PV, wat bij mij heel goed hielp bij kloofjes (want dan ligt het er toch meestal aan dat er bij het aanleggen iets niet helemaal lekker gaat), was om Ronja in de doorgeschoven rugbyhouding aan te leggen.
Dus de rugbyhouding, maar dan voor de andere borst.
Je houdt Kendahl dan "onder je arm", met je hand in zijn nekkie. Niet het hoofdje ondersteunen, dat moet juist een beetje naar achter leunen.
Met je andere hand kan je dan eventueel je tepelhof een beetje vormen om er zeker van te zijn dat hij een grote hap neemt. Wel opletten dan dat je je tepelhof niet horizontaal pakt, maar in de richting van het mondje. Desnoods dus vertikaal of schuin
Op het moment dat hij zijn mond wijd open doet het kind naar de tepel brengen inplaats van andersom.
Doordat zijn hoofdje wat schuin naar achter ligt pakt hij automatisch meer tepelhof, wat jouw tepels weer spaart.
Ik vind dit nog steeds de prettigste houding om Ronja aan te leggen als we zo'n dagje hebben dat het aanleggen minder lekker gaat, daarna schuif ik haar meestal door naar de andere arm.
De lactatiekundige gaf hier ook de tip om te smeren met creme bioforce, dat heeft heel goed geholpen. Een héél dun laagje smeren vijf minuten vóór (ja, echt!) en na de voeding. Kon geen kwaad volgens haar en het verlichtte inderdaad de pijn.
Inplaats vanm bioforce kan je ook een andere creme op basis van lanoline gebruiken zoals Purelan.
Oh, mar dat weet je vast al, je tepels veel aan de lucht laten drogen. Ik was maar wat blij met mijn twee afgeknipte theezeefjes in mijn BH, maar je kan het ook mooier doen en tepelbeschermers aanschaffen