Misschien was het je nog niet opgevallen, maar we zitten hier op een openbaar forum. Als ik snel conclusies wil trekken dan doe ik dat. Dat ik daar niet diep over na hoef te denken lijkt me duidelijk. Dat jij je er aan ergert kan ik alleen maar om lachen.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:07 schreef gday het volgende:
[..]
Leuk dat je zo snel conclusies trekt. Laat blijken dat je dus niet diep nadenkt. Nee, ik ga niks vieren. Noch met hem, noch met iemand anders.
En waar leid je uit af dat ik arm zou zijn? Omdat ik links-georienteerd ben? Nog zo'n kortzichtigheid, en in dit geval zelfs een onwaarheid. [afbeelding]
Mss wil je je eigen forum beginnen? Kun je nog meer pagina's vullen met je gezemel.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:09 schreef richardc het volgende:
[..]
Onzin, dan gaat het namelijk CDA-PVDA of PVDA-CDA worden, afhankelijk van wie de grootste gaat worden.
Als je echt een meer links kabinet wil hebben, stem dan ook voldoende op GL, SP en/of de CU. Alleen zo kun je het de CDA lastig maken om een kabinet te vormen. De VVD heeft immers voorlopig niet zoveel zetels.
Dus het enige wat de PVDA dan zou moeten doen is pertinent weigeren om in een CDA-VVD-PVDA te willen zitten. Dan word het dus wat anders met als hoogste waarschijnlijkheid een extra linkse partij erbij.Daar heb je dus veel en veel meer aan dan CDA-PVDA en/of andersom!
Tot zover even over strategiestemmen.
Nogmaals; stem dus gewoon normaal, stem principieel op de partij waar je achter staat.
Alsof dat dit geen gezemel is...quote:Op woensdag 22 november 2006 15:16 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Mss wil je je eigen forum beginnen? Kun je nog meer pagina's vullen met je gezemel.
Dus inderdaad: je rekensommetjes ondersteunen dat je de kans op CDA in de coalitie vergroot, meer dan de kans op SP in de coalitie.quote:Op woensdag 22 november 2006 13:34 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Met pvdA als grootste heeft bos het initiatief bij de (in)formatie. Afhankelijk van de uitslag liggen er twee mogelijkheden voor de hand:
CDA+PvdA = 39+42 = 81 zetels
PvdA+GL+SP= 42+ 9+ 15 = 66 zetels = pech.
PvdA+GL+SP+CU= 42+ 9+ 15+7 = 73 zetels = pech.
Dus blijft optie 1 over. Is centrum links kabinet. Daar wil ik het graag voor doen.
Stel CDA weigert, wat dan?
Dan neemt CDa imnitialtief:
CDa+VVD = 39 +23 = 62 = pech
CDa+VVD+ CU = 39 +23 + 7 = 69 = pech
CDa+VVD+ CU+SGP = 39 +23 + 7+2 = 71 = nog steeds pech
Het CDA begrijpt ook wel dat het land geregeerd moet worden en kiest toch voor CDa + PvDA.
Zoiets.
[..]
Dat klopt. Maar wat mij betreft ook ok. Als pvdA maar groter dan CDA is.
Nee. Een stem op de SP verandert niets aan de blokken links / rechts. Je versterkt er dus niet het rechtse blok mee.quote:Dat risico is er ook. ik heb gen kristallen bol. Zie vorig commentaar. Maar help ik dan niet met een stem op de SP ook een rechts kabinet in het zadel? Waar ligt volgens jou de achterkant van het gelijk??
Wat het beste argument is om het niet als uitgangspunt te nemen. Je uitgangspunt is zo glad als een paling in een emmer snot. Neem gewoon uitgangspunten die waarde hebben en houden: een partij of persoon die het beleid voorstaat wat jij voorstaat. Dat is niet afhankelijk van de andere kiezers, niet van Maurice de Hond en niet van de uitslag.quote:[..]
Daar wil ik zo 1,2,3 niet aan.......Al weet je maar nooit. als stregische kiezers beinvloed je immers niet het hele spectrum, het hang af de verhouidingen in het hele spectrum. Het is onmogelijk om daar op wat voor manier ook rekening te houden
Ik vrees met grote vreze, EchtGaaf.quote:Ik hoop echter niet dat jouw scenario uitkomt. dat hoeft denk ik geen betoog.
Tuurlijk wel. Denk je nou echt dat ik hier zit te posten om serieus mee te doen aan deze zinloze discussie?quote:
De twijfel ging tussen PvdA en SP en de strategische stem ook, dus dat was het probleem niet. Maar goed, ik heb allerlei dingen in overweging genomen en ben net als TS toch maar voor de PvdA gegaanquote:Op woensdag 22 november 2006 15:00 schreef richardc het volgende:
[..]
Dat laatste moet je in ieder geval niet doen, want ik neem aan dat je daarmee een derde partij een stem zou willen geven? Dat is dus niet handig, immers sta je niet achte die partij, toch? Of wel?
Wel achter die andere twee in ieder geval. Daaruit moet je dus gaan kiezen. Het lijkt me stug dat daartussen kiezen niet mogelijk is. Ok, je bent het misschien met beide partij programma's evenveel eens, maar je moet vervolgens bepalen welke onderwerpen er voor jouw persoonlijk uitspringen. Dan moet het toch echt eenvoudiger worden. Bv. Je bent erg voor een schoner en milieu, dan zul je eerder naar GL gaan dan naar bv de SP. Om maar een gemakkelijk direct voorbeeldje te noemen. Natuurlijk zal het lastiger zijn dan dit, maar je gaat mij niet wijsmaken dat dit niet mogelijk is om op deze manier bij je partij uit te komen. Kies dus gewoon waar je het meeste achter staat, want dat doe je dan uiteindelijk.
Zo'n idee krijg ik anders wel.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:20 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Denk je nou echt dat ik hier zit te posten om serieus mee te doen aan deze zinloze discussie?![]()
Maar jij probeert met lappen nietszeggende tekst zieltjes te winnen voor linkse partijen. Doe je dat omdat je wil dat het CDA de verkiezingen wint of omdat je de PvdA niet moet?
Bovendien herhaal je jezelf telkens, je hebt nu al 3 of 4 keer hetzelfde verhaal gepost.
Als je daar het meeste achter staat is dat een prima keuze.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:29 schreef Foeske het volgende:
[..]
De twijfel ging tussen PvdA en SP en de strategische stem ook, dus dat was het probleem niet. Maar goed, ik heb allerlei dingen in overweging genomen en ben net als TS toch maar voor de PvdA gegaan![]()
Graag gedaan.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:20 schreef sigme het volgende:
Gemist idd. Dank dat je er even op wijst.
Klopt. daar heb ik idd wel volledig rekening gehouden bij het komen tot de (stragische) keuze. Maar als we een CDA/PvdA kabiniet krijgen met de pvdA als grootste, dan teken ik er voor. Het zal leiden tot een veel socialer beleid. Daar doe ik het voor.quote:[..]
Dus inderdaad: je rekensommetjes ondersteunen dat je de kans op CDA in de coalitie vergroot, meer dan de kans op SP in de coalitie.
Zeker. Bij een nek-aan-nek race gebeurt het strategisch stemmen aan 2 kanten.quote:Overigens rust je berekening puur op peilingen. Je moet er rekening mee houden dat strategisch stemmen ook elders gebeurt; zeker als 'de kiezer' massaal het idee heeft dat het op nek-aan-nek-premiersrace aan het uitdraaien is.
Het creeëren van een 'we moeten nu strategisch stemmen'-sfeer levert CDA meestal ook nog extra stemmen. Ten koste van wat VVD, maar vooral ten koste van CU.
Kijk dat bedoel ik. Maar een stem op de SP verzwakt wel de pvda.......Een creme de la creme "achterkant van het gelijk".......rare contaminatie trouwens...quote:Nee. Een stem op de SP verandert niets aan de blokken links / rechts. Je versterkt er dus niet het rechtse blok mee.
SP en pvda verschillen maar vrij weinig. Zeker nu is de SP veel gematigder. Maar ze zijn nog steeds wel duidelijk linkser op tal van onderwerpen. Maar wel een stuk realistischer geworden. dat trekt ook vooral kiezers weg van de pvdA. Met als schadusklant een versplintering in het linkse blok. dat is de prijs......quote:Integendeel. Als er een rechts kabinet komt krijgt deze een meer linkse kamer tegenover zich (ervan uitgaande dat je SP linkser vind dan PvdA).
Ik geeft het toe dat het glibberig is. Maar voor mij was de keuze niet zo moeiijk oomdat ik de verschillen tussen SP en pvdA niet echt heel groot meer vind. Nu meen ik de macht met mijn huidige keuze iets meer heb kunnen beinvloeden. En of dat echt lukt weten we na vanavond pas.quote:Wat het beste argument is om het niet als uitgangspunt te nemen. Je uitgangspunt is zo glad als een paling in een emmer snot. Neem gewoon uitgangspunten die waarde hebben en houden: een partij of persoon die het beleid voorstaat wat jij voorstaat. Dat is niet afhankelijk van de andere kiezers, niet van Maurice de Hond en niet van de uitslag.
[..]
Zeker......quote:Ik vrees met grote vreze, EchtGaaf.
hoe "strategischer"je stem, des te hoger het gokgehalte. Zeker. Bij mij is het nog steeds een mix van ideologie (die ik zeker niet verloochen) en strategie.quote:Strategisch stemmen is als geld in een gokkast gooien: altijd blijven hopen, de inzet wordt steeds hoger - en gemiddeld verlies je grof. Zelfs als je een keer wint.
Zodra er iets anders dan de wens van de mens voorschrijft wat deze behoefte dan precies is: ja.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:05 schreef gday het volgende:
Maar vind je het nou werkelijk misdadig om te consumeren naar behoefte en te produceren naar vermogen?
De mens niet iets verwensen (ik weet niet wat dat zou betekenen), de mens verwensen.quote:Ik snap verder niet wat je bedoelt met "de mens iets verwensen"?
quote:Op woensdag 22 november 2006 14:28 schreef gday het volgende:
Het probleem ligt bij de verdorven aard van de egoïstische mens zoals jij en ik, waardoor communisme moeilijk te hanteren is.![]()
Ik begin het idee te krijgen dat je nogal graag lacht om stompzinnige zaken.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:15 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Misschien was het je nog niet opgevallen, maar we zitten hier op een openbaar forum. Als ik snel conclusies wil trekken dan doe ik dat. Dat ik daar niet diep over na hoef te denken lijkt me duidelijk. Dat jij je er aan ergert kan ik alleen maar om lachen.
Ik denk dat je het hiermee heel goed samenvat! Gelukkig ben ik niet degene die de gok waagt, want ik stem sowieso PvdA.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:37 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
hoe "strategischer"je stem, des te hoger het gokgehalte. Zeker. Bij mij is het nog steeds een mix van ideologie (die ik zeker niet verloochen) en strategie.
![]()
Goedzo.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:43 schreef gday het volgende:
[..]
Ik denk dat je het hiermee heel goed samenvat! Gelukkig ben ik niet degene die de gok waagt, want ik stem sowieso PvdA.
Daarin moet ik je dan wel weer gelijk geven.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:39 schreef gday het volgende:
Je hoeft mij er ook niet van te beschuldigen dat ik me erger aan bepaalde zaken, want ook daarin ben jij diezelfde spreekwoordelijke pot. [afbeelding]
Je kunt hem natuurlijk ook leegzuipen om de teleurstelling te verwerken. Dan heb je ongeacht de uitslag een goede reden.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:47 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Daarin moet ik je dan wel weer gelijk geven.![]()
Maar ik blijf bij mijn standpunt dat een flesje sect koudleggen speciaal voor een overwinning van de PvdA behoorlijk kansloosch is.![]()
Ik denk dat hij dan denkt: "Aan mij heeft het in ieder geval niet gelegen!"quote:Op woensdag 22 november 2006 15:49 schreef PLAE@ het volgende:
Hoe kut voelt de ts zich nou als CDA toch een paar zetels groter is.
Maar dat zegt volgens mij niks... want als de CDA samen met rechts niet tot een kabinet kan komen hebben ze er niks aan? Wie weet kan links het dan mooi overnemen.quote:Op woensdag 22 november 2006 15:49 schreef PLAE@ het volgende:
Hoe kut voelt de ts zich nou als CDA toch een paar zetels groter is.
Hoor ik daar nou iemand "Utopie" zeggen?quote:Op woensdag 22 november 2006 15:53 schreef Ludacriss het volgende:
[..]
Maar dat zegt volgens mij niks... want als de CDA samen met rechts niet tot een kabinet kan komen hebben ze er niks aan? Wie weet kan links het dan mooi overnemen.
In zijn geval kan ie dan maar beter een flesje of 3 klaarleggenquote:Op woensdag 22 november 2006 15:51 schreef thabit het volgende:
[..]
Je kunt hem natuurlijk ook leegzuipen om de teleurstelling te verwerken. Dan heb je ongeacht de uitslag een goede reden.
Nee hoor.... als ik de peilingen zie hebben beide kanten geen meerderheid. Dat zou dus een minderheidskabinet kunnen worden.quote:Op woensdag 22 november 2006 16:04 schreef FlowDesign het volgende:
[..]
Hoor ik daar nou iemand "Utopie" zeggen?
veel mensen stemmen strategisch omdat ze niet willen dat een andere partij de grootste wordt, en dat komt omdat de grootste partij mag meteen beginnen om een coalitie te vormen.quote:Op woensdag 22 november 2006 14:39 schreef richardc het volgende:
[..]
Precies! Dat zou iedereen moeten doen.
geen minderheidakabinet.quote:Op woensdag 22 november 2006 16:05 schreef Ludacriss het volgende:
[..]
Nee hoor.... als ik de peilingen zie hebben beide kanten geen meerderheid. Dat zou dus een minderheidskabinet kunnen worden.
GR? Is dat Groen Rechts?quote:Op woensdag 22 november 2006 16:14 schreef Human_Patris het volgende:
[..]
geen minderheidakabinet.
ik zie een kabinet met SP/GR/PvdA/CU dergelijk kunnen. zonodig D66 en Pvd Dieren ook erbij halen.
het land moet toch worden geregeerd.
en als er een minderheidskabinet komt, dan een linkse aub...immers SP/GL en PvdA halen volgens de peilingen meer zetels dan VVD/CDA.
![]()
Geef mij dan maar een rechts minderheidskabinetquote:Op woensdag 22 november 2006 16:14 schreef Human_Patris het volgende:
[..]
geen minderheidakabinet.
ik zie een kabinet met SP/GR/PvdA/CU dergelijk kunnen. zonodig D66 en Pvd Dieren ook erbij halen.
het land moet toch worden geregeerd.
en als er een minderheidskabinet komt, dan een linkse aub...immers SP/GL en PvdA halen volgens de peilingen meer zetels dan VVD/CDA.
![]()
quote:Op woensdag 22 november 2006 11:55 schreef gday het volgende:
[..]
Sinds wanneer is het uitzonderlijk dat een kabinet 4 jaar regeert? Dat Balkenende het geen 4 jaar uithoudt, betekent niet dat dat elk kabinet overkomt.
Mja dat is zo onbetrouwbaar als wat.....quote:Op woensdag 22 november 2006 17:43 schreef Genverbrander het volgende:
Volgens www.trouw.nl (christelijke krant) zijn er meer strategische PvdA-stemmers dan ik:
[afbeelding]
Dat belooft veel goeds, Genverbranderquote:Op woensdag 22 november 2006 17:43 schreef Genverbrander het volgende:
Volgens www.trouw.nl (christelijke krant) zijn er meer strategische PvdA-stemmers dan ik:
[afbeelding]
Jij mag voor mij overal hoop uit halenquote:Op woensdag 22 november 2006 17:43 schreef Genverbrander het volgende:
[afbeelding]
quote:Op woensdag 22 november 2006 17:49 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat belooft veel goeds, Genverbrander![]()
Ik heb er een positief gevoel over. Weet je nog hoe verassend het was in 2002 toen CDa de grootste werd? tegen ieders verwachting in?quote:Op woensdag 22 november 2006 17:53 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
![]()
Het is weinigzeggend maar toch wel opvallend omdat CDA normaal altijd dik vooraan staat in Trouw-polls.
Ik heb nog een sprankje hoop.Links Nederland, stem Balkenende uit het torentje!!
![]()
Zeker. ook zeer hoge opkomst allochtonen stemt daarin gunstig.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:05 schreef Momitsu het volgende:
Er hangt een rode verassing in de lucht vanavond![]()
Dikke fik?quote:Op woensdag 22 november 2006 18:05 schreef Momitsu het volgende:
Er hangt een rode verassing in de lucht vanavond![]()
Tsja als je het daar van moet hebben, stelletje landverradersquote:Op woensdag 22 november 2006 18:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zeker. ook zeer hoge opkomst allochtonen stemt daarin gunstig.![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |