abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:07:54 #51
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39782113
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 10:16 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Meningen verschillen
[..]

En dit had natuurlijk ook in de OP gekund zodat je in een keer je punt had gemaakt. Zie hier....opeens een constructieve discussie
het was al laat gisteren
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:13:21 #52
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39782291
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:34 schreef RonaldV het volgende:
[Duit in zakje]
Misschien was het TS ontgaan dat de bewoners van dit forum de laatste paar dagen nogal druk waren met het uitvinden wie er nou eigenlijk in de crew zouden gaan komen? En inderdaad: zoals PdH al stelt: ook TS "bezondigde" zichzelf aan niet (inhoudelijk) reageren.
Dus omdat er wat drukte was moeten we onze mond maar houden?, En het ontgaat je misschien dus dat ik niet in die topics reageer omdat ik gewoon niet 40 keer hetzelfde rideltje neer wil zetten
quote:
Toch zie ik geen enkele reden om te stoppen met de showcases zoals dat nu gaat. Ook een klein beetje feedback is feedback. Aan de poster van de foto's om er iets mee te doen, of laten. Ik zie liever 10 van deze showcases per dag met weinig reacties, dan helemaal geen showcases. Wat dat betreft is het doel bereikt.
20 showcases met 3-10 reacties vind ik niet constructief ook al is het maar een heeeel klein beetje, maar goed jij ziet GEEN ENKELE rede, daar zal het dan ook wel bij blijven
quote:
Het grappige is dat er inderdaad veel "standaard" antwoorden komen. Blijkbaar zijn de "fouten" dus ook standaard. Is dat erg? Nee natuurlijk niet. Over een jaar kom je dit soort dingen nog steeds tegen, bij weer andere posters. Iedereen gaat in zijn of haar eigen tempo door het leerproces, en daarbij kom je dan dezelfde dingen tegen. En een beginner heeft echt niet meer dan 50 posts per topic nodig om hem of haar erop te wijzen wat verbeterd zou kunnen worden. In tegendeel zou ik denken, het zou ze misschien eerder afschrikken. Wat IMHO wel zou kunnen is er meer op wijzen waar het WEL goed ging met de fotos.
[/Duit in zakje]
ja dat zeg ik dus ook, en waarom dus niet op voorhand iemand al wat constructieve aandachtspunten geven zodat op voorhand al bepaalde aspecten in het hoofd zitten van een beginnende fotograaf voordat tie met een rits fotos komt waar maar enkele reacties op komen. Maar goed, er is blijkbaar geen enkele reden om te evalueren dus kan hier wel een slotje op
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:20:36 #53
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_39782532
Het blijft in dit subforum maar botsen tussen mensen die de lat zo hoog mogelijk willen leggen en de amateurs die nog in het beginstadium verkeren. Wat ik niet helemaal begrijp is waarom het nodig is om als 'gevorderde fotograaf' zo te benadrukken dat de amateurs niet aan je hoge standaard voldoen en constant de vraag te stellen waarom dit niet van het forum geweerd wordt.
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:33:08 #54
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39782883
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:20 schreef Maerycke het volgende:
Het blijft in dit subforum maar botsen tussen mensen die de lat zo hoog mogelijk willen leggen en de amateurs die nog in het beginstadium verkeren. Wat ik niet helemaal begrijp is waarom het nodig is om als 'gevorderde fotograaf' zo te benadrukken dat de amateurs niet aan je hoge standaard voldoen en constant de vraag te stellen waarom dit niet van het forum geweerd wordt.
waar zeg ik dat het geweerd moet worden dan?, kun je dat ff specifiek quoten??????
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:33:37 #55
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_39782900
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:20 schreef Maerycke het volgende:
Niets menselijks is ook een fotograaf vreemd. Het is veel makkelijker om te zeggen dat een ander niet voldoet aan je standaard, dan inzien dat er hier al een half jaar geroepen wordt dat we helemaal niet naar die standaard toe willen.

De lat ligt hier laag, drempels zijn zo veel mogelijk verwijderd. Zoals je terecht stelt: het is voor amateurs in het beginstadium. Als dat niveau je te laag is, trek dan je conclusies. Als je het desondanks wel leuk vindt om anderen te zien groeien, schik je dan gewoon in de rol die we onszelf hier aanmeten. FOT is voor beginners, en mensen die dat stadium net voorbij zijn. Einde dscussie.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:35:44 #56
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39782953
einde discussie ....

slotje
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:44:52 #57
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_39783267
mag ik nog 1 ding zeggen.

Ik kom er nu dus achter dat ik inplaatst van showcase bester testcasae ervoor had moeten zetten.
Ik ben echt een beginnende "fotograaf"heb net 3 maanden deze camera en moet nog veel leren, maar vind het wel enorm leuk en ik wil het ook leren.

De reactie die ik krijg, positief en negatief waardeer ik erg aangezien ik daar ook weer van leer.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:46:49 #58
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_39783354
ik laat hem fijn wegzakken. Het niveau van FOT is niet onderhandelbaar: het blijft laagdrempelig. Uit je OP leidt ik af dat je je afvroeg of showcases wel voldoende hebben aan het commentaar dat gepost wordt. Daarover wil ik best een boom opzetten. Het kan inderdaad duidelijker, zowel van de kant van de poster, als van de reageerders. Daarover kan het topic verder gaan.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_39783367
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:33 schreef RonaldV het volgende:

De lat ligt hier laag, drempels zijn zo veel mogelijk verwijderd. Zoals je terecht stelt: het is voor amateurs in het beginstadium. Als dat niveau je te laag is, trek dan je conclusies. Als je het desondanks wel leuk vindt om anderen te zien groeien, schik je dan gewoon in de rol die we onszelf hier aanmeten. FOT is voor beginners, en mensen die dat stadium net voorbij zijn. Einde dscussie.
Het gaat mij niet om de fototechnische kwaliteiten van de fotograaf.
Showcases van beginners zijn juist goed, maar ik denk dat je wel mag verwachten dat men er zelf een beetje energie in mag steken om in ieder geval een goede post te maken.

Zie mijn vorige post hierover: [Discussie] [showcases]
  donderdag 13 juli 2006 @ 11:58:59 #60
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39783758
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:46 schreef RonaldV het volgende:
ik laat hem fijn wegzakken. Het niveau van FOT is niet onderhandelbaar: het blijft laagdrempelig. Uit je OP leidt ik af dat je je afvroeg of showcases wel voldoende hebben aan het commentaar dat gepost wordt. Daarover wil ik best een boom opzetten. Het kan inderdaad duidelijker, zowel van de kant van de poster, als van de reageerders. Daarover kan het topic verder gaan.
Ja als je een beetje goed oplet worden de showcases waar wel een goeie OP bij zit of een bepaald idee (beginner of gevorderde) weer wel wat vaker en dieper gereageerd, als fotografen dit al bij voorbaat in oogshouw kunnen nemen krijg je kwatitatief en kwantitatief betere topics, lijkt me zo. En in mijn ogen is er niets mis met wat guidance en sturing voor beginners nav wat tutorials of richtlijnen (lees suggesties, niet regels)

[ Bericht 0% gewijzigd door Re op 13-07-2006 12:15:53 ]
pi_39783759
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:44 schreef snakelady het volgende:
mag ik nog 1 ding zeggen.

Ik kom er nu dus achter dat ik inplaatst van showcase bester testcasae ervoor had moeten zetten.
Ik ben echt een beginnende "fotograaf"heb net 3 maanden deze camera en moet nog veel leren, maar vind het wel enorm leuk en ik wil het ook leren.

De reactie die ik krijg, positief en negatief waardeer ik erg aangezien ik daar ook weer van leer.
Wat jij hier doet vind ik dus wel goed....

Je geeft in het topicnaam en de OP aan dat het je eerste shoot is en geeft
Je nummert je foto's.
Je hebt heel veel foto's gemaakt, maar bent kritisch met het selecteren van de foto's voor in je showcase.

Of het dan show- of testcase heet zal me worst wezen...
  donderdag 13 juli 2006 @ 12:14:34 #62
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_39784230
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:59 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Wat jij hier doet vind ik dus wel goed....

Je geeft in het topicnaam en de OP aan dat het je eerste shoot is en geeft
Je nummert je foto's.
Je hebt heel veel foto's gemaakt, maar bent kritisch met het selecteren van de foto's voor in je showcase.

Of het dan show- of testcase heet zal me worst wezen...
dank je wel
Maar zal de volgende keer toch wat minder foto's plaatsen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  donderdag 13 juli 2006 @ 12:31:25 #63
4178 Lord Dreamer
I Rule In Hell
pi_39784770
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 11:58 schreef Re het volgende:

[..]

Ja als je een beetje goed oplet worden de showcases waar wel een goeie OP bij zit of een bepaald idee (beginner of gevorderde) weer wel wat vaker en dieper gereageerd, als fotografen dit al bij voorbaat in oogshouw kunnen nemen krijg je kwatitatief en kwantitatief betere topics, lijkt me zo. En in mijn ogen is er niets mis met wat guidance en sturing voor beginners nav wat tutorials of richtlijnen (lees suggesties, niet regels)
Daar heb je wel gelijk in, een goede OP is het halve werk. Geef als fotograaf een beetje je ideeën weer wat je wil met de foto's en wat de bedoeling is , dan krijg je aanwijzingen over hoe je dat doel beter kan bereiken.
It is a sad day, it is a red day. It is going to be a black day. When the sun rises........
Some day you shall flee, Panted and weak - Master, Passion, Greed.
  donderdag 13 juli 2006 @ 16:02:50 #64
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_39791455
Ik ben begonnen met alles lezen op pagina 1, maar aangezien het haantjesgedrag weer de boventoon voert geef ik maar gewoon mijn mening over hoe het anders zou kunnen.

Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een showcase per user ipv per serie.
Hoe dan?
Nou een user heeft leuke foto's gemaak van een bepaald onderwerp en zoekt er (max 8) foto's uit voor een showcase met de naam [showcase] "usernaam".
Daar krijgt ie dan tips en commentaren. Een volgende keer dat diezelfde user weer een aantal leuke foto's van een onderwerp heeft zet ie ze in zijn/haar "eigen" topic neer, en kan dan weer commentaren krijgen.
Zo kan je zien of een user "groeit" in zijn fototografie. En geef je niet steeds dezelfde user dezelfde commentaren. Kan je bijvoorbeeld terugkomen op wat je op een eerdere serie hebt gezegd en zien of dat goed is toegepast.
Topics van eendagsvliegen zakken vanzelf weg, en topics van blijvertjes krijgen misschien wel een deel 2 of meer.
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  donderdag 13 juli 2006 @ 17:05:21 #65
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39793460
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 16:02 schreef pea4fun het volgende:
Ik ben begonnen met alles lezen op pagina 1, maar aangezien het haantjesgedrag weer de boventoon voert geef ik maar gewoon mijn mening over hoe het anders zou kunnen.

Hoe dan?
Nou een user heeft leuke foto's gemaak van een bepaald onderwerp en zoekt er (max 8) foto's uit voor een showcase met de naam [showcase] "usernaam".
Daar krijgt ie dan tips en commentaren. Een volgende keer dat diezelfde user weer een aantal leuke foto's van een onderwerp heeft zet ie ze in zijn/haar "eigen" topic neer, en kan dan weer commentaren krijgen.
Zo kan je zien of een user "groeit" in zijn fototografie. En geef je niet steeds dezelfde user dezelfde commentaren. Kan je bijvoorbeeld terugkomen op wat je op een eerdere serie hebt gezegd en zien of dat goed is toegepast.
Topics van eendagsvliegen zakken vanzelf weg, en topics van blijvertjes krijgen misschien wel een deel 2 of meer.
Kijk!

Dit is nou constructief , dat samen met wat centrale suggesties (ja wat ik ook best wel zou willen opzetten in samenspraak met deze en gene) voor het naar tevredenheid maken van een showcase die voor meer interactie kunnen leiden.

Eventueel kan je ook denken aan centrale showcases (dus waar meerdere mensen een showcase plaatsen met eenzelfde onderwerp, hierbij kun je bepaald specifiek commentaar ook makkelijk verzamelen)), dieren(tuinen), auto's, architectuur, portretten, nacht, abstract etc...

Of bijvoorbeeld een work in progress showcases waarin gediscussieerd kan worden over allerlei zaken

Lijkt me zeer nuttig voor een beginnende fotograaf en ook laagdrempeliger
  donderdag 13 juli 2006 @ 17:11:20 #66
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_39793633
Verschillen de "verzamel-showcase-topics" dan ook met de topics waar nu foto's van één onderwerp geplaats worden, zoals onder andere Dieren Fotografie , Concert-fotografie (2) en Foto's van vogels deeltje 5
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  donderdag 13 juli 2006 @ 17:16:31 #67
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39793801
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 17:11 schreef Tha_Erik het volgende:
Verschillen de "verzamel-showcase-topics" dan ook met de topics waar nu foto's van één onderwerp geplaats worden, zoals onder andere Dieren Fotografie , Concert-fotografie (2) en Foto's van vogels deeltje 5
ach mensen posten daar inderdaad ook wel eens een hele serie foto's maar die hoeven niet aan elkaar gerelateerd te zijn binnen de post bijvoorbeeld, er zal heus wel wat overlap zitten maar dezelfde fotos in verschillende topics is ook geen ramp, dat verhoogt de exposure en dus ook de kans op feedback
  donderdag 13 juli 2006 @ 17:19:25 #68
52657 pea4fun
pi_39793903
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 17:05 schreef Re het volgende:

[..]

Kijk!

Dit is nou constructief , dat samen met wat centrale suggesties (ja wat ik ook best wel zou willen opzetten in samenspraak met deze en gene) voor het naar tevredenheid maken van een showcase die voor meer interactie kunnen leiden.

Eventueel kan je ook denken aan centrale showcases (dus waar meerdere mensen een showcase plaatsen met eenzelfde onderwerp, hierbij kun je bepaald specifiek commentaar ook makkelijk verzamelen)), dieren(tuinen), auto's, architectuur, portretten, nacht, abstract etc...

Of bijvoorbeeld een work in progress showcases waarin gediscussieerd kan worden over allerlei zaken

Lijkt me zeer nuttig voor een beginnende fotograaf en ook laagdrempeliger
Je zou een soort richtlijn kunnen maken over wat in een showcase zeker hoort te staan om goed commentaar te kunnen geven. zoals bijvoorbeeld

-Onderwerp (nee dat is niet altijd duidelijk)
-Doel
-soort camera (compact of dslr kan uitmaken als je commentaar gaat geven. Niet bij alle compacts kan je diafragma en sluitertijd kiezen, maar je kan dan wel bijv op nachtstand zetten ofzo)
-lichtomstandigheden (dag, avond, nacht, binnen, buiten, kunstlicht)
-verder nog?
  donderdag 13 juli 2006 @ 17:32:32 #69
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39794324
exif info indien niet aanwezig
de bewerking
wat voor soort commentaar gezocht wordt
  donderdag 13 juli 2006 @ 17:51:22 #70
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39794816
Goeie input Pea ! Ik denk dat een showcase een stuk leuker wordt als de OP goed verzorgd wordt. vertel er iets bij, introduceer jezelf, vertel over wat je zelf sterk en minder vindt, of waar je aan twijfelt.

Goed dat Re het aanhaalt, ik zat me van de week al te bedenken waarom ik amper of eigenlijk gewoon niet naar die showcases kijk. De laatste paar die ik opende, was niet meer dan een rijtje met foto's en nummers, met eronder : Graag jullie mening ....
Dit kan natuurlijk ook toeval zijn, maar mensen mogen zich best realiseren (ook als je een noob bent, je kunt immers inlezen en afkijken) dat een goed topic begint bij een goeie OP.

Verder is het wel zo dat het niveau hier gewoon laag ligt, op zich een heel goed ding, hoe meer mensen achter de camera, hoe beter. Misschien een beetje meer begeleiding of een richtlijn die [ergens] staat waarnaar verwezen kan worden.

Het probleem gaat natuurlijk gewoon twee kanten op, het ligt niet alleen aan de (ervaren) fotograaf die geen zin heeft in elke keer hetzelfde rijtje op te noemen, het ligt ook aan de beginner (en zelfs gevorderde) die met het plaatsen van een paar plaatjes verwacht dat men ellerlange commentaren gaat neerplempen.

Kortom, als je die showcases een beetje leuk wilt houden/maken, dan zul je het (zeker in het begin) een beetje moeten coachen, vandaar ook dat ik zei dat het misschien makkelijker is als er ergens een richtlijn voor te vinden is. Dit zou dan eerst op de schouders van de modjes komen, maarzodra users zien hoe die dat aanpakken, kan men zelf even verwijzen.

Zoiets.
  donderdag 13 juli 2006 @ 18:00:12 #71
128580 eL.
Je m'appelcastel
pi_39795006
Volgens mij kan zo'n richtlijn overigens prima in > Eerst lezen: Fotografie FAQ [1 feb 2006]
Een paar tips en een paar vereisten doen wonderen.
  donderdag 13 juli 2006 @ 18:41:53 #72
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_39795845
Ik denk ook dat het voor de kijkers fijner/leuker is als de TS zelf ook wat commentaar geeft ("jammer van de sterke contrasten door het felle zonlicht") en ook om bepaalde adviezen vraagt bij dat soort dingen ("hoe op te lossen of te omzeilen").

Op die manier kan de kijker gerichter antwoorden, en kan het "lijstje" (scheve horizon, centrale compositie, storende achtergrond) iets meer naar de achtergrond verschoven worden.
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  donderdag 13 juli 2006 @ 19:02:15 #73
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_39796284
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 00:27 schreef blackbully het volgende:
ik ga voor een verplichte omschrijving van elke foto,

zo komen er alleen foto's in de showcase waar over na gedacht is.

scheeld misschien een hoop bagger, en is het daardoor makkelijker om commentaar te geven.

misschien ook wat meer centrale foto topics aanmaken voor testcases
Deze week stond in HP/De Tijd een serie foto's ( ) van een bekende fotograaf wiens naam ik even vergeten ben. De begeleide tekst was zoiets als: Waarschuwing! lees dit niet. En als u het toch leest, bekijk dan eerst de foto's voordat u verder leest. Waarom? Omdat alles wat je leest je blik vertroebeld. Sommige foto's staan op zichzelf; elke vorm van aanvullende informatie is balast.

Terug naar aarde... De foto's die je hier doorgaans vindt, zullen niet het niveau halen van een gepubliceerde reportage. Maar goed, tekst eisen bij foto's waarvan de fotograaf vindt dat ze zonder tekst ook krachtig genoeg zijn, kan denk ik niet.
I am a black hole shitting into the void
  donderdag 13 juli 2006 @ 19:15:49 #74
52657 pea4fun
pi_39796627
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 17:32 schreef Re het volgende:
exif info indien niet aanwezig
de bewerking
wat voor soort commentaar gezocht wordt
Exif info ben ik het dan weer niet mee eens, door naar een foto te kijken kan je zo ook wel zien of je een grotere of kleinere dof mooier zou vinden, of dat je denkt dat een langere of kortere sluitertijd de foto goed zou kunnen doen, zonder dat je weet wat de F of S-waarde precies is geweest.
  FOK!fotograaf donderdag 13 juli 2006 @ 19:16:45 #75
73911 ultra_ivo
pi_39796659
En je moet de exif-waarde ook hebben. Da's lang niet altijd het geval.
  donderdag 13 juli 2006 @ 19:17:50 #76
52657 pea4fun
pi_39796689
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 19:02 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Deze week stond in HP/De Tijd een serie foto's ( ) van een bekende fotograaf wiens naam ik even vergeten ben. De begeleide tekst was zoiets als: Waarschuwing! lees dit niet. En als u het toch leest, bekijk dan eerst de foto's voordat u verder leest. Waarom? Omdat alles wat je leest je blik vertroebeld. Sommige foto's staan op zichzelf; elke vorm van aanvullende informatie is balast.

Terug naar aarde... De foto's die je hier doorgaans vindt, zullen niet het niveau halen van een gepubliceerde reportage. Maar goed, tekst eisen bij foto's waarvan de fotograaf vindt dat ze zonder tekst ook krachtig genoeg zijn, kan denk ik niet.
In tegenstelling tot een in een tijdschrift gepubliceerde reportage zoekt men hier naar verbetering. Ik denk niet dat iemand die zijn foto's in een tijdschrift zet zit te wachten op dingen als...Ik zou toch die foto vanuit een ander perspectief genomen hebben
  FOK!fotograaf donderdag 13 juli 2006 @ 19:45:39 #77
73911 ultra_ivo
pi_39797457
In de praktijk merk ik dat fotoredacteuren van tijdschriften heel andere maatstaven hebben dan de gemiddelde beoordelingen hier in Showcases.
  donderdag 13 juli 2006 @ 19:47:01 #78
52657 pea4fun
pi_39797508
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 19:45 schreef ultra_ivo het volgende:
In de praktijk merk ik dat fotoredacteuren van tijdschriften heel andere maatstaven hebben dan de gemiddelde beoordelingen hier in Showcases.
Het is zowiezo anders, je zal ook niet zitten wachten op commentaar op je foto's van lezers.
  donderdag 13 juli 2006 @ 19:59:12 #79
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_39797939
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 19:17 schreef pea4fun het volgende:

[..]

In tegenstelling tot een in een tijdschrift gepubliceerde reportage zoekt men hier naar verbetering. Ik denk niet dat iemand die zijn foto's in een tijdschrift zet zit te wachten op dingen als...Ik zou toch die foto vanuit een ander perspectief genomen hebben
Mwa, het is wel showcase. En geen beoordeel mijn foto-case of hoe kan ik mijn foto verbeteren-case. Daar was ooit een ander topic voor. En ook over foto's in een tijdschrift heb ik een mening
I am a black hole shitting into the void
  donderdag 13 juli 2006 @ 20:05:08 #80
52657 pea4fun
pi_39798139
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 19:59 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Mwa, het is wel showcase. En geen beoordeel mijn foto-case of hoe kan ik mijn foto verbeteren-case. Daar was ooit een ander topic voor. En ook over foto's in een tijdschrift heb ik een mening
Ja maar een showcase waar niemand commentaar geeft of mag geven lijkt me ook van weinig waarde. Net zoals een showcase waarin alleen maar geroepen wordt dat het zo mooi is...hoewel dat zou kunnen gebeuren natuurlijk
pi_39801026
Showcases doe je maar op DPZ

als er echt een showcase geopend wordt is het wel de bedoeling dat het foto's zijn die een beetje de moeite waard zijn. Ja ja, ik post ook nooit showcases

Ik ben het wel met TS eens dat er teveel geshowcaset wordt met een strekking van "ik donder hier ook ff wat pics neer want in die andere topics (ik heb vandaag een leuke foto gemaakt rsp. Help me mijn foto te verbeteren) mag ik er maar 1 per keer posten "

En zeg zelf, WAAROM open je een SHOWCASE en niet een TESTCASE of een "work-in-progress" of zo? Dat doe je NIET, as opposed to al die andere mogelijkheden, om constructief commentaar te krijgen. Een SHOWCASE moet gewoon AF zijn. Die open je zuiver met het doel om aanbeden te worden, klaar.

Misschien is VAKANTIEKIEKJESCASE wel een goeie header voor veel van wat nu door allerlei zelf-benoemde genieën "SHOWCASE" genoemd wordt. En het is ze niet eens te verwijten: Iedereen doet het zo
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_39802325
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 21:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Showcases doe je maar op DPZ

als er echt een showcase geopend wordt is het wel de bedoeling dat het foto's zijn die een beetje de moeite waard zijn. Ja ja, ik post ook nooit showcases

Ik ben het wel met TS eens dat er teveel geshowcaset wordt met een strekking van "ik donder hier ook ff wat pics neer want in die andere topics (ik heb vandaag een leuke foto gemaakt rsp. Help me mijn foto te verbeteren) mag ik er maar 1 per keer posten "

En zeg zelf, WAAROM open je een SHOWCASE en niet een TESTCASE of een "work-in-progress" of zo? Dat doe je NIET, as opposed to al die andere mogelijkheden, om constructief commentaar te krijgen. Een SHOWCASE moet gewoon AF zijn. Die open je zuiver met het doel om aanbeden te worden, klaar.

Misschien is VAKANTIEKIEKJESCASE wel een goeie header voor veel van wat nu door allerlei zelf-benoemde genieën "SHOWCASE" genoemd wordt. En het is ze niet eens te verwijten: Iedereen doet het zo
Probleem met hoe je het verwoord is dat je vanuit je eigen referentiekader denkt. Heb mensen uit FOT wel eens horen zeggen dat ze de drempel lager willen maken gevolg is dat mensen vanuit hun referentiekader posten......waarbij je een gigantisch niveauverschil krijgt.

Ik denk dat je als de wat ervaren FOTter het zelf in de hand hebt om het niveau op te krikken door goed onderbouwd kritiek te geven. Dat kan wel het beste als je afspreekt minder foto's de posten, omdat je de kritiek beter in je op kan nemen. En als je vind dat het vakantie kiekjes zijn, zeg dit dan gewoon en geef in feedback de vraag of er tescase boven kan worden gezet. De poster weet dan wel wat hij aan het niveau moet doen.

We moeten onze mede FOTters een beetje motiveren in plaats van de arogantie te hebben dat we het allemaal beter weten Onze eigen verantwoordelijkheid is vaak ver te zoeken merk ik
  donderdag 13 juli 2006 @ 22:18:02 #83
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_39802542
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 22:12 schreef An24 het volgende:
We moeten onze mede FOTters een beetje motiveren in plaats van de arogantie te hebben dat we het allemaal beter weten Onze eigen verantwoordelijkheid is vaak ver te zoeken merk ik
*mooi*

*stil is*
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_39802627
Showcases zijn erg goed voor op het forum, maar iemand die per ongeluk een leuke foto heeft gemaakt en meteen denkt een ster te zijn en een stel foto's op fok.nl knalt als "showcase" is aan het verkeerde adres. Dat gebeurt erg veel vind ik. Het is belangrijk dat je een beetje weet waar je mee bezig bent en de standaard wetenswaardigheden over fotografie kent.

Het mag toch duidelijk zijn dat wanneer iemand zich al enige tijd verdiept heeft in fotografie en een foto-sessie heeft gedaan daar een mening over mag vragen aan andere liefhebbers? Niet alles is immers in een boekje te vinden en er zijn nu eenmaal mensen die jouw werk objectief kunnen bekijken. Ik kan me zo vaak blind staren op mijn eigen werk...

Groeten.
www.Bramvo.net

PS : Mijn showcase van deze maand vervuilt slechts mijn eigen site : http://www.bramvo.net/gal(...)ous/2006_07_Diversen
pi_39802700
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 22:12 schreef An24 het volgende:
Onze eigen verantwoordelijkheid is vaak ver te zoeken merk ik
quote:
Probleem met hoe je het verwoord is dat je vanuit je eigen referentiekader denkt.
Ah, wel grappig dan dat je begint met aan te geven wat IK verkeerd doe

Maar goed, ik ga slapen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 13 juli 2006 @ 22:31:41 #86
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_39803066
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 22:20 schreef Bramvo het volgende:
Showcases zijn erg goed voor op het forum, maar iemand die per ongeluk een leuke foto heeft gemaakt en meteen denkt een ster te zijn en een stel foto's op fok.nl knalt als "showcase" is aan het verkeerde adres. Dat gebeurt erg veel vind ik. Het is belangrijk dat je een beetje weet waar je mee bezig bent en de standaard wetenswaardigheden over fotografie kent.
Dat is een rechtstreeks gevolg van de keuze om de drempels zo veel mogelijk weg te halen. Er was veel te veel schroom om te posten, en die is nu (gelukkig) veel minder. [showcase] is dan misschien een beetje overdreven, maar ik kan absoluut niet zitten met die naam. Net zo min als [testcase] overigens.
quote:
Het mag toch duidelijk zijn dat wanneer iemand zich al enige tijd verdiept heeft in fotografie en een foto-sessie heeft gedaan daar een mening over mag vragen aan andere liefhebbers? Niet alles is immers in een boekje te vinden en er zijn nu eenmaal mensen die jouw werk objectief kunnen bekijken. Ik kan me zo vaak blind staren op mijn eigen werk...
Kom ik weer terug op de insteek van FOT: We zijn er voor beginners. Mensen die zich nog nauwelijks in fotografie hebben verdiept, maar dat wel willen gaan doen, en hier hun eerste probeersels neerzetten. Kun je je eerste rolletje nog herinneren? De foto's waren bager, maar je hebt ze wel helemaal zelf gemaakt! Dit is net zo iets. geef nieuwen een beetje ruimte. Kraak het niet gelijk af met de mededeling "vakantiefoto's". Er zijn hier heel veel mensen heel goed in demotiveren, en dat kan nooit serieus jullie bedoeling zijn.
- Privacy Matters
pi_39804380
Ik volg deze discussie op de voet. Objectief gezien is het een heel interessante discussie, maar ik lees dit als FOT-user en dan vind ik het toch een beetje "eng" worden. Ik bedoel...

Terug van vakantie, veel foto's gemaakt. Zitten een paar foto's bij die ík werkelijk fantastisch mooi vind. Trots als een aap met zeven staarten ga ik dus een topicje bouwen dat ik enthousiast van het predikaat [showcase] voorzie.

Maar ja - ik ben maar een amateurtje, kom net kijken in de wondere wereld van de fotografie. Hoewel ík de foto's dus prachtig vind, wil ik stiekum ook wel commentaar horen, advies over hoe ik dingen volgende keer beter kan aanpakken. Misschien is het labeltje [testcase] dan toch meer op zijn plaats...

Eigenlijk zijn het maar gewoon foto's die op vakantie zijn gemaakt. Geen vooropgezet plan, geen doelstelling. Gewoon wat lukraak geschoten plaatjes waarvan er een paar toevallig best geinig gelukt zijn. Dan toch maar [vakantiefoto's] als TT? Of kan ik dan reacties als "vakantiefoto's kan je ook in TRV kwijt hoor!" verwachten?

Begrijp je een beetje waar ik heen wil?

Persoonlijk zal het me heel fijn aan mijn derrière oxideren wat voor tag ik aan mijn topicje moet hangen. Als het niet goed is, zal een welwillende mod dat heus wel aanpassen. Natuurlijk hoop ik dat er commentaar gegeven wordt op mijn foto's en vooral dat er veel opbouwende kritiek bij zal zijn, zodat mijn volgende foto-serie beter zal worden. Komen er geen adviezen, sja - dan zal ik wel een "natuurtalentje" zijn en krijgen jullie nog véél meer "kiekjes-die-showcase-genoemd-worden" voor je kiezen.

Maar users die iets minder brutaal zijn / sterk in hun schoenen staan zullen na het lezen van deze discussie wel twee keer nadenken voor ze hun foto's hier durven plaatsen. Want ja, FOT is een forum waar je alleen mag komen als je minstens zo goed bent als Govert de Roos...
I't's me ... Phoentje [br]"Never argue with a fool - people might not know the difference."
  donderdag 13 juli 2006 @ 23:20:22 #88
79550 Ymke
your ghost
pi_39804933
Wat een zeiksnorren zijn jullie allemaal , gooi je foto's online , noem het showcase , testcase, mooie case ,matige case. wat maak het uit . laat je fotos zien als je daar behoefte aan hebt. Vraag specifiek om feedback als je dat belangrijk vindt.
En anders zie je het wel als men wat over je foto's wilt zeggen, of niet
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
  donderdag 13 juli 2006 @ 23:24:12 #89
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_39805068
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 23:06 schreef Phoentje het volgende:
.................
ik geloof niet dat we het moeilijker willen maken.
wel duidelijker. waardoor er ook goede reacties komen.

tuurlijk mag je een showcase maken van een vakantie.
hoefd behalve dat het foto's zijn van je vakantie niet een extra onderwerp te krijgen.

maar dan kun je natuurlijk als user bij je zelf na denken of het echt een showcase waardig is.

kan ook een
[algemeen] vakantie pics.
topic worden.

maak een goede OP
zet je foto's neer. en geef aan wat je er zelf goed aan vind of wat je jammer vind en vraag desnoods wat je bij welke foto anders had moeten doen om hem beter over te laten komen.

een topic als [showcase] mijn CF dump van plaatjes
en vervolgends een bij elkaar geraapt zooitje foto's van de afgelopen maand. en als tekst niet meer als. wat vinden jullie er van.

daar komt geen reactie op en dat is zonde. (terweil er misschien erg mooie en goede foto's tussen zitten)

het gaat meer om hoe de foto's te brengen als om de foto's
pi_39805677
Oh - ik begrijp best wat jullie bedoelen hoor.
Ik wilde alleen maar zeggen dat het nogal "afschrikwekkend" overkomt
Het is niet zozeer wát er gezegd wordt, maar vooral hóe het gezegd wordt.
Dat probeerde ik voorzichtig aan te geven...
I't's me ... Phoentje [br]"Never argue with a fool - people might not know the difference."
  vrijdag 14 juli 2006 @ 01:25:13 #91
262 Re
Kiss & Swallow
pi_39808724
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 22:18 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

*mooi*

*stil is*
biased
pi_39812905
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 22:31 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Dat is een rechtstreeks gevolg van de keuze om de drempels zo veel mogelijk weg te halen. Er was veel te veel schroom om te posten, en die is nu (gelukkig) veel minder. [showcase] is dan misschien een beetje overdreven, maar ik kan absoluut niet zitten met die naam. Net zo min als [testcase] overigens.
[..]

Kom ik weer terug op de insteek van FOT: We zijn er voor beginners. Mensen die zich nog nauwelijks in fotografie hebben verdiept, maar dat wel willen gaan doen, en hier hun eerste probeersels neerzetten. Kun je je eerste rolletje nog herinneren? De foto's waren bager, maar je hebt ze wel helemaal zelf gemaakt! Dit is net zo iets. geef nieuwen een beetje ruimte. Kraak het niet gelijk af met de mededeling "vakantiefoto's". Er zijn hier heel veel mensen heel goed in demotiveren, en dat kan nooit serieus jullie bedoeling zijn.
"Voor beginners die zich nog niet / nauwelijks hebben verdiept in fotografie", dan is het zeker op zijn plaats. Ik zag het zo niet maar als dat de insteek is dan klopt je stelling.
pi_39812948
Op zichzelf goed van Re om dit eens ter discussie te stellen, ik denk dat je dergelijke zaken zo nu en dan eens tegen het licht moet houden. En ik kom dan tot ongeveer dezelfde conclusie als RonaldV. Ik denk niet dat er een echt probleem is. Ja, er wordt veel hetzelfde standaard-commentaar gegeven. Maar ik heb de indruk dat de betreffende fotografen daar wel mee geholpen worden. Dat mensen die hier al wat langer rondlopen niet iedere keer hetzelfde commentaar willen geven, snap ik ook. Doe het een tijdje niet, of desnoods helemaal niet. Er staan vanzelf weer nieuwe, zich ontwikkelende fotografen op voor wie het prettitg is om hun kennis te delen en die vaak zelf ook nog leren van het 'beoordelen' van foto's van anderen.

Ik ben geen voorstander van selectie of van een opgelegd onderscheid tussen Showcase en Testcase. Dit is geen DPZ, en ook geen got. De fok-drempel is laag. Dat heeft zn voordelen, maar ook zn nadelen. Die weeg je af, en op het moment dat je de nadelen te zwaar vindt wegen, kun je je afvragen of je hier nog op je plaats bentnee, dit is geen uitnodiging aan wie dan ook om op te hoepelen Foto's in verzameltopics gooien vind ik evenmin een optie, want die worden vaak niet besproken, zeker niet als er toevallig net een opvallendere foto achteraan komt.

Werewolf's aanbevelingen zijn nuttig, iedereen die goede feedback wil zou ze op moeten volgen. Ik heb er echter een hard hoofd in dat dat ook gaat gebeuren. Verder hangt het op wat goede wil van alle users: kijk eens in zo'n topic en vraag je af (al was het maar van 1 van de foto's) hoe een foto beter had gekund. Daar heeft die fotograaf wat aan, maar voor jezelf is dat ook nuttig, omdat je jezelf dwingt om op een bepaalde manier naar een foto te kijken.

@pea: ik vind het een leuke en creatieve gedachte om een showcase per user te maken. Er is een hoop voor te zeggen, en ms moeten we er eens een keertje mee experimenteren. Ik zie 1 nadeel, en dat is dat er bij een nieuwe serie in de showcase ook weer gediscussieerd gaat worden over de foto's in de OP, omdat niet iedereen eerst een topic doorleest voor ze reageren en niet iedereen beseft hoe die showcase topics werken. Of dat erg is? Ms niet, maar ik kan me voorstellen dat een zich ontwikkelende fotograaf liever op zijn/haar laatste serie wordt aangesproken dan op zn eerste.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 14 juli 2006 @ 11:26:12 #94
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_39815715
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 16:02 schreef pea4fun het volgende:

Hoe dan?
En wat je hier weer het risico bij loopt is dat alleen de 'populaire' mensen de reacties krijgen.
het is niet aanvallend bedoeld maar t valt me heel vaak hier op dat mensen die voorop lopen in de parade, de meeste reacties krijgen en degene die minder hier zijn, nieuwer zijn, nog niet zo goed zijn gewoon minder reacties krijgen. ik krijg hier echt t gevoel bij, daar hoef ik niet te reageren want die hoef ik niet als vriendje te houden. en dat vind ik heel jammer....

zeker je kunt zien of iemand groeit en vooruit gaat da tis dan wel weer belangrijk...
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_39817401
Ik las hier het commentaar over het te veel aan foto's in een showcase, maar wat zijn er te veel dan?
Ik zelf heb er 11 in mijn showcase over de Tour, wordt dat al gezien als te veel? Waar ligt die grens van voldoende naar te veel?
HT: FC Dinamo Assen (504765)
pi_39817713
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:24 schreef MrMoon het volgende:
Ik las hier het commentaar over het te veel aan foto's in een showcase, maar wat zijn er te veel dan?
Ik zelf heb er 11 in mijn showcase over de Tour, wordt dat al gezien als te veel? Waar ligt die grens van voldoende naar te veel?
Dat hangt ervan af. Boven de 10 vind ik het hoe dan ook te veel worden om per foto te reageren. Zelf zit ik meestal op 5-6, maar het hangt ook van de foto's af. Bij veel van hetzelfde moet je strenger selecteren, bij foto's die een verhaal vertellen kan het zijn dat er meer foto's nodig zijn. Om jouw showcase als voorbeeld te nemen: de eerste en de laatste fot hebben niets met de tour te maken en #3 en #4 lijken erg op elkaar. Dat (en het feit dat er recent al twee Tour-showcases waren) is denk ik wel mede een verklaring dat je geen reacties hebt gekregen.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_39817789
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:32 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Dat hangt ervan af. Boven de 10 vind ik het hoe dan ook te veel worden om per foto te reageren. Zelf zit ik meestal op 5-6, maar het hangt ook van de foto's af. Bij veel van hetzelfde moet je strenger selecteren, bij foto's die een verhaal vertellen kan het zijn dat er meer foto's nodig zijn. Om jouw showcase als voorbeeld te nemen: de eerste en de laatste fot hebben niets met de tour te maken en #3 en #4 lijken erg op elkaar. Dat (en het feit dat er recent al twee Tour-showcases waren) is denk ik wel mede een verklaring dat je geen reacties hebt gekregen.
Aha dus een strengere selectie de volgende keer, ongeveer 5 a 6 foto's en foto's die er niet zo veel mee van doen hebben er niet bij... thnx voor de tip Toch nog een reactie
Ik zal het in ieder geval onthouden voor de volgende keer..
HT: FC Dinamo Assen (504765)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')