Met pvdA als grootste heeft bos het initiatief bij de (in)formatie. Afhankelijk van de uitslag liggen er twee mogelijkheden voor de hand:quote:Op woensdag 22 november 2006 13:13 schreef sigme het volgende:
[..]
En toch klopt die rekensom niet.
Of er wel / geen links kabinet komt hangt niet af van de vraag op de PvdA groter is dan het CDA; maar van de vraag of de PvdA in zee gaat met CDA of met SP.
Dat klopt. Maar wat mij betreft ook ok. Als pvdA maar groter dan CDA is.quote:De kans dat de SP in de coalitie komt verklein je met een strategische stem op de PvdA, ten gunste van het CDA.
niet helemaal. De grootte partij neemt in beginsel het initiatief. Als echter alles doodloopt, dan komt de 2e grootste in beeld. Zie 1977: CDA_VVD kabinet met pvdA als grootste.quote:Zo ook verklein je de kans op Bos als premier met een stem op de PvdA. Dat gaat namelijk niet om de grootste partij van het parlement, maar de grootste partij in de coalitie. In een linkse coalitie zal de PvdA snel de grootste zijn.
Dat risico is er ook. ik heb gen kristallen bol. Zie vorig commentaar. Maar help ik dan niet met een stem op de SP ook een rechts kabinet in het zadel? Waar ligt volgens jou de achterkant van het gelijk??quote:Een stategische stem op PvdA is een stem voor centrum-rechts. En als het om de premier gaat: je steunt er de kandidatuur van Balkenende mee. Zowel de optie CDA-PvdA als de optie CDA-VVD wordt ermee gesteund, ten koste van de opties van coalitie zonder CDA.
Daar wil ik zo 1,2,3 niet aan.......Al weet je maar nooit. als stregische kiezers beinvloed je immers niet het hele spectrum, het hang af de verhouidingen in het hele spectrum. Het is onmogelijk om daar op wat voor manier ook rekening te houdenquote:Hoe meer van dit soort 'strategische kiezers', hoe groter de kans dat we gewoon Balkenende 4 krijgen.
Lulkoek, hij heeft je mening bevestigd. Zeg dat dan ook. Ik heb je hier de afgelopen weken niets anders zien doen dan het CDA lopen pimpen.quote:Op woensdag 22 november 2006 13:16 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Balkenende heeft mij gisteren met dat debat echt overgehaald om op hem te stemmen.
Ik stem in principe nooit op de lijsttrekker. Maar ik vond deze keer dat Balkenende mijn stem echt had verdiend.quote:Op woensdag 22 november 2006 13:43 schreef Momitsu het volgende:
[..]
Lulkoek, hij heeft je mening bevestigd. Zeg dat dan ook. Ik heb je hier de afgelopen weken niets anders zien doen dan het CDA lopen pimpen.
Jij denkt met vijf zetels verschil in de endspurt de race gelopen is? Had jij in 2002 verwacht dat het CDA als grootste zou eindigen? Nou ik kan je zeggen dat zelfs JPB zeer verrast was. Je weet het dus nooit.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:05 schreef FlowDesign het volgende:
Als je nu nog steeds denkt dat de PvdA of de SP meer stemmen gaat halen dan het CDA dan wel je wel heel erg naďef hoor. Dan kun je hier maar beter niet meer interessant lopen doen over politiek![]()
CDA en VVD komen in de peilingen niet verder dan zo'n 62-65 zetels, met de CU gaat het richting de 70. Hoe wil je daarmee een werkbare regering vormen?quote:Op woensdag 22 november 2006 14:05 schreef FlowDesign het volgende:
Maar ik voorspel een CDA, VVD (en CU) coalitie.
Op basis van de laatste peilingen (uiteraard kan de uitslag daar flink van afwijken) is er geen andere oplossing dan CDA, PvdA en eventueel 1 of 2 andere partijen.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:16 schreef FlowDesign het volgende:
Ik denk dat het CDA gewoon geen regeerakkoord kan maken met de PvdA (of de SP) dus dan zal er een andere oplossing moeten komen.
Je kunt wel negatief doen over communisme, maar het is niet het communisme zelf dat slecht is. Het probleem ligt bij de verdorven aard van de egoďstische mens zoals jij en ik, waardoor communisme moeilijk te hanteren is.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:16 schreef FlowDesign het volgende:
[afbeelding]
Ben ff creatief geweest met fotosoep![]()
En daarbij is de SP allang geen communistische partij meer.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:28 schreef gday het volgende:
[..]
Je kunt wel negatief doen over communisme, maar het is niet het communisme zelf dat slecht is. Het probleem ligt niet bij communisme, maar bij de verdorven aard van de egoďstische mens zoals jij en ik.![]()
Het is de verdorvenheid van communisme dat mensen slecht heten, omdat ze niet voldoen aan een onmenselijke beschrijving.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:28 schreef gday het volgende:
[..]
Je kunt wel negatief doen over communisme, maar het is niet het communisme zelf dat slecht is. Het probleem ligt niet bij communisme, maar bij de verdorven aard van de egoďstische mens zoals jij en ik.![]()
Idd, dat is sowieso een vaststaand feit, maar het blijkt dat sommige mensen dat gewoon niet kunnen of willen begrijpen.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:31 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En daarbij is de SP allang geen communistische partij meer.
Dit klopt niet wat je zegt. Met een stem op de CU help je de CDA en VVD niet.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:41 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Lichte voorkeur. SP is wat uitgesprokenen en duidelijker en standvastiger. Ook de stemwijzers leiden mij met lichte voorkeur naar SP en CU.
Maar met CU help je CDA+VVD aan meerderheid. OML (=over mijn lijk)
Met SP stem je indirect op Balk. OML.
Wat is daar verdorven aan? Waarom zijn menselijke eigenschappen per se zaligmakend?quote:Op woensdag 22 november 2006 14:32 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is de verdorvenheid van communisme dat mensen slecht heten, omdat ze niet voldoen aan een onmenselijke beschrijving.
nee, ik stem op basis van mijn overtuigingen icm de standpunten van een partijquote:Op woensdag 22 november 2006 11:28 schreef EchtGaaf het volgende:
Wat doe jij alsnog op de valreep? Ga jij ook voor de macht?
Het leven is zo zwaar.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:23 schreef Foeske het volgende:
Argh, ik word gek. Ik was er van overtuigd dat ik SP ging stemmen, tot gisterenavond. Door het debat, door wat ik vandaag allemaal weer aan het lezen ben en door de uitslagen van diverse stemwijzers ben ik weer enorm aan het twijfelen tussen SP en PvdA. En de keuze voor strategisch stemmen maakt het er ook niet makkelijker op, want wat is de beste strategische keuze als je voor links wilt gaan. Ik snap de argumenten voor beide namelijk wel.
Enorm frustrerend en ik moet vandaag het resultatenhoofdstuk plus een deel conclusie van m'n scriptie afhebben en dat gaat zo never nooit niet lukken![]()
Precies! Dat zou iedereen moeten doen.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:35 schreef teamlead het volgende:
[..]
nee, ik stem op basis van mijn overtuigingen icm de standpunten van een partij
Het is de roeping van de mens, mens te zijn.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:33 schreef gday het volgende:
[..]
Wat is daar verdorven aan? Waarom zijn menselijke eigenschappen per se zaligmakend?
Precies, dan zou het meer zijn dan een machtsstrijd tussen de twee groten.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:39 schreef richardc het volgende:
[..]
Precies! Dat zou iedereen moeten doen.
Communisme verwijt niemand iets. Communisme eist iets van mensen, om succesvol te kunnen zijn. Dat de mens daar niet geschikt voor is betekent niet dat communisme verdorven is, maar simpelweg dat de mens ongeschikt is. Niets meer en niets minder. Immers, wie weet komt er ooit nog een dominante levensvorm die wel op een dergelijke manier een samenleving in kan richten. Verdorvenheid van een dergelijk abstract begrip moet niet afhangen van de mate waarin iets invoerbaar is of niet.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is de roeping van de mens, mens te zijn.
De enige die moreel oordelen velt, is de mens. Een - er definitie- menselijk oordeel dus.
Een ideaal wat de mens oproept onmenselijk te zijn, is verdorven. Vanuit menselijk oogpunt.
Het is de mens die een leer aanhangt die de mens verwerpt. Dat is verwerpelijk, het gaat niet aan om met het menselijk oordeel de mens te veroordelen. De mens staat niet boven zichzelf.
En het is helemaal verdorven om andere mensen te verwijten dat ze mensen zijn - precies wat communisme doet dus.
Ik heb al een flesje sect in de koelkast staan voor het geval datquote:Op woensdag 22 november 2006 12:20 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Er is een klein wonder voor nodig, maar als het even meezit kan Bos dit nog winnen.
Stel je toch voor. Dan wil ik die kop van Balkenende graag zien vanavond.![]()
Maar wat dus als je zoals ik achter twee partijen staat en je geen belangrijke verschillen kunt ontdekken? Ik dacht: dan ga ik dus maar voor strategie, maar zelfs dat is moeilijk.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:33 schreef richardc het volgende:
Mijn advies is daarom ook: Wees principieel, stem gewoon op de partij waar je achter staat en laat je niet gek maken door anderen, de media of wat dan ook. Weest dus allen standvastig!![]()
Bahahaha sorry hoor. Simpele zielquote:Op woensdag 22 november 2006 14:49 schreef Momitsu het volgende:
[..]
Ik heb al een flesje sect in de koelkast staan voor het geval dat![]()
Je bedoelt dat jij laat blijken dat je wél diep nadenkt over zaken? Heb ik niks van gemerkt tot nu toe. Helemaal niks.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:50 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Bahahaha sorry hoor. Simpele ziel
Het feit dat je bij jezelf thuis gaat vierenquote:Op woensdag 22 november 2006 14:52 schreef gday het volgende:
[..]
Je bedoelt dat jij laat blijken dat je wél diep nadenkt over zaken? Heb ik niks van gemerkt tot nu toe. Helemaal niks.
Maar je komt wel stoer over met je post hoor, heus!
Ik vind je simpeler als je iemand daarom een simpele ziel vindt.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:58 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Het feit dat je bij jezelf thuis gaat vierendat de partij waarop je gestemd hebt gewonnen heeft laat echt wel blijken dat iemand een simpele ziel is.
![]()
Ja.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:47 schreef gday het volgende:
Tenslotten: wat je feitelijk zegt is dat het menselijk is om menselijk te zijn. Dat is zonder twijfel een tautologie.
Van wie? Van mensen.quote:[..]
Communisme verwijt niemand iets. Communisme eist iets van mensen,
Eist wat? Iets onmenselijks.quote:om succesvol te kunnen zijn. Dat de mens daar niet geschikt voor is betekent niet dat communisme verdorven is, maar simpelweg dat de mens ongeschikt is.
Communisme stelt eisen aan mensen. De beschrijving van de door communisme gewenste samenleving is redelijk kloppend voor de samenleving van mieren. Als beschrijving van een gewenste inrichting van de mensenmaatschappij is stupide, als leidraad voor inrichting van de mensenmaatschappij misdadig.quote:Niets meer en niets minder. Immers, wie weet komt er ooit nog een dominante levensvorm die wel op een dergelijke manier een samenleving in kan richten. Verdorvenheid van een dergelijk abstract begrip moet niet afhangen van de mate waarin iets invoerbaar is of niet.
quote:Op woensdag 22 november 2006 14:58 schreef Gwunnik het volgende:
En heb je nog niet gestemt?... ga dan als de wiedeweerga PvdA stemmen
Waarom dan?quote:Op woensdag 22 november 2006 14:58 schreef Gwunnik het volgende:
Het is zoals EchtGaaf de enige kans op een iig linksere koers voor de komende jaren. En dat is hard nodig!
Dat laatste moet je in ieder geval niet doen, want ik neem aan dat je daarmee een derde partij een stem zou willen geven? Dat is dus niet handig, immers sta je niet achte die partij, toch? Of wel?quote:Op woensdag 22 november 2006 14:49 schreef Foeske het volgende:
[..]
Maar wat dus als je zoals ik achter twee partijen staat en je geen belangrijke verschillen kunt ontdekken? Ik dacht: dan ga ik dus maar voor strategie, maar zelfs dat is moeilijk.
Dat jij je er überhaupt druk om maakt zegquote:Op woensdag 22 november 2006 14:59 schreef gday het volgende:
[..]
Ik vind je simpeler als je iemand daarom een simpele ziel vindt.
Wat hij zegt.quote:Op woensdag 22 november 2006 11:33 schreef Taurus het volgende:
Ik ook PvdA gestemd, zowel strategisch als sympathie als partij die dichtst bij me staatCouldn't be better.
Dat het stupide is kan ik wel enigszins met je eens zjin, of het nou om dezelfde reden is of niet. Maar vind je het nou werkelijk misdadig om te consumeren naar behoefte en te produceren naar vermogen? Ik snap verder niet wat je bedoelt met "de mens iets verwensen"?quote:Op woensdag 22 november 2006 15:00 schreef sigme het volgende:
[..]
Communisme stelt eisen aan mensen. De beschrijving van de door communisme gewenste samenleving is redelijk kloppend voor de samenleving van mieren. Als beschrijving van een gewenste inrichting van de mensenmaatschappij is stupide, als leidraad voor inrichting van de mensenmaatschappij misdadig.
Als een van beide (mens of communisme) een verdorven aard heeft, dan is dat het communisme, omdat het de mens verwenst.
Leuk dat je zo snel conclusies trekt. Laat blijken dat je dus niet diep nadenkt. Nee, ik ga niks vieren. Noch met hem, noch met iemand anders.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:02 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Dat jij je er überhaupt druk om maakt zegOf ga je het samen met hem vieren? Neem jij dan ook gezellig een flesje sect mee? Of drinken jullie gemeentepils? Of mss wel champagne? Ownee dat kan niet, dat is alleen voor de rijken. Ga toch weg man.
Onzin, dan gaat het namelijk CDA-PVDA of PVDA-CDA worden, afhankelijk van wie de grootste gaat worden.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:58 schreef Gwunnik het volgende:
Gaan we nu weer gezellig neuzelen over de vraag of communisme goed danwel fout is? Dat is toch een aardig herkauwde discussie volgens mij.
Ik juich iedereen toe die PvdA heeft gestemt, strategish of niet... Het is zoals EchtGaaf de enige kans op een iig linksere koers voor de komende jaren. En dat is hard nodig!
En heb je nog niet gestemt?... ga dan als de wiedeweerga PvdA stemmen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |