Uiteraard.quote:Op woensdag 26 juli 2006 16:30 schreef Nieuwschierig het volgende:
Nieuwschierig kan toch wel als eigennaam?
Is dit niet gewoon een correcte uitdrukking vergelijkbaar met 'Ik ga naar huis'? Je kunt ook zeggen; 'Ik ga naar m'n huis', maar dat doet volgens mij niemand.quote:Op woensdag 26 juli 2006 22:10 schreef Thisbe het volgende:
Goed topic trouwens. Het enige dat ik niet wist was de hun/hen-regel. Dit heb ik altijd op gevoel gedaan, maar nu heb ik hem ingeprent.
Nu heb ik een ander interessant vraagstukje. Waarom zeggen sommige mensen dat ze 'naar zee' gaan? Ik zeg altijd 'de zee' of beter nog 'Ik ga naar het strand'. Het is toch ook niet 'naar strand'?!?
Het klinkt me ook wat ouderwets in de oren, is het streekgebonden misschien?
Goeie. Ik wil ook wel eens weten of daar een regel voor is.quote:Op woensdag 26 juli 2006 23:04 schreef DennisMoore het volgende:
'k Wil graag een uiteenzetting over het gebruik van 'er' en voorzetsels: wanneer plak je ze aan werkwoorden vast?
Er van uit gaan.
Ervan uit gaan
Er vanuit gaan.
Er van uitgaan.
Etc.
De berg afrijden of de berg af rijden?
Fronsen en plonzen. Nederlands is inderdaad niet logisch.quote:Op woensdag 26 juli 2006 23:10 schreef DennisMoore het volgende:
Oja, en iets over de z vs s.
Fronsen of fronzen.
Plonsen of plonzen.
Op gegeven moment zie ik het niet meer... leve vandale.nl!
Nee.quote:Op woensdag 26 juli 2006 23:24 schreef Thisbe het volgende:
Ik denk trouwens dat de 'er' altijd los moet staan van andere woorden.
'Afrijden' dat doe je met paarden. 'Af rijden' doe je met bergen.quote:Op woensdag 26 juli 2006 23:04 schreef DennisMoore het volgende:
De berg afrijden of de berg af rijden?
Het is allebei.quote:Op donderdag 27 juli 2006 08:10 schreef Christine het volgende:
Ik weet nooit wanneer het ei of ij moet zijn bij het woord allebei/allebij. Ik ontwijk het woord meestal.
En engsinds/enigsins/enigzins... als je er over na gaat denken, wordt het lastig.
Ja, beide/bijde weet ik ook nooit te onthouden. Ik weet wel dat bijde fout is, maar op de één of andere manier kan ik het niet herinneren op het moment waarop ik het woord "allebei" wil gebruiken.quote:Op donderdag 27 juli 2006 08:18 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Het is allebei.
Denk maar aan 'beide'.
En het is het enigszins.
Enigs - zins, met twee keer een s dus.
Maar ja dat is iets wat je gewoon moet onthouden denk ik.
Ha, ik dacht dat er geen regel voor was en het eigenlijk willekeur was, maar dat is niet waar, zo blijkt:quote:Op woensdag 26 juli 2006 23:04 schreef DennisMoore het volgende:
'k Wil graag een uiteenzetting over het gebruik van 'er' en voorzetsels: wanneer plak je ze aan werkwoorden vast?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |