het was al laat gisterenquote:Op donderdag 13 juli 2006 10:16 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Meningen verschillen
[..]
En dit had natuurlijk ook in de OP gekund zodat je in een keer je punt had gemaakt. Zie hier....opeens een constructieve discussie
Dus omdat er wat drukte was moeten we onze mond maar houden?, En het ontgaat je misschien dus dat ik niet in die topics reageer omdat ik gewoon niet 40 keer hetzelfde rideltje neer wil zettenquote:Op donderdag 13 juli 2006 00:34 schreef RonaldV het volgende:
[Duit in zakje]
Misschien was het TS ontgaan dat de bewoners van dit forum de laatste paar dagen nogal druk waren met het uitvinden wie er nou eigenlijk in de crew zouden gaan komen? En inderdaad: zoals PdH al stelt: ook TS "bezondigde" zichzelf aan niet (inhoudelijk) reageren.
20 showcases met 3-10 reacties vind ik niet constructief ook al is het maar een heeeel klein beetje, maar goed jij ziet GEEN ENKELE rede, daar zal het dan ook wel bij blijvenquote:Toch zie ik geen enkele reden om te stoppen met de showcases zoals dat nu gaat. Ook een klein beetje feedback is feedback. Aan de poster van de foto's om er iets mee te doen, of laten. Ik zie liever 10 van deze showcases per dag met weinig reacties, dan helemaal geen showcases. Wat dat betreft is het doel bereikt.
ja dat zeg ik dus ook, en waarom dus niet op voorhand iemand al wat constructieve aandachtspunten geven zodat op voorhand al bepaalde aspecten in het hoofd zitten van een beginnende fotograaf voordat tie met een rits fotos komt waar maar enkele reacties op komen. Maar goed, er is blijkbaar geen enkele reden om te evalueren dus kan hier wel een slotje opquote:Het grappige is dat er inderdaad veel "standaard" antwoorden komen. Blijkbaar zijn de "fouten" dus ook standaard. Is dat erg? Nee natuurlijk niet. Over een jaar kom je dit soort dingen nog steeds tegen, bij weer andere posters. Iedereen gaat in zijn of haar eigen tempo door het leerproces, en daarbij kom je dan dezelfde dingen tegen. En een beginner heeft echt niet meer dan 50 posts per topic nodig om hem of haar erop te wijzen wat verbeterd zou kunnen worden. In tegendeel zou ik denken, het zou ze misschien eerder afschrikken. Wat IMHO wel zou kunnen is er meer op wijzen waar het WEL goed ging met de fotos.
[/Duit in zakje]
waar zeg ik dat het geweerd moet worden dan?, kun je dat ff specifiek quoten??????quote:Op donderdag 13 juli 2006 11:20 schreef Maerycke het volgende:
Het blijft in dit subforum maar botsen tussen mensen die de lat zo hoog mogelijk willen leggen en de amateurs die nog in het beginstadium verkeren. Wat ik niet helemaal begrijp is waarom het nodig is om als 'gevorderde fotograaf' zo te benadrukken dat de amateurs niet aan je hoge standaard voldoen en constant de vraag te stellen waarom dit niet van het forum geweerd wordt.
Niets menselijks is ook een fotograaf vreemd. Het is veel makkelijker om te zeggen dat een ander niet voldoet aan je standaard, dan inzien dat er hier al een half jaar geroepen wordt dat we helemaal niet naar die standaard toe willen.quote:Op donderdag 13 juli 2006 11:20 schreef Maerycke het volgende:
Het blijft in dit subforum maar botsen tussen mensen die de lat zo hoog mogelijk willen leggen en de amateurs die nog in het beginstadium verkeren. Wat ik niet helemaal begrijp is waarom het nodig is om als 'gevorderde fotograaf' zo te benadrukken dat de amateurs niet aan je hoge standaard voldoen en constant de vraag te stellen waarom dit niet van het forum geweerd wordt.
Het gaat mij niet om de fototechnische kwaliteiten van de fotograaf.quote:Op donderdag 13 juli 2006 11:33 schreef RonaldV het volgende:
De lat ligt hier laag, drempels zijn zo veel mogelijk verwijderd. Zoals je terecht stelt: het is voor amateurs in het beginstadium. Als dat niveau je te laag is, trek dan je conclusies. Als je het desondanks wel leuk vindt om anderen te zien groeien, schik je dan gewoon in de rol die we onszelf hier aanmeten. FOT is voor beginners, en mensen die dat stadium net voorbij zijn. Einde dscussie.
Ja als je een beetje goed oplet worden de showcases waar wel een goeie OP bij zit of een bepaald idee (beginner of gevorderde) weer wel wat vaker en dieper gereageerd, als fotografen dit al bij voorbaat in oogshouw kunnen nemen krijg je kwatitatief en kwantitatief betere topics, lijkt me zo. En in mijn ogen is er niets mis met wat guidance en sturing voor beginners nav wat tutorials of richtlijnen (lees suggesties, niet regels)quote:Op donderdag 13 juli 2006 11:46 schreef RonaldV het volgende:
ik laat hem fijn wegzakken. Het niveau van FOT is niet onderhandelbaar: het blijft laagdrempelig. Uit je OP leidt ik af dat je je afvroeg of showcases wel voldoende hebben aan het commentaar dat gepost wordt. Daarover wil ik best een boom opzetten. Het kan inderdaad duidelijker, zowel van de kant van de poster, als van de reageerders. Daarover kan het topic verder gaan.
Wat jij hier doet vind ik dus wel goed....quote:Op donderdag 13 juli 2006 11:44 schreef snakelady het volgende:
mag ik nog 1 ding zeggen.
Ik kom er nu dus achter dat ik inplaatst van showcase bester testcasae ervoor had moeten zetten.
Ik ben echt een beginnende "fotograaf"heb net 3 maanden deze camera en moet nog veel leren, maar vind het wel enorm leuk en ik wil het ook leren.
De reactie die ik krijg, positief en negatief waardeer ik erg aangezien ik daar ook weer van leer.
dank je welquote:Op donderdag 13 juli 2006 11:59 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Wat jij hier doet vind ik dus wel goed....
Je geeft in het topicnaam en de OP aan dat het je eerste shoot is en geeft
Je nummert je foto's.
Je hebt heel veel foto's gemaakt, maar bent kritisch met het selecteren van de foto's voor in je showcase.
Of het dan show- of testcase heet zal me worst wezen...
Daar heb je wel gelijk in, een goede OP is het halve werk. Geef als fotograaf een beetje je ideeën weer wat je wil met de foto's en wat de bedoeling is , dan krijg je aanwijzingen over hoe je dat doel beter kan bereiken.quote:Op donderdag 13 juli 2006 11:58 schreef Re het volgende:
[..]
Ja als je een beetje goed oplet worden de showcases waar wel een goeie OP bij zit of een bepaald idee (beginner of gevorderde) weer wel wat vaker en dieper gereageerd, als fotografen dit al bij voorbaat in oogshouw kunnen nemen krijg je kwatitatief en kwantitatief betere topics, lijkt me zo. En in mijn ogen is er niets mis met wat guidance en sturing voor beginners nav wat tutorials of richtlijnen (lees suggesties, niet regels)
Kijk!quote:Op donderdag 13 juli 2006 16:02 schreef pea4fun het volgende:
Ik ben begonnen met alles lezen op pagina 1, maar aangezien het haantjesgedrag weer de boventoon voert geef ik maar gewoon mijn mening over hoe het anders zou kunnen.
Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een showcase per user ipv per serie.
Hoe dan?
Nou een user heeft leuke foto's gemaak van een bepaald onderwerp en zoekt er (max 8) foto's uit voor een showcase met de naam [showcase] "usernaam".
Daar krijgt ie dan tips en commentaren. Een volgende keer dat diezelfde user weer een aantal leuke foto's van een onderwerp heeft zet ie ze in zijn/haar "eigen" topic neer, en kan dan weer commentaren krijgen.
Zo kan je zien of een user "groeit" in zijn fototografie. En geef je niet steeds dezelfde user dezelfde commentaren. Kan je bijvoorbeeld terugkomen op wat je op een eerdere serie hebt gezegd en zien of dat goed is toegepast.
Topics van eendagsvliegen zakken vanzelf weg, en topics van blijvertjes krijgen misschien wel een deel 2 of meer.
ach mensen posten daar inderdaad ook wel eens een hele serie foto's maar die hoeven niet aan elkaar gerelateerd te zijn binnen de post bijvoorbeeld, er zal heus wel wat overlap zitten maar dezelfde fotos in verschillende topics is ook geen ramp, dat verhoogt de exposure en dus ook de kans op feedbackquote:Op donderdag 13 juli 2006 17:11 schreef Tha_Erik het volgende:
Verschillen de "verzamel-showcase-topics" dan ook met de topics waar nu foto's van één onderwerp geplaats worden, zoals onder andere Dieren Fotografie , Concert-fotografie (2) en Foto's van vogels deeltje 5
Je zou een soort richtlijn kunnen maken over wat in een showcase zeker hoort te staan om goed commentaar te kunnen geven. zoals bijvoorbeeldquote:Op donderdag 13 juli 2006 17:05 schreef Re het volgende:
[..]
Kijk!
Dit is nou constructief, dat samen met wat centrale suggesties (ja wat ik ook best wel zou willen opzetten in samenspraak met deze en gene) voor het naar tevredenheid maken van een showcase die voor meer interactie kunnen leiden.
Eventueel kan je ook denken aan centrale showcases (dus waar meerdere mensen een showcase plaatsen met eenzelfde onderwerp, hierbij kun je bepaald specifiek commentaar ook makkelijk verzamelen)), dieren(tuinen), auto's, architectuur, portretten, nacht, abstract etc...
Of bijvoorbeeld een work in progress showcases waarin gediscussieerd kan worden over allerlei zaken
Lijkt me zeer nuttig voor een beginnende fotograaf en ook laagdrempeliger
Deze week stond in HP/De Tijd een serie foto's (quote:Op donderdag 13 juli 2006 00:27 schreef blackbully het volgende:
ik ga voor een verplichte omschrijving van elke foto,
zo komen er alleen foto's in de showcase waar over na gedacht is.
scheeld misschien een hoop bagger, en is het daardoor makkelijker om commentaar te geven.
misschien ook wat meer centrale foto topics aanmaken voor testcases
Exif info ben ik het dan weer niet mee eens, door naar een foto te kijken kan je zo ook wel zien of je een grotere of kleinere dof mooier zou vinden, of dat je denkt dat een langere of kortere sluitertijd de foto goed zou kunnen doen, zonder dat je weet wat de F of S-waarde precies is geweest.quote:Op donderdag 13 juli 2006 17:32 schreef Re het volgende:
exif info indien niet aanwezig
de bewerking
wat voor soort commentaar gezocht wordt
In tegenstelling tot een in een tijdschrift gepubliceerde reportage zoekt men hier naar verbetering. Ik denk niet dat iemand die zijn foto's in een tijdschrift zet zit te wachten op dingen als...Ik zou toch die foto vanuit een ander perspectief genomen hebbenquote:Op donderdag 13 juli 2006 19:02 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Deze week stond in HP/De Tijd een serie foto's () van een bekende fotograaf wiens naam ik even vergeten ben. De begeleide tekst was zoiets als: Waarschuwing! lees dit niet. En als u het toch leest, bekijk dan eerst de foto's voordat u verder leest. Waarom? Omdat alles wat je leest je blik vertroebeld. Sommige foto's staan op zichzelf; elke vorm van aanvullende informatie is balast.
Terug naar aarde... De foto's die je hier doorgaans vindt, zullen niet het niveau halen van een gepubliceerde reportage. Maar goed, tekst eisen bij foto's waarvan de fotograaf vindt dat ze zonder tekst ook krachtig genoeg zijn, kan denk ik niet.
Het is zowiezo anders, je zal ook niet zitten wachten op commentaar op je foto's van lezers.quote:Op donderdag 13 juli 2006 19:45 schreef ultra_ivo het volgende:
In de praktijk merk ik dat fotoredacteuren van tijdschriften heel andere maatstaven hebben dan de gemiddelde beoordelingen hier in Showcases.
Mwa, het is wel showcase. En geen beoordeel mijn foto-case of hoe kan ik mijn foto verbeteren-case. Daar was ooit een ander topic voor. En ook over foto's in een tijdschrift heb ik een meningquote:Op donderdag 13 juli 2006 19:17 schreef pea4fun het volgende:
[..]
In tegenstelling tot een in een tijdschrift gepubliceerde reportage zoekt men hier naar verbetering. Ik denk niet dat iemand die zijn foto's in een tijdschrift zet zit te wachten op dingen als...Ik zou toch die foto vanuit een ander perspectief genomen hebben
Ja maar een showcase waar niemand commentaar geeft of mag geven lijkt me ook van weinig waarde. Net zoals een showcase waarin alleen maar geroepen wordt dat het zo mooi is...hoewel dat zou kunnen gebeuren natuurlijkquote:Op donderdag 13 juli 2006 19:59 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Mwa, het is wel showcase. En geen beoordeel mijn foto-case of hoe kan ik mijn foto verbeteren-case. Daar was ooit een ander topic voor. En ook over foto's in een tijdschrift heb ik een mening![]()
Probleem met hoe je het verwoord is dat je vanuit je eigen referentiekader denkt. Heb mensen uit FOT wel eens horen zeggen dat ze de drempel lager willen makenquote:Op donderdag 13 juli 2006 21:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Showcases doe je maar op DPZ
als er echt een showcase geopend wordt is het wel de bedoeling dat het foto's zijn die een beetje de moeite waard zijn. Ja ja, ik post ook nooit showcases
Ik ben het wel met TS eens dat er teveel geshowcaset wordt met een strekking van "ik donder hier ook ff wat pics neer want in die andere topics (ik heb vandaag een leuke foto gemaakt rsp. Help me mijn foto te verbeteren) mag ik er maar 1 per keer posten"
En zeg zelf, WAAROM open je eenSHOWCASE
en niet een
TESTCASE
of een "work-in-progress" of zo? Dat doe je NIET, as opposed to al die andere mogelijkheden, om constructief commentaar te krijgen. Een SHOWCASE moet gewoon AF zijn. Die open je zuiver met het doel om aanbeden te worden, klaar.
Misschien is VAKANTIEKIEKJESCASE wel een goeie header voor veel van wat nu door allerlei zelf-benoemde genieën "SHOWCASE" genoemd wordt. En het is ze niet eens te verwijten: Iedereen doet het zo
*mooi*quote:Op donderdag 13 juli 2006 22:12 schreef An24 het volgende:
We moeten onze mede FOTters een beetje motiveren in plaats van de arogantie te hebben dat we het allemaal beter wetenOnze eigen verantwoordelijkheid is vaak ver te zoeken merk ik
![]()
quote:Op donderdag 13 juli 2006 22:12 schreef An24 het volgende:
Onze eigen verantwoordelijkheid is vaak ver te zoeken merk ik![]()
Ah, wel grappig dan dat je begint met aan te geven wat IK verkeerd doequote:Probleem met hoe je het verwoord is dat je vanuit je eigen referentiekader denkt.
Dat is een rechtstreeks gevolg van de keuze om de drempels zo veel mogelijk weg te halen. Er was veel te veel schroom om te posten, en die is nu (gelukkig) veel minder. [showcase] is dan misschien een beetje overdreven, maar ik kan absoluut niet zitten met die naam. Net zo min als [testcase] overigens.quote:Op donderdag 13 juli 2006 22:20 schreef Bramvo het volgende:
Showcases zijn erg goed voor op het forum, maar iemand die per ongeluk een leuke foto heeft gemaakt en meteen denkt een ster te zijn en een stel foto's op fok.nl knalt als "showcase" is aan het verkeerde adres. Dat gebeurt erg veel vind ik. Het is belangrijk dat je een beetje weet waar je mee bezig bent en de standaard wetenswaardigheden over fotografie kent.
Kom ik weer terug op de insteek van FOT: We zijn er voor beginners. Mensen die zich nog nauwelijks in fotografie hebben verdiept, maar dat wel willen gaan doen, en hier hun eerste probeersels neerzetten. Kun je je eerste rolletje nog herinneren? De foto's waren bager, maar je hebt ze wel helemaal zelf gemaakt! Dit is net zo iets. geef nieuwen een beetje ruimte. Kraak het niet gelijk af met de mededeling "vakantiefoto's". Er zijn hier heel veel mensen heel goed in demotiveren, en dat kan nooit serieus jullie bedoeling zijn.quote:Het mag toch duidelijk zijn dat wanneer iemand zich al enige tijd verdiept heeft in fotografie en een foto-sessie heeft gedaan daar een mening over mag vragen aan andere liefhebbers? Niet alles is immers in een boekje te vinden en er zijn nu eenmaal mensen die jouw werk objectief kunnen bekijken. Ik kan me zo vaak blind staren op mijn eigen werk...
ik geloof niet dat we het moeilijker willen maken.quote:Op donderdag 13 juli 2006 23:06 schreef Phoentje het volgende:
.................
"Voor beginners die zich nog niet / nauwelijks hebben verdiept in fotografie", dan is het zeker op zijn plaats. Ik zag het zo niet maar als dat de insteek is dan klopt je stelling.quote:Op donderdag 13 juli 2006 22:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dat is een rechtstreeks gevolg van de keuze om de drempels zo veel mogelijk weg te halen. Er was veel te veel schroom om te posten, en die is nu (gelukkig) veel minder. [showcase] is dan misschien een beetje overdreven, maar ik kan absoluut niet zitten met die naam. Net zo min als [testcase] overigens.
[..]
Kom ik weer terug op de insteek van FOT: We zijn er voor beginners. Mensen die zich nog nauwelijks in fotografie hebben verdiept, maar dat wel willen gaan doen, en hier hun eerste probeersels neerzetten. Kun je je eerste rolletje nog herinneren? De foto's waren bager, maar je hebt ze wel helemaal zelf gemaakt! Dit is net zo iets. geef nieuwen een beetje ruimte. Kraak het niet gelijk af met de mededeling "vakantiefoto's". Er zijn hier heel veel mensen heel goed in demotiveren, en dat kan nooit serieus jullie bedoeling zijn.
En wat je hier weer het risico bij loopt is dat alleen de 'populaire' mensen de reacties krijgen.quote:Op donderdag 13 juli 2006 16:02 schreef pea4fun het volgende:
Ik ben begonnen met alles lezen op pagina 1, maar aangezien het haantjesgedrag weer de boventoon voert geef ik maar gewoon mijn mening over hoe het anders zou kunnen.
Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een showcase per user ipv per serie.
Hoe dan?
Nou een user heeft leuke foto's gemaak van een bepaald onderwerp en zoekt er (max 8) foto's uit voor een showcase met de naam [showcase] "usernaam".
Daar krijgt ie dan tips en commentaren. Een volgende keer dat diezelfde user weer een aantal leuke foto's van een onderwerp heeft zet ie ze in zijn/haar "eigen" topic neer, en kan dan weer commentaren krijgen.
Zo kan je zien of een user "groeit" in zijn fototografie. En geef je niet steeds dezelfde user dezelfde commentaren. Kan je bijvoorbeeld terugkomen op wat je op een eerdere serie hebt gezegd en zien of dat goed is toegepast.
Topics van eendagsvliegen zakken vanzelf weg, en topics van blijvertjes krijgen misschien wel een deel 2 of meer.
Dat hangt ervan af. Boven de 10 vind ik het hoe dan ook te veel worden om per foto te reageren. Zelf zit ik meestal op 5-6, maar het hangt ook van de foto's af. Bij veel van hetzelfde moet je strenger selecteren, bij foto's die een verhaal vertellen kan het zijn dat er meer foto's nodig zijn. Om jouw showcase als voorbeeld te nemen: de eerste en de laatste fot hebben niets met de tour te maken en #3 en #4 lijken erg op elkaar. Dat (en het feit dat er recent al twee Tour-showcases waren) is denk ik wel mede een verklaring dat je geen reacties hebt gekregen.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 12:24 schreef MrMoon het volgende:
Ik las hier het commentaar over het te veel aan foto's in een showcase, maar wat zijn er te veel dan?
Ik zelf heb er 11 in mijn showcase over de Tour, wordt dat al gezien als te veel? Waar ligt die grens van voldoende naar te veel?
Aha dus een strengere selectie de volgende keer, ongeveer 5 a 6 foto's en foto's die er niet zo veel mee van doen hebben er niet bij... thnx voor de tipquote:Op vrijdag 14 juli 2006 12:32 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dat hangt ervan af. Boven de 10 vind ik het hoe dan ook te veel worden om per foto te reageren. Zelf zit ik meestal op 5-6, maar het hangt ook van de foto's af. Bij veel van hetzelfde moet je strenger selecteren, bij foto's die een verhaal vertellen kan het zijn dat er meer foto's nodig zijn. Om jouw showcase als voorbeeld te nemen: de eerste en de laatste fot hebben niets met de tour te maken en #3 en #4 lijken erg op elkaar. Dat (en het feit dat er recent al twee Tour-showcases waren) is denk ik wel mede een verklaring dat je geen reacties hebt gekregen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |