Nog niet zo heel erg veel, ik schat zo'n 150pk, omdat ik nu nog zonder intercooler aan het rijden ben kan ik de druk eigenlijk niet verder opvoeren, ik rijd nu op 5psi. Ik wil op ~10psi uitkomen, dat is goed voor ~180pk. Hiervoor moet ik nog wel flink wat investeren: andere injectoren, intercooler, andere brandstofpomp, instelbare benzinedrukregelaar, andere koppeling en ander diff. Bij elkaar opgeteld een flinke klap geld, ik weet ook nog niet precies in welke volgorde ik alles ga doen.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:50 schreef flyguy het volgende:
hoeveel heb je nu op de wielen?
Geen idee hoeveel uur erin zit, met het verlagen ben ik iig het langste bezig geweest, alles zat muur en muurvast, turbo zat er in een dag op. Op de foto's zitten de slangklemmen en siliconen koppelingen inderdaad niet allemaal even netjes, is inmiddels gefikstquote:Op dinsdag 20 juni 2006 15:01 schreef MikeyMan het volgende:
Leuk project... Ook leuk dat je het allemaal zelf doet..
Hoeveel uur is er ondertussen in gaan zitten?
Afwerking is niet overal even strak, maar het gaat om het resultaat, zullen we maar zeggen
Ga je nog wat aan de roest van de bodem enzo doen? Of wacht je tot het zichzelf oplost?quote:Op dinsdag 20 juni 2006 15:04 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Geen idee hoeveel uur erin zit, met het verlagen ben ik iig het langste bezig geweest, alles zat muur en muurvast, turbo zat er in een dag op. Op de foto's zitten de slangklemmen en siliconen koppelingen inderdaad niet allemaal even netjes, is inmiddels gefikstVoor de rest boeit het me niet zo heel veel hoe het eruit ziet als het maar hard vooruit komt, en hard de bocht om gaat natuurlijk
![]()
Ik had inderdaad met de verkoper geregeld dat hij er warranty op zou zettenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 14:28 schreef cryforhelp het volgende:
Whehe, handig, dat 'warranty'. Dat had je via mail even met de verzender bekonkeld?
Moet zeggen dat ik het tot nu toe erg stijlvol gedaan vindt, geen foute mods en dergelijke
Ah, nu met turbo-pics. Blijft leip hoor, en zeker zéér stijlvol die uitlaat. Je blijft met 1 demper nog wel binnen de normen?
Komende winter schors ik het ding weer en dan ga ik de bodem aanpakken, heb een huis gekocht met garagequote:Op dinsdag 20 juni 2006 15:09 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Ga je nog wat aan de roest van de bodem enzo doen? Of wacht je tot het zichzelf oplost?
1500$, ik vind het nogal wat. Moet maar tevreden zijn met wat ik hebquote:Op dinsdag 20 juni 2006 16:00 schreef noidea het volgende:
Cool project, en goed spul gebruikt ook zie ik.
Maar zo'n AEM Ecu is zoooo duur toch niet? Ik heb er ook 1. Alleen het laten programmeren kost ook wel wat.
Daar ben ik helaas niet bij, ik ga alleen naar de circuittrainig op 6 juli, de 15e naar de Loveparade dus Clubspecials op de 16e lijkt me niet zo'n goed planquote:Op dinsdag 20 juni 2006 20:03 schreef johnwoo het volgende:
Mooi hoor Rob, ben benieuwd hoe dat zal gaan bij de ClubSpecials volgende maand
Zo kinky zijn ze niet hoor, gewoon standaard Mazda, wel een kinky gewichtquote:Op dinsdag 20 juni 2006 21:36 schreef ArTiC het volgende:
Goed topique...niet dat je me ff verteld dat je kinky velgen hebt tegenwoordig
quote:Op woensdag 21 juni 2006 08:49 schreef Tjabbo het volgende:
Leuk project!
Wat zijn de specs van de turbo eigenlijk?
In eerste instantie is dit niet nodig, dit blok is ook geleverd in de 323turbo.quote:Hoef je de compressie van het blok niet een heel eind te verlagen ook?
AEM oid moet niet maar wordt aangeraden, de Emanage van Greddy kost maar ~500$, dat is maar ietsje meer dan een S-AFC. (ben ik net pas tegen gekomen..)quote:En waarom zou je eigenlijk naar een aem moeten bij meer boost?
Ik neem aan dat een drukregelaar en een Apexi S-AFC ook zorgen voor een goede brandstof verhouding?
quote:10 - 12 PSI boost levels (170-210 HP)
At this point it is a very good idea to have a fully programmable ECU to control the fuel and ignition. It is possible to run this amount of boost without this item, but it is walking a thin line. There are a few full replacement ECUs available for the 90-93 Miata...check out this section for these items. If you follow this path you will no longer need the AFPR, high pressure fuel pump, knock sensor or ignition retard device. However at this power level it is very important that you have an efficient intercooler to cool the superheated intake charge. Check out the intercooler section for that info.
Ik heb er geen EGT sensor bij, heb alleen het hoofd noodzakelijke, boost en afr dus. Olietemp lees ik (min of meer) af aan de standaard oliedrukmeter.quote:Heb je er ook een EGT sensor bij? (Ik lees het nergens) Erg belangrijk als je met de timing gaat spelen he. Je kan rustig een a/f van 14.7 hebben maar veel te hoge egt's.en 15.5 is te arm natuurlijk he
De Greddy turbokit die ik gekocht heb is speciaal voor dit blok gemaakt, zeer betaalbaar, plug en play en er is gruwelijk veel online over te vinden. Mijn blokje was nog gewoon goed en dus zou het zonde zijn om er iets anders in te hangen, daarbij is het ook wel praktisch als het blok uit de donor-auto ook in de lengte richting erin ligt, in de 626 ligt het blok volgens mij ook gewoon in de breedte.Met een beetje moeite passen er heel wat blokken in de mx5, in de US rijden er zelfs een flink aantal rond met V8's en V6'squote:Op woensdag 21 juni 2006 19:50 schreef casejunkie het volgende:
Had je dan niet beter een FE3N blok in je wagen kunnen hangen? (Blok uit een Mazda 626 2.0i GT coupé) Je zit dan al aan de 148 PK en vanuit daar kan je een turbo monteren.
Wel erg mooi project zeg!!!!
Het gaat alleen niet meer zo lekker de bocht omquote:Op donderdag 22 juni 2006 06:15 schreef StefanP het volgende:
Kijk, dat is het betere werk ipv een luchtfilter en een taartschep! Respect
Ik heb totaal geen autotechnische achtergrond, het is allemaal hobby, al had ik een hoop dingen niet kunnen doen/weten zonder het forum op miata.net (30.000 gebruikers, bijna 2 miljoen posts)quote:Op donderdag 22 juni 2006 09:52 schreef vlad het volgende:
heel tof gedaan allemaal![]()
waar ik benieuwd naar ben: heb je een autotechnische achtergrond of is het allemaal hobby?![]()
quote:
Je kan de ontsteking ook vervroegen of verlaten inderdaad alleen verlies je daarmee vermogen op momenten dat de turbo niets doet. Het kastje wat ik heb zorgt ervoor dat de ontsteking pas vervroegd wordt op het moment dat de turbo begint mee te draaien.quote:Op donderdag 22 juni 2006 12:26 schreef Repeat het volgende:
Moet je bij elke auto waar je een turbo op monteert de ontsteking aanpassen? En heb je daar altijd zo'n lossstaand apparaatje voor nodig, dwz, kan je niet gewoon de ontsteking zelf vervroegen of verlaten...
We hebben in aug/sept 'n rollerbank meeting, laat je wel ff weten dan.quote:Op donderdag 22 juni 2006 12:35 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Je kan de ontsteking ook vervroegen of verlaten inderdaad alleen verlies je daarmee vermogen op momenten dat de turbo niets doet. Het kastje wat ik heb zorgt ervoor dat de ontsteking pas vervroegd wordt op het moment dat de turbo begint mee te draaien.
Ik zet 'm pas op de bank als ik een intercooler heb, 0-100, geen idee, iig een heel stuk sneller dan een Astra GSI, maarjaquote:Op donderdag 22 juni 2006 13:35 schreef Diemietuhriej het volgende:
Heb je hem al ooit op de testbank gehad, of ga je dit nog doen?
En hoe snel doet hij de 0 - 100?
Verder erg mooie wagen!
Met SLKHK?quote:Op donderdag 22 juni 2006 13:42 schreef t0n het volgende:
[..]
We hebben in aug/sept 'n rollerbank meeting, laat je wel ff weten dan.
Ja, dat kan wel inderdaadquote:Op donderdag 22 juni 2006 15:47 schreef beschuit het volgende:
hey Mex_, ik heb volgens mij nog ooit een afspraak met je gemaakt om je honda coupe te kopen, maar die was me toen iets te rose in het echthaha
mooi om te zien dat je een leuke projectauto hebt! succes ermee!
Laat je niets wijsmaken. Mijn safc kostte me 120 euro.quote:Op woensdag 21 juni 2006 10:43 schreef Mex_ het volgende:
[..]
[afbeelding]
[..]
In eerste instantie is dit niet nodig, dit blok is ook geleverd in de 323turbo.
[..]
AEM oid moet niet maar wordt aangeraden, de Emanage van Greddy kost maar ~500$, dat is maar ietsje meer dan een S-AFC. (ben ik net pas tegen gekomen..)
[..]
[..]
Ik heb er geen EGT sensor bij, heb alleen het hoofd noodzakelijke, boost en afr dus. Olietemp lees ik (min of meer) af aan de standaard oliedrukmeter.
De emanage kan ook ontsteking regelen, kan gelogd worden, kan grotere injectoren aan, kan evt extra injectoren aan. Op Ebay zijn ze maar ietsje duurder (gebruikt) dan de s-afc's. Daarbij maakt de s-afc gebruik van de TPS die op de Miata niet aanwezig is (heeft throttle switch)quote:Op donderdag 22 juni 2006 23:51 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Laat je niets wijsmaken. Mijn safc kostte me 120 euro.
Ik ben misschien eigenwijs maar ik ga niet heel m'n auto vol hangen met meters.quote:En egt is wmb echt hoofd noodzakelijk als je je blok heel wilt houden, en als je met de timing wilt klooien.
Het ding is iig goed genoeg om af te lezen of de olie op temperatuur en om schommelingen in de temperatuur te kunnen waarnemen, een exact aantal graden kan ik er uiteraard niet aan aflezen.quote:Olietemp aflezen aan de drukmeter? dan moet je wel een supernaukeurig ding hebben. Ik zou d'r niet op vertrouwen als ik jou was.
Het zou kunnen, bij de kit die hij gebruikt heeft zit standaard al een andere ECU, intercooler, grotere injectoren etcetc, kost dan ook 5000$ ofzo.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 12:38 schreef m_aik_el het volgende:
hier is er een MX-5 met 250pk zegt de eigenaar![]()
http://auto.2dehands.be/m(...)miata.html?start=150
Ik had het ook alleen over de prijsquote:Op vrijdag 23 juni 2006 09:02 schreef Mex_ het volgende:
[..]
De emanage kan ook ontsteking regelen, kan gelogd worden, kan grotere injectoren aan, kan evt extra injectoren aan. Op Ebay zijn ze maar ietsje duurder (gebruikt) dan de s-afc's. Daarbij maakt de s-afc gebruik van de TPS die op de Miata niet aanwezig is (heeft throttle switch)
[..]
tuurlijk ben je eigenwijs. Maar dat moet ook, anders had iedereen hetzelfde.quote:Ik ben misschien eigenwijs maar ik ga niet heel m'n auto vol hangen met meters.
Ja na 15 minuten rijden is de olie ook wel warm dus zo spannend is het ook weer niet.quote:[..]
Het ding is iig goed genoeg om af te lezen of de olie op temperatuur en om schommelingen in de temperatuur te kunnen waarnemen, een exact aantal graden kan ik er uiteraard niet aan aflezen.
http://www.city-speed.com/webstore/eng_greddy_emanage.htmlquote:Op zaterdag 24 juni 2006 00:00 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
Ik had het ook alleen over de prijs
een e manage krijg je niet voor onder de 400 eurie.
tuurlijk is het mooier dan alleen een safc
[..]
tuurlijk ben je eigenwijs. Maar dat moet ook, anders had iedereen hetzelfde.
Ik hoop dat het je er goed bij gaat
[..]
Ja na 15 minuten rijden is de olie ook wel warm dus zo spannend is het ook weer niet.
Blowoffvalve = dumpvalve idd. Geluid is niet triest is een bijkomstigheid van de functionaliteit van dat ding.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:02 schreef OG-Loco het volgende:
Blowoffvalve = dumpvalve? Indien ja, beetje jammer, dat geluid is te triest.
Verder vet.
*vroem* TSSSJJ *vroem* TSSSJJquote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:04 schreef noidea het volgende:
[..]
Blowoffvalve = dumpvalve idd. Geluid is niet triest is een bijkomstigheid van de functionaliteit van dat ding.
Tja het helpt de turbo op druk te houden tussen het schakelen, je kan bij de meeste er ook wel een wat strakkere veer inzetten. Dus dan gaat tie in de stad bij normaal rijden niet zo hard af. Zijn zeikerds als jij ook weer blij.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:18 schreef OG-Loco het volgende:
[..]
*vroem* TSSSJJ *vroem* TSSSJJ
Je bent verdomme geen vrachtwagen.
[ Alleen bij sprinten is het een beetje cool. Bij stadsgebruik....]
Is het je niet opgevallen hoe weinig auto's zo'n dumpding hebben? Dan ga ik me toch afvragen welke groep de zeikerds zijnquote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:21 schreef noidea het volgende:
[..]
Tja het helpt de turbo op druk te houden tussen het schakelen, je kan bij de meeste er ook wel een wat strakkere veer inzetten. Dus dan gaat tie in de stad bij normaal rijden niet zo hard af. Zijn zeikerds als jij ook weer blij.
Blowoff valves zijn de shit man. Vooral als er zo'n eikel voor je rijdt die 20 onder de limiet tuft, of onnodig links rijdt. Even het gas er op en naast hem loslaten.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:24 schreef OG-Loco het volgende:
[..]
Is het je niet opgevallen hoe weinig auto's zo'n dumpding hebben? Dan ga ik me toch afvragen welke groep de zeikerds zijn![]()
.
quote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:59 schreef StefanP het volgende:
[..]
Blowoff valves zijn de shit man. Vooral als er zo'n eikel voor je rijdt die 20 onder de limiet tuft, of onnodig links rijdt. Even het gas er op en naast hem loslaten.
FYI: elke fatsoenlijke auto met een turbo heeft er een, maar meestal zijn ze circulated dwz dat ze niet de atmosfeer in blazen.
Oja, als ik de eikel zou zijn die ff wat rustiger aan zou doen, zou ik alleen maar lachen in de door jou beschreven situatie.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:02 schreef OG-Loco het volgende:
Blowoffvalve = dumpvalve? Indien ja, beetje jammer, dat geluid is te triest.
Verder vet.
Alleen het blauwe kastjequote:Op zaterdag 24 juni 2006 20:50 schreef Tjabbo het volgende:
welke onderdelen moet je daarvan allemaal hebben dan?
Bij normaal stadsgebruik doet het ding bijna niets, alleen bij een evt stoplichtsprintje zul je 'm horen. De vergelijking met een vrachtwagen kan ik niet helemaal volgen, ze maken inderdaad een zelfde soort geluid maar dat komt totaal ergens anders vandaan.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:18 schreef OG-Loco het volgende:
[..]
*vroem* TSSSJJ *vroem* TSSSJJ
Je bent verdomme geen vrachtwagen.
[ Alleen bij sprinten is het een beetje cool. Bij stadsgebruik....]
Zwart met leren interieur is al gauw 2~3k duurder dan de mijne in aanschaf. Toen ik het ding kocht was ik nog een arme student, daarbij geef ik weinig om leer en overige luxe fratsen. Dit wagentje is puur voor het rijgenot, voor al het overige gebruik ik m'n leasebakje.quote:Op zaterdag 24 juni 2006 21:31 schreef k_man het volgende:
Wel gaaf dat je dat allemaal zelf kunt.
Beetje jammer van de Miata die je gekozen hebt, knalrood en met stoffen bekleding is ie niet het mooist. Broertje van me rijdt ook een (aangepaste) Miata uit 1994, maar dan zwart met bruin leren interieur.![]()
quote:Op zaterdag 24 juni 2006 22:29 schreef OG-Loco het volgende:
[..]
[..]
Oja, als ik de eikel zou zijn die ff wat rustiger aan zou doen, zou ik alleen maar lachen in de door jou beschreven situatie.
En de software ? zit die erbij?quote:Op zondag 25 juni 2006 11:27 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Alleen het blauwe kastjeDe kabeltjes zijn vrij gemakkelijk zelf te maken.
Bijna goedquote:Op zondag 25 juni 2006 19:45 schreef bonfie het volgende:
Over dumpvalve: Je hebt er twee verschillende van:
1: Blow off valve
2: Recirculation valve
1: Geeft leuk geluid, gooit de luchtdruk naar buiten die je met je turbo maakt, als de gasklep dicht is.
2: Geeft geen leuk geluid, maar houd de luchtdruk in de motor, door het rondjes te laten gaan via de turbo.
1: voordeel: altijd "koele" lucht in de motor bij gasklep weer open
2: voordeel: de luchtdruk die je turbo heeft opgebouwd gaat niet verloren
Type 1 2 zit in heel veel productie modellen met turbo, die hoor je niet.
Type 2 1zit in veel getunede auto's, daarom wordt het geluid vaak met snel geassosieerd.
(Waarom zit er geen spell-check op deze invoerpagina?)
Wat heb je ervoor betaald dan?quote:Op zondag 25 juni 2006 11:27 schreef Mex_ het volgende:
Zwart met leren interieur is al gauw 2~3k duurder dan de mijne in aanschaf. Toen ik het ding kocht was ik nog een arme student, daarbij geef ik weinig om leer en overige luxe fratsen. Dit wagentje is puur voor het rijgenot, voor al het overige gebruik ik m'n leasebakje.
Ik heb er 4k voor betaald, als ik overvallen wordt door een bui dan doe ik toch gewoon m'n dak dicht? Daarbij blijft het interieur zo goed als droog tijdens een bui zolang je maar blijft rijden. (uiteraard niet bij zo'n bui als vanmiddagquote:Op zondag 25 juni 2006 21:08 schreef k_man het volgende:
[..]
Wat heb je ervoor betaald dan?
Leer is niet alleen luxe en mooi, maar ook praktisch in een cabrio. Als jij overvallen wordt door een bui, rij je nog een tijd met zompige stoelen rond. Bij leer pak je ff een handdoekje en klaar.
Als je achteraf een dumpvalve moet plaatsen dan is een dumpvalve die naar de buitenlucht afblaast het makkelijks te monteren, een simpele aansluiting op het inlaattraject is voldoende. Als je een recirculerende wil dan zul je nog een extra slang of buisje moeten maken.quote:Op zondag 25 juni 2006 23:29 schreef Repeat het volgende:
zoeen dumpvalve die in de lucht afblaast is imo wel voor het geluid hoor, anders kan je ook wel zo'n ding nemen wat de lucht recirculeerd.
Ik dacht dat dat ook beter was, want bij zo'n ding die in de lucht afblaast is die lucht wel al meegenomen in de hoeveelheid lucht die naar je motor gaat, dan loopt je motor dus eventjes te rijk toch?
net niet.quote:Op zondag 25 juni 2006 19:45 schreef bonfie het volgende:
Over dumpvalve: Je hebt er twee verschillende van:
1: Blow off valve
2: Recirculation valve
1: Geeft leuk geluid, gooit de luchtdruk naar buiten die je met je turbo maakt, als de gasklep dicht is.
2: Geeft geen leuk geluid, maar houd de luchtdruk in de motor, door het rondjes te laten gaan via de turbo.
1: voordeel: altijd "koele" lucht in de motor bij gasklep weer open
2: voordeel: de luchtdruk die je turbo heeft opgebouwd gaat niet verloren
Type 1 zit in heel veel productie modellen met turbo, die hoor je niet.
Type 2 zit in veel getunede auto's, daarom wordt het geluid vaak met snel geassosieerd.
(Waarom zit er geen spell-check op deze invoerpagina?)
Volgens mij is het als volgt:quote:Op maandag 26 juni 2006 23:17 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
net niet.
het heet altijd 'blow off valve'.
de bij 1 genoemde heet een 'open' bov.
je voordeel 1 is niet voor koele lucht maar om 'surge' van de turbo tegen te gaan. dus dat er lucht terugslaat tegen de gasklep en vanaf de verkeerde kant de turbo in gaat zodat deze wordt tegengewerkt door de luchtdruk (gaat hij kapot van).
en je voordeel 2 is niet voor de druk, maar om bij AFM-sensor type motoren de lucht terug het inlaattraject te laten gaan zodat de motor niet rijk gaat lopen. (gemeten lucht afblazen is niet goed).
verder klopt het aardig
Dat is ook weer overdreven, het zal inderdaad de levensduur verkorten, maar heel kort mee gaan is weer het andere uiterste.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 12:11 schreef bonfie het volgende:
Ja, maar een turbo zonder BOV, welke soort dan ook, gaat heel kort mee.
Wastegate gaat open bij 'n bepaald boostlevel. Niet als je gasklep dicht is, dan gaat je blow off valve open.quote:
je roept idd maar watquote:
Het is een miata, amerikaanse versie. Dus toestemming om met kleine platen te rijdenquote:Op dinsdag 27 juni 2006 17:33 schreef MikeyMan het volgende:
Ga je eigenlijk geen problemen krijgen met die kleine kentekenplaten?
*roept iets van 'heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt'*quote:
Nope, en ook niet met het feit dat ik geen lelijke knipperlichten aan de zijkanten hebquote:Op dinsdag 27 juni 2006 17:33 schreef MikeyMan het volgende:
Ga je eigenlijk geen problemen krijgen met die kleine kentekenplaten?
Juistquote:Op dinsdag 27 juni 2006 17:39 schreef ArTiC het volgende:
[..]
Het is een miata, amerikaanse versie. Dus toestemming om met kleine platen te rijden
Daarom roep ik het ookquote:Op dinsdag 27 juni 2006 18:00 schreef Mex_ het volgende:
[..]
*roept iets van 'heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt'*
Dat zei ik.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 18:31 schreef bonfie het volgende:
Wastegate = kleppie dat ervoor zorgt dat de turbo niet te hard draait, dit door uitlaatgassen erlangsheen te l(ei/ij)*den.
*=Streep door wat niet van toepassing is.
quote:Op dinsdag 27 juni 2006 17:29 schreef t0n het volgende:
[..]
Wastegate gaat open bij 'n bepaald boostlevel. Niet als je gasklep dicht is, dan gaat je blow off valve open.
de levensduur wordt verkort door surge. precies zoals ik het zei.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 10:37 schreef Sloper het volgende:
Zo'n blowoff valve verlengt toch ook de levensduur van de turbo? Dan is dan toch ook een voordeel?
Sterker nog, je mag met een plastic kap over de kentekenplaat aan de achterkant rijdenquote:Op dinsdag 27 juni 2006 18:00 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Nope, en ook niet met het feit dat ik geen lelijke knipperlichten aan de zijkanten heb![]()
[..]
Deze remmen blijken na een test vanmiddag 2 grote voordelen te hebben, het doseren gaat een stuk relaxter, ik kan er echt erg hard mee remmen en het 3e voordeel is de fading waar ik hopelijk geen last meer van heb. (met de oude setup had ik daar alleen op het circuit last van)quote:Op maandag 10 juli 2006 15:52 schreef noidea het volgende:
Das vet, en remt het een beetje?
Maar deze auto is helaas weer ontdekt door kappers.quote:Op maandag 10 juli 2006 17:12 schreef j0rrit het volgende:
Stoer project!Leuke auto zo'n MX-5, gelukkig hebben de sjonnies hem nog niet ontdekt!
quote:Op dinsdag 11 juli 2006 00:14 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Maar deze auto is helaas weer ontdekt door kappers.
quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 20:16 schreef Scottie2000 het volgende:
Heey,
Het tshirt blijkt na de eerste keer wassen toch nog redelijk te zijn.
Het gele is niet valer geworden. Valt weer mee dus.
Zit trouwens wel lekker![]()
Ik heb me laten vertellen dat de MX-5 veel gereden wordt door vijftigers die van gebakjes eten houden.quote:Op dinsdag 11 juli 2006 00:14 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Maar deze auto is helaas weer ontdekt door kappers.
Tja, als het goed is weet Mex waarover het gaat.quote:
Ah een "onderonsje"quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 21:23 schreef Scottie2000 het volgende:
[..]
Tja, als het goed is weet Mex waarover het gaat.
Anders, hint:
- Kroonsteentje / Kabelschoentje![]()
Ik had het al door hoor, was alleen op vakantie, vandaar de late reactiequote:Op dinsdag 1 augustus 2006 21:23 schreef Scottie2000 het volgende:
[..]
Tja, als het goed is weet Mex waarover het gaat.
Anders, hint:
- Kroonsteentje / Kabelschoentje![]()
De zuiderburen moeten sinds kort hun auto in originele staat jaarlijks laten keuren, ik geloof dat bumpers en sideskirts daar ook onder vallen. Het lijkt me dat het dus niet zozeer verboden is, maar meer een kutwerk om dat voor de 'apk' te vervangen met het originele onderdeel.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 21:19 schreef Mex_ het volgende:
Setje stalen remleidingen van een belg over kunnen nemen voor een zacht prijsje. (zijn verboden daar..sinds kort)
[afbeelding]
quote:Op donderdag 24 augustus 2006 21:56 schreef densmee het volgende:
mijn oom heeft sinds een jaartje nu een mazda mx 5 3rd version maar dat is wel een leuk en pittig wagentje
Als je dit topic doorleest dan kom je er vanzelf achterquote:Op donderdag 24 augustus 2006 22:36 schreef Paladijn het volgende:
[..]
Welke aanpassingen heb je nu onderhand allemaal gedaan aan je MX-5 trouwens?
Op een totaal/buitekant foto kun je niet veel zienquote:Op zondag 27 augustus 2006 22:03 schreef Maikalo het volgende:
Wat is je meest recente totaalfoto?
Netjes project, doet me enigszins denken aan mn miata mx-5 van Gran Turismo. Die was bruut snel en supergoede wegligging.
Maar ik neem aan dat hij toch wel aangepast is aan de buitenkant ten opzichte van het moment van de 1e paar foto's?quote:Op maandag 28 augustus 2006 15:37 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Op een totaal/buitekant foto kun je niet veel zien![]()
stalen leidingen geloof ik ook niet dat die in nederland mogenquote:Op donderdag 24 augustus 2006 23:54 schreef Repeat het volgende:
Stalen remleidingen verboden in Belgie, die lui daar sporen ook niet he
ja maar et blijf een wijfenauto he.quote:Op dinsdag 5 september 2006 09:27 schreef beschuit het volgende:
blijft een onderschatte auto, de mx-5; je hebt gewoon een leuke achterwiel aangedraven bak met een lekkere wegligging die al heel wat jaartjes ontwikkeling achter de rug heeft. En met een beetje power onder de kap kun je daar heel veel plezier mee hebben... leuk project iig!
Ga 'm binnekort op de bank zetten om te kijken wat het vermogen nu is, ik verwacht zo'n 150pk. In de winter ga ik 'm weer schorsen en komt er onderandere een intercooler, andere brandstofpomp, grotere injectoren (goed voor ~170pk) een rollbar en Toyo R888 rubber.quote:Op zaterdag 9 september 2006 19:06 schreef Nerdmans het volgende:
Wat een leuk project !
tvp om latere upgrades te checken.
Misschien lees ik er overheen, maar wat is het vermogen na deze upgrade?
Dat rubber is denk ik ook een goed plan.quote:Op zondag 10 september 2006 01:43 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Ga 'm binnekort op de bank zetten om te kijken wat het vermogen nu is, ik verwacht zo'n 150pk. In de winter ga ik 'm weer schorsen en komt er onderandere een intercooler, andere brandstofpomp, grotere injectoren (goed voor ~170pk) een rollbar en Toyo R888 rubber.
[afbeelding]
Gaat het om deze Cupra? Hoe verkrijg ik 250 pk deel 3 Dat is een 2.0 zo te zien, geen 1.8, toch?quote:Op zondag 10 september 2006 17:40 schreef Nerdmans het volgende:
[..]
Dat rubber is denk ik ook een goed plan.
Ik ben me ook aan t orienteren voor een upgrade. Ik heb straks ook iets te veel vermogen op de voorwielen.
Ik denk dat je verbruik straks wel redelijk omhoog zal gaan.
Gevoelsmatig is het een relatieve kleine vermogenstoename( 12%) met de 3 genoemde upgrades.
Je hebt straks een 1.6 turbo, met intercooler injectoren aangepast filter downpipe, pomp.. dat is nogal.
Ik heb straks 280 pk uit n 1.8 met ongeveer soortgelijke upgrades.
Moet je trouwens ook je chip en management laten herprogrammeren?
Wel leuk straks met 170 pk op de achterwielen en goed rubber, daar zullen veel auto's zich in verslikken!
Wat weegt die 1.6? 1050 kilo ofzo?
De Yokohama banden ken ik wel, toch ga ik voor de Toyo's omdat ze veruit de goedkoopste zijn, in mijn maat kosten ze 100¤ per stuk.quote:Op zondag 10 september 2006 17:42 schreef Nerdmans het volgende:
o ja.
deze de A048 wordt me aangeraden, samen met de toyo 888.
http://www.yokohamatire.com/advan/default.asp
misschien ken je hem al wel.
Is idd in Acht, geen idee hoe het bedrijf heetquote:Op zondag 10 september 2006 21:53 schreef Nerdmans het volgende:
Genomen bij Scherpenhuisen acht?
Dat wordt lastig, dat blok ligt in de breedte en de mijne in de lengte. Daarbij hoef ik geen scquote:Op zondag 10 september 2006 22:30 schreef achterdeur het volgende:
Past een KLZE blok niet? Dan kan je kijken naar een supercharger![]()
Ik heb niet alles gelezen dus weet niet of dit al eens gevraagd is
Gewoon een AEM Ecu kopen, kan je altijd nog verdere upgrades erop schroeven.quote:Op zondag 10 september 2006 19:16 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Gaat het om deze Cupra? Hoe verkrijg ik 250 pk deel 3 Dat is een 2.0 zo te zien, geen 1.8, toch?
Hier kun je het upgradepad voor de Miata zien:
http://www.greddyturbofaq(...)hp/mainfaq#Upgrading
Als ik nog verder wil dan zal er een andere ECU moeten komen, bij Mazda valt deze helaas niet te herprogrameren/chippen net als bv bij Honda. De 170pk die ik noemde was een voorzichtige schatting, in het lijstje zie je voor de mods die ik dan heb 170pk-210pk staan.
De 1.6i weegt ietsje minder dan 950kg.
[..]
De Yokohama banden ken ik wel, toch ga ik voor de Toyo's omdat ze veruit de goedkoopste zijn, in mijn maat kosten ze 100¤ per stuk.
Mocht het zover komen dan ga ik waarschijnlijk voor de Emanage van Greddy of voor Megasquirt, AEM is prachtig spul maar voor mij voorlopig nog even te duur.quote:Op maandag 11 september 2006 17:06 schreef noidea het volgende:
[..]
Gewoon een AEM Ecu kopen, kan je altijd nog verdere upgrades erop schroeven.
Dan nog komt de prijs van AEM EMS niet eens in de buurt van Megasquirt of de Emanage..quote:Op maandag 11 september 2006 18:29 schreef t0n het volgende:
Mex_ Maatje van me is importeur van AEM... Scheelt je hoop duiten...
De velgmoeren zijn rood maar door het remstof wat erop zit lijken ze nu inderdaad roze, ik ben aan het kijken naar een nieuw setje omdat ik er inmiddels 1 ben verloren..quote:Op maandag 2 oktober 2006 17:58 schreef MikeyMan het volgende:
De roze velgbouten blijven? vind die niet echt geslaagd...
Probleem is dat een KLZE blok een 6 cilinder blok. Dus lekker omlaten keuren bij de RDW. Wat in Amerika veel gedaan wordt is dat er een FE3 blok ingelegd word. Daarom schroeven ze een garret T3/T4 turbo en worden de zuigers en veren aangepast voor een lagere compressie. Dit met een standalone fuelmanagementsysteem zoals een megasquirt kan voor leuke PK's zorgen (denk aan 300+)quote:Op zondag 10 september 2006 22:30 schreef achterdeur het volgende:
Past een KLZE blok niet? Dan kan je kijken naar een supercharger![]()
Ik heb niet alles gelezen dus weet niet of dit al eens gevraagd is
Zit je alleen wel weer met een vrij oud blok, dus een revisie is waarschijnlijk ook nodig, of niet?quote:Op maandag 2 oktober 2006 18:34 schreef casejunkie het volgende:
[..]
Probleem is dat een KLZE blok een 6 cilinder blok. Dus lekker omlaten keuren bij de RDW. Wat in Amerika veel gedaan wordt is dat er een FE3 blok ingelegd word. Daarom schroeven ze een garret T3/T4 turbo en worden de zuigers en veren aangepast voor een lagere compressie. Dit met een standalone fuelmanagementsysteem zoals een megasquirt kan voor leuke PK's zorgen (denk aan 300+)
Het FE3 blok is te vinden in een Mazda 626 GT van tussen 1988 en 1991. Deze is alleen geleverd in Japan en Europa. Amerikanen betalen goed geld om zo'n blok te hebben
als je er een turbo op gaat schroeven sowieso ja. Voordeel is wel dat het hoogstaande techniek was en erg vernieuwd. bijv: er wordt olie tegen de onderkant van de zuigers gespoten tbv de koeling. Dit zit niet op de meeste standaard blokken. ook niet op de nieuwe motoren van tegenwoordig (mits het natuurlijk een gangbaar model is dus waar standaard geen turbo opzit)quote:Op dinsdag 3 oktober 2006 13:48 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Zit je alleen wel weer met een vrij oud blok, dus een revisie is waarschijnlijk ook nodig, of niet?
Ik weet het niet precies, maar kan MS ook 19kanelen aansturen voor Single Gauge meters?quote:Op dinsdag 12 september 2006 11:23 schreef Mex_ het volgende:
Na flink wat lezen ben ik eruit, mocht het zover komen dan ga ik zeker voor Megasquirt, alles wat de AEM kan kan MS ook en meer op enkele emissie-opties na (die hier in NL toch niet van belang zijn, in de US wel..) Daarbij is de software opensource en wordt deze constant bijgewerkt en ge-update.
Wat bedoel je precies..?quote:Op zondag 8 oktober 2006 10:48 schreef Estolan het volgende:
[..]
Ik weet het niet precies, maar kan MS ook 19kanelen aansturen voor Single Gauge meters?
Hij stuurt iets aan om boost of oilpressure uit te lezenquote:Op maandag 9 oktober 2006 17:56 schreef Estolan het volgende:
Nou, volgens mij kan de AEM ( net als Motec ) toch een hoop meer dan alle andere systemen
zoals 19 Single Gauges aansturen om bv je Boost te lezen, of Oil Press enz. en dat op 19 losse of 1 enkele meter. en nog meer opties
Nu heb ik ook echt geen flauw idee waar je het nu weer over hebt hoor.quote:Op maandag 9 oktober 2006 17:56 schreef Estolan het volgende:
Nou, volgens mij kan de AEM ( net als Motec ) toch een hoop meer dan alle andere systemen
zoals 19 Single Gauges aansturen om bv je Boost te lezen, of Oil Press enz. en dat op 19 losse of 1 enkele meter. en nog meer opties
In de specs van AEM EMS kan ik er ook helemaal niks over vinden..quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 12:21 schreef noidea het volgende:
[..]
Nu heb ik ook echt geen flauw idee waar je het nu weer over hebt hoor.
Knocking weergeven als waarde, dat lijkt me vrij lastig. Dat specifieke wat je noemt kan MegeSquirt uiteraard niet, hij kan het wel weergeven op een laptop op bv op een Palm. Buiten dat lijkt het me niet bepaald handig om meerdere waarde's af te moeten lezen vanaf 1 gauge.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 17:51 schreef Estolan het volgende:
Dat de single A/F gauge van AEM ( via de ecu) nog meer waardes kan aangeven, zoals Knocking, oil press enz, de aem ems kan 19 signals doorsturen, dus je zou opzich maar 1 metr in je auto nodig kunnen hebben die 19 dingen kan laten zien. Dat is een optie, weet alleen niet of MS dat ook kan
als je het nu nog niet snapt, nevermind
Wat wil je me in godsnaam duidelijk maken?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 21:17 schreef Estolan het volgende:
Hoezo niet? 1x 250euro aan een meter, die alles kan aangeven, zelfs de timing of bepaalde eenheden van de injectoren
en volgens mij zijn er nog genoeg andere functies die MS niet kan en AEM/Motec wel
Btw AEM komt binnenkort ook emt een Dashboard waar alles digitaal weergegeven word ( zoals wat MOTEC ook al heeft )
he het moet wel functioneel blijven.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 17:51 schreef Estolan het volgende:
Dat de single A/F gauge van AEM ( via de ecu) nog meer waardes kan aangeven, zoals Knocking, oil press enz, de aem ems kan 19 signals doorsturen, dus je zou opzich maar 1 metr in je auto nodig kunnen hebben die 19 dingen kan laten zien. Dat is een optie, weet alleen niet of MS dat ook kan
als je het nu nog niet snapt, nevermind
Denk je echt dat ik zoveel geld uit geef zonder research te doen? MS doet precies wat ik wil en daarbij nog veel meer. Omdat het opensource is komen er steeds meer functies bij, er is ondertussen al traction control, launch control, autotune aan de hand van afr, volledig instelbaar en uitleesbaar dmv een Palm (die je voor een paar 10tjes op marktplaats koop) etcetc. Daarbij kost het maar 1/3 van wat AEM EMS kost het is alleen niet plug&play maar dat maakt me niet uit.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 22:47 schreef Estolan het volgende:
Zoals ik al zei, Nevermind!
Doe is meer research
Ik ben helemaal niet van plan om m'n hele dash vol te hangen met meters, ik heb er nu 2 en daar blijft het waarschijnlijk ook bij.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 07:47 schreef Estolan het volgende:
Je leest niet!
Hij kan 19 signals aansturen, dat op 19 losse of op 1 vaste, of 2 of 3
Dus je heoft niet je halve Dash vol te bouwen met meters, je kan er dus gewoon 2 nemen. 1 met A/F en oil Temp, en de andere met Boost en EGT bijv. ( die ook nog andere waardes kunnen aangeven )
Ik wil m'n ontsteking en brandstofinjectie op een degelijke kunnen regelen, niet meer en niet minder, al wat het extra kan is mooi meegenomen. Vanuit dat oogpunt bekeken is dus mijn keuze gevallen op MS. Jij/jullie zijn voor AEM EMS gegaan en zullen jullie ook wel je redenen voor hebben. Waarom zou ik dan 2000¤ uitgeven aan iets wat ook voor een 1/4 van dat bedrag kan.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 17:15 schreef Estolan het volgende:
Daar heb je gelijk in ja, maar wilde alleen zeggen dat men niet alleen naar het bedrag moet kijken maar ook verder dan alleen dat
want AEM levert alles al waar MS nu pas mee bezig is ( zoals: traction control, launch control, autotune aan de hand van afr, volledig instelbaar en uitleesbaar dmv een Palm (die je voor een paar 10tjes op marktplaats koop) etcetc )en is Plug&Play en heeft zelfs ( optie ) al een ingebouwde UEGO Controller, en dat voor Maximaal 2000euro, soms kan je ze al op de kop tikken voor 1500euro
Is dat nou echt Onbetaalbaar???
Met de autotunefunctie van AEM kom je een heel eind, finetuning zal je inderdaad gecertificeerd voor moeten zijn, dat begrijp ik ook wel maar het zaakje draaiende krijgen lukt zonder certificering dmv een basismap en autotune ook wel.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 17:46 schreef Estolan het volgende:
Ik betwijfel alleen maar of dat klopt dat MS 1/4 vd prijs is en hetzelfde resultaat levert, I Just Don't Think So!
Het zit allemaal in de Timing, daar win je de meeste peekaas mee.
Die Greddy E-Manage komt er redelijk in de buurt, maar is vergeleken met het AEM EMS systeem ook niet zo super. AEM en Motec zijn ( zover ik nu weet ) de enige 2 die alles kunnen aanstuen wat er maar ook in de auto bevind. en dat kan Greddy en MS niet, en dat is gewoon een feit.
Alsof een AEM makkelijk te programmeren is, daar moet je ook gewoon gecertificeerd voor zijn hoor
Denk zelfs dat een MS systeem minder dan 1/4 van de prijs is. Maar wat moet je met een hoop functies die je toch niet gebruikt? Zeker wat ton zegt is het allerbelangrijkste dat je A/F ratio goed moet zijn. Is deze niet goed kan je binnen de kortste keren dag dag tegen je blok zeggen. Tevens is een Mega squirt systeem al vrij complex te programmeren. Ga je een nog complexer systeem pakken wordt het erg moeilijk om dat goed te configureren voor een beginnneling.quote:Op woensdag 11 oktober 2006 17:46 schreef Estolan het volgende:
Ik betwijfel alleen maar of dat klopt dat MS 1/4 vd prijs is en hetzelfde resultaat levert, I Just Don't Think So!
Het zit allemaal in de Timing, daar win je de meeste peekaas mee.
Die Greddy E-Manage komt er redelijk in de buurt, maar is vergeleken met het AEM EMS systeem ook niet zo super. AEM en Motec zijn ( zover ik nu weet ) de enige 2 die alles kunnen aanstuen wat er maar ook in de auto bevind. en dat kan Greddy en MS niet, en dat is gewoon een feit.
Alsof een AEM makkelijk te programmeren is, daar moet je ook gewoon gecertificeerd voor zijn hoor
Welwaar. je geeft aan dat de aem ems als voordeel heeft dat hij 19 gauges kán aansturen :quote:Op woensdag 11 oktober 2006 07:47 schreef Estolan het volgende:
Je leest niet!
Dat dat niet hóeft snapt elke mongoolquote:Op zondag 8 oktober 2006 10:48 schreef Estolan het volgende:
[..]
Ik weet het niet precies, maar kan MS ook 19kanelen aansturen voor Single Gauge meters?
ik pik er even een uit, autronicquote:Op woensdag 11 oktober 2006 23:41 schreef Estolan het volgende:
End at is gewoon echt onzin
ik vind 1600-2000euro niet Overgeprijst voor een onderdeel dat alles kan aansturen van de auto's. meerdere fuel-pumps bijv, die om te beurt bij een bepaalde psi aanslaan, ga zo maar door
En sinds wanneer schaf je iets aan als je meer dan de helft niet gaat gebruiken? en het AEm systeem is niet Complexer ofzo
vroegah hadden ze misschien meer opties dan de rest maar tegenwoordig moet je oppassen dat het niet andersom isquote:Op donderdag 12 oktober 2006 23:40 schreef Tjabbo het volgende:
het grootste voordeel van de aem is zijn grootste nadeel:
superveel opties.
quote:Op donderdag 12 oktober 2006 23:23 schreef Estolan het volgende:
Ga dat maar is uitzoeken, dan vind je het vanzelf wel
dat is gewoon echt zo'n gelulquote:Op donderdag 12 oktober 2006 23:44 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
vroegah hadden ze misschien meer opties dan de rest maar tegenwoordig moet je oppassen dat het niet andersom is![]()
bewijs maar eens dat het gelul is, of kun je dat soms niet??quote:Op donderdag 12 oktober 2006 23:55 schreef Estolan het volgende:
[..]
dat is gewoon echt zo'n gelul
maar ach
De MS vs EMS discussie meng ik me niet meer in, dat heeft toch geen nut hieroquote:Op donderdag 12 oktober 2006 23:55 schreef Estolan het volgende:
[..]
dat is gewoon echt zo'n gelul
maar ach
Deal! Als ik dan een keertje in de Suup mee magquote:Op vrijdag 13 oktober 2006 08:27 schreef Fiets-toeter het volgende:
Nette foto;s Mex! , na je modificaties aankomende winter wil ik wel een stukje meerijden
Die Toyo's zijn een groot probleem, ik wil namelijk niks anders meerquote:
Waar zie je die zwarte? Ik kom ze iig niet op de powerflex pagina tegen.quote:Op woensdag 25 oktober 2006 21:40 schreef Five_Aces het volgende:
Bij Powerflex moet je even opletten welk type je neemt. Je hebt namelijk de paarse en zwarte. Zwarte zijn nog een stuk sterker als de paarse.
Dank je!quote:Op woensdag 25 oktober 2006 23:30 schreef vrolijke-frits het volgende:
Ik heb echt genoten van de OP!![]()
Heel erg mooie auto!!
Het ding moet nog wel gewoon door de apk.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 09:45 schreef MikeyMan het volgende:
Mjah... Een vastgeschroefde rollbar...
Zou daar m'n leven niet vanaf laten hangen eerlijk gezegd...
Gelast kom je er ook doorheen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 09:49 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Het ding moet nog wel gewoon door de apk.
Ik kan zelf niet lassen..quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 10:20 schreef Maikalo het volgende:
Als je zelf een beetje fatsoenlijk kan lassen, kan je dan zelf niet zo'n rolkooi maken? Of moet het nog gekeurd worden voordat hij ingebouwd wordt?
Of misschien iemand die je kent, bij wijze van optie.quote:
Ik wil wel iets vertrouwds, dus of een 'kooienlasser' of een rollbar zoals op de foto's hierboven.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 10:36 schreef Maikalo het volgende:
[..]
Of misschien iemand die je kent, bij wijze van optie.
Custom hardtop? Wat voor model had je in gedachten?quote:Kun je trouwens ook een hardtop custom maken op je MX-5?
Naja niets bijzonders, maar (de amerikaanse versie toch?) op de foto heeft ie ook een hardtop. Misschien gestroomlijnder dan een softop en je kunt er nog een luchtgeleider (of hoe noem je zo'n ding) op maken.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 10:42 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Ik wil wel iets vertrouwds, dus of een 'kooienlasser' of een rollbar zoals op de foto's hierboven.
[..]
Custom hardtop? Wat voor model had je in gedachten?
"m'n leven afhangen"quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 09:45 schreef MikeyMan het volgende:
Mjah... Een vastgeschroefde rollbar...
Zou daar m'n leven niet vanaf laten hangen eerlijk gezegd...
Krukas idd, hij heeft 115pk standaard, maar wat daar nog van over is na bijna 15 jaar weet ik nietquote:Op donderdag 30 november 2006 14:00 schreef casejunkie het volgende:
Aan de krusas aangezien een MX niet meer dan 120 pk standaard produceerd en Mex nog geen hoge boost rijdt
Krukas, 127 op de wielen.quote:Op donderdag 30 november 2006 13:18 schreef t0n het volgende:
Wiel of krukas?
Ligt er aan hoe er mee om gegaan (onderhoud, manier van rijden) is en wat voor soort kilometers de auto heeft gemaakt. Bij normaal gebruik zal het wel meevallen.quote:Op donderdag 30 november 2006 14:33 schreef Mex_ het volgende:
Krukas idd, hij heeft 115pk standaard, maar wat daar nog van over is na bijna 15 jaar weet ik niet
Nee, dat is lekker monteren....quote:Op donderdag 7 december 2006 18:45 schreef lipje het volgende:
had je er niet gelijk schroefdraad op kunnen laten zetten?
D'r zit gelukkig een mooi word documentje bij, met foto's, dus dat komt wel goedquote:Op donderdag 7 december 2006 20:16 schreef johnwoo het volgende:
Nu nog uitvissen in welke volgorde je de pijpen moet aansluiten![]()
Veel buisjes hoor! Bij mijn HKS zat 1 lange pijp en 1 erg korte, that's it. Maar turbo, intercooler en gasklephuis zitten dan ook wel aangenaam dicht bij elkaar bij de MR2
Meer dan dit staat er niet opquote:Op donderdag 7 december 2006 23:16 schreef Estolan het volgende:
Vaak staan er ook wel nummers op de buizen ( of in ) aangegeven
Ik heb gister wel al gereden maar vond het al meteen raar dat mijn bov het niet zo lekker meer deed Razz Verder was er wel wat verschil maar nog niet superveel. Later toen ik de foto's van de camera ging halen zag ik pas dat er een klem niet vast zat .Strakjes even een nieuw testritje maken dus.quote:Op dinsdag 12 december 2006 23:05 schreef Sloper het volgende:
Merk je veel verschil met IC?
Behoorlijk rijk, 11:1 ongeveer, kan ik nu nog niets aan doen. Beter te rijk dan te arm.quote:Op woensdag 13 december 2006 11:38 schreef casejunkie het volgende:
Hoe staat het momenteel eigenlijk met je A/F verhouding? Wel erg belangrijk!
Zolang je maar 98 tankt, van de BP... geen slootwater van de shell iig.... Zou je niet verwachten, maar Shell maakt echt debiel slechte benzine.quote:Op woensdag 13 december 2006 11:56 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Behoorlijk rijk, 11:1 ongeveer, kan ik nu nog niets aan doen. Beter te rijk dan te arm.
Vandaar dat mijn auto reed als een kolenkachel op wielen op die bp shyte...quote:Op woensdag 13 december 2006 13:09 schreef t0n het volgende:
[..]
Zolang je maar 98 tankt, van de BP... geen slootwater van de shell iig.... Zou je niet verwachten, maar Shell maakt echt debiel slechte benzine.
Ik heb 'm kant en klaar gekocht, met kabel, MAP sensor en shipping heeft het $410 gekost. Met de gunstige paypalkoers 'maar' ¤322.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:24 schreef casejunkie het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Heb je hem kant en klaar gekocht o moet je nog zelf gaan solderen en wat was in totaal er voor kwijt inclusief verzendkosten (mag je ook via msn vertellen)
Ik wil je wel sponsorenquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 12:37 schreef Mex_ het volgende:
Plannen voor komende winter zijn:Zoeken sponsor(en) ![]()
Dat was ik inderdaad, even bij een spuiter langs geweest, dank voor het complimentquote:Op maandag 15 januari 2007 22:56 schreef Okeuj het volgende:
Sorry voor het kickje, maar reed je vandaag door helmond? Zag rond half 5 bij de brug over t kanaal waar de engelse weg overgaat in de heeklaan een rode mx5 voorbij komen die me al opviel door de FMIC. Verder idd heel subtiel, als jij het was: ziet er echt super uit die bak van je![]()
Shell maakt superieure benzine, zeker weer zo'n bp fanboyquote:Op woensdag 13 december 2006 13:09 schreef t0n het volgende:
[..]
Zolang je maar 98 tankt, van de BP... geen slootwater van de shell iig.... Zou je niet verwachten, maar Shell maakt echt debiel slechte benzine.
De duitse ron100 is inderdaad superieur, de prut hier in NL is dat zeker niet.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 07:54 schreef Pascal86 het volgende:
[..]
Shell maakt superieure benzine, zeker weer zo'n bp fanboy
quote:Stukje uit het financieel dagblad:
------------------------------------------------------------
Benzine één pot nat?
ROY OP HET VELD
Benzine is benzine . Het maakt dus niet uit of je tankt bij Shell, Esso, BP of bij een witte pomp. Borrelpraat? Een zoektocht door de Nederlandse benzinesector.
AMSTERDAM - Om negen uur 's ochtends rijdt een blauw en groen gespoten tankwagen met het opschrift 'Loogman tanken & wassen' het terrein op van de brandstoffenterminal in het Amsterdamse havengebied. De slagboom gaat open en de tankwagen rijdt door. Een tankwagen met het logo van BP staat achter de poort.
De brandstoffenterminal is van oliemaatschappij BP. Niet alleen de firma Loogman, met tankstations in Aalsmeer en Amsterdam, haalt hier zijn benzine op. Om 9.10 uur meldt zich een tankauto van Shell, om 9.14 uur een van Texaco, een minuut later gevolgd door Total .
In een uur tijd komen bijna alle grote benzinemerken langs bij de terminal. Alle concurrenten delen ogenschijnlijk broederlijk dezelfde benzine . Aan de borreltafel beweren wittepomphouders dat hun benzine 'precies dezelfde' is als die van A-merken Shell en Esso. 'Als je bij Shell tankt, betaal je puur voor het merk', zegt een wittepomphouder die niet met zijn naam in de krant wil. De stelling is voor de argeloze automobilist moeilijk controleerbaar.
Die bewering gaat gepaard met een plausibel verhaal. Er zijn vier grote brandstoffenterminals in Nederland. Een in Amsterdam (BP), twee in Rotterdam (Shell en Esso) en een in Vlissingen (Total). Omdat benzine een bulkproduct is, wordt er hard geconcurreerd op prijs. 'Transport is de grote kostenpost, dát is de bepalende factor', zegt de wittepomphouder. 'Vanwege die kosten houdt iedereen de logistieke lijnen zo kort mogelijk. Elk station betrekt zijn brandstof van een depot zo dichtbij mogelijk.' Daarom halen alle tankstations van Noord-Nederland hun benzine bij de hoofdstedelijke terminal van BP.
Benzine wordt gemaakt van aardolie. Olie uit het Midden-Oosten is anders dan olie uit de Noordzee. De olie die Shell uit de Noordzee wint is echter dezelfde als die BP of Total uit de Noordzee wint. Na raffinage komen brandstoffen wereldwijd in depots, vanwaar ze naar benzinestations van alle merken worden gedistribueerd. Van put tot pomp verwisselt het product vaak meerdere malen van eigenaar.
Maar is daarmee alle benzine hetzelfde, zoals de wittepomphouder beweert? Volgens Tango wel. Tango is een dochter van Q8 Petroleum uit Koeweit en runt negentig onbemande tankstations in Nederland. Op de website stelt het bedrijf: 'Onze brandstof wordt bij de raffinaderijen en brandstofdepots van de grote oliemaatschappijen ingekocht en is van gelijke kwaliteit. Daarnaast laten we onze brandstoffen door een extern bureau op specificaties controleren. Onze brandstof voldoet aan alle Nederlandse en Europese normen.'
Ook Argos Oil - 45 tankstations in Nederland - zegt dat er geen verschil is tussen benzines van de verschillende merken. 'Onze benzine is dezelfde als die Shell verkoopt', stelt John van den Broek van Argos desgevraagd.
Martijn Hazebroek, directeur van Tango: 'Q8 heeft een eigen raffinaderij in Rotterdam, maar om de logistieke kosten zo laag mogelijk te houden halen wij onze benzine ook bij BP in Amsterdam. We gaan een tankstation in Groningen niet bevoorraden vanuit Rotterdam. Dat is niet te doen. We willen een goed product verkopen. Dat halen we bij verschillende depots.'
De gedachte dat goedkope benzine kwalitatief minderwaardig is, wuift ook Hazebroek van Tango weg. ' Benzine is een generiek product. Verschillen zijn er niet. Euro95 is euro95.'
Volgens de website van de ANWB, dat dertig onbemande tankstations uitbaat in Nederland, is de benzine die zij verkoopt 'volkomen vergelijkbaar met de brandstoffen die door de grote merken in Nederland worden verkocht'. Een woordvoerder kan dat desgevraagd niet toelichten. Hij verwijst door naar Gulf, dat de benzine levert aan de stations van de ANWB, maar ook aan die van Tinq, BIM en Gulf zelf.
Manager Retail Peter Eilander van Gulf zegt dat er wel degelijk verschillen zijn. Er zijn 'kale benzines' en benzines die zijn verrijkt met zogenoemde additieven, ook wel dopes genoemd. 'Additieven zorgen bijvoorbeeld voor een reinigende werking van de motor', zegt Eilander.
Benzine van de witte pomp bevat doorgaans geen dopes, merkbenzine wel. 'Wij hebben een eigen additievenpakket', zegt Eilander. 'Er zit dus wel verschil tussen benzines, niet in de basisbrandstof, maar wel in de opwaardering.' De benzines met additieven verschillen onderling echter niet veel. 'Additieven zijn hele dure chemicaliën, maar de leveranciers daarvan zijn niet uniek', aldus Eilander.
Benzine van Tango bevat ook additieven. Het gaat om een 'basispakket aan dopes' die het schuimen tegengaan en zorgen voor 'flow improvement'. Maar het blijft volgens Tango in de grond allemaal vergelijkbare brandstof, 'die voldoet aan alle Nederlandse en Europese eisen'.
Wie heeft er gelijk? Rolf van Iterson zou het moeten weten. Hij is als storage & handling manager Benelux verantwoordelijk voor de benzineterminal van BP in Amsterdam. Van Iterson ziet jaarlijks circa zestigduizend tankwagens van alle mogelijke benzinemerken aan zich voorbijtrekken. Ja, ook die van Shell en Esso, bevestigt de BP-manager tijdens een bezoek aan de terminal. 'Bezoekers schrikken altijd als ze dat voor het eerst zien', lacht Van Iterson.
In totaal wordt er bij BP in Amsterdam ieder jaar 7,5 miljoen m3 brandstof 'doorgezet', vertelt Van Iterson. Grote tankers lossen verschillende 'componenten', die door raffinaderijen van BP worden aangeleverd. Die componenten worden gemengd tot diverse basisbrandstoffen: euro95, euro98, diesel, huisbrandolie, stookolie, gasolie, kerosine en lpg. De componenten en basisbrandstoffen worden bewaard in 77 opslagtanks, die een gecombineerde capaciteit hebben van 1 miljoen m3.
Een deel van de brandstof wordt via binnenvaartschepen naar kleinere depots in binnen- en buitenland vervoerd. Ook gaan vanuit Amsterdam (en andere depots) brandstoffen per tanker naar de Verenigde Staten, waar een tekort dreigt. Tankwagens zorgen voor de distributie naar alle tankstations in Noord-Nederland.
'De wittepomphouder heeft deels gelijk', zegt Van Iterson, gevraagd naar de verschillen tussen brandstoffen. 'Iedereen die euro95 komt ophalen, krijgt dezelfde basisbrandstof, en die voldoet inderdaad aan alle wettelijke eisen.' Maar tijdens het laden van de brandstof krijgen de verschillende merken hun eigen stempel mee. Van Iterson: 'Tijdens het laden van de tankwagen injecteren we additieven in de basisbrandstof. Die additieven zorgen bijvoorbeeld voor betere rijprestaties of minder vervuiling.'
Omdat iedere maatschappij zijn eigen additieven aan BP geeft, krijgen alle maatschappijen waarvoor BP de logistieke service uitvoert hun eigen benzine . 'De specificaties wisselen nogal eens. Simpelweg gezegd: bij de een schuimt het niet, bij de ander stinkt het niet. Dat zie je dan terug in de slogans', zegt Van Iterson.
De additieven zijn het onderscheid. 'Door het gebruik van speciale additieven hebben de BP brandstoffen het grote voordeel dat u "meer doet met minder"', stelt BP op zijn website.
De samenstelling van de additieven is net zo geheim als het recept van Coca-Cola . BP weet niet wat de samenstelling is van de
additieven die het voor Shell en Texaco aan de basisbenzine toevoegt. De terminalbeheerder heeft wel voldoende informatie over de dopes om calamiteiten het hoofd te bieden. 'In noodgevallen weten we hoe we ermee om moeten gaan', zegt Van Iterson
Hoeveel liter additieven er per tankwagen worden toegevoegd, wil de BP-manager niet zeggen. 'Maar het zijn kleine hoeveelheden. Het zijn parts per million. Er is maar weinig nodig om effect te bereiken.'
Als Van Iterson het 'laadrek' laat zien, waar de tankwagens gevuld worden, komt er een tankwagen van Total aan. Er is plek voor negen tankwagens. Kleine blauwe tanks achter het laadrek bevatten de dopes. Sissende pneumatische schakelingen markeren de injecties van de additieven.
Is dat op de weg merkbaar, zo'n kleine hoeveelheid extra chemicaliën? 'Minimaal voor de automobilist', schat Van Iterson in. 'Maar in het laboratorium is het effect voor de motor en een verbeterde verbranding aantoonbaar.' Zelf tankt Van Iterson 'altijd' premium-benzines. Dat wil zeggen Ultimate van BP, of als er echt geen BP-pomp in de buurt is, een premium brandstof van een ander merk, zoals V-Power van Shell of Excellium van Total. 'Ultimate is geen basisbrandstof aangevuld met een additief, het is een geheel ander product', zegt Van Iterson. 'Dat is écht merkbaar. Je motor reageert beter en je rijdt zuiniger.'
Omdat het niet is gebaseerd op basisbrandstof, verlaadt BP geen V-Power en Excellium vanuit de terminal in Amsterdam. Dat doen Shell en Total zelf vanuit hun eigen terminals in Rotterdam en Vlissingen. BP distribueert zijn Ultimate voor heel Nederland vanuit Amsterdam.
Hazebroek van Tango is niet onder de indruk van de premiums. 'Daar betaal je dan 5 of 6 cent per liter méér voor', zegt hij. 'Iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken of het dat waard is. Ik heb het weleens geprobeerd, maar ik merk het verschil niet. In het laboratorium zal het wel aantoonbaar zijn, maar we rijden niet in een laboratorium. In de file kom je met V-Power echt niet sneller vooruit dan met euro95.'
Toch maken de dopes een verschil, stelt Rik Baert, hoogleraar verbrandingsmotoren aan de Technische Universiteit in Eindhoven. 'Je mag ervan uitgaan dat als een brandstoffabrikant een bepaald voordeel claimt, hij dat ook kan onderbouwen met meetgegevens aan motoren', zegt hij.
Onafhankelijke onderzoeksinformatie is er echter niet. 'Onderzoeksinstituten zoals TNO en Ricardo verrichten soms dergelijke proeven, meestal in opdracht van brandstoffabrikanten. In dat geval gaat het om vertrouwelijk onderzoek', aldus Baert.
Of automobilisten het geclaimde voordeel in de praktijk merken is nog maar de vraag. 'Of een voertuig effectief gebruik maakt van dit potentieel, en hoe groot dit potentieel is, hangt af van het rijgedrag van de chauffeur', zegt de hoogleraar. Ook de motortechnologie en de afstelling van de motor zijn volgens de hoogleraar van belang. 'Afhankelijk van type wagen, rijgedrag en brandstofformulering zullen de verschillen klein dan wel merkbaar zijn.'
Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad
En toch loopt m'n motor mooier op v-power dan op excellium... Rarara...quote:Op dinsdag 16 januari 2007 09:38 schreef t0n het volgende:
Shell in NL is echt KUT benzine.
ff je topic verneuken
[..]
Eigen ervaring, maar V-Power is geen slechte benzine, ik doelde op hun 'oude' 98 en huidige 95.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 10:08 schreef Mr._T-Rex het volgende:
Dus waarom is Shell nou kutbenzine? Volgens je eigen post maakt het op een btje dope na dus helemaal geen verschil....
niet helemaalquote:iets wilde uit Japan, het goedkoop moest zijn (onderhoud, verzekering en belasting) en rwd moest hebben. Met deze 3 eisen blijft er nog maar 1 wagen over en dat is deze dus.
das heel mooiquote:Op dinsdag 16 januari 2007 13:20 schreef t0n het volgende:
Rob has never been a ricer, and never will be.
Een MR2 is prachtig maar zeker niet goedkoop/praktisch in onderhoud, blok ligt helemaal ingepakt achterin, je kan nergens fatsoenlijk bij en bij grote reparaties moet het blok eruit.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 13:19 schreef Firenzo het volgende:
[..]
niet helemaaltoyota MR-2 bv.
maar ik moet zeggen, zeer mooie mods. is een erg leuke auto geworden!
gelukkig geen ricer auto geworden.
ja, het blok is niet echt heel praktisch, maar verder relatief goedkoop, japans, en RWD. daarom zei ik hetquote:Op dinsdag 16 januari 2007 13:51 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Een MR2 is prachtig maar zeker niet goedkoop/praktisch in onderhoud, blok ligt helemaal ingepakt achterin, je kan nergens fatsoenlijk bij en bij grote reparaties moet het blok eruit.
Zwart, wazige foto, het is vinyl en geen stof, lijkt altijd ietsje grijzer.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 17:04 schreef Firenzo het volgende:
grijs?
Zit gewoon een lampje in, is alleen wat kleinerquote:Op dinsdag 16 januari 2007 19:10 schreef MikeyMan het volgende:
Wat ga je nu eigenlijk met de knippers doen? als je daar een luchtinlaat in stopt?
Ik zag em ook niet hoor...quote:Op dinsdag 16 januari 2007 20:27 schreef MikeyMan het volgende:
Ah, owkee... Zie je er niet aan af...
Daar ben ik nog niet over uit, als je met rollbar maar zonder helm op gaat rijden en er gaat iets mis dan ben je de lul als je met je kop tegen die buizen aan komt. Aangezien ik niet fulltime met een helm op in de auto ga zitten twijfel ik er nog over. Een kooi wordt het iig niet, er past dan namelijk geen soft/hardtop meer op:quote:Op woensdag 17 januari 2007 09:21 schreef zBus het volgende:
[..]
Ik zag em ook niet hoor...
Maar komt er nog een rollbar in je auto? Of een kleine kooi?
Man wat een prijzen voor wat plastic vormpjes, sorry dat ik het zeg, maar komop zeg.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 09:03 schreef Mex_ het volgende:
Gister de volgende spulletjes besteld, waarvan er een aantal gespoten moeten worden
1 30-1051 Turn Signal Air Intake $139.95
[afbeelding]
1 30-1135 Factory Front Air Dam $189.00
[afbeelding]
1 30-1132 Miata Lip Spoiler $154.00
[afbeelding]
1 14-1004 Magnecor Competition Spark Plug Wires--SALE $74.00
[afbeelding]
1 13-1082 Stainless Steel Miata Brake Lines - Stainless Finish $126.00
[afbeelding]
Het is nou eenmaal geen civic/a3/golf waarvoor alles een stuk goedkoper is omdat de vraag een stuk groter is, daarbij is het onderlipje en het spoilertje achterop orgineel Mazda. De intakes lijken inderdaad duur maar met de huidige dollarkoers valt het allemaal wel mee, het is iig een must-have voor meer koeling.quote:Op woensdag 17 januari 2007 10:49 schreef UberPhreak het volgende:
[..]
Man wat een prijzen voor wat plastic vormpjes, sorry dat ik het zeg, maar komop zeg.
Die remleidingen uitgezonderd overigens, die zijn nog te doen.
Bougiekabels zijn een zwak punt bij de mx5, daar ga ik dus niet meer op bezuinigen, standaard is 6mm en die zijn nu kapot/op/gaar na een jaar gebruik, deze zijn 8.5mm en gaan wat langer mee hoop ik. Ze zijn trouwens (omgerekend) even duur als de standaard kabeltjes die ik een jaar geleden gekocht heb.quote:(Waarom trouwens die sparkplugwires, voor een beter vonk? Als de originele stuk zijn: ok. Maar denk je serieus dat dat ook maar enig effect zal hebben?
![]()
offtopic, mooie usernamequote:Op woensdag 17 januari 2007 10:56 schreef ForcedInduction het volgende:
En mooie kleurtjes onder de motorkap natuurlijk hehehe
Ook bussen van PU?quote:Op woensdag 17 januari 2007 16:11 schreef FunnyName het volgende:
Mijn rubbers van mijn stabi. zijn verot en worden binnenkort vervangen door harde bussen. Ben benieuwd wat het in de praktijk uitmaakt.
Gele zijn hoogst waarschijnlijk ook van Powerflex, die gebruiken namelijk geel, paars en zwart. Ik ga ze inderdaad allemaal vervangen, zijn er 26 in totaal.quote:Op woensdag 17 januari 2007 16:43 schreef FunnyName het volgende:
ze komen bij clubsport.nl vandaan, volgens mij zijn ze geel, merk en type weet ik niet. Als het goed is zijn ze nog enigzins geschikt voor op straat. (is relatief natuurlijk ..)
Heb jij alle rubbers vervangen?
Klinkt als een hoop werk...quote:Op woensdag 17 januari 2007 16:45 schreef Mex_ het volgende:
[..]
Gele zijn hoogst waarschijnlijk ook van Powerflex, die gebruiken namelijk geel, paars en zwart. Ik ga ze inderdaad allemaal vervangen, zijn er 26 in totaal.
Ik gebruik de auto alleen voor de fun en op het circuit, het is geen dagelijks vervoer, moet er niet aan denken ookquote:Op woensdag 17 januari 2007 16:54 schreef FunnyName het volgende:
Blijf je de auto ook op straat gebruiken? Zo ja, ben je niet bang dat het een enorme 'trilbak' wordt?
Nee, ik heb een half jaar geleden een huis + garage gekocht dus ik zit/lig gewoon droogquote:Op woensdag 17 januari 2007 17:41 schreef johnwoo het volgende:
[..]
Klinkt als een hoop werk...
Ik heb ook nog een paar doosjes klaarliggen om in te bouwen:
[afbeelding]
Volledige kit voor de MR2, geen idee hoeveel stuks
Eerst maar eens wachten tot het wat beter weer wordt, dan kan de auto op bokjes... Heb je een garage Mex, of sleutel je buiten als een echte bikkel?
Camber, caster en toe zijn standaard al in te stellenquote:Op zaterdag 10 februari 2007 12:39 schreef PeuRac het volgende:
Hmmm, dat zijn lekkere spulletjes
ik ben echt benieuwd hoe t er gemonteerd allemaal uit zit. Ga je ook camberplaten monteren?
Lijkt, door de flits.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 12:48 schreef MikeyMan het volgende:
Stuur ziet er zo een beetje cheap uit... Hoop dat dat in het echt meevalt?
De nieuwe is 35cm, de oude volgens mij ook.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 19:30 schreef Maikalo het volgende:
Dat leer op dat stuur is toch best hard? Is hij ook anders in formaat dan je huidige stuur?
Werd tijdquote:Op zaterdag 10 februari 2007 19:36 schreef wouter37 het volgende:
ziet er goed uit ga zo door![]()
als het goed is begin ik deze week met mijn kitcar![]()
of Speedster. Voorkeur gaat uit naar een Elise..met het stuur aan de goeie kant en het MK2 model voor <20k.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 09:32 schreef FunnyName het volgende:
Elise?
Ja ik ook, maar het moet wel betaald wordenquote:Op vrijdag 9 maart 2007 10:17 schreef beschuit het volgende:
ik zou het wel weten als ik zou moeten kiezen!
Elise o/
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |