Het is beter voor de darmen om pas rond 6 maanden te beginnen met bijvoeding, bij borstvoeding maar ook bij kunstvoeding. Rond de 6 maanden zijn de darmen beter ontwikkeld zodat ze de bijvoeding beter aankunnen. Zelf volg ik het boek van Stefan Kleintjes bij het bijvoeden omdat hij veel info geeft over borstvoeding en eetschema's en introductieschema voor het eten. Op de site van borstvoeding.com kun je ook wel informatie vinden over bijvoeden, netals op het bijvoedingforum, linkje vindt je ook op www.borstvoeding.com.quote:Op zondag 13 augustus 2006 13:38 schreef D_D_T het volgende:
O ja, nog iets wat ik me afvroeg.
Op het CB hadden ze het er vorige week over dat zolang ik volledige BV geef ik dan met 6 mnd mag beginnen met hapjes. En als ik over zou stappen op KV dan mocht ik al beginnen met 4 mnd. Op de vraag waarom dit verschil kreeg ik niet echt antwoord. Dit was de regel die ze handteren. Nu ben ik geneigd om dan te zeggen dan begin ik toch ook gewoon met 4 mnd, maar dit is waarschijnlijk niet zo slim vanwege de allergie-aanleg die er in de familie voorkomt.
Dank je!quote:Op zondag 13 augustus 2006 13:31 schreef D_D_T het volgende:
Lovechild welkom alle kennis is welkom.
Maar tegen die tijd redt je het misschien gewoon met kolven in je eigen tijd. Kolven in je pauze(s) kan niemand je natuurlijk verbieden.quote:[b]
Hoe heb jij het trouwens aan gepakt dat anderhalf jaar kolven. Hier mag ik tot de leeftijd van 9 maanden kolven op het werk. Daarna krijg ik er geen tijd meer voor.
Misschien dat ik later nog een keer een tubetje purelan haal, maar op dit moment blijf ik even bij het advies van de lactatiekundige en hou ik het bij Bioforce. Het werkt in ieder geval super!quote:Op zondag 13 augustus 2006 09:03 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Ja, maar een van de andere ingrediënten is parfumolie![]()
quote:Op donderdag 10 augustus 2006 19:13 schreef Lovechild het volgende:
Sinds een paar jaar ben ik contactpersoon voor de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
Groot gelijk!quote:Op zondag 13 augustus 2006 17:34 schreef owlet het volgende:
[..]
Misschien dat ik later nog een keer een tubetje purelan haal, maar op dit moment blijf ik even bij het advies van de lactatiekundige en hou ik het bij Bioforce. Het werkt in ieder geval super!
quote:Op zondag 13 augustus 2006 18:18 schreef just me het volgende:
[..]hier een ex-contactpersoon van de VBN
maar in NL minder groot/bekendquote:Op zondag 13 augustus 2006 09:18 schreef Lovechild het volgende:
Ik dacht altijd dat LLL (hoezo niet groot, ze zijn wereldwijd!)
Enige reden voor mij is dat-ie evt al sneller te gebruiken is dan de Babybjorn (al hield Myrthe al meteen na de geboorte zelf haar hoofd goed rechtop), maar dat is ook afhankelijk van hoe ik me voel de eerste tijd dus ga ik er niet vooraf al eentje aanschaffen denk ik.quote:Ik vond mezelf bij mijn oudste ook geen "draagdoekenmoeder" en ik weet niet meer waarom ik van gedachten veranderde.
Ik hoop eropquote:Je kunt er natuurlijk ook vanuit gaan dat je géén kloven krijgt![]()
Ik ga eerst 5 dagen op golfvakantie en dan zal ik nakijken wanneer ik gestopt ben! Ik woon in Delft en ben nog bestuurslid geweestquote:Op zondag 13 augustus 2006 19:50 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Wanneer ben je gestopt? Even kijken of we we elkaar zouden kunnen kennen...
![]()
Ik bedacht me vandaag dat ik je profiel wel eens kon bekijkenquote:Op maandag 14 augustus 2006 07:11 schreef just me het volgende:
[..]
Ik ga eerst 5 dagen op golfvakantie en dan zal ik nakijken wanneer ik gestopt ben! Ik woon in Delft en ben nog bestuurslid geweest
Kan ik me iets bij voorstellenquote:Op maandag 14 augustus 2006 00:03 schreef poemojn het volgende:
Ik hoop eropmaar als ik zie dat ik nu met/door Myrthe tijdens de zwangerschap al last kreeg van loslatend vel vrees ik het ergste
dan kan het alleen maar meevallen.
Ik weet wel dat vaak mensen dan overstappen op soja melk omdat gedacht wordt dat dit beter is, dat is dus niet zo bij een KMA/Keaquote:Op maandag 14 augustus 2006 22:55 schreef poemojn het volgende:
Een dieet wordt tegenwoordig ook niet meer preventief aangeraden omdat dat vrij zwaar is en de bv alleen moeilijk maakt, terwijl het nut niet overtuigend bewezen is. Da n zou je nl ook het laatste trimester vd zwangerschap al op dieet moeten. Ik heb 't bij Myrthe toen bij de allergoloog nagevraagd (met 10 weken zwangerschap) en die zei dus dat dat echt niet hoefde.
je hebt ongetwijfeld gelijk, maar ik heb het overtuigende resultaat gezien iig. Mijn vriendin vond het niet zwaar om op dieet te gaan trouwens. Maar zij is een overtuigd borstvoedster en was extreem gemotiveerd, dat moet ik erbij zeggen. Denk idd wel dat je dat moet zijn.quote:Op maandag 14 augustus 2006 22:55 schreef poemojn het volgende:
Een dieet wordt tegenwoordig ook niet meer preventief aangeraden omdat dat vrij zwaar is en de bv alleen moeilijk maakt, terwijl het nut niet overtuigend bewezen is. Da n zou je nl ook het laatste trimester vd zwangerschap al op dieet moeten. Ik heb 't bij Myrthe toen bij de allergoloog nagevraagd (met 10 weken zwangerschap) en die zei dus dat dat echt niet hoefde.
Ik zou je zo geen antwoord kunnen geven misschien regeldagen? Heb je het idee dat hij het drinken vervelend of zelfs pijnlijk vind? Overigens las ik toevallig net een vergelijkbaar iets in mijn oude babyalbum, mijn moeder was toen net begonnen met de pil waardoor de productie drastisch naar beneden ging.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:59 schreef Tamea het volgende:
Wat fijn cattie, dat Ive zo goed groeit.
* Tamea maakt zich maar weer eens zorgen over de bv
Sinds een paar dagen drinkt Finn heel onrustig, vooral aan de rechterkant en ik ben nu bang dat m'n productie aan het teruglopen is. Het gekke is dat als Finn eenmaal genoeg heeft gehad (dat kost soms heel wat keer van borst wisselen nu) dat hij dan ook echt pas weer uren later komt om een voeding, dus dat spreekt m'n gevoel weer tegen. Wel is het zo dat ik ineens rechts ook niet meer dan 20-30 cc gekolft krijg, terwijl rechts eerst altijd beter ging dan links (daar haal ik nu 70-80 cc uit).
Wat zou dit kunnen zijn, teruglopende productie rechts of iets met m'n toeschietreflex?
Ben je ongesteld geworden misschien? (beetje snel, zal wel niet, maar ik vraag het toch maar). Hoe oud is hij nu, is hij aan het regelen? Heeft hij iets onder de leden wellicht waardoor hij regelt? Heb je gecheckt op spruw? ( ook zonder plekjes kan je spruw hebben, maar dat weet je wel).quote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:59 schreef Tamea het volgende:
Wat fijn cattie, dat Ive zo goed groeit.
* Tamea maakt zich maar weer eens zorgen over de bv
Sinds een paar dagen drinkt Finn heel onrustig, vooral aan de rechterkant en ik ben nu bang dat m'n productie aan het teruglopen is. Het gekke is dat als Finn eenmaal genoeg heeft gehad (dat kost soms heel wat keer van borst wisselen nu) dat hij dan ook echt pas weer uren later komt om een voeding, dus dat spreekt m'n gevoel weer tegen. Wel is het zo dat ik ineens rechts ook niet meer dan 20-30 cc gekolft krijg, terwijl rechts eerst altijd beter ging dan links (daar haal ik nu 70-80 cc uit).
Wat zou dit kunnen zijn, teruglopende productie rechts of iets met m'n toeschietreflex?
Ongesteld ben ik nog niet geweest. Toch heb ik hier wel aan gedacht omdat Finn ook wat pukkeltjes lijkt te hebben.en ik ook een humeur heb om op te schieten Maar dit is nu al een paar dagen zo (de pukkeltjes en het onrustige drinken) en ik ben dus nog steeds niet ongesteld, dus of dat het is?quote:Op woensdag 16 augustus 2006 19:32 schreef nebelung het volgende:
[..]
Ben je ongesteld geworden misschien? (beetje snel, zal wel niet, maar ik vraag het toch maar). Hoe oud is hij nu, is hij aan het regelen? Heeft hij iets onder de leden wellicht waardoor hij regelt? Heb je gecheckt op spruw? ( ook zonder plekjes kan je spruw hebben, maar dat weet je wel).
Voor het kolven zou je wellicht een receptje kunnen vragen voor de spray.
Of maak je je zorgen omdat je binnenkort weer werken gaat? (staat er wat bot, bedoel ik niet zo natuurlijk, maar ik vraag het toch maar. Zorgen kunnen ook invloed hebben op je produktie).
Nou ja, allemaal dingen die je wel weet natuurlijk, maar om even te checken.
Ik begrijp je helemaal! Ik heb ook dit soort dagen meegemaakt (en nog). Ik kon daar eerst vreselijk over piekeren, maar uiteindelijk is mijn ervaring dat het meestal van tijdelijke aard is. Nu heb ik een soort van oervertrouwen dat het wel goed komt allemaal. Maar daar heb jij geen ene klap aan natuurlijk!quote:Op woensdag 16 augustus 2006 20:19 schreef Tamea het volgende:
Me zorgen maken doe ik nu dus wel en dat zal ook z'n weerslag wel hebben op m'n produktie en toeschietreflex, maar toch heb ik het idee dat dat het niet alleen is, ik ben immers niet zomaar begonnen met me zorgen te maken.
suzanne heeft zelf 2 kleintjes en is zwanger van de derde, lijkt me niet echt slim plan danquote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:24 schreef Grijs het volgende:
Suzanna, is het niet mogelijk om haar wat hulp te bieden met de (overige) kinderen/ huishouding, zodat ze een dagje (of misschien meer) even wat rust heeft?
Ik heb zelf gemerkt dat gebrek aan rust nogal sterk z'n weerslag heeft op de melkproduktie, zodat een kind vaker aan de borst wil (en dat terwijl je er naar je idee juist minder tijd voor hebt!) Een (paar) dag(en) rust kan dan de produktie verbeteren.
quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:30 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
suzanne heeft zelf 2 kleintjes en is zwanger van de derde, lijkt me niet echt slim plan dan![]()
Het is heel normaal om verschillende productie in je beide borsten te hebben. Vrijwel iedere voedende vrouw heeft een "mindere borst".quote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:59 schreef Tamea het volgende:
Een goed moment om te kolven is een uur na een voeding. Je melk is dan weer voor 80% aangemaakt en zo hoef je je ook geen zorgen te maken voor de volgende "live"-voeding.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:55 schreef LadyS het volgende:
Ook zit ik een beetje met het tijdstip van kolven. Tot nu toe kolfde ik rond de voedingstijd en gaf dat fles dan aan Iris, maar nu moet ik zeg maar een extra voeding afkolven. En dat zal dan bijna dagelijks moeten toch? (als ik een voorraadje aan moet leggen dus). Hoe kies ik nou het beste moment? Zelf zat ik te denken aan rond etenstijd. Peter is er dan ook en we zijn meestal wel thuis dan.
Vergeet een stukjequote:Op donderdag 17 augustus 2006 12:55 schreef LadyS het volgende:
Zou een andere kolf schelen? (ik heb nu een avent handkolf, waar ik dus erg tevreden over was tijdens de bv periode van Amber). Het kolven gaat zonder dat siliconenschelpje een stuk beter, maar is meteen ook een stuk pijnlijker. Mijn tepel e.o. worden er zowat schraal van
Je zegt "maar 320 gram", maar dat is helemaal niet verkeerd hoor. Ik heb vluchtig gekeken op je linkje naar de site van Merlijn. HIj is nu een maand of 7/8 als ik het goed heb? Krijgt hij ook al bijvoeding? Ik probeer ondertussen even te speuren na hoeveel gram kinderen van deze leeftijd moeten groeien per maand. Het is zéker geen 100 gram per maand meer...quote:Op donderdag 17 augustus 2006 13:44 schreef Randa_v het volgende:
Vandaag naar het CB geweest, Merlijn is in 6 weken maar 320 gram aangekomen maar groeide op zijn eigen lijntje. Hij weegt nu 6740 gram.
Volgens de WHO grafiek (http://www.who.int/childgrowth/standards/WFA_boys_0_5_percentiles.pdf) nog maar een ons of 3 per maand tussen de 6 en 12 maanden.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 16:50 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Je zegt "maar 320 gram", maar dat is helemaal niet verkeerd hoor. Ik heb vluchtig gekeken op je linkje naar de site van Merlijn. HIj is nu een maand of 7/8 als ik het goed heb? Krijgt hij ook al bijvoeding? Ik probeer ondertussen even te speuren na hoeveel gram kinderen van deze leeftijd moeten groeien per maand. Het is zéker geen 100 gram per maand meer...
Op het cb werd gezegd dat ze toch gemiddeld 500 gram in een maand aan moeten komen , denk dat je 100 gram per week bedoeld ?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 16:50 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Je zegt "maar 320 gram", maar dat is helemaal niet verkeerd hoor. Ik heb vluchtig gekeken op je linkje naar de site van Merlijn. HIj is nu een maand of 7/8 als ik het goed heb? Krijgt hij ook al bijvoeding? Ik probeer ondertussen even te speuren na hoeveel gram kinderen van deze leeftijd moeten groeien per maand. Het is zéker geen 100 gram per maand meer...
Ik zat vanavond in de auto in de parkeergarage van het winkelcentrum terwijl Lief ging betalen. En ineens dacht ik: "Oeps, ik heb per maand gezegd ipv per week".quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:32 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Op het cb werd gezegd dat ze toch gemiddeld 500 gram in een maand aan moeten komen , denk dat je 100 gram per week bedoeld ?
Een pistonkolf. Ik weet niet eens of die nog verkocht worden. Misschien bij de thuiszorgwinkel.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 22:30 schreef poemojn het volgende:
Ik keek even op de LLL-site bij de folders en zie opeens deze kolf staan: http://www.lll.borstvoeding.nl/brochures/7_handkolf.html
Is dit een andere kolf dan die Prenatal ed verkopen? Ik ben er niet zo goed in thuis maar een gewone handkolf is toch al snel twee keer zo duur?
Ik had dat twee dagen geleden ook, het hielp toen om het sterretje te wisselen. Ookal zag dat er niet anders uit dan het wel-werkende sterretje.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 09:49 schreef Belana het volgende:
ik had dat toen ook met de avent handkolf, 3 jaar terug. hij trok niet echt lekker vaccuum. heel raar.
Je doet anders aardig je best.quote:Op zondag 20 augustus 2006 13:11 schreef nebelung het volgende:
(ik heet wel geen poemojn, maar ik had 'm paraat)
Mijn dank is grootquote:Op zondag 20 augustus 2006 13:11 schreef nebelung het volgende:
http://www.kellymom.com/bf/bfextended/index.html
(ik heet wel geen poemojn, maar ik had 'm paraat)
Gelukkig is de pijn gister in de loop van de dag helemaal weggetrokken. Als ik het zo lees is het idd een slechte doorbloeding van de tepels (ze worden soms helemaal wit). Ik hou het in de gaten! Ik heb ttrouwens geen harde plekken, mijn borsten zijn goed soepel, en Ive drinkt nog steeds erg goed.quote:Op zondag 20 augustus 2006 09:52 schreef Tamea het volgende:
Cattie, ik heb dat ook bij tijd en wijle. Volgensmij is het niet echt een ziekte of spruw, maar slechte doorbloeding van de tepels (raynaud syndrom). Hier: http://www.borstvoeding.c(...)jnlijke_borsten.html staat meer info (halverwege de pagina).
Ze zijn vrij nieuw hoor, dus misschien waren ze er nog niet in de BV-tijd van Isaquote:Op maandag 21 augustus 2006 15:19 schreef Sjeen het volgende:
Mocht het te erg worden, ik heb de lilypads toevallig bij de Etos hier gezien. Jammer dat ik die nooit ontdekt heb toen ik Isa bv gaf.
Misschien handig om daar de openingspost voor deze reeks van te maken? Van alle linkjes naar vaakgestelde vragen dus.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 23:32 schreef nebelung het volgende:
Ik ga een lijstje maken met alle linkjes van veelgevraagde vragen of zo
Maar PVeetje, kijk eens hier: http://www.borstvoedingsforum.nl/faq.php?mode=bvfaq#5
Precies zo staat het in al mijn boeken, dus hierop vertrouw ik
Buiten wat genoemd is, zijn misselijkheid en braken ook bijwerkingen hiervan. Ook niet echt een pretje denk ik.quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 18:57 schreef nanalune het volgende:
heb een vraagje over dePeau d'Arco thee die je kan nemen bij een spruw-besmetting.
Wij blijken beiden besmet te zijn , Daniël en ik ,
Als eerste denk ik dat het geen slecht idee is om van te voren contact op te nemen met een lactatiekundige zodat je bij de eerste tekenen van evt. problemen meteen weet op wie je terug kan vallen. Dat heeft mij ontzettend geholpen.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:15 schreef chacama het volgende:
Even een vraag dan voor in de toekomst....hoe kun je spruw, borstontsteking en kloven voorkomen...??
Ik wil bij de tweede graag BV gaan geven. Bij Fleur lukte het niet. Ze wilde niet van de borst drinken. Heb alles geprobeerd van tepelvormers tot tepelhoedjes, maar uiteindelijk heeft ze 2,5 maand gekolfde melk gekregen uit de fles. Daarna liep de productie zover terug dat ik overgestapt ben op KV.
Zoiets? Allemaal betrouwbare info.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 16:24 schreef E.T. het volgende:
Nebelung, een FAQ met linkjes enzo is een goed idee!![]()
in de loop der tijd komen inderdaad heel vaak dezelfde vragen terug
Jaah, dat ken ik. Ik heb Magneet ook wel een wakker gemaakt om te vragen waar hij Merlijn gelaten had, want ik kon hem niet vinden naast me in bed. Ik was nogal slaapdronken, toen ik het hem vroeg.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 00:24 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Ik werd ook weleens half wakker als ik Kendahl hoorde huilen en schrok dan omdat ik dacht dat hij nog in mijn armen lag. Ik werd dan ook steeds met een wiegende houding wakker en kletsnatte spuiters... terwijl Kendahl dan gewoon in zijn wiegje lag.
Hmmm, dat komt mij bekend voor.... De borst waar niet uit gedronken of gekolfd wordt doet namelijk altijd vrolijk mee. Dat kost me bergen spuugdoekjes per dag, gelukkig hebben we een wasmachine!quote:Op donderdag 24 augustus 2006 10:05 schreef owlet het volgende:
(..)
Vannacht was ik ook even de kluts kwijt toen Ronja een heel natte broek had, maar een droge luier![]()
Bleek dat ik terwijl ze aan de rechterborst lag, met de linkerborst haar helemaal nat had gelekt![]()
![]()
hydrofielluiers are a breastfeeding girl's best friendquote:Op donderdag 24 augustus 2006 10:09 schreef cattie het volgende:
[..]
Hmmm, dat komt mij bekend voor.... De borst waar niet uit gedronken of gekolfd wordt doet namelijk altijd vrolijk mee. Dat kost me bergen spuugdoekjes per dag, gelukkig hebben we een wasmachine!![]()
Ikgebruikte in bed twee oogjesluiers, een onder Emma haar hoofd voor het lekken en een op mijn andere borst. Er hebben echt maanden twee luiers bij ons in bed gelegen.Nu kunnen we het wel zonder lekkenquote:Op donderdag 24 augustus 2006 10:11 schreef owlet het volgende:
[..]
hydrofielluiers are a breastfeeding girl's best friend![]()
Ik denk dat het bij de meeste vrouwen verandert, bij mij nu wel iig. Ik heb hele platte vlakke en kleine tepels, nu is (zeker de linker!) groter geworden en meer naar vorenstaand. Vroeg ik me trouwens af, of er verschil kan zitten in hoe goed de ene borst het doet tov de andere.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 11:20 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Is er ergens een lijstje met stomme dingen die je gehoord hebt? Ik wil later als ik een kindje krijg ook borstvoeding geven, maar ik durf te wedden dat ze me flesvoeding gaan aanraden vanwege mijn tepels(die zijn namelijk alleen zichtbaar als ik het koud heb, ofzo).
U vraagt, wij draaien:quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 11:20 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Is er ergens een lijstje met stomme dingen die je gehoord hebt? Ik wil later als ik een kindje krijg ook borstvoeding geven, maar ik durf te wedden dat ze me flesvoeding gaan aanraden vanwege mijn tepels(die zijn namelijk alleen zichtbaar als ik het koud heb, ofzo).
Bedankt voor de link.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 12:01 schreef nebelung het volgende:
[..]
U vraagt, wij draaien:
Fabeltjes en nog meer fabeltjes over borstvoeding
Hou je vast, het zijn er heel veel!
Oeh, wat eng is dat he! Ik heb in het begin regelmatig gedroomd dat ik aan het voeden was. Dan werd ik verschrikt wakker en dacht dan dat ik in slaap was gevallen en dat ze ergens onder de dekens lag. Wat een paniek steeds! Automatisch sloeg ik snel de dekens terug om te kijken of ze daaronder lag en daarna keek ik dan pas in het wiegjequote:Op donderdag 24 augustus 2006 09:43 schreef Randa_v het volgende:
[..]
Jaah, dat ken ik. Ik heb Magneet ook wel een wakker gemaakt om te vragen waar hij Merlijn gelaten had, want ik kon hem niet vinden naast me in bed. Ik was nogal slaapdronken, toen ik het hem vroeg.Want meneer lag gewoon lekker te slapen in zijn wiegje. Jeeh wat is dat alweer lang geleden.
Ik hoop dat dit niet bij mij gaat gebeuren want normaal heeft mijn vriend last van dat soort dingen, zoals bijvoorbeeld denken dat de ratten in bed liggen (toen we een tijdje ratten als huisdier hadden). Dan mag ik dus niet bewegen van hem, anders plet ik ze.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 13:27 schreef nebelung het volgende:
Heel bekend, dat 'kwijt zijn'en de paniek! Heb regelmatig mijn man wakker gemaakt in blinde paniek dat ze weg was!
Hier nog zo eentje... Enquote:Op vrijdag 25 augustus 2006 13:27 schreef nebelung het volgende:
Heel bekend, dat 'kwijt zijn'en de paniek! Heb regelmatig mijn man wakker gemaakt in blinde paniek dat ze weg was!
Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben.....ook qua spinnen dan!quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 13:52 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Hier nog zo eentje... Enreageerde dan altijd heel rustig 'die heb je zelf weer terug in haar bedje gelegd... kijk maar' Dat kwam namelijk niet in me op dan, gewoon even in het bedje aan het voeteneinde kijken
Aanvulling, ik ben ook altijd degene die denkt dat we spinnen, vliegen, muggen [insert welk insect dan ook] in bed hebben...
Ja ik heb ook geen haast wat dat betreft (ik wilde eigenlijk 3 maanden bv geven, inmiddels zijn het er bijna 5).quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 13:27 schreef nebelung het volgende:
Je moet ook rustig afbouwen he Pixels, dat is echt het beste. Ze zeggen 1 voeding per week. Met tijd kan alles zich aanpassen. Komt wel goed hoor! Als alles op knappen staat, en het doet zeer, dan kan je best een heel klein beetje de druk eraf kolven hoor. Ik denk niet dat dat meteen je produktie weer aan de gang zet. Succes!
Pff, yppy, lijkt me vervelend hoor, zo'n kraamhulp! Fijn dat het nu wel lekker gaat met de bv. En lekker zo lang laten drinken als ze wil toch? Zo heb ik het altijd gedaan tenminste hoor. Hier ook een driftkop in het begin. En wat betreft dat aanleggen; het is ook gewoon een kwestie van even doorhebben. Ik heb in het begin ook wel 10 keer aangelegd voordat ze goed pakte, maar het scheelt je een hoop pijnquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 14:47 schreef YPPY het volgende:
Sjak, in het ziekenhuis zeiden ze bijvoorbeeld dat je na drie minuten over moet gaan op de andere borst. Dat pikt Anna echt niet. Toen ze na twee keer aanleggen niet wilde happen, had ze geen honger volgens de verloskundige. Ze is nu 's nachts veel wakker, omdat ze dorst heeft (ze drinkt dan makkelijk een kwartier). De kraamhulp vond dat onzin en we moesten haar maar een keer een uurtje laten huilen. De kraamhulp vond trouwens nogal snel dat ze geen honger meer had en een kwartier per kant moest echt genoeg voeding zijn, dan moest ze weer naar bed
Dank voor je tipquote:Op vrijdag 25 augustus 2006 15:44 schreef Sjeen het volgende:
Tipje: 's nachts geen bh aan, maar een hydrofiel luier dubbelgevouwen onder je leggen. De bh werkt stuwend heb ik me laten vertellen...
Die tip kreeg ik ook van mijn kraamhulp. Ik heb het nooit hoeven uitproberen omdat het prompt de dag dat zij wegging voor eerst goed zonder hoedje ging.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 11:52 schreef chacama het volgende:
@ Tamea. Naar aanleiding van je opmerking over tepelhoedjes. Ik heb nadat ik ermee voedde begrepen dat een baby met tepelhoedje 25% minder voeding binnen krijgt dan met. Dat het door het minder rechtstreekse contact de productie ook verminderd. (bron: kraamverzorgster/lactactiedeskundige).... Tip die ze gaf was dat als het kindje eenmaal goed dronk met tepelhoedje het hoedje langzaam weg te halen door elke keer een randje eraf te knippen. Uiteindelijk drinkt de baby dan puur aan de borst. Ik heb het zelf nooit kunnen uittesten omdat Fleur toen al te weinig binnenkreeg en ik niet voldoende kon kolven...
Had trouwens ook erg ingetrokken tepels, maar nu lijkt het erop dat dit me niet in de weg gaat staan met de tweede...
en dat werkt niet alleen bij poep-vlekken.. ook bijv. tomatensoepvlekkenquote:Op zaterdag 26 augustus 2006 22:56 schreef Lois het volgende:
Vlekt moedermelk? Daar heb ik nooit last van gehad, sorry.
Ik heb wel een megagoede tip voor borstvoedings-poepvlekken. Wassen, niet centrifugeren en kletsnat in de zon hangen.
quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 23:02 schreef Lois het volgende:
Dan wordt het wassen, kletsnat in een envelop stoppen en opsturen naar Phileine![]()
Nee, bij stuwing kun je beter 1 keer helemaal leeg kolven dan iedere keer een beetje. Dat laatste verhoogt je productie dus juist.quote:Op vrijdag 25 augustus 2006 13:27 schreef nebelung het volgende:
Komt wel goed hoor! Als alles op knappen staat, en het doet zeer, dan kan je best een heel klein beetje de druk eraf kolven hoor. Ik denk niet dat dat meteen je produktie weer aan de gang zet.
Gelukkig heb ik alweer geruststellende berichten gevonden op internet, maar ik ben toch wel een beetje bang, meer zo van wanneer stopt dat afvallen. Want het is wel zwaar en ontzettend langgeleden dat ik zo weinig woog. Denk dat ik in 1999 het laatst op dat gewicht heb gezeten voor ik ging samenwonen.quote:Op zondag 27 augustus 2006 19:12 schreef Randa_v het volgende:
Toch ook nog even hier ......
Hoe krijg ik in godesnaam dat wat ik kwijtraak aan gewicht door het geven van borstvoeding en moeder zijn weer bijgegeten. Ik weeg nog maar 54 kilo bij 1,70. Ik kom van een 62,5/58,5 voor de zwangerschap af. Hebben jullie ervaring hiermee?
Hm, meer dan gezond en regelmatig eten kan ik niet bedenken. Ik hoop dat ik zo af kan vallen door de BV, hier zouden er juist wel aardig wat kilo's af mogen die er door samenwonen en zwangerschap bij gekomen zijnquote:Op zondag 27 augustus 2006 19:21 schreef Randa_v het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik alweer geruststellende berichten gevonden op internet, maar ik ben toch wel een beetje bang, meer zo van wanneer stopt dat afvallen. Want het is wel zwaar en ontzettend langgeleden dat ik zo weinig woog. Denk dat ik in 1999 het laatst op dat gewicht heb gezeten voor ik ging samenwonen.
Dat had ik gelezen. Klok, klepel enz.quote:Op zaterdag 26 augustus 2006 22:56 schreef Lois het volgende:
Vlekt moedermelk? Daar heb ik nooit last van gehad, sorry.
Ik heb wel een megagoede tip voor borstvoedings-poepvlekken. Wassen, niet centrifugeren en kletsnat in de zon hangen.
quote:Op maandag 28 augustus 2006 15:51 schreef YPPY het volgende:
[..]
Dat had ik gelezen. Klok, klepel enz.
Nog wat van het bezoek van gisteren: "met flesvoeding weet je tenminste wat ze binnenkrijgen" en "wij moesten de baby's voor en na elke voeding wegen, zodat we wisten wat ze binnenkregen". Nee, ik wil niet overstappen. Ja, ik ga dit volhouden en al ze goed drinkt en natte luiers produceert ga ik ook niet voortdurend wegen.![]()
klinkt als een regeldag PVquote:Op maandag 28 augustus 2006 14:37 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Ik ben moe... vanmorgens tevergeefs geprobeerd wat bij te slapen maar helaas... Kendahl was het er niet mee eens.
Hij wilde steeds drinken, maar ik had niet zoveel melk meer en op een gegeven moment bleef hij zuigen voor niets. Dus toen heb ik hem wat gekolfde melk van gister gegeven, wat hij gulzig opdronk.
@ Nanalune: Het kan wel te maken hebben met het feit dat flesdrinken vaak gemakkelijk is voor baby's. Kendahl krijgt het ook veel makkelijker uit de fles dan uit de borst. Dus misschien wil Daniël liever de fles en is het een kwestie van ongeduld, dat er minder snel melk uit je borsten komt.
als jij op een cb werkt hoo[ ik dta het niet hier isquote:Op woensdag 30 augustus 2006 12:44 schreef Yess het volgende:
Ik vindt het persoonlijk zelf als iemand zich er niet lekker bij voel moet ze gewoon stoppen tegenwoordig zit er zoveel in de fv
werk zelf op consultatiebureau
lekker met je kindje knuffelen is ook heerlijk
daar laat je je kraamtijd toch niet door verzieken kom nou
quote:Op woensdag 30 augustus 2006 12:44 schreef Yess het volgende:
Ik vindt het persoonlijk zelf als iemand zich er niet lekker bij voel moet ze gewoon stoppen tegenwoordig zit er zoveel in de fv
quote:Op woensdag 30 augustus 2006 13:02 schreef Yess het volgende:
zoals ik al zei
we mogen een eigen mening hebben
maar als jullie zo gefixeerd zijn laat iemand anders dan ook in hun eigen waarde
quote:Op dinsdag 29 augustus 2006 15:56 schreef Martineke het volgende:
nou ja ze moet het zelf weten natuurlijk, maar ik vind het zo jammer. tis zo mooi
lieverd ik geef zelf fv heb geen bv gegeven maar je komt hier zomaar even binnenwalsen en nogal koprt door de bocht ook.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 13:02 schreef Yess het volgende:
zoals ik al zei
maar als jullie zo gefixeerd zijn laat iemand anders dan ook in hun eigen waarde
Maar als het echt niet lukt waarom zou je dan een topic lezen waarin tips worden gegeven en ervaringen worden uitgewisseld over borstvoeding. Er is hier ook een topic over flesvoeding, daar worden andere dingen besproken.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 13:08 schreef Yess het volgende:
je moet ook voor kunnen stellen hoeveel vrouwen het proberen en echt niet lukt
dan is het leuk om dit te lezen denkje??
mijn kids zijn 15 19 en 21 nou sportmannen zijn het hoor dus meiden waarmee de borstvoeding niet lukt kop op laat je niks aan praten
Aan laten praten is wel wat anders dan weloverwogen keuzes kunnen maken gebaseerd op reële informatie. Het lijkt mij best zinnig om te weten dat in het begin het kolven niet zo veel oplevert- en dat dat niets zegt over de 'productie' later, en dat bovendien een kindje er meer uit krijgt dan een kolf. Dat zou ik juist heel leuk vinden om te lezen, en vooral geruststellend. - Dát zou ik dus ook willen horen op een consultatiebureau in plaats van: 'joh, kan jou het schelen, ga toch lekker flesvoeden'quote:Op woensdag 30 augustus 2006 13:08 schreef Yess het volgende:
mijn kids zijn 15 19 en 21 nou sportmannen zijn het hoor dus meiden waarmee de borstvoeding niet lukt kop op laat je niks aan praten
En heb je wel een bedacht hoeveel van die vrouwen het wel gelukt was als ze betere informatie hadden gehad? Als de kraamverzorgster gewoon had verteld dat dat wat je kolft niet is wat de baby krijgt?quote:Op woensdag 30 augustus 2006 13:08 schreef Yess het volgende:
en zou ik die eigen mening dan ook mogen hebben denk je? die zette ik immers neer in de laatste post, evenals dat ik haar in haar waarde laat.quote:Op woensdag 30 augustus 2006 13:02 schreef Yess het volgende:
zoals ik al zei
Nou ben ik wel heel benieuwdquote:Op woensdag 30 augustus 2006 14:59 schreef Pixels24 het volgende:
Daarentegen kreeg ik ook heel erg de kriebels v/d lactatiedeskundige op de bv voorlichtingsavond (brr, dat is een heel verhaal apart, maar daar werd ik ontzettend opstandig van)
Ben met haar nog in een heftige discussie verzeild geraakt haha, maar dat is een ander verhaal.
er zit tegenwoordig veel in kunstmatige zuigelingenvoeding maar het zal het nooit halen bij borstvoeding want dat is gewoon niet te evenarenquote:Op woensdag 30 augustus 2006 12:44 schreef Yess het volgende:
Haha, ja natuurlijkquote:
Ja, het dagje bv geven lijkt mij ook een goed planquote:Op woensdag 30 augustus 2006 19:35 schreef E.T. het volgende:
Mijn idee is ook; kinderen een dagje de deur uit en dan alleen met de baby en bij elke kik aanleggen. Een bv-dagje dus. (misschien ndere kinderen een dagje bij oma oid als papa niet mee wil werken?)
Pixels, van zulke mensen zou ik ook kriegel worden hoor!
Je bent dus pas bevallen? Ja, dan kan dat...stuwing kan gepaard gaan met koorts..meestal een paar daagjes. ALs het langer aanhoud..of na 3 weken pas en je voelt je er zwak en ziek bij kan het op een borstonsteking duiden. hoeft niet, maar kánquote:Op zondag 3 september 2006 15:25 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Vraagje:
Wannneer je stuwing hebt en je laat het even zo, kun je je daarvan dan een beetje beroerd gaan voelen? Bijvoorbeeld: zweterig, misselijk, hoofdpijn.
Je kunt volgens mij het beste de borst inderdaad of helemaal leeg kolven en dan de andere borst geven om te drinken, of de borst helemaal leeg laten drinken (eventueel het laatste beetje kolven). En mij lijkt de laatste optie het handigst (bij de eerste optie wordt er uiteindelijk meer melk geproduceerd, waardoor de productie niet afneemt).quote:Op zondag 3 september 2006 18:38 schreef nebelung het volgende:
Pixels, hier boven gaf lovechild het advies om eens helemaal leeg te kolven. Stukje naar boven.
bij mij is 't nog altijd te merken op de dagen dat ik ongesteld moet worden/net ben geworden, in ieder geval aan de wat teruggelopen produktie. maar tegenwoordig is dat minder dramatisch dan in 't begin, omdat de bv voor anna nu nog maar een bijgerechtje is.quote:Op dinsdag 5 september 2006 14:22 schreef nebelung het volgende:
Ik ben ongesteld geworden, denk ik, voor het eerst. Ik zit meteen met een lastig kind aan de borst. Ze drinkt wel, maar met wat protest. Zal wel anders smaken denk ik.
Gaat dat over als het helemaal doorzet?
ik zat ook ff te mutsen, met mijn spruwtraumaquote:Op woensdag 6 september 2006 19:52 schreef nebelung het volgende:
maar ik wou niet gelijk over spruw beginnen, daar begin ik nl. al te vaak over hier
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |