In de openingspost sta ik nog steeds in 1123. Maar ik werk inmiddels in AH 1251 (AH-4, Beverwijk) Kassa/ Counter.
Vrijdag en zaterdag mijn eerste werkdag gehad in mijn nieuwe winkel. Aardige collega's.
Het werk is ontzettend wennen. Ik voel mezelf een ontzettende newbie.
![]()
Alle dingen die als vanzelfsprekend zijn gaan in een andere winkel net even anders. Soms een verademing, andere keren ontgaat de logica me totaal. Went wel geloof ik. Het is gezellig, dat vind ik belangrijk in mijn werk.
Het kassapark is vind ik wel in slechte conditie
![]()
. Hoewel het gezien haar leeftijd een wonder is dat alle kassa's nog allemaal in dienst zijn
![]()
. En het is toch lekker druk in de winkel en aan de kassa. Het is zeker niet het geval dat een investering niet is verdiend om het zomaar te zeggen. Maar ja, daar gaat 'Zaandam' over. Ik niet natuurlijk. Ik ben natuurlijk wel de laatste versie van het Atoom gewend. En hoewel dat verre, verre van perfect was en ik nu wel eens naar de verkeerde hoek grijp om wat te doen of om te pakken en je moet 'wachten'
![]()
tot de bon geprint is en afgescheurd is, kan het toch niet de bedoeling zijn dat je een lade zelf uit je kassa moet 'trekken'
![]()
omdat ze er amper uit springt?
Lade's aan de andere kant vind ik in ieder geval prettiger werker dan de kleppen van het Atoom.
Maar wat ik helemaal niet had verwacht zijn de klanten. Het is echt even wennen aan het andere euhh 'klantenprofiel'.
Oud vrouwtje - Deel 1Een oude vrouw wil haar zomerzegelkaart inleveren, maar die weigerde. Maar toen bedacht ik me wat. Ze had wel EUR 5,07 aan boodschappen, maar er zaten zegels bij. Emballagebon was er al vanaf. Dus er moest nog wat bij, maar de kassa begon te meuten (volgorde fout, vanwege die emballagebon) dus annuleren, opnieuw aanslaan. Nu ging alles wel goed omdat ze er een Mars bij had, maar nu moest ze dus nog extra bij betalen voor een Mars die erbij moest. Nou dat ging er maar niet in. Andere klanten zich ermee bemoeien. Bang dat het arme vrouwtje teveel zou betalen
![]()
.
Oud vrouwtje - Deel 2Of een ander vrouwtje. Die twee knuffels koopt van EUR 4,99 en een kuipje boter. Geeft me te weinig geld. Vervolgens blijft ze mij maar de schuld geven dat ik het niet goed doe en dat ze helemaal niets van me begrijpt. Ze telt uit: ,,Kijk 4 en 4 is samen 8 euro. Kijk dan geef ik dit er nog bij. En je zegt dat dat niet genoeg is?!? Ik snap echt niet wat je wil! Je doet zo raar."
Ik: ,,Mevrouw het is samen EUR 11,89. Mevrouw: ,,Ja ik snap niet wat je nou praat?!? 11,89. Die knuffels zijn 4,50 per stuk. En jij zegt dat ik niet genoeg heb!"
Blunder nummer zoveelIemand weigerde gewoon zijn bonuskaart uit te lenen aan een oude meneer die hem gewoon oprecht was vergeten. (2610400000012 is niet toegestaan in deze winkel) Echt gewoon 'Nee'. Even later rekent hij zelf af en geeft ijskoud zijn bonuskaart.
![]()
Dus ik mompel wat in me zelf, nooit meegemaakt dit, nog helemaal verbaast: ,,Ow u heeft hem dus toch gevonden..
![]()
" En hij verstond me per ongeluk!
![]()
Natuurlijk zwaar over de zeik!
![]()
Dus dat deed ik weer lekker op mijn 2e werkdag.
Oud vrouwtje - Deel 3Of een ander oud vrouwtje komt mij vertellen dat haar fiets er nog staat. ,,Hij ziet er nog goed uit hè?" zei ze. En ze bleef maar vertellen dat ze iedereen in haar winkeltje bleef sturen naar de Albert Heijn. Dat ze daar hun boodschappen moesten doen!
Ze schijnt elke dag aan de kassa te komen.
Oud vrouwtje - Deel 4Komt 48 blikjes Euroshopper bier afrekenen. Ik: ,,Heeft u de bonuskaart meegebracht
![]()
? Heeft u er koopzegels bij gewild?"
Vrouw: ,,Nee lekker ding... Maar pak maar een biertje eruit. Mag je opdrinken als je klaar bent."