abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43361507
quote:
Balkenende: Godsdienstonderwijs op alle scholen

ANP

HILVERSUM - CDA-leider Jan Peter Balkenende wil dat leerlingen in het voortgezet onderwijs verplicht godsdienstles krijgen, ook op openbare scholen.

Hij zegt dat in het tv-programma van Paul Rosenmöller dat de IKON woensdagavond uitzendt.

In het wekelijkse programma zijn interviews met lijsttrekkers van verschillende partijen te zien. Balkenende wijst in de uitzending op de noodzaak dat jongeren meer inzicht krijgen in religies.

‘Of je nu wel of niet gelooft, godsdienstonderwijs is ontzettend belangrijk om te weten wat religie voor mensen betekent, wat verschillen en overeenkomsten zijn. Ik denk dat het noodzakelijk is, ook voor jonge mensen, om dingen in de samenleving te kunnen plaatsen en te kunnen beoordelen.’
volkskrant
Christus-te-paard, zijn de verkiezingsballonnetjes nog niet op?

Maar goed. Godsdienstonderwijs verplicht, ook op openbare scholen. Hoe zou 'ie dat voor zich zien?

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 08-11-2006 16:08:52 (typo) ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43361712
En hij dacht dat openbare scholen dat nu volledig overslaan? Er wordt wel degelijk aandacht besteedt aan religie alleen komen ze allemaal aan bod i.p.v. alleen de christelijke of katholieke. Geeft genoeg inzicht in de verschillen en overeenkomsten lijkt me.
Syllables govern the world
pi_43361894
Me dunkt dat je geen geschiedenisboek kan schrijven zonder het fenomeen 'religie' bij de kop te pakken (hoewel ik laatst las dat veel studenten niet weten wat 'kerstenen' betekent).

Balkenende is ook niet gek - dus hij moet iets anders bedoelen. Een kleine bijbelstudie voor ongelovigen? Zou kunnen natuurlijk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_43362141
Ik heb een alternatief idee:

Verplicht scholen om les te geven in het Christendom, de Islam, en enkele andere levensbeschouwingen, maar stel het zo op dat leerlingen de keuze vrijheid hebben om naar die lessen toe te gaan. Naar mijn mening gaan mensen zich afzetten tegen iets wat verplicht is. Als leerlingen de keuze hebben, dan kijken ze er anders tegenaan. Het komt dan niet zo opdringerig over.

Dat het merendeel van de leerlingen er wellicht voor kiest om niet naar zo'n les toe te gaan is niet erg, daar kunnen ze dan immers zelf voor kiezen. Je zou hooguit reclame voor de les kunnen maken.
pi_43362233
*zucht*
Er gebeurt al het één en ander aan godsdienstonderwijs op openbare scholen, dus wat wil die vent nou? Dit is hetzelfde als voorstellen hardrijders voortaan te gaan flitsen
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_43362300
Flikker eens op met een verplichte God
  woensdag 8 november 2006 @ 16:20:55 #7
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_43362308
Daar ben ik het mee eens, alleen denk ik niet dat dat in de praktijk gaat werken. Godsdienstonderwijs zou namelijk neutraal moeten zijn en ik zie niet goed hoe ze op christelijke scholen neutraal over New Age willen gaan vertellen. Christelijke scholen zouden zich dus ook niet alleen moeten beperken tot wat hen toevallig aan staat, maar ook echt aandacht moeten besteden aan andere godsdiensten en religieuze bewegingen.

Verder vind ik dat het bijzonder onderwijs afgeschaft moet worden, maar om te voorkomen dat er dan een totale aversie jegens gelovigen ontstaat moet je op school wel godsdienstonderwijs geven.
Niet meer actief op Fok!
pi_43362384
Zo JP wil even de twijfelende christenen binnenhalen.
Overigens ben ik wel voor.
  woensdag 8 november 2006 @ 16:23:26 #9
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_43362402
Openbare scholen zijn ontstaan om mensen de keuze te geven, niet blootgesteld te worden aan godsdienst. Dit gaat lijnrecht in tegen de scheiding van Kerk en Staat.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_43362439
De hele point van een openbare school is toch dat je uberhaupt niet naar zulk soort lessen hoeft? Anders had men wel voor een 'gelovige' school gekozen. Open staan om te leren over religies is niks mis mee maar waarom iemand de bijbel laten bestuderen als ie er niks mee heeft. Zodat we allemaal mee kunnen doen aan de Nationale Bijbeltest? Opdringen van het geloof lijkt me dat.
  woensdag 8 november 2006 @ 16:25:20 #11
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_43362472
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Openbare scholen zijn ontstaan om mensen de keuze te geven, niet blootgesteld te worden aan godsdienst. Dit gaat lijnrecht in tegen de scheiding van Kerk en Staat.
Ja, wat je dan dus krijgt is dat godsdienst mensen vreemd is en dat lijkt me geen goede ontwikkeling, want dan wordt het land verdeeld in twee kampen: enerzijds de gelovigen, anderzijds de ongelovigen en beide partijen hebben totaal geen begrip voor elkaar. Dat krijg je namelijk als je kinderen niet vertrouwd maakt met het bestaan van godsdiensten.
Niet meer actief op Fok!
pi_43362488
quote:
Jij als historicus zou moeten weten dat je grote delen van de geschiedenis niet goed uit kan leggen zonder daar religie bij te halen. Het verschil tussen een openbare en speciale school is dat de openbare niet claimt dat een gegeven religie de waarheid is maar dat "vele mensen geloven dat...". Niks mis mee wat mij betreft.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  woensdag 8 november 2006 @ 16:26:48 #13
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_43362516
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:24 schreef reese.com het volgende:
De hele point van een openbare school is toch dat je uberhaupt niet naar zulk soort lessen hoeft? Anders had men wel voor een 'gelovige' school gekozen. Open staan om te leren over religies is niks mis mee maar waarom iemand de bijbel laten bestuderen als ie er niks mee heeft. Zodat we allemaal mee kunnen doen aan de Nationale Bijbeltest? Opdringen van het geloof lijkt me dat.
want godsdienstonderwijs gaat natuurlijk alleen over de Bijbel . Right, jij hebt duidelijk nooit godsdienstlessen gehad.

Overigens heb je op bepaalde scholen een vak Levensbeschouwing en Maatschappij waar je ook een portie godsdienstonderwijs mee krijgt. Een apart vak 'godsdienst' lijkt me dus ook overbodig.
Niet meer actief op Fok!
pi_43362517
Ik pas ervoor dat een of andere atheist of christen mijn kinderen over de Islam gaat vertellen
  woensdag 8 november 2006 @ 16:26:52 #15
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_43362519
Zijn er wel eens openbare scholen die niet wat aan de algemene ontwikkeling op het gebied van religie doen?

Overigens eis ik als pastafari natuurlijk ook dat het FSM behandeld wordt.
pi_43362538
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:18 schreef Mwanatabu het volgende:
*zucht*
Er gebeurt al het één en ander aan godsdienstonderwijs op openbare scholen, dus wat wil die vent nou? Dit is hetzelfde als voorstellen hardrijders voortaan te gaan flitsen
Idd. Al 20 jaar geleden werd op mijn openbare basisschool godsdienstles gegeven, en daar kwamen ook godsdiensten als de islam, het jodendom en boedhisme aaan te pas. Volkomen wereldvreemd voorstel weer (!).
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_43362563
quote:
De Nederlandse maatschappij heeft de godsdienst als fundament, de meeste kwesties van tegenwoordig hebben een verband met godsdienst. Enig inzicht in de godsdiensten lijkt mij daarom geen overbodige luxe.

daarnaast gebeurt het idd al op de meeste scholen, voor zover ik ze ben tegengekomen
pi_43362580
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:26 schreef Viking84 het volgende:

[..]

want godsdienstonderwijs gaat natuurlijk alleen over de Bijbel . Right, jij hebt duidelijk nooit godsdienstlessen gehad.
Nee dat is wat topicstarter opperde dat JP er mee zou bedoelen aangezien openbare scholen allang verschillende godsdiensten aan bod laten komen.
pi_43362618
Onze Grote Voorganger bedoelt vast dat het verplicht moet worden. Net als kleine kinderen die voortaan verplicht moeten spelen. Fijn he, het CDA aan de macht? .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  woensdag 8 november 2006 @ 16:29:59 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_43362631
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:25 schreef Litpho het volgende:

[..]

Jij als historicus zou moeten weten dat je grote delen van de geschiedenis niet goed uit kan leggen zonder daar religie bij te halen. Het verschil tussen een openbare en speciale school is dat de openbare niet claimt dat een gegeven religie de waarheid is maar dat "vele mensen geloven dat...". Niks mis mee wat mij betreft.
De geschiedenis kan prima uitgelegd worden door op het moment dat religie een rol speelt, dat uit te leggen. Balkenende bedoelt hier geen achtergrondinfo, hij bedoelt hier duidelijk gewoon, wat we vroeger "Bijbelles" noemden. En daar pas ik dus voor.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 8 november 2006 @ 16:30:37 #21
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_43362646
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:18 schreef Mwanatabu het volgende:
*zucht*
precies, zal wel weer met de campagne te maken hebben.

Liever heb ik helemaal geen godsdienst waar dan ook, maar goed.
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
pi_43362685
Onderwijs over Levensbeschouwelijke, Maatschappelijke en Culturele zaken is een goed idee..

het maakt leerlingen weerbaarder, leert hen nadenken over de maatschappij en zou ook wel degelijk een maatschappelijke betrokkenheid moeten stimuleren...
Maar ikzelf zou meer zien in het combineren van dit alles in het vak Geschiedenis...

Die zou dan aan de pure feitelijke kennis ook zaken als 'debateren' moeten koppelen en meer moeten doen aan de relavantie voor hedendaagse zaken van geschiedkunde.

Enkel speciale scholen die bewust kiezen voor een levensbeschouwelijke insteek zouden moeten doen aan het leren van deze levensbeschouwing aan hun lerlingen, maar dat zou dan de bewuste keuze zijn van mensen die ervoor kiezen die school te bezoeken (en het zou verder ook geen steun van de overheid moeten krijgen, ook niet om die levensbeschouwingen te 'reguleren')
  woensdag 8 november 2006 @ 16:32:45 #23
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_43362711
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

De geschiedenis kan prima uitgelegd worden door op het moment dat religie een rol speelt, dat uit te leggen. Balkenende bedoelt hier geen achtergrondinfo, hij bedoelt hier duidelijk gewoon, wat we vroeger "Bijbelles" noemden. En daar pas ik dus voor.
Dat haal ik er niet uit:
quote:
‘Of je nu wel of niet gelooft, godsdienstonderwijs is ontzettend belangrijk om te weten wat religie voor mensen betekent, wat verschillen en overeenkomsten zijn
pi_43362751
quote:
Op woensdag 8 november 2006 16:32 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dat haal ik er niet uit:
[..]
Ik ook niet, maar er wordt terecht vermeld dat als Balkenende de mildere versie bedoeld hij minimaal vijfentwintig jaar achter de feiten aanhobbelt.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_43362807
Ik heb nooi thet genoegen mogen smaken, maar hoe zit het nu op Christelijke scholen? Wordt daar alleen Christelijke godsdienstles gegeven of komen daar ook bijv. de Islam (objectief en uitgebreid) aan bod?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')