Nouja, het klinkt allebei hetzelfde.quote:Op maandag 26 april 2004 01:48 schreef ilona-scuderia het volgende:
Volgens mij is het af rijden, klinkt gewoon beter...
in het meest natuurlijke geval is het natuurlijk "er vanuit gaan"quote:Op maandag 26 april 2004 01:55 schreef DennisMoore het volgende:
En is 't dan: "ervan uitgaan" of "er vanuit gaan" ?
Ik kan er vanuit gaan dat ik mijn salaris krijg, en vervolgens kan ik ervan uitgaan.quote:Op maandag 26 april 2004 01:55 schreef DennisMoore het volgende:
En is 't dan: "ervan uitgaan" of "er vanuit gaan" ?
"ik ben uit geweest"quote:Op maandag 26 april 2004 02:00 schreef DennisMoore het volgende:
"Ik ben uitgeweest" of "ik ben uit geweest"?
Of voor sommigen: "ik ben uitgewezen."
Tjeuh, lastig. Logisch dat ze zo'n inburgeringscursus niet halen.
'uitgeweest' is een verzonnen samenvoeging. Uitzijn is namelijk geen woord, uitgaan wel.quote:Op maandag 26 april 2004 02:00 schreef DennisMoore het volgende:
"Ik ben uitgeweest" of "ik ben uit geweest"?
Of voor sommigen: "ik ben uitgewezen."
Tjeuh, lastig. Logisch dat ze zo'n inburgeringscursus niet halen.
Afgewezen?quote:Op maandag 26 april 2004 02:06 schreef EgoTrippin het volgende:
Uitgewezen heeft een andere betekenis, als in "Ik ben uitgewezen als kandidaat".
Ook. Uitgewezen van uitwijzen, als in "ik wijs jou uit (selecteer jou) als kandidaat".quote:Op maandag 26 april 2004 02:15 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Afgewezen?
Soort aanwijzen, maar dan negatief?quote:Op maandag 26 april 2004 02:16 schreef EgoTrippin het volgende:
Ook. Uitgewezen van uitwijzen, als in "ik wijs jou uit (selecteer jou) als kandidaat".
Afgewezen van afwijzen, deselecteren zeg maar
Bergop sleeën dan weer niet...quote:Op maandag 26 april 2004 02:00 schreef FritsVanEgters het volgende:
Bergaf rijden kan wel.![]()
In de Van Dale staat anders wel "uitzijn", met als betekenis "afwezigheid van huis; - het buiten-zijn."quote:Op maandag 26 april 2004 02:06 schreef EgoTrippin het volgende:
'uitgeweest' is een verzonnen samenvoeging. Uitzijn is namelijk geen woord, uitgaan wel.
In een vraagzin is het helemaal geen lastig geval: "Hoe zou de euro eruitzien?"quote:Op maandag 26 april 2004 13:07 schreef Claudia_x het volgende:
Een lastig geval is 'eruitzien'. Dit staat als één woord in het Groene Boekje, maar het kan niet als één woord gebruikt worden in een zin als 'Ik ben benieuwd hoe de euro zal eruitzien.' Omdat dit zo'n lastig geval is, dat zich bovendien afspeelt op het kruispunt van spelling en grammatica, lijkt het ons het best de in het Groene Boekje genoemde spelling als één woord over te nemen.
Oh!?quote:Op maandag 26 april 2004 13:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
In de Van Dale staat anders wel "uitzijn", met als betekenis "afwezigheid van huis; - het buiten-zijn."
Dat is een basisregel idd, vervang het woord eens door een soortgelijkquote:Op dinsdag 27 april 2004 00:27 schreef EgoTrippin het volgende:
Nog even een inzicht voor de vraag in de TT:
Zet er eens "op" voor.
Op de berg afrijden, of op de berg af rijden? Wat zou je liever doen?![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |