the_disheaver | woensdag 30 augustus 2006 @ 16:35 |
Hier alweer deel 30 ![]() Wie heeft er mooie treinpics? Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 21 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 22 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 23 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 24 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 25 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 26 Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 27 Het treinpics, - nieuws en praattopic, deel 28 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 29 Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is hier niet veel intresse in, dus daar wordt niet op in gegaan. Mensen die er toch interesse in hebben kunnen op de site van Rolandrail terecht. Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans (in opdracht van Arriva), Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en de alweer gestopte proef van Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich in het weekend. NoordNed reed in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer. PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund. De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs. Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? Arriva Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden). Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer. Voor de DM90-foto's: zie NS. De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden. Syntus Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's. Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen. Connexxion Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg. Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. Vanaf 10 december 2006 gaat Connexxion ook een treindienst onderhouden op de valleilijn, welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel ingezet. Interieur en exterieur. Veolia Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Vanaf 10 december zal dit Franse bedrijf de treindienst gaan onderhouden tussen Nijmegen en Roermond en tussen Maastricht en Kerkrade. Hiervoor zal in eerste instantie materieel gehuurd moeten worden, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met het huidige materieel gereden zal gaan worden, namelijk de DM'90 en Mat'64. Veolia is op dit moment in Nederland actief met haar dochterondernemingen BBA (busvervoer in oa. Noord-Brabant en op de Veluwe, alsmede enkele vaarverbindingen), Limex en SBM in Maastricht. Veolia heette voorheen Connex. RandstadRail Het metronet van Rotterdam, het tramnet van Den Haag en de Zoetermeerstadslijn worden op elkaar aangesloten met light-rail voertuigen. Hiervoor worden de treintrajecten Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn van trein naar light-rail omgebouwd en worden enkele tramlijnen in Den Haag opgewaardeerd tot light-rail traject. RandstadRail is een samenwerkingsverband van het Haagse OV-bedrijf HTM en het Rotterdamse RET. Sinds 3 juni rijden er op de Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn geen treinen meer. Op 4 september had men met de ombouw naar RandstadRail gereed moeten zijn. Inmiddels is hier echter de eerste vertraging opgetreden. Als alles klaar is, is de Zoetermeerstadslijn uitgebreid met een tak naar de nieuwbouwwijk Oosterheem. De eerste jaren zal de metro van Den Haag Centraal naar Rotterdam nog zijn eindpunt hebben op station Hofplein. Momenteel wordt gewerkt aan een boortunnel tussen (ongeveer) station Kleiweg en het Rotterdamse Centraal Station, waar RandstadRail aan zal sluiten op het Rotterdamse metronet. De treinen van RandstadRail rijden dan van Den Haag Centraal door naar metrostation Slinge in Rotterdam Zuid. Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl Op RandstadRail gaat het volgende materieel rijden: ![]() NS Reizigers diesel Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter. Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus. Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers. Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld. electrisch En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn. De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien. Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht. De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden. Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook. Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid. ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.) Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes. Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur. Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm. ![]() Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen. Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg. Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven. De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort. DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie. Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen. De Panda 2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3. ...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas. Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren. De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde. De treinen combineren en splitsen op de volgende routes: Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden. Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptrein Zwolle-Groningen. Mat'64 zal deze dienst overnemen. Foto's: Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren. De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Mendini-interieur, balkon en 1e klas. Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook. Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan. Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn. En natuurlijk weer de foto's... 1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte. verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant. Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land. Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64. ![]() Wederom fotootjes. 1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift. En van de buitenkant ziet het ding er zo uit. Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste. Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen. De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter. Een T en een V. Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm (Vlaflip). De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet. De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek. Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de Sprinters is bijna voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen. SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter) SGMm van binnen en buiten. NS Internationaal NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen: Amsterdam-Brussel (elk uur) Amsterdam-Keulen (5x per dag) Schiphol-Berlijn (4x per dag) Amsterdam-Parijs (wisselend) De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede. De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren. ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd) meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS). De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt. Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc. Thalys. Overig internationaal Hier alleen maar wat foto's. Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen. Op Roosendaal-Antwerpen: Maastricht-Luik: De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik (foto: treinfoto.be) Venlo-Hamm: Overig binnenland Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt) A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!! deze OP is hier te vinden | |
Alexxxxx | woensdag 30 augustus 2006 @ 16:38 |
was ie alweer vol? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 30 augustus 2006 @ 16:39 |
plan T plan V en de P ![]() | |
MREn | woensdag 30 augustus 2006 @ 16:41 |
quote:leve de harde 300-grens ![]() | |
TARAraboemdijee | woensdag 30 augustus 2006 @ 16:42 |
tvp ![]() Net de USB Card Reader aan Zug-Chef gegeven. Hij had vandaag een paar mooie foto's gemaakt van de Stadler GTW. Gisteren heeft de GTW blijkbaar niet gereden omdat hij een aanrijding had gehad met een persoon. Dat wist Zug-Chef me zonet te vertellen. Gisteren dus met vertraging naar Groningen gebracht (aanrijding was nog in Duitsland) en daar grondig schoongemaakt. Zug-Chef heeft wel meer details denk ik. Hier nog de foto's die mijn vriendin gisteren heeft gemaakt van de Stadler GTW vanaf het Hereweg Viaduct in Groningen: ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 30 augustus 2006 @ 16:42 |
Overigens vind ik dat er na 30 delen weleens een nieuwe naam voor deze reeks mag komen. Ik stel voor: Spoorchat ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 30 augustus 2006 @ 17:42 |
Dat was een mooie dag....![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Zometeen na het eten nog meer moois ![]() | |
verzameldirk | woensdag 30 augustus 2006 @ 17:42 |
vraagje, waarom loopt een deel vol, men kan toch rustig doorgaan. ![]() | |
Wadloper | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:01 |
Ook je cabine foto's Zug? ![]() ![]() ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:03 |
quote:hey ! Ik had pas in de trein naar Lw door dat jij die blonde kerel was ![]() Zal de rest nu gaan editten ![]() | |
Wadloper | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:06 |
quote:Ik ben donkerblond + bril ![]() En ik stond helemaal in de hoek ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:07 |
quote:Tradities zijn mooi, de TT is ook mooi, en als je dit chat gaat noemen, begint straks elke mongloïde voertuig zijn eigen chatreeks. | |
Wadloper | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:08 |
Inderdaad, dit topic titel is gewoon pats boem meteen duidelijk ![]() | |
Klonk | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:12 |
quote:standaard: 300 berichten is slotje. | |
Alexxxxx | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:12 |
En als je het spoorchat noemt komen er ook ineens tramliefhebbers, metroliefhebbers en padvinders op af ![]() En ik heb me god geen idee meer waarom topics na 300 delen dicht gaan ![]() ![]() | |
jorienvdherik | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:19 |
Er was vandaag veel vertraging geloof ik. 20 minuten vertraging Rotterdam - Utrecht | |
Zug-Chef | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:19 |
Had iets met databases te maken dacht ik.. @ Wadloper, ja dat dacht ik ook al, toen je al zei dat je mij gezien had in Simpelveld. Alleen viel het kwartje dat jij dan dus Wadloper was, pas toen ik in de trein naar Lw zat ![]() | |
Wadloper | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:23 |
quote:Je weet iig wie ik ben nu, dus volgende keer kunnen we eens een praatje maken ofzo ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:24 |
En hier de rest ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
ggiirrll | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:28 |
Mooie foto's pop! Dan zie ik ookus waar je geweest bent! ![]() | |
Cassius | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:28 |
quote:Da's ter hoogte van Waterhuizen, de verbindingsboog gaat idd naar On ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:31 |
quote:thx! aangepast ![]() | |
Cassius | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:37 |
quote:LOL, hoe laat was dat? ![]() Ik maakte gisteren om 16:52 deze foto: ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:42 |
Ik kwam nog een aantal OHIH-ers en Wadloper van hier tegen vanmiddag. Die zaten gezellig met de machinist te leuteren. Die vertelde vervolgens dat dit stel, de 303, gisteren al een primeur heeft gehad... Op weg naar de grens heeft deze GTW in Duitsland al een zelfmoordactie van een persoon overwonnen ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:51 |
quote:Nee ![]() Hoe kon dat ooit een goed idee lijken? ![]() ![]() Sorry ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:53 |
quote: ![]() ![]() Ik word geil van Friestalige vrouwen ![]() @Zug-Chef: kun je mij ook leren zulke mooie treinfoto's te maken? ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 30 augustus 2006 @ 18:59 |
Nouja, heb gewoon een Canon Powershot 510, en maak eigenlijk alle foto's met de Sportstand ![]() Just my 2 cents ![]() | |
Wadloper | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:04 |
quote:Klopt, ze hebben hem toen in Gn snel helemaal schoongespoeld... Gelukkig was er niets ernstigs aan de trein, anders moest ie meteen weer terug naar de fabriek ofzo ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:04 |
Mijn digitale spiegelreflexdinges heeft ook een sportstandje met automatisch instellen hoor ![]() Dus voor de rest gewoon een kwestie van een geode plek op zoeken met weinig storende dingen in beeld, de zon in de rug, en op zo'n manier dat er geen noodstops voor je worden gemaakt? Vooral dat laatste is namelijk hetgene wat mij zorgen baart ![]() | |
Wadloper | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:06 |
Mwah, meestal zien ze je wel als je een foto maakt, en soms doen ze net zo hard mee met iets leuks, zoals vandaag (ook de machinist waartegen wij aan het praten waren), die deed snel zijn rolgordijn naar beneden ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:06 |
quote:Nog maar ff eentje uit den ouden doosch ![]() ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:06 |
quote:Mja beetje zoeken enzo, soms aan het eind van een perron staan, of beetje zoeken naar een goed plekje. In ieder geval nooit dichter dan 10 meter bij het spoor, tenzij er een officieel pad loopt... Soms heuveltje in de buurt zoeken, zodat je de baan beter kan zien van 'bovenaf' | |
thatsme | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:26 |
Mooi die GTW, kan iemand die in de buurt is binnenkort misschien nog een paar close ups maken van de deuren en met name de symbolen boven de deuren? Ik ben namelijk bezig met dit model voor MSTS . Bij voorbaat heel veel dank. evt mailen naar rhatischebahn apestaart gmail dot com. | |
Duvel | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:33 |
quote:Hela, hoe kom jij op die plek? Toch geen spoor overgestoken of binnen profiel gelopen hè? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:34 |
quote:WEER zo'n kneus die erin trapt ![]() Nee, ik stond in het stoppertje uit Rhenen dat moest wachten. Like DUH ![]() | |
ggiirrll | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:34 |
quote:Ik alleen van lieve fotografen! ![]() ![]() | |
Duvel | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:36 |
quote: ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:39 |
quote:ga eens met die hesjesgeilert van een TGVfan praten zou ik zeggen ![]() | |
Alexxxxx | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:39 |
quote:Ben ik. | |
Alexxxxx | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:39 |
quote:Dr.Flash ook trouwens. | |
Dr_Flash | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:40 |
quote:Heb ik sommigen horen zeggen ja ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:40 |
quote:Jij ook?? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:43 |
Over treinpics gesproken, deze vind ik ERG vet ![]() ![]() Maar goed, ik heb het gevraagd aan een Iraakse collega van me, en het schijnt dat het meeste reizigersvervoer ook daar in dingesjes met stoelen en ramen plaatsvindt ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:43 |
![]() ![]() | |
Duvel | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:44 |
quote:Wie? Hmz, wat zijn er toch een zieke geesten, dat staat toch niet, zo'n plakkerig vest. | |
the_disheaver | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:44 |
quote:Voor een geel sein ![]() | |
the_disheaver | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:46 |
quote:Vooral dat stukje spoor zonder spoor ![]() | |
the_disheaver | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:47 |
quote:Ga dammen ofzo ![]() | |
Duvel | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:47 |
quote:Je bedoelt dat ding op de achtergrond? Daar komt de trein net vandaan, hij staat te wachten tot die IRM voorbij is. Die lamp op de achtergrond is een WUBO (Waarschuwingsinstallatie bij Uitzicht Belemmerende Objecten), die waarschuwt dat er een trein aankomt uit de richting van de lampen. Alleen doordat de trein nog niet is doorgereden, knipperen deze lampen nog op de foto. | |
the_disheaver | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:47 |
![]() ![]() edit: ![]() ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:47 |
quote:te laat ![]() ![]() | |
Duvel | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:47 |
quote:Niet waar. | |
Dr_Flash | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:48 |
quote:IK dacht het niet he ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:49 |
quote:Het sein was dus zonder spoortje van poging tot twijfel ROOD ![]() | |
SNArky | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:52 |
quote:Het lijntje naar 't Veen ![]() | |
TARAraboemdijee | woensdag 30 augustus 2006 @ 19:53 |
quote:Rondom 18:00 Mijn huis staat er net niet op ![]() | |
TARAraboemdijee | woensdag 30 augustus 2006 @ 20:06 |
quote:Dit is de duidelijkste van de deuren: ![]() | |
thatsme | woensdag 30 augustus 2006 @ 20:44 |
Die foto had ik al opgeslagen, ik wil echt weten wat er in die witte balk staat. hierbij nog een plaatje: ![]() | |
the_disheaver | woensdag 30 augustus 2006 @ 20:47 |
2 < icoontje voor niet roken, en nog wat. Maar ik geloof dat je mijn foto's al hebt (of ben je toch iemand anders ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 30 augustus 2006 @ 20:50 |
quote:Hey ziet er cool uit! Maarrre, ff een vraagje he Waarom blijven al die Hollanders zo hangen aan MSTS, terwijl die simulator al lang achterhaald is... | |
thatsme | woensdag 30 augustus 2006 @ 20:50 |
quote:Nee ik ben dezelfde, ik heb je foto's inderdaad al. Die 2 kad ik ook al gezien, die niet roken is een goede. Dan zullen de andere wel voor bagage en fiets ofzo zijn. quote:Omdat me pc de rest niet goed draait, en de eerste trains versies net een modelspoorsimulator was [ Bericht 31% gewijzigd door thatsme op 30-08-2006 20:57:18 ] | |
the_disheaver | woensdag 30 augustus 2006 @ 21:00 |
als ik er langs kom en toevvallig camera mee heb zal ik er op letten | |
the_disheaver | woensdag 30 augustus 2006 @ 21:04 |
ow, ff ingezoomd 2de klas, niet rook icoon, camerabeelden-icoon, en op de rechter deur staat naast die 3 ook nog een ander icoon. Geen flauw idee wat. Geen fiets in elk geval. (en waarom staat die dan niet op de linker deur? | |
the_disheaver | woensdag 30 augustus 2006 @ 21:08 |
![]() Okey, wat is dat meest linkse icoontje ![]() | |
the_disheaver | woensdag 30 augustus 2006 @ 21:09 |
Een anti=stilteruimte ofzo ![]() maar waarom dan niet op de andere deur? | |
thatsme | woensdag 30 augustus 2006 @ 21:11 |
quote:Idd zoomen helpt een hoop ![]() Ik heb van de noordned foto's van CTF kunnen ontdekken dat er bij de 1e klas een laptop icoon staat, daar lijkt deze linker alleen niet op. Wat zou het kunnen wezen (kinderwagen?) | |
SNArky | woensdag 30 augustus 2006 @ 21:15 |
quote:Ik zie er een brandblusser in... | |
Duvel | woensdag 30 augustus 2006 @ 21:15 |
quote:Ik vind trainz een beetje speelgoedachtig, zoals eerder al gezegd. MSTS is dan wel verouderd, het is inmiddels ook op een grappige manier gehackt, o.a. de RET Metro uitbreiding maakt daar gebruik van. En het is natuurlijk gewoon wachten op Railsimulator... | |
the_disheaver | woensdag 30 augustus 2006 @ 21:17 |
quote:Eigenlijk is ie niet ingezoomd. Heb het orgineel ingesneden. | |
Zug-Chef | woensdag 30 augustus 2006 @ 21:18 |
Naja de een vind het een top en de ander het ander... Toen ik MSTS speelde had ik altijd een beetje een claustrofobisch gevoel. Je kan alleen die trein besturen waar je in zit, en meerdere treinen rijden altijd met een robot... Vrij bewegen door het landschap kan ook niet. Dat waren dingen die bij Trainz 2006 in ieder geval wel included waren. Je kan als machinist wisselen van trein. Je kan treinen tijdens het spel compleet een weg door het landschap programmeren. Je kan reizigers zien in en uitstappen. Je kan ook zien of de treinen lekker vol zitten... Tevens kan je ook een compleet tijdschema invoeren, zodat je met behulp van een elektronische dienstregeling je trein kan rijden. Dit kan je ook zien in de cabine van je trein. | |
the_disheaver | woensdag 30 augustus 2006 @ 21:19 |
Brandblusser dacht ik ook al aan, maar a) waarom niet op de linker deur. Zit die in de deur ofzo?). En waarom op een plaats waar allemaal incoontjes staan die voor de klant van belang is? niet ene logische plek mocht er al een brandblus icoon zijn. | |
thatsme | woensdag 30 augustus 2006 @ 21:34 |
quote:ik ben er al wel achter dat de linker deur aangeeft wat er links van de deur bevindt en de rechter wat er rechts van de deur bevindt. @disheaver Het is niet dat ik je foto's niet goed bekeken heb, maar ik loop nu tegen het punt waar we allemaal tegen aan lopen | |
Qunix | woensdag 30 augustus 2006 @ 21:56 |
Hej iedereen ![]() Ik was vandaag voor het eerst in de Rotterdamse metro, en moet zeggen dat er paar vergelijkingen zijn met de Amsterdamse metro's, waar ik woon. Ik ben wel wat lijnenkaarten gewend maar die van de Rotterdamse metro snap ik niet... ![]() Je hebt 2 lijnen. De Erasmuslijn en de Calandlijn... De Calandlijn begint in Spijkenisse en als je het volgt heeft het verschillende takken. Gaat die metro nou alles langs? Ik snap niet hoe iemand op dat idee is gekomen... Hoe zit dat nou in elkaar? PS. Weet niet of het hier moet... Metro vind ik net een trein dus post ik het hier... Als ik verkeerd ben, excuses alfast. Gaat niet zo zeer om de metro maar om hoe het inelkaar zit met de verschillende eindpunten. Hoe moet ik dat zien zeg maar... | |
TARAraboemdijee | woensdag 30 augustus 2006 @ 21:56 |
Wat zijn dat voor programma's? Dat MSTS enzo? Dat plaatje leek wel erg cool. Die omgeving, ook zelf naar werkelijkheid gecreeerd? Is het Groningen? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 30 augustus 2006 @ 22:03 |
quote:Microsoft Train Simulator. Schijnt best gaaf te zijn. Ik heb het ook nog nooit gezien irl ![]() | |
the_disheaver | woensdag 30 augustus 2006 @ 22:07 |
Nee, dit is het treintopic, en niet het metrotopic! maar om je vraag te beantwoorden. de ene trein gaat naar cappele, de ander naar nesselands en weer een ander naar ommoord. zie de drgl als je wilt weten welke waarheen gaat: http://www.ret.nl/uploads/files/lijn_05_caland.pdf | |
thatsme | woensdag 30 augustus 2006 @ 22:25 |
quote:De omgeving wordt door route bouwers zo realistisch mogelijk nagemaakt. Echter is deze screen in Zutphen genomen op de ijsellijn. | |
Duvel | woensdag 30 augustus 2006 @ 22:35 |
quote:Hé dat is leuk, hoe kom je aan die lijn? Ik ben het zich een beetje kwijt op de verschillende uitbreidingssites... | |
Duvel | woensdag 30 augustus 2006 @ 22:37 |
quote:OK, ik heb Trainz 2006 wel ergens liggen, maar nog niet uitgebreid mee gereden. Ik zag wel dat de grafische kwaliteit van de treinen wat minder is dan in MSTS. Het werken met wissels is wel makkelijker, dat is een voordeel. Qua rijden vond ik MSTS wat realistischer overkomen, alhoewel ik verdomd weinig vegelijkingsmatieriaal heb. ![]() | |
Duvel | woensdag 30 augustus 2006 @ 22:40 |
quote:Toch is het niet moeilijk als je het eenmaal snapt (duh). Zoals al gezegd rijden de metro's op verschillende deeltrajecten. Zo zijn er metro's die vanaf Spijkenisse de Calandlijn oprijden naar Schiedam en verder, en er zijn metro's vanuit Spijkenisse die doorrijden naar Centraal Station van de Erasmuslijn. Ook rijden er metro's die beginnen in Schiedam, en dan rijden naar Ommoord, Nesselande of Capelle. De Calandlijn is daarmee wel wat ingewikkelder dan de Erasmuslijn, waar alle metro's starten op 't Centraal en eindigen in Slinge danwel Spijkenisse. Meer over de Rotterdamse metro vind je op www.retmetro.nl! (Ook voor de Rotterdamse metro in MSTS trouwens, werkt goed, mooi en zo!) | |
Duvel | woensdag 30 augustus 2006 @ 22:40 |
Zal ik nu ook gaan juichen, of gaan slapen. ... ![]() | |
thatsme | woensdag 30 augustus 2006 @ 22:48 |
quote:ik denk van www.railsim.nl, je moet je er registeren en het downloaden is traaaaag. edit: ik heb gekeken hij staat daar niet ![]() | |
Qunix | woensdag 30 augustus 2006 @ 22:50 |
Iig bedankt. ![]() En Trainz is een leuk spel! ![]() | |
TARAraboemdijee | woensdag 30 augustus 2006 @ 23:06 |
quote:Joh, deze foto is eigenlijk heel geschikt voor de Arriva GTW fotowedstrijd, zie arriva.nl (geldt trouwens ook voor de andere GTW foto's) | |
the_disheaver | woensdag 30 augustus 2006 @ 23:17 |
quote: quote: ![]() | |
Wadloper | woensdag 30 augustus 2006 @ 23:36 |
quote:Wordt de Noordned route versie 2 ooit nog eens uitgegeven? Gn-Lw wordt ook zo saai op een gegeven moment ![]() | |
verzameldirk | donderdag 31 augustus 2006 @ 07:51 |
ga eens naar mijn plaatsgenoot zijn site, Swier Garst , MSTS man. ![]() http://home.wanadoo.nl/swier.garst/Index.html | |
Dr_Flash | donderdag 31 augustus 2006 @ 09:06 |
quote:Mja, dat dus. Geen zinnige fotograaf die moeilijk gaat doen onder zulke en meer belachelijke voorwaarden (minstens 50 meter afstand houden, landschap etc) , voor de kans op een of ander suf kunstwerk ![]() | |
Spookje81 | donderdag 31 augustus 2006 @ 09:37 |
quote:Dat was toch een niet nader te noemen noodremtrekker die allerlei vestjes heeft hangen ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 31 augustus 2006 @ 09:40 |
we hebben het hier over een veiligheidsOPLEIDING ![]() ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 31 augustus 2006 @ 09:42 |
Goedemorgen !! allemaal ![]() | |
Duvel | donderdag 31 augustus 2006 @ 10:56 |
quote:Over wie heb je het nu? ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 31 augustus 2006 @ 11:06 |
quote:Een bekende user van een ander spoorforum ![]() | |
Spookje81 | donderdag 31 augustus 2006 @ 11:15 |
Ik bedoelde met degene die vestjes geil is, is toch de persoon die ik bedoel. De door jou genoemde TGVfan is idd gewoon werkzaam voor prorail. | |
Dr_Flash | donderdag 31 augustus 2006 @ 11:25 |
Whatever ![]() | |
Spookje81 | donderdag 31 augustus 2006 @ 11:28 |
Niet zo enthousiast he Flesje. Komt er nou nog een foto in rails? | |
Dr_Flash | donderdag 31 augustus 2006 @ 11:43 |
weet ik veel ![]() | |
spectrumanalyser | donderdag 31 augustus 2006 @ 12:18 |
zondag weer fijn in een barrel naar NS Station Zandvoort aan Zee static.gif ![]() | |
Duvel | donderdag 31 augustus 2006 @ 12:30 |
quote:Dat iemand bij ProRail werkt, wil niet zeggen dat ie opgeleid danwel bevoegd is. ![]() | |
Spookje81 | donderdag 31 augustus 2006 @ 13:50 |
Daar oordeel ik niet over duvel | |
Fluffy_Augurk | donderdag 31 augustus 2006 @ 14:11 |
quote:Aliens hier instappen? Ik zie er vaag de vorm van een hand in met een vinger uitgerekt die ergens op drukt. En anders misschien een fles. En als dat ook niet klopt is het een chinees met zo'n rare schuine hoed. | |
the_disheaver | donderdag 31 augustus 2006 @ 14:28 |
ik zie er nog steeds enkel een kabelbaan-bak in....hij kan dan wel uit zwitserland komen, weinig bergen alleen in friesland... | |
Cassius | donderdag 31 augustus 2006 @ 15:05 |
2e van links duidt denk ik op camerabewaking. De 1e van links lijkt nog het meest op een rolkoffer oid. | |
thatsme | donderdag 31 augustus 2006 @ 19:48 |
quote:dat is correct, ik heb vandaag duidelijke foto's mogen ontvangen. Ik heb er dus geen foto's meer van nodig. niet roken - camera - vinger symbool. bij de eeste klas staat er ook nog een laptop symbool | |
Dr_Flash | vrijdag 1 september 2006 @ 10:28 |
vingersymbool? ![]() "Verboden te vingeren"? ![]() | |
thatsme | vrijdag 1 september 2006 @ 10:56 |
quote:De route is daar toch wel te downloaden. Het is zeker de moeite waard!!! quote: ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 1 september 2006 @ 11:02 |
quote:Ik zie toch duidelijk een vinger tussen 2 lippen gaan ![]() | |
Wadloper | vrijdag 1 september 2006 @ 11:48 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
the_disheaver | vrijdag 1 september 2006 @ 12:04 |
quote:ik dacht dat die trein zo toegankelijk zou zijn. Lage instap enzo. Maar je moet best groot zijn om die deur te kunnen openen.... | |
Zug-Chef | vrijdag 1 september 2006 @ 12:19 |
Gister dagje in Gn geweest met vrienden. Dit zag ik hangen op dat grand-cafe naast de Febo:![]() Klinkt hoopgevend ![]() | |
the_disheaver | vrijdag 1 september 2006 @ 12:46 |
quote:klinkt tenminste nuttiger dan een zweeftrein! edit: waarom eigenlijk een NS logo? Lijkt me wel iets voor Arriva ![]() | |
Carport | vrijdag 1 september 2006 @ 21:23 |
Zie je het al voor je: een Arriva-trein in Berlijn ![]() | |
Cassius | vrijdag 1 september 2006 @ 23:00 |
![]() 3201 vanmiddag bij Uithuizen. Zag op het opstelterrein in Groningen overigens de 3229, met op de ene bak een Noordned- en op de andere bak een Arriva-logo. Hij is er kennelijk nog niet over uit ![]() | |
Wadloper | zaterdag 2 september 2006 @ 06:59 |
Mooie foto! ![]() | |
Hr-Flip | zaterdag 2 september 2006 @ 10:19 |
quote:Een omroeper is zelden een bevoegd spoorbetreder. TGVfan hing al op de sporen voor zijn Prutsrail periode. Denkt dat hij heel wat is, maar ik vind het een maar een vreemde snuiter, die niet eens mooi kan fotograferen. [ Bericht 70% gewijzigd door Hr-Flip op 02-09-2006 10:26:07 ] | |
Wadloper | zaterdag 2 september 2006 @ 13:15 |
Ik vind het eigenlijk niet gepast iemand zwart te maken hier ![]() | |
verzameldirk | zaterdag 2 september 2006 @ 13:59 |
aub geen woorden als pruts een of ander ![]() zie ik tot mijn ergenis al vaak genoeg op OVL van Yahoo ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 2 september 2006 @ 22:57 |
quote:Mail hem zelf ff anders, hier een beetje loos gaan blaten heeft niet echt veel zin. ![]() | |
italiaan1987 | zondag 3 september 2006 @ 02:50 |
elke keer vrijdags rond half 5 zie ik een of andere trein met oude couchette wagens van de ns en een paar slaapwagens..... wat is dit voor trein? een of andere vakantie express? | |
Dr_Flash | zondag 3 september 2006 @ 08:27 |
Rond half 5 smorgens of smiddags? En WAAR zie je die? Kan best een CNL of zo zijn idd ![]() | |
italiaan1987 | zondag 3 september 2006 @ 13:01 |
half 5 smiddags...... de CNL gaat pas rond half 9 deze vrijdags rond half 5 smiddags | |
Zug-Chef | zondag 3 september 2006 @ 13:18 |
quote:Dat zijn (of waren, want ze rijden nu niet meer, einde seizoen) de Autoslaaptreinen van 's Hertogenbosch naar het zuiden | |
Zug-Chef | zondag 3 september 2006 @ 14:07 |
Gisteren Rondje Niedersachsen met Dr_Flash gedaan ![]() ![]() 54 nieuwe Bordjes ![]() Totaal nu: 248 Duitse 2 Poolse 3 Tsjechische 1 Franse 8 Belgische 332 Nederlandse | |
Dr_Flash | zondag 3 september 2006 @ 14:16 |
Goed zo kerel, doe jij de makkelijke bordjes? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 september 2006 @ 17:43 |
![]() Holladiee ![]() | |
Zug-Chef | zondag 3 september 2006 @ 17:52 |
quote:Cool! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ik mis Papenburg an der Ems . . . . . . . . . . . ![]() | |
Dr_Flash | zondag 3 september 2006 @ 17:52 |
![]() | |
Jerommeke.nl | maandag 4 september 2006 @ 09:20 |
vind dat rotterdamse metronetwerk vreemd inderdaad, een lijn die drie kanten op kan gaan. maarja, de filosofie is iig stukken beter dan in amsterdam, namelijk altijd: licht vervoer op hoge frequentie. dat kan je van het gvb niet zeggen. trouwens, jullie dit ns persericht opgevallen? http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid=1155819832249&pagename=www.ns.nl%2FPersbericht%2FPersberichtenDetail&c=Persbericht valt me op dat: * enschede - amsterdam zuid wtc / schiphol apart staan genoemd, terwijl het de zelfde lijn is * beide snelheidswinsten na de stop in hilversum wel tot het verleden zullen behoren ![]() | |
Zug-Chef | maandag 4 september 2006 @ 10:08 |
Tja als je als Groen Links zeiker gaat uitzoeken hoelang je bezig bent van bijvoorbeeld Koudum-Molkwerum naar Wolfheze... Tja daar heb je dus vrij weinig aan. Afstanden / trajecten die door veel mensen worden bereden gaan er wel op vooruit. | |
Duvel | maandag 4 september 2006 @ 11:19 |
quote:Als je dat lijstje van NS doorleest, zie je ongeveer 20 keer "Gouda" voorbijkomen. Het is nogal logisch dat iedereen die van Gouda reist er zo ongeveer op vooruit gaat, omdat de IC's er allemaal gaan stoppen en vervolgens die IC's niet op Woerden stoppen. Zo is er ook de IC Alkmaar - Maastricht. Nogal logisch dat je zonder overstap sneller van Alkmaar in Maastricht bent. Omdat ze deze treinen met IRM gaan rijden, kunnen ze versnellen, wat ze vervolgens drie keer meetellen. Met andere woorden: zoals het lijstje van GL wellicht met een korrel zout moet worden genomen, geldt dat ook voor het lijstje van NS. | |
Wadloper | maandag 4 september 2006 @ 11:34 |
Ach, en het zal vast allemaal wel meevallen als je eenmaal gewent bent eraan ![]() | |
Duvel | maandag 4 september 2006 @ 11:35 |
quote:Ik kan nog niet zeggen dat ik er erg naar uitkijk... | |
the_disheaver | maandag 4 september 2006 @ 12:08 |
quote:Tuurlijk. Het enige juiste rijtje zal de reistijd van alle reizigers van nu vergeleken met de reistijd voor straks. Maar dan ben je nog wel ff zoet met rekenen... Overigens was er maar 1 goede reactie bij dat gedoe in de 2de kamer. De reactie van D66 dat er voor de probleemtrajecten naar oplossingen gezocht moet worden, door bv verdubbeling/inhaalsporen. En niet van die onzinnige lijstjes maken en de minister vragen er nog even naar te kijken.... | |
Willy84 | maandag 4 september 2006 @ 14:00 |
Heeft iemand enig idee wat er voor materieel ingezet word in de rustige uren?savonds Met minimaal 8 bakken virm naar Sittard rijden en daar dan splitsen is dat niet wat overdone? Of misschien worden er dan koplopers ingezet? | |
Wadloper | maandag 4 september 2006 @ 14:18 |
Of gewoon een 4tje ipv 8 bakken? ![]() | |
Willy84 | maandag 4 september 2006 @ 14:37 |
quote:Beetje lastig want 1 deel moet naar Heerlen en een ander deel naar Maastricht. | |
Dr_Flash | maandag 4 september 2006 @ 15:22 |
Verkort IRM bouwen, gewoon 2 kopbakken op elkaar ![]() | |
Wadloper | maandag 4 september 2006 @ 15:35 |
quote:Dat had je er niet bij gezegd ![]() ![]() | |
SNArky | maandag 4 september 2006 @ 15:55 |
quote:Met steekproeven kom je ook al een heel eind hoor ![]() Lies, damn lies and statistics... | |
Willy84 | maandag 4 september 2006 @ 16:34 |
quote:Ik ging er vanuit dat ook jij de drg 2007 uit je hoofd kende ![]() | |
Wadloper | maandag 4 september 2006 @ 17:39 |
quote: ![]() Die is gek ![]() Alleen voor Groningen CS leer ik hem weer uit mijn hoofd ![]() | |
the_disheaver | maandag 4 september 2006 @ 18:04 |
quote:En, weet je hem al? | |
Dr_Flash | maandag 4 september 2006 @ 19:32 |
![]() Hier vast ![]() | |
Wadloper | maandag 4 september 2006 @ 20:08 |
quote:Om 4 over en om 25 gaat er een trein naar Nieuweschans, dat weet ik nog maar ![]() Ook het belangrijkste, want die trein moet ik hebben ![]() | |
Dr_Flash | maandag 4 september 2006 @ 20:11 |
Nieuweschans ![]() | |
Duvel | maandag 4 september 2006 @ 20:18 |
quote:De plek waar ik ooit wachtte op de trein naar Leer, en waar dus alleen een taxi als vervangend vervoer kwam opdagen... | |
Zug-Chef | maandag 4 september 2006 @ 20:20 |
quote:Hey wadloper, jij was toch die gast die zo dik is met MSTS, route Leeuwarden-Groningen? Ik heb MSTS weer ns geinstalleerd, en die route + treintjes geinstalleerd, maar ik krijg de route niet toegevoegd aan het lijstje in MSTS. Ik zie alleen de 6 originele routes... | |
Dr_Flash | maandag 4 september 2006 @ 20:21 |
![]() Hoi, dit is Hans Hans heeft sjans sjans met Jans Jans Pommerans uit Nieuweschans En er is een dikke kans Dikke kans dat onze Hans Jans stevig neemt met zijn ranslans ![]() Zo mans is Hans, Jans! ![]() | |
Duvel | maandag 4 september 2006 @ 21:23 |
quote:Wat sneu! | |
Dr_Flash | maandag 4 september 2006 @ 21:31 |
Weet je wel wat een gloeiend lekker wijf Jans is? ![]() | |
Carport | maandag 4 september 2006 @ 21:39 |
Lekkerder dan Amk? ![]() | |
Dr_Flash | maandag 4 september 2006 @ 21:43 |
quote:Amk is Buitencategorie ![]() ![]() Even goed is jans lekker genoeg voor Hans ![]() | |
Willy84 | maandag 4 september 2006 @ 22:20 |
quote:Ik zat zelf te denken aan het inzetten van *kop*lopers. Maar word weer zo lastig met de omloop enzo ![]() ![]() Trouwens word tijd dat alexx hier komt om wat nutteloze posts te verwijderen ![]() | |
the_disheaver | maandag 4 september 2006 @ 22:27 |
quote: ![]() | |
Dr_Flash | maandag 4 september 2006 @ 22:28 |
quote:Mail hem gewoon als je ergens kriebel aan hebt ![]() | |
Willy84 | maandag 4 september 2006 @ 22:33 |
quote:back ontopic pleas ![]() | |
Duvel | maandag 4 september 2006 @ 22:54 |
quote:Ik ken alleen Jans van Jan, Jans en de kinderen. En die vind ik niet echt lekker. ![]() | |
Duvel | maandag 4 september 2006 @ 22:55 |
quote:Er zitten wel vaker rare dingen in omlopen, dit zou best kunnen. En anders gewoon twee viertjes, dan maar leeg... | |
Wadloper | dinsdag 5 september 2006 @ 04:49 |
quote:Heb je hem wel in de map Routes geinstalleerd? ![]() Wat ook wil helpen is om de activities te deleten, lukte bij mij de vorige keer wel ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 5 september 2006 @ 08:27 |
quote:Had zelf al wat zitten klooien, maar in de map routes stond ie dus. En ik moest juist wel activitites/paths hebben (minstens 1). Maar wat bleek nu, ik had nog geen xtracks geinstalleerd. Daarna deed ie t wel... Alleen ze moeten maar snel met V2 komen, want deze versie ziet er echt niet uit.... | |
Willy84 | dinsdag 5 september 2006 @ 09:34 |
quote:Sociale veiligheid enzo ![]() | |
Duvel | dinsdag 5 september 2006 @ 09:52 |
quote:Alsof dat NS boeit... ![]() quote:Ergens een andere trein vandaan trekken terwijl je de hele dag IRM hebt ingezet zou best wel eens duurder kunnen zijn... | |
Spookje81 | dinsdag 5 september 2006 @ 10:17 |
Iemand al gehoord van het ongeluk in amersfoort? | |
Wadloper | dinsdag 5 september 2006 @ 12:30 |
quote:Ik denk niet dat versie 2 nog komt ![]() ![]() | |
verzameldirk | dinsdag 5 september 2006 @ 14:30 |
Een rangeerlocomotief is dinsdagochtend tegen een > vertrekkende reizigerstrein gebotst op station Amersfoort. Op nu.nl een vaag fotootje van een 1700 die tegen een groene G1206(?)diesel gebotst is. R4C? bron ovl yahoo | |
Wadloper | dinsdag 5 september 2006 @ 15:06 |
Inderdaad een Rail4Chem loc | |
Dr_Flash | dinsdag 5 september 2006 @ 18:28 |
![]() | |
Peterselieman | dinsdag 5 september 2006 @ 20:10 |
Hoeveel Nederlandse stationsnaamborden moet je nog op de foto zetten Dr. Fles? | |
Dr_Flash | dinsdag 5 september 2006 @ 20:30 |
quote:Stukof 20 denk ik | |
spectrumanalyser | dinsdag 5 september 2006 @ 21:25 |
wat is er zo leuk aan, stationsnaambord-generator is zo gemaakt .... tenminste, als het alleen om het bord gaat. als je de omgeving erbij fotografeerd is het wel leuk | |
Brembo | dinsdag 5 september 2006 @ 21:29 |
Pff vandaag 2 uur stil gestaan voor Ede-Wageningen ![]() Maar de NS doet voor de rest ook niks voor de reiziger, had na 2 uur stil zitten in zo'n bak toch tenminste een bakje koffie in Arnhem verwacht ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 5 september 2006 @ 21:29 |
quote:Je doet het vooral voor jezelf. En dan heb je geen behoefte om te cheaten. Je kan je ook ten doel stellen om met alle baywatch babes te neuken. EN vervolgens jezelf iedere avond op een andere babe klaar te rukken en dan *zeggen* dat het gelukt is. Dat kan ![]() | |
the_disheaver | dinsdag 5 september 2006 @ 21:37 |
quote:doen ze volgens mij nooit meer, koffiebonnentjes uitdelen.... best jammer | |
Brembo | dinsdag 5 september 2006 @ 22:01 |
quote:Ik vroeg dat ook aan de NS, een beetje service... Zo'n irritante NS-dame: " Dan moet je maar verhaal halen op de ouders"... Ben maar weer weggelopen ,ik had meer medeleiden met de machinist dan met de ouders... | |
italiaan1987 | dinsdag 5 september 2006 @ 23:37 |
een loc van rail4chem denk ? | |
Duvel | woensdag 6 september 2006 @ 08:14 |
quote:Zie Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 30. | |
Duvel | woensdag 6 september 2006 @ 08:15 |
quote:Meen je dit, zei ze dat echt? Wat een walgelijke opmerking zeg, bah. ![]() | |
Dichterbijer | woensdag 6 september 2006 @ 13:51 |
quote:Hij staat volgens mij nog steeds bij Amersfoort... kon trouwens geen schade of verbuiging vanuit de trein bespeuren. | |
Wadloper | woensdag 6 september 2006 @ 18:14 |
Volgens mij reden beide treinen ook niet zo heel erg hard ![]() | |
Duvel | woensdag 6 september 2006 @ 20:38 |
quote:Ik las dat de R4C loc zelfs stil stond... Snap niet hoe dit dan kon gebeuren. Maar we zien de rapporten wel weer verschijnen. | |
Brembo | woensdag 6 september 2006 @ 20:55 |
Zag vandaag tussen Arnhem en Utrecht een rode mat 64 rijden, maar leek wel een postvoertuig idee ![]() | |
Duvel | woensdag 6 september 2006 @ 21:00 |
quote:Zoiets? ![]() | |
thatsme | woensdag 6 september 2006 @ 21:27 |
of zoiets:![]() | |
Brembo | woensdag 6 september 2006 @ 22:17 |
quote:Was enkelbaks, dat is hem idd ![]() ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 6 september 2006 @ 22:24 |
quote:Ik las ergens dat die 1800 wellicht gesloopt moet worden ![]() | |
Duvel | woensdag 6 september 2006 @ 22:45 |
quote:Dan moet ie bijna ergens flink krom zijn geraakt. Wat ik in een flits op tv zag, was dat de bufferbalk een afwijkende stand had. Dat belooft inderdaad niet zoveel goeds... Maar meteen slopen terwijl ze al niet ruim in de locs zitten voor de dienstregeling 2007, damn... ![]() | |
Duvel | woensdag 6 september 2006 @ 22:48 |
quote:Oh ja, aan die mP (motorpost) had ik niet gedacht! Er zijn verschillende rode varianten in omloop momenteel: Verder is er nog een gele mP, de mP Jules. Dat is een meettrein voor ATB, telerail en GSM-R. | |
Brembo | woensdag 6 september 2006 @ 23:37 |
quote:Nu staat 1600 serie (NS Cargo), ook maar weg te rotten ![]() Ik denk zelf dat die hele dienstregeling nog een dik zal tegenvallen. Klinkt allemaal geweldig, maar ik verwacht het niet. De huidige dienst regeling is zo geniaal bedacht, oke er zitten fouten in. Maar dan zou beteknene dat je compleet echt een nieuw dienstegeleing moet invoeren, dat is iets wat nooit meer zal gebeuren ![]() | |
Dichterbijer | donderdag 7 september 2006 @ 09:09 |
quote:Heb hem een keer zien rijden vanaf Amersfoort richting Hilversum met schoonmaakmensen aanboord. Tevens wil het nog wel eens voorkomen dat deze goederenwagons achter zich aanhebben. | |
thatsme | donderdag 7 september 2006 @ 10:59 |
quote:NS Cargo? In welk tijdperk leef jij nog? Die locs zijn eigendom van Railion. En aangezien die liever meerspanningslocs heeft zijn ze hun 1600 locs liever kwijt dan reik, dus de NS mag er dan vast wel een aantal overnemen! | |
Jerommeke.nl | donderdag 7 september 2006 @ 11:37 |
quote:welke moet je nog? | |
Dr_Flash | donderdag 7 september 2006 @ 13:34 |
Inmiddels nog maar 12, allemaal in het zuidwesten van het land ![]() | |
Spookje81 | donderdag 7 september 2006 @ 13:46 |
de zeeuwse lijn? | |
Baan1980 | donderdag 7 september 2006 @ 14:11 |
quote:Heb je dan ook de volgende stations meegenomen? ![]() | |
the_disheaver | donderdag 7 september 2006 @ 14:12 |
heerenveen ijsstatadion staat in de laatste grote hierboven rechtsvan het midden bovenin | |
the_disheaver | donderdag 7 september 2006 @ 14:12 |
Eerst kijken voordat je iets vraagt ![]() | |
Baan1980 | donderdag 7 september 2006 @ 14:19 |
ok ok ok, niet goed gekeken. Enkel ff alle (?) tijdelijke stations opgezocht, vandaar. Een postje erboven staat het bordje in full-size ![]() EDIT Het 'Philips station' hoort er dus ook bij. | |
MREn | donderdag 7 september 2006 @ 14:39 |
quote:Almere Strand, en Arena hebben -net als Eindhoven stadion- geen stationsnaam bordjes. Hry wel en Rotterdam Station,, OLV ter Nood weet ik zo niet. | |
MREn | donderdag 7 september 2006 @ 14:42 |
quote:Dan alles maar iets minder in een flits? R4C locje is er stukken beter aan toe op het eerste oog. ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 7 september 2006 @ 15:08 |
quote:Ja, tenminste, overal waar een bordje staat ![]() ![]() ![]() | |
Wadloper | donderdag 7 september 2006 @ 18:13 |
Onder het motto: Uit den ouden doos, zijn hier 3 foto's van mijn eerste keer fotograveren in Groningen (12 maart 2006 ![]() Best leuk al die oude foto's nog eens doorkijken ![]() ![]() DH-2 3216 (toen nog bestickerd) staat geen dienst in Groningen ![]() DH-2 3220 (geen dienst) en de 3212 (naar Delfzijl) op spoor 2a en 3a ![]() V-IRM of IRM? 8741stond Geen Dienst in Groningen | |
Dr_Flash | donderdag 7 september 2006 @ 19:14 |
Een half jaar, lekker oud ![]() Maar goed, leuk idee, ik zal eens wat van mijn oudste treinfoto's opzoeken ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 7 september 2006 @ 19:31 |
Hier dan, allemaal uit juni of juli 2002 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
SNArky | donderdag 7 september 2006 @ 19:32 |
quote:Dat moet wel de duidelijkste bordjesfoto zijn die ik ooit heb gezien ![]() (Morgen ga ik er weer eens een keer langs ![]() | |
Dangel | donderdag 7 september 2006 @ 19:33 |
Vandaag mn eerste treinenfoto gemaakt hier in Tsjechie, morgen waarschijnlijk een stukje meerijden in zon wadloper on steroids. Groetjes, Alex | |
Dr_Flash | donderdag 7 september 2006 @ 19:35 |
quote:Oh ik heb ze slechter hoor ![]() | |
SNArky | donderdag 7 september 2006 @ 19:40 |
quote:Hij is zeker niet slecht, best mooi zelfs, alleen maar onleesbaar ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 7 september 2006 @ 19:41 |
quote:Mwoa, leesbaar genoeg lijkt me ![]() Trouwens, ik heb inmiddels ook wel "betere" maar ik vind juist de verscheidenheid wel leuk ![]() ![]() | |
Wadloper | donderdag 7 september 2006 @ 20:31 |
quote:Het zijn mijn oudste foto's, dus ja ![]() ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 7 september 2006 @ 20:32 |
Die eerste 2 van mij zijn echt geschiedenis ![]() ![]() | |
MREn | donderdag 7 september 2006 @ 22:34 |
quote:Dan wordt het tijd voor een nieuwe monitor vrees ik, want hier is het prima te lezen. (en dat op een Philips Brillance) | |
the_disheaver | donderdag 7 september 2006 @ 23:34 |
quote:het is leesbaar, maar niet goed. Als dat bordje weg zou zijn, of iets zou zijn waar geen tekst op staat dan is het tof. Maar dat naambordje is toch wel een belangrijk onderdeel van de foto, en is duidelijk onderbelicht. Absoluut geen perfecte foto. Jammer, al zou een beetje GIMP'en wonderen doen. | |
Brembo | donderdag 7 september 2006 @ 23:45 |
quote:Vind de foto gewoon wel mooi ![]() Bedoel het doel is , om alle stations van Ned. op de foto te zetten ![]() | |
MREn | donderdag 7 september 2006 @ 23:56 |
quote:Niet alles moet perfect belicht en in de zelfde hoek vind ik. Ik zou zelf wel van een beetje onderbelichte foto's zodat bijv. achtergrondwolken mooi uit komen. voor sommige andere fotografen is hun hele week verpest als er tijdens het moment van afdrukken ineens een wolkje voor de zon drijft. | |
Dr_Flash | vrijdag 8 september 2006 @ 09:35 |
quote:Ik vraag toch helemaal geen oordeel? Ik post een foto, klaar. Wat je vindt mag je houden ![]() quote: | |
TARAraboemdijee | vrijdag 8 september 2006 @ 10:28 |
Ik vind de foto van Veenendaal-De Klomp anders een hartstikke mooie foto. Wat nou tekst onduidelijk. Ik kan prima lezen wat er op het bordje staat en die lucht erachter is prachtig. Is eens iets anders dan een saaie foto van zo'n stationsbordje waarop het meeste wat je ziet een blauw rechthoek met tekst erop is. | |
SNArky | vrijdag 8 september 2006 @ 11:08 |
quote:Je hebt helemaal gelijk, ik zit het nu op een andere monitor te bekijken, en hier is het wel min of meer prima leesbaar ![]() | |
Wadloper | vrijdag 8 september 2006 @ 11:39 |
quote:Het zijn zeker wel mooie foto's die je hebt gemaakt ![]() ![]() Hier nog een foto van de 3216, met bestickering (eveneens 12-03-06) ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 8 september 2006 @ 21:07 |
En nu hoef ik er nog maar 3 ![]() | |
Wadloper | vrijdag 8 september 2006 @ 21:12 |
![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 8 september 2006 @ 21:18 |
Morgen de laatste ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 9 september 2006 @ 11:29 |
Geen zin vandaag ![]() ![]() | |
Wadloper | zaterdag 9 september 2006 @ 17:00 |
Hehe, ik was vandaag in Groningen op het station ![]() ![]() Wel foto's gemaakt, maar niet echt interessant om te posten ![]() | |
italiaan1987 | zondag 10 september 2006 @ 17:34 |
![]() ![]() vorig jaar mocht ik een dagje mee toen ik stage liep bij Railion | |
SpeedyRich | zondag 10 september 2006 @ 17:47 |
TreinLuchtPlaats | |
Wadloper | zondag 10 september 2006 @ 19:46 |
Cool ![]() | |
Dr_Flash | zondag 10 september 2006 @ 21:29 |
quote:Zo is een oom van mijn moeder een keer omgekomen ![]() ![]() | |
italiaan1987 | zondag 10 september 2006 @ 21:35 |
quote:hij stond al stil het is nu verboden om er tussen te staan als ze aan het rangeren zijn omdat indd dit soort ongelukken zijn gebeurd. | |
Dr_Flash | zondag 10 september 2006 @ 21:37 |
Anyway, ik ben KLAAR met de bordjes hier ![]() | |
Dr_Flash | zondag 10 september 2006 @ 21:38 |
quote:Ja, was ook in 1951 ![]() | |
Dr_Flash | zondag 10 september 2006 @ 21:58 |
Gaatje naar Zug-Chef is bijna dichtgefietst ![]() NL 388 D 113 B 37 Pl 18 NL Historisch 16 Oos 5 Fr 3 DK 2 IT 1 Samen 583 ![]() Als er geen hele stoute dingen gebeurd zijn staat Z-C op 596. 2e week oktober ga ik naar Zwitserland, en voor die tijd wil ik dat gaatje dicht hebben ![]() | |
Dr_Flash | zondag 10 september 2006 @ 22:42 |
Mooiste naam van een station heb ik vandaag geschoten zonder twijfel ![]() ![]() | |
Peterselieman | maandag 11 september 2006 @ 11:29 |
Afgelopen vrijdag enkele opvallende dingen gezien. De sneltrein van 12.13 van Groningen naar Leeuwarden bestond uit de 3447 (weer terug na een storing) en de 3449, terwijl er op dat tijdstip normaal een trein bestaande uit twee bakken rijdt en niet zoals nu 4. In Leeuwarden zag ik op een opstelspoor een plan V staan, wat vrijdag overdag volgens mij niet gebruikelijk is. Verder kwam er een DD-AR of mDDM op dienst binnen in Leeuwarden, wat gezien de treinseries die er normaal rijden zeer ongebruikelijk is. | |
Zug-Chef | maandag 11 september 2006 @ 12:30 |
Plan V komt hier in Lw wel op vrijdag. Waarschijnlijk was het een vroege overbrenging van ledig materieel vanwege de stoptrein Zwolle van 17.02 | |
Alexxxxx | maandag 11 september 2006 @ 13:45 |
quote:Ik zat in Tsjechië. Heb daar aardig wat foto's gemaakt, en een stukje getreind ![]() ![]() ![]() Maar hoe dan ook, als ik in Tsjechië ben, zit ik in en hotel, zonder internet. En al had ik internet, ging ik nog niet lopen Fokken onder dit account ![]() ![]() En om troep van een week oud op te ruimen is ook weer zo overdreven, dus ik laat dit topic mooi zo ![]() | |
Dr_Flash | maandag 11 september 2006 @ 13:51 |
Ach, sowieso, zoiets fietst vanzelf binnen een post of 5 wel weer terug ontopic ![]() | |
Alexxxxx | maandag 11 september 2006 @ 13:52 |
quote:Hele brave reeks inderdaad | |
Peterselieman | maandag 11 september 2006 @ 17:53 |
Zeker een brave reeks ![]() Weet iemand waar de GTW's precies uithangen? | |
Wadloper | maandag 11 september 2006 @ 18:02 |
Zijn volgens mij weer terug naar Duitsland ![]() | |
Peterselieman | maandag 11 september 2006 @ 18:07 |
zeer jammer. Had ze graag eens echt in actie gezien voordat ze in gebruik worden genomen op actieve dienst. | |
Dr_Flash | maandag 11 september 2006 @ 19:29 |
KLIK Let op: 19 MB | |
Zug-Chef | maandag 11 september 2006 @ 19:59 |
quote:Over 1,5 maand moeten er nog 6 GTW's testritten gereden hebben in NL. Ze moeten elk 300 km proef gereden hebben voor ze ingezet morgen worden. En vanaf eind Oktober gaan ze rijden op Gn - Nsch - Leer quote: ![]() | |
Dr_Flash | maandag 11 september 2006 @ 20:01 |
quote:Slagje Nieuweschans - Stavoren op en neer is genoeg ![]() | |
Zug-Chef | maandag 11 september 2006 @ 20:02 |
quote:Alleen past ie haast niet tussen het verkeer tussen Lw - Gn en Lw - Stv Daarom rijdt ie 6x heen en weer op Gn - Nsch | |
Dr_Flash | maandag 11 september 2006 @ 20:04 |
quote:Was danouweer voor gezwets ![]() Je kan hem toch koppelen en het planmatige wadje laten trekken? | |
Jape | maandag 11 september 2006 @ 20:05 |
Ik heb hier nog een aardige link.. de voormalige Hofpleinlijn is tegenwoordig onderdeel van Randstadrail. Nog niet alles is af, maar sinds deze week rijden er wel metrostellen van de RET als RandstadRail tussen Nootdorp en Rotterdam Hofplein, en daar is een fotoreportage gemaakt. Geeft in ieder geval een indruk van de nieuwe stations Pijnacker, Pijnacker-Zuid en Nootdorp. http://www.pixagogo.nl/2070865126 | |
Zug-Chef | maandag 11 september 2006 @ 20:06 |
Had al wat gezien op OHIH ja, ziet er wel aardig uit... wat is de bedoeling van deze foto: http://www.pixagogo.nl/Ph(...)0cxQBGlKdr5TXjO2Rsb4 Zijn er weer wat trieste kut nederlandse pikkies aan t irriteren ![]() | |
the_disheaver | maandag 11 september 2006 @ 20:07 |
quote:En er achter komen dat de rem het niet doet en het gas niet omlaag kan... zit je met een volle wadloper met 30 jaar oude remmen achterop... | |
Zug-Chef | maandag 11 september 2006 @ 20:08 |
quote:Nee Wadloper en GTW Stadler kunnen niet aan elkaar | |
TARAraboemdijee | maandag 11 september 2006 @ 20:15 |
's nachts laten rijden? | |
Zug-Chef | maandag 11 september 2006 @ 20:18 |
Mjah dat hebben ze wel gedaan toen de 1e Stadler GTW hier was. Die moest dan ook 3000km aan testritten doen. Maar alleen maaar cool dat ze het nu overdag doen... Kan er tenminste gefotografeerd worden ![]() | |
Dr_Flash | maandag 11 september 2006 @ 20:20 |
quote:Zonder wadloper achterop was dat geen probleem geweest? ![]() | |
the_disheaver | maandag 11 september 2006 @ 20:58 |
quote:Wat minder slachtoffers dan met volle wadloper. | |
Peterselieman | maandag 11 september 2006 @ 21:02 |
's nachts laten testrijden is een goed idee. Dat hebben ze ook al gedaan. Overdag testen is veel leuker. Op een zondag mag het mijns inziens geen probleem opleveren om de GTW even tussen Nieuweschans en Sneek te laten rijden. Het zal mij benieuwen of die GTW's nu ook echt 140 halen. Ze hebben bij Buitenpost 136 geklokt, maar het is nog geen 140 ![]() | |
Dr_Flash | maandag 11 september 2006 @ 21:28 |
Ik dacht dat alles tot Vmax + 10 % getest moest worden ![]() 154 km/h dus ![]() | |
Brembo | maandag 11 september 2006 @ 22:42 |
quote:154 Km/h op een gronings-boemel-lijntje ![]() Nee, de wondere zijn de wereld nog niet uit, ik vind dat meer van die oma treintjes lekker 80 rijden, af en toe 90 pieken... | |
Peterselieman | maandag 11 september 2006 @ 23:04 |
Ik ben net nog wat plaatjes van de GTW op het spoor gekomen Link Een kijkje in de fabriek van Stadler | |
verzameldirk | dinsdag 12 september 2006 @ 13:18 |
De nieuwe GTW's van Arriva hebben een noodknop naast de noodrem, via deze knop kan de reiziger direct contakt krijgen met de mcn. Bij de noodrem stopt de trein onmiddellijk, bij gebruik van de noodknop rijd de trein gewoon door en kan de machinist via een monitor zien wat er aan de hand is. misschien ook een antwoord op de vraag wat die ene sticker/pictogram betekend ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 12 september 2006 @ 13:20 |
Oh okee bedankt, dat zouden ze in meer treinen moeten invoeren. | |
Alexxxxx | dinsdag 12 september 2006 @ 13:24 |
had ik maar EEN NOODKNOP NAAST mijn noodrem | |
Alexxxxx | dinsdag 12 september 2006 @ 13:27 |
Voor de bordjesfappers: Voor de treinenliefhebbers: Alle 700 foto's die ik in Tsjechië heb gemaakt staan hier | |
Dr_Flash | dinsdag 12 september 2006 @ 13:31 |
quote: ![]() Je denkt aan me ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 12 september 2006 @ 13:32 |
Mooi man, vooral die schrale DMU-tjes. Die 854 ziet er best cool uit ![]() ![]() | |
Alexxxxx | dinsdag 12 september 2006 @ 14:08 |
quote:Ik zette die dingen al vaker op de foto, uit luiïgheid, hoef ik niet op te schrijven waar ik de foto's die volgen heb gemaakt. ![]() quote:Geen idee, maar het is kleiner dan een bestelbusje ![]() ![]() | |
verzameldirk | dinsdag 12 september 2006 @ 15:17 |
mooie foto's zoals altijd Alex, als verzamelaar van schaalmodellen van luxe en vrachtauto's, bussen en treinen, Z,N,H0 en LGB heb ik mijn hart weer opgehaald ![]() Die van Bertschi is erg leuk omdat ik net een spoor z wagentje heb gekocht met tanktainers van Bertschi erop. ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 12 september 2006 @ 21:51 |
Zo, weer 6 nieuwe (Heino, Soest Zuid, Holl. Rading, Hilversum Sportpark, Hilversum Noord en Bussum Zuid) en 14 verbeterde bordjes erbij... Rest van de week NL afmaken ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Zug-Chef op 12-09-2006 21:58:34 ] | |
Peterselieman | dinsdag 12 september 2006 @ 22:14 |
Heb je zoveel vrije tijd dan? | |
Zug-Chef | dinsdag 12 september 2006 @ 22:23 |
2e jaars Verkeerskunde, hoef niet zo heel veel te doen, presentatie gehad maandag en had 7,5 Dus het gaat wel zo zn gangetje ![]() ![]() | |
Alexxxxx | dinsdag 12 september 2006 @ 23:21 |
Is hier ook interesse in monorail? | |
Dr_Flash | woensdag 13 september 2006 @ 09:34 |
quote:Mwoa ![]() Wel in de Schwebebahn Wuppertal, eigenlijk ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 13 september 2006 @ 09:42 |
![]() | |
Dr_Flash | woensdag 13 september 2006 @ 09:59 |
ook moeite met Raalte zo te zien? ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 13 september 2006 @ 10:16 |
quote:had ik al ![]() ![]() | |
italiaan1987 | woensdag 13 september 2006 @ 16:07 |
quote:bij die goederentrein wat is dat voor raar gekleurde loc voor die railion loc | |
Alexxxxx | woensdag 13 september 2006 @ 16:12 |
quote:OK, wanneer vertrekken we om die op de foto te zetten? | |
verzameldirk | woensdag 13 september 2006 @ 17:09 |
quote:staat 6501 op dus toch een railion loc. ![]() | |
Zug-Chef | woensdag 13 september 2006 @ 21:00 |
quote:Dat is de 6504 van RailPro | |
Dichterbijer | woensdag 13 september 2006 @ 23:04 |
quote:Hilversum ![]() ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 14 september 2006 @ 08:34 |
quote:Weenie ![]() [ Bericht 8% gewijzigd door Dr_Flash op 14-09-2006 10:50:28 (linkie gemaakt) ] | |
verzameldirk | donderdag 14 september 2006 @ 17:17 |
Perrons aangepast aan nieuwe Arriva-trein Gepubliceerd op 14 september 2006, 16:23 HEERENVEEN - De eerste Friese perrons die worden aangepast aan de nieuwe treinen, liggen langs het spoor tussen Leeuwarden en Harlingen. Daar gaat medio december de eerste nieuwe Arriva-trein in Friesland rijden. Spoorwegbeheerder ProRail pakt het aanpassen van de perrons per traject aan. Daarbij wordt dezelfde volgorde aangehouden als de introductie van de treinen, die ook per traject worden ingezet. De eerste noordelijke trein rijdt in november tussen Groningen en Leer. bron leeuwarder courant | |
Remco | donderdag 14 september 2006 @ 17:41 |
Ik vroeg me laast wat af, die buffel Enschede - Zwolle, tankt die wel eens? Zowel in Zwolle als in Enschede gaat die meteen door na aankomst? Of kan zo'n ding een hele dag op een paar lieter diesel ? Ik weet trouwens ook niet hoe ik er op kom maar ik vroeg het me gewoon eens af ![]() | |
Peterselieman | donderdag 14 september 2006 @ 18:04 |
Dieseltreinen hebben meerdere tanks. Per deel van de trein waar een motor is, is er een tank. Met de inhoud van een tank diesel kunnen ze minstens een dag mee toe. Als de trein gewassen wordt, dan vullen ze vaak de tank gelijk even bij in een gecombineerde tank en was plaats. Verder worden de treinen 's nachts schoongemaakt en bijgetankt. Mocht een van de motoren uitvallen wegens een gebrek aan diesel dan kan de trein altijd nog op de andere motor verder rijden. Al is het tussen Groningen en Leeuwarden al een keer voorgekomen dat een wadsloper bij Zwaagwesteinde zonder diesel strandde. Bij Buitenpost was de ene motor al uitgevallen en bij Zwaagwesteinde (het volgende station) de andere. Toen moest er speciaal een trein vanuit Leeuwarden komen om de trein weg te slepen. ![]() | |
Peterselieman | donderdag 14 september 2006 @ 18:10 |
quote:Waarom zetten ze die nieuwe treinen niet eerder in tussen Leeuwarden en Groningen. Dit in verband met het feit dat als er een trein uitvalt in Groningen of plotseling voor onderhoud naar Leeuwarden moet, dit tijdens de dienst gedaan kan worden, wat handig is, omdat er tussen Leeuwarden en Groningen niet genoeg spoor ligt om zonder vertragingen meer dan 6 treinen per uur over het traject te laten gaan. (ook is er bij mij van eigenbelang sprake ![]() ![]() | |
Remco | donderdag 14 september 2006 @ 18:15 |
quote:Ah okee, had ik niet verwacht dat ze een hele dag mee kunnen ![]() | |
thatsme | donderdag 14 september 2006 @ 18:45 |
quote:Zal ook wel een inhoud hebben van meer van een paar liter, het is ook niet handig een treinstel aan de kant te moeten zetten omdat deze bij moet tanken! | |
Dr_Flash | donderdag 14 september 2006 @ 18:47 |
quote:Ik geloof der geen flikker van ![]() | |
Remco | donderdag 14 september 2006 @ 18:47 |
quote:Nou tijdens het dagelijkse wachten op de tegentrein kunnen ze er gerust een litertje of wat ingooien ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 14 september 2006 @ 18:49 |
quote:Een DE2 had al tanks van 650 liter geloof ik, zou me niks verbazen als er in DM90 een kuub per tank gaat ![]() | |
Peterselieman | donderdag 14 september 2006 @ 19:21 |
De Wadloper heeft een tankinhoud van 750 liter. Er wordt aangeraden de tank iedere dag bij te vullen tot het maximale niveau. | |
Dr_Flash | donderdag 14 september 2006 @ 19:22 |
Nou hier, je kan dus gewoon een dag op volle tanks rondcrossen ![]() | |
Zug-Chef | donderdag 14 september 2006 @ 21:17 |
Nope ik ben er ook niet komende zaterdag... Afgelopen 2 dagen al druk geweest met het completeren van de NL bordjes... Vandaag leek het ook goed te gaan.. Totdat je in Lage Zwaluwe aan komt... ![]() ![]() Morgen alleen nog: Nijmegen Heyendaal Vierlingsbeek Echt Susteren Geldrop Heeze Geleen-Lutterade Beek-Elsloo Bunde Oisterwijk Tilburg Reeshof Dordrecht en eigenlijk ook nog Houten Castellum Heerenveen IJsstadion en dan is t ook klaar hiere ![]() | |
Dr_Flash | donderdag 14 september 2006 @ 21:24 |
![]() Bad luck bastard ![]() | |
Dr_Flash | vrijdag 15 september 2006 @ 16:44 |
quote:Schiet het een beetje op Tsoekie? ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 15 september 2006 @ 22:19 |
Vet cool, zittende in trein 10577 even posten dat het cool gaat met de bordjes. En dat ik in treinstel 4058 zit, en het gedeelte hiervoor naar Groningen, bevat de 4023.. Schitterend.. Oja HotSpots roelz ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Zug-Chef | vrijdag 15 september 2006 @ 22:19 |
Ow trein gaat weer rijden | |
Alexxxxx | vrijdag 15 september 2006 @ 22:23 |
ah, je zit in Zwolle? ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 16 september 2006 @ 08:35 |
quote:Oh nou, ik begreep heel wat anders ![]() | |
Dichterbijer | zaterdag 16 september 2006 @ 12:34 |
Op Zwolle staan toruwens erg veel van die dieseltreinen die in de jare 60 nieuw waren ![]() En zoals ik dat gister kon zien leken ze van buiten opgeknapt... NS... jullie gaan deze grafkisten toch niet echt inzetten he ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 16 september 2006 @ 13:10 |
quote:Nee deze worden allemaal gereviseerd en dan naar Roemenië gestuurd | |
Wadloper | zaterdag 16 september 2006 @ 19:01 |
Link van dit filmpje wordt zometeen geplaatst ![]() | |
Remco | zaterdag 16 september 2006 @ 19:02 |
quote:Al die diesel treinen die daar staan? |