abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 juli 2006 @ 23:27:31 #1
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39772192
Even door de recente lijst heen, het gaat me niet om de fotos zelf, dat men graag fotos laat zien is wel een top idee maar hier heb je ook weinig aan natuurlijk als beginnend fotograaf, kan het anders?

[showcase] Zwitserland
2 posts

(showcase) eerste probeersels
6 posts

(showcase) Nog meer probeersels.
0 posts

[showcase] Mini
4 posts

[Showcase]Dagje de natuur in
8 posts

[Showcase] Lichtfabriek, Haarlem
11 posts

[showcase] eerste bezoek Beekse Bergen met m'n 350D
4 posts

[Showcase]Tour de France in Valkenburg
0 posts

[Showcase] De Tour in de Benelux, de renners
4 posts

[showcase] waterpret
11 posts

etc.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_39772284
Wat vind je er zelf van Wat zou je willen zien Wat wil je met dit topic bereiken
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  woensdag 12 juli 2006 @ 23:32:45 #3
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_39772375
hmmm veel mensen posten wel foto's maar zetten er niet bij wat het idee was,
dus commentaar geven word dan al wat lastig. (standaard commentaar van scherp/onscherp
scheef/ recht
mooie kleuren/ vale kleuren.
dat gaat wel maar verder. wil je weten waar je naar kijkt en wat de bedoeling was van de shoot.
dan kun je commentaar geven voor waar ze in het vervolg op kunnen letten.

wat anders zou kunnen is een showcase openen per user. en niet per showcase.

zo krijg je minder showcases en staan de verschillende soorten foto's van de fotograaf ook redelijk bij elkaar.
mocht je een speciale serie maken dan kun je altijd een mod aanspreken om te vragen of hij de TT aan past naar het onderwerp wat op dat moment intressant is.

just my 5 cents
  woensdag 12 juli 2006 @ 23:39:09 #4
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39772555
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 23:30 schreef PdeHoog het volgende:
Wat vind je er zelf van Wat zou je willen zien Wat wil je met dit topic bereiken
ik vond het niet echt uitnodigend en in het nieuwe beleid van het subforum pasen dat beginnende fotografen hier van kunnen leren, als er al commentaar gegeven wordt op de desbetreffende serie is het het standard gereutel wat je kan ondervangen met een gestandadiseerde post bijvoorbeeld.

Het is een tijdje geleden ingevoerd, wil hier gewoon evalueren hoor, mag wel toch, toch?

Ik voer hier geen beleid, veranderingen zijn natuurlijk altijd welkom, dus ik dacht hey, laat ik eens een topic openen waar in gediscusieerd wordt, iets wat door het woud van showcases zonder echt actieve inbreng en het onvermijdelijke wegzakken van de cases in vergetelheid, de showcase eigenaar gefrustreerd en onbegrepen achterlatend

en jij ?
pi_39772738
Allereerst wil ik niets met dit topic bereiken Jij hebt het geopend. Ik vind alleen de OP bijzonder brak Je bedoeling komt er niet echt uit zeg maar

Daarnaast zou je het goede voorbeeld wat betreft commentaar leveren eens kunnen geven door zelf wat van die series te becommentarieren. Ik mis jouw "niet-standaard-gereutelde" posts eigenlijk wel

Verder zou ik zeggen....lekker laten gaan De ene serie levert meer en beter commentaar op dan een ander. Dat gebeurt nou eenmaal. Internet en zo. Tenzij je natuurlijk zelf betere ideeen hebt Ik kan me voorstellen dat je die dan hier vermeld zodat RonaldV en Shark daarmee aan de slag kunnen om FOT te verbeteren en zo
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_39772879
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 23:39 schreef Re het volgende:

[..]

ik vond het niet echt uitnodigend en in het nieuwe beleid van het subforum pasen dat beginnende fotografen hier van kunnen leren, als er al commentaar gegeven wordt op de desbetreffende serie is het het standard gereutel wat je kan ondervangen met een gestandadiseerde post bijvoorbeeld.

Het is een tijdje geleden ingevoerd, wil hier gewoon evalueren hoor, mag wel toch, toch?

Ik voer hier geen beleid, veranderingen zijn natuurlijk altijd welkom, dus ik dacht hey, laat ik eens een topic openen waar in gediscusieerd wordt, iets wat door het woud van showcases zonder echt actieve inbreng en het onvermijdelijke wegzakken van de cases in vergetelheid, de showcase eigenaar gefrustreerd en onbegrepen achterlatend

en jij ?
Het probleem is denk ik dat het moeilijk is om als amateurfotografen te zeggen wat er wel /niet leuk is aan een foto er voor te zorgen dat iemand beter gaat fotograferen. (en wat is beter)

Persoonlijk vind ik dat als er iemand commentaar geeft zowel posi als negatief dat daar pea en VV de helden in zijn. En om het feit dat ze in het commentaar ook vragen stellen (wat dus meer uitnodigd om als TS te reageren)
Thank Drunk I'm a Goddess!
  woensdag 12 juli 2006 @ 23:48:41 #7
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39772886
genoeg ideetjes hoor,

15 showcases over dezelfde dierentuin bijvoorbeeld kan best centraal, of iemand die een tutorial schrijft over bepaald soort showcases (portretten, dieren, architectuur), daar kan een beginnend fotograaf iets mee. Ik zal me eens in de showcases gaan wagen, maar telkens hetzelfde riedeltje opdreunen gaat ook vervelen...
pi_39772958
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 23:48 schreef Re het volgende:
Ik zal me eens in de showcases gaan wagen, maar telkens hetzelfde riedeltje opdreunen gaat ook vervelen...
Dan doe je dus precies hetzelfde als waar je zo druk tegen loopt te ageren Dus....wat is je punt nu
  woensdag 12 juli 2006 @ 23:51:11 #9
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_39772983
tutorials schrijven over hoe welke foto te maken is wel wat voor een centraal topic.

vraag me alleen af of er iemand zin heeft om een stuk of 10 tutorials te schrijven voor de beginnende fotograaf.
  woensdag 12 juli 2006 @ 23:52:06 #10
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_39773012
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 23:50 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Dan doe je dus precies hetzelfde als waar je zo druk tegen loopt te ageren Dus....wat is je punt nu
dat het beter moet kunnen. (gokje)
pi_39773070
Oh en om dan nog ff on-topic te gaan.....ik vind het feit dat users showcases openen top Hoe meer, hoe beter.

Die centrale topics zijn leuk, maar daar wordt net zoveel in gereageerd als in showcases. Het enige wat ik wel eens afgeschaft zou willen zien zijn die centrale dump-hier-maar-al-je-foto's- topics. Ik prefereer de centrale verzameltopics per onderwerp. Die andere topics zijn gewoon grote verzamelbakken waar je door de bomen het bos niet meer ziet.
pi_39773102
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 23:48 schreef Re het volgende:
genoeg ideetjes hoor,

15 showcases over dezelfde dierentuin bijvoorbeeld kan best centraal, of iemand die een tutorial schrijft over bepaald soort showcases (portretten, dieren, architectuur), daar kan een beginnend fotograaf iets mee. Ik zal me eens in de showcases gaan wagen, maar telkens hetzelfde riedeltje opdreunen gaat ook vervelen...
Re probeer het eens een keer door de ogen van een ander te zien en niet door je eigen ogen...
je hoeft niet een quote klaar te hebben staan voor een zoveelste showcase....
pi_39773146
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 23:52 schreef PKfotografie het volgende:

[..]

dat het beter moet kunnen. (gokje)
Uiteraard kan het beter, maar er was eens een slogan "een betere wereld begint bij jezelf" volgens mij Niet reageren in showcases en vervolgens melden dat er te weinig / te standaard commentaar wordt geleverd komt niet helemaal met elkaar overeen he
  donderdag 13 juli 2006 @ 00:03:55 #14
68154 blackbully
olie doet wonderen op vuur
pi_39773443
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 23:27 schreef Re het volgende:
Even door de recente lijst heen, het gaat me niet om de fotos zelf, dat men graag fotos laat zien is wel een top idee maar hier heb je ook weinig aan natuurlijk als beginnend fotograaf, kan het anders?

............................
vast wel. maar dan moeten de foto's wel zo zijn geplaatst dat daar serieeus commentaar op gegeven kan worden.

probeersel showcases kunnen we het beste schrappen. (gooi maar in de SC niemand die op meer dan 1 foto commentaar gaat geven. als ze in een showcase staan)

veel showcases ogen als een toevallige groep foto's die een klein raakvlak hebben. maar wat het idee er achter is is niet duidelijk. dus dan kun je inhoudelijk niet echt denderend reageren op de foto.

ik denk dat het probleem niet licht in de foto's maar in het inleidende verhaal.

wanneer iemand aan geeft wat hij probeerde, dan kun je vertellen of dat wel of niet is gelukt of hoe dat beter tot zijn recht komt.

voorbeeld: een foto met een persoon er op. is de persoon bijzaak? of is de persoon het onderwerp?
als in een serie een bepaald persoon niet of nouwelijks voor komt is het bijzaak. (naar mijn idee)
maar als het opeens een portret is is het weer een ander verhaal. (veel series hebben geen goede lijn en zijn daardoor moeilijk te beoordelen. (behalve per foto aanzich)
[quote]Op donderdag 13 juli 2006 23:00 schreef freud het volgende:
Mijn stem voor FA heb je! Beetje rellen is goed. Viva la revolucion!
[/quote]
  donderdag 13 juli 2006 @ 00:05:38 #15
68154 blackbully
pi_39773490
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 23:55 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Uiteraard kan het beter, maar er was eens een slogan "een betere wereld begint bij jezelf" volgens mij Niet reageren in showcases en vervolgens melden dat er te weinig / te standaard commentaar wordt geleverd komt niet helemaal met elkaar overeen he
tegen de 1 vertellen dat hij maar moet reageren maar het zelf ook niet tot nouwelijks doen is ook geen goedvoorbeeld.

(ps. ga mij niet zoeken ik heb ook niet vaak gereageerd, is zonde van je tijd)
[/quote]
pi_39773632
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:05 schreef blackbully het volgende:
tegen de 1 vertellen dat hij maar moet reageren maar het zelf ook niet tot nouwelijks doen is ook geen goedvoorbeeld.
Mwah...ben ik niet met je eens Maar je hoort mij ook niet melden dat er te weinig gereageerd wordt hier

Ik reageer op het moment dat ik denk dat iemand fijn bezig is
pi_39773649
jongens Re (Llert) is offline en nee dit gaan we sharkie nu nog niet aan doen
pi_39773703
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:10 schreef prupke het volgende:
jongens Re (Llert) is offline en nee dit gaan we sharkie nu nog niet aan doen
Wij discussieren hier gewoon hoor
pi_39773776
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:12 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Wij discussieren hier gewoon hoor
Oh discussier er maar een eind op los hoor
komt toch nergens op uit...

reden : iedereen op dit subfotum is zo vol van zichzelf en alles moet op hun manier.
pi_39773815
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:15 schreef prupke het volgende:

[..]

Oh discussier er maar een eind op los hoor
komt toch nergens op uit...

reden : iedereen op dit subfotum is zo vol van zichzelf en alles moet op hun manier.
Ik ben fysiek gezien ook vol van mezelf Het zou fout zijn als ik vol was van een ander, tenzij na een bloedtransfusie of zo
  donderdag 13 juli 2006 @ 00:18:43 #21
68154 blackbully
pi_39773887
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:16 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ik ben fysiek gezien ook vol van mezelf Het zou fout zijn als ik vol was van een ander, tenzij na een bloedtransfusie of zo
goed, ik heb nu een smerig plaatje in mijn hoofd, en dat was echt niet omdat ik daar om gevraagd had.
[/quote]
pi_39773920
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:18 schreef blackbully het volgende:

[..]

goed, ik heb nu een smerig plaatje in mijn hoofd, en dat was echt niet omdat ik daar om gevraagd had.
Dirty mind

Dit topic gaat niet de goeie kant op
pi_39773986
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:16 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

fysiek maybe...
maar niet qua karakter (en dan wil ik niet zeggen dat je iemand zijn of haar karakter kan bepalen via typwerk op een openbaar forum)

het blijft altijd gemekker geduw en getrek.

Wie bepaalt er of een foto goed is? of slecht ? of verkeerd bewerkt?

Zelfs een fotograaf die dus prof fotos maakt van complete families duwt je zijn smaak door de strot . Er worden 10 fotos gemaakt en niet meer. Jij kan kiezen tussen 5 foto's die gemaakt zijn en dan nog als je er geen ruk aan vind ..heb je pech ...betalen doe je toch wel

waar het op neer komt : SMAAK!

en over smaak valt te twisten ja idd.
pi_39774048
Uhmmm...prup....deze discussie gaat daar toch niet over Dit gaat over showcases en het gebrek aan (zinvolle) reacties daarop

Op basis van jouw redenatie kunnen we elke discussie wel neerknuppelen en daar schieten we ook niets mee op Misschien komt er wel iets zinnigs uit waarmee Ronald en Shark wat nuttigs kunnen doen
pi_39774103
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:23 schreef PdeHoog het volgende:
Uhmmm...prup....deze discussie gaat daar toch niet over Dit gaat over showcases en het gebrek aan (zinvolle) reacties daarop

Op basis van jouw redenatie kunnen we elke discussie wel neerknuppelen en daar schieten we ook niets mee op Misschien komt er wel iets zinnigs uit waarmee Ronald en Shark wat nuttigs kunnen doen
ja gebrek aan reacties komt voort uit dit bovenstaande

je reageerd negatief..en mensen die het wel een positieve fot vinden branden je half af.
en andersom ook
maw je durft onderhand niet meer te reageren.....
  donderdag 13 juli 2006 @ 00:27:38 #26
68154 blackbully
pi_39774167
ik ga voor een verplichte omschrijving van elke foto,

zo komen er alleen foto's in de showcase waar over na gedacht is.

scheeld misschien een hoop bagger, en is het daardoor makkelijker om commentaar te geven.

misschien ook wat meer centrale foto topics aanmaken voor testcases
[/quote]
pi_39774236
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:25 schreef prupke het volgende:

[..]

ja gebrek aan reacties komt voort uit dit bovenstaande

je reageerd negatief..en mensen die het wel een positieve fot vinden branden je half af.
en andersom ook
maw je durft onderhand niet meer te reageren.....
Nou...da's wel lichtelijk overdreven hoor Niet iedereen hoeft een foto mooi te vinden, maar ik zie niet zo snel gebeuren dat iemand met een andere mening genadeloos wordt afgebrand Ook het commentaar op een foto is meestal niet genadeloos volgens mij uitzonderingen daargelaten
  donderdag 13 juli 2006 @ 00:34:55 #28
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_39774382
[Duit in zakje]
Misschien was het TS ontgaan dat de bewoners van dit forum de laatste paar dagen nogal druk waren met het uitvinden wie er nou eigenlijk in de crew zouden gaan komen? En inderdaad: zoals PdH al stelt: ook TS "bezondigde" zichzelf aan niet (inhoudelijk) reageren.

Toch zie ik geen enkele reden om te stoppen met de showcases zoals dat nu gaat. Ook een klein beetje feedback is feedback. Aan de poster van de foto's om er iets mee te doen, of laten. Ik zie liever 10 van deze showcases per dag met weinig reacties, dan helemaal geen showcases. Wat dat betreft is het doel bereikt.

Het grappige is dat er inderdaad veel "standaard" antwoorden komen. Blijkbaar zijn de "fouten" dus ook standaard. Is dat erg? Nee natuurlijk niet. Over een jaar kom je dit soort dingen nog steeds tegen, bij weer andere posters. Iedereen gaat in zijn of haar eigen tempo door het leerproces, en daarbij kom je dan dezelfde dingen tegen. En een beginner heeft echt niet meer dan 50 posts per topic nodig om hem of haar erop te wijzen wat verbeterd zou kunnen worden. In tegendeel zou ik denken, het zou ze misschien eerder afschrikken. Wat IMHO wel zou kunnen is er meer op wijzen waar het WEL goed ging met de fotos.
[/Duit in zakje]
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 13 juli 2006 @ 00:37:38 #29
68154 blackbully
pi_39774482
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:34 schreef RonaldV het volgende:
[Duit in zakje]
Misschien was het TS ontgaan dat de bewoners van dit forum de laatste paar dagen nogal druk waren met het uitvinden wie er nou eigenlijk in de crew zouden gaan komen? En inderdaad: zoals PdH al stelt: ook TS "bezondigde" zichzelf aan niet (inhoudelijk) reageren.

Toch zie ik geen enkele reden om te stoppen met de showcases zoals dat nu gaat. Ook een klein beetje feedback is feedback. Aan de poster van de foto's om er iets mee te doen, of laten. Ik zie liever 10 van deze showcases per dag met weinig reacties, dan helemaal geen showcases. Wat dat betreft is het doel bereikt.

Het grappige is dat er inderdaad veel "standaard" antwoorden komen. Blijkbaar zijn de "fouten" dus ook standaard. Is dat erg? Nee natuurlijk niet. Over een jaar kom je dit soort dingen nog steeds tegen, bij weer andere posters. Iedereen gaat in zijn of haar eigen tempo door het leerproces, en daarbij kom je dan dezelfde dingen tegen. En een beginner heeft echt niet meer dan 50 posts per topic nodig om hem of haar erop te wijzen wat verbeterd zou kunnen worden. In tegendeel zou ik denken, het zou ze misschien eerder afschrikken. Wat IMHO wel zou kunnen is er meer op wijzen waar het WEL goed ging met de fotos.
[/Duit in zakje]
maar is het dan wel zinvol om een showcase te openen als er maar max 10 replays komen in een topic?

is het dan niet handiger om wat dingen centraal te maken?
[/quote]
pi_39774495
quote:
[Duit in zakje]
En een beginner heeft echt niet meer dan 50 posts per topic nodig om hem of haar erop te wijzen wat verbeterd zou kunnen worden. In tegendeel zou ik denken, het zou ze misschien eerder afschrikken. Wat IMHO wel zou kunnen is er meer op wijzen waar het WEL goed ging met de fotos.
[/Duit in zakje]
Grappig dat je dit zo brengt Zodra ik het gevoel heb dat ik dezelfde commentaren ga ophoesten bij foto's dan mijn voorgangers hebben gedaan (en dat is best vaak), reageer ik niet eens meer
pi_39774519
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:37 schreef blackbully het volgende:

[..]

maar is het dan wel zinvol om een showcase te openen als er maar max 10 replays komen in een topic?

Waarom zou je geen showcase mogen aanmaken Centrale topics worden net zo hard genegeerd als showcases. Misschien zelfs nog wel erger

edit: sterker nog ..... ik denk juist dat het zelfs goed is voor een forum als FOT om veel van dit soort showcases te hebben Veel showcases = veel foto's (al dan niet mooi te noemen) en daar draait het hier toch om volgens mij.
  donderdag 13 juli 2006 @ 00:40:05 #32
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_39774555
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:37 schreef blackbully het volgende:

[..]

Waarom? Mogen users geen eigen topic starten? Ik ben al blij dat ze eindelijk over hun schroom om te posten heen stappen, en ook nog eens (meestal althans) resizen naar 550 pixels. Ik heb absoluut geen zin om nog meer (procedurele) drempels neer te gooien.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 13 juli 2006 @ 00:40:43 #33
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_39774568
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:38 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Grappig dat je dit zo brengt Zodra ik het gevoel heb dat ik dezelfde commentaren ga ophoesten bij foto's dan mijn voorgangers hebben gedaan (en dat is best vaak), reageer ik niet eens meer
Nou ja, ik ook dus.
- Privacy Matters
pi_39774614
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:38 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

En als TS durf je niet meer te posten omdat je dezelfde antwoorden krijgt...
en al helemaal als je er van die posts tussen hebt zitten van fotters waar je echt geen kant mee op
kan durf je nog maar half te vragen ..wat kan ik veranderen of wat moet ik doen?
pi_39774649
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:42 schreef prupke het volgende:

[..]

en al helemaal als je er van die posts tussen hebt zitten van fotters waar je echt geen kant mee op
kan durf je nog maar half te vragen ..wat kan ik veranderen of wat moet ik doen?
Ik denk dat dat best meevalt En daarnaast....als je een topic kan openen, kun je ook vragen stellen Bijna elke user reageert daar normaal op volgens mij.
  donderdag 13 juli 2006 @ 00:49:00 #36
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_39774796
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:42 schreef prupke het volgende:

[..]

Wat is er onduidelijk aan de suggesties van Vliegvrager (één van de besten, als het op dit soort topics aankomt trouwens) in [showcase] Mini
Ja, je ziet wel eens dat andere mensen liever een andere kant op willen. Doe zoals iedereen, en pik op wat je wilt. Ga daarmee verder. Fotografie is geen wetmatigheid, je hebt namelijk ook met smaak te maken, maar er zijn wel handvatten die je op weg kunnen helpen om betere foto's te maken. Alleen heeft iedereen maar twee handen, dus kun je niet alle handvatten aanpakken die je worden aangereikt.
- Privacy Matters
pi_39774800
Het aantal recties op een showcase is imo erg laag omdat de kwaliteit vaak nogal matig is.
Ook heb je niet altijd de puf om 15 foto's stuk voor stuk te bekritiseren.
Komt bij dat er hier lui alleen maar erg vaak komen om te slowchatten over vanalles en nogwat behalve over fotografie
pi_39774860
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:49 schreef ArjanB het volgende:
Het aantal recties op een showcase is imo erg laag omdat de kwaliteit vaak nogal matig is.
Ook heb je niet altijd de puf om 15 foto's stuk voor stuk te bekritiseren.
Komt bij dat er hier lui alleen maar erg vaak komen om te slowchatten over vanalles en nogwat behalve over fotografie
Ja Zoals een discussie over showcases Wat we daar nou weer mee moeten
  donderdag 13 juli 2006 @ 00:52:46 #39
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_39774926
iets anders is dat wanneer er op geen 1 showcase echt normaal gereageerd word, waarom zou je dan een showcase openen.

een showcase is volgens mij een aantal foto's waar je trots op bent.
en commentaar moet dan ook verbeter punten zijn voor een volgende keer. dus echt aandachts punten.

een showcase met de naam testcase, dat is al niet iets waar je veel mee kan. (teveel aandachts punten om op te noemen naar mijn mening. een simpel commentaar kan daar ook niet behalve aan geven welke basis regels ze meer in acht moeten nemen.
pi_39774974
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:50 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ja Zoals een discussie over showcases Wat we daar nou weer mee moeten
Ja psies... dus ga ff gauw een showcase maken... Een leuke serie van een op F5 rammende PdeHoog ofzo. Gegarandeerd veel reacties
  donderdag 13 juli 2006 @ 00:57:46 #41
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_39775061
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:52 schreef PKfotografie het volgende:
iets anders is dat wanneer er op geen 1 showcase echt normaal gereageerd word, waarom zou je dan een showcase openen.
Dat is het issue niet, er wordt wel gereageerd. Alleen bleef dat de laatste dagen wat achter. Dat gebeurt wel eens. Pech gehad.
quote:
een showcase is volgens mij een aantal foto's waar je trots op bent.
en commentaar moet dan ook verbeter punten zijn voor een volgende keer. dus echt aandachts punten.
Die staan er meestal ook in. Maar als ik iets een leuke foto vind (ondanks foutjes) dan meld ik alleen dat. Niemand zit te wachten op alleen maar verbeterpunten
quote:
een showcase met de naam testcase, dat is al niet iets waar je veel mee kan. (teveel aandachts punten om op te noemen naar mijn mening. een simpel commentaar kan daar ook niet behalve aan geven welke basis regels ze meer in acht moeten nemen.
Alleen als er enorm veel foto's in zitten. Je kunt prima commentaar leveren op individuele foto's. Dat dat niet gebeurt is een kwestie van geen zin hebben.

PS: kun je gewoon onder één account posten? Dit is nogal verwarrend.
- Privacy Matters
  donderdag 13 juli 2006 @ 01:07:12 #42
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_39775321
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:57 schreef RonaldV het volgende:

[..]

PS: kun je gewoon onder één account posten? Dit is nogal verwarrend.
tuurlijk, even een venster gesloten

zomaar iets waar ik mezelf op betrap.
als er veel reacties van maar 1 zin onder een showcase staan (dus niet echt iets uitgebreids als wat vliegenvrager doet. dan heb ik al snel geen zin meer om te reageren.

en als er 10 of meer foto's staan moet je ook erg vaak heen en weer scrollen.

misschien is het geen doen hoor. maar zou een showcase niet naar 5 foto's per keer kunnen (dat is simpeler te onthouden) minder foto's ook om commentaar op te geven.

zou me niet verbazen als er dan meer mensen echt inhoudelijk op de foto's ingaan.
(misschien eens een paar mensen laten proberen, korte showcase 5 foto's en dag erop weer 5 uit die serie)

en eventueel wat strenger modden op on intressante reacties waardoor je niet 20 post hoeft te scrollen vooor je bij of de foto's of een zinvolle reactie bent

is even een getypte gedachte van hoe het overzichtelijker kan
pi_39777067
Op zich vind ik veel showcases meer een verzameling "ik heb vandaag wat foto's gemaakt" .
Misschien is het een idee om net zoiets als Got heeft te doen die een duidelijk verschil maken tussen show & test cases.
http://gathering.tweakers(...)es/1102982#showcases
http://gathering.tweakers(...)es/1102982#testcases
Niet dat het hier zoals GOT moet worden maar het is daar IMO wel wat duidelijker en met meer structuur

Just my 2 cents
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 13 juli 2006 @ 07:38:12 #44
95752 crew  Chell
Kluns
pi_39778548
Ik vind die showcases onwijs leuk juist. En standaard commentaar? Tja misschien wel, maar ik leer er wel onwijs veel van!

Alleen de showcases met losse foto's zonder één onderwerp en de showcases waar 30 foto's in staan vind ik minder geslaagd. Een regel dat er een lijn in een showcase moet zitten en een max. aantal foto's zou wat mij betreft best mogen. Dan kunnen 'probeersels' wellicht in "help me mijn foto te verbeteren" oid (bestaat die nog?).

Aan de andere kant is het ook wel weer fijn dat nieuwe mensen wél durven...
  FOK!fotograaf donderdag 13 juli 2006 @ 07:58:15 #45
73911 ultra_ivo
pi_39778656
Een deel van de weinige antwoorden zit denk ik in de specifieke smaak hier op fot. Ik post foto's op meerdere fotofora, daar krijg je heel verschillende commentaren op. De nadruk hier ligt behoorlijk richting portretfotografie, en daar is niks verkeerd mee. Ik probeer dat deels op te lossen door showcases die interesse bij bijv. Sport of Travel kunnen opwekken ook daar aan te kondigen.
  donderdag 13 juli 2006 @ 09:25:15 #46
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39779633
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 23:55 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

man, ga lekker ergens anders lopen zuurpruimen , Het gaat me niet eens om de kwaliteit van de showcases maar het aantal en het gebrek aan diversiteit, en ja, waarom zou ik 40 keer hetzelfde moeten zeggen als dat gewoon centraal ergens kan, een paar extra punten aankaarten voordat je een showcase opent bijvoorbeeld...
pi_39780194
Nou....ik zuurpruim hier best eigenlijk En ik snap nog steeds niet waarom het een probleem is dat er zoveel, blijkbaar niet zoveel diverse, showcases zijn. Laat mensen toch gewoon lekker showcases openen als ze dat willen. Jij mag toch ook dit soort topics openen Had ook in het feedback-topic gekund
pi_39780455
Je kunt natuurlijk blij zijn met het grote aantal aangemaakte showcases, maar als daardoor de kwaliteit achteruit gaat, zullen de inhoudelijk goede reacties uitblijven en dat is jammer.
Begrijp me niet verkeerd. Ik wil er niet voor zorgen dat 'beginnelingen' geen showcases aan mogen maken, maar ik denk dat je er wel voor moet waken dat men in ieder geval de tijd neemt om een kwalitatief goede showcase aan te maken.
Hiermee heb ik het overigens niet over de technische kwaliteit van de foto's, maar over de opzet van de showcase zelf.

Wat is nu de definitie van een showcase? Ik kan op het forum in ieder geval nergens richtlijnen en/of tips vinden om een goede showcase aan te maken.
Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het volgende:

Het niet nummeren van de foto's
Irritant voor het becommentariseren. Erg simpel te doen voor de topicstarter

Teveel foto's in een showcase plaatsen
Vaak worden er showcases gemaakt met tientallen foto's. Wees wat kritischer op de foto's en plaats alleen de foto's die je zelf echt goed is.

Neem een goed onderwerp
Vooral mensen met een nieuwe camera trekken er vaak de eerste dag op uit met de camera en schieten alles wat los en vast zit om het vervolgens in een showcase te gooien om ze te laten beoordelen.
Met een pakkend onderwerp trek je de mensen die geïnteresseerd zijn in dat specifieke onderwerp.

Het doel van de showcase wordt niet goed aangegeven
Op een showcase over het vakantieland dat je net bezocht hebt wil je andere commentaren dan op een showcase van een model. Laat weten wat je met de foto's hebt willen laten zien, zodat de anderen kunnen laten weten of zij vinden dat je daarin bent geslaagd of niet.

Ik zie in dit topic vaak terugkomen dat mensen moe worden van het uitleggen van de 'standaardfouten' die beginners vaak maken.
Er zijn nog topics met een gratis online cursus waaraan veel beginners veel aan kunnen hebben.
fotografie cursus les 1
fotografie cursus les 2

[ Bericht 1% gewijzigd door Werewolf op 13-07-2006 10:20:29 ]
  donderdag 13 juli 2006 @ 10:10:56 #49
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39780551
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 09:53 schreef PdeHoog het volgende:
Nou....ik zuurpruim hier best eigenlijk En ik snap nog steeds niet waarom het een probleem is dat er zoveel, blijkbaar niet zoveel diverse, showcases zijn. Laat mensen toch gewoon lekker showcases openen als ze dat willen. Jij mag toch ook dit soort topics openen Had ook in het feedback-topic gekund
nee dat is wel een apart topic waard, dat jij vind dat het in feedback moet is hetzelfde als dat jij vind dat ik niet moet zeuren

Ik vroeg me alleen af wat het nut was van 20 showcases waar 4-5 reacties op komen, ook voor degene die het topic opent is het niet leuk te zien dat er geen interesse is in wat topic openen ongetwijfeld ziet als een juweeltje. Ik vind dat er een wildgroei is aan showcases, we flikkeren random 5-25 plaatjes in een topic en dat is volgens mij ook niet de bedoeling. Ik zeg niet dat die foto's niet gepost moeten worden maar maak iets van een work in progress, een centraal topic voor test cases idd of gewoon de instructie aan users toch vooral je aan bepaalde aspecten te houden wardoor er juist meer reacties komen .... het uiteindelijke doel is toch een fotograaf naar een hoger doel te leiden of iemand te vertellen om zijn camera maar op e-bay te gaan verkopen...
pi_39780682
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 10:10 schreef Re het volgende:

[..]

nee dat is wel een apart topic waard, dat jij vind dat het in feedback moet is hetzelfde als dat jij vind dat ik niet moet zeuren
Meningen verschillen
quote:
Ik vroeg me alleen af wat het nut was van 20 showcases waar 4-5 reacties op komen, ook voor degene die het topic opent is het niet leuk te zien dat er geen interesse is in wat topic openen ongetwijfeld ziet als een juweeltje. Ik vind dat er een wildgroei is aan showcases, we flikkeren random 5-25 plaatjes in een topic en dat is volgens mij ook niet de bedoeling. Ik zeg niet dat die foto's niet gepost moeten worden maar maak iets van een work in progress, een centraal topic voor test cases idd of gewoon de instructie aan users toch vooral je aan bepaalde aspecten te houden wardoor er juist meer reacties komen .... het uiteindelijke doel is toch een fotograaf naar een hoger doel te leiden of iemand te vertellen om zijn camera maar op e-bay te gaan verkopen...
En dit had natuurlijk ook in de OP gekund zodat je in een keer je punt had gemaakt. Zie hier....opeens een constructieve discussie
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:07:54 #51
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39782113
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 10:16 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Meningen verschillen
[..]

En dit had natuurlijk ook in de OP gekund zodat je in een keer je punt had gemaakt. Zie hier....opeens een constructieve discussie
het was al laat gisteren
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:13:21 #52
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39782291
quote:
[Duit in zakje]
Dus omdat er wat drukte was moeten we onze mond maar houden?, En het ontgaat je misschien dus dat ik niet in die topics reageer omdat ik gewoon niet 40 keer hetzelfde rideltje neer wil zetten
quote:
20 showcases met 3-10 reacties vind ik niet constructief ook al is het maar een heeeel klein beetje, maar goed jij ziet GEEN ENKELE rede, daar zal het dan ook wel bij blijven
quote:
[/Duit in zakje]
ja dat zeg ik dus ook, en waarom dus niet op voorhand iemand al wat constructieve aandachtspunten geven zodat op voorhand al bepaalde aspecten in het hoofd zitten van een beginnende fotograaf voordat tie met een rits fotos komt waar maar enkele reacties op komen. Maar goed, er is blijkbaar geen enkele reden om te evalueren dus kan hier wel een slotje op
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:20:36 #53
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_39782532
Het blijft in dit subforum maar botsen tussen mensen die de lat zo hoog mogelijk willen leggen en de amateurs die nog in het beginstadium verkeren. Wat ik niet helemaal begrijp is waarom het nodig is om als 'gevorderde fotograaf' zo te benadrukken dat de amateurs niet aan je hoge standaard voldoen en constant de vraag te stellen waarom dit niet van het forum geweerd wordt.
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:33:08 #54
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39782883
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:20 schreef Maerycke het volgende:
Het blijft in dit subforum maar botsen tussen mensen die de lat zo hoog mogelijk willen leggen en de amateurs die nog in het beginstadium verkeren. Wat ik niet helemaal begrijp is waarom het nodig is om als 'gevorderde fotograaf' zo te benadrukken dat de amateurs niet aan je hoge standaard voldoen en constant de vraag te stellen waarom dit niet van het forum geweerd wordt.
waar zeg ik dat het geweerd moet worden dan?, kun je dat ff specifiek quoten??????
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:33:37 #55
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_39782900
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:20 schreef Maerycke het volgende:
Niets menselijks is ook een fotograaf vreemd. Het is veel makkelijker om te zeggen dat een ander niet voldoet aan je standaard, dan inzien dat er hier al een half jaar geroepen wordt dat we helemaal niet naar die standaard toe willen.

De lat ligt hier laag, drempels zijn zo veel mogelijk verwijderd. Zoals je terecht stelt: het is voor amateurs in het beginstadium. Als dat niveau je te laag is, trek dan je conclusies. Als je het desondanks wel leuk vindt om anderen te zien groeien, schik je dan gewoon in de rol die we onszelf hier aanmeten. FOT is voor beginners, en mensen die dat stadium net voorbij zijn. Einde dscussie.
- Privacy Matters
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:35:44 #56
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39782953
einde discussie ....

slotje
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:44:52 #57
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_39783267
mag ik nog 1 ding zeggen.

Ik kom er nu dus achter dat ik inplaatst van showcase bester testcasae ervoor had moeten zetten.
Ik ben echt een beginnende "fotograaf"heb net 3 maanden deze camera en moet nog veel leren, maar vind het wel enorm leuk en ik wil het ook leren.

De reactie die ik krijg, positief en negatief waardeer ik erg aangezien ik daar ook weer van leer.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:46:49 #58
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_39783354
ik laat hem fijn wegzakken. Het niveau van FOT is niet onderhandelbaar: het blijft laagdrempelig. Uit je OP leidt ik af dat je je afvroeg of showcases wel voldoende hebben aan het commentaar dat gepost wordt. Daarover wil ik best een boom opzetten. Het kan inderdaad duidelijker, zowel van de kant van de poster, als van de reageerders. Daarover kan het topic verder gaan.
- Privacy Matters
pi_39783367
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:33 schreef RonaldV het volgende:

De lat ligt hier laag, drempels zijn zo veel mogelijk verwijderd. Zoals je terecht stelt: het is voor amateurs in het beginstadium. Als dat niveau je te laag is, trek dan je conclusies. Als je het desondanks wel leuk vindt om anderen te zien groeien, schik je dan gewoon in de rol die we onszelf hier aanmeten. FOT is voor beginners, en mensen die dat stadium net voorbij zijn. Einde dscussie.
Het gaat mij niet om de fototechnische kwaliteiten van de fotograaf.
Showcases van beginners zijn juist goed, maar ik denk dat je wel mag verwachten dat men er zelf een beetje energie in mag steken om in ieder geval een goede post te maken.

Zie mijn vorige post hierover: [Discussie] [showcases]
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:58:59 #60
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39783758
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:46 schreef RonaldV het volgende:
ik laat hem fijn wegzakken. Het niveau van FOT is niet onderhandelbaar: het blijft laagdrempelig. Uit je OP leidt ik af dat je je afvroeg of showcases wel voldoende hebben aan het commentaar dat gepost wordt. Daarover wil ik best een boom opzetten. Het kan inderdaad duidelijker, zowel van de kant van de poster, als van de reageerders. Daarover kan het topic verder gaan.
Ja als je een beetje goed oplet worden de showcases waar wel een goeie OP bij zit of een bepaald idee (beginner of gevorderde) weer wel wat vaker en dieper gereageerd, als fotografen dit al bij voorbaat in oogshouw kunnen nemen krijg je kwatitatief en kwantitatief betere topics, lijkt me zo. En in mijn ogen is er niets mis met wat guidance en sturing voor beginners nav wat tutorials of richtlijnen (lees suggesties, niet regels)

[ Bericht 0% gewijzigd door Re op 13-07-2006 12:15:53 ]
pi_39783759
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:44 schreef snakelady het volgende:
mag ik nog 1 ding zeggen.

Ik kom er nu dus achter dat ik inplaatst van showcase bester testcasae ervoor had moeten zetten.
Ik ben echt een beginnende "fotograaf"heb net 3 maanden deze camera en moet nog veel leren, maar vind het wel enorm leuk en ik wil het ook leren.

De reactie die ik krijg, positief en negatief waardeer ik erg aangezien ik daar ook weer van leer.
Wat jij hier doet vind ik dus wel goed....

Je geeft in het topicnaam en de OP aan dat het je eerste shoot is en geeft
Je nummert je foto's.
Je hebt heel veel foto's gemaakt, maar bent kritisch met het selecteren van de foto's voor in je showcase.

Of het dan show- of testcase heet zal me worst wezen...
  donderdag 13 juli 2006 @ 12:14:34 #62
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_39784230
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:59 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Wat jij hier doet vind ik dus wel goed....

Je geeft in het topicnaam en de OP aan dat het je eerste shoot is en geeft
Je nummert je foto's.
Je hebt heel veel foto's gemaakt, maar bent kritisch met het selecteren van de foto's voor in je showcase.

Of het dan show- of testcase heet zal me worst wezen...
dank je wel
Maar zal de volgende keer toch wat minder foto's plaatsen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  donderdag 13 juli 2006 @ 12:31:25 #63
4178 Lord Dreamer
I Rule In Hell
pi_39784770
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:58 schreef Re het volgende:

[..]

Ja als je een beetje goed oplet worden de showcases waar wel een goeie OP bij zit of een bepaald idee (beginner of gevorderde) weer wel wat vaker en dieper gereageerd, als fotografen dit al bij voorbaat in oogshouw kunnen nemen krijg je kwatitatief en kwantitatief betere topics, lijkt me zo. En in mijn ogen is er niets mis met wat guidance en sturing voor beginners nav wat tutorials of richtlijnen (lees suggesties, niet regels)
Daar heb je wel gelijk in, een goede OP is het halve werk. Geef als fotograaf een beetje je ideeën weer wat je wil met de foto's en wat de bedoeling is , dan krijg je aanwijzingen over hoe je dat doel beter kan bereiken.
It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
  donderdag 13 juli 2006 @ 16:02:50 #64
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_39791455
Ik ben begonnen met alles lezen op pagina 1, maar aangezien het haantjesgedrag weer de boventoon voert geef ik maar gewoon mijn mening over hoe het anders zou kunnen.

Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een showcase per user ipv per serie.
Hoe dan?
Nou een user heeft leuke foto's gemaak van een bepaald onderwerp en zoekt er (max 8) foto's uit voor een showcase met de naam [showcase] "usernaam".
Daar krijgt ie dan tips en commentaren. Een volgende keer dat diezelfde user weer een aantal leuke foto's van een onderwerp heeft zet ie ze in zijn/haar "eigen" topic neer, en kan dan weer commentaren krijgen.
Zo kan je zien of een user "groeit" in zijn fototografie. En geef je niet steeds dezelfde user dezelfde commentaren. Kan je bijvoorbeeld terugkomen op wat je op een eerdere serie hebt gezegd en zien of dat goed is toegepast.
Topics van eendagsvliegen zakken vanzelf weg, en topics van blijvertjes krijgen misschien wel een deel 2 of meer.
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  donderdag 13 juli 2006 @ 17:05:21 #65
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39793460
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 16:02 schreef pea4fun het volgende:
Ik ben begonnen met alles lezen op pagina 1, maar aangezien het haantjesgedrag weer de boventoon voert geef ik maar gewoon mijn mening over hoe het anders zou kunnen.

Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een showcase per user ipv per serie.
Hoe dan?
Nou een user heeft leuke foto's gemaak van een bepaald onderwerp en zoekt er (max 8) foto's uit voor een showcase met de naam [showcase] "usernaam".
Daar krijgt ie dan tips en commentaren. Een volgende keer dat diezelfde user weer een aantal leuke foto's van een onderwerp heeft zet ie ze in zijn/haar "eigen" topic neer, en kan dan weer commentaren krijgen.
Zo kan je zien of een user "groeit" in zijn fototografie. En geef je niet steeds dezelfde user dezelfde commentaren. Kan je bijvoorbeeld terugkomen op wat je op een eerdere serie hebt gezegd en zien of dat goed is toegepast.
Topics van eendagsvliegen zakken vanzelf weg, en topics van blijvertjes krijgen misschien wel een deel 2 of meer.
Kijk!

Dit is nou constructief , dat samen met wat centrale suggesties (ja wat ik ook best wel zou willen opzetten in samenspraak met deze en gene) voor het naar tevredenheid maken van een showcase die voor meer interactie kunnen leiden.

Eventueel kan je ook denken aan centrale showcases (dus waar meerdere mensen een showcase plaatsen met eenzelfde onderwerp, hierbij kun je bepaald specifiek commentaar ook makkelijk verzamelen)), dieren(tuinen), auto's, architectuur, portretten, nacht, abstract etc...

Of bijvoorbeeld een work in progress showcases waarin gediscussieerd kan worden over allerlei zaken

Lijkt me zeer nuttig voor een beginnende fotograaf en ook laagdrempeliger
  donderdag 13 juli 2006 @ 17:11:20 #66
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_39793633
Verschillen de "verzamel-showcase-topics" dan ook met de topics waar nu foto's van één onderwerp geplaats worden, zoals onder andere Dieren Fotografie , Concert-fotografie (2) en Foto's van vogels deeltje 5
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  donderdag 13 juli 2006 @ 17:16:31 #67
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39793801
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 17:11 schreef Tha_Erik het volgende:
Verschillen de "verzamel-showcase-topics" dan ook met de topics waar nu foto's van één onderwerp geplaats worden, zoals onder andere Dieren Fotografie , Concert-fotografie (2) en Foto's van vogels deeltje 5
ach mensen posten daar inderdaad ook wel eens een hele serie foto's maar die hoeven niet aan elkaar gerelateerd te zijn binnen de post bijvoorbeeld, er zal heus wel wat overlap zitten maar dezelfde fotos in verschillende topics is ook geen ramp, dat verhoogt de exposure en dus ook de kans op feedback
  donderdag 13 juli 2006 @ 17:19:25 #68
52657 pea4fun
pi_39793903
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 17:05 schreef Re het volgende:

[..]

Kijk!

Dit is nou constructief , dat samen met wat centrale suggesties (ja wat ik ook best wel zou willen opzetten in samenspraak met deze en gene) voor het naar tevredenheid maken van een showcase die voor meer interactie kunnen leiden.

Eventueel kan je ook denken aan centrale showcases (dus waar meerdere mensen een showcase plaatsen met eenzelfde onderwerp, hierbij kun je bepaald specifiek commentaar ook makkelijk verzamelen)), dieren(tuinen), auto's, architectuur, portretten, nacht, abstract etc...

Of bijvoorbeeld een work in progress showcases waarin gediscussieerd kan worden over allerlei zaken

Lijkt me zeer nuttig voor een beginnende fotograaf en ook laagdrempeliger
Je zou een soort richtlijn kunnen maken over wat in een showcase zeker hoort te staan om goed commentaar te kunnen geven. zoals bijvoorbeeld

-Onderwerp (nee dat is niet altijd duidelijk)
-Doel
-soort camera (compact of dslr kan uitmaken als je commentaar gaat geven. Niet bij alle compacts kan je diafragma en sluitertijd kiezen, maar je kan dan wel bijv op nachtstand zetten ofzo)
-lichtomstandigheden (dag, avond, nacht, binnen, buiten, kunstlicht)
-verder nog?
  donderdag 13 juli 2006 @ 17:32:32 #69
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39794324
exif info indien niet aanwezig
de bewerking
wat voor soort commentaar gezocht wordt
  donderdag 13 juli 2006 @ 17:51:22 #70
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39794816
Goeie input Pea ! Ik denk dat een showcase een stuk leuker wordt als de OP goed verzorgd wordt. vertel er iets bij, introduceer jezelf, vertel over wat je zelf sterk en minder vindt, of waar je aan twijfelt.

Goed dat Re het aanhaalt, ik zat me van de week al te bedenken waarom ik amper of eigenlijk gewoon niet naar die showcases kijk. De laatste paar die ik opende, was niet meer dan een rijtje met foto's en nummers, met eronder : Graag jullie mening ....
Dit kan natuurlijk ook toeval zijn, maar mensen mogen zich best realiseren (ook als je een noob bent, je kunt immers inlezen en afkijken) dat een goed topic begint bij een goeie OP.

Verder is het wel zo dat het niveau hier gewoon laag ligt, op zich een heel goed ding, hoe meer mensen achter de camera, hoe beter. Misschien een beetje meer begeleiding of een richtlijn die [ergens] staat waarnaar verwezen kan worden.

Het probleem gaat natuurlijk gewoon twee kanten op, het ligt niet alleen aan de (ervaren) fotograaf die geen zin heeft in elke keer hetzelfde rijtje op te noemen, het ligt ook aan de beginner (en zelfs gevorderde) die met het plaatsen van een paar plaatjes verwacht dat men ellerlange commentaren gaat neerplempen.

Kortom, als je die showcases een beetje leuk wilt houden/maken, dan zul je het (zeker in het begin) een beetje moeten coachen, vandaar ook dat ik zei dat het misschien makkelijker is als er ergens een richtlijn voor te vinden is. Dit zou dan eerst op de schouders van de modjes komen, maarzodra users zien hoe die dat aanpakken, kan men zelf even verwijzen.

Zoiets.
  donderdag 13 juli 2006 @ 18:00:12 #71
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39795006
Volgens mij kan zo'n richtlijn overigens prima in > Eerst lezen: Fotografie FAQ [1 feb 2006]
Een paar tips en een paar vereisten doen wonderen.
  donderdag 13 juli 2006 @ 18:41:53 #72
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_39795845
Ik denk ook dat het voor de kijkers fijner/leuker is als de TS zelf ook wat commentaar geeft ("jammer van de sterke contrasten door het felle zonlicht") en ook om bepaalde adviezen vraagt bij dat soort dingen ("hoe op te lossen of te omzeilen").

Op die manier kan de kijker gerichter antwoorden, en kan het "lijstje" (scheve horizon, centrale compositie, storende achtergrond) iets meer naar de achtergrond verschoven worden.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  donderdag 13 juli 2006 @ 19:02:15 #73
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_39796284
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:27 schreef blackbully het volgende:
ik ga voor een verplichte omschrijving van elke foto,

zo komen er alleen foto's in de showcase waar over na gedacht is.

scheeld misschien een hoop bagger, en is het daardoor makkelijker om commentaar te geven.

misschien ook wat meer centrale foto topics aanmaken voor testcases
Deze week stond in HP/De Tijd een serie foto's ( ) van een bekende fotograaf wiens naam ik even vergeten ben. De begeleide tekst was zoiets als: Waarschuwing! lees dit niet. En als u het toch leest, bekijk dan eerst de foto's voordat u verder leest. Waarom? Omdat alles wat je leest je blik vertroebeld. Sommige foto's staan op zichzelf; elke vorm van aanvullende informatie is balast.

Terug naar aarde... De foto's die je hier doorgaans vindt, zullen niet het niveau halen van een gepubliceerde reportage. Maar goed, tekst eisen bij foto's waarvan de fotograaf vindt dat ze zonder tekst ook krachtig genoeg zijn, kan denk ik niet.
I am a black hole shitting into the void
  donderdag 13 juli 2006 @ 19:15:49 #74
52657 pea4fun
pi_39796627
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 17:32 schreef Re het volgende:
exif info indien niet aanwezig
de bewerking
wat voor soort commentaar gezocht wordt
Exif info ben ik het dan weer niet mee eens, door naar een foto te kijken kan je zo ook wel zien of je een grotere of kleinere dof mooier zou vinden, of dat je denkt dat een langere of kortere sluitertijd de foto goed zou kunnen doen, zonder dat je weet wat de F of S-waarde precies is geweest.
  FOK!fotograaf donderdag 13 juli 2006 @ 19:16:45 #75
73911 ultra_ivo
pi_39796659
En je moet de exif-waarde ook hebben. Da's lang niet altijd het geval.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')