abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40762871
Vervolg op Borstvoeding, deel 16

FAQ met dank aan nebulung
101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl ( Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).

Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

[ Bericht 94% gewijzigd door Lois op 25-08-2006 20:15:46 ]
pi_40762951
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 13:38 schreef D_D_T het volgende:
O ja, nog iets wat ik me afvroeg.
Op het CB hadden ze het er vorige week over dat zolang ik volledige BV geef ik dan met 6 mnd mag beginnen met hapjes. En als ik over zou stappen op KV dan mocht ik al beginnen met 4 mnd. Op de vraag waarom dit verschil kreeg ik niet echt antwoord. Dit was de regel die ze handteren. Nu ben ik geneigd om dan te zeggen dan begin ik toch ook gewoon met 4 mnd, maar dit is waarschijnlijk niet zo slim vanwege de allergie-aanleg die er in de familie voorkomt.
Het is beter voor de darmen om pas rond 6 maanden te beginnen met bijvoeding, bij borstvoeding maar ook bij kunstvoeding. Rond de 6 maanden zijn de darmen beter ontwikkeld zodat ze de bijvoeding beter aankunnen. Zelf volg ik het boek van Stefan Kleintjes bij het bijvoeden omdat hij veel info geeft over borstvoeding en eetschema's en introductieschema voor het eten. Op de site van borstvoeding.com kun je ook wel informatie vinden over bijvoeden, netals op het bijvoedingforum, linkje vindt je ook op www.borstvoeding.com.
pi_40764269
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 13:31 schreef D_D_T het volgende:
Lovechild welkom alle kennis is welkom.
Dank je!
quote:
[b]
Hoe heb jij het trouwens aan gepakt dat anderhalf jaar kolven. Hier mag ik tot de leeftijd van 9 maanden kolven op het werk. Daarna krijg ik er geen tijd meer voor.
Maar tegen die tijd redt je het misschien gewoon met kolven in je eigen tijd. Kolven in je pauze(s) kan niemand je natuurlijk verbieden.
Don't you love her madly?
pi_40768851
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 09:03 schreef Lovechild het volgende:

[..]

Ja, maar een van de andere ingrediënten is parfumolie
Misschien dat ik later nog een keer een tubetje purelan haal, maar op dit moment blijf ik even bij het advies van de lactatiekundige en hou ik het bij Bioforce. Het werkt in ieder geval super!
  † In Memoriam † zondag 13 augustus 2006 @ 18:18:36 #5
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_40769953
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 19:13 schreef Lovechild het volgende:
Sinds een paar jaar ben ik contactpersoon voor de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
hier een ex-contactpersoon van de VBN
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_40773304
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 17:34 schreef owlet het volgende:

[..]

Misschien dat ik later nog een keer een tubetje purelan haal, maar op dit moment blijf ik even bij het advies van de lactatiekundige en hou ik het bij Bioforce. Het werkt in ieder geval super!
Groot gelijk! Het was ook slechts ter info.
pi_40773341
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 18:18 schreef just me het volgende:

[..]

hier een ex-contactpersoon van de VBN
Wanneer ben je gestopt? Even kijken of we we elkaar zouden kunnen kennen...
  zondag 13 augustus 2006 @ 19:57:41 #8
593 sjak
Juffie Bloem
pi_40773583
Hoi JM
Hier gaat de BV lekker. Ik ben erg blij met de kolf die ik heb gekocht, het kolfen gaat er erg snel mee. 's Avonds kolf ik steeds vaker zodat mijn man de laatste dagvoeding kan geven. Niet zodat ik kan slapen, ik vind het veel te leuk om naar ze te kijken, maar om de zorg dus wat meer te kunnen delen.
Lekker douchen!
  zondag 13 augustus 2006 @ 20:08:01 #9
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_40773920
Ik las hier iets over een sling ofzo? Een soort draagdoek heb ik begrepen via Google. Gebruik je dit specifiek voor de bv? Of alleen voor voeden buiten de deur, met een soort bescherming.
Heb trouwens vanmorgen een artikel gelezen in ouders van nu over voeden in het openbaar. Schandalig hoe sommigen reageren. Ik ben van plan om bv te geven en ook gewoon buiten hoor. Ik werd er een beetje strijdbaar van. Alsof mensen hun boterham ook niet in het park mogen eten (is wat anders, weet ik, maar toch).
Hulde dus aan degenen die dat zo al doen en ik hoop dat het mij ook gaat lukken!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_40773983
Strijdbaar is goed, hup PM!

Een draagdoek gebruik je niet specifiek voor de bv hoor, maar meer om je kind lekker dicht bij je te houden. In sommige doeken kan je echter wel heel makkelijk de borst geven, heb je 2 vliegen in 1 klap
Variety is the spice of life
  zondag 13 augustus 2006 @ 20:12:31 #11
94046 PM-girl
pi_40774070
Is dan die babybjorn een aanrader, of maakt dat niet veel uit (als je hem voor bv wil gebruiken)?
*
pi_40774154
Voor bv te geven is de baby-bjorn niet geschikt.

Tipje: http://www.borstvoedingswinkel.nl/

Daar hebben ze o.a.de tricot-slen, die heb ik. Wel vrij laat aangeschaft, heb ik achteraf spijt van, had ik eerder moeten doen. Zalig ding.
pi_40783014
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 09:18 schreef Lovechild het volgende:
Ik dacht altijd dat LLL (hoezo niet groot, ze zijn wereldwijd!)
maar in NL minder groot/bekend
quote:
Ik vond mezelf bij mijn oudste ook geen "draagdoekenmoeder" en ik weet niet meer waarom ik van gedachten veranderde.
Enige reden voor mij is dat-ie evt al sneller te gebruiken is dan de Babybjorn (al hield Myrthe al meteen na de geboorte zelf haar hoofd goed rechtop), maar dat is ook afhankelijk van hoe ik me voel de eerste tijd dus ga ik er niet vooraf al eentje aanschaffen denk ik.
quote:
Je kunt er natuurlijk ook vanuit gaan dat je géén kloven krijgt
Ik hoop erop maar als ik zie dat ik nu met/door Myrthe tijdens de zwangerschap al last kreeg van loslatend vel vrees ik het ergste dan kan het alleen maar meevallen.
  † In Memoriam † maandag 14 augustus 2006 @ 07:11:50 #14
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_40787765
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:50 schreef Lovechild het volgende:

[..]

Wanneer ben je gestopt? Even kijken of we we elkaar zouden kunnen kennen...
Ik ga eerst 5 dagen op golfvakantie en dan zal ik nakijken wanneer ik gestopt ben! Ik woon in Delft en ben nog bestuurslid geweest

ik volg je op de voet Sjak, fijn dat het goed gaat
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_40789279
Randa_v thanks voor het linkje. Ga me er verder in verdiepen.

Lovechild valt inderdaad te proberen. Gewoon gaan theeleuten met het kolfapparaat inplaats van met de collega's. Heb dan 's morgens en 's middags een kwartiertje en tussen de middag een half uur.

Dames wat vinden jullie mannen van de sling/sleng. Zelf heb ik een red castle sport draagzak maar hier kan manlief niet mee uit de voeten. Hij krijgt er last van in zijn nek. Ik vindt hem geweldig. Maar ook hij loopt ook graag met de kleine tegen zich aan.
pi_40790638
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 07:11 schreef just me het volgende:

[..]

Ik ga eerst 5 dagen op golfvakantie en dan zal ik nakijken wanneer ik gestopt ben! Ik woon in Delft en ben nog bestuurslid geweest
Ik bedacht me vandaag dat ik je profiel wel eens kon bekijken
Je naam doet geen belletje rinkelen en dat je al langer gestopt ben dan ik actief ben (sinds 2003), blijkt wel uit het feit dat we in dezelfde regio zouden hebben gezeten en ik je dan dus al eens had ontmoet. Ik woon namelijk in Den Haag!

Fijne vakantie!
pi_40791401
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 00:03 schreef poemojn het volgende:

Ik hoop erop maar als ik zie dat ik nu met/door Myrthe tijdens de zwangerschap al last kreeg van loslatend vel vrees ik het ergste dan kan het alleen maar meevallen.
Kan ik me iets bij voorstellen
Jakkes joh, lijkt me heel vervelend. Ik heb zelf vrij gevoelige tepels en de eerste dagen na geboorte waren altijd pijnlijk door het wennen, maar kloofjes heb ik nooit gehad gelukkig. Evenals borstontsteking of zelfs maar stuwing.
pi_40800617
Oh meiden, ff offtopic hoor, wat is dat Rapley toch leuk!!! Zit die kleine frummel heel wijs met een stukje manderijn in zijn hand . Het gaat nog niet op maar hij proeft er toch van.
En oh wat wordt ie toch groot Ik hoop maar dat hij nog minstens zo lang als zijn broer van mijn melk blijft drinken...
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 01:41:00 #19
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_40818113
Ik heb hem even naar hier gesleept poemojn:
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 22:55 schreef poemojn het volgende:
Een dieet wordt tegenwoordig ook niet meer preventief aangeraden omdat dat vrij zwaar is en de bv alleen moeilijk maakt, terwijl het nut niet overtuigend bewezen is. Da n zou je nl ook het laatste trimester vd zwangerschap al op dieet moeten. Ik heb 't bij Myrthe toen bij de allergoloog nagevraagd (met 10 weken zwangerschap) en die zei dus dat dat echt niet hoefde.
Ik weet wel dat vaak mensen dan overstappen op soja melk omdat gedacht wordt dat dit beter is, dat is dus niet zo bij een KMA/Kea
Maar goed wel idee om het ocht het zover komen direct met de vlos te bespreken
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 07:22:48 #20
24188 Belana
kloon van belana
pi_40820729
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 22:55 schreef poemojn het volgende:
Een dieet wordt tegenwoordig ook niet meer preventief aangeraden omdat dat vrij zwaar is en de bv alleen moeilijk maakt, terwijl het nut niet overtuigend bewezen is. Da n zou je nl ook het laatste trimester vd zwangerschap al op dieet moeten. Ik heb 't bij Myrthe toen bij de allergoloog nagevraagd (met 10 weken zwangerschap) en die zei dus dat dat echt niet hoefde.
je hebt ongetwijfeld gelijk, maar ik heb het overtuigende resultaat gezien iig. Mijn vriendin vond het niet zwaar om op dieet te gaan trouwens. Maar zij is een overtuigd borstvoedster en was extreem gemotiveerd, dat moet ik erbij zeggen. Denk idd wel dat je dat moet zijn.

Moeilijk evenstar dat je zelf ook zo'n last hebt dan allergie enzo! dat maakt het allemaal niet makkelijker.
stormy waters...
sailin'
pi_40822386
Rapley is leuk ja Ook grappig om de oma's bijv een banaan te laten geven maar dan op de Rapley-manier, mijn moeder vond t vreemd maar wel leuk om te doen.

Belana, had dat kind al een KEA dan? Of was het preventief? Want in dat laatste geval is het niet zeker dat het nodig was, en schijnt het vaak niet nodig te zijn omdat bij bv de moeder alles al voorverteert. De kans dat een baby KEA krijgt is dan dus kleiner, omdat hij niet/nauwelijks met hele eiwitten in aanraking komt (vgl hypoallergene en allergie-flesvoeding, die zijn ook in meer en mindere mate 'voorverteerd'). Als het kind al een KEA heeft heb je idd weinig keus als je met bv wilt doorgaan, en veel mensen vinden het dan toch wel zwaar (vooral als ze ook zelf al een dieet hebben). Maar het www.borstvoedingsforum.nl heeft een eigen afdeling ervoor (misschien ook voor jou tzt handig om eens rond te kijken Evenstar).
Ipv sojamelk kun je als je op een dieet zit als bv-moeder ook zelf de pepti oid gaan drinken Evenstar Doen sommigen ook wel. Of van die eiwitrijke poeders door je eten doen. Als je dat zou willen (ook bij preventief dieet tijdens zwangerschap) zou je dietist ermee moeten kunnen helpen. Kun je misschien ook vooraf al met een allergoloog bespreken eventueel.
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:53:48 #22
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_40823264
Poemojn dank je voor de tips, zal ze waarschijnlijk te zijnertijd nog wel eens vragen
pi_40823574
Doe maar zodra je met foliumzuur moet beginnen dan blijven wij helemaal op de hoogte
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:10:35 #24
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_40823642
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:18:16 #25
24188 Belana
kloon van belana
pi_40823863
de dochter van mijn vriendin bleek het dus na de geboorte te hebben poemojn en idd, ze moest wel als ze bv wilde blijven geven. het was wel zwaar, in de zin dat je overal op moet letten idd.
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 17:23:31 #26
108648 cattie
lieve moeder
pi_40834833
Ik ben zo trots dat Ive zo goed groeit op mijn melk! In 6 weken is hij 1255 gram aangekomen en 6,5 cm gegroeit! Ik stond wel een beetje te glimmen van trots op het cb.
pi_40837042
Hartstikke goed cattie!
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 19:06:12 #28
24188 Belana
kloon van belana
pi_40837926
wat een heerlijk gevoel is dat
stormy waters...
sailin'
pi_40872628
Wat fijn cattie, dat Ive zo goed groeit.

* Tamea maakt zich maar weer eens zorgen over de bv

Sinds een paar dagen drinkt Finn heel onrustig, vooral aan de rechterkant en ik ben nu bang dat m'n productie aan het teruglopen is. Het gekke is dat als Finn eenmaal genoeg heeft gehad (dat kost soms heel wat keer van borst wisselen nu) dat hij dan ook echt pas weer uren later komt om een voeding, dus dat spreekt m'n gevoel weer tegen. Wel is het zo dat ik ineens rechts ook niet meer dan 20-30 cc gekolft krijg, terwijl rechts eerst altijd beter ging dan links (daar haal ik nu 70-80 cc uit).
Wat zou dit kunnen zijn, teruglopende productie rechts of iets met m'n toeschietreflex?
pi_40873003
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 16:59 schreef Tamea het volgende:

Sinds een paar dagen drinkt Finn heel onrustig, vooral aan de rechterkant en ik ben nu bang dat m'n productie aan het teruglopen is. Het gekke is dat als Finn eenmaal genoeg heeft gehad (dat kost soms heel wat keer van borst wisselen nu) dat hij dan ook echt pas weer uren later komt om een voeding, dus dat spreekt m'n gevoel weer tegen. Wel is het zo dat ik ineens rechts ook niet meer dan 20-30 cc gekolft krijg, terwijl rechts eerst altijd beter ging dan links (daar haal ik nu 70-80 cc uit).
Wat zou dit kunnen zijn, teruglopende productie rechts of iets met m'n toeschietreflex?
Ik zou je zo geen antwoord kunnen geven misschien regeldagen? Heb je het idee dat hij het drinken vervelend of zelfs pijnlijk vind? Overigens las ik toevallig net een vergelijkbaar iets in mijn oude babyalbum, mijn moeder was toen net begonnen met de pil waardoor de productie drastisch naar beneden ging.
  woensdag 16 augustus 2006 @ 17:35:41 #31
108648 cattie
lieve moeder
pi_40873851
Tamea, wat vervelend! Ik kan je helaas niet helpen.

Vandaag moest ik weer naar de fysio dus heeft Ive een flesje afgekolfde melk gekregen van mijn man. Maar hij wilde niet! Toen ik terug kwam was mijn man redelijk wanhopig. Omdat mijn man dacht dat Ive zich verslikte hebben wij de melk toen in een andere fles met een andere speen (Avent, die zaten bij de kolf) gedaan en gelukkig ging het toen wel goed! Want een flesweigeraar zou heel vervelend zijn...

Daarom een vraagje over het laten wennen aan drinken uit een flesje. Dat doen wij nu ongeveer 1x per week, is het handig om hem vaker de fles te geven zodat hij beter werkt? Elke dag of om de dag ofzo? Of is 1x per week wel voldoende?
pi_40874020
Hier een vraagje, niet voor mij maar voor mijn borstvoedende vriendin, moeder van twee kleuters en een peuter, en sinds twee weken ook van een klein jongetje...
Ze zit er namelijk helemaal doorheen, haar zoontje wil overdag om de anderhalf uur drinken en in de nacht gaat het blijkbaar gewoon door. Haar man zegt: 'waarom stop je er niet gewoon mee' en zelf wil ze eigenlijk niet maar ja, het is wel heel zwaar en uitputtend met nog drie kindjes erbij.

Verder heeft ze rechts óók nog een kloof en lijkt die groter te worden. Ik heb haar aangeraden een andere houding (rugbyhouding overdag en 's nachts liggend, maar dat deed ze al) te proberen en dat was ze van plan. Verder weet ik niet goed advies te geven... ik wil haar niet 'dwingen' om te blijven doorzetten, ik herken het goed van Noa, dat vele drinken en weet dus ook hoe vermoeiend het is.

Ze heeft haar drie andere kinderen niet lang borstvoeding gegeven, maar haar tweede zoontje wel, 6 weken lang, en die wilde al snel 's nachts geen voeding meer. Dus ze heeft daar ook geen ervaring mee eigenlijk, en ook niet zo met regeldagen. Ik vind het erg moeilijk om haar op te beuren, ik wil het niet makkelijker maken dan het is...maar toch, ik zou het erg vinden als ze nu al stopte omdat ze het zelf ook zo graag wil en het nu goed gaat (bij drie andere kinderen ging het niet goed, veeeeeel kloven en bloeden, veel pijn).

Heeft iemand een tip? Het lijkt me wel normaal dat een kindje van 15 dagen regeldagen heeft, en ook dat het langer dan een dag duurt, en ook dat het 's nachts doorgaat, omdat ik dat bij Noa ook had. Maar is het dat misschien niet en kan er iets anders aan de hand zijn?

(ik heb haar aangeraden de VBN te bellen, maar weet niet of ze het wel doet, ze heeft het erg druk ook ... )

Alvast hartelijk bedankt voor antwoorden....
pi_40877139
quote:

Ben je ongesteld geworden misschien? (beetje snel, zal wel niet, maar ik vraag het toch maar). Hoe oud is hij nu, is hij aan het regelen? Heeft hij iets onder de leden wellicht waardoor hij regelt? Heb je gecheckt op spruw? ( ook zonder plekjes kan je spruw hebben, maar dat weet je wel).

Voor het kolven zou je wellicht een receptje kunnen vragen voor de spray.

Of maak je je zorgen omdat je binnenkort weer werken gaat? (staat er wat bot, bedoel ik niet zo natuurlijk, maar ik vraag het toch maar. Zorgen kunnen ook invloed hebben op je produktie).

Nou ja, allemaal dingen die je wel weet natuurlijk, maar om even te checken.
pi_40877287
Susanna, je doet wat je kan, prima adviezen allemaal, lieve vriendin ben je hoor

Ik vermoed regelen en clusteren en ik begrijp dat dat doodvermoeiend is als je net bevallen bent én al 3 kinderen hebt. Haar man lijkt me ook geen steun.

Ik hoop dat ze een vrijwilligster van de LLL of de VBN belt. Al was het maar om dingen op een rijtje te zetten en dat ze even haar verhaal kwijt kan.
pi_40878117
Ik hoop ook dat ze dat doet, Nebelung. Het feit dat het bij haar drie andere kinderen 'mislukt' is werkt natuurlijk ook niet echt mee in het idee dat borstvoeding fijn is en goed kan gaan.

De verloskundige die ze raadpleegde raadde haar aan om kunstvoeding bij te geven, maar dat heb ik haar sterk afgeraden, begin van het einde idee...
pi_40878695
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 19:32 schreef nebelung het volgende:

[..]

Ben je ongesteld geworden misschien? (beetje snel, zal wel niet, maar ik vraag het toch maar). Hoe oud is hij nu, is hij aan het regelen? Heeft hij iets onder de leden wellicht waardoor hij regelt? Heb je gecheckt op spruw? ( ook zonder plekjes kan je spruw hebben, maar dat weet je wel).

Voor het kolven zou je wellicht een receptje kunnen vragen voor de spray.

Of maak je je zorgen omdat je binnenkort weer werken gaat? (staat er wat bot, bedoel ik niet zo natuurlijk, maar ik vraag het toch maar. Zorgen kunnen ook invloed hebben op je produktie).

Nou ja, allemaal dingen die je wel weet natuurlijk, maar om even te checken.
Ongesteld ben ik nog niet geweest. Toch heb ik hier wel aan gedacht omdat Finn ook wat pukkeltjes lijkt te hebben.en ik ook een humeur heb om op te schieten Maar dit is nu al een paar dagen zo (de pukkeltjes en het onrustige drinken) en ik ben dus nog steeds niet ongesteld, dus of dat het is?
Spruw, daar zie ik ook geen tekenen van. Hij lijkt geen pijn te hebben en heeft geen witte vlekjes of witte gloed in z'n mondje. Aan mijn tepels is ook niets te zien en ik heb ook geen pijn bij het voeden (hoogstens eens van het wilde lostrekken dat ie nu doet).
Echt regelen lijkt het ook niet. Hij komt niet vaker, maar drinkt alleen heel ongeduldig en wild tijdens het voeden.
Ziek lijkt Finn ook niet, dus wat het dan wel is...
Me zorgen maken doe ik nu dus wel en dat zal ook z'n weerslag wel hebben op m'n produktie en toeschietreflex, maar toch heb ik het idee dat dat het niet alleen is, ik ben immers niet zomaar begonnen met me zorgen te maken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tamea op 16-08-2006 20:38:31 ]
pi_40882438
Tamea, Emma heeft ook van die periodes dat ze onrustig drinkt en zelfs geen zin in drinken lijkt te hebben. Ik kon en kan ook geen duidelijke aanleiding vinden. Wat ik mij nu realiseer is dat ik het meestal een beetje op zijn beloop heb laten gaan.Alsik het idee had dat de produktie van een borst achteruit ging bood ik die borst een of twee.keer extra aan. Achteraf denk ik dat ik vooral op mijn intuitie vertrouwd heb (en nog steeds doe) Zolang Emma verder geen tekenen vertoonde dat ze te weinig kreeg volgde ik haar vraag.

Cattie, ik wilde zeggen dat een keer in de week een flesje mij wat weinig leek maar toen ik het na ging kijken op borstvoeding.com stond daar een stukvan Jack Newman waarin hij stelt dat uit een fles drinken helemaal niet nodig is omdat baby's ook uit een bekertje kunnen leren drinken of van een lepeltje. Ik weet wel dat ik het bij Emma te weinig aangeboden heb en dat we daarom(?) nog steeds klooien met de fles. Hoewel ik er op vertrouw dat ze het bij mij wel inhaalt als ze thuis is denk ik dat het mij heel wat zorgen had gescheeld als ze beter uit een fles dronk.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  woensdag 16 augustus 2006 @ 22:39:02 #38
593 sjak
Juffie Bloem
pi_40884671
Wij proberen 1 keer per dag afgekolfde melk uit de fles te geven. Dat is zowel prettig voor mij want dan hoef ik even niets te doen (behalve de melk af te kolven maar dat gaat tegenoordig lekker snel). Prettig voor de pappa want hij kan ook eens wat extra doen. En ze went alvast aan de fles. Ik merk niets van tepel-speen verwarring. Ik las wel ergens dat vaker dan 1 keer de fles geven niet goed is/
Lekker douchen!
pi_40892572
Suzanna je kunt denk ik weinig anders aan advies geven. Dat je vriendin zo doodmoe is dat gaat niet helpen en het ligt er maar helemaal aan hoe ver haar doorzettings vermogen gaat. Tjee het lijkt me zowieso niet makkelijk hoor 1 jong babietje en nog 3 kinderen erbij. Als je het even zo bekijkt zou ze nog 4 weken minstens zo moeten volhouden voordat haar kindje een beetje een ritme gaat krijgen in het drinken. Dat lijkt me toch wel heel erg zwaar. Maar dat zou het net zo goed zijn met de fles, want die moet je ook maken s'nachts.
pi_40895440
Als ik het zo zie is 1x per week bv in een flesje geven wat weinig, dus dat gaan we maar wat meer doen!
Ive begint nu iets minder vaak te komen, nu ongeveer om de 3 uur. Dat is wel erg fijn!
Suzanna, helaas hier geen tip. Zo vaak voeden is erg vermoeiend, maar als het goed is wordt het op een gegeven moment wel wat minder. Maar ja, wanneer dat is.. hopelijk voordat ze op het punt komt om te stoppen.
pi_40895636
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 20:19 schreef Tamea het volgende:

Me zorgen maken doe ik nu dus wel en dat zal ook z'n weerslag wel hebben op m'n produktie en toeschietreflex, maar toch heb ik het idee dat dat het niet alleen is, ik ben immers niet zomaar begonnen met me zorgen te maken.
Ik begrijp je helemaal! Ik heb ook dit soort dagen meegemaakt (en nog). Ik kon daar eerst vreselijk over piekeren, maar uiteindelijk is mijn ervaring dat het meestal van tijdelijke aard is. Nu heb ik een soort van oervertrouwen dat het wel goed komt allemaal. Maar daar heb jij geen ene klap aan natuurlijk!

Ik zou wel die borst regelmatig aanbieden om de produktie op te krikken.

*hart onder de riem steekt*
pi_40897991
Bedankt voor alle steun
  donderdag 17 augustus 2006 @ 12:24:40 #43
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_40900525
Suzanna, is het niet mogelijk om haar wat hulp te bieden met de (overige) kinderen/ huishouding, zodat ze een dagje (of misschien meer) even wat rust heeft?
Ik heb zelf gemerkt dat gebrek aan rust nogal sterk z'n weerslag heeft op de melkproduktie, zodat een kind vaker aan de borst wil (en dat terwijl je er naar je idee juist minder tijd voor hebt!) Een (paar) dag(en) rust kan dan de produktie verbeteren.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  donderdag 17 augustus 2006 @ 12:30:45 #44
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_40900743
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:24 schreef Grijs het volgende:
Suzanna, is het niet mogelijk om haar wat hulp te bieden met de (overige) kinderen/ huishouding, zodat ze een dagje (of misschien meer) even wat rust heeft?
Ik heb zelf gemerkt dat gebrek aan rust nogal sterk z'n weerslag heeft op de melkproduktie, zodat een kind vaker aan de borst wil (en dat terwijl je er naar je idee juist minder tijd voor hebt!) Een (paar) dag(en) rust kan dan de produktie verbeteren.
suzanne heeft zelf 2 kleintjes en is zwanger van de derde, lijkt me niet echt slim plan dan
  donderdag 17 augustus 2006 @ 12:55:58 #45
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_40901470
Zo goed als het kolven bij Amber ging, zo slecht gaat het nu eigenlijk. Er komt echt heel weinig uit. De melk schiet wel toe, maar er wil gewoon niet zoveel uitkomen De eerste keer 10 cc, de 2e keer 60 cc en gisteren maar 20 cc.
Ik wil zaterdag uit eten, maar dan moet er wel een voorraadje klaar staan natuurlijk.

Ook zit ik een beetje met het tijdstip van kolven. Tot nu toe kolfde ik rond de voedingstijd en gaf dat fles dan aan Iris, maar nu moet ik zeg maar een extra voeding afkolven. En dat zal dan bijna dagelijks moeten toch? (als ik een voorraadje aan moet leggen dus). Hoe kies ik nou het beste moment? Zelf zat ik te denken aan rond etenstijd. Peter is er dan ook en we zijn meestal wel thuis dan.

Zou een andere kolf schelen? (ik heb nu een avent handkolf, waar ik dus erg tevreden over was tijdens de bv periode van Amber). Het kolven gaat zonder dat siliconenschelpje een stuk beter, maar is meteen ook een stuk pijnlijker. Mijn tepel e.o. worden er zowat schraal van
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  donderdag 17 augustus 2006 @ 13:07:48 #46
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_40901874
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:30 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

suzanne heeft zelf 2 kleintjes en is zwanger van de derde, lijkt me niet echt slim plan dan
Nee, inderdaad , maar misschien weet ze iemand anders?
pi_40901899
Bij mij (ik ben een hele slechte kolfster) is de ochtend het allerbeste moment. De produktie is 's ochtends meestal op zijn best zo na de nacht.

Is de kolf nog helemaal in orde? Hoe heten die dingen, die sterretjes waarmee je vacuum zuigt, zijn die nog helemaal gaaf?

Eventueel kan je een receptje voor Syntocinon spray aan de ha vragen: http://www.borstvoeding.c(...)ocine_neusspray.html (in deze link staat ook nog een link naar tips over 'hoe kolf ik genoeg melk' )
  donderdag 17 augustus 2006 @ 13:13:52 #48
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_40902073
Goh wat een tegenvaller LadyS.
Ik kolf veel te weinig. Elke keer neem ik het me voor, maar ik vergeet het. (ga zo maar eens de kolf pakken) Zo heeft Cas dus al 2 weken geen flesje meer gehad.
En ik moet over 3 weken aan het werk, da's dus niet zo slim. Ik heb ook maar 4 voedingen in de diepvries liggen nog maar. Gelukkig kolf ik wel ongeveer 150 cc per keer.

Tamea, ik dacht wel gelijk aan spruw. Omdat het ook maar 1 borst is. En het vervelende is dat spruw helemaal niet zichtbaar of voelbaar hoeft te zijn. En ik kan me je helemaal voorstellen over dat zorgen maken. Is zo'n neerwaartse spiraal dan: je kolft minder, Finn drinkt onrustig, jij maakt je zorgen, dus het effect is dat je idd minder voeding hebt. En je neemt je dan nog wel zo voor om niet te stressen. Dat lukt dus niet hè.
Succes!
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_40902238
ladyS mij lijkt rond het avondeten juist niet zo'n handig moment omdat je het dan meestal druk genoeg hebt? ik deed het 's avonds voor ik naar bed ging altijd, maar ik had daar dan ook gelegenheid voor omdat anna vanaf een uur of 8 altijd heel lang achter elkaar sliep. dus om een uur of 11 's avonds kolfde ik, en tegen de tijd dat zij dan evt voor een nachtvoeding kwam (ergens tussen 2 en 4 uur) had ik weer voldoende voorraad. maar van veel anderen hoor ik dat 's ochtends inderdaad eigenlijk het beste moment zou zijn omdat je dan meer dan genoeg hebt. ik had/heb 's ochtends inderdaad goed veel melk, maar die drinkt anna dan altijd helemaal op.
pi_40903018
Vandaag naar het CB geweest, Merlijn is in 6 weken maar 320 gram aangekomen maar groeide op zijn eigen lijntje. Hij weegt nu 6740 gram. We hadden het over het slapen gaan van Merlijn en ik zei dat ik hem eigenlijk bij zijn slaapjes gewoon in slaap voedde. Geen reactie ...... nou dat vond ik wel fijn. Later zei ze ook dat borstvoeding ook echt overal goed voor is, ook voor het laten slapen. Ben toch wel blij met mijn wijkverpleegkundige .
pi_40903839
Bij mij gaat tussendoor kolven altijd het best een uurtje na een ochtendvoeding. En als je kindje vanaf vrij vroeg 's avonds slaapt is voor het naar bed gaan kolven ook handig.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 14:41:22 #52
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_40904418
's ochtens kolven is misschien wel beter. Dan neem ik savonds de kolf en aanverwanten mee naar boven en dan kan ik 's ochtends de andere borst kolven. Ik hoop dat het lukt!
pi_40904482
geef je 's ochtends 1 borst? dan zou ik 't zeker proberen ja!
  donderdag 17 augustus 2006 @ 14:46:33 #54
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_40904541
-edit-
  donderdag 17 augustus 2006 @ 14:46:33 #55
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_40904542
Ik geef meestal maar 1 borst, dus wat dat betreft mogelijkheden zat
pi_40904709
oooh!
pi_40907269
quote:

Het is heel normaal om verschillende productie in je beide borsten te hebben. Vrijwel iedere voedende vrouw heeft een "mindere borst".
Wat waarschijnlijk het geval is, is dat de melk in je linkerborst meer is en dus sneller toeschiet. Finn zal graag aan de rechterkant een gelijke melkstroom willen hebben. Wat je vaak ziet is dat het onrustige gedrag begint vóór of juist een tijdje ná het toeschietreflex (tsr). In het eerste geval zal Finn proberen snel een tsr te laten komen en in het tweede geval probeert hij een nieuw tsr op te wekken. Dit uit zich door happen, loslaten, weer happen, weer loslaten, trekken aan de tepel, etc.
Probeer er maar ontspannen mee om te gaan. Het zal vanzelf weer overgaan en jouw spanning zorgt natuurlijk ook voor het vertragen van het tsr.
pi_40907376
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:55 schreef LadyS het volgende:

Ook zit ik een beetje met het tijdstip van kolven. Tot nu toe kolfde ik rond de voedingstijd en gaf dat fles dan aan Iris, maar nu moet ik zeg maar een extra voeding afkolven. En dat zal dan bijna dagelijks moeten toch? (als ik een voorraadje aan moet leggen dus). Hoe kies ik nou het beste moment? Zelf zat ik te denken aan rond etenstijd. Peter is er dan ook en we zijn meestal wel thuis dan.
Een goed moment om te kolven is een uur na een voeding. Je melk is dan weer voor 80% aangemaakt en zo hoef je je ook geen zorgen te maken voor de volgende "live"-voeding.
pi_40907509
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:55 schreef LadyS het volgende:

Zou een andere kolf schelen? (ik heb nu een avent handkolf, waar ik dus erg tevreden over was tijdens de bv periode van Amber). Het kolven gaat zonder dat siliconenschelpje een stuk beter, maar is meteen ook een stuk pijnlijker. Mijn tepel e.o. worden er zowat schraal van
Vergeet een stukje
Je kunt het wisselen van kolf altijd proberen. In principe zorgt een electrische kolf wel voor een grotere opbrengst en een dubbele electrische helemaal.
Ik weet niet of je ook moet kolven omdat je werkt of gaat werken maar wanneer dat zo is (en mijn eerste tip werkt ook niet), dan is het misschien nog wel het overwegen waard.
pi_40907703
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 13:44 schreef Randa_v het volgende:
Vandaag naar het CB geweest, Merlijn is in 6 weken maar 320 gram aangekomen maar groeide op zijn eigen lijntje. Hij weegt nu 6740 gram.
Je zegt "maar 320 gram", maar dat is helemaal niet verkeerd hoor. Ik heb vluchtig gekeken op je linkje naar de site van Merlijn. HIj is nu een maand of 7/8 als ik het goed heb? Krijgt hij ook al bijvoeding? Ik probeer ondertussen even te speuren na hoeveel gram kinderen van deze leeftijd moeten groeien per maand. Het is zéker geen 100 gram per maand meer...
pi_40907866
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 16:50 schreef Lovechild het volgende:

[..]

Je zegt "maar 320 gram", maar dat is helemaal niet verkeerd hoor. Ik heb vluchtig gekeken op je linkje naar de site van Merlijn. HIj is nu een maand of 7/8 als ik het goed heb? Krijgt hij ook al bijvoeding? Ik probeer ondertussen even te speuren na hoeveel gram kinderen van deze leeftijd moeten groeien per maand. Het is zéker geen 100 gram per maand meer...
Volgens de WHO grafiek (http://www.who.int/childgrowth/standards/WFA_boys_0_5_percentiles.pdf) nog maar een ons of 3 per maand tussen de 6 en 12 maanden.

Het gaat vandaag trouwens alweer wat beter hier. Finn trekt minder bij het drinken en het kolven lukt ook wat beter.
pi_40907874
Ik baal gewoon dat hij nog zo licht is, moet ik niet doen want hij doet het gewoon goed, krijgt bijvoeding ja en tijgert eral lustig op los. Had alleen gewild dat al 7kg waren.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 17:32:22 #63
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_40908851
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 16:50 schreef Lovechild het volgende:

[..]

Op het cb werd gezegd dat ze toch gemiddeld 500 gram in een maand aan moeten komen , denk dat je 100 gram per week bedoeld ?
pi_40909082
De gemiddelde bv-groei is tot 3-4 maanden zo'n 100-200 gram per week. Vanaf circa 4 maand tot aan de ca 6 maand is dat 85-140 gram per week.

Merlijn is iets ouder dus ik denk dat dat de (ongeveer) 60 gram per week in die 6 weken niet eens zo heel vreselijk weinig is. Toch? Hij is ook nog ziek geweest en hij beweegt zich suf als ik Randa' s verhalen volg.
pi_40918874
Ik keek even op de LLL-site bij de folders en zie opeens deze kolf staan: http://www.lll.borstvoeding.nl/brochures/7_handkolf.html
Is dit een andere kolf dan die Prenatal ed verkopen? Ik ben er niet zo goed in thuis maar een gewone handkolf is toch al snel twee keer zo duur?
pi_40923447
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 17:32 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Op het cb werd gezegd dat ze toch gemiddeld 500 gram in een maand aan moeten komen , denk dat je 100 gram per week bedoeld ?
Ik zat vanavond in de auto in de parkeergarage van het winkelcentrum terwijl Lief ging betalen. En ineens dacht ik: "Oeps, ik heb per maand gezegd ipv per week".
Tja, dat krijg je natuurlijk als je ondertussen nog wat wilt opzoeken. Waarvan ik overigens zie dat dat al gepost is inmiddels.
Sorry voor de verwarring!
pi_40923518
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 22:30 schreef poemojn het volgende:
Ik keek even op de LLL-site bij de folders en zie opeens deze kolf staan: http://www.lll.borstvoeding.nl/brochures/7_handkolf.html
Is dit een andere kolf dan die Prenatal ed verkopen? Ik ben er niet zo goed in thuis maar een gewone handkolf is toch al snel twee keer zo duur?
Een pistonkolf. Ik weet niet eens of die nog verkocht worden. Misschien bij de thuiszorgwinkel.
Onhandig systeem hoor, je moet eraan trekken. Je hebt dus je ene hand nodig om die kolf goed te houden en die andere om die hendel uit te trekken. Geen aanrader.
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 08:25:59 #68
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_40928156
Nou, ik heb zojuist gekolfd. 70 cc is de oogst Dat lijkt mij op zich wel goed, allen met dat schelpje erop wil het niet, alleen zonder schepje en daar wordt mijn tepel aardig gevoelig van. Om een voorraadje aan te leggen voor morgenavond (uit eten ) zal op deze manier wel lukken, maar voor de lange termijn moet ik wat anders zoeken.

Nu herinner ik me wel net, dat er tijdens de bv van Amber een ander schelpje op zat. Dat ding is kwijt geraakt en mijn schoonzusje heeft toen een nieuwe gekocht toen ze de kolf wilde lenen. Dus misschien is er daar iets mee aan de hand Want het schelpje (hoe heten die dingen eigenlijk ) zit er volgens mij niet zo strak op als de oorspronkelijke.

[ Bericht 1% gewijzigd door LadyS op 18-08-2006 11:18:04 ]
pi_40929052
70cc is netjes LadyS!

Hé, die pistonkolf heb ik ook. Dat was wat de kraamzorg bij zich had toen ik moest beginnen met kolven. Gelukkig had ik van een collega allerlei babyzooi gekregen/overgenomen waaronder haar Mini Electric. UIteindelijk heb ik dus alleen de schelp hiervan gebruikt, samen met de Mini Electric motor en nooit de piston. Ja, 1 keer om te proberen, maar dat was niets.

Drinken en kolven gaat hier nu weer goed (duimen dat het zo blijft). Ik kolf nu alleen wel op batterijen ipv op stekker. Dan wordt het iets slomer en dat levert een betere opbrengst op Ritme zal dan wel meer lijken op Finn's ritme ofzo.
(eigenlijk nog wel makkelijk ook, ben ik tenminste beetje mobiel tijdens het kolven )
pi_40929150
LadySjekunt met Avent bellen, ik heb al veel verhalen gelezen dat zij je gratis een nieuw onderdeel toesturen
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:49:09 #71
24188 Belana
kloon van belana
pi_40929386
ik had dat toen ook met de avent handkolf, 3 jaar terug. hij trok niet echt lekker vaccuum. heel raar.
stormy waters...
sailin'
pi_40934140
Pfoe, ik ben zo blij dat ik voor het eerst geen gespannen borsten meer heb Ik liep nog steeds met gestuwde borsten, waardoor Ronja het never nooit niet allemaal op kon drinken en ze door de kracht van de melkstroom veel te snel, te veel binnen kreeg. Het arme kindje bleef maar boeren, hikken en golven melk terug geven. Desondanks groeit ze goed, dus het was niet meer dan een luxeprobleem.

Toch maar weer even contact opgenomen met de lactatiekundige en wat tips gekregen voor het hebben van te veel melk.
Als eerste moesten mijn borsten één keer helemaal leeg gekolfd worden. Blijkbaar kan het zo zijn dat de borst in het begin van de stuwing niet goed leeggedronken wordt als je een flinke opslagcapaciteit hebt (en volgens haar was dat wel vaak gelinkt aan grote borsten. Vreemd, ik dacht dat de grootte van de borst niets te maken had met de hoeveelheid melk ) waardoor de borst wel trouw voeding op maat gaat produceren voor je kindje bóvenop de al aanwezig hoeveelheid melk.
Eenmaal 250 ml melk lichter ging het regime in van één borst per 3 uur en die bij de eventuele tussenliggende voedingen ook aanbieden. Dus minder wisselen van borst.

En voila, het lijkt nu redelijk recht getrokken Ik moet nog wel af en toe na de toeschietreflex wat melk weg laten lopen voor ik haar verder laat drinken, anders gaat het nog een beetje te hard voor haar, maar ze drinkt over het algemeen al veel rustiger, en ik loop niet meer met twee voetballen onder mijn kin
pi_40934244
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 09:49 schreef Belana het volgende:
ik had dat toen ook met de avent handkolf, 3 jaar terug. hij trok niet echt lekker vaccuum. heel raar.
Ik had dat twee dagen geleden ook, het hielp toen om het sterretje te wisselen. Ookal zag dat er niet anders uit dan het wel-werkende sterretje.
Kan je die losse kleine onderdeeltjes zo bestellen bij Avent?
pi_40934527
Ik denk dat je met grote borsten meer plaats hebt voor veel melkklierweefsel dan met kleine borsten. Al kun je met grote borsten ook veel vetweefsel hebben, en dan dus weinig melkklierweefsel en productieproblemen. Het zegt dus niet zo veel.

Goed dat ik 'm niet wilde kopen dan maar wel jammer dat het geen extra voordelige aankoop is, zou wel prettig zijn natuurlijk.
pi_40935600
Ik geloof dat ze die sterretjes zo opsturen zelfs als ze je belt dat die niet lekker werken.
pi_40935783
Even een vraagje had hem ook al in Het grote kleine babietjes topic deel 84 gesteld, maar wat kun je doen bij extreem zwetende kindje tijdens het voeden. Merlijn is altijd door en door nat in zijn gezichtje en op zijn hoofdje tijdens het voeden. Is eigenlijk alleen maar als hij zich echt overgeeft aan het voeden. Vindt het er altijd zo zielig uitzien.

Ben ik een keer lekker vrij vergeet ik gewoon te kolven. Ik had woensdag op mijn werk het eens geprobeerd hoe lang het duurt voor ik stuwing krijg, als ik niet kolf. Om 7.00 had ik links nog gevoedt. Om 17.30 was die borst ook nat, mooie sierlijke plek in mijn truitje, maar veel stuwing en pijn krijg ik gelukkig niet.
pi_40935914
Randa, Emma zweet ook zo als ze aan het drinken is, meestal trek ik haar sokken en eventueel sloffen uit zodat ze wat meer warmte kwijt kan. Niet dat ik het idee heb dat ze daardoor minder zweet. En het zweten inbed, tja als minder warm niethelpt ziter eigenlijk niks anders op dan een katoenen luier onder zijn hoofd te leggen zodat zijn matras niet nat wordt.
pi_40935948
Mijn dochter ook. Nou ja, niet heel extreem zweten, maar wel een klam voorhoofd meestal. Ik kleed haar vaak wat uit van te voren, sokjes uit, soms haar broekje ook. (voor het voeden dus)
pi_40935974
Merlijn zweet altijd als hij slaapt hoe warm of luchtig hij ook gekleed is, maakt niet uit. Gelukkig is Merlijn niet de enige die veel zweet. We hebben gisteren na het voeden in bed nog lang naar hem gekeken en dan zie je pas hoe nat hij is. Hij heeft dan geen sokjes aan en alleen zijn rompertje en een pyjama met korte broeken en mouwen. Volgende keer maar weer proberen om er iets onder te leggen, maar eigenlijk prikkelt een doek hem te veel omdat hij probeert deze onder zijn hoofd weg te plukken.
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:56:59 #80
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_40936038
Ik wilde Cas vanavond een fles geven, dus heb ik vanmorgen alvast een voeding uit de vriezer gehaald. Ijsblokjes dus makkelijk te ontdooien dacht ik. Nou mooi niet, alles staat nog steeds diepgevroren te zijn in het flesje in de koelkast.
En ik durf het niet zo goed buiten de koelkast te laten ontdooien, schijnt niet zo goed te zijn. Of valt dat nog wel mee?
pi_40936076
Je mag het als je het gaat gebruiken onder de kraan ontdooien, langzaam dat wel. Mijn man deed het gewoon in de flesverwarmer, maar er gaat dan voedingswaarde verloren volgens mij.
  zondag 20 augustus 2006 @ 09:49:44 #82
108648 cattie
lieve moeder
pi_40991030
Hier gaat het even niet zo goed.
Ik kreeg vannacht opeens vreselijke pijn in mijn tepels bij het voeden en die pijn bleef. Het zakt nu gelukkig wel wat af. Op mijn rechtertepel heb ik een kleurloos plekje zitten, misschien een blaartje? Of zou het spruw kunnen zijn? Ive heeft geen witte plekjes in zijn mondje (voor zover ik kan zien).
Tja, wonderbaarlijke genezingen daargelaten zal ik morgen maar naar de huisarts gaan.
pi_40991047
Cattie, ik heb dat ook bij tijd en wijle. Volgensmij is het niet echt een ziekte of spruw, maar slechte doorbloeding van de tepels (raynaud syndrom). Hier: http://www.borstvoeding.c(...)jnlijke_borsten.html staat meer info (halverwege de pagina).
pi_40995223
Poemojn heb jij misschien een link met een goeie engelse versie uitleg over het voeden van je kindje tot minstens 2 jaar. Of in ieder geval de benefits ervan. Ik kan zelf even niet zo snel iets vinden.
pi_40995282
http://www.kellymom.com/bf/bfextended/index.html

(ik heet wel geen poemojn, maar ik had 'm paraat )
  zondag 20 augustus 2006 @ 13:34:08 #86
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_40996039
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 13:11 schreef nebelung het volgende:
Je doet anders aardig je best.

Cattie pas je wel op dat je geen borstontsteking krijgt zo? Geen harde plekken toch? Ja en nogmaals, met spruw hoeft het niet zo te zijn dat je iets bij de baby ziet. Da's wel weer vervelend, zo weet je het nog niet zeker.
pi_40998418
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 13:11 schreef nebelung het volgende:
http://www.kellymom.com/bf/bfextended/index.html

Mijn dank is groot
pi_41012650
Helemaal goed Nebelung
Waarschijnlijk heeft de WHO ook wel info online staan aangezien zij aanraden tot minimaal 2 jaar borstvoeding te geven (en daarna zolang moeder en kind willen).
  maandag 21 augustus 2006 @ 08:35:26 #89
108648 cattie
lieve moeder
pi_41021179
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 09:52 schreef Tamea het volgende:
Cattie, ik heb dat ook bij tijd en wijle. Volgensmij is het niet echt een ziekte of spruw, maar slechte doorbloeding van de tepels (raynaud syndrom). Hier: http://www.borstvoeding.c(...)jnlijke_borsten.html staat meer info (halverwege de pagina).
Gelukkig is de pijn gister in de loop van de dag helemaal weggetrokken. Als ik het zo lees is het idd een slechte doorbloeding van de tepels (ze worden soms helemaal wit). Ik hou het in de gaten! Ik heb ttrouwens geen harde plekken, mijn borsten zijn goed soepel, en Ive drinkt nog steeds erg goed.
  maandag 21 augustus 2006 @ 09:35:56 #90
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_41021800
Mijn hormoonfabriekje werkt Pakte vamorgen de bh van gisteren en vond er een rare lichte plek inzitten.. nadere inspectie wees dat 't precies bij m'n tepel zat.. paar druppels opgedroogde melk

Wel grappig, bij de vorige zwangerschap heb ik daar helemaal geen last van gehad. Even in de gaten houden en anders maar op jacht naar Lilypadz ofzo
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  maandag 21 augustus 2006 @ 14:23:58 #91
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41030025
E.T.
Het gekke is dat ik dat wel met de zwangerschap van Léon had, maar niet bij Cas.
  maandag 21 augustus 2006 @ 14:25:40 #92
108648 cattie
lieve moeder
pi_41030051
Mooi dat je hoormoonfabriekje werkt E.T.! Hopelijk ga je niet al te erg lekken.

Een collegaatje van mijn man, zij geeft zelf ook bv, vertelde dat ingevroren bv naar zeep smaakt, tenzij je het voor het invriezen eerst tegen de kook aan brengt. Maar dan gaan er toch voedingsstoffen verloren?

Hoe vaak steriliseren jullie je kolf? Ik doe het nu voor iedere keer, maar zag op de borstvoeding natuurlijk site dat het eigenlijk maar 1x per week hoeft.
pi_41030184
ik deed dat in 't begin eigenlijk elke dag (mits ik 'm gebruikt had), net als de flessen/spenen. maar langzamerhand steeds minder vaak.
pi_41030213
You gotta be kidding me? Gaat ze het eerst tegen de kook aanbrengen?

Verse moedermelk is vaak heel erg zoet. Ontdooide moedermelk smaakt (voor ons) helemaal niet lekker (kan naar dreft smaken ja ), maar de kindjes drinken het (uitzonderingen daargelaten) heel smakelijk op.

Tegen de kook aanbrengen is dus onzin, er gaan voedinsstoffen verloren (van het invriezen ook al een beetje) en het is voor je kind niet nodig.
pi_41030343
ik zou er ook niet opkomen hoor. ik vind de smaak van ontdooide borstvoeding inderdaad erg smerig, maar hier dronken beide kinderen het (meestal) of er niks aan de hand was.
pi_41031043
Het gebeurt idd wel eens dat baby's ontdooide moedermelk niet lusten en dan helpt aan de kook brengen goed, maar dat is geen standaardprobleem.

ET wat grappig Ik heb dat nog niet gelukkig, bij Myrthe ook niet gehad. Lijkt me onhandig, na de bevalling lek je waarschijnlijk al wel genoeg.
  maandag 21 augustus 2006 @ 15:08:46 #97
3011 E.T.
pi_41031333
ik heb ook wel eens gelezen van zepige melk die niet gedronken werd

volgens mij zijn 't maar hele kleine druppeltjes die ik lek, ik loop niet met natte plekken rond gelukkig
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Licht Ontvlambaar maandag 21 augustus 2006 @ 15:19:37 #98
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41031600
Mocht het te erg worden, ik heb de lilypads toevallig bij de Etos hier gezien. Jammer dat ik die nooit ontdekt heb toen ik Isa bv gaf.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 21 augustus 2006 @ 15:21:27 #99
3011 E.T.
pi_41031642
ik wist dat ik ze laatst ergens gezien had, maar wist niet meer waar.. zal ook wel Etos zijn geweest
pi_41031908
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 15:19 schreef Sjeen het volgende:
Mocht het te erg worden, ik heb de lilypads toevallig bij de Etos hier gezien. Jammer dat ik die nooit ontdekt heb toen ik Isa bv gaf.
Ze zijn vrij nieuw hoor, dus misschien waren ze er nog niet in de BV-tijd van Isa
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_41034459
Toen ik zwanger was van Morris waren ze al op de 9-maandenbeurs te verkrijgen.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 18:57:00 #102
74310 nanalune
Melancholische optimist..
pi_41069011
heb een vraagje over dePeau d'Arco thee die je kan nemen bij een spruw-besmetting.
Wij blijken beiden besmet te zijn , Daniël en ik , en naast de normale créme leek me dit een goed middel. Ik heb er tot nu toe alleen nog maar positieve berichten over gelezen, maar ik las elders op internet dat het een giftig kruid zou zijn.. Heeft iemand hier ervaring met dit middel in rhee-vorm?
pi_41070738
Ik heb even de searchfunctie op het borstvoedingSforum gebruikt en daar lopen de meningen ook uiteen. Het zou o.a. de bloedstolling tegen gaan.

Sowieso, ook al ben ik zelf een absoluut voorstander van de alternatieve mogelijkheden als dat een optie is, vind ik spruw iets waarbij ik zelf gewoon naar de anti-schimmelcreme e.d. in verband met de hardnekkigheid en de naarheid.
Of gentiaanviolet, maar ik heb begrepen dat dat ook wat lastig te verkrijgen is zonder recept.
pi_41071367
Ik zou het niet drinken. Ik ga geen risico's lopen met die stolling.

Gewoon beginnen met die reguliere dingen. Als het allemaal nog in het beginstadium is en je volgt consequent de intructies op, dan kan je er in no-time vanaf zijn.
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 23:25:36 #105
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_41078347
Hoe lang kun je nou de afgekolfde melk bewaren in de koelkast? Want in een folder stond 3 dagen, op internet ergens 2 dagen en ik geloof dat de kraamzorg 5 dagen heeft gezegd....
Wat is het nou??
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_41078619
Ik ga een lijstje maken met alle linkjes van veelgevraagde vragen of zo

Maar PVeetje, kijk eens hier: http://www.borstvoedingsforum.nl/faq.php?mode=bvfaq#5

Precies zo staat het in al mijn boeken, dus hierop vertrouw ik
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 23:40:56 #107
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_41078888
Bedankt Nebelung, ik heb het linkje toegevoegd aan mijn favo's
pi_41084788
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 23:32 schreef nebelung het volgende:
Ik ga een lijstje maken met alle linkjes van veelgevraagde vragen of zo

Maar PVeetje, kijk eens hier: http://www.borstvoedingsforum.nl/faq.php?mode=bvfaq#5

Precies zo staat het in al mijn boeken, dus hierop vertrouw ik
Misschien handig om daar de openingspost voor deze reeks van te maken? Van alle linkjes naar vaakgestelde vragen dus.
pi_41089268
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 18:57 schreef nanalune het volgende:
heb een vraagje over dePeau d'Arco thee die je kan nemen bij een spruw-besmetting.
Wij blijken beiden besmet te zijn , Daniël en ik ,
Buiten wat genoemd is, zijn misselijkheid en braken ook bijwerkingen hiervan. Ook niet echt een pretje denk ik.
Wanneer je alternatief wilt behandelen, denk dan aan zure dingen zoals citroensap, azijn of bosbessensap. Bij je kindje kun je een van deze middeltjes in het mondje gebruiken door het op een wattenstaafje te doen, deze even onder de waterstraal door te halen en dit vervolgens door je kindjes mondje halen. Voor jezelf kun je een zalf op basis van miconazolnitraat gebruiken. Dis is vrij verkrijgbaar. Dun op je tepel smeren en eventueel verwijderen wanneer je kindje gauw weer eens aan de borst wil (niet gebruiken wanneer je tgv de spruw kloven hebt).

Verder is het belangrijk dat zowel jij als je kindje behandeld moeten worden en je moet hier zeker 10 tot 14 dagen ná het verdwijnen van de klachten hiermee doorgaan.
Spenen, flesjes, kolf iedere dag uitkoken, spuugdoekjes, bh's, katoenen zoogcompressen dagelijks op 90 graden wassen.

Deze laatste zaken zijn misschien gesneden koek, maar just in case...
  woensdag 23 augustus 2006 @ 12:15:38 #110
144006 chacama
Ondernemend!
pi_41089775
Even een vraag dan voor in de toekomst....hoe kun je spruw, borstontsteking en kloven voorkomen...??
Ik wil bij de tweede graag BV gaan geven. Bij Fleur lukte het niet. Ze wilde niet van de borst drinken. Heb alles geprobeerd van tepelvormers tot tepelhoedjes, maar uiteindelijk heeft ze 2,5 maand gekolfde melk gekregen uit de fles. Daarna liep de productie zover terug dat ik overgestapt ben op KV.
pi_41090125
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 12:15 schreef chacama het volgende:
Even een vraag dan voor in de toekomst....hoe kun je spruw, borstontsteking en kloven voorkomen...??
Ik wil bij de tweede graag BV gaan geven. Bij Fleur lukte het niet. Ze wilde niet van de borst drinken. Heb alles geprobeerd van tepelvormers tot tepelhoedjes, maar uiteindelijk heeft ze 2,5 maand gekolfde melk gekregen uit de fles. Daarna liep de productie zover terug dat ik overgestapt ben op KV.
Als eerste denk ik dat het geen slecht idee is om van te voren contact op te nemen met een lactatiekundige zodat je bij de eerste tekenen van evt. problemen meteen weet op wie je terug kan vallen. Dat heeft mij ontzettend geholpen.
Verder niet te veel vertrouwen op je kraamverzorgster maar liever op een lactatiekundige of een vrijwilligster van een van de borstvoedingsverenigingen. (beetje gemeen advies nu ik het teruglees, maar de mijn ervaring is dat de meeste van mijn ex-collega kraamverzorgsters eigenlijk de ballen niet wisten van borstvoeding en al heel snel naar bijvoeden, flesjes, vingervoeden, speentjes, tepehoedjes en andere ongein grepen en daarmee meer fout dan goed deden.)

Spruw is moeilijk helemaal te voorkomen, maar het helpt om in ieder geval hygiënisch te werk te gaan en helemaal op te passen als je zelf gevoelig bent voor schimmelinfecties. Zo min mogelijk suiker eten werkt daar ook positief op. Maar écht voorkomen is bijna niet te doen.

Tepelkloven ontstaan meestal door verkeerd aanleggen. Vandaar ook het advies om van te voren te weten bij wie je terecht kan voor advies en hulp. Soms lijkt het aanleggen zo goed te gaan maar zijn er voor het oog van de kenner toch een of twee puntjes die verbeterd kunnen worden en die juist zorgen voor kloven of een slechter drinkend kind.

Borstontsteking voorkom je door je borsten goed leeg te laten drinken en alert te zijn op harde, pijnlijke en/of rode plekken in de borst. Als je die voelt: meteen weg laten drinken of wegmasseren. En eventueel een kwarkcompres gebruiken (beetje kwark in een hydrofiele luier o.i.d. en dan met een laagje stof er tussen een kwartiertje op de harde plek leggen.

Maar goed, ik ben een enorme fan van het fenomeen lactatiekundige omdat letterlijk drie zinnen voldoende waren om Ronja beter aan te leggen en zo van mijn kloven af te komen.
Eén ander telefoontje zorgde er voor dat we wat andere veranderingen door konden voeren waardoor zij en ik minder last hadden van mijn overproductie.

Twee keer vijf minuten die een hoop zorgen weg genomen hebben
  woensdag 23 augustus 2006 @ 12:29:44 #112
144006 chacama
Ondernemend!
pi_41090221
Dankje Owlet. Ik heb er inderdaad ook al over nagedacht. Ik ga in elk geval naar een bijeenkomst en bij de kraamzorg hebben ze ook lactatiedeskundigen. Ik zal het dan ook zeker niet na laten om aan te geven dat ik graag een kraamzorg/lactatiedeskundige wil hebben om te helpen.....
pi_41090792
Chacama, ik wil nog even aanvullend op Owlet zeggen dat je vooral niet moet wachten methulp inschakelen. Ik heb de eerste maand ontzettend veel last van kloven gehad, zo erg dat ik het uitschreeuwde van de pijn tijdens het voeden. En elke dag zeggen,als het morgen nog zo gaat ga ik bellen, en dan ging het de volgende dag ietsbeter maar twee dagen daarna weer slechter. Ik denk dat als ik meteen hulp had ingeschakeld mij en Emma veel leed bespaard zou zijn gebleven. Daarna overigens geen noemenswaardige problemen gehad op een paar keer bijten van Emma na dan
pi_41091667
Ik heb ook nog steeds last van kloven bij een borst. Misschien toch eens contact met een lactatiekundige opnemen.
pi_41094179
Goed plan Randa.
  woensdag 23 augustus 2006 @ 16:24:47 #116
3011 E.T.
pi_41097694
Nebelung, een FAQ met linkjes enzo is een goed idee!
in de loop der tijd komen inderdaad heel vaak dezelfde vragen terug
pi_41100443
Pff, Finn heeft vandaag gewoon 420 ml BV opgedronken op het kinderdagverblijf Als ie dat vaker gaat doen, redt ik het echt niet met kolven. Ik geef elke keer 2 flessen mee met 140-160 ml en dan nog als reserve 100 ml. Dat is vandaag dus allemaal schoon opgegaan, terwijl ie tot nu toe elke keer 4 uur tussen de voedingen liet zitten daar en dan hoogstens de 2 flessen nodig had.
Ik ga de komende dagen maar extra vaak tussendoor kolven/aanleggen in de hoop dat m'n productie dan wat hoger wordt.
Op m'n werk (vanaf maandag moet/mag ik weer) kan ik maar 1 keer kolven (vaker is qua werk ontzettend onhandig en wil ik ookniet omdat ik me dan en over het kolven en over m'n werk druk ga maken), dus ik ga maar 's avonds laat en op m'n vrije dagen extra kolven. Hopen dat ik het dan bij kan benen.
pi_41105989
Ik heb een probleem. Kendahl heeft doorgaans een uur nodig om te drinken. Maar tijdens voedingen valt hij geregeld in slaap. Dan denk ik vaak dat hij klaar is met drinken en leg ik hem weg. Vervolgens sabbelt hij dan weer op zijn vuist en begin te huilen. Ondertussen ben ik zowat leeg en de afgelopen dagen ben ik gedwongen hem de fles te geven tot hij voldaan is. Mijn borsten zullen wel gaan bijproduceren neem ik aan.
Maar wat ik wil weten is of meer moeders dit hebben, dat hun kindje zolang nodig heeft om te eten... Wordt dit ook minder?
Ik voel me namelijk vaak knap vermoeid rond deze tijd van de dag. Plus ik voel me gewoon tekort schieten. Ik heb niet genoeg melk en geen geduld meer. 'k Ben hartstikke moe en moet nog wennen aan het moederschap en het 'huisvrouw' zijn.
Kendahl ligt nu, na weer zo'n slepende voeding, in de wagen in de kamer. Hij maakt zo nu en dan geluidjes en bij elk geluidje ben ik bang dat hij gaat huilen. Ik kan daar op zo'n moment als dit niet meer tegen...
pi_41106305
In het begin had ik ook wel een uur nodig. Maar ze gaan echt uiteindelijk effectiever drinken hoor, heus!

Ik zie wel dat Kendahl nu 6 weken is, dus wat er aan de hand zou kunnen zijn is dat hij regeldagen heeft. Dan willen ze heel veel drinken. Dat zou dus heel goed kunnen kloppen momenteel.

Op regeldagen wordt, door je baby zelf mits hij aan de borst mag wanneer hij wil, jouw produktie geregeld. Aan het eind van die regeldagen is dan de vraag en aanbod weer op elkaar afgestemd. In dat geval is een fles geven niet zo fijn, want dan kan dat niet zo goed geregeld worden.

Regeldagen zijn heel normaal en vinden plaats rond dag 10, met 3 weken, met 6 weken, 3 maanden en verder weet ik het zo even niet. En bij ziek en zeer regelen ze ook vaak.

Dat je rond deze tijd heel vermoeid voelt: dat herken ik erg goed en heb ik nog steeds na 9 maanden. Tekort schiet je niet, hou dat voor ogen! Je geeft Kendahl het beste van jezelf PV! Dat is geweldig!

Regelen is ontzettend vermoeiend, moederschap is vermoeiend en oh meid ik heb het met je te doen. Ik herken het echt goed. De beste tip die ik geven kan is: gewoon in meegaan, des te eerder zijn de regeldagen voorbij. En je zult zien dat je produktie dan helemaal op peil is. En nog een tip is toch om zoveel mogelijk mee te slapen met je kind. Vroeg naar bed, pak die uren!

Sterkte
  Jubileum moderator woensdag 23 augustus 2006 @ 20:54:34 #120
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_41106400
Ach PV het is zo herkenbaar, en ik zie dat Nebulung boven mij ook al een heleboel zinnigs heeft gezegd.
Weet je wat je eigenlijk zou moeten doen, als het mogelijk is? Een dagje bed houden, met zijn tweetjes. Hij kan dan zo vaak aan de borst als hij wil, en jij rust lekker uit. Veel drinken, goed eten en gewoon even rust nemen, dat is volgens mij wat je nodig hebt.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_41106415
pi_41106440
PV, ik leef met je mee. Ook Ronja heeft een regeldag hier en wil eigelijk constant drinken.

Maar wij hebben een beetje eencomunicatieprobleem:
Ronja wil groeien en heeft derhalve een regeldag ingesteld.
Owlet echter heeft al een enorme overproductie en zit niet te wachten op méér aangezien Ronja dit al bij lange na niet op krijgt!
Ik geloof echter dat baby het vaker wint dan moeder, die borst is soms wel erg veel makkelijker dan wiegen en troosten

edit: even verduidelijkt omdat het ineens leek alsof ik pv beschuldigde van een comunicatieprobllem

[ Bericht 10% gewijzigd door owlet op 23-08-2006 21:06:14 ]
pi_41106509
Klopt owlet
pi_41107727
Bedankt, ik voel me zo al iets beter
Morgen kan ik alleen niet rusten: consultatiebureau en huisarts in de planning.
Het zullen idd wel regeldagen zijn, want hij heeft ook meer groeistuipen tijdens de voedingen.

edit: Wat doen jullie als je kindje 's nachts komt en er lang over doet? Meestal zit ik op een gegeven moment echt te knikkebollen van de slaap. Lezen komt niet in aanmerking want de letters drijven voor mijn ogen. Moet ik dan echt naar beneden lopen om een dvd van The Nanny op te zetten?

[ Bericht 34% gewijzigd door Paradijsvogeltje op 23-08-2006 22:20:03 ]
  Licht Ontvlambaar woensdag 23 augustus 2006 @ 22:35:02 #125
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41110550
Paradijsvogeltje, heb je al eens overwogen om liggend in bed te voeden 's nachts? Dit deed ik eigenlijk altijd. Gewoon op een zij en dan lekker zelf soezen, ik werd meestal wel wakker als Isa losliet en dan ruilden we van kant. Soms ook niet, maar dan was zij ook in slaap gevallen, alleen meldde ze zich wel gauw voor de andere kant
pi_41111790
quote:
Op woensdag 23 augustus 2006 16:24 schreef E.T. het volgende:
Nebelung, een FAQ met linkjes enzo is een goed idee!
in de loop der tijd komen inderdaad heel vaak dezelfde vragen terug
Zoiets? Allemaal betrouwbare info.

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl ( Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).

Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

[ Bericht 5% gewijzigd door nebelung op 23-08-2006 23:50:30 ]
  woensdag 23 augustus 2006 @ 23:00:23 #127
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_41111837
Pv, geef je kv naast de bv? (wat een afkortingen ) Want is het niet zo dat daar uiteindelijk ook je productie door naar beneden gaat (iig niet aanpast aan de behoefte van kendahl?)
En ik voedde altijd liggend in bed snachts. En ik had de mazzel dat Iris altijd maar 1 kant wilde, zo kon ik makkelijk in slaap vallen

Voeden begint hier weer pijn te doen, dus morgen maar weer de HA bellen over de spruw, want we gaan vrijdag op vakantie, dus moet ik wel spul mee hebben. Ik denk dat ik om Daktarin ga vragen, want die Nystatine Labaz van de vorige keer vind ik maar onpraktisch
  woensdag 23 augustus 2006 @ 23:03:19 #128
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_41111971
Wow, nebelung, dat ziet er goed uit!! Ik heb er meteen gebruikt van gemaakt door over de spruwbehandeling te lezen
pi_41113768
Ik mis www.kellymom.com nog Neeblung en evt ww.nursingtwo.com al zijn die allebei wel Engels.

Succes bij de huisarts LadyS.
pi_41114061
Staan er nu bij!
pi_41115303
Ik geef het (kv) soms en ik geef het ook mee aan de oppas ( oma en opa ) als ik lang wegblijf. Maar dan kolf ik wel minstens 90 ml.. en dat wordt elke keer meer.
De afgelopen dagen voed ik ook weer liggend, wat ik eigenlijk al een poosje niet meer heb gedaan, sinds die eerste weken. Dat gaat ook wel een beetje, maar ik moet dan oppassen dat ik niet echt in slaap val.
Ik werd ook weleens half wakker als ik Kendahl hoorde huilen en schrok dan omdat ik dacht dat hij nog in mijn armen lag. Ik werd dan ook steeds met een wiegende houding wakker en kletsnatte spuiters ... terwijl Kendahl dan gewoon in zijn wiegje lag.
  donderdag 24 augustus 2006 @ 08:24:57 #132
3011 E.T.
pi_41119551
nebelung
Ik ga 'm strakjes in de OP plakken, ligt nu een klein meisje te zingen dat ze wakker is geworden en met mama naar beneden wil
  donderdag 24 augustus 2006 @ 08:28:07 #133
24188 Belana
kloon van belana
pi_41119585
nebelung, wat goed zeg! wow!

succes PV, gaat je vast lukken hoor weer!
stormy waters...
sailin'
  donderdag 24 augustus 2006 @ 08:51:01 #134
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41119872
Nebelung voor bv-mod!
pi_41120737
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 00:24 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Ik werd ook weleens half wakker als ik Kendahl hoorde huilen en schrok dan omdat ik dacht dat hij nog in mijn armen lag. Ik werd dan ook steeds met een wiegende houding wakker en kletsnatte spuiters ... terwijl Kendahl dan gewoon in zijn wiegje lag.
Jaah, dat ken ik. Ik heb Magneet ook wel een wakker gemaakt om te vragen waar hij Merlijn gelaten had, want ik kon hem niet vinden naast me in bed. Ik was nogal slaapdronken, toen ik het hem vroeg. Want meneer lag gewoon lekker te slapen in zijn wiegje. Jeeh wat is dat alweer lang geleden.
  donderdag 24 augustus 2006 @ 10:03:23 #136
108648 cattie
lieve moeder
pi_41121126
Ik heb nog steeds regelmatig pijnlijke tepels (maar niet continu). Ik heb dus maar een afspraak met de huisarts gemaakt, morgen middag kan ik er terecht.
pi_41121184
Nebelung, wat goed!!
PV, dat gaat zeker goed komen! Gewoon even doorbijten en veel aanleggen, dan zijn jij en Kendahl er het snelst door heen. Liever vaak kleine beetjes laten drinken tijdens de regeldagen dan weinig en veel.

Vannacht was ik ook even de kluts kwijt toen Ronja een heel natte broek had, maar een droge luier
Bleek dat ik terwijl ze aan de rechterborst lag, met de linkerborst haar helemaal nat had gelekt
  donderdag 24 augustus 2006 @ 10:09:10 #138
108648 cattie
lieve moeder
pi_41121286
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 10:05 schreef owlet het volgende:
(..)

Vannacht was ik ook even de kluts kwijt toen Ronja een heel natte broek had, maar een droge luier
Bleek dat ik terwijl ze aan de rechterborst lag, met de linkerborst haar helemaal nat had gelekt
Hmmm, dat komt mij bekend voor.... De borst waar niet uit gedronken of gekolfd wordt doet namelijk altijd vrolijk mee. Dat kost me bergen spuugdoekjes per dag, gelukkig hebben we een wasmachine!
pi_41121349
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 10:09 schreef cattie het volgende:

[..]

Hmmm, dat komt mij bekend voor.... De borst waar niet uit gedronken of gekolfd wordt doet namelijk altijd vrolijk mee. Dat kost me bergen spuugdoekjes per dag, gelukkig hebben we een wasmachine!
hydrofielluiers are a breastfeeding girl's best friend
pi_41121552
Tip tegen meelekkende-andere-borst: Druk op het momet dat je eentsr (toeschietreflex) krijgt opde tepel (als op eendeurbel)even vasthouden en daarna lekt het niet meer

Kozakken, mocht je hier nog meelezen, is een combinatievan bv en kv geen optie? Dat je Romme naast de fles op vaste tijden ook aanlegt?
pi_41121601
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 10:11 schreef owlet het volgende:

[..]

hydrofielluiers are a breastfeeding girl's best friend
Ikgebruikte in bed twee oogjesluiers, een onder Emma haar hoofd voor het lekken en een op mijn andere borst. Er hebben echt maanden twee luiers bij ons in bed gelegen.Nu kunnen we het wel zonder lekken
  donderdag 24 augustus 2006 @ 18:09:42 #142
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41136014
Wow, wat een werk nebelung, super dat je dat gedaan hebt!
Lekker douchen!
pi_41140236
Nu zal ik me hier ook maar officieel aanmelden. Anna drinkt supergoed. De eerste dagen vond ze het moeilijk om goed te happen, maar nu gaat het al veel vaker goed. Ze is alleen wel een echt driftkikkertje. Zelfs als ze al een half uur heeft gedronken en ze laat los, wordt ze driftig als ze niet meteen weer verder kan drinken. Echt draaien met haar oogjes en schudden met haar hoofd. En vergeten d'r mond dicht te doen. Ja, dan komt er idd geen melk. Gelukkig weet ik inmiddels hoe ik haar weer kan kalmeren.
De stuwing was echt heftig, maar nu bijna over. Het is me wel duidelijk dat zelfs 3 seconden verkeerd aanleggen niet handig is.

Ik ben trouwens wel ontzettend blij dat ik veel voorgelezen heb, in boeken, op internet en hier en daardoor niet alles doe of geloof wat er in het ziekenhuis of door de kraamhulp werd gezegd. Dat kan zo verschrikkelijk slecht zijn voor je zelfvertrouwen. En dan heb ik nog een kraamhulp die volgens eigen zeggen veel meer pro-borstvoeding is dan veel van haar collega's. Echt erg wat je allemaal te horen krijgt aan stomme adviezen. Dit is wel bevorderlijk voor m'n moederinstinct.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  donderdag 24 augustus 2006 @ 20:54:04 #144
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41141443
Dat klinkt goed Yppy. Wat zijn de stomme dingen die je gehoord hebt? Ik heb namelijk niet zoveel gelezen en misschien heb ik die dingen wel voor waar aangenomen. Dat schudden met het hoofd gebeurt hier ook, ik moet daar ook wel erg om lachen hoor als Jetske zo moeilijk loopt te doen. Hoe kalmeer je haar? Bij mij helpt het om haar hoofd even vast te houden, na een tijdje hapt ze dan vanzelf goed en houdt dat vast
Lekker douchen!
  † In Memoriam † vrijdag 25 augustus 2006 @ 10:39:05 #145
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_41156233
goed zo meiden, ik ben hartstikke trots op jullie
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 11:07:04 #146
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41157049
En weer is ze 215 gram aangekomen in een week tijd. Ik ben trots
Lekker douchen!
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 11:20:51 #147
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_41157438
Is er ergens een lijstje met stomme dingen die je gehoord hebt? Ik wil later als ik een kindje krijg ook borstvoeding geven, maar ik durf te wedden dat ze me flesvoeding gaan aanraden vanwege mijn tepels(die zijn namelijk alleen zichtbaar als ik het koud heb, ofzo ).
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 11:24:19 #148
94046 PM-girl
pi_41157548
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 11:20 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Is er ergens een lijstje met stomme dingen die je gehoord hebt? Ik wil later als ik een kindje krijg ook borstvoeding geven, maar ik durf te wedden dat ze me flesvoeding gaan aanraden vanwege mijn tepels(die zijn namelijk alleen zichtbaar als ik het koud heb, ofzo ).
Ik denk dat het bij de meeste vrouwen verandert, bij mij nu wel iig. Ik heb hele platte vlakke en kleine tepels, nu is (zeker de linker!) groter geworden en meer naar vorenstaand. Vroeg ik me trouwens af, of er verschil kan zitten in hoe goed de ene borst het doet tov de andere.
*
pi_41157694
Ik heb ook hele vlakke tepels en hier gaat de bv ook prima, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Weliswaar met tepelhoedje, maar ik weet zeker dat het ook zonder kan (hier hadden we nl. nog wat andere probleempjes de eerste dagen, vandaar de tepelhoedjes).
Bovendien worden mijn tepels steeds minder plat, zeker als ik ga voeden.
pi_41157822
Go YPPY, Go Jetske!
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 11:52:40 #151
144006 chacama
Ondernemend!
pi_41158554
@ Tamea. Naar aanleiding van je opmerking over tepelhoedjes. Ik heb nadat ik ermee voedde begrepen dat een baby met tepelhoedje 25% minder voeding binnen krijgt dan met. Dat het door het minder rechtstreekse contact de productie ook verminderd. (bron: kraamverzorgster/lactactiedeskundige).... Tip die ze gaf was dat als het kindje eenmaal goed dronk met tepelhoedje het hoedje langzaam weg te halen door elke keer een randje eraf te knippen. Uiteindelijk drinkt de baby dan puur aan de borst. Ik heb het zelf nooit kunnen uittesten omdat Fleur toen al te weinig binnenkreeg en ik niet voldoende kon kolven...

Had trouwens ook erg ingetrokken tepels, maar nu lijkt het erop dat dit me niet in de weg gaat staan met de tweede...
pi_41158877
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 11:20 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
U vraagt, wij draaien:

Fabeltjes en nog meer fabeltjes over borstvoeding

Hou je vast, het zijn er heel veel!
pi_41158947
Chacama, dat heb ik ook gehoord en ook dat het de kans op borstontsteking vergroot. Maar Finn groeit prima,zit ook niet laag in de curves, en borstontsteking heb ik ook nooit gehad dus ik laat het nu maar zo.
pi_41159042
Yppy, wat fijn dat alles goed loopt.

Sjak, wat heerlijk joh, dat groeien, zo'n fijn gevoel geeft dat he!
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 12:16:32 #155
12913 GreatWhiteSilence
pi_41159396
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 12:01 schreef nebelung het volgende:

[..]

U vraagt, wij draaien:

Fabeltjes en nog meer fabeltjes over borstvoeding

Hou je vast, het zijn er heel veel!
Bedankt voor de link.

* GWS leest verder
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_41161786
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 09:43 schreef Randa_v het volgende:

[..]

Jaah, dat ken ik. Ik heb Magneet ook wel een wakker gemaakt om te vragen waar hij Merlijn gelaten had, want ik kon hem niet vinden naast me in bed. Ik was nogal slaapdronken, toen ik het hem vroeg. Want meneer lag gewoon lekker te slapen in zijn wiegje. Jeeh wat is dat alweer lang geleden.
Oeh, wat eng is dat he! Ik heb in het begin regelmatig gedroomd dat ik aan het voeden was. Dan werd ik verschrikt wakker en dacht dan dat ik in slaap was gevallen en dat ze ergens onder de dekens lag. Wat een paniek steeds! Automatisch sloeg ik snel de dekens terug om te kijken of ze daaronder lag en daarna keek ik dan pas in het wiegje (waar ze dus altijd lekker lag te slapen).

Hier gaat het afbouwen redelijk. Ik zit een beetje te klooien omdat ik aan het afbouwen ben en omdat het erop lijkt dat ze van 5 voedingen nog maar behoefte heeft aan 4 af en toe (ze is bijna 5 maanden). Momenteel zit ik op het schema bv, bv, fv, bv, bv maar soms is het dus bv bv fv bv. Met de eerste stap ben ik al een week bezig en heb niet echt het gevoel dat mijn melkproductie al is aangepast. Soms staat de boel hier nog steeds op knappen.
Maandag ga ik maar proberen een 2e bv te vervangen. Ergens is het wel fijn om het rustig aan te doen. Het is ergens toch een soort afscheid nemen ofzo.
pi_41162086
Heel bekend, dat 'kwijt zijn'en de paniek! Heb regelmatig mijn man wakker gemaakt in blinde paniek dat ze weg was!

Je moet ook rustig afbouwen he Pixels, dat is echt het beste. Ze zeggen 1 voeding per week. Met tijd kan alles zich aanpassen. Komt wel goed hoor! Als alles op knappen staat, en het doet zeer, dan kan je best een heel klein beetje de druk eraf kolven hoor. Ik denk niet dat dat meteen je produktie weer aan de gang zet. Succes!
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 13:34:10 #158
12913 GreatWhiteSilence
pi_41162392
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 13:27 schreef nebelung het volgende:
Heel bekend, dat 'kwijt zijn'en de paniek! Heb regelmatig mijn man wakker gemaakt in blinde paniek dat ze weg was!
Ik hoop dat dit niet bij mij gaat gebeuren want normaal heeft mijn vriend last van dat soort dingen, zoals bijvoorbeeld denken dat de ratten in bed liggen (toen we een tijdje ratten als huisdier hadden). Dan mag ik dus niet bewegen van hem, anders plet ik ze.

Hij gaat me echt keihard uitlachen als ik dat soort dingen ga doen...
pi_41162626
Wees maar gerust GWS, bij ons heeft m'n man dit dus. Die heeft me in de eerste weken nadat Finn geboren was een paar keer flink de stuipen op het lijf gejaagd door Finn midden in de nacht kwijt te zijn en te beweren dat ie echt net nog bij ons in bed lag (terwijl Finn gewoon een eigen bedje heeft en daar dus ook gewoon in lag). Maargoed we hebben dus ook al (voordat Finn er was) piraten, konijnen en weet ik al wat meer in onze slaapkamer gehad, volgens hubbie dan
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 augustus 2006 @ 13:52:48 #160
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41163181
quote:
Hier nog zo eentje... En reageerde dan altijd heel rustig 'die heb je zelf weer terug in haar bedje gelegd... kijk maar' Dat kwam namelijk niet in me op dan, gewoon even in het bedje aan het voeteneinde kijken

Aanvulling, ik ben ook altijd degene die denkt dat we spinnen, vliegen, muggen [insert welk insect dan ook] in bed hebben...
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 14:12:40 #161
144006 chacama
Ondernemend!
pi_41163895
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 13:52 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Hier nog zo eentje... En reageerde dan altijd heel rustig 'die heb je zelf weer terug in haar bedje gelegd... kijk maar' Dat kwam namelijk niet in me op dan, gewoon even in het bedje aan het voeteneinde kijken

Aanvulling, ik ben ook altijd degene die denkt dat we spinnen, vliegen, muggen [insert welk insect dan ook] in bed hebben...
Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben.....ook qua spinnen dan!
pi_41165686
quote:

Je moet ook rustig afbouwen he Pixels, dat is echt het beste. Ze zeggen 1 voeding per week. Met tijd kan alles zich aanpassen. Komt wel goed hoor! Als alles op knappen staat, en het doet zeer, dan kan je best een heel klein beetje de druk eraf kolven hoor. Ik denk niet dat dat meteen je produktie weer aan de gang zet. Succes!
Ja ik heb ook geen haast wat dat betreft (ik wilde eigenlijk 3 maanden bv geven, inmiddels zijn het er bijna 5).
Ook wil ik het wat extra tijd geven omdat ik af en toe 4 en af en toe 5 voedingen geef. Voor haar regelmaat geef ik nu dus de middagvoeding fles (rond 13.00 a 11330). Maar soms is dit dus later en dan geef ik er nog maar 1 voeding na. Ik denk dat mijn melkklieren dat ook nog niet helemaal doorhebben.
Gelukkig doet het geen zeer, maar het is dan wel keihard. En die verdomde zoogcompressen van de etos (uit nood gekocht, normaal heb ik natusan) vangen zo weinig op
Echt zo viezig vind ik dat, midden in de nacht wakker worden met een natte bh/dekbed en zo'n doorweekt compresje, brrr. Daar verheug ik me wel op hoor, die verdomde voedingsbh niet meer aan te hoeven
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 augustus 2006 @ 15:44:29 #163
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41166451
Tipje: 's nachts geen bh aan, maar een hydrofiel luier dubbelgevouwen onder je leggen. De bh werkt stuwend heb ik me laten vertellen...
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 16:33:09 #164
108648 cattie
lieve moeder
pi_41167569
Vanmiddag ben ik bij de huisarts geweest. Ze kon niets bijzonders zien aan mijn tepels of aan Ive. Voor de zekerheid krijg ik een anti-spruw behandeling. Hopen dat dat werkt, want mijn tepels doen af en toe zo'n pijn dat ik bijna moet huilen tijdens het voeden en dat is niet leuk.
Een vriendin zei dat ik, omdat ik spruw heb, geen bv meer zou mogen geven. dat is toch onzin? De huisarts zei hier niets over en ik vind het ook niet terug op de borstvoedingssite.
pi_41167809
Onzin, fabel enzovoorts

Heb je wel wat voor jezelf én voor Ive? Zie ook de linkjes spruw en spruwbehandeling in linkjesoverzicht.
pi_41167948
Je moet nu alleen oppassen als je gekolfde melk zou willen invriezen cattie.
Die melk kan dan als je het later ontdooit en geeft weer spruw veroorzaken (daar kan je het wel tegen pasteuriseren, dat vernietigt helaas wel de antistoffen die in BV zitten, maar maakt voor de voedingswaarde niet uit).
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 16:54:03 #167
108648 cattie
lieve moeder
pi_41168182
Gelukkig, ik zou het namelijk heel erg vinden als ik zou moeten stoppen.
De ingevroren melk zal ik gaan koken voordat we het hem geven.
zelf vraag ik me heel erg af of het wel spruw is, maar beter het zekere voor het onzekere nemen lijkt mij.
pi_41170413
Arme Ronja zit onder de pukkeltjes.
Dat, in combinatie met de rode billen die ze al een tijdje heeft, de groenige ontlasting van vandaag EN de grote hoeveelheid lactose-bevattende producten die ik gister heb gegeten maakt dat ik alle melkproducten maar even laat staan. Ik kom uit een behoorlijk allergie-gevoelige familie en had me er al een beetje op ingesteld maar ik hoop dat het gewoon een vervelende sameloop van omstandigheden is die straks over is en dat ze niet reageert als ik straks weer eens een dagje melkproducten ga proberen.

En net nu heb ik trek in een groot glas melk
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 23:16:27 #169
74310 nanalune
pi_41181076
Hier gaat het al beter .. of juist slechter met de spruw .. er zitten geen witte vlekjes meer in het mondje van Daniël en hij drinkt al wat gelijkmatiger.
Wel lijkt het alsof hij meer buikpijn heeft of krampjes, en ik denk wel dat dat komt door het spul wat we van de arts hebben gekregen ( Daktarin). Nou ja, daar komt ook nog bij dat hij een soort 'verlatingsangst 'lijkt te hebben en dus constant vastgehouden wil worden als hij niet moe geworden is.

Klopt het trouwens dat je minder kan kolven dan dat je kindje drinkt?Dat heb ik ergens gelezen, want als ik klaar met kolven ben , lijken mijn borsten juist leger dan dat Daniël ze leegdrinkt.
Ook kan ik per borst 180 cc kolven en als ik het rekensommetje voor afgekolfde borstvoeding maak
( 150cc maal het lichaamsgewicht , gedeeld door het aantal voedingen ) kom ik daar ook ongeveer op.

zucht wat een vragen hé? dat had ik vantevoren niet kunnen bedenken
pi_41181849
Hopelijk is het wel een samenloop van omstandigheden owlet. Rode billetjes gewoon, pukkeltjes van mama's hormonen, groene poep (zitten er witte stukjes in?) van relatief veel voormelk gezien je goede produktie. Hoop ik voor je!

Nanalune, klopt wel dat je kind er meer uit kan halen. Die kan veel 'dieper' zeg maar dan je kolf.
Daktarin kunnen ze best een beetje naar van worden. Tis ook berezoet spul.
pi_41183869
Misschien is het iets om zolang je het niet zeker weet over te stappen op yoghurtdrink Owlet? Is wat meer 'voorverteerd' dan gewone melk en dus makkelijker te verdragen.
pi_41189761
yoghurtdrink zou kunnen, maar ik laat liever twee weken even alle zuivel weg om daarna weer wat te proberen.
Ik g er nog steeds van uit dat het toevallig is, maar als ze er toch minder goed tegen kan dan kom ik er liever nu achter dan later.
pi_41195387
Sjak, in het ziekenhuis zeiden ze bijvoorbeeld dat je na drie minuten over moet gaan op de andere borst. Dat pikt Anna echt niet. Toen ze na twee keer aanleggen niet wilde happen, had ze geen honger volgens de verloskundige. Ze is nu 's nachts veel wakker, omdat ze dorst heeft (ze drinkt dan makkelijk een kwartier). De kraamhulp vond dat onzin en we moesten haar maar een keer een uurtje laten huilen. De kraamhulp vond trouwens nogal snel dat ze geen honger meer had en een kwartier per kant moest echt genoeg voeding zijn, dan moest ze weer naar bed. Ook een tante (die notabene tig babies er wereld heeft geholpen) vond dat ze na ruim een half uur drinken echt geen honger had. Ze moest gewoon naar bed en dat ze met haar hand naar haar wangetje ging was alleen een reflex, geen honger.
Als ze zo gaat schudden houd ik haar soms even rechtop. Het helpt ook om even op m'n pink te laten zuigen, dan weet ze weer dat ze haar mond dicht moet doen als ze hapt. Dat vergeet ze gewoon even.

Had Lois niet een keer een tip om melk uit kleertje te krijgen? Iets met water en zon dacht ik?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_41196171
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 14:47 schreef YPPY het volgende:
Sjak, in het ziekenhuis zeiden ze bijvoorbeeld dat je na drie minuten over moet gaan op de andere borst. Dat pikt Anna echt niet. Toen ze na twee keer aanleggen niet wilde happen, had ze geen honger volgens de verloskundige. Ze is nu 's nachts veel wakker, omdat ze dorst heeft (ze drinkt dan makkelijk een kwartier). De kraamhulp vond dat onzin en we moesten haar maar een keer een uurtje laten huilen. De kraamhulp vond trouwens nogal snel dat ze geen honger meer had en een kwartier per kant moest echt genoeg voeding zijn, dan moest ze weer naar bed
Pff, yppy, lijkt me vervelend hoor, zo'n kraamhulp! Fijn dat het nu wel lekker gaat met de bv. En lekker zo lang laten drinken als ze wil toch? Zo heb ik het altijd gedaan tenminste hoor. Hier ook een driftkop in het begin. En wat betreft dat aanleggen; het is ook gewoon een kwestie van even doorhebben. Ik heb in het begin ook wel 10 keer aangelegd voordat ze goed pakte, maar het scheelt je een hoop pijn
Zo'n kleintje moet ook nog leren effectief te drinken toch?
Ik had gelukkig wel een kraamhulp die me heel goed hielp met de bv. Vooral met aanleggen. Het leek soms zelfs wel een beetje hardhandig hoe ze dan hielp door het gezichtje van die kleine tegen mn tiet aan te drukken, maar uiteindelijk heb ik het dankzij haar geleerd.
pi_41196221
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 15:44 schreef Sjeen het volgende:
Tipje: 's nachts geen bh aan, maar een hydrofiel luier dubbelgevouwen onder je leggen. De bh werkt stuwend heb ik me laten vertellen...
Dank voor je tip Helaas werkt dit niet voor mij. Een hydrofiel zou sowieso te dun zijn met wat er uitkomt
Maar ook een handdoek heeft weinig nut. In het begin gaat het goed, maar ergens rond 4 uur snachts begint het toch te stromen. En die handdoek kan dan handig zijn, behalve als je op je rug ligt en de deken dus nat wordt haha
pi_41196388
Wat een gezeur YPPY, niks van aantrekken he! Ene oor in, de andere uit. Volg Anna maar, die weet het beter dan die kraamhulp en vk. Maar dat doe je wel geloof ik!

Ik heb nog nooit gemerkt dat moedermelk vlekt?

Pixels, ik deed een rekbaar hemdje van de hema en daar een handdoek in (later een hydrofiele luier).
pi_41196481
quote:
Op vrijdag 25 augustus 2006 11:52 schreef chacama het volgende:
@ Tamea. Naar aanleiding van je opmerking over tepelhoedjes. Ik heb nadat ik ermee voedde begrepen dat een baby met tepelhoedje 25% minder voeding binnen krijgt dan met. Dat het door het minder rechtstreekse contact de productie ook verminderd. (bron: kraamverzorgster/lactactiedeskundige).... Tip die ze gaf was dat als het kindje eenmaal goed dronk met tepelhoedje het hoedje langzaam weg te halen door elke keer een randje eraf te knippen. Uiteindelijk drinkt de baby dan puur aan de borst. Ik heb het zelf nooit kunnen uittesten omdat Fleur toen al te weinig binnenkreeg en ik niet voldoende kon kolven...

Had trouwens ook erg ingetrokken tepels, maar nu lijkt het erop dat dit me niet in de weg gaat staan met de tweede...
Die tip kreeg ik ook van mijn kraamhulp. Ik heb het nooit hoeven uitproberen omdat het prompt de dag dat zij wegging voor eerst goed zonder hoedje ging.

Hier trouwens nog midden in de regeldagen en ik heb kloofjes... Daarnaast is Kendahl een beetje slijmerig. Dus hapt hij lucht naar binnen tijdens het drinken, dus moet hij veel boeren, dus is hij nog onrustiger met drinken. En maar tanken, en maar tanken!!!
Niet relaxt mensen, dus ik heb de tepelhoedjes weer tevoorschijn gehaald. Bepanthen is niet eens genoeg. Misschien dat ik Calendulan ga proberen als dat mag met borstvoeding.
En ik heb ook amper een moment rust.... van mij mag het wel weer voorbij zijn...
pi_41196612
[quote]Op zaterdag 26 augustus 2006 15:30 schreef nebelung het volgende:

Pixels, ik deed een rekbaar hemdje van de hema en daar een handdoek in (later een hydrofiele luier).
[/quote

Rekbare hemdjes van de hema zij gewelidg Ik heb ze in alle kleuren

Kan ik weleens proberen ja, bedankt voor de tip!
Ach nog heel even die bh met afbouwen en daarna kan die in de kast met dat lelijke ding!
pi_41196631
De kraamhulp had ook positieve kanten, maar ze bracht het vooral zo stom. Ik kan me zo goed voorstellen dat je twijfelt of je het wel vol gaat houden als je zo 'op je kop krijgt'. Nu was ik blij dat ik erg koppig kan zijn en voorbereid was door verhalen hier.
*OUD heilige*
pi_41196646
Oh zulke fijne hemdjes zijn dat. Ik gebruik ze ook onder bv. een shirt. Als ik dan wil voeden (in (semi)openbaar) dan kan je dat hemdje naar beneden duwen en je andere shirt omhoog, dan zie je geen blote buik.
pi_41196845
Dat voeden in het openbaar heb ik nooit wat gevonden. Heel preuts misschien. Maar is eigenlijk ook nooit echt nodig geweest. Behalve dan op visite maar dan trok ik me terug ergens in een kamertje ofzo.

Ja die hemdjes heb ik ook vaak onder iets aan ja. En toen ik zwanger was kocht ik ze in maat med (normaal heb ik small) en dan kon het mooi over mn buik heen haha!
En de boxers zijn ook fijn!
pi_41196942
PV, wat bij mij heel goed hielp bij kloofjes (want dan ligt het er toch meestal aan dat er bij het aanleggen iets niet helemaal lekker gaat), was om Ronja in de doorgeschoven rugbyhouding aan te leggen.
Dus de rugbyhouding, maar dan voor de andere borst.
Je houdt Kendahl dan "onder je arm", met je hand in zijn nekkie. Niet het hoofdje ondersteunen, dat moet juist een beetje naar achter leunen.
Met je andere hand kan je dan eventueel je tepelhof een beetje vormen om er zeker van te zijn dat hij een grote hap neemt. Wel opletten dan dat je je tepelhof niet horizontaal pakt, maar in de richting van het mondje. Desnoods dus vertikaal of schuin
Op het moment dat hij zijn mond wijd open doet het kind naar de tepel brengen inplaats van andersom.
Doordat zijn hoofdje wat schuin naar achter ligt pakt hij automatisch meer tepelhof, wat jouw tepels weer spaart.

Ik vind dit nog steeds de prettigste houding om Ronja aan te leggen als we zo'n dagje hebben dat het aanleggen minder lekker gaat, daarna schuif ik haar meestal door naar de andere arm.

De lactatiekundige gaf hier ook de tip om te smeren met creme bioforce, dat heeft heel goed geholpen. Een héél dun laagje smeren vijf minuten vóór (ja, echt!) en na de voeding. Kon geen kwaad volgens haar en het verlichtte inderdaad de pijn.
Inplaats vanm bioforce kan je ook een andere creme op basis van lanoline gebruiken zoals Purelan.

Oh, mar dat weet je vast al, je tepels veel aan de lucht laten drogen. Ik was maar wat blij met mijn twee afgeknipte theezeefjes in mijn BH, maar je kan het ook mooier doen en tepelbeschermers aanschaffen
pi_41196982
Wat een adviezen YPPY! Ik kan me heel goed voorstellen dat er toch aardig wat vrouwen zijn die er mee waren gekapt op deze manier
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 20:00:19 #184
3011 E.T.
pi_41203507
Ook hier rekbare hemdjes met een handdoek erin Later handdoek in bed zonder hemdje en zo afgebouwd..

Yppy, niet verwonderlijk dat bv bij een hoop vrouwen niet 'lukt' door zulke adviezen
  Jubileum moderator zaterdag 26 augustus 2006 @ 22:56:36 #185
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_41208467
Vlekt moedermelk? Daar heb ik nooit last van gehad, sorry.
Ik heb wel een megagoede tip voor borstvoedings-poepvlekken. Wassen, niet centrifugeren en kletsnat in de zon hangen.
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:01:26 #186
3011 E.T.
pi_41208618
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 22:56 schreef Lois het volgende:
Ik heb wel een megagoede tip voor borstvoedings-poepvlekken. Wassen, niet centrifugeren en kletsnat in de zon hangen.
en dat werkt niet alleen bij poep-vlekken.. ook bijv. tomatensoepvlekken
Alleen jammer dat de zon zo weinig schijnt
  Jubileum moderator zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:02:23 #187
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_41208644
Dan wordt het wassen, kletsnat in een envelop stoppen en opsturen naar Phileine
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:03:51 #188
3011 E.T.
pi_41208682
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 23:02 schreef Lois het volgende:
Dan wordt het wassen, kletsnat in een envelop stoppen en opsturen naar Phileine
pi_41213169
quote:

Komt wel goed hoor! Als alles op knappen staat, en het doet zeer, dan kan je best een heel klein beetje de druk eraf kolven hoor. Ik denk niet dat dat meteen je produktie weer aan de gang zet.
Nee, bij stuwing kun je beter 1 keer helemaal leeg kolven dan iedere keer een beetje. Dat laatste verhoogt je productie dus juist.
pi_41217015
Ah ok Helemaal leeg dus een keertje?
pi_41218286
Dat werkte bij mij wel super toen ik door overproductie met enorme stuwing liep.Ik was wat bang dat het de productie juist op zou voeren maar na een keer goed leeg kolven was het over
  zondag 27 augustus 2006 @ 13:11:22 #193
24188 Belana
kloon van belana
pi_41220697
te erg!
stormy waters...
sailin'
  zondag 27 augustus 2006 @ 14:00:59 #194
3011 E.T.
pi_41222003
OMG!! Dat iemand zoiets serieus durft te publiceren
  † In Memoriam † zondag 27 augustus 2006 @ 14:59:15 #195
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_41223678
Gelukkig publiceert de site ook een (zinnig) antwoord:
http://www.beliefnet.com/story/196/story_19647_1.html
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_41231500
Toch ook nog even hier ......

Hoe krijg ik in godesnaam dat wat ik kwijtraak aan gewicht door het geven van borstvoeding en moeder zijn weer bijgegeten. Ik weeg nog maar 54 kilo bij 1,70. Ik kom van een 62,5/58,5 voor de zwangerschap af. Hebben jullie ervaring hiermee?
pi_41231779
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 19:12 schreef Randa_v het volgende:
Toch ook nog even hier ......

Hoe krijg ik in godesnaam dat wat ik kwijtraak aan gewicht door het geven van borstvoeding en moeder zijn weer bijgegeten. Ik weeg nog maar 54 kilo bij 1,70. Ik kom van een 62,5/58,5 voor de zwangerschap af. Hebben jullie ervaring hiermee?
Gelukkig heb ik alweer geruststellende berichten gevonden op internet, maar ik ben toch wel een beetje bang, meer zo van wanneer stopt dat afvallen. Want het is wel zwaar en ontzettend langgeleden dat ik zo weinig woog. Denk dat ik in 1999 het laatst op dat gewicht heb gezeten voor ik ging samenwonen.
pi_41232343
quote:
Op zondag 27 augustus 2006 19:21 schreef Randa_v het volgende:

[..]

Gelukkig heb ik alweer geruststellende berichten gevonden op internet, maar ik ben toch wel een beetje bang, meer zo van wanneer stopt dat afvallen. Want het is wel zwaar en ontzettend langgeleden dat ik zo weinig woog. Denk dat ik in 1999 het laatst op dat gewicht heb gezeten voor ik ging samenwonen.
Hm, meer dan gezond en regelmatig eten kan ik niet bedenken. Ik hoop dat ik zo af kan vallen door de BV, hier zouden er juist wel aardig wat kilo's af mogen die er door samenwonen en zwangerschap bij gekomen zijn
pi_41232720
Ik ga morgen bellen naar de huisarts en een doorverwijzing vragen voor een dietist. Ik heb ook last van mijn darmen door wel wat stress, maar eigenlijk is die stress voorbij. Hopen dat ik wat tips kan krijgen om een kalorierijkdieet en vezelrijk/mager dieet te combineren. (Ik eet altijd wat magerder als ik last van mijn darmen heb om ze weer rustiger te krijgen.) Want ik weet het niet meer.
  zondag 27 augustus 2006 @ 20:02:20 #200
45621 Suzanna
Mama van...
pi_41233110
De reden dat ik aankwam en niet afviel tijdens borstvoeding geven, was dat ik de hele dag honger, trek en lekkere trek had. En daar ook aan toegaf ... Als je dat niet hebt...ik weet niet hoe je het bijgegeten krijgt. Succes ermee, lastig probleem lijkt me. Misschien wat meer (gezonde) vetten eten?
  zondag 27 augustus 2006 @ 22:39:36 #201
74310 nanalune
pi_41238851
Nou ja zeg? Hebben jullie dat ook wel eens? Daniël weigert gewoon te drinekn vanavond.. Hij huilt totdat hij zo rood als een tomaatje ziet terwijl hji wel slokjes neemt .. hij gooit dan zijn hoofd achterover en krijst nog harder.
Het enige wat hem tot rust bracht was zijn speentje, en hij viel in een diepe slaap.
Omdat ik nu eenmaal niet wilde blijven zitten met volle borsten heb ik de schamele hoeveelheid van 70cc eraf weten te kolven en hem dat gegeven. Dit ging er WEL in als zoete koek, om daarna weer in een diepe slaap te vallen.
Niets geks gegeten, spruwbehandeling slaat goed aan , hij dronk juist weer beter en verder ook niets vreemds gedaan ofzo..

Als hij geen dorst heeft , betekent dat dat hij volgens mij zijn nachtritme een aantal uren naar voren schuift. Nou ja.. Ik dacht dat ik alle mogelijke bv-valkuilen nu wel kende, maar dit vind ik wel vreemd.
pi_41239029
Ik heb juist in het Moederstopic gereageerd. Maar qua eten deed ik waar ik zin in had, kwam neer op 's morgens 4 boterhammen, 's middags ook, 's avonds 2 keer opscheppen en 's avonds laat nog 2 boterhammen. En nog wat tussendoortjes (drinken met een koekje bijv). Evt kun je nog poedertjes door je eten mixen (fantomalt dacht ik) maar dat kan je dietist wel vertellen als die dat nodig vindt, kun je even vragen natuurlijk.
pi_41239299
Ja ik heb dat weigeren ook wel gehad bij allebei de kinderen. Vreemd en het gaat ook vaak al snel weer over. Ik kon er nooit echt de vinger op leggen in ieder geval. Of dat ze nou krampjes hebben, of bezig zijn met doorkomende tandjes, dus pijn in het tandvlees. Gewoon even goed in de gaten houden.

Ik viel ook zoveel af toen ik Joshua bv gaf. Ik was van de 69 kilo naar de 63 gegaan. En omdat ik zwanger werd, veranderde dat natuurlijk weer. Maar ik vraag me af of ik nog meer afgevallen zou zijn. En ik at echt heel veel en ook veel chocolade. Een dietiste zou niet gek zijn in jouw geval Randa.
pi_41239718
Ik kan me geen weigeren herinneren maar Myrthe kreeg nooit uit de fles, dat scheelt waarschijnlijk ook nog (borststaken is dan geen optie omdat er geen alternatief is). Maar ze had ook nooit last van tandjes ed (nu wel van de nieuwe kiezen).
  maandag 28 augustus 2006 @ 12:35:16 #205
74310 nanalune
pi_41252709
3 uur later kwam Daniël gewoon weer .. dus tja.. ik weet het niet hoor. Al shij weer weigert zal ik wel weer afkolven.
  maandag 28 augustus 2006 @ 14:37:23 #206
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_41256347
Ik ben moe... vanmorgens tevergeefs geprobeerd wat bij te slapen maar helaas... Kendahl was het er niet mee eens.
Hij wilde steeds drinken, maar ik had niet zoveel melk meer en op een gegeven moment bleef hij zuigen voor niets. Dus toen heb ik hem wat gekolfde melk van gister gegeven, wat hij gulzig opdronk.
@ Nanalune: Het kan wel te maken hebben met het feit dat flesdrinken vaak gemakkelijk is voor baby's. Kendahl krijgt het ook veel makkelijker uit de fles dan uit de borst. Dus misschien wil Daniël liever de fles en is het een kwestie van ongeduld, dat er minder snel melk uit je borsten komt.
pi_41258705
quote:
Op zaterdag 26 augustus 2006 22:56 schreef Lois het volgende:
Dat had ik gelezen. Klok, klepel enz.

Nog wat van het bezoek van gisteren: "met flesvoeding weet je tenminste wat ze binnenkrijgen" en "wij moesten de baby's voor en na elke voeding wegen, zodat we wisten wat ze binnenkregen". Nee, ik wil niet overstappen. Ja, ik ga dit volhouden en al ze goed drinkt en natte luiers produceert ga ik ook niet voortdurend wegen.
*OUD heilige*
  Licht Ontvlambaar maandag 28 augustus 2006 @ 15:54:52 #208
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41258821
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 15:51 schreef YPPY het volgende:

[..]

Dat had ik gelezen. Klok, klepel enz.

Nog wat van het bezoek van gisteren: "met flesvoeding weet je tenminste wat ze binnenkrijgen" en "wij moesten de baby's voor en na elke voeding wegen, zodat we wisten wat ze binnenkregen". Nee, ik wil niet overstappen. Ja, ik ga dit volhouden en al ze goed drinkt en natte luiers produceert ga ik ook niet voortdurend wegen.
Goede instelling Yppy, met dat wegen maak je jezelf alleen maar knettergek (zelfde als continu wegen als je aan het afvallen bent zeg maar)
pi_41261767
Ik heb voor volgende week een afspraak staan met de lactatiekundige. Ze vond het wel grappig dat Merlijn al 8 maanden was omdat ze meestal heel klein in de praktijk komen. En ja, 8 maanden is niet zo heel klein meer. Vind het wel spannend aangezien ze dan ook echt borstonderzoek etc gaat doen. Verder kijkt ze natuurlijk naar het aanleggen. Wordt nog een druk weekje volgende week aangezien ik ook een afspraak met de dietist heb staan.
pi_41265543
Spannend Randa, hopelijk kan ze je helpen.

Constant wegen is niks, daar word je alleen maar onzeker van. We hebben hier ook 2 weken zo'n weegschaal gehad en wijzer ben ik er toen niet van geworden, alleen onzekerder.

* Tamea heeft vandaag voor het eerst gewerkt en dus ook gekolft op het werk. Opbrengst 210 ml en dat viel me alles mee. Finn drinkt ongeveer 300, dus met 's avonds nog een keer kolven en in het weekend en op m'n vrije dag ook nog eens een keertje red ik het wel als het zo doorgaat. Wel geruststellend, dat ik niet meteen al de vriezer in hoef te duiken.
pi_41265790
Spannend Randa! Ik dacht dat alles met de borstvoeding zo goed liep met Merlijn, maar ik heb er vast overheen gelezen. Mag ik vragen wat de reden is om nu naar een LC te gaan?
  maandag 28 augustus 2006 @ 20:58:26 #212
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41269273
Grappig is dat Yppy, die van dat wegen had ik ook gehoord. Er verandert nogal wat in de jaren, mijn schoonzus hoefde nooit te tempen maar wel elke keer wegen, ik moest juist Jetske haar temperatuur goed in de gaten houden. Elke keer wegen zou ik ook niet aan moeten denken.

Gisteren wilde Jetske op vreemde tijden drinken (en juist niet aan de borst ) We hebben haar dus wat uit de reserves gegeven. Gevolg was dat ik vannacht wakker werd met enorm pijnlijke borsten. Uiteindelijk heb ik toch maar gekolfd, er kwam maar liefst 220 ml uit! Vandaag gaat het gelukkig weer wat beter. Enne, vannacht heeft ze geslapen van 12 uur tot 6.30 uur
Lekker douchen!
  maandag 28 augustus 2006 @ 21:07:02 #213
74310 nanalune
pi_41269628
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 14:37 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Ik ben moe... vanmorgens tevergeefs geprobeerd wat bij te slapen maar helaas... Kendahl was het er niet mee eens.
Hij wilde steeds drinken, maar ik had niet zoveel melk meer en op een gegeven moment bleef hij zuigen voor niets. Dus toen heb ik hem wat gekolfde melk van gister gegeven, wat hij gulzig opdronk.
@ Nanalune: Het kan wel te maken hebben met het feit dat flesdrinken vaak gemakkelijk is voor baby's. Kendahl krijgt het ook veel makkelijker uit de fles dan uit de borst. Dus misschien wil Daniël liever de fles en is het een kwestie van ongeduld, dat er minder snel melk uit je borsten komt.
klinkt als een regeldag PV wat voel je je dan een melk- he?

Eigenlijk komt mijn melk met stromen tegelijk en hoeft hij nauwelijk kracht te zetten , maar ik denk inderdaad dat hij gewoon te moe was.
pi_41270380
Na de spruw doet mijn rechterborst nog steeds pijn bij het aanleggen. De klachten die ik had, waarvan ik dacht dat de de spruw was, zijn wel weg. Maar mijn tepel zelf doet nog pijn, zit nog steeds een wit plekje op en vooral met aanleggen moet ik me verbijten. Het liefst wilde ze me eerder zien, maar van de pijn maak ik niet zo een punt meer eigenlijk. Hou ik makkelijk een weekje vol. Het is verbijten maar volgende week weet ik meer.

Verder gaat het voeden perfect, het kolven op het werk ook. Ik kolf tussen de 150 en de 200 cc met 1 keer kolven en Merlijn hoeft op het KDV ook niet veel meer te hebben dus laat ik het zo.

Wel leuk trouwens vandaag. Wezen zwemmen met Merlijn en die was nogal hangerig tijdens het babyzwemmen. En zoeken dat hij deed, de hele tijd aan mijn badpak trekken en proberen om door mijn badpak heen drinken te krijgen. Honger was het niet, maar puur die hangerigheid.

Raar vond ik, ik weet gewoon niet wat ik ermee moet doen, was een moeder die tegen me zei dat haar bijna 6 maanden oude dochtertje nog maar 4 borstvoedingen op een dag kreeg. Tja, wat moet ik daarnu opzeggen, ze leek er trots op. Ze vroeg aan mij hoeveel voedingen Merlijn nog kreeg en ik moest eerlijk bekennen dat ik het eigenlijk nog nooit heb geteld. Ik zei hij komt 's nachts zelfs nog regelmatig 3 keer komt en ik er geen problemen mee heb.
pi_41271589
Trek je er vooral niets van aan Randa, elk kind is anders en elke moeder is anders. Emma drinkt met 10 maanden nog een keer of 6 bij mij Mij lijkt 4 met bijna 6 maanden wat aan de weinige kant maar dat is dus vooral omdat Emma veel vaker kwam en komt.
pi_41271915
Je weet toch wel dat het streven is dat een kind 0 voedingen krijgt
Fijn dat het goed gaat hier verder, hopelijk helpt de lk Randa
pi_41271966
Tegen de tijd datze naar de middelbare school gaat
  † In Memoriam † dinsdag 29 augustus 2006 @ 00:05:56 #218
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_41276948
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 07:45:32 #219
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_41282754
is het niet zo dat je in de eerste week dat je bv geeft nog maar heel weinig hebt?
vriendin van ons is na amper een week gestopt met bv, zij heeft 4 dagen gekolfd en er kwam maar 15 cc uit, dus is ze nu gestopt en over gegaan op fv.
ik persoonlijk denk dat zeveels teveel naar die cc kijkt, ze is dat al gewend denk ik. haar eerste kindje heeft fv gehad.
ik vind het zonde ..... zo'n korte tijd en dan al stoppen en niet meer proberen.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:11:10 #220
108648 cattie
lieve moeder
pi_41285917
Ik had de eerste dagen met kolfen (Ive lukte het nog niet aan de borst) ook zo'n 15 cc en volgens mijn kraamverzorgster was dat al best wel wat, zo in het begin. Nu, met bijna 8 weken, is dat trouwens zo'n 140 cc geworden. Zonde dus dat ze daarom gestopt is!
pi_41289011
Ow Martineke wat zonde, kolven geeft bijna per definitie niet aan hoeveel je kindje drinkt, drinken is effectiever dan kolfen. Lijkt mij echt een geval van te weinig kennis over bv.
  dinsdag 29 augustus 2006 @ 15:56:11 #222
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_41294664
ja en toch vreemd vind ik het dan, ze is ook naar zo'n bv avond geweest, heeft zich helemaal ingeleefd. en bij dr eerste kindje is ze dr mee gestopt vooral omdat de kraamzorg dat zei, en ze wist niet van de optie kolven zei ze.
en nu bij dit kindje is ze gelijk gaan kolven, en dan stopt ze weer.

nou ja ze moet het zelf weten natuurlijk, maar ik vind het zo jammer. tis zo mooi
  woensdag 30 augustus 2006 @ 12:38:50 #223
156279 Yess
mama van 3
pi_41323083
Ook weleens gehoord martinneke dat mensen een eigen mening hebben?????
  woensdag 30 augustus 2006 @ 12:41:34 #224
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_41323167
gelukkig heb ik neergezet dat ze die niet heeft he

heb je nog wat?
  woensdag 30 augustus 2006 @ 12:44:02 #225
156279 Yess
mama van 3
pi_41323240
Ik vindt het persoonlijk zelf als iemand zich er niet lekker bij voel moet ze gewoon stoppen tegenwoordig zit er zoveel in de fv
werk zelf op consultatiebureau
lekker met je kindje knuffelen is ook heerlijk
daar laat je je kraamtijd toch niet door verzieken kom nou
  woensdag 30 augustus 2006 @ 12:58:17 #226
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41323747
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 12:44 schreef Yess het volgende:
Ik vindt het persoonlijk zelf als iemand zich er niet lekker bij voel moet ze gewoon stoppen tegenwoordig zit er zoveel in de fv
als jij op een cb werkt hoo[ ik dta het niet hier is jij zou dan moeten weten dat BV het beste is in de meeste gevallen. En zoiets niet de kraam periode verziekt . vind je nogal kort door de bocht.
  woensdag 30 augustus 2006 @ 13:02:40 #227
156279 Yess
mama van 3
pi_41323892
zoals ik al zei
we mogen een eigen mening hebben
maar als jullie zo gefixeerd zijn laat iemand anders dan ook in hun eigen waarde
pi_41323951
quote:

Bevestigt mijn beeld van consulatiebureaus maar weer - niet iedereen die daar werkt weet waar ze het over hebben. en ja, dat zeg ik, die van plan is fv te geven . Ik vind dat er veel betere voorlichting gegeven zou moeten worden door cb, en daarvoor zou de opleiding wel eens aangepast mogen worden....
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 13:02 schreef Yess het volgende:
zoals ik al zei
maar als jullie zo gefixeerd zijn laat iemand anders dan ook in hun eigen waarde
quote:
Op dinsdag 29 augustus 2006 15:56 schreef Martineke het volgende:
nou ja ze moet het zelf weten natuurlijk, maar ik vind het zo jammer. tis zo mooi
Eva
  woensdag 30 augustus 2006 @ 13:07:01 #229
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_41324052
quote:
zoals ik al zei
lieverd ik geef zelf fv heb geen bv gegeven maar je komt hier zomaar even binnenwalsen en nogal koprt door de bocht ook.
Eigen mening prima! maar laat mensen wel in hun waarde, en daar waar jij anderen beschuldigt van mensen niet in hun waarde te laten dat ze eigen meningen mogen hebben gedraag je jezelf er niet naar.
  woensdag 30 augustus 2006 @ 13:07:47 #230
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41324077
Yess, ze stopte volgens mij om een andere reden, namelijk dat ze dacht dat het niet voldoende was. En dat is onzin, de hoeveelheid die je kolft zegt niets over de hoeveelheid die een kindje drinkt. Wat doe jij voor werk op het consultatiebureau? De meeste CB zullen tegenwoordig toch echt wel proberen om vrouwen borstvoeding te laten geven aangezien gebleken is dat dat echt het beste is voor kinderen.
En natuurlijk, als het echt niet lukt of iemand wil het echt niet, dan moet je geen borstvoeding geven. Stress is voor niemand goed, maar je moet mensen er ook bij helpen en uitleg geven als ze dingen verkeerd zien.
Lekker douchen!
  woensdag 30 augustus 2006 @ 13:08:10 #231
156279 Yess
mama van 3
pi_41324090
je moet ook voor kunnen stellen hoeveel vrouwen het proberen en echt niet lukt
dan is het leuk om dit te lezen denkje??
mijn kids zijn 15 19 en 21 nou sportmannen zijn het hoor dus meiden waarmee de borstvoeding niet lukt kop op laat je niks aan praten
  woensdag 30 augustus 2006 @ 13:11:07 #232
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41324204
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 13:08 schreef Yess het volgende:
mijn kids zijn 15 19 en 21 nou sportmannen zijn het hoor dus meiden waarmee de borstvoeding niet lukt kop op laat je niks aan praten
Maar als het echt niet lukt waarom zou je dan een topic lezen waarin tips worden gegeven en ervaringen worden uitgewisseld over borstvoeding. Er is hier ook een topic over flesvoeding, daar worden andere dingen besproken.
Lekker douchen!
  woensdag 30 augustus 2006 @ 13:11:42 #233
156279 Yess
mama van 3
pi_41324228
PRECIES SJAK
pi_41324256
quote:
Aan laten praten is wel wat anders dan weloverwogen keuzes kunnen maken gebaseerd op reële informatie. Het lijkt mij best zinnig om te weten dat in het begin het kolven niet zo veel oplevert- en dat dat niets zegt over de 'productie' later, en dat bovendien een kindje er meer uit krijgt dan een kolf. Dat zou ik juist heel leuk vinden om te lezen, en vooral geruststellend. - Dát zou ik dus ook willen horen op een consultatiebureau in plaats van: 'joh, kan jou het schelen, ga toch lekker flesvoeden'
Eva
  woensdag 30 augustus 2006 @ 13:13:57 #235
74310 nanalune
pi_41324321
Macka66 jessesdegetverderdegetver, bv is okë, maar dit is echt om van te ...
pi_41325436
quote:
En heb je wel een bedacht hoeveel van die vrouwen het wel gelukt was als ze betere informatie hadden gehad? Als de kraamverzorgster gewoon had verteld dat dat wat je kolft niet is wat de baby krijgt?
Als je dit niet wil lezen kan je beter dit topic overslaan. Dit is namelijk het borstvoedingstopic. Gek he, dat men het dan zonde vind als er door foutieve info iemand niet kan doen wat ze wil?
  woensdag 30 augustus 2006 @ 14:07:37 #237
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_41326257
quote:
zoals ik al zei
en zou ik die eigen mening dan ook mogen hebben denk je? die zette ik immers neer in de laatste post, evenals dat ik haar in haar waarde laat.
dus waar jou post ineens vandaan komt mag joost weten, maar het sloeg nergens op.
pi_41326806
Ik vind de posts van Yess nogal belachelijk eerlijk gezegd, zeker voor een cb-medewerkster. Ik zou echt helemaal niets aan zo iemand hebben gehad, ik WIL namelijk graag borstvoeding geven. Als ik dan een opmerking krijg van: 'laat je kraambed niet verzieken joh, ga lekker flesvoeding geven' dan zou ik diegene echt om de oren willen slaan. Sorry hoor, maar je hebt nogal ouderwetse gedachten over borstvoeding. 'Flesvoeding is tegenwoordig ook zo goed joh, geef dat maar als je ook maar de kleinste tegenslag hebt met de borstvoeding' .. lekker advies!
(eerlijk gezegd zou zoiets JUIST mijn kraambed verzieken...verkeerde info zodat ik stop met de borstvoeding...)
pi_41328034
Het is zo ontzettend belangrijk dat je goede voorlichting krijgt vind ik. Het slagen van bv geven is daar toch wel mede van afhankelijk is mijn gevoel.
Dat een kraamhulp of een medewerker van een cb gaan roepen dat het allemaal geen zin heeft en dat je beter op fv over kunt stappen vind ik heel erg vreemd.

Daarentegen kreeg ik ook heel erg de kriebels v/d lactatiedeskundige op de bv voorlichtingsavond (brr, dat is een heel verhaal apart, maar daar werd ik ontzettend opstandig van )
Ben met haar nog in een heftige discussie verzeild geraakt haha, maar dat is een ander verhaal.

Uiteraard moet je mensen in hun waarde laten met hun keuze. Maar het lijkt me zo zonde om te denken dat bv niet mogelijk is simpelweg omdat je de feiten niet kent (en die je dus ook niet verteld worden door de kraamhulp of het cb).
pi_41328471
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 14:59 schreef Pixels24 het volgende:
Daarentegen kreeg ik ook heel erg de kriebels v/d lactatiedeskundige op de bv voorlichtingsavond (brr, dat is een heel verhaal apart, maar daar werd ik ontzettend opstandig van )
Ben met haar nog in een heftige discussie verzeild geraakt haha, maar dat is een ander verhaal.
Nou ben ik wel heel benieuwd
  † In Memoriam † woensdag 30 augustus 2006 @ 15:20:13 #241
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_41328771
quote:
er zit tegenwoordig veel in kunstmatige zuigelingenvoeding maar het zal het nooit halen bij borstvoeding want dat is gewoon niet te evenaren
Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_41329181
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 15:12 schreef owlet het volgende:

[..]

Nou ben ik wel heel benieuwd
Haha, ja natuurlijk

Om me dus goed voor te bereiden op het geven van bv ging ik naar een voorlichtingsavond. De lactatiedeskundige deed een rondje met "wie ben je en wat is jouw idee over bv geven". Toen het mijn beurt was vertelde ik dat ik graag bv wilde geven, maar dat ik al helemaal bedacht had dat ik het ging proberen, daar alles aan zoui doen, maar als het niet zou lukken ik dan toch gemakkelijk over zou stappen naar fv. Daar kreeg ik al een licht fronsende blik te verwerken.

Vervolgens vertelde een dame over aan aankomen drieling ( ) en dat zij meer wilde weten over bv, maar dat het haar erg veel werk leek. Vervolgens vertelde de voorlichtingsdame haar dat ze misschien maar niet op vraag moest voeden, maar dat ze een schema in kon bouwen zodat ze dan het beste 1 voor 1 kon geven. Toen iemand opmerkte dat je dan omgerekend 9 uur per dag moest voeden (ervan uitgaande dat je 6 voedingen geeft v/e half uur is 3 uur maal 3 kids) wuifde ze dat weg als een non-argument.

Voor haar was er gewoon nooit een reden geldig om te stoppen met het geven van bv en dat hinderde mij gewoon.

Daarna begon ze over bv geven en stress. Dat als je stress hebt je melkproductie terug kan lopen. En dan je dan vooral niet moet stoppen.
Ik vroeg haar toen hoe je dat dan moet doen als je stress hebt voor langere tijd en je dus niet genoeg melk hebt om je kindje te voeden. Of je dan niet moest gaan beginnen met fv. NEE, zei ze ferm. Je moet dan gewoon de oorzaak van je stress aanpakken.
Ik zei toen dat dit niet altijd kon en vroeg wanneer je dan wel aan de bel moet trekken omdat je kindje wel genoeg eten nodig heeft. Weer begon ze over je probleem aanpakken.
Toen werd ik een beetje geirriteerd ( en vroeg haar hoe vrouwen in een rouwproces dit dan moesten doen. Mijn eigen moeder is nl van mij bevallen toen haar vader net een maand geleden overleden was. Zij had echt geen melk, en ook geen zin in het aanleggen en toestanden.
Het "probleem" aanpakken ging hier dus niet op.
Toen was ze eindelijk even uitgeluld. En daar ging het mij echt niet om hoor, om haar eruit te lullen, maar ik wilde gewoon eerlijke informatie en zij deed het bijna lijken alsof je een slechte moeder was als je wilde overstappen naar fv.

Zo, erg lang verhaal haha , maar ik vond dat dus ontzettend irritant en werd (met dat verhaal van mijn eigen moeder in mn hoofd) steeds feller.
pi_41331171
Dezelfde vriendin waar ik het een tijdje eerder over had, heeft nu een nieuw 'probleem'... (ze vraagt vanalles aan mij en is nog steeds best onzeker over de borstvoeding, als haar zoontje een paar dagen wat vaker drinkt loopt gelijk alles in het honderd met haar andere kinderen lijkt het wel, dus is best zwaar voor haar) Ze laat volgens mij haar zoontje wekelijks wegen, nu is hij een week niet aangekomen (niet afgevallen, maar gewoon niet aangekomen) en zegt de cb-dame dat ze na ELKE voeding 100 ml kunstvoeding moet bijgeven.

Nou heb ik tegen haar gezegd dat dat helemaal niet slim is, en dat ze dan net zo goed de borstvoeding kan gaan afbouwen want dat dat het einde van de borstvoeding is. Maar wat is nou wel wijsheid? Is dit 'erg'? Ze vertelde dat haar zoontje sinds gisteren elke twee uur wil drinken, en maar niet wil slapen. Waarschijnlijk heeft hij dan gewoon steeds honger en kreeg hij niet genoeg aan wat hij nu kreeg.
(ze wil in ieder geval niet stoppen met de borstvoeding zei ze tegen me, dat wil ik er even bijzeggen)

Kan het niet zijn dat hij nu niet aangekomen is omdat hij in een groeispurt zit en dus meer nodig heeft? of is dat een rare gedachte?

In ieder geval vraag ik me af wat ik haar moet adviseren, ze gaat zowiezo niet zelf op internet om hulp vragen want zo'n persoontje is ze niet. Ik heb haar wel geadviseerd om iemand van het VBN te bellen, maar weet niet of ze dat doet. Denk het eigenlijk niet...

Wat zouden jullie (nebelung, poemojn en anderen.) haar adviseren? (als je de tijd/zin/puf hebt om te antwoorden natuurlijk )

Alvast hartelijk bedankt voor reacties!

Sorry dat ik trouwens niet op de anderen reageer, maar aangezien ik hier niet meer vaak kijk is het lastig bij te houden....

[ Bericht 0% gewijzigd door Suzanna op 30-08-2006 16:39:13 ]
pi_41331267
@ suzanna; ik ben dan geen nebelung of poemojn, maar volgens mij is het helemaal niet erg dat haar zoontje nu elke twee uur wil drinken. Borstvoeding mag je zo vaak geven als het kleintje erom vraagt. Ook ik vind die 100 ml na elke voeding erg heftig en kan me voorstellen dat ze daar onzeker over is.

Zou volgens mij best kunnen die groeispurt. Het kkwam bij mij zelfs weleens voor dat ze naar anderhalf uur weer wilde drinken. Hoe oud is het mannetje?
pi_41331316
Een aantal weken...ik weet niet precies hoeveel. ik bedoelde trouwens niet dat niemand mocht reageren behalve nebelung/poemojn hoor!

Maar is het ook normaal als ze een week niet aankomen? ik zou het namelijk niet weten, ik heb mijn kinderen nooit wekelijks gewogen eigenlijk. Ze gaf me wel aan dat ze de laatste dagen het erg druk had gehad (zieke kinderen etc.) en dat kan ook meetellen, maar dat was alleen de laatste dagen.

edit: hij is vier weken oud nu.

[ Bericht 4% gewijzigd door Suzanna op 30-08-2006 16:40:21 ]
pi_41331684
Niet aankomen in een weekje is niet abnormaal, als er maar over de tijd genomen een stijgende lijn te zien is.
Ik vind 100 ml Kv na elke voeding wel erg veel, het klinkt eerder alsof het kindje aan het regelen is en, hoe lastig ook met andere kinderen, als ze daar niet aan toe gaat geven dan blijft het emmeren omdat haar eigen productie niet mee groeit met het kind.
Wat ik zou doen is kijken of de kinderen niet een dagje ondergebracht kunnen worden (misschien op zondag, met papa weg?) zodat zij een dag lekker in bed of op de bank door kan brengen met de baby en hem zo veel aan kan leggen als hij wil, beide borsten per keer indien mogelijk.
En anders misschien eens kolven om te kijken of ze dat kan geven inplaats van kunstvoeding. ik weet niet of ze makkelijk kolft, het is natuurlijk wel weer een extra handeling boven op het voeden en het zou zonde zijn als ze door een kleine opbrengst nog extra onzeker gaat voelen.
Als het mijn kind zou zijn, maar ik ben een beetje huiverig met dit soort adviezen omdat ik de situatie verder niet ken natuurlijk, zou ik geen Kv bijgeven zolang het kind het verder goed doet (allert wanneer wakker, rustig wanneer slapend, niet geel, goede temp., genoeg plasluiers, geregeld gele poepluiers, etc.) en dan over een week of twee weken nog een keer wegen.
Verder veel aanleggen, proberen die productie zo snel mogelijk op te voeren.

Edit: vier weken oud... dan is om de twee uur drinken absoluut niet abnormaal, maar wel lastig natuurlijk.
Als ze zelf onder stress staat kan dat van invloed zijn op haar productie, wat ook weer kan verklaren waarom hij meer honger heeft. Aan toegeven en (sorry pixels kijken of er iets gedaan kan worden aan de oorzaak van de stress is dan in mijn ogen de beste oplossing.
pi_41333103
Ik ben het wel met je eens, owlet. Ik vind die dag rust met je kind samen wel een goed idee, maar weet niet of de vader daaraan mee wil werken. Hij is niet zo pro-borstvoeding namelijk...
  woensdag 30 augustus 2006 @ 17:30:00 #248
74310 nanalune
pi_41333147
tja.. ik zou ook Owlets raad opvolgen. En wat die vader betreft.. mischien moet hij dan nog beter voorgelicht worden?...
  woensdag 30 augustus 2006 @ 19:35:03 #249
3011 E.T.
pi_41337159
Mijn idee is ook; kinderen een dagje de deur uit en dan alleen met de baby en bij elke kik aanleggen. Een bv-dagje dus. (misschien ndere kinderen een dagje bij oma oid als papa niet mee wil werken?)

Pixels, van zulke mensen zou ik ook kriegel worden hoor!
  woensdag 30 augustus 2006 @ 20:13:47 #250
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41337997
Tjonge, als je 100 ml kv na elke bv dan geef je nog eens een volledige voeding extra. Jetske is ook een weekje niet aangekomen (en niet afgevallen) in het begin. Tuurlijk vond ik dat vervelend maar ik zag ook dat ze in de lengte gegroeid was. De week daarna was ze gewoon weer 200 gram aangekomen. En 4 weken is zo klein nog... 100 ml per keer?? ik vind het echt veel.

Jetske heeft volgens mij ook haar regeldagen nu. Ze wil de hele dag eten, ik heb vandaag al 2 extra voedingen gegeven. Gelukkig heb ik altijd wat extra in de koelkast staan anders zou ik het echt niet volhouden, ik ben zo moe namelijk. Net vandaag (en morgen) heb ik namelijk afgesproken om naar de diploma uitreikingen van mijn leerlingen te gaan, dat betekent dat ik de hele middag weg ben. En dat valt me nu zwaar... Gelukkig heb ik dit weekend rust en dan ga ik waarschijnlijk dat dagje in bed liggen, goed plan van Owlet.
Lekker douchen!
pi_41341610
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 19:35 schreef E.T. het volgende:
Mijn idee is ook; kinderen een dagje de deur uit en dan alleen met de baby en bij elke kik aanleggen. Een bv-dagje dus. (misschien ndere kinderen een dagje bij oma oid als papa niet mee wil werken?)

Pixels, van zulke mensen zou ik ook kriegel worden hoor!
Ja, het dagje bv geven lijkt mij ook een goed plan
Zelf merkte ik duidelijk dat de bv geven soms wat minder lekker ging (in de 1e week was dat) en dan sprak mijn kraamhulp mij streng toe en zei dat ik in elk geval even een paar uurtjes moest slapen, tegelijk met de baby. Daar luisterde ik dan braaf naar (ik had echt een geweldige kraamhulp) en als ik dan wakker werd en aanlegde ging het allemaal ineens beter. De rust deed mij en mn melkproductie echt goed
  vrijdag 1 september 2006 @ 16:21:36 #252
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41397451
Suzanna, hoe is het nu met je vriendin?
Lekker douchen!
pi_41402617
Ik ben nog niet bijgelezen, alleen de laatste posts nog maar... maar suzanna, ik sluit me aan bij owlet.

Ik moest even nadenken welke vriendin ook weer, maar toen je over die man begon wist ik het weer . Jammer dat ze daar niet meer steun aan heeft.
  zaterdag 2 september 2006 @ 11:45:56 #254
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41419131
Het lijkt of hier de regeldagen over zijn...ze is iets rustiger. Maar ze reageert nu ook ineens anders dan hiervoor. Vanochtend ging ze bijvoorbeeld heel hard huilen toen ze bij me in bed werd gelegd door Schanulleke en dat hield pas op toen ik haar aanlegde. Dat deed ze hiervoor nooit, ze kon wel een beetje zeuren maar dat hield op als ze haar vitamine kreeg. Nou ja, we zien wel.
Lekker douchen!
pi_41420691
Sjak volgens mij klopt dat aardig met Jet haar leeftijd,ze weet nu een beetje wat er gaat gebeuren.
  zondag 3 september 2006 @ 15:25:06 #256
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_41452173
Vraagje:
Wannneer je stuwing hebt en je laat het even zo, kun je je daarvan dan een beetje beroerd gaan voelen? Bijvoorbeeld: zweterig, misselijk, hoofdpijn.
@Sjak: bij jou ook Davitamon? Kendahl is er gek op, lekker zoet. Vitamine K is echter ander merk, dus minder lekker vindt Kendahl

[ Bericht 20% gewijzigd door Paradijsvogeltje op 03-09-2006 15:29:19 (edit) ]
pi_41452736
quote:
Op zondag 3 september 2006 15:25 schreef Paradijsvogeltje het volgende:
Vraagje:
Wannneer je stuwing hebt en je laat het even zo, kun je je daarvan dan een beetje beroerd gaan voelen? Bijvoorbeeld: zweterig, misselijk, hoofdpijn.
Je bent dus pas bevallen? Ja, dan kan dat...stuwing kan gepaard gaan met koorts..meestal een paar daagjes. ALs het langer aanhoud..of na 3 weken pas en je voelt je er zwak en ziek bij kan het op een borstonsteking duiden. hoeft niet, maar kán
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
  zondag 3 september 2006 @ 16:33:20 #258
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_41453810
Nee, ik ben niet pas bevallen. Kendahl is nu 8 weken en één dag oud.
Maar ik voelde me gister ook al niet lekker, dus misschien gaat het wel gepaard met een virusje.
pi_41454083
Hier een klein afbouwprobleempje....

Ik ben waarschijnlijk vergeten met welke borst ik geeindigt was en nu heb ik dus 1 hele volle borst en een niet. Hoe kan ik dit het beste aanpakken.
Ik geef die hele volle nu als eerste om de spanning er een beetje af te halen (anders ontploft tie denk ik) en dan geef ik die andere borst voor de rest v/d voeding.
Steeds die volle laten drinken zorgt dan voor meer productie lijkt me? Maar kan ik nu het beste die volle voor een beetje geven? Of helemaal niet?
Ik zit nu op het volgende schema; bv, fv, fv, bv
pi_41457085
PV, waarom laat je het even zo? Let aub wel op dat je geen bo krijgt, meid!

Pixels, hier boven gaf lovechild het advies om eens helemaal leeg te kolven. Stukje naar boven.
  zondag 3 september 2006 @ 21:08:46 #261
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_41461652
quote:
Op zondag 3 september 2006 18:38 schreef nebelung het volgende:
Pixels, hier boven gaf lovechild het advies om eens helemaal leeg te kolven. Stukje naar boven.
Je kunt volgens mij het beste de borst inderdaad of helemaal leeg kolven en dan de andere borst geven om te drinken, of de borst helemaal leeg laten drinken (eventueel het laatste beetje kolven). En mij lijkt de laatste optie het handigst (bij de eerste optie wordt er uiteindelijk meer melk geproduceerd, waardoor de productie niet afneemt).
pi_41463901
Bedankt voor jullie reacties

Ik had juist het gevoel/idee dat als ik die volle borst leeg zou laten drinken/leeg zou kolven dit een signaal was naar mn productie van; meer produceren aub.

Vanavond had ik ook een beetje het idee dat de ene borst redelijk leeg is want ze liet op een gegeven moment los en ging toen een jengelen. Na een paar keer pakken en loslaten gaf ik de andere borst en toen dronk ze rustig verder. Dus ik ben dan ook weer bang dat die andere borst geen melk meer aanmaakt.
Ik ga morgenochtend dan even proberen die volle leeg te laten drinken.
pi_41464854
PV, zit je nog steeds met regeldagen?
Ik wordt ook altijd een beetje naar van volle borsten maar ik zou het zeker niet zo laten. Een borstonsteking kan sneller gaan dan je denkt.
pi_41515123
Ik ben ongesteld geworden, denk ik, voor het eerst. Ik zit meteen met een lastig kind aan de borst. Ze drinkt wel, maar met wat protest. Zal wel anders smaken denk ik.

Gaat dat over als het helemaal doorzet?
pi_41515447
Al ruim twee weken en Anna doet het nog steeds goed. Ik leer haar steeds beter kennen en zien wat ze wil. Zo vond ik de eerste week dat ik 's nachts wel erg lang bezig wat met de voeding (2 uur) wat flink werd versterkt door de kraamhulp die dat echt niet vond kunnen. Nu weet ik dat ze 'gewoon' een sterke zuigbehoefte heeft. (volgens de wijkverpleegkundige wordt dat nog versterkt door krampjes) Na een kwartier voeden, schone luier, kwartier voeden wil ze vooral zuigen. We zijn nu toch maar overgestapt op een speen, voor als ik het zelf niet meer zie zitten. Dat scheelt voor mij een hoop. Ze kan nu vaker bij Jarno zijn en ze is iets makkelijker in bed te krijgen. De speen hebben we nu een paar dagen en aan de borst gaat (gelukkig!) nog goed, geen sprake van verwarring dus.

Ik hoop dat ik binnenkort wat langer tijd voor mezelf heb, dan kan ik weer op anderen reageren.
*OUD heilige*
pi_41515651
Nebelung, zo ver ikmij kan herinneren wel ja. Inmiddels merk ik aan Emma niet meer dat ik ongesteld moet worden of ben. Het komt ook maar eens in de twee maanden gelukkig.

Yppy wat fijn dat het speentje werkt, ik heb het met Emma ook vrij snel gedaan omdat ze ook zo'n zuigbehoefte had. Toen ze zwaar verkouden werd met twee maanden wildeze meteen de speen niet meer, nu gebruikt ze hem af en toe als speeltje, ze weet dat ze er op kan sabbelen maar vindt dat niet lekker.
pi_41516025
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 14:22 schreef nebelung het volgende:
Ik ben ongesteld geworden, denk ik, voor het eerst. Ik zit meteen met een lastig kind aan de borst. Ze drinkt wel, maar met wat protest. Zal wel anders smaken denk ik.

Gaat dat over als het helemaal doorzet?
bij mij is 't nog altijd te merken op de dagen dat ik ongesteld moet worden/net ben geworden, in ieder geval aan de wat teruggelopen produktie. maar tegenwoordig is dat minder dramatisch dan in 't begin, omdat de bv voor anna nu nog maar een bijgerechtje is.
pi_41516529
YPPY, Ronja heeft nu ook sinds kort een speen en ik vind het voor haar een uitvinding!
Wij zaten een beetje in een cirkeltje. Ik heb te veel melk, waardoor Ronja onrustig drinkt en veel lucht binnen krijgt. Dat zorgt weer voor krampjes en daarvoor wil ze weer zuigen.
Maar meer zuigen betekent nóg meer melk binnen (ookal geen ik haar de "lege" borst), wat weer voor meer krampjes zorgt, etc.
Geheel tegen mijn principes in toch maar een speen geprobeerd en nu slaapt ze ineens een stuk lekkerder (en ik dus ook!) omdat ze zich beter door de krampjes heen kan drinken.

Het kan ook meespelen dat ik geen koemelkproducten meer gebruik omdat we sterk het vermoeden hebbend at ze daar op reageert. Toevallig hoorde ik eergister van mijn schoonmoeder dat mijn vriend als baby ook zó onder de pukkeltjes zat. gelukkig was dat over nadat hij een andere voeding kreeg
We zullen zien als we over een week of twee gaan provoceren.
pi_41517803
Vandaag dus naar de lactatiekundige geweest. Zul je zien dat de meeste pijn weg was als ik een afspraak heb. Maar mijn tepel brandt nog steeds. Ik heb dus nog steeds last van de schimmel met melkblaartjes als gevolg, die waren gelukkig ingedroogd nu en weg. Moet het nu een weekje insmeren met bosbessensap en volgende week weer bellen. Ben benieuwd. Raar is wel dat de spruw aan één borst zit. Rechts is gewoon mijn zwakke plek.
  woensdag 6 september 2006 @ 06:49:05 #270
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41539638
Hallo!

Ik ben weer aan het borstvoeden en oh jee, wat is het zwaaaaaaar. Storm wil elke 1.5 (á 2 uur) drinken namelijk. Ik doe het braaf (meestal) en probeer te voorkomen dat de kloven die ik al heb, erger worden. Toch huil ik regelmatig (ja, ook als ik wél goed heb aangelegd, eerste halve minuut ofzo) en ik paniek nogal vlug. Storm hapt als een kleine krokodil naar mijn tepel en de pijn als ie een paar keer verkeerd hapt, laat me stressen. Heel rot.

Nu beginnen mijn borsten flink vol te raken en voel ik ook harde plekken. Storm wil dus vaak drinken (niet ongunstig voor die plekken, denk ik), maar drinkt niet altijd lang genoeg door (soms maar 5 minuten en dan slapen). Kortom: vooral veel bezig met voeden en wakker houden en goed aanleggen. Iemand nog tips hoe ik het vol ga houden?

's Nachts wil ie namelijk na de voeding niet slapen vaak. Hij blijft gewoon ontevreden en pink, eigen duim of speentje zijn niet oké. Regelmatig schiet er door mijn hoofd: oké, douw er maar een fles in. Ik wil dat niet, maar I badly need a peptalk, nu al. Want slapen is lang geleden, mijn temperatuur schiet omhoog, de hechtingen gaan nu ontsteken denk ik (of borst?) en er is hier nog een kindje dat me zo raakt.

Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  woensdag 6 september 2006 @ 07:09:32 #271
12913 GreatWhiteSilence
pi_41539689
Ik heb geen ervaring met borstvoeden, maar misschien is het handig om even naar de dokter te gaan om iets te halen tegen de (mogelijke) ontstekingen?

En misschien kun je een familielid oid in huis halen om je Storm een paar nachten bezig te houden na zijn voeding, zodat jij kunt slapen? En probeer overdag natuurlijk zoveel mogelijk te slapen, het kraambezoek (als dat er is) kan de pot op.

Ik kan me goed voorstellen dat je er even helemaal doorheen zit. Kindje heel laat(ook heel vermoeiend dat wachten, neem ik aan?), je zit nog barstensvol hormonen die allemaal voorrang willen en je bent gewoon nog heel moe.
pi_41540705
Sugar, we herkennen vast wel wat je doormaakt nu. Ik in elk geval zéker!

First things first: Heb je een kolf? Zo ja, kolf dan even. Harde plekken is niet goed. Temperatuur is niet goed. Dat moet eerst even aandacht. Laat S. desnoods een dubbelzijdige electrische huren bij de thuiszorgwinkel. Vraag je kraamverzorgster om een emmertje met lekker warm water, maak van hydrofiele washandjes warme compressen. Of hang, als dat lukt met je lijf, met je borsten voorover in warm water.

Heel vaak kleine beetjes drinken is heel normaal voor zo'n jong kindje. Vaak aanleggen doe je al, zie ik. Probeer toch zo min mogelijk te stressen, je moet maar zo denken: Storm moet het nog leren en jij (met hem dan) ook. Als je kraam er is (heeft ie verstand van bv?) laat haar eens kijken of Storm echt goed aangelegd is.

Ik ben het met GWS eens dat de kraamvisite zeker de pot op kan. Probeer als Storm slaapt mee te slapen. Echt doen! Pak je rustmomenten, maak gebruik van de oxytocine die vrij komt. Misschien is er iemand die Maria kan bezig houden, want in neem dat S. het ook met haar druk heeft.

Je kan het, het lukt, het komt goed, heus waar! (een fles is geen garantie tot (door)slapen! )

Knuffel!
  woensdag 6 september 2006 @ 09:10:49 #273
24188 Belana
kloon van belana
pi_41540922
Sjoeg, het is zwaar, maar je gaat het redden! De goeie tips kan je hier van de experts krijgen, die zijn zo geweldig! maar wel op die plekken letten idd! Lekker onder de warme douche je borsten masseren iedere keer. en uitkijken met kou op je borsten. plekken mee-masseren als Storm drinkt. en je rust nemen, dat scheelt enorm, ook voor de stress. jegaat het gewoon redden meid!
stormy waters...
sailin'
  woensdag 6 september 2006 @ 09:50:15 #274
593 sjak
Juffie Bloem
pi_41541699
Ik zorg ervoor dat ik in ieder geval 1 keer per dag mijn borsten helemaal leeg maak. Dat doe ik 's ochtends door eerst Jetske te laten drinken, dan kolf ik allebei de borsten af en als Jetske dan nog honger heeft dan krijgt ze de tweede borst alsnog (en wat een verrassing er zit dan toch nog melk in). Daarna ga ik douchen en dan masseer ik mijn borsten helemaal zacht.
Tegenwoordig kolf ik 's avonds de voeding ook vaak af zodat Schanulleke haar lekker een flesje kan geven (en ik lekker met lege borsten ga slapen) maar daar is storm volgens mij nog te jong voor.
Ik heb het geluk gehad dat Jestke niet zo vaak kwam of in ieder geval rustig te krijgen was met de speen want ik heb haar niet meer dan om de 3 uur gevoed. Als je wilt zal ik het schema eens overtypen dat ik gebruikte in het begin.
Succes

[ Bericht 0% gewijzigd door sjak op 06-09-2006 10:11:08 ]
Lekker douchen!
pi_41541755
sugar, aiks dat klinkt erg heftig. heb weinig toe te voegen qua tips, maar: sterkte & succes ermee!
  woensdag 6 september 2006 @ 10:10:22 #276
108648 cattie
lieve moeder
pi_41542195
Sugar, nebelung en sjak hebben al goede tips gegeven, ik kan er niets aan toe voegen, behalve dat ik weet dat het zwaar is, maar dat als je doorzet en het lukt je heel trots op jezelf kunt zijn! En als het toch niet gaat, kun je trots zijn dat je het wel zo lang hebt geprobeerd. Veel sterkte!
  woensdag 6 september 2006 @ 13:12:58 #277
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41547119
Wie oh wie helpt me (liefst *nu*) aan een duidelijk getekende versie van de knoopwijze van de tricot-slen? Thanks.

En ook bedankt voor alle tips ik doe mijn best alles goed te doen. (Hechtingen zijn gewoon goed, godzijdank en borsten probeer ik met jullie tips zacht te houden).
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_41547299
sugar, kijk hier eens, is dat duidelijk genoeg? (niet getekend, maar foto's).
  woensdag 6 september 2006 @ 13:27:09 #279
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41547548
Dank, Bix. Ik heb in het babietjestopic nu het plaatje gekregen wat ik zocht.
pi_41547710
Sterkte Sugar! Je hebt al goede tips gehad gelukkig Storm kun je 't beste met izjn kinnetje richting de harde plekken laten drinken, dan kan hij die het beste leegdrinken.
En als je een ontsteking krijgt: idd de huisarts bellen voor een antibioticakuur die samengaat met bv. Door de tepelkloven kunnen er bacteriën binnenkomen nl die een ontsteking veroorzaken en dan helpt alleen een antibioticakuur goed. Als het gewone verstopte melkkanaaltjes zijn zou leegkolven en laten drinken voldoende moeten helpen. (Na zo'n kuur wel letten op spruw, daar heb je dan weer een hogere kans op..)
Voor de kloven kun je ook overwegen er een lactatiekundige bij te halen, als die wat goede tips geeft (na een voeding observeren) kan dat meestel wel goed helpen.
En probeer natuurlijk gewoon zoveel mogelijk te slapen, lekker samen met Storm op bed ofzo uitrusten terwijl iemand anders Maria opvangt indien mogelijk...
Sterkte!
  woensdag 6 september 2006 @ 13:45:30 #281
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41548056
De vlos (die was er even) adviseerde om te kolven na een voeding, om vervolgens iemand anders straks een fles te kunnen laten geven. Is het heel hormonaal als ik zeg dat ik dat nogal demotiverend vind? Want wat kreeg ik zojuist (na 3 kwartier Storm aan de borst gehad te hebben) nog uit beide borsten? Een dun bodempje. Ik vind de vlos stom, heel stom. Stom is het. Stom, stom, stom.

(Dit moest even. Het nut van kolven om de borst goed leeg te krijgen, zie ik wel en die tips van jullie zijn dus ook wél fijn, hoor!)
  Licht Ontvlambaar woensdag 6 september 2006 @ 13:52:30 #282
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41548228
Sjoeg, het is helemaal niet gek hoor, dat je maar een bodempje gekolfd kreeg. Storm had al gedronken en een kolf haalt bij lange na niet uit je borst wat Storm doet. Ik weet dat het heftig is, maar je gaat er doorheenkomen. Je zit nu in de eerste regeldagen ongeveer, als ik goed tel... Niks van verlos aantrekken, gewoon je hart volgen. Het komt goed meis
  woensdag 6 september 2006 @ 14:04:50 #283
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_41548572
Och lieverd toch. Wat klinkt het zwaar en moeilijk! Juultje was ook erg onverzadigbaar in den beginne, mede doordat ie (zoals Storm ook lees ik) vaak snel in slaap viel tijdens het drinken en dus geen volledige voeding binnen kreeg. Wat doe je om hem wakker te maken/houden? Kriebelen/krassen onder de voetjes werkt! Het is een beetje zielig, maar het werkt wel! En, lieve Sugar, dat in slaap vallen duurt echt maar een week of drie meis. Het gaat over!!! Hou vol joh, want straks breekt er echt een fijne en makkelijke periode aan. Je kunt het, dat weet ik gewoon zeker. Het is zo logisch dat je nu twijfelt. Je bent net bevallen, zit midden in de kraamtranentijd, alles is gek en onwerkelijk, je bent zo moe dat je niet meer weet waar je het zoeken moet.... Pffff, nogal wiedes dat je af en toe denkt; ik grijp de fles. En dan nog die snertkloven! Tranen met tuiten huilde ik iedere keer als ie begon met drinken. Maar ook dat gaat snel over zijn. Lief lief vriendinnetje: ik geef je een dikke knuffel en ik geloof echt dat je het kunt! ECHT!!! En ik hoop dat je nog ergens de kracht vandaan weet te halen om nog even door te zetten. In ieder geval een paar weken. Je kunt dan altijd nog beslissen om te stoppen. En meis, besef je ook dat kleine Storm nog zo'n piepkuiken is, dat ie sowieso niet zo veel drinkt. Ik bedoel... dat jij na het voeden zelfs nog een bodempje kolft (op dag 5 pas nota bene!) vind ik juist heel erg knap! Ik kolfde de eerste keren steeds echt maar 10cc ofzo, en dat was na 5 weken ongeveer. Nou, bla bla bla, het is een heel verhaal geworden, maar de bottom-line is dat ik echt denk dat je het kunt!!! Zet hem op, ik denk aan je!

[ Bericht 3% gewijzigd door renzell op 06-09-2006 14:10:28 ]
pi_41549575
Sugar, alle tips zijn al gegeven denk ik, maar ik wil je in ieder geval een dikke virtuele knuffel geven. Het is ook gewoon NIET LEUK, als je kloven hebt en niet zeker bent over de situatie.
Maar het gaat echt beter worden, echt waar.
Die verloskundige heeft maar rare adviezen, ik zou het zelf ook niet doen hoor. Lekker je eigen gevoel volgen.
Misschien is een lactatiekundige geen slecht idee. Die hebben meestal toch een wat beter zicht op het aanleggen dat een kraamverzorgster en een verloskundige en misschien helpt het om één iemand te hebben die je helpt inplaats van verschillende mensen met verschillende adviezen.

[ Bericht 2% gewijzigd door owlet op 06-09-2006 15:18:57 ]
pi_41549621
Rare vlos.

Natuurlijk is dat demotiverend. Heel normaal dat je nog maar een bodempje kolft, 10-15 cc is dan al veel! En een flesje is buitengewoon onhandig om dat nu al te doen, ze had je moeten aanraden dat áls je dat doet, dat met een cupje te doen.

Ik stip ook maar even aan dat lactatiekundigen hele fijne mevrouwen zijn . En anders is er ook nog de VBN en de LLL voor fijne dames! Wil je de telefoonnummers hebben? Gewoon ter ondersteuning, dat het er staat en dat je dan weet waar ze staan?
  woensdag 6 september 2006 @ 18:47:38 #286
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41557236
Jullie zijn lief!

Diezelfde vlos zei dat ik voor de zwelling van de hechtingen wel druppels of tabletten Arnico-nog-wat van Dr. van de Hoog kon gebruiken. Mijn man ging naar de apotheek en die dingen blijken niet samen te mogen met bv, aldus de apothekersmevrouw. Heel suf, vind ik. Er zijn er ook van VSM, die mogen in overleg met de huisarts wél in combinatie met bv, maar mijn vlos adviseerde toch echt die van van de Hoog.

Met de kloven gaat het nu wel, ik masseer tijdens een voeding en onder de douche (maar dat is wel moeilijk! Lijkt geen effect te hebben) en moet die warme washandjes nog even in gaan voeren. Het is zo hectisch soms hier nu.

En hij is echt onverzadigbaar. Hij heeft net weer beide borsten gehad (ruim een half uur totaal aan borst gelegen) en ik hoor hem alweer huilen. Waarschijnlijk wil ie nog meer, maar dat is er niet. Of nou ja, ik voel mijn borsten alweer vol en hard, dus wie weet. Maar ja, om 18.00 u. begonnen, om dan nu wéér te doen... Zo gaat het dus steeds.
pi_41557886
Sugar, vaak kleine beetjes drinken doen babies het liefst. Zijn maagje is zo groot als een knikker.

Ik hoor je niets zeggen over je kraam, heeft die niets te zeggen of gewoon geen sjoege van bv?
pi_41558106
En nog wat dingen;

YPPY, fijn dat het goed gaat zeg!
Randa, ik ben benieuwd!

En dat ongesteld van mij was toch niet zo, althans, ik denk het niet. Kind weer normaal en niks meer te zien.
  woensdag 6 september 2006 @ 19:16:18 #289
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41558245
Oh jawel, ze kijkt steeds of ik wel goed aanleg en zegt ook dat veel aanleggen prima is. Dus wat dat betreft komt het wel overeen met wat jullie zeggen.

Maar vaak kleine beetjes. Betekent dat twee borsten een half uur lang (bijvoorbeeld, ik weet dat het niet zo strikt te zeggen is) en dan een half uur later alweer beginnen?

En nog een vraag: stuwing, voelt dat als steken in de borst ook? Want dat voel ik. En ook branderige tepels, nu zo zonder dat er iemand aanligt.
pi_41558577
Zo klein hangen ze het liefst de hele dag aan de borst

Dit is makkelijk om even door te lezen, Niet al te lang, maar precies wat je weten wil over voeden van pasgeboren babies. (midden op de pagina over ritme en hongersignalen)

Ik ken stuwing niet als steken, bij mij is het net alsof het dan jeukt van binnen en een drukkend gevoel.
Ik weet het niet, hoor, steken in je borst en branderige tepels.. dat klinkt niet goed, eerlijk gezegd. Ik geef nog maar eens de tip om of te bellen met de VBN of LLL, of een lactatiekundige te zoeken.

(ik mag het niet zeggen, maar die verloskundige klinkt me niet goed in de oren als het over bv gaat)
  woensdag 6 september 2006 @ 19:42:40 #291
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_41559172
Spruw bleek bij mij voor steken in de borst te zorgen, alsmede branderige tepels. Ziekenhuis babietjes hebben relatief vaak spruw, dus ik zou daar even naar laten kijken Sugar.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  woensdag 6 september 2006 @ 19:51:23 #292
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41559442
Oké, bedankt. Ik ga een lactatiekundige proberen. Kun je dat landelijke nummer elk moment bellen? ach wat, porobeer het wel gewoon.

Dat van die vlos ben ik met je eens, nebelung!
pi_41559480
Hier ook, maar ik wou niet gelijk over spruw beginnen, daar begin ik nl. al te vaak over hier
pi_41559541
Ja gewoon dat landelijke nummer bellen voor een lk in jouw regio.
pi_41560269
Nebelung, met mijn vriendin ging het al gelijk een stuk beter nadat ze de VBN had gebeld. Gelukkig had ze dat gelijk gedaan en dat had haar erg gerustgesteld. Kindje drinkt goed hoor, en ze merkt ook dat haar borsten erg vol zitten. Wel heeft ze 's avonds het idee dat hij door zou kunnen drinken en ik heb gezegd dat dat heel normaal is, clusteren heet en dat het vaak voorkomt bij die kleintjes. Ze heeft hem een paar keer nog een extra fles gegeven, maar dat heb ik haar afgeraden. Lijkt me beter om hem gewoon wat langer en vaker te laten drinken (maar daar kreeg ze weer pijnlijke tepels van zei ze...dan doet ze waarschijnlijk toch nog iets niet goed met het aanleggen?)

Ik had haar jullie reacties laten lezen en ze vond het fijn om te lezen dat ze het gewoon goed deed.

Sorry dat ik zo lang niet geantwoord had, was het even kwijt dat ik in dit topic gepost had...

Sugar, wat herkenbaar meid. Heel veel sterkte, de eerste tijd kan het echt heel zwaar zijn...ik kan de keren niet op twee handen tellen dat ik er het liefste mee gestopt was (maar toch ook weer niet) ... en uiteindelijk gaat het sneller over dan je denkt, als er eenmaal een lekker ritme in zit. Heel veel sterkte nogmaals!
  woensdag 6 september 2006 @ 20:59:16 #296
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_41561930
quote:
Op woensdag 6 september 2006 19:52 schreef nebelung het volgende:
maar ik wou niet gelijk over spruw beginnen, daar begin ik nl. al te vaak over hier
ik zat ook ff te mutsen, met mijn spruwtrauma . Maar 't lijkt erg op mijn verhaal, dus toch maar gepost .
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_41563166
Ik herken het idee van steken in de borst wel een beetje. Althans, als ik kijk hoe ik een toeschietreflex vind voelen dan kan ik me voorstellen dat dat als stekend te omschrijven is.
Maar beter maar wel even spruw in het achterhoofd houden. Daar wil je zeker niet lang mee lopen!
  donderdag 7 september 2006 @ 10:47:33 #298
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_41577080
Ik heb gisteren nog gebeld met een lactatiekundige. Dat was fijn en geruststellend. Storm heeft het vervolgens ook nog 'ns heel goed gedaan vannacht, dus ik ben weer blijer!

Een kruik voor en bij het voeden is fijn voor het warmen en zachter maken van mijn borsten, merk ik. Werkt beter dan washandjes voor mij.

Spruw zou ik moeten ontdekken aan witte stipjes in het mondje toch? Oh wacht, ik ga die link van nebelung eens goed lezen. Dat is vast weer duidelijk en fijn!
  donderdag 7 september 2006 @ 10:52:06 #299
24188 Belana
kloon van belana
pi_41577210
fijn sugar dat het beter gaat!
stormy waters...
sailin'
pi_41577939
Ha, dat klinkt fijn Sugar! Spruw kan te herkennen zijn aan de stipjes maar soms is het nergens te zien, alleen te voelen. En soms hebben kindjes alleen rode billen bijvoorbeeld.
Komt de lactatiekundige ook nog een keer langs?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')