abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43361507
quote:
Balkenende: Godsdienstonderwijs op alle scholen

ANP

HILVERSUM - CDA-leider Jan Peter Balkenende wil dat leerlingen in het voortgezet onderwijs verplicht godsdienstles krijgen, ook op openbare scholen.

Hij zegt dat in het tv-programma van Paul Rosenmöller dat de IKON woensdagavond uitzendt.

In het wekelijkse programma zijn interviews met lijsttrekkers van verschillende partijen te zien. Balkenende wijst in de uitzending op de noodzaak dat jongeren meer inzicht krijgen in religies.

‘Of je nu wel of niet gelooft, godsdienstonderwijs is ontzettend belangrijk om te weten wat religie voor mensen betekent, wat verschillen en overeenkomsten zijn. Ik denk dat het noodzakelijk is, ook voor jonge mensen, om dingen in de samenleving te kunnen plaatsen en te kunnen beoordelen.’
volkskrant
Christus-te-paard, zijn de verkiezingsballonnetjes nog niet op?

Maar goed. Godsdienstonderwijs verplicht, ook op openbare scholen. Hoe zou 'ie dat voor zich zien?

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 08-11-2006 16:08:52 (typo) ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43361712
En hij dacht dat openbare scholen dat nu volledig overslaan? Er wordt wel degelijk aandacht besteedt aan religie alleen komen ze allemaal aan bod i.p.v. alleen de christelijke of katholieke. Geeft genoeg inzicht in de verschillen en overeenkomsten lijkt me.
Syllables govern the world
pi_43361894
Me dunkt dat je geen geschiedenisboek kan schrijven zonder het fenomeen 'religie' bij de kop te pakken (hoewel ik laatst las dat veel studenten niet weten wat 'kerstenen' betekent).

Balkenende is ook niet gek - dus hij moet iets anders bedoelen. Een kleine bijbelstudie voor ongelovigen? Zou kunnen natuurlijk.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43362141
Ik heb een alternatief idee:

Verplicht scholen om les te geven in het Christendom, de Islam, en enkele andere levensbeschouwingen, maar stel het zo op dat leerlingen de keuze vrijheid hebben om naar die lessen toe te gaan. Naar mijn mening gaan mensen zich afzetten tegen iets wat verplicht is. Als leerlingen de keuze hebben, dan kijken ze er anders tegenaan. Het komt dan niet zo opdringerig over.

Dat het merendeel van de leerlingen er wellicht voor kiest om niet naar zo'n les toe te gaan is niet erg, daar kunnen ze dan immers zelf voor kiezen. Je zou hooguit reclame voor de les kunnen maken.
pi_43362233
*zucht*
Er gebeurt al het één en ander aan godsdienstonderwijs op openbare scholen, dus wat wil die vent nou? Dit is hetzelfde als voorstellen hardrijders voortaan te gaan flitsen
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_43362300
Flikker eens op met een verplichte God
  woensdag 8 november 2006 @ 16:20:55 #7
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_43362308
Daar ben ik het mee eens, alleen denk ik niet dat dat in de praktijk gaat werken. Godsdienstonderwijs zou namelijk neutraal moeten zijn en ik zie niet goed hoe ze op christelijke scholen neutraal over New Age willen gaan vertellen. Christelijke scholen zouden zich dus ook niet alleen moeten beperken tot wat hen toevallig aan staat, maar ook echt aandacht moeten besteden aan andere godsdiensten en religieuze bewegingen.

Verder vind ik dat het bijzonder onderwijs afgeschaft moet worden, maar om te voorkomen dat er dan een totale aversie jegens gelovigen ontstaat moet je op school wel godsdienstonderwijs geven.
Niet meer actief op Fok!
pi_43362384
Zo JP wil even de twijfelende christenen binnenhalen.
Overigens ben ik wel voor.
  woensdag 8 november 2006 @ 16:23:26 #9
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_43362402
Openbare scholen zijn ontstaan om mensen de keuze te geven, niet blootgesteld te worden aan godsdienst. Dit gaat lijnrecht in tegen de scheiding van Kerk en Staat.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_43362439
De hele point van een openbare school is toch dat je uberhaupt niet naar zulk soort lessen hoeft? Anders had men wel voor een 'gelovige' school gekozen. Open staan om te leren over religies is niks mis mee maar waarom iemand de bijbel laten bestuderen als ie er niks mee heeft. Zodat we allemaal mee kunnen doen aan de Nationale Bijbeltest? Opdringen van het geloof lijkt me dat.
  woensdag 8 november 2006 @ 16:25:20 #11
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_43362472
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Openbare scholen zijn ontstaan om mensen de keuze te geven, niet blootgesteld te worden aan godsdienst. Dit gaat lijnrecht in tegen de scheiding van Kerk en Staat.
Ja, wat je dan dus krijgt is dat godsdienst mensen vreemd is en dat lijkt me geen goede ontwikkeling, want dan wordt het land verdeeld in twee kampen: enerzijds de gelovigen, anderzijds de ongelovigen en beide partijen hebben totaal geen begrip voor elkaar. Dat krijg je namelijk als je kinderen niet vertrouwd maakt met het bestaan van godsdiensten.
Niet meer actief op Fok!
pi_43362488
quote:
Jij als historicus zou moeten weten dat je grote delen van de geschiedenis niet goed uit kan leggen zonder daar religie bij te halen. Het verschil tussen een openbare en speciale school is dat de openbare niet claimt dat een gegeven religie de waarheid is maar dat "vele mensen geloven dat...". Niks mis mee wat mij betreft.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  woensdag 8 november 2006 @ 16:26:48 #13
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_43362516
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:24 schreef reese.com het volgende:
De hele point van een openbare school is toch dat je uberhaupt niet naar zulk soort lessen hoeft? Anders had men wel voor een 'gelovige' school gekozen. Open staan om te leren over religies is niks mis mee maar waarom iemand de bijbel laten bestuderen als ie er niks mee heeft. Zodat we allemaal mee kunnen doen aan de Nationale Bijbeltest? Opdringen van het geloof lijkt me dat.
want godsdienstonderwijs gaat natuurlijk alleen over de Bijbel . Right, jij hebt duidelijk nooit godsdienstlessen gehad.

Overigens heb je op bepaalde scholen een vak Levensbeschouwing en Maatschappij waar je ook een portie godsdienstonderwijs mee krijgt. Een apart vak 'godsdienst' lijkt me dus ook overbodig.
Niet meer actief op Fok!
pi_43362517
Ik pas ervoor dat een of andere atheist of christen mijn kinderen over de Islam gaat vertellen
  woensdag 8 november 2006 @ 16:26:52 #15
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_43362519
Zijn er wel eens openbare scholen die niet wat aan de algemene ontwikkeling op het gebied van religie doen?

Overigens eis ik als pastafari natuurlijk ook dat het FSM behandeld wordt.
pi_43362538
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:18 schreef Mwanatabu het volgende:
*zucht*
Er gebeurt al het één en ander aan godsdienstonderwijs op openbare scholen, dus wat wil die vent nou? Dit is hetzelfde als voorstellen hardrijders voortaan te gaan flitsen
Idd. Al 20 jaar geleden werd op mijn openbare basisschool godsdienstles gegeven, en daar kwamen ook godsdiensten als de islam, het jodendom en boedhisme aaan te pas. Volkomen wereldvreemd voorstel weer (!).
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_43362563
quote:
De Nederlandse maatschappij heeft de godsdienst als fundament, de meeste kwesties van tegenwoordig hebben een verband met godsdienst. Enig inzicht in de godsdiensten lijkt mij daarom geen overbodige luxe.

daarnaast gebeurt het idd al op de meeste scholen, voor zover ik ze ben tegengekomen
pi_43362580
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:26 schreef Viking84 het volgende:

[..]

want godsdienstonderwijs gaat natuurlijk alleen over de Bijbel . Right, jij hebt duidelijk nooit godsdienstlessen gehad.
Nee dat is wat topicstarter opperde dat JP er mee zou bedoelen aangezien openbare scholen allang verschillende godsdiensten aan bod laten komen.
pi_43362618
Onze Grote Voorganger bedoelt vast dat het verplicht moet worden. Net als kleine kinderen die voortaan verplicht moeten spelen. Fijn he, het CDA aan de macht? .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  woensdag 8 november 2006 @ 16:29:59 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_43362631
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:25 schreef Litpho het volgende:

[..]

Jij als historicus zou moeten weten dat je grote delen van de geschiedenis niet goed uit kan leggen zonder daar religie bij te halen. Het verschil tussen een openbare en speciale school is dat de openbare niet claimt dat een gegeven religie de waarheid is maar dat "vele mensen geloven dat...". Niks mis mee wat mij betreft.
De geschiedenis kan prima uitgelegd worden door op het moment dat religie een rol speelt, dat uit te leggen. Balkenende bedoelt hier geen achtergrondinfo, hij bedoelt hier duidelijk gewoon, wat we vroeger "Bijbelles" noemden. En daar pas ik dus voor.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 8 november 2006 @ 16:30:37 #21
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_43362646
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:18 schreef Mwanatabu het volgende:
*zucht*
precies, zal wel weer met de campagne te maken hebben.

Liever heb ik helemaal geen godsdienst waar dan ook, maar goed.
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
pi_43362685
Onderwijs over Levensbeschouwelijke, Maatschappelijke en Culturele zaken is een goed idee..

het maakt leerlingen weerbaarder, leert hen nadenken over de maatschappij en zou ook wel degelijk een maatschappelijke betrokkenheid moeten stimuleren...
Maar ikzelf zou meer zien in het combineren van dit alles in het vak Geschiedenis...

Die zou dan aan de pure feitelijke kennis ook zaken als 'debateren' moeten koppelen en meer moeten doen aan de relavantie voor hedendaagse zaken van geschiedkunde.

Enkel speciale scholen die bewust kiezen voor een levensbeschouwelijke insteek zouden moeten doen aan het leren van deze levensbeschouwing aan hun lerlingen, maar dat zou dan de bewuste keuze zijn van mensen die ervoor kiezen die school te bezoeken (en het zou verder ook geen steun van de overheid moeten krijgen, ook niet om die levensbeschouwingen te 'reguleren')
  woensdag 8 november 2006 @ 16:32:45 #23
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_43362711
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

De geschiedenis kan prima uitgelegd worden door op het moment dat religie een rol speelt, dat uit te leggen. Balkenende bedoelt hier geen achtergrondinfo, hij bedoelt hier duidelijk gewoon, wat we vroeger "Bijbelles" noemden. En daar pas ik dus voor.
Dat haal ik er niet uit:
quote:
‘Of je nu wel of niet gelooft, godsdienstonderwijs is ontzettend belangrijk om te weten wat religie voor mensen betekent, wat verschillen en overeenkomsten zijn
pi_43362751
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:32 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dat haal ik er niet uit:
[..]
Ik ook niet, maar er wordt terecht vermeld dat als Balkenende de mildere versie bedoeld hij minimaal vijfentwintig jaar achter de feiten aanhobbelt.
pi_43362807
Ik heb nooi thet genoegen mogen smaken, maar hoe zit het nu op Christelijke scholen? Wordt daar alleen Christelijke godsdienstles gegeven of komen daar ook bijv. de Islam (objectief en uitgebreid) aan bod?
  woensdag 8 november 2006 @ 16:36:18 #26
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_43362817
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:28 schreef reese.com het volgende:

[..]

Nee dat is wat topicstarter opperde dat JP er mee zou bedoelen aangezien openbare scholen allang verschillende godsdiensten aan bod laten komen.
misschien bedoelde hij dat wel, maar hij zegt dat niet (en ik geloof eigenlijk ook niet dat hij dat bedoelt, want volgens mij is het best een geschikte gozer die dondersgoed in de gaten heeft dat zijn religie net zoveel bestaansrecht heeft als andere religies).
Niet meer actief op Fok!
pi_43362839
Mijn tegenvoorstel is uiteraard evolutietheorie en uitgebreide seksuele voorlichting die ook homoseksualiteit omvat op bijzonder onderwijs
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_43362852
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:35 schreef Jarno het volgende:
Ik heb nooi thet genoegen mogen smaken, maar hoe zit het nu op Christelijke scholen? Wordt daar alleen Christelijke godsdienstles gegeven of komen daar ook bijv. de Islam (objectief en uitgebreid) aan bod?
Middelbare school wel. Wel met name de Abrahamitische godsdiensten, maar zowel Boeddhisme als Hindoeisme zijn de revue gepasseerd.
pi_43362862
quote:
Yep. De meeste christelijke scholen zijn dat voornamelijk in traditie en naam.
pi_43362892
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:37 schreef Litpho het volgende:

[..]

Middelbare school wel. Wel met name de Abrahamitische godsdiensten, maar zowel Boeddhisme als Hindoeisme zijn de revue gepasseerd.
Maar was dat dan in een rijtje van 'welke godsdiensten zijn er allemaal' of werd het ook echt inhoudelijk behandeld?
  woensdag 8 november 2006 @ 16:40:54 #31
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_43362976
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:16 schreef FonsvdB het volgende:
Ik heb een alternatief idee:

Verplicht scholen om les te geven in het Christendom, de Islam, en enkele andere levensbeschouwingen, maar stel het zo op dat leerlingen de keuze vrijheid hebben om naar die lessen toe te gaan. Naar mijn mening gaan mensen zich afzetten tegen iets wat verplicht is. Als leerlingen de keuze hebben, dan kijken ze er anders tegenaan. Het komt dan niet zo opdringerig over.

Dat het merendeel van de leerlingen er wellicht voor kiest om niet naar zo'n les toe te gaan is niet erg, daar kunnen ze dan immers zelf voor kiezen. Je zou hooguit reclame voor de les kunnen maken.
Met hetzelfde argument kun je vervolgens alle lessen optioneel maken. Kijken hoeveel les de gemiddelde leerling gaat volgen ... Mmm, dan kunnen we direct het begrip "spijbelen" afschaffen, het is geen probleem meer, maar gewoon een keuze van de leerling.

Net zoals "wij" het zinnig vinden dat scholen les geven in taal, rekenen, geschiedenis en aardrijkskunde, denk ik dat "wij" onderwijs in verschillende religieuze stromingen aan dat pakket zouden moeten toevoegen. Wat inzicht in hoe geloof mensen beinvloed, en wat de meest gebruikelijke religies willen dat hun gelovigen doen en laten, kan nuttig zijn voor onderling begrip. Dit mag echter niet in confessionele scholen dan vervangen worden door een pure training in die specifieke religie, die vaak gepaard gaat met een zeer scheve weergave van wat concurrerende religies voorstaan (moslim-scholen dragen hele verwrongen ideeen uit over wat het christendom inhoudt, christelijke scholen willen nog wel eens hele rare interpretaties van new age, wicca enz. voorstellen).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_43362997
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:38 schreef Jarno het volgende:

[..]

Maar was dat dan in een rijtje van 'welke godsdiensten zijn er allemaal' of werd het ook echt inhoudelijk behandeld?
Nee, inhoudelijk. Een les of vijf per godsdienst (dus nou ook weer niet bijzonder diepgaand). Net genoeg om er per vogelvlucht doorheen te gaan, maar bijv. Vishnu en Ganesha zijn de revue gepasseerd, evenals de vlucht van Mohammed naar Medina.
pi_43362998
quote:

[..]

Geschiedenis, tradities, verspreiding etc. maar goed, hoe uitgebreid kan je ergens op ingaan in de onderbouw van een middelbare school?
  woensdag 8 november 2006 @ 16:42:00 #34
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_43363019
quote:

[..]

Ik heb het weinig inhoudelijk gekregen, een beetje wat de symbolen zijn, waar de meeste aanhangers wonen en dat Hindoeisten in reincarnatie geloven. Daar hield het wel een beetje mee op, al ging het zelfs bij het Christendom eigenlijk nergens over op m'n Christelijke middelbare school. Nutteloze uren eigenlijk, nu ik terugkijk.
  woensdag 8 november 2006 @ 16:44:19 #35
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_43363099
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:03 schreef reese.com het volgende:
En hij dacht dat openbare scholen dat nu volledig overslaan? Er wordt wel degelijk aandacht besteedt aan religie alleen komen ze allemaal aan bod i.p.v. alleen de christelijke of katholieke.
Ook op een Katholieke school komen ze gewoon "allemaal" aan bod hoor.
Hoe het bij andere scholen zit weet ik niet.
[KNE]-Mod
pi_43363139
quote:
Op woensdag 8 november 2006 15:57 schreef sigme het volgende:

[..]

volkskrant

Maar goed. Godsdienstonderwijs verplicht, ook op openbare scholen. Hoe zou 'ie dat voor zich zien?
Algemeen

Beetje info over Calvijn beetje Luther Beetje Rooms, Beetje Mohammed, Budha, Vishnu etc
Gewoon algemene religieuze kennis

[ Bericht 5% gewijzigd door Sidekick op 08-11-2006 17:59:47 (\'offtopic\' plaatje weggehaald) ]
Call me black
pi_43363182
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:44 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Ook op een Katholieke school komen ze gewoon "allemaal" aan bod hoor.
Hoe het bij andere scholen zit weet ik niet.
Die was ook vrij kort door de bocht, I know. Ik was gewoon zeer verbaasd omdat het er toch erg op lijkt dat JP iets voorstelt dat enigszins achter de feiten aanloopt.
pi_43363259
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:40 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Met hetzelfde argument kun je vervolgens alle lessen optioneel maken. Kijken hoeveel les de gemiddelde leerling gaat volgen ... Mmm, dan kunnen we direct het begrip "spijbelen" afschaffen, het is geen probleem meer, maar gewoon een keuze van de leerling.

Net zoals "wij" het zinnig vinden dat scholen les geven in taal, rekenen, geschiedenis en aardrijkskunde, denk ik dat "wij" onderwijs in verschillende religieuze stromingen aan dat pakket zouden moeten toevoegen. Wat inzicht in hoe geloof mensen beinvloed, en wat de meest gebruikelijke religies willen dat hun gelovigen doen en laten, kan nuttig zijn voor onderling begrip. Dit mag echter niet in confessionele scholen dan vervangen worden door een pure training in die specifieke religie, die vaak gepaard gaat met een zeer scheve weergave van wat concurrerende religies voorstaan (moslim-scholen dragen hele verwrongen ideeen uit over wat het christendom inhoudt, christelijke scholen willen nog wel eens hele rare interpretaties van new age, wicca enz. voorstellen).
Wellicht kun je een algemeen vak Levensbeschouwingen verplicht stellen waarin alles globaal aan de orde komt, en daarnaast een keuzevak voor als leerlingen meer willen weten over het Christendom, de Islam en de andere levensbeschouwingen. Voor religie, omdat sommige mensen zich er juist tegen afzetten en dit bij verplichting alleen maar meer kan worden, zou ik niet de verplichte koers willen varen.
pi_43363335
Ben je me weer voor sigme
  woensdag 8 november 2006 @ 16:51:59 #40
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_43363348
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:46 schreef reese.com het volgende:

[..]

Die was ook vrij kort door de bocht, I know. Ik was gewoon zeer verbaasd omdat het er toch erg op lijkt dat JP iets voorstelt dat enigszins achter de feiten aanloopt.
Daar heb je wel gelijk in. Als hij zegt dat het een vast onderdeel moet zijn, tenminste van een soort "maatschappijleer" dan zou ik hem wel kunnen volgen, maar volgens mij gebeurd dat dus inderdaad al.
[KNE]-Mod
pi_43363459
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:51 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Daar heb je wel gelijk in. Als hij zegt dat het een vast onderdeel moet zijn, tenminste van een soort "maatschappijleer" dan zou ik hem wel kunnen volgen, maar volgens mij gebeurd dat dus inderdaad al.
Precies mijn idee.
pi_43364087
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:51 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Volgens mij ook, ja. Op openbare scholen zijn ze echt wel zo realistisch verschillende godsdiensten te behandelen. Gewoonweg omdat religies nou eenmaal deel uitmaken van het leven, ongeacht of je gelovig bent. Iedereen krijgt er nou eenmaal mee te maken.

Dus moet Balkenende bijna wel bedoelen dat er dieper op de materie ingegaan moet worden dan nu nog gedaan wordt.

Daar valt op zich wel iets voor te zeggen, op voorwaarde dat dat niet betekent dat die extra aandacht voor godsdienst puur ingevuld zou moeten worden met het lezen van de bijbel. Als er echter in het algemeen meer over elkaars religies (en ik schaar daar in deze zin ook het atheïsme even onder) wordt bijgebracht, zou dat wellicht tot meer onderling begrip kunnen leiden en tot minder onenigheden.
pi_43364448
quote:
Ik heb op een christelijke (protestantse basisschol gezeten. Wij kregen in groep 7 en 8 ook allemaal info over andere religies als Hindoeïsme, Boeddhisme, Islam etc.
Het enige verschil volgens mij met openbare scholen was dat wij maandagochtend een opening hadden met de hele school, waarin een verhaal werd verteld en wat kanttekeningen erbij enzo...
Daarnaast elke ochtend in de klas een stukje uit een verhaal voorgelezen.
Verder hadden we dan nog dat we elke week een psalm of gezang moesten leren. Maar verder geen verschillen volgens mij..
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  woensdag 8 november 2006 @ 17:46:06 #44
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43365109
quote:
Over wereldvreemd gesproken . Alles (islam, hindoeïsme, natuurgodsdiensten etc.) werd bij mij gewoon objectief behandeld. Het verschil tussen openbare en niet-openbare scholen is niet zo schrikbarend groot en is alleen maar kleiner geworden de afgelopen decennia.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_43365287
quote:

[..]

volkskrant

Welke godsdients krijgen we dan.

Gereformeerd

Protestant

Katholiek

Islamitische strooming Wahabisme of Sjiitische
pi_43365376
quote:
Op woensdag 8 november 2006 17:46 schreef Falco het volgende:

[..]

Over wereldvreemd gesproken . Alles (islam, hindoeïsme, natuurgodsdiensten etc.) werd bij mij gewoon objectief behandeld. Het verschil tussen openbare en niet-openbare scholen is niet zo schrikbarend groot en is alleen maar kleiner geworden de afgelopen decennia.
Ik heb op mijn rooms katholieke mavo niks geleerd over andere geloven tijdens godsdienst les of maatschappij leer.
pi_43365411
quote:
Op woensdag 8 november 2006 17:50 schreef yeremy het volgende:

[..]

Welke godsdients krijgen we dan.

Gereformeerd

Protestant

Katholiek

Islamitische strooming Wahabisme of Sjiitische
neuh, gewoon net als nu, elk kwartaal een nieuwe godsdienst, en daarbinnen de stromingen die worden uitgelegd. Alleen dan wat diepgaander dan nu het geval is. Dit alles zodat kinderen beter begrijpen waarom hun medemensen soms zo vreemd reageren op bepaalde gebeurtenissen
pi_43365448
quote:
Op woensdag 8 november 2006 17:52 schreef yeremy het volgende:

[..]

Ik heb op mijn rooms katholieke mavo niks geleerd over andere geloven tijdens godsdienst les of maatschappij leer.
mavo hè... Ik heb op mijn christelijk havo gewoon over alles wat geleerd Denk zelfs het meeste over de Islam
  woensdag 8 november 2006 @ 17:58:43 #49
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_43365576
Ik ben het met Balkenende eens. Godsdienst is belangrijk in historisch en cultureel opzicht, en dient behandeld te worden op alle scholen. Maar, is dat al niet het geval?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_43365608
quote:
Op woensdag 8 november 2006 17:55 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

mavo hè... Ik heb op mijn christelijk havo gewoon over alles wat geleerd Denk zelfs het meeste over de Islam
Ik heb daarna Havo gedaan.

Maar was oecamenische school (ik schrijf verkeerd)

Maar heb daar verder niks over gehad.

Later pas krijg je te horen dat het eigenlijk allemaal het zelfde geloof is jodendom christendom islam.

Allemaal in de lijn van aardsVader Abraham (ibrahim)

(volgens mij is vasten in het christendom rond de zelfde tijd als de islam, alleen doen we er niet meer echt aan)

En in de Islam jesus een profeet
pi_43366482
Ik wil dat ze dan ook hans en grietje, doornroosje en de gelaarsde kat moeten kunnen bestuderen. Dat zijn net zo'n grote sprookjes als alle godsdiensten op deze aardkloot. Alleen worden hier dieren aanbeden ipv fictieve personen.
Free people own guns! Slaves do not!
  woensdag 8 november 2006 @ 18:38:01 #52
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_43366996
quote:
Op woensdag 8 november 2006 18:24 schreef Vampier het volgende:
Ik wil dat ze dan ook hans en grietje, doornroosje en de gelaarsde kat moeten kunnen bestuderen.
Gebeurt dat al niet op de basisschool?
  woensdag 8 november 2006 @ 18:44:20 #53
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_43367205
Balkenende wil dat op alle scholen verplicht godsdienstles wordt gegeven "wat het begrip in de maatschappij moet verbeteren".

Bron Radio10gold nieuws van 18.30 h.

Als kinderen verplicht les moeten krijgen over "goden" dan waarom niet over kaboutertjes en elfjes.

Weet Balkenende gelijk wat sommige mensen over zijn religies vinden.

Edit 19:37 h

www.rkk.nl
quote:
Balkenende: verplicht godsdienstles op alle scholen
Hilversum (ANP/IKON) 8 november 2006 - CDA-leider Jan Peter Balkenende wil dat leerlingen in het voortgezet onderwijs verplicht godsdienstles krijgen, ook op openbare scholen. Hij zegt dat in het tv-programma van Paul Rosenmöller dat de IKON vanavond uitzendt.

Noodzaak
In het wekelijkse IKON-programma zijn interviews met lijsttrekkers van verschillende partijen te zien. Balkenende wijst in de uitzending op de noodzaak dat jongeren meer inzicht krijgen in religies. "Wat ik concreet wil veranderen is dat kennis van religies een verplicht onderdeel is van het onderwijs."

Betekenis
“Of je nu wel of niet gelooft, godsdienstonderwijs is ontzettend belangrijk om te weten wat religie voor mensen betekent, wat verschillen en overeenkomsten zijn. Ik denk dat het noodzakelijk is, ook voor jonge mensen, om dingen in de samenleving te kunnen plaatsen en te kunnen beoordelen”, aldus Balkenende tegen Rosenmöller.

Reactie GroenLinks
Volgens GroenLinks-leider Femke Halsema schendt Balkenende met zijn voorstel de vrijheid van onderwijs. "Die vrijheid houdt in dat ouders kunnen kiezen of ze al dan niet godsdienstig onderwijs willen voor hun kind. Balkenende schaft in feite het openbaar onderwijs af en wil alleen nog bijzonder onderwijs."

Hoog in de bol
Halsema constateert verder dat de CDA-leider de laatste dagen het ene na het andere breekpunt formuleert. Eerst hypotheekrenteaftrek en kinderopvang. Gisteravond voegde hij daar voor de EO-camera nog de vrijheid van onderwijs aan toe. "Het CDA manoevreert zich in een geïsoleerde positie", aldus Halsema. "Ze krijgen het wat hoog in de bol."

[ Bericht 71% gewijzigd door Akkersloot op 08-11-2006 19:37:08 ]
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  woensdag 8 november 2006 @ 18:49:04 #54
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_43367379
Dan stem je toch geen CDA. Topic busted.
Lang leve mij! *O*
pi_43367415
Balkenende probeert kiezertjes bij de christenunie weg te kapen, verder een dom plan. Onze christen-fascist.
pi_43367554
Tuurlijk, het is belangrijk om over godsdiensten te leren, algemene kennis heet dat.
Dat jij nu dom wilt blijven...
pi_43367632
quote:
Op woensdag 8 november 2006 18:52 schreef joachim87 het volgende:
Tuurlijk, het is belangrijk om over godsdiensten te leren, algemene kennis heet dat.
daar is het vak maatschappijleer goed genoeg voor,
speciaal godsdienstles is ernstig overbodig, vooral omdat er dan wordt gefocust op 1 godsdienst
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
pi_43367635
quote:
Precies

Objectief godsdienst onderwijs is nodig, algemene ontwikkeling enzo.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  woensdag 8 november 2006 @ 18:55:31 #59
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_43367670
quote:
Op woensdag 8 november 2006 18:44 schreef Akkersloot het volgende:
Balkenende wil dat op alle scholen verplicht godsdienstles wordt gegeven "wat het begrip in de maatschappij moet verbeteren".

Bron Radio10gold nieuws van 18.30 h.

Als kinderen verplicht les moeten krijgen over "goden" dan waarom niet over kaboutertjes en elfjes.

Weet Balkenende gelijk wat sommige mensen over zijn religies vinden.

Omdat kabouters niet algemeen als geaccepteerd worden beschouwd. Dat komt dat weer omdat men in de goedgelovige tijden nog bang was. God verneukt je als je je leven verneukt.

Bij kabouters was dat niet zo.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_43367748
Wat 'n kuttopictitel. Godsdienst hetzelfde zien als geloof in kaboutertjes is echt niet te geloven hoe dom en kortzichtig.
pi_43367768
quote:
Op woensdag 8 november 2006 18:57 schreef Taurus het volgende:
Wat 'n kuttopictitel. Godsdienst hetzelfde zien als geloof in kaboutertjes is echt niet te geloven hoe dom en kortzichtig.
pi_43367778
Omdat kaboutertjesles er al is Akkersloot.

Bij Nederlands kun je leren over oude sprookjes.
  woensdag 8 november 2006 @ 18:58:42 #63
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_43367785
quote:
Ik ben inmiddels overleden
  woensdag 8 november 2006 @ 19:00:50 #64
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_43367853
quote:
Even advocaat van de duivel spelen: waarom? Leg eens uit?

God hebben we nooit gezien.
Kabouters ook niet.

We hebben de bijbel als woord van God
We hebben Rien Poortvliets boek over de kabouter.
  woensdag 8 november 2006 @ 19:01:58 #65
60090 Akkersloot
pi_43367891
quote:
Is het feit dat ik anti-islam en anti-christendom en anti-jodendom ben te verklaren door het feit dat ik niets over deze religes zou weten ?

"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
  woensdag 8 november 2006 @ 19:03:31 #66
60090 Akkersloot
pi_43367951
quote:
Nee het is Groot Varken die ons in de Grote Beerput zal gooien.
  woensdag 8 november 2006 @ 19:03:38 #67
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_43367955
quote:
Je heb ook mensen die in kaboutertjes geloven hoor :
Ik ben inmiddels overleden
pi_43367958
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:01 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Is het feit dat ik anti-islam en anti-christendom en anti-jodendom ben te verklaren door het feit dat ik niets over deze religes zou weten ?
Ik ben anti-personen-zoals-jij
pi_43367959
Er is toch al levensbeschouwing?
pi_43367993
quote:
Op woensdag 8 november 2006 18:38 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Gebeurt dat al niet op de basisschool?
Jazeker.

En Godsdienst is er volgens mij ook op veel scholen, en indien afwezig, moet er zéker komen. Zeer belangrijk voor de algemene ontwikkeling en voor 't begrip, wat hier nogal ontbreekt zo te zien
  woensdag 8 november 2006 @ 19:05:37 #71
60090 Akkersloot
pi_43368034
quote:
Op woensdag 8 november 2006 18:55 schreef Nembrionic het volgende:
Omdat kabouters niet algemeen als geaccepteerd worden beschouwd. Dat komt dat weer omdat men in de goedgelovige tijden nog bang was. God verneukt je als je je leven verneukt.

Bij kabouters was dat niet zo.
Je hebt het alleen over die vriendelijke kaboutertjes met hun puntmutsen. Je vergeet dus de onzichtbare kaboutertjes.

Femke Halsema heeft al gereageert en noemt het een aanslag op de vrijheid van onderwijs. En terecht.
pi_43368065
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:00 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Even advocaat van de duivel spelen: waarom? Leg eens uit?

God hebben we nooit gezien.
Kabouters ook niet.

We hebben de bijbel als woord van God
We hebben Rien Poortvliets boek over de kabouter.
Ik weet niet eens waar te beginnen. Hier kan geen gezond mens serieus op in gaan volgens mij, ik vind 't in elk geval niet de moeite waard, sorry.
  woensdag 8 november 2006 @ 19:06:41 #73
60090 Akkersloot
pi_43368077
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:03 schreef joachim87 het volgende:
Ik ben anti-personen-zoals-jij
Geef eens antwoord op mijn vraag.
pi_43368088
quote:

[..]

Dus als je niets wist over de Islam kon je er ook niet tegen zijn?
PJ Harvey - This mess we're in (feat. Thom Yorke)
  woensdag 8 november 2006 @ 19:09:01 #75
60090 Akkersloot
pi_43368184
quote:
Heb je nog nooit gehoord van de akties om tuinkabouters te bevrijden en terug te brengen naar het bos.

Maar toegeven, die religieuzen hebben nog nooit mensen vermoord.
pi_43368197
quote:

[..]

Het zegt in elk geval wat over je inlevingsvermogen. Waarom anti? Ik ben zelf ook niet gelovig, maar ik ben absoluut niet anti. Godsdienst heeft, of je dat nou wil of niet, tot voor kort en nog steeds een enorm aandeel gehad in het bestaan van de mens. En als er dan mensen zijn die die fundamenten met 1 stompzinnige opmerking proberen onderuit te halen, dan vind ik dat dom en kortzichtig, en ja, dus onwetend.
pi_43368204
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:06 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Geef eens antwoord op mijn vraag.
yahtzeehooligan was me voor
pi_43368216
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:04 schreef Taurus het volgende:

[..]

Jazeker.

En Godsdienst is er volgens mij ook op veel scholen, en indien afwezig, moet er zéker komen. Zeer belangrijk voor de algemene ontwikkeling en voor 't begrip, wat hier nogal ontbreekt zo te zien
[toetermodus]Dat ís er ahaal [/toetermodus]
  woensdag 8 november 2006 @ 19:09:50 #79
60090 Akkersloot
pi_43368223
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:07 schreef yahtzeehooligan het volgende:
[de knor'an is wel gemakkelijk te begrijpen. Het schrijven van Akkersloot niet ]
Dus als je niets wist over de Islam kon je er ook niet tegen zijn?
zou !
pi_43368310
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:09 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

zou !
Ja, zou. Akkoord.

Maar zou het niet in het belang van rechts Nederland zijn als er wel wordt gedoceerd over bepaalde religies? Waar je niks van af weet, kun je niet tegen zijn.
PJ Harvey - This mess we're in (feat. Thom Yorke)
  woensdag 8 november 2006 @ 19:12:26 #81
60090 Akkersloot
pi_43368335
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:09 schreef Taurus het volgende:

[..]

Het zegt in elk geval wat over je inlevingsvermogen. Waarom anti? Ik ben zelf ook niet gelovig, maar ik ben absoluut niet anti. Godsdienst heeft, of je dat nou wil of niet, tot voor kort en nog steeds een enorm aandeel gehad in het bestaan van de mens. En als er dan mensen zijn die die fundamenten met 1 stompzinnige opmerking proberen onderuit te halen, dan vind ik dat dom en kortzichtig, en ja, dus onwetend.
Waarom wil je dan zelf ontstoken blijven van de kennis dat sommigen het geloof in Allah of God het zelfde zien als het geloof in kaboutertjes en elfjes
pi_43368377
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:09 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

[toetermodus]Dat ís er ahaal [/toetermodus]
Dat zeg ik toch ook?
pi_43368381
Ik vind het ronduit belachelijk, en dat is een understatement
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_43368436
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:13 schreef vosss het volgende:
Ik vind het ronduit belachelijk, en dat is een understatement
En waarom, als ik vragen mag? Het wordt je niet opgelegd, er wordt inzicht in gegeven. Een geloof aanhangen hoeft helemaal niet slecht te zijn, sterker nog, het kan heel veel betekenen voor mensen.
pi_43368454
Eigenlijk zou ik moderne bijbelstudie (met name OT) helemaal niet verkeerd vinden, op een openbare middelbare school, niveau HAVO-VWO-gymnasium. Niet vanuit een of ander religieus oogpunt, maar omdat er zo ontzettend veel naar verwijst in onze cultuur.
  woensdag 8 november 2006 @ 19:16:10 #86
60090 Akkersloot
pi_43368497
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:12 schreef yahtzeehooligan het volgende:
Maar zou het niet in het belang van rechts Nederland zijn als er wel wordt gedoceerd over bepaalde religies? Waar je niks van af weet, kun je niet tegen zijn.
Als iemand pleit voor onderwijs in iets pleit hij voor het onderwijzen van zijn eigen dogma's.

En over de essentie van de islam hoeft echt geen les gegeven worden: Een geesteszieke oversekte pedofiel dacht dat hij een profeet was.

Leren we binnenkort van Balkenende ook dat Paulus de stichter van het christendom was ?

pi_43368526
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:14 schreef Taurus het volgende:

[..]

En waarom, als ik vragen mag? Het wordt je niet opgelegd,
quote:
HILVERSUM - CDA-leider Jan Peter Balkenende wil dat leerlingen in het voortgezet onderwijs verplicht godsdienstles krijgen, ook op openbare scholen.
Call me stupid, maar iemand verplichten om godsdienstles te volgen vind ik wel degelijk onder de noemer "iets opleggen" vallen. En ja, daar ben ik tegen.
vosss is de naam,
pi_43368591
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:16 schreef vosss het volgende:

[..]

[..]

Call me stupid, maar iemand verplichten om godsdienstles te volgen vind ik wel degelijk onder de noemer "iets opleggen" vallen. En ja, daar ben ik tegen.
En wiskunde, Nederlands, geschiedenis? Uberhaupt onderwijs? Ben je daar ook op tegen? Dat wordt je namelijk ook opgelegd. Hoop dat je daar niet al te erg van schrikt.

Het is niet iemand een godsdienst opleggen, het is iemand inzicht in godsdienst opleggen. Toch nét even iets anders naar mijn idee..
pi_43368914
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:12 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Waarom wil je dan zelf ontstoken blijven van de kennis dat sommigen het geloof in Allah of God het zelfde zien als het geloof in kaboutertjes en elfjes
Je kunt gelovig zijn of niet, je kunt niet ontkennen dat religie een grote invloed heeft op de wereld en stug blijven volhouden dat mensen die geloven in kabouters en mensen die geloven in God vergelijkbaar zijn.
pi_43368978
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:26 schreef Puzzelaar het volgende:

[..]

Je kunt gelovig zijn of niet, je kunt niet ontkennen dat religie een grote invloed heeft op de wereld en stug blijven volhouden dat mensen die geloven in kabouters en mensen die geloven in God vergelijkbaar zijn.
Dat ga je toch al niet eens uitleggen zeg.. Iemand die beweert er kennis van te hebben en dit wel 'n serieuze suggestie vindt, neem je toch al niet serieus?
pi_43369028
Beetje wat leren over religie lijkt me niet verkeerd, maar het verplicht stellen gaat me wat ver. Toch vind ik een discussie over de inhoud van die lessen een stuk interessanter. Maw, hoe gaat het gebracht worden, als een mogelijke waarheid of gewoon als een stukje cultuur die sommige mensen iets tè serieus nemen?
pi_43369095
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:29 schreef -scorpione- het volgende:
Beetje wat leren over religie lijkt me niet verkeerd, maar het verplicht stellen gaat me wat ver. Toch vind ik een discussie over de inhoud van die lessen een stuk interessanter. Maw, hoe gaat het gebracht worden, als een mogelijke waarheid of gewoon als een stukje cultuur die sommige mensen iets tè serieus nemen?
Middenweg, lijkt me. Ik vind de opties die jij geeft van beide zijden te arrogant.
  woensdag 8 november 2006 @ 19:30:34 #93
60090 Akkersloot
pi_43369097
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:26 schreef Puzzelaar het volgende:
Je kunt gelovig zijn of niet, je kunt niet ontkennen dat religie een grote invloed heeft op de wereld
En je kunt stug vol blijven houden dat wat betreft het nalatenschap van temporaalkwabepilepsie patienten als Paulus, Johannes en Mohammed altijd zo zou blijven.
quote:
en stug blijven volhouden dat mensen die geloven in kabouters en mensen die geloven in God vergelijkbaar zijn.
Hoe zo zou iemand die niet in de hersenspinsels van Paulus of Mohammed gelooft niet in een echte God kunnen geloven !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(Zouden de kindertjes dat ook leren onder Balkenende ?)
pi_43369174
quote:
Op woensdag 8 november 2006 17:46 schreef Falco het volgende:

[..]

Over wereldvreemd gesproken .
Zeg, ga je lekker? Ik heb gewoon niet op een christelijk school gezeten en vraag me (oprecht) af hoe dit soort zaken daar behandeld worden. NIets meer.
  woensdag 8 november 2006 @ 19:35:37 #95
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  woensdag 8 november 2006 @ 19:37:47 #96
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43369357
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:32 schreef Jarno het volgende:

[..]

Zeg, ga je lekker? Ik heb gewoon niet op een christelijk school gezeten en vraag me (oprecht) af hoe dit soort zaken daar behandeld worden. NIets meer.
Je post (in combinatie met andere posts) kwam op mij over alsof je dacht niet-openbare scholen compleet anders zouden zijn.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_43369426
Religie heeft een boel invloed gehad op de Nederlandse maatschappij, de politiek, en ook op dat van het buitenland. Vind het niet eens zo'n gek idee dat elke school hierin onderwijst. Verbaast me trouwens weer weinig dat Akkkje hierover struikelt Gedraag je es normaal man, kom je dat gesticht ook weer es uit.
pi_43369431
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:30 schreef Taurus het volgende:

[..]

Middenweg, lijkt me. Ik vind de opties die jij geeft van beide zijden te arrogant.
Hollander Niks geen middenweg hiertussen, dat is compleet kansloos.
  woensdag 8 november 2006 @ 19:40:59 #99
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_43369479
ik heb heel liberaal onderwijs gehad, van mij hoeft het niet. de Enkhuizer almanak, dat is misschien belangrijk, zodat je de herkomst van een aantal begrippen kan duiden, maar ik heb geen behoefte aan een verhaaltje over de evolutie waar ik toch niet in geloof..
vrijheid van onderwijs zorgt voor diversiteit.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_43369480
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:39 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Hollander Niks geen middenweg hiertussen, dat is compleet kansloos.
Oke, dan de eerste. Als een mogelijke waarheid, maar wel met accent op mogelijk.
pi_43369540
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:27 schreef Taurus het volgende:

[..]

Dat ga je toch al niet eens uitleggen zeg.. Iemand die beweert er kennis van te hebben en dit wel 'n serieuze suggestie vindt, neem je toch al niet serieus?
Waar heb je het over?

Niet alles wat je leert op school hoeft "leuk" te zijn.
Je leert toch ook bij geschiedenis en maatschappijleer op een objectieve manier wat het communisme inhoudt?
  woensdag 8 november 2006 @ 19:42:45 #102
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_43369548
Als men de godsdienst onderwijst als een soort van sage heb ik daar niet zoveel problemen mee. Als het de bedoeling is om bewezen wetenschappenlijke thema's in een kwaad daglicht te brengen, dan heb ik wel ernstige bezwaren.

(Zie Inteligent Design discussie in Amerika).
pi_43369649
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:42 schreef Puzzelaar het volgende:

[..]

Waar heb je het over?

Niet alles wat je leert op school hoeft "leuk" te zijn.
Je leert toch ook bij geschiedenis en maatschappijleer op een objectieve manier wat het communisme inhoudt?
Ik vind 't gewoon bewonderingswaardig dat jij op akkersloot's theorie over vergelijking geloof kabouters en geloof godsdienst in ging. Volgens mij 'n miscommunicatie, want ik begrijp de strekking van je post niet, sorry.
pi_43369723
Hij wordt steeds extremer. Walgelijk gewoon, om niet-gelovige mensen op zo'n manier het geloof op te dringen. Hoezo 'fatsoen moet je doen' of respect voor andermans waarden en normen?

Balkenende begint steeds meer christen-extremistische trekjes te vertonen. Weerzinwekkend gewoon. Doet denken aan taferelen in Polen, waar oerconservatieve politieke leiders ongeveer dezelfde agenda uitvoeren als wat Balkenende nu wil.

Nederland WORD WAKKER, stem 22 november deze man niet opnieuw het torentje in.
  woensdag 8 november 2006 @ 19:47:20 #105
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_43369746
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:06 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik weet niet eens waar te beginnen. Hier kan geen gezond mens serieus op in gaan volgens mij, ik vind 't in elk geval niet de moeite waard, sorry.
Ultra-laf antwoord. "Het is gewoon zo" of "het is gewoon dom" zijn geen argumenten
M.a.w. je weet het niet.
  woensdag 8 november 2006 @ 19:49:22 #106
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_43369833
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_43369839
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:46 schreef dVTB het volgende:
Hij wordt steeds extremer. Walgelijk gewoon, om niet-gelovige mensen op zo'n manier het geloof op te dringen. Hoezo 'fatsoen moet je doen' of respect voor andermans waarden en normen?

Balkenende begint steeds meer christen-extremistische trekjes te vertonen. Weerzinwekkend gewoon. Doet denken aan taferelen in Polen, waar oerconservatieve politieke leiders ongeveer dezelfde agenda uitvoeren als wat Balkenende nu wil.

Zeg, hallooo.. Inzicht in godsdienst, níet bijbelles o.i.d., ik ben ook wel benieuwd naar de manier waarop de les zou worden gegeven, maar ik ga er vanuit dat het niet het 'opdringen van geloof' tot doel heeft.
pi_43369855
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:46 schreef dVTB het volgende:

Hoho.. Hij verplicht je niet om Christen te worden. Hij wil alleen dat kinderen er meer over weten . En dus niet extremistisch gaan doen zoals Islamieten in Iran die nooit over iets anders hebben gehoord.
Of fokkers die meteen zeggen: Islam is niks but etc.
Hierbij wordt er dus gewoon voor gezorgd dat je er een beetje kennis van hebt. Imo niet slecht.
Zo beginnen mensen, andere mensen te begrijpen, waarom zij, in hun ogen vreemd reageren.

Mensen die zich niet inlezen, en niet begrijpen dat er sowieso al op elke school een beetje info wordt verstrekt
pi_43369899
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:49 schreef Taurus het volgende:

[..]

Zeg, hallooo.. Inzicht in godsdienst, níet bijbelles o.i.d., ik ben ook wel benieuwd naar de manier waarop de les zou worden gegeven, maar ik ga er vanuit dat het niet het 'opdringen van geloof' tot doel heeft.
Neuh er worden gewoon bepaalde dingen over verteld, belangrijke gebeurtenissen binnen de godsdienst, en zo kan je begrijpen waarom bv moslims heftig reageren op sportprenten (ik zeg maar iets)
pi_43369917
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:41 schreef Taurus het volgende:

[..]

Oke, dan de eerste. Als een mogelijke waarheid, maar wel met accent op mogelijk.
Ik kies liever voor de vorm van leuke mythische verhaaltjes. Ik ben dan ook benieuwd of de kinderen te horen krijgen dat de bijbel vol plagiaat staat en dat ook de Sumerische goden aan de orde komen en de Egyptische zonnegod Ra, of wat te denken van rastafari. Ik ben alleen bang dat de focus weer compleet komt op christendom en islam.
pi_43369928
quote:
Bullshit. Hier wordt specifiek over godsdienstles gesproken, niet over algemene maatschappelijke vorming, wat basale aandacht voor religie, wat prima binnen maatschappijleer past.
pi_43370012
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:51 schreef dVTB het volgende:

[..]

Bullshit. Hier wordt specifiek over godsdienstles gesproken, niet over algemene maatschappelijke vorming, wat basale aandacht voor religie, wat prima binnen maatschappijleer past.
Ok, eens, als het bij maatschappijleer inderdaad aan bod komt, want dat is bij mij niet gebeurt op het middelbaar onderwijs. Verder wordt hier inderdaad specifiek over godsdienstles gesproken, met als doel het begrip te vergroten, niet als doel de christelijke gemeenschap te vergroten, dus bepaald geen onzin of 'bullshit' wat ik zeg. Wel degelijk algemene maatschappelijke vorming dus, omdat godsdienst nou eenmaal nog steeds een grote rol speelt in het leven an sich.
  woensdag 8 november 2006 @ 19:54:25 #113
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43370024
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:49 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]
Mensen die zich niet inlezen, en niet begrijpen dat er sowieso al op elke school een beetje info wordt verstrekt
Sowieso valt het me op dat mensen die het meest hun aversie tegen een geloof (dus dat kan zowel christendom als islam zijn) laten blijken, de meest domme uitspraken weten te maken daarover. Wat dat betreft zou wat kennis over de diverse geloven geen overbodige luxe zijn.
pi_43370042
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:49 schreef Glijdt_licht het volgende:

Hoho.. Hij verplicht je niet om Christen te worden. Hij wil alleen dat kinderen er meer over weten . En dus niet extremistisch gaan doen zoals Islamieten in Iran die nooit over iets anders hebben gehoord.
Of fokkers die meteen zeggen: Islam is niks but etc.
Hierbij wordt er dus gewoon voor gezorgd dat je er een beetje kennis van hebt. Imo niet slecht.
Zo beginnen mensen, andere mensen te begrijpen, waarom zij, in hun ogen vreemd reageren.

Ik sluit me niet bij je visie aan, over wat Balkenende hiermee bedoelt. Hij heeft al eerder gezegd dat een samenleving niet zonder religie kan en dat religie onmisbaar is. Balkenende gaat uit van de superioriteit van religie, in plaats van van de gelijkheid van mensen.

Basale kennis over religie kan prima bij maatschappijleer aan bod komen. Balkenende wil duidelijk een stap verder: religie en religieuze opvattingen opdringen.
pi_43370044
quote:

[..]

Hmm imo is godsdienstles hetzelfde als levensbeschouwing, alleen noemt Balkje het anders omdat ie Christen is.
Hierbij wordt gewoon aandacht besteedt aan alle typen geloven enzovoort.
Dit is iig wel zo op christelijke scholen. Alleen Balkenende wil er zo te zien dieper op ingaan, zodat mensen meer begrijpen over gelovigen eniet zomaar gan zeggen. Nee, wat een nullen. oid. We moeten samen met elkaar overweg kunnen, en dan moet je ook inzicht kunnen hebben in mensen die wél een geloof aanhangen. Of een ander geloof aanhangen
  woensdag 8 november 2006 @ 19:55:26 #116
124377 pmb_rug
salvation received
pi_43370062
quote:

[..]

volkskrant

terecht, het verdient veel aandacht. het is toch godsgeklaag dat mensen niet weten wat er met Kerst, pasen, pinksteren of hemelvaart word gevierd?
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_43370153
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:45 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik vind 't gewoon bewonderingswaardig dat jij op akkersloot's theorie over vergelijking geloof kabouters en geloof godsdienst in ging. Volgens mij 'n miscommunicatie, want ik begrijp de strekking van je post niet, sorry.
Oh, sorry, ik dacht dat je Akkersloot was.
pi_43370182
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:51 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Ik kies liever voor de vorm van leuke mythische verhaaltjes. Ik ben dan ook benieuwd of de kinderen te horen krijgen dat de bijbel vol plagiaat staat en dat ook de Sumerische goden aan de orde komen en de Egyptische zonnegod Ra, of wat te denken van rastafari. Ik ben alleen bang dat de focus weer compleet komt op christendom en islam.
Ik ben ook voor meerdere godsdiensten aan het licht stellen, maar ik ben niet voor een vooringenomen houding dat 't allemaal verzonnen troep is. Dat zou ik zelfs belachelijk vinden. De essentie van 'n religie is veel meer dan alleen 'het boek' en of alles wat daar in staat klopt, het is een geloof, een levenshouding/levenswijze. Antwoorden op vragen die niet altijd te beantwoorden zijn in het leven etc.
Ik hoop dat de focus in die lessen ligt op inderdaad de historie van godsdienst, verschillende godsdiensten wereldwijd, de rol van godsdienst in het dagelijks leven en wellicht debat n.a.v. bijv. de spotprenten en de reactie die daarop gekomen is.
pi_43370211

pi_43370268
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:54 schreef Glijdt_licht het volgende:
Hmm imo is godsdienstles hetzelfde als levensbeschouwing, alleen noemt Balkje het anders omdat ie Christen is.
Hierbij wordt gewoon aandacht besteedt aan alle typen geloven enzovoort.
Dit is iig wel zo op christelijke scholen. Alleen Balkenende wil er zo te zien dieper op ingaan, zodat mensen meer begrijpen over gelovigen eniet zomaar gan zeggen. Nee, wat een nullen. oid. We moeten samen met elkaar overweg kunnen, en dan moet je ook inzicht kunnen hebben in mensen die wél een geloof aanhangen. Of een ander geloof aanhangen
Alleen al in die benaming zie je het probleem: Balkenende gaat alleen uit van gelovigen.

Wie zegt trouwens dat het gewenst is dat we steeds maar weer begrip opbrengen voor de bekrompen opvattingen van gelovigen? Waarom moet dat geloof ons elke keer weer worden opgedrongen? Houd het lekker voor jezelf.
pi_43370321
quote:

[..]

Ik zou zeggen bel hem ff op en laat het hem haarfijn uit de doeken doen voordat je stemt op iemand waar je "vanuit gaat dat...."

In 1930 gingen ze ook "ervanuit dat...."

Ik stem iig zeer zeker niet op hem en ik hoop met mij veel, heel veel andere mensen.
Dattie zn boeltje maar pakt, het is leuk geweest, speelkwartier is over Balkenende
vosss is de naam,
  woensdag 8 november 2006 @ 20:03:42 #122
60090 Akkersloot
pi_43370365
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:39 schreef Haushofer het volgende:
Religie heeft een boel invloed gehad op de Nederlandse maatschappij, de politiek, en ook op dat van het buitenland. Vind het niet eens zo'n gek idee dat elke school hierin onderwijst. Verbaast me trouwens weer weinig dat Akkkje hierover struikelt Gedraag je es normaal man, kom je dat gesticht ook weer es uit.
Zit Lord Vetinary ook in dat gesticht:
quote:
pi_43370417
quote:
Op woensdag 8 november 2006 20:00 schreef dVTB het volgende:

[..]

Alleen al in die benaming zie je het probleem: Balkenende gaat alleen uit van gelovigen.

Wie zegt trouwens dat het gewenst is dat we steeds maar weer begrip opbrengen voor de bekrompen opvattingen van gelovigen? Waarom moet dat geloof ons elke keer weer worden opgedrongen? Houd het lekker voor jezelf.
Het wordt niet opgedrongen. Ik ben niet gelovig en ik leid een prima leventje zonder mensen die staan te zeuren of ik alsjeblieft 'n geloof wil aanhangen hoor, ik vind dat geklaag van niet-gelovigen altijd zo zuur en overdreven, als het zo'n bron van ergernis is dan kan ik daar echt niet over uit.
Dit is in mijn ogen gewoon godsdienstles met een objectieve houding jegens religie. Je kan religie niet gewoon negeren omdat jij er totaal niets in ziet, het heeft een grote rol gespeeld en het speelt nog steeds een grote rol, of jij dat nou leuk vindt of niet. Dus begrip voor religies via godsdienstles is niet 'begrip opbrengen voor gelovigen', maar ook voor jouzelf als ongelovige om je die slachtofferrol te besparen.
  woensdag 8 november 2006 @ 20:05:46 #124
60090 Akkersloot
pi_43370450
quote:
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:39 schreef Haushofer het volgende:
Lord Veter en Akkersloot 's avonds om 8 uur altijd samen aan de koffie.
pi_43370454
quote:
Op woensdag 8 november 2006 20:03 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

[..]

Jij bent van het kaliber tragisch waarvan je niet weet of je er nou om moet huilen of om moet lachen
pi_43370484
quote:
Op woensdag 8 november 2006 20:04 schreef Taurus het volgende:

Dus begrip voor religies via godsdienstles is niet 'begrip opbrengen voor gelovigen', maar ook voor jouzelf als ongelovige om je die slachtofferrol te besparen.
Ik heb helemaal geen slachtoffer rol, en ik kan best zonder godsdienstles begrip opbrengen voor die mensen. HEt is gewoon belachelijk dat die mafkees het anno 2006 terug in alle scholen wil hebben
vosss is de naam,
pi_43370502
quote:
Op woensdag 8 november 2006 20:03 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

[..]

Dus? Lord_Vetinarian is heilig?
  woensdag 8 november 2006 @ 20:10:19 #128
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43370621
quote:
Op woensdag 8 november 2006 20:06 schreef vosss het volgende:

[..]

Ik heb helemaal geen slachtoffer rol, en ik kan best zonder godsdienstles begrip opbrengen voor die mensen. HEt is gewoon belachelijk dat die mafkees het anno 2006 terug in alle scholen wil hebben
Terug? Vrijwel alle scholen hebben nu al godsdienstonderwijs .
pi_43370704
quote:
Op woensdag 8 november 2006 20:06 schreef vosss het volgende:

[..]

Jij misschien wel, maar anderen niet. Het is moeilijk begrip op te brengen voor andermans denkbeelden en in veel gevallen zelfs gedragspatronen zonder er zelf iets van te weten. Dus godsdienstles kan best nuttig zijn.
pi_43370715
quote:
Op woensdag 8 november 2006 20:07 schreef Puzzelaar het volgende:

[..]

Dus? Lord_Vetinarian is heilig?
Nee, Akkkersloot denkt punten te scoren door op te merken dat ik het niet met L_V eens ben.
pi_43370761
quote:
Op woensdag 8 november 2006 20:12 schreef Taurus het volgende:

[..]

Jij misschien wel, maar anderen niet. Het is moeilijk begrip op te brengen voor andermans denkbeelden en in veel gevallen zelfs gedragspatronen zonder er zelf iets van te weten. Dus godsdienstles kan best nuttig zijn.
Ja, en als ik het nuttig acht voor mijn kinderen dan meld ik me wel bij meneer pastoor

Stemmen jullie maar weer lekker allemaal CDA hoor, vooral doen
vosss is de naam,
  woensdag 8 november 2006 @ 20:15:17 #132
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_43370817
Wat een dom plan.
Ten percent faster with a sturdier frame
  woensdag 8 november 2006 @ 20:26:16 #133
60090 Akkersloot
pi_43371233
quote:
Op woensdag 8 november 2006 20:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, Akkkersloot denkt punten te scoren door op te merken dat ik het niet met L_V eens ben.
Nee dat je mij vanwege hetzelfde standpunt als L_V mij geestesgestoord noemt., flapdrol.

Waarom schrijf je akkersloot trouwens met 3 k's ?
pi_43371317
quote:
Op woensdag 8 november 2006 20:26 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Nee dat je mij vanwege hetzelfde standpunt als L_V mij geestesgestoord noemt.
Prachtig kerel, ik heb jou geloof ik al heul vaak uitgelegd dat het niet alleen om je standpunt is te doen, maar om die belachelijke topics die je erover opent Zoals dit topic
pi_43371361
quote:
Op woensdag 8 november 2006 20:26 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Waarom schrijf je akkersloot trouwens met 3 k's ?
Da's een typo gast, een typo

Ein typo ! Jawohl !
  woensdag 8 november 2006 @ 20:29:46 #136
60090 Akkersloot
pi_43371403
quote:
Op woensdag 8 november 2006 20:28 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Prachtig kerel, ik heb jou geloof ik al heul vaak uitgelegd dat het niet alleen om je standpunt is te doen, maar om die belachelijke topics die je erover opent Zoals dit topic
Nog geen reden om mij geestesgestoord te noemen. En zeker niet vanwege een standpunt dat L_V toevallig ook heeft.
  woensdag 8 november 2006 @ 20:30:42 #137
60090 Akkersloot
pi_43371455
quote:

[..]

Ein typo ! Jawohl !
3 keer achter elkaar.
  woensdag 8 november 2006 @ 20:31:50 #138
60090 Akkersloot
pi_43371503
quote:

[..]

Ein typo ! Jawohl !
Deze persoon weet wie hier gestoord is
pi_43371697
quote:
Op woensdag 8 november 2006 20:29 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Nog geen reden om mij geestesgestoord te noemen. En zeker niet vanwege een standpunt dat L_V toevallig ook heeft.
Er zijn legio redenen om te vermoeden dat jij met een bit in je mond in een dwangbuis zit te fokken, Akje.
  woensdag 8 november 2006 @ 20:56:07 #140
60090 Akkersloot
pi_43372657
quote:
Op woensdag 8 november 2006 20:35 schreef Haushofer het volgende:
Er zijn legio redenen om te vermoeden dat jij met een bit in je mond in een dwangbuis zit te fokken, Akje.
quote:
Ein typo ! Jawohl !
pi_43373410
quote:
Op woensdag 8 november 2006 20:56 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

[..]
Ik vind Duits gewoon een mooie taal.

Panzer en Sturzkampfflugzeug zijn mijn favoriete woorden.
pi_43373899
Net 'Paul Rosenmöller en de lijsttrekkers' gezien met Balkenende?
Op het laatst hebben ze het over dat uitleg over religie verplicht moet worden op scholen.
Ik vind dat al heel wat positiever klinken als 'godsdienstleer'. Dat wordt heeft ook iets ouderwets.
Ik snap ook niet waarom iemand hierop tegen is. Het is, vooral in deze tijd, noodzakelijk om wat te weten van verschillende religies.
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
  woensdag 8 november 2006 @ 21:34:24 #143
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_43374389
quote:

[..]

Godsdienstles betekent les in godsdienst, niet dat ze je willen bekeren.

Als iemand meer aandacht voor politiek in het onderwijs wil, of de studie Politicologie bijvoorbeeld, dan betekent het toch ook niet dat de regering meer stemvee zoekt?
  woensdag 8 november 2006 @ 21:37:11 #144
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_43374524
quote:
Op woensdag 8 november 2006 21:23 schreef Kluupkluup het volgende:
Net 'Paul Rosenmöller en de lijsttrekkers' gezien met Balkenende?
Op het laatst hebben ze het over dat uitleg over religie verplicht moet worden op scholen.
Ik vind dat al heel wat positiever klinken als 'godsdienstleer'. Dat wordt heeft ook iets ouderwets.
Ik snap ook niet waarom iemand hierop tegen is. Het is, vooral in deze tijd, noodzakelijk om wat te weten van verschillende religies.
Verschillende overtuigingen kunnen behandeld worden in lessen maatschappijleer. Godsdienstles verplichten lijkt me ongrondwettelijk, omdat het overduidelijk de scheiding tussen kerk en staat schend. Omdat onze grondwet niet meer waarde heeft als WC-papier kan het echter wel worden ingevoerd.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_43374529
quote:
Op woensdag 8 november 2006 21:34 schreef Sidekick het volgende:

Als iemand meer aandacht voor politiek in het onderwijs wil, of de studie Politicologie bijvoorbeeld, dan betekent het toch ook niet dat de regering meer stemvee zoekt?
Zelfs kwaadsprekers zullen zeggen dat dat juist het tegendeel betekent .
pi_43374647
Heh...op de lagere school kregen wij elke vrijdagmiddag godsdienstles, van een heuse kapelaan nog wel. Tijdens die lessen was de hele klas meestal tegen het baldadige aan, je weet wel...vliegtuigjes vouwen en ermee gooien, propjes naar elkaar schieten, dat soort dingen. Als de kapelaan dat dan zag liep ie vuurrood aan, en onplofte ie bijkans, om vervolgens keihard, en nu komt het.....GOTVERDOMME HOU DAAR EENS MEE OP te roepen.

Waarschijnlijk is het daardoor dat ik heden tendage atheist ben.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_43374848
Wat een typisch voorstel weer, zou Balkenende het echt niet weten of is het een slimme verkiezingstruc.
  woensdag 8 november 2006 @ 21:52:39 #148
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_43375275
Verschillende overtuigingen kunnen behandeld worden in lessen maatschappijleer. Godsdienstles verplichten lijkt me ongrondwettelijk, omdat het overduidelijk de scheiding tussen kerk en staat schend. Omdat onze grondwet niet meer waarde heeft als WC-papier kan het echter wel worden ingevoerd.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_43375475
Ik denk ook dat dit het beste behandeld kan worden in geschiedenis en met name maatschappijleer. Godsdienst als een apart, verplicht vak zie ik niet zitten.
pi_43375537
Aaaaaah, Balkie, you did it, als ik nu strategisch ga stemmen wordt het PvdA! Zo snel mogelijk afschaffen dat speciaal onderwijs, en Balk roept het tegenovergestelde!
  woensdag 8 november 2006 @ 22:04:39 #151
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_43375940
quote:
Op woensdag 8 november 2006 21:57 schreef Scheepschroef het volgende:
Aaaaaah, Balkie, you did it, als ik nu strategisch ga stemmen wordt het PvdA! Zo snel mogelijk afschaffen dat speciaal onderwijs, en Balk roept het tegenovergestelde!
Niet alleen dat, hij verwerpt de grondwet.
pi_43376066
quote:
Op woensdag 8 november 2006 21:57 schreef Scheepschroef het volgende:
Sjappie.. Lees anders eerst!
Hij wil op alle scholen les laten geven over religie.
Dus dat die domme kinders op het vmbo een beetje verstand wordt bijgebracht dat de 'islam' niet hetzelfde is als 'terrorisme', maar juist verdraagzaamheid hoog in het vaandel heeft.
pi_43376178
quote:
Op woensdag 8 november 2006 21:37 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Krijg verstand ofzo
Hij wil je echt geen christen of moslim maken.
quote:
Verschillende overtuigingen kunnen behandeld worden in lessen maatschappijleer
JUIST! En DIE lessen daar praat hij over. Hij vind het belangrijk dat iedereen die lessen krijgt. Lijkt me een hele goede zaak..
  woensdag 8 november 2006 @ 22:19:32 #155
1238 SlamD
That's all Folks!
pi_43376696
Denk dat hij wat CDA-kiezers naar de VVD en PvdA wil sturen, en wat CU-aanhangers wil aantrekken. Gewoon om de verkiezingen wat spannender te maken...
  woensdag 8 november 2006 @ 22:22:15 #156
1238 SlamD
That's all Folks!
pi_43376823
quote:
Op woensdag 8 november 2006 21:52 schreef digitaLL het volgende:
Kun je wat voorbeelden noemen voor wanneer de grondwet zo slecht behandeld wordt?

Ik persoonlijk denk dat ze beter meer tijd kunnen inruimen voor Nederlandse les enzo...
  woensdag 8 november 2006 @ 22:26:56 #157
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_43377086
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:22 schreef SlamD het volgende:
Kun je wat voorbeelden noemen voor wanneer de grondwet zo slecht behandeld wordt?

Ik persoonlijk denk dat ze beter meer tijd kunnen inruimen voor Nederlandse les enzo...
De SGP is een partij die onderscheid maakt op grond van geslacht, ongrondwettelijk dus.
Maar wordt ze verboden ? Nee, ze krijgt alleen geen subsidie meer.
Probleem is dat politici "toetsen" aan de grondwet ipv onafhankelijke rechters zoals in bijv. Duitsland.
Hoe komt dat ? We hebben geen constitutioneel hof.
pi_43377333
quote:
Op woensdag 8 november 2006 21:55 schreef MrBadGuy het volgende:

Ik denk ook dat dit het beste behandeld kan worden in geschiedenis en met name maatschappijleer. Godsdienst als een apart, verplicht vak zie ik niet zitten.
Je kunt zien dat er bij een heleboel Fokkers geen flauw idee leeft wat de inhoud van bepaalde vakken is:

Maatschappijleer is namelijk geen onderdeel van geschiedenis. Het is een vak apart waarin met name samenleving(drugs/asielzoekers/...), massamedia, etc aan bod komen.
Geschiedenis gaat met name over het verleden aangaande Egypte/Inustriele revolutie/etc.

'Godsdienst' wordt 7 van de 10 scholen al gegeven, maar blijkbaar niet op openbare scholen. Het geven van godsdienst is niet zo zeer het probleem, het probleem is hoe lager je komt des te minder baggage krijg je me. Op VMBO praten over het Jodendom/Christendom, op vwo praten over filosofische stromingen. Kortom als VMBO'er wordt je gewoon dom gehouden.

Anyway laat de onverstandige linkse strijders maar weer hun domme mening posten.
  woensdag 8 november 2006 @ 22:53:10 #159
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_43378421
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:08 schreef Kluupkluup het volgende:
Krijg verstand ofzo
Hij wil je echt geen christen of moslim maken.
Tegen lessen levensovertuiging ben ik niet, daar valt atheisme en humanisme ook onder.
pi_43379331
Ik, als ongelovige hond, vind een uurtje in de week over allerlei godsdiensten all over the world wel oké, wij hadden dat vroeger eigenlijk ook al op de toen nog (openbare) lagere school, om de week, afwisselend met Geschiedenis. Kan geen kwaad hoor.
pi_43380855
Ongeveer 80-120 jaar geleden hebben wij een aantal geschenken gekregen van onze regering.
-afschaffing kinderarbeid
-openbaar onderwijs
-algemeen kiesrecht voor mannen
-stemrecht voor vrouwen

Stuk voor stuk rechten die het waard zijn om te behouden, al schort het af en toe aan algemeen kiesrecht voor vrouwen. En nu wil Balkenende terug?
pi_43380913
quote:
Op woensdag 8 november 2006 23:11 schreef Suko het volgende:
Ik, als ongelovige hond, vind een uurtje in de week over allerlei godsdiensten all over the world wel oké, wij hadden dat vroeger eigenlijk ook al op de toen nog (openbare) lagere school, om de week, afwisselend met Geschiedenis. Kan geen kwaad hoor.
Het is natuurlijk ook geschiedenis, maar of het allemaal waar is ? Ik bestudeer liever tactische manouvres van Napoleon's Grande Armee, of de veroveringen van het Romeinse rijk, maar goed, voor elk wat wils. Ik vind het alleen allemaal zo sprookjesachtig, honderden mensen te vreten geven van slechts 1 brood, kreupele mensen weer laten lopen, of spiritueel van je kruis afkomen om vervolgens met een beam die Scottie hem niet nadoet naar de hemel te zappen, tsja...komt op mij niet echt geloofwaardig over. Sterker nog, als iemand zulke kunstjes zou flikken in dit tijdperk, word ie waarschijnlijk als charlatan gebrandmerkt en weggehoond, tenzij het in Texas is, want dan noemen ze je gewoon secteleider en schieten ze je af.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  donderdag 9 november 2006 @ 00:51:29 #163
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43382544
quote:
Op woensdag 8 november 2006 23:51 schreef V.en.A het volgende:
Ongeveer 80-120 jaar geleden hebben wij een aantal geschenken gekregen van onze regering.
-afschaffing kinderarbeid
-openbaar onderwijs
-algemeen kiesrecht voor mannen
-stemrecht voor vrouwen

Stuk voor stuk rechten die het waard zijn om te behouden, al schort het af en toe aan algemeen kiesrecht voor vrouwen. En nu wil Balkenende terug?
Mên wat wordt er panisch gedaan over godsdienst . Als je het programma hebt gezien, vertelt Balkenende dat hij het graag in het curriculum ziet komen, net als dat je bij geschiedenis leert dat de Tweede Wereldoorlog tot 1945 heeft geduurd.
pi_43382857
quote:
Op donderdag 9 november 2006 00:51 schreef Falco het volgende:

[..]

Mên wat wordt er panisch gedaan over godsdienst . Als je het programma hebt gezien, vertelt Balkenende dat hij het graag in het curriculum ziet komen, net als dat je bij geschiedenis leert dat de Tweede Wereldoorlog tot 1945 heeft geduurd.
Ah, en in die lessen wordt natuurlijk de gehele ideologie van de nationaal-socialisten besproken.
pi_43382896
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:03 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Nee het is Groot Varken die ons in de Grote Beerput zal gooien.
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
  donderdag 9 november 2006 @ 01:14:26 #166
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43382960
quote:
Op donderdag 9 november 2006 01:07 schreef V.en.A het volgende:

[..]

Ah, en in die lessen wordt natuurlijk de gehele ideologie van de nationaal-socialisten besproken.
Ehm ja, er wordt wel er op ingegaan. Je punt?
  donderdag 9 november 2006 @ 04:24:06 #167
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_43384273
ik wil dan uiteraard wel dat er ook les gegeven wordt in de leer van den Grote Noodligheid (gzzn) het Vliegende Spaghetti Monster.

Ramen!
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  donderdag 9 november 2006 @ 06:38:49 #168
60090 Akkersloot
pi_43384386
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:31 schreef -Angelus- het volgende:
Anyway laat de onverstandige linkse strijders maar weer hun domme mening posten.
Ik ben rechts en ben tegen Balkies "godsdienst"onderwijs. Zouden ze daar ook leren aan welke geestesziekten Paulus en Mohammed hoogstwaarschijnlijk leden (temporaalkwabepilepsie en agromegalie).
  donderdag 9 november 2006 @ 07:04:12 #169
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43384436
quote:
Op woensdag 8 november 2006 21:34 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Godsdienstles betekent les in godsdienst, niet dat ze je willen bekeren.

Op zich zou ik het met je eens zijn. Maar het gaat om Balkenende en het CDA. Dus ben bang dat er meer achter zit.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 9 november 2006 @ 07:31:42 #170
3542 Gia
User under construction
pi_43384504
quote:
Reactie GroenLinks
Volgens GroenLinks-leider Femke Halsema schendt Balkenende met zijn voorstel de vrijheid van onderwijs. "Die vrijheid houdt in dat ouders kunnen kiezen of ze al dan niet godsdienstig onderwijs willen voor hun kind. Balkenende schaft in feite het openbaar onderwijs af en wil alleen nog bijzonder onderwijs."
Wat een ongelooflijk domme muts is die Halsema ook, hè?
Balkenende wil helemaal niet dat kinderen les krijgen in of christendom, of jodendom, of islam, maar gewoon algemeen godsdienstles. Over alle godsdiensten. Daarmee schaft hij het openbaar onderwijs helemaal niet af.
En of je nu leert over godsdiensten in de lessen maatschappijleer of een apart vak godsdienstonderwijs, dat maakt toch niet uit. Kun je mooi bij maatschappijleer andere belangrijke dingen aan bod laten komen als normen en waarden.
  donderdag 9 november 2006 @ 07:53:35 #171
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_43384595
quote:
Op donderdag 9 november 2006 07:31 schreef Gia het volgende:

[..]

Balkenende wil helemaal niet dat kinderen les krijgen in of christendom, of jodendom, of islam, maar gewoon algemeen godsdienstles. Over alle godsdiensten. Daarmee schaft hij het openbaar onderwijs helemaal niet af.
En of je nu leert over godsdiensten in de lessen maatschappijleer of een apart vak godsdienstonderwijs, dat maakt toch niet uit. Kun je mooi bij maatschappijleer andere belangrijke dingen aan bod laten komen als normen en waarden.
Helemaal mee eens!
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
  donderdag 9 november 2006 @ 07:56:53 #172
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_43384612
quote:

[..]

Godsdienstles is onderwijs over het christendom, of jodendom, of islam. Waar zou het anders over gaan. Daarnaast zou ik niet willen dat onderwijs daarin verplicht wordt.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 9 november 2006 @ 08:26:05 #173
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_43384828
Kinderen moeten op school gewoon leren rekenen, schrijven en lezen, de rest is luxe.
Dit is veel belangrijker Ipv al die stokpaardjes van allerlei intressengroepen.
Godsdienst, Blokfluiten, mandvlechten en al die andere onzin, LEZEN; SCHRIJVEN; REKEKEN!
Dat is vooral ook belangrijk voor de integratie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 9 november 2006 @ 08:28:50 #174
151582 A_L_N_F
Blanche-Meki :')
pi_43384847
quote:
Op donderdag 9 november 2006 08:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Kinderen moeten op school gewoon leren rekenen, schrijven en lezen, de rest is luxe.
Dit is veel belangrijker Ipv al die stokpaardjes van allerlei intressengroepen.
Godsdienst, Blokfluiten, mandvlechten en al die andere onzin, LEZEN; SCHRIJVEN; REKEKEN!
Dat is vooral ook belangrijk voor de integratie.
laat de islam, want daarvoor is dit achterlijke voorstel er, maar eerst eens netjes een curus "het westen, mijn gulle gastland" volgen zodat zij respect krijgen voor ons!
ik ben lief :)
pi_43384855
Ik heb op de basisschool ook godsdienst gehad. Zat in groep 8 op een katholieke school omdat die school het dichtst bij ons huis was.

Vond het afschuwelijk, en luisterde ook niet naar wat er verteld werd. Vind het gewoon saai.
pi_43385283
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:31 schreef -Angelus- het volgende:

[..]

Je kunt zien dat er bij een heleboel Fokkers geen flauw idee leeft wat de inhoud van bepaalde vakken is:

Maatschappijleer is namelijk geen onderdeel van geschiedenis. Het is een vak apart waarin met name samenleving(drugs/asielzoekers/...), massamedia, etc aan bod komen.
Geschiedenis gaat met name over het verleden aangaande Egypte/Inustriele revolutie/etc.

'Godsdienst' wordt 7 van de 10 scholen al gegeven, maar blijkbaar niet op openbare scholen. Het geven van godsdienst is niet zo zeer het probleem, het probleem is hoe lager je komt des te minder baggage krijg je me. Op VMBO praten over het Jodendom/Christendom, op vwo praten over filosofische stromingen. Kortom als VMBO'er wordt je gewoon dom gehouden.

Jawel hoor. Maar dan veel breder dan Bijbelles uiteraard. precies om te voorkomen wat jij beschrijft: dat je die bagage gaat missen.
  donderdag 9 november 2006 @ 09:24:43 #177
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_43385568
Waar ik nou van baal is dat Balkenende zo'n uitspraak de publiciteit in "torpedeert" zonder onderbouwing, hoe te implementeren etc etc.... Waardoor we dus nog niet weten wat hij bedoelt!

Dat is trouwens met veel van de stellingen die partijen innemen. Leg dan ff uit!

Voor zover ik weet -gebaseerd op mijn eigen midd school periode- is er gewoon godsdienstles en was deze ook al verplicht! Dus what's new?

Ik weet dus niet wat Balkenende ermee bedoelt, maar ik pleit er wel voor om alle jongeren te leren wat elk geloof inhoudt, op een objectieve manier. Zo heb ik mijn godsdienstlessen ervaren. Ik geloof niet (iig niets dat in een geloof gebundeld is) maar beschouw het zeker als een meerwaarde, sterker nog: als deel van mijn algemene ontwikkeling!
  † In Memoriam † donderdag 9 november 2006 @ 09:46:37 #178
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_43386094
quote:
Je kan beide niet bewijzen of wel bewijzen.

Als ik een religie begin zou dat ook geleerd moeten worden aangezien het een godsdienst zou zijn.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † donderdag 9 november 2006 @ 09:48:34 #179
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_43386131
quote:
Kun je mooi bij maatschappijleer andere belangrijke dingen aan bod laten komen als normen en waarden.
De normen en waarden die Balkie wil zijn grrristelijke normen en waarden, dus krijgen we 2 godsdienstlessen?
Carpe Libertatem
pi_43391029
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:06 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Sjappie.. Lees anders eerst!
Hij wil op alle scholen les laten geven over religie.
Dus dat die domme kinders op het vmbo een beetje verstand wordt bijgebracht dat de 'islam' niet hetzelfde is als 'terrorisme', maar juist verdraagzaamheid hoog in het vaandel heeft.
Ik lees wel, maar ik trek de lijn meteen door.
pi_43391357
In mijn tijd was 'Godsdienstonderwijs' gewoon onderdeel van levensbeschouwing. Volgens mij nog steeds. Of ms doelt Balkenende hier op christenverheerlijking en islamdemonisering?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_43391879
Hoofdmoot zou dan de moedercultuur Atlantis moeten zijn en volkeren die hier waarschijnlijk van af stammen zoals de Azteken en de Sumeriërs waarvan de laatsten in lijnen de basis hebben gelegd voor religies als het christendom en islam en het joodse geloof. Ja, als je het doet moet je het goed doen en niet halfslachtig alleen maar praten over de antropocentrische en aandachtsgeile, monotheitische religies.

Maar dat is mijn bescheiden mening
  donderdag 9 november 2006 @ 13:05:01 #183
22579 Momitsu
Ignorance is bliss
pi_43392062
Ik ben niet christelijk opgevoed, en zat op het openbare basisonderwijs. Daar hadden we de hoogste 2 groepen ook Godsdienstles. Ik vond dat echt geweldig ! De protestante dominee die dat gaf kon mooi vertellen. Het ging zover ik me kan heugen enkel over het oude testament. Al mijn klasgenootjes deden dat uur niets anders als wat plaatjes van het lesmateriaal inkleuren terwijl ik aan zijn lippen hing.
  donderdag 9 november 2006 @ 13:08:31 #184
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_43392187
quote:
Op donderdag 9 november 2006 13:05 schreef Momitsu het volgende:
Ik ben niet christelijk opgevoed, en zat op het openbare basisonderwijs. Daar hadden we de hoogste 2 groepen ook Godsdienstles. Ik vond dat echt geweldig ! De protestante dominee die dat gaf kon mooi vertellen. Het ging zover ik me kan heugen enkel over het oude testament. Al mijn klasgenootjes deden dat uur niets anders als wat plaatjes van het lesmateriaal inkleuren terwijl ik aan zijn lippen hing.
Dat dus. Maar tijdens mijn godsdienstlessen leerde ik ook van alles over het Boeddhisme en wat al niet meer. Wat ze daar niet allemaal voor dingen deden!

Op die leeftijd neem je veel lessen als "waarheid" aan, maar juist door die godsdienstlessen begon ik me voor het eerst af te vragen wat nou "goed" en "slecht" was, me ook realiserend dat deze godsdiensten natuurlijk allemaal naast elkaar bestaan (zij het soms met moeite.......)
pi_43393631
Godsdients lessen op christelijk scholen gaat alleen over christendom
  donderdag 9 november 2006 @ 13:51:27 #186
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43393677
quote:
Op donderdag 9 november 2006 13:50 schreef yeremy het volgende:
Hoe kom je daarbij? Op de christelijke school waar ik op zat, was dit niet het geval.
pi_43393686
quote:
Of je leest het topic om te zien dat dat al minimaal vijf keer ontkracht is.

Alhoewel, dat zou je mening verstoren dus doe maar niet.
  donderdag 9 november 2006 @ 14:13:59 #188
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_43394459
quote:
En als je al op school hebt gezeten, op welke school zat jij dan om dit zo te roepen?
pi_43395794
Het gaat in ieder geval zelden over iets anders dan het joodse, christelijke en moslim geloof.
  donderdag 9 november 2006 @ 21:43:18 #190
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43410953
quote:
Op donderdag 9 november 2006 12:44 schreef trancethrust het volgende:
In mijn tijd was 'Godsdienstonderwijs' gewoon onderdeel van levensbeschouwing.
Zat je op een openbare school?
  donderdag 9 november 2006 @ 21:47:35 #191
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_43411163
De enige reden om dat te doen is omdat het maatschappelijk relevant is. Het zou wmb prima passen in maatschappijleer, maar verder alsjeblieft niet.
pi_43411367
Op openbare scholen leren de kinderen nu ook al wel wat over geloof hoor... alleen worden alle geloven hier evenredig behandeld.
pi_43419314
Ik heb nooit iets over geloof gehoord op mijn openbare basisschool.

In groep 7 en 8 mocht je per half jaar kiezen tussen Godsdienst en Humanistische Vorming, ik heb 2 jaar lang Humanistische Vorming gedaan. Leuk was dat!

Er gingen trouwens maar een stuk of 3 uit de klas van 30 leerlingen naar Godsdienst.
  vrijdag 10 november 2006 @ 11:26:58 #194
3542 Gia
User under construction
pi_43421248
quote:
Ja daag!! Heb zelf op een christelijke basis- en middelbare school gezeten. Alle godsdiensten kwamen aan bod.
Vond persoonlijk het boedhisme het interessants.

Als er godsdienstonderwijs op die manier gegeven gaat worden, ben ik helemaal voor.

Het lijkt erop alsof mensen hier denken dat je een geloof moet gaan belijden als je godsdienstles krijgt. De kinderen leren echt niet bidden of zo, hoor!
pi_43422962
Het moet wel kritisch onderwijs zijn en niet van 'goh, wat een leuke verhaaltjes en wat was die jezus een goede man'. Nee, ook gewoon vertellen dat de bijbel voor een groot deel gewoon is gekopieerd en dat veel wat in de koran staat te maken heeft met de regio weer het zich heeft ontwikkeld, zoals met de hoofddoekjes. Als je dat niet doet dan hoort het namelijk niet op een school thuis maar op een indoctrineringskliniek.
  vrijdag 10 november 2006 @ 12:42:22 #196
3542 Gia
User under construction
pi_43423272
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 12:32 schreef -scorpione- het volgende:
Het moet wel kritisch onderwijs zijn en niet van 'goh, wat een leuke verhaaltjes en wat was die jezus een goede man'. Nee, ook gewoon vertellen dat de bijbel voor een groot deel gewoon is gekopieerd en dat veel wat in de koran staat te maken heeft met de regio weer het zich heeft ontwikkeld, zoals met de hoofddoekjes. Als je dat niet doet dan hoort het namelijk niet op een school thuis maar op een indoctrineringskliniek.
Helemaal mee eens.
pi_43423385
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 12:32 schreef -scorpione- het volgende:
Wat jij hier voorstelt is anders ook niets anders dan een indoctrinatie, maar dan volgens jouw richtlijnen, gebaseerd op jouw mening. Als je al iets niet moet doen, is het je religie door een ander laten uitleggen.
pi_43423480
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 12:46 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Wat jij hier voorstelt is anders ook niets anders dan een indoctrinatie, maar dan volgens jouw richtlijnen, gebaseerd op jouw mening. Als je al iets niet moet doen, is het je religie door een ander laten uitleggen.
Nee nee. Ik stel alleen dat je niet het moet voorschotelen als zoete koek maar het van allerlei kanten moet bekijken en durven te zeggen waar het op staat als een bepaalde interpretatie mogelijk is.
pi_43423625
Als je kinderen gewoon uitlegt dat verhalen over een zondvloed voor het eerst werden verteld bij de Sumeriers en dat dit later is teruggekomen in de genesis verhalen in de bijbel en je leert de kinderen ondertussen ook rekenen dan kunnen ze zelf echt wel 1+1 uitrekenen en hun conclusies trekken, daar hoef ik ze niet voor te indocrineren.
  vrijdag 10 november 2006 @ 13:02:45 #200
3542 Gia
User under construction
pi_43423855
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 12:46 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Kan een moslim de Islam objectief uitleggen? Ik denk het niet. Ik vind ook niet dat het zover moet gaan dat het om zaken gaat die alleen een moslim uit kan leggen. Over de Islam kan verteld worden hoe en waar het geloof ontstaan is, over overeenkomsten met de bijbel en torah, over bepaalde voorschriften uit de koran, waarmee kinderen geconfronteerd kunnen worden, enz... Verder hoeft er op school niet op in gegaan te worden. Moslimkinderen moeten dat verder maar thuis of in de moskee leren. Zoals katholieke kinderen ook de diepere zaken thuis en in de kerk moeten leren.
  vrijdag 10 november 2006 @ 20:42:09 #201
60090 Akkersloot
pi_43437843
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 13:02 schreef Gia het volgende:
Kan een moslim de Islam objectief uitleggen? Ik denk het niet. Ik vind ook niet dat het zover moet gaan dat het om zaken gaat die alleen een moslim uit kan leggen. Over de Islam kan verteld worden hoe en waar het geloof ontstaan is, over overeenkomsten met de bijbel en torah, over bepaalde voorschriften uit de koran, waarmee kinderen geconfronteerd kunnen worden, enz...
En gesticht is door een geesteszieke oversexte pedofiele struikrover.
  vrijdag 10 november 2006 @ 20:44:39 #202
60090 Akkersloot
pi_43437945
quote:
Op woensdag 8 november 2006 22:13 schreef Godslasteraar het volgende:
voor de liefhebbers: Hoeveel mensen heeft God vermoord?
Heeft Alicey die niet gesloten als "geen discussiewaarde" (terwijl ze in een soortgelijk topic wel reageert ) ?

hier dus. : De Moordenaar, en Zijn aanbidders
pi_43443940
Godsdienst hoor je als school of ouder niet op te leggen, laat jongeren de keus als ze boven de 18 zijn.
pi_43445322
Ben ik eigenlijk wel voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')