abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39034360
Na jaren lang rijden in veel verschillende Honda's heb ik ruim een jaar geleden besloten een Mazda Miata MX-5 te kopen om de simpele reden dat ik weer iets wilde uit Japan, het goedkoop moest zijn (onderhoud, verzekering en belasting) en rwd moest hebben. Met deze 3 eisen blijft er nog maar 1 wagen over en dat is deze dus.

Toen ik de auto ruim een jaar geleden kocht stond hij er zo bij, bij een handelaar hier in de buurt:

Na een redelijke zoektocht heb ik voor deze gekozen omdat hij uit '92 komt en daardoor wat extra verstevegingen en opties heeft. Daarbij wilde ik ook graag een Miata ivm de kleine nummerbordjes en het ontbreken van de lelijke knipperlichten aan de zijkanten en het lelijke mistachterlicht aan de achterkant. Ook heeft dit model geen last van het 'short nose' probleem. Daarbij was de km/miles stand ook vrij laag (bij aankoop 84000 miles).

In de maanden na de aankoop heb ik vooral genoten van het open rijden en de (standaard) al vrij goede wegligging van de Miata. Allereerst heb ik de lelijke velgen met banden voor een nette prijs op marktplaats verkocht en heb ik voor weinig een setje beschadigde velgen gekocht die ik zelf geschuurd en gespoten heb. Verder heb ik het nummerbordje wat lager gehangen:

Vervolgens heb ik de gare papieren speakertjes vervangen en centrale deurvergrendeling ingebouwd en aangesloten op het alarm, hier valt weinig aan te zien dus hierbij een foto van de werkzaamheden:

Vervolgens ben ik op Ebay een goedkoop spruitstuk tegen gekomen:

Hierdoor werd de auto wat feller, reageerd wat beter op het gas, en dat voor maar 150¤, shipped

Omdat de standaard luchtfilter op een Miata al vrij behoorlijk is valt hier weinig aan te verbeteren. Het plaatsten van een open luchtfilter op de plek is het domste wat je kunt doen omdat het ding naast het spruitstuk komt te hangen. Om toch wat meer frisse lucht binnen te krijgen heb ik een poging gewaagd om de Randall Cowl van Flyin Miata na te maken, dit ding zorgt ervoor dat je buitenlucht aanzuigt ipv de warme lucht onder de motorkap. Op de foto zie je wat ik er van gebrouwen heb, koste me 15¤ voor de dremel, buisje had ik nog liggen.

Volgende stap was het aanpakken van het onderstel, de standaard dempers van een MX-5 staan er namelijk bekend om dat ze nogal snel gaan lekken, bij verwijderen van de dempers bleken ze inderdaad alle 4 lek te zijn. Omdat de wegligging standaard al vrij behoorlijk is merk je hier niet zoveel van als je gewend bent in 'normale' auto's te rijden. Ik de dempers vervangen voor Bilstein B6 sportdempers met Eibach Pro-Kit veren. Ook de stofhoezen heb ik vervangen omdat daar niets meer van over was.

Oud:

Nieuw:

Ondertussen flink gezocht naar een setje orginele velgen van de versie met 1.8i blokje, dit zijn de meest lichte velgen die oem voor de MX-5 gemaakt zijn (4,9kg) Uiteindelijk een setje gevonden en de 'oude' velgen weer verkocht. Tevens ook nog een setje lichtgewicht rode lugnuts gescored, het totaalplaatje zie je hier, dus verlaging, andere velgen en rode lugnuts:

Een andere reden, die ik nog niet genoemd heb, waarom ik voor de trage 1.6i gekozen heb ipv de wat vlottere 1.8i is dat er voor de 1.6i (van '89 - '94) een zeer betaalbare turbo set te koop is van Greddy, met een beetje zoeken vind je deze set op Ebay voor zo'n $1200. Na niet al te lang nadenken heb ik de knoop doorgehakt en de Greddykit op Ebay besteld. Doordat het 1.6i blok in de MX-5 ook geleverd is in de 323 met turbo zitten er al wat voorzieningen op het blok waardoor de montage van een turbo vergemakkelijkt worden, zo zijn de olietoevoer en afvoer standaard al aanwezig.

Om veilig te kunnen rondrijden met een turbo heb ik besloten om de AEM UEGO aan te schaffen. Dit is een wideband lambda waarmee ik de AFR netjes in de gaten kan houden. Om met de Greddykit op een stockblok te rijden moet zul je de ontsteking moeten aanpassen van 10 naar 6 graden. Omdat je hiermee vermogen verliest wanneer je niet aan het boosten bent heb ik de Bipes ACU gekocht, hiermee kun je instellen bij welk toerental de ontsteking verlaat moet worden. Het apparaat kijkt ook naar airflow en temperatuur, deze zijn beide in te stellen, net als de rpm.

In eerste instantie was ik van plan om de AEM UEGO op deze manier te monteren:

Hiervoor zou ik echter de ventilatie kanalen moeten slopen om de bekabeling erin te krijgen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een A-stijl meterhouder van Autometer. Op de foto zie je ook de VDO Vision boostmeter

Hier zie je de Bipes ACU geïnstalleerd:

Deze krijgt tzt nog een plekje in het handschoenenvakje

Na lang wachten (3 weken ongeveer) kwam eindelijk de langverwachte doos binnen, gelukkig zonder importkosten door de met pen geschreven letters op de doos

Met de volgene inhoud:

Manifold

Luchtfilter

Olie toe-en afvoerslang

Vortech FMU

Pakkingen en overige aansluitmeuk

Pijpjes

Downpipe

Turbo

Work in progress pics

Klaar

Mijn handige pa heeft een mooi hitteschildje gemaakt (ding heeft 3 functies, potje met remvloeistof smelt niet, luchtfilter blijft koeler en eieren bakken op de motorkap kan niet meer)

Tevens heb ik de uitlaat vanaf de downpipe custom laten maken in 2,5" met een enkel een einddemper (geen middendemper of kat meer..) Om toch zoveel mogelijk de 'sleeperlook' te behouden heb ik voor een subtiel eindstukje gekozen:

Om de druk netjes te kunnen regelen en om boostspike te voorkomen heb ik een manual boostcontroller gekocht, die zie je (als je goed kijkt) op de volgende foto:

Bij een turbo hoort uiteraard ook een blow off valve, ik heb gekozen voor een bov van Forge:

Omdat ik er tijdens de laatste clubspecialsdag op Zandvoort achter kwam dat mijn remmen erg veel last hadden van fading (remvloeistof was 3 dagen oud, dot5.1) heb ik besloten om de schijven en blokken van een 1.8i te nemen, deze schijven zijn 255mm ipv 235mm doorsnede. Bij t0n heb ik een setje Axxis Ultimate blokken besteld:

Schijven komen van Zimmerman, zijn al besteld, maar nog niet binnen:

Ik hoop dat hiermee m'n fading problemen verleden tijd zijn.

Todolist
  • Schijven en blokken monteren
  • Intercooler plaatsen
  • Andere brandstofpomp
  • Andere bougies
  • DIY 'papa' rollbar
  • etcetc

Vragen staat vrij

[ Bericht 4% gewijzigd door Mex_ op 20-06-2006 16:25:39 ]
  • pi_39034643
    Netjes, wat is het verschil dat je nieuwe spruitstuk maakt ongeveer in PK?
    ALLES is relatief, behalve het begin en het eind.
    pi_39034793
    Mooi man
    Ben pas net 18 eerst maar eens m'n rijbewijs halen en wat diploma's binnenslepen.
    Hoeveel geld gaat er wel niet in zo'n project zitten?
    pi_39034914
    Ben nog niet klaar Nog even geduld, ben nog steeds met de openingspost bezig.
    pi_39035320
    Whehe, handig, dat 'warranty'. Dat had je via mail even met de verzender bekonkeld?

Moet zeggen dat ik het tot nu toe erg stijlvol gedaan vindt, geen foute mods en dergelijke

Ah, nu met turbo-pics. Blijft leip hoor, en zeker zéér stijlvol die uitlaat. Je blijft met 1 demper nog wel binnen de normen?
      dinsdag 20 juni 2006 @ 14:32:37 #6
    55154 Sjoewe
    Time. Space.
    pi_39035461
    Vet man
    ** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
      dinsdag 20 juni 2006 @ 14:50:39 #7
    74484 flyguy
    Full of Dutch Courage
    pi_39036130
    hoeveel heb je nu op de wielen?
    The more debt, the better
    pi_39036226
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 14:50 schreef flyguy het volgende:
    hoeveel heb je nu op de wielen?
    Nog niet zo heel erg veel, ik schat zo'n 150pk, omdat ik nu nog zonder intercooler aan het rijden ben kan ik de druk eigenlijk niet verder opvoeren, ik rijd nu op 5psi. Ik wil op ~10psi uitkomen, dat is goed voor ~180pk. Hiervoor moet ik nog wel flink wat investeren: andere injectoren, intercooler, andere brandstofpomp, instelbare benzinedrukregelaar, andere koppeling en ander diff. Bij elkaar opgeteld een flinke klap geld, ik weet ook nog niet precies in welke volgorde ik alles ga doen.

Tot 10psi kun je de standaard ECU blijven gebruiken, daarboven raden ze aan om bv een AEM ecu te gaan gebruiken, zover wil ik niet gaan, of ik moet de de loterij winnen

[ Bericht 16% gewijzigd door Mex_ op 20-06-2006 16:03:57 ]
      dinsdag 20 juni 2006 @ 14:54:14 #9
    74484 flyguy
    Full of Dutch Courage
    pi_39036274
    nogal tijd netjes op zo'n lichte roadster als een mx 5
    The more debt, the better
      dinsdag 20 juni 2006 @ 15:01:29 #10
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_39036605
    Leuk project... Ook leuk dat je het allemaal zelf doet..

Hoeveel uur is er ondertussen in gaan zitten?

Afwerking is niet overal even strak, maar het gaat om het resultaat, zullen we maar zeggen
    Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
    ©DiscoveryChannel
    pi_39036693
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 15:01 schreef MikeyMan het volgende:
    Leuk project... Ook leuk dat je het allemaal zelf doet..

Hoeveel uur is er ondertussen in gaan zitten?

Afwerking is niet overal even strak, maar het gaat om het resultaat, zullen we maar zeggen
    Geen idee hoeveel uur erin zit, met het verlagen ben ik iig het langste bezig geweest, alles zat muur en muurvast, turbo zat er in een dag op. Op de foto's zitten de slangklemmen en siliconen koppelingen inderdaad niet allemaal even netjes, is inmiddels gefikst Voor de rest boeit het me niet zo heel veel hoe het eruit ziet als het maar hard vooruit komt, en hard de bocht om gaat natuurlijk
      dinsdag 20 juni 2006 @ 15:08:00 #12
    20074 Paladijn
    Jinba Ittai
    pi_39036844
    schaamteloze tvp
    Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
    Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
      dinsdag 20 juni 2006 @ 15:09:13 #13
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_39036888
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 15:04 schreef Mex_ het volgende:

[..]

Geen idee hoeveel uur erin zit, met het verlagen ben ik iig het langste bezig geweest, alles zat muur en muurvast, turbo zat er in een dag op. Op de foto's zitten de slangklemmen en siliconen koppelingen inderdaad niet allemaal even netjes, is inmiddels gefikst Voor de rest boeit het me niet zo heel veel hoe het eruit ziet als het maar hard vooruit komt, en hard de bocht om gaat natuurlijk
    Ga je nog wat aan de roest van de bodem enzo doen? Of wacht je tot het zichzelf oplost?
    ©DiscoveryChannel
    pi_39037007
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 14:28 schreef cryforhelp het volgende:
    Whehe, handig, dat 'warranty'. Dat had je via mail even met de verzender bekonkeld?

Moet zeggen dat ik het tot nu toe erg stijlvol gedaan vindt, geen foute mods en dergelijke

Ah, nu met turbo-pics. Blijft leip hoor, en zeker zéér stijlvol die uitlaat. Je blijft met 1 demper nog wel binnen de normen?
    Ik had inderdaad met de verkoper geregeld dat hij er warranty op zou zetten Scheelde me een flinke klap geld.

Waarschijnlijk blijf ik gewoon binnen de norm, qua geluid dempt de turbo uiteraard ook, of ik m'n co waarde ga halen is nog even afwachten
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 15:09 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Ga je nog wat aan de roest van de bodem enzo doen? Of wacht je tot het zichzelf oplost?
    Komende winter schors ik het ding weer en dan ga ik de bodem aanpakken, heb een huis gekocht met garage moest tot nu toe alles open-air doen

Erg veel roest zit er niet trouwens, het ding heeft tot 2000 in California rond gereden dus pas vanaf die tijd regen gezien

[ Bericht 21% gewijzigd door Mex_ op 20-06-2006 15:34:54 ]
    pi_39038906
    Cool project, en goed spul gebruikt ook zie ik.
    Maar zo'n AEM Ecu is zoooo duur toch niet? Ik heb er ook 1. Alleen het laten programmeren kost ook wel wat.
    If you can't smoke it, or light it, fuck it.
    pi_39039054
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 16:00 schreef noidea het volgende:
    Cool project, en goed spul gebruikt ook zie ik.
    Maar zo'n AEM Ecu is zoooo duur toch niet? Ik heb er ook 1. Alleen het laten programmeren kost ook wel wat.
    1500$, ik vind het nogal wat. Moet maar tevreden zijn met wat ik heb (ben benieuwd hoelang ik dat vol ga houden )
    pi_39040669
    vet! tvp
      dinsdag 20 juni 2006 @ 19:01:19 #18
    77352 Hugster
    Mandarijntje
    pi_39044844
    Ziet er zeer goed uit allemaal
    Het kleppendeksel is ook flink vooruit gegaan door zijn verfbeurtje
    pi_39045668
    gaaf karretje!! neef van me heeft een mx-5 1.8 uit 1994. wagen ziet er tiptop uit, ook het uitlaat gedeelte vanaf de motor t/m de einddemper vervangen. hij had eerst de velgen die jij nu hebt, maar heeft er 17" onder gelegd. zijn streven is later ook een turbo/supercharger te hebben

succes!
    pi_39047202
    Mooi hoor Rob, ben benieuwd hoe dat zal gaan bij de ClubSpecials volgende maand
      dinsdag 20 juni 2006 @ 20:06:54 #21
    132767 lipje
    zeg maar nee, krijg je er twee
    pi_39047329
    Te Vet Project
    Return of the Unox-muts
    Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
    verrekte koekwaus :')
    Pappa van Aafke en Onno
    pi_39050566
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 20:03 schreef johnwoo het volgende:
    Mooi hoor Rob, ben benieuwd hoe dat zal gaan bij de ClubSpecials volgende maand
    Daar ben ik helaas niet bij, ik ga alleen naar de circuittrainig op 6 juli, de 15e naar de Loveparade dus Clubspecials op de 16e lijkt me niet zo'n goed plan
    pi_39051540
    Goed topique...niet dat je me ff verteld dat je kinky velgen hebt tegenwoordig
    Today is the greatest day I've ever known
    Can't live for tomorrow, tomorrow's much too long
    pi_39051671
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 21:36 schreef ArTiC het volgende:
    Goed topique...niet dat je me ff verteld dat je kinky velgen hebt tegenwoordig
    Zo kinky zijn ze niet hoor, gewoon standaard Mazda, wel een kinky gewicht
    pi_39053095
    Nice project
    Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
      woensdag 21 juni 2006 @ 08:49:19 #26
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_39063425
    Leuk project!

Wat zijn de specs van de turbo eigenlijk?
    Hoef je de compressie van het blok niet een heel eind te verlagen ook?

En waarom zou je eigenlijk naar een aem moeten bij meer boost?
    Ik neem aan dat een drukregelaar en een Apexi S-AFC ook zorgen voor een goede brandstof verhouding?

Heb je er ook een EGT sensor bij? (Ik lees het nergens) Erg belangrijk als je met de timing gaat spelen he. Je kan rustig een a/f van 14.7 hebben maar veel te hoge egt's.

en 15.5 is te arm natuurlijk he
    pi_39063483
    Mooi project
    Vooral leuk omdat de Miata er nog standaard uitziet, dat vind ik persoonlijk altijd het leukst.
    pi_39065452
    Damn man ik ben zo jaloers op de mensen die dit allemaal zelf kunnen, was ik maar zo handig.

Anyho, vette topic.
    pi_39066598
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 08:49 schreef Tjabbo het volgende:
    Leuk project!

Wat zijn de specs van de turbo eigenlijk?
    quote:
    Hoef je de compressie van het blok niet een heel eind te verlagen ook?
    In eerste instantie is dit niet nodig, dit blok is ook geleverd in de 323turbo.
    quote:
    En waarom zou je eigenlijk naar een aem moeten bij meer boost?
    Ik neem aan dat een drukregelaar en een Apexi S-AFC ook zorgen voor een goede brandstof verhouding?
    AEM oid moet niet maar wordt aangeraden, de Emanage van Greddy kost maar ~500$, dat is maar ietsje meer dan een S-AFC. (ben ik net pas tegen gekomen..)
    quote:
    10 - 12 PSI boost levels (170-210 HP)

At this point it is a very good idea to have a fully programmable ECU to control the fuel and ignition. It is possible to run this amount of boost without this item, but it is walking a thin line. There are a few full replacement ECUs available for the 90-93 Miata...check out this section for these items. If you follow this path you will no longer need the AFPR, high pressure fuel pump, knock sensor or ignition retard device. However at this power level it is very important that you have an efficient intercooler to cool the superheated intake charge. Check out the intercooler section for that info.
    quote:
    Heb je er ook een EGT sensor bij? (Ik lees het nergens) Erg belangrijk als je met de timing gaat spelen he. Je kan rustig een a/f van 14.7 hebben maar veel te hoge egt's. en 15.5 is te arm natuurlijk he
    Ik heb er geen EGT sensor bij, heb alleen het hoofd noodzakelijke, boost en afr dus. Olietemp lees ik (min of meer) af aan de standaard oliedrukmeter.
    pi_39087711
    Had je dan niet beter een FE3N blok in je wagen kunnen hangen? (Blok uit een Mazda 626 2.0i GT coupé) Je zit dan al aan de 148 PK en vanuit daar kan je een turbo monteren.

Wel erg mooi project zeg!!!!
    Driving:
    Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16v
    Mazda MX-6 GT 4WS 2.2i 12v turbo intercooled
    Mazda MX-5 1.6i 16v
    pi_39088679
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 19:50 schreef casejunkie het volgende:
    Had je dan niet beter een FE3N blok in je wagen kunnen hangen? (Blok uit een Mazda 626 2.0i GT coupé) Je zit dan al aan de 148 PK en vanuit daar kan je een turbo monteren.

Wel erg mooi project zeg!!!!
    De Greddy turbokit die ik gekocht heb is speciaal voor dit blok gemaakt, zeer betaalbaar, plug en play en er is gruwelijk veel online over te vinden. Mijn blokje was nog gewoon goed en dus zou het zonde zijn om er iets anders in te hangen, daarbij is het ook wel praktisch als het blok uit de donor-auto ook in de lengte richting erin ligt, in de 626 ligt het blok volgens mij ook gewoon in de breedte.Met een beetje moeite passen er heel wat blokken in de mx5, in de US rijden er zelfs een flink aantal rond met V8's en V6's

pi_39101022
    Kijk, dat is het betere werk ipv een luchtfilter en een taartschep! Respect
    "Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
    -Mark Steyn
      donderdag 22 juni 2006 @ 07:19:07 #33
    29319 ninja-mod
    Budo Taijutsu
    pi_39101214
    Keurige auto!
    Zeker iets om trots op te zijn!
    > BTi <
    Only the light called darkness can show who i really am...
    pi_39101532
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 06:15 schreef StefanP het volgende:
    Kijk, dat is het betere werk ipv een luchtfilter en een taartschep! Respect
    Het gaat alleen niet meer zo lekker de bocht om
    pi_39102639
    gaaf karretje man

word een echte wolf in schaapskleren
    Hopeloos benzine verslaafd
    pi_39103045
    heel tof gedaan allemaal

waar ik benieuwd naar ben: heb je een autotechnische achtergrond of is het allemaal hobby?
    Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
    pi_39103214
    Oi Roppie

Netjes gedaan man.
    pi_39103402
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 09:52 schreef vlad het volgende:
    heel tof gedaan allemaal

waar ik benieuwd naar ben: heb je een autotechnische achtergrond of is het allemaal hobby?
    Ik heb totaal geen autotechnische achtergrond, het is allemaal hobby, al had ik een hoop dingen niet kunnen doen/weten zonder het forum op miata.net (30.000 gebruikers, bijna 2 miljoen posts)
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 10:01 schreef t0n het volgende:
    Oi Roppie

Netjes gedaan man.
    Schijven zijn nog steeds niet binnen, heb je blokjes dus nog steeds niet kunnen testen.

[ Bericht 16% gewijzigd door Mex_ op 22-06-2006 12:26:20 ]
    pi_39107749
    mooi project succes
    pi_39107832
    Moet je bij elke auto waar je een turbo op monteert de ontsteking aanpassen? En heb je daar altijd zo'n lossstaand apparaatje voor nodig, dwz, kan je niet gewoon de ontsteking zelf vervroegen of verlaten...
    pi_39108135
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 12:26 schreef Repeat het volgende:
    Moet je bij elke auto waar je een turbo op monteert de ontsteking aanpassen? En heb je daar altijd zo'n lossstaand apparaatje voor nodig, dwz, kan je niet gewoon de ontsteking zelf vervroegen of verlaten...
    Je kan de ontsteking ook vervroegen of verlaten inderdaad alleen verlies je daarmee vermogen op momenten dat de turbo niets doet. Het kastje wat ik heb zorgt ervoor dat de ontsteking pas vervroegd wordt op het moment dat de turbo begint mee te draaien.
    pi_39110123
    Heb je hem al ooit op de testbank gehad, of ga je dit nog doen?

En hoe snel doet hij de 0 - 100?

Verder erg mooie wagen!
    Geen enkel probleem, schroevendraaier koevoetflipper en een baksteen.
    pi_39110435
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 12:35 schreef Mex_ het volgende:

[..]

Je kan de ontsteking ook vervroegen of verlaten inderdaad alleen verlies je daarmee vermogen op momenten dat de turbo niets doet. Het kastje wat ik heb zorgt ervoor dat de ontsteking pas vervroegd wordt op het moment dat de turbo begint mee te draaien.
    We hebben in aug/sept 'n rollerbank meeting, laat je wel ff weten dan.
    pi_39110465
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 13:35 schreef Diemietuhriej het volgende:
    Heb je hem al ooit op de testbank gehad, of ga je dit nog doen?

En hoe snel doet hij de 0 - 100?

Verder erg mooie wagen!
    Ik zet 'm pas op de bank als ik een intercooler heb, 0-100, geen idee, iig een heel stuk sneller dan een Astra GSI, maarja
    pi_39110475
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 13:42 schreef t0n het volgende:

[..]

We hebben in aug/sept 'n rollerbank meeting, laat je wel ff weten dan.
    Met SLKHK?
    pi_39115109
    tvp
      donderdag 22 juni 2006 @ 15:47:32 #48
    60852 beschuit
    wil weer verkiezingen
    pi_39115218
    hey Mex_, ik heb volgens mij nog ooit een afspraak met je gemaakt om je honda coupe te kopen, maar die was me toen iets te rose in het echt haha

mooi om te zien dat je een leuke projectauto hebt! succes ermee!
    moest eigenlijk beschuitfluiter zijn, maarja, dat pastte niet...bastards!
    www.prikstok.nl : Prikkelend Scherpzinnig!
      donderdag 22 juni 2006 @ 16:24:43 #49
    16452 mhr-zip
    Fien addict
    pi_39116275
    Dit vind ik wel een vet project!!

Ipv. een kadett gsi uit 19noach pimpen.
    Iemand Fien soms gezien?
    pi_39117684
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 15:47 schreef beschuit het volgende:
    hey Mex_, ik heb volgens mij nog ooit een afspraak met je gemaakt om je honda coupe te kopen, maar die was me toen iets te rose in het echt haha

mooi om te zien dat je een leuke projectauto hebt! succes ermee!
    Ja, dat kan wel inderdaad Die heb ik uiteindelijk nog verkocht aan een mannetje wat het ding toch compleet ging verbouwen met een hoop plastic en een andere kleur, dus dat roze maakte voor hem niet zoveel uit. Vervolgens deze civic gekocht, jaartje gereden en toen de Miata gekocht.

donderdag 22 juni 2006 @ 23:51:48 #51
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_39133816
    quote:
    Op woensdag 21 juni 2006 10:43 schreef Mex_ het volgende:

[..]

[afbeelding]
    [..]

In eerste instantie is dit niet nodig, dit blok is ook geleverd in de 323turbo.
    [..]

AEM oid moet niet maar wordt aangeraden, de Emanage van Greddy kost maar ~500$, dat is maar ietsje meer dan een S-AFC. (ben ik net pas tegen gekomen..)
    [..]

[..]

Ik heb er geen EGT sensor bij, heb alleen het hoofd noodzakelijke, boost en afr dus. Olietemp lees ik (min of meer) af aan de standaard oliedrukmeter.
    Laat je niets wijsmaken. Mijn safc kostte me 120 euro.

En egt is wmb echt hoofd noodzakelijk als je je blok heel wilt houden, en als je met de timing wilt klooien.

Olietemp aflezen aan de drukmeter? dan moet je wel een supernaukeurig ding hebben. Ik zou d'r niet op vertrouwen als ik jou was.
    pi_39139122
    quote:
    Op donderdag 22 juni 2006 23:51 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Laat je niets wijsmaken. Mijn safc kostte me 120 euro.
    De emanage kan ook ontsteking regelen, kan gelogd worden, kan grotere injectoren aan, kan evt extra injectoren aan. Op Ebay zijn ze maar ietsje duurder (gebruikt) dan de s-afc's. Daarbij maakt de s-afc gebruik van de TPS die op de Miata niet aanwezig is (heeft throttle switch)
    quote:
    En egt is wmb echt hoofd noodzakelijk als je je blok heel wilt houden, en als je met de timing wilt klooien.
    Ik ben misschien eigenwijs maar ik ga niet heel m'n auto vol hangen met meters.
    quote:
    Olietemp aflezen aan de drukmeter? dan moet je wel een supernaukeurig ding hebben. Ik zou d'r niet op vertrouwen als ik jou was.
    Het ding is iig goed genoeg om af te lezen of de olie op temperatuur en om schommelingen in de temperatuur te kunnen waarnemen, een exact aantal graden kan ik er uiteraard niet aan aflezen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Mex_ op 23-06-2006 09:08:22 ]
    pi_39145412
    hier is er een MX-5 met 250pk zegt de eigenaar
    http://auto.2dehands.be/m(...)miata.html?start=150
    pi_39145705
    quote:
    Op vrijdag 23 juni 2006 12:38 schreef m_aik_el het volgende:
    hier is er een MX-5 met 250pk zegt de eigenaar
    http://auto.2dehands.be/m(...)miata.html?start=150
    Het zou kunnen, bij de kit die hij gebruikt heeft zit standaard al een andere ECU, intercooler, grotere injectoren etcetc, kost dan ook 5000$ ofzo.

Het is een Belg, er komen nog wel meer getunde Belgische wagens hier op de markt verwacht ik, met die nieuwe regels daar.
    pi_39153040
    Hulde! goed bezig, dat zijn de leuke autootjes!
    Pas wel op met MX5jes op circuitdagen (weet niet watvoor je heen gaat) maar heb wel eens op een circuitdag een mooie groene aan gort zien rijden. Gast met ze helm gooien enzo, tja moet je ook niet doen met zo'n mooi autootje
    Keep us posted
    en toen.....
      zaterdag 24 juni 2006 @ 00:00:26 #56
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_39166941
    quote:
    Op vrijdag 23 juni 2006 09:02 schreef Mex_ het volgende:

[..]

De emanage kan ook ontsteking regelen, kan gelogd worden, kan grotere injectoren aan, kan evt extra injectoren aan. Op Ebay zijn ze maar ietsje duurder (gebruikt) dan de s-afc's. Daarbij maakt de s-afc gebruik van de TPS die op de Miata niet aanwezig is (heeft throttle switch)
    [..]
    Ik had het ook alleen over de prijs
    een e manage krijg je niet voor onder de 400 eurie.
    tuurlijk is het mooier dan alleen een safc

quote:
    Ik ben misschien eigenwijs maar ik ga niet heel m'n auto vol hangen met meters.
    tuurlijk ben je eigenwijs. Maar dat moet ook, anders had iedereen hetzelfde.
    Ik hoop dat het je er goed bij gaat
    quote:
    [..]

Het ding is iig goed genoeg om af te lezen of de olie op temperatuur en om schommelingen in de temperatuur te kunnen waarnemen, een exact aantal graden kan ik er uiteraard niet aan aflezen.
    Ja na 15 minuten rijden is de olie ook wel warm dus zo spannend is het ook weer niet.
    pi_39167390
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 00:00 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Ik had het ook alleen over de prijs
    een e manage krijg je niet voor onder de 400 eurie.
    tuurlijk is het mooier dan alleen een safc

[..]

tuurlijk ben je eigenwijs. Maar dat moet ook, anders had iedereen hetzelfde.
    Ik hoop dat het je er goed bij gaat
    [..]

Ja na 15 minuten rijden is de olie ook wel warm dus zo spannend is het ook weer niet.
    http://www.city-speed.com/webstore/eng_greddy_emanage.html

Op ebay zijn ze nog wel goedkoper te vinden.
      zaterdag 24 juni 2006 @ 20:50:07 #58
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_39187860
    welke onderdelen moet je daarvan allemaal hebben dan?
      zaterdag 24 juni 2006 @ 21:02:19 #59
    127421 OG-Loco
    Paper Trail
    pi_39188237
    Blowoffvalve = dumpvalve? Indien ja, beetje jammer, dat geluid is te triest.

Verder vet .
    So all I gotta say is What Uuuuuuuup
    Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
    pi_39188303
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 21:02 schreef OG-Loco het volgende:

Verder vet .
    Blowoffvalve = dumpvalve idd. Geluid is niet triest is een bijkomstigheid van de functionaliteit van dat ding.
      zaterdag 24 juni 2006 @ 21:18:24 #61
    127421 OG-Loco
    Paper Trail
    pi_39188882
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 21:04 schreef noidea het volgende:

[..]

Blowoffvalve = dumpvalve idd. Geluid is niet triest is een bijkomstigheid van de functionaliteit van dat ding.
    *vroem* TSSSJJ *vroem* TSSSJJ

Je bent verdomme geen vrachtwagen .

[ Alleen bij sprinten is het een beetje cool. Bij stadsgebruik.... ]
    pi_39188975
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 21:18 schreef OG-Loco het volgende:

[..]

Tja het helpt de turbo op druk te houden tussen het schakelen, je kan bij de meeste er ook wel een wat strakkere veer inzetten. Dus dan gaat tie in de stad bij normaal rijden niet zo hard af. Zijn zeikerds als jij ook weer blij.
      zaterdag 24 juni 2006 @ 21:24:44 #63
    127421 OG-Loco
    Paper Trail
    pi_39189066
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 21:21 schreef noidea het volgende:

[..]

Tja het helpt de turbo op druk te houden tussen het schakelen, je kan bij de meeste er ook wel een wat strakkere veer inzetten. Dus dan gaat tie in de stad bij normaal rijden niet zo hard af. Zijn zeikerds als jij ook weer blij.
    Is het je niet opgevallen hoe weinig auto's zo'n dumpding hebben? Dan ga ik me toch afvragen welke groep de zeikerds zijn .
    pi_39189129
    Uh......ok?
    pi_39189261
    Wel gaaf dat je dat allemaal zelf kunt.

Beetje jammer van de Miata die je gekozen hebt, knalrood en met stoffen bekleding is ie niet het mooist. Broertje van me rijdt ook een (aangepaste) Miata uit 1994, maar dan zwart met bruin leren interieur.
      zaterdag 24 juni 2006 @ 21:59:28 #66
    46960 StefanP
    polemicist
    pi_39190113
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 21:24 schreef OG-Loco het volgende:

[..]

Is het je niet opgevallen hoe weinig auto's zo'n dumpding hebben? Dan ga ik me toch afvragen welke groep de zeikerds zijn .
    Blowoff valves zijn de shit man. Vooral als er zo'n eikel voor je rijdt die 20 onder de limiet tuft, of onnodig links rijdt. Even het gas er op en naast hem loslaten.

FYI: elke fatsoenlijke auto met een turbo heeft er een, maar meestal zijn ze circulated dwz dat ze niet de atmosfeer in blazen.
    "Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
    -Mark Steyn
    pi_39190297
    Rood is een puur kleurtje, straalt fun uit
    Interieur kan altijd anders lijkt me als je daar behoefte naar hebt, paar leuke sportstoelen zouden ook wel nice zijn ^^

OG-Loco, noidea zegt precies dat het functioneel is en jij begint over cool hoe fout
    Is je wel eens opgevallen dat normale auto's gewoon gebouwd zijn om mee te rijden en liever geen herrie willen, bij deze auto is het puur rijplezier (who gives a fuck about "cool" ... want om eerlijk te zijn, het lijkt gewoon een duikboot op wielen )
    en toen.....
      zaterdag 24 juni 2006 @ 22:29:48 #68
    127421 OG-Loco
    Paper Trail
    pi_39191201
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 21:59 schreef StefanP het volgende:

[..]

Blowoff valves zijn de shit man. Vooral als er zo'n eikel voor je rijdt die 20 onder de limiet tuft, of onnodig links rijdt. Even het gas er op en naast hem loslaten.

FYI: elke fatsoenlijke auto met een turbo heeft er een, maar meestal zijn ze circulated dwz dat ze niet de atmosfeer in blazen.
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 21:02 schreef OG-Loco het volgende:

Verder vet .
    Oja, als ik de eikel zou zijn die ff wat rustiger aan zou doen, zou ik alleen maar lachen in de door jou beschreven situatie.
      zaterdag 24 juni 2006 @ 22:53:27 #69
    46960 StefanP
    polemicist
    pi_39192142
    Nadat je schrikt ja
    -Mark Steyn
    pi_39201074
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 20:50 schreef Tjabbo het volgende:
    welke onderdelen moet je daarvan allemaal hebben dan?
    Alleen het blauwe kastje De kabeltjes zijn vrij gemakkelijk zelf te maken.
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 21:18 schreef OG-Loco het volgende:

[..]

Bij normaal stadsgebruik doet het ding bijna niets, alleen bij een evt stoplichtsprintje zul je 'm horen. De vergelijking met een vrachtwagen kan ik niet helemaal volgen, ze maken inderdaad een zelfde soort geluid maar dat komt totaal ergens anders vandaan.
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 21:31 schreef k_man het volgende:
    Wel gaaf dat je dat allemaal zelf kunt.

Beetje jammer van de Miata die je gekozen hebt, knalrood en met stoffen bekleding is ie niet het mooist. Broertje van me rijdt ook een (aangepaste) Miata uit 1994, maar dan zwart met bruin leren interieur.
    Zwart met leren interieur is al gauw 2~3k duurder dan de mijne in aanschaf. Toen ik het ding kocht was ik nog een arme student, daarbij geef ik weinig om leer en overige luxe fratsen. Dit wagentje is puur voor het rijgenot, voor al het overige gebruik ik m'n leasebakje.
    quote:
    Op zaterdag 24 juni 2006 22:29 schreef OG-Loco het volgende:

[..]

[..]

Oja, als ik de eikel zou zijn die ff wat rustiger aan zou doen, zou ik alleen maar lachen in de door jou beschreven situatie.

[ Bericht 20% gewijzigd door Mex_ op 25-06-2006 11:38:49 ]
      zondag 25 juni 2006 @ 18:02:44 #71
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_39213423
    quote:
    Op zondag 25 juni 2006 11:27 schreef Mex_ het volgende:

[..]

Alleen het blauwe kastje De kabeltjes zijn vrij gemakkelijk zelf te maken.
    En de software ? zit die erbij?

Addon harnesses zijn idd wel zelf te maken.
    pi_39217360
    Over dumpvalve: Je hebt er twee verschillende van:

1: Blow off valve
    2: Recirculation valve

1: Geeft leuk geluid, gooit de luchtdruk naar buiten die je met je turbo maakt, als de gasklep dicht is.
    2: Geeft geen leuk geluid, maar houd de luchtdruk in de motor, door het rondjes te laten gaan via de turbo.

1: voordeel: altijd "koele" lucht in de motor bij gasklep weer open
    2: voordeel: de luchtdruk die je turbo heeft opgebouwd gaat niet verloren

Type 1 zit in heel veel productie modellen met turbo, die hoor je niet.
    Type 2 zit in veel getunede auto's, daarom wordt het geluid vaak met snel geassosieerd.
    (Waarom zit er geen spell-check op deze invoerpagina?)
    pi_39217559
    quote:
    Op zondag 25 juni 2006 19:45 schreef bonfie het volgende:

1: Geeft leuk geluid, gooit de luchtdruk naar buiten die je met je turbo maakt, als de gasklep dicht is.
    2: Geeft geen leuk geluid, maar houd de luchtdruk in de motor, door het rondjes te laten gaan via de turbo.

Type 1 2 zit in heel veel productie modellen met turbo, die hoor je niet.
    Type 2 1zit in veel getunede auto's, daarom wordt het geluid vaak met snel geassosieerd.
    Bijna goed
    pi_39220555
    quote:
    Op zondag 25 juni 2006 11:27 schreef Mex_ het volgende:
    Zwart met leren interieur is al gauw 2~3k duurder dan de mijne in aanschaf. Toen ik het ding kocht was ik nog een arme student, daarbij geef ik weinig om leer en overige luxe fratsen. Dit wagentje is puur voor het rijgenot, voor al het overige gebruik ik m'n leasebakje.
    Wat heb je ervoor betaald dan?

Leer is niet alleen luxe en mooi, maar ook praktisch in een cabrio. Als jij overvallen wordt door een bui, rij je nog een tijd met zompige stoelen rond. Bij leer pak je ff een handdoekje en klaar.
    pi_39227460
    quote:
    Op zondag 25 juni 2006 21:08 schreef k_man het volgende:

[..]

Wat heb je ervoor betaald dan?

Leer is niet alleen luxe en mooi, maar ook praktisch in een cabrio. Als jij overvallen wordt door een bui, rij je nog een tijd met zompige stoelen rond. Bij leer pak je ff een handdoekje en klaar.
    Ik heb er 4k voor betaald, als ik overvallen wordt door een bui dan doe ik toch gewoon m'n dak dicht? Daarbij blijft het interieur zo goed als droog tijdens een bui zolang je maar blijft rijden. (uiteraard niet bij zo'n bui als vanmiddag )
    pi_39227677
    Het komt niet zo vaak voor, maar m'n boertje heeft al wel 'ns op vluchtstrook gestaan om in no time z'n kap dicht te krijgen toen het opeens echt begon te hozen. Lekker voor lul sta je dan wel, heheh.
    pi_39229486
    zoeen dumpvalve die in de lucht afblaast is imo wel voor het geluid hoor, anders kan je ook wel zo'n ding nemen wat de lucht recirculeerd.
    Ik dacht dat dat ook beter was, want bij zo'n ding die in de lucht afblaast is die lucht wel al meegenomen in de hoeveelheid lucht die naar je motor gaat, dan loopt je motor dus eventjes te rijk toch?
    pi_39239161
    quote:
    Op zondag 25 juni 2006 23:29 schreef Repeat het volgende:
    zoeen dumpvalve die in de lucht afblaast is imo wel voor het geluid hoor, anders kan je ook wel zo'n ding nemen wat de lucht recirculeerd.
    Ik dacht dat dat ook beter was, want bij zo'n ding die in de lucht afblaast is die lucht wel al meegenomen in de hoeveelheid lucht die naar je motor gaat, dan loopt je motor dus eventjes te rijk toch?
    Als je achteraf een dumpvalve moet plaatsen dan is een dumpvalve die naar de buitenlucht afblaast het makkelijks te monteren, een simpele aansluiting op het inlaattraject is voldoende. Als je een recirculerende wil dan zul je nog een extra slang of buisje moeten maken.

Bij motoren met een air flow meter is de lucht inderdaad al gemeten, in dat geval zul je gebruik moeten maken van een dumpvalve die hiervoor geschikt is (net als de mijne, die is netjes gesloten bij stationair draaien)
    pi_39266384
    Mooi project mex! Te Vette Post dit overigens
      maandag 26 juni 2006 @ 23:17:40 #80
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_39269241
    quote:
    Op zondag 25 juni 2006 19:45 schreef bonfie het volgende:

Type 1 zit in heel veel productie modellen met turbo, die hoor je niet.
    Type 2 zit in veel getunede auto's, daarom wordt het geluid vaak met snel geassosieerd.
    net niet.
    het heet altijd 'blow off valve'.
    de bij 1 genoemde heet een 'open' bov.

je voordeel 1 is niet voor koele lucht maar om 'surge' van de turbo tegen te gaan. dus dat er lucht terugslaat tegen de gasklep en vanaf de verkeerde kant de turbo in gaat zodat deze wordt tegengewerkt door de luchtdruk (gaat hij kapot van).

en je voordeel 2 is niet voor de druk, maar om bij AFM-sensor type motoren de lucht terug het inlaattraject te laten gaan zodat de motor niet rijk gaat lopen. (gemeten lucht afblazen is niet goed).

verder klopt het aardig
    pi_39275384
    quote:
    Op maandag 26 juni 2006 23:17 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

net niet.
    het heet altijd 'blow off valve'.
    de bij 1 genoemde heet een 'open' bov.

je voordeel 1 is niet voor koele lucht maar om 'surge' van de turbo tegen te gaan. dus dat er lucht terugslaat tegen de gasklep en vanaf de verkeerde kant de turbo in gaat zodat deze wordt tegengewerkt door de luchtdruk (gaat hij kapot van).

en je voordeel 2 is niet voor de druk, maar om bij AFM-sensor type motoren de lucht terug het inlaattraject te laten gaan zodat de motor niet rijk gaat lopen. (gemeten lucht afblazen is niet goed).

verder klopt het aardig
    Volgens mij is het als volgt:
    De BoV kent meerdere namen, Blow-off valve, recirculation valve, diverter valve, enz, enz.
    Waar het om gaat is dat ze allemaal om dezelfde hoofdreden gemonteerd zitten. Namelijk de tegendruk aflaten van de turbo, wanneer de gasklep gesloten is. (voornamelijk tijdens schakelen)

Technisch gezien is het voordeel van een open BOV (hoe je deze ook noemen wilt) ten opzichte van een teruggekoppeld exemplaar, niet bestaand. De lucht die van de turbo af komt is namelijk heet (ook al is deze gekoeld door een Intercooler), dus van koelen onder de motorkap is totaal geen sprake. Verder klopt inderdaad de hoeveelheid lucht niet meer die door de MAF is gemeten, dus dat heeft ook alleen maar nadelen. (hoewel het rijk lopen van een turbo motor koelend effect heeft, wat weer een voordeel kan zijn ..)

Een BOV met terugkoppeling (noem ik zelf altijd een Diverter Valve) heeft twee voordelen:
    - Deze houdt de hoeveelheid gemeten lucht door de MAF constant, alle lucht blijft in het circuit
    - Doordat de druk terug gekoppeld wordt naar de turbo blijft deze marginaal beter op druk.

Eigenlijk zou je alleen een open BoV moeten monteren wanneer je gebruik maakt van een MAP ipv een MAF, maar dat komt maar zelden voor.

De enige reden om een Open BOV te installeren is voor het geluid!
      dinsdag 27 juni 2006 @ 09:51:56 #82
    65960 sanger
    |-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
    pi_39276124
    tvp
    Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
      dinsdag 27 juni 2006 @ 10:22:20 #83
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_39276859
    klopt FunnyName, het voordeel mbt het afvoeren van de overdruk heeft bij zowel open als closed werking, de eigenschap dat het surge tegengaat.
    het klinkt alleen cooler om in de atmosfeer af te blazen.

Het valt overigens wel mee met dat rijk lopen als je de bov goed afstelt (hij loopt dan wel rijk maar de auto slaat je niet af), en als je een safc of vergelijkbaars installeert kan je dit zelfs nog compenseren.
    pi_39277259
    Zo'n blowoff valve verlengt toch ook de levensduur van de turbo? Dan is dan toch ook een voordeel?
    pi_39279905
    Ja, maar een turbo zonder BOV, welke soort dan ook, gaat heel kort mee. Ga er maar vanuit dat er altijd zo iets in zit.
    pi_39280136
    een turbo heeft zelf geen blow off valve... 'n blow off valve zet je tussen de intake en de charge-kant van de turbo.
    pi_39283415
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 12:11 schreef bonfie het volgende:
    Ja, maar een turbo zonder BOV, welke soort dan ook, gaat heel kort mee.
    Dat is ook weer overdreven, het zal inderdaad de levensduur verkorten, maar heel kort mee gaan is weer het andere uiterste.
      dinsdag 27 juni 2006 @ 17:26:41 #88
    56074 Kolkie
    in a state of trance
    pi_39290464
    Ik denk dat je turbo wel gaat klagen als je de bov weg gaat halen . Spanningsverschillen in de bladen zijn dan niet bepaald meer minimaal te noemen lijkt me.
    Life is too short don't stress every day
      dinsdag 27 juni 2006 @ 17:27:33 #89
    127421 OG-Loco
    Paper Trail
    pi_39290508
    *roept iets van wastegate*

.
    pi_39290579
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 17:27 schreef OG-Loco het volgende:

.
    Wastegate gaat open bij 'n bepaald boostlevel. Niet als je gasklep dicht is, dan gaat je blow off valve open.
      dinsdag 27 juni 2006 @ 17:33:06 #91
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_39290697
    Ga je eigenlijk geen problemen krijgen met die kleine kentekenplaten?
    ©DiscoveryChannel
    pi_39290777
    quote:

.
    je roept idd maar wat
    pi_39290940
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 17:33 schreef MikeyMan het volgende:
    Het is een miata, amerikaanse versie. Dus toestemming om met kleine platen te rijden
    pi_39291664
    quote:

.
    *roept iets van 'heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt'*
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 17:33 schreef MikeyMan het volgende:
    Nope, en ook niet met het feit dat ik geen lelijke knipperlichten aan de zijkanten heb
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 17:39 schreef ArTiC het volgende:

[..]

Het is een miata, amerikaanse versie. Dus toestemming om met kleine platen te rijden
    Juist
      dinsdag 27 juni 2006 @ 18:21:53 #95
    127421 OG-Loco
    Paper Trail
    pi_39292369
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 18:00 schreef Mex_ het volgende:

[..]

*roept iets van 'heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt'*
    Daarom roep ik het ook .
    pi_39292677
    Wastegate = kleppie dat ervoor zorgt dat de turbo niet te hard draait, dit door uitlaatgassen erlangsheen te l(ei/ij)*den.

*=Streep door wat niet van toepassing is.
    pi_39292973
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 18:21 schreef OG-Loco het volgende:

[..]

Daarom roep ik het ook .
    huh
    pi_39294804
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 18:31 schreef bonfie het volgende:
    Wastegate = kleppie dat ervoor zorgt dat de turbo niet te hard draait, dit door uitlaatgassen erlangsheen te l(ei/ij)*den.

*=Streep door wat niet van toepassing is.
    Dat zei ik.
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 17:29 schreef t0n het volgende:

[..]

Wastegate gaat open bij 'n bepaald boostlevel. Niet als je gasklep dicht is, dan gaat je blow off valve open.
      woensdag 28 juni 2006 @ 09:07:09 #99
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_39311458
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 10:37 schreef Sloper het volgende:
    Zo'n blowoff valve verlengt toch ook de levensduur van de turbo? Dan is dan toch ook een voordeel?
    de levensduur wordt verkort door surge. precies zoals ik het zei.
    dus: gamma.
    pi_39312221
    quote:
    Op dinsdag 27 juni 2006 18:00 schreef Mex_ het volgende:
    [..]
    Nope, en ook niet met het feit dat ik geen lelijke knipperlichten aan de zijkanten heb
    [..]
    Sterker nog, je mag met een plastic kap over de kentekenplaat aan de achterkant rijden
    Dat is een af-fabriek optie/accessoire geweest op de Miata (doorzichtige kap over het kenteken die flush loopt met de body).
    Bij autofans zit iemand met een witte Miata die dat heeft. Hij is er al twee keer mee aangehouden, maar de rechter heeft besloten dat hij die kap mag voeren
    Sindsdien heeft hij op die kap een klein stickertje "deze kap is toegestaan door de officier van justitie" (om bekeuringen van ijverige agenten en een extra nodeloze gang naar de rechter te voorkomen) en heeft hij het officiele papier ervan in z'n dashboardkastje
    Of het ook echt helpt tegen flitsen weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat de foto overbelicht raakt als het flitslicht precies recht terugkaatst naar de camera.
    pi_39691600
    Woei, eindelijk

Axxis Ultimate blokken en Zimmermann schijven
    pi_39692640
    Das vet, en remt het een beetje?
    pi_39692740
    Ziet er strak uit.
    pi_39695171
    Stoer project! Leuke auto zo'n MX-5, gelukkig hebben de sjonnies hem nog niet ontdekt!

Eindelijk eens iets anders dan al die Civics, Golfjes en andere 13 in een dozijn auto's!
    pi_39704351
    quote:
    Op maandag 10 juli 2006 15:52 schreef noidea het volgende:
    Das vet, en remt het een beetje?
    Deze remmen blijken na een test vanmiddag 2 grote voordelen te hebben, het doseren gaat een stuk relaxter, ik kan er echt erg hard mee remmen en het 3e voordeel is de fading waar ik hopelijk geen last meer van heb. (met de oude setup had ik daar alleen op het circuit last van)
    pi_39709542
    quote:
    Op maandag 10 juli 2006 17:12 schreef j0rrit het volgende:
    Stoer project! Leuke auto zo'n MX-5, gelukkig hebben de sjonnies hem nog niet ontdekt!
    Maar deze auto is helaas weer ontdekt door kappers.

Maar het is een leuk project, en vind het zelf ook wel leuke auto's.
    De status 'bagger-user' voorbij
    pi_39709814
    idd erg leuk, ziet er mooi uit Leuk dat het ook kan zonder al die uiterlijke opsmuk..
    Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
    pi_39714164
    quote:
    Op dinsdag 11 juli 2006 00:14 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

dinsdag 11 juli 2006 @ 13:40:15 #109
    12734 amaranta
    Alles Dasty!
    pi_39721239
    Hij remt inderdaad goed
    pi_40395338
    Heey,

Het tshirt blijkt na de eerste keer wassen toch nog redelijk te zijn.
    Het gele is niet valer geworden. Valt weer mee dus.
    Zit trouwens wel lekker
    pi_40396523
    quote:
    Op dinsdag 1 augustus 2006 20:16 schreef Scottie2000 het volgende:
    Heey,

Het tshirt blijkt na de eerste keer wassen toch nog redelijk te zijn.
    Het gele is niet valer geworden. Valt weer mee dus.
    Zit trouwens wel lekker
    pi_40397306
    quote:
    Op dinsdag 11 juli 2006 00:14 schreef Sterke_Yerke het volgende:
    Ik heb me laten vertellen dat de MX-5 veel gereden wordt door vijftigers die van gebakjes eten houden.
    pi_40397316
    quote:
    Op dinsdag 1 augustus 2006 20:58 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

Tja, als het goed is weet Mex waarover het gaat.

Anders, hint:
    - Kroonsteentje / Kabelschoentje
    pi_40397695
    quote:
    Op dinsdag 1 augustus 2006 21:23 schreef Scottie2000 het volgende:

[..]

Anders, hint:
    Ah een "onderonsje"
    Ik dacht even dat je in het verkeerde topic aan het posten was
    pi_40398133
    een late tvp
    Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
    pi_40442030
    quote:
    Op dinsdag 1 augustus 2006 21:23 schreef Scottie2000 het volgende:

[..]

Anders, hint:
    Ik had het al door hoor, was alleen op vakantie, vandaar de late reactie
    pi_41142544
    Setje stalen remleidingen van een belg over kunnen nemen voor een zacht prijsje. (zijn verboden daar..sinds kort)

pi_41143902
    mijn oom heeft sinds een jaartje nu een mazda mx 5 3rd version maar dat is wel een leuk en pittig wagentje
    pi_41145287
    quote:
    Op donderdag 24 augustus 2006 21:19 schreef Mex_ het volgende:
    Setje stalen remleidingen van een belg over kunnen nemen voor een zacht prijsje. (zijn verboden daar..sinds kort)

[afbeelding]
    De zuiderburen moeten sinds kort hun auto in originele staat jaarlijks laten keuren, ik geloof dat bumpers en sideskirts daar ook onder vallen. Het lijkt me dat het dus niet zozeer verboden is, maar meer een kutwerk om dat voor de 'apk' te vervangen met het originele onderdeel.

Welke aanpassingen heb je nu onderhand allemaal gedaan aan je MX-5 trouwens?
    Sic nos rodunt omnes gentes et sic erimus egentes. Qui nos rodunt confundantur et cum iustis non scribantur.
    Leuke Android apps van Little Blue Frog. Blog Carbagerun verslagen team 9000 - Spijker
    pi_41145563
    quote:
    Op donderdag 24 augustus 2006 21:56 schreef densmee het volgende:
    mijn oom heeft sinds een jaartje nu een mazda mx 5 3rd version maar dat is wel een leuk en pittig wagentje
    pi_41147858
    Stalen remleidingen verboden in Belgie, die lui daar sporen ook niet he
    pi_41154456
    quote:
    Op donderdag 24 augustus 2006 22:36 schreef Paladijn het volgende:

[..]
    Welke aanpassingen heb je nu onderhand allemaal gedaan aan je MX-5 trouwens?
    Als je dit topic doorleest dan kom je er vanzelf achter
      zondag 27 augustus 2006 @ 22:03:20 #123
    124172 Maikalo
    Feyenoord 1908
    pi_41237521
    Wat is je meest recente totaalfoto?

Netjes project, doet me enigszins denken aan mn miata mx-5 van Gran Turismo . Die was bruut snel en supergoede wegligging.
    "Ja."
    "Wat ja?"
    "Ja toch!!"
    pi_41258250
    quote:
    Op zondag 27 augustus 2006 22:03 schreef Maikalo het volgende:
    Wat is je meest recente totaalfoto?

Netjes project, doet me enigszins denken aan mn miata mx-5 van Gran Turismo . Die was bruut snel en supergoede wegligging.
    Op een totaal/buitekant foto kun je niet veel zien
      maandag 28 augustus 2006 @ 16:19:06 #125
    124172 Maikalo
    Feyenoord 1908
    pi_41259592
    quote:
    Op maandag 28 augustus 2006 15:37 schreef Mex_ het volgende:

[..]

Op een totaal/buitekant foto kun je niet veel zien
    Maar ik neem aan dat hij toch wel aangepast is aan de buitenkant ten opzichte van het moment van de 1e paar foto's?
    "Ja."
    "Wat ja?"
    "Ja toch!!"
    pi_41263636
    quote:
    Op donderdag 24 augustus 2006 23:54 schreef Repeat het volgende:
    Stalen remleidingen verboden in Belgie, die lui daar sporen ook niet he
    stalen leidingen geloof ik ook niet dat die in nederland mogen
    koperen daarintegen wel
    pi_41264615

Zo is ie nu, alleen uitlaat en de remschijven zijn anders. In de openingspost heb ik zo ongeveer een compleet jaar beschreven..
      dinsdag 5 september 2006 @ 09:27:53 #128
    60852 beschuit
    wil weer verkiezingen
    pi_41507517
    blijft een onderschatte auto, de mx-5; je hebt gewoon een leuke achterwiel aangedraven bak met een lekkere wegligging die al heel wat jaartjes ontwikkeling achter de rug heeft. En met een beetje power onder de kap kun je daar heel veel plezier mee hebben... leuk project iig!
    pi_41549113
    Auto is weer jaartje goed gekeurd
      vrijdag 8 september 2006 @ 23:50:47 #130
    95811 riceboy
    T00 Fur10us
    pi_41634621
    quote:
    Op dinsdag 5 september 2006 09:27 schreef beschuit het volgende:
    blijft een onderschatte auto, de mx-5; je hebt gewoon een leuke achterwiel aangedraven bak met een lekkere wegligging die al heel wat jaartjes ontwikkeling achter de rug heeft. En met een beetje power onder de kap kun je daar heel veel plezier mee hebben... leuk project iig!
    ja maar et blijf een wijfenauto he.
    R.I.P. Golf II GTi :( R.I.P. Ibiza 1.4 :(
    pi_41649626
    Stoer man! Stereotyperen! flikker toch op man, alstie getjoened in 2F2F ofzou zou zitten zou je helemaal waus doen over die auto.
    Als je nou echt niks te zeggen hebt, zeg dan ook niks.... met je fwd gepruts (en het is wijven....)

Waarom reageer ik op jou.... geen idee

[ Bericht 9% gewijzigd door VanDread op 09-09-2006 16:23:37 ]
    en toen.....
    pi_41654082
    Wat een leuk project !

tvp om latere upgrades te checken.
    Misschien lees ik er overheen, maar wat is het vermogen na deze upgrade?
    ooit kom ik aan die 1000 pk :)
      zaterdag 9 september 2006 @ 19:17:53 #133
    80382 manny
    30 is best veel
    pi_41654406
    Stiekum altijd wel een geinig bakkie gevonden die MX-5. Naar mijn mening ook okay dat je met het motorische aan de gang bent gegaan en niet met spoilers en stickers.

dees kwam ik tegen via google.

proberen is de eerste stap naar falen
    een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
    pi_41664979
    quote:
    Op zaterdag 9 september 2006 19:06 schreef Nerdmans het volgende:
    Wat een leuk project !

tvp om latere upgrades te checken.
    Misschien lees ik er overheen, maar wat is het vermogen na deze upgrade?
    Ga 'm binnekort op de bank zetten om te kijken wat het vermogen nu is, ik verwacht zo'n 150pk. In de winter ga ik 'm weer schorsen en komt er onderandere een intercooler, andere brandstofpomp, grotere injectoren (goed voor ~170pk) een rollbar en Toyo R888 rubber.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mex_ op 10-09-2006 09:57:31 ]
    pi_41680531
    quote:
    Op zondag 10 september 2006 01:43 schreef Mex_ het volgende:

[..]

Ga 'm binnekort op de bank zetten om te kijken wat het vermogen nu is, ik verwacht zo'n 150pk. In de winter ga ik 'm weer schorsen en komt er onderandere een intercooler, andere brandstofpomp, grotere injectoren (goed voor ~170pk) een rollbar en Toyo R888 rubber.

[afbeelding]
    Dat rubber is denk ik ook een goed plan.
    Ik ben me ook aan t orienteren voor een upgrade. Ik heb straks ook iets te veel vermogen op de voorwielen.

Ik denk dat je verbruik straks wel redelijk omhoog zal gaan.
    Gevoelsmatig is het een relatieve kleine vermogenstoename( 12%) met de 3 genoemde upgrades.
    Je hebt straks een 1.6 turbo, met intercooler injectoren aangepast filter downpipe, pomp.. dat is nogal.
    Ik heb straks 280 pk uit n 1.8 met ongeveer soortgelijke upgrades.

Moet je trouwens ook je chip en management laten herprogrammeren?

Wel leuk straks met 170 pk op de achterwielen en goed rubber, daar zullen veel auto's zich in verslikken!
    Wat weegt die 1.6? 1050 kilo ofzo?
    pi_41680597
    o ja.

deze de A048 wordt me aangeraden, samen met de toyo 888.
    http://www.yokohamatire.com/advan/default.asp

misschien ken je hem al wel.
    pi_41683424
    quote:
    Op zondag 10 september 2006 17:40 schreef Nerdmans het volgende:

[..]

Dat rubber is denk ik ook een goed plan.
    Ik ben me ook aan t orienteren voor een upgrade. Ik heb straks ook iets te veel vermogen op de voorwielen.

Ik denk dat je verbruik straks wel redelijk omhoog zal gaan.
    Gevoelsmatig is het een relatieve kleine vermogenstoename( 12%) met de 3 genoemde upgrades.
    Je hebt straks een 1.6 turbo, met intercooler injectoren aangepast filter downpipe, pomp.. dat is nogal.
    Ik heb straks 280 pk uit n 1.8 met ongeveer soortgelijke upgrades.

Moet je trouwens ook je chip en management laten herprogrammeren?

Wel leuk straks met 170 pk op de achterwielen en goed rubber, daar zullen veel auto's zich in verslikken!
    Wat weegt die 1.6? 1050 kilo ofzo?
    Gaat het om deze Cupra? Hoe verkrijg ik 250 pk deel 3 Dat is een 2.0 zo te zien, geen 1.8, toch?

Hier kun je het upgradepad voor de Miata zien:

http://www.greddyturbofaq(...)hp/mainfaq#Upgrading

Als ik nog verder wil dan zal er een andere ECU moeten komen, bij Mazda valt deze helaas niet te herprogrameren/chippen net als bv bij Honda. De 170pk die ik noemde was een voorzichtige schatting, in het lijstje zie je voor de mods die ik dan heb 170pk-210pk staan.

De 1.6i weegt ietsje minder dan 950kg.
    quote:
    Op zondag 10 september 2006 17:42 schreef Nerdmans het volgende:
    o ja.

deze de A048 wordt me aangeraden, samen met de toyo 888.
    http://www.yokohamatire.com/advan/default.asp

misschien ken je hem al wel.
    De Yokohama banden ken ik wel, toch ga ik voor de Toyo's omdat ze veruit de goedkoopste zijn, in mijn maat kosten ze 100¤ per stuk.
    pi_41689205
    jij ook mooie foto's!

Genomen bij Scherpenhuisen acht?
    pi_41690703
    Past een KLZE blok niet? Dan kan je kijken naar een supercharger

Ik heb niet alles gelezen dus weet niet of dit al eens gevraagd is
    Live the life you've imagined!
    pi_41709567
    quote:
    Op zondag 10 september 2006 21:53 schreef Nerdmans het volgende:
    Genomen bij Scherpenhuisen acht?
    Is idd in Acht, geen idee hoe het bedrijf heet
    quote:
    Op zondag 10 september 2006 22:30 schreef achterdeur het volgende:

Dat wordt lastig, dat blok ligt in de breedte en de mijne in de lengte. Daarbij hoef ik geen sc
    pi_41710994
    quote:
    Op zondag 10 september 2006 19:16 schreef Mex_ het volgende:

[..]

Gaat het om deze Cupra? Hoe verkrijg ik 250 pk deel 3 Dat is een 2.0 zo te zien, geen 1.8, toch?

Hier kun je het upgradepad voor de Miata zien:

http://www.greddyturbofaq(...)hp/mainfaq#Upgrading

Als ik nog verder wil dan zal er een andere ECU moeten komen, bij Mazda valt deze helaas niet te herprogrameren/chippen net als bv bij Honda. De 170pk die ik noemde was een voorzichtige schatting, in het lijstje zie je voor de mods die ik dan heb 170pk-210pk staan.

De 1.6i weegt ietsje minder dan 950kg.
    [..]

De Yokohama banden ken ik wel, toch ga ik voor de Toyo's omdat ze veruit de goedkoopste zijn, in mijn maat kosten ze 100¤ per stuk.
    Gewoon een AEM Ecu kopen, kan je altijd nog verdere upgrades erop schroeven.
    pi_41711122
    Denk dat ik bij Mex vs Nerdmans op Circuit Zolder oid me geld op Mex zet
    en toen.....
    pi_41711234
    quote:
    Op maandag 11 september 2006 17:06 schreef noidea het volgende:

[..]

Gewoon een AEM Ecu kopen, kan je altijd nog verdere upgrades erop schroeven.
    Mocht het zover komen dan ga ik waarschijnlijk voor de Emanage van Greddy of voor Megasquirt, AEM is prachtig spul maar voor mij voorlopig nog even te duur.
    pi_41713705
    Mex_ Maatje van me is importeur van AEM... Scheelt je hoop duiten...
    pi_41714926
    quote:
    Op maandag 11 september 2006 18:29 schreef t0n het volgende:
    Mex_ Maatje van me is importeur van AEM... Scheelt je hoop duiten...
    Dan nog komt de prijs van AEM EMS niet eens in de buurt van Megasquirt of de Emanage..

Maar een prijsopgave is altijd welkom
    pi_41715532
    Idd lijkt me niet in de buurt komen van een megasquirt ben je een 300 euro ongeveer kwijt volgens mij als voor dat geld of 100 euro meer een AEm gelevert kan worden meldt ik me meteen aan!
    Driving:
    Mazda MX-5 1.6i 16v
    pi_41731689
    Na flink wat lezen ben ik eruit, mocht het zover komen dan ga ik zeker voor Megasquirt, alles wat de AEM kan kan MS ook en meer op enkele emissie-opties na (die hier in NL toch niet van belang zijn, in de US wel..) Daarbij is de software opensource en wordt deze constant bijgewerkt en ge-update.
    pi_42315112
    'Nieuwe' wieltjes + banden

Het zijn Rota Circuit 10 velgen in 15" met Toyo Proxes R888 rubber in 195/55/r15, centercaps zijn in bestelling..

[ Bericht 8% gewijzigd door Mex_ op 03-10-2006 13:35:53 ]
      maandag 2 oktober 2006 @ 17:58:15 #149
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_42315168
    De roze velgbouten blijven? vind die niet echt geslaagd...
    ©DiscoveryChannel
    pi_42315331
    quote:
    Op maandag 2 oktober 2006 17:58 schreef MikeyMan het volgende:
    De roze velgbouten blijven? vind die niet echt geslaagd...
    De velgmoeren zijn rood maar door het remstof wat erop zit lijken ze nu inderdaad roze, ik ben aan het kijken naar een nieuw setje omdat ik er inmiddels 1 ben verloren..
    pi_42315498
    Klaar voor zaterdag?
    pi_42315975
    quote:
    Op zondag 10 september 2006 22:30 schreef achterdeur het volgende:

Probleem is dat een KLZE blok een 6 cilinder blok. Dus lekker omlaten keuren bij de RDW. Wat in Amerika veel gedaan wordt is dat er een FE3 blok ingelegd word. Daarom schroeven ze een garret T3/T4 turbo en worden de zuigers en veren aangepast voor een lagere compressie. Dit met een standalone fuelmanagementsysteem zoals een megasquirt kan voor leuke PK's zorgen (denk aan 300+)

Het FE3 blok is te vinden in een Mazda 626 GT van tussen 1988 en 1991. Deze is alleen geleverd in Japan en Europa. Amerikanen betalen goed geld om zo'n blok te hebben
    Driving:
    Mazda MX-5 1.6i 16v
    pi_42333542
    quote:
    Op maandag 2 oktober 2006 18:13 schreef ArTiC het volgende:
    Klaar voor zaterdag?
      dinsdag 3 oktober 2006 @ 13:48:14 #154
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_42333794
    quote:
    Op maandag 2 oktober 2006 18:34 schreef casejunkie het volgende:

[..]

Probleem is dat een KLZE blok een 6 cilinder blok. Dus lekker omlaten keuren bij de RDW. Wat in Amerika veel gedaan wordt is dat er een FE3 blok ingelegd word. Daarom schroeven ze een garret T3/T4 turbo en worden de zuigers en veren aangepast voor een lagere compressie. Dit met een standalone fuelmanagementsysteem zoals een megasquirt kan voor leuke PK's zorgen (denk aan 300+)

Het FE3 blok is te vinden in een Mazda 626 GT van tussen 1988 en 1991. Deze is alleen geleverd in Japan en Europa. Amerikanen betalen goed geld om zo'n blok te hebben
    Zit je alleen wel weer met een vrij oud blok, dus een revisie is waarschijnlijk ook nodig, of niet?
    ©DiscoveryChannel
    pi_42338775
    quote:
    Op dinsdag 3 oktober 2006 13:48 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Zit je alleen wel weer met een vrij oud blok, dus een revisie is waarschijnlijk ook nodig, of niet?
    als je er een turbo op gaat schroeven sowieso ja. Voordeel is wel dat het hoogstaande techniek was en erg vernieuwd. bijv: er wordt olie tegen de onderkant van de zuigers gespoten tbv de koeling. Dit zit niet op de meeste standaard blokken. ook niet op de nieuwe motoren van tegenwoordig (mits het natuurlijk een gangbaar model is dus waar standaard geen turbo opzit)

Maar meer vermogen kost ook altijd meer geld. voor een revisie ben je ook gauw 1500 euro kwijt,
    Driving:
    Mazda MX-5 1.6i 16v
    pi_42474274
    quote:
    Op dinsdag 12 september 2006 11:23 schreef Mex_ het volgende:
    Na flink wat lezen ben ik eruit, mocht het zover komen dan ga ik zeker voor Megasquirt, alles wat de AEM kan kan MS ook en meer op enkele emissie-opties na (die hier in NL toch niet van belang zijn, in de US wel..) Daarbij is de software opensource en wordt deze constant bijgewerkt en ge-update.
    Ik weet het niet precies, maar kan MS ook 19kanelen aansturen voor Single Gauge meters?
    pi_42510167
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 10:48 schreef Estolan het volgende:

[..]

Ik weet het niet precies, maar kan MS ook 19kanelen aansturen voor Single Gauge meters?
    Wat bedoel je precies..?
    pi_42517099
    Nou, volgens mij kan de AEM ( net als Motec ) toch een hoop meer dan alle andere systemen

zoals 19 Single Gauges aansturen om bv je Boost te lezen, of Oil Press enz. en dat op 19 losse of 1 enkele meter. en nog meer opties
    pi_42537924
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 17:56 schreef Estolan het volgende:
    Nou, volgens mij kan de AEM ( net als Motec ) toch een hoop meer dan alle andere systemen

zoals 19 Single Gauges aansturen om bv je Boost te lezen, of Oil Press enz. en dat op 19 losse of 1 enkele meter. en nog meer opties
    Hij stuurt iets aan om boost of oilpressure uit te lezen
    pi_42538252
    quote:
    Op maandag 9 oktober 2006 17:56 schreef Estolan het volgende:

Nu heb ik ook echt geen flauw idee waar je het nu weer over hebt hoor.
    pi_42538874
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 12:21 schreef noidea het volgende:

[..]

Nu heb ik ook echt geen flauw idee waar je het nu weer over hebt hoor.
    In de specs van AEM EMS kan ik er ook helemaal niks over vinden..
      dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:04:10 #162
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_42539563
    Wat moet je ook in godsnaam met 19 gauges...
    ©DiscoveryChannel
    pi_42549902
    Dat de single A/F gauge van AEM ( via de ecu) nog meer waardes kan aangeven, zoals Knocking, oil press enz, de aem ems kan 19 signals doorsturen, dus je zou opzich maar 1 metr in je auto nodig kunnen hebben die 19 dingen kan laten zien. Dat is een optie, weet alleen niet of MS dat ook kan

als je het nu nog niet snapt, nevermind
    pi_42552654
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 17:51 schreef Estolan het volgende:
    Dat de single A/F gauge van AEM ( via de ecu) nog meer waardes kan aangeven, zoals Knocking, oil press enz, de aem ems kan 19 signals doorsturen, dus je zou opzich maar 1 metr in je auto nodig kunnen hebben die 19 dingen kan laten zien. Dat is een optie, weet alleen niet of MS dat ook kan

Knocking weergeven als waarde, dat lijkt me vrij lastig. Dat specifieke wat je noemt kan MegeSquirt uiteraard niet, hij kan het wel weergeven op een laptop op bv op een Palm. Buiten dat lijkt het me niet bepaald handig om meerdere waarde's af te moeten lezen vanaf 1 gauge.

http://www.pbase.com/kdh51/megatune_palm

pi_42557052
    Hoezo niet? 1x 250euro aan een meter, die alles kan aangeven, zelfs de timing of bepaalde eenheden van de injectoren

en volgens mij zijn er nog genoeg andere functies die MS niet kan en AEM/Motec wel

Btw AEM komt binnenkort ook emt een Dashboard waar alles digitaal weergegeven word ( zoals wat MOTEC ook al heeft )
    pi_42557511
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 21:17 schreef Estolan het volgende:
    Hoezo niet? 1x 250euro aan een meter, die alles kan aangeven, zelfs de timing of bepaalde eenheden van de injectoren

en volgens mij zijn er nog genoeg andere functies die MS niet kan en AEM/Motec wel

Btw AEM komt binnenkort ook emt een Dashboard waar alles digitaal weergegeven word ( zoals wat MOTEC ook al heeft )
    Wat wil je me in godsnaam duidelijk maken?
    pi_42560746
    Zoals ik al zei, Nevermind!

Doe is meer research
      dinsdag 10 oktober 2006 @ 23:00:23 #168
    77352 Hugster
    Mandarijntje
    pi_42561329
    Oki, doe niet zo dom.
      dinsdag 10 oktober 2006 @ 23:33:22 #169
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_42562569
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 17:51 schreef Estolan het volgende:

he het moet wel functioneel blijven.
    19 gauges
    pi_42567546
    Je leest niet!

Hij kan 19 signals aansturen, dat op 19 losse of op 1 vaste, of 2 of 3

Dus je heoft niet je halve Dash vol te bouwen met meters, je kan er dus gewoon 2 nemen. 1 met A/F en oil Temp, en de andere met Boost en EGT bijv. ( die ook nog andere waardes kunnen aangeven )
    pi_42567580
    quote:
    Op dinsdag 10 oktober 2006 22:47 schreef Estolan het volgende:
    Zoals ik al zei, Nevermind!

Doe is meer research
    Denk je echt dat ik zoveel geld uit geef zonder research te doen? MS doet precies wat ik wil en daarbij nog veel meer. Omdat het opensource is komen er steeds meer functies bij, er is ondertussen al traction control, launch control, autotune aan de hand van afr, volledig instelbaar en uitleesbaar dmv een Palm (die je voor een paar 10tjes op marktplaats koop) etcetc. Daarbij kost het maar 1/3 van wat AEM EMS kost het is alleen niet plug&play maar dat maakt me niet uit.
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 07:47 schreef Estolan het volgende:
    Je leest niet!

Hij kan 19 signals aansturen, dat op 19 losse of op 1 vaste, of 2 of 3

Dus je heoft niet je halve Dash vol te bouwen met meters, je kan er dus gewoon 2 nemen. 1 met A/F en oil Temp, en de andere met Boost en EGT bijv. ( die ook nog andere waardes kunnen aangeven )
    Ik ben helemaal niet van plan om m'n hele dash vol te hangen met meters, ik heb er nu 2 en daar blijft het waarschijnlijk ook bij.

Kortom, jij/jullie zijn blij met product X, ik ben blij met product Y, zullen we er nu over ophouden?

[ Bericht 16% gewijzigd door Mex_ op 11-10-2006 09:21:22 ]
    pi_42568209
    Esto... Dit forum is totaal niet aan EMS toe... Dat kan je hier ook niet verwachten.. Niet dat FOK! users dom zijn, want daar val ik zelf ook onder.

Engine Management is een vak apart...

Mex_ Als je A/F ratio maar lekker voor elkaar komt kerel... Daar gaat het om..
    pi_42582329
    Daar heb je gelijk in ja, maar wilde alleen zeggen dat men niet alleen naar het bedrag moet kijken maar ook verder dan alleen dat

want AEM levert alles al waar MS nu pas mee bezig is ( zoals: traction control, launch control, autotune aan de hand van afr, volledig instelbaar en uitleesbaar dmv een Palm (die je voor een paar 10tjes op marktplaats koop) etcetc )en is Plug&Play en heeft zelfs ( optie ) al een ingebouwde UEGO Controller, en dat voor Maximaal 2000euro, soms kan je ze al op de kop tikken voor 1500euro

Is dat nou echt Onbetaalbaar???
    pi_42583127
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 17:15 schreef Estolan het volgende:
    Daar heb je gelijk in ja, maar wilde alleen zeggen dat men niet alleen naar het bedrag moet kijken maar ook verder dan alleen dat

want AEM levert alles al waar MS nu pas mee bezig is ( zoals: traction control, launch control, autotune aan de hand van afr, volledig instelbaar en uitleesbaar dmv een Palm (die je voor een paar 10tjes op marktplaats koop) etcetc )en is Plug&Play en heeft zelfs ( optie ) al een ingebouwde UEGO Controller, en dat voor Maximaal 2000euro, soms kan je ze al op de kop tikken voor 1500euro

Is dat nou echt Onbetaalbaar???
    Ik wil m'n ontsteking en brandstofinjectie op een degelijke kunnen regelen, niet meer en niet minder, al wat het extra kan is mooi meegenomen. Vanuit dat oogpunt bekeken is dus mijn keuze gevallen op MS. Jij/jullie zijn voor AEM EMS gegaan en zullen jullie ook wel je redenen voor hebben. Waarom zou ik dan 2000¤ uitgeven aan iets wat ook voor een 1/4 van dat bedrag kan.

Je begint een beetje op een AEM vertegenwoordiger te lijken

@Ton
    Ik denk dat MS een stuk lastiger is om fatsoenlijk aan de gang te krijgen als je het vergelijkt met AEM EMS, daar het niet plug&play is. Een lekkere uitdaging dus voor komende winter
    pi_42583328
    Ik betwijfel alleen maar of dat klopt dat MS 1/4 vd prijs is en hetzelfde resultaat levert, I Just Don't Think So!

Het zit allemaal in de Timing, daar win je de meeste peekaas mee.
    Die Greddy E-Manage komt er redelijk in de buurt, maar is vergeleken met het AEM EMS systeem ook niet zo super. AEM en Motec zijn ( zover ik nu weet ) de enige 2 die alles kunnen aanstuen wat er maar ook in de auto bevind. en dat kan Greddy en MS niet, en dat is gewoon een feit.

Alsof een AEM makkelijk te programmeren is, daar moet je ook gewoon gecertificeerd voor zijn hoor
    pi_42583569
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 17:46 schreef Estolan het volgende:
    Ik betwijfel alleen maar of dat klopt dat MS 1/4 vd prijs is en hetzelfde resultaat levert, I Just Don't Think So!

Die Greddy E-Manage komt er redelijk in de buurt, maar is vergeleken met het AEM EMS systeem ook niet zo super. AEM en Motec zijn ( zover ik nu weet ) de enige 2 die alles kunnen aanstuen wat er maar ook in de auto bevind. en dat kan Greddy en MS niet, en dat is gewoon een feit.

Alsof een AEM makkelijk te programmeren is, daar moet je ook gewoon gecertificeerd voor zijn hoor
    Met de autotunefunctie van AEM kom je een heel eind, finetuning zal je inderdaad gecertificeerd voor moeten zijn, dat begrijp ik ook wel maar het zaakje draaiende krijgen lukt zonder certificering dmv een basismap en autotune ook wel.

MS kan trouwens ook volledig stand alone gedraaid worden.
    pi_42585957
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 17:46 schreef Estolan het volgende:

Denk zelfs dat een MS systeem minder dan 1/4 van de prijs is. Maar wat moet je met een hoop functies die je toch niet gebruikt? Zeker wat ton zegt is het allerbelangrijkste dat je A/F ratio goed moet zijn. Is deze niet goed kan je binnen de kortste keren dag dag tegen je blok zeggen. Tevens is een Mega squirt systeem al vrij complex te programmeren. Ga je een nog complexer systeem pakken wordt het erg moeilijk om dat goed te configureren voor een beginnneling.

Dus erg belangrijk is ook een goede wideband lamba sonde. Zelf zit ik aan een zeitronix Zt-2 met een Bosch sensor.
    Driving:
    Mazda MX-5 1.6i 16v
    pi_42586473
    de ems van AEM is al een tijd overgeprijst, systemen zoals halltech, autronic, kms kunnen vrijwel evenveel als die van AEM tegen vaak de helft van de prijs!
    Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
    en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
    pi_42596278
    End at is gewoon echt onzin

ik vind 1600-2000euro niet Overgeprijst voor een onderdeel dat alles kan aansturen van de auto's. meerdere fuel-pumps bijv, die om te beurt bij een bepaalde psi aanslaan, ga zo maar door

En sinds wanneer schaf je iets aan als je meer dan de helft niet gaat gebruiken? en het AEm systeem is niet Complexer ofzo
    pi_42596887
    Zoals al eerder is gezegd: ik zou een keuze van EMS vooral af laten hangen van de beschikbare expertise bij het mappen waar jij, of iemand bij je in de buurt, over beschikt. Dat en de kostprijs. Op enkele bijzondere of luxe features na kunnen ze toch allemaal praktisch hetzelfde (zeker voor een doorsnee 4 banger zonder exotische functionaliteiten), dus prijs en tunebaarheid worden dan belangrijker.

Als je zelf erg technisch aangelegd bent heeft MS als voordeel dat het open source is: als je daar zin in hebt kun je er zelf aan prutsen en zelfs compleet nieuwe features implementeren. Bijkomend voordeel is dat het minder kost - de grootste kosten zitten niet in de hardware, maar in de software welke goed getest & bewezen betrouwbaar moet zijn. Bij AEM betaal je voor een commercieel stuk software waar gegarandeerd wordt dat er geen domme fouten in zitten (je kan de code zelf niet bekijken/aanpassen, maar zij garanderen de correctheid en daar betaal je voor). Bij MS betaal je niet voor die garantie - daar wordt de betrouwbaarheid "gegarandeerd" doordat iedereen de code zelf kan controleren. Zelfde idee als het verschil bij normale desktopsoftware tussen closed source (proprietary) en open source software. Persoonlijke voorkeur, prijs en ervaring met een bepaald systeem geven hier de doorslag.

Persoonlijk kan ik me best voorstellen dat, als je zelf een beetje technisch bent, je kiest voor een MS van een paar honderd euro en deze aan de hand van een wideband zelf probeert te mappen, ipv dat je voor 2K een AEM koopt en er vervolgens voor bijna nog eens dat bedrag een expert voor laat komen om te mappen (al dan niet uit het buitenland!). Ik geloof best dat een expert-mapped AEM wellicht betere resultaten geeft, maar zeg nou zelf, 3500 euro uitgeven om een bijna 15 jaar oude auto te voorzien van een andere computer?
    pi_42597086
    uhm mappen is niet zo duur als de aanschaf ervan hoor!

Maar je hoeft het maar 1x aan te schaffen en kan voor altijd doorgaan met hetzelfde systeem. En als je toch die kant van tuning op gaat, waarom dan niet in 1x goed en gewoon een expert ( met certificering ) het laten doen, en dan een mooi vermogen er uit laten halen, wat betrouwbaar is.

Die Nissan 200SX S13 met SR20DET erin ( van Noidea ) draait ook op 1bar met een AEM EMS, binnenkort gaan we banken en kijken wat het heeft opgeleverd. Ben erg benieuwd, aangezien de auto nog voorzien is van de stock elbow, downpipe en Kat. alleen andere einddemper.
      donderdag 12 oktober 2006 @ 20:13:21 #182
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_42620370
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 07:47 schreef Estolan het volgende:
    Je leest niet!
    Welwaar. je geeft aan dat de aem ems als voordeel heeft dat hij 19 gauges kán aansturen :
    quote:
    Op zondag 8 oktober 2006 10:48 schreef Estolan het volgende:

[..]

Dat dat niet hóeft snapt elke mongool

Ik snap trouwens echt de discussie niet.
    Het ligt er gewoon aan hoeveel geld je er tegenaan wilt smijten.

You get what you pay for. simpel.
      donderdag 12 oktober 2006 @ 20:54:32 #183
    150083 Barcaconia
    ºº [[[[] []]]] ºº
    pi_42621784
    Zou je eens een foto willen posten van de recente staat van je MX-5, ik ben wel even benieuwd
    [b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
    dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
    Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
    [b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
    pi_42626832
    *kuch* tvp
    Signature? daar doe ik niet aan.
    pi_42627102
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 23:41 schreef Estolan het volgende:
    End at is gewoon echt onzin

ik vind 1600-2000euro niet Overgeprijst voor een onderdeel dat alles kan aansturen van de auto's. meerdere fuel-pumps bijv, die om te beurt bij een bepaalde psi aanslaan, ga zo maar door

En sinds wanneer schaf je iets aan als je meer dan de helft niet gaat gebruiken? en het AEm systeem is niet Complexer ofzo
    ik pik er even een uit, autronic
    kan evenveel als aem kost alleen een stuk minder euro's.....
    wat is dan de meerwaarde nog van de aem???
    pi_42627303
    Ga dat maar is uitzoeken, dan vind je het vanzelf wel
      donderdag 12 oktober 2006 @ 23:40:16 #187
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_42627867
    het grootste voordeel van de aem is zijn grootste nadeel:

superveel opties.
    pi_42627910
    LOL, maybe, als je weet wat je ermee kan juist niet
    pi_42627980
    quote:
    Op donderdag 12 oktober 2006 23:40 schreef Tjabbo het volgende:
    het grootste voordeel van de aem is zijn grootste nadeel:

superveel opties.
    vroegah hadden ze misschien meer opties dan de rest maar tegenwoordig moet je oppassen dat het niet andersom is
    pi_42627998
    quote:
    Op donderdag 12 oktober 2006 23:23 schreef Estolan het volgende:
    Ga dat maar is uitzoeken, dan vind je het vanzelf wel
    pi_42628241
    quote:
    Op donderdag 12 oktober 2006 23:44 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

vroegah hadden ze misschien meer opties dan de rest maar tegenwoordig moet je oppassen dat het niet andersom is
    dat is gewoon echt zo'n gelul

maar ach
    pi_42628425
    quote:
    Op donderdag 12 oktober 2006 23:55 schreef Estolan het volgende:

[..]

maar ach
    bewijs maar eens dat het gelul is, of kun je dat soms niet??
    pi_42632573
    quote:
    Op donderdag 12 oktober 2006 23:55 schreef Estolan het volgende:

[..]

maar ach
    De MS vs EMS discussie meng ik me niet meer in, dat heeft toch geen nut hiero

Voor de liefhebbers wat foto's van afgelopen zaterdag, recent dus

Daag bmw'tje

Filmpje in brakke kwaliteit:

http://video.tinypic.com/player.php?v=2h5qwsx (het geluidje is wel erg lekker hoorbaar)

[ Bericht 2% gewijzigd door Mex_ op 14-10-2006 12:26:46 ]
    pi_42632621
    Nette foto;s Mex! , na je modificaties aankomende winter wil ik wel een stukje meerijden
    pi_42632887
    Mex_ mijn complimenten aan je wagen man. Hij is niet alleen lekker rap maar ziet er ook erg netjes uit vind ik!

Keep up the good work!
    Driving:
    Mazda MX-5 1.6i 16v
    pi_42633454
    *tvp*
    pi_42665846
    Die toyo's roelen hé?
    pi_42667580
    quote:
    Op vrijdag 13 oktober 2006 08:27 schreef Fiets-toeter het volgende:
    Nette foto;s Mex! , na je modificaties aankomende winter wil ik wel een stukje meerijden
    Deal! Als ik dan een keertje in de Suup mee mag
    quote:
    Op zaterdag 14 oktober 2006 10:25 schreef t0n het volgende:
    Die toyo's roelen hé?
    Die Toyo's zijn een groot probleem, ik wil namelijk niks anders meer

[ Bericht 37% gewijzigd door Mex_ op 14-10-2006 12:31:33 ]
    pi_42668023
    Plannen voor komende winter zijn:

• Plaatsen van intercooler <--linkje
  • Al het rubber in de ophanging vervangen door PU
  • Megasquirt voor ontsteking en injectie (en datalogging, traction control, launch control en..en..etc)
  • Rollbar/kooi
  • Andere koppeling, nog geen idee welke
  • Lichter vliegwiel of afraaien huidige
  • Ander diff, van een 1.8 of een lsd. Beide kunnen flink wat pk's aan
  • 440cc of 550cc injectoren uit een RX7, zijn plug en play
  • Walbro in-tank brandstofpompje
  • Verwijderen airco
  • Zoeken sponsor(en)

Deze goodies moeten er voor zorgen dat ik op 200+ pk uit ga komen.
  • pi_42935057
    Driving:
    Mazda MX-5 1.6i 16v
      woensdag 25 oktober 2006 @ 21:40:02 #201
    88663 Five_Aces
    S50B32 @ 340 bavarian horses
    pi_42935383
    Bij Powerflex moet je even opletten welk type je neemt. Je hebt namelijk de paarse en zwarte. Zwarte zijn nog een stuk sterker als de paarse.
    RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
    ///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
    pi_42939225
    Ik heb echt genoten van de OP!

Heel erg mooie auto!!
    Coolest trailer ever
    Cafeïne is the shoehorn to my colon!
    Rock, paper, scissors
    Mijn Reviews
    pi_42947624
    quote:
    Op woensdag 25 oktober 2006 21:40 schreef Five_Aces het volgende:
    Bij Powerflex moet je even opletten welk type je neemt. Je hebt namelijk de paarse en zwarte. Zwarte zijn nog een stuk sterker als de paarse.
    Waar zie je die zwarte? Ik kom ze iig niet op de powerflex pagina tegen.
    quote:
    Op woensdag 25 oktober 2006 23:30 schreef vrolijke-frits het volgende:
    Ik heb echt genoten van de OP!

Heel erg mooie auto!!
    Dank je!
      donderdag 26 oktober 2006 @ 13:22:18 #204
    88663 Five_Aces
    pi_42950917
    Klopt er waren er maar heel weinig die dat wisten. Moet je Dick even een PM sturen op het nb.nl forum, die levert ze oa.
    pi_42977121

Er loopt momenteel een inkoopactie op miata.net, nu maar hopen dat de shippingkosten een beetje meevallen.
      vrijdag 27 oktober 2006 @ 09:45:25 #206
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_42977167
    Mjah... Een vastgeschroefde rollbar...

Zou daar m'n leven niet vanaf laten hangen eerlijk gezegd...
    ©DiscoveryChannel
    pi_42977253
    quote:
    Op vrijdag 27 oktober 2006 09:45 schreef MikeyMan het volgende:

Het ding moet nog wel gewoon door de apk.
    pi_42977669
    quote:
    Op vrijdag 27 oktober 2006 09:49 schreef Mex_ het volgende:

[..]

Het ding moet nog wel gewoon door de apk.
    Gelast kom je er ook doorheen.

Onze Kalos, is KNAF/FIA/APK/RDW gekeurd... met gelaste kooi.
      vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:16:14 #209
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_42977750
    Ja, ik snap ook niet wat daar het probleem van zou moeten zijn...
    ©DiscoveryChannel
    pi_42977789
    Mocht de shipping van het ding te hoog zijn dan ga ik hier iets custom laten maken, al dan niet gelast.
      vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:20:37 #211
    124172 Maikalo
    Feyenoord 1908
    pi_42977818
    Als je zelf een beetje fatsoenlijk kan lassen, kan je dan zelf niet zo'n rolkooi maken? Of moet het nog gekeurd worden voordat hij ingebouwd wordt?
    "Ja."
    "Wat ja?"
    "Ja toch!!"
    pi_42977819
    Met een paar dikke bouten en moeren kom je toch al een heel eind? Of is en doorgelaste kooi zoveel sterker?
    pi_42977917
    Omklappen doen ze niet hoor, ze zijn ook gecertificeerd om er in de US mee solo 1 races mee te rijden. Je hebt ook nog een klasse hoger, Spec Miata en daar heb je een echte kooi voor nodig, die er wel erg bruut uit ziet maar dat gaat me toch net wat te ver.

Koprolvoorbeeldjes
    quote:
    Op vrijdag 27 oktober 2006 10:20 schreef Maikalo het volgende:
    Als je zelf een beetje fatsoenlijk kan lassen, kan je dan zelf niet zo'n rolkooi maken? Of moet het nog gekeurd worden voordat hij ingebouwd wordt?
    Ik kan zelf niet lassen..

[ Bericht 77% gewijzigd door Mex_ op 27-10-2006 10:32:54 ]
      vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:36:58 #214
    124172 Maikalo
    Feyenoord 1908
    pi_42978102
    quote:
    Op vrijdag 27 oktober 2006 10:27 schreef Mex_ het volgende:

[..]

Ik kan zelf niet lassen..
    Of misschien iemand die je kent, bij wijze van optie.

Kun je trouwens ook een hardtop custom maken op je MX-5?
    "Ja."
    "Wat ja?"
    "Ja toch!!"
    pi_42978223
    quote:
    Op vrijdag 27 oktober 2006 10:36 schreef Maikalo het volgende:

[..]

Of misschien iemand die je kent, bij wijze van optie.
    Ik wil wel iets vertrouwds, dus of een 'kooienlasser' of een rollbar zoals op de foto's hierboven.
    quote:
    Kun je trouwens ook een hardtop custom maken op je MX-5?
    Custom hardtop? Wat voor model had je in gedachten?
      vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:55:21 #216
    124172 Maikalo
    Feyenoord 1908
    pi_42978500
    quote:
    Op vrijdag 27 oktober 2006 10:42 schreef Mex_ het volgende:

[..]

Ik wil wel iets vertrouwds, dus of een 'kooienlasser' of een rollbar zoals op de foto's hierboven.
    [..]

Custom hardtop? Wat voor model had je in gedachten?
    Naja niets bijzonders, maar (de amerikaanse versie toch?) op de foto heeft ie ook een hardtop. Misschien gestroomlijnder dan een softop en je kunt er nog een luchtgeleider (of hoe noem je zo'n ding) op maken.

Over stroomlijn gesproken, hoe zit het met je achterwaardse luchtdruk? Grip genoeg, of al neiging tot uitbreken?
    "Ja."
    "Wat ja?"
    "Ja toch!!"
    pi_42983277
    De rollbarrenman wil niet verzenden, ik mag het wel daar bv door DHL laten ophalen.. eens uitzoeken wat me dat gaat kosten.
      vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:44:05 #218
    88663 Five_Aces
    pi_42984967
    Zelf lassen en daarna laten certificeren is niemand happig op... Een gecertificeerd kooienlasser moet namelijk eens per jaar een proefstuk insturen naar parijs om zijn certificering te behouden, wat hem ook geld kost aan apparatuur enz. Dus meestal certificeren ze alleen als ze de kooi ook daadwerkelijk zelf gemaakt hebben.

Voor amateur circuitdagen heb je trouwens geen certificering nodig.
    pi_44019454

Is ongeveer het resultaat wat ik had verwacht, nog zonder intercooler, stock injectoren etc. In het voorjaar met intercooler, andere injectoren en vooral ander motormanagement. Loopt veel te rijk nu.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mex_ op 30-11-2006 14:45:12 ]
    pi_44021469
    Wiel of krukas?
    pi_44022638
    Aan de krusas aangezien een MX niet meer dan 120 pk standaard produceerd en Mex nog geen hoge boost rijdt
    Driving:
    Mazda MX-5 1.6i 16v
    pi_44022750
    Waarom het woord "stock" en niet gewoon "standaard"? Valt me wel vaker op.

Leuke mx5 Mex, mooie plannen ook .
    pi_44023156
    quote:
    Op vrijdag 27 oktober 2006 09:45 schreef MikeyMan het volgende:

"m'n leven afhangen"

nu rij je toch ook zonder uberhaupt een rollbar rond, het is dan ook niet zo alsof je met je leven speelt
    pi_44023323
    quote:
    Op donderdag 30 november 2006 14:00 schreef casejunkie het volgende:
    Aan de krusas aangezien een MX niet meer dan 120 pk standaard produceerd en Mex nog geen hoge boost rijdt
    Krukas idd, hij heeft 115pk standaard, maar wat daar nog van over is na bijna 15 jaar weet ik niet
    quote:
    Op donderdag 30 november 2006 13:18 schreef t0n het volgende:
    Wiel of krukas?
    Krukas, 127 op de wielen.

[ Bericht 49% gewijzigd door Mex_ op 30-11-2006 14:46:11 ]
    pi_44028888
    Even goed netjes... op naar de 200 na de winter Robbie..
    pi_44030518
    quote:
    Op donderdag 30 november 2006 14:33 schreef Mex_ het volgende:

Krukas idd, hij heeft 115pk standaard, maar wat daar nog van over is na bijna 15 jaar weet ik niet
    Ligt er aan hoe er mee om gegaan (onderhoud, manier van rijden) is en wat voor soort kilometers de auto heeft gemaakt. Bij normaal gebruik zal het wel meevallen.
    Driving:
    Mazda MX-5 1.6i 16v
    pi_44230597
    De sint was iets te laat

Alles netjes gepoedercoat, mooie randjes op de pijpjes, erg degelijke slankklemmen, kortom topsetje
      donderdag 7 december 2006 @ 18:45:36 #228
    132767 lipje
    zeg maar nee, krijg je er twee
    pi_44230975
    had je er niet gelijk schroefdraad op kunnen laten zetten?
    Return of the Unox-muts
    Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
    verrekte koekwaus :')
    Pappa van Aafke en Onno
    pi_44231178
    quote:
    Op donderdag 7 december 2006 18:45 schreef lipje het volgende:
    had je er niet gelijk schroefdraad op kunnen laten zetten?
    Nee, dat is lekker monteren....
      donderdag 7 december 2006 @ 19:55:33 #230
    26458 Tjabbo
    2.5 TwinTurbo
    pi_44232097
    schroefdraad op een ic buis
    pi_44232553
    Nu nog uitvissen in welke volgorde je de pijpen moet aansluiten

Veel buisjes hoor! Bij mijn HKS zat 1 lange pijp en 1 erg korte, that's it. Maar turbo, intercooler en gasklephuis zitten dan ook wel aangenaam dicht bij elkaar bij de MR2
    pi_44235759
    quote:
    Op donderdag 7 december 2006 20:16 schreef johnwoo het volgende:
    Nu nog uitvissen in welke volgorde je de pijpen moet aansluiten

Veel buisjes hoor! Bij mijn HKS zat 1 lange pijp en 1 erg korte, that's it. Maar turbo, intercooler en gasklephuis zitten dan ook wel aangenaam dicht bij elkaar bij de MR2
    D'r zit gelukkig een mooi word documentje bij, met foto's, dus dat komt wel goed
    pi_44237154
    Vaak staan er ook wel nummers op de buizen ( of in ) aangegeven
    pi_44241043
    quote:
    Op donderdag 7 december 2006 23:16 schreef Estolan het volgende:
    Vaak staan er ook wel nummers op de buizen ( of in ) aangegeven
    Meer dan dit staat er niet op

pi_44374051

Hmmz, ik zie nu pas dat er nog 1 slang klem niet vast zit
    pi_44375161
    Hoezo eigenlijke en Forge BoV? die gaan zo snel stuk ( althans membraam scheurt )
    pi_44375875
    Merk je veel verschil met IC?
    pi_44384509
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 23:05 schreef Sloper het volgende:
    Merk je veel verschil met IC?
    Ik heb gister wel al gereden maar vond het al meteen raar dat mijn bov het niet zo lekker meer deed Razz Verder was er wel wat verschil maar nog niet superveel. Later toen ik de foto's van de camera ging halen zag ik pas dat er een klem niet vast zat .Strakjes even een nieuw testritje maken dus.
    pi_44386412
    Hoe staat het momenteel eigenlijk met je A/F verhouding? Wel erg belangrijk!
    Driving:
    Mazda MX-5 1.6i 16v
    pi_44386919
    quote:
    Op woensdag 13 december 2006 11:38 schreef casejunkie het volgende:
    Hoe staat het momenteel eigenlijk met je A/F verhouding? Wel erg belangrijk!
    Behoorlijk rijk, 11:1 ongeveer, kan ik nu nog niets aan doen. Beter te rijk dan te arm.
    pi_44389281
    quote:
    Op woensdag 13 december 2006 11:56 schreef Mex_ het volgende:

[..]

Behoorlijk rijk, 11:1 ongeveer, kan ik nu nog niets aan doen. Beter te rijk dan te arm.
    Zolang je maar 98 tankt, van de BP... geen slootwater van de shell iig.... Zou je niet verwachten, maar Shell maakt echt debiel slechte benzine.
      woensdag 13 december 2006 @ 13:20:16 #242
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_44389632
    quote:
    Op woensdag 13 december 2006 13:09 schreef t0n het volgende:

[..]

Zolang je maar 98 tankt, van de BP... geen slootwater van de shell iig.... Zou je niet verwachten, maar Shell maakt echt debiel slechte benzine.
    Vandaar dat mijn auto reed als een kolenkachel op wielen op die bp shyte...
    ©DiscoveryChannel
    pi_44389873
    Ik tank al tijden BP Ultimate en dat spult werkt prima, qua performance is er geen merkbaar verschil, qua verbruik zeker wel.
    pi_45046144
    Gister is m'n Megasquirt setje eindelijk binnen gekomen

IAT sensor

Kabeltje

en het doosje zelf

[ Bericht 3% gewijzigd door Mex_ op 06-01-2007 21:29:33 ]
    pi_45058959

Heb je hem kant en klaar gekocht o moet je nog zelf gaan solderen en wat was in totaal er voor kwijt inclusief verzendkosten (mag je ook via msn vertellen)
    Driving:
    Mazda MX-5 1.6i 16v
    pi_45067161
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 23:24 schreef casejunkie het volgende:

Heb je hem kant en klaar gekocht o moet je nog zelf gaan solderen en wat was in totaal er voor kwijt inclusief verzendkosten (mag je ook via msn vertellen)
    Ik heb 'm kant en klaar gekocht, met kabel, MAP sensor en shipping heeft het $410 gekost. Met de gunstige paypalkoers 'maar' ¤322.
    pi_45067689
    waaaaaaat? Lekker. Geen invoerrechten moeten betalen btw?
    Driving:
    Mazda MX-5 1.6i 16v
      zaterdag 6 januari 2007 @ 10:54:44 #248
    12734 amaranta
    Alles Dasty!
    pi_45067956
    quote:
    Op zaterdag 14 oktober 2006 12:37 schreef Mex_ het volgende:
    Plannen voor komende winter zijn:

• Zoeken sponsor(en)
  • Ik wil je wel sponsoren
    Voor hoeveel geld doe je die midlifecrisis auto weg?
      maandag 15 januari 2007 @ 22:56:03 #249
    157960 Okeuj
    Ich habe es nicht gewusst
    pi_45390546
    Sorry voor het kickje, maar reed je vandaag door helmond? Zag rond half 5 bij de brug over t kanaal waar de engelse weg overgaat in de heeklaan een rode mx5 voorbij komen die me al opviel door de FMIC. Verder idd heel subtiel, als jij het was: ziet er echt super uit die bak van je
    Nee echt niet.
    pi_45396540
    quote:
    Op maandag 15 januari 2007 22:56 schreef Okeuj het volgende:
    Sorry voor het kickje, maar reed je vandaag door helmond? Zag rond half 5 bij de brug over t kanaal waar de engelse weg overgaat in de heeklaan een rode mx5 voorbij komen die me al opviel door de FMIC. Verder idd heel subtiel, als jij het was: ziet er echt super uit die bak van je
    Dat was ik inderdaad, even bij een spuiter langs geweest, dank voor het compliment
      dinsdag 16 januari 2007 @ 07:54:31 #251
    155158 Pascal86
    Volvo for life
    pi_45396664
    quote:
    Op woensdag 13 december 2006 13:09 schreef t0n het volgende:

[..]

Shell maakt superieure benzine, zeker weer zo'n bp fanboy
    Because they will last that long.
    pi_45396813
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 07:54 schreef Pascal86 het volgende:

[..]

Shell maakt superieure benzine, zeker weer zo'n bp fanboy
    De duitse ron100 is inderdaad superieur, de prut hier in NL is dat zeker niet.
    pi_45397327
    Gister de volgende spulletjes besteld, waarvan er een aantal gespoten moeten worden

1 30-1051 Turn Signal Air Intake $139.95

1 30-1135 Factory Front Air Dam $189.00

1 30-1132 Miata Lip Spoiler $154.00

1 14-1004 Magnecor Competition Spark Plug Wires--SALE $74.00

1 13-1082 Stainless Steel Miata Brake Lines - Stainless Finish $126.00
    pi_45397953
    Shell in NL is echt KUT benzine.

ff je topic verneuken
    quote:
    Stukje uit het financieel dagblad:

------------------------------------------------------------

Benzine één pot nat?
    ROY OP HET VELD

Benzine is benzine . Het maakt dus niet uit of je tankt bij Shell, Esso, BP of bij een witte pomp. Borrelpraat? Een zoektocht door de Nederlandse benzinesector.

AMSTERDAM - Om negen uur 's ochtends rijdt een blauw en groen gespoten tankwagen met het opschrift 'Loogman tanken & wassen' het terrein op van de brandstoffenterminal in het Amsterdamse havengebied. De slagboom gaat open en de tankwagen rijdt door. Een tankwagen met het logo van BP staat achter de poort.

De brandstoffenterminal is van oliemaatschappij BP. Niet alleen de firma Loogman, met tankstations in Aalsmeer en Amsterdam, haalt hier zijn benzine op. Om 9.10 uur meldt zich een tankauto van Shell, om 9.14 uur een van Texaco, een minuut later gevolgd door Total .

In een uur tijd komen bijna alle grote benzinemerken langs bij de terminal. Alle concurrenten delen ogenschijnlijk broederlijk dezelfde benzine . Aan de borreltafel beweren wittepomphouders dat hun benzine 'precies dezelfde' is als die van A-merken Shell en Esso. 'Als je bij Shell tankt, betaal je puur voor het merk', zegt een wittepomphouder die niet met zijn naam in de krant wil. De stelling is voor de argeloze automobilist moeilijk controleerbaar.

Die bewering gaat gepaard met een plausibel verhaal. Er zijn vier grote brandstoffenterminals in Nederland. Een in Amsterdam (BP), twee in Rotterdam (Shell en Esso) en een in Vlissingen (Total). Omdat benzine een bulkproduct is, wordt er hard geconcurreerd op prijs. 'Transport is de grote kostenpost, dát is de bepalende factor', zegt de wittepomphouder. 'Vanwege die kosten houdt iedereen de logistieke lijnen zo kort mogelijk. Elk station betrekt zijn brandstof van een depot zo dichtbij mogelijk.' Daarom halen alle tankstations van Noord-Nederland hun benzine bij de hoofdstedelijke terminal van BP.

Benzine wordt gemaakt van aardolie. Olie uit het Midden-Oosten is anders dan olie uit de Noordzee. De olie die Shell uit de Noordzee wint is echter dezelfde als die BP of Total uit de Noordzee wint. Na raffinage komen brandstoffen wereldwijd in depots, vanwaar ze naar benzinestations van alle merken worden gedistribueerd. Van put tot pomp verwisselt het product vaak meerdere malen van eigenaar.

Maar is daarmee alle benzine hetzelfde, zoals de wittepomphouder beweert? Volgens Tango wel. Tango is een dochter van Q8 Petroleum uit Koeweit en runt negentig onbemande tankstations in Nederland. Op de website stelt het bedrijf: 'Onze brandstof wordt bij de raffinaderijen en brandstofdepots van de grote oliemaatschappijen ingekocht en is van gelijke kwaliteit. Daarnaast laten we onze brandstoffen door een extern bureau op specificaties controleren. Onze brandstof voldoet aan alle Nederlandse en Europese normen.'

Ook Argos Oil - 45 tankstations in Nederland - zegt dat er geen verschil is tussen benzines van de verschillende merken. 'Onze benzine is dezelfde als die Shell verkoopt', stelt John van den Broek van Argos desgevraagd.

Martijn Hazebroek, directeur van Tango: 'Q8 heeft een eigen raffinaderij in Rotterdam, maar om de logistieke kosten zo laag mogelijk te houden halen wij onze benzine ook bij BP in Amsterdam. We gaan een tankstation in Groningen niet bevoorraden vanuit Rotterdam. Dat is niet te doen. We willen een goed product verkopen. Dat halen we bij verschillende depots.'

De gedachte dat goedkope benzine kwalitatief minderwaardig is, wuift ook Hazebroek van Tango weg. ' Benzine is een generiek product. Verschillen zijn er niet. Euro95 is euro95.'

Volgens de website van de ANWB, dat dertig onbemande tankstations uitbaat in Nederland, is de benzine die zij verkoopt 'volkomen vergelijkbaar met de brandstoffen die door de grote merken in Nederland worden verkocht'. Een woordvoerder kan dat desgevraagd niet toelichten. Hij verwijst door naar Gulf, dat de benzine levert aan de stations van de ANWB, maar ook aan die van Tinq, BIM en Gulf zelf.

Manager Retail Peter Eilander van Gulf zegt dat er wel degelijk verschillen zijn. Er zijn 'kale benzines' en benzines die zijn verrijkt met zogenoemde additieven, ook wel dopes genoemd. 'Additieven zorgen bijvoorbeeld voor een reinigende werking van de motor', zegt Eilander.

Benzine van de witte pomp bevat doorgaans geen dopes, merkbenzine wel. 'Wij hebben een eigen additievenpakket', zegt Eilander. 'Er zit dus wel verschil tussen benzines, niet in de basisbrandstof, maar wel in de opwaardering.' De benzines met additieven verschillen onderling echter niet veel. 'Additieven zijn hele dure chemicaliën, maar de leveranciers daarvan zijn niet uniek', aldus Eilander.

Benzine van Tango bevat ook additieven. Het gaat om een 'basispakket aan dopes' die het schuimen tegengaan en zorgen voor 'flow improvement'. Maar het blijft volgens Tango in de grond allemaal vergelijkbare brandstof, 'die voldoet aan alle Nederlandse en Europese eisen'.

Wie heeft er gelijk? Rolf van Iterson zou het moeten weten. Hij is als storage & handling manager Benelux verantwoordelijk voor de benzineterminal van BP in Amsterdam. Van Iterson ziet jaarlijks circa zestigduizend tankwagens van alle mogelijke benzinemerken aan zich voorbijtrekken. Ja, ook die van Shell en Esso, bevestigt de BP-manager tijdens een bezoek aan de terminal. 'Bezoekers schrikken altijd als ze dat voor het eerst zien', lacht Van Iterson.

In totaal wordt er bij BP in Amsterdam ieder jaar 7,5 miljoen m3 brandstof 'doorgezet', vertelt Van Iterson. Grote tankers lossen verschillende 'componenten', die door raffinaderijen van BP worden aangeleverd. Die componenten worden gemengd tot diverse basisbrandstoffen: euro95, euro98, diesel, huisbrandolie, stookolie, gasolie, kerosine en lpg. De componenten en basisbrandstoffen worden bewaard in 77 opslagtanks, die een gecombineerde capaciteit hebben van 1 miljoen m3.

Een deel van de brandstof wordt via binnenvaartschepen naar kleinere depots in binnen- en buitenland vervoerd. Ook gaan vanuit Amsterdam (en andere depots) brandstoffen per tanker naar de Verenigde Staten, waar een tekort dreigt. Tankwagens zorgen voor de distributie naar alle tankstations in Noord-Nederland.

'De wittepomphouder heeft deels gelijk', zegt Van Iterson, gevraagd naar de verschillen tussen brandstoffen. 'Iedereen die euro95 komt ophalen, krijgt dezelfde basisbrandstof, en die voldoet inderdaad aan alle wettelijke eisen.' Maar tijdens het laden van de brandstof krijgen de verschillende merken hun eigen stempel mee. Van Iterson: 'Tijdens het laden van de tankwagen injecteren we additieven in de basisbrandstof. Die additieven zorgen bijvoorbeeld voor betere rijprestaties of minder vervuiling.'

Omdat iedere maatschappij zijn eigen additieven aan BP geeft, krijgen alle maatschappijen waarvoor BP de logistieke service uitvoert hun eigen benzine . 'De specificaties wisselen nogal eens. Simpelweg gezegd: bij de een schuimt het niet, bij de ander stinkt het niet. Dat zie je dan terug in de slogans', zegt Van Iterson.

De additieven zijn het onderscheid. 'Door het gebruik van speciale additieven hebben de BP brandstoffen het grote voordeel dat u "meer doet met minder"', stelt BP op zijn website.

De samenstelling van de additieven is net zo geheim als het recept van Coca-Cola . BP weet niet wat de samenstelling is van de

additieven die het voor Shell en Texaco aan de basisbenzine toevoegt. De terminalbeheerder heeft wel voldoende informatie over de dopes om calamiteiten het hoofd te bieden. 'In noodgevallen weten we hoe we ermee om moeten gaan', zegt Van Iterson

Hoeveel liter additieven er per tankwagen worden toegevoegd, wil de BP-manager niet zeggen. 'Maar het zijn kleine hoeveelheden. Het zijn parts per million. Er is maar weinig nodig om effect te bereiken.'

Als Van Iterson het 'laadrek' laat zien, waar de tankwagens gevuld worden, komt er een tankwagen van Total aan. Er is plek voor negen tankwagens. Kleine blauwe tanks achter het laadrek bevatten de dopes. Sissende pneumatische schakelingen markeren de injecties van de additieven.

Is dat op de weg merkbaar, zo'n kleine hoeveelheid extra chemicaliën? 'Minimaal voor de automobilist', schat Van Iterson in. 'Maar in het laboratorium is het effect voor de motor en een verbeterde verbranding aantoonbaar.' Zelf tankt Van Iterson 'altijd' premium-benzines. Dat wil zeggen Ultimate van BP, of als er echt geen BP-pomp in de buurt is, een premium brandstof van een ander merk, zoals V-Power van Shell of Excellium van Total. 'Ultimate is geen basisbrandstof aangevuld met een additief, het is een geheel ander product', zegt Van Iterson. 'Dat is écht merkbaar. Je motor reageert beter en je rijdt zuiniger.'

Omdat het niet is gebaseerd op basisbrandstof, verlaadt BP geen V-Power en Excellium vanuit de terminal in Amsterdam. Dat doen Shell en Total zelf vanuit hun eigen terminals in Rotterdam en Vlissingen. BP distribueert zijn Ultimate voor heel Nederland vanuit Amsterdam.

Hazebroek van Tango is niet onder de indruk van de premiums. 'Daar betaal je dan 5 of 6 cent per liter méér voor', zegt hij. 'Iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken of het dat waard is. Ik heb het weleens geprobeerd, maar ik merk het verschil niet. In het laboratorium zal het wel aantoonbaar zijn, maar we rijden niet in een laboratorium. In de file kom je met V-Power echt niet sneller vooruit dan met euro95.'

Toch maken de dopes een verschil, stelt Rik Baert, hoogleraar verbrandingsmotoren aan de Technische Universiteit in Eindhoven. 'Je mag ervan uitgaan dat als een brandstoffabrikant een bepaald voordeel claimt, hij dat ook kan onderbouwen met meetgegevens aan motoren', zegt hij.

Onafhankelijke onderzoeksinformatie is er echter niet. 'Onderzoeksinstituten zoals TNO en Ricardo verrichten soms dergelijke proeven, meestal in opdracht van brandstoffabrikanten. In dat geval gaat het om vertrouwelijk onderzoek', aldus Baert.

Of automobilisten het geclaimde voordeel in de praktijk merken is nog maar de vraag. 'Of een voertuig effectief gebruik maakt van dit potentieel, en hoe groot dit potentieel is, hangt af van het rijgedrag van de chauffeur', zegt de hoogleraar. Ook de motortechnologie en de afstelling van de motor zijn volgens de hoogleraar van belang. 'Afhankelijk van type wagen, rijgedrag en brandstofformulering zullen de verschillen klein dan wel merkbaar zijn.'

Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad
    pi_45398559
    Dus waarom is Shell nou kutbenzine? Volgens je eigen post maakt het op een btje dope na dus helemaal geen verschil....
    Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
      dinsdag 16 januari 2007 @ 10:11:00 #256
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_45398603
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 09:38 schreef t0n het volgende:
    Shell in NL is echt KUT benzine.

ff je topic verneuken
    [..]
    En toch loopt m'n motor mooier op v-power dan op excellium... Rarara...
    ©DiscoveryChannel
    pi_45398772
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 10:08 schreef Mr._T-Rex het volgende:
    Dus waarom is Shell nou kutbenzine? Volgens je eigen post maakt het op een btje dope na dus helemaal geen verschil....
    Eigen ervaring, maar V-Power is geen slechte benzine, ik doelde op hun 'oude' 98 en huidige 95.
    pi_45399009
    Zo jij hebt ondertussen veel aan je auto gedaan........ Ik weet nog wel dat je de auto gekocht had. Maar toch nog altijd aan het knutselen.
    Als weinig helpt, help veel meer.
    Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
    pi_45403363
    quote:
    iets wilde uit Japan, het goedkoop moest zijn (onderhoud, verzekering en belasting) en rwd moest hebben. Met deze 3 eisen blijft er nog maar 1 wagen over en dat is deze dus.
    niet helemaal toyota MR-2 bv.

maar ik moet zeggen, zeer mooie mods. is een erg leuke auto geworden!
    gelukkig geen ricer auto geworden.
    Immer.
    pi_45403420
    Rob has never been a ricer, and never will be.
    pi_45403487
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 13:20 schreef t0n het volgende:
    Rob has never been a ricer, and never will be.
    das heel mooi maar helaas zijn dr genoeg anderen
    Immer.
    pi_45404190
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 13:19 schreef Firenzo het volgende:

[..]

niet helemaal toyota MR-2 bv.

maar ik moet zeggen, zeer mooie mods. is een erg leuke auto geworden!
    gelukkig geen ricer auto geworden.
    Een MR2 is prachtig maar zeker niet goedkoop/praktisch in onderhoud, blok ligt helemaal ingepakt achterin, je kan nergens fatsoenlijk bij en bij grote reparaties moet het blok eruit.
    pi_45404336
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 13:51 schreef Mex_ het volgende:

[..]

Een MR2 is prachtig maar zeker niet goedkoop/praktisch in onderhoud, blok ligt helemaal ingepakt achterin, je kan nergens fatsoenlijk bij en bij grote reparaties moet het blok eruit.
    ja, het blok is niet echt heel praktisch, maar verder relatief goedkoop, japans, en RWD. daarom zei ik het
    Immer.
    pi_45410261
    Ook maar gelijk een nieuw dakje besteld, kan ik weer droog zitten als het regent

pi_45410294
    grijs?
    Immer.
    pi_45410497
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 17:04 schreef Firenzo het volgende:
    grijs?
    Zwart, wazige foto, het is vinyl en geen stof, lijkt altijd ietsje grijzer.
      dinsdag 16 januari 2007 @ 19:10:01 #267
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_45414557
    Wat ga je nu eigenlijk met de knippers doen? als je daar een luchtinlaat in stopt?
    ©DiscoveryChannel
    pi_45416963
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 19:10 schreef MikeyMan het volgende:
    Wat ga je nu eigenlijk met de knippers doen? als je daar een luchtinlaat in stopt?
    Zit gewoon een lampje in, is alleen wat kleiner

dinsdag 16 januari 2007 @ 20:27:40 #269
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_45417331
    Ah, owkee... Zie je er niet aan af...
    ©DiscoveryChannel
    pi_45428866
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 20:27 schreef MikeyMan het volgende:
    Ah, owkee... Zie je er niet aan af...
    Ik zag em ook niet hoor...

Maar komt er nog een rollbar in je auto? Of een kleine kooi?
    pi_45430225
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 09:21 schreef zBus het volgende:

[..]

Ik zag em ook niet hoor...

Maar komt er nog een rollbar in je auto? Of een kleine kooi?
    Daar ben ik nog niet over uit, als je met rollbar maar zonder helm op gaat rijden en er gaat iets mis dan ben je de lul als je met je kop tegen die buizen aan komt. Aangezien ik niet fulltime met een helm op in de auto ga zitten twijfel ik er nog over. Een kooi wordt het iig niet, er past dan namelijk geen soft/hardtop meer op:

De mx5jes die laatst op zandvoort gereden hebben hadden ook zo'n kooi, in de regen, zonder dak dus

http://www.turn-1.nl/pics/MAX5_Nieuwjaarsrace/index.htm

Een rollbar zou zoiets worden

[ Bericht 1% gewijzigd door Mex_ op 17-01-2007 10:48:40 ]
    pi_45430896
    quote:
    Op dinsdag 16 januari 2007 09:03 schreef Mex_ het volgende:
    Gister de volgende spulletjes besteld, waarvan er een aantal gespoten moeten worden

1 30-1051 Turn Signal Air Intake $139.95
    [afbeelding]
    1 30-1135 Factory Front Air Dam $189.00
    [afbeelding]
    1 30-1132 Miata Lip Spoiler $154.00
    [afbeelding]
    1 14-1004 Magnecor Competition Spark Plug Wires--SALE $74.00
    [afbeelding]
    1 13-1082 Stainless Steel Miata Brake Lines - Stainless Finish $126.00
    [afbeelding]
    Man wat een prijzen voor wat plastic vormpjes, sorry dat ik het zeg, maar komop zeg.
    Die remleidingen uitgezonderd overigens, die zijn nog te doen.

(Waarom trouwens die sparkplugwires, voor een beter vonk ? Als de originele stuk zijn: ok. Maar denk je serieus dat dat ook maar enig effect zal hebben?
    And then there were syntax-errors
    pi_45431004
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 10:49 schreef UberPhreak het volgende:

[..]

Man wat een prijzen voor wat plastic vormpjes, sorry dat ik het zeg, maar komop zeg.
    Die remleidingen uitgezonderd overigens, die zijn nog te doen.
    Het is nou eenmaal geen civic/a3/golf waarvoor alles een stuk goedkoper is omdat de vraag een stuk groter is, daarbij is het onderlipje en het spoilertje achterop orgineel Mazda. De intakes lijken inderdaad duur maar met de huidige dollarkoers valt het allemaal wel mee, het is iig een must-have voor meer koeling.
    quote:
    (Waarom trouwens die sparkplugwires, voor een beter vonk ? Als de originele stuk zijn: ok. Maar denk je serieus dat dat ook maar enig effect zal hebben?
    Bougiekabels zijn een zwak punt bij de mx5, daar ga ik dus niet meer op bezuinigen, standaard is 6mm en die zijn nu kapot/op/gaar na een jaar gebruik, deze zijn 8.5mm en gaan wat langer mee hoop ik. Ze zijn trouwens (omgerekend) even duur als de standaard kabeltjes die ik een jaar geleden gekocht heb.
      woensdag 17 januari 2007 @ 10:56:49 #274
    138465 ForcedInduction
    If it doesn't blow...
    pi_45431075
    En mooie kleurtjes onder de motorkap natuurlijk hehehe
    ...it has to suck.
    pi_45431092
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 10:56 schreef ForcedInduction het volgende:
    En mooie kleurtjes onder de motorkap natuurlijk hehehe
    offtopic, mooie username
      woensdag 17 januari 2007 @ 11:04:05 #276
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_45431252
    hier nog een duidelijker plaatje van de air-intake:

©DiscoveryChannel
      woensdag 17 januari 2007 @ 11:26:12 #277
    138465 ForcedInduction
    If it doesn't blow...
    pi_45431836
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 10:57 schreef Mex_ het volgende:

[..]

offtopic, mooie username
    Gave URL

Maar ben toch al ruim een jaar lid
    ...it has to suck.
    pi_45440045
    Joepie, m'n Powerflex rubbertjes zijn binnen, het zijn zwarte, de allerstijfste

pi_45440737
    dude, heb jij een bank beroofd ofzo
    pi_45441005
    Mijn rubbers van mijn stabi. zijn verot en worden binnenkort vervangen door harde bussen. Ben benieuwd wat het in de praktijk uitmaakt.
    pi_45441035
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 16:11 schreef FunnyName het volgende:
    Mijn rubbers van mijn stabi. zijn verot en worden binnenkort vervangen door harde bussen. Ben benieuwd wat het in de praktijk uitmaakt.
    Ook bussen van PU?
    pi_45441085
    Yep
    pi_45441146
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 16:13 schreef FunnyName het volgende:
    Yep
    Welk merk/type/kleur?
    pi_45442147
    ze komen bij clubsport.nl vandaan, volgens mij zijn ze geel, merk en type weet ik niet. Als het goed is zijn ze nog enigzins geschikt voor op straat. (is relatief natuurlijk ..)

Heb jij alle rubbers vervangen?
    pi_45442196
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 16:43 schreef FunnyName het volgende:
    ze komen bij clubsport.nl vandaan, volgens mij zijn ze geel, merk en type weet ik niet. Als het goed is zijn ze nog enigzins geschikt voor op straat. (is relatief natuurlijk ..)

Heb jij alle rubbers vervangen?
    Gele zijn hoogst waarschijnlijk ook van Powerflex, die gebruiken namelijk geel, paars en zwart. Ik ga ze inderdaad allemaal vervangen, zijn er 26 in totaal.
    pi_45442609
    Blijf je de auto ook op straat gebruiken? Zo ja, ben je niet bang dat het een enorme 'trilbak' wordt?
    pi_45444347
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 16:45 schreef Mex_ het volgende:

[..]

Gele zijn hoogst waarschijnlijk ook van Powerflex, die gebruiken namelijk geel, paars en zwart. Ik ga ze inderdaad allemaal vervangen, zijn er 26 in totaal.
    Klinkt als een hoop werk...

Ik heb ook nog een paar doosjes klaarliggen om in te bouwen:

Volledige kit voor de MR2, geen idee hoeveel stuks

Eerst maar eens wachten tot het wat beter weer wordt, dan kan de auto op bokjes... Heb je een garage Mex, of sleutel je buiten als een echte bikkel?
    pi_45444640
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 16:54 schreef FunnyName het volgende:
    Blijf je de auto ook op straat gebruiken? Zo ja, ben je niet bang dat het een enorme 'trilbak' wordt?
    Ik gebruik de auto alleen voor de fun en op het circuit, het is geen dagelijks vervoer, moet er niet aan denken ook
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 17:41 schreef johnwoo het volgende:

[..]

Klinkt als een hoop werk...

Ik heb ook nog een paar doosjes klaarliggen om in te bouwen:
    [afbeelding]
    Volledige kit voor de MR2, geen idee hoeveel stuks

Eerst maar eens wachten tot het wat beter weer wordt, dan kan de auto op bokjes... Heb je een garage Mex, of sleutel je buiten als een echte bikkel?
    Nee, ik heb een half jaar geleden een huis + garage gekocht dus ik zit/lig gewoon droog Het is inderdaad een hoop werk maar dat is het wel waard hoop ik Ik twijfel alleen nog of ik meteen een ander onderstel monteer omdat nu de boel toch weer helemaal los moet.
    pi_45535230
    Ik heb ook PU voor voor me swaybars. Gevolg: oog in mijn draagarm is afgebroken door de krachten die er op komen te staan . Opnieuw vast gelast en verstevigd.

Je zult geen minuut spijt gaan krijgen van die uitgave die je er aan hebt gedaan.

[ Bericht 10% gewijzigd door casejunkie op 20-01-2007 16:32:07 ]
    Driving:
    Mazda MX-5 1.6i 16v
    pi_46168003
    Afgelopen week weer wat goodies binnen gekregen:

Momo Corse lederen stuurtje

Goodridge remleidingen

Magnecor 8.5mm bougiekabels

Ground Control coilover setje (GC maakt gebruik van Eibach veren)
    pi_46168829
    Hmmm, dat zijn lekkere spulletjes

ik ben echt benieuwd hoe t er gemonteerd allemaal uit zit. Ga je ook camberplaten monteren?
    "Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
    "You go to heaven for the climate and hell for the company"
      zaterdag 10 februari 2007 @ 12:48:39 #292
    62885 MikeyMan
    Vici, Vidi, Veni
    pi_46169106
    Stuur ziet er zo een beetje cheap uit... Hoop dat dat in het echt meevalt?
    ©DiscoveryChannel
    pi_46179641
    quote:
    Op zaterdag 10 februari 2007 12:39 schreef PeuRac het volgende:
    Hmmm, dat zijn lekkere spulletjes

ik ben echt benieuwd hoe t er gemonteerd allemaal uit zit. Ga je ook camberplaten monteren?
    Camber, caster en toe zijn standaard al in te stellen
    quote:
    Op zaterdag 10 februari 2007 12:48 schreef MikeyMan het volgende:
    Stuur ziet er zo een beetje cheap uit... Hoop dat dat in het echt meevalt?
    Lijkt, door de flits.
      zaterdag 10 februari 2007 @ 19:30:58 #294
    124172 Maikalo
    Feyenoord 1908
    pi_46180487
    Dat leer op dat stuur is toch best hard? Is hij ook anders in formaat dan je huidige stuur?
    "Ja."
    "Wat ja?"
    "Ja toch!!"
    pi_46180746
    ziet er goed uit ga zo door
    als het goed is begin ik deze week met mijn kitcar
    pi_46181224
    quote:
    Op zaterdag 10 februari 2007 19:30 schreef Maikalo het volgende:
    Dat leer op dat stuur is toch best hard? Is hij ook anders in formaat dan je huidige stuur?
    De nieuwe is 35cm, de oude volgens mij ook.
    quote:
    Op zaterdag 10 februari 2007 19:36 schreef wouter37 het volgende:
    ziet er goed uit ga zo door
    als het goed is begin ik deze week met mijn kitcar
    Werd tijd
    pi_47081476
    Zoals bij sommige misschien al bekend was, project Miata gaat beëindigd worden, hij gaat in onderdelen weg. Er komt uiteraard iets leuks voor in de plaats, 120pk@700kg of 147pk@870kg
    pi_47082447
    Elise?
    pi_47082890
    quote:
    Op vrijdag 9 maart 2007 09:32 schreef FunnyName het volgende:
    Elise?
    of Speedster. Voorkeur gaat uit naar een Elise..met het stuur aan de goeie kant en het MK2 model voor <20k. Heb er geen haast me, ik ga zaterdag kijken naar deze:

vrijdag 9 maart 2007 @ 10:17:10 #300
    60852 beschuit
    wil weer verkiezingen
    pi_47083441
    ik zou het wel weten als ik zou moeten kiezen!

Elise o/
    pi_47083530
    quote:
    Op vrijdag 9 maart 2007 10:17 schreef beschuit het volgende:
    ik zou het wel weten als ik zou moeten kiezen!

Elise o/
    Ja ik ook, maar het moet wel betaald worden

en hier verder:

[Project] Zoektocht naar een Lotus Elise of Opel Speedster

[ Bericht 17% gewijzigd door Mex_ op 09-03-2007 10:32:28 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')