheidskabinet komt, dan een linkse aub...immers SP/GL en PvdA halen volgens de peilingen meer zetels dan VVD/CDA.
![]()
quote:Op woensdag 22 november 2006 11:55 schreef gday het volgende:
[..]
Sinds wanneer is het uitzonderlijk dat een kabinet 4 jaar regeert? Dat Balkenende het geen 4 jaar uithoudt, betekent niet dat dat elk kabinet overkomt.
Mja dat is zo onbetrouwbaar als wat.....quote:Op woensdag 22 november 2006 17:43 schreef Genverbrander het volgende:
Volgens www.trouw.nl (christelijke krant) zijn er meer strategische PvdA-stemmers dan ik:
[afbeelding]
Dat belooft veel goeds, Genverbranderquote:Op woensdag 22 november 2006 17:43 schreef Genverbrander het volgende:
Volgens www.trouw.nl (christelijke krant) zijn er meer strategische PvdA-stemmers dan ik:
[afbeelding]
Jij mag voor mij overal hoop uit halenquote:Op woensdag 22 november 2006 17:43 schreef Genverbrander het volgende:
[afbeelding]
quote:Op woensdag 22 november 2006 17:49 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat belooft veel goeds, Genverbrander![]()
Ik heb er een positief gevoel over. Weet je nog hoe verassend het was in 2002 toen CDa de grootste werd? tegen ieders verwachting in?quote:Op woensdag 22 november 2006 17:53 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
![]()
Het is weinigzeggend maar toch wel opvallend omdat CDA normaal altijd dik vooraan staat in Trouw-polls.
Ik heb nog een sprankje hoop.Links Nederland, stem Balkenende uit het torentje!!
![]()
Zeker. ook zeer hoge opkomst allochtonen stemt daarin gunstig.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:05 schreef Momitsu het volgende:
Er hangt een rode verassing in de lucht vanavond![]()
Dikke fik?quote:Op woensdag 22 november 2006 18:05 schreef Momitsu het volgende:
Tsja als je het daar van moet hebben, stelletje landverradersquote:Op woensdag 22 november 2006 18:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zeker. ook zeer hoge opkomst allochtonen stemt daarin gunstig.![]()
Pardon??? Wat is dit voor belachelijke opmerking???quote:Op woensdag 22 november 2006 21:54 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Tsja als je het daar van moet hebben, stelletje landverraders![]()
Laten we hopen van niet dat zou niet goed zijn voor de Nederlandse economie.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:05 schreef Momitsu het volgende:
stel koekebakkers, als die ook nog allemaal op de SP hadden gestemd was de SP echt HUGE geworden!quote:
denk daar eens wat langer over na nsb-erquote:Op woensdag 22 november 2006 18:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zeker. ook zeer hoge opkomst allochtonen stemt daarin gunstig.![]()
Jij zou je niet eens aangesproken moeten voelen, typisch dat je toch weer net een opmerking van mij eruit pikt om op te reageren.quote:Op woensdag 22 november 2006 21:55 schreef gday het volgende:
[..]
Pardon??? Wat is dit voor belachelijke opmerking???
Wat probeer je te zeggen?quote:Op woensdag 22 november 2006 22:04 schreef UberPhreak het volgende:
[..]
denk daar eens wat langer over na nsb-er![]()
Ik voel me wel aangesproken, want goed en wel bekeken ben ik gewoon allochtoon.quote:Op woensdag 22 november 2006 22:09 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Jij zou je niet eens aangesproken moeten voelen, typisch dat je toch weer net een opmerking van mij eruit pikt om op te reageren.
Dat de linkse partijen een groot deel van hun stemmen moeten halen bij allochtonen, dat was alles.quote:Op woensdag 22 november 2006 22:09 schreef gday het volgende:
[..]
Ik voel me wel aangesproken, want goed en wel bekeken ben ik gewoon allochtoon.
Ach weet je, laat ook maar..
Dat daar niet constant 4 jaar tussen zit, wil niet zeggen dat ze gevallen zijn. Ik noem een paar na-oorlogse kabinetten die niet gevallen zijn:quote:Op woensdag 22 november 2006 16:38 schreef bird666 het volgende:
[..]
[afbeelding]
kijk maar, daar zit niet constant 4 jaar tussen.
En het stemrecht van allochtonen is immers minder dan die van autochtonen...quote:Op woensdag 22 november 2006 22:14 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Dat de linkse partijen een groot deel van hun stemmen moeten halen bij allochtonen, dat was alles.
Inderdaad! Gelukkig doe ik absoluut niet aan strategisch stemmen; ik heb mijn principes en daar houd ik mij aan, en al zijn de principes van de PvdA minder erg dan die van het CDA; het zijn nog steeds niet mijn principes.quote:Op donderdag 23 november 2006 00:49 schreef Falco het volgende:
Pijnlijk topic dit. Laat het een wijze les zijn dat strategisch stemmen idioot is.
Boodschap ontvangen door iemand links is, zat te twijfelen tussen PvdA en SP en voor PvdA is gegaan, of dat nou strategisch is of niet.quote:Op donderdag 23 november 2006 14:53 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Inderdaad! Gelukkig doe ik absoluut niet aan strategisch stemmen; ik heb mijn principes en daar houd ik mij aan, en al zijn de principes van de PvdA minder erg dan die van het CDA; het zijn nog steeds niet mijn principes.
En als al die idiote strategische stemmers nou gewoon bij hun partije waren gebleven zouden we ipv een midden kabinet waarschijnlijk een links kabinet hebben. (boodschap dus gericht aan de mensen die claimen links te zijn maar strategisch PvdA hebben gestemd)
sukkels.
Ja, maar al die zogenaamde strategische stemmers moesten zonodig op de SP stemmen.quote:Op donderdag 23 november 2006 14:57 schreef Falco het volgende:
Bij nader inzien had er eigenlijk toch nog best wel meer strategisch gestemd mogen worden op de PvdA. Met de SP op 20 (ipv 26) en de PvdA op 38 (ipv 32) kon er bijvoorbeeld wel een meerderheidskabinet van twee partijen (CDA-PvdA) gevormd worden
.
Heb ik over nagedacht, maar dan had ik op een kabinet gestemd, waar ik niet achter had gestaan. Dan maar liever toch SP stemmen. Die hebben nu een groot blok in de kamer, dus komen of in het kabinet, of worden een oppositiepartij om rekening mee te houden (en als ze in de oppositie komen, gaan ze wss de volgende verkiezingen weer flink groeien).quote:Op donderdag 23 november 2006 14:57 schreef Falco het volgende:
Bij nader inzien had er eigenlijk toch nog best wel meer strategisch gestemd mogen worden op de PvdA. Met de SP op 20 (ipv 26) en de PvdA op 38 (ipv 32) kon er bijvoorbeeld wel een meerderheidskabinet van twee partijen (CDA-PvdA) gevormd worden
.
Net als de PvdA bij deze verkienzigen!quote:Op donderdag 23 november 2006 18:13 schreef Wombcat het volgende:
(en als ze in de oppositie komen, gaan ze wss de volgende verkiezingen weer flink groeien).
Nou ja blij......quote:Op donderdag 23 november 2006 18:11 schreef Wombcat het volgende:
@TS: Ben je nog blij?
Idd. Het zal voor de PvdA echter wel goed zijn dat ze eens grondig gaan evalueren. Er is tijdens de campagne ook wel het nodige mis gegaan, helaas. Verder heeft Bos eigenlijk nooit echt hoeven te vechten muv de laatste 2 weken. Was beter dat hij van meet af aan moest knokken. Ik denk dat de PvdA beter naar links kan opschuiven en wat uitgesprokender worden...Die duidelijkheid heeft Marijnissen zeker meegeholpen aan het succes. Bos kan daar veel van leren. Anders vrees ik een D66 scenario in de toekomst. .quote:Op donderdag 23 november 2006 14:13 schreef Genverbrander het volgende:
Ik ben nog zeer tevreden met mijn stem op Bos. Als ik had geweten dat ze zo erg waren gekelderd, had ik niet eens getwijfeld. Ze hebben de stemmen keihard nodig gehad.
En ik ben blij dat de peiling van TNS Nipo niet uit is gekomen en dat ze nog groter zijn dan de SP.![]()
Als Bos naar links opschuift eet hij slechts de kiezers aan linker zijde wat verder op. Oftewel: het links blok wordt kleiner omdat de rechterzijde van de PvdA over zal stappen naar een partij aan de rechterzijde. Beter kan de PvdA wat naar rechts opschuiven om het linkse blok groter te makenquote:Op donderdag 23 november 2006 21:02 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Idd. Het zal voor de PvdA echter wel goed zijn dat ze eens grondig gaan evalueren. Er is tijdens de campagne ook wel het nodige mis gegaan, helaas. Verder heeft Bos eigenlijk nooit echt hoeven te vechten muv de laatste 2 weken. Was beter dat hij van meet af aan moest knokken. Ik denk dat de PvdA beter naar links kan opschuiven en wat uitgesprokender worden...Die duidelijkheid heeft Marijnissen zeker meegeholpen aan het succes. Bos kan daar veel van leren. Anders vrees ik een D66 scenario in de toekomst. .
Dat is nou eenmaal het risico wat vooral strategisch stemmen met zich mee brengt. Nou ja, de wereld vergaat niet hoor, want voor mij lag de voorkeur voor PvdA en SP niet zover uit elkaar. Dus geen man over boord.quote:Op donderdag 23 november 2006 21:05 schreef Arcee het volgende:
Ja, die twee vliegen uit de OP zijn in 1 klap dood, hč?
De positie van de pvdA is met het oprukken van de SP erg lastig geworden. Als ze naar rechts opschuiven, dan krijgen ze steeds meer last van het CDA....Ze lijken te worden vermalen....quote:Op donderdag 23 november 2006 21:05 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Als Bos naar links opschuift eet hij slechts de kiezers aan linker zijde wat verder op. Oftewel: het links blok wordt kleiner omdat de rechterzijde van de PvdA over zal stappen naar een partij aan de rechterzijde. Beter kan de PvdA wat naar rechts opschuiven om het linkse blok groter te maken
Waarmee het failliet van de democratie maar weer is aangetoond. Het doet er blijkbaar allang niet meer toe wat de idealen zijn van de partij, hoe ze denken een land het best te kunnen besturen en hoe je een economie draaiende houdt. Nee, het enige wat telt is: welk masker moeten we opzetten, wat moeten we het volk wijsmaken om volgende keer weer de macht te kunnen grijpen?quote:Op donderdag 23 november 2006 21:05 schreef DionysuZ het volgende:
Als Bos naar links opschuift eet hij slechts de kiezers aan linker zijde wat verder op. Oftewel: het links blok wordt kleiner omdat de rechterzijde van de PvdA over zal stappen naar een partij aan de rechterzijde. Beter kan de PvdA wat naar rechts opschuiven om het linkse blok groter te maken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |