volkskrantquote:Balkenende: Godsdienstonderwijs op alle scholen
ANP
HILVERSUM - CDA-leider Jan Peter Balkenende wil dat leerlingen in het voortgezet onderwijs verplicht godsdienstles krijgen, ook op openbare scholen.
Hij zegt dat in het tv-programma van Paul Rosenmöller dat de IKON woensdagavond uitzendt.
In het wekelijkse programma zijn interviews met lijsttrekkers van verschillende partijen te zien. Balkenende wijst in de uitzending op de noodzaak dat jongeren meer inzicht krijgen in religies.
‘Of je nu wel of niet gelooft, godsdienstonderwijs is ontzettend belangrijk om te weten wat religie voor mensen betekent, wat verschillen en overeenkomsten zijn. Ik denk dat het noodzakelijk is, ook voor jonge mensen, om dingen in de samenleving te kunnen plaatsen en te kunnen beoordelen.’
Ja, wat je dan dus krijgt is dat godsdienst mensen vreemd is en dat lijkt me geen goede ontwikkeling, want dan wordt het land verdeeld in twee kampen: enerzijds de gelovigen, anderzijds de ongelovigen en beide partijen hebben totaal geen begrip voor elkaar. Dat krijg je namelijk als je kinderen niet vertrouwd maakt met het bestaan van godsdiensten.quote:Op woensdag 8 november 2006 16:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Openbare scholen zijn ontstaan om mensen de keuze te geven, niet blootgesteld te worden aan godsdienst. Dit gaat lijnrecht in tegen de scheiding van Kerk en Staat.
Jij als historicus zou moeten weten dat je grote delen van de geschiedenis niet goed uit kan leggen zonder daar religie bij te halen. Het verschil tussen een openbare en speciale school is dat de openbare niet claimt dat een gegeven religie de waarheid is maar dat "vele mensen geloven dat...". Niks mis mee wat mij betreft.quote:Op woensdag 8 november 2006 16:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Openbare scholen zijn ontstaan om mensen de keuze te geven, niet blootgesteld te worden aan godsdienst. Dit gaat lijnrecht in tegen de scheiding van Kerk en Staat.
want godsdienstonderwijs gaat natuurlijk alleen over de Bijbelquote:Op woensdag 8 november 2006 16:24 schreef reese.com het volgende:
De hele point van een openbare school is toch dat je uberhaupt niet naar zulk soort lessen hoeft? Anders had men wel voor een 'gelovige' school gekozen. Open staan om te leren over religies is niks mis mee maar waarom iemand de bijbel laten bestuderen als ie er niks mee heeft. Zodat we allemaal mee kunnen doen aan de Nationale Bijbeltest? Opdringen van het geloof lijkt me dat.
Idd. Al 20 jaar geleden werd op mijn openbare basisschool godsdienstles gegeven, en daar kwamen ook godsdiensten als de islam, het jodendom en boedhisme aaan te pas. Volkomen wereldvreemd voorstel weer (!).quote:Op woensdag 8 november 2006 16:18 schreef Mwanatabu het volgende:
*zucht*
Er gebeurt al het één en ander aan godsdienstonderwijs op openbare scholen, dus wat wil die vent nou? Dit is hetzelfde als voorstellen hardrijders voortaan te gaan flitsen
De Nederlandse maatschappij heeft de godsdienst als fundament, de meeste kwesties van tegenwoordig hebben een verband met godsdienst. Enig inzicht in de godsdiensten lijkt mij daarom geen overbodige luxe.quote:Op woensdag 8 november 2006 16:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee dat is wat topicstarter opperde dat JP er mee zou bedoelen aangezien openbare scholen allang verschillende godsdiensten aan bod laten komen.quote:Op woensdag 8 november 2006 16:26 schreef Viking84 het volgende:
[..]
want godsdienstonderwijs gaat natuurlijk alleen over de Bijbel. Right, jij hebt duidelijk nooit godsdienstlessen gehad.
De geschiedenis kan prima uitgelegd worden door op het moment dat religie een rol speelt, dat uit te leggen. Balkenende bedoelt hier geen achtergrondinfo, hij bedoelt hier duidelijk gewoon, wat we vroeger "Bijbelles" noemden. En daar pas ik dus voor.quote:Op woensdag 8 november 2006 16:25 schreef Litpho het volgende:
[..]
Jij als historicus zou moeten weten dat je grote delen van de geschiedenis niet goed uit kan leggen zonder daar religie bij te halen. Het verschil tussen een openbare en speciale school is dat de openbare niet claimt dat een gegeven religie de waarheid is maar dat "vele mensen geloven dat...". Niks mis mee wat mij betreft.
precies, zal wel weer met de campagne te maken hebben.quote:Op woensdag 8 november 2006 16:18 schreef Mwanatabu het volgende:
*zucht*
Er gebeurt al het één en ander aan godsdienstonderwijs op openbare scholen, dus wat wil die vent nou? Dit is hetzelfde als voorstellen hardrijders voortaan te gaan flitsen
Dat haal ik er niet uit:quote:Op woensdag 8 november 2006 16:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De geschiedenis kan prima uitgelegd worden door op het moment dat religie een rol speelt, dat uit te leggen. Balkenende bedoelt hier geen achtergrondinfo, hij bedoelt hier duidelijk gewoon, wat we vroeger "Bijbelles" noemden. En daar pas ik dus voor.
quote:‘Of je nu wel of niet gelooft, godsdienstonderwijs is ontzettend belangrijk om te weten wat religie voor mensen betekent, wat verschillen en overeenkomsten zijn
Ik ook niet, maar er wordt terecht vermeld dat als Balkenende de mildere versie bedoeld hij minimaal vijfentwintig jaar achter de feiten aanhobbelt.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |