abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41331357
Hier alweer deel 30 in een (blijkbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 21
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 22
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 23
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 24
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 25
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 26
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 27
Het treinpics, - nieuws en praattopic, deel 28
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 29

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is hier niet veel intresse in, dus daar wordt niet op in gegaan. Mensen die er toch interesse in hebben kunnen op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans (in opdracht van Arriva), Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en de alweer gestopte proef van Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich in het weekend.

NoordNed reed in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel.

Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking.

De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.


Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?

Arriva
Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden).

Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer. Voor de DM90-foto's: zie NS.

De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden.

Syntus
Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.



Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.

Connexxion
Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. Vanaf 10 december 2006 gaat Connexxion ook een treindienst onderhouden op de valleilijn, welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel ingezet.

Interieur en exterieur.

Veolia
Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Vanaf 10 december zal dit Franse bedrijf de treindienst gaan onderhouden tussen Nijmegen en Roermond en tussen Maastricht en Kerkrade. Hiervoor zal in eerste instantie materieel gehuurd moeten worden, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met het huidige materieel gereden zal gaan worden, namelijk de DM'90 en Mat'64. Veolia is op dit moment in Nederland actief met haar dochterondernemingen BBA (busvervoer in oa. Noord-Brabant en op de Veluwe, alsmede enkele vaarverbindingen), Limex en SBM in Maastricht. Veolia heette voorheen Connex.

RandstadRail
Het metronet van Rotterdam, het tramnet van Den Haag en de Zoetermeerstadslijn worden op elkaar aangesloten met light-rail voertuigen. Hiervoor worden de treintrajecten Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn van trein naar light-rail omgebouwd en worden enkele tramlijnen in Den Haag opgewaardeerd tot light-rail traject. RandstadRail is een samenwerkingsverband van het Haagse OV-bedrijf HTM en het Rotterdamse RET.
Sinds 3 juni rijden er op de Hofpleinlijn en de Zoetermeerstadslijn geen treinen meer. Op 4 september had men met de ombouw naar RandstadRail gereed moeten zijn. Inmiddels is hier echter de eerste vertraging opgetreden. Als alles klaar is, is de Zoetermeerstadslijn uitgebreid met een tak naar de nieuwbouwwijk Oosterheem.
De eerste jaren zal de metro van Den Haag Centraal naar Rotterdam nog zijn eindpunt hebben op station Hofplein. Momenteel wordt gewerkt aan een boortunnel tussen (ongeveer) station Kleiweg en het Rotterdamse Centraal Station, waar RandstadRail aan zal sluiten op het Rotterdamse metronet. De treinen van RandstadRail rijden dan van Den Haag Centraal door naar metrostation Slinge in Rotterdam Zuid.
Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl
Op RandstadRail gaat het volgende materieel rijden:



NS Reizigers
diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers.


Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

electrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien.
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid.
ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.)

Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.
De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort.

DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.
Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptrein Zwolle-Groningen. Mat'64 zal deze dienst overnemen.
Foto's:

Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is.

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan.

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land.
Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64.
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant ziet het ding er zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen.
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over.

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm (Vlaflip).
De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de Sprinters is bijna voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.

NS Internationaal
NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.

Overig internationaal
Hier alleen maar wat foto's.
Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen.


Op Roosendaal-Antwerpen:



Maastricht-Luik:
De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik

(foto: treinfoto.be)


Venlo-Hamm:


Overig binnenland
Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt)


A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden
pi_41331452
plan T
plan V
en de P

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 30 augustus 2006 @ 16:41:37 #4
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_41331519
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 16:38 schreef Alexxxxx het volgende:
was ie alweer vol?
leve de harde 300-grens
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 30 augustus 2006 @ 16:42:19 #5
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_41331538
tvp
Net de USB Card Reader aan Zug-Chef gegeven. Hij had vandaag een paar mooie foto's gemaakt van de Stadler GTW. Gisteren heeft de GTW blijkbaar niet gereden omdat hij een aanrijding had gehad met een persoon. Dat wist Zug-Chef me zonet te vertellen. Gisteren dus met vertraging naar Groningen gebracht (aanrijding was nog in Duitsland) en daar grondig schoongemaakt.

Zug-Chef heeft wel meer details denk ik.
Hier nog de foto's die mijn vriendin gisteren heeft gemaakt van de Stadler GTW vanaf het Hereweg Viaduct in Groningen:


In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_41331542
Overigens vind ik dat er na 30 delen weleens een nieuwe naam voor deze reeks mag komen. Ik stel voor: Spoorchat
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_41333499
Dat was een mooie dag....







Zometeen na het eten nog meer moois
pi_41333519
vraagje, waarom loopt een deel vol, men kan toch rustig doorgaan.
ware woorden zijn niet mooi en mooie woorden zijn niet waar
pi_41334133
Ook je cabine foto's Zug?
pi_41334188
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 18:01 schreef Wadloper het volgende:
Ook je cabine foto's Zug?
hey !

Ik had pas in de trein naar Lw door dat jij die blonde kerel was

Zal de rest nu gaan editten
pi_41334247
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 18:03 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

hey !

Ik had pas in de trein naar Lw door dat jij die blonde kerel was

Zal de rest nu gaan editten
Ik ben donkerblond + bril
En ik stond helemaal in de hoek (links als je de deur binnenkwam)
pi_41334325
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 16:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Overigens vind ik dat er na 30 delen weleens een nieuwe naam voor deze reeks mag komen. Ik stel voor: Spoorchat
Tradities zijn mooi, de TT is ook mooi, en als je dit chat gaat noemen, begint straks elke mongloïde voertuig zijn eigen chatreeks.
pi_41334345
Inderdaad, dit topic titel is gewoon pats boem meteen duidelijk
  woensdag 30 augustus 2006 @ 18:12:00 #14
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_41334474
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 17:42 schreef verzameldirk het volgende:
vraagje, waarom loopt een deel vol, men kan toch rustig doorgaan.
standaard: 300 berichten is slotje.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_41334484
En als je het spoorchat noemt komen er ook ineens tramliefhebbers, metroliefhebbers en padvinders op af

En ik heb me god geen idee meer waarom topics na 300 delen dicht gaan Ooit heb ik het geweten. Vraag maar aan Fles, die is meer oldbie dan ik
  woensdag 30 augustus 2006 @ 18:19:37 #16
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_41334725
Er was vandaag veel vertraging geloof ik. 20 minuten vertraging Rotterdam - Utrecht
pi_41334730
Had iets met databases te maken dacht ik..

@ Wadloper, ja dat dacht ik ook al, toen je al zei dat je mij gezien had in Simpelveld. Alleen viel het kwartje dat jij dan dus Wadloper was, pas toen ik in de trein naar Lw zat
pi_41334867
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 18:19 schreef Zug-Chef het volgende:
Had iets met databases te maken dacht ik..

@ Wadloper, ja dat dacht ik ook al, toen je al zei dat je mij gezien had in Simpelveld. Alleen viel het kwartje dat jij dan dus Wadloper was, pas toen ik in de trein naar Lw zat
Je weet iig wie ik ben nu, dus volgende keer kunnen we eens een praatje maken ofzo
pi_41334893
En hier de rest










  woensdag 30 augustus 2006 @ 18:28:18 #20
156350 ggiirrll
loves Zug-Chef
pi_41335007
Mooie foto's pop! Dan zie ik ookus waar je geweest bent!
Denk jij wat ik denk? Wil je het mij dan ff vertellen.. ik ben er met mijn gedachten niet bij..
  woensdag 30 augustus 2006 @ 18:28:25 #21
111843 Cassius
Something's fucky
pi_41335012
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 18:24 schreef Zug-Chef het volgende:
En hier de rest

[afbeelding]
Da's ter hoogte van Waterhuizen, de verbindingsboog gaat idd naar On
pi_41335097
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 18:28 schreef Cassius het volgende:

[..]

Da's ter hoogte van Waterhuizen, de verbindingsboog gaat idd naar On
thx! aangepast
  woensdag 30 augustus 2006 @ 18:37:22 #23
111843 Cassius
Something's fucky
pi_41335289
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 16:42 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Hier nog de foto's die mijn vriendin gisteren heeft gemaakt van de Stadler GTW vanaf het Hereweg Viaduct in Groningen:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
LOL, hoe laat was dat?

Ik maakte gisteren om 16:52 deze foto:
pi_41335434
Ik kwam nog een aantal OHIH-ers en Wadloper van hier tegen vanmiddag. Die zaten gezellig met de machinist te leuteren. Die vertelde vervolgens dat dit stel, de 303, gisteren al een primeur heeft gehad... Op weg naar de grens heeft deze GTW in Duitsland al een zelfmoordactie van een persoon overwonnen
pi_41335755
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 18:12 schreef Alexxxxx het volgende:
En als je het spoorchat noemt komen er ook ineens tramliefhebbers, metroliefhebbers en padvinders op af
Nee

Hoe kon dat ooit een goed idee lijken?

Sorry
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_41335837
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 18:28 schreef ggiirrll het volgende:
Mooie foto's pop! Dan zie ik ookus waar je geweest bent!


Ik word geil van Friestalige vrouwen

@Zug-Chef: kun je mij ook leren zulke mooie treinfoto's te maken?
pi_41336028
Nouja, heb gewoon een Canon Powershot 510, en maak eigenlijk alle foto's met de Sportstand En dit krijg ik altijd... Weet ook niet hoe t komt. Kan niet echt meer geluk zijn... Misschien komt het omdat dit toestel zich altijd in de beste instellingen instelt, waardoor het 9 vd 10x een goede foto oplevert. In tegenstelling tot de wat meer geavanceerde camera's (DSR enzo) die (denk ik) wat meer juiste instellingen nodig hebben om een goede foto te krijgen.

Just my 2 cents
pi_41336173
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 18:42 schreef Zug-Chef het volgende:
Ik kwam nog een aantal OHIH-ers en Wadloper van hier tegen vanmiddag. Die zaten gezellig met de machinist te leuteren. Die vertelde vervolgens dat dit stel, de 303, gisteren al een primeur heeft gehad... Op weg naar de grens heeft deze GTW in Duitsland al een zelfmoordactie van een persoon overwonnen
Klopt, ze hebben hem toen in Gn snel helemaal schoongespoeld...

Gelukkig was er niets ernstigs aan de trein, anders moest ie meteen weer terug naar de fabriek ofzo
pi_41336181
Mijn digitale spiegelreflexdinges heeft ook een sportstandje met automatisch instellen hoor

Dus voor de rest gewoon een kwestie van een geode plek op zoeken met weinig storende dingen in beeld, de zon in de rug, en op zo'n manier dat er geen noodstops voor je worden gemaakt?

Vooral dat laatste is namelijk hetgene wat mij zorgen baart
pi_41336240
Mwah, meestal zien ze je wel als je een foto maakt, en soms doen ze net zo hard mee met iets leuks, zoals vandaag (ook de machinist waartegen wij aan het praten waren), die deed snel zijn rolgordijn naar beneden
pi_41336248
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:04 schreef Alexxxxx het volgende:
Dus voor de rest gewoon een kwestie van een geode plek op zoeken met weinig storende dingen in beeld, de zon in de rug, en op zo'n manier dat er geen noodstops voor je worden gemaakt?

Vooral dat laatste is namelijk hetgene wat mij zorgen baart
Nog maar ff eentje uit den ouden doosch


Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_41336257
quote:
Vooral dat laatste is namelijk hetgene wat mij zorgen baart
Mja beetje zoeken enzo, soms aan het eind van een perron staan, of beetje zoeken naar een goed plekje. In ieder geval nooit dichter dan 10 meter bij het spoor, tenzij er een officieel pad loopt... Soms heuveltje in de buurt zoeken, zodat je de baan beter kan zien van 'bovenaf'
  woensdag 30 augustus 2006 @ 19:26:38 #33
86072 thatsme
and That's you!
pi_41336871
Mooi die GTW, kan iemand die in de buurt is binnenkort misschien nog een paar close ups maken van de deuren en met name de symbolen boven de deuren? Ik ben namelijk bezig met dit model voor MSTS .

Bij voorbaat heel veel dank.

evt mailen naar rhatischebahn apestaart gmail dot com.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  woensdag 30 augustus 2006 @ 19:33:39 #34
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41337116
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nog maar ff eentje uit den ouden doosch


[afbeelding]
Hela, hoe kom jij op die plek? Toch geen spoor overgestoken of binnen profiel gelopen hè?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41337145
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:33 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hela, hoe kom jij op die plek? Toch geen spoor overgestoken of binnen profiel gelopen hè?
WEER zo'n kneus die erin trapt

Nee, ik stond in het stoppertje uit Rhenen dat moest wachten. Like DUH
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 30 augustus 2006 @ 19:34:48 #36
156350 ggiirrll
loves Zug-Chef
pi_41337148
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 18:53 schreef Alexxxxx het volgende:

Ik word geil van Friestalige vrouwen

@Zug-Chef: kun je mij ook leren zulke mooie treinfoto's te maken?
Ik alleen van lieve fotografen!
Denk jij wat ik denk? Wil je het mij dan ff vertellen.. ik ben er met mijn gedachten niet bij..
  woensdag 30 augustus 2006 @ 19:36:30 #37
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41337210
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

WEER zo'n kneus die erin trapt

Nee, ik stond in het stoppertje uit Rhenen dat moest wachten. Like DUH [afbeelding]
Kutzooi! Zorg dan dat je gewoon met een ultiem stoer verhaal komt of zo, of iets met "ik mag daar staan met mijn blabla-veiligheidsopleiding bla bla"!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41337306
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:36 schreef Duvel het volgende:

[..]

Kutzooi! Zorg dan dat je gewoon met een ultiem stoer verhaal komt of zo, of iets met "ik mag daar staan met mijn blabla-veiligheidsopleiding bla bla"!
ga eens met die hesjesgeilert van een TGVfan praten zou ik zeggen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_41337309
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:34 schreef ggiirrll het volgende:

[..]

Ik alleen van lieve fotografen!
Ben ik.
pi_41337330
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:39 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ben ik.
Dr.Flash ook trouwens.
pi_41337357
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:39 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Dr.Flash ook trouwens.
Heb ik sommigen horen zeggen ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_41337371
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:39 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Ben ik.
Jij ook??
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_41337469
Over treinpics gesproken, deze vind ik ERG vet



Maar goed, ik heb het gevraagd aan een Iraakse collega van me, en het schijnt dat het meeste reizigersvervoer ook daar in dingesjes met stoelen en ramen plaatsvindt
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_41337480
KWARTET
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 30 augustus 2006 @ 19:44:33 #45
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41337510
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ga eens met die hesjesgeilert van een TGVfan praten zou ik zeggen
Wie? Hmz, wat zijn er toch een zieke geesten, dat staat toch niet, zo'n plakkerig vest.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41337519
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:34 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

WEER zo'n kneus die erin trapt

Nee, ik stond in het stoppertje uit Rhenen dat moest wachten. Like DUH [afbeelding]
Voor een geel sein
pi_41337564
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Over treinpics gesproken, deze vind ik ERG vet

[afbeelding]
Vooral dat stukje spoor zonder spoor
pi_41337591
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:43 schreef Dr_Flash het volgende:
KWARTET
Ga dammen ofzo
  woensdag 30 augustus 2006 @ 19:47:17 #49
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41337598
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:44 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Voor een geel sein
Je bedoelt dat ding op de achtergrond? Daar komt de trein net vandaan, hij staat te wachten tot die IRM voorbij is. Die lamp op de achtergrond is een WUBO (Waarschuwingsinstallatie bij Uitzicht Belemmerende Objecten), die waarschuwt dat er een trein aankomt uit de richting van de lampen. Alleen doordat de trein nog niet is doorgereden, knipperen deze lampen nog op de foto.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41337600
Kwartet



edit:

pi_41337618
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:47 schreef the_disheaver het volgende:
Kwartet

te laat
  woensdag 30 augustus 2006 @ 19:47:57 #52
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41337620
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:47 schreef the_disheaver het volgende:
Kwartet

Niet waar.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41337637
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:47 schreef the_disheaver het volgende:
Kwartet

IK dacht het niet he
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_41337669
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:47 schreef Duvel het volgende:

[..]

Je bedoelt dat ding op de achtergrond? Daar komt de trein net vandaan, hij staat te wachten tot die IRM voorbij is.
Het sein was dus zonder spoortje van poging tot twijfel ROOD
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_41337721
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:06 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nog maar ff eentje uit den ouden doosch


[afbeelding]
Het lijntje naar 't Veen .
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 30 augustus 2006 @ 19:53:50 #56
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_41337734
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 18:37 schreef Cassius het volgende:

[..]

LOL, hoe laat was dat?

Ik maakte gisteren om 16:52 deze foto:
[afbeelding]
Rondom 18:00
Mijn huis staat er net niet op
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 30 augustus 2006 @ 20:06:55 #57
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_41337835
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:26 schreef thatsme het volgende:
Mooi die GTW, kan iemand die in de buurt is binnenkort misschien nog een paar close ups maken van de deuren en met name de symbolen boven de deuren? Ik ben namelijk bezig met dit model voor MSTS .

Bij voorbaat heel veel dank.

evt mailen naar rhatischebahn apestaart gmail dot com.
Dit is de duidelijkste van de deuren:
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  woensdag 30 augustus 2006 @ 20:44:45 #58
86072 thatsme
and That's you!
pi_41338942
Die foto had ik al opgeslagen, ik wil echt weten wat er in die witte balk staat.

hierbij nog een plaatje:
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_41339045
2 < icoontje voor niet roken, en nog wat. Maar ik geloof dat je mijn foto's al hebt (of ben je toch iemand anders )
pi_41339130
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 20:44 schreef thatsme het volgende:
Die foto had ik al opgeslagen, ik wil echt weten wat er in die witte balk staat.

hierbij nog een plaatje:
[afbeelding]
Hey ziet er cool uit!

Maarrre, ff een vraagje he

Waarom blijven al die Hollanders zo hangen aan MSTS, terwijl die simulator al lang achterhaald is...
  woensdag 30 augustus 2006 @ 20:50:14 #61
86072 thatsme
and That's you!
pi_41339138
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 20:47 schreef the_disheaver het volgende:
2 < icoontje voor niet roken, en nog wat. Maar ik geloof dat je mijn foto's al hebt (of ben je toch iemand anders )
Nee ik ben dezelfde, ik heb je foto's inderdaad al. Die 2 kad ik ook al gezien, die niet roken is een goede. Dan zullen de andere wel voor bagage en fiets ofzo zijn.
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 20:50 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Hey ziet er cool uit!

Maarrre, ff een vraagje he

Waarom blijven al die Hollanders zo hangen aan MSTS, terwijl die simulator al lang achterhaald is...
Omdat me pc de rest niet goed draait, en de eerste trains versies net een modelspoorsimulator was

[ Bericht 31% gewijzigd door thatsme op 30-08-2006 20:57:18 ]
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_41339572
als ik er langs kom en toevvallig camera mee heb zal ik er op letten
pi_41339745
ow, ff ingezoomd

2de klas, niet rook icoon, camerabeelden-icoon, en op de rechter deur staat naast die 3 ook nog een ander icoon. Geen flauw idee wat. Geen fiets in elk geval. (en waarom staat die dan niet op de linker deur?
pi_41339941


Okey, wat is dat meest linkse icoontje
pi_41339995
Een anti=stilteruimte ofzo (mobiletje)

maar waarom dan niet op de andere deur?
  woensdag 30 augustus 2006 @ 21:11:41 #66
86072 thatsme
and That's you!
pi_41340086
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 21:08 schreef the_disheaver het volgende:
[afbeelding]

Okey, wat is dat meest linkse icoontje
Idd zoomen helpt een hoop

Ik heb van de noordned foto's van CTF kunnen ontdekken dat er bij de 1e klas een laptop icoon staat, daar lijkt deze linker alleen niet op. Wat zou het kunnen wezen (kinderwagen?)
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_41340263
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 21:08 schreef the_disheaver het volgende:
[afbeelding]

Okey, wat is dat meest linkse icoontje
Ik zie er een brandblusser in...
  woensdag 30 augustus 2006 @ 21:15:21 #68
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41340270
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 20:50 schreef Zug-Chef het volgende:

[..]

Waarom blijven al die Hollanders zo hangen aan MSTS, terwijl die simulator al lang achterhaald is...
Ik vind trainz een beetje speelgoedachtig, zoals eerder al gezegd. MSTS is dan wel verouderd, het is inmiddels ook op een grappige manier gehackt, o.a. de RET Metro uitbreiding maakt daar gebruik van. En het is natuurlijk gewoon wachten op Railsimulator...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41340396
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 21:11 schreef thatsme het volgende:

[..]

Idd zoomen helpt een hoop
Eigenlijk is ie niet ingezoomd. Heb het orgineel ingesneden.
pi_41340469
Naja de een vind het een top en de ander het ander... Toen ik MSTS speelde had ik altijd een beetje een claustrofobisch gevoel. Je kan alleen die trein besturen waar je in zit, en meerdere treinen rijden altijd met een robot... Vrij bewegen door het landschap kan ook niet.

Dat waren dingen die bij Trainz 2006 in ieder geval wel included waren.

Je kan als machinist wisselen van trein. Je kan treinen tijdens het spel compleet een weg door het landschap programmeren. Je kan reizigers zien in en uitstappen. Je kan ook zien of de treinen lekker vol zitten...

Tevens kan je ook een compleet tijdschema invoeren, zodat je met behulp van een elektronische dienstregeling je trein kan rijden. Dit kan je ook zien in de cabine van je trein.
pi_41340487
Brandblusser dacht ik ook al aan, maar a) waarom niet op de linker deur. Zit die in de deur ofzo?).

En waarom op een plaats waar allemaal incoontjes staan die voor de klant van belang is? niet ene logische plek mocht er al een brandblus icoon zijn.
  woensdag 30 augustus 2006 @ 21:34:02 #72
86072 thatsme
and That's you!
pi_41341217
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 21:19 schreef the_disheaver het volgende:
Brandblusser dacht ik ook al aan, maar a) waarom niet op de linker deur. Zit die in de deur ofzo?).

En waarom op een plaats waar allemaal incoontjes staan die voor de klant van belang is? niet ene logische plek mocht er al een brandblus icoon zijn.
ik ben er al wel achter dat de linker deur aangeeft wat er links van de deur bevindt en de rechter wat er rechts van de deur bevindt.

@disheaver
Het is niet dat ik je foto's niet goed bekeken heb, maar ik loop nu tegen het punt waar we allemaal tegen aan lopen
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_41342047
Hej iedereen

Ik was vandaag voor het eerst in de Rotterdamse metro, en moet zeggen dat er paar vergelijkingen zijn met de Amsterdamse metro's, waar ik woon. Ik ben wel wat lijnenkaarten gewend maar die van de Rotterdamse metro snap ik niet...



Je hebt 2 lijnen. De Erasmuslijn en de Calandlijn... De Calandlijn begint in Spijkenisse en als je het volgt heeft het verschillende takken. Gaat die metro nou alles langs? Ik snap niet hoe iemand op dat idee is gekomen... Hoe zit dat nou in elkaar?

PS. Weet niet of het hier moet... Metro vind ik net een trein dus post ik het hier... Als ik verkeerd ben, excuses alfast. Gaat niet zo zeer om de metro maar om hoe het inelkaar zit met de verschillende eindpunten. Hoe moet ik dat zien zeg maar...
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 30 augustus 2006 @ 21:56:16 #74
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_41342058
Wat zijn dat voor programma's? Dat MSTS enzo?
Dat plaatje leek wel erg cool. Die omgeving, ook zelf naar werkelijkheid gecreeerd?
Is het Groningen?
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_41342351
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 21:56 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Wat zijn dat voor programma's? Dat MSTS enzo?
Microsoft Train Simulator. Schijnt best gaaf te zijn. Ik heb het ook nog nooit gezien irl
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_41342507
Nee, dit is het treintopic, en niet het metrotopic!

maar om je vraag te beantwoorden. de ene trein gaat naar cappele, de ander naar nesselands en weer een ander naar ommoord. zie de drgl als je wilt weten welke waarheen gaat: http://www.ret.nl/uploads/files/lijn_05_caland.pdf
  woensdag 30 augustus 2006 @ 22:25:40 #77
86072 thatsme
and That's you!
pi_41343279
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 21:56 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Wat zijn dat voor programma's? Dat MSTS enzo?
Dat plaatje leek wel erg cool. Die omgeving, ook zelf naar werkelijkheid gecreeerd?
Is het Groningen?
De omgeving wordt door route bouwers zo realistisch mogelijk nagemaakt. Echter is deze screen in Zutphen genomen op de ijsellijn.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  woensdag 30 augustus 2006 @ 22:35:49 #78
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41343740
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 22:25 schreef thatsme het volgende:

[..]

De omgeving wordt door route bouwers zo realistisch mogelijk nagemaakt. Echter is deze screen in Zutphen genomen op de ijsellijn.
Hé dat is leuk, hoe kom je aan die lijn? Ik ben het zich een beetje kwijt op de verschillende uitbreidingssites...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 30 augustus 2006 @ 22:37:15 #79
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41343814
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 21:18 schreef Zug-Chef het volgende:
Naja de een vind het een top en de ander het ander... Toen ik MSTS speelde had ik altijd een beetje een claustrofobisch gevoel. Je kan alleen die trein besturen waar je in zit, en meerdere treinen rijden altijd met een robot... Vrij bewegen door het landschap kan ook niet.

Dat waren dingen die bij Trainz 2006 in ieder geval wel included waren.

Je kan als machinist wisselen van trein. Je kan treinen tijdens het spel compleet een weg door het landschap programmeren. Je kan reizigers zien in en uitstappen. Je kan ook zien of de treinen lekker vol zitten...

Tevens kan je ook een compleet tijdschema invoeren, zodat je met behulp van een elektronische dienstregeling je trein kan rijden. Dit kan je ook zien in de cabine van je trein.
OK, ik heb Trainz 2006 wel ergens liggen, maar nog niet uitgebreid mee gereden. Ik zag wel dat de grafische kwaliteit van de treinen wat minder is dan in MSTS. Het werken met wissels is wel makkelijker, dat is een voordeel. Qua rijden vond ik MSTS wat realistischer overkomen, alhoewel ik verdomd weinig vegelijkingsmatieriaal heb.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 30 augustus 2006 @ 22:40:06 #80
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41343935
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 21:56 schreef Qunix het volgende:
Ik ben wel wat lijnenkaarten gewend maar die van de Rotterdamse metro snap ik niet...
Toch is het niet moeilijk als je het eenmaal snapt (duh). Zoals al gezegd rijden de metro's op verschillende deeltrajecten. Zo zijn er metro's die vanaf Spijkenisse de Calandlijn oprijden naar Schiedam en verder, en er zijn metro's vanuit Spijkenisse die doorrijden naar Centraal Station van de Erasmuslijn. Ook rijden er metro's die beginnen in Schiedam, en dan rijden naar Ommoord, Nesselande of Capelle. De Calandlijn is daarmee wel wat ingewikkelder dan de Erasmuslijn, waar alle metro's starten op 't Centraal en eindigen in Slinge danwel Spijkenisse. Meer over de Rotterdamse metro vind je op www.retmetro.nl! (Ook voor de Rotterdamse metro in MSTS trouwens, werkt goed, mooi en zo!)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 30 augustus 2006 @ 22:40:39 #81
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41343964
Zal ik nu ook gaan juichen, of gaan slapen.

...

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 30 augustus 2006 @ 22:48:58 #82
86072 thatsme
and That's you!
pi_41344336
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 22:35 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hé dat is leuk, hoe kom je aan die lijn? Ik ben het zich een beetje kwijt op de verschillende uitbreidingssites...
ik denk van www.railsim.nl, je moet je er registeren en het downloaden is traaaaag.

edit: ik heb gekeken hij staat daar niet ik ga morgen eens verder kijken
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_41344404
Iig bedankt.

En Trainz is een leuk spel!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 30 augustus 2006 @ 23:06:17 #84
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_41345060
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 18:37 schreef Cassius het volgende:

[..]

LOL, hoe laat was dat?

Ik maakte gisteren om 16:52 deze foto:
[afbeelding]
Joh, deze foto is eigenlijk heel geschikt voor de Arriva GTW fotowedstrijd, zie arriva.nl (geldt trouwens ook voor de andere GTW foto's)
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_41345484
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 23:06 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Arriva GTW fotowedstrijd,
quote:
De foto wordt eigendom van Arriva en mag rechtenvrij voor eigen publicaties worden
gebruikt.
pi_41346243
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 22:25 schreef thatsme het volgende:

[..]

De omgeving wordt door route bouwers zo realistisch mogelijk nagemaakt. Echter is deze screen in Zutphen genomen op de ijsellijn.
Wordt de Noordned route versie 2 ooit nog eens uitgegeven?
Gn-Lw wordt ook zo saai op een gegeven moment
pi_41352100
ga eens naar mijn plaatsgenoot zijn site, Swier Garst , MSTS man.

http://home.wanadoo.nl/swier.garst/Index.html
ware woorden zijn niet mooi en mooie woorden zijn niet waar
pi_41352907
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 23:17 schreef the_disheaver het volgende:

[..]


[..]

Mja, dat dus. Geen zinnige fotograaf die moeilijk gaat doen onder zulke en meer belachelijke voorwaarden (minstens 50 meter afstand houden, landschap etc) , voor de kans op een of ander suf kunstwerk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_41353483
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

ga eens met die hesjesgeilert van een TGVfan praten zou ik zeggen
Dat was toch een niet nader te noemen noodremtrekker die allerlei vestjes heeft hangen
AC:ww Angel, village, 0601-9853-3200
forum.opeenshadikhet.nl
pi_41353540
we hebben het hier over een veiligheidsOPLEIDING een BEVOEGD spoorbetreder dus
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_41353585
Goedemorgen !! allemaal
  donderdag 31 augustus 2006 @ 10:56:28 #92
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41355215
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 09:40 schreef Dr_Flash het volgende:
we hebben het hier over een veiligheidsOPLEIDING een BEVOEGD spoorbetreder dus
Over wie heb je het nu?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41355447
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 10:56 schreef Duvel het volgende:

[..]

Over wie heb je het nu?
Een bekende user van een ander spoorforum
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_41355678
Ik bedoelde met degene die vestjes geil is, is toch de persoon die ik bedoel.
De door jou genoemde TGVfan is idd gewoon werkzaam voor prorail.
AC:ww Angel, village, 0601-9853-3200
forum.opeenshadikhet.nl
pi_41355961
Whatever
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_41356046
Niet zo enthousiast he Flesje.
Komt er nou nog een foto in rails?
AC:ww Angel, village, 0601-9853-3200
forum.opeenshadikhet.nl
pi_41356478
weet ik veel
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_41357569
zondag weer fijn in een barrel naar NS Station Zandvoort aan Zee static.gif
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 31 augustus 2006 @ 12:30:53 #99
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41358065
quote:
Op donderdag 31 augustus 2006 11:15 schreef Spookje81 het volgende:
Ik bedoelde met degene die vestjes geil is, is toch de persoon die ik bedoel.
De door jou genoemde TGVfan is idd gewoon werkzaam voor prorail.
Dat iemand bij ProRail werkt, wil niet zeggen dat ie opgeleid danwel bevoegd is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 31 augustus 2006 @ 13:50:55 #100
139314 Spookje81
Ik ben Spookje
pi_41360968
Daar oordeel ik niet over duvel
AC:ww Angel, village, 0601-9853-3200
forum.opeenshadikhet.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')