abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44132178
Ontbijtkoek is vooral om het gebondener te maken.

Heb vanncht nog liggen lezen in dat nieuwe Hollandse Kookboek van Yolande, die heeft het ook steeds over ontbijtkoek. Het moet wel Friese zijn zegt ze
  maandag 4 december 2006 @ 14:58:05 #202
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_44132564
quote:
Op maandag 4 december 2006 14:25 schreef shmoopy het volgende:
Ja, dan mag ik proefkonijntje spelen, zeker?

Maar ik doe het er idd bij, heb nu het vlees met het bier, de aangefruite sjalotjes, peperkorrels en laurier in de pan, en het ruikt al heerlijk.
Kon alleen nergens jeneverbessen vinden, ik had echt hele oude van tig jaar terug liggen, zal toch geen ramp zijn verder, hoe smaken die dingen eigenlijk?
Ik vind die dingen een lekkere smaak afgeven maar niet zo lekker als ik er een tegenkom tijdens het eten, ik doe meestal het volgende in een thee-ei: 2 laurierblaadjes, 6 tot 10 jeneverbessen, 5 kruidnagelen en 10 hele peperkorrels.
Het vlees kruid ik met zout, misschien een beetje vleeskruiden (silvo is )
Als ik er dan wijn of bier of bouillon (al naar gelang het recept) bij heb gedaan dan gooi ik het thee-ei met kruiden erbij, de kruiden trekken dan lekker door het eten en je komt geen overheersende stukjes tegen tijdens het eten.
Jeneverbessen blijven echt eeuwen goed, trouwens als ik moest kiezen tussen alles wat er in zo'n ei gaat dan kom ik het liefst een jeneverbes tegen.
be nice or go away
pi_44135703
Een eigengemaakt kruidenbuiltje dus, goed idee!
pi_44137333
Ik heb trouwens aan de moderating gevraag dit topic te sluiten.

Een beetje oproepen tot het vermoorden van lesbo's
  maandag 4 december 2006 @ 17:17:57 #205
145755 kahaarin
pi_44137739
quote:
Op maandag 4 december 2006 17:06 schreef SCH het volgende:

Wie?
Waar?
Hoe?
Waarom?

Wie wilde er ook alweer een penis in de pan?

Heb je nog een leuk recept of verveel je je gewoon een beetje?
be nice or go away
  maandag 4 december 2006 @ 17:18:10 #206
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_44137743
quote:

Overruled
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_44137789
quote:

Of een ban wegens het ontbreken van een inhoudelijke reaktie
pi_44138298
quote:
Op maandag 4 december 2006 17:19 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Of een ban wegens het ontbreken van een inhoudelijke reaktie
Ik ben van de homolobby, u mag geen potten stoven - lijkt te veel op de heksenverbranding
pi_44152373
quote:
Op maandag 4 december 2006 17:34 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik ben van de homolobby, u mag geen potten stoven - lijkt te veel op de heksenverbranding
Monty Python ? stoofpot is erg vrouwelijk, met de nadruk op lijk, dode beesten en zo. hun mannen nisschien?

ik ken geen eene mannelijke stoofpot. stoofschotel of zoiets. iemand?
De Puta Madre
  dinsdag 5 december 2006 @ 10:50:36 #210
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_44156901
quote:
Op maandag 4 december 2006 17:34 schreef SCH het volgende:

[..]

Het is inderdaad wel knap hoe jij zelfs een topic als dit kapot kunt trollen.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  dinsdag 5 december 2006 @ 13:22:16 #211
145755 kahaarin
pi_44160583
Stoofprutje (SCH )

fijne riblap, (600 Gram)
Honing
Thijm
Rozemarijn
Zout/peper
2 grote uien
Kleine prei
1 winterwortel
(Vloeibare) braadboter
In een thee-ei: 4 laurierblaadjes, 5 jeneverbessen, 5 kruidnagels, 5 hele peperkorrels.
Vruchtenbier (kriek oid)

Wrijf het vlees in met de honing en thijm en rozemarijn, snijd het in flinke stukken.
Doe een boter in de pan (niet te zuinig), en wacht tot deze licht verkleurd.
braad het vlees aan tot het lekker bruin is.
Voeg de gesnipperde ui toe, blus af met +/- 1.5 flesje bier, tot alles onder staat iig.
Hang het thee-ei met kruiden in de pan.
Deksel er op, vuur zacht en rustig ongeveer 2 uur met rust laten,
Alleen af en toe even omroeren, check dan of er niet te weinig vocht in zit, het vlees moet eigenlijk altijd minimaal half onderstaan.
Snijd de prei in grove ringen en de wortel even schillen/schrappen en in plakken snijden.
Proef even of er nog zout of peper bij moet en voeg dat eventueel toe.
Deksel er weer op en laat nog ongeveer een half uur rustig pruttelen.
Voeg de prei en wortel toe na dat halve uur en zet het vuur wat hoger, schep goed om, als het weer kookt de deksel er weer op en nog een half uur laten pruttelen.
Haal het thee-ei eruit als de tijd om is en je hebt vervolgens geen last van niet lekkere onderdelen door je stoofprutje.

Dit is een lekker zoet recept, lekker bij rijst vind ik zelf.
be nice or go away
pi_44161212
Even een receptje, welke wij nog wel eens willen maken. Erg lekker, stevig maar lekker.

Antwerpse Husselpot

. 200 gram hamlappen
· 0,5 tl kruidnagelpoeder
· 75 gram boter
· 4 saucijsjes
· klontje boter
· 2 grote, in ringen gesneden, uien
· 0,5 flesje licht bier
· 2 volle tl bouillonpoeder
· 750 gram aardappelen
· 0,5 in dunne reepjes gesneden, groene kool
· versgemalen peper

• Snijd de hamlappen in dobbelstenen en bestrooi ze met peper, zout en het kruidnagelpoeder.
  • Verhit de boter in een braadpan en bak hierin de stukjes vlees rondom bruin.
  • Voeg dan de uiringen toe en bak ze even mee.
  • Giet daarna het bier erbij en voeg het bouillonpoeder toe, sluit de pan en stoof het geheel ca. 20 minuten.
  • Snijd ondertussen de geschilde aardappelen in kleine stukjes en kook ze in weinig water met wat zout gaar.
  • Giet ze daarna af en stoom ze droog.
  • Wel de saucijsjes ca. 5 minuten, in water tegen de kook aan, dep ze daarna droog en braad ze met een klontje boter in ca. 10 minuten rondom mooi bruin.
  • Haal ze uit de pan en snijd ze in stukken van ca. 2 cm.
  • Leg de koolreepjes en de stukken saucijs op het vlees en laat deze 20 minuten meestoven.
  • Leg dan de gekookte aardappelen op de kool en "hussel" alles voorzichtig door elkaar.
  • Breng de husselpot op smaak met versgemalen peper en zout.
  •   dinsdag 5 december 2006 @ 13:49:49 #213
    145755 kahaarin
    pi_44161404
    Klinkt lekker, wel erg machtig, zouden de saucijzen denk je ook vervangen kunnen worden door iets anders?
    Enig idee?
    Ik zou het wel eens willen proberen, volgens mij is dat ook het probleem van dit topic, er zijn zo veel lekkere ideeen dat ik niet meer weet wat ik eerst moet maken.....

Voorstel om de naam te wijzigen (zie SC hierboven): Husselprut!
    be nice or go away
    pi_44161520
    quote:
    Op dinsdag 5 december 2006 13:49 schreef kahaarin het volgende:
    Klinkt lekker, wel erg machtig, zouden de saucijzen denk je ook vervangen kunnen worden door iets anders?
    Enig idee?
    Ik zou het wel eens willen proberen, volgens mij is dat ook het probleem van dit topic, er zijn zo veel lekkere ideeen dat ik niet meer weet wat ik eerst moet maken.....

Voorstel om de naam te wijzigen (zie SC hierboven): Husselprut!
    Je kan het vast wel vervangen, of weglaten. Ik vind juist het saucijsje wel lekker, het geeft net even een andere smaak als je een stuk in je mond neemt.
      dinsdag 5 december 2006 @ 14:39:28 #215
    145755 kahaarin
    pi_44162709
    quote:
    Op dinsdag 5 december 2006 13:54 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Je kan het vast wel vervangen, of weglaten. Ik vind juist het saucijsje wel lekker, het geeft net even een andere smaak als je een stuk in je mond neemt.
    Dat is waar, alleen saucijzen zijn vaak zo vet, wellicht een stukje magere gerookte ham aan blokjes/reepjes snijden?
    Het is natuurlijik heel persoonlijk wat je met een recept doet en nogmaals het lijkt me wel erg lekker.
    be nice or go away
      vrijdag 8 december 2006 @ 11:18:27 #216
    145755 kahaarin
    pi_44244781
    Ik heb wat nieuws geprobeerd, een beetje verse gember, is ook aan te raden als je van kruidig houdt!
    be nice or go away
    pi_44268338
    Ik heb gisteren het meest ranzige stoofpotje gemaakt...
      zaterdag 9 december 2006 @ 01:15:19 #218
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_44268482
    quote:
    Op zaterdag 9 december 2006 01:05 schreef SeaOfLove het volgende:

Vertellll!!!!
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_44268580
    quote:
    Op zaterdag 9 december 2006 01:05 schreef SeaOfLove het volgende:
    t is nu 9 december. wat ging er mis? om je te troosten. al mijn kooksels zijn meestal te scherp, of heet.
    t enige misbaksel kan zijn dat t niet gaar is. komop vertel. wat ging er mis?
    De Puta Madre
    pi_44268583
    quote:
    Op zaterdag 9 december 2006 01:15 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Vertellll!!!!
    ik ga zo even tikken, ff w8en tot iedereen naar bed is hier
    pi_44268695
    RECEPT VOOR RANZIG STOOFPOTJE

Ik ging dus creatief doen, met in mijn gedachten dit topic vol heerlijke recepten.

Donderdagmiddag de keuken in, BitterMoon zou komen eten ook.
    Men neme een pond varkenslappen, 3 dikke preien, aardappelen, halve liter droge witte wijn, water, peper en nog wat zooi.
    Laat dit onder af en toe even roeren een hele poos pruttelen.

Als het klaar is ga je naar de stad naar je opa en oma, waar oma heerlijke erwtensoep heeft gemaakt en ik mag proeven. Eén soeplepel maar in mijn kommetje, want thuis had ik natuurlijk mijn eigen prutje staan.

Thuis opscheppen voor BitterMoon en mij...na 1 hap heb ik mijn bord van me afgeschoven.
    BitterMoon de held, heeft wel drie happen genomen .

BitterMoon maar naar de patattent laten gaan daarna

Voor wat het waard is...het vlees was wel heel goed zacht geworden
    pi_44268776
    quote:
    Op zaterdag 9 december 2006 01:23 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

ik ga zo even tikken, ff w8en tot iedereen naar bed is hier
    schaam je niet. afgelopen maandag had ik 2 kilo paardenvlees opstaan, ongeveer 3 uur, en t was te zout, de rest klopte wel, lekker pittig, maar dat zout. ik heb er een kilo aadappelen ingegooit, er er later uitgehaald, en toen was t heerlijk. na jaren kun je nog blunderen. maakt niet uit.
    nu jij.
    De Puta Madre
      zaterdag 9 december 2006 @ 01:47:41 #223
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_44268779
    quote:
    Op zaterdag 9 december 2006 01:37 schreef SeaOfLove het volgende:

Ik ging dus creatief doen, met in mijn gedachten dit topic vol heerlijke recepten.

Men neme een pond varkenslappen, 3 dikke preien, aardappelen, halve liter droge witte wijn, water, peper en nog wat zooi.

Als het klaar is ga je naar de stad naar je opa en oma, waar oma heerlijke erwtensoep heeft gemaakt en ik mag proeven. Eén soeplepel maar in mijn kommetje, want thuis had ik natuurlijk mijn eigen prutje staan.

Thuis opscheppen voor BitterMoon en mij...na 1 hap heb ik mijn bord van me afgeschoven.

Maar wat ging er mis dan? Je ingrediëntenlijstje klinkt niet als een disaster waiting to happen.
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_44268802
    quote:
    Op zaterdag 9 december 2006 01:37 schreef SeaOfLove het volgende:

bij mij ging er meer mis als bij jou, wat was er niet goed?
    De Puta Madre
    pi_44268833
    quote:
    Op zaterdag 9 december 2006 01:47 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Maar wat ging er mis dan? Je ingrediëntenlijstje klinkt niet als een disaster waiting to happen.
    Waarschijnlijk de wijn, die is gaan gisten zei mijn stiefmama net.

Btw voor het eerst in mijn 'kookcarriere', dat iets zo gigantisch mislukt is. BitterMoon kon er gelukkig wel om lachen en zei ook dat hij voor het eerst in 4 jaar iets ranzigs bij me heeft gegeten .
    Hij lachte btw wat minder hard toen hij de pan in de vullisbak wilde leegkieperen en de pan dus nog heet was en en al die smurrie over zijn voet heenging

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-12-2006 01:54:01 ]
    pi_44268877
    quote:
    Op zaterdag 9 december 2006 01:53 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Btw voor het eerst in mijn 'kookcarriere', dat iets zo gigantisch mislukt is. BitterMoon kon er gelukkig wel om lachen en zei ook dat hij voor het eerst in 4 jaar iets ranzigs bij me heeft gegeten .
    Hij lachte btw wat minder hard toen hij de pan in de vullisbak wilde leegkieperen en de pan dus nog heet was en en al die smurrie over zijn voet heenging
    volgende keer beter, samen om lachen is volgende keer uit eten.
    De Puta Madre
    pi_44268912
    quote:
    Op zaterdag 9 december 2006 01:57 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

volgende keer beter, samen om lachen is volgende keer uit eten.

Wat had jij eigenlijk gemaakt met dat paardenvlees?
    Ben dol op paardenbiefstuk, vooral op de steengrill met zelfgemaakte rode wijn saus .
      zaterdag 9 december 2006 @ 02:11:29 #228
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_44268995
    quote:

[..]

Wat vreemd joh, van die wijn.

Nou maar goed dat jullie erom konden lachen

Je bent nu toch niet stoofpot-af hè?
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_44269040
    quote:
    Op zaterdag 9 december 2006 02:11 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Je bent nu toch niet stoofpot-af hè?
    Neeeee natuurlijk niet, denk jij dan...de winter duurt nog lang .

Alleen ga ik eerst volgende week, geinspireerd door mijn oma, voor het eerst zelf erwtensoep maken. Wie weet komt daar mislukking nr 2 . Daarna g ik weereens een stoofpotje maken uit dit topic
      zaterdag 9 december 2006 @ 12:01:08 #230
    145755 kahaarin
    pi_44272236
    quote:

[..]

Murphy's law, alles wat fout kan gaan gaat dan ook fout!
    Uithuilen en opnieuw beginnen.
    be nice or go away
    pi_44284543
    Ik wil me ook ff melden in dit topic.

Ik heb vanmiddag ook een stoofpot gemaakt, van ingredienten samengesteld uit verschillende recepten hier genoemd:

- rundvlees
    - uien
    - prei
    - paprika
    - champignons
    - courgette
    - kruidnagels
    - laurierblad
    - jeneverbes

Ik heb dit tegen 4 uur opgezet en toen ik om half 6 terugkwam van anderhalf uur bieren op de computerclub rook m'n huis heerlijk. Toen ik het deksel van de pan trok moest ik onwillekeurig wel denken aan de eerste aflevering van Hell's Kitchen: This looks like poodle vomit.

Enniewee, het smaakte prima, en ik heb het gegeten met een beetje rijst.
      zaterdag 9 december 2006 @ 20:37:22 #232
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_44284658
    quote:
    Op zaterdag 9 december 2006 20:34 schreef Tel_R het volgende:
    Ik wil me ook ff melden in dit topic.

Ik heb vanmiddag ook een stoofpot gemaakt, van ingredienten samengesteld uit verschillende recepten hier genoemd:

- rundvlees
    - uien
    - prei
    - paprika
    - champignons
    - courgette
    - kruidnagels
    - laurierblad
    - jeneverbes

Ik heb dit tegen 4 uur opgezet en toen ik om half 6 terugkwam van anderhalf uur bieren op de computerclub rook m'n huis heerlijk. Toen ik het deksel van de pan trok moest ik onwillekeurig wel denken aan de eerste aflevering van Hell's Kitchen: This looks like poodle vomit.

Enniewee, het smaakte prima, en ik heb het gegeten met een beetje rijst.
    O dat zou ik nou nooit durven: weggaan terwijl er iets op het vuur staat.

Bovendien moet je toch steeds proeven en met de pepermolen in de weer en prikken en extra bier toevoegen en nog een keer proeven etc. Ik ben echt wel drie uur zoet hoor, met een stoofpotje
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_44285174
    quote:
    Op zaterdag 9 december 2006 20:37 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

O dat zou ik nou nooit durven: weggaan terwijl er iets op het vuur staat.

Bovendien moet je toch steeds proeven en met de pepermolen in de weer en prikken en extra bier toevoegen en nog een keer proeven etc. Ik ben echt wel drie uur zoet hoor, met een stoofpotje
    Gewoon weggaan als alles op een laag vuurtje staat heb ik echt geen probleem mee. De eerste 2 uur valt er toch weinig te proeven aan een stoofpotje, toch?
      zaterdag 9 december 2006 @ 20:53:19 #234
    10763 popolon
    Fetchez la vache!
    pi_44285271
    Ik maak er ook wel eens eentje met alleen maar vlees en wat kruiden als ik geen inspiratie heb.

En dan gewoon een kilo of twee.

Een uurtje of vier laten gaan en dan opeten, zo simpel en zo lekker.
    Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
    pi_44292746
    quote:
    Op zaterdag 9 december 2006 20:53 schreef popolon het volgende:
    Ik maak er ook wel eens eentje met alleen maar vlees en wat kruiden als ik geen inspiratie heb.

En dan gewoon een kilo of twee.

Een uurtje of vier laten gaan en dan opeten, zo simpel en zo lekker.
    mijn idee, verder maak ik er geen poespas van. flink aanbraden. zooitje erbij wat je wil, en de rest doet t zelf. met wijn kook ik t even heel hoog door,
    2.5 uur is te kort op laag vuur bedoel tegen t koken aan. ongeveer de 4 uur.
    De Puta Madre
    pi_44297174
    Heeft er hier overigens iemand ervaring met het bereiden van stoofpotten op petroleumstelletjes? M'n moeder heeft er nog een paar van m'n oma in de kelder staan en die zou ik graag eens proberen, herinner me de karakteristieke lucht in huis en het gemoedelijke ervan. Ze maakte er volgens mij stoofpeertjes en dat soort dingen in klaar die dan echt 2 dagen ofzo in een pannetje op dat ding stonden. Maar kun je op die manier ook vlees stoven? Het is wel heel lang en heel laag vuur..
      zondag 10 december 2006 @ 16:31:17 #237
    139677 Curiosity
    In the devil's playground
    pi_44305837
    Ik heb nu rundvlees opstaan voor morgen, gewoon op de ouderwetse manier, met een ui, laurierblaadjes, kruidnagel en tot slot ontbijtkoek.
    “Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
      zondag 10 december 2006 @ 17:44:48 #238
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_44308115
    quote:
    Op zondag 10 december 2006 11:59 schreef brrrrrrt het volgende:
    Heeft er hier overigens iemand ervaring met het bereiden van stoofpotten op petroleumstelletjes? M'n moeder heeft er nog een paar van m'n oma in de kelder staan en die zou ik graag eens proberen, herinner me de karakteristieke lucht in huis en het gemoedelijke ervan. Ze maakte er volgens mij stoofpeertjes en dat soort dingen in klaar die dan echt 2 dagen ofzo in een pannetje op dat ding stonden. Maar kun je op die manier ook vlees stoven? Het is wel heel lang en heel laag vuur..
    Dat schijnt het summum te zijn toch?
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_44308382
    quote:
    Hier staat er nog iets over, mét recept :
    http://www.allesvoordekeu(...)rsdraadjesvlees.html
      zondag 10 december 2006 @ 18:03:02 #240
    16266 MissHobje
    Dat zou ik ook zeggen!
    pi_44308641
    quote:
    Ja ik doe niet anders met stoofpotten en peertjes

Gewoon op gas aanbraden etc. en dan overzetten zodra je gaat stoven op het petroleum stel.
    Enne je doet er echt geen 2 dagen over hoor.
    Gewoon 2,5 a 3 uur aanhouden voor een stoofschotel is lang zat.
    Peertjes ben ik ong. een uurtje voor kwijt.
    Ik heb dan een grote variant petroleumstel met 4 vlammen zeg maar.. maar vaak doe ik er maar 1 of soms 2 aan.
    Op die manier kun je het ook lekker laten stoven, gaat nooit te hard wat je soms op gas wel hebt ( vind ik)

Zodra mijn camera werkt probeer ik even een foto te maken van het stel
    [b]Hobbelicious is back!
    [/b]
    pi_44314942
    Aanstaande vrijdag ga ik een of twee van de recepten die hier genoemd zijn gebruiken als ik voor een groep vrienden ga koken (acht man in totaal), ben erg benieuwd hoe het gaat worden...
    Ben zelf altijd wel weg van bijvoorbeeld boeuf bourguignon, maar varkensvlees heb ik nog nooit gestoofd...
    "De dwaling is de moeder van het inzicht."
    "Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
    "If you think education is expensive, try ignorance"
    LinkedIn profiel
    pi_44318967
    quote:
    Op zondag 10 december 2006 22:49 schreef beunkster het volgende:
    Aanstaande vrijdag ga ik een of twee van de recepten die hier genoemd zijn gebruiken als ik voor een groep vrienden ga koken (acht man in totaal), ben erg benieuwd hoe het gaat worden...
    Ben zelf altijd wel weg van bijvoorbeeld boeuf bourguignon, maar varkensvlees heb ik nog nooit gestoofd...
    niet doen, bedoel vakensvlees kun je niet stoven, dat is grillen en gaar. opdienen en klaar.
    neem je een rundvlees recept, dat kun je een dag van te voren opzetten. heel iets anders.
    De Puta Madre
    pi_44323870
    quote:
    Op maandag 11 december 2006 02:24 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

niet doen, bedoel vakensvlees kun je niet stoven, dat is grillen en gaar. opdienen en klaar.
    neem je een rundvlees recept, dat kun je een dag van te voren opzetten. heel iets anders.
    Bij mijn weten is het met hamlappen wel goed te doen, moet je ze alleen niet te lang stoven.
    Maar het kan ook zijn dat ik een stuk varkensfilet haal, dat marineer, aanbraad en in de oven/grill zet, ook op zich geen gek idee...
    LinkedIn profiel
      maandag 11 december 2006 @ 12:03:20 #244
    139677 Curiosity
    In the devil's playground
    pi_44323977
    quote:
    Op maandag 11 december 2006 11:58 schreef beunkster het volgende:

[..]

Bij mijn weten is het met hamlappen wel goed te doen, moet je ze alleen niet te lang stoven.
    Maar het kan ook zijn dat ik een stuk varkensfilet haal, dat marineer, aanbraad en in de oven/grill zet, ook op zich geen gek idee...
    Je hebt ook varkenslappen die min. 70 min moeten stoven, meestal staat dit op de achterkant van de verpakking.
    “Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
    pi_44325270
    deze is bij ons favoriet:stukken sucadelap aanbraden.
    toevoegen: rode wijn, zout en peper, knoflook, laurierblad, rozemarijn
    en een kaneelstokje.
    blikje gepelde tomaat aan stukjes met een beetje vocht
    kleine uitjes frituren in olie (anders vallen ze uit elkaar) erbij doen
    en een klein scheutje azijn
    dit alles een middagje zachtjes laten sudderen.
    lekker met stokbrood en tomaten/komkommer salade.
    o ja, gedroogde pruimen mee laten sudderen is ook niet te versmaden.
      maandag 11 december 2006 @ 17:22:33 #246
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_44330965
    quote:
    Op zaterdag 25 november 2006 07:00 schreef arithaterhorst het volgende:
    Wat een Super OP zeg!

Ben helemaal weg van stoofpotten . Ik maak het zo (moet je wel hangborsten (m/v) voor hebben dus):

Kilo (ofzo) runderlappen in delen aanbraden op flink hoog vuur. Dus echt even dichtschroeien.

Dan in een stoofpan: knoflook (paar teentjes) een halve kilo uien die ik deels in ringen erbij doe en deels snipper. Rundvlees erbij, en zoveel rode wijn dat het vlees onder staat. Boulionblokje erbij. Kaneel, thijm en wat djintan erbij. Laurierblaadje, paar kruidnagels, paar jeneverbessen erbij. 2 ons spekjes erbij. Peper naar smaak.

Na een uur sudderen, een in blokjes gesneden winterwortel erbij. En ik vind het lekker om aardappels af te spoelen (niet schillen dus) en in partjes erbij te doen. Dan neemt helemaal de smaak van de stoofpot aan.

Na nog een uur sudderen twee bakjes champignons erbij. En dan nog een uur ofzo op.

Ik bind altijd met maizena gemixed met stoofpotvocht. Ontbijtkoek ga ik de volgende keer eens proberen (denk dat dat vandaag wordt )

Wat ik ook wel eens doe, is de stoofpot heel erg in laten koken, dat het een soort saus wordt. Dat in een ovenschotel doen met bladerdeeg in reepjes eroverheen en dan een half uurtje in de oven. Een soort Kidney & Ale pie (alleen zit er dan geen kidney en ale in ).
    Deze staat NU op
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_44370928
    Oh!
    Wassie lekker???

Ik ga hem van 't weekeinde maken, komen vrienden eten.
      dinsdag 12 december 2006 @ 21:35:49 #248
    121125 Gimmick
    I am vomit vomiting
    pi_44371989
    quote:
    Op maandag 13 november 2006 16:47 schreef Duderinnetje het volgende:
    Mensen, vrienden, onbekenden,

Wat ziet mijn oog??? Geen stoofpottentopic in CUL?! Schande!
    Vandaar nu eentje.

Och stoofpotten... Ik kan er wel om janken zo dol ben ik erop. Het eten ervan, maar ook de bereiding! Die geur die doordringt tot in elke porie van het huis. Het zacht gepruttel op het fornuis. Het Urenlang Roeren in een Grote Zware Pan met Grote Stukken Weerbarstig Vlees en Hompen Ui en Takkenbossen Kruiden. Ik word er zo tja... óér van. Dan wil ik een schort! Pollepels! Kindermonden om te voeden! Een man die houthakt! Mijn haar in een knot en weldadige hangborsten in een boerse blommenjurk!

Zelf heb ik een stoofpottenrepertoire van 1 stuks. Beschamend schamel voor zo'n stoofpotoervrouw als ik, dat realiseer ik mij terdege. Dus: post allen uw recept!

Het mijne:

Veel Vlees (runderlappen od.), in grote stukken
    Twee uien, in grote stukken
    Twee tenen knoflook, doormidden
    1 forse winterwortel
    1 courgette
    Tijm, selderij, peterselie
    Mosterd, een paar eetlepels
    Twee flesjes bier (oud bruin, Duvel, wat je wilt)
    Suiker, een paar eetlepels
    Een scheut azijn
    Laurier, acht blaadjes
    Kruidnagelen, drie stuks
    Paar jeneverbessen
    Kleine aardappeltjes
    Peper uit de molen
    Zout

Vlees kort aanbraden, en voldoende bier toevoegen. Uien, knoflook, alle kruiden, mosterd, suiker en azijn erbij en de boel een uur laten sudderen (op een echte sudderpit/in de oven). Dan de schijven wortel toevoegen en evt. nog wat bier erbij doen. Na weer een uur schijven courgette erbij doen. Ten slotte de aardappeltjes op de stoofpot leggen en het geheel nog twintig minuten tot een half uur door laten garen. Eet smakelijk
    Dank voor het recept . Zie hier het resultaat. Smaakte heerlijk!

In de pan:

op het bord:
    I am a black hole shitting into the void
      dinsdag 12 december 2006 @ 21:38:00 #249
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_44372086
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 21:12 schreef arithaterhorst het volgende:
    Oh!
    Wassie lekker???

Ik ga hem van 't weekeinde maken, komen vrienden eten.
    Heerlijk! Ik had er, in navolging van alle tips hier, een paar plakken ontbijtkoek doorheen gedaan. Misschien een plak te veel naar mijn smaak, want ik ben absoluut geen zoetekauw. Arty vond het precies goed

Net in de pan:

En klaar om op te scheppen:

Overigens hebben we het vanavond voor de tweede keer gegeten. Nu is er nog wat drab (bij stoofpotten is dat een positief woord ) over en die bewaar ik voor in pasteitjes of zo. Dat was meen ik een tip van Isa
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      dinsdag 12 december 2006 @ 21:38:30 #250
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_44372104
    Jaaaaaa, allemaal foto's
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_44373761
    Ik krijg er honger van, Dude. Ziet er echt lekker uit. Hoeveel ontbijtkoek had je erin gedaan?
    Ik wilde dat van 't weekeinde ook proberen.

En meestal vind ik het de volgende dag lekkerder, zoals bij erwtensoep .
    pi_44373909
    Hier thuis gaan we even een stoofpotjespauze inlassen. Mijn moeder was de laatste dagen goed op dreef en vanavond heb ik al mijn 4e stoof in twee weken op. Nu is het lekker, maar van de 14 dagen 8 dagen stoofpotjes eten is voor mij iets té.
    Over twee weken mag ze weer.
    Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
    And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
    We'd all be like: "I know this one!"
      dinsdag 12 december 2006 @ 22:27:04 #253
    145755 kahaarin
    pi_44374175
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 21:38 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Heerlijk! Ik had er, in navolging van alle tips hier, een paar plakken ontbijtkoek doorheen gedaan. Misschien een plak te veel naar mijn smaak, want ik ben absoluut geen zoetekauw. Arty vond het precies goed

Net in de pan:
    [afbeelding]
    [afbeelding]

Overigens hebben we het vanavond voor de tweede keer gegeten. Nu is er nog wat drab (bij stoofpotten is dat een positief woord ) over en die bewaar ik voor in pasteitjes of zo. Dat was meen ik een tip van Isa
    Oeh, in een pasteitje, de ingredienten even kort met de staafmixer iets fijner maken, niet babyvoedselfijn maar gewoon iets meer doorelkaar en dan een scheutje koksroom! Jummie, dit doe ik meestal met de stoofpot die ik overhoud van oud en nieuw, dan maak ik altijd een beetje een speciale, met lam of fijne rib en echte bourgognewijn.
    De volgende dag is toch iedereen brak en duf dus zoiets is dan precies goed als brunch oid.
    be nice or go away
    pi_44375953
    Ziet er lekker uit, en ik ben ook gek op foto's
    Klinkt lekker allemaal... ook dat pastei idee

Oh en dude, nu is je mooie nieuwe kooktoestel vies
    Maakt die stoere houthakker dat schoon met ontbloot bovenlijf, waar de pareltjes zweet dan op zijn rug van staan
    pi_44376139
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 21:38 schreef Duderinnetje het volgende:
    [afbeelding]
    Ziet er tof uit Binnenkort ook maar eens maken denk ik
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
      woensdag 13 december 2006 @ 10:41:50 #256
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_44384920
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 23:07 schreef Bluezz het volgende:
    Ziet er lekker uit, en ik ben ook gek op foto's
    Klinkt lekker allemaal... ook dat pastei idee

Oh en dude, nu is je mooie nieuwe kooktoestel vies
    Maakt die stoere houthakker dat schoon met ontbloot bovenlijf, waar de pareltjes zweet dan op zijn rug van staan
    Nee die stoere houthakker moet altijd net een bizon schieten of zo, als dat soort klusjes opduiken

@ kahaarin: tip van het scheutje room is genoteerd
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      woensdag 13 december 2006 @ 12:52:55 #257
    12005 Acathla
    Go Your Own Way
    pi_44388675
    In plaats van ontbijtkoek ( ) gebruik ik altijd een boterham met flink wat mosterd om de boel een beetje te binden.
    Love will be my strongest weapon
      woensdag 13 december 2006 @ 13:01:20 #258
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_44389025
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 22:16 schreef arithaterhorst het volgende:
    Ik krijg er honger van, Dude. Ziet er echt lekker uit. Hoeveel ontbijtkoek had je erin gedaan?
    Ik wilde dat van 't weekeinde ook proberen.

En meestal vind ik het de volgende dag lekkerder, zoals bij erwtensoep .
    Ik denk een plak of vier. Het bindt wel prachtig
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      woensdag 13 december 2006 @ 16:15:38 #259
    145755 kahaarin
    pi_44395590
    quote:
    Op woensdag 13 december 2006 10:41 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

@ kahaarin: tip van het scheutje room is genoteerd

hebben jullie al eens een boemboe uit een (indonesische) toko gebruikt om kip in te stoven?
    Ajam pedis boemboe aanmaken met 500 cc kippenbouillon en 400 gram kipfilet in blokjes snijden, aanbraden, afblussen met de ajam pedis die je door de bouillon hebt gemixt, wachten tot het weer kookt en dan rustig 45 min zachtjes laten pruttelen met het deksel op de pan, serveren met rijst en een komkommer/tomaat sla. ook errug goed te eten.
    be nice or go away
    pi_44399956
    Die tokomengsel zijn echt lekker!

Wat ik ook erg lekker vind: een stoof met hamlappen in plaats van runder. Blijft sappiger. En dan inderdaad met frieten, zoals ik eerder las in dit topic. Jammie!
    quote:
    Op woensdag 13 december 2006 16:15 schreef kahaarin het volgende:

[..]

hebben jullie al eens een boemboe uit een (indonesische) toko gebruikt om kip in te stoven?
    Ajam pedis boemboe aanmaken met 500 cc kippenbouillon en 400 gram kipfilet in blokjes snijden, aanbraden, afblussen met de ajam pedis die je door de bouillon hebt gemixt, wachten tot het weer kookt en dan rustig 45 min zachtjes laten pruttelen met het deksel op de pan, serveren met rijst en een komkommer/tomaat sla. ook errug goed te eten.
    Meen je dat nou?
      woensdag 13 december 2006 @ 21:14:06 #261
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_44405565
    En zie wat dit topic allemaal teweeg brengt!

Nederlandse vrouwen krijgen grotere borsten
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      woensdag 13 december 2006 @ 21:46:16 #262
    79262 Dwersdriever
    pi_44407015
    quote:
    Op woensdag 13 december 2006 18:24 schreef Lolbroek... het volgende:
    Die tokomengsel zijn echt lekker!

Wat ik ook erg lekker vind: een stoof met hamlappen in plaats van runder. Blijft sappiger. En dan inderdaad met frieten, zoals ik eerder las in dit topic. Jammie!
    [..]
    Ben ik dan de enige die lamsvlees het meest geschikt vind?
    We Came A Long Time Ago
      woensdag 13 december 2006 @ 21:46:58 #263
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_44407047
    quote:
    Op woensdag 13 december 2006 21:46 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Ik zelf lust het niet, lam.
    Maar het is vast heel zacht en mals
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_44410862
    quote:
    Op woensdag 13 december 2006 21:46 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ik zelf lust het niet, lam.
    Maar het is vast heel zacht en mals
    na een schapenvlees pot durf ik er niet aan te beginnen, schapenvlees ruikt naar natte hond, misschien van een lam nog niet, maar bij die geur zat ik te kokhalzen.
    lamscotteletjes vind ik wel weer lekker.
    De Puta Madre
    pi_44410940
    lam is veeeeel lekkerder dan schaap. schaap is taai, dor en oud en muf.
    lam is jong, mals, huppelig en lekker
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
    pi_44411108
    quote:
    Op woensdag 13 december 2006 23:13 schreef DarkElf het volgende:
    lam is veeeeel lekkerder dan schaap. schaap is taai, dor en oud en muf.
    lam is jong, mals, huppelig en lekker
    ik zie...ik zie... een jonge god voor me van 19 .
    ik snap t verschil. logisch toch?
    De Puta Madre
    pi_44411140
    heel logisch
    ♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
    pi_44411340
    quote:
    Op woensdag 13 december 2006 23:18 schreef DarkElf het volgende:
    heel logisch
    bij de rest maakt t niet veel uit of t oud of jong is, bedoel in een stoofpot, oude paarden gaan ook naar de slager,
    oude kippen gaan in de soep, en kerst konijnen uit t aziel worden ook wel gaar, zonder de stank van jaren. maar de reuk van schaap is erg apart sterk zweterig, net als vlees van een varkensbeer, zeer afstotend.
    De Puta Madre
    pi_44411439
    quote:
    Op woensdag 13 december 2006 21:46 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Echt niet Lamsstoofpotjes Hoewel runderlappen het ook goed doen
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
    pi_44411903
    quote:
    Op woensdag 13 december 2006 23:27 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Echt niet Lamsstoofpotjes Hoewel runderlappen het ook goed doen
    lamsvlees zie ik eigenlijk nooit in de winkelsupermarkt. wel de bekende coteletjes, voor stoofpotjes neem ik rund of paardevlees. deze week ga ik ... Kom bij Bij Achmed !!!!!!!!!...... die verkopen t wel. Heistraat, turkse slager, als die al niet weg is.
    De Puta Madre
    pi_44416272
    quote:
    Op woensdag 13 december 2006 23:41 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

lamsvlees zie ik eigenlijk nooit in de winkelsupermarkt.
    Klopt Ik haal meestal lamsschouder bij de turkse slagerij. Goed te betalen en ik heb nog geen klachten gehad over het vlees. Ik moet alleen zelf de boel van bot ontdoen.
      donderdag 14 december 2006 @ 10:52:33 #272
    19246 xJapser
    VBV De Graafschap o/
    pi_44418935
    Wat voor pan kan je hiervoor t beste gebruiken als je geen stoofpan hebt?
    "Is that what happens to us? A life of conflict with no time for friends...
    ...so that when it is done, only our enemies leave roses."
    pi_44419314
    quote:
    Op donderdag 14 december 2006 10:52 schreef xJapser het volgende:
    Wat voor pan kan je hiervoor t beste gebruiken als je geen stoofpan hebt?
    Ik deed het vroeger wel eens in een hapjespan
      donderdag 14 december 2006 @ 11:15:13 #274
    145755 kahaarin
    pi_44419429
    quote:
    Op donderdag 14 december 2006 11:10 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ik deed het vroeger wel eens in een hapjespan
    Een kookpan met een dikke bodem kan ook, als je het vlees eerst aanbraad in een koekepan, het maakt eigenlijk niet zoveel uit als je het maar rust en tijd gunt.
    be nice or go away
      donderdag 14 december 2006 @ 12:28:25 #275
    12005 Acathla
    Go Your Own Way
    pi_44421464
    Wat helpt er naast suiker/peperkoek nog om de biersmaak te minderen in je stoverij? Meer uien gebruiken?
    Love will be my strongest weapon
      donderdag 14 december 2006 @ 12:42:14 #276
    55709 Stereotomy
    Mens sana in corpore sano
    pi_44421901
    Minder bier gebruiken
    Confidence through competence
      donderdag 14 december 2006 @ 19:15:06 #277
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_44434014
    quote:
    Op donderdag 14 december 2006 11:15 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Een kookpan met een dikke bodem kan ook, als je het vlees eerst aanbraad in een koekepan, het maakt eigenlijk niet zoveel uit als je het maar rust en tijd gunt.
    en een deksels hebt op er op te doen zodat het kan stoven
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
      donderdag 14 december 2006 @ 19:26:16 #278
    145755 kahaarin
    pi_44434381
    quote:
    Op donderdag 14 december 2006 19:15 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

en een deksels hebt op er op te doen zodat het kan stoven
    Daar ga ik van uit bij een kookpan.
    be nice or go away
    pi_44434570
    Oei!!! Sucadelapjes in de aanbieding bij de C1000: Een kilo voor 6 ¤

Dat wordt smikkelen zaterdag of zondag! (of waarom eigenlijk niet zaterdag én zondag )
    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
    pi_44441984
    Vandaag ook heerlijk gesmikkeld:

Ingrediënten:

900 g riblappen
    bakje magere spekreepjes
    1 runderschenkel met been
    1 pot vleesfond of 350 ml bouillon

2 uien
    1 winterpeen
    1 potje zilveruitjes
    2 laurierblaadjes
    2 takjes rozemarijn
    5 takjes tijm
    1 teentje knoflook, gepeld en geplet
    1-2 gedroogde chilipepertjes
    1 bakjes champignons (a 175 g)
    450 gram krieltjes

3/4 fles rode wijn

Spekjes aanbraden, uit de pan halen, in het spekvet de in stukken gesneden riblappen aanbraden, ook uit de pan halen, in deze pan de in stukken gesneden peen en ui aanbraden. Dan wijn erbij doen, vleesfond erbij, riblappen erbij, schenkel erbij, zilveruitjes afspoelen en erbij doen, laurierblaadjes erbij, rozemarijn en tijm samen gebonden erbij, knoflook ook, chilipepertjes erin verkruimelen. Uurtje laten pruttelen, spekjes erbij doen, uurtje laten pruttelen, champignons erbij, samen met de krieltjes, half uurtje laten pruttelen. Schenkel eruit, vlees eraf snijden en er weer bij doen, kruidentakjes eruit, net zoals de laurierblaadjes en de knoflook, eten maar!

Een beetje van de allerhande en een beetje van mezelf, was heerlijk en de vriezer zit weer vol
    It's not a beer belly, it's a fuel tank for a sex machine!
      vrijdag 15 december 2006 @ 10:16:49 #281
    145755 kahaarin
    pi_44449286
    quote:
    Op donderdag 14 december 2006 22:56 schreef Cybersailor het volgende:
    Vandaag ook heerlijk gesmikkeld:

Ingrediënten:

900 g riblappen
    bakje magere spekreepjes
    1 runderschenkel met been
    1 pot vleesfond of 350 ml bouillon

2 uien
    1 winterpeen
    1 potje zilveruitjes
    2 laurierblaadjes
    2 takjes rozemarijn
    5 takjes tijm
    1 teentje knoflook, gepeld en geplet
    1-2 gedroogde chilipepertjes
    1 bakjes champignons (a 175 g)
    450 gram krieltjes

3/4 fles rode wijn

Spekjes aanbraden, uit de pan halen, in het spekvet de in stukken gesneden riblappen aanbraden, ook uit de pan halen, in deze pan de in stukken gesneden peen en ui aanbraden. Dan wijn erbij doen, vleesfond erbij, riblappen erbij, schenkel erbij, zilveruitjes afspoelen en erbij doen, laurierblaadjes erbij, rozemarijn en tijm samen gebonden erbij, knoflook ook, chilipepertjes erin verkruimelen. Uurtje laten pruttelen, spekjes erbij doen, uurtje laten pruttelen, champignons erbij, samen met de krieltjes, half uurtje laten pruttelen. Schenkel eruit, vlees eraf snijden en er weer bij doen, kruidentakjes eruit, net zoals de laurierblaadjes en de knoflook, eten maar!

Een beetje van de allerhande en een beetje van mezelf, was heerlijk en de vriezer zit weer vol
    Oeh, ook alweer zo lekker, ik geloof alleen dat mijn een beetje is overvoerd met stoofpotjes de laatste tijd....
    be nice or go away
      vrijdag 15 december 2006 @ 13:42:31 #282
    79262 Dwersdriever
    pi_44455648
    quote:
    Op woensdag 13 december 2006 23:41 schreef Killer_Mom het volgende:

[..]

lamsvlees zie ik eigenlijk nooit in de winkelsupermarkt. wel de bekende coteletjes, voor stoofpotjes neem ik rund of paardevlees. deze week ga ik ... Kom bij Bij Achmed !!!!!!!!!...... die verkopen t wel. Heistraat, turkse slager, als die al niet weg is.
    Mijn slager biedt het wel aan, maar tegen een belachelijke prijs. De lokale allochtoon is een goede bron. Vooral bij Marokkaanse slagers is het lamsvlees van prima kwaliteit, zo heb ik gemerkt.

Er zit inderdaad een enorm verschil tussen schapenvlees en lamsvlees. Ik werk ook wel met schaap, maar dat zet ik eerst langere tijd in de marinade voordat ik ermee aan de slag ga.
    We Came A Long Time Ago
      vrijdag 15 december 2006 @ 14:25:00 #283
    145755 kahaarin
    pi_44456936
    quote:
    Op vrijdag 15 december 2006 13:42 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Mijn slager biedt het wel aan, maar tegen een belachelijke prijs. De lokale allochtoon is een goede bron. Vooral bij Marokkaanse slagers is het lamsvlees van prima kwaliteit, zo heb ik gemerkt.

Er zit inderdaad een enorm verschil tussen schapenvlees en lamsvlees. Ik werk ook wel met schaap, maar dat zet ik eerst langere tijd in de marinade voordat ik ermee aan de slag ga.
    Turkse slager idd, een gewone slager heeft vaak geen gewoon lamsstoofvlees en de delicatessenslager is me iets te duur.
    be nice or go away
    pi_44458424
    Ik heb een ander topic geopend over een slow cooker, een apparaat waar stoofpotjes nog malser en lekkerder in zouden worden. Omdat de échte liefhebbers van stoofjes hier zitten, vraag ik hier ook nog maar een keer of iemand ervaring heeft met zo'n apparaat....?
    Meen je dat nou?
      vrijdag 15 december 2006 @ 15:17:09 #285
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_44458474
    quote:
    Op vrijdag 15 december 2006 15:15 schreef Lolbroek... het volgende:
    Ik heb een ander topic geopend over een slow cooker, een apparaat waar stoofpotjes nog malser en lekkerder in zouden worden. Omdat de échte liefhebbers van stoofjes hier zitten, vraag ik hier ook nog maar een keer of iemand ervaring heeft met zo'n apparaat....?
    Wij hebben er wel een kookboek voor!
    Per ongeluk gekocht omdat de recepten er zo lekker uitzagen (en in de gauwigheid zagen we niet dat je er een apparaat voor moest hebben ).
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_44459124
    quote:
    Op vrijdag 15 december 2006 15:15 schreef Lolbroek... het volgende:
    In een vleesfolder die ik bij de slager mee had genomen stond dat ding er ook in met receptjes.
    Ik twijfel nog of ik dat apparaat ga vragen voor mijn verjaardag of een echt grote stoofpan/braadslede.
    pi_44461038
    Vanavond wordt er een uitgebreid diner gemaakt... ik ga als hoofgerecht geen boeuf bourguignon maken (wat ik eerder van plan was), maar een iets gewijzigd recept voor 8 personen:

- 1,5 kilo riblap, in blokjes
    - 20 sjalotjes
    - zoveel rode wijn als nodig is om het vlees af te blussen en helemaal onder te zetten
    - paar takjes verse rozemarijn
    - takje verse thijm
    - mix van gedroogde italiaanse kruiden (lag toevallig in huis... zit onder andere oregano in), in een thee-ei
    - paar teentjes knoflook, grof gehakt
    - bakje (of twee...) kastagnechampignons (ergens tussen de 250 en 500 gram dus)
    - bakje spekblokjes (250 gram)
    - paar plakjes ontbijtkoek om te binden
    LinkedIn profiel
    pi_44483551
    Zo, de spullen op m'n boodschappenlijstje liggen in de koelkast:

kilo sucadelapjes
    bakje spekblokjes
    netje sjalotten (12 ofzo)
    2 winterpenen (toevallig allebei precies even duur )
    bak krieltjes
    champignons
    laurierblaadjes waar ik met de perforator een gaatje in heb gemaakt om een touwtje doorheen te halen
    vleesfond
    wijn
    andere kruiden
    ontbijtkoek

1 vraag... Wanneer gaat de ontbijtkoek erbij, ergens op het eind, of al vroeg tijdens "de stoof" ?

En ik wil het graag met lekkere grote stukken donker brood eten, maar zijn die krieltjes dan wel lekker om mee te stoven, of zal ik ze even apart bakken? Dan kunnen m'n gasten zelf bepalen of ze de aardappeltjes los eten, of ook op brood doen....
    Mijn foto's op Flickr!
    [b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
    Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
    pi_44750708
    quote:
    Op maandag 13 november 2006 16:47 schreef Duderinnetje het volgende:
    Zelf heb ik een stoofpottenrepertoire van 1 stuks. Beschamend schamel voor zo'n stoofpotoervrouw als ik, dat realiseer ik mij terdege. Dus: post allen uw recept!

Het mijne:

Veel Vlees (runderlappen od.), in grote stukken
    Twee uien, in grote stukken
    Twee tenen knoflook, doormidden
    1 forse winterwortel
    1 courgette
    Tijm, selderij, peterselie
    Mosterd, een paar eetlepels
    Twee flesjes bier (oud bruin, Duvel, wat je wilt)
    Suiker, een paar eetlepels
    Een scheut azijn
    Laurier, acht blaadjes
    Kruidnagelen, drie stuks
    Paar jeneverbessen
    Kleine aardappeltjes
    Peper uit de molen
    Zout

Vlees kort aanbraden, en voldoende bier toevoegen. Uien, knoflook, alle kruiden, mosterd, suiker en azijn erbij en de boel een uur laten sudderen (op een echte sudderpit/in de oven). Dan de schijven wortel toevoegen en evt. nog wat bier erbij doen. Na weer een uur schijven courgette erbij doen. Ten slotte de aardappeltjes op de stoofpot leggen en het geheel nog twintig minuten tot een half uur door laten garen. Eet smakelijk
    Toen ik dit topic eenmaal had gevonden moest ik ook een stoofpot maken. Bovenstaande van Dude staat nu te pruttelen. Het ruikt iig al vreselijk ..... lekker.

Als nagerecht heb ik de chocoladekruimeltaart van Muus

Ik verwacht dat er na het eten alleen nog maar plaats is op de bank om even flink uit te buiken.

Ik zal later posten hoe het heeft gesmaakt
    pi_44751323
    Graag mét foto's
      Licht Ontvlambaar dinsdag 26 december 2006 @ 22:31:57 #291
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_44755725
    quote:
    Vlaamse Stoofpotje

Hoofdgerecht, 4 Personen
    Bereidingstijd: 140 Minuten

Ingredienten
  • 500 gram magere runder(stoof)lapjes
  • 2 grote, in halve ringen gesneden, rode uien
  • 80 gram boter of margarine
  • 1 flesje bokbier
  • 2 laurierblaadjes
  • 2 kruidnagels
  • sap van 1 citroen,
  • 2 plaken ontbijtkoek of kruidkoek van 1 cm
  • 4 fijngehakte gemberbolletjes
  • 1 eetlepel gemberpoeder (djahe)
  • zout
  • peper
  • bloem

Bereidingswijze
    Zout, peper en bebloem de stooflapjes en bak ze vervolgens in de hete boter aan weerzijde bruin. Neem ze uit de pan. Fruit in de overgebleven boter vervolgens kort de uien en voeg dan het bier, de laurierblaadjes, kruidnagel gemberpoeder, gemberbolletjes en het citroensap toe. Breng dit aan de kook en doe de stooflapjes terug in de pan. Stoof het geheel op een laag vuur met een gesloten deksel in ongeveer 2 uur. Voeg na ongeveer 1½ uur stoven de in blokjes gesneden ontbijtkoek toe.
  • Erg lekker gegeten... Zo ook UIO_AMS die voor de gelegenheid 2,5 uur in de auto heen en 3 uur in de trein terug gezeten heeft
    You can't start a fire without a spark...
    ♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
    A dirty mind is a joy forever!
    pi_44756255
    Kan er met dat hele stemgebeuren in FEE ook niet een categorie komen wat het lekkerste topic is
      dinsdag 26 december 2006 @ 22:56:55 #293
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_44756339
    Moeten we niet een stoofpotten-meet?

Met een stoofpottenproeverij? - Maar dan zonder uitspugen!!

En een stoofpottenschortverkiezing?

En een verkiezing van de stoofpot-most-likely- to-cause-big-hangtits???
    Snobs have more fun!
    KLIK!
      Licht Ontvlambaar dinsdag 26 december 2006 @ 22:58:22 #294
    7020 Sjeen
    ...gevaarlijke vrouw...
    pi_44756382
    quote:
    Op dinsdag 26 december 2006 22:56 schreef Duderinnetje het volgende:

Met een stoofpotten-proeverij? - Maar dan zonder uitspugen!
    Leuk idee! Nog wel wat stoofideetjes heeft...
    You can't start a fire without a spark...
    ♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
    A dirty mind is a joy forever!
      dinsdag 26 december 2006 @ 22:58:51 #295
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_44756392
    quote:
    Op dinsdag 26 december 2006 22:58 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Leuk idee! Nog wel wat stoofideetjes heeft...
    Lijkt me wel geinig. allemaal een pannetje mee en dan rechauds op tafel en proeven maar
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_44756494
    quote:
    Op dinsdag 26 december 2006 22:56 schreef Duderinnetje het volgende:

Met een stoofpottenproeverij? - Maar dan zonder uitspugen!!

En een stoofpottenschortverkiezing?

En een verkiezing van de stoofpot-most-likely- to-cause-big-hangtits???
    Ik ben voor!!!!

En ik nodig iedereen bij mij uit. Heb 2 eettafels dus dat moet lukken
    pi_44756557
    quote:
    Op dinsdag 26 december 2006 18:26 schreef Bluezz het volgende:
    Graag mét foto's
    Dat is dan niet gelukt, maar het was wel heerlijk. Iets te weinig zout en peper gebruikt. Maar dat heb ik er al bij geschreven
    pi_44756580
    quote:
    Op dinsdag 26 december 2006 22:58 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Lijkt me wel geinig. allemaal een pannetje mee en dan rechauds op tafel en proeven maar
    Dan wil ik nog wel een paar keer oefenen hoor
      dinsdag 26 december 2006 @ 23:11:04 #299
    87509 Duderinnetje
    Miskend decadent
    pi_44756669
    quote:
    Op dinsdag 26 december 2006 23:03 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Ik ben voor!!!!

En ik nodig iedereen bij mij uit. Heb 2 eettafels dus dat moet lukken

Waar zit je ongeveer, in Nederland? Beetje centraal?
    Snobs have more fun!
    KLIK!
    pi_44756678
    quote:
    Op maandag 13 november 2006 18:06 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Als ik er maar dikke hangborsten van wil hebben, is het goed
    haha goeie recepten en deze quote van Duderinnetje is iets voor mn sig
    [b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
    Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
    Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')