Meest gevraagde Plugins:quote:Op zaterdag 28 mei 2005 00:29 schreef Falco het volgende:
Mijn guide om keer in een heule hoop stappen een stad uiteindelijk winstgevend te laten worden:
- Begin met de goedkoopste elektriciteitscentrale: de kolencentrale. Deze wordt aan de rand van de map geplaatst, zodat bijna de helft van de vervuiling niet in jouw stad zit.
- Bouw daarom een industriewijk met de dense industrie het dichtst in de buurt van de kolencentrale. Het is dan meestal mijn bedoeling dat de industriewijk zich langs de rand gaat ontwikkelen.
- Vaak gooi ik ook een treinlijn met ene paar stations recht er door heen en ook een stuk of 4 a 5 busstops her en der verspreid.
- Overigens houd ik naast de kolencentrale een redelijk groot vlak open voor de landfill en de zogenaamde 'vervelende dingen' later.
- Vervolgens maak ik de residential areas (medium en high), die vaak aan het water liggen en redelijk dicht in de buurt van industrie zitten. In die residential zones zet ik twee waterpompen (bij het water natuurlijk) neer dan.
- Ook in dit gebied gooi ik ook wat busstops hier neer en trek ik de treinlijn door de woonwijk met 2 stations ofzo. Voor de gein wil ik de treinlijn dan soms wel eens splitsen in twee richtingen.
- Middenin de residential zone zet ik dan een hospitaal en een school neer. Deze krijgen in het begin van 20% van de funding. Ze gaan maar zeuren als ze meer nodig hebben ;'). Verder krijgen de sims wat vertier natuurlijk met parken en skaterinks en dat soort dingen.
- Ik creëer vaak op de een of andere manier toch wel een plek (of het is wat zijdelings) tussen industrie en residential, waar dan de commercial zone (high, medium en light) begint. Deze houd ik redelijk klein, omdat de vraag in het begin toch niet groot is.
- Verder gooi ik in de 'beginstad' een Fire Departement en Politiestation neer die zo centraal mogelijk liggen en dus alle zones bestrijken. Eventueel gaat hier de funding omlaag en dan wel naar ongeveer 50%.
- Dan leg ik waterpijplijnen zo economisch mogelijk neer, namelijk via een raster. Er is een grote lijn die als het ware verticaal gaat lopen over de hele map. En die heeft dan horizontale ribben die telkens 14 tiles uit elkaar zitten. Hierdoor krijgt net elk gedeelte van de stad genoeg water en is het aantal pijplijnen tot een minimum gereduceerd. Die krengen zijn namelijk vrij prijzig en ook in onderhoud geloof ik. Met zo'n raster hoef je ook niet zo lang na te denken over dat trekken van die vervelende waterpijpleidingen.
- Meestal heb ik op dit punt ongeveer 25% van mijn oorspronkelijke budget over. Ik laat de stad dan lopen en na een jaar of twee zit ie redelijk vol en heb je nog minder geld over. Die nare mevrouw die over je financien gaat, loopt flink te zeuren en uiteindelijk biedt ze je dan een toxic waste dump, armybase, missile dinges en een of andere gevangenis aan. Die zogenaamd 'vervelende dingen' stop je weg in die hoek naast de kolencentrale, zodat men in je stad er zo min mogelijk last van heeft. Meestal ga je dan breakeven draaien.
- Verder kan je in RH ook snel een casino krijgen, die $ 300,- oplevert, ook niet gek.
- Ik ga trouwens toch (als het moet) redelijk grote leningen aan en die gebruik ik dan zoveel mogelijk om extra zones te maken.
- Als het goed is, moet je stad dan uiteindelijk toch redelijk gaan lopen en stroomt het geld met bakken binnen.
quote:hmm klinkt goed, ik zal zo eens wat mods downloaden.
als ik wat grotere zones plaats krijg ik ook automatich dat er wegen bij gaan zitten. eigenlijk vind ik dat niet echt geweldig. volgens mij was er vroerger een mod voor. op simtropolis heb ik het zo snel nog niet kunnen vinden. iemand hier een idee?
je moet dan gewoon geen zones groter dan 6x6 maken.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 19:44 schreef S1nn3rz het volgende:
Mijn vraag uit het vorige gesloten topic:
[..]
ik had het idee dat ze al automatisch wegen ertussen gingen leggen na een vakje of 3. 120.000 ben ik nog lang niet.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 20:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
je moet dan gewoon geen zones groter dan 6x6 maken.
verder op de huide hierboven ik heb gemerkt dat een commercial city veel beter werkt.
het enigste waar ik last van heb is dat mijn steden niet meer groeien na ongeveer 120.000 inwoners
Je kan de belasting enigszins verlagen. Heb een keer gelezen op Simtropolis dat dat schijnt te helpen.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 20:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
je moet dan gewoon geen zones groter dan 6x6 maken.
verder op de huide hierboven ik heb gemerkt dat een commercial city veel beter werkt.
het enigste waar ik last van heb is dat mijn steden niet meer groeien na ongeveer 120.000 inwoners
heb een keer een tutorial gelezen (1tje die op dlh.net stond) (want ervoor kon ik het ook niet).quote:Op donderdag 24 augustus 2006 20:11 schreef JohanV. het volgende:
[..]
ik had het idee dat ze al automatisch wegen ertussen gingen leggen na een vakje of 3. 120.000 ben ik nog lang niet.![]()
hoe starten jullie altijd een stad? begin je maar wat aan te leggen of heb je echt een plan in in gedachten?
quote:Op donderdag 24 augustus 2006 20:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
heb een keer een tutorial gelezen (1tje die op dlh.net stond) (want ervoor kon ik het ook niet).
ik verhoog de belasting voor dirty tot 11% en voor de rest volg ik deze trap in
arm 10% midden 8,5% rijk 7,5%
(zo krijg je weinig vervuiling en veel rijke bedrijven en mensen)
verder zone ik altijd meteen dense en begin ik met een gascentrale en schroef die terug tot minimum (dat is eigenlijk het geheim van simcity je moet gewoon de budgetten aanpassen tot net genoeg).
en als je dat een paar keer gedaan heb dan kun je eens gaan proberen echt een stad te gaan ontwerpen dus gelijk alles op pauze zetten en gelijk metrosystemen snelwegen waterleiding educatie etc in 1 keer aanleggen zodat het optimaal werkt.
als ik de lade open en dicht doe kan ik weer gewoon spelen. anders krijg ik een onverwachte fout nog voordat het spel echt gaat opstarten.quote:[quote]Op woensdag 23 augustus 2006 21:30 schreef mschol het volgende:
kut spel...
ik installeer em
start em op..
werkt top...
draai de patches
start em op
werkt top
doe 1 plugin in document & settings map
start op..
doet een tijd niks (laad het laad scherm zien, in windows alsof hij cd leest)
vervolgens crasht hij op een tmp bestand..
en dan is de install dood en kan ik em opnieuw installeren
De error:
[..]
ik zou nu niet meer weten wat het zou kunnen zijn
enige wat ik zo nog ga proberen is om de plugin in de install folder te zetten en niet onder my documents
dat werkt ook niet
maar het lijkt erop als ik een verse install heb en ik laat em niet crashen de exe moet ik telkens als ik een plugin erbij plaats de pc herstarten
dit heb ik vroeger nooit gehad..
draait iemand anders hier toevallig Deamon tools 4.03HE ??? (en ook simcity 4)
--edit2--
het open en dicht doen van de cd lade lijkt voldoende te zijn om het spel weer werkende te krijgen als ik een plugin heb geplaatst...
WTF is hier aan de hand ?????
Je hebt geen mod nodig, als je een zone gaat aanleggen kan je het ook manipuleren door tegelijker tijd de shift, control, alt of tab toets te gebruiken, moet je ff proberen welke toets de wegen weglaat want dat weet ik niet zo uit m'n hoofd.quote:hmm klinkt goed, ik zal zo eens wat mods downloaden.
als ik wat grotere zones plaats krijg ik ook automatich dat er wegen bij gaan zitten. eigenlijk vind ik dat niet echt geweldig. volgens mij was er vroerger een mod voor. op simtropolis heb ik het zo snel nog niet kunnen vinden. iemand hier een idee?
he dat wist ik nog nietquote:Op vrijdag 25 augustus 2006 09:56 schreef Reggie200 het volgende:
[..]
Je hebt geen mod nodig, als je een zone gaat aanleggen kan je het ook manipuleren door tegelijker tijd de shift, control, alt of tab toets te gebruiken, moet je ff proberen welke toets de wegen weglaat want dat weet ik niet zo uit m'n hoofd.
Verder kan je met die toetsen bijv. ook de richting van de zones veranderen of de groote van de individuele vlakjes.
gewoon wegen aanleggen dacht ikquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 18:26 schreef OpenYourMind het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe je stroom aan kan leggen zonder powerlines te gebruiken? De link naar de tutorial uit de OP werkt niet meer.
met een plugin welquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 20:17 schreef EricG het volgende:
Dit lijkt me wel een puik spel. Kun je er ook je eigen gebouwen ontwerpen?
Bij mij gaat de stroom alleen over van zone naar zone (gebouw naar gebouw) tot maximaal 4 of 5 blokjes niks ertussen. Via wegen krijgen mijn zones geen stroom mee...quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 18:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
gewoon wegen aanleggen dacht ik
ik gebruik nooit powerlines![]()
Heb de tutorial even opnieuw geüpload.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 18:26 schreef OpenYourMind het volgende:
Kan iemand mij vertellen hoe je stroom aan kan leggen zonder powerlines te gebruiken? De link naar de tutorial uit de OP werkt niet meer.
Hardstikke bedanktquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 20:36 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Heb de tutorial even opnieuw geüpload.
icecreamfarmer_NL zei met een plugin maar dat is niet zo, wat je wel nodig hebt is een 3D programma en enige kennis om daarmee te werken natuurlijkquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 20:17 schreef EricG het volgende:
Dit lijkt me wel een puik spel. Kun je er ook je eigen gebouwen ontwerpen?
Hoe kom je daaraan dan ?quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:05 schreef Nuna het volgende:
Oeh, heb gisteren Sim City 4 Deluxe Edition gekocht voor 4 euro![]()
ruimte stationquote:Op zaterdag 2 september 2006 19:12 schreef Remqo het volgende:
Ik heb eindelijk een ruimtestation vrij gespeeld
Maar ik dacht dat die hetzelfde was als Area 5.1, maar helaas blijkt het dus niet het geval te zijn.
Heeft iemand Area 5.1 wel eens vrij gespeeld, zo ja, wat moet je er dan voor doen?
ah je bedoeld het space center.quote:Op zaterdag 2 september 2006 21:40 schreef Remqo het volgende:
voor het ruimtestation moet je het onderzoekcentrum hebben en meer dan 25000 (aantal weet ik niet zeker) Hi-Tech jobs hebben
jaquote:Op zondag 3 september 2006 14:21 schreef OpenYourMind het volgende:
Ik ben nu zelf ook maar eens begonnen om een region vol te bouwen en het liefst een beetje natuur getrouw een stad na te maken. Ik wil dit echter wel gewoon volgens de normale weg van het spel doen. Dat betekend dus wachten op je geld... en wachten op wat er gebouwd wordt.
Wanneer jullie dit soort steden bouwen...
- hebben jullie dan een positieve balans?
- hebben jullie dan de wegen te zwaar belast?
- gebruiken jullie iets om de desirability aan te passen zodat je zelf beslist welke gebouwen je waar krijgt? (of ploppen jullie?)
Zomaar even wat beginnersvragen
uiit het grid is ook heel moeilijk omdat simcity zelf met een grid werktquote:Op zondag 3 september 2006 14:44 schreef OpenYourMind het volgende:
Ik ondervind problemen bij het vooraf plannen van een stad. Ik kan simpelweg niet van een grid afstappen.
Ik probeer dit nu door eerst een bloeiende stad te maken met een grid systeem en dan langzaam stukken aan te passen en mooier maken. Ik zal binnenkort misschien eens wat screenshots plaatsen als het een beetje gelukt is.
hmm kerel genaamd oppie heeft ooit albert hein lot gemaakt ook gamma en nl treinen heeft hij gemaakt o.a. Canal mod ook maar weet niet of daar tegenwoordig niet al een betere versie van is.quote:Op woensdag 6 september 2006 17:37 schreef De_Ananas het volgende:
Heeft er misschien iemand een zipje ofzo waar Nederlandse plugins instaan? Zoals een AH, Nederlandse treinen etc? Bijvoorbaad dank
Weet ik maar ik kan ze niet vinden en misschien had iemand ze allemaal in 1 zipje ofzoquote:Op woensdag 13 september 2006 11:29 schreef BlaZ het volgende:
[..]
hmm kerel genaamd oppie heeft ooit albert hein lot gemaakt ook gamma en nl treinen heeft hij gemaakt o.a. Canal mod ook maar weet niet of daar tegenwoordig niet al een betere versie van is.
scholen slopen en vooral veel belasting heffen op de armen zodat er meer rijken komen.quote:Op maandag 18 september 2006 15:31 schreef EricG het volgende:
Ik heb 'm nu.
Heb nu de tutorials doorgespeeld en begonnen met een dorpje. Al 700 inwoners, maar wel een kleine negatieve cashflow. Iemand misschien een idee hoe je daar makkelijk vanaf komt? Want ik heb de belastingen al verhoogd en minder geld aan energie e.d. uitgegeven, maar het schijnt niet erg te helpen...
ja en je moet ze nooit bouwen.quote:Op maandag 18 september 2006 17:07 schreef EricG het volgende:
Heb m'n stadje nou wat meer op de rails gekregen.
Maar is het normaal dat er enorme vraag is naar boerderijen? Ik heb de belasting al verhoogd maar dat schijnt niet te helpen...
Nogal onzinnig antwoord, als je geen scholen hebt zullen de rijke mensen zeker niet op komen dagen.quote:Op maandag 18 september 2006 15:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
scholen slopen en vooral veel belasting heffen op de armen zodat er meer rijken komen.
tot onder de 5000 inwoners heb je nog geen scholen nodig.quote:Op dinsdag 19 september 2006 09:51 schreef Reggie200 het volgende:
[..]
Nogal onzinnig antwoord, als je geen scholen hebt zullen de rijke mensen zeker niet op komen dagen.
Aan de oorspronkelijke vragen steller.
Zorg ervoor dat er een goede verhouding komt tussen werkgelegenheid en aantal inwoners en je stadje zal vanzelf groeien. Als je net begint zullen alle bewoners in eerste instantie arm zijn maar dat is helemaal niet erg want geef ze o.a. goede educatie mogelijkheden en ze worden vanzelf slimmer (en rijker).
Een mogelijkheid om van de vraag naar boerderijen af te komen is om in stads regels (is niet de exacte naam maar kan er nu zo ff niet opkomen en zit op het werk dus geen mogelijkheid om te controleren) de regel in te stellen dat er geen luchtvervuilings industrie mag komen.
Daarnaast kan het natuurlijk ook zo zijn dat je het mischien wel leuk vind om een soort farming community te bouwen, dan vooral lekker boerderijtjes aanleggen![]()
Let er wel op dat farms minder werknemers nodig hebben dan bijv. een fabriek dus je ult dan meer farms nodig hebben om aan de vraag naar werk te voldoen in vergelijking met andere industrie.
De vraag was hoe je een wat betere financiele situatie kon creeeren en jij zegt dan : "sloop de scholen, hef belasting voor armen en dan komen vanzelf de rijken."quote:Op dinsdag 19 september 2006 12:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
tot onder de 5000 inwoners heb je nog geen scholen nodig.
ik krijg meestal meteen middel inkomens en die paupers blijven uit mijn steden weg.quote:Op woensdag 20 september 2006 11:14 schreef Reggie200 het volgende:
[..]
De vraag was hoe je een wat betere financiele situatie kon creeeren en jij zegt dan : "sloop de scholen, hef belasting voor armen en dan komen vanzelf de rijken."
Dat is wat dus niet klopt want rijke mensen komen niet zonder scholen en staat los van of je onder de 5000 inwoners wel of geen scholen zou gebruiken om geld te besparen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |