ik typ daar zelf bij informele zaken geregeld in ja, maar als het om schoolwerk etc gaat ben ik daar uiteraard erg secuur in. Een 'das' of 'tis' zul je bij die zaken niet aantreffen bij mijquote:Op donderdag 21 september 2006 09:35 schreef Sitethief het volgende:
Wat vinden julie dan van het gebruik van spreektaal? Zoals "tis warm weer" of "das best dom", ik heb er zelf geen problemen mee zolang het alleen in SC c.q. in chatsessies gebeurd,.
Helemaal mee eens. Zolang maar duidelijk is dat het uit gemakzucht gedaan wordt en niet uit domheid.quote:Op donderdag 21 september 2006 09:35 schreef Sitethief het volgende:
Wat vinden julie dan van het gebruik van spreektaal? Zoals "tis warm weer" of "das best dom", ik heb er zelf geen problemen mee zolang het alleen in SC c.q. in chatsessies gebeurd,.
Je hebt helemaal gelijk, maar persoonlijk vind ik dat spreektaal in de meer intieme gesprekken fijner is, minder formeel mag ook wel, en het is alleen maar mooi als je gesprekspartner door de woorden heen kijkt en jou ziet staan, ipv alleen de woorden. Net zoals af en toe iets benadrukken door het verkeerd te schrijven, zoals "heul veul" of "vlieft" .quote:Op donderdag 21 september 2006 09:42 schreef zoeperzazke het volgende:
[..]
ik typ daar zelf bij informele zaken geregeld in ja, maar als het om schoolwerk etc gaat ben ik daar uiteraard erg secuur in. Een 'das' of 'tis' zul je bij die zaken niet aantreffen bij mijIk erger me aan deze dingen niet, maar wel aan mensen die daar ook nog 'tog' achter schrijven of die ook nog eens 'noch' voor nog gaan gebruiken....
quote:And the saga continuous.....
Dat zeg je leuk, maat het is hier wel gebeurt, met een t dus.quote:Op donderdag 21 september 2006 09:35 schreef Sitethief het volgende:
gebeurd: Hoewel ook hier de regel van 't kofschip kan worden toegepast, is er een gemakkelijker handvat: als je het voltooid deelwoord verlengt met een -e, is meestal meteen te horen of er een t of een d geschreven moet worden. Toch?
Zie je, zoek ik het helemaal op klopt het nog niet, slecht taalgevoel...........quote:Op donderdag 21 september 2006 09:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat zeg je leuk, maat het is hier wel gebeurt, met een t dus.
Zie boven. 't Is hier een persoonsvorm: 'het gebeurt'.quote:Op donderdag 21 september 2006 09:49 schreef Sitethief het volgende:
[..]
Zie je, zoek ik het helemaal op klopt het nog niet, slecht taalgevoel...........
Leg het me even uit aub, dan doe ik het niet weer......
Zat ik toch goed, ga ik het opzoeken en veranderen naar iets wat fout is, nou ja zeg,quote:Op donderdag 21 september 2006 09:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zie boven. 't Is hier een persoonsvorm: 'het gebeurt'.
quote:Ik voer vaak het hoogste wordt
Mijn god.quote:
Waarom begrijp je gebeurd ipv gebeurt wel?quote:Op donderdag 21 september 2006 10:44 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Mijn god.
Kijk zo'n foutje zoals gebeurd ipv gebeurt begrijp ik wel. Maar zaken als ik werdt, de krandt en ik voer het hoogste wordt getuigen van een absoluut gebrek aan taalkundig inzicht. Dat vind ik opzich best schokkend aangezien dit toch basiskennis zou moeten zijn zodra je van de basisschool afkomt.
Dat vind ik wat anders dan een compleet verkeerd woord invullen of een compleet NIEUWE vervoeging verzinnen.quote:Op donderdag 21 september 2006 10:51 schreef Frollo het volgende:
[..]
Waarom begrijp je gebeurd ipv gebeurt wel?
Da's toch net zo goed een gebrek aan taalkundig inzicht, namelijk het niet kunnen onderscheiden van een o.t.t. 3e persoon enkelvoud en een voltooid deelwoord?
Op de basisschool krijgen leerlingen idd een behoorlijke basis aan grammaticale en spellingskennis. Op het voortgezet onderwijs wordt dit verpest. De reden is tweeledig. Ten eerste sluiten VO-boeken totaal niet aan op BO-boeken. Leerlingen raken volkomen in de war omdat ze eenzelfde regel plotseling op een andere manier krijgen aangeleerd. Ten tweede wordt er in het vmbo nauwelijks of geen aandacht besteed aan grammatica en spelling 'omdat die kinderen toch niet abstract kunnen denken en het niet nodig hebben als ze straks automonteur zijn'. Maar ook automonteurs moeten sollicitatiebrieven schrijven.quote:Op donderdag 21 september 2006 10:44 schreef Swetsenegger het volgende:
Dat vind ik opzich best schokkend aangezien dit toch basiskennis zou moeten zijn zodra je van de basisschool afkomt.
OK, daar heb je wel een punt inderdaad.quote:Op donderdag 21 september 2006 10:58 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat vind ik wat anders dan een compleet verkeerd woord invullen of een compleet NIEUWE vervoeging verzinnen.
Ik bedoel. ik werdt bestaat NOOIT in tegenstelling tot gebeurd.
Tja, dat was 20 jaar geleden toch niet anders?quote:Op donderdag 21 september 2006 11:00 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Op de basisschool krijgen leerlingen idd een behoorlijke basis aan grammaticale en spellingskennis. Op het voortgezet onderwijs wordt dit verpest. De reden is tweeledig. Ten eerste sluiten VO-boeken totaal niet aan op BO-boeken. Leerlingen raken volkomen in de war omdat ze eenzelfde regel plotseling op een andere manier krijgen aangeleerd. Ten tweede wordt er in het vmbo nauwelijks of geen aandacht besteed aan grammatica en spelling 'omdat die kinderen toch niet abstract kunnen denken en het niet nodig hebben als ze straks automonteur zijn'. Maar ook automonteurs moeten sollicitatiebrieven schrijven.
Verder zijn de lesmethodes ook gewoonweg bedroevend van kwaliteit. Ik heb een poosje lesgegeven en je gelooft je ogen niet als je zo'n methode eens kritisch bekijkt. Tja, als de schrijvers van de methode de spelling en grammatica al niet beheersen, hoe kun je dan ooit van de leerlingen verwachten dat zij het wel leren?
Kortom, het is huilen met de pet op.
Dat is de vraag. Volgens mij dus wel. Vroeger werd de grammatica er gewoon in gestampt (en veelal met succes), tegenwoordig is dat 'zielig'. Alles op school moet maar 'leuk' zijn. Dat was bij mij op de opleiding ook zo, alles moest in een 'leuk' en 'activerend' jasje worden gegoten. Maar school is er niet voor de leuk.quote:Op donderdag 21 september 2006 11:01 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Tja, dat was 20 jaar geleden toch niet anders?
Daar ben je mooi klaar mee, als ex-werkgever zijnde. Heb je keurig het loon betaald, krijg je een brief van een advokaat.quote:Op maandag 18 september 2006 21:00 schreef hardie het volgende:
Ik heb het bedrijf de volgende brief gestuurd:
Naar aanleiding van ons vorig telefoon gesprek het volgende; Op 24 Augustus heb ik u aan de lijn gehad betreft mijn salaris. Deze heb ik nog steeds niet ontvangen, ondanks dat u het zou nakijken, en mij daarover zou terug bellen.
Nu, 2 weken later, heeft u nog steeds niets laten weten en begint mijn geduld behoorlijk op te raken.
Daarom wil ik u erop attenderen dat u een brief van mijn advocaat kunt verwachten, mits mijn verdiende salaris binnen 5 werkdagen wordt overgemaakt.
Nouja, die 5 werkdagen zijn nu dus al dik om en ik heb nog steeds niks van ze gehoord of geld ontvangen.
Ik heb alleen een beetje staan bluffen over een brief van een advocaat om er wat druk achter te zetten, maar ik ben daar niet voor verzekerd.Daarvoor moet ik me denk ik laten verzekeren door een rechtsbijstandsverzekering.
Mijn vraag is nu of hier bepaalde voorwaarden aanzitten zoals;
- Kun je direct gebruik maken van de verzekering na het afsluiten, ofwel dien je niet eerst wat op te bouwen bij een verzekering om er gebruik van te maken?
- Waar kan ik me het best laten verzekeren?
Bedankt!![]()
LOL, nee dat is inderdaad waarquote:Op donderdag 21 september 2006 11:03 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is de vraag. Volgens mij dus wel. Vroeger werd de grammatica er gewoon in gestampt (en veelal met succes), tegenwoordig is dat 'zielig'. Alles op school moet maar 'leuk' zijn. Dat was bij mij op de opleiding ook zo, alles moest in een 'leuk' en 'activerend' jasje worden gegoten. Maar school is er niet voor de leuk.
Strontvervelende leerlingen hou je altijd.quote:Op donderdag 21 september 2006 11:09 schreef Brighteyes het volgende:
Ik wil graag een aantekening maken bij het opleidingsverhaal. Het mag dan nog zo mooi en goed aangeboden worden, maar ik was +/- 15 jaar geleden echt een rampleerling. Ik lette gewoon niet op. Was altijd met andere dingen bezig etc. etc. Ben uiteindelijk ook 2 keer blijven zitten op de havo. Niet omdat ik het niet kon, maar puur omdat ik altijd aan het donderjagen was.En dat was dus ook bij de lessen Nederlands. De d's en t's zijn altijd al mijn zwakke punt geweest. Ik krijg het niet voor elkaar, zie vaak pas in 2e instantie dat ik het fout heb gedaan en zeker online waar je lekker snel een reactie tikt wil ik dat nog wel eens fout doen. En ik maak ook vaak de ligt-licht fout. Of dat nou slordigheid, snelheid of een manco is van werken in een engelstalige omgeving, geen idee, maar het gebeurd wel en dat heeft weinig met mijn onderwijs van toen te maken.
Nou ja... dat dus.quote:Op donderdag 21 september 2006 11:11 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Strontvervelende leerlingen hou je altijd.Maar het is nooit te laat om het alsnog goed te leren.
Enneh, stam + t.
Ik heb werkelijk geen flauw idee wat je hier nou eigenlijk probeert te zeggen.quote:Op donderdag 21 september 2006 11:09 schreef Brighteyes het volgende:
Dat 'word' moet dus met 'dt' is mij verteld. Maar ik ga dus de mist in door het zien van 'aangeboden'. Dan denk ik: Ah 'ge'.... voltooid deelwoord dus 'd'...
Vast totaal krom en ik moet steeds weer even nadenken waarom het nou ook al weer niet klopt. Zet 'is' er voor in de plaats en dan snap ik het weer. Voor even...![]()
Ik ben een vrij zwaar geval.quote:Op donderdag 21 september 2006 11:16 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen flauw idee wat je hier nou eigenlijk probeert te zeggen.
Twee ezelsbruggetjes zijn onmisbaar:
Persoonsvorm tegenwoordige tijd: stam + t (gebruik 'smurfen'), een d mag je nóóit toevoegen, die kan er alleen staan als die in de stam van het werkwoord zit (gebeuren, stam = gebeur, kan dus nooit een d achter komen)
Voltooid deelwoord: langer maken ('de gewandelde afstand', 'de omgehakte boom', 'de gebeurde gebeurtenis' ())
Of je kijkt hier: Meer spelling voor simpele zielen!quote:Op donderdag 21 september 2006 11:20 schreef Brighteyes het volgende:
Mss open ik ooit nog wel eens een 'Leer BE hier grammatica-topic' oid.
Ik vind de pallet van Praxis wel een tweede hoogtepunt in dat topic.quote:Op donderdag 21 september 2006 11:17 schreef BrickTop het volgende:
Uit het klus forum:
bruik i.p.v. bruin
Die reacties![]()
->DIGquote:Op zaterdag 16 september 2006 12:42 schreef piepster het volgende:
In een CUL topic over broodbakken: "voeg de mail toe..."
Er staan zelfs vier fouten in deze zin, BEquote:Op donderdag 21 september 2006 11:09 schreef Brighteyes het volgende:
Had dus ook in mijn laatste sollicitatiebrief een fout staan.
'Bij deze reageer ik op de advertentie zoals hij door aangeboden word op uw web site.'
Dit is niet de letterlijke zin en die mevrouw gaf er tijdens dat gesprek maar 1 aan.quote:Op donderdag 21 september 2006 11:34 schreef Reese het volgende:
[..]
Er staan zelfs vier fouten in deze zin, BE![]()
![]()
Och, zolang ie maar origineel is...quote:Op donderdag 21 september 2006 11:47 schreef PM-girl het volgende:
O, wat is het eng om hier te posten. Je zal maar een spelfout maken!![]()
quote:Op vrijdag 11 augustus 2006 01:35 schreef anisubs het volgende:
Ondertussen bestaad het Fok forum al bijna 6jaar (denk ik)
Dan is dit een topic voor jou: Reigersquote:Op donderdag 21 september 2006 12:05 schreef egilio het volgende:
Geen toevoeging van mein kant. Maar een lerares van me hield vroeger een ei/ij-eren leist bei. Die lijden ook vaak tot fouten en ben ik hier nog niet veel tegengekomen.
Toch zie ik regelmatig 'stijl haar' en 'er valt geen pijl op trekken'.quote:Op donderdag 21 september 2006 12:05 schreef egilio het volgende:
Geen toevoeging van mein kant. Maar een lerares van me hield vroeger een ei/ij-eren leist bei. Die lijden ook vaak tot fouten en ben ik hier nog niet veel tegengekomen.
Ja, dat moet natuurlijk 'op te trekken' zijn.quote:Op donderdag 21 september 2006 12:07 schreef Frollo het volgende:
Toch zie ik regelmatig 'stijl haar' en 'er valt geen pijl op trekken'.
Hee psst, oud-corrector hierquote:Op donderdag 21 september 2006 11:40 schreef Brighteyes het volgende:
Tsja, het leed is al geleden...
Ja hee, je snapt toch wat ik bedoel? Het is maar een forum hoor, geen les Nederlands of een sollicitatiebrief of zo!quote:Op donderdag 21 september 2006 12:30 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, dat moet natuurlijk 'op te trekken' zijn.
berijkbaarheidquote:Op donderdag 21 september 2006 12:05 schreef egilio het volgende:
Zullen we er maar van uit gaan dat dit een tikfoutje is...quote:Op woensdag 20 september 2006 07:54 schreef S1nn3rz het volgende:
ik heb best veel mensen gezien die interesse hadden voor een modschap aldaar. het is vind ik ook 1 van de leukere onderdelen.
ik denk dat fok beter eens mensen kan gaan vragen die ze wel geschikt achten. dit gaat natuurlijk nergens meer oover.
quote:Op maandag 18 september 2006 00:11 schreef lj_lightning het volgende:
Suptiel klein vraagje:
Met welk 3d prog maak je die tekeningen?
"Ergens een pijl op kunnen trekken" is een fout die ik in het verleden ook nog wel eens maakte. Om de simpele reden dat je in de natuurkunde, als je ergens de kracht van wil weten, je er letterlijk een pijl (vector) langs trekt. Ik was dus altijd in de veronderstelling dat het gezegde daar vandaan kwam.quote:Op donderdag 21 september 2006 12:07 schreef Frollo het volgende:
Toch zie ik regelmatig 'stijl haar' en 'er valt geen pijl op trekken'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |