Stroom is bewegende geladen deeltjes. Meestal zijn dit elektronen, die zijn negatief geladen. Bij gelijkstroom gaan ze gemiddeld allemaal dezelfde kant op, maar dat gaat heel langzaam. Veranderingen in de snelheid worden echter heel snel doorgegeven.quote:Op zondag 25 februari 2007 17:46 schreef Geerd het volgende:
Hoe snel is stroom?
Geluid licht etc weet ik wel.
Zuurstof kan oplossen in water, net als suiker of zout kan oplossen in water. Het is dan niet meer in gasvorm (en suiker en zout is dan niet meer in vaste vorm). Er is een maximum aan de concentratie opgeloste stof. Als dit maximum is bereikt, dan heet dat verzadigd. Als er dan nog meer bijkomt, dan lost de stof niet meer op, en blijft het in vaste vorm (zout) of gasvorm (zuurstof). Rondom de planten in het water zit er zoveel zuurstof dat het niet meer kan oplossen. De zuurstof gaat dan in de gasfase (belletjes).quote:Vissen hey die hebben kieuwen.
Maar als je lucht ofzo in water doet gaat het meteen omhoog.
We hebben zelf een mooie vijver 10cm3 en wanneer de waterplanten weer beginnen te groeien zie je ook wel allemaal belletjes zuurstof enzo.
Maar ja die gaan natuurlijk direct naar het opervlak.
Hoe blijft dan toch die zuurstof in het water??
Niet lijkt me sterk, 7 miljard km in 3 jaar. De Voyager-1 (gelanceerd in 1977) is op het moment het verst verwijderde, door mensen gemaakte, object: 15 miljard km van de zon. Dit is tevens de satelliet die zich het snelst van de zon verwijdert met (op het moment) 62.100 km/uur. Zou deze satelliet altijd met deze snelheid hebben gereisd, dan zou het ongeveer 13 jaar duren om 7 miljard km af te leggen.quote:Op zondag 25 februari 2007 17:41 schreef Geerd het volgende:
Las gister ofzo dat zoon een satteliet 3 jaar geleden was gelanceerd en nu 7 miljard km heeft afgelegd.
Met welke snelheid is dat gegaan?
Als er verder geen krachten op je werken (bijv. zwaartekracht, raketmotoren), ja. Maar ook al ben je 100.000 km van de aarde dan nog zal de zwaartekracht van de aarde op je werken.quote:En ik dacht altijd van als je met 50 per uur in de ruimte komt blijf je ook met die constante snelheid vliegen/drijven.
Van wikipedia:quote:Op zondag 11 maart 2007 12:39 schreef ImmovableMind het volgende:
Waarom groeit een haar sneller als de wortel in of onder een moedervlek zit?
en:quote:Een naevus of moedervlek is een zichtbare, meestal gepigmenteerde huidafwijking.
Het gaat dus om afwijkend weefsel dat in sommige gevallen ook nog eens beter doorbloed is. Het is dus niet zo raar dat haargroei daar ook afwijkend is (al weet ik daar niet de biochemische reden van). Een betere doorbloeding zorgt natuurlijk ook nog eens voor een grotere aanvoer van voedingsstoffen waardoor een snellere groei mogelijk is (maar dat is gewoon een logisch beredeneerde gok).quote:Er kunnen naar de aard van de cellen die meer dan normaal aanwezig zijn verschillende soorten naevi worden onderscheiden, bijvoorbeeld:
*haemangiomen die rijker dan normaal zijn aan grotere of kleine bloedvaatjes, ondervormen zijn bijvoorbeeld het aardbei-hemangioom en de wijnvlek.
*melanocytenbevattende naevi
Bedankt voor de moeite en de beredenering klinkt mij logisch in de oren.quote:Op donderdag 15 maart 2007 15:05 schreef Mister1977 het volgende:Het gaat dus om afwijkend weefsel dat in sommige gevallen ook nog eens beter doorbloed is. Het is dus niet zo raar dat haargroei daar ook afwijkend is (al weet ik daar niet de biochemische reden van). Een betere doorbloeding zorgt natuurlijk ook nog eens voor een grotere aanvoer van voedingsstoffen waardoor een snellere groei mogelijk is (maar dat is gewoon een logisch beredeneerde gok).
Bouw van het strottenhoofd. Wij zijn bijvoorbeeld ook de enige primaat die niet kan slikken en ademen tegelijk...quote:Op donderdag 15 maart 2007 15:19 schreef ImmovableMind het volgende:
[..]
Bedankt voor de moeite en de beredenering klinkt mij logisch in de oren.
Volgende vraag:
Waarom krullen honden en katten hun tong als ze moeten gapen? Wij mensen (ik) doen namelijk precies het tegenovergestelde, wij leggen hem plat.
Precessie?quote:Op donderdag 15 maart 2007 22:49 schreef Ice_Ice het volgende:
even een kort vraagje, ik ben het zelf ff kwijt. ik weet niet of iemand enige kennis van deze leuke vorm van natuurkunde heeft, maar... de aarde heeft 3 assen, de Y,Z en X as
en om de Y as draait de aarde langzaam omdat de maan en de zon eraan trekken, maar HOE heet dat proces ookalweer... misschien iemand die dat weet??
Bedoel je precessie?quote:Op donderdag 15 maart 2007 22:49 schreef Ice_Ice het volgende:
even een kort vraagje, ik ben het zelf ff kwijt. ik weet niet of iemand enige kennis van deze leuke vorm van natuurkunde heeft, maar... de aarde heeft 3 assen, de Y,Z en X as
en om de Y as draait de aarde langzaam omdat de maan en de zon eraan trekken, maar HOE heet dat proces ookalweer... misschien iemand die dat weet??
Heb je metingen die dit ondersteunen? Volgens mij vallen haren die in een moedervlek steken eerder op.quote:Op zondag 11 maart 2007 12:39 schreef ImmovableMind het volgende:
Waarom groeit een haar sneller als de wortel in of onder een moedervlek zit?
Ik zou zo gauw niet weten of er een maximum isquote:Op woensdag 7 maart 2007 17:39 schreef Bensel het volgende:
misschien handig om hier die vraag te stellen: Haus, heb je al gevraagd/onderzocht wat de maximale energiedichtheid van een stuk ruimte is? Dus hoeveel energie er op een bepaald stukje van de ruimte kan zijn. Dat is volgens mij een redelijk elementair onderdeel van 'ruimte'
Heeft dit niet te maken met de druk die je voelt als je dieper de aarde ingaat, wij zijn eigenlijk alleen het normale niveau gewend. Maar als we hoger of lager gaan dan springt dit meteen op de oren. Het fijne ervan weet ik niet.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 04:43 schreef Sm0keZ het volgende:
Zodra je onderwater zwemt voel je een bepaalde druk op je oren. Opzich nogal logisch. Het gedeelte wat ik nooit echt heb begrepen is dat je ook een bepaalde druk op je oren voelt als je onder een tunnel door rijdt. Het water zit toch boven je, terwijl je zelf door 'normale' lucht heenrijdt?
Hier heb ik helaas geen metingen van maar alleen eigen waarnemingen. Mijn haren groeien namelijk sneller uit mijn moedervlekken. Ik heb een moedervlek op mijn wang en mijn baard groeit op dat punt een stuk sneller. Hetzelfde gaat op voor moedervlekken op mijn been, de haren zijn daar niet alleen langer maar ook steviger. Ik ga dit weekend eens googlen of het een bekend fenomeen is.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 00:02 schreef Lyrebird het volgende:
Heb je metingen die dit ondersteunen? Volgens mij vallen haren die in een moedervlek steken eerder op.
Volgens mij heeft dit te maken met dat er in een tunnel vaak wind is! Dit zorgt ervoor dat de lucht in de tunnel een kant op wordt geblazen. Hierdoor is de luchtdruk in een tunnel lager als erbuiten, en 'ploppen' je oren.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 04:43 schreef Sm0keZ het volgende:
Zodra je onderwater zwemt voel je een bepaalde druk op je oren. Opzich nogal logisch. Het gedeelte wat ik nooit echt heb begrepen is dat je ook een bepaalde druk op je oren voelt als je onder een tunnel door rijdt. Het water zit toch boven je, terwijl je zelf door 'normale' lucht heenrijdt?
De luchtdruk verandert met de hoogte. Als je een daling moet maken om in de tunnel te komen ervaar je dus een luchtdrukverschil dat je in je oren kunt voelen. Hoogteverschillen hoeven nog niet eens zo groot te zijn. Als ik naar Maastricht ga en ik rijd ergens ter hoogte van Beek heb ik ook altijd mijn oren "dichtzitten" omdat de weg daar ineens een vrij scherpe daling maakt.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 04:43 schreef Sm0keZ het volgende:
Goed topic idd
Moeilijk te zeggen.. Opvallend is dat ik dit niet heb bij afdalingen die níet onder water doorlopen.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 10:32 schreef ImmovableMind het volgende:
[..]
Heeft dit niet te maken met de druk die je voelt als je dieper de aarde ingaat, wij zijn eigenlijk alleen het normale niveau gewend. Maar als we hoger of lager gaan dan springt dit meteen op de oren. Het fijne ervan weet ik niet.
Wind zal het ook niet zijn, ik zit gewoon in de auto als ik door een tunnel heengaquote:Op vrijdag 16 maart 2007 13:23 schreef Wild_Snake het volgende:
[..]
Volgens mij heeft dit te maken met dat er in een tunnel vaak wind is! Dit zorgt ervoor dat de lucht in de tunnel een kant op wordt geblazen. Hierdoor is de luchtdruk in een tunnel lager als erbuiten, en 'ploppen' je oren.
Hm, dan moet ik maar eens wat beter opletten, zoals jij het zegt heb ik het nog niet eerder gemerktquote:Op vrijdag 16 maart 2007 14:34 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
De luchtdruk verandert met de hoogte. Als je een daling moet maken om in de tunnel te komen ervaar je dus een luchtdrukverschil dat je in je oren kunt voelen. Hoogteverschillen hoeven nog niet eens zo groot te zijn. Als ik naar Maastricht ga en ik rijd ergens ter hoogte van Beek heb ik ook altijd mijn oren "dichtzitten" omdat de weg daar ineens een vrij scherpe daling maakt.
Volgens mij is het antwoord echt zo simpel en hoef je geen rare effecten erbij te zoeken.![]()
Ja, nogal wiedes. Maar de luchtdruk rond de auto wordt lager, en de druk in de auto dus ook.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 18:30 schreef Sm0keZ het volgende:
[..]
Wind zal het ook niet zijn, ik zit gewoon in de auto als ik door een tunnel heenga
Maar het kan natuurlijk ook persoonlijk zijn. Dat mijn oren minder gemakkelijk "klaren".quote:Op vrijdag 16 maart 2007 18:30 schreef Sm0keZ het volgende:
Hm, dan moet ik maar eens wat beter opletten, zoals jij het zegt heb ik het nog niet eerder gemerkt
Lijkt me ook ja. Eigenlijk moet ik ervoor zorgen dat ik in een vliegtuig goed slaperig ben. Als ik een oprecht diepe geeuw kan maken is het zo opgelost. Dat is nog niet zo gemakkelijk.quote:Op maandag 19 maart 2007 13:50 schreef NiekL het volgende:
Lijkt me erg vervelend. In het ergste geval kan je trommelvlies hierdoor scheuren
Ja, uitleg:quote:Op zaterdag 31 maart 2007 19:41 schreef Bart1984 het volgende:
Word je van drank (alcohol) drinken door een rietje sneller dronken?? Of is het een mythe?
Door het uit een rietje dirnken zit er niet meer alcohol in je biertjequote:Op zaterdag 31 maart 2007 22:11 schreef ImmovableMind het volgende:
Dus je wordt alleen sneller dronken? Het eindresultaat is echter hetzelfde?
quote:Op zaterdag 31 maart 2007 20:06 schreef CrazyTaxi het volgende:
Dat komt doordat via een rietje alcohol iets sneller in het bloed wordt opgenomen.
Dit is niet abnormaal. Door het hoesten krijg je een korte drukverhoging in je oog. Door de drukverhoging worden sommige oogzenuwen kortstondig geactiveerd en je ervaart dit als een zichtbaar patroon.quote:Op zondag 1 april 2007 11:18 schreef VonHinten het volgende:
VRAAG
Als ik met mijn ogen dicht heel hard hoest, dan schieten er geelgekleurde 'elektriciteitsdraadjes' over mijn netvlies. Ook als ik in mijn compleet donkere slaapkamer ben (en er dus al tijden geen licht op mijn netvlies is geweest) en ik moet heel erg hoesten, dan schieten die draadjes weer over mijn netvlies (vooral aan de boven en onderkant van mijn zicht).
Weet iemand überhaubt wat ik bedoel?En zo ja, heeft iemand een verklaring?
Gaaf topic! Als jarenlange KIJK- en Questlezer kan ik geen genoeg krijgen van verklaringen en weetjes.quote:Op zondag 1 april 2007 18:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit is niet abnormaal. Door het hoesten krijg je een korte drukverhoging in je oog. Door de drukverhoging worden sommige oogzenuwen kortstondig geactiveerd en je ervaart dit als een zichtbaar patroon.
Terzijde: Een leuk experiment voor de nachtelijke uurtjes. Neem een kleine zaklantaarn in een donkere ruimte. De lichtbron moet genoeg licht geven om je oog aan licht bloot te kunnen stellen, maar zwak genoeg zijn om voor een zwarte achtergrond te zorgen. Schijn het licht van de zijkant in je oog en wiebel de zaklantaarn op en neer. Kijk en huiver. Wat zie je? De juiste oplossing en verklaring horen jullie morgen. Wel allemaal doen! (dit is geen 1 april grap)
Ik probeer het vanavondquote:Op zondag 1 april 2007 18:32 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit is niet abnormaal. Door het hoesten krijg je een korte drukverhoging in je oog. Door de drukverhoging worden sommige oogzenuwen kortstondig geactiveerd en je ervaart dit als een zichtbaar patroon.
Terzijde: Een leuk experiment voor de nachtelijke uurtjes. Neem een kleine zaklantaarn in een donkere ruimte. De lichtbron moet genoeg licht geven om je oog aan licht bloot te kunnen stellen, maar zwak genoeg zijn om voor een zwarte achtergrond te zorgen. Schijn het licht van de zijkant in je oog en wiebel de zaklantaarn op en neer. Kijk en huiver. Wat zie je? De juiste oplossing en verklaring horen jullie morgen. Wel allemaal doen! (dit is geen 1 april grap)
Dat is echt grappig ja. Vroeger dacht ik altijd dat het soort van putjes of krasjes op je oog waren. Maar toen ik een keer naar de lucht aan het staren was overdag, merkte ik dat ze anders gerangschikt worden als je een paar keer knippert. Een verklaring die ik heb gehoord is dat het stukjes baarmoeder zijn die je al vanaf je geboorte in je oog hebt. Maar dat lijkt me een beetje vergezocht.quote:Op maandag 2 april 2007 02:30 schreef Gronnaephos het volgende:
[..]
Ik weet niet in hoeverre jullie dat wel eens is opgevallen of het überhaupt waarnemen, maar ik zie niet alleen constant vlekjes en kleine oneffenheidjes 'op m'n oog', maar ook allemaal kleine celletjes. Hoe ik dat precies uit moet leggen weet ik niet en of het celletjes zijn, betwijfel ik nog, maar aangezien ze rond en doorzichtig zijn (ze verschijnen als cellen onder een microscoop, dus met half doorzichtige wanden e.d.) ga ik er wel van uit. Het vreemde daarbij is dat ze ook vaak voorkomen in slingers achter elkaar, bovendien bewegen ze. Ze zijn te zien als je je er op gaat concentreren en je ogen stilhoudt. Probeer je vervolgens die bewegingen te volgen, dan zullen je ogen automatisch naar beneden zakken, net als dat je ogen 'automatisch' verder bewegen als je jezelf duizelig maakt.
Hmm dat zou een verklaring kunnen zijn inderdaad.quote:Op maandag 2 april 2007 12:02 schreef StupidByNature het volgende:
Nou, wat ik van diesel weet is dat er het giftige H2S inzit. Over de hoeveelheid dat je moet drinken om schadelijke gevolgen te krijgen kan ik niks zinnigs zeggen.
Wellicht zitten er andere schadelijke dingen in.
Je beschrijving lijkt sterk op het spul dat op je hoornvlies ziet. Dat zijn geen floaters die vlak voor je netvlies hangen. Je kunt met een microscoop verifieren of je daadwerkelijk traanvocht op je hoornvlies ziet. Ga op zoek naar een microscoop met een sterke vergroting. Kijk door de microscoop. Een frappant effect van een microscoop met sterke vergroting is dat het tegelijkertijd onbedoeld functioneert als hoornvlieskijker. Je kunt je eigen wimpers zien, maar ook van die cellen die op het hoornvlies drijven.quote:Op maandag 2 april 2007 02:30 schreef Gronnaephos het volgende:
[..]
Wat ik ook buitengewoon fascinerend vind is wat er 's nachts, in het donker dus, allemaal met je hoornvlies gebeurt als je al aan het duister gewend bent. Ik weet niet in hoeverre jullie dat wel eens is opgevallen of het überhaupt waarnemen, maar ik zie niet alleen constant vlekjes en kleine oneffenheidjes 'op m'n oog', maar ook allemaal kleine celletjes...
Dit zijn floaters. Het zijn geen stukjes baarmoeder, maar stukjes oud netvlies die door je oog heen zweven. Ik werkte vroeger met een optometrist en die had als vuistregel dat als mensen klaagden over floaters, dat ze dan goede ogen hadden. Mensen met slechte ogen hadden zwaardere symptomen.quote:Op maandag 2 april 2007 11:38 schreef NiekL het volgende:
[..]
Dat is echt grappig ja. Vroeger dacht ik altijd dat het soort van putjes of krasjes op je oog waren. Maar toen ik een keer naar de lucht aan het staren was overdag, merkte ik dat ze anders gerangschikt worden als je een paar keer knippert. Een verklaring die ik heb gehoord is dat het stukjes baarmoeder zijn die je al vanaf je geboorte in je oog hebt. Maar dat lijkt me een beetje vergezocht.
Ik ga het eens uitzoeken
Het is inderdaad een raar effect. Het lijkt net of je de structuur van je eigen iris? ziet. Bovendien zijn er bij het bewegen van de zaklantaarn allemaal lijnen te zien.quote:Op maandag 2 april 2007 16:19 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit zijn floaters. Het zijn geen stukjes baarmoeder, maar stukjes oud netvlies die door je oog heen zweven. Ik werkte vroeger met een optometrist en die had als vuistregel dat als mensen klaagde over floaters, dat ze dan goede ogen hadden. Mensen met slechte ogen hadden zwaardere symptomen.
Heb je het experiment gedaan? Zo ja, dan is hetgeen wat je ziet niet de structuur van je iris. Zorg ervoor dat de achtergrond pikdonker is.quote:Op maandag 2 april 2007 21:30 schreef ImmovableMind het volgende:
[..]
Het is inderdaad een raar effect. Het lijkt net of je de structuur van je eigen iris? ziet. Bovendien zijn er bij het bewegen van de zaklantaarn allemaal lijnen te zien.![]()
Mijn zaklantaarn verlicht ook een gedeelte van de kamer, doen jullie het met een LED'tje?quote:Op maandag 2 april 2007 21:51 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Heb je het experiment gedaan? Zo ja, dan is hetgeen wat je ziet niet de structuur van je iris. Zorg ervoor dat de achtergrond pikdonker is.
Het lijkt me dat het vervoer van dat extra A4-tje vanuit de tropen naar de printer heel wat meer moeite kost dan alleen een ander papiertje omdraaien.quote:Op dinsdag 3 april 2007 10:49 schreef zuchtje het volgende:
Wat ik me laatst afvroeg:
Wat is beter voor het milieu, dubbelzijdig afdrukken, of toch enkelzijdig?
Oftewel, zijn de handelingen die de printer moet doen om het papier om te draaien uiteindelijk niet meer belastend als de besparing van een a4tje?
Via je werkgever of universiteit kun je misschien een account op ISI web of knowledge krijgen. Dat is IMHO verreweg de beste database.quote:Op dinsdag 3 april 2007 09:09 schreef ColdFeet het volgende:
Niet een erg wetenschappelijke vraag... Maar wat is een goede (online) database met wetenschappelijke artikelen? Google Scholar ken ik al, maar dat is relatief onbetrouwbaar. Waar kan ik nog meer zoeken?
LEDje werkt het beste.quote:Op dinsdag 3 april 2007 14:01 schreef ImmovableMind het volgende:
[..]
Mijn zaklantaarn verlicht ook een gedeelte van de kamer, doen jullie het met een LED'tje?
Danke!quote:Op dinsdag 3 april 2007 16:40 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Via je werkgever of universiteit kun je misschien een account op ISI web of knowledge krijgen. Dat is IMHO verreweg de beste database.
Komt ie.quote:Op donderdag 5 april 2007 12:47 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Beter vertel je wat je ziet als je dat experimentje doet...
quote:Op maandag 2 april 2007 11:53 schreef Ps2K het volgende:
Ik heb er een:
Waarom zou Diesel drinken slecht voor je zijn?
Het is natuurlijk niet iets wat je eens zou uitproberen, maar ik heb nog nooit een valide reden gehoord waarom het slecht voor je is.
quote:Diesel is not considered to be particularly toxic and accidental poisoning is very rare. However, if diesel is swallowed, medical advice should be obtained immediately as there is a small risk of short-term lung damage if vomiting occurs or if droplets of diesel are inhaled. Long-term skin exposure to diesel may result in eczema (dermatitis) and should be avoided.
The use of diesel to clean skin and hair should be strongly discouraged as this practice has been known to cause serious kidney damage.
Ingestion: Often no symptoms occur but there may be nausea, vomiting and occasionally diarrhoea.
The oral toxicity of diesel is relatively low, with two studies reporting LD50 values of 7.5 g kg-1 and 16 ml kg-1 in the rat. Diesel was reported as being non-irritating to the eyes but severely irritating to skin of rabbits. No deaths were reported following acute dermal exposure to 5 g kg-1 in rats.
Die lichaampjes die je ziet, zweven in het vocht in het inwendige oog, ze worden mouches volantes -vliegende mugjes- genoemd.quote:Op maandag 2 april 2007 02:30 schreef Gronnaephos het volgende:
[..]
Wat ik ook buitengewoon fascinerend vind is wat er 's nachts, in het donker dus, allemaal met je hoornvlies gebeurt als je al aan het duister gewend bent. Ik weet niet in hoeverre jullie dat wel eens is opgevallen of het überhaupt waarnemen, maar ik zie niet alleen constant vlekjes en kleine oneffenheidjes 'op m'n oog', maar ook allemaal kleine celletjes. Hoe ik dat precies uit moet leggen weet ik niet en of het celletjes zijn, betwijfel ik nog, maar aangezien ze rond en doorzichtig zijn (ze verschijnen als cellen onder een microscoop, dus met half doorzichtige wanden e.d.) ga ik er wel van uit. Het vreemde daarbij is dat ze ook vaak voorkomen in slingers achter elkaar, bovendien bewegen ze. Ze zijn te zien als je je er op gaat concentreren en je ogen stilhoudt. Probeer je vervolgens die bewegingen te volgen, dan zullen je ogen automatisch naar beneden zakken, net als dat je ogen 'automatisch' verder bewegen als je jezelf duizelig maakt.
Dank dank! Diesel drinken stoppen we maar in de categorie "tegen een onontplofte WO2 bom schoppen"quote:
Electriciteit volgt de weg van de minste weerstand (dit zijn dus electronen, hetgeen subatomaire deeltjes zijn).quote:Op woensdag 18 april 2007 22:01 schreef C10H14N2 het volgende:
Ik had nog een klein vraagje.. Ben een natuurkunde-noob, maar vraag me dit al een tijdje af. Het is geloof ik zo dat een deeltje(licht oa ook geloof ik) altijd de makkelijkste weg(minste weerstand) kiest. Hoe kan het dat een deeltje "weet" welke kant op te gaan?
Wanneer je met miljoenen mensen bent en een erg brede weg hebt en een erg smalle weg dan zal het ongeacht jouw keuze zo zijn dat aan het einde van de erg brede weg veel meer mensen uitkomen dan aan het einde van de smalle weg.quote:Ik bedoel het zo:
Als ik een keuze heb tussen 2 paden, 1 gaat over een berg heen en 1 gaat juist bergafwaarts, dan is de keuze voor mij snel gemaakt, ik ga bergafwaarts. (Al zal het uitzicht op de top ook best mooi zijn) Maar dit weet ik door een of andere complexe berekening in mijn hersenen waar ik de toekomst mee voorspel. Een klein deeltje(maakt me niet uit of dat dan een atoom of iets nog kleiners is) kan zoiets niet berekenen lijkt me. Toch kiest het deeltje voor het pad met de minste weerstand.
Ik begin te denken dat dit met QM te maken heeft, dat een deeltje overal tegelijk is en zo, klopt dat of zit er een veel simpelere verklaring achter?
Ah duidelijk. Maar er ontsnappen dan dus ook soms electronen? Of die "weg" is dusdanig smal dat dat te verwaarlozen is? In ieder geval bedankt vastquote:Op woensdag 18 april 2007 22:05 schreef Alicey het volgende:
Wanneer je met miljoenen mensen bent en een erg brede weg hebt en een erg smalle weg dan zal het ongeacht jouw keuze zo zijn dat aan het einde van de erg brede weg veel meer mensen uitkomen dan aan het einde van de smalle weg.
Dat hangt er van af hoeveel weerstand er is. Er zal echter altijd wel iets weg lekken.quote:Op woensdag 18 april 2007 22:10 schreef C10H14N2 het volgende:
[..]
Ah duidelijk. Maar er ontsnappen dan dus ook soms electronen? Of die "weg" is dusdanig smal dat dat te verwaarlozen is? In ieder geval bedankt vast
Ok, ja ik snap hem dan denk ik. Bedankt voor de uitlegquote:Op woensdag 18 april 2007 22:14 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat hangt er van af hoeveel weerstand er is. Er zal echter altijd wel iets weg lekken.
de vraag is nav een docu op Nat. Geographic waar ik helaas een paar minutern voor het einde inviel. Het schijnt dat een dergelijke kanteling iedere 600.000 jaar ofzo plaats zou vinden. Helaas heb ik niet gezien waar die stelling op gebaseerd zou zijn en meeste hits op google hebben een nogal hoog TRU gehalte. Vandaar de vraag.quote:Op woensdag 18 april 2007 23:03 schreef Schonedal het volgende:
Waarom zou de aardas in hemelsnaam kunnen kantelen?
Het gyroscopisch effect houdt de zaak hier keurig overeind.
Wel is het zo dat de continenten zich in de loop van miljoenen jaren hebben verplaatst.
Zo heeft het Zuidpoolcontinent in vroeger tijden op de evenaar gelegen maar dat is niet gebeurd omdat de aarde omgevallen is.
ah oke.quote:Op woensdag 18 april 2007 23:26 schreef speknek het volgende:
Nee (althans voor zover ik het me herinner) de aardas kantelt niet, maar de magnetische noord en zuidpool wisselen van elkaar. Dat houdt inderdaad in dat kompassen enzo de verkeerde kant opwijzen.. Maar op zich zien wetenschappers dat wel redelijk van tevoren aankomen..
Ligt aan de grootte en het soort van de wolk. Ook zal een wolk waaruit neerslag valt of kan vallen meer water bevatten dan een wolk waaruit geen neerslag zal vallen.quote:Op vrijdag 20 april 2007 08:29 schreef YoopY het volgende:
hoeveel water zit er in een wolk?
Aanvulling daarop is dat de laatste omwisseling zo'n 800.000 jaar geleden gebeurt is en met de gemiddelde periode van 600.000 jaar, zou de aarde weer toe zijn aan zo'n wisseling. Men weet echter neit wat er dan precies gebeurt met het leven op aarde, de leefcondities e.d., en dat is de reden dat de TRU sites als paddestoelen uit de grond komen, elk met een ander doomscenario....quote:Op woensdag 18 april 2007 23:26 schreef speknek het volgende:
Nee (althans voor zover ik het me herinner) de aardas kantelt niet, maar de magnetische noord en zuidpool wisselen van elkaar. Dat houdt inderdaad in dat kompassen enzo de verkeerde kant opwijzen.. Maar op zich zien wetenschappers dat wel redelijk van tevoren aankomen..
mja.. ik vind het maar raar.. immers, als via dat experiment wel blijkt dat het water een dergelijk 'geheugen', dan zou door de natuurlijke kringloop van water (jij kunt wel een druppeltje water in je hebben wat Napolen ooit eens heeft gedronken) alle dergelijke 'geheugenverschijnselen' moeten voorkomen.quote:Op woensdag 25 april 2007 10:00 schreef ImmovableMind het volgende:
Ik kreeg gisteren een artikel van een collega waarin beschreven werd dat water geheugen heeft. Nu vind ik het woord geheugen al enigszins misplaatst maar hier is het artikel:
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/12492215/
Wij kan mij wat meer inzicht geven. Mijn kennis van scheikunde is verschrikkelijk miniem. Dit moet wel een hoax zijn, toch?
Met dit soort experimenten is een resultaat van 1 persoon eigenlijk geen resultaat. Ik heb geen idee of het inmiddels herhaald is door andere groepen. Verontreinigingen kunnen heel subtiel zijn, zoals bleek uit bijvoorbeeld het Polywater verhaal. Men was zelfs bang dat dit waar was, omdat het grote gevolgen kon hebben.quote:Op woensdag 25 april 2007 10:00 schreef ImmovableMind het volgende:
Ik kreeg gisteren een artikel van een collega waarin beschreven werd dat water geheugen heeft. Nu vind ik het woord geheugen al enigszins misplaatst maar hier is het artikel:
Wij kan mij wat meer inzicht geven. Mijn kennis van scheikunde is verschrikkelijk miniem. Dit moet wel een hoax zijn, toch?
Dit stond ook op Noorderlicht (maandje later)quote:Op woensdag 25 april 2007 10:00 schreef ImmovableMind het volgende:
Artikel 3quote:Here we thus show that successive dilutions and succussions can permanently alter the physico-chemical properties of the water solvent. The nature of the phenomena here described still remains unexplained, nevertheless some significant experimental results were obtained.
Dat is meer het verschil tussen water (H2O) en water (uit kraan, fles en pak).quote:Op zaterdag 28 april 2007 18:24 schreef Luukzor het volgende:
Je kunt water ook beschouwen als een levend iets. Levend water voegt mineralen toe aan je lichaam. Dood water (gesteriliseerd) zal al deze mineralen als een magneet aan je lichaam ontrekken. Ik weet niet precies meer van wie die theorie is.
quote:Op donderdag 10 mei 2007 21:52 schreef ImmovableMind het volgende:
Ik scheur even heel kort door de bocht:
Is de big bang theorie bewezen of niet?
Yep, en met maar liefst 3 dB.quote:Op donderdag 10 mei 2007 23:06 schreef EvertdeRuiter het volgende:
Wat ik mij nu al een tijdje afvraag, maar te lui ben om op te zoeken, is: als je bijv. 2 speakers naast elkaar hebt met de zelfde geluidsterktes, bijv. 50 dB. Wordt het geluid dan harder?
Kleine lettertjes: Vanwege de manier waarop decibel is gedefinieerd eigenlijk met 10*log[10]2 = 3,01 dB. Als vuistregel voldoet +3dB prima.quote:
quote:Op vrijdag 11 mei 2007 22:54 schreef Iblis het volgende:
[..]
Kleine lettertjes: Vanwege de manier waarop decibel is gedefinieerd eigenlijk met 10*log[10]2 = 3,01 dB. Als vuistregel voldoet +3dB prima.
Een vierpuntige ster op TV wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een raster dat of voor de lamp zit of ergens in de camera zelf aanwezig is. Meest waarschijnlijke is het eerste geval, waarbij een rooster voor de lamp zorgt voor lichtbreking in horizontale en verticale richting.quote:Op zaterdag 19 mei 2007 12:08 schreef VonHinten het volgende:Vraag
Als je op tv naar een lichtbron kijkt (bijvoorbeeld een decorlamp), dan zie je een 4-puntige ster op de plaats van de lichtbron (net zoals dat je op de snelweg rijdt: dan zijn de koplampen van de tegenligger in de verte ook twee 4-puntige sterren).
Nu heb ik enkele vraagjes:
a) is deze vraag duidelijk?
b) waarom zien we zo'n ster?
c) waarom altijd 4 punten, en niet 3 of 5?
Ja tegenwoordig met digitale camera's volgens mij ook hoe de "lichtgevoelige pixels" zijn georienteerd.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 08:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een vierpuntige ster op TV wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een raster dat of voor de lamp zit of ergens in de camera zelf aanwezig is. Meest waarschijnlijke is het eerste geval, waarbij een rooster voor de lamp zorgt voor lichtbreking in horizontale en verticale richting.
ik dacht meer dat het licht aan de breking van licht door glas. daarom zie je het ook bij ruiten ed.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 13:36 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Ja tegenwoordig met digitale camera's volgens mij ook hoe de "lichtgevoelige pixels" zijn georienteerd.
Staan ze in een vierkant dan zie je een ster met 4 punten. Staan te hexagonaal dan zie je 6 punten.
Maar of dit echt zo is weet ik niet. Het verklaart nog niet waarom je sterren ziet als je naar een autolamp kijkt.
Een interessante zijsprong: als je hoornvlies misvormd is, dan zie je meer dan 4 punten. Dit fenomeen treedt de laatste jaren steeds meer op bij mensen die een Lasik behandeling hebben ondergaan. Lagere orden (defocus, cylinder) worden netjes gecompenseerd met deze methode, zodat je geen bril meer nodig hebt, maar je krijgt er gratis en voor niets hogere orden voor terug. Overdag heb je daar geen last van, omdat je pupil erg klein is, en deze abberatie's geen rol spelen. Maar 's nachts zie je plotseling meerpuntige lichtbronnen, of meerdere lichtbronnen terwijl er maar eentje is.quote:
Dat zou me verbazen. Glas mist de eigenschappen om een vierpuntige ster te creeeren. Als er veel kleine deeltjes in het glas zaten, die het licht konden breken, dan zou het misschien kunnen.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 14:27 schreef Bensel het volgende:
[..]
ik dacht meer dat het licht aan de breking van licht door glas. daarom zie je het ook bij ruiten ed.
Nou daar zit je dan ook maar mooi mee opgescheept. Ik zou me volgens mij helemaal kapot ergeren als ik savonds in de auto zou rijden en overal rare lichten zou zien!quote:Op dinsdag 22 mei 2007 16:48 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een interessante zijsprong: als je hoornvlies misvormd is, dan zie je meer dan 4 punten. Dit fenomeen treedt de laatste jaren steeds meer op bij mensen die een Lasik behandeling hebben ondergaan. Lagere orden (defocus, cylinder) worden netjes gecompenseerd met deze methode, zodat je geen bril meer nodig hebt, maar je krijgt er gratis en voor niets hogere orden voor terug. Overdag heb je daar geen last van, omdat je pupil erg klein is, en deze abberatie's geen rol spelen. Maar 's nachts zie je plotseling meerpuntige lichtbronnen, of meerdere lichtbronnen terwijl er maar eentje is.
Het is niet voor niks dat ze bij pilotenopleidingen helemaal niet zo blij zijn met die ooglaseringen. Ze hebben liever -5 met bril dan iemand die -5 had en de ogen gelaserd heeft.quote:Op dinsdag 22 mei 2007 18:16 schreef nein het volgende:
[..]
Nou daar zit je dan ook maar mooi mee opgescheept. Ik zou me volgens mij helemaal kapot ergeren als ik savonds in de auto zou rijden en overal rare lichten zou zien!
Nee, zoiets valt ook niet echt 100% te bewijzen.quote:Op donderdag 10 mei 2007 21:52 schreef ImmovableMind het volgende:
Ik scheur even heel kort door de bocht:
Is de big bang theorie bewezen of niet?
Even een toevoeging voor de mensen die het niet weten.quote:
Maar hoe zit het dan met de 4 punten bij een andere lamp, zoals die van een auto of op een foto?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 08:03 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een vierpuntige ster op TV wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een raster dat of voor de lamp zit of ergens in de camera zelf aanwezig is. Meest waarschijnlijke is het eerste geval, waarbij een rooster voor de lamp zorgt voor lichtbreking in horizontale en verticale richting.
Dan zit de oorzaak dus niet in het glas of zo, maar in je ogen zelf. wat is dan de verklaring?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 16:48 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een interessante zijsprong: als je hoornvlies misvormd is, dan zie je meer dan 4 punten. Dit fenomeen treedt de laatste jaren steeds meer op bij mensen die een Lasik behandeling hebben ondergaan. Lagere orden (defocus, cylinder) worden netjes gecompenseerd met deze methode, zodat je geen bril meer nodig hebt, maar je krijgt er gratis en voor niets hogere orden voor terug. Overdag heb je daar geen last van, omdat je pupil erg klein is, en deze abberatie's geen rol spelen. Maar 's nachts zie je plotseling meerpuntige lichtbronnen, of meerdere lichtbronnen terwijl er maar eentje is.
Even heel off off off offtopic, maar bij de pilotenopleidingen (tenminste, van het leger) mag je toch helemáál geen afwijking aan je ogen hebben?quote:Op dinsdag 22 mei 2007 19:23 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Het is niet voor niks dat ze bij pilotenopleidingen helemaal niet zo blij zijn met die ooglaseringen. Ze hebben liever -5 met bril dan iemand die -5 had en de ogen gelaserd heeft.
Is al lang niet mere het geval:quote:Op woensdag 23 mei 2007 13:38 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Even heel off off off offtopic, maar bij de pilotenopleidingen (tenminste, van het leger) mag je toch helemáál geen afwijking aan je ogen hebben?
Luchtmachtquote:Een geringe oogafwijking hoeft geen beletsel te zijn om te solliciteren naar de functie van vlieger.
De grens ligt bij een ongecorrigeerde visus van 0.4 (of 40%) geldend voor ieder oog afzonderlijk, maar je moet gecorrigeerd (dus met refractie (bril of lenzen)) 1.0 halen!
Dit klinkt voor een leek erg ingewikkeld maar een opticien of oogarts begrijpt het en kan het voor je nameten. Je laat dan meten wat je met elk oog nog kunt zien zonder bril of lenzen en of je met bril tot minimaal 100% gecorrigeerd kunt worden.
Het zou me niet verbazen als dat laseren binnenkort helemaal verdwijnt.quote:Op woensdag 23 mei 2007 14:42 schreef Mister1977 het volgende:
Luchtmacht weet ik niet maar voor verkeersvlieger is de grens volgens mij verhoogd van -3 naar -5 (ongecorrigeerd). Die verhoging is er gekomen juist om het laseren tegen te gaan dacht ik.
Ligt aan het gewicht van je A4, weet niet of dat ook standaard is... Zie wel vrij veel 80gr/m2. Tot 20gr moet er 1 postzegel op van 44ct, dus 1/4m2 is de limiet.quote:Op woensdag 20 juni 2007 14:44 schreef Roolio het volgende:
Vanaf hoeveel normale A4tjes in een normale vensterenveloppe moet er een extra postzegel op je brief?
quote:Op woensdag 20 juni 2007 14:44 schreef Roolio het volgende:
Vanaf hoeveel normale A4tjes in een normale vensterenveloppe moet er een extra postzegel op je brief?
2-ethylbutaanzuur (http://lb.chemie.uni-hamburg.de/static/data/89_mr8zzvec.html 4de van onder)quote:Op zondag 24 juni 2007 13:26 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Hoe heet dit molecuul?
[afbeelding]
Morgen proefwerk scheikunde, koolstofchemie...
quote:Op maandag 25 juni 2007 18:56 schreef Floripas het volgende:
Een zeer goede vriend van me is 34, en hij werkt aan de universiteit als linguist. Hij is goed in zijn werk, hij heeft een vast contract, maar toch is hij niet echt gelukkig, meldde hij me laatst. Hij zit er aan te denken om zijn carriere om te gooien en zijn kinderdroom na te jagen: paleontologisch tekenaar worden. Hij heeft inderdaad veel grafisch talent, en hij weet zeer veel van de geschiedenis van evolutie, de ontwikkeling van diersoorten, en de geschiedenis van de paleontologische wetenschap. Hij zou het financieel kunnen redden omdat zijn vriendin hem zou kunnen onderhouden - geen vetpot, maar ja.
Dan is er nog een ander probleem: hij heeft geen eindexamen gedaan in betavakken, en dat was ook zeker nooit zijn sterkste kant, op biologie na.
Hij zou liever geen grafische opleiding doen, maar een wetenschappelijke opleiding. Ze zijn bereid te verhuizen naar het buitenland, als het moet.
Zijn er hier specialisten die de volgende vragen kunnen beantwoorden?
1. Hoe wordt je paleontologisch tekenaar? Wat moet je studeren?
2. Is er vraag naar paleontologisch tekenaars, voor illustraties in boeken en tijdschriften, op tentoonstellingen en voor televisieprogramma's?
3. Is talent en voorliefde genoeg?
4. Is hij te oud?
5. Is zijn zwakte in harde betavakken een groot bezwaar voor zijn vooropleiding?
Hij heeft dit soort zaken aan mij gevraagd, en ik dacht dat een snelle internetzoekopdracht wel tot resultaten zou leiden - maar nee. Iemand?
Misschien moet je deze ff mailen: http://www.olduvaigeorge.com/quote:Op maandag 25 juni 2007 19:20 schreef Floripas het volgende:
Hm, wellicht kan ik deze vraag ook wel hier stellen:
[..]
quote:Waarom komt koolzuur in (bijvoorbeeld) frisdranken en bier geleidelijk vrij?
Als totale leek op natuur- en scheikundegebied komt dit wat onlogisch op me over. Zou alles niet ineens vrij moeten komen zodra een blikje of flesje wordt geopend? Het antwoord luidt overduidelijk ontkennend, eenvoudige waarneming leert dit. Maar waarom niet?! Het is me een raadsel! Help me dit mysterie te ontrafelen!
Kijk hier eens. Het gaat om evenwichten die door het openen van een fles verstoord worden en dan pas beginnen te verschuiven.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:23 schreef 360sjors het volgende:
Ik heb de vraag al elders op het forum gesteld, maar nu kwam ik dit topic tegen! Copy/paste:
[..]
Wat toevallig zit ik net de kijk te lezen word de zelfde vraag gesteld.quote:Op zondag 24 juni 2007 15:53 schreef Iblis het volgende:
Het lijkt me moeilijk te zeggen, ik zie hier een uitleg.
Maar, een camera ziet scherp over een heel groot gedeelte. Je oog niet, dat ziet maar een heel klein gedeelte van het gezichtsveld haarscherp, je oog beweegt automatisch een beetje waardoor je hersenen je het gevoel geven dat je meer ziet, maar in de perifere gebieden is het zicht heel grof en niet-gedetailleerd.
Maar, het aantal megapixels impliceert in feite wat voor detail je op de foto kunt herkennen als je een object van een bepaalde afstand bekijkt. Dat zou je voor het oog wel kunnen bepalen.
Het smelten van drijvend ijs heeft geen effect op de zeespiegel (Archimedes). Dus alleen het smelten van ijs op de bovenste delen van Groenland, Canada en Rusland zal invloed hebben op de zeespiegel (voor wat betreft de Noordpool, op de Zuidpool geldt dit ook natuurlijk). Overigens geloof ik dat bij een temperatuurstijging niet het smelten van ijs de grootste stijging in de zeespiegel veroorzaakt maar het uitzetten van het oceaanwater.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 11:32 schreef VonHinten het volgende:
Vraag: Door opwarming van de aarde smelt de noordpool (schijnt). Waarom stijgt het waterniveau dan? Water zet toch juist uit als het bevroren is? Dus als het smelt wordt het volume van water minder.. En aangezien het grootste deel van het ijs onder water zit, zou het waterniveau toch moeten dalen?
Wat zie ik niet goed?
Twee zaken lijken me een rol te spelen: viscositeit en dichtheid. Bedoel je overigens het snelste massa- of volumedebiet?quote:Op woensdag 18 juli 2007 01:25 schreef NiekL het volgende:
Daar straks kwam er weer een klein vraagje tot me..
Stroomt warm water sneller dan koud water?
Als we ervan uit gaan dat het water onder precies dezelfde helling stroomt onder dezelfde weersomstandigheden, e.d
Ik wilde het zelf even uitproberen maar ik was te lui
Ondermeer omdat het water rond het ijs warmer wordt .quote:Op vrijdag 20 juli 2007 11:48 schreef teamlead het volgende:
nu we het toch over de opwarming van de aarde hebbn:
Het poolijs schijnt te smelten. Toch is de temperatuur nog ruim beneden het vriespunt... Waarom smelt dat ijs dan
maar dat water koelt dan weer af, waardoor het weer gaat bevriezen tochquote:Op vrijdag 20 juli 2007 11:51 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Ondermeer omdat het water rond het ijs warmer wordt .
Dat is onderdeel van de thermohaline ciculatie (engels). Bij de polen wordt het water door de wind gekoeld, waardoor er water verdampt en plaatselijk het water zouter wordt dan de omgeving. Zout water is zwaarder dan minder zout water en derhalve zal die hoeveelheid zouter water die ontstaan is naar de bodem zinken. Dat wordt weer aangevuld met water uit het zuiden, wat weer warmer is.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 11:53 schreef teamlead het volgende:
[..]
maar dat water koelt dan weer af, waardoor het weer gaat bevriezen toch
ik zie vast een of andere open deur over het hoofd, maar heb geen idee welke
je ontkent de global warming zeker he!?quote:Op vrijdag 20 juli 2007 11:48 schreef teamlead het volgende:
nu we het toch over de opwarming van de aarde hebbn:
Het poolijs schijnt te smelten. Toch is de temperatuur nog ruim beneden het vriespunt... Waarom smelt dat ijs dan
Dus even kort door de bocht is het gele gedeelte vergaste kaars, wat verbrand wordt en door de roetdeeltjes in het "kaarsgas" (als gevolg van die verbranding) zie ik de kleur geel? (net zoals natrium dat doet en chloor groen geeft(dacht ik))quote:Op donderdag 26 juli 2007 16:54 schreef Iblis het volgende:
De chemische reactie, namelijk de verbranding (oxidatie) van de brandstof (waar de kaars van gemaakt is), zorgt voor het licht en de warmte. Het blauwe is het gevolg van waterstof die oxideert tot waterdamp. Het oranje gedeelte is waar roet-deeltjes zitten. De scheiding hiervan is deels onder invloed van de zwaartekracht, vandaar ook de vlamvorm (denk ik). In de ruimte brandt een vlam namelijk gelijker, en is dan ook moeilijker te zien.
http://electronics.howstuffworks.com/question641.htmquote:Op vrijdag 27 juli 2007 04:50 schreef Darkhelmet76 het volgende:
ok... nieuwe vraag:
waarom zit de 1 op een telefoon linksboven en op een rekenmachine/keypad linksonder???
Grappig. Nooit aan gedachtquote:Op vrijdag 3 augustus 2007 17:47 schreef koffiegast het volgende:
hij was alweer vna de lijst verdwenen, maja mijn vraag enigszins in de trand van wetenschappelijk:
Je hebt mensen die blind of doof zijn. Een woord dat uitlegt dat desbetreffende persoon iets niet kan. Verder hebben we nog verlamd of gevoelloos, maar hoe heet nou iemand die niet kan ruiken? Weliswaar niet zo dramatisch als doof of blind zijn, maar ik neem aan dat hier toch wel een woord voor is? En dan bedoel ik niet "(permanent) verkouden"
Door de middelpuntzoekende kracht is er meer koffie in aanraking met de wand van het kopje.quote:Op zondag 5 augustus 2007 13:24 schreef Sandyman het volgende:
Je roert met een lepeltje in een kopje koffie. Als je dan op het moment dat de koffie ronddraait met het lepetje op de bodem tikt, verandert de toonhoogte van het geluid gedurende het tot stilstand komen van de koffie, weet iemand hoe dat kan?
Dit gebeurt ook als je koffie gewoon "stilstaat" [dus als je er niet in geroerd hebt], dus ik denk niet dat dat van invloed is....quote:Op zondag 5 augustus 2007 13:24 schreef Sandyman het volgende:
Je roert met een lepeltje in een kopje koffie. Als je dan op het moment dat de koffie ronddraait met het lepetje op de bodem tikt, verandert de toonhoogte van het geluid gedurende het tot stilstand komen van de koffie, weet iemand hoe dat kan?
quote:Op woensdag 9 augustus 2006 15:34 schreef helldeskr het volgende:
Nog een leuke erbij..
Waarom bevriest heet water sneller dan koud water ?
quote:Op woensdag 9 augustus 2006 15:45
[..]
Omdat er fouten gemaakt worden, waardoor er niet eerlijk vergeleken wordt. Da's iig het geval bij de meeste 'verklaringen' voor dat fenomeen.
quote:Op woensdag 9 augustus 2006 16:32 schreef helldeskr het volgende:
[..]
Ik heb zelf wel een tests gedaan met ijsblokjes ..
Een tree met koud en een tree met heet water.
Volgens mijn tests was t hete water sneller bevroren..als in er zat eerder een laagje ijs in t vormpje.
Nu heb ik veel mogelijke theorieen gelezen..van snelle afkoeling door verdamping tot snel entropisch verval..alles spreekt elkaar een beetje tegen.
Wat ik wel weet dat als je heet water over je stoepje gooit als het vriest buiten je dan een betere glijbaan krijgt dan wanneer je dit met koud water doet ...
Theorieen iemand ?
quote:Op woensdag 9 augustus 2006 16:51 schreef nodisch18 het volgende:
komt door de verdamping van het water, hierdoor wordt veel energie ontnomen aan het restant van het water waardoor dit sneller bevriest. Maar Het belangrijkste is dat door de verdamping van het hete water uiteindelijk minder water hoeft af te koelen, en dus sneller bevriest...
quote:Op donderdag 10 augustus 2006 12:11 schreef Luukzor het volgende:
[..]
De meest logische verklaring is dat de kou sneller wordt verspreid in heet water omdat de watermoleculen minder statisch zijn in combinatie met damp die bevriest en weer neerdaalt.
quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 15:43 schreef Jordy-B het volgende:
Het komt vooral door fouten... twee belangrijke fouten zijn verdamping en het verschil in dichtheid.
Verdamping is een belangrijke, want daardoor hoeft er minder water te bevriezen.
Verschil in dichtheid is een belangrijke, want warm water heeft een lagere dichtheid dan koud water. Als je van beiden een gelijk volume neemt (bij vloeistoffen wel de meest gebruikelijke manier), heb je een lager gewicht aan warm water dan aan koud water... er hoeft dan dus ook minder water te bevriezen.
Convectie is de enige fatsoenlijke reden, imo. Als je een bak warm water in de vriezer zet, koelt vooral het oppervlak snel af. Als het afkoelt, krijgt het een hogere dichtheid dan het warme water en begint te zinken. Als het zinkt, komt er 'nieuw' warm water bij het oppervlak wat vervolgens weer afkoelt en zinkt. Er ontstaat dus beweging in het water en dit noem je convectie. Doordat het verschil in temperatuur tussen de lucht in de vriezer en het water, bij warm water groter is, heb je meer convectie en koelt het makkelijker af.
Volgens mij wordt dit alles erg simpel verklaard door "Newtons Law of Cooling" welke het volgende voorschrijft:quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 23:46 schreef ThinkTank het volgende:
[..]
De enkele percenten verschil in hoeveelheid lijken me niet doorslaggevend.
Een beker water in de vriezer zal tamelijk snel ijsvorming vertonen, maar het duurt uren voor al het water bevroren is. De snelheid (of het verschil in snelheid) waarmee het water afkoelt tot 0° is dus van ondergeschikt belang. Ijs geen goede warmtegeleider, het laatste restje vloeibaar water zal zich dus bevinden op de plaats die het verst verwijdert is van alle oppervlakken. Als je twee (rechte) bekers met water hebt, en het waterpeil ligt significant hoger dan de diameter van de bekers, dan zal een klein verschil in het waterpeil geen rol spelen omdat het laatste nog vloeibare water z'n warmte voornamelijk langs de omtrek van de beker zal afgeven. Om die redenen vermoed ik dat de opgeloste gassen (die voor extra isolatie in het ijs zorgen) de hoofdoorzaak zijn.
Over ijs gesproken: men zegt dat als je bij extreme koude een glas heet water in de lucht gooit dat het water zal bevroren zijn voor het de grond raakt, terwijl dit met koud water niet gebeurt. De enige reden die ik hiervoor kan bedenken is dat het hete water zich in fijnere druppels verdeelt. Iemand die dit kan bevestigen?
We zouden het ook nog kunnen hebben over de draad met een gewicht aan die door middel van de druk door een blok ijs zou smelten; naar het schijnt houdt die verklaring wetenschappelijk geen steek.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |