quote:Backpackers can work longer at one job
May 3, 2006 - 2:20PM
Thousands of backpackers holidaying in Australia can now work twice as long in a job under changes to the federal government's Working Holiday Maker Scheme.
There are 19 countries in the scheme and the new arrangements - which come into effect in July - increase the maximum time a working holiday visa holder can stay in one job from three months to six months.
Australian Tourism Export Council managing director Matthew Hingerty said the changes would make the nation more attractive to backpackers.
He said the change would also help employers, particularly in the hospitality industry, which face a chronic shortage of workers, especially in seasonal locations.
"The previous restrictions meant not only were backpackers required to move on after three months, but employers were unable to retain quality workers who were generally well-educated and highly skilled," Mr Hingerty said.
"In addition, the training and administrative obligations on employers in taking on new employees had been making it increasingly uneconomical for them to employ people who were only able to stay three months."
Mr Hingerty said the changes complement the recent decision to extend the working holiday visa from one year to two years for people who spend at least three months in harvest work.
He said Australia was a popular destination for backpackers and numbers were up, but concerning trends showed the amount of time and money backpackers spent in Australia had decreased.
Het is in ieder geval lekker terug komen, vorig jaar kwamen wij in januari terug. Dan krijg je echt een klap voor je bek als je op schiphol landt. je stapt in Sydney in je korte broek in, en 24 uur later is het zelfs met een dikke fleece trui koud.quote:Op zondag 7 mei 2006 09:08 schreef appelsientje het volgende:
Geweldig land
Wel grappig dat ik op 'tijd' weg ben voor de Nederlandse zomer
je kunt beter rond deze tijd terug naar nederland jaquote:Op zondag 7 mei 2006 09:34 schreef Gumtree het volgende:
[..]
Het is in ieder geval lekker terug komen, vorig jaar kwamen wij in janauri terug. Dan krijg je echt een klap voor je bek als je op schiphol landt. je stapt in Sydney in je korte broek in, en 24 uur later is het zelfs met een dikke fleece trui koud.
idd daar heb je gelijk in.. en ik kwam terug op de eerste mooie zomerse dag... gelukkigquote:Op zondag 7 mei 2006 09:34 schreef Gumtree het volgende:
[..]
Het is in ieder geval lekker terug komen, vorig jaar kwamen wij in janauri terug. Dan krijg je echt een klap voor je bek als je op schiphol landt. je stapt in Sydney in je korte broek in, en 24 uur later is het zelfs met een dikke fleece trui koud.
Vetquote:Op zondag 7 mei 2006 14:15 schreef NiNi het volgende:
Whoee, deeltje negen alweer. Mijn vertrek komt snel dichterbij nu.
22 juni.
Whooeei!!quote:Op zondag 7 mei 2006 14:15 schreef NiNi het volgende:
Whoee, deeltje negen alweer. Mijn vertrek komt snel dichterbij nu.
22 juni.
quote:Op zondag 7 mei 2006 02:14 schreef Jaguarized het volgende:
Klopt, binnen hadden ze nog een half uur durende didgeridoo voorstelling die ik helemaal gefilmd heb.
En laat het maar eens aan je vrienden zien.. die hebben helemaal zoiets van.. tja leukquote:Op zondag 7 mei 2006 14:48 schreef Vava het volgende:
[..]dat zijn echt van die dingen waar je van denkt dat het leuk is om thuis nog eens te bekijken terwijl je er dan na een minuut of 3 wel genoeg van hebt
![]()
Weet nog niet hoe lang ik blijf, in elk geval tot na Oud & Nieuw. Eerst nog een maand naar Thailand en dan 17 juli naar Sydney.quote:Op zondag 7 mei 2006 14:16 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Vethoe lang blijf ? waar ga je eerst naar toe?
Waarschijnlijk heb je dat gezegd.. maar ik heb Fok niet zo kunnen volgen daar
Oke stel dat je in Sydney wilt wezen met oud en nieuw... ik zou dan echt snel zijn met boeken.. ik had voor de zekerheid mijn hostel al geboekt in Oktober.. en ik was niet de enige.. het is druk.....quote:Op zondag 7 mei 2006 21:44 schreef NiNi het volgende:
[..]
Weet nog niet hoe lang ik blijf, in elk geval tot na Oud & Nieuw. Eerst nog een maand naar Thailand en dan 17 juli naar Sydney.
Dan zo snel mogelijk naar warmer oorden in elk geval, of vliegen naar Cairns of met een auto de Oostkust op.
Hihi, ja wil wel op tijd boeken maar een half jaar is ook zo weer wat.quote:Op zondag 7 mei 2006 21:45 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Oke stel dat je in Sydney wilt wezen met oud en nieuw... ik zou dan echt snel zijn met boeken.. ik had voor de zekerheid mijn hostel al geboekt in Oktober.. en ik was niet de enige.. het is druk.....
Maar zo gaaf
Kijk dat is altijd makkelijk natuurlijkquote:Op zondag 7 mei 2006 21:48 schreef NiNi het volgende:
[..]
Hihi, ja wil wel op tijd boeken maar een half jaar is ook zo weer wat.
En mn reisgenootje heeft kennissen in Coogee dus heel misschien kunnen we daar terecht.
Dat klinkt een beetje als mijn reisquote:Op zondag 7 mei 2006 22:47 schreef NiNi het volgende:
Nee, wil ook heel graag naar de Westkust, stukje Outback, Tasmanie en Nieuw Zeeland.
Hey Byron bay was mijn laatste stop voordat ik terug ging naar Sydney..quote:Op vrijdag 12 mei 2006 04:38 schreef Kontiki het volgende:
Weet iemand een leuk hostel in Brisbane? Ik heb de afgelopen dagen in Cloud9 gezeten, een vrij groot hostel zonder degelijke common room. Dan is het erg moeilijk om mensen te ontmoeten. Ze hebben wel een bar, maar ik vind het zelf vrij lastig om in je eentje een drukke bar binnen te lopen, niet echt mijn idee van mensen ontmoeten.
Het hoeft niet in het centrum te zijn, want het centrum is toch niet veel soeps.
Ben nu in Byron Bay, ziet er prima uit. Wel veel irritante proppers op straat.
The Palace, met de Down Under bar.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 04:38 schreef Kontiki het volgende:
Weet iemand een leuk hostel in Brisbane? Ik heb de afgelopen dagen in Cloud9 gezeten, een vrij groot hostel zonder degelijke common room. Dan is het erg moeilijk om mensen te ontmoeten. Ze hebben wel een bar, maar ik vind het zelf vrij lastig om in je eentje een drukke bar binnen te lopen, niet echt mijn idee van mensen ontmoeten.
Ik kreeg net een mailtje van 2 vriendinen.. die zitten daar nog steeds..quote:
quote:Op vrijdag 12 mei 2006 11:20 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Ik kreeg net een mailtje van 2 vriendinen.. die zitten daar nog steeds..
Die sliepen op een kamer met 7 ieren!! En die waren ff flink uitgeweest en hadden 2 dames meegenomen en die hebben ff uitgebereid liggen sexen..
Ik ben er niet geweest... ben meteen door gegaan naar Byron bay...quote:Op vrijdag 12 mei 2006 11:22 schreef Biancavia het volgende:
[..]
En er is ook een dakterras. Met een torenkamertje.
En Ranger Marcus.
Maar ja, het is alweer 6 jaar geleden dat ik er was.
Ben je niet in Brisbane geweest?quote:Op vrijdag 12 mei 2006 11:28 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Ik ben er niet geweest... ben meteen door gegaan naar Byron bay...
Had nog maar 2 dagen in Austalie en moest toch op tijd op de luchthaven zijn
Sorry... ik wilde wel.. maar tja tijd en planning.. was een beetje mijn eigen schuld.. ben er wel door heen geredenquote:Op vrijdag 12 mei 2006 11:30 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ben je niet in Brisbane geweest?
Mijn favoriete plaats!
Brisbane.
Wat is er zo tof aan Brisbane? Ik ben er maar 2 dagen geweest (ga volgende week terug) maar ik vond het niet echt bijzonder eigenlijk. Ben in CBD en Fortitude Valley geweest.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 11:30 schreef Biancavia het volgende:
Ben je niet in Brisbane geweest?
Mijn favoriete plaats!
Brisbane.
Ach, het komt natuurlijk door de mensen die ik daar ontmoet heb, en de dingen die ik daar gedaan heb.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 12:23 schreef Kontiki het volgende:
[..]
Wat is er zo tof aan Brisbane? Ik ben er maar 2 dagen geweest (ga volgende week terug) maar ik vond het niet echt bijzonder eigenlijk. Ben in CBD en Fortitude Valley geweest.
Dat is volgens mij altijd zoquote:Op vrijdag 12 mei 2006 13:39 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ach, het komt natuurlijk door de mensen die ik daar ontmoet heb, en de dingen die ik daar gedaan heb.![]()
Dat is toch in dat straatje was er 3 naast elkaar zitten??quote:Op vrijdag 12 mei 2006 04:38 schreef Kontiki het volgende:
Het hoeft niet in het centrum te zijn, want het centrum is toch niet veel soeps.
Ben nu in Byron Bay, ziet er prima uit. Wel veel irritante proppers op straat.
Dat is ook zo natuurlijk, het zijn de mensen die het leuk maken. Een van de leukste dagen van mijn tijd in Nieuw-Zeeland was in een gevangeniscomplex, omgebouwd tot hostel.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 13:39 schreef Biancavia het volgende:
Ach, het komt natuurlijk door de mensen die ik daar ontmoet heb, en de dingen die ik daar gedaan heb.![]()
Ik persoonlijk vond het niet echt moeilijk om werk te vinden, maar goed ik zat in de harvest, dus zwaar en hard werken voor niet al te veel geld. Maar wel een leuke ervaring. Vooral in Sydney en Melbourne is het niet al te lastig.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 12:31 schreef stevengerrard het volgende:
Zo als echte leek die gaat beginnen de eerste voorbereidingen te nemen zou ik hier ook maar ff posten.
De kans is zeer groot aanwezig dat ik in Augustus voor een aantal maanden ga backpacken in Australie en Nieuw Zeeland. Ik heb verder nog geen plan en moet eerlijk toegeven dat het idee nog niet ver is uitgedacht ofzo. Dus ik ben echt net pas begonnen met dingen lezen etc etc
Wat zijn de dingen waar ik zeker rekening mee moet houden. Ik zat er zelf aan te denken om eerst een aantal mnd te gaan werken en dan van het verdiende geld + gespaarde zakgeld rond te trekken en alles te doen wat ik er wil doen.
Hoe kan ik het beste een baan regelen?? Of is het goed te doen om op de bonovooi te gaan en daar wat te zoeken...
Dat heet WOOF-en dat heb ik ook gedaan, het levert inderdaad niks op, maar het was persoonlijk echt een geweldige ervaring, als je lid wordt krijg je namelijk een boekje waarin alle adressen staan van de mensen die eraan mee doen! Je bent een eigenlijk gewoon een familie lid. Dus dat zou ik zeker doen als je eens mee wilt levenquote:Op dinsdag 16 mei 2006 13:15 schreef stevengerrard het volgende:
De bedoeling is toch zeker voor minimaal 3 a 4 maanden weg te gaan...Het lijkt me anders niet eens de moeite om te gaan. Als ik 1 mnd wegga dan kan ik volgens mij net de helft zien en dan alleen de bekendste gedeeltes...
Maar wat raad je aan om te doen? Ken je misschien Want ik had gelezen dat je ook bij een boer of tuinder kan gaan werken voor alleen eten + slaapgelegenheid. Dan kost het verder geen geld, maar levert het ook niks op! maar je kan zo wel alles van dichtbij meemaken.
En hoe hard ik moet werken boeit me niet zo veel...Zolang het maar goed te doen is en je het hostel er voor een gedeelte kan mee betalen prima...Ik denk wel dat je veel geluk moet hebben om een plek te bemachtigen waar j veel verdiend als tourist
quote:Op dinsdag 16 mei 2006 13:21 schreef Jaguarized het volgende:
Hier in NZ heet dat wwooffen.Toevallig ook zo in AU?
Ja maar stevengerrard misschien nietquote:
mocht je een voorproefje willen zien.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 13:45 schreef stevengerrard het volgende:
Nee ik weet zeker niet wat dat betekent
Wat ik zelf gedaan heb is eerst WWOOF-en... puur voor de ervaring (het gezin neemt je overal mee naar toe) En 2 maanden achter elkaar gewerkt en dan weer verder reizen. Dat is wat de meeste mensen volgens mij doen.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 13:50 schreef stevengerrard het volgende:
Maar wat is aan te raden?? Ik neem aan dat jullie genoeg ervaringen hebben om te vertellen wat de beste manier is om genoeg mee te maken in Aus + N.Z...
Kan ik beter ergens een "vaste" baan nemen en dan in de avonduren / weekends de dingen bezoeken en als ik 2 mnd gewerkt heb dan rondtrekken of ergens gaan werken in bijv een wijngaard ( ik neem aan dat je dit met allerlei studenten, jongeren doet?)
Vooral als je oud en nieuw wilt vieren in Sydney.. in Oktober had ik mijn hostel al vast gelegd daarvoorquote:Op dinsdag 16 mei 2006 14:35 schreef Kontiki het volgende:
Ja en doe het niet zoals mij. Ik ben nu al 6 maanden aan het reizen zonder te werken en mijn geld is bijna op
Over het verplaatsen hoef je je geen zorgen te maken, er is altijd wel een lift van andere backpackers te vinden. En er is geen 'beste' manier. Ik had persoonlijk de eerste 2 maanden echt totaal geen zin om te werken, het vakantiegevoel is dan nog te sterk. Maar anderen beginnen er juist mee.
Het is niet zo moeilijk om werk te vinden. Het hangt er ook vanaf wanneer je waar bent. Als je in de zomer in Sydney of Melbourne zit kan het moeilijk zijn omdat 99% van de backpackers dan daar is. Maar kom je in het najaar terug, dan liggen de banen voor het oprapen.
5xquote:Op woensdag 17 mei 2006 03:41 schreef Kontiki het volgende:
Yup, ik heb soms 5x op een dag mijn plannen gewijzigd
idd, je moet wel contact leggen.. anders is het reizen best wel eenzaam.quote:Op woensdag 17 mei 2006 09:52 schreef poohy het volgende:
Een ander voordeel is dat je makkelijker contact legt met anderen![]()
Ik heb mijn vriend zo'n vijf jaar geleden in Nieuw-Zeeland ontmoet![]()
Ik had de laatste keer een voortreffelijke auto voor 2000 dollar. Echt een goede dus he, 20.000 km mee gereden en niet een keer stuk gegaan. Maar koop nooit een auto van een backpacker. Die is waarschijnlijk slecht bijgehouden (want dat kost geld) en ga ook niet naar zo'n oplichtersgebeuren met een buy back garantie. Het beste wat je kan doen is eens rondinformeren bij Australiers die je tegen komt en anders ga je naar een paar tweedehandsdealers. Krijg je meestal nog garantie op je auto ook. En ja je gaat reizen, maar dat vertel je er niet meteen bij. Als je drie maanden garantie krijgt betekent dat in ieder geval dat de dealer vertrouwen heeft in de auto, daarnaast moet hij hem vers gekeurd afleveren.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 22:15 schreef Sosa het volgende:
wat kost het eig om daar een fatsoenlijke auto of motor te kopen, die je evt na een half jaar reizen ook weer verkopen kan?
Ik ga in november weer naar OZ. Dit keer wil ik dus ook een auto aanschaffen om het land mee rond te touren. Max. budget voor de auto is ongeveer 3000 AUD. Ik ben echter bang dat ik genaaid ga worden, want ik er totaal geen verstand van...quote:Op woensdag 24 mei 2006 20:43 schreef Sosa het volgende:
ik ben al een beetje aan het rondneuzen op wat autosite's... het moet idd wel haalbaar zijn een degelijke tweedehandsbak voor max 2000,- aan te schaffen..
Tja het is altijd makkelijk om er iemand bij te hebben met een beetje ervaring..quote:Op woensdag 24 mei 2006 23:43 schreef Crizzy het volgende:
[..]
Ik ga in november weer naar OZ. Dit keer wil ik dus ook een auto aanschaffen om het land mee rond te touren. Max. budget voor de auto is ongeveer 3000 AUD. Ik ben echter bang dat ik genaaid ga worden, want ik er totaal geen verstand van...
Mooie foto daar bij het Great Barrier Reef met die schildpad!! Heb je ook gedoken bij het Ningaloo Reef?quote:Op zaterdag 27 mei 2006 01:39 schreef Kontiki het volgende:
Mijn lijst met Eastcoast pics begint aardig te groeien, dus ik plaats weer even wat spam:
http://www.expeditionworks.nl/robin/oz/foto/aus/cairns
Ik ga nog een keer terug, al is het alleen maar om de westkust te zien, heb teveel gemist.quote:Op donderdag 8 juni 2006 16:05 schreef kayzie het volgende:
Ik zit nu in Leonora in Western Australia, ergens een pokkeklein dorpje in de outback, werk in een roadhouse. De westkust is echt een aanrader. Een van de allrebeste stukken van Oz.
hangt ervan af, wil je werken of niet? Reken op 5000 euro incl. ticket / verzekeringen / de hele meuk en evt. met anderen een auto kopen. Dan hoef je ook niet te werken....quote:Op vrijdag 9 juni 2006 18:15 schreef Sosa het volgende:
Hoeveel heb je nodig dan voor een half jaar OZ excl ticket/auto?
red je dat een halfjaar? Met 5000? ik dacht aan het dubbelequote:Op dinsdag 13 juni 2006 13:59 schreef AtDaMotDaMotDa het volgende:
[..]
hangt ervan af, wil je werken of niet? Reken op 5000 euro incl. ticket / verzekeringen / de hele meuk en evt. met anderen een auto kopen. Dan hoef je ook niet te werken....
Nou ik heb dat zeker niet gered... je geeft ongeveer 1000 euro per maand uit (Hostel, reizen en wat zien) En dan geef je nog niet eens zoveel weg...quote:Op dinsdag 13 juni 2006 18:38 schreef Sosa het volgende:
[..]
red je dat een halfjaar? Met 5000? ik dacht aan het dubbele
Hey waar zit jij dan nu en vooral waar kijk jij de voetbalwedstrijden?quote:Op vrijdag 16 juni 2006 04:38 schreef Kontiki het volgende:
5000 inc ticket lijkt me nogal onrealistisch. Je bent met verzekering en alles al gauw tussen de 1500 en 2000 euro kwijt aan een retourticket en dan heb je nog maar 3000 voor 6 maanden. Dat is 500 per maand, terwijl een hostel je al gauw 200-300 euro per maand kost.
Ik ben inmiddels heel Australie rondgeweest en zit weer in Melbourne. Ik denk dat ik over 2 weken terugga naar NL. Hoewel ik er niet echt zin in heb om weer thuis te zijn, trekt het idee om hier in Melbourne nog 3 maanden te gaan werken me ook niet echt. Het is nu winter en dus vrij koud, en het is hier dan ook continu bewolkt. Dan zit ik liever thuis op een terrasje!
En de Nederlandse wedstrijden? (Als Nederland wint, ga ik waarschijnlijk dit weekend naar Melbourne, want ze moeten vrijdagnacht dan spelenquote:Op dinsdag 20 juni 2006 12:07 schreef Kontiki het volgende:
Ik zit nu in Murrumbeena, ongeveer 20 minuutjes met de trein vanaf Flinders str. Ik heb tot nu toe de wedstrijden of in een pub (was toen nog in Noosa) of bij vrienden thuis gekeken, maar ik ga donderdagnacht naar Federation Square. Zal wel ijskoud zijn om 4 uur 's nachts, maar lijkt me wel een belevenis tussen 12000 Aussies.
Je moet dat misschien maar weg halen, het is echt geweldig daar tijdens het voetbal, alsof je in een stadion zitquote:Op woensdag 21 juni 2006 06:35 schreef Roosjedoosje het volgende:
[..]
En de Nederlandse wedstrijden? (Als Nederland wint, ga ik waarschijnlijk dit weekend naar Melbourne, want ze moeten vrijdagnacht dan spelen)
En ik hoop ook dat Australië minstens gelijk speelt, want misschien dat ik Federation square dan ook nog wel eens bezoek![]()
Steenkoud is het alleen 's nachtsquote:Op woensdag 21 juni 2006 10:35 schreef appelsientje het volgende:
[..]
Je moet dat misschien maar weg halen, het is echt geweldig daar tijdens het voetbal, alsof je in een stadion zit
Hoe is het weer daar nu?? Lijkt mij steenkoud namelijk
tegen die tijd welquote:Op maandag 26 juni 2006 16:49 schreef NoXxa het volgende:
Ik ga eind December richting Australie. Mijn vriendin heeft daar dan co-schappen gelopen. En samen gaan we een maand langs de oostkust reizen. Van Sydney naar Cairns. Ons plan is om een camper-van te huren bij wicked-van. En zo een maand rond te rijden.
Dus ik ben zeer benieuwd of er hier mensen zijn die iets vergelijkbaars gedaan hebben. En zo ja, wat is je ervaring hiermee. Wat zijn dingen die we niet mogen missen. En waar moet ik aan denken wat betreft equipment.
Ik vond het erg leuk om een middagje in Nimbin rond te kijken, overal happy high herbs, veel hippies dusquote:Op zondag 25 juni 2006 17:23 schreef ForrestX het volgende:
Ik heb een aantal vraagjes:
Ik ga eind juli voor een aantal weken naar Australie...na een aantal dagen Sydney en een uitstapje naar Uluru (per vliegtuig..) heb ik nog 21 dagen over om met de camper naar Cairns te komen. Nu kunje met deze roiute volgens mij 6 maanden vullen met bezienswaardigheden, stranden etc, maar helaas...die tijd heb ik niet![]()
Wat mag ik op deze route niet missen? Ik heb zelf wel wat ideeen (Blue Moutains, Great B. Reef, Fraser Isl. etc), maar wilde ook een peilen wat jullie ervan vinden...
Hoe zijn de wegen? Ik ben vorig jaar naar Cuba geweest en de ervaring daarvan leert mij dat je 200 km op een dag rijdt en daar 4 uur over doet als het mee zit...Deze vraag ivm plannen van routes en af te leggen afstanden per dag...
Laatste vraagje: op wat voor weer kan ik rekenen in bijv. Sydney in deze periode? Moet ik dikke truien mee, of volstaat een vest of zomerjack? Ik neem aan dat het naar boven toe warmer wordt en ik met korte broeken uit de voeten kan?
Thx,
Forrestx
Keep me posted!!quote:Op maandag 26 juni 2006 19:10 schreef ForrestX het volgende:
[..]
tegen die tijd wel...zie mij post hierboven...
Ikzelf heb geen laptop meegenomen, ken wel mensen die dat gedaan hebben en het is best handigquote:Op dinsdag 27 juni 2006 11:57 schreef wh-vanderpost het volgende:
Hallo allen!
Ik heb nu in een paar dagen alle 9 topics doorgelezen en veel sites die erin genoemd worden bezocht (veel foto's gezien)....
Wat ik me nou afvraag, zijn er mensen die een half jaar / jaar geweest zijn en die een laptop meegenomen hebben? Ik weet niet hoe het daar zit met WiFi, wellicht alleen IN de grote steden...
... want voor foto's, reisverhalen en dan internet misschien lijkt me het toch wel erg handig!
In veel hostels heb je een locker.. daar kan je hem achter laten. Maar het viel mij ook op dat veel mensen zo'n ding hadden meegenomenquote:Op dinsdag 27 juni 2006 20:49 schreef wh-vanderpost het volgende:
Het enige wat ik me dan afvraag is, zal zo'n ding niet in no-time gejat worden en waar laat je 't spul als je een dagtrip/stranddag of iets dergelijks doet![]()
Ik heb ze ook gewoon laten ontwikkelen hoorquote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:28 schreef Biancavia het volgende:
Oh, wat voel ik me opeens oud.
Toen ik in Australië en Nieuw-Zeeland was moest ik gewoon mijn foto's laten ontwikkelen en stuurde ik de negatieven en de foto's apart op naar huis.
Bij mij ook 2000/2001.quote:Op dinsdag 27 juni 2006 21:29 schreef Vava het volgende:
[..]
Ik heb ze ook gewoon laten ontwikkelen hooren dat was in 1999 en 2001, niet eens zo gek lang geleden
![]()
Ik ging wel regelmatig naar een internetcafe of internetten bij familie![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |