abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40903839
Bij mij gaat tussendoor kolven altijd het best een uurtje na een ochtendvoeding. En als je kindje vanaf vrij vroeg 's avonds slaapt is voor het naar bed gaan kolven ook handig.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 14:41:22 #52
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_40904418
's ochtens kolven is misschien wel beter. Dan neem ik savonds de kolf en aanverwanten mee naar boven en dan kan ik 's ochtends de andere borst kolven. Ik hoop dat het lukt!
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_40904482
geef je 's ochtends 1 borst? dan zou ik 't zeker proberen ja!
  donderdag 17 augustus 2006 @ 14:46:33 #54
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_40904541
-edit-
  donderdag 17 augustus 2006 @ 14:46:33 #55
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_40904542
Ik geef meestal maar 1 borst, dus wat dat betreft mogelijkheden zat
pi_40904709
oooh!
pi_40907269
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 16:59 schreef Tamea het volgende:

Sinds een paar dagen drinkt Finn heel onrustig, vooral aan de rechterkant en ik ben nu bang dat m'n productie aan het teruglopen is. Het gekke is dat als Finn eenmaal genoeg heeft gehad (dat kost soms heel wat keer van borst wisselen nu) dat hij dan ook echt pas weer uren later komt om een voeding, dus dat spreekt m'n gevoel weer tegen. Wel is het zo dat ik ineens rechts ook niet meer dan 20-30 cc gekolft krijg, terwijl rechts eerst altijd beter ging dan links (daar haal ik nu 70-80 cc uit).
Wat zou dit kunnen zijn, teruglopende productie rechts of iets met m'n toeschietreflex?
Het is heel normaal om verschillende productie in je beide borsten te hebben. Vrijwel iedere voedende vrouw heeft een "mindere borst".
Wat waarschijnlijk het geval is, is dat de melk in je linkerborst meer is en dus sneller toeschiet. Finn zal graag aan de rechterkant een gelijke melkstroom willen hebben. Wat je vaak ziet is dat het onrustige gedrag begint vóór of juist een tijdje ná het toeschietreflex (tsr). In het eerste geval zal Finn proberen snel een tsr te laten komen en in het tweede geval probeert hij een nieuw tsr op te wekken. Dit uit zich door happen, loslaten, weer happen, weer loslaten, trekken aan de tepel, etc.
Probeer er maar ontspannen mee om te gaan. Het zal vanzelf weer overgaan en jouw spanning zorgt natuurlijk ook voor het vertragen van het tsr.
Don't you love her madly?
pi_40907376
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:55 schreef LadyS het volgende:

Ook zit ik een beetje met het tijdstip van kolven. Tot nu toe kolfde ik rond de voedingstijd en gaf dat fles dan aan Iris, maar nu moet ik zeg maar een extra voeding afkolven. En dat zal dan bijna dagelijks moeten toch? (als ik een voorraadje aan moet leggen dus). Hoe kies ik nou het beste moment? Zelf zat ik te denken aan rond etenstijd. Peter is er dan ook en we zijn meestal wel thuis dan.
Een goed moment om te kolven is een uur na een voeding. Je melk is dan weer voor 80% aangemaakt en zo hoef je je ook geen zorgen te maken voor de volgende "live"-voeding.
pi_40907509
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:55 schreef LadyS het volgende:

Zou een andere kolf schelen? (ik heb nu een avent handkolf, waar ik dus erg tevreden over was tijdens de bv periode van Amber). Het kolven gaat zonder dat siliconenschelpje een stuk beter, maar is meteen ook een stuk pijnlijker. Mijn tepel e.o. worden er zowat schraal van
Vergeet een stukje
Je kunt het wisselen van kolf altijd proberen. In principe zorgt een electrische kolf wel voor een grotere opbrengst en een dubbele electrische helemaal.
Ik weet niet of je ook moet kolven omdat je werkt of gaat werken maar wanneer dat zo is (en mijn eerste tip werkt ook niet), dan is het misschien nog wel het overwegen waard.
pi_40907703
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 13:44 schreef Randa_v het volgende:
Vandaag naar het CB geweest, Merlijn is in 6 weken maar 320 gram aangekomen maar groeide op zijn eigen lijntje. Hij weegt nu 6740 gram.
Je zegt "maar 320 gram", maar dat is helemaal niet verkeerd hoor. Ik heb vluchtig gekeken op je linkje naar de site van Merlijn. HIj is nu een maand of 7/8 als ik het goed heb? Krijgt hij ook al bijvoeding? Ik probeer ondertussen even te speuren na hoeveel gram kinderen van deze leeftijd moeten groeien per maand. Het is zéker geen 100 gram per maand meer...
pi_40907866
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 16:50 schreef Lovechild het volgende:

[..]

Je zegt "maar 320 gram", maar dat is helemaal niet verkeerd hoor. Ik heb vluchtig gekeken op je linkje naar de site van Merlijn. HIj is nu een maand of 7/8 als ik het goed heb? Krijgt hij ook al bijvoeding? Ik probeer ondertussen even te speuren na hoeveel gram kinderen van deze leeftijd moeten groeien per maand. Het is zéker geen 100 gram per maand meer...
Volgens de WHO grafiek (http://www.who.int/childgrowth/standards/WFA_boys_0_5_percentiles.pdf) nog maar een ons of 3 per maand tussen de 6 en 12 maanden.

Het gaat vandaag trouwens alweer wat beter hier. Finn trekt minder bij het drinken en het kolven lukt ook wat beter.
pi_40907874
Ik baal gewoon dat hij nog zo licht is, moet ik niet doen want hij doet het gewoon goed, krijgt bijvoeding ja en tijgert eral lustig op los. Had alleen gewild dat al 7kg waren.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 17:32:22 #63
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_40908851
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 16:50 schreef Lovechild het volgende:

[..]

Op het cb werd gezegd dat ze toch gemiddeld 500 gram in een maand aan moeten komen , denk dat je 100 gram per week bedoeld ?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_40909082
De gemiddelde bv-groei is tot 3-4 maanden zo'n 100-200 gram per week. Vanaf circa 4 maand tot aan de ca 6 maand is dat 85-140 gram per week.

Merlijn is iets ouder dus ik denk dat dat de (ongeveer) 60 gram per week in die 6 weken niet eens zo heel vreselijk weinig is. Toch? Hij is ook nog ziek geweest en hij beweegt zich suf als ik Randa' s verhalen volg.
Variety is the spice of life
pi_40918874
Ik keek even op de LLL-site bij de folders en zie opeens deze kolf staan: http://www.lll.borstvoeding.nl/brochures/7_handkolf.html
Is dit een andere kolf dan die Prenatal ed verkopen? Ik ben er niet zo goed in thuis maar een gewone handkolf is toch al snel twee keer zo duur?
pi_40923447
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 17:32 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Op het cb werd gezegd dat ze toch gemiddeld 500 gram in een maand aan moeten komen , denk dat je 100 gram per week bedoeld ?
Ik zat vanavond in de auto in de parkeergarage van het winkelcentrum terwijl Lief ging betalen. En ineens dacht ik: "Oeps, ik heb per maand gezegd ipv per week".
Tja, dat krijg je natuurlijk als je ondertussen nog wat wilt opzoeken. Waarvan ik overigens zie dat dat al gepost is inmiddels.
Sorry voor de verwarring!
pi_40923518
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 22:30 schreef poemojn het volgende:
Ik keek even op de LLL-site bij de folders en zie opeens deze kolf staan: http://www.lll.borstvoeding.nl/brochures/7_handkolf.html
Is dit een andere kolf dan die Prenatal ed verkopen? Ik ben er niet zo goed in thuis maar een gewone handkolf is toch al snel twee keer zo duur?
Een pistonkolf. Ik weet niet eens of die nog verkocht worden. Misschien bij de thuiszorgwinkel.
Onhandig systeem hoor, je moet eraan trekken. Je hebt dus je ene hand nodig om die kolf goed te houden en die andere om die hendel uit te trekken. Geen aanrader.
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 08:25:59 #68
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_40928156
Nou, ik heb zojuist gekolfd. 70 cc is de oogst Dat lijkt mij op zich wel goed, allen met dat schelpje erop wil het niet, alleen zonder schepje en daar wordt mijn tepel aardig gevoelig van. Om een voorraadje aan te leggen voor morgenavond (uit eten ) zal op deze manier wel lukken, maar voor de lange termijn moet ik wat anders zoeken.

Nu herinner ik me wel net, dat er tijdens de bv van Amber een ander schelpje op zat. Dat ding is kwijt geraakt en mijn schoonzusje heeft toen een nieuwe gekocht toen ze de kolf wilde lenen. Dus misschien is er daar iets mee aan de hand Want het schelpje (hoe heten die dingen eigenlijk ) zit er volgens mij niet zo strak op als de oorspronkelijke.

[ Bericht 1% gewijzigd door LadyS op 18-08-2006 11:18:04 ]
pi_40929052
70cc is netjes LadyS!

Hé, die pistonkolf heb ik ook. Dat was wat de kraamzorg bij zich had toen ik moest beginnen met kolven. Gelukkig had ik van een collega allerlei babyzooi gekregen/overgenomen waaronder haar Mini Electric. UIteindelijk heb ik dus alleen de schelp hiervan gebruikt, samen met de Mini Electric motor en nooit de piston. Ja, 1 keer om te proberen, maar dat was niets.

Drinken en kolven gaat hier nu weer goed (duimen dat het zo blijft). Ik kolf nu alleen wel op batterijen ipv op stekker. Dan wordt het iets slomer en dat levert een betere opbrengst op Ritme zal dan wel meer lijken op Finn's ritme ofzo.
(eigenlijk nog wel makkelijk ook, ben ik tenminste beetje mobiel tijdens het kolven )
pi_40929150
LadySjekunt met Avent bellen, ik heb al veel verhalen gelezen dat zij je gratis een nieuw onderdeel toesturen
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 09:49:09 #71
24188 Belana
kloon van belana
pi_40929386
ik had dat toen ook met de avent handkolf, 3 jaar terug. hij trok niet echt lekker vaccuum. heel raar.
stormy waters...
sailin'
pi_40934140
Pfoe, ik ben zo blij dat ik voor het eerst geen gespannen borsten meer heb Ik liep nog steeds met gestuwde borsten, waardoor Ronja het never nooit niet allemaal op kon drinken en ze door de kracht van de melkstroom veel te snel, te veel binnen kreeg. Het arme kindje bleef maar boeren, hikken en golven melk terug geven. Desondanks groeit ze goed, dus het was niet meer dan een luxeprobleem.

Toch maar weer even contact opgenomen met de lactatiekundige en wat tips gekregen voor het hebben van te veel melk.
Als eerste moesten mijn borsten één keer helemaal leeg gekolfd worden. Blijkbaar kan het zo zijn dat de borst in het begin van de stuwing niet goed leeggedronken wordt als je een flinke opslagcapaciteit hebt (en volgens haar was dat wel vaak gelinkt aan grote borsten. Vreemd, ik dacht dat de grootte van de borst niets te maken had met de hoeveelheid melk ) waardoor de borst wel trouw voeding op maat gaat produceren voor je kindje bóvenop de al aanwezig hoeveelheid melk.
Eenmaal 250 ml melk lichter ging het regime in van één borst per 3 uur en die bij de eventuele tussenliggende voedingen ook aanbieden. Dus minder wisselen van borst.

En voila, het lijkt nu redelijk recht getrokken Ik moet nog wel af en toe na de toeschietreflex wat melk weg laten lopen voor ik haar verder laat drinken, anders gaat het nog een beetje te hard voor haar, maar ze drinkt over het algemeen al veel rustiger, en ik loop niet meer met twee voetballen onder mijn kin
pi_40934244
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 09:49 schreef Belana het volgende:
ik had dat toen ook met de avent handkolf, 3 jaar terug. hij trok niet echt lekker vaccuum. heel raar.
Ik had dat twee dagen geleden ook, het hielp toen om het sterretje te wisselen. Ookal zag dat er niet anders uit dan het wel-werkende sterretje.
Kan je die losse kleine onderdeeltjes zo bestellen bij Avent?
pi_40934527
Ik denk dat je met grote borsten meer plaats hebt voor veel melkklierweefsel dan met kleine borsten. Al kun je met grote borsten ook veel vetweefsel hebben, en dan dus weinig melkklierweefsel en productieproblemen. Het zegt dus niet zo veel.

Goed dat ik 'm niet wilde kopen dan maar wel jammer dat het geen extra voordelige aankoop is, zou wel prettig zijn natuurlijk.
pi_40935600
Ik geloof dat ze die sterretjes zo opsturen zelfs als ze je belt dat die niet lekker werken.
pi_40935783
Even een vraagje had hem ook al in Het grote kleine babietjes topic deel 84 gesteld, maar wat kun je doen bij extreem zwetende kindje tijdens het voeden. Merlijn is altijd door en door nat in zijn gezichtje en op zijn hoofdje tijdens het voeden. Is eigenlijk alleen maar als hij zich echt overgeeft aan het voeden. Vindt het er altijd zo zielig uitzien.

Ben ik een keer lekker vrij vergeet ik gewoon te kolven. Ik had woensdag op mijn werk het eens geprobeerd hoe lang het duurt voor ik stuwing krijg, als ik niet kolf. Om 7.00 had ik links nog gevoedt. Om 17.30 was die borst ook nat, mooie sierlijke plek in mijn truitje, maar veel stuwing en pijn krijg ik gelukkig niet.
pi_40935914
Randa, Emma zweet ook zo als ze aan het drinken is, meestal trek ik haar sokken en eventueel sloffen uit zodat ze wat meer warmte kwijt kan. Niet dat ik het idee heb dat ze daardoor minder zweet. En het zweten inbed, tja als minder warm niethelpt ziter eigenlijk niks anders op dan een katoenen luier onder zijn hoofd te leggen zodat zijn matras niet nat wordt.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_40935948
Mijn dochter ook. Nou ja, niet heel extreem zweten, maar wel een klam voorhoofd meestal. Ik kleed haar vaak wat uit van te voren, sokjes uit, soms haar broekje ook. (voor het voeden dus)
pi_40935974
Merlijn zweet altijd als hij slaapt hoe warm of luchtig hij ook gekleed is, maakt niet uit. Gelukkig is Merlijn niet de enige die veel zweet. We hebben gisteren na het voeden in bed nog lang naar hem gekeken en dan zie je pas hoe nat hij is. Hij heeft dan geen sokjes aan en alleen zijn rompertje en een pyjama met korte broeken en mouwen. Volgende keer maar weer proberen om er iets onder te leggen, maar eigenlijk prikkelt een doek hem te veel omdat hij probeert deze onder zijn hoofd weg te plukken.
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:56:59 #80
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_40936038
Ik wilde Cas vanavond een fles geven, dus heb ik vanmorgen alvast een voeding uit de vriezer gehaald. Ijsblokjes dus makkelijk te ontdooien dacht ik. Nou mooi niet, alles staat nog steeds diepgevroren te zijn in het flesje in de koelkast.
En ik durf het niet zo goed buiten de koelkast te laten ontdooien, schijnt niet zo goed te zijn. Of valt dat nog wel mee?
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_40936076
Je mag het als je het gaat gebruiken onder de kraan ontdooien, langzaam dat wel. Mijn man deed het gewoon in de flesverwarmer, maar er gaat dan voedingswaarde verloren volgens mij.
  zondag 20 augustus 2006 @ 09:49:44 #82
108648 cattie
lieve moeder
pi_40991030
Hier gaat het even niet zo goed.
Ik kreeg vannacht opeens vreselijke pijn in mijn tepels bij het voeden en die pijn bleef. Het zakt nu gelukkig wel wat af. Op mijn rechtertepel heb ik een kleurloos plekje zitten, misschien een blaartje? Of zou het spruw kunnen zijn? Ive heeft geen witte plekjes in zijn mondje (voor zover ik kan zien).
Tja, wonderbaarlijke genezingen daargelaten zal ik morgen maar naar de huisarts gaan.
pi_40991047
Cattie, ik heb dat ook bij tijd en wijle. Volgensmij is het niet echt een ziekte of spruw, maar slechte doorbloeding van de tepels (raynaud syndrom). Hier: http://www.borstvoeding.c(...)jnlijke_borsten.html staat meer info (halverwege de pagina).
pi_40995223
Poemojn heb jij misschien een link met een goeie engelse versie uitleg over het voeden van je kindje tot minstens 2 jaar. Of in ieder geval de benefits ervan. Ik kan zelf even niet zo snel iets vinden.
pi_40995282
http://www.kellymom.com/bf/bfextended/index.html

(ik heet wel geen poemojn, maar ik had 'm paraat )
  zondag 20 augustus 2006 @ 13:34:08 #86
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_40996039
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 13:11 schreef nebelung het volgende:
Je doet anders aardig je best.

Cattie pas je wel op dat je geen borstontsteking krijgt zo? Geen harde plekken toch? Ja en nogmaals, met spruw hoeft het niet zo te zijn dat je iets bij de baby ziet. Da's wel weer vervelend, zo weet je het nog niet zeker.
pi_40998418
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 13:11 schreef nebelung het volgende:
http://www.kellymom.com/bf/bfextended/index.html

Mijn dank is groot
pi_41012650
Helemaal goed Nebelung
Waarschijnlijk heeft de WHO ook wel info online staan aangezien zij aanraden tot minimaal 2 jaar borstvoeding te geven (en daarna zolang moeder en kind willen).
  maandag 21 augustus 2006 @ 08:35:26 #89
108648 cattie
lieve moeder
pi_41021179
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 09:52 schreef Tamea het volgende:
Cattie, ik heb dat ook bij tijd en wijle. Volgensmij is het niet echt een ziekte of spruw, maar slechte doorbloeding van de tepels (raynaud syndrom). Hier: http://www.borstvoeding.c(...)jnlijke_borsten.html staat meer info (halverwege de pagina).
Gelukkig is de pijn gister in de loop van de dag helemaal weggetrokken. Als ik het zo lees is het idd een slechte doorbloeding van de tepels (ze worden soms helemaal wit). Ik hou het in de gaten! Ik heb ttrouwens geen harde plekken, mijn borsten zijn goed soepel, en Ive drinkt nog steeds erg goed.
  maandag 21 augustus 2006 @ 09:35:56 #90
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_41021800
Mijn hormoonfabriekje werkt Pakte vamorgen de bh van gisteren en vond er een rare lichte plek inzitten.. nadere inspectie wees dat 't precies bij m'n tepel zat.. paar druppels opgedroogde melk

Wel grappig, bij de vorige zwangerschap heb ik daar helemaal geen last van gehad. Even in de gaten houden en anders maar op jacht naar Lilypadz ofzo
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  maandag 21 augustus 2006 @ 14:23:58 #91
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_41030025
E.T.
Het gekke is dat ik dat wel met de zwangerschap van Léon had, maar niet bij Cas.
  maandag 21 augustus 2006 @ 14:25:40 #92
108648 cattie
lieve moeder
pi_41030051
Mooi dat je hoormoonfabriekje werkt E.T.! Hopelijk ga je niet al te erg lekken.

Een collegaatje van mijn man, zij geeft zelf ook bv, vertelde dat ingevroren bv naar zeep smaakt, tenzij je het voor het invriezen eerst tegen de kook aan brengt. Maar dan gaan er toch voedingsstoffen verloren?

Hoe vaak steriliseren jullie je kolf? Ik doe het nu voor iedere keer, maar zag op de borstvoeding natuurlijk site dat het eigenlijk maar 1x per week hoeft.
pi_41030184
ik deed dat in 't begin eigenlijk elke dag (mits ik 'm gebruikt had), net als de flessen/spenen. maar langzamerhand steeds minder vaak.
pi_41030213
You gotta be kidding me? Gaat ze het eerst tegen de kook aanbrengen?

Verse moedermelk is vaak heel erg zoet. Ontdooide moedermelk smaakt (voor ons) helemaal niet lekker (kan naar dreft smaken ja ), maar de kindjes drinken het (uitzonderingen daargelaten) heel smakelijk op.

Tegen de kook aanbrengen is dus onzin, er gaan voedinsstoffen verloren (van het invriezen ook al een beetje) en het is voor je kind niet nodig.
pi_41030343
ik zou er ook niet opkomen hoor. ik vind de smaak van ontdooide borstvoeding inderdaad erg smerig, maar hier dronken beide kinderen het (meestal) of er niks aan de hand was.
pi_41031043
Het gebeurt idd wel eens dat baby's ontdooide moedermelk niet lusten en dan helpt aan de kook brengen goed, maar dat is geen standaardprobleem.

ET wat grappig Ik heb dat nog niet gelukkig, bij Myrthe ook niet gehad. Lijkt me onhandig, na de bevalling lek je waarschijnlijk al wel genoeg.
  maandag 21 augustus 2006 @ 15:08:46 #97
3011 E.T.
pi_41031333
ik heb ook wel eens gelezen van zepige melk die niet gedronken werd

volgens mij zijn 't maar hele kleine druppeltjes die ik lek, ik loop niet met natte plekken rond gelukkig
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Licht Ontvlambaar maandag 21 augustus 2006 @ 15:19:37 #98
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_41031600
Mocht het te erg worden, ik heb de lilypads toevallig bij de Etos hier gezien. Jammer dat ik die nooit ontdekt heb toen ik Isa bv gaf.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 21 augustus 2006 @ 15:21:27 #99
3011 E.T.
pi_41031642
ik wist dat ik ze laatst ergens gezien had, maar wist niet meer waar.. zal ook wel Etos zijn geweest
pi_41031908
quote:
Op maandag 21 augustus 2006 15:19 schreef Sjeen het volgende:
Mocht het te erg worden, ik heb de lilypads toevallig bij de Etos hier gezien. Jammer dat ik die nooit ontdekt heb toen ik Isa bv gaf.
Ze zijn vrij nieuw hoor, dus misschien waren ze er nog niet in de BV-tijd van Isa
Het voelt goed hè?
A je to!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')