Verdriet! Kan niet tegen chocola.....quote:Op maandag 13 november 2006 17:10 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik heb eens een chocoladestoofpot gemaakt, met kippenpoten. Nou hou ik helemaal niet van chocolade, maar dit was met hele bittere en dat was wel lekker.
Geen idee meer waar ik dat recept heb. Dus als iemand het kent: voel u vrij het te posten.
Wat zat er zoal in?quote:Op maandag 13 november 2006 17:20 schreef DarkElf het volgende:
ja dikke vette TVP!
wij hebben ooit, jaren terug, een recept gehad van de meest zalige stoofpot die ik ooit geproefd had alleen zijn we het recept kwijtgeraakten tot nu toe niet meer gevonden, dus misschien komen we hier iets tegen.
Er zijn er tientallen !quote:Op maandag 13 november 2006 16:47 schreef Duderinnetje het volgende:
Mensen, vrienden, onbekenden,
Wat ziet mijn oog??? Geen stoofpottentopic in CUL?! Schande!
Vandaar nu eentje.
Maar het onze is het Bestequote:Op maandag 13 november 2006 17:32 schreef popolon het volgende:
[..]
Er zijn er tientallen !
Maar ja, die search he.
Een grote riblap.quote:Op maandag 13 november 2006 17:31 schreef DarkElf het volgende:
wijn natuurlijken van die lappen vlees, en champignons en zo'n blaadje
ik ben de kok hier niet (je hebt echt niets aan mij), ik zal eens aan mijn
vragen of hij nog iets meer weet
De ui kun je ook in een apart bakpannetje even aanfruiten, mijn ervaring is echter dat als je een gietijzeren pan eenmaal heet hebt een beetje vlees hem niet kan afkoelen, als je die niet hebt is jouw tip idd een hele goede!quote:Op maandag 13 november 2006 17:41 schreef lemonlime het volgende:
Stoofpottip:
Braad het vlees in delen aan, anders koelt de boter te snel af en komt er te veel vocht vrij. Dan gaat alles koken ipv bakken.
En haal daarna al het vlees even uit de pan om de groenten(uien) een beetje bruin te bakken. Daarna weer alles bij elkaar gooien en wat vloeibaars erbij.
Bruin= gekaramelliseerd= veel meer smaak!
Wat hij zegt.quote:Op maandag 13 november 2006 16:56 schreef robbedoeseos300d het volgende:
een schaamteloze TVP
Als ik er maar dikke hangborsten van wil hebben, is het goedquote:Op maandag 13 november 2006 18:00 schreef De_Hertog het volgende:
Valt Goelash ook onder stoofpot, of is alles dat langer dan een uur moet sudderen sowieso goed?Ik heb hier nog wel een recept liggen voor Hongaarse Kipgoelash, zal ik straks wel een keer opzoeken
oh dat zal wel lekker zijn zeg!quote:
Kun je daar ook sjarlotjes voor gebruiken?quote:Op maandag 13 november 2006 20:01 schreef lemonlime het volgende:
Gewoon in de supermarkt. Ik koop ze bij de plusmarkt maar ergens anders zullen ze vast ook wel zijn. En anders kun je het altijd op de markt proberen.
Tuurlijk, die zijn alleen iets sterker van smaak, vaak een beetje scherper. Het is sowieso lekker om kleine uien heel te laten, ze smaken dan zoeter en sappigerquote:Op maandag 13 november 2006 21:55 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Kun je daar ook sjarlotjes voor gebruiken?
vroeg me al af waarom niemand er nog over begonnen was.quote:Op maandag 13 november 2006 22:12 schreef MissHobje het volgende:
Oe zucht.. zwijmel ...I loveeeee stoofpotjes![]()
Ik heb zo'n ouderwets peutroleum stel om het lekker te laten pruttelen.. heerlijk!
En dan lekker binden met wat ontbijt koek.. krijg je net ff dat zoetje ( niet te dus) wat erin hoort vind ik![]()
Enne bv. spekjes bij het aanbraden is ook al zo mjammie.
Vanillepijpje en een klein beetje kaneel erdoor doet hetzelfde, als de saus al dik genoeg is!quote:Op maandag 13 november 2006 22:12 schreef MissHobje het volgende:
Oe zucht.. zwijmel ...I loveeeee stoofpotjes![]()
Ik heb zo'n ouderwets peutroleum stel om het lekker te laten pruttelen.. heerlijk!
En dan lekker binden met wat ontbijt koek.. krijg je net ff dat zoetje ( niet te dus) wat erin hoort vind ik![]()
Enne bv. spekjes bij het aanbraden is ook al zo mjammie.
Ik ook, ik twijfel nog welke, stoofpotje met lamsvlees is ook errug lekker.....quote:Op maandag 13 november 2006 18:09 schreef DarkElf het volgende:
[..]
oh dat zal wel lekker zijn zeg!
(ik had eigenlijk bedacht om tweede kerstdag zoiets te eten)
Duderinnetje, ik heb genoten van je opquote:Op maandag 13 november 2006 16:47 schreef Duderinnetje het volgende:
Invriezen kan prima heb je altijd wat lekkers als je ff weinig tijd hebt om te koken.quote:Op zaterdag 18 november 2006 17:39 schreef Lucille het volgende:
Heel lekker, maar ik heb altijd het idee dat het minder handig is voor eenpersoons huishoudens, tenzij je de hele week hetzelfde wilt eten.Wat is dan handig, invriezen of gewoon vrienden uitnodigen?
quote:Op zaterdag 18 november 2006 18:20 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Invriezen kan prima heb je altijd wat lekkers als je ff weinig tijd hebt om te koken.
Maar die optie van vrienden is natuurlijk ook erg gezellig.
Lekker wijntje erbijdan kom je de avond wel door.
Twee keer van etenquote:Op zaterdag 18 november 2006 17:39 schreef Lucille het volgende:
Heel lekker, maar ik heb altijd het idee dat het minder handig is voor eenpersoons huishoudens, tenzij je de hele week hetzelfde wilt eten.Wat is dan handig, invriezen of gewoon vrienden uitnodigen?
Ik krijg honger.quote:Op zaterdag 18 november 2006 21:53 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Twee keer van eten![]()
Met een dag ertussen. Wordt het stoofpotje nóg lekkerder van, als je hem een dagje laat staan![]()
Hup! Laat je baard staan en hak een boom om! Dan pak ik de gietijzeren ketel en stook het vuur wat opquote:
*bijl pakt en naar het plantsoentje loopt*quote:Op zaterdag 18 november 2006 23:19 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Hup! Laat je baard staan en hak een boom om! Dan pak ik de gietijzeren ketel en stook het vuur wat op![]()
Doe je het resultaat posten?quote:Op zondag 19 november 2006 15:16 schreef Sanneke het volgende:
goeie tips allemaal! ga as weekend koken voor mijn ouders, voor- en nagerecht had ik al, en nu dus ook een hoofdgerecht! hmmmm.
Ik zie het als het perfecte eten voor de eenpersoons huishouden! Je koopt in als voor een heel gezin (= prijsgunstig), alles in een grote gietijzeren pan, drie uurtjes in de oven (geen omkijken naar), je hoeft geen topkok te zijn want om een stoofpotje zwaar te verpesten moet je echt je best doen en je hebt daarna voldoende voor een week of je vriest het in en bij het opwarmen wordt de smaak alleen maar beter.quote:Op zaterdag 18 november 2006 17:39 schreef Lucille het volgende:
Ja inderdaad en als je een soort basisstoofpotje maakt, met alleen (rund) vlees en uien, champignons en kruiden kun je dat prima combineren met bami, rijst of aardappels.quote:Op maandag 20 november 2006 13:34 schreef mirugai het volgende:
[..]
Ik zie het als het perfecte eten voor de eenpersoons huishouden! Je koopt in als voor een heel gezin (= prijsgunstig), alles in een grote gietijzeren pan, drie uurtjes in de oven (geen omkijken naar), je hoeft geen topkok te zijn want om een stoofpotje zwaar te verpesten moet je echt je best doen en je hebt daarna voldoende voor een week of je vriest het in en bij het opwarmen wordt de smaak alleen maar beter.
En als je een stoofpot maakt met groenten en aardappels, dan is het ook nog een compleet eenpansgerecht!
O man maak me gek!quote:Op donderdag 23 november 2006 20:39 schreef doemaardrie het volgende:
Joeppie
Dankzij dit topic heb ik nu een grote gietijzeren pan op het vuur staan gevuld met vlees, wijn, ontbijtkoek, sjalotjes, champignons, spekkies en nog veel meer lekkers![]()
Aritha, mijn borsten zakken spontaan tot op mijn navelquote:Op zaterdag 25 november 2006 07:00 schreef arithaterhorst het volgende:
Wat een Super OP zeg!
Ben helemaal weg van stoofpotten. Ik maak het zo (moet je wel hangborsten (m/v) voor hebben dus):
Kilo (ofzo) runderlappen in delen aanbraden op flink hoog vuur. Dus echt even dichtschroeien.
Dan in een stoofpan: knoflook (paar teentjes) een halve kilo uien die ik deels in ringen erbij doe en deels snipper. Rundvlees erbij, en zoveel rode wijn dat het vlees onder staat. Boulionblokje erbij. Kaneel, thijm en wat djintan erbij. Laurierblaadje, paar kruidnagels, paar jeneverbessen erbij. 2 ons spekjes erbij. Peper naar smaak.
Na een uur sudderen, een in blokjes gesneden winterwortel erbij. En ik vind het lekker om aardappels af te spoelen (niet schillen dus) en in partjes erbij te doen. Dan neemt helemaal de smaak van de stoofpot aan.
Na nog een uur sudderen twee bakjes champignons erbij. En dan nog een uur ofzo op.
Ik bind altijd met maizena gemixed met stoofpotvocht. Ontbijtkoek ga ik de volgende keer eens proberen (denk dat dat vandaag wordt)
Wat ik ook wel eens doe, is de stoofpot heel erg in laten koken, dat het een soort saus wordt. Dat in een ovenschotel doen met bladerdeeg in reepjes eroverheen en dan een half uurtje in de oven. Een soort Kidney & Ale pie (alleen zit er dan geen kidney en ale in).
Zowww dat klinkt erg lekker, dat ga ik van de week ook makenquote:Op zaterdag 25 november 2006 07:00 schreef arithaterhorst het volgende:
<<<knipperdeknip>>>
Niet zomaar ons lekker maken, recepten willen we zien!quote:Op donderdag 23 november 2006 20:39 schreef doemaardrie het volgende:
Joeppie
Dankzij dit topic heb ik nu een grote gietijzeren pan op het vuur staan gevuld met vlees, wijn, ontbijtkoek, sjalotjes, champignons, spekkies en nog veel meer lekkers![]()
Ik heb zomaar iets in een pan gemikt en weet eigenlijk niet eens meer precies wat, maar het was wel erg lekker.quote:Op zaterdag 25 november 2006 13:36 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Niet zomaar ons lekker maken, recepten willen we zien!
quote:Op zondag 26 november 2006 18:47 schreef edje34 het volgende:
Vanavond stoofpotje van kip gegeten.
quote:Grootste multiculturele stoofpot
11 Juli 2006
Hutten Exclusieve Catering en Sligro hebben zondag 2 juli een wereldrecordpoging gedaan om de ‘Grootste multiculturele stoofpot van de wereld’ te produceren, presenteren en serveren. De stoofpot is geïnspireerd op allochtone culturen. Prominenten, genodigden en bezoekers waren tijdens het zogeheten Slokdarmfestival getuige aan de 72 meter lange tafel van dit wereldse culinaire spektakel. Na de officiële opening door wethouder Van den Broek hebben honderden mensen genoten van de 1467 kilo stoofpot, gepresenteerd in 216 shaving dishes. Alles onder het toeziend oog van de notaris, zodat ook deze geslaagde poging weer een plaatsje krijgt in het Guiness Book of Records.
Bron :highprofile.nl
Oké misschien stomme vraag maar waar kan ik de jeneverbessen vinden in de supermarkt?quote:Op zaterdag 25 november 2006 07:00 schreef arithaterhorst het volgende:
Wat een Super OP zeg!
Dan in een stoofpan: knoflook (paar teentjes) een halve kilo uien die ik deels in ringen erbij doe en deels snipper. Rundvlees erbij, en zoveel rode wijn dat het vlees onder staat. Boulionblokje erbij. Kaneel, thijm en wat djintan erbij. Laurierblaadje, paar kruidnagels, paar jeneverbessen erbij. 2 ons spekjes erbij. Peper naar smaak.
bij de kruidenquote:Op maandag 27 november 2006 12:09 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Oké misschien stomme vraag maar waar kan ik de jeneverbessen vinden in de supermarkt?
Wil zo bovenstaand stofpotje gaan maken nl.![]()
Ja tuurlijk kun je dat vanavond eten! Over een uurtje of twee zal het welhaast klaar zijn!quote:Op maandag 27 november 2006 13:16 schreef Richie_Rich het volgende:
Er staat nu een uurtje ongeveer een paar runderlappen op het vuur, samen met een sloot wijn, uien, worteltjes, knof, kruiden e.d.
Dit kan ik vanavond toch al eten? Overigens zal het niet in een keer opgaan dus morgen wil ik er ook nog van eten. Hoe kan ik het het beste bewaren tot morgen? Gewoon in de pan op de aanrecht? Koelkast? en een uurtje van te voren opwarmen?
Een beetje vocht uit de pan nemen en dat alvast door elkaar roeren, dan terug in de pan, krijg je geen klonten.quote:Op maandag 27 november 2006 14:06 schreef SeaOfLove het volgende:
Alles staat lekker te pruttelen nu, wat ruikt het zalig zeg met die wijn en kruiden.
De aardappelen en wortels staan al klaar om er over een klein uurtje bij te doen.
Dat binden met maizena gaat dat dan niet klonteren?
Klinkt erg lekker ookquote:Op maandag 27 november 2006 16:23 schreef Remco_h het volgende:
Ik maak zo nu en dan een spaans stoofpotje <<<knipperdeknip>>>
Na (totaal) 1,5 uur even proeven of de smaak goed is, eventueel kruiden toevoegen.
Na 2 uur proeven of t vlees gaar is, als t gaar is juichen en serveren met stokbrood met kruidenboter....
Wat ik zo lekker hier aan vind is t "soppen" met t stokbrood in de saus....![]()
beetje veel eten voor een man alleen....was ik maar met meer dan kon t vaker maken
Kom je in SEX ook op zoveel ideeënquote:Op maandag 27 november 2006 18:55 schreef Aventura het volgende:
Ik heb inmiddels de boodschappen gedaan en morgenochtend zet ik alles op het vuur. Je komt nog eens op een idee hier
SeoOfLove: mosselpan, ook een idee
quote:Op maandag 27 november 2006 19:41 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Kom je in SEX ook op zoveel ideeën![]()
?
ik doe t altijd in een grote pan, geen speciale stoofpot oid... werkt net zo goed.....quote:Op maandag 27 november 2006 16:50 schreef Aventura het volgende:
Jummie, ik ga binnenkort ook maar 's stoven. Van huis uit heb ik eigenlijk alleen maar hachee meegekregen. Dat vond ik nooit zo heel erg lekker, maar enkele van de bovenstaande gerechten lijken me erg smakelijk!
Ik heb geen stoofpot. Is dat wel noodzakelijk, of kan het in een gewone pan? Ik heb ook een kaasfonduepan (caquelon) , die is ook heel dik, maar heeft geen deksel. Kan ik daar misschien een willekeurig ander pannendeksel op leggen?
Ik lees erg graag over koken en culinaire zaken, zonder dat ik zelf erg veel klaarmaak in de keuken. Ik wil je echter wel van harte feliciteren met een fenomenaal geschreven intro voor dit topic. Heb het drie keer met een grote glimlach doorgelezen. Kan zo in de culinaire rubriek van de Volkskrant. Of in een column van Martin Bril.quote:Op maandag 13 november 2006 16:47 schreef Duderinnetje het volgende:
Vandaar nu eentje.
Och stoofpotten... Ik kan er wel om janken zo dol ben ik erop. Het eten ervan, maar ook de bereiding! Die geur die doordringt tot in elke porie van het huis. Het zacht gepruttel op het fornuis. Het Urenlang Roeren in een Grote Zware Pan met Grote Stukken Weerbarstig Vlees en Hompen Ui en Takkenbossen Kruiden. Ik word er zo tja... óér van. Dan wil ik een schort! Pollepels! Kindermonden om te voeden! Een man die houthakt! Mijn haar in een knot en weldadige hangborsten in een boerse blommenjurk!
O dank je welquote:Op maandag 27 november 2006 20:55 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Ik lees erg graag over koken en culinaire zaken, zonder dat ik zelf erg veel klaarmaak in de keuken. Ik wil je echter wel van harte feliciteren met een fenomenaal geschreven intro voor dit topic. Heb het drie keer met een grote glimlach doorgelezen. Kan zo in de culinaire rubriek van de Volkskrant. Of in een column van Martin Bril.
Het toeval wil dat één van de weinige dingen die ik adequaat kan klaarmaken een Irish Stew is. Toch ook een soort vanquote:Op maandag 27 november 2006 21:02 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik hoop natuurlijk dat je het niet bij lezen houdt, maar je nu ook aan een stoofpot zet!
Klinkt ook erg lekker, zeker door de manier waarop je het recept plaatstquote:Op maandag 27 november 2006 21:19 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Het toeval wil dat één van de weinige dingen die ik adequaat kan klaarmaken een Irish Stew is. Toch ook een soort van
Het recept is doodsimpel en afhankelijk van de grootte van je pan. Veel grote brokken lamsvlees, paar grote aardappelen in ruige stukken gesneden, flinke groene kool, knaller van een winterpeen, paar joekels van uien, bouillon. Eerst het vlees zachtjes aanbakken in roomboter, daarna alle andere producten erbij alsmede de bouillon en een uur of vier laten staan. Zout en andere kruiden naar smaak toevoegen, maar ik ben daar altijd zeer bescheiden in.
Als ik eters krijg, vragen ze altijd of ik dit klaar wil maken. Maar dat kan ook komen door het niveau van mijn andere gerechten natuurlijk.quote:Op maandag 27 november 2006 22:45 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Klinkt ook erg lekker, zeker door de manier waarop je het recept plaatst.
Nou ik ben benieuwdquote:Op maandag 27 november 2006 23:18 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Als ik eters krijg, vragen ze altijd of ik dit klaar wil maken. Maar dat kan ook komen door het niveau van mijn andere gerechten natuurlijk.
Ja met de laurierblaadjes gaat dat makkelijk. De kruidnagelen zijn eigenlijk niet meer te traceren, beet er net ook op ééntje, blegggquote:Op dinsdag 28 november 2006 13:15 schreef Aventura het volgende:
Wellicht domme vraag maar...Moet je de laurierblaadjes en kruidnagelen er nadien uitvissen?.
quote:Op maandag 27 november 2006 16:32 schreef shmoopy het volgende:
Waarom maak ik eigenlijk nooit stoofpotjes?
Dat gaat deze week dus nog gebeuren, tevens een tvp waarvan je denkt: Ze heeft er tenminste nog iets van gemaakt.![]()
Je kunt kruiden die je er wel qua smaak maar niet om op te eten in wil doen, in een thee-ei stoppen.quote:Op dinsdag 28 november 2006 13:49 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Ja met de laurierblaadjes gaat dat makkelijk. De kruidnagelen zijn eigenlijk niet meer te traceren, beet er net ook op ééntje, bleggg
Nouja dat ik daar nu zelf niet op kon komenquote:Op dinsdag 28 november 2006 14:46 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Je kunt kruiden die je er wel qua smaak maar niet om op te eten in wil doen, in een thee-ei stoppen.
Dan kom je geen stugge blaadjes en kruidnagelen tegen in je stoofpotje.![]()
MMMquote:Op dinsdag 28 november 2006 14:57 schreef No Nick het volgende:
Vlaams stoofsel met Gildebier
Dit is zooooooo ongelooflijk lekker
Klinkt goedquote:Op dinsdag 28 november 2006 18:37 schreef Aventura het volgende:
Nou, ik heb m'n bordje stoof op hoor. Ik heb het met patatjes gegeten, zoals de Belgen dus
Het was lekkerder dan ik dacht, erg mooi zag het er niet uit in de pan. Erg vol van smaak, heerlijk zacht vlees. Waarachtig een goed topic dit
Oeh, had je post gemist. Hoop dat ie lekker was. (ik heb hem zelf afgelopen zondag gemaakt)quote:Op maandag 27 november 2006 12:09 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Oké misschien stomme vraag maar waar kan ik de jeneverbessen vinden in de supermarkt?
Wil zo bovenstaand stoofpotje gaan maken nl.![]()
edit: zo alles in huis, ik ga zo de keuken in![]()
Misschien een goed idee om de aardappeltjes iets voor te koken (rauwe krieltjes heel) zo'n 5 minuutjes en ze er alleen de laatste 20 minuutjes door te doen, anders betaat het risico op aardappelpuree soep, moet je van houden, persoonlijk prefereer ik gare aardappels met een lekker smaakje die je nog wel moet kauwen. Just my 2 cents!quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:20 schreef Aventura het volgende:
Ik had expres een milde rode huiswijn genomen, ik proefde 'm wel maar zeker niet overheersend. Hield te tip aan van elder in dit topic: het vlees net onder zetten met wijn. Ik maak 'm volgende keer weer zo maar dan met aardappelen erbij denk ik, zodat het een volledig eenpansgerecht is. Misschien maak ik 'm wel voor de Sinterklaasavond bij m'n ouders thuisVind het wel een 'Sinterklazig' recept zo met die kaneel-en wijnaroma's.
Goede tip! Ik heb het ook al zo gedaan met de peen (er pas op 't laatst toegevoegd). Ik houd niet van wortelsnot. Heb er nu nog steeds een jeugdtrauma vanquote:Op woensdag 29 november 2006 11:54 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Misschien een goed idee om de aardappeltjes iets voor te koken (rauwe krieltjes heel) zo'n 5 minuutjes en ze er alleen de laatste 20 minuutjes door te doen, anders betaat het risico op aardappelpuree soep, moet je van houden, persoonlijk prefereer ik gare aardappels met een lekker smaakje die je nog wel moet kauwen. Just my 2 cents!![]()
Hey wanneer heb jij bij mijn moeder gegeten?quote:Op woensdag 29 november 2006 13:19 schreef Aventura het volgende:
[..]
Goede tip! Ik heb het ook al zo gedaan met de peen (er pas op 't laatst toegevoegd). Ik houd niet van wortelsnot. Heb er nu nog steeds een jeugdtrauma van
Mijn aardappelen hebben toch zeker 2 uur meegestoofd en was geen smurrie geworden, misschien omdat ik ze met schil erin had gedaan? Ohja en het waren ook vastkokende aardappelen.quote:Op woensdag 29 november 2006 11:54 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Misschien een goed idee om de aardappeltjes iets voor te koken (rauwe krieltjes heel) zo'n 5 minuutjes en ze er alleen de laatste 20 minuutjes door te doen, anders betaat het risico op aardappelpuree soep, moet je van houden, persoonlijk prefereer ik gare aardappels met een lekker smaakje die je nog wel moet kauwen. Just my 2 cents!![]()
quote:Op woensdag 29 november 2006 17:00 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Mijn aardappelen hebben toch zeker 2 uur meegestoofd en was geen smurrie geworden, misschien omdat ik ze met schil erin had gedaan? Ohja en het waren ook vastkokende aardappelen.
quote:Op woensdag 29 november 2006 17:24 schreef Duderinnetje het volgende:
Ik koop altijd krieltjes uit een pakje (groente-koeling in de supermarkt). Minuutje of twintig/dertig op de stoofpot laten meegaren. Gaar, geen pulp en heerlijk doortrokken van de smaak van de pot.
Zouden er trouwens ook lekkere vegetarische stoofpotten te maken zijn?
Dat gronderige smaakje om het zomaar te noemen zit er absoluut niet meer aan als het zolang meestooft in de wijn met al die kruidenquote:Op woensdag 29 november 2006 17:22 schreef kahaarin het volgende:
[..]
![]()
Vastkokers in de schil doet de truc ook idd, ik vind krieltjes erdoor lekker en die vallen na 2 uur als drab uiteen, vandaar dat ik het zo doe.
Bloemige aardappels mogen zelfs nog minder, aan blokjes er 20 min bij gooien, niet eens voorkoken.
Ach ja. ieder zijn smaak, gelukkig, ik houd niet van dat 'gronderige' smaakje van aardappels in schil.![]()
Ieder zijn/haar meug!![]()
Heb je dat wel eens gegeten?quote:Op woensdag 29 november 2006 17:29 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Met knolselderij oid, ipv vlees!
Knolselderij heeft aan brokjes ongeveer een uurtje nodig, ben je ook nog sneller klaar!![]()
in het SC-topic heeft no-sigar (even uit mijn blote hoofd) net geschreven dat hij een groentenstoofpotje heeft gemaakt.quote:Op woensdag 29 november 2006 18:40 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Heb je dat wel eens gegeten?
Lekker?
Ik ken knolselderij eigenlijk niet. Een experiment waard dus![]()
Haal De Man Hierheen!quote:Op woensdag 29 november 2006 18:43 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
in het SC-topic heeft no-sigar (even uit mijn blote hoofd) net geschreven dat hij een groentenstoofpotje heeft gemaakt.
Zie net dat je het zelf al hebt gedaan, dus wie weetquote:
Dat klinkt heerlijkquote:Op woensdag 29 november 2006 19:39 schreef NoSigar het volgende:
Knolselderij is wel lekker en goedkoop, de mijne kostte 79 eurocent bij AH, en ik heb nog niet de helft op (twee personen). Het is dfe tijd van het jaar ervoor.
Het stoofpotje was gehakte ui in boter beetje bakken, gehakte steel bleekselderij en; een stuk winterwortel in kleine stukken toevoegen en mee laten bakken. De in kleine blokjes gesneden stukken knolselderij meebakken. Afblussen met wat witte wijn zou nu een leuk idee zijn, maar dat had ik niet in huis.
Ik heb er dan ongeveer 5 eetlepels Le Puy linzen bijgegooid, en daarna wat warme groenteboulilon zoat het lekker kan stoven. Ik had er ook nog een larierblad bijgeworpen. Na een minuut of twintig was alles wel gaar en heb ik er nog wat nootmuskaat boven geraspt.
(dus niet na een uurtje, mijn stukjes waren kleiner dan dobbelstenen)
Ik vond het misschien iets te zoet: de wortel en de knolselderij zijn allebei wat zoet, wat spekjes meebakken. of er misschien pas later aan toevoegen (al gebakken) zou misschien een idee zijn.
Waar zou je dit bij eten?quote:En over knolselderij: ik las ergens een recept om het in blokjes te snijden, gaar te koken, mengen met iets minder kruimige aardappels, een hardgekookt ei, boter en zout en peper.
Mja, ze hebben een AOC, en ik heb ze in de supermarkt in Frankrijk gekocht: het zijn kleine linzen die fijner zijn en minder lang nodig hebben om gaar te worden dan de traditionele bruine linzen, die ik overigens nooit eet. Ze zijn wel populair in de betere restaurants. Ze zijn misschien ook wel in Nederland te krijgen maar ik weet niet waar.quote:Op woensdag 29 november 2006 19:42 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Dat klinkt heerlijk![]()
O en wat zijn Le Puy-linzen? Dat klinkt heel exclusief...?
[..]
^quote:Waar zou je dit bij eten?
Ik heb geen idee wat AOC of DOC is. Maar ik ben dol op linzenquote:Op woensdag 29 november 2006 20:01 schreef NoSigar het volgende:
[..]
Mja, ze hebben een AOC, en ik heb ze in de supermarkt in Frankrijk gekocht: het zijn kleine linzen die fijner zijn en minder lang nodig hebben om gaar te worden dan de traditionele bruine linzen, die ik overigens nooit eet. Ze zijn wel populair in de betere restaurants. Ze zijn misschien ook wel in Nederland te krijgen maar ik weet niet waar.
Ik heb euvrigens ook linzen uit Castelluccio in Italie in huis (DOC), dat zijn vergelijkbare linzen, volgens mij alleen iets lekkerder, maar dat kan inbeelding zijn. Allemaal leuke dingen om mee te nemen op vakanties, en zo ondek je nog eens een peulvrucht.
[..]
^
Mij komt het nogal winters over, dus misschien bij wild of zo, of gewoon bij dingen waar je normaal aardappelpuree bij maakt.
'Look' is knoflook, zo ver kom ik nog wel, maar wat verstaan onze Vlaamse vrienden onder 'Solo'?quote:Op dinsdag 28 november 2006 14:57 schreef No Nick het volgende:
Solo is volgens mij boter. Een merknaam.quote:Op woensdag 29 november 2006 20:27 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
'Look' is knoflook, zo ver kom ik nog wel, maar wat verstaan onze Vlaamse vrienden onder 'Solo'?
Ah, dit komt uit de Belgische variant op het Blue Band kookboek?quote:Op woensdag 29 november 2006 20:39 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Solo is volgens mij boter. Een merknaam.
Platgeslagen gemarineerde Walloniertenen, hier nauwelijks verkrijgbaar.quote:Op woensdag 29 november 2006 20:27 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
'Look' is knoflook, zo ver kom ik nog wel, maar wat verstaan onze Vlaamse vrienden onder 'Solo'?
Solo is inderdaad net zoiets als onze Cromaquote:Op woensdag 29 november 2006 20:27 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
ja, wie weetquote:Op woensdag 29 november 2006 20:40 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ah, dit komt uit de Belgische variant op het Blue Band kookboek?
De lappen aan een stuk stoven, met een vork/vleestang eruit halen en op een bord oid demonteren, dan kun je die grote stukken vet er zo tussenuit snijden.quote:Op woensdag 29 november 2006 20:10 schreef NoSigar het volgende:
Ik maak trouwens graag stoofpotten, maar een ding gaat bijna altijd fout of klopt niet zoals het geadverteerd wordt.
Een paar leuke stukken sucadevlees doorregen met randjes vet worden bij mij altijd lekker gestoofde stukjes sucadevlees met gladde stukjes lillend vet en dus op moeilijk gedoe tijdens het eten aangezien niemand die troep op wil eten .
Ik kan het er voor het opdienen niet vanaf snijden want het is onbegonnen werk om al die verkleurde hete stukken vlees uit de pan te vissen en de zoeken naar de vet stukjes.
Nou hoor ik wel eens dat het vet zou oplossen, nu , mooi niet dus. Wel moet je het eraan laten zitten voor de smaak en de malsheid, dus dat is ook geen optie.
Heeft iemand tips
Is ook weer zo, maar ik schil ze toch liever, eigenwijs ben ik vaker genoemd!quote:Op woensdag 29 november 2006 18:35 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Dat gronderige smaakje om het zomaar te noemen zit er absoluut niet meer aan als het zolang meestooft in de wijn met al die kruiden![]()
Ja zeker, lekker in een stamppotje ook, komt ook wel eens in gevulde maaltijdsoepen bij ons!quote:Op woensdag 29 november 2006 18:40 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Heb je dat wel eens gegeten?
Lekker?
Ik ken knolselderij eigenlijk niet. Een experiment waard dus![]()
Ik had maandag ook sucade-lappen en maar 1 vetje geproefd en gelijk uitgespuugdquote:Op donderdag 30 november 2006 15:08 schreef kahaarin het volgende:
[..]
De lappen aan een stuk stoven, met een vork/vleestang eruit halen en op een bord oid demonteren, dan kun je die grote stukken vet er zo tussenuit snijden.
Dat klopt, naar mate je het langer laat sudderen smelt er meer vet.quote:Op donderdag 30 november 2006 15:14 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Ik had maandag ook sucade-lappen en maar 1 vetje geproefd en gelijk uitgespuugd.
Demonteren op een bord was bij mij geen doen meer aangezien het vlees al helemaal uit elkaar was gevallen. Al met al viel het me erg mee maar 1 vetje, normaal als ik ik sudderlap maak dan heb ik regelmatig vetknobbels ertussen, maar het stoofpotje heeft aanzienlijk langer op het vuur gestaan, wie weet dat er daarom maar 1 vetbobbel in zat maandag.
Wat een stom verhaal om te tikken![]()
Afsudderen,quote:Op donderdag 30 november 2006 15:22 schreef Duderinnetje het volgende:
Over vetrandjes en -knobbels: Grote stukken in de pan doen en het vetrandje verwijderen vóór het vlees echt uit elkaar valt. Volgens mij heeft zijn werk dan al gedaan. Het laatste afsudderen (nieuw woord) kan dan zonder knobbels.
Even off-topic: dit net gemaakt, gewoon als aarappelpuree, ook met de aardappels eenmeegekookt, daarna gekookt ei erdoor prakken met stamper, en boter zout peper nootmuskaat erdoor doen. En een rookworst erbij.quote:Op woensdag 29 november 2006 19:39 schreef NoSigar het volgende:
En over knolselderij: ik las ergens een recept om het in blokjes te snijden, gaar te koken, mengen met iets minder kruimige aardappels, een hardgekookt ei, boter en zout en peper.
quote:Op donderdag 30 november 2006 17:07 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
Stoofpotje met patat vanavond.(Al is hij een beetje zoetig uitgevallen, want mijn assistent is uitgeschoten met de suiker
) *gaat nu de vetjes eruit peuteren voor moeders*
Mijn digi-cam is helaas overledenquote:Op donderdag 30 november 2006 21:54 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
![]()
Jongens, méér foto's van jullie brouwsels![]()
Ik maak volgende keer ook een kiek![]()
Het grappige is dat het juist helemaal niet zoveel werk is. Ik gooi de ingrediënten er gewoon lekker groot in en laat het lang opstaan. Klaar. Ben er actief nog geen twintig minuten mee bezig, de rest van de tijd hang ik voor de tv. Het is een gerecht voor luie mensen :-)quote:Op vrijdag 1 december 2006 17:49 schreef Stereotomy het volgende:
tvp
Ik wilde altijd al een Irish Stew proberen, maar soms ben ik zo lui
Vergeet de pics nietquote:Op vrijdag 1 december 2006 19:05 schreef Stereotomy het volgende:![]()
Weet je wat, ik ren nu naar de AH om aardappels, knoflook, uiten, penen en bieflapjes te kopen, en dan ga ik gewoon Irish stew maken
Gemaakt!!quote:
We zullen zien morgen (en overmorgenquote:Op dinsdag 28 november 2006 14:57 schreef No Nick het volgende:
Je overtreft al mijn verwachtingenquote:
quote:Op zaterdag 2 december 2006 22:01 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Gemaakt!!
[knip...]
De ingekookte boullion was heerlijk, en de sucadelappen waren goddelijk mals. Ik ga nog maar een keertje opscheppen.![]()
![]()
Zes uur!!quote:Op zondag 3 december 2006 13:02 schreef K-mail het volgende:
Wiej, mijnes (uit JO dinners) zit al in de oven, hij gaat er 6uur inzitten
Nee, maar ik kan wel heel liev zijn en een korte samenvatting gevenquote:Op zondag 3 december 2006 13:05 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Zes uur!!![]()
Heb je een linkje naar dat recept van JO?
Ik heb hele slechte sinaasappelsap gebruikt, zon vieze uit een pak van de Lidl... De sinaasappels waren gewoon op.quote:Op zondag 3 december 2006 14:55 schreef Duderinnetje het volgende:
De sinaasappel maakt het mals. Dat wordt vaak gebruikt ipv. azijn hoor
Klinkt heerlijk trouwens, dit recept! Die yoghurt en koriander erdoorheen op het laatst... mmm!
Ah joh, dat is wel goed hoor, denk ikquote:Op zondag 3 december 2006 14:59 schreef K-mail het volgende:
[..]
Ik heb hele slechte sinaasappelsap gebruikt, zon vieze uit een pak van de Lidl... De sinaasappels waren gewoon op.Dus ik heb er maar manderijn schil doorheen gedaan
Hij staat op.quote:Op dinsdag 28 november 2006 14:57 schreef No Nick het volgende:
Jaquote:Op zondag 3 december 2006 15:15 schreef Bluezz het volgende:
Dude krijgt ons om de een of andere manier allemaal aan de stoofpot
Ik voel me oer
Ik ruik er niet zoveel van, ik zit in mn eigen huisje in de tuinquote:Op zondag 3 december 2006 15:00 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ah joh, dat is wel goed hoor, denk ik![]()
Ruikt het al lekker?
Bewegende beelden, nog beter!quote:Op zondag 3 december 2006 15:39 schreef Bluezz het volgende:
In de tuinHet regent hier al de hele dag
Jammer dat het geen geurinternet is, het pruttelt en geurt al heerlijk
klik hier.
Ik heb serieus een huis in de tuinquote:Op zondag 3 december 2006 15:39 schreef Bluezz het volgende:
In de tuinHet regent hier al de hele dag
Jammer dat het geen geurinternet is, het pruttelt en geurt al heerlijk
klik hier.
Bij een winkeltje dat Spaanse/ mediterrane producten verkoopt.quote:Op zondag 3 december 2006 16:56 schreef K-mail het volgende:
[..]
Ik heb serieus een huis in de tuinMaargoed, ik weet niet of mijn stoofpot zo'n succes wordt, misschien ligt het aan de gerookte paprikapoeder. Weet iemand waar je dat in godsnaam moet halen?
Hè wat jammer nouquote:Op zondag 3 december 2006 18:59 schreef K-mail het volgende:
Nou, het was lekker! Maar niet heel erg bijzonder vond ik...
Niet echt, ik denk dat ik in ieder geval die gerookte troep erin had moeten doen. En geen chilies de volgende keer, dat vind ik wel lekker, maar twas net wat te overheersend.quote:Op zondag 3 december 2006 19:11 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Hè wat jammer nou![]()
Wat ontbrak eraan?
Enig idee of en hoe je het de volgende keer anders zou kunnen doen?
dat was het bordje van Bluezz.quote:Op zondag 3 december 2006 19:46 schreef Stereotomy het volgende:
Mjumiie
Hee golfer, eet je bord eens leeg![]()
De penis ongeveer 8 uur laten garenquote:Op maandag 4 december 2006 10:03 schreef shmoopy het volgende:
Ik mis nog een lekker coq au vin-recept hier.
Iemand?
Hm, ik ben niet zo'n fan van een lang voorspel eigenlijk.quote:
Eeeeeeeeeeen wat snap je niet aan FRIETEN?? Huh?quote:
Ik zou voor het bier gaan.quote:Op maandag 4 december 2006 13:46 schreef shmoopy het volgende:
Okee, help me even.
In huis:
runderlappen, champignons, sjalotjes, peen, krieltjes, ontbijtkoek, kruidnagel, laurier, de hele bliksemse boel.
Maar dus ook bokbier en rode wijn (standaard), en nu kan ik niet kiezen tussen die 2.
Dan drink je het één, en gooi je het ander door de stoofpotquote:Op maandag 4 december 2006 13:46 schreef shmoopy het volgende:
Okee, help me even.
In huis:
runderlappen, champignons, sjalotjes, peen, krieltjes, ontbijtkoek, kruidnagel, laurier, de hele bliksemse boel.
Maar dus ook bokbier en rode wijn (standaard), en nu kan ik niet kiezen tussen die 2.
Dat sowieso.quote:Op maandag 4 december 2006 13:51 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Dan drink je het één, en gooi je het ander door de stoofpot![]()
Ik vind die dingen een lekkere smaak afgeven maar niet zo lekker als ik er een tegenkom tijdens het eten, ik doe meestal het volgende in een thee-ei: 2 laurierblaadjes, 6 tot 10 jeneverbessen, 5 kruidnagelen en 10 hele peperkorrels.quote:Op maandag 4 december 2006 14:25 schreef shmoopy het volgende:
Ja, dan mag ik proefkonijntje spelen, zeker?
Maar ik doe het er idd bij, heb nu het vlees met het bier, de aangefruite sjalotjes, peperkorrels en laurier in de pan, en het ruikt al heerlijk.
Kon alleen nergens jeneverbessen vinden, ik had echt hele oude van tig jaar terug liggen, zal toch geen ramp zijn verder, hoe smaken die dingen eigenlijk?
quote:Op maandag 4 december 2006 17:06 schreef SCH het volgende:
Ik heb trouwens aan de moderating gevraag dit topic te sluiten.
Een beetje oproepen tot het vermoorden van lesbo's
Overruledquote:Op maandag 4 december 2006 17:06 schreef SCH het volgende:
Of een ban wegens het ontbreken van een inhoudelijke reaktiequote:Op maandag 4 december 2006 17:06 schreef SCH het volgende:
Ik ben van de homolobby, u mag geen potten stoven - lijkt te veel op de heksenverbrandingquote:Op maandag 4 december 2006 17:19 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Of een ban wegens het ontbreken van een inhoudelijke reaktie![]()
Monty Python ? stoofpot is erg vrouwelijk, met de nadruk op lijk, dode beesten en zo. hun mannen nisschien?quote:Op maandag 4 december 2006 17:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik ben van de homolobby, u mag geen potten stoven - lijkt te veel op de heksenverbranding
Het is inderdaad wel knap hoe jij zelfs een topic als dit kapot kunt trollen.quote:Op maandag 4 december 2006 17:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik ben van de homolobby, u mag geen potten stoven - lijkt te veel op de heksenverbranding
Je kan het vast wel vervangen, of weglaten. Ik vind juist het saucijsje wel lekker, het geeft net even een andere smaak als je een stuk in je mond neemt.quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:49 schreef kahaarin het volgende:
Klinkt lekker, wel erg machtig, zouden de saucijzen denk je ook vervangen kunnen worden door iets anders?
Enig idee?
Ik zou het wel eens willen proberen, volgens mij is dat ook het probleem van dit topic, er zijn zo veel lekkere ideeen dat ik niet meer weet wat ik eerst moet maken.....![]()
Voorstel om de naam te wijzigen (zie SC hierboven): Husselprut!![]()
Dat is waar, alleen saucijzen zijn vaak zo vet, wellicht een stukje magere gerookte ham aan blokjes/reepjes snijden?quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:54 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Je kan het vast wel vervangen, of weglaten. Ik vind juist het saucijsje wel lekker, het geeft net even een andere smaak als je een stuk in je mond neemt.
quote:Op zaterdag 9 december 2006 01:05 schreef SeaOfLove het volgende:
Ik heb gisteren het meest ranzige stoofpotje gemaakt...![]()
t is nu 9 december. wat ging er mis? om je te troosten. al mijn kooksels zijn meestal te scherp, of heet.quote:Op zaterdag 9 december 2006 01:05 schreef SeaOfLove het volgende:
Ik heb gisteren het meest ranzige stoofpotje gemaakt...![]()
schaam je niet. afgelopen maandag had ik 2 kilo paardenvlees opstaan, ongeveer 3 uur, en t was te zout, de rest klopte wel, lekker pittig, maar dat zout. ik heb er een kilo aadappelen ingegooit, er er later uitgehaald, en toen was t heerlijk. na jaren kun je nog blunderen. maakt niet uit.quote:Op zaterdag 9 december 2006 01:23 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
ik ga zo even tikken, ff w8en tot iedereen naar bed is hier![]()
Maar wat ging er mis dan? Je ingrediëntenlijstje klinkt niet als een disaster waiting to happen.quote:Op zaterdag 9 december 2006 01:37 schreef SeaOfLove het volgende:
RECEPT VOOR RANZIG STOOFPOTJE
Ik ging dus creatief doen, met in mijn gedachten dit topic vol heerlijke recepten.
Donderdagmiddag de keuken in, BitterMoon zou komen eten ook.
Men neme een pond varkenslappen, 3 dikke preien, aardappelen, halve liter droge witte wijn, water, peper en nog wat zooi.
Laat dit onder af en toe even roeren een hele poos pruttelen.
Als het klaar is ga je naar de stad naar je opa en oma, waar oma heerlijke erwtensoep heeft gemaakt en ik mag proeven. Eén soeplepel maar in mijn kommetje, want thuis had ik natuurlijk mijn eigen prutje staan.
Thuis opscheppen voor BitterMoon en mij...na 1 hap heb ik mijn bord van me afgeschoven.
BitterMoon de held, heeft wel drie happen genomen.
BitterMoon maar naar de patattent laten gaan daarna![]()
Voor wat het waard is...het vlees was wel heel goed zacht geworden
bij mij ging er meer mis als bij jou, wat was er niet goed?quote:Op zaterdag 9 december 2006 01:37 schreef SeaOfLove het volgende:
RECEPT VOOR RANZIG STOOFPOTJE
Ik ging dus creatief doen, met in mijn gedachten dit topic vol heerlijke recepten.
Donderdagmiddag de keuken in, BitterMoon zou komen eten ook.
Men neme een pond varkenslappen, 3 dikke preien, aardappelen, halve liter droge witte wijn, water, peper en nog wat zooi.
Laat dit onder af en toe even roeren een hele poos pruttelen.
Als het klaar is ga je naar de stad naar je opa en oma, waar oma heerlijke erwtensoep heeft gemaakt en ik mag proeven. Eén soeplepel maar in mijn kommetje, want thuis had ik natuurlijk mijn eigen prutje staan.
Thuis opscheppen voor BitterMoon en mij...na 1 hap heb ik mijn bord van me afgeschoven.
BitterMoon de held, heeft wel drie happen genomen.
BitterMoon maar naar de patattent laten gaan daarna![]()
Voor wat het waard is...het vlees was wel heel goed zacht geworden
Waarschijnlijk de wijn, die is gaan gisten zei mijn stiefmama net.quote:Op zaterdag 9 december 2006 01:47 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Maar wat ging er mis dan? Je ingrediëntenlijstje klinkt niet als een disaster waiting to happen.
volgende keer beter, samen om lachen is volgende keer uit eten.quote:Op zaterdag 9 december 2006 01:53 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Waarschijnlijk de wijn, die is gaan gisten zei mijn stiefmama net.
Btw voor het eerst in mijn 'kookcarriere', dat iets zo gigantisch mislukt is. BitterMoon kon er gelukkig wel om lachen en zei ook dat hij voor het eerst in 4 jaar iets ranzigs bij me heeft gegeten.
Hij lachte btw wat minder hard toen hij de pan in de vullisbak wilde leegkieperen en de pan dus nog heet was en en al die smurrie over zijn voet heenging![]()
quote:Op zaterdag 9 december 2006 01:57 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
volgende keer beter, samen om lachen is volgende keer uit eten.![]()
Wat vreemd joh, van die wijn.quote:Op zaterdag 9 december 2006 01:53 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Btw voor het eerst in mijn 'kookcarriere', dat iets zo gigantisch mislukt is. BitterMoon kon er gelukkig wel om lachen en zei ook dat hij voor het eerst in 4 jaar iets ranzigs bij me heeft gegeten.
Hij lachte btw wat minder hard toen hij de pan in de vullisbak wilde leegkieperen en de pan dus nog heet was en en al die smurrie over zijn voet heenging![]()
Neeeee natuurlijk niet, denk jij dan...de winter duurt nog langquote:Op zaterdag 9 december 2006 02:11 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Je bent nu toch niet stoofpot-af hè?![]()
Murphy's law, alles wat fout kan gaan gaat dan ook fout!quote:Op zaterdag 9 december 2006 01:53 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
O dat zou ik nou nooit durven: weggaan terwijl er iets op het vuur staat.quote:Op zaterdag 9 december 2006 20:34 schreef Tel_R het volgende:
Ik wil me ook ff melden in dit topic.
Ik heb vanmiddag ook een stoofpot gemaakt, van ingredienten samengesteld uit verschillende recepten hier genoemd:
- rundvlees
- uien
- prei
- paprika
- champignons
- courgette
- kruidnagels
- laurierblad
- jeneverbes
Ik heb dit tegen 4 uur opgezet en toen ik om half 6 terugkwam van anderhalf uur bieren op de computerclub rook m'n huis heerlijk. Toen ik het deksel van de pan trok moest ik onwillekeurig wel denken aan de eerste aflevering van Hell's Kitchen: This looks like poodle vomit.![]()
Enniewee, het smaakte prima, en ik heb het gegeten met een beetje rijst.
Gewoon weggaan als alles op een laag vuurtje staat heb ik echt geen probleem mee. De eerste 2 uur valt er toch weinig te proeven aan een stoofpotje, toch?quote:Op zaterdag 9 december 2006 20:37 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
O dat zou ik nou nooit durven: weggaan terwijl er iets op het vuur staat.
Bovendien moet je toch steeds proeven en met de pepermolen in de weer en prikken en extra bier toevoegen en nog een keer proeven etc. Ik ben echt wel drie uur zoet hoor, met een stoofpotje![]()
mijn idee, verder maak ik er geen poespas van. flink aanbraden. zooitje erbij wat je wil, en de rest doet t zelf. met wijn kook ik t even heel hoog door,quote:Op zaterdag 9 december 2006 20:53 schreef popolon het volgende:
Ik maak er ook wel eens eentje met alleen maar vlees en wat kruiden als ik geen inspiratieheb.
En dan gewoon een kilo of twee.
Een uurtje of vier laten gaan en dan opeten, zo simpel en zo lekker.
Dat schijnt het summum te zijn toch?quote:Op zondag 10 december 2006 11:59 schreef brrrrrrt het volgende:
Heeft er hier overigens iemand ervaring met het bereiden van stoofpotten op petroleumstelletjes? M'n moeder heeft er nog een paar van m'n oma in de kelder staan en die zou ik graag eens proberen, herinner me de karakteristieke lucht in huis en het gemoedelijke ervan. Ze maakte er volgens mij stoofpeertjes en dat soort dingen in klaar die dan echt 2 dagen ofzo in een pannetje op dat ding stonden. Maar kun je op die manier ook vlees stoven? Het is wel heel lang en heel laag vuur..
Hier staat er nog iets over, mét recept :quote:Op zondag 10 december 2006 11:59 schreef brrrrrrt het volgende:
Heeft er hier overigens iemand ervaring met het bereiden van stoofpotten op petroleumstelletjes? M'n moeder heeft er nog een paar van m'n oma in de kelder staan en die zou ik graag eens proberen, herinner me de karakteristieke lucht in huis en het gemoedelijke ervan. Ze maakte er volgens mij stoofpeertjes en dat soort dingen in klaar die dan echt 2 dagen ofzo in een pannetje op dat ding stonden. Maar kun je op die manier ook vlees stoven? Het is wel heel lang en heel laag vuur..
Ja ik doe niet anders met stoofpotten en peertjesquote:Op zondag 10 december 2006 11:59 schreef brrrrrrt het volgende:
niet doen, bedoel vakensvlees kun je niet stoven, dat is grillen en gaar. opdienen en klaar.quote:Op zondag 10 december 2006 22:49 schreef beunkster het volgende:
Aanstaande vrijdag ga ik een of twee van de recepten die hier genoemd zijn gebruiken als ik voor een groep vrienden ga koken (acht man in totaal), ben erg benieuwd hoe het gaat worden...
Ben zelf altijd wel weg van bijvoorbeeld boeuf bourguignon, maar varkensvlees heb ik nog nooit gestoofd...
Bij mijn weten is het met hamlappen wel goed te doen, moet je ze alleen niet te lang stoven.quote:Op maandag 11 december 2006 02:24 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
niet doen, bedoel vakensvlees kun je niet stoven, dat is grillen en gaar. opdienen en klaar.
neem je een rundvlees recept, dat kun je een dag van te voren opzetten. heel iets anders.
Je hebt ook varkenslappen die min. 70 min moeten stoven, meestal staat dit op de achterkant van de verpakking.quote:Op maandag 11 december 2006 11:58 schreef beunkster het volgende:
[..]
Bij mijn weten is het met hamlappen wel goed te doen, moet je ze alleen niet te lang stoven.
Maar het kan ook zijn dat ik een stuk varkensfilet haal, dat marineer, aanbraad en in de oven/grill zet, ook op zich geen gek idee...
Deze staat NU opquote:Op zaterdag 25 november 2006 07:00 schreef arithaterhorst het volgende:
Wat een Super OP zeg!
Ben helemaal weg van stoofpotten. Ik maak het zo (moet je wel hangborsten (m/v) voor hebben dus):
Kilo (ofzo) runderlappen in delen aanbraden op flink hoog vuur. Dus echt even dichtschroeien.
Na een uur sudderen, een in blokjes gesneden winterwortel erbij. En ik vind het lekker om aardappels af te spoelen (niet schillen dus) en in partjes erbij te doen. Dan neemt helemaal de smaak van de stoofpot aan.
Na nog een uur sudderen twee bakjes champignons erbij. En dan nog een uur ofzo op.
Ik bind altijd met maizena gemixed met stoofpotvocht. Ontbijtkoek ga ik de volgende keer eens proberen (denk dat dat vandaag wordt)
Wat ik ook wel eens doe, is de stoofpot heel erg in laten koken, dat het een soort saus wordt. Dat in een ovenschotel doen met bladerdeeg in reepjes eroverheen en dan een half uurtje in de oven. Een soort Kidney & Ale pie (alleen zit er dan geen kidney en ale in).
Dank voor het receptquote:Op maandag 13 november 2006 16:47 schreef Duderinnetje het volgende:
Vandaar nu eentje.
Och stoofpotten... Ik kan er wel om janken zo dol ben ik erop. Het eten ervan, maar ook de bereiding! Die geur die doordringt tot in elke porie van het huis. Het zacht gepruttel op het fornuis. Het Urenlang Roeren in een Grote Zware Pan met Grote Stukken Weerbarstig Vlees en Hompen Ui en Takkenbossen Kruiden. Ik word er zo tja... óér van. Dan wil ik een schort! Pollepels! Kindermonden om te voeden! Een man die houthakt! Mijn haar in een knot en weldadige hangborsten in een boerse blommenjurk!
Zelf heb ik een stoofpottenrepertoire van 1 stuks. Beschamend schamel voor zo'n stoofpotoervrouw als ik, dat realiseer ik mij terdege. Dus: post allen uw recept!
Het mijne:
Veel Vlees (runderlappen od.), in grote stukken
Twee uien, in grote stukken
Twee tenen knoflook, doormidden
1 forse winterwortel
1 courgette
Tijm, selderij, peterselie
Mosterd, een paar eetlepels
Twee flesjes bier (oud bruin, Duvel, wat je wilt)
Suiker, een paar eetlepels
Een scheut azijn
Laurier, acht blaadjes
Kruidnagelen, drie stuks
Paar jeneverbessen
Kleine aardappeltjes
Peper uit de molen
Zout
Vlees kort aanbraden, en voldoende bier toevoegen. Uien, knoflook, alle kruiden, mosterd, suiker en azijn erbij en de boel een uur laten sudderen (op een echte sudderpit/in de oven). Dan de schijven wortel toevoegen en evt. nog wat bier erbij doen. Na weer een uur schijven courgette erbij doen. Ten slotte de aardappeltjes op de stoofpot leggen en het geheel nog twintig minuten tot een half uur door laten garen. Eet smakelijk![]()
Heerlijk! Ik had er, in navolging van alle tips hier, een paar plakken ontbijtkoek doorheen gedaan. Misschien een plak te veel naar mijn smaak, want ik ben absoluut geen zoetekauw. Arty vond het precies goedquote:Op dinsdag 12 december 2006 21:12 schreef arithaterhorst het volgende:
Oh!![]()
Wassie lekker???
Ik ga hem van 't weekeinde maken, komen vrienden eten.![]()
Oeh, in een pasteitje, de ingredienten even kort met de staafmixer iets fijner maken, niet babyvoedselfijn maar gewoon iets meer doorelkaar en dan een scheutje koksroom!quote:Op dinsdag 12 december 2006 21:38 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Heerlijk! Ik had er, in navolging van alle tips hier, een paar plakken ontbijtkoek doorheen gedaan. Misschien een plak te veel naar mijn smaak, want ik ben absoluut geen zoetekauw. Arty vond het precies goed![]()
Net in de pan:
[afbeelding]
En klaar om op te scheppen:
[afbeelding]
Overigens hebben we het vanavond voor de tweede keer gegeten. Nu is er nog wat drab (bij stoofpotten is dat een positief woord) over en die bewaar ik voor in pasteitjes of zo. Dat was meen ik een tip van Isa
![]()
Ziet er tof uitquote:Op dinsdag 12 december 2006 21:38 schreef Duderinnetje het volgende:
En klaar om op te scheppen:
[afbeelding]
Nee die stoere houthakker moet altijd net een bizon schieten of zo, als dat soort klusjes opduikenquote:Op dinsdag 12 december 2006 23:07 schreef Bluezz het volgende:
Ziet er lekker uit, en ik ben ook gek op foto's
Klinkt lekker allemaal... ook dat pastei idee
Oh en dude, nu is je mooie nieuwe kooktoestel vies
Maakt die stoere houthakker dat schoonmet ontbloot bovenlijf, waar de pareltjes zweet dan op zijn rug van staan
![]()
Ik denk een plak of vier. Het bindt wel prachtigquote:Op dinsdag 12 december 2006 22:16 schreef arithaterhorst het volgende:
Ik krijg er honger van, Dude. Ziet er echt lekker uit. Hoeveel ontbijtkoek had je erin gedaan?
Ik wilde dat van 't weekeinde ook proberen.
En meestal vind ik het de volgende dag lekkerder, zoals bij erwtensoep.
quote:Op woensdag 13 december 2006 10:41 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
@ kahaarin: tip van het scheutje room is genoteerd![]()
quote:Op woensdag 13 december 2006 16:15 schreef kahaarin het volgende:
[..]
![]()
hebben jullie al eens een boemboe uit een (indonesische) toko gebruikt om kip in te stoven?
Ajam pedis boemboe aanmaken met 500 cc kippenbouillon en 400 gram kipfilet in blokjes snijden, aanbraden, afblussen met de ajam pedis die je door de bouillon hebt gemixt, wachten tot het weer kookt en dan rustig 45 min zachtjes laten pruttelen met het deksel op de pan, serveren met rijst en een komkommer/tomaat sla.ook errug goed te eten.
Ben ik dan de enige die lamsvlees het meest geschikt vind?quote:Op woensdag 13 december 2006 18:24 schreef Lolbroek... het volgende:
Die tokomengsel zijn echt lekker!
Wat ik ook erg lekker vind: een stoof met hamlappen in plaats van runder. Blijft sappiger. En dan inderdaad met frieten, zoals ik eerder las in dit topic. Jammie!![]()
[..]
Ik zelf lust het niet, lam.quote:Op woensdag 13 december 2006 21:46 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Ben ik dan de enige die lamsvlees het meest geschikt vind?
na een schapenvlees pot durf ik er niet aan te beginnen, schapenvlees ruikt naar natte hond, misschien van een lam nog niet, maar bij die geur zat ik te kokhalzen.quote:Op woensdag 13 december 2006 21:46 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik zelf lust het niet, lam.
Maar het is vast heel zacht en mals![]()
ik zie...ik zie... een jonge god voor me van 19 .quote:Op woensdag 13 december 2006 23:13 schreef DarkElf het volgende:
lam is veeeeel lekkerder dan schaap. schaap is taai, dor en oud en muf.
lam is jong, mals, huppelig en lekker
bij de rest maakt t niet veel uit of t oud of jong is, bedoel in een stoofpot, oude paarden gaan ook naar de slager,quote:
Echt nietquote:Op woensdag 13 december 2006 21:46 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Ben ik dan de enige die lamsvlees het meest geschikt vind?
lamsvlees zie ik eigenlijk nooit in de winkelsupermarkt. wel de bekende coteletjes, voor stoofpotjes neem ik rund of paardevlees. deze week ga ik ... Kom bij Bij Achmed !!!!!!!!!...... die verkopen t wel. Heistraat, turkse slager, als die al niet weg is.quote:Op woensdag 13 december 2006 23:27 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Echt nietLamsstoofpotjes
Hoewel runderlappen het ook goed doen
Kloptquote:Op woensdag 13 december 2006 23:41 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
lamsvlees zie ik eigenlijk nooit in de winkelsupermarkt.
Ik deed het vroeger wel eens in een hapjespanquote:Op donderdag 14 december 2006 10:52 schreef xJapser het volgende:
Wat voor pan kan je hiervoor t beste gebruiken als je geen stoofpan hebt?
Een kookpan met een dikke bodem kan ook, als je het vlees eerst aanbraad in een koekepan, het maakt eigenlijk niet zoveel uit als je het maar rust en tijd gunt.quote:Op donderdag 14 december 2006 11:10 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ik deed het vroeger wel eens in een hapjespan
en een deksels hebt op er op te doen zodat het kan stovenquote:Op donderdag 14 december 2006 11:15 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Een kookpan met een dikke bodem kan ook, als je het vlees eerst aanbraad in een koekepan, het maakt eigenlijk niet zoveel uit als je het maar rust en tijd gunt.![]()
Daar ga ik van uit bij een kookpan.quote:Op donderdag 14 december 2006 19:15 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
en een deksels hebt op er op te doen zodat het kan stoven
Oeh, ook alweer zo lekker, ik geloof alleen dat mijnquote:Op donderdag 14 december 2006 22:56 schreef Cybersailor het volgende:
Vandaag ook heerlijk gesmikkeld:
Ingrediënten:
900 g riblappen
bakje magere spekreepjes
1 runderschenkel met been
1 pot vleesfond of 350 ml bouillon
2 uien
1 winterpeen
1 potje zilveruitjes
2 laurierblaadjes
2 takjes rozemarijn
5 takjes tijm
1 teentje knoflook, gepeld en geplet
1-2 gedroogde chilipepertjes
1 bakjes champignons (a 175 g)
450 gram krieltjes
3/4 fles rode wijn
Spekjes aanbraden, uit de pan halen, in het spekvet de in stukken gesneden riblappen aanbraden, ook uit de pan halen, in deze pan de in stukken gesneden peen en ui aanbraden. Dan wijn erbij doen, vleesfond erbij, riblappen erbij, schenkel erbij, zilveruitjes afspoelen en erbij doen, laurierblaadjes erbij, rozemarijn en tijm samen gebonden erbij, knoflook ook, chilipepertjes erin verkruimelen. Uurtje laten pruttelen, spekjes erbij doen, uurtje laten pruttelen, champignons erbij, samen met de krieltjes, half uurtje laten pruttelen. Schenkel eruit, vlees eraf snijden en er weer bij doen, kruidentakjes eruit, net zoals de laurierblaadjes en de knoflook, eten maar!
Een beetje van de allerhande en een beetje van mezelf, was heerlijk en de vriezer zit weer vol![]()
Mijn slager biedt het wel aan, maar tegen een belachelijke prijs. De lokale allochtoon is een goede bron. Vooral bij Marokkaanse slagers is het lamsvlees van prima kwaliteit, zo heb ik gemerkt.quote:Op woensdag 13 december 2006 23:41 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
lamsvlees zie ik eigenlijk nooit in de winkelsupermarkt. wel de bekende coteletjes, voor stoofpotjes neem ik rund of paardevlees. deze week ga ik ... Kom bij Bij Achmed !!!!!!!!!...... die verkopen t wel. Heistraat, turkse slager, als die al niet weg is.
Turkse slager idd, een gewone slager heeft vaak geen gewoon lamsstoofvlees en de delicatessenslager is me iets te duur.quote:Op vrijdag 15 december 2006 13:42 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Mijn slager biedt het wel aan, maar tegen een belachelijke prijs. De lokale allochtoon is een goede bron. Vooral bij Marokkaanse slagers is het lamsvlees van prima kwaliteit, zo heb ik gemerkt.
Er zit inderdaad een enorm verschil tussen schapenvlees en lamsvlees. Ik werk ook wel met schaap, maar dat zet ik eerst langere tijd in de marinade voordat ik ermee aan de slag ga.
Wij hebben er wel een kookboek voor!quote:Op vrijdag 15 december 2006 15:15 schreef Lolbroek... het volgende:
Ik heb een ander topic geopend over een slow cooker, een apparaat waar stoofpotjes nog malser en lekkerder in zouden worden. Omdat de échte liefhebbers van stoofjes hier zitten, vraag ik hier ook nog maar een keer of iemand ervaring heeft met zo'n apparaat....?![]()
In een vleesfolder die ik bij de slager mee had genomen stond dat ding er ook in met receptjes.quote:Op vrijdag 15 december 2006 15:15 schreef Lolbroek... het volgende:
Ik heb een ander topic geopend over een slow cooker, een apparaat waar stoofpotjes nog malser en lekkerder in zouden worden. Omdat de échte liefhebbers van stoofjes hier zitten, vraag ik hier ook nog maar een keer of iemand ervaring heeft met zo'n apparaat....?![]()
Toen ik dit topic eenmaal had gevonden moest ik ook een stoofpot maken. Bovenstaande van Dude staat nu te pruttelen. Het ruikt iig al vreselijk ..... lekker.quote:Op maandag 13 november 2006 16:47 schreef Duderinnetje het volgende:
Zelf heb ik een stoofpottenrepertoire van 1 stuks. Beschamend schamel voor zo'n stoofpotoervrouw als ik, dat realiseer ik mij terdege. Dus: post allen uw recept!
Het mijne:
Veel Vlees (runderlappen od.), in grote stukken
Twee uien, in grote stukken
Twee tenen knoflook, doormidden
1 forse winterwortel
1 courgette
Tijm, selderij, peterselie
Mosterd, een paar eetlepels
Twee flesjes bier (oud bruin, Duvel, wat je wilt)
Suiker, een paar eetlepels
Een scheut azijn
Laurier, acht blaadjes
Kruidnagelen, drie stuks
Paar jeneverbessen
Kleine aardappeltjes
Peper uit de molen
Zout
Vlees kort aanbraden, en voldoende bier toevoegen. Uien, knoflook, alle kruiden, mosterd, suiker en azijn erbij en de boel een uur laten sudderen (op een echte sudderpit/in de oven). Dan de schijven wortel toevoegen en evt. nog wat bier erbij doen. Na weer een uur schijven courgette erbij doen. Ten slotte de aardappeltjes op de stoofpot leggen en het geheel nog twintig minuten tot een half uur door laten garen. Eet smakelijk![]()
Erg lekker gegeten... Zo ook UIO_AMS die voor de gelegenheid 2,5 uur in de auto heen en 3 uur in de trein terug gezeten heeftquote:Vlaamse Stoofpotje
Hoofdgerecht, 4 Personen
Bereidingstijd: 140 Minuten
Ingredienten500 gram magere runder(stoof)lapjes 2 grote, in halve ringen gesneden, rode uien 80 gram boter of margarine 1 flesje bokbier 2 laurierblaadjes 2 kruidnagels sap van 1 citroen, 2 plaken ontbijtkoek of kruidkoek van 1 cm 4 fijngehakte gemberbolletjes 1 eetlepel gemberpoeder (djahe) zout peper bloem
Bereidingswijze
Zout, peper en bebloem de stooflapjes en bak ze vervolgens in de hete boter aan weerzijde bruin. Neem ze uit de pan. Fruit in de overgebleven boter vervolgens kort de uien en voeg dan het bier, de laurierblaadjes, kruidnagel gemberpoeder, gemberbolletjes en het citroensap toe. Breng dit aan de kook en doe de stooflapjes terug in de pan. Stoof het geheel op een laag vuur met een gesloten deksel in ongeveer 2 uur. Voeg na ongeveer 1½ uur stoven de in blokjes gesneden ontbijtkoek toe.
Leuk idee! Nog wel wat stoofideetjes heeft...quote:Op dinsdag 26 december 2006 22:56 schreef Duderinnetje het volgende:
Moeten we niet een stoofpotten-meet?
Met een stoofpotten-proeverij? - Maar dan zonder uitspugen!
Lijkt me wel geinig. allemaal een pannetje mee en dan rechauds op tafel en proeven maarquote:Op dinsdag 26 december 2006 22:58 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Leuk idee! Nog wel wat stoofideetjes heeft...
Ik ben voor!!!!quote:Op dinsdag 26 december 2006 22:56 schreef Duderinnetje het volgende:
Moeten we niet een stoofpotten-meet?
Met een stoofpottenproeverij? - Maar dan zonder uitspugen!!
En een stoofpottenschortverkiezing?
En een verkiezing van de stoofpot-most-likely- to-cause-big-hangtits???
Dat is dan niet gelukt, maar het was wel heerlijk. Iets te weinig zout en peper gebruikt. Maar dat heb ik er al bij geschrevenquote:
Dan wil ik nog wel een paar keer oefenen hoorquote:Op dinsdag 26 december 2006 22:58 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Lijkt me wel geinig. allemaal een pannetje mee en dan rechauds op tafel en proeven maar![]()
quote:Op dinsdag 26 december 2006 23:03 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Ik ben voor!!!!
En ik nodig iedereen bij mij uit. Heb 2 eettafels dus dat moet lukken![]()
haha goeie recepten en deze quote van Duderinnetje is iets voor mn sigquote:Op maandag 13 november 2006 18:06 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Als ik er maar dikke hangborsten van wil hebben, is het goed![]()
O daar gaat mijn goede naamquote:Op dinsdag 26 december 2006 23:11 schreef Godshand het volgende:
[..]
haha goeie recepten en deze quote van Duderinnetje is iets voor mn sig
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |