abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 mei 2006 @ 21:06:09 #1
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37494965
Vervolg van borstvoeding deel 13

En verder over borstvoeding

[ Bericht 67% gewijzigd door Lois op 02-05-2006 21:11:22 ]
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  † In Memoriam † woensdag 3 mei 2006 @ 09:54:33 #2
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37503454
veel lurkers hier
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  woensdag 3 mei 2006 @ 10:09:36 #3
45621 Suzanna
Mama van...
pi_37503745
Ja, verbaasde me ook inderdaad.

Even van tevoren: ik vind NIET dat iemand die haar kindje geen borstvoeding wil geven iets verkeerd doet/heeft gedaan. Het feit dat ik veel moeite wilde doen om toch borstvoeding te geven heeft niets te maken met of dat wel of niet het beste is voor hen in hun situatie. Ik heb er wel zo over gedacht, vóór ik borstvoeding ging geven, wat absoluut niet zo makkelijk was en zo vanzelf ging als ik had gedacht. Ik had veel pijn bij het voeden, en moeite een goede houding te vinden (net als Wennie grote boezem...) en uiteindelijk was ik weer zwanger dus moest ik stoppen toen het net goed ging.
Een vriendin van mij heeft nu 3 kinderen, vierde op komst. Haar borsten zijn ook erg groot en mede daarom heeft ze net als ik veel pijn gehad bij het voeden en last met het vinden van een goede houding. Ze is daarom bij alledrie de kinderen na de eerste week of de eerste paar weken gestopt met de borstvoeding. Ik had het me goed kunnen voorstellen dat ze nu bij de vierde zou zeggen: 'ik doe het niet meer'. Maar toch wil ze het weer proberen, mede omdat het bij mij nu wél goed gaat en ik haar tips kan geven.

Het is hier wel een hele discussie geworden. Ik begrijp Jeliefs eerste post en ik begrijp ook waarom er mensen zijn die geen borstvoeding willen geven, mede dankzij de posts van Linda en LB. JUIST doordat ik dat nu begrijp zal ik er minder snel over oordelen. Daarom denk ik dat Anitra ongelijk had...als je iets wilt begrijpen is dat GEEN oordelen, anders zou je het ook niet willen begrijpen. Dan zeg je gewoon:
'Wat vreemd dat iemand geen borstvoeding zou willen geven. Daar snap ik niets van' en vervolgens denk je er niet verder over na. Nu begrijp ik meer dat er redenen kunnen zijn waarom iemand geen borstvoeding WIL geven die ik BEGRIJP en die nogal legitiem zijn.

Daarnaast... je hoeft aan NIEMAND verantwoording af te leggen over wat voor voeding je je kind geeft. Als jij vindt dat jij het beste doet voor je kind en voor jezelf, heeft niemand daar wat over te zeggen. Als anderen er iets over denken is dat hun zaak. Het is ook écht niet zo dat je een goede reden moet hebben om niet met borstvoeding te beginnen. Als je het niet wil, dan wil je het niet. Punt uit.
Ik vind het belachelijk dat mensen anderen met een schuldgevoel opzadelen omdat ze 'niet lang genoeg' borstvoeding gegeven hebben. Wat anders vind ik het als jij je ervaringen vertelt om iemand aan te moedigen er toch mee te beginnen, omdat je het zelf zo fijn vindt!

Beetje erg lange post geworden, ik hoop niet te warrig... maar dit zijn mijn gedachten zo'n beetje.
  woensdag 3 mei 2006 @ 10:30:11 #4
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_37504221
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 10:09 schreef Suzanna het volgende:
Ik vind het belachelijk dat mensen anderen met een schuldgevoel opzadelen omdat ze 'niet lang genoeg' borstvoeding gegeven hebben. Wat anders vind ik het als jij je ervaringen vertelt om iemand aan te moedigen er toch mee te beginnen, omdat je het zelf zo fijn vindt!
En hoe zit het met de mensen die helemaal geen borstvoeding geven, mogen die wel met een schuldgevoel worden opgezadeld

Dat aanmoedigen heb ik dus al heel erg vervelend ervaren. De beslissing om kv te gaan geven was door mij al vrij snel genomen maar toch probeerden mensen die totaal niet op de hoogte waren van de reden (puur omdat het ze niks aanging) me aan te moedigen om toch met bv te beginnen. Ik voelde me echt in een hoek gedreven, alsof ik een slecht mens was omdat ik geen bv wilde geven. Achteraf gezien had ik misschien toch bv kunnen geven maar het bv-promotieteam (hoe goedbedoeld ook) heeft mij uiteindelijk alleen maar stelliger gemaakt in mijn beslissing geen bv te geven.

Tja en dat verschil tussen oordelen en begrijpen. Dat is denk ik gewoon een kwestie van interpreteren van de lettertjes op je beeldscherm. Ik weet nu dat Jelief het niet zo bedoeld maar de vraag kwam ook op mij als oordelend over, puur alleen omdat je als kv-mama continu wordt verwacht uit te leggen waarom je geen bv geeft. Ik vraag iemand toch ook niet waarom ze er voor kiest om 'lang' bv te blijven geven. Ik ga ervan uit dat dat is omdat zij het beste wil voor haar kindje en dat is precies dezelfde reden waarom ik voor kv heb gekozen.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  woensdag 3 mei 2006 @ 10:38:55 #5
11682 Moonah
Jolie femme
pi_37504410
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 09:54 schreef just me het volgende:
veel lurkers hier
Idd.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_37505859

hier ook nog altijd een lurkertje van inmiddels alweer bijna 15(!) maanden. en dat terwijl de BV bij Piet ook heel moeizaam ging. het is dus zeker de moeite van 't proberen waard, Xanthe, snoopy, en anderen waarbij 't de eerste x niet zo makkelijk/goed ging. het kind kan bijv. beter zijn in 'toehappen', en zoals mijn VK zei: je lichaam weet een tweede keer zelf ook beter wat 't 'moet doen'. hier bleek dat dus inderdaad het geval, en ik ben er nog steeds erg blij om. dat we 't zolang volhouden verbaast mij eigenlijk wel, maar we zijn er allebei nog te zeer aan gehecht om 't nu te stoppen.

maf he dat 't je zó diep raakt als 't niet gaat. had ik ook toen 't bij Piet niet genoeg bleek te zijn, wat een verdriet. je bent dan natuurlijk ook al extra kwetsbaar/emotioneel, en het was een heel basaal gevoel van 'falen' voor mij. weet niet of dat zoveel minder zou zijn geweest als de BV-promotie er niet was geweest, al zal die er heus wel een zekere rol in gespeeld hebben. ik was vantevoren ook zeer vastbesloten om het een serieuze kans te geven (was ook wel naar zo'n voorlichting geweest en had er veel over gelezen) en vond 't gewoon ontzettend jammer en rot dat het niet genoeg bleek te zijn, dat mijn kleine jongetje er niet van groeide (hij viel zelfs af, was zo'n naar gezicht). maar als 't wel lukt is 't prachtig om te doen, is mijn ervaring. zelfs het kolven en het bijbehorende koe-gevoel kunnen voor mij de pret echt niet drukken.

het is een gevoelig onderwerp in meerdere opzichten. ik vind 't ook erg dat mensen bij voorbaat een vreselijk schuldgevoel wordt aangepraat als ze 't niet willen, daar moet iedereen z'n eigen keuze in kunnen maken. maar tegelijkertijd vind ik het ook jammer als mensen op grond van onjuiste informatie zouden besluiten om 't niet een kans te geven. dus dat er uitgebreide voorlichting wordt verstrekt en dat mensen aangemoedigd worden om zich er in ieder geval in te verdiepen vind ik toch ook wel goed. lastig om daar een goed evenwicht in te vinden.

de angst voor hoe 't voelt snap ik ook heel goed, ik dacht eigenlijk van te voren ook dat het me vreselijk zou irriteren zo'n voortdurende tepel-stimulatie (en dat terwijl ik geen nare ervaringen op tiet-gebied heb). maar mij is 't honderd procent meegevallen, het is echt iets heel anders of iemand er aan zit te frunniken of dat er een kindje z'n mond omheen doet.
  woensdag 3 mei 2006 @ 12:59:53 #7
45621 Suzanna
Mama van...
pi_37508525
M@x, ik ben het wel met je eens dat 'ongevraagd advies' helemaal geen goed idee is. Maar dat bedoelde ik er ook niet mee... die vriendin van mij die zoveel borstvoedingsproblemen heeft gehad, heeft nu juist veel aan mijn advies, omdat ik dezelfde problemen had en het bij mij 'goed is gekomen'.

Als mensen zowiezo voor KV kiezen begin ik er niet eens over. Ze hebben hun keuze gemaakt, en zoals ik al zei, ik ga daar echt niet over discussiëren...het is niet eens zo dat ik het 'niet met hen eens ben' ofzo, dat is nu eenmaal hun keuze, wat heb ik daarover te zeggen?

Wel vind ik nog steeds dat borstvoeding de meest logische keuze is als je geen 'echte bezwaren' hebt of als het gewoon kan. Het is voor jezelf ook het beste na de bevalling, het helpt je lichaam zich te herstellen. Maar als je het niet wilt... dan niet! Mijn moeder (65 jaar oud) is op 'flesvoeding' grootgebracht, en dat was in die tijd echt geen business, mijn oma moest melk met water en wat suiker mengen en gaf dat aan mijn moeder. Mijn moeder is gewoon gezond... zo zie je maar weer!
pi_37534766
Borstvoeding is bekeken vanuit voedingsstandpunt de beste keuze, dat is duidelijk. Maar het is en blijft wel een KEUZE. Andere factoren kunnen er voor zorgen dat je andere aspecten belangrijker vindt dan de voedingsaspecten. Zoals een betere band opbouwen met de vader, nare ervaringen van de moeder met 'polonaise' aan d'r lijf, of in mijn geval de lichamelijke toestand van de moeder na de bevalling. Ik was eigenlijk veel te zwak om borstvoeding te geven en achteraf gezien had ik eerder moeten stoppen. Maar door de sociale druk (en die legde ik ook zeker mijzelf op) ben ik 8 weken doorgegaan. Nu ik daar op terugkijk vind ik dat echt jammer, want door alle ellende bij mij rond de borstvoeding zijn die eerste maanden heel heel erg zwaar geweest. Ik ben het dus niet met Suzanna eens dat borstvoeding helpt je lichaam te herstellen na de bevalling. Ik vond en vind het een fikse aanslag op je lichaam. Weliswaar voor een heel goed doel, maar toch.
  donderdag 4 mei 2006 @ 08:29:45 #9
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37534882
Ik wil nog wat kwijt over die vader-kind band. Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat de band die MikeAir heeft met Emma minder goed is dan die van een flesgevende vader. Mike heeft Emma veel geknuffeld en met haar gespeeld(nog) en bij de nachtvoedingen ging hij eruit om haar uit bed te halen en te verschonen.Emma trekt eigenlijk meer naar haar vader toe dan naar mij, laat rustig de borst los omdat ze haar vader hoort. Een band opbouwen met je kind is een kwestie van aandacht niet of je wel of niet voed. (ow en dit is mijn mening, geen feit en ik wil het ook aan niemand opdringen)
  donderdag 4 mei 2006 @ 08:38:54 #10
11682 Moonah
Jolie femme
pi_37534975
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 08:29 schreef Jelief het volgende:
Een band opbouwen met je kind is een kwestie van aandacht niet of je wel of niet voed.
Ik had ook mijn bedenkingen toen ik dat argument zojuist las...
pi_37535020
dat argument is inderdaad larie als je 't mij vraagt. al kan ik me vanuit de vader wel voorstellen dat ie zich misschien soms wat buitengesloten voelt.
pi_37535076
Het heeft hier ook niet gespeeld hoor, dat argument, maar je hoort het wel vaak. Ik kan me dat ook wel voorstellen. Als je kind huilt kun je het als moeder direct troosten met de borst, als vader moet je hele andere trucs uit de kast halen. En als je kind honger heeft, kun je als vader het alleen maar "aandragen" naar de moeder, maar zelf niets doen. Je kunt de nachtvoedingen niet overnemen, die enorme afhankelijkheid van moeder-kind is er dan niet met vader-kind en ik kan me heel goed voorstellen dat je je dan soms buitengesloten voelt.
mooi he, alles
  donderdag 4 mei 2006 @ 09:00:01 #13
11682 Moonah
Jolie femme
pi_37535243
Buitengesloten... Daar kan ik me an sich ook wel wat bij voorstellen.
Maar de natuur heeft het nu eenmaal zo geregeld dat de moeder haar kind 9 maanden draagt en dat zij is voorzien van borsten met voeding.
Als 'nevenargument' soit, maar als een dergelijk argument doorslaggevend zou zijn, vind ik dat ehm.... een beetje vreemd.
pi_37536724
En toch is de opbouw van de band tussen moeder en kind, reden 2 en 3 van borstvoeding.com van de 101 redenen om borstvoeding te geven.

Ik vind dat zo overdreven gesteld, net of je als flesvoedende moeder minder met je kind zou knuffelen, het minder vast zou houden of er minder van zou houden. Ondanks dat ik heel graag bv wilde geven en er echt wel achter sta (ookal is het niet gelukt) vind ik de belerende, prekende wijze van dat soort instanties zum kotzen.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  donderdag 4 mei 2006 @ 10:43:11 #15
45621 Suzanna
Mama van...
pi_37537608
Ik denk dat ze ervan uitgaan dat met de flesvoeding er vaak een flesje wordt gegeven door iemand anders dan de moeder, en dat daarom (vooral in het begin) het kind gauw 'uit handen' wordt gegeven. Toen Emma in het begin de fles kreeg (met afgekolfde melk) wilden de oma's heel graag het flesje geven, maar ik wilde het liever gewoon zelf doen. Ik doe het ook liever zelf dan dat ik mijn man de fles laat geven.
Ook heeft een vriendin van mij (met 3 kinderen, dus best druk) vaak haar jongste de fles gegeven in de box, met een beer tussen de benen als steuntje. Lekker makkelijk ... ik vond dat echt vreselijk om te zien! Ik snapte wel dat ze minder tijd had vanwege de andere kinderen...maar dat dat echt niet kan met borstvoeding vind ik alleen maar goed.

Maar goed, dat zijn uitzonderingen...als de vader en de moeder allebei de fles geven en niet teveel andere mensen de fles laten geven (in het begin dan he!) lijkt me het geen probleem.
  donderdag 4 mei 2006 @ 10:46:10 #16
45621 Suzanna
Mama van...
pi_37537694
Ladybos, die problemen met de borstvoeding staan mijns inziens los van het feit dat jij lichamelijk erg veel problemen had...dat is niet 'normaal' bij een vrouw die net bevallen is! Jouw verhalen waren echt heel heftig vond ik, en ik was waarschijnlijk al veel eerder gestopt met de borstvoeding als ik jouw conditie had gehad. Als ik het me goed herinner dan in ieder geval!

Het is gewoon een feit dat de baarmoeder sneller krimpt na de bevalling met het geven van borstvoeding én dat borstvoeding echt helpt bij het herstellen van de hormoonhuishouding etc. Dat dat in een uitzonderlijk geval anders is (zoals bij jou) is natuurlijk goed te begrijpen!
pi_37538598
suzanna, maar het is ook een feit dat borstvoeding je heel wat energie kost, dus die kant van het verhaal is er net zo goed.

igraine, aan de ene kant ben ik 't met je eens dat het erg cru gesteld is zo, over die moeder-kind-band. zou eigenlijk net zo goed een non-argument zijn als die omgekeerde over de vader-kind band. aan de andere kant heb ik zelf ook ervaren dat borstvoeding geven wel degelijk enorm binding-versterkend werkt; echt puur lichamelijk/hormonaal doet 't wel wat extra's met je volgens mij. dat hele intieme, fysieke samenzijn, huid-op-huidcontact (al kun je dat natuurlijk ook hebben als je fles-voedt, maar aan bv-geven is 't inherent). de symbiose van toen 't kind indebuik zat wordt nog even een beetje verlengd. vooral tijdens 't voeden werd ik smoorverliefd op de baby('s). nogmaals, misschien is dat ook zo als je een flesje geeft maar ik ervoer het echt als heel lichamelijk, aan 't voeden gebonden. dus ik denk dat op die manier het geven van borstvoeding het vormen van een goede band wel kan vergemakkelijken, en daarom vind ik 't toch een begrijpelijk argument in dat lijstje.
  donderdag 4 mei 2006 @ 11:33:42 #18
24188 Belana
kloon van belana
pi_37539151
Igraine, ik snap wel wat je bedoeld. Ik voelde helemaal niet meer band met Liam dan Nick toen ik nog bv gaf. Maar nu vind ik het uberhaupt lulkoek dat een moeder een diepere band met het kind zou hebben, das maar net hoe je er als papa mee omgaat ook. Nick is een echt baby-mens. Hij is er echt dol op, veel meer als ik. Daar doet BV niks aan af hoor.
stormy waters...
sailin'
  † In Memoriam † donderdag 4 mei 2006 @ 11:38:38 #19
7074 moussy
kuttekop
pi_37539319
Over dat band gebeuren kan ik heel kort en simpel zijn, Peter had eerder een band met de kinderen dan ik, en ik weet zeker dat als ik BV had gegeven dat dit niet anders was geweest.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  donderdag 4 mei 2006 @ 11:39:23 #20
24188 Belana
kloon van belana
pi_37539345
Het zal ook wel persoonlijk zijn hoor denk ik
stormy waters...
sailin'
pi_37540610
Ik denk dat de band die je hebt (opbouwt) van meerdere factoren afhankelijk is dan alleen de voeding.

Bixister, ik begrijp best dat bv geven heel intiem kan zijn, maar fv net zo goed natuurlijk. Ik geef nog steeds de eerste fles 's morgens gezellig bij ons in bed, op schoot en daarna knuffelen en spelen we nog een tijdje voordat we samen (of met z'n 3-en) onder de douche of in bad gaan. DUs heel het gebeuren er omheen is net zo "band-opbindend"

Ik ben echt wel voor bv hoor, maar om andere redenen dan deze.
pi_37540664
hehheh opbindend.

ik ben 't grotendeels met je eens hoor, natuurlijk is 't onzin dat je zonder BV géén goede band zou kunnen opbouwen. en ik realiseer me ter dege dat mijn stukje van daarnet juist weer echt zo'n naar BV-ophemelend toontje heeft, maar ik wist niet hoe ik 't anders moest omschrijven dat het geven van BV op zich denk ik wel een functie in die binding kan hebben.
pi_37540741
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 12:15 schreef bixister het volgende:
hehheh opbindend.
haha ik bedoel natuurlijk opbouwend
pi_37540787
ik vond 't juist wel mooi gevonden.
pi_37542447
Ik denk dat je bij bv wel een meewerkende factor hebt bij het opbouwen van die band, doordat er oxytocine vrijkomt bij het borstvoeden. En dat hormoon helpt je om je open te stellen voor je kind (hechting, moederlijk gedrag ontwikkelen). Dat mis je dan als je flesvoeding geeft maar dat betekent niet dat je geen band met je kind kunt opbouwen natuurlijk. Door je kind te strelen verhoog je ook het oxytocineniveau.
pi_37557535
Met veel pijn en moeite kolf ik de melk bijelkaar. Ik geef 600cc mee, 3 voedingen en 1 reserve voeding. Ik kolf iedere dag. Mijn voornemen was omdat ik Merlijn op woensdag en vrijdag wegbreng de voeding die ik die ochtend heb gekolf, mee terug te nemen als deze niet is gebruikt. Ik zou hem nog in de diepvries kunnen doen dan. De flesje zet ik ook in volgorde in de flessenhouder daar in de koelkast. Verder staan er ook reserve in de diepvries.

Door een foutje bij hun is de melk doorelkaar gebruikt, ze hebben 1 voeding uit de diepvries gebruikt en aan het eind van de dag hadden ze de voeding die ik dinsdag had afgekolfd nog over.

Nu gaat het dus mis, want hun mogen de voeding die ik dus gewoon heb latenstaan. (staat achteraan in de koelkast), niet meer gebruiken. Volgens de ggd-regels moeten hun na een paar dagen dat weggooien. Ik zeg dat die voeding pas 3 dagen oud is morgen en hun ze dus nog mogen gebruiken van mij.

Ik vind dit dus nu zo zuur. Er wordt al veel weggeooid omdat hij nog niet goed uit de fles drinkt en nu wordt er dadelijk dus nog 100cc door de wasbak gespoeld.

Wat kan ik het beste doen? Hoe bewaren jullie de voedingen? Of zou ik de voedingen dus kunnen bewaren? Hoe gaat het bij jullie kdv?
pi_37559354
hartstikke vervelend randa, maar ik vind 3 dagen eigenlijk ook wel aan de oude kant, zou ik ook niet meer durven geven eerlijk gezegd. ik zou bij 't kinderdagverblijf wel even goed laten weten hoe zeer ik er van baalde, maar verder lijkt 't me een geval van pech gehad. hopelijk doen ze 't dus geen tweede keer zo. waarom geef je een reservevoeding mee? dat lijkt me inderdaad bijna niet bij elkaar te kolven. als je 't toch zo wil blijven doen, kun je misschien duidelijker de datum op de flesjes zetten? of een portie bevroren melk meegeven die bij hun ook direct in de vriezer kan, voor noodgevallen?

wat ik doe: ik heb een (tegenwoordig nog maar klein) voorraadje in de vriezer. op wo/do/vr werk ik, en anna krijgt nog altijd 1 flesje mee (± 160cc). dinsdag 's avonds haal ik 1 portie (de oudste, hooguit een paar weken tegenwoordig) uit de vriezer (zit in zakjes) en zet het te ontdooien in de koelkast (rustig aan ontdooien schijnt 't beste te zijn). woensdagochtend past 't in een flesje en dat flesje gaat dus mee. wat ik op woensdag kolf gaat donderdag mee, en wat ik op donderdag kolf gaat vrijdag mee. de kolfopbrengst van vrijdag gaat weer in de vriezer. zo krijgt anna zoveel mogelijk verse melk. in 't begin heb ik ook wel 3 voedingen meegegeven, maar al snel waren 2 toen genoeg. 2 voedingen kreeg ik altijd redelijk goed bij elkaar gekolfd, 3 vond ik lastig, maar daarvoor had ik toen een flinke voorraad in de vriezer waar ik uit kon putten ter aanvulling. merlijn is natuurlijk nog een stuk jonger dan toen anna voor 't eerst naar het kdv ging, dus die zal nog wat langer 3 voedingen mee moeten. ik heb heel lang 's avonds extra gekolfd, anna sliep toen al aardig door en dat gaf mij de gelegenheid om 's avonds een keer tussendoor te kolven, zodat ik m'n voorraad kon opbouwen/ de nodige mee te geven cc's kon halen.

succes ermee! en mocht het nou een keer echt niet lukken om genoeg te kolven: laat ze gerust eens een keer een flesje kunstvoeding geven. kun je meteen eens zien of hij dat lust, en een keer kv is echt geen ramp. ik kan me voorstellen dat het idee je tegenstaat, maar misschien geeft het openhouden van die optie je toch ook juist de nodige rust. want die 'er moeten cc's geproduceerd worden' -druk werkt (bij mij althans) zeer averechts.
pi_37560101
Ik geef dan wel fv maar moet ook altijd een reserve voeding meegeven. Voor het geval er een voeding omvalt of i.d.

Is het misschien een idee om als reserve voeding, dus voor in noodgevallen, gewoon een pakje kant-en klare nutrilon 1 mee te geven en die daar te laten staan totdat het een keer echt nodig is?
pi_37560821
ah, bij ons kdv is kunstvoeding (van een paar bekende merken) al aanwezig, hoef je niet mee te geven.
  donderdag 4 mei 2006 @ 23:15:09 #30
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_37561173
Ik moet zeggen dat ik kunstvoeding dan wel weer heel naar vind klinken.... Even aansluitend op de hele bv discussie, ik wilde heel graag BV geven, heb ik bij Freek ook gedaan, en bij nr 2 ging het dus volledig mis. Misschien had ik best meer kunnen doen als ik gedaan heb, maar op dat moment ging het niet meer, wilde ik ook niet meer (pijn,pijn,pijn!), en had ik een klein mannetje rondlopen dat iedere keer met een klein smal bekkie naast mijn bed stond te kijken hoe mama (gestressed en wel) met de bv aan het klooien was.
Maar ik voel me er nog steeds schuldig over...
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_37561234
oh sorry, was niet naar bedoeld. maar ik vond flesvoeding wat verwarrend, omdat de gekolfde melk ook via de fles gaat.
  donderdag 4 mei 2006 @ 23:18:17 #32
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_37561312
Begrijpelijk Bix
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  vrijdag 5 mei 2006 @ 19:11:04 #33
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_37583594
11 mei naar de bv-cursus

Ik heb er echt weer zin in Zo een kleintje aan de borst
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_37584431
Wat fijn LadyS!!

Er wordt op het moment nog veel gekolfde BV weggegooit omdat Merlijn nog niet goed aan de fles drinkt. Ik weet op dit moment ook niet hoeveel ik mee moet geven. Met andere voeding zal het net zo slecht gaan zolang hij die fles niet goed pakt. Ik ben verplicht om reserve-voeding mee te geven zoals Igraine zegt, voor het geval er iets omgaat. Verder zal hij KV wel lusten want die heeft hij in de eerste 4 weken van zijn leventje ook gehad.

Bix, ik houd 5 dagen aan om mm te bewaren in een goede koude koelkast. Dit is volgens dit schema. Ik heb namelijk geen/nauwelijks diepvriesvoorraad. Als ik wat ik woensdag kolf en in de diepvries gooi donderdags weer moet ontdooien voor vrijdag is mij te omslachtig. Volgende keer neem ik alles gewoon weer mee naar huis en laat ik het niet meer op het kdv staan.
  zaterdag 6 mei 2006 @ 09:24:27 #35
45621 Suzanna
Mama van...
pi_37595939
Als je melk invriest kan het ook 'vies' smaken. Dat is bij mijn melk gebeurd... dus ik zou zowiezo niet teveel gaan invriezen voordat je weet of je kindje het ook lust als het ingevroren is geweest. Ik heb nu een paar liter in de diepvries zitten (ondertussen te lang, bijna 6 maanden, dus moet het zowiezo weggooien) maar Emma moest er helaas niets van hebben .. (heb het zelf ook geproefd om te weten waarom ze het niet wilde en het had een bittere nasmaak)
  † In Memoriam † zaterdag 6 mei 2006 @ 09:36:06 #36
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37596065
Maken jullie ook wel eens "ijsklontjes" van moedermelk ? Als je baby dan nog wat honger heeft hoef je niet een hele voeding te ontdooien.
Godmother of Radio 49
How fragile we are
  zaterdag 6 mei 2006 @ 12:14:35 #37
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_37599340
Randa,
Kan je niet gewoon de voeding voor die dag meenemen en dan daar een voeding in de vriezer (als reserve) leggen. Het zal niet vaak misgaan of nodig zijn en als het nodig is kunnen ze het dan altijd nog ontdooien. Dat scheelt voor jou veel kolven en ook een hoop weggooien.

Je kan misschien ook vragen of de leidsters daar de bv in 2 of 3 keer kunnen geven. Want sommige kinderen die de borst krijgen drinken uit de fles alleen maar tot de honger gestild is en dan stoppen ze.
Door het dan in 2x of 3x te geven hoeven ze niet zoveel weg te gooien. Want dat is zo zonde.

suzanna,
de "vieze'' smaak aan bevroren bv kan je wel weg krijgen door het in een pannetje tegen kook aan te brengen als ik het goed heb. Dan gaat de smaak zo goed als weg.
Mara luste het ook niet zo heel erg en dronk alleen maar tot de honger gestild was en dan was het genoeg voor haar. Vind het zelf ook niet lekker smaken na het invriezen.
Het weggooien is zonde. Ik weet niet hoe lang het nog houdbaar is en of je veel hebt maar je kan het ook doneren.
Er zijn best wat mensen die bv zoeken voor hun kind.

Groetjes joyce
  zaterdag 6 mei 2006 @ 14:11:10 #38
45621 Suzanna
Mama van...
pi_37602056
Dat had ik dan waarschijnlijk eerder moeten doen, dit is wel van de eerste weken (week 1-3) maar ze is nu bijna zes maanden. Dus langer is het niet houdbaar lijkt me. Dan gaat dat doneren een beetje moeilijk ...
  zondag 7 mei 2006 @ 00:40:57 #39
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37619001
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 22:26 schreef bixister het volgende:
knip
succes ermee! en mocht het nou een keer echt niet lukken om genoeg te kolven: laat ze gerust eens een keer een flesje kunstvoeding geven. kun je meteen eens zien of hij dat lust, en een keer kv is echt geen ramp. ik kan me voorstellen dat het idee je tegenstaat, maar misschien geeft het openhouden van die optie je toch ook juist de nodige rust. want die 'er moeten cc's geproduceerd worden' -druk werkt (bij mij althans) zeer averechts.
Beter geen kunstvoeding geven! Het vraagt een andere manier van verteren en heeft een nadelig effect op de darmflora (zeker onder de 6 maanden). Liever drie keer een flesje waar wat minder bv in zit en thuis weer bijtanken. ik heb geen link naar een bron, zag het staan op het bvforum weet niet meer waar
pi_37624321
Waarschijnlijk is dat afgeleid van deze tekst, Jelief http://www.eurolac.net/eenenkelflesje.html
maar dat argument van Bix om de druk erachter weg te halen is ook wel wat waard
  zondag 7 mei 2006 @ 12:14:39 #41
24188 Belana
kloon van belana
pi_37624506
en sinds wanneer zou "kunst"voeding (wat een naar woord toch!) slecht zijn?
Ik vind Bix haar argument zeker wat waard!
stormy waters...
sailin'
pi_37624730
Omdat het het beschermlaagje in de darmflora kan aantasten Belana, en dat terwijl de darmen zo belangrijk zijn voor je immuunstelsel (en voor het voorkomen van allergieen en auto-immuunziekten ed, de redenen waarom bv zo aangeprezen wordt tegenwoordig). Zie die link die ik net gaf.
En deze: een wat vage site maar de rol van je darmen in je immuunsysteem wordt wel goed uitgelegd voor zover ik kan controleren: http://www.ivfg.nl/one_pagers_NL/Darmdoorlaatbaarheid.htm
pi_37624781
quote:
Op zondag 7 mei 2006 00:40 schreef Jelief het volgende:

[..]

Beter geen kunstvoeding geven! Het vraagt een andere manier van verteren en heeft een nadelig effect op de darmflora (zeker onder de 6 maanden). Liever drie keer een flesje waar wat minder bv in zit en thuis weer bijtanken. ik heb geen link naar een bron, zag het staan op het bvforum weet niet meer waar
Het geven van KV heb ik op zich geen problemen mee, maar het zal bij Merlijn niet veel uitmaken. Of hij nou BV of KV uit de fles krijgt, hij kent de fles nog niet goed genoeg. Gelukkig had hij woensdag wel 200cc op in 10 uur. Maar zij kunnen net zoals mij niet inschatten wanneer hij honger heeft en ze dus de fles moeten geven. Ik weet alleen wat hij bij mij doet als hij aan de borst wil, maar dat zal hij bij iemand anders niet doen. Wat dat betreft warmen ze waarschijnlijk BV op de verkeerde momenten op waardoor er weer een aantal gekolfde cc in de gootsteen verdwijnen.

Gelukkig staat er er voeding in de vriezer van 100cc bij het KDV, alleen is er een leidster die denkt dat de diepvries eerst moet en dan de koelkast. Zo gaan er ook voedingen onnodig verloren. Gelukkig is de echte zorgleidster beter op de hoogte van het gebruik van BV. Ze gebruiken nu een flesje van hunzelf waar ze een gedeelte in opwarmen, gelukkig en het doet minder pijn omdat de opbrengst van het kolven op het werk bijna 300 cc was. Nu is het alleen beter inschatten wat ik mee moet geven omdat Merlijn gewoon niet zo goed drinkt. :}
pi_37624847
En je kunt niet zelf in je kolfpauze langsgaan Randa om zelf te voeden? Wordt ook wel eens gedaan. Maar gewoonlijk schijnt het geen kwaad te kunnen als ze weinig drinken, halen ze 's avonds (en 's nachts ) wel weer in.

[ Bericht 2% gewijzigd door poemojn op 07-05-2006 12:36:49 ]
  zondag 7 mei 2006 @ 12:30:48 #45
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37624900
oef ik ga mij maar weer eens nader verklaren. Als het niet perse nodig is (nodig is als merlijn afvalt omdat hij echt te weinig binnenkrijgt) is het beter omgeen kv te geven aangezien hij gewend is aan bv en dit ook gewoon kan krijgen. Het is kiezen, de zogenaamde rust van poedermelk (als alternatief woord voor kv) of leren vertrouwen in de voedzaamheid van je eigen bv en het vermogen van je kind om eventuele 'te korten' van een dagnaderhand weer bij te drinken. Ik heb mij ook heel druk gemaakt over dat Emma niet dronk als ik werk ( nog stteds niet geweldig) en hebmet heel veel moeite dat vertrouwen in mijzelf en haar weten op te bouwen.
Het is zo jammer dat flesvoeding vaak als oplossing wordt gegeven voor bvproblemen terwijl dat vaak echt niet nodig is.
pi_37624989
Nou he bah Randa, je geeft al volledige live bv en dan kolf je ook nog af (dat vind ik al knap op zich, mij lukt kolven niet goed), gooien ze ook nog een hoop weg.

Ik zou toch wel duidelijk aangeven daar dat het zo niet de bedoeling is. Ook al is de echte zorgleidster er niet (en die zal ook wel eens vrij zijn of ziek), het moet wel goed gaan zonder dat er voeding verloren gaat.
Variety is the spice of life
  zondag 7 mei 2006 @ 12:36:21 #47
24188 Belana
kloon van belana
pi_37625048
ja, sorry, je hebt ook wel gelijk jelief... ik heb mijn bui niet vandaag en dan word ik opstandig... nogmaals... sorry..
stormy waters...
sailin'
pi_37625373
quote:
Op zondag 7 mei 2006 12:29 schreef poemojn het volgende:
En je kunt niet zelf in je kolfpauze langsgaan Randa om zelf te voeden? Wordt ook wel eens gedaan. Maar gewoonlijk schijnt het geen kwaad te kunnen als ze weinig drinken, halen ze 's avonds (en 's nachts ) wel weer in.
Het is een uur tot anderhalfuur rijden op en neer dus niet echt te doen. Jammer genoeg. Maar om dat drinken is niet mijn directe zorg, ik vind het gewoon zonde wat er wordt weggeooid. Ik ga 's avonds gewoon met hem in bed liggen zodat hij drinkt. Zo had hij vrijdag, hij was de helft van de dag op het KDV en de helft thuis, maar 20cc gedronken doordat hij ziek was. Godzijdank ging hij bij mij meteen aan de borst.
  zondag 7 mei 2006 @ 13:12:00 #49
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37625916
quote:
Op zondag 7 mei 2006 12:36 schreef Belana het volgende:
ja, sorry, je hebt ook wel gelijk jelief... ik heb mijn bui niet vandaag en dan word ik opstandig... nogmaals... sorry..
komt mij heel bekend voor uit eigen ervaring die opstandigheid
kusknuffelkroel
pi_37645368
jelief, het ging mij puur om het bevoorradingsprobleem waar randa 't over had, en de druk die dat op 't kolven legde. maar op zich is 't natuurlijk ook goed om te weten dat dat ene enkele flesje dus wel degelijk schade kan doen aan de darmen, en valt 't dus extra aan te bevelen om 't zonder andere melk te doen. begrijp ik het goed dat emma inmiddels wat beter uit de fles drinkt?
  maandag 8 mei 2006 @ 09:42:34 #51
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37650074
Ze vindt de fles nog steeds niet interessant, nouja als er iets in zit, leeg is het een leuk speeltje
Op maandag en woensdag komt mijn moeder langs op mijn werk zodat ik Emma kan voeden. Op vrijdag op het kdv gaat het soms ineens goed en drinkt ze een flesje leeg. Het blijft dus een probleem. Ik ben er nu wel wat minder bezorgd om omdat ik echt merk dat ze 's avonds goed bijdrinkt en ze overdag gewoon vrolijk is en goed slaapt. Daarbij zijn we nu ook met bijvoeding begonnen dus ze krijgt wel iets binnen al is dat nog lang niet voedzaam.
  maandag 8 mei 2006 @ 15:02:39 #52
29640 sweaty
Miss lipstick
pi_37657936
Misschien een hele rare vraag hoor, maar ik ga hem toch lekker stellen. Ik ben van plan om na de bevalling borstvoeding te gaan geven, maar mijn borsten zijn nog geen mm gegroeid. Ik ben nu 14,5 week zwanger dan had ik toch al wat moeten merken? Ik ga haast denken dat ik geen melkklieren heb ofzo en dus geen borstvoeding kan geven. Meer vrouwen die dit herkennen?
pi_37658317
sweaty, ik had dit ook en 't heeft voor mij gelukkig geen voorspellende waarde gehad. ik voed anna nu al 15 maanden! de eerste keer ging 't trouwens wel moeizaam, en ik heb beide keren in 't begin veel zeilen bijgezet (=heel veel aanleggen) om de productie wat op te krikken, maar of dat aan de niet gegroeide borsten lag..?).
  maandag 8 mei 2006 @ 15:24:54 #54
29640 sweaty
Miss lipstick
pi_37658617
Dankjewel, er is nog hoop dus :-)
  maandag 8 mei 2006 @ 15:34:40 #55
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37658897
Sweaty, hoe groot je borsten zijn heeft helemaal niets te maken met de hoeveelheid melk die je aanmaakt straks, wel iets met de opslagcapaciteit. Kleine borsten maken meer op het moment dat je voedt zeg maar. Heb je al eens op borstvoeding.com gekeken? Daar kun je een antwoord vinden op al dit soort vragen ( van de professionals) ik bedenk me eigenlijk dat borstvoedende moeders zich wel profi's mogen noemen vwb borstvoeding
  maandag 8 mei 2006 @ 15:44:29 #56
29640 sweaty
Miss lipstick
pi_37659206
Ik heb nog niet op die internetsite gekeken, maar ga dat gelijk even doen. Bedankt.
pi_37670332
En nou stond er in het nieuwste vbn-nr ja, ik ben uiteindelijk toch maar overstag gegaan en donateur geworden een artikel over dat opslagcapaciteitsgebeuren waaruit bleek dat dat toch anders werkt dan altijd gedacht werd maar dat ik nauwelijks gelezen heb omdat een heel tijdschrift over borsten me toch wel wat te veel van het goede was.
  maandag 8 mei 2006 @ 22:12:08 #58
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37673273
ok, ik ben benieuwd, zo zie je maardat men/we nog lang niet alles weten over hoe bv nou precies werkt.
pi_37674021
ik ben ook wel benieuwd poemojn.
  vrijdag 12 mei 2006 @ 16:46:54 #60
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_37765242
raar idee dat ik over 2 weken en 5 dagen weer borstvoeding geef/ga geven
  vrijdag 12 mei 2006 @ 16:58:27 #61
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_37765622
dan alweer, martineke

Ik heb gisteren mijn 1e avond van de borstvoedingscursus gehad. Leuke groep wel. Veel van wat gisteren besproken is weet ik al uit ervaring, (vraag-aanbod principe, voor- en achtermelk dat soort dingen) Maar toch was het erg leuk Er was er nog eentje die zwanger was van de 2e, maar die had maar een week bv gegeven vanwege een enorme pijn en een niet meewerkende kraamverzorgende ("ach, een flesje kan ook makkelijk") Dus ik was de enige met echt ervaring zeg maar Ik kreeg echt alleen maar meer zin m weer bv te gaan geven
pi_37769360
Merlijn gaat nog steeds niet aan de fles en op het KDV vinden ze het prima omdat hij wel goed drinkt/lebbert van een lepel. Ze voeren hem nu de bv en voor het eerst was dan ook de 280cc die ik had meegegeven op. We gaan nu naar 3 voedingen van 150cc. Zou het wel fijn vinden als het lukt en hij lekker veel binnenkrijgt. Dus volgende keer moeten er meer mee, hij heeft nog nooit meer dan 200cc opgehad dus
pi_37773258
martineke is 't al zoooo snel!

leuk LadyS, hoe lang heb je 't de vorige keer ook weer ongeveer gedaan? wat heb je dan 'ongemerkt' (nouja) al een boel kennis he, vergeleken met al die nieuwkomers.

randa, fijn & grappig dat 't wel lukt van een lepeltje!!

Anna wil op 't kdv nu ook minder graag uit de fles drinken, en bij haar doen ze wat ze over laat dan in een gewone beker. dat drinkt ze dan wel goed op. fijn, ik vind 't altijd zo zonde als er weggegooid moet worden.
  vrijdag 12 mei 2006 @ 22:24:55 #64
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_37773522
bix, ik weet nog dat het een week of 10 volledige borstvoeding was, toen kwam er al af en toe een flesje bij kijken. Uiteindelijk wel bijna 5 maanden. (niet volledig). Maar toen ben ik met een heel ander idee aan de bv begonnen (meer van: kzie wel waar het schip strand, en nu weet ik wat me te wachten staat en kan ik me er meer op voorbereiden enzo.)
Ik verheug me vooral op de gezelligheid
pi_37785063
Zo nu geef ik mezelf even een klopje op de schouder. Ik heb alweer 1 jaar volledige bv gegeven aan Chantel We gaan gewoon lekker door want ze vind het veelste lekker

Martineke ik zat al te kijken bij Zwangerschap en Geboorte en zag dat je nog maar een paar weken moest. Jeetje wat gaat het snel zeg!
  maandag 15 mei 2006 @ 21:12:38 #66
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37856943
wat lekker, goed, fijn, gezellig Lewis!
Emma lijkt het drinken uit een flesje eindelijk door te hebben. Ze heeft vrijdag en vandaag goed uit de fles gedronken. Ik kreeg van mijn moeder al het verzoek om meer melk mee te nemen
pi_37858528
Wij gaan denk ik stoppen om met een fles te oefenen. Het KDV vindt het lepelen prima zo en ze zijn blij dat hij zoveel binnenkrijgt. Ik denk dat we nu maar moeten gaan proberen om met een beker te gaan oefenen. Zal van de week eens oefenbekers halen bij de thuiszorg. Ze hebben een bredere rand waardoor het beter op het mondje past. Hij heeft al uit een beker gedronken en snapte het principe wel alleen wat er in zat was niet lekker. Ik oefen weleens met gesteriliseerd water maar dat er vlugger uit dan erin.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 08:41:23 #68
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37868848
Ik had ook net vrijdag tegen de leidster gezegd dat ik het op had gegeven, als ze dan niet drinkt , dan niet. Als Merlijn het wel doet vaneen lepel is dat toch prima! En als hij uit een beker kan gaan drinken is dat zelfs beter dan een fles. Als ik water drink krijgt Emma het laatste beetje, ze vind glazen en bekers zo geweldig interessant. Echt drinken uit een beker doet zae niet ze lebbert wat aan het randje en af en toe stroomt er wat in haar mond.
  zaterdag 20 mei 2006 @ 10:38:02 #69
45621 Suzanna
Mama van...
pi_38011472
Oh ja, had hier nog helemaal niet verteld dat Emma sinds een paar weken helemaal geen borstvoeding meer krijgt. Jammer genoeg is het sinds ik zwanger ben gelijk gaan teruglopen tot bijna niets. Ik mis het wel hoor, ik vind het flesjes klaarmaken een crime en eigenlijk ook helemaal niet zo leuk...ze wil vaak niet goed drinken in de armen en met de borstvoeding was dat (de laatste tijd) helemaal geen probleem meer... maar goed, nu kan ik haar wel weer makkelijker bij iemand laten logeren, dus dat is dan weer de keerzijde natuurlijk.

Randa, wat grappig dat Merlijn van een lepel drinkt...bij Noa ging dat een tijdje ook beter dan de fles, maar dat was vanwege haar tandjes (denk ik achteraf).
  zaterdag 20 mei 2006 @ 12:17:32 #70
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_38013513
Ik wil ook gaan borstvoeden en begin vast met inlezen hier! Heb half juni een voorlichtingsavond via de vk, ben benieuwd wat ze gaan vertellen.
HEb van de week ook 'BV' van de vk gekregen, is wel een erg pro-blad vond ik. ALle hulpjes als tepelhoedjes etc. werden erg afgekraakt, terwijl ik in mijn omgeving voorbeelden ken waarbij het zonder hulpmiddeltjes niet lukte.
Heb me iig voorgenomen om erg door te gaan zetten, omdat ik het zo mooi vindt! (maarja misschien piep ik over een half jaartje anders!)
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  zaterdag 20 mei 2006 @ 12:21:58 #71
24188 Belana
kloon van belana
pi_38013608
Ik heb Liam dus idd ook met tepelhoedje gevoed PM, omdat ie het anders niet snapte. Op die manier kon ik hem toch borstvoeden, dus ik snap de negativiteit er ook niet over dan. Het gaat toch om de voeding?
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 20 mei 2006 @ 12:24:21 #72
94046 PM-girl
pi_38013671
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 12:21 schreef Belana het volgende:
Ik heb Liam dus idd ook met tepelhoedje gevoed PM, omdat ie het anders niet snapte. Op die manier kon ik hem toch borstvoeden, dus ik snap de negativiteit er ook niet over dan. Het gaat toch om de voeding?
idd! en als moeder en kind dan toch tevreden zijn, snap ik het probleem niet zo.
Maak me wel wat zorgen of het gaat lukken, volgende keer vk toch maar eens navragen.
*
  zaterdag 20 mei 2006 @ 12:29:05 #73
24188 Belana
kloon van belana
pi_38013780
het lukt! natuurlijk! als je het wilt dan lukt het. misschien met een tepelhoedje idd maar zo vaak komt dat nou ook weer niet voor. je moet er wel ff gemotiveerd voor zijn, want soms is het doorzetten (ik praat meteen ff tegen mezelf ) maar dan lukt het wel hoor
stormy waters...
sailin'
pi_38013821
Ik ben het er wel mee eens dat het allemaal niet zo dogmatisch hoeft, maar in mijn ogen is er niets verkeerds aan voorlichting op het gebied van tepelhoedjes omdat het nou eenmaal zo is dat het vaak als gemaksmiddel wordt gebruikt door moeders én hulpverleners terwijl in veel gevallen meer begeleiding bij bijvoorbeeld het aanleggen een veel beter en langduriger resultaat zou geven.
Tepelhoedjes zijn zeker niet zonder risico en doen vaak meer kwaad dan goed i.v.m. stille ondervoeding en een kindje wat geen goede drinktechniek aanleert. Wat meer terughoudendheid en voorlichting op dat gebied dat niet verkeerd zijn in mijn ogen.

Nogmaals, niets tegen de mensen die met een tepelhoedje hebben gevoed, soms is het gewoon de enige oplossing en als moeder en kind er tevreden mee zijn is het natuurlijk prima.
pi_38013886
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 12:24 schreef PM-girl het volgende:

[..]

idd! en als moeder en kind dan toch tevreden zijn, snap ik het probleem niet zo.
Maak me wel wat zorgen of het gaat lukken, volgende keer vk toch maar eens navragen.
Natuurlijk gaat het lukken!!!
Het is al hartstikke goed dat je er van te voren mee bezig bent, je zal ze de kost moeten geven die denken "dat het allemaal wel gaat lukken". Het zal misschien best wel hard werken worden soms, maar het percentage vrouwen wat het echt wil en ook écht door wil zetten maar waarbij het dan toch niet lukt is echt heel klein.
Misschien is het een goed idee om van te voren eens te kijken waar er een lactatiekundige in je buurt zit, zodat je weet bij wie je moet zijn met vragen nu en in de periode na de bevalling.
pi_38013898
Nadeel van een tepelhoedje is dat de productie minder gestimuleerd kan worden dan zonder. Maar moderne tepelhoedjes zijn erg dun en flexibel, en hebben vaak een uitsparing voor de neus van de baby.. dus zijn al stukken beter bruikbaar dan de ouderwetse.
Ik heb ze bij Myrthe de eerste twee mnd ook gebruikt ivm kloven. Toen lukte het afbouwen eindelijk. Ze begon toen wel ineens met een enorme groeispurt (van gemiddeld gewicht naar topzwaar) maar of dat daarmee te maken had...? In elk geval vond ik 't zelf geen fijne dingen in gebruik, steeds weer steriliseren en als het niet goed bleef zitten lekte de melk overal heen, voeden met andere mensen erbij was een crime, enz.. Als het zonder kan heeft dat natuurlijk de voorkeur
  zaterdag 20 mei 2006 @ 12:37:57 #77
94046 PM-girl
pi_38014011
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 12:33 schreef owlet het volgende:

[..]

Natuurlijk gaat het lukken!!!
Het is al hartstikke goed dat je er van te voren mee bezig bent, je zal ze de kost moeten geven die denken "dat het allemaal wel gaat lukken". Het zal misschien best wel hard werken worden soms, maar het percentage vrouwen wat het echt wil en ook écht door wil zetten maar waarbij het dan toch niet lukt is echt heel klein.
Misschien is het een goed idee om van te voren eens te kijken waar er een lactatiekundige in je buurt zit, zodat je weet bij wie je moet zijn met vragen nu en in de periode na de bevalling.
Wacht eerst maar eens de volgende keer vk af (gaat namelijk om een fysieke reden, mijn twijfel) en ook de cursus.

Wat is trouwens de gemiddelde periode om met de borst te voeden, tot een jaar ofzo?
*
pi_38014204
Hahaha mooi dat je dat als gemiddelde ziet maar de meesten stoppen wel in de eerste weken al...

Wel jammer, want juist na die eerste maanden wordt het alleen maar makkelijker en minder intensief.
pi_38014302
Komt die teruggang niet doordat vrouwen na 12 weken weer gaan werken en dan problemen krijgen met kolven?

En bij collega's zag ik dat ze er vaak na een half jaar mee stopten (i.i.g met kolven op het werk). Waarom weet ik eigenlijk niet.
pi_38014336
Af en toe moet ik hier echt lachen, ik ben echt helemaal voor borstvoeding en wil ook absoluut niet dat Merlijn nog aan de KV gaat. Ik vervoer mijn melk van werk naar huis en van huis naar KDV in een tasje van Nutricia. Tja.

Ik had huis al een paar dagen niet goed kunnen kolven, geen toeschiet reflex en een keer een kolfbeurt op het werk gemist, te druk. Dus had ik gisteren te weinig voeding af gegeven bij het KDV. Merlijn drinkt zo makkelijk 150 cc per voeding en ze geven 3 voedingen van een lepel. Gelukkig af kunnen spreken dat wat er was in twee voedingen werd verdeeld en ik ipv een kolfbeurt gewoon eerder wegging van het werk. Ben dus om 4 uur naar huis gegaan zo een 50 minuten dan normaal. Gelukkig sliep hij net toen ik daar kwam want ze waren zich wel al druk aan het maken of ik het zou halen omdat ze hem niks konden geven anders. Gelukkig goed geregeld op het KDV.

Jammergenoeg is het wel dat hij 's nachts nu twee keer komt of vaker. Sinds hij ziek is geweest slaapt hij dan ook bij ons in bed aan mijn kant. We hebben er geen dekbed opliggen alleen een laken. 's nachts wil hij wel eens wakker worden en dan triomfantelijk om zich heen en gaat dan weer slapen. Ik merk dat ik zo veel beter aan mijn rust kom en alleen maar mijn truitje omhoog hoef te doen om te voeden. Wel hoop dat hij binnenkort weer in zijn gestripte wieg gaat slapen. We hebben uit de wieg de hemel en de stoffen zijkant gehaald.
  zaterdag 20 mei 2006 @ 13:03:54 #81
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_38014594
Ik ga me ook maar vast weer een beetje inlezen hier.
Maar ik heb ook nog een vraag: Laatst zei dacht ik Bix dat het juist niet aan te raden was om de borst met koud water af te spoelen. Dat werd eerder meen ik geadviseerd ter voorbereiding op de bv. Nu doe ik dus regelmatig wisseldouches voor een betere doorbloeding van de huid in het algemeen. Maar wordt dat nu ook afgeraden ter bevordering op de bv?
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_38014693
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 13:03 schreef dutchie het volgende:
Ik ga me ook maar vast weer een beetje inlezen hier.
Maar ik heb ook nog een vraag: Laatst zei dacht ik Bix dat het juist niet aan te raden was om de borst met koud water af te spoelen. Dat werd eerder meen ik geadviseerd ter voorbereiding op de bv. Nu doe ik dus regelmatig wisseldouches voor een betere doorbloeding van de huid in het algemeen. Maar wordt dat nu ook afgeraden ter bevordering op de bv?
Vóór de borstvoedingsperiode zal het niet veel uit maken, maar tijdens is het wel zaak om voor een voeding in ieder geval geen kou op de borsten te hebben omdat de melkkanaaltjes dan dicht gaan waardoor je minder doorstroom hebt en er zelfs kanaaltjes verstopt kunnen raken met in het ergste geval een borstontsteking tot gevolg. Koude compressen kan wel weer heel fijn zijn bij stuwing.
Je zal zelf een beetje moeten kijken wat jouw borsten aan kunnen. Sommige vrouwen lopen bij wijze van spreke al met een borstontsteking als ze de deur van de vriezer open doen en andere vrouwen kunnen weer alles hebben.

Als je maar onthoudt dat koude de melk "stopt" en warmte het juist laat stromen kan je het zelf toepassen al naar gelang nodig.

[ Bericht 0% gewijzigd door owlet op 20-05-2006 13:16:58 ]
pi_38014833
Van de kraamverzorgster kreeg ik voordat ik moest voeden een warme handdoek zodat de melk beter ging stromen. Bij het kolven is dat nog steeds een aanrader.
pi_38014949
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 13:14 schreef Randa_v het volgende:
Van de kraamverzorgster kreeg ik voordat ik moest voeden een warme handdoek zodat de melk beter ging stromen. Bij het kolven is dat nog steeds een aanrader.
ik merk het hier nu ook al. Als ik onder de douche sta of lekker warm in bed lig is de minste druk al voldoende om een straaltje tegen de muur te spuiten. Lekker, als je even gaat verliggen en je hebt meteen een natte plek in bed
  zaterdag 20 mei 2006 @ 13:20:33 #85
24188 Belana
kloon van belana
pi_38014981
nog geen straaltjes hier, maar wel druppelen en soms spontaan lekken. Ik ben er blij mee
stormy waters...
sailin'
pi_38015025
daar heb ik lekker geen last van
pi_38015047
Is het erg of een slecht teken als je voor je bevalling nog helemaal geen last hebt gehad van druppelen of colostrum?
pi_38015061
poemojn, merk je verandering (terugloop) in de BV nu je weer zwanger bent?
pi_38015159
tamea, volgens mij zegt dat helemaal niks.
pi_38015171
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 13:22 schreef Tamea het volgende:
Is het erg of een slecht teken als je voor je bevalling nog helemaal geen last hebt gehad van druppelen of colostrum?
Nee hoor, dat verschilt van vrouw tot vrouw en heeft geen gevolgen voor de producte na de bevalling.
  zaterdag 20 mei 2006 @ 13:27:58 #91
24188 Belana
kloon van belana
pi_38015190
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 13:22 schreef Tamea het volgende:
als je het mij vragt zegt het niks hoor. Ik heb sinds ik Liam heb altijd een beetje druppeltjes gehouden. Ik geloof dat ik voor de bevalling van Liam ook nergens last van had .
stormy waters...
sailin'
pi_38015197
Nee hoor Tamea, heb ik nooit gehad en bv ging prima. Over het algemeen zegt dat niets.

Ja dat wel wat bixister, Myrthe eet duidelijk meer 'vast voedsel' nu. Maar het valt volgens mij nog wel mee, schijnt meestal ook pas in de 2e helft vd zwangerschap zo te zijn (mits je al langer voedt, dan is je lichaam er meer aan gewend). Ik eet ook niet meer dan eerst, de eerste weken wel maar nu weer normaal. Dus ik merk weinig gevolgen van en bv en zwangerschap samen, kwaaltjes zijn ook hetzelfde als toen met Myrthe.
pi_38015372
Ik heb zelf tijdens de zwangerschap ook niet gelekt ofzo. Zelfs erna eigenlijk alleen in de kraamperiode. Wel een paar keer een straal gehad omdat ik mijn tepel wilde inwrijven met melk, zat nog iets teveel melk in borst. Wel heb ik laatst gelekt in bed doordat ik verkeerd op mijn borst was gaan liggen en daardoor ws een tsr kreeg. Mijn truitje was zeiknat.

Maar verders liggen hier de zoogcompressen dus voor niks in de kast, alleen in het begin wel een ingehad op de eerste avondjes weg omdat ik niet wist wat het effect van stuwing zo kunnen zijn.

Bij een vriendin mij, over 8 weekjes uitgeteld, is het tijdelijk teruggelopen geweest. Was duidelijk aan haar dochter te merken die dronk op in die tijd niet echt meer, daarna is ze juist weer veel gaan drinken, volgens mij zelfs vaker dan ze eerder deed. Dochtertje is een maand of 17 nu. Volgens mij was het vanaf de vierde/vijfde maand ofzo dat het terugliep.
  zondag 21 mei 2006 @ 12:40:48 #94
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_38042412
Bedankt voor jullie adviezen aangaande die wisseldouches. Ik bedoelde eigenlijk ook meer voor de bevalling dan erna. Wist wel dat alleen warmte de productie kan stimuleren en dat kou stopt.
Heb er zo langzaam aan echt weer zin in, vorige keer ging zo goed. Afgezien van die eerste periode waar je je inderdaad even doorheen moet bijten.
En ik zal ook wel weer dezelfde twijfels krijgen als eerst; krijgt hij/zij wel voldoende? Er komt toch geen lucht mee? etc.
Maar Léon groeide en groeide en dat allemaal op mijn melk, geweldig vond ik dat.
pi_38193725
Hoe doen de (lang) borstvoeding gevende moeders het hier met anticonceptie?
Mijn plan is om zo lang borstvoeding te geven als mogelijk een jaar of twee zoals mijn moeder bij ons heeft gedaan lijkt me heerlijk en tandemen bij een eventuele tweede helemaal.
Maar die tweede hoeft er niet meteen te komen

Implanon leek me prettig, maar ik heb begrepen dat die in combinatie met borstvoeding niet handig is.
Wat zijn jullie ervaringen?
pi_38194669
Na de geboorte van Tinka kreeg ik zowel van mijn huisarts als van de verloskundige voorlichting m.b.t. de anticonceptie. Ik grapte nog dat ze daar eerder mee hadden moeten komen!
Wij wilden graag 3 kids, dus na de geboorte van Randy hebben we geen anticonceptie gebruikt en na een half jaar was ik al weer zwanger. Verrassend snel naar ons idee en er had achteraf wel wat meer tijd tussen mogen zitten, ik was nog niet eens goed ontzwangerd. Nou heb ik nogal een vervelende zwangerschap gehad, dus moet ik er nog even over denken of ik dat nog een keer aan durf en of we dus nog wel een 3e kindje willen. In ieder geval willen we daar nog minstens een jaar mee wachten. Dusss... anticonceptie...
De pil wil ik niet meer slikken, die heb ik 17 jaar geslikt en ik vind het mooi geweest. Er werd me ook verteld dat dit vaak de borstvoeding beïnvloedt (lees; terug laat lopen of stopt) en dat risico wil ik zeker niet lopen. Er schijnt idd een pil te zijn die dat (bijna) niet doet, weet niet hoe die heet. De huisarts raadde me dan een spiraaltje aan, maar dat idee staat me tegen. Dusss... blijven condooms over. Eerlijk gezegd staat dat me ook tegen, ik vind die dingen een vervelende onderbreking in het liefdesspel, maar goed... je moet wat he?!
pi_38195332
Cerazette is dat idd. Condooms kunnen ook nog, of evt femcap. Zie ook Hoe gaat het met de moeders? deel 22 & Hoe gaat het met de moeders? deel 22 (over cerazette).
pi_38195444
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 12:15 schreef owlet het volgende:
Implanon leek me prettig, maar ik heb begrepen dat die in combinatie met borstvoeding niet handig is.
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik gebruik implanon. Er is eigelijk nog te weinig over bekend icm bv. Bekend is dat kindjes t/m 3 jaar zich normaal ontwikkelen. Het kon volgens mijn huisarts prima icm bv. Terugloop heb ik niets vangemerkt omdat ik op dat moment net was begonnen met live voeden ipv kolven.
pi_38196675
Vooralsnog gebruiken we condooms. Ik ben van plan om de huisarts om cerazette te vragen de eerstvolgende keer dat ik er ben. Ik ben ook van plan langvoedster te worden

En ook al hebben wij onze spruit via IVF en heb ik eigenlijk nooit een voorbehoedsmiddel hoeven gebruiken, ik neem toch maar even het risico niet
pi_38197979
Dat is nou een voordeel van zwanger zijn, je hoeft daar even niet over na te denken
pi_38198031
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 14:14 schreef poemojn het volgende:
Dat is nou een voordeel van zwanger zijn, je hoeft daar even niet over na te denken
Hehehe

Geef jij nog bv en zo ja, hoe gaat dat nou je zwanger bent?

Impertinente vraag natuurlijk, maar ben nieuwsgierig
pi_38198381
Ja, nog wel. Meestal schijn je pas in de 2e helft vd zwangerschap verschil te merken (andere smaak, productiedaling), en stopt ca een kwart vd kinderen er mee. Plus zo'n 40% vd moeders bouwt af ivm zwangerschap dus ca 1/3 gaat er ondanks alles mee door. Hoe 't hier verder zal gaan weet ik nog niet, eerst de 2e verjaardag maar eens halen (is nog wel het streven). Verder merk ik weinig verschil, wel gevoeliger, en er lijkt minder te zijn maar Myrthe is nog wel tevreden.
pi_38200128
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 13:03 schreef Randa_v het volgende:

[..]

Ik gebruik implanon. Er is eigelijk nog te weinig over bekend icm bv. Bekend is dat kindjes t/m 3 jaar zich normaal ontwikkelen. Het kon volgens mijn huisarts prima icm bv. Terugloop heb ik niets vangemerkt omdat ik op dat moment net was begonnen met live voeden ipv kolven.
Dat klinkt op zich wel positiever, hoewel ik merk ik door de DES-drama's bij ons in de familie toch een beetje huiverig ben voor medicatie waarvan zo weinig bekend is.
Maar dat het, los van de borstvoeding, in mijn situatie het handigste anticonceptiemiddel zou zijn staat wel vast.
Ter zijner tijd maar even overleggen met de huisarts en lactatiekundige.
pi_38201130
quote:
Op donderdag 25 mei 2006 14:26 schreef poemojn het volgende:
Ja, nog wel. Meestal schijn je pas in de 2e helft vd zwangerschap verschil te merken (andere smaak, productiedaling), en stopt ca een kwart vd kinderen er mee. Plus zo'n 40% vd moeders bouwt af ivm zwangerschap dus ca 1/3 gaat er ondanks alles mee door. Hoe 't hier verder zal gaan weet ik nog niet, eerst de 2e verjaardag maar eens halen (is nog wel het streven). Verder merk ik weinig verschil, wel gevoeliger, en er lijkt minder te zijn maar Myrthe is nog wel tevreden.
De tweede verjaardag ben je al bijna zie ik. Super zeg
  donderdag 1 juni 2006 @ 20:04:06 #105
56471 pinquit
oh my lama!
pi_38449121
zo, ik wilde even zeggen dat ik de BV ga afbouwen.

het schiet niet meer op, mijn voeding loopt terug, en ik heb nu al zo'n 10 ontstekingen gehad.
max moet veel te veel moeite doen om er iets uit gezogen te krijgen en ik wil hem niet laten wennen aan het idee dat eten niet leuk is.
ik vind het ook jammer dat de hoeveelheid voeding die max krijgt afhangt van hoe ik mij voel.
Dat merk ik namelijk heel goed, als ik moe ben heb ik geen voeding, als ik ergens mee zit, als ik nog iets moet doen (stressig, haastig)

dusch lang gedaan over deze beslissing
moeilijk was het! maar ik merk nu dat het met flesvoeding zo veel beter gaat al weer gezellig tevreden kereltje en blije mama
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_38451311
Jammer Pinquit..
Als je nog twijfelt over je beslissing kun je evt nog een vbn-vrijwilliger of lactatiekundige raadplegen he maar fijn dat je Max 3 maanden zelf hebt kunnen voeden
  donderdag 1 juni 2006 @ 20:52:59 #107
34891 melonovy
La Kutschie
pi_38451499
Joh Pinq, goed gedaan hoor, en een tevreden kindje en een tevreden mama is gewoon het beste, als het niet gaat zoals je wil, en het wil wel anders, dan moet je daar voor gaan!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_38451573
Jammer Pinquit, maar je hebt het hartstikke goed gedaan joh !!

En nogal wat doorstaan ook!

Voorzichtig afbouwen !
pi_38458939
groot gelijk pinguit, heel jammer maar je beslissing klinkt erg logisch en weloverwogen. knopen doorhakken is ook een kunst! succes met afbouwen.
  vrijdag 2 juni 2006 @ 08:18:07 #110
24188 Belana
kloon van belana
pi_38464241
mag ik me aansluiten bij de dames boven mij pinq...
stormy waters...
sailin'
pi_38622178
Bah... kan wel janken van de stress. Tinka was in de eerste maand niet helemaal genoeg gegroeid (van 3875 gram geboortegewicht naar 4100 gram) en had met het consultatiebureau overlegd dat ik na 2 weken even weer zou wegen. Mijn man is vorige week daarom met haar heengegaan en toen was ze amper 250 gram in 2 weken aangekomen, weer nét te weinig dus. Advies: 2 borsten laten drinken (ze krijgt er nog niet eens 1 op!) en volgende week weer wegen. Heb deze week het gevoel dat ze helemaal nauwelijks groeit en de borstvoeding ook steeds minder wordt.
Tinka drinkt alleen de toeschietreflex op en valt vervolgens in slaap! snachts drinkt ze helemaal amper (ook omdat ik dan zelf in slaap val) en overdag om de 2 uur, maar dan gewoon wat er makkelijk uitkomt. Ik zit dus de melk er half uit te persen om het haar gemakkelijk te maken, maar echt helpen doet dat niet. 'sAvonds heb ik nauwelijks nog en eergisteren heb ik haar een beetje (60 cl) fles toegegeven. Dat deed ik gisteravond weer maar dat kwam er met een grote boog (inclusief borstvoeding) weer uit. Zo raken we nog verder van huis!
Zucht... iemand tips? Ik weet het niet meer, heb Randy 8 maanden zonder problemen borstvoeding gegeven en dat gun ik mijn meissie ook zo. Wil niet overstappen op fles, maar ze moet natuurlijk wel groeien...
  woensdag 7 juni 2006 @ 13:05:26 #112
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_38622547
drink/eet je zuivel? wellicht die eens weg laten?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_38622555
shit mammietje! maar is 250g voor 2 weken echt zo weinig eigenlijk? ik dacht dat het per week minimaal 90 moest zijn? (nog) vaker aanleggen is 't enige dat ik kan bedenken. succes!
pi_38622813
ik had trouwens bij Anna een weegschaal van de thuiszorg gehuurd en daar woog ik haar om de dag op. zo kon ik zelf een beetje in de gaten houden of er in ieder geval iets bij kwam. vond ik wel geruststellend (omdat Piet in 't begin ongemerkt veel te veel was afgevallen), en fijner dan steeds helemaal naar 't CB moeten. zeker met nog een klein dreumesje erbij.
pi_38622879
Ik drink/eet nauwelijks zuivel... alleen chocomel en koffiemelk in de koffie. Dat lijkt me dus nauwelijks de boosdoener te kunnen zijn en daar heeft ze verder ook geen tekenen van, dat heb ik nog nagevraagd bij het cb (omdat ze ook wat pukkeltjes heeft, dat bleek jeugdacne te zijn).

Mijn cb zegt dat ze minimaal 150 gram per week moet groeien. Vaker aanleggen is idd ook het enige dat ik kan verzinnen en zelf beter eten.
Baal er zo van dat het nu zo moeizaam gaat terwijl het in het begin zo goed leek te gaan en ook bij Randy nooit een probleem is geweest. Volgens mij ligt het er gewoon aan dat ze zo'n luie drinker is. Maar raak nu ook bang dat er iets medisch aan de hand is... misschien heeft ze een hele kleine maag(inhoud)? Gek genoeg lijkt ze tussen die kleine slokjes door best tevreden. Ze is wel heel veel wakker en ze heeft wel eens last van darmkrampies maar komt niet ontevreden van de honger over. Ook snachts niet, terwijl ze dan nauwelijks drinkt. Hoewel de muts wel het beste slaapt als ze tegen me aanligt!
pi_38622996
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 12:49 schreef Mammietje het volgende:
Wil niet overstappen op fles
Zo, de bv maffia is lekker bezig in NL. Zucht, ik ben 'maar' een vent maar wat kan ik link worden om dit soort praktijken... Moeders een schuldgevoel aanpraten omdat ze geen bv willen geven. .

Collega hier is een half jaar lang door de verloskundige met de nek aan aangekeken omdat ze op voorhand hadden verteld geen bv te willen geven, er is geen woord meer tegen ze gesproken. M'n zusje heeft moeten *smeken* om advies om over te stappen op flesvoeding, omdat het echt echt echt niet meer ging en ze heel graag alsjeblieft toch ook nog een beetje van haar kindje wilde genieten als het mocht. Ander kennisje, ook mot met de artsen, je wordt er toch niet goed van.

Geloof mij, mijn vrouw wil het graag gaan proberen, ik steun haar daar de volle 100% in maar ik trek zo'n bv-freak dwars door de telefoon heen bij enige tegenwerking... Kom op nou.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_38623022
Ik heb zo'n ouderwetste weegschaal staan Bix. Maar raak er alleen maar meer onzeker van omdat ze dus nauwelijks groeit. De weegschaal gaf vandaag 4600 aan met kleren en handoek erop. Dat komt dus neer op zo'n slordige 300 gram in bijna 3 weken. Moet haar ook eigenlijk bloot gaan wegen, dat is nauwkeuriger, maar daar wil ik haar ook niet steeds mee pesten.
Gelukkig heeft ze wel natte plasluiers, maar helaas maar eens per ongeveer 4 dagen een poepluier. Dat kan betekenen dat ze precies genoeg krijgt, maar ook dat ze te weinig krijgt. Hoeveel poepluiers hebben jullie kids?
  woensdag 7 juni 2006 @ 13:27:04 #118
34891 melonovy
La Kutschie
pi_38623198
Volgens mij is 250 in 2 weken helemaal niet te weinig hoor. Als ze tevreden is, fit lijkt zou ik er niet te veel zorgen om maken.
Ze moet natuurlijk goed de achtermelk drinken, die is voedzaam, dus begin de voeding met de borst waarmee je bent geeindigd, eventueel de voormelk even afkolven zodat ze wat meer achtermelk kan drinken.
Om haar wakker te houden bij het drinken kun je onder haar voetjes en in haar handpalmen masseren, of over haar ruggetje kriebelen dan blijft ze een beetje geprikkeld en valt ze nit zo makkelijk in slaap.
Veel succes!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_38623250
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:20 schreef Jarno het volgende:

[..]

Zo, de bv maffia is lekker bezig in NL. Zucht, ik ben 'maar' een vent maar wat kan ik link worden om dit soort praktijken... Moeders een schuldgevoel aanpraten omdat ze geen bv willen geven. .
In mijn geval ligt het niet aan de bv maffia, maar ik vind het zelf erg makkelijk omdat ik het altijd bij me heb en ik wil de intimiteit met mijn kind niet graag missen. Bovendien scheelt het ook nog eens klauwen met geld, tijd (water koken, poeder afwegen, flessies opwarmen en later uitkoken etc.) en geregel als je wegmoet. Daarbij krijgt mijn kind ook nog goede afweerstoffen binnen.
Bovendien gun ik mijn tweede kind hetzelfde als ik mijn eerste kind gegeven heb.

Je staat erg snel met je oordeel klaar vind ik. Maar mogelijk zie je mij nu als onderdeel van de bv maffia.
  woensdag 7 juni 2006 @ 13:30:59 #120
34891 melonovy
La Kutschie
pi_38623349
Poepluiers zijn ook geen maatstaaf hoor, de een poept er 7 op een dag de ander 1 in de 10 dagen.

Je moet jezelf ook niet gek gaan maken door haar vaak te wegen, ipv een stukje zekerheid wordt je er alleen maar onzekerder van. Blijf rustig voeden, misschien iets vaker aanleggen, misschien wat meer achtermelk en dan komt het vast wel goed bij de volgende controle!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_38623370
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:28 schreef Mammietje het volgende:

[..]

In mijn geval ligt het niet aan de bv maffia, maar ik vind het zelf erg makkelijk omdat ik het altijd bij me heb en ik wil de intimiteit met mijn kind niet graag missen. Bovendien scheelt het ook nog eens klauwen met geld, tijd (water koken, poeder afwegen, flessies opwarmen en later uitkoken etc.) en geregel als je wegmoet. Daarbij krijgt mijn kind ook nog goede afweerstoffen binnen.
Bovendien gun ik mijn tweede kind hetzelfde als ik mijn eerste kind gegeven heb.

Je staat erg snel met je oordeel klaar vind ik. Maar mogelijk zie je mij nu als onderdeel van de bv maffia.
Wat me er vooral zo aan tegen staat is dat moeders afgeleerd wordt om moeder te zijn. Je vraagt hier hoeveel luiers andere kinderen produceren, daar is toch geen zinnig antwoord op te geven? Volg je gevoel, ik denk dat je als moeder heel goed aanvoelt wanneer je kind honger heeft, en of daar dan 1 of 100 luiers uit voort komen, soit.

Het was misschien een beetje aanvallende post, maar de verhalen die ik de afgelopen tijd voorbij heb horen komen...
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_38623375
aantal poepluiers zegt niet zoveel volgens mij. en het gaat inderdaad maar om hele kleine beetjes, dus om 't precies te weten zul je haar toch even bloot moeten wegen, misschien kan dat de keren dat je 't doet even voor het in bad gaan bijvoorbeeld? niet tevaak wegen, eens in de 2, 3 dagen maximaal! misschien werkt het voor jou inderdaad tegengesteld, op zich wordt dat hele thuiswegen ook afgeraden om die reden. maar ik had er dus juist houvast aan.

en jarno, ik begrijp goed wat je bedoelt, maar ik snap ook heel goed dat mammietje het erg jammer zou vinden om over te stappen op de fles. zeker als 't bij nr 1 altijd zo goed gegaan is. aan de productie schijnt het niet te liggen, dan zou flesvoeding niet per definitie de oplossing zijn. ik zou 't ook nog even een serieuse kans geven mammietje. en wellicht een lactatiekundige in de arm nemen, die kan misschien nog eens goed kijken naar hoe Tinka 'hapt' en drinkt.

ik las net ergens op het borstvoedingsforum dat 90g per week ook vaak genoemd wordt als minimum hoor, dus misschien moet je je nu niet te blind staren op die 150g.
pi_38623541
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:31 schreef bixister het volgende:

en jarno, ik begrijp goed wat je bedoelt, maar ik snap ook heel goed dat mammietje het erg jammer zou vinden om over te stappen op de fles.
Tuurlijk. Maar het lijkt mij zo zonde om die eerste periode zo te laten 'verpesten' (bij gebrek aan een betere uitdrukking). Als ik alleen al zie hoezeer mijn zusje ervan opgeknapt is nu ze eindelijk van het blok om haar been van de borstvoeding af is, ze kan nu weer echt genieten van d'r kleine en daar profiteren ze allebei van, misschien nog wel meer dan van bv.

Mijn moeder snapt er ook helemaal niks van, die heisa. . "Laat dat achterlijke mens lekker zelf komen voeden als ze het allemaal zo goed denkt te weten! ! ".
pi_38623737
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:31 schreef bixister het volgende:
bladiebla
Oh en ik wil graag de groeten doen aan die eend. .
pi_38623933
tsja jarno, maar omgekeerd kan ook heel vervelend zijn (als mensen je voor gek verslijten omdat je er van alles voor doet om BV te kunnen blijven geven). de moeder moet gewoon zelf bepalen waar ze de grens trekt, en de omgeving heeft dat voornamelijk te respecteren en te steunen. vooral de echtgenoot!

[edit]ik zal 't doorgeven aan m'n [/edit]
pi_38623992
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:46 schreef bixister het volgende:
de moeder moet gewoon zelf bepalen waar ze de grens trekt
Ik heb, vanaf de zijlijn gezien en als man zijnde, niet de indruk dat je die vrijheid hebt in dit land eerlijk gezegd. Zeker niet gezien het feit dat je er gewoon hulp bij nodig hebt en het haast onmogelijk is die hulp te krijgen.
pi_38624030
Ik heb even niet alles gelezen, sorry, dus misschien is 't al genoemd.

Mammietje, voor een goede weegschaal zou je kunnen kijken bij de www.babyrent.nl Zij verhuren digitale weegschalen voor minder geld dan de Thuiszorg die ouderwetse van hen verhuurt.
125 gram per week gemiddeld is echt prima, het minimum is 90 gram. Maak je geen zorgen dus!
Als ze in slaap valt tijdens het drinken zou je borstcompressie ('meemelken') kunnen proberen om haar wakker te houden. Er staan twee filmpjes uitleg online (niet mooi, wel functioneel): compressie 1 en compressie 2. Dat ze in slaap valt na de tsr, als de melkstroom dus minder wordt, is heel normaal en komt veel voor bij jonge baby's.
Succes.. en ik ga nu even verder lezen.

/edit Poepluiers had Myrthe vanaf het begin ook maar eens in de week/2 weken zelfs soms. Er wordt gezegd door lactatiekundigen dat dat de eerste zes weken niet mag, maar volgens mijn huisarts mocht dat wel. Ze groeide goed dus geen hongersymptoom. (En wat ik lees groeit Tinka dus ook prima.)
pi_38624102
Zo, de anti-BV maffia is weer lekker bezig in NL
Het is altijd wel heel zwat-wit he. De ene partij voelt zich aangevallen, de andere partij ook en zo schiet eigenlijk niemand er mee op.

Mammietje, ik zou me ook niet blindstaren op die 150 gram en/of die poepluiers, als ze verder alert is en een gezonde indruk maakt lijkt het me geen reden tot erge ongerustheid maar een lactatiekundige kan natuurlijk nooit kwaad.
Overigens zou ik niet zo snel een flesje kunstvoeding bijgeven. Dan eerder wat afkolven en dat geven. Het eerste wennen aan die sporadisch gegeven kunstvoeding kan wat darmproblemen geven en het afvallen wat daar mee gepaard gaat is niet gewenst natuurlijk

[ Bericht 9% gewijzigd door owlet op 07-06-2006 14:00:32 ]
pi_38624398
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:47 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik heb, vanaf de zijlijn gezien en als man zijnde, niet de indruk dat je die vrijheid hebt in dit land eerlijk gezegd. Zeker niet gezien het feit dat je er gewoon hulp bij nodig hebt en het haast onmogelijk is die hulp te krijgen.
Ik ervaar dat zelf eigenlijk niet zo. Ik zie niet waarom je geen vrijheid hebt. De kunstvoeding is nog steeds op elke straathoek te koop, de gebruiksaanwijzing staat keurig op het pak en op de meeste consultatiebureau's is nog steeds meer kennis over kunstvoeding dan over borstvoeding aanwezig.

Iedereen moet zelf kiezen wat het prettigst is en wat het beste werkt. En als je achter je keuze staat dan is het daarmee klaar. Een schuldgevoel veroorzaak je nog steeds zelf door te blijven twijfelen aan je keuze.

En andersom werkt het net zo. Denk je dat vrouwen die borstvoeding geven zich niet steeds moeten verdedigen?
pi_38624516
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:59 schreef owlet het volgende:

[..]

Ik ervaar dat zelf eigenlijk niet zo. Ik zie niet waarom je geen vrijheid hebt. De kunstvoeding is nog steeds op elke straathoek te koop, de gebruiksaanwijzing staat keurig op het pak en op de meeste consultatiebureau's is nog steeds meer kennis over kunstvoeding dan over borstvoeding aanwezig.
Alleen vertikken ze het om je er mee te helpen, kennelijk.

Enne:
quote:
HOGERE BOETE VOOR RECLAME ZUIGELINGENVOEDING

De ministerraad wil de bestuurlijke boete voor verboden reclame voor flesvoeding verdubbelen. De huidige boete blijkt te laag. Overtreders betalen de boete, maar gaan vervolgens door met reclame maken.

Reclame maken voor flesvoeding voor baby's is alleen toegestaan in bepaalde wetenschappelijke publicaties. Uit oogpunt van volksgezondheid verdient borstvoeding namelijk de voorkeur boven flesvoeding en daarom is reclame gericht op consumenten verboden.

De nieuwe boetes bedragen 900 euro per overtreding voor kleine bedrijven (tot 50 werknemers) en 1800 euro voor grote bedrijven.
Dan laat je het als bedrijf wel uit je hoofd er erg mee te koop te lopen lijkt me.
pi_38624614
Ik denk dat 't vooral een probleem wordt wanneer je als moeder gaat wachten om advies om te stoppen met bv en te beginnen met fv (zoals Jarno's zusje blijkbaar deed?). Dat is een advies dat medici je waarschijnlijk niet erg snel meer zullen geven met wat nu bekend wordt over de voordelen van bv en de nadelen van fv. Je zult dan dus zelf het 'lef' moeten hebben om die beslissing te nemen, en je niet afhankelijk op moeten stellen van de mening van anderen (wat vast moeilijk kan zijn als je zelf erg over dat besluit twijfelt).

Die reclame blijven ze echt wel maken Jarno Nu wordt bijv via Blijde Dozen ed veel verspreid, dat is nl iets dat door de zwangere aangevraagd wordt, en daarvoor gelden die regels niet. Verder sponsort Nutricia het tv-programma en de site van 'Volgens mama' (en heeft daarvoor iemand in dienst die op het forum daar allerlei vragen beantwoordt) enz.. En ze maken volop reclame voor de opvolgmelk (zie bijv Kruidvat: toont drie pakken melk waarbij van een pak de verpakking niet te lezen is, op de andere pakken staat 2 en 3), want die valt in NL buiten de wetgeving, net zoals de hypoallergene flesvoedingen. Ze mogen verloskundigen, kraamverzorgsters, kinderartsen nog wel benaderen. Bijv Sauer, hoofd kinderafd UMCG, is ook in dienst van Numico (moedermaatschappij Nutricia) als onderzoeker en komt soms weer 's in 't nieuws met iets dat tegen bv pleit. Mogelijkheden genoeg dus nog.
pi_38624700
mjin huisarts was heel nuchter daarin hoor, die zei wel uit zichzelf "en anders stop je toch gewoon? het moet wel een beetje leuk blijven." (was ik zelfs helemaal verbolgen over ). dus het ligt er ook aan wie je treft.

en flesvoeding is echt overal te koop jarno, dat er geen reclame voor mag zijn doet daar niks aan af. ook hebben flesvoedingfabrikanten vaak hun eigen telefonische hulplijnen, staat op de verpakking.
pi_38624701
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:06 schreef poemojn het volgende:
Ik denk dat 't vooral een probleem wordt wanneer je als moeder gaat wachten om advies om te stoppen met bv en te beginnen met fv (zoals Jarno's zusje blijkbaar deed?). Dat is een advies dat medici je waarschijnlijk niet erg snel meer zullen geven met wat nu bekend wordt over de voordelen van bv en de nadelen van fv. Je zult dan dus zelf het 'lef' moeten hebben om die beslissing te nemen, en je niet afhankelijk op moeten stellen van de mening van anderen (wat vast moeilijk kan zijn als je zelf erg over dat besluit twijfelt).
Ja, precies. En die twijfel wordt dik gezaaid tijdens de hele zwangerschap. Begrijp me niet verkeerd, bv is okay denk ik, en respect aan elke moeder die dat doet en er moeite voor doet. Maar boven alles moet het recht op vrije keuze staan.
pi_38624747
Ja, dat viel me op bij de zwangerdoos van de ehhhhhhhhh Etos ofzo? Daar zat dus een hele stapel info over flesvoeding in.
pi_38624808
Dat recht heeft elke moeder. Je krijgt geen boete als je fv gaat geven. Maar voor artsen tellen ook de rechten van het kind op de beste mogelijkheden voor een gezonde ontwikkeling (al is dat per arts anders natuurlijk zoals Bix al aangeeft) en dat maakt het hen moeilijker om 'zomaar' fv aan te raden.
pi_38624881
jarno, ik vind ook dat die vrije keuze er moet zijn, maar liefst wel op basis van de juiste kennis. vandaar dat ik het goed vind dat er grondige voorlichting is over voor- & nadelen, en vooral over hoe je bv het best kunt laten slagen. zo voorkom je dat mensen om 'verkeerde' redenen overstappen op flesvoeding.
pi_38624885
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:12 schreef poemojn het volgende:
Je krijgt geen boete als je fv gaat geven.
Alleen hoef je kennelijk niet meer bij sommige vk's aan te kloppen voor hulp. Want je bent toch maar die moeder die haar kind geen bv gunt.
pi_38624988
Dat lijkt me iets om over te klagen. Maar dat is dan iets van die verloskundige geweest, en niet van verloskundigen in het algemeen.
pi_38625011
dat is natuurlijk een belachelijke reactie van die VK.
pi_38625056
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:16 schreef Jarno het volgende:

[..]

Alleen hoef je kennelijk niet meer bij sommige vk's aan te kloppen voor hulp. Want je bent toch maar die moeder die haar kind geen bv gunt.
Dat is inderdaad jammer. Idioot zelfs!
Net zo jammer als de consutatiebureauartsen die het lang BV geven afkeurt of die bij het minste geringste kiezen voor het promoten van het overstappen van borst naar fles, terwijl de moeder dat misschien helemaal niet wil en dáárdoor juist begint te twijfelen.
Echter is dit natuurlijk niet maatgevend voor álle verloskundiges en álle CB-artsen in dit land.

Waarom moeten deze excessen (beide kanten op) meteen er voor zorgen dat "het onmogelijk is in NL, bla bla"?
pi_38625506
't Is meer een verzameling van mijn observaties (opeens is iedereen zwanger, je kent dat wel) vanaf de zijlijn (en dat ik me daar dan weer over opwind is meer mijn probleem). .
pi_38625586
als je maar onthoudt dat jouw (gebrek aan?) steun doorslaggevend kan zijn voor het welslagen van de BV aan je kindje.
pi_38625631
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:38 schreef bixister het volgende:
als je maar onthoudt dat jouw (gebrek aan?) steun doorslaggevend kan zijn voor het welslagen van de BV aan je kindje.
Ik steun het geven van de BV 110%, want dat houdt geloof ik in dat ik door kan slapen 's nachts.

*hard wegrent voor alle boze vrouwen nu*
pi_38625656
Dat klopt echt.
pi_38625709
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:41 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik steun het geven van de BV 110%, want dat houdt geloof ik in dat ik door kan slapen 's nachts.

ghehehe, je hebt nog gelijk ook.
  † In Memoriam † woensdag 7 juni 2006 @ 15:26:11 #146
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_38626826
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 14:41 schreef Jarno het volgende:

Godmother of Radio 49
How fragile we are
pi_38628100
Melo, Bix, Owlet en Poemojn... bedankt voor de geruststellende woorden. Voel me gewoon wat emo van vermoeidheid en bezorgdheid merk ik. Vandaag vraagt (en krijgt) ze om de 1,5 / 2 uur en ben ik iedere keer meer dan een half uur bezig en dat is vrij slopend. Aan de andere kant; als het zo niet opgejut wordt, weet ik het ook niet meer.
Het flesje bijgeven vond ik ook niet een eerste optie maar ik had echt niets meer en ze was niet tevreden, dus ik wilde dat eens proberen. Te weinig groeien is nooit een zorg van me geweest tot nu toe, mijn oudste is maar liefst meer dan een kilo aangekomen in de eerste maand destijds. Maar Tinka wordt er bepaald niet dikker op en ik heb liever een baby met wat 'reserves'. Vandaar dat ik ook liever iedere dag een poepbroek zie; dan weet ik tenminste zéker dat ze genoeg krijgt.
O, en wat betreft dat wegen... dat heb ik tot nu toe 2 keer gedaan als ik me écht zorgen maakte omdat ik mezelf niet onzeker wil maken. Wilde alleen even zeker weten dat ze niet afviel, want een dikkertje is ze inmiddels niet meer. Ze zat bij geboorte qua lengte én gewicht aan de bovengrens, na 1 maand met gewicht op het gemiddelde en ik wil voorkomen dat ze aan die ondergrens komt. Ze heeft de eerste verkoudheid (met spugen) al achter de rug en ik ben als de dood dat ze weer iets oploopt en dat ze door te weinig weerstand ziekig blijft. >>> kortom... ben overbezorgd van de stress! Vanavond maar eens op tijd mijn bed in is wel verstandig denk ik!
pi_38628949
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:15 schreef Mammietje het volgende:
Ik drink/eet nauwelijks zuivel... alleen chocomel en koffiemelk in de koffie. Dat lijkt me dus nauwelijks de boosdoener te kunnen zijn en daar heeft ze verder ook geen tekenen van, dat heb ik nog nagevraagd bij het cb (omdat ze ook wat pukkeltjes heeft, dat bleek jeugdacne te zijn).

Mijn cb zegt dat ze minimaal 150 gram per week moet groeien. Vaker aanleggen is idd ook het enige dat ik kan verzinnen en zelf beter eten.
Baal er zo van dat het nu zo moeizaam gaat terwijl het in het begin zo goed leek te gaan en ook bij Randy nooit een probleem is geweest. Volgens mij ligt het er gewoon aan dat ze zo'n luie drinker is. Maar raak nu ook bang dat er iets medisch aan de hand is... misschien heeft ze een hele kleine maag(inhoud)? Gek genoeg lijkt ze tussen die kleine slokjes door best tevreden. Ze is wel heel veel wakker en ze heeft wel eens last van darmkrampies maar komt niet ontevreden van de honger over. Ook snachts niet, terwijl ze dan nauwelijks drinkt. Hoewel de muts wel het beste slaapt als ze tegen me aanligt!
Nou Mammietje, ik heb met de informatie dat ze 90 gram per week minimaal moeten aankomen heerlijk bv gegeven. En doe het nog steeds. 150 gram per week. Ik sta er heel erg van te kijken. Ik denk dat je beter een lactatie deskundige op het bv forum eens aan zou kunnen spreken, want ik merk wel over de jaren heen op Fok dat echt al die cb's verschillen met het geven van info. En jij maar stressen dat je kindje niet genoeg krijgt Overigens was 250 gram per 2 weken hier heel normaal hoor met Chantel
pi_38630515
Mammietje die stress kwam bij mij heel vaak door al die rottige hormonen waar je de eerste maanden na de bevalling nog last van hebt. Wat ik een mooie richtlijn vondt bij Chantel, was dat als ze levendig was en vrolijk en gewoon normale luiers had, dan was het prima en ik heb haar ook niet veel laten wegen. Ze kwam trouwens wel gewoon goed aan.
Bij Joshua was dat heel anders, ik zat constant te hyperen en voelde me ook vreselijk gestressed. Maar bij hem ging de bv in het begin ook helemaal niet goed en daar heb ik ook erg veel voor moeten doen om hem aan de bv te kunnen houden.

Sterkte en probeer om niet al te veel te stressen, bijslapen zou zeker een goeie optie zijn in dat geval
pi_38636464
Mammietje, 250 gram in 2 weken is prima hoor

Zolang Tinka wel groeit (90 gram per week is op haar leeftijd voldoende), ze alert blijft, goed plast en op zich voldaan is, dan gaat het goed.

Ik snap je stress natuurlijk wel, maar je moet ook bedenken dat de curves die het CB hanteert de curves zijn van flesgevoede babies.
Het WHO (wereld gezondheids organisatie) heeft overigens onlangs nieuwe groeicurves uitgebracht waar borstgevoede babies wel in passen. Link: http://www.who.int/childg(...)irls_z/en/index.html . Ik heb even gekeken bij de weight for age curve van meisjes en Tinka zit precies op het juiste gewicht volgens deze curve!

Eventuele andere tips:

- Borstcompressie (al genoemd door poemojn)
- Wisselvoeden: drie of meer borsten per voeding geven.
- Borstvoedingsdag: lekker op bed of de bank met de kleine en veel voeden. Jij lezen/tv kijken, lekkere hapjes enzo. Alles binnen handbereik of een lieve partner die je van alles brengt. Ook nog goed voor jouw rust. Misschien kan je die dag voor de oudste een oppas regelen dan.
- In het algemeen wat vaker aanleggen, misschien heeft ze liever kleine beetjes.

Meidje, maak je geen zorgen. Stress heeft een negatieve invloed op de produktie en ik denk (en meerderen met mij hierboven) dat het wel goed gaat!
  woensdag 7 juni 2006 @ 21:55:20 #151
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_38637803
Ook ik ben in de wetenschap dat 90 gram per week het minimum is.. 125 gram is dus hartstikke goed
Aantal poepluiers is na 4 tot 6 weken niets zinnigs meer over te zeggen. Dat is per kind verschillend; de ene poept er drie per dag vol, de ander doet 3 weken niets. (die van mij had ook wel eens 2 weken geen poepluier.. de eerste keer is dat idd behoorlijk stressen).

En idd, stress heeft een (zeer) negatieve invloed op de productie en volgens mij is die stress nergens voor nodig als ik het zo lees en hebben we hier "gewoon" te maken met een CB dat niet weet waar de klepel hangt als het om bv gaat.

Nog even terugkomend ook op het bv-maffia verhaal hierboven.. Ik vind 't jammer dat het tegenwoordig zo ver is doorgeschoten dat elke vorm van voorlichting of als je iemand tegenwoordig al maar aanmoedigt als 'kom op, over een paar dagen gaat 't vast beter' vaak al meteen het stempel 'bv-maffia' krijgt.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_38637941
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 21:55 schreef E.T. het volgende:

Nog even terugkomend ook op het bv-maffia verhaal hierboven.. Ik vind 't jammer dat het tegenwoordig zo ver is doorgeschoten dat elke vorm van voorlichting of als je iemand tegenwoordig al maar aanmoedigt als 'kom op, over een paar dagen gaat 't vast beter' vaak al meteen het stempel 'bv-maffia' krijgt.
Zo heb ik het uiteraard niet bedoeld. Ik heb het over uitgeputte moeders die huilend de ene na de andere infolijn proberen om maar ergens iets van info vandaan te halen en continue van het kastje naar de muur gestuurd worden. Dat je niet na de eerste de beste tegenslag naar de fles grijpt ( . ) lijkt me vanzelfsprekend.
  woensdag 7 juni 2006 @ 22:40:02 #153
3011 E.T.
pi_38639085
Ik weet wel dat jij 't niet zo bedoelde, maar het wordt vaker gezegd dan je denkt

(zelfs toen ik nog zwanger was van Saskia en zei dat ik 6 maanden bv wilde geven kreeg ik al te horen dat de bv-maffia goed z'n werk had gedaan .. ben je nog niet eens begonnen... )
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_38639618
Jarno, als je nog eens met zo'n probleemgeval geconfronteerd wordt.

Niet elk CB weet veel van borstvoeding. Niet elke arts weet veel van borstvoeding. Niet elke kraamverzorgster weet veel van borstvoeding. Niet elke verloskundige weet veel van borstvoeding.

Tip1 bij moeilijkheden met borstvoeding: Schakel een lactatiekundige in!! Dat is haar vak, daar heeft ze voor gestudeerd.

Tip 2 bij moeilijkheden met borstvoeding: indien het inschakelen van een laktatiekundige misschien te veel van het goede lijkt (of eventueel te kostbaar), neem dan kontakt met 1 van de vrijwilligers van de VBN (Vereniging Borstvoeding Natuurlijk) of de LLL (La Leche League.) Deze dames zijn ervaringsdeskundig (zeker een half jaar zelf gevoed) en hebben een training gehad om praktische vragen rondom borstvoeding te beantwoorden. Tevens geven ze cursussen en zijn er bijeenkomsten.

Tip 3 bij moeilijkheden met borstvoeding : http://www.borstvoedingsforum.nl/ Nog meer ervaringsdeskundigen. Praktische uitwisseling van ervaring is veelal nog de beste manier om veel te weten te komen van bv. Zo ging het vroeger ook, vrouwen die ervaring uitwisselen. Bovendien staan bovenaan de pagina de telefoonnummers van de VBN en de LLL.

Zo, indien je weer eens zoiets hoort ben jij de (borstvoedingsinfodeskundige) man nu
pi_38641845
En nog iets om je te motiveren Jarno ziet dit er niet leuk uit?

Angelina Jolie met dochtertje Shiloh Nouvel Jolie Pitt, geb 27 mei dit jaar
pi_38642460
Oh mammietje nog 1 link waar je waarschijnlijk wel wat aan hebt (al je genoemde zorgen komen er voorbij) http://www.borstvoeding.c(...)baby_wel_genoeg.html

Halverwege een stukje over poepluiers.
quote:
Bij sommige baby's die borstvoeding krijgen kan het ontlastingspatroon na de leeftijd van drie tot vier weken plotseling veranderen van meerdere keren per dag tot één keer in drie dagen of nog minder. Er zijn baby's die tot 15 dagen of langer gaan zónder ontlasting. Zolang de baby het verder goed maakt en de ontlasting de gebruikelijke pasta-achtige of zachte, gele poep is, is dit geen constipatie en vormt het geen reden tot zorg. Omdat medicatie voor dingen die normaal zijn niet nodig en niet wenselijk is, is een behandeling hiervan niet nodig of wenselijk.
Dussss!
pi_38651741
Thanks voor de tips Lewis en Nebelung... Ik merk hier ook vaak dat ieder cb iets anders zegt. Lekker verwarrend. De stress heeft idd iets hormoonachtigs (:D) en daar komt bij dat mijn jochie ook nog ziek is, dus die jengelt ook wat meer en dat is niet relaxed voeden. (Hij is met zijn 17 maanden toch al zo jaloers op zijn nieuwe zussie!)
Even een positieve update: Tinka bleef komen om de 1,5 uur, ook vannacht. Omdat er niet veel meer in mijn borsten zat iedere keer, moest ze hem dus wel leegdrinken. Vandaag merk ik dat ik al meer aanmaak en ze heeft net bijna 2 borsten leeggedronken die wel vol zaten. Heerlijk! Ow... en gisteren weer flinke poepbroek!
  donderdag 8 juni 2006 @ 12:29:15 #158
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_38652252
zo, ook ik behoor weer tot de bv mama's. ik was ff vergeten hoe mooi dat nu ook alweer is om te zien, je eigen kindje aan de borst, lekker eten. helemaal vastklampen en vastzuigen en dan die wilde oogjes " is van mij, afblijven ja!" en dan die kleine lieve knuistjes
bv loopt hier geweldig gelukkig, 1 dag na de ks kwam het al op gang, op dag 3 heel even stuwing en een tsr toen Romijn begon te huilen. en nu loop ik gewoon over ben er erg blij mee dat het geweldig gaat, bij maxim duurde het toendertijd ff voordat het goed op gang was, deze keer gelukkig niet, en Romijn hapte ook al gelijk goed, het gaat gewoon goed ik is blij.
pi_38652432
fijn martineke, en hoera mammietje!!!!
pi_38652454
Martineke! Van harte gefeliciteerd nog!
Lekker he, Martineke! Zeker als het meteen zo goed gaat! Kwam bij mij ook vlotter op gang dan de eerste keer trouwens, meteen bij geboorte had ze al wat melk!
Wat ik zo'n mooi moment vind, is als ze er slapend 'aan hangt' en je de tepel ietsie terugtrekt: dan krijg je zo'n fanatieke zuigreactie van "Ja, hó ff, ik mag dan wel niet drinken, maar die tepel is van mij!!!" En idd dat vastklampen, héééérlijk!
pi_38652554
Martineke! Gefeliciteerd nog!

Mammietje, je klinkt al weer een stuk beter! Gelukkig!
pi_38764289
* Tamea weet het even niet meer met de borstvoeding
Finn is zo moeilijk wakker te krijgen en hij moet elke paar uur toch echt wat drinken zou je zeggen.

Op dit moment voed ik (probeer ik iig), kolf ik daarna, dat krijgt ie en krijgt ie daarna nog 20 cc kunstvoeding bij. Maar het is dus driekwart van de keren een strijd om hem goed wakker te krijgen. Hij meldt zichzelf echt niet. Of ie nou gewoon geen hongerreflex heeft of te verzadigd is weet ik niet, maar frustrerend is het wel. Aan de verloskundige heb ik helemaal niks, dus ik ga morgen het consultatieburo maar bellen of ze eerder willen komen kijken en een weegschaal halen bij de thuiszorgwinkel.
  zondag 11 juni 2006 @ 22:56:18 #163
3011 E.T.
pi_38764459
Tamea, je kunt ook altijd contact opnemen met de vrijwilligers van vbn en LLL
Gratis en een hoop kennis in huis ( vbn.borstvoeding.nl of lll.borstvoeding.nl )

Wel vervelend dat ie zo lastig wakker te krijgen is..
pi_38765060
Als ik er met het consultatieburo niet uitkom, ga ik dat zeker doen

Ik ben nu gewoon bang dat ie te weinig binnenkrijgt en daarom zo slaperig is en zich niet meldt. Ook omdat ik met kolven helemaal niet veel opbrengst heb. Aan de andere kant heeft ie met maar 20 cc bijvoeding per voeding wel nog voldoende natte luiers met dit warme rotweer, maarja...
* Tamea wordt er gewoon even erg onzeker van en dat terwijl ze een superlief mannetje heeft dat heel tevreden lijkt te zijn.
pi_38765567
quote:
Op zondag 11 juni 2006 23:12 schreef Tamea het volgende:
Als ik er met het consultatieburo niet uitkom, ga ik dat zeker doen

Ik ben nu gewoon bang dat ie te weinig binnenkrijgt en daarom zo slaperig is en zich niet meldt.
Tja mijn VK was daar vrij nuchter in, hij zei in de eerste week tegen mij 'baby's zijn uitgerust met een uitstekende alarminstallatie dus als er iets is dan hoor je het wel' Ik ben eerst ook heel druk bezig geweest met wakker krijgen voor de voedingen, wakker houden (want dan dronk hij heel even en dan zakte hij weer weg...), zachtjes in het gezichtje blazen om hem weer wakker te krijgen...
En het kolven is in het begin ook gewoon een ramp en daar ga je je ook niet beter van voelen.

Ik zou zeker gewoon even bellen met een van die vrijwilligers. Helaas weten die vaak nog net iets meer van BV-vragen dan ze op de meeste consultatiebureaus doen Ze kunnen je iig wat meer vertrouwen geven in de zaak ook en dat is ook fijn!
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_38777226
Tamea, ik zou ook zo'n vrijwilliger of lactatiekundige bellen.
Kolven zegt trouwens niets over de hoeveelheid die hij zelf bij je drinkt, baby's kunnen beter de melk eruit krijgen dan een kolf. Maar dat je met dit weer onzeker wordt kan ik me goed voorstellen.
Overigens kan juist door dit weer een luier ook lichter aanvoelen dan hij eigenlijk is omdat het vocht verdampt.
pi_38777639
Nou vandaag is ie vrij makkelijk uit z'n slaap te krijgen en drinkt ie redelijk. Dus ik wacht maar even af en houdt me aan het door de kraamzprg opgestelde schema met nog 10 cc bijvoeding. Net heb ik hem gewogen met de gehuurde weegschaal, maar die is natuurlijk weer heel anders dan die van de kraamzorg dus vergelijken kan ik het niet, daarvoor moet ik het echt over een paar dagen weer doen. Straks consultatieburo maar bellen, voor een huisbezoek afspraak.
pi_38779453
Tamea, dat is echt absoluut een goeie aanrader om een deskundige te bellen. Die stellen je gerust en horen vaak precies wat er wel en niet goed gaat. En een hoop onrust vanwege de hormoonhuishouding is vaak ook een oorzaak. Ik heb het zelf toen ook gedaan, maar dat heeft me wel over die hele hoge drempel (dat leek toen echt zo) geholpen.
  maandag 12 juni 2006 @ 22:01:34 #169
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_38793390
Tamea, kolven zeker in het begin levert doorgaans vaak minder op dan gewoon voeden. Dus ms haalt dat iets van je onzekerheid weg. Als hij verder tevreden is en goede plasluiers heeft dan zit het vaak wel goed. Maar dan nog, ik vond bv geven best onzeker makend. Je weet nooit precies wat ze binnen krijgen en vooral in het begin wil je het liefst elke keer even wegen om te kijken hoe het gaat. Het hoort er een beetje bij.
Maar ik zou idd gewoon contact opnemen met VBN of LLL, misschien kunnen ze je wat geruststellen.
pi_38796472
Die onzekerheid, in combinatie met m'n hormonen maakt het er inderdaad niet beter op.
Voorlopig heeft ie vandaag ongeveer elke tweeenhalf uur minstens twintig minuten gedronken en had ie genoeg plasluiers. Hij is nu ook wakkerder en dus hoef ik hem niet meer zo te pesten om te kunnen voeden.
Nou hopen dat het zo blijft gaan, woensdag komen ze in elk geval langs van het consultatieburo.
  maandag 12 juni 2006 @ 23:08:55 #171
3011 E.T.
pi_38796712
klinkt goed tamea!
pi_38797091
tamea, kolf je vlak na 't voeden?
pi_38803358
Dat klinkt idd goed Tamea! En twintig minuten valt ook wel mee, dan drinkt hij wel goed waarschijnlijk
pi_38803603
Niet dus Hij heeft weer uraten in zijn urine.
* Tamea gaat dit niet lang meer trekken. Hubbie is toevallig ook niet thuis vandaag en niet te bereiken en ik zit alleen maar te huilen sinds die luier wat m'n productie vast ook geen goed doet.
Ik heb het cb gebeld, maar die bellen pas tussen 12 en 2 terug. En na het gebeurde met Thijs ben ik zo bang dat m'n mooie jochie iets overkomt.
pi_38803821
Dankje poemojn, ik heb ze gelezen, maar hij heeft nu ook weinig urine, dus ik vrees dat het echt uraten zijn.

Vrijwilligster gebeld van VBN, maar die kon me niets anders aanraden dan veel aanleggen en lactatiekundige bellen.
pi_38804052
Kun je niet via het cb of de thuiszorg een lk bereiken? (Had je toevallig kraamzorg via Icare bijv of een andere organisatie met een eigen lactatiekundige?)
Op het borstvoedingsforum zijn ook wel lactatiekundigen actief maar die kunnen van een afstand ook weinig anders zeggen denk ik. Gelukkig gaat het vandaag onweren, en wordt 't weer wat koeler.. dat scheelt ook weer natuurlijk voor zijn vochtbehoefte.

Hoe vaak heb je hem vannacht gevoed eigenlijk? Je kwam die uraten dus in zijn ochtendluier tegen?
pi_38804687
Tamea

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hier loopt de bv op z'n eindje...
Aan de ene kant ben ik reuze trots dat ik zo lang bv heb gegeven aan de andere kant vind ik het ook heel erg jammer dat het nu (bijna) voorbij is..

Hanne kreeg tot een paar weken geleden nog 's ochtends rond een uur of 07.30, 's middags na de lunch, dan na het avondeten en als we zelf naar bed gingen (meestal rond 22.30) bv en dan tussendoor wat Roosvicée ofzo. Dat ging allemaal niet zo lekker meer want vaak was ze te veel afgeleid of had er gewoon geen zin in. 's Avonds laat moesten we haar ook steeds vaker uit een diepe slaap weghalen en dat vonden we ook wat sneu. Dus af gebouwd naar alleen 's ochtends en na het avondeten bv. 's Nachts sliep ze heerlijk door maar 's ochtends bleef een probleem.. Twee slokken en dan loslaten Gisteravond wou ze ook al niet meer en nu merk ik dat mijn borsten leeg aanvoelen.. Vanmorgen kreeg ik ook al geen tsr meer, zo snel houd ze het al voor gezien.. Nou denk ik dat het afgelopen weekend er ook wel aan mee/tegen gewerkt heeft.. Die hitte en dat ik ziek was (kan erg slecht tegen acute weersomslagen krijg ik een soort van griepaanvallen van..Misselijk, duizelig, hoofdpijn (wat soms vaak uitmond in migraine), overgeven)

Maar heej..
Wel BIJNA (op-ongeveer-1-week-na) een jaar lang BV gegeven!
W ~ H ~ T
pi_38804790
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 10:27 schreef Jonnetje het volgende:

Wel BIJNA (op-ongeveer-1-week-na) een jaar lang BV gegeven!
En dat is een hele prestatie!!!

Hier begint het allemaal ook een wat ander ritme te krijgen. 's ochtends hebben we nog steeds een heerlijke knuffel/drink sessie op bed (lekker knuffelen, tussendoor iedere keer wat drinken, dan weer knuffelen...echt genieten voor ons allebei!). Als we thuis zijn wil hij soms 's middags ook wel wat maar BV geven op andere locaties hoef ik echt niet meer te proberen, veel te veel afleiding! En 's avonds voor het slapengaan drinkt hij nog een keer lang en goed, af en toe 's nachts ook nog. Maar overdag wordt het stukken minder dus. Ik heb er geen moeite mee, hij geeft zelf aan dat het overdag niet meer hoeft en ik genoet gewoon van de keren dat hij nog wel drinkt. Hoop dat het nog even in dit ritme door blijft gaan
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_38804924
Die uraten waren inderdaad vanochtend. Ik had hem om 11 uur en om 4 uur gevoed en de uraten vond ik om half acht.
pi_38805176
Tamea, wat een narigheid, ik kan begrijpen dat het je stik-nerveus maakt (maar haal je geen grote angsten in je hoofd hoor, echt niet doen )

Raar CB dat je zo laat pas terug belt. Hebben zij een lactatiekundige? Zo nee, dan zou ik mijn energie niet verspillen aan hun, maar bij de thuiszorgvereniging navragen of daar een lactatiekundige bereikbaar is. En is dat niet het geval kan je hier even kijken of er vrijgevestigde lactatiekundigen bij jou in de buurt zijn: http://www.nvl.borstvoeding.nl/bereiken/index.html

Het kost wel geld, maar niet zoveel dat je er failliet aan gaat. Eerste consult is vaak gratis.

Sterkte hoor!

Jonnetje!
pi_38805315
Wat ik me herinner zijn voedingen tussen 2 en 6 het belangrijkst voor het opkrikken van de productie, omdat het prolactineniveau in het bloed dan hoger is. Een nachtvoeding (tussen 12 en 5 telt alleen als nachtvoeding dacht ik, 11 uur is late avondvoeding, half 8 ochtendvoeding) is niet perse weinig op deze leeftijd maar kan icm met het weer misschien wel die uraten nog veroorzaakt hebben. Dan zou het de komende dagen beter moeten gaan, zeker als je vaak blijft voeden.
Succes, en bel anders toch eens een lactatiekundige, misschien is een telefonisch consult al voldoende en dat kan dan gratis zijn of iig goedkoper dan een thuisbezoek.

Jonnetje gefeliciteerd Goed dat 't zo goed gegaan is en blijkbaar is 't afbouwen ook op verzoek van Hanne, fijn idee toch?
pi_38841785
Nou gisteren zo ongeveer om de twee uur aangelegd of eerder als hij zich zelf meldde. Dat ging verder goed al had Finn vannacht er wel weer een wat geconcentreerder luier tussen zitten. Misschien maak ik met die hitte aan het eind van de dag gewoon minder volume voeding aan ofzo? Ik drink me wel helemaal gek, maar zweet me ook dood.
Gelukkig is het nu kouder, dus ik ben benieuwd hoe het vandaag en vannacht gaat.
pi_38841947
Tamea, klopt. Aan het eind van de dag heb je sowieso minder produktie. De produktie is in de ochtend het best. Als je wat wil kolven is dat ook het allerbeste tijdstip.

Wat me gister nog te binnen schoot n.a.v. je stukje op het bv-forum: als je daar de actieve topics wat bekijkt zie je heel veel vragen over minder plasluiers. Ik merk het aan mijn eigen dochter (6m.) ook, in al die warmte had ze telkens droge luiers. Ze raken veel vocht kwijt door zweten. Maar met een 11 dagen oude baby is dat vreselijk onzeker makend.

Ook is er rond deze tijd (10/11 dagen) vaak een regeldag. Het vraag/aanbod mechanisme wordt dan geregeld, maar misschien wordt dat wellicht wat verstoord door de tepelhoedjes. Misschien hoor, ik weet het niet zeker. Leg maar zoveel mogelijk aan, maar dat doe je wel.

Zei het CB nog iets?

Ik vind je hartstikke goed meid, valt niet mee, zo'n kleine baby met zo'n warmte!
pi_38842118
Het CB raadde aan vaker aan te leggen, zei dat ik het nog wel even aan kon kijken en vroeg hoe zijn gewicht was. Maar zijn gewicht is dus alleen maar met allemaal verschillende weegschalen gewogen en ik weet niet hoeveel die dingen onderling afwijken. Ik heb er nu één van de thuiszorg en daarmee heb ik hem eergisteren gewogen, dus ik denk dat ik vanavond maar weer eens weeg.
Als ik de weegschalen onderling trouwens wel vertrouw, weegt ie nu minstens 3700 gram terwijl hij 3500 woog bij zijn geboorte, dus dat zou helemaal prima zijn.
pi_38842277
Dat zou zeker prima zijn!! (helemaal bekeken in het licht dat bijna alle babies de eerste dagen afvallen)

Ik had een lichtgewichtje (te vroeg) en had voor de 1e 2 weken een weegschaal van de thuiszorg gehuurd. Daar woog ik om de dag mee. Vaker niet, anders werd ik gek

Op een gegeven moment krijg je vertrouwen dat het goed gaat. In het begin vond ik het ook vreselijk moeilijk hoor (en dan had ik nog niet eens problemen). Leren kijken naar je kind, leren wat de signalen die hij geeft betekenen (dit is honger, dit is slaap, dit is regelen), daar doe je wel even over. Je moet elkaar nog leren kennen. Op een gegeven moment weet je het, zie je het en de voldoening is dan groot. Komt vast goed hoor!
pi_38842730
Hij was ook amper afgevallen. Het laagste gewicht dat we gezien hebben is 3420 gram, maar 80 gram minder dan zijn geboortegewicht. Toen besloten we dus voor het eerst de bijvoeding af te gaan bouwen.

En ik begin er nu wel wat meer vertrouwen in te krijgen. Ben ook helemaal verliefd op alle leuke dingetjes die Finn doet Alleen m'n hormonen gooien af en toe roet in het eten en dan ben ik weer superonzeker.
  woensdag 14 juni 2006 @ 14:13:10 #188
34891 melonovy
La Kutschie
pi_38847827
Jonnetje, ik vind het geweldig!! Wat een goed nieuws, ben onwijs trots op je!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_38848104
Tamea dat zweten is ook heel normaal als je net aan het ontzwangeren bent. Ik heb zelf nog zo'n 6 maanden in t-shirtjes rondgelopen. Zwete me eigen helemaal te pletter. Maar goed zo te zien aan het gewicht gaat het eigenlijk heel goed met Finn

Jonnetje super dat je het zolang hebt gedaan zeg
pi_38852914
Fijn dat het beter gaat met voeden Tamea.

Ik zit ook al naar de 6 maanden uit te kijken, al heeft Merlijn in de eerste maand bijvoeding gehad, het is toch vooral de BV geweest die hij kreeg. Ik moet ook zeggen dat ik me er nog niks bij voor kan stellen om te stoppen. Merlijn is dan ook zo gretig met het naar de borst zoeken. Gewoon als honger heeft gaan beide handjes richting borst en als het even kan probeert hij, tja mamma is dan niet snelgenoeg, door de kleding heen aan de tepel te happen. En dan het geluidje dat hij erbij maakt. Ik merk wel dat het aantal voedingen wel terug begint te lopen, maar echt bijgehouden heb ik het eigenlijk nog niet, nog nooit gedaan trouwens.

Op het KDV gaat de fles nu aardig, alleen als hij slechte zin heeft laat hij de fles voor wat het is en dan eet hij het gelukkig van een lepeltje, is ook goed. Hij drinkt meestal twee voedingen op het KDV van beide rond de 150cc. Gelukkig gaat het kolven beter als is het wel 4x kolven op een werkdag. 's Ochtends voor ik voed, rond 12.00 op het werk, bij thuiskomst en dan 's avonds nog een keer. Als ik thuis ben kolf ik maar twee keer, 's ochtend en 's avonds, door de dag heen is het weleens lastig, want als ik wil kolven één uur na de voeding, kan het zijn dat Merlijn weer een slok wil, grr.

Ik merk wel dat deze week mijn productie teruggelopen is. Ik heb nl. 3 dagen cursus gehad en kon ook maar 1 keer tussendoor kolven, in de lunchpauze anders mis ik een stuk cursus. Ik kolf normaal ook maar 1 keer, maar dan ik de dag erna Merlijn om de twee uur aanleggen als ik wil, nu kan dat niet. Heb ook toen ik laatst 3 dagen achterelkaar heb gewerkt ook echt twee keer gekolft op mijn werk. Ik baal er wel van, want dat betekent morgenmiddag op bed gaan liggen en Merlijn laten veel laten drinken, schiet dan niet erg op weer met het huishouden.
  woensdag 14 juni 2006 @ 19:30:47 #191
94046 PM-girl
pi_38858433
Vanavond info-avond bij de vk. Ik wil graag bv gaan geven. vanrmogen bij de vk geinformeerd, omdat ik twijfels heb over de mogelijkheden, mijn tepels zijn wat teruggetrokken, ze erkende dat het misschien wel moeilijk kon worden maar daarom vanavond moest informeren bij de deskundige.

Iemand hier ervaring mee?
*
pi_38862237
De ervaring die ik heb met ingetrokken tepels is alleen die van de kant van de kraamverzorgster, niet uit eigen ervaring. Het gaf bij de kraamvrouwen die ik meegemaakt heb eigenlijk nooit ontzettend erge problemen, maar het was wel zinnig om er vroeg bij te zijn.
Bijvoorbeeld door alvast in de zwangerschap en voor elke voeding met je vingers of de niplette van Avent de tepel wat naar voren te krijgen.
Of door voor elke voeding heel kort voor te kolven.
Een baby pakt bij juist aanleggen (bijna) de hele tepelhof in zijn mondje, de tepel zelf geeft houvast, maar is geen pure noodzaak voor goed voeden.
Ik ben zelf geen fan van een tepelhoedje en heb dat dus nooit gebruikt, de meeste babies kregen uiteindelijk zelf de tepel naar voren getrokken als je veel aandacht besteed aan een goede aanlegtechniek. Als dat problemen bleef geven dan droeg ik het over aan de lactatiekundige. Ik heb echter begrepen dat er vrouwen zijn die toch baat hebben gehad bij een hoedje maar persoonlijk zou ik daar niet naar streven en het puur als uiterste noodmiddel gebruiken, in overleg met een lactatiekundige.

Overigens is er ingetrokken en ingetrokken, de meeste tepels die "wat teruggetrokken" zijn komen tijdens de zwangerschap al zelf een stuk naar voren. Ik was er zelf ook bang voor omdat ik redelijk platte tepels heb maar nu erger ik me eerder aan die constant naar voren priemende dingen
Echt teruggetrokken tepels zijn bijna kuiltjes maar ook daarmee is het in practisch alle gevallen mogelijk om BV te geven, mits je er met zorg mee om gaat en je niet te snel laat afschepen door een onverschillige kraamverzorgster of de goede oude buurvrouwen "bij wie het ook niet gelukt is"

Ik zou als ik jou was eens contact opnemen met een lactatiekundige. Zij kan je meer vertellen over eventueel voorwerken, over wat te doen in de kraamtijd en als het contact eenmaal is gelegd is het makkelijker om in de kraamtijd er een of twee consultjes tegen aan te gooien om te zorgen dat je je aanlegtechniek goed onder de knie hebt. Een prima investering!
  woensdag 14 juni 2006 @ 22:34:13 #193
94046 PM-girl
pi_38865933
Terug van de info-avond door de lactatiekundige. Een hele enthousiaste, bekwame vrouw. Na afloop meteen even gevraagd, al gaf ze tijdens de voorlichting al aan dat platte tepels zelden tot problemen leiden.
Ze bood aan direct even te kijken en zag geen enkel probleem. De baby moet de rest doen en de rest is afwachten. Als nood idd een hoedje, maar niet bij voorbaat. De vk gaf aan het wel teruggetrokken te vinden, maar nu vertrouw ik op het oordeel van vanavond.
Ook gaf ze aan dat je van tevoren niets kunt doen in de zwangerchap, zoals ruwe handdoek, koude douche etc. Gewoon laten gebeuren, meer niet.
*
  woensdag 14 juni 2006 @ 22:38:43 #194
3011 E.T.
pi_38866122
opstekertje: mijn platste tepel was in het begin de favoriete kant van Saskia. Daar waar ik de meeste problemen verwachtte, waren de minste. (de andere kant deed ze nog wel eens moeilijk over...)
pi_38866564
Mooi PM!
  donderdag 15 juni 2006 @ 15:10:28 #197
62233 Jelief
ikke lief!
pi_38885263
quote:
Erg interessant!
  donderdag 15 juni 2006 @ 15:38:01 #198
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_38886309
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 14:13 schreef melonovy het volgende:
Jonnetje, ik vind het geweldig!! Wat een goed nieuws, ben onwijs trots op je!

* Noli. is nu ook een koei he?*
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  maandag 19 juni 2006 @ 00:25:06 #199
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_38989579
Hallo allemaal, sorry dat ik hier zo binnenval en niet alle topics en posts gelezen heb, maar ben nog maar net met BV geconfronteerd Vorige week hebben mijn vrouw en ik een schat van een kereltje gekregen. Omdat hij nog maar 34+5 was bij geboorte ligt hij nog in het ZH. Nu een week later moet hij 8x60 drinken. Mijn vrouw krijgt het niet bijgekolfd, productie (bah, wat een woord) ligt rond 60 per keer, maar ze kolft slechts 7 keer om toch wat nachtrust te hebben. Reserves opbouwen wil dus niet zo lukken.

We gaan 3x per dag aanleggen op de couv-afdeling. Hij drinkt dan 2x 10 min. en volgens de weegschaal is dat slechts 30ml. Daarna dus nogmaals 30 met de fles erbij, terwijl de inspanning al zo groot is geweest. Halverwege de fles begint hij al vaak te slapen, en nu wordt dat opgelost door de rest met de sonde bij te geven.

Hopelijk kan hij over een week naar huis. Waar wij benieuwd naar zijn is hoe anderen de BV intake thuis controleren. Gaan jullie kinderen altijd op de weegschaal, krijgen ze veel gekolfd per fles om de hoeveelheid te controleren of alles op gevoel? Dat laatste durven wij niet goed, omdat onze jongen al na de helft van zijn hoeveelheid stopt aan de borst. Anderzijds zien we op tegen het geneuzel met cijfertjes, wij volwassenen eten tenslotte ook niet altijd evenveel.

Is het trouwens niet enorm veel om een kindje van net een week al 1/6e van zijn lichaamsgewicht te laten drinken per dag? Ik heb het idee dat hij echt nog geen honger heeft na 3 uur. We moeten hem regelmatig wakker maken voor de voeding. Of is dit allemaal omdat hij zo jong is? Iemand nog een linkje naar een voedingstabel (hoeveelheden x aantal giften?). O ja, is 60 ml BV even energierijk als 60 ml Nutricia? Hier wordt in het ZH namelijk geen verschil in gemaakt.

Een hoop vragen, maar waarschijnlijk herkenbaar als je er voor het eerst mee geconfronteerd wordt... Dank jullie wel alvast.
  maandag 19 juni 2006 @ 08:45:38 #200
62233 Jelief
ikke lief!
pi_38993130
Coelho, ik zou graag al je vragen beantwoorden maar ik weet niet alles...
Ten eerste schakel een lactatiedeskundige in, die kan heel goed advies geven over het verhogen van de produktie en dergelijke.
Over dat wegen.. Emma was precies op tijd en ik had dus niet het probleem dat ze nog wat in moest halen. Ik heb nooit gewogen om te kijken hoeveelze binnen kreeg. Dat geeft vaak alleen maar meer stress enstress is niet goed voor de borstvoeding. Zolang je zoontje aan blijft komen en tevreden is, is er weinig reden om tetwijfelen of hij wel genoeg krijgt.

60 ml borstvoeding staat per definitie niet gelijk aan 60 ml nutricia, er kunnen meer voedingsstoffen inzitten maar ook minder en dat kan een volgende voeding weer anders zijn, borstvoeding past zich namelijk aan aan de behoefte van het kind( bvb bij warm weer wordt het wat mer dorstlessend en iets minder voedzaam zodat die kleintjes wat vaker drinken en meer vocht binnen krijgen)
Kijk ook nog even hier en hier hier Hier staat veel info over borstvoeding,ook staan er links naar de borstvoedingsorganisaties LLL en VBN waar je ook advies kan inwinnen.
Succes! Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen!
  maandag 19 juni 2006 @ 08:49:42 #201
3011 E.T.
pi_38993172
Nog gefeliciteerd, Coelho!

Ik weet niet of de 'spelregels' qua bv anders zijn bij prematuurtjes (kan me voorstellen dat je dan wat meer zekerheid wilt) maar normaal gesproken wordt er niet zo op ml's gelet. Een kind drinkt naar behoefte (als het wakker wordt, wordt het aangelegd en drinkt zoveel hij/zij wil) en als er voldoende plasluiers zijn op een dag (min 4 a 5 hele volle) en in het begin elke dag een poepbroek dan is over het algemeen de inname van bv voldoende.

De samenstelling van bv is over de dag heen verschillend en qua energie-leverantie dus totaal niet te vergelijken met bijv. Nutrilon. BV is 's ochtends veel 'dikker' en 's avonds wat wateriger. Bij een goede afstemming tussen moeder en kind heb je zo de perfecte mix van voedingsstoffen.

Nogmaals, bij een prematuurtje zou ik ook niet zomaar alleen durven vertrouwen op het aantal volle luiers dat geproduceert wordt. Misschien is het een idee om een weegschaal te huren en bijv. 1x per dag (op dezelfde tijd) de kleine te wegen? (en dus niet na elke voeding.. dat zorgt imo voor een heleboel onnodige stress.. zoals je al zei, wij eten ook neit altijd even veel).
Maar bovenstaande is zo'n beetje hoe het bij een 'normale' baby gaat. Ik hoop dat je evengoed wat met de info kunt
  maandag 19 juni 2006 @ 08:58:59 #202
3011 E.T.
pi_38993291
En idd, zoals jelief ook zegt.. Neem contact op met een lactatiekundige
pi_38994491
Gefeliciteerd Coelho

Mijn dochter was ook te vroeg, maar heeft altijd 'live' gedronken, dus daar kan ik niet mee helpen. Ik heb wel gewogen thuis, maar om de dag, want je hebt er erg veel stress van. En dat komt zeker de produktie niet ten goede. Ik had er wel zorgen over, maar de belangrijkste spelregel was: 'als ze goed groeit, alert blijft als ze wakker is, goede plas- en poepluiers had was het goed'. En dat was ook achteraf zo.

Je kind haalt altijd meer uit een borst dan een kolf ooit kan. Dus als je zelf al niet wil neuzelen met cijfertjes is dat ergens heel goed, het geeft meer rust. Er is wel een rekensommetje overigens voor moeders die kolven, maar die ken je denk ik al. En bovendien is dat maar een richtlijn want geen kind is hetzelfde.

Je moet bv beslist niet vergelijken met flesvoeding, dat moet je helemaal loslaten. Zoals Jelief en ET al hebben uitgelegd past bv zich helemaal speciaal aan aan wat je ventje nodig heeft op dat moment. In de links die Jelief gaf staat erg veel info. Als je even de tijd hebt, lees dat even door.

Probeer voor je zoontje naar huis kan of je al een lactatiekundige kan regelen, vaak kan dat al via de afdeling. Succes en veel plezier met je ventje
pi_38996347
Gefeliciteerd en welkom Coelho!
Ik sluit me alleen maar aan bij bovenstaande post en helemaaaaal voor wat betreft die lactatiekundige!
Eigenlijk zou iedereen na de bevalling standaard een LC op bezoek moeten krijgen maar in het geval van een prematuur waarbij het streven is om helemaal over te gaan op de borst zou ik niet te lang zelf aanrommelen en ieders advies opvolgen maar samen met een expert een plan trekken.
Da's denk ik voor jullie zelf ook het rustigst.
  maandag 19 juni 2006 @ 17:20:59 #205
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_39007229
Dank jullie wel voor felicitaties en adviezen. De sites ga ik eens uitpluizen. Nu wordt het voedingsschema nog in het ziekenhuis bepaald, en vandaag is gebleken dat vraag en aanbod mbt lactatiedeskundige bij elkaar worden gebracht: Onze verloskundige vindt borstvoeding geven dermate belangrijk (en dat is het ook) dat ze meerdere keren per week wil komen kijken en contact houden om te zien of de kleine goed drinkt. Geweldig toch?

Dat stelt mij en met name ook mijn vrouw erg gerust.
Na alle nuttige informatie ben ik toch nog benieuwd naar het kolf-rekensommetje. Weet nl. nog niet wat je bedoelt.

Nogmaals bedankt allemaal!
pi_39007432
Ik zal even voor je zoeken, zo terug...

En btw: is je verloskundige een lactatiekundige ook? Zo nee, dan adviseer ik je toch een lactatiekundige te zoeken. Niets ten nadele van je en met alle respect voor verloskundige uiteraard, toch zou ik samen met een echte lactatiedeskundige een plan maken. Dat is haar vak, zij heeft daar voor gestudeerd. Hier kan je een lk vinden bij jou in de buurt: http://www.nvl.borstvoeding.nl/bereiken/index.html
pi_39007637
Ah hier is het:

het gewicht van je kind in kilogrammen * 150 ml gedeeld door het aantal voedingen per dag.

Dus stel : je kind weegt 4 kilo en krijgt 12 voedingen per etmaal dan doe je:

4*150:12 = 75 ml. per flesje

Dat zou zijn als er niet live uit de borst wordt gedronken en alles per (gekolfde) fles ging.

LET OP: dit geeft slechts een richtlijn, elk kind is anders. Trouwens, deze richtlijn is met name voor flesgevoede kindjes en je mag voor borstgevoede kindjes dan ook 115 ml nemen in plaats van bovengenoemde 150 ml.
pi_39264048
Het kolven voor de dagen dat ik werk valt vies tegen. Ik krijg er als ik thuis ben eigenlijk weinig tot niets meer uit. Het tsr wil gewoon niet. Morgen is Merlijn zes maanden, ik ga gewoon mijn best doen met kolven maar wil er ook niet te ver meer in gaan. (Nu moet ik onderhand 4x kolven op een dagje thuis om 100cc te krijgen). Merlijn drinkt nu al bijna een 170 cc per voeding, waar hij er twee van krijgt en dat is eigenlijk nog te weinig. Omdat hij nu toch al bijvoeding krijgt ga ik maar gewoon aangeven dat hij er ook KV naast mag als hij aan de BV niet genoeg heeft. Ergens is het idee wel fijn dat ik nu gewoon de druk voor mij van het kolven afhaal en hij krijgt toch nog altijd BV van mij op de overige tijdstippen, want daar ga ik nog lang niet mee stoppen.

Erg jammer, maar wel een wijs besluit voor mezelf.
  maandag 26 juni 2006 @ 21:18:54 #209
56471 pinquit
oh my lama!
pi_39264225
ja randa, als het niet lukt kan het ook niet anders.

het is ook niks als je zo lang moet kolven met zo weinig resultaat
daar word je alleen maar stressig van en ook dat is niet bevordelijk voor dat tsr

de voedingen die merlijn nog van jou krijgt zijn al extra leuk en bijzonder, gewoon proberen om die zolang mogelijk vol te houden, dat doe ik ook al wordt het bij mij al weer steeds minder

tis keilang goed gegaan btw! 6 maanden!
  maandag 26 juni 2006 @ 21:25:01 #210
3011 E.T.
pi_39264473
Ken je Syntocinon Randa? Dat is een neusspray die voor een tsr zorgt

Heeft mij goed geholpen als het kolven niet ging. (wel op doktersrecept trouwens)
pi_39264609
quote:
Op maandag 26 juni 2006 21:18 schreef pinquit het volgende:
tis keilang goed gegaan btw! 6 maanden!
Mwoah, de eerste maand had hij er ook KV naast. Was blij dat het live voeden zo goed ging en nog steeds gaat. Hij flikt het afentoe nog steeds om lekker ieder uur even te komen drinken en om lekker met de borst in slaap te vallen. Dat gaat allemaal perfect. Meneer drinkt eigenlijk altijd mijn borsten heel goed leeg en is er dus geen beginnen meer aan om er iets uit te krijgen, zeker niet als hij lekker vaak komt. Vanavond had hij een bordje pap gehad, aangemaakt met kunstvoeding, maar had daarna toch lekker mij nodig om bij te drinken en in slaap te vallen. Omdat ik maar twee dagen werk zal het wel goed blijven met de voedingen verwacht ik. Op mijn werk kolf ik maar 1 keer en als ik thuis kom als Merlijn de andere borst drinkt. Op een werkdag haal ik er een 230cc uit.
pi_39264747
quote:
Op maandag 26 juni 2006 21:25 schreef E.T. het volgende:
Ken je Syntocinon Randa? Dat is een neusspray die voor een tsr zorgt

Heeft mij goed geholpen als het kolven niet ging. (wel op doktersrecept trouwens)
Ik weet het, maar wil er liever niet mee beginnen. Ben eigenlijk wel blij met mijn beslissing omdat ik er behoorlijk moedeloos van werd. Heb een hele tijd een bepaalde druk op mijn schouders gehad en ben mezelf al te vaak voorbij gelopen. Het is nog niet afgelopen, maar de druk is er vanaf.
  maandag 26 juni 2006 @ 21:32:37 #213
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39264777
Ik kom me hier officieel aanmelden voor de BV-maffia.
Oftewel het gaat hier super. Cas woog 3555 gram bij geboorte en vandaag weegt hij 3600 gram. En dat na nog geen week, borstvoeding gaat super dus.
Binnen een uur na de bevalling is hij aangelegd en de eerste dag waren we beiden nog een beetje aan het zoeken. Maar op dag 2 ging het allemaal weer vanzelfsprekend. Als ik zou willen kan ik hem zelfs op de kop voeden bij wijze van spreken.
Maar goed, we zijn nog maar in week 1 dus wie weet wat we allemaal nog tegenkomen.
  maandag 26 juni 2006 @ 22:00:55 #214
56471 pinquit
oh my lama!
pi_39266003
quote:
Op maandag 26 juni 2006 21:28 schreef Randa_v het volgende:

[..]

Mwoah, de eerste maand had hij er ook KV naast. Was blij dat het live voeden zo goed ging en nog steeds gaat. Hij flikt het afentoe nog steeds om lekker ieder uur even te komen drinken en om lekker met de borst in slaap te vallen. Dat gaat allemaal perfect. Meneer drinkt eigenlijk altijd mijn borsten heel goed leeg en is er dus geen beginnen meer aan om er iets uit te krijgen, zeker niet als hij lekker vaak komt. Vanavond had hij een bordje pap gehad, aangemaakt met kunstvoeding, maar had daarna toch lekker mij nodig om bij te drinken en in slaap te vallen. Omdat ik maar twee dagen werk zal het wel goed blijven met de voedingen verwacht ik. Op mijn werk kolf ik maar 1 keer en als ik thuis kom als Merlijn de andere borst drinkt. Op een werkdag haal ik er een 230cc uit.
mja zit gewoon zonde dat je moet werken.....
pi_39266845
Dutch dikke kans dat het gewoon goed blijft gaan dan. Wel super he dat bv geven Zo vertederend die kleine drinkende babies.
pi_39271809
s6 weer Duchie
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  dinsdag 27 juni 2006 @ 07:35:23 #217
24188 Belana
kloon van belana
pi_39274541
wat lekker dutch, dat het meteen zo goed gaat ik hoop daar ook op en ik kijk er echt zo naar uit
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 27 juni 2006 @ 09:31:32 #218
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_39275778
Dutchie, een goed begin is het halve werk. Als hij zo goed pakt en zo goed groeit, heb je de ergste 'obstakels' gehad.
pi_39280769
Lekker dat het zo vlot gaat Dutchie.

Finn heeft sinds gisterenochtend een regeldag en natuurlijk maak ik me meteen weer zorgen. Heb nl. het idee dat ie weinig plasluiers heeft gehad sindsdien, maar hoort dat ook bij regeldagen?
Ik krijg steeds meer het idee dat ik psychisch gewoon niet borstvoedingsproof ben, te onzeker.
Donderdag consultatieburo, hopelijk is ie dan goed aangekomen, zoniet, dan weet ik niet of ik er wel mee door wil gaan.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 12:44:06 #220
24188 Belana
kloon van belana
pi_39280860
tamea, het is ook zwaar soms, zeker met regeldagen. ik weet niet of weinig plasluiers erbij hoort. Heb je al eens met een lactatiedeskundige gesproken? Het is vaak zo dat je ff een steuntje in de rug nodig hebt weer en dat het dan weer gaat. Maar niks tegen wil en dank natuurlijk, dat schiet ook niet op. sterkte ermee en probeer je niet te druk te maken. Lekker aanleggen wanneer Finn wil
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 27 juni 2006 @ 12:54:59 #221
1762 YPPY
Yppiaans
pi_39281255
Moeilijk Tamea, als je zo twijfelt. Word je niet zekerder als je het langer doet? Mijn schoonzusje twijfelde ook zo ontzettend, zij is uiteindelijk gestopt, maar misschien gaat het morgen al beter met Finn en heb je er weer een beter gevoel over.

Net is er een handboek borstvoeding hier bezorgd. Moet ik me toch maar eens in gaan verdiepen, zodat ik (hopelijk) bestand ben tegen kraamhulpen en visitie die vanalles gaan beweren.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_39285274
Fijn Dutchie!

Tamea, wat versta jij onder weinig plasluiers? Wellicht ter geruststelling: Minimaal 4 zware (wegwerp)luiers moet hij hebben in 24 uur. Met zware bedoel ik dat als je de luier op de grond gooit dat je dan een plofje hoort. Niet-natte luiers veren terug.
pi_39285807
Herkenbaar Tamea... Met Randy was ik nooit onzeker over de bv... maar die groeide ook als kool. Met Tinka gaat het een stuk moeizamer (ze drinkt minder, pakt moeilijker en drinkt vaak niet goed door) en dat maakt me vaak ook onzeker. Die stress heeft weer zijn weerslag op het aanmaken van bv en zo is het cirkeltje rond! Ik ben gestopt met me druk te maken. Ze groeit, al is het iedere keer behoorlijk op het randje (iedere keer nét iets te weinig volgens het cb). Ik hou me iedere keer één zin voor ogen die ze bij Randy eens zeiden: "Kijk naar je kind". Als Finn tussen de voedingsbeurten tevreden is en af en toe lekker paar uurtjes doorslaapt: NIET DRUK MAKEN! En bekijk het niet per dag maar hooguit per week. Vandaag drinkt ie wat minder, morgen wat meer.
Toevoeging op Nebelung: een zware 'plof' telt als 2 plofjes!
Ow... en als je het borstvoeden WILT volhouden, maar je hebt op bepaalde tijdstippen wat minder voeding bijv., kan je ook altijd nog een flesje erbij geven natuurlijk. Ik heb dit 2 keer gedaan en alleen al het feit dat ik flesvoeding voor haar in huis heb voor noodgevallen geeft me al een rustiger gevoel.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 16:34:12 #224
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39288508
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 12:41 schreef Tamea het volgende:
borstvoedingsproof
Da's een mooi gevonden term. Maar het is helemaal heel herkenbaar hoor. Dat is echt het voordeel van een tweede, dat heb je allemaal al een keer gehad. Dus dat maakt je iets rustiger. (ookal is ieder kind weer anders)
Met Léon wilde ik ook het liefst iedere dag wegen en als het heel warm was vroeg ik me af of hij wel voldoende vocht binnen kreeg etc. etc. Borstvoeding geven maakt je ook onzeker. Je kunt gewoon niet aan je borst zien hoeveel cc eruit gaat en of de samenstellng klopt. Maar het mooie van moeder natuur is dat zij dat allemaal netjes voor je regelt. Het zou alleen zo fijn zijn als je daar zelf wat beter inzicht in kon krijgen.
Dus geef de moed niet op, we hebben er echt allemaal last van van die twijfels.
pi_39294510
Ik had gisteren een aantal luiers die droog leken, dus dat vond ik vreemd (alleen weet ik dus niet meer hoe vaak ik verschoond heb aangezien hij van 10 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds op 3 uurtjes waarin ie sliep na zo alleen heeft gedronken en gehuild).

En verder ben ik erg van het logisch nadenken, maar daar bereik je dus niets mee als het om borstvoeding gaat. In m'n werk is alles exact en ik kan slecht tegen dingen die niet absoluut of beredeneerbaar zijn. En dat, gecombineerd met af en toe een gebrek aan zelfvertrouwen en vertrouwen in m'n lichaam, maakt dit niet echt makkelijk.
Hopelijk kan ik mezelf hierover heen zetten, maar het is wel een gevecht voor me.
pi_39297540
Misschien is vaste tijden voor het verschonen handiger voor je Tamea? Zo om de 3 á 4 uur overdag? Als je van het exacte bent, kan je de luiers bij twijfel natuurlijk altijd nog wegen he? Tip van mijn huisarts toen Randy vorige week ziek was. Gewoon op een keukenweegschaal -als je die hebt- even een lege luier wegen en de gedragen luier. Is het verschil zo'n 50 gr. = een plasje.

Waarom ben je eigenlijk zo onzeker? Heb je het idee dat je te weinig aanmaakt, drinkt Max niet zo best of zijn het alleen de plasluiers?
  dinsdag 27 juni 2006 @ 21:54:37 #227
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39300308
Tamea ik wou dat ik je een potje met zelfvertrouwen voor borstvoeding kon geven. Denk je er ook aan dat zoongeveer alle moeders onzeker worden van regeldagen? Eigenlijk is zo'n regeldag een teken dat het goed gaat, Finn heeftg niet genoeg aan wat hij kreeg en schroeft dus eigenhandig even de productie op. Knap he van je kleine kereltje! En jouw lichaam reageert daar weer direct op door idd meer te gaan produceren, knap he van jou! Laat je door het cb niks aanpraten hoor, Finn doet het prima op jouw voeding en kan dat nog heel lang volhouden als jij dat ook kan.
pi_39303323
Normaal verschoon ik gewoon na het voeden en dat is een keer of 7-8 per dag, maar aangezien Finn gisteren ongeveer constant wilde drinken, was ik gisteren even de draad kwijt met verschonen.

En waarom ik zo onzeker ben, is dat ie soms ineens weinig plasluiers heeft, of alleen maar groene poep. En eigenlijk liep het vanaf het begin al niet soepel, met een gebrek aan zuigreflex de eerste dag, daardoor bijvoeden, ik heb nooit stuwing gehad, een paar dagen na het afbouwen van de bijvoeding ineens weer uraten en te weinig plasluiers, toen weer bijvoeden en afbouwen. Nouja, deze hele riedel en het feit dat ie niet echt constant is in z'n drinken maakt mij niet echt één bonk zelfvertrouwen als het om de borstvoeding gaat.

Het cb heeft me tot nu toe niks aangepraat, maar gewoon geholpen toen ik ze belde en hopelijk is donderdag alles goed als ik voor de 4 weken controle ga. Als ie dan lekker aangekomen is, heb ik er hopelijk weer wat meer vertrouwen in.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 22:55:46 #229
24188 Belana
kloon van belana
pi_39303432
geen stuwing zegt trouwens niks, heb ik met Liam ook niet gehad, maar wel voldoende voeding hoor. meissie toch, je hebt het zwaar
stormy waters...
sailin'
pi_39303611
Die problemen zitten vast alleen maar in m'n hoofd, maarja krijg ze er maar eens uit....
pi_39303625
Hierook geen stuwing of iets dergelijks gehad tijdens 9 maand bv met Thijs
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  woensdag 28 juni 2006 @ 11:46:41 #232
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_39315530
Hier gaat de bv uitstekend
Bij de geboorte woog Iris 3130 gram. Op dag 4 woog ze 3100 gram en vandaag (dag 6) maar liefst 3190 gram.
Iris is een echt natuurtalentje, ze hapt prima en drinkt goed door. Ze wil nog wel vaak drinken ( 's ochtends elk anderhalf uur ) En 's nachts vind ze het ook veels te gezellig
Had wel wat pijnlijke tepels, maar dat zullen wel de opstartprobleempjes zijn, want het was alleen met aanleggen en zelfs dat wordt al minder, dus kortom:

het gaat geweldig

[ Bericht 3% gewijzigd door LadyS op 28-06-2006 12:47:34 ]
pi_39315746
Fijn LadyS
pi_39316025
Hmm... hoop gerommel dus Tamea... Kan me voorstellen dat je daar onzeker van wordt. Bedenk dan ook dat Max waarschijnlijk niet zo heel veel gegroeid zal zijn. Niet dat dit erg is overigens, als ie maar wel wat gegroeid is. Hier op het cb telden ze vanaf het laagste gewicht dat ze gewogen had. (Dus na het afvallen de eerste paar dagen.) Hoe dan ook, ik hoop dat hij lekker wat gegroeid is morgen. Ik duim voor je!
  woensdag 28 juni 2006 @ 12:02:09 #235
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39316088
LadyS jij koei!!!!!
pi_39316099
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 11:46 schreef LadyS het volgende:
Hier gaat de bv uitstekend
Bij de geboorte woord Iris 3130 gram. Op dag 4 woog ze 3100 gram en vandaag (dag 6) maar liefst 3190 gram.
Iris is een echt natuurtalentje, ze hapt prima en drinkt goed door. Ze wil nog wel vaak drinken ( 's ochtends elk anderhalf uur ) En 's nachts vind ze het ook veels te gezellig
Had wel wat pijnlijke tepels, maar dat zullen wel de opstartprobleempjes zijn, want het was alleen met aanleggen en zelfs dat wordt al minder, dus kortom:

het gaat geweldig

LadyS: ouwe melkkoe!
Nog van harte gefeliciteerd met Iris!
pi_39316474
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 12:00 schreef Mammietje het volgende:
Hmm... hoop gerommel dus Tamea... Kan me voorstellen dat je daar onzeker van wordt. Bedenk dan ook dat Max waarschijnlijk niet zo heel veel gegroeid zal zijn.
Finn
pi_39316652
Ik denk ook niet dat het de weegschaal zegt dat ie een spekkie is, maar zolang ie maar wel gewoon genoeg groeit. Een dikkertje zal Finn vast niet worden aangezien ie de bouw van z'n papa (lang en erg slank) lijkt te hebben, maar hij moet wel groeien natuurlijk.
Gisteren trouwens op de nagym gehoord hoeveel de babies van groepsgenoten aangekomen waren na 4 weken. Allemaal minstens een kilo Lijkt me erg veel, of ben ik nou gek? Ik lees overal 1-2 ons per week.
pi_39317035
Sjongejonge... haal de kids hier al door elkaar! Gelukkig dat jij oplet Owlet!

Het KAN wel Tamea.... Randy was de eerste maand ook meer dan een kilo aangekomen. (Toen hupste ik veel rond; zat er slagroom in mijn tieten! ) Daarom maakte ik me ook zoveel zorgen over Tinka, die nog geen pond gegroeid was. Nu ik vergelijkingsmateriaal heb, is het ook erg verwarrend. Tinka was bij geboorte een kilo zwaarder dan Randy en met 2 maanden was Randy 200 gram zwaarder dan Tinka. Terwijl Tinka wel maar liefst 5 cm langer is dan hij toen! Dat maakt mij ook vaak ongerust... Ik wil bij Tinka dezelfde 'elastiekjes' om zijn polsen zien als bij Randy!
  woensdag 28 juni 2006 @ 12:41:23 #240
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39317302
Tamea, dit is de groeigrafiek van Emma, zij groeit niet volgens de grafiek maar ze groeit wel en ontwikkelt zich verder prima. Ik weet niet of je er wat aan hebt maar toch...
pi_39356814
Nou, naar het CB geweest en Finn was inderdaad sinds de laatste keer wegen door de kraamzorg niet veel meer aangekomen (een ons in 2 weken). Nu mag ik dus woensdag weer terugkomen, kijken of ie dan genoeg is aangekomen tov vandaag.
Verder wist de CB-arts me niet veel meer tips te geven dan vaak aanleggen en veel rusten. Nou, de afgelopen 3 dagen heeft ie ongeveer continu aan m'n borst gehangen dus als het nu nog niet genoeg is, weet ik het ook niet meer. FF afwachten dus wat er nu gaat gebeuren.
  donderdag 29 juni 2006 @ 16:18:18 #242
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39358509
En zijn lengte Tamea? Is hij wel veel in de lengte gegroeid?
Ik kan nog wel van alles bedenken maar verderdan veel aanleggen en rust kan ik ook niet komen. Het is in ieder geval goed dat hij wel gegroeid is, al is het niet heel veel.
Succes met de rust en het veel aanleggen.
Oja nog een tip, probeer om per drie uur een borst te geven, je geeft dan wat meer achtermelk en wat minder voormelk.
pi_39361927
Lengte is gelijk gebleven (hij was al erg lang, 55 cm).
  donderdag 29 juni 2006 @ 19:52:51 #244
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39365704
mmm tja ik wou dat ik kon zeggen "oowww joh het komt allemaal wel goed, maar die garantie kan ik je niet geven wat ik wel nog kan zeggen is dat het echt wel goed KAN komen en dat vaak achteraf blijkt dat bijvoeding niet nodig is geweest.
* Jelief komt nogmaals met een potje bvzelfvertrouwen aanzetten.
pi_39375122
Dat is niet veel inderdaad.. Heb je zijn curve al met de borstvoedingscurve van de WHO vergeleken?
Het zou echt erg fijn zijn als je een lactatiekundige kunt inschakelen die bij jou thuis een voeding komt meekijken..
Succes
pi_39383482
Als deze : http://www.who.int/childg(...)_0_5_percentiles.pdf over borstgevoede kinderen gaat zat Finn bij geboorte tussen 50e en 75e percentiel en nu (1 maand)tussen 5e en 15 percentiel. En lengte; bij geboorte boven 99e percentiel, nu 50-75.
pi_39390038
Jammer dat ie niet meer aangekomen is Tamea... had toch meer zelfvertrouwen gegeven. Aan de andere kant is het ook niet zo raar met het gerommel dat je met hem gehad hebt. En hij IS gegroeid al is het niet veel. Ik vind trouwens wel dat je al heel erg snel weer met hem heen moet om te wegen, zo blijf je wel bezig met de bv en zijn groei. Een beetje rust erin had geen kwaad gekund lijkt me. Aan de andere kant; je wilt ook dat je kind goed in de gaten gehouden wordt. Als Finn je borsten de afgelopen dagen zo opgejut heeft, zal er dan vast al wel wat verbetering in zitten. Ik duim voor jou en Finn!

Ik moet Tinka volgende week weer wegen, dan zijn de 2 weken om. Ik maak me er op het moment niet zo druk meer om. Ik heb genoeg melk maar ze wil kennelijk soms niet meer. Ze drinkt hooguit 1 borst per keer, maar dat heeft Randy ook altijd gedaan en die vaarde er zeer wel bij, dus dat zegt me niets. Ik probeer Tinka zoveel mogelijk op bed te voeden, zonder iemand erbij, dan drinkt ze beter. Ik merk nu dat Tinka rustiger is tussen de voedingsbeurten door, ze laat me dan 3 uur met rust! Volgens mij groeit ze nu ook eindelijk iets beter en er komen ook vaker poepluiers lijkt wel. Ben dus heel benieuwd volgende week. (Hoop dat ik niet teleurgesteld word!!! )
pi_39404050
Ik kolf heel slecht en heb geen voorraad, dus Merlijn had niet veel BV mee vandaag naar het KDV, maar 60cc. De rest kreeg hij in kunstvoeding. Het was wel duidelijk waar zijn voorkeur naar uitging, want toen ik hem kwam ophalen was het eerste wat hij deed naar mijn borst happen, dus heb ik hem op het KDV ook maar even gevoed. Slim ventje.
pi_39404297
Hihi.. die Merlijn... happen naar de 'baas' he!
Doet je goed zeker Randa? Randy 'bliefte' geen kunstvoeding, dus heb het in het begin moeten mengen met bv toen ik af moest bouwen! (Voelde me best vereerd! )Dus wel mazzel dat hij het niet helemaal weigert!
  vrijdag 30 juni 2006 @ 20:40:57 #250
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39404894
Tamea, even een voor je. Het is gewoon niet makkelijk bv geven, wat ze er ook van zeggen. Maar je weet dat je het kan, dus het komt echt wel goed. Misschien een beetje simpele suggestie, maar probeer voor jezelf ook eens 1 1/2 liter water per dag te drinken, náást wat je normaal gesproken drinkt. Zeker met dit weer. Gewoon 3x zo'n spa-flesje leeg drinken op een dag, misschien helpt het. Al is het alleen maar in je hoofd.

Hier ook even een vraagje: Cas drinkt nu nog steeds maar 1 borst per keer, daarna is ie gevloerd. Kan me zoiets ook herinneren van Léon. Nu weet ik dat het beter is om ook de 2e borst aan te bieden. Maar hoe krijg je zo'n kind nog wakker? Verschonen tussendoor werkt nauwelijks, resulteert alleen maar in wat sikkeneurig geknor.
Ik denk wel dat het omslaat, dat was bij Léon ook zo, maar misschien hebben jullie nog tips.
pi_39405770
't Hoeft niet perse hoor, die 2e borst

Als hij nou lekker in slaap valt en blijkbaar genoeg heeft aan die ene (voldaan lijkt dus) lijkt het me best prima. Blijft Cas nu wel wakker of wordt hij wel wakker kan je hem altijd nog die 2e aanbieden.

Wil je hem nou wel wakker hebben dan kan je 'm wat uitkleden (tot op het rompertje bijvoorbeeld, al vraag ik me af of dat met deze warmte zin heeft, bedenk ik me ), onder voetjes kriebelen, rugje wrijven. Meer kan ik helaas ff niet verzinnen (moeders heeft ook last van de warmte ).
pi_39406041
Ik vind het wel fijn dat Merlijn bij mij wel goed drinkt. Vind het nu ook minder moeilijk om KV bij te geven. Krijgt hij toch alleen maar als ik er niet ben. Dat hij het lust had ik niet anders verwacht, dit wordt een ventje dat alles lust. Maar wel leuk dat de voorkeur naar mij gaat. Het beetje BV wat ik mee had gegeven hadden ze op het KDV ook echt als "snoepje" gegeven en het vooral bij de KV gehouden.

Voor woensdag heb ik alweer een 240cc in de diepvries staan, want kolven op het werk lukt wel doordat mij borsten goed vol zitten. Maar thuis krijg ik het niet voorelkaar omdat Merlijn er keer op keer toch weer voorzorgt dat de borsten leeg zijn. Het is me ook een zuipschuit. Ben benieuwd of ik er nog meer van kan maken, maar Merlijn heeft tegenwoordig ruim 450cc (2x 170 en nog een beetje als hij nog honger heeft) nodig en dat is dan echt bijelkaar sprokkelen.

Ik hield Merlijn altijd nog even op schoot, hij werd na 5 minuten altijd wel wakker als hij nog honger had. Dan was het gewoon tijd voor de tweede borst.
pi_39408077
Lekker dat ie de voorkeur aan BV geeft Randa, lijkt me een super gevoel.

Dutchie om Cas wakker te pesten kan een koud washandje ook helpen (al vond Finn het met de hitte vaak alleen maar lekker en werd ie nog niet echt wakker).

En veel drinken doe ik al dwangmatig, ik probeer met voeden constant iets naast me te hebben staan en neem met opzet ook de grootste bekers die we in huis hebben.

[ Bericht 26% gewijzigd door Tamea op 30-06-2006 22:20:28 ]
pi_39410092
oh tamea, wat een verschrikkelijk vermoeiend gedoe zo he. komt me zeer bekend voor hoor, zowel bij piet als bij anna (de eerste tijd dan met name) heb ik me zo vaak tekort voelen schieten en was het ook echt een tijd lang te weinig of maar nét nipt genoeg wat ze ervan aan kwamen. soms heb je ook even rust nodig om weer genoeg volgende voeding aan te kunnen maken, er zit een grens aan het 'continu aanleggen' is mijn ervaring. en die onzekerheid over of hij/zij nou genoeg binnenkrijgt is ook killing.

bij anna is voor ons een tijdlang de oplossing geweest om haar in de loop van de dag een keer een beetje bij te voeden na een voeding, zodat ze even een keer echt verzadigd was en ik even tijd had voor andere zaken/mensen die aandacht behoefden. dan had ik 's avonds na 't eten weer een mooi eigen voorraadje om te geven, en kon ze zo lekker drinken voor ze de nacht in ging. daar sliep ze dan zo goed op dat ik 's avonds tijd had om te kolven, en daar vroor ik dan de helft van in bij wijze van voorraad (ook handig) en de andere helft kreeg ze dan weer als bijvoeding in de loop van die volgende dag. zo hebben we net dat beetje extra rust gekregen dat we nodig hadden en op een gegeven moment was het bijvoeden niet meer nodig. ik weet niet of dit iets voor jullie is, maar wie weet heb je wat aan dit verhaal. in ieder geval veel succes maar weer ermee!
  vrijdag 30 juni 2006 @ 23:45:16 #255
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39410795
Wij aten als toetje een perenijsje, Emma wilde dat ook wel. Nou vind ik dat daar veel te veel suiker in zit dus ik heb een blokje bv uit de vriezer gehaald. Dit was het resultaat:

Zesabbelde echt met smaak aan het blokje tot het na een minuut of vijf wel erg koud werd, toen nog wat hapjes fijngesneden gegeten en daarna zelfs nog wat warm uit een flesje gedronken.
Ik denk dat ik maar wat bv ijsjes ga maken.
pi_39410993
haha goed idee jelief!
ik heb ook wel eens gehoord van mensen die er pannekoeken mee gebakken hebben.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 23:57:58 #257
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39411153
Ja die hoor je wel vaker, vooral als de voorraad in de vriezer over datum dreigt te raken.
Ik heb al eens cake gebakken met wat bv ipv koemelk, proefde je niks van. Pannenkoeken wil ik wel eens proberen tegen de tijd dat Emma wat beter eet, je schijnt dan banaan ipv ei te kunnen gebruiken.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 10:33:11 #258
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39417792
Ja dat is ook een idee, bv-ijsjes maken. Ik was er zelf niet opgekomen, maar voor Emma is dit met dit weer een heel goed idee.

Dat uitkleden van Cas hebben we dus idd ook geprobeerd. En dan hoor je hem wat sikkeneurig knorren, maar hij slaapt gewoon verder. En dat koude washandje vind ik zielig. Maar dat gaan we maar eens doen, als het niet goed gaat.
Eigenlijk heb ik niets te klagen hoor, hij is idd goed tevreden na 1 borst. Vaak is het dan helaas wel zo dat hij zich een half uur later alsnog meldt voor die 2e en da's ff lastig. Hij drinkt in etappes, volgens de kraamhulp. Is voor mijzelf meer iets om de knop om te zetten. Moet er maar gewoon aan wennen dat het zo is.

Heb trouwens van die 'zweetpuistjes' tussen mijn borsten met dit weer. Ik heb 2 hele goede bh's van Anita Mode (kan ik iedereen aanraden, te investeren in goede voedingsbh's), maar als ik ze 's nachts aan houd dan stroomt het zweet er tussendoor. Laat ze dus nu maar 's nachts luchten, oftewel bloot met een handdoek eronder.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 10:35:19 #259
24188 Belana
kloon van belana
pi_39417827
Liam had dat ook kan ik herinneren, het is natuurlijk ook harstikke vermoeiend uit zo'n tiet drinken.
stormy waters...
sailin'
pi_39418088
Anita! Ja! Die zijn geweldig! Even prijzig, maar dan heb je meteen iets goeds.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 10:51:25 #261
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39418117
Die zorgen er tenminste ook voor dat je borsten op een acceptabele hoogte zitten.
pi_39418194
Ook dat ja

Ik heb er drie: 1 in de kast, 1 in de was en 1 aan.

Ik heb ook een aantal borstvoedingsshirts van de borstvoedingswinkel en H&M. Ook handig
pi_39422310
Koud washandje is ook zielig, maarja, als het mannetje niet goed wakker wordt en hij toch echt moet eten... maar ik voelde me wel een beul ja en hubbie vond het helemaal zielig en gemeen.

Grappig wat je allemaal kan doen met BV en leuke foto van Emma met d'r BV-ijsje.

Hier lijkt het wat beter te gaan. Finn drinkt langer en beter en komt nu ook niet meer de hele dag constant waardoor ik meer rust krijg en ook minder gestresst ben. ik probeer nu aan te houden dat ie 3 uur lang maar 1 borst krijgt, zodat ie meer achtermelk zou moeten krijgen (ontlasting is nu ook weer netjes geel in tegenstelling tot eerder). In die drie uur kolf ik de andere borst af als ik er de kans voor krijg zodat we wat reserve hebben voor als ie wel constant komt en ik het even niet meer red.
Nou hopen dat ie er nog van aangekomen is en dat deze trend zich voortzet.

Ontzettend bedankt voor alle adviezen, steun en het meedenken trouwens Erg fijn dat iedereen hier zo lief en hulpvaardig is
pi_39422453
Hartstikke goed!
  zaterdag 1 juli 2006 @ 20:33:19 #265
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39431218
Mooi zo Tamea.
En je bent geen beul hoor.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 20:36:59 #266
24188 Belana
kloon van belana
pi_39431330
wat goed tamea! ben heel blij voor je!
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 1 juli 2006 @ 21:09:00 #267
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39432261
Tamea dat klinkt goed zeg! Je komt ook een stuk zekerder over, fijn hoor.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 22:09:17 #268
3011 E.T.
pi_39434228
Tamea, je klinkt een stuk beter dan een week geleden

Nebelung, zie ik jou nou posten dat je bv-shirts van H&M hebt? Nooit geweten dat zij die ook hadden. Goede om te onthouden!
pi_39434397
Fijn Tamea!

Dutchie, wordt hij ook niet wakker als je hem een schone luier geeft tussen borst 1 en 2?

Leuk dat ijsje Jelief
pi_39434647
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 22:09 schreef E.T. het volgende:

Nebelung, zie ik jou nou posten dat je bv-shirts van H&M hebt? Nooit geweten dat zij die ook hadden. Goede om te onthouden!

Niet in alle filialen trouwens, maar als ze er zijn hangen ze bij de positiekleding. Het zijn hele basic shirts hoor, en maar in een paar kleuren, maar toch handig. (PS: er zit dus een label aan waaruit blijkt dat het een bv-shirt is, daar kan je ze aan herkennen )
  zaterdag 1 juli 2006 @ 22:26:05 #271
3011 E.T.
pi_39434783
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 22:21 schreef nebelung het volgende:

[..]

Niet in alle filialen trouwens, maar als ze er zijn hangen ze bij de positiekleding. Het zijn hele basic shirts hoor, en maar in een paar kleuren, maar toch handig. (PS: er zit dus een label aan waaruit blijkt dat het een bv-shirt is, daar kan je ze aan herkennen )
Voor het gemak ga ik er voorlopig even vanuit dat een van de grootste filialen in R'dam het wel heeft Over een half jaar nog maar eens kijken
  zaterdag 1 juli 2006 @ 22:53:41 #272
94046 PM-girl
pi_39435632
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 22:21 schreef nebelung het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik die dan per ongeluk gekocht, een zwarte en olijfgroene. Met een overslagstukje voor de borst zeg maar. Ik dacht dat het gewone positieshirts waren, hebben ook een lange buik??

Tamea, fijn dat het beter gaat!
*
pi_39435826
Ik heb ook een paar van die shirts. Ze zijn inderdaad ook geschikt als positiekleding (degene die ik heb in elk geval). Alleen hebben ze allemaal lange mouwen, dus nu heb ik er ff niks aan.
Weet iemand hier toevalligof ze ook borstvoedingshemdjes/topjes met korte of zonder mouwen hebben bij de H&M? Die lijken me wel handig, voor met dit weer en voor van de herfst onder een vest of blouse.
pi_39436624
Ik heb geen borstvoedingskleding. Maar ja, ik draag zelden een bh en als ik op pad ga en ik moet voeden heb ik gewoon een topje aan dat naar beneden kan trekken ter hoogte van de borst, en daar met dit weer weer een topje over, zodat ik niet met blote buik hoeft te voeden. Discreet zeg maar. Maar ja, ik ook maar net een cupje C (was voor de zwangerschap een A) niet echt veel om weg te stoppen.
pi_39437574
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 22:58 schreef Tamea het volgende:
Weet iemand hier toevalligof ze ook borstvoedingshemdjes/topjes met korte of zonder mouwen hebben bij de H&M? Die lijken me wel handig, voor met dit weer en voor van de herfst onder een vest of blouse.
Ja hoor, met korte en kapmouwtjes.
Al weet ik niet of ze die nu nog hebben, ze hadden ze rond december vorig jaar wel iig. Lijkt me toch dat ze ze nu met het warme weer zéker hebben.
  zondag 2 juli 2006 @ 21:12:39 #276
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39457883
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 22:15 schreef poemojn het volgende:
Fijn Tamea!

Dutchie, wordt hij ook niet wakker als je hem een schone luier geeft tussen borst 1 en 2?

Leuk dat ijsje Jelief
Jawel, dan kijkt hij je met 1 oog aan van: Wat doe je? En rekt zich nog een keer uit. Vervolgens wil hij nog wel even sabbelen, maar dat mag geen naam heten.
Trouwens vandaag wilde hij wel hoor. Ik denk vanwege de warmte, we zaten zowat de hele middag tot vroeg in de avond aan elkaar vastgeplakt. Links en rechts, dus het lost zichzelf weer op. Leuk hè, zoals dat werkt?
pi_39458973
quote:
Op zondag 2 juli 2006 21:12 schreef dutchie het volgende:

[..]

Vervolgens wil hij nog wel even sabbelen, maar dat mag geen naam heten.
Tinka hangt er ook regelmatig voor de sier aan! En dan naar me opkijken met haar meest verleidelijke glimlach, maar drinken homaar! Ach... tis een gezelligheidsdrinker!

Lekker dat het weer beter gaat overigens!
pi_39459190
Verstandig zoontje dus Dutch En als hij het op een kant goed doet is dat ook prima hoor, iig ging Myrthe daar ook vrij snel op over en die was nou niet bepaald te licht.
pi_39470464
Randy nam altijd maar één tiet per keer en dat was ook een stukkie Hollands welvaren te noemen. Tinka neemt er meestal ook maar één. Enige nadeel is dat je altijd met ongelijke tieten rondloopt!
pi_39475383
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 15:28 schreef Tamea het volgende:
Nou, naar het CB geweest en Finn was inderdaad sinds de laatste keer wegen door de kraamzorg niet veel meer aangekomen (een ons in 2 weken). Nu mag ik dus woensdag weer terugkomen, kijken of ie dan genoeg is aangekomen tov vandaag.
Nou woensdag was dus uiteindelijk maandag (had me even vertikt de vorige keer), al vroeg ik me af of opnieuw wegen na 4 dagen wel zin had, zeker met dit weer.
Maargoed, mannetje woog nu dus 4030 gram, terwijl hij donderdag nog 3790 woog. Ik dacht eerst dat ik d'r verkeerd verstaan had. Hij is sinds z'n geboorte dus 530 gram aangekomen in precies een maand en dat is gewoon OK. We gaan dus lekker zo door als we nu doen.
  maandag 3 juli 2006 @ 15:13:07 #281
24188 Belana
kloon van belana
pi_39475491
wat een goed nieuws tamea! dat moet een hele opluchting zijn!
stormy waters...
sailin'
pi_39475616
Yesss Tamea!!! Je mannetje gegroeid en jij ook een stukkie in je zelfvertrouwen (of alleen in je tieten?!)
pi_39475653
Ik ben erg blij. Ik was al helemaal strijdlustig en had me voorgenomen me geen bijvoeding aan te laten praten, omdat ie nog genoeg natte luiers heeft met dit hete pestweer en we net regeldagen achter de rug hebben en dan desnoods maar volgende week weer te gaan wegen ofzo.
Maar dat bleek allemaal niet nodig.
  maandag 3 juli 2006 @ 15:39:17 #284
3011 E.T.
pi_39476358
had 't in het baby-topic al gepost: wat lekker tamea!
pi_39476584
Meteen ook hubbie geSMSt die zit in Amerika, dus kon niet mee naar het CB deze keer

En ik hoop niet dat het zelfvertrouwen in m'n tieten gaat zitten Mammietje, die zijn al groot zat Heb zaterdag nieuwe voedingsbeha's gekocht, want degene die ik tijdens de zwangerschap had gekocht zijn te klein geworden.
pi_39477100
hoera!
  maandag 3 juli 2006 @ 16:50:19 #287
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39478352
Yeah! Finn en Tamea! Goed gedaan! En nou lekker gaan genieten van het voeden (zonder je druk te hoeven maken of hij wel genoeg groeit!)
  maandag 3 juli 2006 @ 20:10:11 #288
1762 YPPY
Yppiaans
pi_39483500
Wat fijn Tamea!

Misschien een tip. Ik vond een voedingskussen erg duur en nu blijkt dat ze in het activiteitencentrum voor gehandicapten in de buurt ze ook maken. Kost 2 meter stof, een rits en 12 euro. Stof is gekocht en bestelling geplaatst. Doen ze vast ook op andere plekken
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  maandag 3 juli 2006 @ 20:56:23 #289
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39485264
Zie Tamea, jullie kunnen het wel met zijn tweetjes.
Dit moet idd goed zijn voor je zelfvertrouwen en je rust.
pi_39491885
hoera voor Tamea & Finn!
pi_39519353
Wat fijn dat het nu allemaal goed gaat Tamea.

Ik had met mezelf afgeproken om donateur te worden de LLL, zal vandaag eens geld overmaken. Ik geef nu langer dan 6 maanden borstvoeding. Nu hij bijvoeding krijgt, krijgt hij op het KDV er wat KV langs zodat hij genoeg geeft , maar dat vind ik niet erg. Ik wil zo nog lange tijd doorblijven gaan. Als het kan echt tot hij er genoeg van heeft en dat heeft hij nog lang niet.
pi_39541876
Even vanuit het baby-topic naar hier gehaald voor Crazymoon!

CM, meid, ik wou dat ik je zo'n potje zelfvertrouwen qua borstvoeding kon geven waar jelief het laatst over had. Je hebt alles al in huis om geweldig goed te kunnen voeden.

Ik begrijp eigenlijk uit je (eerdere) post (in het babytopic) dat je het eerst erg fijn vond om borst te voeden, maar dat je het in die eerste week erg moeilijk kreeg ermee.
quote:
Wel moeilijk hoor, mijn vriend wil heel graag dat ik zo lang mogelijk doorga met borstvoeding geven, en ja, ik wil dat ook wel. Heb altijd gezegd dat ik het tenminste een half jaar wilde proberen. En ik weet, over een paar weken gaat het misschien heel anders. En ik wil graag van de kunstvoeding af, maar ja, het kolven lukt dus gewoon nog niet!
Het zal over een paar weken anders gaan en hopelijk natuurlijk ook beter! Hieronder nog wat vragen en wat tips.
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 13:40 schreef CrazyMoon het volgende:
die neusspray heb ik gebruikt (is nu zo goed als op), maar ik sprayde dat in voordat ik de borstvoeding ging geven. Na de borstvoeding ging ik meestal kolven. Zou die spray dan al weer uitgewerkt zijn?
De neusspray zorgt voor het krijgen van de toeschietreflex en is bedoeld voor het kolven. Als je dochter al gedronken heeft aan de borst en dan gaat kolven zal het niet werken denk ik. Het doet ook niks voor je produktie verder, alleen voor de toeschietreflex . Dus voor het kolven gebruiken. Je hebt een hele goede kolf, zag ik!
quote:
Hoelang mag je die spray eigenlijk gebruiken? Omdat die nu op is, kan ik dan zo weer een nieuwe vragen?

Er zijn (full-time) kolvende moeders die het altijd gebruiken. Je mag een nieuw recept aanvragen hoor. Als kolven hiermee zou lukken, dan komt het misschien zelfs zover dat je zonder kunt op den duur.
quote:
Verder, Sarah krijgt volgens mij wel genoeg melk binnen. Ik gebruik nu tepelhoedjes omdat ik last heb van kloofjes, en in die tepelhoedjes (als ze sabbelt haal ik soms het tepelhoedje uit haar mond) zit dan heel veel melk. Dus dan zou het toch goed moeten zijn.
Heb je nog steeds kloven? Als ze al (bijna) geheeld zijn, zou ik het eens zonder tepelhoedjes proberen. Een baby krijgt minder melk uit de borst als er een tepelhoedje wordt gebruikt. Want door het tepelhoedje kan de borst niet goed in de mond genomen worden, en niet goed worden leeggemolken. Daarnaast heb je geen huid-op huid contact, wat een negatieve invloed kan hebben op de toeschietreflex. (desondanks KAN het goed gaan hoor, voeden met tepelhoedjes, maar in JOUW specifieke geval zou je het toch beter zonder kunnen proberen omdat a) Sarah moeite heeft met de melkstroom enz. en b) je moeite hebt met de toeschietreflex).

Van Poemojn had je al tips over de melkstroom enzovoorts, daar zeg ik dan niets meer over. Veels te veel info anders tegelijk

Ik hoop dat je er wat aan hebt. En dat het goed komt! Je wilt graag, je hebt een partner die je steunt, een goede kolf en een harstikke mooi kind natuurlijk
pi_39542741
CM, heb je al contact gehad met een lactatiekundige?
pi_39543952
Ik wist dat ik nog wat vergat te schrijven
pi_39544232
Even ene vraagje tuusendoor....
Damiën ( 22-06-2006) Doet t geweldig aan de borst... Soms heeft ie na een kwartiertje/half uurtje wel zin in een "toetje" Maar daarna is ie meestal wel weer stil voor een paar uurtjes....
Nu wil ik graag wat melk gaan afkolven, voor in de vriezer en voor vriendjelief die het ook wel leuk vindt om m af en toe een flesje te geven ( of opa, oma, grote broers en zus, tantes enz...)
Maaruh... Hoeveel drinkt zo'n mormeltje eigenlijk in het begin? Of zijn daar geen "richtlijnen" voor?
Ik bedoel... met flesvoeding heb je zo'n mooi tabelletje.. Met deze leeftijd zoveel en met deze weer zoveel meer...Maar met borstvoeding?
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_39544300
Ow ja.... Nog een vraagje...
Ik heb net, na een voeding, 80 ml/cc (???) afgekolfd, maar met 120 is t flesje mooi vol... Als ik straks nog wat meer probeer, kan ik dat dan gewoon bij de al afgekolfde melk doen?
pi_39544745
volgens mij wel hoor vamp. maar je kunt het ook best in deelporties invriezen en later weer bij elkaar voegen. waar doe je het in?
pi_39544777
nebelung, heel erg bedankt voor je reactie!!!

ik zal eens weer een nieuw recept aanvragen en die alleen gebruiken als ik ga kolven.
Verder zijn de kloven zo goed als weg. Net 1 borst nog met tepelhoedje gedaan, en de ander zonder. Helaas ging ze eerst heel druk doen. Dat doet ze wel vaker, misschien komt dat door mij, ik voelde me niet zo fijn, het is ook zo warm en dan nog zo'n klein meisje tegen me aan..
Maar na een tijdje ging ze weersabbelen en viel ze in slaap. Heb haar 5 minuten op mijn arm gehad, en daarna in de box gelegd. En gelijk is ze dan weer wakker. Volgens mij heeft ze nu wel genoeg gehad, maar ja.. niet voor lang dus. Ik ga het proberen haar zo vaak mogelijk aan te leggen.
Ze is nu weer druk aan het sabbelen op haar handje, ga haar dus maar weer aanleggen.
En ons derde wonder Lucas!!
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
pi_39544826
ow, en over de lactatiedeskundige. Nee, ik heb daar nog geen contact mee gehad omdat ik dus nog heel erg twijfel over borstvoeding geven. Mijn kraamverzorgster vertelde me dat die deskundigen graag willen dat je er voor 100% achter staat, en ja.. dat sta ik dus niet
En ons derde wonder Lucas!!
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
pi_39545146
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 16:36 schreef bixister het volgende:
volgens mij wel hoor vamp. maar je kunt het ook best in deelporties invriezen en later weer bij elkaar voegen. waar doe je het in?
Uhm... zo ver was ik nog niet met voor uit denken!!!
ff kijken of ik een bakje kan vinden....
Tips anyone??
  woensdag 5 juli 2006 @ 16:49:40 #301
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39545153
Dat is onzin Crazymoon! Zo'n lactatiedeskundige is natuurlijk voor bv maar zal jou niet raar aankijkne omdat je ook kv geeft, wel zal ze met jou zoeken naar de beste oplossing voor jou en Sarah. Zou wat wezen zeg als je haar hulp alleen kan inschakelen als je lyrisch bent over bv. Gewoon bellen hoor! En als je dat niet wilt kun je ook nog iemand van een van de bvorganisaties bellen. Nummers vind je hier, rechtsbovenaan de pagina.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')