abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40762871
Vervolg op Borstvoeding, deel 16

FAQ met dank aan nebulung
101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl ( Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).

Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

[ Bericht 94% gewijzigd door Lois op 25-08-2006 20:15:46 ]
pi_40762951
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 13:38 schreef D_D_T het volgende:
O ja, nog iets wat ik me afvroeg.
Op het CB hadden ze het er vorige week over dat zolang ik volledige BV geef ik dan met 6 mnd mag beginnen met hapjes. En als ik over zou stappen op KV dan mocht ik al beginnen met 4 mnd. Op de vraag waarom dit verschil kreeg ik niet echt antwoord. Dit was de regel die ze handteren. Nu ben ik geneigd om dan te zeggen dan begin ik toch ook gewoon met 4 mnd, maar dit is waarschijnlijk niet zo slim vanwege de allergie-aanleg die er in de familie voorkomt.
Het is beter voor de darmen om pas rond 6 maanden te beginnen met bijvoeding, bij borstvoeding maar ook bij kunstvoeding. Rond de 6 maanden zijn de darmen beter ontwikkeld zodat ze de bijvoeding beter aankunnen. Zelf volg ik het boek van Stefan Kleintjes bij het bijvoeden omdat hij veel info geeft over borstvoeding en eetschema's en introductieschema voor het eten. Op de site van borstvoeding.com kun je ook wel informatie vinden over bijvoeden, netals op het bijvoedingforum, linkje vindt je ook op www.borstvoeding.com.
pi_40764269
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 13:31 schreef D_D_T het volgende:
Lovechild welkom alle kennis is welkom.
Dank je!
quote:
[b]
Hoe heb jij het trouwens aan gepakt dat anderhalf jaar kolven. Hier mag ik tot de leeftijd van 9 maanden kolven op het werk. Daarna krijg ik er geen tijd meer voor.
Maar tegen die tijd redt je het misschien gewoon met kolven in je eigen tijd. Kolven in je pauze(s) kan niemand je natuurlijk verbieden.
Don't you love her madly?
pi_40768851
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 09:03 schreef Lovechild het volgende:

[..]

Ja, maar een van de andere ingrediënten is parfumolie
Misschien dat ik later nog een keer een tubetje purelan haal, maar op dit moment blijf ik even bij het advies van de lactatiekundige en hou ik het bij Bioforce. Het werkt in ieder geval super!
  † In Memoriam † zondag 13 augustus 2006 @ 18:18:36 #5
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_40769953
quote:
Op donderdag 10 augustus 2006 19:13 schreef Lovechild het volgende:
Sinds een paar jaar ben ik contactpersoon voor de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
hier een ex-contactpersoon van de VBN
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_40773304
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 17:34 schreef owlet het volgende:

[..]

Misschien dat ik later nog een keer een tubetje purelan haal, maar op dit moment blijf ik even bij het advies van de lactatiekundige en hou ik het bij Bioforce. Het werkt in ieder geval super!
Groot gelijk! Het was ook slechts ter info.
pi_40773341
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 18:18 schreef just me het volgende:

[..]

hier een ex-contactpersoon van de VBN
Wanneer ben je gestopt? Even kijken of we we elkaar zouden kunnen kennen...
  zondag 13 augustus 2006 @ 19:57:41 #8
593 sjak
Juffie Bloem
pi_40773583
Hoi JM
Hier gaat de BV lekker. Ik ben erg blij met de kolf die ik heb gekocht, het kolfen gaat er erg snel mee. 's Avonds kolf ik steeds vaker zodat mijn man de laatste dagvoeding kan geven. Niet zodat ik kan slapen, ik vind het veel te leuk om naar ze te kijken, maar om de zorg dus wat meer te kunnen delen.
Lekker douchen!
  zondag 13 augustus 2006 @ 20:08:01 #9
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_40773920
Ik las hier iets over een sling ofzo? Een soort draagdoek heb ik begrepen via Google. Gebruik je dit specifiek voor de bv? Of alleen voor voeden buiten de deur, met een soort bescherming.
Heb trouwens vanmorgen een artikel gelezen in ouders van nu over voeden in het openbaar. Schandalig hoe sommigen reageren. Ik ben van plan om bv te geven en ook gewoon buiten hoor. Ik werd er een beetje strijdbaar van. Alsof mensen hun boterham ook niet in het park mogen eten (is wat anders, weet ik, maar toch).
Hulde dus aan degenen die dat zo al doen en ik hoop dat het mij ook gaat lukken!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_40773983
Strijdbaar is goed, hup PM!

Een draagdoek gebruik je niet specifiek voor de bv hoor, maar meer om je kind lekker dicht bij je te houden. In sommige doeken kan je echter wel heel makkelijk de borst geven, heb je 2 vliegen in 1 klap
Variety is the spice of life
  zondag 13 augustus 2006 @ 20:12:31 #11
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_40774070
Is dan die babybjorn een aanrader, of maakt dat niet veel uit (als je hem voor bv wil gebruiken)?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_40774154
Voor bv te geven is de baby-bjorn niet geschikt.

Tipje: http://www.borstvoedingswinkel.nl/

Daar hebben ze o.a.de tricot-slen, die heb ik. Wel vrij laat aangeschaft, heb ik achteraf spijt van, had ik eerder moeten doen. Zalig ding.
pi_40783014
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 09:18 schreef Lovechild het volgende:
Ik dacht altijd dat LLL (hoezo niet groot, ze zijn wereldwijd!)
maar in NL minder groot/bekend
quote:
Ik vond mezelf bij mijn oudste ook geen "draagdoekenmoeder" en ik weet niet meer waarom ik van gedachten veranderde.
Enige reden voor mij is dat-ie evt al sneller te gebruiken is dan de Babybjorn (al hield Myrthe al meteen na de geboorte zelf haar hoofd goed rechtop), maar dat is ook afhankelijk van hoe ik me voel de eerste tijd dus ga ik er niet vooraf al eentje aanschaffen denk ik.
quote:
Je kunt er natuurlijk ook vanuit gaan dat je géén kloven krijgt
Ik hoop erop maar als ik zie dat ik nu met/door Myrthe tijdens de zwangerschap al last kreeg van loslatend vel vrees ik het ergste dan kan het alleen maar meevallen.
  † In Memoriam † maandag 14 augustus 2006 @ 07:11:50 #14
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_40787765
quote:
Op zondag 13 augustus 2006 19:50 schreef Lovechild het volgende:

[..]

Wanneer ben je gestopt? Even kijken of we we elkaar zouden kunnen kennen...
Ik ga eerst 5 dagen op golfvakantie en dan zal ik nakijken wanneer ik gestopt ben! Ik woon in Delft en ben nog bestuurslid geweest

ik volg je op de voet Sjak, fijn dat het goed gaat
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_40789279
Randa_v thanks voor het linkje. Ga me er verder in verdiepen.

Lovechild valt inderdaad te proberen. Gewoon gaan theeleuten met het kolfapparaat inplaats van met de collega's. Heb dan 's morgens en 's middags een kwartiertje en tussen de middag een half uur.

Dames wat vinden jullie mannen van de sling/sleng. Zelf heb ik een red castle sport draagzak maar hier kan manlief niet mee uit de voeten. Hij krijgt er last van in zijn nek. Ik vindt hem geweldig. Maar ook hij loopt ook graag met de kleine tegen zich aan.
pi_40790638
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 07:11 schreef just me het volgende:

[..]

Ik ga eerst 5 dagen op golfvakantie en dan zal ik nakijken wanneer ik gestopt ben! Ik woon in Delft en ben nog bestuurslid geweest
Ik bedacht me vandaag dat ik je profiel wel eens kon bekijken
Je naam doet geen belletje rinkelen en dat je al langer gestopt ben dan ik actief ben (sinds 2003), blijkt wel uit het feit dat we in dezelfde regio zouden hebben gezeten en ik je dan dus al eens had ontmoet. Ik woon namelijk in Den Haag!

Fijne vakantie!
pi_40791401
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 00:03 schreef poemojn het volgende:

Ik hoop erop maar als ik zie dat ik nu met/door Myrthe tijdens de zwangerschap al last kreeg van loslatend vel vrees ik het ergste dan kan het alleen maar meevallen.
Kan ik me iets bij voorstellen
Jakkes joh, lijkt me heel vervelend. Ik heb zelf vrij gevoelige tepels en de eerste dagen na geboorte waren altijd pijnlijk door het wennen, maar kloofjes heb ik nooit gehad gelukkig. Evenals borstontsteking of zelfs maar stuwing.
pi_40800617
Oh meiden, ff offtopic hoor, wat is dat Rapley toch leuk!!! Zit die kleine frummel heel wijs met een stukje manderijn in zijn hand . Het gaat nog niet op maar hij proeft er toch van.
En oh wat wordt ie toch groot Ik hoop maar dat hij nog minstens zo lang als zijn broer van mijn melk blijft drinken...
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 01:41:00 #19
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_40818113
Ik heb hem even naar hier gesleept poemojn:
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 22:55 schreef poemojn het volgende:
Een dieet wordt tegenwoordig ook niet meer preventief aangeraden omdat dat vrij zwaar is en de bv alleen moeilijk maakt, terwijl het nut niet overtuigend bewezen is. Da n zou je nl ook het laatste trimester vd zwangerschap al op dieet moeten. Ik heb 't bij Myrthe toen bij de allergoloog nagevraagd (met 10 weken zwangerschap) en die zei dus dat dat echt niet hoefde.
Ik weet wel dat vaak mensen dan overstappen op soja melk omdat gedacht wordt dat dit beter is, dat is dus niet zo bij een KMA/Kea
Maar goed wel idee om het ocht het zover komen direct met de vlos te bespreken
Engaging Infinite Improbability Drive..
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 07:22:48 #20
24188 Belana
kloon van belana
pi_40820729
quote:
Op maandag 14 augustus 2006 22:55 schreef poemojn het volgende:
Een dieet wordt tegenwoordig ook niet meer preventief aangeraden omdat dat vrij zwaar is en de bv alleen moeilijk maakt, terwijl het nut niet overtuigend bewezen is. Da n zou je nl ook het laatste trimester vd zwangerschap al op dieet moeten. Ik heb 't bij Myrthe toen bij de allergoloog nagevraagd (met 10 weken zwangerschap) en die zei dus dat dat echt niet hoefde.
je hebt ongetwijfeld gelijk, maar ik heb het overtuigende resultaat gezien iig. Mijn vriendin vond het niet zwaar om op dieet te gaan trouwens. Maar zij is een overtuigd borstvoedster en was extreem gemotiveerd, dat moet ik erbij zeggen. Denk idd wel dat je dat moet zijn.

Moeilijk evenstar dat je zelf ook zo'n last hebt dan allergie enzo! dat maakt het allemaal niet makkelijker.
stormy waters...
sailin'
pi_40822386
Rapley is leuk ja Ook grappig om de oma's bijv een banaan te laten geven maar dan op de Rapley-manier, mijn moeder vond t vreemd maar wel leuk om te doen.

Belana, had dat kind al een KEA dan? Of was het preventief? Want in dat laatste geval is het niet zeker dat het nodig was, en schijnt het vaak niet nodig te zijn omdat bij bv de moeder alles al voorverteert. De kans dat een baby KEA krijgt is dan dus kleiner, omdat hij niet/nauwelijks met hele eiwitten in aanraking komt (vgl hypoallergene en allergie-flesvoeding, die zijn ook in meer en mindere mate 'voorverteerd'). Als het kind al een KEA heeft heb je idd weinig keus als je met bv wilt doorgaan, en veel mensen vinden het dan toch wel zwaar (vooral als ze ook zelf al een dieet hebben). Maar het www.borstvoedingsforum.nl heeft een eigen afdeling ervoor (misschien ook voor jou tzt handig om eens rond te kijken Evenstar).
Ipv sojamelk kun je als je op een dieet zit als bv-moeder ook zelf de pepti oid gaan drinken Evenstar Doen sommigen ook wel. Of van die eiwitrijke poeders door je eten doen. Als je dat zou willen (ook bij preventief dieet tijdens zwangerschap) zou je dietist ermee moeten kunnen helpen. Kun je misschien ook vooraf al met een allergoloog bespreken eventueel.
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 10:53:48 #22
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_40823264
Poemojn dank je voor de tips, zal ze waarschijnlijk te zijnertijd nog wel eens vragen
pi_40823574
Doe maar zodra je met foliumzuur moet beginnen dan blijven wij helemaal op de hoogte
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:10:35 #24
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_40823642
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 11:18:16 #25
24188 Belana
kloon van belana
pi_40823863
de dochter van mijn vriendin bleek het dus na de geboorte te hebben poemojn en idd, ze moest wel als ze bv wilde blijven geven. het was wel zwaar, in de zin dat je overal op moet letten idd.
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 17:23:31 #26
108648 cattie
lieve moeder
pi_40834833
Ik ben zo trots dat Ive zo goed groeit op mijn melk! In 6 weken is hij 1255 gram aangekomen en 6,5 cm gegroeit! Ik stond wel een beetje te glimmen van trots op het cb.
pi_40837042
Hartstikke goed cattie!
  dinsdag 15 augustus 2006 @ 19:06:12 #28
24188 Belana
kloon van belana
pi_40837926
wat een heerlijk gevoel is dat
stormy waters...
sailin'
pi_40872628
Wat fijn cattie, dat Ive zo goed groeit.

* Tamea maakt zich maar weer eens zorgen over de bv

Sinds een paar dagen drinkt Finn heel onrustig, vooral aan de rechterkant en ik ben nu bang dat m'n productie aan het teruglopen is. Het gekke is dat als Finn eenmaal genoeg heeft gehad (dat kost soms heel wat keer van borst wisselen nu) dat hij dan ook echt pas weer uren later komt om een voeding, dus dat spreekt m'n gevoel weer tegen. Wel is het zo dat ik ineens rechts ook niet meer dan 20-30 cc gekolft krijg, terwijl rechts eerst altijd beter ging dan links (daar haal ik nu 70-80 cc uit).
Wat zou dit kunnen zijn, teruglopende productie rechts of iets met m'n toeschietreflex?
pi_40873003
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 16:59 schreef Tamea het volgende:

Sinds een paar dagen drinkt Finn heel onrustig, vooral aan de rechterkant en ik ben nu bang dat m'n productie aan het teruglopen is. Het gekke is dat als Finn eenmaal genoeg heeft gehad (dat kost soms heel wat keer van borst wisselen nu) dat hij dan ook echt pas weer uren later komt om een voeding, dus dat spreekt m'n gevoel weer tegen. Wel is het zo dat ik ineens rechts ook niet meer dan 20-30 cc gekolft krijg, terwijl rechts eerst altijd beter ging dan links (daar haal ik nu 70-80 cc uit).
Wat zou dit kunnen zijn, teruglopende productie rechts of iets met m'n toeschietreflex?
Ik zou je zo geen antwoord kunnen geven misschien regeldagen? Heb je het idee dat hij het drinken vervelend of zelfs pijnlijk vind? Overigens las ik toevallig net een vergelijkbaar iets in mijn oude babyalbum, mijn moeder was toen net begonnen met de pil waardoor de productie drastisch naar beneden ging.
  woensdag 16 augustus 2006 @ 17:35:41 #31
108648 cattie
lieve moeder
pi_40873851
Tamea, wat vervelend! Ik kan je helaas niet helpen.

Vandaag moest ik weer naar de fysio dus heeft Ive een flesje afgekolfde melk gekregen van mijn man. Maar hij wilde niet! Toen ik terug kwam was mijn man redelijk wanhopig. Omdat mijn man dacht dat Ive zich verslikte hebben wij de melk toen in een andere fles met een andere speen (Avent, die zaten bij de kolf) gedaan en gelukkig ging het toen wel goed! Want een flesweigeraar zou heel vervelend zijn...

Daarom een vraagje over het laten wennen aan drinken uit een flesje. Dat doen wij nu ongeveer 1x per week, is het handig om hem vaker de fles te geven zodat hij beter werkt? Elke dag of om de dag ofzo? Of is 1x per week wel voldoende?
pi_40874020
Hier een vraagje, niet voor mij maar voor mijn borstvoedende vriendin, moeder van twee kleuters en een peuter, en sinds twee weken ook van een klein jongetje...
Ze zit er namelijk helemaal doorheen, haar zoontje wil overdag om de anderhalf uur drinken en in de nacht gaat het blijkbaar gewoon door. Haar man zegt: 'waarom stop je er niet gewoon mee' en zelf wil ze eigenlijk niet maar ja, het is wel heel zwaar en uitputtend met nog drie kindjes erbij.

Verder heeft ze rechts óók nog een kloof en lijkt die groter te worden. Ik heb haar aangeraden een andere houding (rugbyhouding overdag en 's nachts liggend, maar dat deed ze al) te proberen en dat was ze van plan. Verder weet ik niet goed advies te geven... ik wil haar niet 'dwingen' om te blijven doorzetten, ik herken het goed van Noa, dat vele drinken en weet dus ook hoe vermoeiend het is.

Ze heeft haar drie andere kinderen niet lang borstvoeding gegeven, maar haar tweede zoontje wel, 6 weken lang, en die wilde al snel 's nachts geen voeding meer. Dus ze heeft daar ook geen ervaring mee eigenlijk, en ook niet zo met regeldagen. Ik vind het erg moeilijk om haar op te beuren, ik wil het niet makkelijker maken dan het is...maar toch, ik zou het erg vinden als ze nu al stopte omdat ze het zelf ook zo graag wil en het nu goed gaat (bij drie andere kinderen ging het niet goed, veeeeeel kloven en bloeden, veel pijn).

Heeft iemand een tip? Het lijkt me wel normaal dat een kindje van 15 dagen regeldagen heeft, en ook dat het langer dan een dag duurt, en ook dat het 's nachts doorgaat, omdat ik dat bij Noa ook had. Maar is het dat misschien niet en kan er iets anders aan de hand zijn?

(ik heb haar aangeraden de VBN te bellen, maar weet niet of ze het wel doet, ze heeft het erg druk ook ... )

Alvast hartelijk bedankt voor antwoorden....
pi_40877139
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 16:59 schreef Tamea het volgende:

Ben je ongesteld geworden misschien? (beetje snel, zal wel niet, maar ik vraag het toch maar). Hoe oud is hij nu, is hij aan het regelen? Heeft hij iets onder de leden wellicht waardoor hij regelt? Heb je gecheckt op spruw? ( ook zonder plekjes kan je spruw hebben, maar dat weet je wel).

Voor het kolven zou je wellicht een receptje kunnen vragen voor de spray.

Of maak je je zorgen omdat je binnenkort weer werken gaat? (staat er wat bot, bedoel ik niet zo natuurlijk, maar ik vraag het toch maar. Zorgen kunnen ook invloed hebben op je produktie).

Nou ja, allemaal dingen die je wel weet natuurlijk, maar om even te checken.
pi_40877287
Susanna, je doet wat je kan, prima adviezen allemaal, lieve vriendin ben je hoor

Ik vermoed regelen en clusteren en ik begrijp dat dat doodvermoeiend is als je net bevallen bent én al 3 kinderen hebt. Haar man lijkt me ook geen steun.

Ik hoop dat ze een vrijwilligster van de LLL of de VBN belt. Al was het maar om dingen op een rijtje te zetten en dat ze even haar verhaal kwijt kan.
pi_40878117
Ik hoop ook dat ze dat doet, Nebelung. Het feit dat het bij haar drie andere kinderen 'mislukt' is werkt natuurlijk ook niet echt mee in het idee dat borstvoeding fijn is en goed kan gaan.

De verloskundige die ze raadpleegde raadde haar aan om kunstvoeding bij te geven, maar dat heb ik haar sterk afgeraden, begin van het einde idee...
pi_40878695
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 19:32 schreef nebelung het volgende:

[..]

Ben je ongesteld geworden misschien? (beetje snel, zal wel niet, maar ik vraag het toch maar). Hoe oud is hij nu, is hij aan het regelen? Heeft hij iets onder de leden wellicht waardoor hij regelt? Heb je gecheckt op spruw? ( ook zonder plekjes kan je spruw hebben, maar dat weet je wel).

Voor het kolven zou je wellicht een receptje kunnen vragen voor de spray.

Of maak je je zorgen omdat je binnenkort weer werken gaat? (staat er wat bot, bedoel ik niet zo natuurlijk, maar ik vraag het toch maar. Zorgen kunnen ook invloed hebben op je produktie).

Nou ja, allemaal dingen die je wel weet natuurlijk, maar om even te checken.
Ongesteld ben ik nog niet geweest. Toch heb ik hier wel aan gedacht omdat Finn ook wat pukkeltjes lijkt te hebben.en ik ook een humeur heb om op te schieten Maar dit is nu al een paar dagen zo (de pukkeltjes en het onrustige drinken) en ik ben dus nog steeds niet ongesteld, dus of dat het is?
Spruw, daar zie ik ook geen tekenen van. Hij lijkt geen pijn te hebben en heeft geen witte vlekjes of witte gloed in z'n mondje. Aan mijn tepels is ook niets te zien en ik heb ook geen pijn bij het voeden (hoogstens eens van het wilde lostrekken dat ie nu doet).
Echt regelen lijkt het ook niet. Hij komt niet vaker, maar drinkt alleen heel ongeduldig en wild tijdens het voeden.
Ziek lijkt Finn ook niet, dus wat het dan wel is...
Me zorgen maken doe ik nu dus wel en dat zal ook z'n weerslag wel hebben op m'n produktie en toeschietreflex, maar toch heb ik het idee dat dat het niet alleen is, ik ben immers niet zomaar begonnen met me zorgen te maken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tamea op 16-08-2006 20:38:31 ]
pi_40882438
Tamea, Emma heeft ook van die periodes dat ze onrustig drinkt en zelfs geen zin in drinken lijkt te hebben. Ik kon en kan ook geen duidelijke aanleiding vinden. Wat ik mij nu realiseer is dat ik het meestal een beetje op zijn beloop heb laten gaan.Alsik het idee had dat de produktie van een borst achteruit ging bood ik die borst een of twee.keer extra aan. Achteraf denk ik dat ik vooral op mijn intuitie vertrouwd heb (en nog steeds doe) Zolang Emma verder geen tekenen vertoonde dat ze te weinig kreeg volgde ik haar vraag.

Cattie, ik wilde zeggen dat een keer in de week een flesje mij wat weinig leek maar toen ik het na ging kijken op borstvoeding.com stond daar een stukvan Jack Newman waarin hij stelt dat uit een fles drinken helemaal niet nodig is omdat baby's ook uit een bekertje kunnen leren drinken of van een lepeltje. Ik weet wel dat ik het bij Emma te weinig aangeboden heb en dat we daarom(?) nog steeds klooien met de fles. Hoewel ik er op vertrouw dat ze het bij mij wel inhaalt als ze thuis is denk ik dat het mij heel wat zorgen had gescheeld als ze beter uit een fles dronk.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  woensdag 16 augustus 2006 @ 22:39:02 #38
593 sjak
Juffie Bloem
pi_40884671
Wij proberen 1 keer per dag afgekolfde melk uit de fles te geven. Dat is zowel prettig voor mij want dan hoef ik even niets te doen (behalve de melk af te kolven maar dat gaat tegenoordig lekker snel). Prettig voor de pappa want hij kan ook eens wat extra doen. En ze went alvast aan de fles. Ik merk niets van tepel-speen verwarring. Ik las wel ergens dat vaker dan 1 keer de fles geven niet goed is/
Lekker douchen!
pi_40892572
Suzanna je kunt denk ik weinig anders aan advies geven. Dat je vriendin zo doodmoe is dat gaat niet helpen en het ligt er maar helemaal aan hoe ver haar doorzettings vermogen gaat. Tjee het lijkt me zowieso niet makkelijk hoor 1 jong babietje en nog 3 kinderen erbij. Als je het even zo bekijkt zou ze nog 4 weken minstens zo moeten volhouden voordat haar kindje een beetje een ritme gaat krijgen in het drinken. Dat lijkt me toch wel heel erg zwaar. Maar dat zou het net zo goed zijn met de fles, want die moet je ook maken s'nachts.
pi_40895440
Als ik het zo zie is 1x per week bv in een flesje geven wat weinig, dus dat gaan we maar wat meer doen!
Ive begint nu iets minder vaak te komen, nu ongeveer om de 3 uur. Dat is wel erg fijn!
Suzanna, helaas hier geen tip. Zo vaak voeden is erg vermoeiend, maar als het goed is wordt het op een gegeven moment wel wat minder. Maar ja, wanneer dat is.. hopelijk voordat ze op het punt komt om te stoppen.
pi_40895636
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 20:19 schreef Tamea het volgende:

Me zorgen maken doe ik nu dus wel en dat zal ook z'n weerslag wel hebben op m'n produktie en toeschietreflex, maar toch heb ik het idee dat dat het niet alleen is, ik ben immers niet zomaar begonnen met me zorgen te maken.
Ik begrijp je helemaal! Ik heb ook dit soort dagen meegemaakt (en nog). Ik kon daar eerst vreselijk over piekeren, maar uiteindelijk is mijn ervaring dat het meestal van tijdelijke aard is. Nu heb ik een soort van oervertrouwen dat het wel goed komt allemaal. Maar daar heb jij geen ene klap aan natuurlijk!

Ik zou wel die borst regelmatig aanbieden om de produktie op te krikken.

*hart onder de riem steekt*
pi_40897991
Bedankt voor alle steun
  donderdag 17 augustus 2006 @ 12:24:40 #43
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_40900525
Suzanna, is het niet mogelijk om haar wat hulp te bieden met de (overige) kinderen/ huishouding, zodat ze een dagje (of misschien meer) even wat rust heeft?
Ik heb zelf gemerkt dat gebrek aan rust nogal sterk z'n weerslag heeft op de melkproduktie, zodat een kind vaker aan de borst wil (en dat terwijl je er naar je idee juist minder tijd voor hebt!) Een (paar) dag(en) rust kan dan de produktie verbeteren.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  donderdag 17 augustus 2006 @ 12:30:45 #44
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_40900743
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:24 schreef Grijs het volgende:
Suzanna, is het niet mogelijk om haar wat hulp te bieden met de (overige) kinderen/ huishouding, zodat ze een dagje (of misschien meer) even wat rust heeft?
Ik heb zelf gemerkt dat gebrek aan rust nogal sterk z'n weerslag heeft op de melkproduktie, zodat een kind vaker aan de borst wil (en dat terwijl je er naar je idee juist minder tijd voor hebt!) Een (paar) dag(en) rust kan dan de produktie verbeteren.
suzanne heeft zelf 2 kleintjes en is zwanger van de derde, lijkt me niet echt slim plan dan
  donderdag 17 augustus 2006 @ 12:55:58 #45
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_40901470
Zo goed als het kolven bij Amber ging, zo slecht gaat het nu eigenlijk. Er komt echt heel weinig uit. De melk schiet wel toe, maar er wil gewoon niet zoveel uitkomen De eerste keer 10 cc, de 2e keer 60 cc en gisteren maar 20 cc.
Ik wil zaterdag uit eten, maar dan moet er wel een voorraadje klaar staan natuurlijk.

Ook zit ik een beetje met het tijdstip van kolven. Tot nu toe kolfde ik rond de voedingstijd en gaf dat fles dan aan Iris, maar nu moet ik zeg maar een extra voeding afkolven. En dat zal dan bijna dagelijks moeten toch? (als ik een voorraadje aan moet leggen dus). Hoe kies ik nou het beste moment? Zelf zat ik te denken aan rond etenstijd. Peter is er dan ook en we zijn meestal wel thuis dan.

Zou een andere kolf schelen? (ik heb nu een avent handkolf, waar ik dus erg tevreden over was tijdens de bv periode van Amber). Het kolven gaat zonder dat siliconenschelpje een stuk beter, maar is meteen ook een stuk pijnlijker. Mijn tepel e.o. worden er zowat schraal van
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  donderdag 17 augustus 2006 @ 13:07:48 #46
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_40901874
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 12:30 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

suzanne heeft zelf 2 kleintjes en is zwanger van de derde, lijkt me niet echt slim plan dan
Nee, inderdaad , maar misschien weet ze iemand anders?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_40901899
Bij mij (ik ben een hele slechte kolfster) is de ochtend het allerbeste moment. De produktie is 's ochtends meestal op zijn best zo na de nacht.

Is de kolf nog helemaal in orde? Hoe heten die dingen, die sterretjes waarmee je vacuum zuigt, zijn die nog helemaal gaaf?

Eventueel kan je een receptje voor Syntocinon spray aan de ha vragen: http://www.borstvoeding.c(...)ocine_neusspray.html (in deze link staat ook nog een link naar tips over 'hoe kolf ik genoeg melk' )
  donderdag 17 augustus 2006 @ 13:13:52 #48
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_40902073
Goh wat een tegenvaller LadyS.
Ik kolf veel te weinig. Elke keer neem ik het me voor, maar ik vergeet het. (ga zo maar eens de kolf pakken) Zo heeft Cas dus al 2 weken geen flesje meer gehad.
En ik moet over 3 weken aan het werk, da's dus niet zo slim. Ik heb ook maar 4 voedingen in de diepvries liggen nog maar. Gelukkig kolf ik wel ongeveer 150 cc per keer.

Tamea, ik dacht wel gelijk aan spruw. Omdat het ook maar 1 borst is. En het vervelende is dat spruw helemaal niet zichtbaar of voelbaar hoeft te zijn. En ik kan me je helemaal voorstellen over dat zorgen maken. Is zo'n neerwaartse spiraal dan: je kolft minder, Finn drinkt onrustig, jij maakt je zorgen, dus het effect is dat je idd minder voeding hebt. En je neemt je dan nog wel zo voor om niet te stressen. Dat lukt dus niet hè.
Succes!
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_40902238
ladyS mij lijkt rond het avondeten juist niet zo'n handig moment omdat je het dan meestal druk genoeg hebt? ik deed het 's avonds voor ik naar bed ging altijd, maar ik had daar dan ook gelegenheid voor omdat anna vanaf een uur of 8 altijd heel lang achter elkaar sliep. dus om een uur of 11 's avonds kolfde ik, en tegen de tijd dat zij dan evt voor een nachtvoeding kwam (ergens tussen 2 en 4 uur) had ik weer voldoende voorraad. maar van veel anderen hoor ik dat 's ochtends inderdaad eigenlijk het beste moment zou zijn omdat je dan meer dan genoeg hebt. ik had/heb 's ochtends inderdaad goed veel melk, maar die drinkt anna dan altijd helemaal op.
pi_40903018
Vandaag naar het CB geweest, Merlijn is in 6 weken maar 320 gram aangekomen maar groeide op zijn eigen lijntje. Hij weegt nu 6740 gram. We hadden het over het slapen gaan van Merlijn en ik zei dat ik hem eigenlijk bij zijn slaapjes gewoon in slaap voedde. Geen reactie ...... nou dat vond ik wel fijn. Later zei ze ook dat borstvoeding ook echt overal goed voor is, ook voor het laten slapen. Ben toch wel blij met mijn wijkverpleegkundige .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')