En of moorden?? Die overstap snap ik even niet.quote:Op woensdag 10 mei 2006 01:22 schreef DeepThought het volgende:
Ik heb nog lang niet alles gezien, maar zal morgen een betere samenvatting proberen te maken.
Het principe is geloof ik dat recessies kunstmatig gecreëerd worden door geld aan de samenleving te onttreken middels het opeisen van staatsschuld. Nu schijnt het daarbij wel van belang te zijn of de federale bank in private handen is of niet, hetgeen dan weeer een belangrijke leidraad is voor presidentiële verkiezingen en/of moorden. Ook de europese geschiedenis komt echter ruimschoots aan de orde, waardoor het geen moment saai wordt en hetzelfde verhaal gaat terug tot aan 'the dark ages'.
Nu![]()
Tussen de honderden conspiracy theorieën, zit er ook een die stelt dat Kennedy door de FED wordt vermoord omdat hij deze minder macht zou hebben willen geven. Ook eerdere aanslagen op presidenten proberen ze dezelfde reden toe te dichten.quote:Op woensdag 10 mei 2006 10:32 schreef DenniZZ het volgende:
[..]
En of moorden?? Die overstap snap ik even niet.
Ik ookquote:Op woensdag 10 mei 2006 01:25 schreef Speedski het volgende:
tvp .. en ik ben erg benieuwd naar de samenvatting van TS !
Theoretisch imo niet onmogelijk.quote:1. Pay of the national debt with debt-free U.S. Notes (or Treasury department credits convertible to U.S. Notes). As Thomas Edison put it, if the U.S. can issue a dollar bond, it can issue a dollar bill. They both rest purely on the good faith and credit of the U.S. This amounts to a simple substitution of one type of government obligation for another. One bears interest, the other doesn't. Federal Reserve Notes could be used for this as well, but could not be printed after the Fed is abolished, as we propose, so we suggest using U.S. Notes instead, as Lincoln did.
2. Abolish Fractional Reserve Banking. As the debt is paid off, the reserve requirements of all banks and financial institutions would be raised proportionally at the same time to absorb the new U.S. Notes and prevent infiation, which would be deposited and become the banks' increased reserves. At the end of the first year, or so, all of the national debt would be paid, and we could start enjoying the benefits of full-reserve banking. The Fed would be obsolete, an anachronism. This same approach would work equally well in Canada, England and in virtually all debt-based, central bank controlled economies.
3. Repeal of the Federal Reserve Act of 1913 and the National Banking Act of 1864. These acts delegate the money power to a private banking monopoly. They must be repealed and the monetary power handed back to the govemment (in the U.S., the Department of the Treasury), where they were initially, under President Abraham Lincoln. No banker or person in any way afflliated with financial institutions should be allow to regulate banking. After the first two reforms, these Acts would serve no useful purpose anyway, since they relate to a fractional reserve banking system.
4. Withdraw the U.S. from tbe IMF, the BIS and the World Bank. These institutions, like the Federal Reserve, are designed to further centralize the power of the international bankers over the world's economy and the U.S. must withdraw from them or lose its sovereignty and independence. Their harmless, useful functions such as currency exchange can be accomplished either nationally, or in new organizations 1imited to those functions. ...
In de aanbevolen documentaire komt dan ook juist naar voren dat de staatschuld gigantisch is, en daarom wel eens tot een grote depressie zou kunnen leiden in de nabije toekomst. Temeer omdat de bankiers die deze schulden beheren, in het verleden meermaals hebben bewezen dat ze een land in een ijzeren wurggreep kunnen nemen door geld aan een sameleving te onttrekken. Dit doen zij eenvoudigweg door geen nieuwe "leningen" meer te verstrekken, maar nog slechts te incasseren (staatsschuld plus rente). Vergeet dus het artikel op Niburu, want de staatsschuld bestaat wel degelijk, daar raakt iedereen wel van doordrongen, wanneer hij ons straks als een molensteen om de nek hangt.quote:Op donderdag 11 mei 2006 13:00 schreef Integrity het volgende:
Wat een dikke vette onzin. We hebben een staatsschuld bij de wereldbank. De wereldbank valt in het beheer van de VS. Toen ik het artikel op Niburu las, wist ik meteen dat die kerel niet weet waar hij over lult. Wanneer je in je betoog zegt dat Nederland geen geld kan lenen van de VN, omdat ze zelf schulden hebben... dan is jouw economische kennis zo beperkt en ben je in mijn ogen gewoon een wannabe die graag meepraat over economie en politiek. Doorgedraafde gedachten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldbank
Ow vergeet ik de staatsobligaties, da's dom.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Staatsobligatie
Gelukkig verdwijnt geld dat aan de banken betaald wordt niet. Er zijn mensen die de staatsschuldrente zien als een simpele herverdeling van inkomen ten gunste van kapitaal verstrekkers. In deze zou je je dus meoten afvragen wie de eigenaren van de banken zijn? Aandeelhoudende pensioenfondsen?quote:Op donderdag 11 mei 2006 13:28 schreef Musketeer het volgende:
Het komt er eigenlijk op neer dat de rente die door de bevolking aan de banken betaald wordt elk jaar een groter percentage van het BNP gaat worden, omdat de hoeveelheid geld constant toeneemt en er over elke euro die er in de economie bijkomt rente betaald moet worden.
Dit geeft mij voldoende materiaal om mij hierin te verdiepen.quote:Op donderdag 11 mei 2006 22:54 schreef DeepThought het volgende:
[..]
In de aanbevolen documentaire komt dan ook juist naar voren dat de staatschuld gigantisch is, en daarom wel eens tot een grote depressie zou kunnen leiden in de nabije toekomst. Temeer omdat de bankiers die deze schulden beheren, in het verleden meermaals hebben bewezen dat ze een land in een ijzeren wurggreep kunnen nemen door geld aan een sameleving te onttrekken. Dit doen zij eenvoudigweg door geen nieuwe "leningen" meer te verstrekken, maar nog slechts te incasseren (staatsschuld plus rente). Vergeet dus het artikel op Niburu, want de staatsschuld bestaat wel degelijk, daar raakt iedereen wel van doordrongen, wanneer hij ons straks als een molensteen om de nek hangt.
De kritiek van de tegenstanders van de wereldbank (achter je eerste link), komt overeen met de kritiek die geuit wordt in deze documentaire, alleen gaat men nog een stapje verder en wordt de bankiers vertweten er kwade bedoelingen op na te houden, inplaats van positieve, coöperative, democratische principes, waar veel mensen nu eenmaal nog steeds in geloven. Kwade bedoelingen die uitgevoerd kunnen worden dankzij kleine details in de wetgeving en dankzij de enorme staatschuld die veel landen hebben opgebouwd. Het meest recente voorbeeld van een dergelijke politiek was wellicht de depressie in Argentinië,dat inmiddels wordt getransformeerd tot één grote genetisch gemanipuleerde sojaplantage.
Jawel hoor dat geld verdwijnt wel, kijk maar hoe het boekhoudkundig werkt. Het is tegen intuitief, maar het is wel zo.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 11:02 schreef Napalm het volgende:
[..]
Gelukkig verdwijnt geld dat aan de banken betaald wordt niet. Er zijn mensen die de staatsschuldrente zien als een simpele herverdeling van inkomen ten gunste van kapitaal verstrekkers. In deze zou je je dus meoten afvragen wie de eigenaren van de banken zijn? Aandeelhoudende pensioenfondsen?
De bankiers beheren de staatsschuld? Wat een onzin is dat. Wat is er aan te beheren?quote:Op donderdag 11 mei 2006 22:54 schreef DeepThought het volgende:
[..]
In de aanbevolen documentaire komt dan ook juist naar voren dat de staatschuld gigantisch is, en daarom wel eens tot een grote depressie zou kunnen leiden in de nabije toekomst. Temeer omdat de bankiers die deze schulden beheren, in het verleden meermaals hebben bewezen dat ze een land in een ijzeren wurggreep kunnen nemen door geld aan een sameleving te onttrekken. Dit doen zij eenvoudigweg door geen nieuwe "leningen" meer te verstrekken, maar nog slechts te incasseren (staatsschuld plus rente).
Bankiers die de wereldbank beheren? Banken hebben geen fuck met de wereldbank te maken. Het geld komt rechtstreeks van de leden (landen dus). De wereldbank financiert dan ook niet een deel van de Nederlandse staatsschuld. Dat gebeurt enkel voor ontwikkelingslanden. Nederland financiert een deel van de werkingskosten + projecten.quote:De kritiek van de tegenstanders van de wereldbank (achter je eerste link), komt overeen met de kritiek die geuit wordt in deze documentaire, alleen gaat men nog een stapje verder en wordt de bankiers vertweten er kwade bedoelingen op na te houden, inplaats van positieve, coöperative, democratische principes, waar veel mensen nu eenmaal nog steeds in geloven. Kwade bedoelingen die uitgevoerd kunnen worden dankzij kleine details in de wetgeving en dankzij de enorme staatschuld die veel landen hebben opgebouwd. Het meest recente voorbeeld van een dergelijke politiek was wellicht de depressie in Argentinië,dat inmiddels wordt getransformeerd tot één grote genetisch gemanipuleerde sojaplantage.
Staatsobligatie.quote:Halverwege 2005 bedroeg de schuld van de Staat der Nederlanden 228 miljard euro. Vergeleken met medio 2004 betekent dit een stijging met 13 miljard euro, wat neerkomt op 6 procent.
Ten opzichte van medio 2003 was de toename 14 procent, ofwel 28 miljard euro. Deze stijging van de staatsschuld houdt direct verband met de tekorten bij het Rijk en de instellingen van de overheid die via de schatkist bankieren, zoals de wettelijke sociale verzekeraars. In de periode 2000 tot 2002 vertoonde de staatsschuld, dankzij enkele overschotten, een licht dalende trend.
De totale staatsschuld is opgebouwd uit een lang- en kortlopend deel. De langlopende staatsschuld, opgebouwd uit (vooral) staatsobligaties en de onderhandse leningen met een oorspronkelijke looptijd van langer dan een jaar, bedroeg eind juni dit jaar 210 miljard euro. Het nominale bedrag van de obligatieschuld was halverwege dit jaar 209 miljard euro. Gerekend met de toen actuele koersen op de effectenmarkt vertegenwoordigde dit een marktwaarde van 226 miljard euro. De langlopende staatsschuld is in twee jaar tijd met 42 miljard euro toegenomen, waardoor het aandeel van de lange schulden in de staatsschuld is gegroeid.
De kortlopende schuld van het Rijk bedroeg eind juni dit jaar 17 miljard euro. Deze schuld bestaat uit schatkistpapier en de geleende kasgelden. Het saldo van de schatkist wordt dagelijks gereguleerd tussen de 0 en 50 miljoen euro. Het bedrag van het geleende kasgeld is vaak nog geen half miljard euro. De kortlopende staatsschuld is in twee jaar tijd met 14 miljard euro gedaald.
De overheid is dus inderdaad zelfmoord aan het plegen, en ik kijk er niet eens meer echt van op. Ik vraag me eigenlijk alleen nog maar af of het misschien toch alleen maar uit oeverloze domheid is, of dat hier in NL inderdaad een vuil en vunzig spel gespeeld wordt.quote:Het buitenland is tegenwoordig de belangrijkste financier van de overheidsschuld. Het aandeel van het buitenland in de overheidsschuld is toegenomen van 16,4 procent in 1997 tot 53,5 procent in 2004.
Rol institutionele beleggers loopt terug
De rol van institutionele beleggers als verschaffer van kapitaal aan de overheid is de laatste jaren flink verminderd. In 1997 financierden institutionele beleggers nog 52,1 procent van de overheidsschuld, in 2004 is dat nog maar 20,6 procent. De rol van belangrijkste financier van de overheid is overgenomen door het buitenland.
Er wordt in Nederland, en niet alleen in Nederland hoor, inderdaad een vuil spel gespeeld. Democratie bestaat niet, diegene die dat nog gelooft is naïef.quote:vraag me eigenlijk alleen nog maar af of het misschien toch alleen maar uit oeverloze domheid is, of dat hier in NL inderdaad een vuil en vunzig spel gespeeld wordt.
Is niet logisch wat je zegt. De inleg van je obligatie krijg je terug, de inleg van aandelen... da's veel risicovoller. Daarom is het ROI op aandelen ook hoger dan obligaties. -Extra kantekening: meer dan 90 % van de obligaties in de handel zijn staatsleningen-quote:Op vrijdag 12 mei 2006 19:57 schreef DeepThought het volgende:
Cijfers van het CBS over de staatsschuld.
[..]
Staatsobligatie.
Kapitaalmarkt.
De staatsschuld is dus in (onbekende) particuliere handen, en In theorie is het dus mogelijk dat hij in de verkeerde handen terecht komt of terecht gekomen is, en dat het doomscenario uit de documentaire van de moedwillig gecreeerde grote crisis, bewaarheid wordt.
Natuurlijk willen wij allen het liefst geloven dat de staatsobligaties in handen zijn van de pensioenfondsen, zodat van de rente op de staatsschuld de pensioenen (mede) betaald worden. Maar volgens mij beleggen pensioenfondsen vooral in aandelen, daar zij erg veel geld verloren hebben tijdens de laatste crash (2003?). Een zeer onverstandig beleid, als je er eens over nadenkt.
En de vrijemarkt werking dan?quote:Om het doemscenario uit de Money Masters te voorkomen en om de pensioenen toch enigzins veilig te stellen (staatsleningen bieden meer veiligheid dan aandelen), lijkt het mij dan ook het slimst om de oplopende staatsschuld nog slechts via de pensioenfondsen te financieren. Het (tot nu toe gevolgde) alternatief heeft namelijk erg veel weg van een zelfmoordscenario begrijp ik nu wel, na deze verhelderende documentaire over de economie (ik begrijp nu ook de term flitskapitaal veel beter bijvoorbeeld).
dat komt omdat Nederland overgeschakeld is op de euro, en nog wat regels soepeler heeft gemaakt zoals obligaties in waarde groter gemaakt oid., dat maakt dat buitenlandse investeerders (volgens mij vooral vd eurolanden) Nederland aantrekkelijker vinden om in te investeren in bv. staatsobligatiesquote:Op vrijdag 12 mei 2006 20:26 schreef DeepThought het volgende:
Nog even rondgekeken op de site van het CBS:
Buitenland belangrijkste financier overheid
[..]
De overheid is dus inderdaad zelfmoord aan het plegen, en ik kijk er niet eens meer echt van op. Ik vraag me eigenlijk alleen nog maar af of het misschien toch alleen maar uit oeverloze domheid is, of dat hier in NL inderdaad een vuil en vunzig spel gespeeld wordt.
We hebben D'66 harder nodig dan ooit mensen, denk daar maar eens over na!
Neuh, waarom? heb je dat hele ding gekeken?quote:Op woensdag 17 mei 2006 19:59 schreef zoalshetis het volgende:
sorry dat ik het zegt, maar is het misschien geen beter topic voor onz tru?
ja, daarom. heb al heel vaak over deze 'leugen van de staatschuld' gelezen. google echt een uitvinding. ook voor jouquote:Op woensdag 17 mei 2006 20:25 schreef jogy het volgende:
[..]
Neuh, waarom? heb je dat hele ding gekeken?
Ik wordt wel gehinderd door enig gebrek aan kennis hoor, maar volgens mij is het systeem goed omdat het werkt. Een systeem die mensen aan het werk krijgt is een goed systeem omdat werk produktie genereert en W= Y.quote:Op woensdag 17 mei 2006 19:00 schreef jogy het volgende:
Ik heb de film gekeken, duurde ff maar dan heb je ook wat! klinkt mij niet onwaarschijnlijk in de oren. Het komt er in het kort op neer dat een paar rijke mensen op een hele slimme manier het zo hebben geregeld dat ze de financieën van een land gingen regelen. Ze startte met een kapitaaltje en leende het 10voudig uit op papier. 10% was terug te vorderen in goud en de rest bestond niet. maar op dat geld waar geen waarde achter zit trekken ze wel rente, die dan weer naar de banken gaat wat ze dus weer uit kunnen lenen. Was ook iets wat hier op neer kwam, elke euro die ze in echte waarde ontvangen, namelijk goud kunnen ze 10 keer uitlenen. Als ze daar 8% op vangen per uitgegeven euro verdienen ze dus 80% van elke euro per jaar weer terug, omdat het dan10 keer in de circulatie is. Tja, en het groepje die daar mee begonnen is zit er nog steeds achter en kunnen zonder problemen depressies veroorzaken door geen nieuwe leningen uit te geven maar wel te ontvangen!
Ah well, je moet het maar gewoon kijken en je eigen conclusie trekken
Naja, mij klonk het best helder in de oren, ik ben dan ook niet gehinderd door enige kennis. Eerlijk gezegd kan het me ook niet echt heel veel boeienquote:Op woensdag 17 mei 2006 20:27 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja, daarom. heb al heel vaak over deze 'leugen van de staatschuld' gelezen. google echt een uitvinding. ook voor jou![]()
Die mensen in dat filmpje zouden de geldstroom kunnen controleren van een land die bij hun in de schuld zit. Depressies veroorzaken enzo. Dat is best een probleem.quote:Op woensdag 17 mei 2006 20:29 schreef ondersoeker het volgende:
[..]
Ik wordt wel gehinderd door enig gebrek aan kennis hoor, maar volgens mij is het systeem goed omdat het werkt. Een systeem die mensen aan het werk krijgt is een goed systeem omdat werk produktie genereert en W= Y.
De welvaart in de wereld is veel hoger dan 100 jaar geleden. Wat is het probleem eigenlijk ?
Het probleem is dat een kleine groep mensen kan bepalen welke landen met elkaar in oorlog gaan. Een kleine groep mensen kan bepalen waar de welvaart in de wereld komt te liggen. Daarnaast natuurlijk wat Yogy zegt: ze kunnen bepalen wanneer een land met een hoge werkloosheid komt te zitten, wanneer ze meer leningen gaan weigeren. Dat is best verontrustend, omdat de "gewone burger" voor de gek word gehouden. Ik zie dat is een zeer reeel scenario.quote:Op woensdag 17 mei 2006 20:29 schreef ondersoeker het volgende:
[..]
Ik wordt wel gehinderd door enig gebrek aan kennis hoor, maar volgens mij is het systeem goed omdat het werkt. Een systeem die mensen aan het werk krijgt is een goed systeem omdat werk produktie genereert en W= Y.
De welvaart in de wereld is veel hoger dan 100 jaar geleden. Wat is het probleem eigenlijk ?
Kun je nagaan over hoeveel geld wij het dan hebben, naar die kleine groep toe. Ik ben wel benieuwd naar je onderbouwing, omdat ik niet geloof dat jouw opmerking uit de lucht komt vallen. Ik zou wel wat cijfers willen zien, waarop je uitspraak gebaseerd is. Geeft een stuk meer duidelijkheid dit verhaal.quote:Op woensdag 17 mei 2006 20:51 schreef zoalshetis het volgende:
wat er beschreven wordt over dat seculiere groepje staat toch juist haaks op de gigantische hoeveelheid sterk toenemende particuliere aandeelhouders, grondbezitters, kapitaalkrachtigen, miljonairs en miljardairs, waar het vaak ook om 'geld op papier' gaat ?
Ik weet niet of je dit nu allemaal kunt zeggen. Het lijkt me verstandiger om het nu bij het onderwerp te houden en er niet vanalles en nog wat bij te halen. Ik vind het een mooi BIODIESEL verhaal hoor, maar je hebt er behoorlijk wat bij aan geplakt. Niet alle olie komt uit "moslim" landen. Olie is idd een probleem, maar betrek nu een geloof en Iran nu niet in een kwestie, terwijl het onderwerp zich nu verdiept in Rothshield en de geldwisselaars.quote:Op woensdag 17 mei 2006 22:34 schreef DeepThought het volgende:
Een ander groot probleem, misschien nog wel acuter dan de staatsschuld, is onze afhankelijkheid van olie, in combinatie met de veel te hoge olieprijs van dit moment, die onze economie binnen afzienbare tijd zou kunnen doen doodbloeden wanneer zij nog verder stijgt, door de gebeurtenissen in Iran bijvoorbeeld.
Maar de overheid doet totaal NIETS om het gebruik van biodiesel (uit koolzaadolie bijv) te bevorderen, zodat onze boeren ook weer eens wat nuttigs te doen zouden hebben, inplaats van afhankelijk te zijn van EU quota en -subsidies ed.
Wanneer enkele grote landen hiertoe alleen nog maar INITIATIEVEN zouden ondernemen, dan zou deze olieprijs direct al flink inzakken,zodanig laag dat er al weer stemmen zullen opgaan om de plannen omtrent biodiesel weer in de kast te zetten ....infrastruktuur kost veel geld ... bla bla blaat.
Maar dat moet je niet doen, want je kUnt dit soort dingen namelijk niet aan de oliemaatschappijen overlaten, want die verkopen je namelijk het liefst hun EIgen olie ...tegen welke prijs ook!!
Als we namelijk niet heel erg oppassen, dan hebben de boeren straks plotseling geen diesel meer, om hun gigantische akkers mee te overwinnen, en dan krijg je dus uit het niets, zomaar een hongerwinter op je dak, want alles zal namelijk schreeuwend duur zijn geworden.
Een en ander leert ons dat we, en in ieder geval de boeren zelf, zo snel mogelijk zelfvoorzienend moeten worden mbv biodiesel, en ik vrees dat we hiervoor ook niet op Europa hoeven te rekenen (of kunnen wachten) dus dat we het ZELF moeten doen!
En wel zsm, want als 911 (en haar nasleep) jullie allemaal IETS heeft geleerd, dan is het natuurlijk dat moslims onberekenbaar zijn, dus dat ook onze eerste levensbehoefte (olie) eigenlijk niet in veilige handen is en dat we "de vijand" nu feitenlijk sponsoren door maar in hun olie te blijven geloven en er zelfs grof geld voor te willen betalen.![]()
Zelf denk ik overigens dat "de moslims zelf" niet echt rijker worden van hun olie hoor, want ware dit het geval dan zou het Westen al haar macht aanwenden om de olieprijs naar beneden te krijgen ...hetgeen zij dus geheel nalaat, bijvoorbeeld door niets te doen met BIODIESEL.
![]()
Het kabinet valt niet, of zoals Zalm ongeveer zei: "iedereen heeft wel eens een kutdag". De belangenverstrengeling in dit verhaal is groots, maar over 2 maand is dit ook weer oud nieuws. Hou het ontopic joh, dit onderwerp is veel te leuk (ook in economisch opzicht) om zoveel complottheorien erbij te halen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 01:24 schreef DeepThought het volgende:
Tja, ik kan nu eenmaal niet anders dan de dingen in het grote geheel te bekijken en te plaatsen, en dus rekening te houden met onzichtbare machten achter de democratie, zoals in de documentaire ook uit en te na beschreven wordt. Daarbij is de oliehandel altijd al een vrij smerige business geweest, belust op monepolyposities en vooral op het weren van alternatieve brandstoffen als ethanol (liever deed zij lood in de benzine dan ethanol) en dus waarschijnlijk ook biodiesel!
De documentaire vertelt ook duidelijk dat we ons lot in eigen hand moeten nemen, omdat we nu eenmaal niet kunnen verwachten dat de grote maatschappijen van deze wereld het het beste met ons voor zullen hebben en ons zullen beschermen Eerder zullen zij namelijk trachten om onze politiek te bespelen (of over te nemen) om ons zo kaal te kunnen plukken en de situatie naar hun hand te kunnen zetten.
Zo zie ik dus ook het negeren van BIODIESEL, bij de huidige olieprijzen, inderdaad als onderdeel van de conspiracy waarin wij leven....
(nu echt offtopic)
Zo heb Ik heb bijvoorbeeld (in tegenstelling tot velen blijkbaar) gisternacht wèl de derde termijn gezien, waarin de democratie (het argument, de redelijkheid en het vrije woord) toch wel erg aan het wankelen werd gebracht door vrijwel de voltallige kamer, bij monde van "het stalen gemoed" van Maxime Verhagen, dat de term "IJzeren Rita" deed verbleken.
Dit kabinet zou hoe dan ook zijn gevallen (alleen daarom was Donner erbij), als niet HILBRAND NAWIJN de democratie (ternauwernood) had gered door Maxime een lesje in fundamentele staatskunde voor te schotelen, over de trias politica enzo. Dit overigens net nadat de eerste spreker de mond was gesnoerd, omdat die al te veel kritische vragen begon te stellen ...Hij kon nog net zeggen: "ik word hier gehinderd in het debat" alvorens zijn interuptiemicrofoon dicht ging.
En wie had nou ooit durven dromen dat de LPF, op het gebied van staatkundige kennis, de rollen nog eens geheel zou omkeren tov het almachtige CDA.![]()
Ferry Mingelen daarentegen had hele andere dingen gezien, of heeft waarschijnlijk helemaal niets gezien en las gewoon trouw voor wat er op de autocew stond. Een autocew die overigens de hele avond al verkeerd gestemde berichten leek te bevatten, waardoor zich in de studio al die gezellige ouderwetse crisissfeer begon te ontwikkelen. Overigens geheel in tune met de sfeer in de kamer, waar het iedereen leek te ontgaan dat Verdonk feitenlijk een ijzersterk argument in handen had en waarin iedereen ook even leek vergeten te zijn dat de minister (slechts) verantwoording aflegt voor het (eventueeel merkwaardig snelle) gedrag van haar ambtenaren, maar zelf uiteraard gaarne bereid was om alles in het werk te stellen om zsm een verblijfsstatus te regelen voor Ayaan.
Maar het kabinet moest nu eenmaal vallen, en wel over de rug van Rita Verdonk. En uiteindelijk waren er maar 3 mensen die dit vuile spelletje, dat erg veel weg had van een showproces, niet meespeelden, of onderweg afhaakten: Rita, Hilbrand en een mij onbekende spreker, die overigens de enige was die Donner ondervroeg over het standpunt van het kabinet in deze zaak. Dat Rita hier echter wel degelijk een kabinetsstandpunt stond te verdedigen, moest hij toen wel toegeven .... anders was het nooit iemand opgevallen, tot aan het moment dat de motie van wantrouwen er door is en hij vaststelt dat ook het kabinet hiermee dus gevallen is.
Ik schrijf het allemaal maar hier in dit conspiracy topic, want ik wil de democratische droom waarin NL kennelijk nog steeds lijkt te verkeren, nu eenmaal niet al te wreed verstoren..... met mijn kutverhalen
Maar wie zit daar op te wachten. Het bedrijfsleven is er tegen recessies de politiek en de burgerij.quote:Op woensdag 17 mei 2006 22:21 schreef Integrity het volgende:
[..]
Het probleem is dat een kleine groep mensen kan bepalen welke landen met elkaar in oorlog gaan. Een kleine groep mensen kan bepalen waar de welvaart in de wereld komt te liggen. Daarnaast natuurlijk wat Yogy zegt: ze kunnen bepalen wanneer een land met een hoge werkloosheid komt te zitten, wanneer ze meer leningen gaan weigeren. Dat is best verontrustend, omdat de "gewone burger" voor de gek word gehouden. Ik zie dat is een zeer reeel scenario.
Oja, the subject...quote:
Ik heb daarop 2 vragende reacties:quote:Op donderdag 18 mei 2006 20:33 schreef ondersoeker het volgende:
[..]
Maar wie zit daar op te wachten. Het bedrijfsleven is er tegen recessies de politiek en de burgerij.
Bedrijfsleven+politici+ burgers= veel macht
Daar kunnen die bankiers toch nooit tegenop.
(Lijkt me dat als ze het te gek zouden maken, dan worden ze toch wel aangepakt, niet ?)
Je zult met iets meer moeten aankomen, om me hierin duidelijk te maken wat je me wilt duidelijk maken. Ik vind het iets te suggestief en lastig te volgen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 21:31 schreef DeepThought het volgende:
[..]
Oja, the subject...
In de afgelopen dagen heeft zich een enorme wereldwijde koersval van aandelen voorgedaan, die alle koerswinst van de afgelopen jaren weer teniet heeft gedaan ...kijk bijvoorbeeld even hier voor een actueel beeld.
En dan de rente natuurlijk ...omdat het nu eenmaal erg belangrijk is dat leningen beschikbaar en betaalbaar blijven, in landen met een (hoge) staatsschuld. Zo niet, dan zal er vanzelf geld aan de sameleving onttrokken gaan worden via de aflossing van de staatsschuld en haar rente.
Want eigenlijk zijn we met zo veel schulden gewoon al bijna een derde wereld land natuurlijk, alleen valt het niet op, omdat we nog steeds geld (bij) kunnen lenen. Maar oweej als DAT stopt!
Je lult maar wat. Zoveel was het ook weer niet. Bovendien zijn alleen sinds een jaar of anderhalf de beurskoersen weer gaan stijgen. Ongeveer een jaar of anderhalf jaar geleden was AEX nog zo'n 350, nu nog steeds 430 plusminus. Op het momenteel zijn aandelen niet hot. Wat wel? Commodities -> bijvoorbeeld Olie.quote:Op donderdag 18 mei 2006 21:31 schreef DeepThought het volgende:
[..]
Oja, the subject...
In de afgelopen dagen heeft zich een enorme wereldwijde koersval van aandelen voorgedaan, die alle koerswinst van de afgelopen jaren weer teniet heeft gedaan ...kijk bijvoorbeeld even hier voor een actueel beeld.
[
Hoorde zoiets vanmiddag op radio 1 van een econoom, maar hij zal wel wat overdreven hebben zeker?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 00:07 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Je lult maar wat. Zoveel was het ook weer niet. Bovendien zijn alleen sinds een jaar of anderhalf de beurskoersen weer gaan stijgen. Ongeveer een jaar of anderhalf jaar geleden was AEX nog zo'n 350, nu nog steeds 430 plusminus. Op het momenteel zijn aandelen niet hot. Wat wel? Commodities -> bijvoorbeeld Olie.
Je focus klinkt gezond maar dit soort dingen zijn zo gelaagd, er lopen natuurlijk zat belangen door en naast het elkaar, het een sluit het ander niet perse uit. Al neig ik er naar het met je eens te zijn.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 00:14 schreef zoalshetis het volgende:
nogmaals: als je ziet hoeveel mensen miljardair of miljonair zijn, of anderzijds een goed leven lijden. als je dat tegen de kosten van de wereld afzet, dan zul je zien dat die zogenaamde kleine groep maar weinig in de melk te brokkelen heeft. cijfers heb ik niet, sorry... wel een verstand.
democratie, zelfs in de nederlandse vorm, wordt op dit moment aan de kaak gesteld door mensen die liever een maatschappij zien volgens communistische of extreemgelovige denkwijze. of laten we het een ongelijkheid door gelijkheid noemen.
dát zijn de duistere krachten. dát zijn de krachten die het individualisme ondermijnen. dát zijn de krachten die ons op dit moment verhinderen door te groeien naar een zelfstandig en daardoor verstandig mens.
jammer. het is namelijk niet zo eng. en erg dichtbij.
Euh, je zit nu de CPB af te kraken, maar je maak zelf een voorspelling zonder enige wetenschappelijke bevindingen. Dus jij beweert dat je het beter kan?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 00:41 schreef DeepThought het volgende:
[..]
Hoorde zoiets vanmiddag op radio 1 van een econoom, maar hij zal wel wat overdreven hebben zeker?
Waarbij we overigens niet weten natuurlijk waar deze daling uiteindelijk zal stoppen, nu hij is ingezet.
Economie kan zo grillig en onvoorspelbaar zijn ....net als de economische voorspellingen van het CPB.![]()
Heb jij de video in de OP gezien? Zo nee, dan stel ik voor dat je dat doet en vervolgens meedoet aan deze discussie. De logica achter de video is zeker een discussie waard, maar dan zul je wel moeten begrijpen waar deze discussie over gaat.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 00:14 schreef zoalshetis het volgende:
nogmaals: als je ziet hoeveel mensen miljardair of miljonair zijn, of anderzijds een goed leven lijden. als je dat tegen de kosten van de wereld afzet, dan zul je zien dat die zogenaamde kleine groep maar weinig in de melk te brokkelen heeft. cijfers heb ik niet, sorry... wel een verstand.
democratie, zelfs in de nederlandse vorm, wordt op dit moment aan de kaak gesteld door mensen die liever een maatschappij zien volgens communistische of extreemgelovige denkwijze. of laten we het een ongelijkheid door gelijkheid noemen.
dát zijn de duistere krachten. dát zijn de krachten die het individualisme ondermijnen. dát zijn de krachten die ons op dit moment verhinderen door te groeien naar een zelfstandig en daardoor verstandig mens.
jammer. het is namelijk niet zo eng. en erg dichtbij.
Nou bekijk dan de video maarquote:Op vrijdag 19 mei 2006 03:16 schreef Manono het volgende:
[..]
Je focus klinkt gezond maar dit soort dingen zijn zo gelaagd, er lopen natuurlijk zat belangen door en naast het elkaar, het een sluit het ander niet perse uit. Al neig ik er naar het met je eens te zijn.
Ik ben zo'n geschoolde econoom en ik heb ook al ondervonden dat jij dat niet bent. Economie is niet zo complex, maar de verbanden die jij hebt gelegd zijn niet logisch. Je uitspraken hebben geen fundament, daar je onderbouwingen ontbreken.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 00:33 schreef DeepThought het volgende:
Ik probeer ook niet echt iets te suggereren ofzo, maar denk eindelijk een beetje te weten hoe economie in elkaar zit en waar je op moet letten, dus heb ik de situatie even gemonitort..
Maar trek het je niet te veel aan, want hoe groot denk je nou dat de kans is dat ik, of die film gelijk heeft? Terwijl er daarbuiten honderdduizenden geschoolde economen rondlopen die zeer tevreden lijken te zijn met het huidige systeem, of tenminste de alarmbel onaangeroerd laten in ieder geval.![]()
Of zouden die ons zoiets noooooit vertellen als het waar was?
Je weet het gewoon niet, dus is iedereen overgeleverd aan zijn eigen oordeel
...en zoals je weet is mijn wereldbeeld wel erg pessimistisch en negatief te noemen (of paranoïde, zoals sommige mensen zeggen), zodat deze film bij mij in een wel erg vruchtbare bodem viel.
1. Nee, heb ik niet bekeken. Is erg lang, hoewel ik niet wil uitsluiten dat ik het ooit eens doe.quote:Op donderdag 18 mei 2006 23:42 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik heb daarop 2 vragende reacties:
1. Heb je die video al bekeken in de OP?
2. Wie denk je dat het gros van het bedrijfsleven financiert?
Dat is niet mogelijk. Je hebt in feite 1 grote pot met goud en dat wordt verdeeld over verschillende landen. Er zijn er een paar die het leeuwendeel heeft van die pot. Als je in die termen denkt, maak je nu al een denkfout.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 13:17 schreef ondersoeker het volgende:
[..]
1. Nee, heb ik niet bekeken. Is erg lang, hoewel ik niet wil uitsluiten dat ik het ooit eens doe.
2. Banken, investeringsmaatschappijen, de burgerij
Maar mijn redenatie is als volgt:
1. het gaat economische goed met de wereld. Welvaart stijgt en stijgt. (Wat is het probleem ?)
Politici houden rekening met een recessie, maar dit is besides the point.quote:2. Politici hebben geen belang bij recessie want dan worden ze weggestemd.
Daar gaat dit onderwerp niet over, maar ik weerleg het niet. Dat leidt teveel af.quote:3. Bedrijfsleven heeft geen belang bij recessies want dan maken ze minder winst, verlies of gaan zelfs failliet
Je begrijpt niet waar het over gaatquote:4. Burgers hebben ook geen belang bij een recessie, want werkloosheid en (vaak) reele loondalingen
En stel dat banken nu eens besluiten om geen leningen meer te verstrekken, maar alleen de openstaande schulden innemen. Zoals ze dit al een keer in de VS hebben geflikt in 1800 zoveel en daarmee de hele economie op zn gat hebben gekregen? Ik raad je aan die video te bekijken, dan weet je waar dit topic over gaat.quote:Ik geloof op grond van 2+3+4 niet dat met zoveel tegenkracht dergelijke praktijken zullen werken
Met alle respect, maar je kan toch wel discussieren over zoiets als je een of andere dubieuze film niet hebt gezien.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 13:20 schreef Integrity het volgende:
[..]
En stel dat banken nu eens besluiten om geen leningen meer te verstrekken, maar alleen de openstaande schulden innemen. Zoals ze dit al een keer in de VS hebben geflikt in 1800 zoveel en daarmee de hele economie op zn gat hebben gekregen? Ik raad je aan die video te bekijken, dan weet je waar dit topic over gaat.
Heel eerlijk gezegd heeft jouw input weinig zin, als je niet eens de moeite neemt om de video te bekijken. Dan ben je eigenlijk gewoon aan het laten zien hoeveel jij weet, maar weet je in feite nog niet waar de klepel hangt.
Ik ben liever eerlijk in deze, dan dat ik erom heen praat.
Bedoel je niet de jaren 30 van de vorige eeuw waarin veel banken besloten geen financieringen meer af te sluiten voor woningen? Algemeen "leenverbod" is er nooit geweest vanuit de banken namelijk, zeker niet in de 19e eeuw toen er amper sprake was van gecentraliseerde banken in de VS.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 13:20 schreef Integrity het volgende:
En stel dat banken nu eens besluiten om geen leningen meer te verstrekken, maar alleen de openstaande schulden innemen. Zoals ze dit al een keer in de VS hebben geflikt in 1800 zoveel en daarmee de hele economie op zn gat hebben gekregen? Ik raad je aan die video te bekijken, dan weet je waar dit topic over gaat.
Die depressie werd ook behandeld, iets met een 48 hour payback warning oid en het niet uitlenen van nieuw geld. Gevolg > depressie. Wie zat daar achter en waarom zouden ze zoiets flikken? Wie is daar bij gebaat?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 13:35 schreef Chewie het volgende:
[..]
Bedoel je niet de jaren 30 van de vorige eeuw waarin veel banken besloten geen financieringen meer af te sluiten voor woningen? Algemeen "leenverbod" is er nooit geweest vanuit de banken namelijk, zeker niet in de 19e eeuw toen er amper sprake was van gecentraliseerde banken in de VS.
Even op dit deel reageren.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 13:20 schreef Integrity het volgende:
[..]
1. Dat is niet mogelijk. Je hebt in feite 1 grote pot met goud en dat wordt verdeeld over verschillende landen. Er zijn er een paar die het leeuwendeel heeft van die pot. Als je in die termen denkt, maak je nu al een denkfout.
2. Politici houden rekening met een recessie, maar dit is besides the point.
3. Daar gaat dit onderwerp niet over, maar ik weerleg het niet. Dat leidt teveel af.
4. Je begrijpt niet waar het over gaat
Eigenlijk helemaal niemand, depresie onstond natuurlijk niet daardoor, dat hebben we eerder ook al gezien bij de tulpenhype en onlangs nog bij de internethype (maar we kunnen het nu beter opvangen).quote:Op vrijdag 19 mei 2006 13:53 schreef jogy het volgende:
[..]
Die depressie werd ook behandeld, iets met een 48 hour payback warning oid en het niet uitlenen van nieuw geld. Gevolg > depressie. Wie zat daar achter en waarom zouden ze zoiets flikken? Wie is daar bij gebaat?
Interessant filmpje, he? Maar mis je geen belangrijke feiten als je doorspoelt?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 15:23 schreef ondersoeker het volgende:
[..]
Even op dit deel reageren.
Ik heb de film een beetje bekeken (met veel doorspoelen).
Maar eerst jou punten. (heb er even nummers voorgezet.)
En daarom staat er ook een goudvoorraad in Fort Knox? Er moet toch waarde tegenover geld liggen. Tenminste.. dat wordt voorgehouden. Officieel is er ooit afgesproken dat er in goud betaald wordt.quote:1) We hebben toch al lang geen goudstandaard meer. Dus m.i is goud niet relevant. Gaat om de productie en als die per capita stijgt, stijgt de welvaart. (Geld is slechts een glijmiddel)
Jij praat alsof het een zero-sum game is. Nou volgens mij hoef je maar om je heen te kijken dat dat niet zo is. Wat de rijkdom op lange termijnbepaalt is de : productiviteit !
Nou het filmpje gaat veel verder dan dat. Als iemand jou geld schuldig is, heb jij een bepaalde macht over iemand. Wanneer een land jou geld schuldig is... vul maar in.quote:2,3,4) ik begrijp jou redenering inderdaad niet, hoewel ik wel voor open wil staan.
Wat betreft die film. Ze zeuren dat de centrale bank (FED) niet in overheidshanden is. Dit heeft ook voordelen. (Kijk maar eens naar al die bananenrepublieken met hun prachtige inflatiecijfers: Mugabe). Dat sommige bankiers veel macht, geloof ik wel, maar ik denk dat hun belangen grotendeels paralel lopen aan die van de maatschappij. En als dat niet zo is, ik denk dat die lui ook gewoon mensen zijn, en een prettige rijke omgeving wensen. Ze zijn toch al rijk
Moet je het filmpje ff kijken. Het had te maken met een machtspelletje. President Jackson wilde er iets tegen doen.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 13:35 schreef Chewie het volgende:
[..]
Bedoel je niet de jaren 30 van de vorige eeuw waarin veel banken besloten geen financieringen meer af te sluiten voor woningen? Algemeen "leenverbod" is er nooit geweest vanuit de banken namelijk, zeker niet in de 19e eeuw toen er amper sprake was van gecentraliseerde banken in de VS.
Nee hoor, slechts dat het CPB het ook niet kan, waarbij ik me zelfs afvraag of ze de (op dat moment gewenste) cijfers niet gewoon aangeleverd krijgen.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 07:13 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Euh, je zit nu de CPB af te kraken, maar je maak zelf een voorspelling zonder enige wetenschappelijke bevindingen. Dus jij beweert dat je het beter kan?
Mij interesseert eigenlijk alleen de uitkomst. (proces is voor mij veel minder relevant). Zolang de welvaart in de werlvaart jaar in jaar uit stijgt deugt het systeem. En de bankiers die dit mogelijk maken mogen hier dan ook flink voor beloond worden.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 16:16 schreef Musketeer het volgende:
volgens mij is de sleutel echt dat de hoeveelheid geld in de economie telkens toeneemt, en om het geld de economie in te krijgen moet het ooit voor een eerste keer worden uitgegeven. Dat uitgeven gebeurt in de vorm van uitlenen door de bank. Voor de dienst van het controleren van de hoeveelheid geld in de economie kasseert de bank dus een siginificant percentage van de productiviteit die in een land genereert wordt, en daar het geleende geld, met rente altijd terugbetaald moet worden wordt een steeds groter deel van het in omloop zijnde geld aan de bank betaald. Stel er was per nederlander in 1950 1000 gulden in de economie aanwezig, en nu 10000 euro, dan zijn de 19000 gulden die erbij gekomen zijn niet gewoon aan de mensen gegeven, nee deze zijn eigendom van de bank, en er wordt elk jaar X % rente betaald over deze 19000 gulden. Bedragen in voorgaand voorbeeld zijn natuurlijk in het echt volledig anders, maar het principe blijft. Elke keer dat de hoeveelheid geld in de economie toeneemt, zijn wij als samenleving meer geld kwijt aan de rente over dit extra geld. De staatsschuld is trouwens lang niet de belangrijkste factor, de schulden die bedrijven hebben en de nationale hypotheekschuld liggen veel en veel hoger. Eigenlijk zou het veel fairer zijn gewoon elk jaar elke inwoner van Nederland X euro te geven, en daarmee de hoeveelheid geld in de economie te verhogen om de voor de consumptie nodige inflatie te genereren.
De opslossing die in de film aangedragen wordt bevalt me overigens ook niet, omdat de banken op dat moment een idiote hoeveelheid kapitaal in hun kluizen krijgen en daar weer allerlei onfrisse dingen mee beginnen.
Datzelfde systeem is verantwoordelijk voor miljoenen doden. Mensen werken niet altijd volgens de regels.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 17:23 schreef ondersoeker het volgende:
[..]
Mij interesseert eigenlijk alleen de uitkomst. (proces is voor mij veel minder relevant). Zolang de welvaart in de werlvaart jaar in jaar uit stijgt deugt het systeem. En de bankiers die dit mogelijk maken mogen hier dan ook flink voor beloond worden.
Het systeem dat mensen aan het werk krijgt is het beste systeem omdat arbeid welvaart creert.
Daarom leidde het communisme tot minder welvaart, omdat het systeem tot minder arbeid aanzette.
Wat bedoel je, het kapitalisme of het communisme ?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 17:33 schreef Integrity het volgende:
[..]
Datzelfde systeem is verantwoordelijk voor miljoenen doden.
Je hebt 1 grote pot met goud, verdeeld over een selectief aantal landen. Een groot gedeelte in deze wereld is zo arm als het maar kan. Dit heeft natuurlijk te maken met een bepaalde instelling, die in veel Afrikaanse landen bijvoorbeeld ontbreekt. Maar...quote:Op vrijdag 19 mei 2006 17:34 schreef ondersoeker het volgende:
[..]
Wat bedoel je, het kapitalisme of het communisme ?
Als je het kapitalisme bedoelt hoe bedoel je dat dan ?
Maar mochten de rijker steeds rijker worden en als dit goed zichtbaar wordt, dan zul je zien dat links aan de macht komt en dit begint terug te eisenquote:Op vrijdag 19 mei 2006 18:38 schreef Musketeer het volgende:
Het kapitalisme werkt alleen goed als de schaarste van kapitaal constant of in ieder geval voorspelbaar is, indien niet worden de rijken alleen maar rijker en de armen armer. De banken zijn degenen die de schaarste van kapitaal bepalen
quote:Op vrijdag 19 mei 2006 20:13 schreef ondersoeker het volgende:
[..]
Maar mochten de rijker steeds rijker worden en als dit goed zichtbaar wordt, dan zul je zien dat links aan de macht komt en dit begint terug te eisen
Dat gebeurt niet door een gewone commerciële bank. Deze beslissingen worden genomen door de centrale banken, die ervoor zorgen dat er genoeg geld aanwezig is, zonder dat er te veel inflatie optreedt. Itt wat in de film gezegd wordt, worden de beslissingen in deze centrale banken niet genomen door private bedrijven, maar door mensen (commitees) die door de overheden worden aangesteld (zoals bv. Bernanke (vroeger Greenspan) en Trichet).quote:Op vrijdag 19 mei 2006 16:16 schreef Musketeer het volgende:
volgens mij is de sleutel echt dat de hoeveelheid geld in de economie telkens toeneemt, en om het geld de economie in te krijgen moet het ooit voor een eerste keer worden uitgegeven. Dat uitgeven gebeurt in de vorm van uitlenen door de bank.
Het bedrag dat banken zullen lenen, is vrij goed voorspelbaar op korte termijn. De CBen spelen hier uiteraard op in. De invloed die commerciële banken rechtstreeks hebben op de geldhoeveelheid is dus nihil. Als de commerciële banken minder uitlenen, verhogen de CB de monetaire basis. Bij meer uitlenen, verlagen ze de monetaire basis. De centrale bank bepaalt dus de totale money supply, niet de com. banken.quote:Voor de dienst van het controleren van de hoeveelheid geld in de economie kasseert de bank dus een siginificant percentage van de productiviteit die in een land genereert wordt, en daar het geleende geld, met rente altijd terugbetaald moet worden wordt een steeds groter deel van het in omloop zijnde geld aan de bank betaald. Stel er was per nederlander in 1950 1000 gulden in de economie aanwezig, en nu 10000 euro, dan zijn de 19000 gulden die erbij gekomen zijn niet gewoon aan de mensen gegeven, nee deze zijn eigendom van de bank, en er wordt elk jaar X % rente betaald over deze 19000 gulden.
In het verleden is het ze gelukt en zo ongeloofwaardig is het allemaal niet. Conspiracy-rommel.. daar hou ik ook rekening mee. Ik hou ook rekening met een zekere mate van waarheid, daar jouw argumenten niet veel hoger uitspringen dan deze theorie. Dat ook niet kan, omdat de theorie aardig sluitend is.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 20:58 schreef gorgg het volgende:
[..]
Dat gebeurt niet door een gewone commerciële bank. Deze beslissingen worden genomen door de centrale banken, die ervoor zorgen dat er genoeg geld aanwezig is, zonder dat er te veel inflatie optreedt. Itt wat in de film gezegd wordt, worden de beslissingen in deze centrale banken niet genomen door private bedrijven, maar door mensen (commitees) die door de overheden worden aangesteld (zoals bv. Bernanke (vroeger Greenspan) en Trichet).
Deze zijn idd. in grote mate onafhankelijk. Dit omdat ze anders gedwongen kunnen worden beslissingen te nemen die op langere termijn nefast zijn, en die enkel ten goede komen aan de huidige regering. (zoals te hoge inflatie, uitrekken van laten knappen van bubbles etc...)
Scheiding der machten dus.
[..]
Het bedrag dat banken zullen lenen, is vrij goed voorspelbaar op korte termijn. De CBen spelen hier uiteraard op in. De invloed die commerciële banken rechtstreeks hebben op de geldhoeveelheid is dus nihil. Als de commerciële banken minder uitlenen, verhogen de CB de monetaire basis. Bij meer uitlenen, verlagen ze de monetaire basis. De centrale bank bepaalt dus de totale money supply, niet de com. banken.
Die 9.000 (waar haal je die andere 10.000 vandaang?) is trouwens ook niet van de bank. Ze hebben op dat moment idd. 9.000 + intrest te goed van mensen die geleend hebben. Maar klanten hebben ook 10.000 op de bank staan. Daarvan heeft de bank slechts 1.000 daadwerkelijk voorhanden. (Money creation)
Banken komen dus in problemen als een deel van die mensen die geleend hebben, hun lening niet kunnen afbetalen én er veel mensen die geld op de bank hebben staan, dit af willen halen. Als dit te erg wordt kunnen ze hier niet aan voldoen en gaan ze falliet.
Dergelijke situaties treden op in recessies. Mensen worden werkloos en kunnen hun leningen niet afbetalen. Andere maken een moeilijke periode mee en halen een deel van hun spaarcenten van de bank af. Daarom dat er in de jaren 30 zoveel banken falliet gingen.
De claim dat banken het meest profiteren bij recessies is dus compleet uit de lucht gegrepen.
Banken maken winst op het toekennen van leningen en verlies op het betalen van geld dat klanten bij hun bank hebben staan. Dus de reden waarom banken zouden stoppen met leningen uitkeren zou wel heel sterk moeten zijn. Ja, er zou een recessie komen. Maar daar komen ze zelf door in moeilijkheden of gaan ze door falliet.
Banken treden ook niet als groep op ofzo. Alleen in de VS zijn er bv. al zo'n 8.000. (al is 90% daarvan klein). De 10 grootste hebben iets minder als de helft van de markt in handen in de VS. Al deze laten afspreken om geen leningen uit te keren is wel heel sterk (en illegaal trouwens).
Semi-vermakelijke conspiracy-rommel, maar ook niet meer als dat imo.
Als jij het zo idioot vindt dat er zoiets als solvabiliteit bestaat, waarom haal je je spaarcentjes dan niet snel van de bank voordat je buurman je voor is?quote:Op donderdag 11 mei 2006 13:32 schreef Musketeer het volgende:
Het is overigens al lang zo dat de banken meer geld van de mensen tegoed hebben dan er überhaupt geld in de economie aanwezig is. Totaal idioot als je erover nadenkt, maar zo vast verweven met de wereldeconomie dat er op geen enkele manier wat aan te doen is.
hahaha, sorry hoor, maar als je elke dag gewoon de financials bekijkt en de krant in de gaten houd ben je prima op de hoogte. dat van dat goud wist ik al lang!quote:Op donderdag 11 mei 2006 01:22 schreef DeepThought het volgende:
En weet je, de goudprijs, die heeft inmiddels alle records verbroken.
Ik hoorde het een paar weken geleden toevallig van een specialiste (op radio 1).
Het goud is momenteel dus duurder dan het ooit geweest is, maar je moet dus echt opletten om het te weten te komen!
ik zal het eens bekijken.quote:Verder heb ik wel het gevoel dat ik echt veel over economie heb geleerd in die 3½ uur, en wil het iedere economiestudent dan ook van harte aanbevelen.![]()
maw, je zit hier met een enorme CONFIRMATION BIAS te kijken... je zoekt dus naar erkenning van je onderbuik gevoel.quote:Altijd al gedacht dat er iets niet klopte aan die staatsschuld, die beurscrashes en aan de politiek in het algemeen.
ik meen dat er 15 miljard naar rente + aflossing gaat. het geloof ik de 3e post in de begroting. kijk anders op overheid.nl voor de begroting (prinsjesdag).quote:O ja, en geen rente meer over de staatschuld betalen natuurlijk, want anders komen we daar dus nooit meer vanaf en zal de VVD dus nooit de zo (door rechts NL) gewenste belastingverlangen kunnen doorvoeren.
En, ik durf het bijna niet meer te vragen ....maar, ..... kan iemand mij (bij benadering) vertellen hoe (gigantisch) veel we jaarlijks aan rente betalen op de staatsschuld, hoe (ridicuul) weinig we daardoor kunnen aflossen van deze schuld en hoeveel we nu precies bijlenen ieder jaar?
wie neemt dit serieus?quote:De leugen van de staatsschuld (lezersbrief)
Geplaatst op 10.04.2006 om 20:42:26 uur | 2870 bekeken | Lezersbrieven | www.NIBURU.NL | print
Zo nu en dan duikt er een meevaller op in de staatsbegroting. Soms gaat het om meerdere miljarden euro's. Snel daarna ontstaan overal ideeën en plannen om dat geld te gebruiken voor allerlei maatschappelijke doeleinden. De een wil het gebruiken voor de broodnodige verbeteringen in de zorg en de ander voor het onderwijs.
Alle mooie plannen en goede doelen worden echter vaak met een simpele en nuchtere opmerking van onze minister van financiën van tafel geveegd. Het geld zal worden besteed voor vermindering van de staatsschuld. Einde oefening, einde mooie en noodzakelijke maatschappelijke verbeteringen. Iedereen doet er gelaten het zwijgen toe. Tja, de staatsschuld, daar kunnen we niet tegenop.
Beste Nederlanders, als die staatsschuld zelfs belangrijker is dan de kwaliteit van leven in onze samenleving, moeten we daar dan niet wat meer over weten? Waar komt die schuld vandaan? Aan wie hebben wij die schuld? En dan wordt het stil. We weten eigenlijk erg weinig van de staatsschuld, behalve dat deze schijnt te bestaan en dat alles er aan dient te worden opgeofferd.
Vraag uzelf eens af: aan wie heeft Nederland een staatsschuld? Aan Zimbabwe? Aan de Verenigde Staten? Nee, die hebben zelf een nog grotere schuld. Aan een paar rijke Nederlanders die wat obligaties hebben gekocht? Nee, daar is de schuld veel en veel te groot voor.
Vraag het uw buren, vraag het afgestudeerde economen. Aan wie heeft Nederland een staatsschuld? Het antwoord blijft vaak uit. Er wordt wat gemompeld over de internationale kapitaalmarkt en vrij snel zegt men: ik weet niet, het is heel ingewikkeld maar het zal allemaal wel kloppen.
Ik durf het haast niet zeggen maar: de staatsschuld is een leugen! Een ongelooflijk slimme en criminele manier om elke vorm van opbouw in onze samenleving stelselmatig de nek om te draaien. De staatsschuld is niet echt, deze is kunstmatig gecreëerd. Leuker kan ik het niet maken, wel eerlijker.
In elke samenleving zou elke generatie het beter moeten kunnen hebben dan de voorgaande. We bouwen immers duurzame gebouwen en de ontwikkeling van kennis en kunst hoeft niet elke generatie opnieuw te beginnen. Onze kinderen mogen verder bouwen op de resultaten van onze inspanningen. Ik zeg het graag nog een keer: elke generatie kan het beter hebben dan de voorgaande.
Een voorwaarde hierbij is dat de leiders van de samenleving deze groei ondersteunen. En daar gaat het helaas mis. Leiders die niet willen dat er iets opgebouwd wordt, hebben een beproefd instrument om dit te bewerkstelligen: oorlog. En een ander instrument is: monetaire politiek.
De eerste kost ongelooflijk veel geld, gezondheid, levens, gebouwen etc. Je hebt als samenleving vele jaren nodig om e.e.a. weer op te bouwen. De ander is het creëren van een financieel systeem waarbij er altijd een schuld wordt gecreëerd.
De bevolking begint zelden tot nooit een oorlog, dat doen de leiders. De bevolking creëert nooit een staatsschuld, dat doen de leiders.
De staatsschuld is het resultaat van een crimineel financieel beleid dat de bevolking leegzuigt zonder dat zij dit in de gaten heeft. Het is immers zo ingewikkeld en we hebben zulke knappe ministers dat het allemaal wel goed zal worden geregeld. Helaas, we worden vreselijk belazerd. De schuld is verzonnen en zodanig in scene gezet dat we hier in zijn gaan geloven.
Ik vraag u, ga zelf op onderzoek uit. Vraag het uw baas, vraag het uw politieke leiders, vraag het iedereen die meent bestuurlijke verantwoordelijkheid te mogen hebben: aan wie hebben wij een staatsschuld en waarom? Luister naar hun redeneringen, voel of het klopt. Trek uw eigen conclusies en eis uw recht op om de samenleving weer op te kunnen bouwen.
Niemand neemt dat stuk serieus. Staat zelfs in de OP. De video, die neem ik wel serieus. Ik ben straks afgestudeerd met het diploma Commerciele Economie en ik neem die video serieus. Ik zeg niet dat het complete waarheid is, maar ik neem het serieus. Het verhaal is sluitend. De video dusquote:
Ik neem aan dat je hier doelt op wat je een paar posts hoger omschreef als:quote:Op vrijdag 19 mei 2006 23:21 schreef Integrity het volgende:
[..]
In het verleden is het ze gelukt en zo ongeloofwaardig is het allemaal niet.
In de film zou volgend stukje voorkomen, lijkt mij dat je het hierover hebt:quote:En stel dat banken nu eens besluiten om geen leningen meer te verstrekken, maar alleen de openstaande schulden innemen. Zoals ze dit al een keer in de VS hebben geflikt in 1800 zoveel en daarmee de hele economie op zn gat hebben gekregen?
Hier wordt ten eerste niet gezegd dat die memo ook daadwerkelijk is uitgevoerd. Evenmin staat erin wie dit gezegd heeft in het congres + in welke context. Als ik op die quote van American Bankers Association google kom ik enkel op conspiracy sites + nog bedenkelijkere sites uit (white power (Joodse wereldoverheersing en andere onzin)).quote:Under the National Banking Act the Money Changers were gathering strength fast. They began a periodic fleecing of the flock by creating economic booms with easy money and loans, followed by busts caused by tight money and loans fewer, so they could buy up thousands of homes and farms for pennies on the dollar on forecolsure.
{p. 44} In 1891, the Money Changers prepared to take the American economy down again and their methods and motives were laid out with shocking clarity in a memo sent out by the American Bankers Association (ABA), an organization in which most bankers were members. Notice that this memo called for bankers to create a depression on a certain date three years in the future. Here is how it read in part (note the telling reference to England, home of the Mother Bank):
"On Sept, 1, 1894, we will not renew our loans under any consideration. On Sept. 1st we will demand our money. We will foreclose and become mortgagees in possession. We can take two-thirds of the farms west of the Mississippi, and thousands of them east of the Mississippi as well, at our own price... We may as well own three-fourths of the farms of the West and the money of the country. Then the farmers will become tenants as in England ..." - 1891, American Bankers Association, as printed in the Congressional Record of April 29, 1913
bron
alsof je met commerciele economie ook maar een beetje verstand hebt van het monetaire systeem in de wereldquote:Op zaterdag 20 mei 2006 13:45 schreef Integrity het volgende:
[..]
Niemand neemt dat stuk serieus. Staat zelfs in de OP. De video, die neem ik wel serieus. Ik ben straks afgestudeerd met het diploma Commerciele Economie en ik neem die video serieus. Ik zeg niet dat het complete waarheid is, maar ik neem het serieus. Het verhaal is sluitend. De video dus
quote:SECTION 2B—Appearances Before and Reports to the Congress
(a) Appearances before the Congress.
(1) The Chairman of the Board shall appear before the Congress at semi-annual hearings, as specified in paragraph (2), regarding—
(A) the efforts, activities, objectives and plans of the Board and the Federal Open Market Committee with respect to the conduct of monetary policy; and
(B) economic developments and prospects for the future described in the report required in subsection (b).
(2) The Chairman of the Board shall appear—
(A) before the Committee on Banking and Financial Services of the House of Representatives on or about February 20 of even numbered calendar years and on or about July 20 of odd numbered calendar years;
(B) before the Committee on Banking, Housing, and Urban Affairs of the Senate on or about July 20 of even numbered calendar years and on or about February 20 of odd numbered calendar years; and
(C) before either Committee referred to in subparagraph (A) or (B), upon request, following the scheduled appearance of the Chairman before the other Committee under subparagraph (A) or (B).
(b) Congressional report. The Board shall, concurrent with each semi-annual hearing required by this section, submit a written report to the Committee on Banking, Housing, and Urban Affairs of the Senate and the Committee on Banking and Financial Services of the House of Representatives, containing a discussion of the conduct of monetary policy and economic developments and prospects for the future, taking into account past and prospective developments in employment, unemployment, production, investment, real income, productivity, exchange rates, international trade and payments, and prices.
Jij gaat even over de grens, of niet? Neem maar weer een stapje terug als je wilt. Jij hebt de opleiding nooit genoten, daarom kun je er ook niets over zeggen.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:49 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
alsof je met commerciele economie ook maar een beetje verstand hebt van het monetaire systeem in de wereld![]()
Kun je het weerleggen?quote:eigenlijk is het punt waar de video een heel groot punt van maakt dat er virtueel geld kan worden gecreeerd. maar hun suggestie dat er groot mensen is die hier rijk van word vind ik eigenlijk beledigend. ik merk daar iig niks van.
overigens zijn de claims dat de FED een private onderneming is ZEER overdreven.
bijv.
[..]
Had je de video al doorgenomen? Nederland krijgt sowieso een probleem met haar concurrentiepositie, omdat haar kosten te hoog liggen. Nederland zou dichter bij R & D moeten komen, maar je loopt tegen een bevolking aan die dat niet wil. Als je de pers een beetje volgt, zie je die ontwikkeling ook gebeuren en worden er meer hoogopgeleiden uit het buitenland gehaald.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:55 schreef pmb_rug het volgende:
ik heb er nog eens over nagedacht, en ik blijf het onzin vinden.
de ECB bijv. is ook redelijk onafhankelijk, maar valt uiteindelijk wel gewoon onder de EC. de topman wordt aangesteld. als Nederland het zat is, dan kunnen we eruit stappen. en hebben we reden tot klagen? de laatste 150 jaar is de jaarlijkse economische groei nog nooit zo hoog geweest en de inflatie zo stabiel. het is nu zeer stabiel op +-2% (target inflation).
Ik denk ook zo. Het gaat goed in de wereld. Wereldeconomie laat mooie groeicijfers zien. Armoede in China (en anderen landen) de laatste decennia spectaculair gedaald zonder dat wij in welvaart achteruit gegaan zijn. Mooi bewijs dat economie meestal geen zero-sum game is.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 15:55 schreef pmb_rug het volgende:
ik heb er nog eens over nagedacht, en ik blijf het onzin vinden.
de ECB bijv. is ook redelijk onafhankelijk, maar valt uiteindelijk wel gewoon onder de EC. de topman wordt aangesteld. als Nederland het zat is, dan kunnen we eruit stappen. en hebben we reden tot klagen? de laatste 150 jaar is de jaarlijkse economische groei nog nooit zo hoog geweest en de inflatie zo stabiel. het is nu zeer stabiel op +-2% (target inflation).
quote:Op zaterdag 20 mei 2006 18:31 schreef ondersoeker het volgende:
Hoe de economie zich onder vergrijzing gaat houden blijft overigens wel een interessante vraag.
Ja afronding. Daarmee geef je aan dat een daling van bevolking eigenlijk nog veel ernstiger is. Als de bevolking met 2 procent daalt, stijgt de schuld per hoofd met iets meer dan 2 procent.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:02 schreef McCarthy het volgende:
die 2% klopt alleen omdat je afgerond hebt he. Doe maar eens aan halvering (50%). Dan wordt de schuld een verdubbeling (1/(50%) = 200%).
Met de hoeveelheid geld doel ik op het feit dat het maken van schuld in wezen het maken van geld is.quote:voor de rest zit het wel in orde. Alleen dat met die hoeveelheid geld in de eccnomie kan ik niet over oordelen.
En daarmee houd je geen rekening met het gegeven dat, als de bevolking afneemt er ook minder inkomen in een land is. Ik denk dat je eerder kunt zeggen dat, als de bevolking 2 % afneemt, de schuld 4 % toeneemt. Met een kostendaling betekent dit 3 %.quote:Op zondag 21 mei 2006 12:57 schreef hace_x het volgende:
[..]
Laten we daarover eens filosoferen.
Bij een groeiende bevolking zal de staatsschuld, -per hoofd- steeds lager zijn.
Simpel gesteld: Als de staatsschuld ieder jaar met 3 procent groeit, maar de bevolking groeit ook ieder jaar met 3 procent, dan groeit de schuld per hoofd met niets.
Als de vergrijzing haar intrede doet, en de bevolkingsgroei rond 2035 gaat AFnemen, ontstaat er iets ernstigs: De rente die over de staatsschuld betaald moet worden zal dan per hoofd van de bevolking gaan toenemen.
Simpel gesteld: Als de bevolking elk jaar met 2 procent gaat afnemen, zal de betaling aan schuld per hoofd elk jaar ook met 2 procent toenemen.
We hebben altijd al een financieringsoverschot op de betalingsbalans. Zelfs dan hebben we een begrotingstekort.quote:Hierdoor is het belangrijk om het financieringstekort om te buigen naar een financieringsoverschot en de staatsschuld, nu we nog een groeiende bevolking HEBBEN, te laten DALEN.
En met het dalen van de schuld, neemt ook de hoeveelheid geld in de economie af.
Reacties?
En daardoor ontstaat er een devaluatie van de munteenheidquote:Op zondag 21 mei 2006 13:15 schreef hace_x het volgende:
Net als dat het verstrekken van een schuld door de bank ook het 'maken' van geld is. Door deze geldcreatie ontstaat ook inflatie.
Dat is een rare vraag.quote:
Als je een stelling poneert, moet je daar ook argumenten voor hebben. De video heeft argumenten aangevoerd, zoals de familie Rothschild. Ook de first en second bank of America, Bank of England. De aandeelhouders hiervan. Ik vind overigens ook dat de video haar argumenten moet kunnen geven, maar dat hebben ze ook gedaan.quote:Op zondag 21 mei 2006 13:58 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dat is een rare vraag.
Een stelling die niet te weerleggen is, is niet per definitie waar.
Als ik zeg dat een kabouter de aarde heeft gemaakt kan jij dat niet vor 100% weerleggen. Dus is het waar? Toch is er niemand die het gelooft.
Vergrijzing is een gevolg van welvaart,dus wil je naar een land zonder vergrijzing dan moet je naar Afrika waar de levensverwachting ergens tussen de 35 en 40 zit, lijkt me geen ideale oplossingquote:Op zondag 21 mei 2006 14:13 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Uh, emigreren naar een land zonder vergrijzing?
Nou als heel NL naar Afrika trekt, een jaartje blijft tot het land failliet is verklaard en dan weer terugkeert naar het land dat dan geen staatsschuld meer heeft dan is dat toch een optiequote:Op zondag 21 mei 2006 14:21 schreef jogy het volgende:
[..]
Vergrijzing is een gevolg van welvaart,dus wil je naar een land zonder vergrijzing dan moet je naar Afrika waar de levensverwachting ergens tussen de 35 en 40 zit, lijkt me geen ideale oplossing.
geen sprake van!quote:Op zaterdag 20 mei 2006 16:48 schreef Integrity het volgende:
[..]
Jij gaat even over de grens, of niet? Neem maar weer een stapje terug als je wilt. Jij hebt de opleiding nooit genoten, daarom kun je er ook niets over zeggen.
Ja ik heb monetaire systemen gehad. Moest ook wel, om de euribor en interbancaire transfers te begrijpen. Ga er maar vanuit dat wij behoorlijk veel boeken mbt wereldeconomie, macroeconomie, mesoeconomie, Geld IEB hebben doorgenomen, naast een hele hoop bedrijfseconomie en andere economisch gerichte vakken. Hou wel ff in je achterhoofd dat Commerciele Economie een HEAO richting is en dat de externe omgeving de macro economische omgeving omvat.
Jij gaat ver over de streep en ik wil dat je daarop terugkomt.
kun jij het hard maken?quote:[..]
Kun je het weerleggen?
och de authoriteit, nee dan ben je meteen geloofwaardiger.quote:er worden een paar middelbare school economen aan het woord gelaten die 0,0 authoriteit genieten.
Ik vraag me af waarom een land geen nullijn kan handhaven in de economie, want de economie zoals het nu loopt is nog steeds gebasseerd op oneindige groei en dat kan niet anders dan fout gaan aangezien we geen onneindige ruimte hebben voor die groei, dat is echter weer een heel ander verhaal maar wel iets waar men zich druk om zou moeten maken, zeker in deze tijd.quote:Op zondag 21 mei 2006 15:19 schreef pmb_rug het volgende:
Ik zou al behoorlijk onder de indruk zijn als jij kunt uitleggen waarom we niet, zoals het Keynisiaans model voorspelt, geld in de economie moeten pompen om zo de zaak aan de praat te krijgen...
waarschijnlijk word dat een issue over 200 jaar ofzo. laten we eerst het olie probleem oplossen, dan het water probleem en dan het ruimte probleemquote:Op zondag 21 mei 2006 16:31 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik vraag me af waarom een land geen nullijn kan handhaven in de economie, want de economie zoals het nu loopt is nog steeds gebasseerd op oneindige groei en dat kan niet anders dan fout gaan aangezien we geen onneindige ruimte hebben voor die groei, dat is echter weer een heel ander verhaal maar wel iets waar men zich druk om zou moeten maken, zeker in deze tijd.
Mwoa, dat olieprobleem heeft er heel veel mee te maken imo, maar wat ik zeg, ander verhaal.quote:Op zondag 21 mei 2006 16:33 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
waarschijnlijk word dat een issue over 200 jaar ofzo. laten we eerst het olie probleem oplossen, dan het water probleem en dan het ruimte probleem
we zitten nu al met extreme vergrijzing slimmerik, en dat in een tijdspan van 100 jaar.quote:Op zondag 21 mei 2006 16:33 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
waarschijnlijk word dat een issue over 200 jaar ofzo. laten we eerst het olie probleem oplossen, dan het water probleem en dan het ruimte probleem
Ik moest hier ff over nadenken, was zelfs nog van plan m'n boekjes erbij te pakken. Toen realiseerde ik me dat, wat jij zegt, al duidelijk is voor me. De Nederlandse economie is een open economie, wanneer je als overheid geld daarin investeert, gaat ongeveer 3/5e naar het buitenland. Daarom is het niet mogelijk om dat op die manier zo fftjes te doen, in Amerika zou het dus wel kunnen... Maar internationale factoren heb je ook daar niet in de hand, vandaar dat je eigenlijk niet kunt spreken over een gesloten economie. Kijk maar naar de export van China.quote:Op zondag 21 mei 2006 15:19 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
geen sprake van!
wanneer jij wat niet-Wolters-Noordhof boekjes hebt bestudeerd zie ik je in een discussie over welk economisch paradigma het meest realistisch is voor de Nederlandse economie! Ik zou al behoorlijk onder de indruk zijn als jij kunt uitleggen waarom we niet, zoals het Keynisiaans model voorspelt, geld in de economie moeten pompen om zo de zaak aan de praat te krijgen... dat je uberhaupt het M-F model hebt gehad.
check deze link en kijk of je erbij bent...
Dan zou z'n neus wel aardig leeg zijn, denk je niet?quote:ik ken genoeg vrienden die het doen. 1 daarvan zit al 1,5 jaar uit zijn neus te eten omdat hij die boekjes al had doorgenomen op de HAVO, uit intresse. petje af!!
[..]
De Fed handelt feitelijk als een overheidsinstelling die verantwoording schuldig is aan het Congres. Dat zeggen ze ook over zichzelf.quote:kun jij het hard maken?
waarom komt Allen Greenspan niet vertellen dat het een grote scam is? is hij zo rijk geworden van zijn baantje?
er worden een paar middelbare school economen aan het woord gelaten die 0,0 authoriteit genieten.
maar goed, simpel argument: Wie stelt de chairman van de FED aan?
als het een privaat bedrijf was zouden het de stockholders zijn, of de RvC....
Daar kan ik helaasch geen uitspraak over doen, omdat het voor mij niet duidelijk is WIE nu de macht heeft over de FED. Wat ik wel kan zeggen, is dat de reserves die de FED bepaalt voor alle commerciele banken de prijs tegenover goud grandioos laat dalen, omdat er meer geld in omloop komt... dat ze nu al zover zijn dat ze geld niet meer tegen goud afzetten, maar dat wel het enige logische (vooraf afgesproken) meetlat is. Draai maar open die pers, dan kun je de over 0,5 - 2 jaar andere factoren aanwijzen die verantwoordelijk zijn voor de inflatie.quote:Op zondag 21 mei 2006 19:30 schreef Sen_Huwa het volgende:
Hoe vind jij het idee Integrity dat de FRB een private onderneming is die geld mag drukken en dat uitleent aan de samenleving tegen rente.
Ik heb een interessante vraag voor jou. Hoe kan het dat de Dollar niet meer in goud uitgedrukt wordt? In het verleden was dit wel het geval.quote:Op zondag 21 mei 2006 20:16 schreef Sen_Huwa het volgende:
Ik begrijp dat je graag wilt geloven dat er iets tegenover staat. Dat voelt immers logisch.
Het spijt me om dit te zeggen, maar er staat vrijwel niets tegenover het geld dat door de FRB wordt gecreeerd.
Goud is te wegen en er is een waarde aan toe te voegen. Goud is authentiek en kan niet nagemaakt worden. Als er meer goud wordt gevonden, dan wordt de totale waarde van goud minder waard. Goud is geen onuitputtelijk betaalmiddel, papiergeld is dat wel.quote:Op zondag 21 mei 2006 20:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Alsof goud een universele waarde heeft.
De waarde van goud is ook niets anders dan vertrouwen in iets hebben, net als in papiergeld. Toen de spaanse kroon enorme hoeveelheden goud en zilver uit zuidamerika haalde en in haar landbouw economie pompte en deed alsof men plotseling rijk was had dat ook alleen maar het effect dat de geld hoeveelheid gewoon toenam en de prijzen stegen.
Leg me dan eens uit waarom al het goud uit de andes spanje nauwelijks wat bracht aan rijkdom, maar de rijkdom vooral terechtkwam bij de Nederlanden?quote:Op zondag 21 mei 2006 21:06 schreef Integrity het volgende:
[..]
Goud is te wegen en er is een waarde aan toe te voegen. Goud is authentiek en kan niet nagemaakt worden. Als er meer goud wordt gevonden, dan wordt de totale waarde van goud minder waard. Goud is geen onuitputtelijk betaalmiddel, papiergeld is dat wel.
Goud kan internationaal als betaalmiddel dienen en dit is ook gebeurd. Toen goud officieel werd vervangen door papiergeld in 1933, was het nog steeds mogelijk voor buitenlandse investeerders om de dollar om te wisselen voor goud. Voor de Amerikaanse investeerder was deze mogelijkheid er niet meer. Er werd naderhand ook behoorlijk wat goud teruggehaald.
Goud is een stabieler betaalmiddel dan geld, omdat geld in 1e instantie ook goud was om mee te beginnen. Nogmaals de vraag: Hoe kan het dat de Dollar niet meer in goud uitgedrukt wordt?
Mag jij mij uitleggen, dat weet ik namelijk niet. Zou je me meteen willen vertellen wat jij vindt van mijn verhaal, voordat dit ondersneeuwt onder wat jij mij hebt te vertellen hierover? Zoals ik het zie, staat mijn verhaal ijzersterk.quote:Op zondag 21 mei 2006 21:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leg me dan eens uit waarom al het goud uit de andes spanje nauwelijks wat bracht aan rijkdom, maar de rijkdom vooral terechtkwam bij de Nederlanden?
De dollar wordt niet (meer) gedekt door goud. De FRB maakt het geld 'out of thin air' zonder enige tegenwaarde in welk materiaal danook.quote:Op zondag 21 mei 2006 20:28 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik heb een interessante vraag voor jou. Hoe kan het dat de Dollar niet meer in goud uitgedrukt wordt? In het verleden was dit wel het geval.
Hee, Ik geef je een histories voorbeeld waar ik de kanttekeningen bij de waarde van goud geef, daar ga je op in, maar nu zeg je dat je er niets van af weet bzw snapt, dus wat zeur je nu.quote:Op zondag 21 mei 2006 21:21 schreef Integrity het volgende:
[..]
Mag jij mij uitleggen, dat weet ik namelijk niet. Zou je me meteen willen vertellen wat jij vindt van mijn verhaal, voordat dit ondersneeuwt onder wat jij mij hebt te vertellen hierover? Zoals ik het zie, staat mijn verhaal ijzersterk.
Zo moelijk is het niet om te begrijpen dat geld staat voor een waarde en zo moeilijk is economie niet. Weet je wanneer het moment daar kwam, dat ik minimaal een 7,5 kreeg voor economische vakken? Op het moment dat ik me realiseerde dat er goud tegenover geld stond. Wanneer je de basis begrijpt, wordt economie een stuk eenvoudiger.quote:Op zondag 21 mei 2006 21:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hee, Ik geef je een histories voorbeeld waar ik de kanttekeningen bij de waarde van goud geef, daar ga je op in, maar nu zeg je dat je er niets van af weet bzw snapt, dus wat zeur je nu.
Oh ik zet een meta uitspraak over de waarde van goud neer, die jij niet snapt of kan plaatsen en waar je op reageerd met een verhaal waar dat uit blijkt.quote:Op zondag 21 mei 2006 21:55 schreef Integrity het volgende:
[..]
Zo moelijk is het niet om te begrijpen dat geld staat voor een waarde en zo moeilijk is economie niet. Weet je wanneer het moment daar kwam, dat ik minimaal een 7,5 kreeg voor economische vakken? Op het moment dat ik me realiseerde dat er goud tegenover geld stond. Wanneer je de basis begrijpt, wordt economie een stuk eenvoudiger.
Jouw voorbeeld ken ik niet, maar aangezien je zelf er niet mee wilt komen, zoek ik het zelf wel uit en ga ik daarop door. Ik heb een leuk motto voor je: niet constructieve zeikerd, die mensen probeert stil te zwijgen met kinderachtige terminologie. Trappen we niet in, grapjas. Heb je de video al bekeken?
Hey wijffie, El dorado heeft nooit bestaan. Dus die beloofde goudvondst in de Andes had nooit plaatsgevonden.quote:Op zondag 21 mei 2006 21:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh ik zet een meta uitspraak over de waarde van goud neer, die jij niet snapt of kan plaatsen en waar je op reageerd met een verhaal waar dat uit blijkt.
Ik vraag je dan jezelf te verduidelijken waarop je komt met dat je de historische kennis niet hebt, maar dat je een goed cijfer voor economie had op school, en vervolgens ben IK een zeikert.
Bravo!
![]()
Als ik een zeikert ben, ben jij een wijf.
Als jij je nu eerst eens gaat verdiepen naar de prijsontwikkeling van landbouwproducten in Spanje vanaf 1500 tot 1650 dan praten we verder, okay?quote:Op zondag 21 mei 2006 22:05 schreef Integrity het volgende:
[..]
Hey wijffie, El dorado heeft nooit bestaan. Dus die beloofde goudvondst in de Andes had nooit plaatsgevonden.
Wel bleek honderden jaren later dat Raleigh gelijk had gehad; vanaf de negentiende eeuw is er in de geologische formaties van Guyana goud gevonden, zowel op Venezolaans als op Braziliaans grondgebied. Bij de winning op grote schaal zijn westerse bedrijven betrokken, en er vinden nog steeds gewapende conflicten plaats tussen blanke goud-zoekers en Yanomami-indianen.
Je haalt er iets anders bij, gaat nergens over. Weerleg mn 1e post maar en hou anders gewoon je mond dicht.quote:Op zondag 21 mei 2006 22:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als jij je nu eerst eens gaat verdiepen naar de prijsontwikkeling van landbouwproducten in Spanje vanaf 1500 tot 1650 dan praten we verder, okay?
Hee, jij reageerde op mijn post, dan hoef ik jouw post niet te weerleggenquote:Op zondag 21 mei 2006 22:09 schreef Integrity het volgende:
[..]
Je haalt er iets anders bij, gaat nergens over. Weerleg mn 1e post maar en hou anders gewoon je mond dicht.
quote:Op zondag 21 mei 2006 22:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hee, jij reageerde op mijn post, dan hoef ik jouw post niet te weerleggen
Dit was de basis, waarop je zelf reageerde. Last van Korsakov?quote:Op zondag 21 mei 2006 21:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leg me dan eens uit waarom al het goud uit de andes spanje nauwelijks wat bracht aan rijkdom, maar de rijkdom vooral terechtkwam bij de Nederlanden?
google op 'Bretton Woods' en zie daar de reden.quote:Op zondag 21 mei 2006 20:28 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik heb een interessante vraag voor jou. Hoe kan het dat de Dollar niet meer in goud uitgedrukt wordt? In het verleden was dit wel het geval.
Ik zal wel op jou post reagerenquote:Op zondag 21 mei 2006 16:39 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
we zitten nu al met extreme vergrijzing slimmerik, en dat in een tijdspan van 100 jaar.
en maar langer leven, langer werken, de economische molen draaiende houden zodat onze heilige stropdasmensjes meer huizen kunnen kopen. en meer autos, en meer slaven in arme landen(omdat die lekker goedkoop zijn!), zelfs ons eigen binnenland haalt nu polen binnen omdat ze goedkoop zijn terwijl duizenden nederlanders geen werk hebben
en dan denk jij dat we nog 200 jaar door kunnen gaan met onze economische groei?
van wat? van credits?
er is al geen genoeg echt geld in materie meer om alle banksaldos uit te betalen.
we leven in een spookeconomie.
word alsjeblieft toch wakker, het gaat compleet naar de klote..
en de economie is niet de mogelijke oplossing van het probleem, het is het plafond dat ons dooddrukt.
aardige poging. misschien had je toch je boekje erbij moeten halen.quote:Op zondag 21 mei 2006 17:51 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik moest hier ff over nadenken, was zelfs nog van plan m'n boekjes erbij te pakken. Toen realiseerde ik me dat, wat jij zegt, al duidelijk is voor me. De Nederlandse economie is een open economie, wanneer je als overheid geld daarin investeert, gaat ongeveer 3/5e naar het buitenland. Daarom is het niet mogelijk om dat op die manier zo fftjes te doen, in Amerika zou het dus wel kunnen... Maar internationale factoren heb je ook daar niet in de hand, vandaar dat je eigenlijk niet kunt spreken over een gesloten economie. Kijk maar naar de export van China.
ik begrijp dat je hier wat over moet weten. maar ik hoop dat je inziet dat het maar een zeer kleine basis is. je doet net alsof je expert bent. maar economie gaat verder dan nederlandse boekjes van 200 pagina's. really.quote:Waarom wij dit moesten weten? Onze algemene economie moest volledig HEAO zijn, om de economie te kunnen verkennen. Dat was noodzakelijk om je propedeuse te halen. Vervolgens moesten we het hele verhaal van de Euribor begrijpen, zodat wij konden begrijpen welk effect de ECB heeft op bijvoorbeeld de hypotheekrente, maar ook op aandelen en obligaties.
[..]
klopt. hij is het goed zat.quote:Dan zou z'n neus wel aardig leeg zijn, denk je niet?![]()
in contrast met het argument dat de video maakt.... dat de FED privaat zou zijn. grote onzin.quote:[..]
De Fed handelt feitelijk als een overheidsinstelling die verantwoording schuldig is aan het Congres. Dat zeggen ze ook over zichzelf.
gast... het gaat er juist om dat we hun AOW niet kunnen betalen omdat er te weinig arbeiders zijn.... wat hebben robots ermee te maken? hooguit dat door Total Factor Productivity groei wat kan worden gecompenseert....quote:Op zondag 21 mei 2006 22:52 schreef ondersoeker het volgende:
De vergrijzing komt er inderdaad aan, maar daar vinden we wel oplossingen voor. De technologie-ontwikkeling staat niet stil. Robots kunnen misschien ouderen gaan ondersteunen.
waar. dit is nou precies wat de makers van de film niet helemaal begrijpen. zeker de rol van de CB is lastig in deze.quote:En dat banken niet genoeg in kas hebben is geen probleem, maar juist de reden van onze welvaart. Anders kunnen ze nooit geld uitlenen, als ze 100% dekkingsgraad moeten hebben. Geld waarmee door middel van investeringen, de economie kan worden opgebouwd.
ook helemaal waar. ik zou opzich kapitaal nog willen toevoegen. Y=F(K,L)quote:Wat betreft de spookeconomie: de basis van de economie is arbeid. Arbeid leidt tot produktie en produktie tot welvaart. Moeilijker is de basis echt niet.
Weet ik ook welquote:Op zondag 21 mei 2006 23:01 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
gast... het gaat er juist om dat we hun AOW niet kunnen betalen omdat er te weinig arbeiders zijn.... wat hebben robots ermee te maken? hooguit dat door Total Factor Productivity groei wat kan worden gecompenseert....
[..]
Ik zou ook nog technological growth en/of human capital aan toevoegen.quote:Op zondag 21 mei 2006 23:01 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
ook helemaal waar. ik zou opzich kapitaal nog willen toevoegen. Y=F(K,L)
Zal ik doen.quote:Op zondag 21 mei 2006 22:54 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
aardige poging. misschien had je toch je boekje erbij moeten halen.
google anders op 'crowding out (of investment)' (te vinden in de theorie over het Mundell-Flemming model)
[..]
Ik ben allang blij dat ik het begrijp allemaal, de basis is er.quote:ik begrijp dat je hier wat over moet weten. maar ik hoop dat je inziet dat het maar een zeer kleine basis is. je doet net alsof je expert bent. maar economie gaat verder dan nederlandse boekjes van 200 pagina's. really.
[..]
Ik ook. Over 2 maand afgestudeerd en aan het werk (hopelijk)quote:klopt. hij is het goed zat.
[..]
Ik had nog zo'n video geplaatst, die erg logisch op me overkwam. Helaasch denk ik dat de videomakers een klein gedeelte vd waarheid laten zien.quote:in contrast met het argument dat de video maakt.... dat de FED privaat zou zijn. grote onzin.
quote:Op zondag 21 mei 2006 23:37 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Ik zou ook nog technological growth en/of human capital aan toevoegen.
dat is zeker nuttig! toch is er een verschil met volgen wat er gezegd word en de theorie zo beheersen dat je het gezegde inhoudelijk kunt bekritiseren.quote:Op maandag 22 mei 2006 08:33 schreef Integrity het volgende:
Ik ben allang blij dat ik het begrijp allemaal, de basis is er.
gefeliciteerd, hoe oud ben je?quote:[..]
Ik ook. Over 2 maand afgestudeerd en aan het werk (hopelijk)
tja, video's kunnen erg overtuigend zijn. goede rethoriek. Moore-achtige praktijken.quote:[..]
Ik had nog zo'n video geplaatst, die erg logisch op me overkwam. Helaasch denk ik dat de videomakers een klein gedeelte vd waarheid laten zien.
Dat vergt dan verdere verdieping.quote:Op maandag 22 mei 2006 09:11 schreef pmb_rug het volgende:
In economics, crowding out theoretically occurs when the government expands its borrowing more to finance increased expenditure or tax cuts in excess of revenue (i.e., is engaged in deficit spending) crowding out private sector investment by way of higher interest rates.
[..]
dat is zeker nuttig! toch is er een verschil met volgen wat er gezegd word en de theorie zo beheersen dat je het gezegde inhoudelijk kunt bekritiseren.
26. Ik heb wat problemen gehad in het verleden, waardoor ik pas op mn 19e mn mavo had gehaald. In 2,5 jaar mbo gedaan en nu dus commerciele economie op windesheim.quote:[..]
gefeliciteerd, hoe oud ben je?
Ik zie er nog steeds een kern van waarheid in. Ik begreep economie pas goed, toen ik goud tegenover de waarde zette. Nu begrijp ik hoe het zit met wisselkoersen bijvoorbeeld en ben ik in staat de koopkrachtpariteitsmethode te begrijpen. Lukte me eerder niet.quote:[..]
tja, video's kunnen erg overtuigend zijn. goede rethoriek. Moore-achtige praktijken.
respect!quote:Op maandag 22 mei 2006 13:02 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dat vergt dan verdere verdieping.
[..]
26. Ik heb wat problemen gehad in het verleden, waardoor ik pas op mn 19e mn mavo had gehaald. In 2,5 jaar mbo gedaan en nu dus commerciele economie op windesheim.
goud fungeert dan als 'universele' valuta, dit kun je ook met de dollar doen hoor. zo moeilijk is het allemaal niet, wel razend interessant. PPP (purchasing power parity) is zeer belangrijk voor onderzoek, anders kun je nooit landen vergelijken. het vergelijkt hoeveel inkomen een land effectief per inwoner heeft (en hoeveel je er voor kunt kopen), zeer essentieel.quote:[..]
Ik zie er nog steeds een kern van waarheid in. Ik begreep economie pas goed, toen ik goud tegenover de waarde zette. Nu begrijp ik hoe het zit met wisselkoersen bijvoorbeeld en ben ik in staat de koopkrachtpariteitsmethode te begrijpen. Lukte me eerder niet.
Ik heb wel weer wat geleerd over het leven, zo kan ik het ook zien.quote:Op maandag 22 mei 2006 14:03 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
respect!![]()
wdb gaat mijn leven maar over een lije dakje en past mij niets dan nederigheid en dankbaarheid.
[..]
Maar wat je dan zegt... dan is de basis dus uiteindelijk wel meetbaar, namelijk inkomen en koopkracht. Maar staat er dan geen goud tegenover? Want je kunt ook in olie betalen, doet Rusland bijvoorbeeld nog wel eens.quote:goud fungeert dan als 'universele' valuta, dit kun je ook met de dollar doen hoor. zo moeilijk is het allemaal niet, wel razend interessant. PPP (purchasing power parity) is zeer belangrijk voor onderzoek, anders kun je nooit landen vergelijken. het vergelijkt hoeveel inkomen een land effectief per inwoner heeft (en hoeveel je er voor kunt kopen), zeer essentieel.
Geld is gebaseert op vertrouwen. Vroeger kon je het nog min of meer onbeperkt inwisselen voor goud, die tijden zijn over.quote:Op maandag 22 mei 2006 17:22 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik heb wel weer wat geleerd over het leven, zo kan ik het ook zien.
[..]
Maar wat je dan zegt... dan is de basis dus uiteindelijk wel meetbaar, namelijk inkomen en koopkracht. Maar staat er dan geen goud tegenover? Want je kunt ook in olie betalen, doet Rusland bijvoorbeeld nog wel eens.
Zouden de makers van dergelijke filmpjes dan geen sympathisanten zijn voor de her-intreding van de goudstandaard?quote:Op maandag 22 mei 2006 17:34 schreef ondersoeker het volgende:
[..]
Geld is gebaseert op vertrouwen. Vroeger kon je het nog min of meer onbeperkt inwisselen voor goud, die tijden zijn over.
En wat betreft dat PPP. Als je de welvaart van een land wil vergelijken kun je wel omrekenen naar bijvoorbeeld euro's of dollars, maar dat geeft geen goed beeld, omdat de prijsniveaus kunnen verschillen en omdat munten (tijdelijk) ondergewaardeerd of overgewaardeerd kunnen zijn.
Zou kunnen, maar als je geld een op een laat dekken met goud betekent het dat als je niet genoeg goud kunt delven (!!!!) je de geldheoveelheid niet kan laten toenemen. dit is erg kwalijk als de economie groeit.quote:Op maandag 22 mei 2006 17:50 schreef Integrity het volgende:
[..]
Zouden de makers van dergelijke filmpjes dan geen sympathisanten zijn voor de her-intreding van de goudstandaard?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Goudstandaard
tegenover geld staat geen goud nee, dat is het 'rare' aan het systeem. sowieso is een groot gedeelte van het geld virtueel. geld aanbod word ook niet gedaan door geld drukken, maar door krediet verstrekking (met beperkte coverage requirements, je krijgt dan een sneeuwbal effect van lenen en doorlenen). het gaat idd, zoals gezegd, om vertrouwen.quote:Op maandag 22 mei 2006 17:22 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik heb wel weer wat geleerd over het leven, zo kan ik het ook zien.
[..]
Maar wat je dan zegt... dan is de basis dus uiteindelijk wel meetbaar, namelijk inkomen en koopkracht. Maar staat er dan geen goud tegenover? Want je kunt ook in olie betalen, doet Rusland bijvoorbeeld nog wel eens.
nee, waarschijnlijk niet, want dat haalt een belangrijk politiek instrument weg om de economie in balans te houden en schokken op te vangen. daarom werkte Bretton Woods ook niet.quote:Op maandag 22 mei 2006 17:50 schreef Integrity het volgende:
[..]
Zouden de makers van dergelijke filmpjes dan geen sympathisanten zijn voor de her-intreding van de goudstandaard?
Absoluut niet!!! De makers van the money masters zijn faliekant tegen een dergelijk systeem, zie de laatste minuten van part 3.quote:Op maandag 22 mei 2006 17:50 schreef Integrity het volgende:
[..]
het zijn sowieso aapjesquote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:14 schreef Arvid het volgende:
[..]
Absoluut niet!!! De makers van the money masters zijn faliekant tegen een dergelijk systeem, zie de laatste minuten van part 3.
Nee hoor, de waarde van het goud wordt bepaald door wat de markt bereid is ervoor te geven. Er komt iedere dag meer goud (gewonnenI) maar de prijs van goud gaat op en neer afhankelijk van het vertrouwen wat de markt heeft in de waarde ervan.quote:Op zondag 21 mei 2006 21:06 schreef Integrity het volgende:
Als er meer goud wordt gevonden, dan wordt de totale waarde van goud minder waard. Goud is geen onuitputtelijk betaalmiddel, papiergeld is dat wel.
tuurlijk kan de dollar in goud worden uitgedrukt, kijk maar in de krant. Zie je op de beurspagina keurig de verhouding dollar/goud.quote:Goud is een stabieler betaalmiddel dan geld, omdat geld in 1e instantie ook goud was om mee te beginnen. Nogmaals de vraag: Hoe kan het dat de Dollar niet meer in goud uitgedrukt wordt?
Dat had ik begrepen, heb er ook over nagedacht en de basis is geen goud maar ruilhandel.quote:Op woensdag 24 mei 2006 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee hoor, de waarde van het goud wordt bepaald door wat de markt bereid is ervoor te geven. Er komt iedere dag meer goud (gewonnenI) maar de prijs van goud gaat op en neer afhankelijk van het vertrouwen wat de markt heeft in de waarde ervan.
[..]
Als internationale maatstaaf, denk ik.quote:tuurlijk kan de dollar in goud worden uitgedrukt, kijk maar in de krant. Zie je op de beurspagina keurig de verhouding dollar/goud.
Konden ze dat goud dan niet gebruiken tijdens de handel met andere landen?quote:Ik denk dat je een denkfout maakt, dat goud iets is wat los staat van geld, dat doet het niet.
Goud is net zo als een andere valuta. De waarde kan stijgen en dalen. Het heeft geen intrinsieke waarde. De rijkdom van spanje nam niet toe door de enorme hoeveelheden goud en zilver die men uit zuidamerika haalde, het effect daarvan was dat de spaanse landbouw economie de enorm toegenome hoeveelheid munten die men ermee sloeg niet aankon en er eigenlijk een enorme inflatie ontstond.
Zoals bij ruilhandel en doodgewone vraag en aanbod. Of zoals er in marketingtermen gezegd wordt: "Good is good enough"quote:Het maakt niet uit of je betalingsverkeer in je land met goud, zilver of papiergeld doet, als de waarde van je economie niet toeneemt, maar de geldhoeveelheid wel, wordt munt minder waard.
Het punt is dat de waarde van je economie en het vertrouwen daarin datgene is wat de echte waarde bepaald.
Ik begrijp het voor zover jij het me verteld. Wat ik niet begrijp, is waarom Spanje dat goud niet heeft gebruikt in ruil met andere landen, daar de goudoverschotten van Spanje gebruikt kunnen worden als investering in het buitenland. In die tijd, werd er wel met goud betaald. Waar ik heen wil is: heeft Spanje dan geen investeringen kunnen doen in bijvoorbeeld windmolens, zodat zij hun eigen producitiviteit en arbeidsintensiviteit konden verhogen?quote:Je kan nu zeggen, ja, maar zilver en goud staan los van één land, de andere landen dan? Klopt, het effect van de enorme spaanse zilver en goud import was dat de economie van vooral Nederland boomde, omdat de productie en handel in NL plaats vond en de geld hoeveelheid vanuit spanje toenam was eigenlijk het gevolg het volgende, de economie de Nederlanden boomde, door de enorme stijging in productie (door oa windmolens) en Handel (doordat de Nederlanden een enorm deel van de wereldhandel in handen hadden en deze explosief deden toenemen. Spanje had eigenlijk alleen maar de rol van de producent van het geld. Spanje consumeerde wel veel en veel meer, maar produceerde nauwelijks meer. Daardoor stegen de prijzen explosief in Spanje. Er kwam goedkope import, en daarmee werd de rest van de spaanse economie steeds verder onder druk gezet.
Kortom, Spanje had eigenlijk nauwelijk profiet van wat zij dachten wat enorme rijkdommen waren, het goud en zilver. Maar in wezen was het niets anders dan de geldpers aansmijten.
dit vat ik ff niet....quote:Op woensdag 24 mei 2006 12:38 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dit gaat jou tegenwerken in het Christendom. Doe er wat aan.
delven is een supply side activiteit en heeft dus terdege invloed. als opeens de mijnen op zijn is de prijs in no-time 5x over de kop.quote:Op woensdag 24 mei 2006 12:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee hoor, de waarde van het goud wordt bepaald door wat de markt bereid is ervoor te geven. Er komt iedere dag meer goud (gewonnenI) maar de prijs van goud gaat op en neer afhankelijk van het vertrouwen wat de markt heeft in de waarde ervan.
dat maakt het geen valuta, maar een commodity. en dat is het. met valuta kun je in winkels betalen. groot liquiditeits verschil.quote:Ik denk dat je een denkfout maakt, dat goud iets is wat los staat van geld, dat doet het niet.
Goud is net zo als een andere valuta. De waarde kan stijgen en dalen.
ik vind de vergelijking met het spanje van toen en de hedendaagse economie altijd lastig, er zijn zoveel factoren veranderd. de financiele markt is bijna 'perfect' qua info en snelheid, zo'n beetje al het geld is virtueel etc etc. maar goed, je punt over inflatie is goedquote:Het heeft geen intrinsieke waarde. De rijkdom van spanje nam niet toe door de enorme hoeveelheden goud en zilver die men uit zuidamerika haalde, het effect daarvan was dat de spaanse landbouw economie de enorm toegenome hoeveelheid munten die men ermee sloeg niet aankon en er eigenlijk een enorme inflatie ontstond.
Het maakt niet uit of je betalingsverkeer in je land met goud, zilver of papiergeld doet, als de waarde van je economie niet toeneemt, maar de geldhoeveelheid wel, wordt munt minder waard.
Het punt is dat de waarde van je economie en het vertrouwen daarin datgene is wat de echte waarde bepaald.
Je kan nu zeggen, ja, maar zilver en goud staan los van één land, de andere landen dan? Klopt, het effect van de enorme spaanse zilver en goud import was dat de economie van vooral Nederland boomde, omdat de productie en handel in NL plaats vond en de geld hoeveelheid vanuit spanje toenam was eigenlijk het gevolg het volgende, de economie de Nederlanden boomde, door de enorme stijging in productie (door oa windmolens) en Handel (doordat de Nederlanden een enorm deel van de wereldhandel in handen hadden en deze explosief deden toenemen. Spanje had eigenlijk alleen maar de rol van de producent van het geld. Spanje consumeerde wel veel en veel meer, maar produceerde nauwelijks meer. Daardoor stegen de prijzen explosief in Spanje. Er kwam goedkope import, en daarmee werd de rest van de spaanse economie steeds verder onder druk gezet.
Kortom, Spanje had eigenlijk nauwelijk profiet van wat zij dachten wat enorme rijkdommen waren, het goud en zilver. Maar in wezen was het niets anders dan de geldpers aansmijten.
ja, omdat de handelaren dan schaarste verwachen, de hoeveelheid heeft wel invloed, maar de waarde wordt bepaald op de markt. Als de alle goudmijnen ter wereld ineens leeg zijn maar mensen niet meer geintreseeerd in goud bv als juwelen, of voor electronica, dan zal de prijs niet stijgen maar dalenquote:Op woensdag 24 mei 2006 13:31 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
delven is een supply side activiteit en heeft dus terdege invloed. als opeens de mijnen op zijn is de prijs in no-time 5x over de kop.
Bij goud en zilver liep dat door elkaar heen, en eigenlijk nog steedsquote:dat maakt het geen valuta, maar een commodity. en dat is het. met valuta kun je in winkels betalen. groot liquiditeits verschil.
Een ander, maar mank lopend voorbeeld is oostduitsland. Daar is 1.500.000.000 euro ingepompt en dat geld is uitgegeven aan infrastructuur en andere zaken. Dit kwam nauwelijks te goede aan de locale economie, die nog steeds kut is. Andere oostblok landen als hebben nauwelijk geld ontvangen maar zijn boomend (de baltische landen bv)quote:ik vind de vergelijking met het spanje van toen en de hedendaagse economie altijd lastig, er zijn zoveel factoren veranderd. de financiele markt is bijna 'perfect' qua info en snelheid, zo'n beetje al het geld is virtueel etc etc. maar goed, je punt over inflatie is goed
Ik begrijp het.quote:Op woensdag 24 mei 2006 13:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Het gaat er niet om wat spanje had kunnen doen, het gaat erom dat zij, net als jij, de waarde van geld, (wat voor een eenheid je daarvoor ook kiest goud, dollars, euro, zilver, schelpen) niet begreep.
Geld is slechts een reflectie van de waarde van je economie, als de geldhoeveelheid sneller groeit dan je economie dan heeft een negatief effect.
Ach ik was ff dramatisch aan het doen, vatte je opmerking iets te serieus op over een ander. Laat maar gaan.quote:
Nee, waarom?quote:Op zondag 21 mei 2006 14:13 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Uh, emigreren naar een land zonder vergrijzing?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |