abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43391357
In mijn tijd was 'Godsdienstonderwijs' gewoon onderdeel van levensbeschouwing. Volgens mij nog steeds. Of ms doelt Balkenende hier op christenverheerlijking en islamdemonisering?
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_43391879
Hoofdmoot zou dan de moedercultuur Atlantis moeten zijn en volkeren die hier waarschijnlijk van af stammen zoals de Azteken en de Sumeriërs waarvan de laatsten in lijnen de basis hebben gelegd voor religies als het christendom en islam en het joodse geloof. Ja, als je het doet moet je het goed doen en niet halfslachtig alleen maar praten over de antropocentrische en aandachtsgeile, monotheitische religies.

Maar dat is mijn bescheiden mening
  donderdag 9 november 2006 @ 13:05:01 #183
22579 Momitsu
Ignorance is bliss
pi_43392062
Ik ben niet christelijk opgevoed, en zat op het openbare basisonderwijs. Daar hadden we de hoogste 2 groepen ook Godsdienstles. Ik vond dat echt geweldig ! De protestante dominee die dat gaf kon mooi vertellen. Het ging zover ik me kan heugen enkel over het oude testament. Al mijn klasgenootjes deden dat uur niets anders als wat plaatjes van het lesmateriaal inkleuren terwijl ik aan zijn lippen hing.
  donderdag 9 november 2006 @ 13:08:31 #184
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_43392187
quote:
Op donderdag 9 november 2006 13:05 schreef Momitsu het volgende:
Ik ben niet christelijk opgevoed, en zat op het openbare basisonderwijs. Daar hadden we de hoogste 2 groepen ook Godsdienstles. Ik vond dat echt geweldig ! De protestante dominee die dat gaf kon mooi vertellen. Het ging zover ik me kan heugen enkel over het oude testament. Al mijn klasgenootjes deden dat uur niets anders als wat plaatjes van het lesmateriaal inkleuren terwijl ik aan zijn lippen hing.
Dat dus. Maar tijdens mijn godsdienstlessen leerde ik ook van alles over het Boeddhisme en wat al niet meer. Wat ze daar niet allemaal voor dingen deden!

Op die leeftijd neem je veel lessen als "waarheid" aan, maar juist door die godsdienstlessen begon ik me voor het eerst af te vragen wat nou "goed" en "slecht" was, me ook realiserend dat deze godsdiensten natuurlijk allemaal naast elkaar bestaan (zij het soms met moeite.......)
pi_43393631
Godsdients lessen op christelijk scholen gaat alleen over christendom
  donderdag 9 november 2006 @ 13:51:27 #186
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_43393677
quote:
Op donderdag 9 november 2006 13:50 schreef yeremy het volgende:
Hoe kom je daarbij? Op de christelijke school waar ik op zat, was dit niet het geval.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_43393686
quote:
Of je leest het topic om te zien dat dat al minimaal vijf keer ontkracht is.

Alhoewel, dat zou je mening verstoren dus doe maar niet.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  donderdag 9 november 2006 @ 14:13:59 #188
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_43394459
quote:
En als je al op school hebt gezeten, op welke school zat jij dan om dit zo te roepen?
pi_43395794
Het gaat in ieder geval zelden over iets anders dan het joodse, christelijke en moslim geloof.
  donderdag 9 november 2006 @ 21:43:18 #190
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43410953
quote:
Op donderdag 9 november 2006 12:44 schreef trancethrust het volgende:
In mijn tijd was 'Godsdienstonderwijs' gewoon onderdeel van levensbeschouwing.
Zat je op een openbare school?
  donderdag 9 november 2006 @ 21:47:35 #191
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_43411163
De enige reden om dat te doen is omdat het maatschappelijk relevant is. Het zou wmb prima passen in maatschappijleer, maar verder alsjeblieft niet.
pi_43411367
Op openbare scholen leren de kinderen nu ook al wel wat over geloof hoor... alleen worden alle geloven hier evenredig behandeld.
pi_43419314
Ik heb nooit iets over geloof gehoord op mijn openbare basisschool.

In groep 7 en 8 mocht je per half jaar kiezen tussen Godsdienst en Humanistische Vorming, ik heb 2 jaar lang Humanistische Vorming gedaan. Leuk was dat!

Er gingen trouwens maar een stuk of 3 uit de klas van 30 leerlingen naar Godsdienst.
  vrijdag 10 november 2006 @ 11:26:58 #194
3542 Gia
User under construction
pi_43421248
quote:
Ja daag!! Heb zelf op een christelijke basis- en middelbare school gezeten. Alle godsdiensten kwamen aan bod.
Vond persoonlijk het boedhisme het interessants.

Als er godsdienstonderwijs op die manier gegeven gaat worden, ben ik helemaal voor.

Het lijkt erop alsof mensen hier denken dat je een geloof moet gaan belijden als je godsdienstles krijgt. De kinderen leren echt niet bidden of zo, hoor!
pi_43422962
Het moet wel kritisch onderwijs zijn en niet van 'goh, wat een leuke verhaaltjes en wat was die jezus een goede man'. Nee, ook gewoon vertellen dat de bijbel voor een groot deel gewoon is gekopieerd en dat veel wat in de koran staat te maken heeft met de regio weer het zich heeft ontwikkeld, zoals met de hoofddoekjes. Als je dat niet doet dan hoort het namelijk niet op een school thuis maar op een indoctrineringskliniek.
  vrijdag 10 november 2006 @ 12:42:22 #196
3542 Gia
User under construction
pi_43423272
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 12:32 schreef -scorpione- het volgende:
Het moet wel kritisch onderwijs zijn en niet van 'goh, wat een leuke verhaaltjes en wat was die jezus een goede man'. Nee, ook gewoon vertellen dat de bijbel voor een groot deel gewoon is gekopieerd en dat veel wat in de koran staat te maken heeft met de regio weer het zich heeft ontwikkeld, zoals met de hoofddoekjes. Als je dat niet doet dan hoort het namelijk niet op een school thuis maar op een indoctrineringskliniek.
Helemaal mee eens.
pi_43423385
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 12:32 schreef -scorpione- het volgende:
Wat jij hier voorstelt is anders ook niets anders dan een indoctrinatie, maar dan volgens jouw richtlijnen, gebaseerd op jouw mening. Als je al iets niet moet doen, is het je religie door een ander laten uitleggen.
pi_43423480
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 12:46 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Wat jij hier voorstelt is anders ook niets anders dan een indoctrinatie, maar dan volgens jouw richtlijnen, gebaseerd op jouw mening. Als je al iets niet moet doen, is het je religie door een ander laten uitleggen.
Nee nee. Ik stel alleen dat je niet het moet voorschotelen als zoete koek maar het van allerlei kanten moet bekijken en durven te zeggen waar het op staat als een bepaalde interpretatie mogelijk is.
pi_43423625
Als je kinderen gewoon uitlegt dat verhalen over een zondvloed voor het eerst werden verteld bij de Sumeriers en dat dit later is teruggekomen in de genesis verhalen in de bijbel en je leert de kinderen ondertussen ook rekenen dan kunnen ze zelf echt wel 1+1 uitrekenen en hun conclusies trekken, daar hoef ik ze niet voor te indocrineren.
  vrijdag 10 november 2006 @ 13:02:45 #200
3542 Gia
User under construction
pi_43423855
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 12:46 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Kan een moslim de Islam objectief uitleggen? Ik denk het niet. Ik vind ook niet dat het zover moet gaan dat het om zaken gaat die alleen een moslim uit kan leggen. Over de Islam kan verteld worden hoe en waar het geloof ontstaan is, over overeenkomsten met de bijbel en torah, over bepaalde voorschriften uit de koran, waarmee kinderen geconfronteerd kunnen worden, enz... Verder hoeft er op school niet op in gegaan te worden. Moslimkinderen moeten dat verder maar thuis of in de moskee leren. Zoals katholieke kinderen ook de diepere zaken thuis en in de kerk moeten leren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')