abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 mei 2006 @ 21:06:09 #1
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37494965
Vervolg van borstvoeding deel 13

En verder over borstvoeding

[ Bericht 67% gewijzigd door Lois op 02-05-2006 21:11:22 ]
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  † In Memoriam † woensdag 3 mei 2006 @ 09:54:33 #2
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37503454
veel lurkers hier
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  woensdag 3 mei 2006 @ 10:09:36 #3
45621 Suzanna
Mama van...
pi_37503745
Ja, verbaasde me ook inderdaad.

Even van tevoren: ik vind NIET dat iemand die haar kindje geen borstvoeding wil geven iets verkeerd doet/heeft gedaan. Het feit dat ik veel moeite wilde doen om toch borstvoeding te geven heeft niets te maken met of dat wel of niet het beste is voor hen in hun situatie. Ik heb er wel zo over gedacht, vóór ik borstvoeding ging geven, wat absoluut niet zo makkelijk was en zo vanzelf ging als ik had gedacht. Ik had veel pijn bij het voeden, en moeite een goede houding te vinden (net als Wennie grote boezem...) en uiteindelijk was ik weer zwanger dus moest ik stoppen toen het net goed ging.
Een vriendin van mij heeft nu 3 kinderen, vierde op komst. Haar borsten zijn ook erg groot en mede daarom heeft ze net als ik veel pijn gehad bij het voeden en last met het vinden van een goede houding. Ze is daarom bij alledrie de kinderen na de eerste week of de eerste paar weken gestopt met de borstvoeding. Ik had het me goed kunnen voorstellen dat ze nu bij de vierde zou zeggen: 'ik doe het niet meer'. Maar toch wil ze het weer proberen, mede omdat het bij mij nu wél goed gaat en ik haar tips kan geven.

Het is hier wel een hele discussie geworden. Ik begrijp Jeliefs eerste post en ik begrijp ook waarom er mensen zijn die geen borstvoeding willen geven, mede dankzij de posts van Linda en LB. JUIST doordat ik dat nu begrijp zal ik er minder snel over oordelen. Daarom denk ik dat Anitra ongelijk had...als je iets wilt begrijpen is dat GEEN oordelen, anders zou je het ook niet willen begrijpen. Dan zeg je gewoon:
'Wat vreemd dat iemand geen borstvoeding zou willen geven. Daar snap ik niets van' en vervolgens denk je er niet verder over na. Nu begrijp ik meer dat er redenen kunnen zijn waarom iemand geen borstvoeding WIL geven die ik BEGRIJP en die nogal legitiem zijn.

Daarnaast... je hoeft aan NIEMAND verantwoording af te leggen over wat voor voeding je je kind geeft. Als jij vindt dat jij het beste doet voor je kind en voor jezelf, heeft niemand daar wat over te zeggen. Als anderen er iets over denken is dat hun zaak. Het is ook écht niet zo dat je een goede reden moet hebben om niet met borstvoeding te beginnen. Als je het niet wil, dan wil je het niet. Punt uit.
Ik vind het belachelijk dat mensen anderen met een schuldgevoel opzadelen omdat ze 'niet lang genoeg' borstvoeding gegeven hebben. Wat anders vind ik het als jij je ervaringen vertelt om iemand aan te moedigen er toch mee te beginnen, omdat je het zelf zo fijn vindt!

Beetje erg lange post geworden, ik hoop niet te warrig... maar dit zijn mijn gedachten zo'n beetje.
  woensdag 3 mei 2006 @ 10:30:11 #4
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_37504221
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 10:09 schreef Suzanna het volgende:
Ik vind het belachelijk dat mensen anderen met een schuldgevoel opzadelen omdat ze 'niet lang genoeg' borstvoeding gegeven hebben. Wat anders vind ik het als jij je ervaringen vertelt om iemand aan te moedigen er toch mee te beginnen, omdat je het zelf zo fijn vindt!
En hoe zit het met de mensen die helemaal geen borstvoeding geven, mogen die wel met een schuldgevoel worden opgezadeld

Dat aanmoedigen heb ik dus al heel erg vervelend ervaren. De beslissing om kv te gaan geven was door mij al vrij snel genomen maar toch probeerden mensen die totaal niet op de hoogte waren van de reden (puur omdat het ze niks aanging) me aan te moedigen om toch met bv te beginnen. Ik voelde me echt in een hoek gedreven, alsof ik een slecht mens was omdat ik geen bv wilde geven. Achteraf gezien had ik misschien toch bv kunnen geven maar het bv-promotieteam (hoe goedbedoeld ook) heeft mij uiteindelijk alleen maar stelliger gemaakt in mijn beslissing geen bv te geven.

Tja en dat verschil tussen oordelen en begrijpen. Dat is denk ik gewoon een kwestie van interpreteren van de lettertjes op je beeldscherm. Ik weet nu dat Jelief het niet zo bedoeld maar de vraag kwam ook op mij als oordelend over, puur alleen omdat je als kv-mama continu wordt verwacht uit te leggen waarom je geen bv geeft. Ik vraag iemand toch ook niet waarom ze er voor kiest om 'lang' bv te blijven geven. Ik ga ervan uit dat dat is omdat zij het beste wil voor haar kindje en dat is precies dezelfde reden waarom ik voor kv heb gekozen.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  woensdag 3 mei 2006 @ 10:38:55 #5
11682 Moonah
Jolie femme
pi_37504410
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 09:54 schreef just me het volgende:
veel lurkers hier
Idd.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_37505859

hier ook nog altijd een lurkertje van inmiddels alweer bijna 15(!) maanden. en dat terwijl de BV bij Piet ook heel moeizaam ging. het is dus zeker de moeite van 't proberen waard, Xanthe, snoopy, en anderen waarbij 't de eerste x niet zo makkelijk/goed ging. het kind kan bijv. beter zijn in 'toehappen', en zoals mijn VK zei: je lichaam weet een tweede keer zelf ook beter wat 't 'moet doen'. hier bleek dat dus inderdaad het geval, en ik ben er nog steeds erg blij om. dat we 't zolang volhouden verbaast mij eigenlijk wel, maar we zijn er allebei nog te zeer aan gehecht om 't nu te stoppen.

maf he dat 't je zó diep raakt als 't niet gaat. had ik ook toen 't bij Piet niet genoeg bleek te zijn, wat een verdriet. je bent dan natuurlijk ook al extra kwetsbaar/emotioneel, en het was een heel basaal gevoel van 'falen' voor mij. weet niet of dat zoveel minder zou zijn geweest als de BV-promotie er niet was geweest, al zal die er heus wel een zekere rol in gespeeld hebben. ik was vantevoren ook zeer vastbesloten om het een serieuze kans te geven (was ook wel naar zo'n voorlichting geweest en had er veel over gelezen) en vond 't gewoon ontzettend jammer en rot dat het niet genoeg bleek te zijn, dat mijn kleine jongetje er niet van groeide (hij viel zelfs af, was zo'n naar gezicht). maar als 't wel lukt is 't prachtig om te doen, is mijn ervaring. zelfs het kolven en het bijbehorende koe-gevoel kunnen voor mij de pret echt niet drukken.

het is een gevoelig onderwerp in meerdere opzichten. ik vind 't ook erg dat mensen bij voorbaat een vreselijk schuldgevoel wordt aangepraat als ze 't niet willen, daar moet iedereen z'n eigen keuze in kunnen maken. maar tegelijkertijd vind ik het ook jammer als mensen op grond van onjuiste informatie zouden besluiten om 't niet een kans te geven. dus dat er uitgebreide voorlichting wordt verstrekt en dat mensen aangemoedigd worden om zich er in ieder geval in te verdiepen vind ik toch ook wel goed. lastig om daar een goed evenwicht in te vinden.

de angst voor hoe 't voelt snap ik ook heel goed, ik dacht eigenlijk van te voren ook dat het me vreselijk zou irriteren zo'n voortdurende tepel-stimulatie (en dat terwijl ik geen nare ervaringen op tiet-gebied heb). maar mij is 't honderd procent meegevallen, het is echt iets heel anders of iemand er aan zit te frunniken of dat er een kindje z'n mond omheen doet.
  woensdag 3 mei 2006 @ 12:59:53 #7
45621 Suzanna
Mama van...
pi_37508525
M@x, ik ben het wel met je eens dat 'ongevraagd advies' helemaal geen goed idee is. Maar dat bedoelde ik er ook niet mee... die vriendin van mij die zoveel borstvoedingsproblemen heeft gehad, heeft nu juist veel aan mijn advies, omdat ik dezelfde problemen had en het bij mij 'goed is gekomen'.

Als mensen zowiezo voor KV kiezen begin ik er niet eens over. Ze hebben hun keuze gemaakt, en zoals ik al zei, ik ga daar echt niet over discussiëren...het is niet eens zo dat ik het 'niet met hen eens ben' ofzo, dat is nu eenmaal hun keuze, wat heb ik daarover te zeggen?

Wel vind ik nog steeds dat borstvoeding de meest logische keuze is als je geen 'echte bezwaren' hebt of als het gewoon kan. Het is voor jezelf ook het beste na de bevalling, het helpt je lichaam zich te herstellen. Maar als je het niet wilt... dan niet! Mijn moeder (65 jaar oud) is op 'flesvoeding' grootgebracht, en dat was in die tijd echt geen business, mijn oma moest melk met water en wat suiker mengen en gaf dat aan mijn moeder. Mijn moeder is gewoon gezond... zo zie je maar weer!
pi_37534766
Borstvoeding is bekeken vanuit voedingsstandpunt de beste keuze, dat is duidelijk. Maar het is en blijft wel een KEUZE. Andere factoren kunnen er voor zorgen dat je andere aspecten belangrijker vindt dan de voedingsaspecten. Zoals een betere band opbouwen met de vader, nare ervaringen van de moeder met 'polonaise' aan d'r lijf, of in mijn geval de lichamelijke toestand van de moeder na de bevalling. Ik was eigenlijk veel te zwak om borstvoeding te geven en achteraf gezien had ik eerder moeten stoppen. Maar door de sociale druk (en die legde ik ook zeker mijzelf op) ben ik 8 weken doorgegaan. Nu ik daar op terugkijk vind ik dat echt jammer, want door alle ellende bij mij rond de borstvoeding zijn die eerste maanden heel heel erg zwaar geweest. Ik ben het dus niet met Suzanna eens dat borstvoeding helpt je lichaam te herstellen na de bevalling. Ik vond en vind het een fikse aanslag op je lichaam. Weliswaar voor een heel goed doel, maar toch.
  donderdag 4 mei 2006 @ 08:29:45 #9
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37534882
Ik wil nog wat kwijt over die vader-kind band. Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat de band die MikeAir heeft met Emma minder goed is dan die van een flesgevende vader. Mike heeft Emma veel geknuffeld en met haar gespeeld(nog) en bij de nachtvoedingen ging hij eruit om haar uit bed te halen en te verschonen.Emma trekt eigenlijk meer naar haar vader toe dan naar mij, laat rustig de borst los omdat ze haar vader hoort. Een band opbouwen met je kind is een kwestie van aandacht niet of je wel of niet voed. (ow en dit is mijn mening, geen feit en ik wil het ook aan niemand opdringen)
  donderdag 4 mei 2006 @ 08:38:54 #10
11682 Moonah
Jolie femme
pi_37534975
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 08:29 schreef Jelief het volgende:
Een band opbouwen met je kind is een kwestie van aandacht niet of je wel of niet voed.
Ik had ook mijn bedenkingen toen ik dat argument zojuist las...
pi_37535020
dat argument is inderdaad larie als je 't mij vraagt. al kan ik me vanuit de vader wel voorstellen dat ie zich misschien soms wat buitengesloten voelt.
pi_37535076
Het heeft hier ook niet gespeeld hoor, dat argument, maar je hoort het wel vaak. Ik kan me dat ook wel voorstellen. Als je kind huilt kun je het als moeder direct troosten met de borst, als vader moet je hele andere trucs uit de kast halen. En als je kind honger heeft, kun je als vader het alleen maar "aandragen" naar de moeder, maar zelf niets doen. Je kunt de nachtvoedingen niet overnemen, die enorme afhankelijkheid van moeder-kind is er dan niet met vader-kind en ik kan me heel goed voorstellen dat je je dan soms buitengesloten voelt.
mooi he, alles
  donderdag 4 mei 2006 @ 09:00:01 #13
11682 Moonah
Jolie femme
pi_37535243
Buitengesloten... Daar kan ik me an sich ook wel wat bij voorstellen.
Maar de natuur heeft het nu eenmaal zo geregeld dat de moeder haar kind 9 maanden draagt en dat zij is voorzien van borsten met voeding.
Als 'nevenargument' soit, maar als een dergelijk argument doorslaggevend zou zijn, vind ik dat ehm.... een beetje vreemd.
pi_37536724
En toch is de opbouw van de band tussen moeder en kind, reden 2 en 3 van borstvoeding.com van de 101 redenen om borstvoeding te geven.

Ik vind dat zo overdreven gesteld, net of je als flesvoedende moeder minder met je kind zou knuffelen, het minder vast zou houden of er minder van zou houden. Ondanks dat ik heel graag bv wilde geven en er echt wel achter sta (ookal is het niet gelukt) vind ik de belerende, prekende wijze van dat soort instanties zum kotzen.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  donderdag 4 mei 2006 @ 10:43:11 #15
45621 Suzanna
Mama van...
pi_37537608
Ik denk dat ze ervan uitgaan dat met de flesvoeding er vaak een flesje wordt gegeven door iemand anders dan de moeder, en dat daarom (vooral in het begin) het kind gauw 'uit handen' wordt gegeven. Toen Emma in het begin de fles kreeg (met afgekolfde melk) wilden de oma's heel graag het flesje geven, maar ik wilde het liever gewoon zelf doen. Ik doe het ook liever zelf dan dat ik mijn man de fles laat geven.
Ook heeft een vriendin van mij (met 3 kinderen, dus best druk) vaak haar jongste de fles gegeven in de box, met een beer tussen de benen als steuntje. Lekker makkelijk ... ik vond dat echt vreselijk om te zien! Ik snapte wel dat ze minder tijd had vanwege de andere kinderen...maar dat dat echt niet kan met borstvoeding vind ik alleen maar goed.

Maar goed, dat zijn uitzonderingen...als de vader en de moeder allebei de fles geven en niet teveel andere mensen de fles laten geven (in het begin dan he!) lijkt me het geen probleem.
  donderdag 4 mei 2006 @ 10:46:10 #16
45621 Suzanna
Mama van...
pi_37537694
Ladybos, die problemen met de borstvoeding staan mijns inziens los van het feit dat jij lichamelijk erg veel problemen had...dat is niet 'normaal' bij een vrouw die net bevallen is! Jouw verhalen waren echt heel heftig vond ik, en ik was waarschijnlijk al veel eerder gestopt met de borstvoeding als ik jouw conditie had gehad. Als ik het me goed herinner dan in ieder geval!

Het is gewoon een feit dat de baarmoeder sneller krimpt na de bevalling met het geven van borstvoeding én dat borstvoeding echt helpt bij het herstellen van de hormoonhuishouding etc. Dat dat in een uitzonderlijk geval anders is (zoals bij jou) is natuurlijk goed te begrijpen!
pi_37538598
suzanna, maar het is ook een feit dat borstvoeding je heel wat energie kost, dus die kant van het verhaal is er net zo goed.

igraine, aan de ene kant ben ik 't met je eens dat het erg cru gesteld is zo, over die moeder-kind-band. zou eigenlijk net zo goed een non-argument zijn als die omgekeerde over de vader-kind band. aan de andere kant heb ik zelf ook ervaren dat borstvoeding geven wel degelijk enorm binding-versterkend werkt; echt puur lichamelijk/hormonaal doet 't wel wat extra's met je volgens mij. dat hele intieme, fysieke samenzijn, huid-op-huidcontact (al kun je dat natuurlijk ook hebben als je fles-voedt, maar aan bv-geven is 't inherent). de symbiose van toen 't kind indebuik zat wordt nog even een beetje verlengd. vooral tijdens 't voeden werd ik smoorverliefd op de baby('s). nogmaals, misschien is dat ook zo als je een flesje geeft maar ik ervoer het echt als heel lichamelijk, aan 't voeden gebonden. dus ik denk dat op die manier het geven van borstvoeding het vormen van een goede band wel kan vergemakkelijken, en daarom vind ik 't toch een begrijpelijk argument in dat lijstje.
  donderdag 4 mei 2006 @ 11:33:42 #18
24188 Belana
kloon van belana
pi_37539151
Igraine, ik snap wel wat je bedoeld. Ik voelde helemaal niet meer band met Liam dan Nick toen ik nog bv gaf. Maar nu vind ik het uberhaupt lulkoek dat een moeder een diepere band met het kind zou hebben, das maar net hoe je er als papa mee omgaat ook. Nick is een echt baby-mens. Hij is er echt dol op, veel meer als ik. Daar doet BV niks aan af hoor.
stormy waters...
sailin'
  † In Memoriam † donderdag 4 mei 2006 @ 11:38:38 #19
7074 moussy
kuttekop
pi_37539319
Over dat band gebeuren kan ik heel kort en simpel zijn, Peter had eerder een band met de kinderen dan ik, en ik weet zeker dat als ik BV had gegeven dat dit niet anders was geweest.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  donderdag 4 mei 2006 @ 11:39:23 #20
24188 Belana
kloon van belana
pi_37539345
Het zal ook wel persoonlijk zijn hoor denk ik
stormy waters...
sailin'
pi_37540610
Ik denk dat de band die je hebt (opbouwt) van meerdere factoren afhankelijk is dan alleen de voeding.

Bixister, ik begrijp best dat bv geven heel intiem kan zijn, maar fv net zo goed natuurlijk. Ik geef nog steeds de eerste fles 's morgens gezellig bij ons in bed, op schoot en daarna knuffelen en spelen we nog een tijdje voordat we samen (of met z'n 3-en) onder de douche of in bad gaan. DUs heel het gebeuren er omheen is net zo "band-opbindend"

Ik ben echt wel voor bv hoor, maar om andere redenen dan deze.
pi_37540664
hehheh opbindend.

ik ben 't grotendeels met je eens hoor, natuurlijk is 't onzin dat je zonder BV géén goede band zou kunnen opbouwen. en ik realiseer me ter dege dat mijn stukje van daarnet juist weer echt zo'n naar BV-ophemelend toontje heeft, maar ik wist niet hoe ik 't anders moest omschrijven dat het geven van BV op zich denk ik wel een functie in die binding kan hebben.
pi_37540741
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 12:15 schreef bixister het volgende:
hehheh opbindend.
haha ik bedoel natuurlijk opbouwend
pi_37540787
ik vond 't juist wel mooi gevonden.
pi_37542447
Ik denk dat je bij bv wel een meewerkende factor hebt bij het opbouwen van die band, doordat er oxytocine vrijkomt bij het borstvoeden. En dat hormoon helpt je om je open te stellen voor je kind (hechting, moederlijk gedrag ontwikkelen). Dat mis je dan als je flesvoeding geeft maar dat betekent niet dat je geen band met je kind kunt opbouwen natuurlijk. Door je kind te strelen verhoog je ook het oxytocineniveau.
pi_37557535
Met veel pijn en moeite kolf ik de melk bijelkaar. Ik geef 600cc mee, 3 voedingen en 1 reserve voeding. Ik kolf iedere dag. Mijn voornemen was omdat ik Merlijn op woensdag en vrijdag wegbreng de voeding die ik die ochtend heb gekolf, mee terug te nemen als deze niet is gebruikt. Ik zou hem nog in de diepvries kunnen doen dan. De flesje zet ik ook in volgorde in de flessenhouder daar in de koelkast. Verder staan er ook reserve in de diepvries.

Door een foutje bij hun is de melk doorelkaar gebruikt, ze hebben 1 voeding uit de diepvries gebruikt en aan het eind van de dag hadden ze de voeding die ik dinsdag had afgekolfd nog over.

Nu gaat het dus mis, want hun mogen de voeding die ik dus gewoon heb latenstaan. (staat achteraan in de koelkast), niet meer gebruiken. Volgens de ggd-regels moeten hun na een paar dagen dat weggooien. Ik zeg dat die voeding pas 3 dagen oud is morgen en hun ze dus nog mogen gebruiken van mij.

Ik vind dit dus nu zo zuur. Er wordt al veel weggeooid omdat hij nog niet goed uit de fles drinkt en nu wordt er dadelijk dus nog 100cc door de wasbak gespoeld.

Wat kan ik het beste doen? Hoe bewaren jullie de voedingen? Of zou ik de voedingen dus kunnen bewaren? Hoe gaat het bij jullie kdv?
pi_37559354
hartstikke vervelend randa, maar ik vind 3 dagen eigenlijk ook wel aan de oude kant, zou ik ook niet meer durven geven eerlijk gezegd. ik zou bij 't kinderdagverblijf wel even goed laten weten hoe zeer ik er van baalde, maar verder lijkt 't me een geval van pech gehad. hopelijk doen ze 't dus geen tweede keer zo. waarom geef je een reservevoeding mee? dat lijkt me inderdaad bijna niet bij elkaar te kolven. als je 't toch zo wil blijven doen, kun je misschien duidelijker de datum op de flesjes zetten? of een portie bevroren melk meegeven die bij hun ook direct in de vriezer kan, voor noodgevallen?

wat ik doe: ik heb een (tegenwoordig nog maar klein) voorraadje in de vriezer. op wo/do/vr werk ik, en anna krijgt nog altijd 1 flesje mee (± 160cc). dinsdag 's avonds haal ik 1 portie (de oudste, hooguit een paar weken tegenwoordig) uit de vriezer (zit in zakjes) en zet het te ontdooien in de koelkast (rustig aan ontdooien schijnt 't beste te zijn). woensdagochtend past 't in een flesje en dat flesje gaat dus mee. wat ik op woensdag kolf gaat donderdag mee, en wat ik op donderdag kolf gaat vrijdag mee. de kolfopbrengst van vrijdag gaat weer in de vriezer. zo krijgt anna zoveel mogelijk verse melk. in 't begin heb ik ook wel 3 voedingen meegegeven, maar al snel waren 2 toen genoeg. 2 voedingen kreeg ik altijd redelijk goed bij elkaar gekolfd, 3 vond ik lastig, maar daarvoor had ik toen een flinke voorraad in de vriezer waar ik uit kon putten ter aanvulling. merlijn is natuurlijk nog een stuk jonger dan toen anna voor 't eerst naar het kdv ging, dus die zal nog wat langer 3 voedingen mee moeten. ik heb heel lang 's avonds extra gekolfd, anna sliep toen al aardig door en dat gaf mij de gelegenheid om 's avonds een keer tussendoor te kolven, zodat ik m'n voorraad kon opbouwen/ de nodige mee te geven cc's kon halen.

succes ermee! en mocht het nou een keer echt niet lukken om genoeg te kolven: laat ze gerust eens een keer een flesje kunstvoeding geven. kun je meteen eens zien of hij dat lust, en een keer kv is echt geen ramp. ik kan me voorstellen dat het idee je tegenstaat, maar misschien geeft het openhouden van die optie je toch ook juist de nodige rust. want die 'er moeten cc's geproduceerd worden' -druk werkt (bij mij althans) zeer averechts.
pi_37560101
Ik geef dan wel fv maar moet ook altijd een reserve voeding meegeven. Voor het geval er een voeding omvalt of i.d.

Is het misschien een idee om als reserve voeding, dus voor in noodgevallen, gewoon een pakje kant-en klare nutrilon 1 mee te geven en die daar te laten staan totdat het een keer echt nodig is?
pi_37560821
ah, bij ons kdv is kunstvoeding (van een paar bekende merken) al aanwezig, hoef je niet mee te geven.
  donderdag 4 mei 2006 @ 23:15:09 #30
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_37561173
Ik moet zeggen dat ik kunstvoeding dan wel weer heel naar vind klinken.... Even aansluitend op de hele bv discussie, ik wilde heel graag BV geven, heb ik bij Freek ook gedaan, en bij nr 2 ging het dus volledig mis. Misschien had ik best meer kunnen doen als ik gedaan heb, maar op dat moment ging het niet meer, wilde ik ook niet meer (pijn,pijn,pijn!), en had ik een klein mannetje rondlopen dat iedere keer met een klein smal bekkie naast mijn bed stond te kijken hoe mama (gestressed en wel) met de bv aan het klooien was.
Maar ik voel me er nog steeds schuldig over...
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_37561234
oh sorry, was niet naar bedoeld. maar ik vond flesvoeding wat verwarrend, omdat de gekolfde melk ook via de fles gaat.
  donderdag 4 mei 2006 @ 23:18:17 #32
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_37561312
Begrijpelijk Bix
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  vrijdag 5 mei 2006 @ 19:11:04 #33
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_37583594
11 mei naar de bv-cursus

Ik heb er echt weer zin in Zo een kleintje aan de borst
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_37584431
Wat fijn LadyS!!

Er wordt op het moment nog veel gekolfde BV weggegooit omdat Merlijn nog niet goed aan de fles drinkt. Ik weet op dit moment ook niet hoeveel ik mee moet geven. Met andere voeding zal het net zo slecht gaan zolang hij die fles niet goed pakt. Ik ben verplicht om reserve-voeding mee te geven zoals Igraine zegt, voor het geval er iets omgaat. Verder zal hij KV wel lusten want die heeft hij in de eerste 4 weken van zijn leventje ook gehad.

Bix, ik houd 5 dagen aan om mm te bewaren in een goede koude koelkast. Dit is volgens dit schema. Ik heb namelijk geen/nauwelijks diepvriesvoorraad. Als ik wat ik woensdag kolf en in de diepvries gooi donderdags weer moet ontdooien voor vrijdag is mij te omslachtig. Volgende keer neem ik alles gewoon weer mee naar huis en laat ik het niet meer op het kdv staan.
  zaterdag 6 mei 2006 @ 09:24:27 #35
45621 Suzanna
Mama van...
pi_37595939
Als je melk invriest kan het ook 'vies' smaken. Dat is bij mijn melk gebeurd... dus ik zou zowiezo niet teveel gaan invriezen voordat je weet of je kindje het ook lust als het ingevroren is geweest. Ik heb nu een paar liter in de diepvries zitten (ondertussen te lang, bijna 6 maanden, dus moet het zowiezo weggooien) maar Emma moest er helaas niets van hebben .. (heb het zelf ook geproefd om te weten waarom ze het niet wilde en het had een bittere nasmaak)
  † In Memoriam † zaterdag 6 mei 2006 @ 09:36:06 #36
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_37596065
Maken jullie ook wel eens "ijsklontjes" van moedermelk ? Als je baby dan nog wat honger heeft hoef je niet een hele voeding te ontdooien.
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  zaterdag 6 mei 2006 @ 12:14:35 #37
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_37599340
Randa,
Kan je niet gewoon de voeding voor die dag meenemen en dan daar een voeding in de vriezer (als reserve) leggen. Het zal niet vaak misgaan of nodig zijn en als het nodig is kunnen ze het dan altijd nog ontdooien. Dat scheelt voor jou veel kolven en ook een hoop weggooien.

Je kan misschien ook vragen of de leidsters daar de bv in 2 of 3 keer kunnen geven. Want sommige kinderen die de borst krijgen drinken uit de fles alleen maar tot de honger gestild is en dan stoppen ze.
Door het dan in 2x of 3x te geven hoeven ze niet zoveel weg te gooien. Want dat is zo zonde.

suzanna,
de "vieze'' smaak aan bevroren bv kan je wel weg krijgen door het in een pannetje tegen kook aan te brengen als ik het goed heb. Dan gaat de smaak zo goed als weg.
Mara luste het ook niet zo heel erg en dronk alleen maar tot de honger gestild was en dan was het genoeg voor haar. Vind het zelf ook niet lekker smaken na het invriezen.
Het weggooien is zonde. Ik weet niet hoe lang het nog houdbaar is en of je veel hebt maar je kan het ook doneren.
Er zijn best wat mensen die bv zoeken voor hun kind.

Groetjes joyce
  zaterdag 6 mei 2006 @ 14:11:10 #38
45621 Suzanna
Mama van...
pi_37602056
Dat had ik dan waarschijnlijk eerder moeten doen, dit is wel van de eerste weken (week 1-3) maar ze is nu bijna zes maanden. Dus langer is het niet houdbaar lijkt me. Dan gaat dat doneren een beetje moeilijk ...
  zondag 7 mei 2006 @ 00:40:57 #39
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37619001
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 22:26 schreef bixister het volgende:
knip
succes ermee! en mocht het nou een keer echt niet lukken om genoeg te kolven: laat ze gerust eens een keer een flesje kunstvoeding geven. kun je meteen eens zien of hij dat lust, en een keer kv is echt geen ramp. ik kan me voorstellen dat het idee je tegenstaat, maar misschien geeft het openhouden van die optie je toch ook juist de nodige rust. want die 'er moeten cc's geproduceerd worden' -druk werkt (bij mij althans) zeer averechts.
Beter geen kunstvoeding geven! Het vraagt een andere manier van verteren en heeft een nadelig effect op de darmflora (zeker onder de 6 maanden). Liever drie keer een flesje waar wat minder bv in zit en thuis weer bijtanken. ik heb geen link naar een bron, zag het staan op het bvforum weet niet meer waar
pi_37624321
Waarschijnlijk is dat afgeleid van deze tekst, Jelief http://www.eurolac.net/eenenkelflesje.html
maar dat argument van Bix om de druk erachter weg te halen is ook wel wat waard
  zondag 7 mei 2006 @ 12:14:39 #41
24188 Belana
kloon van belana
pi_37624506
en sinds wanneer zou "kunst"voeding (wat een naar woord toch!) slecht zijn?
Ik vind Bix haar argument zeker wat waard!
stormy waters...
sailin'
pi_37624730
Omdat het het beschermlaagje in de darmflora kan aantasten Belana, en dat terwijl de darmen zo belangrijk zijn voor je immuunstelsel (en voor het voorkomen van allergieen en auto-immuunziekten ed, de redenen waarom bv zo aangeprezen wordt tegenwoordig). Zie die link die ik net gaf.
En deze: een wat vage site maar de rol van je darmen in je immuunsysteem wordt wel goed uitgelegd voor zover ik kan controleren: http://www.ivfg.nl/one_pagers_NL/Darmdoorlaatbaarheid.htm
pi_37624781
quote:
Op zondag 7 mei 2006 00:40 schreef Jelief het volgende:

[..]

Beter geen kunstvoeding geven! Het vraagt een andere manier van verteren en heeft een nadelig effect op de darmflora (zeker onder de 6 maanden). Liever drie keer een flesje waar wat minder bv in zit en thuis weer bijtanken. ik heb geen link naar een bron, zag het staan op het bvforum weet niet meer waar
Het geven van KV heb ik op zich geen problemen mee, maar het zal bij Merlijn niet veel uitmaken. Of hij nou BV of KV uit de fles krijgt, hij kent de fles nog niet goed genoeg. Gelukkig had hij woensdag wel 200cc op in 10 uur. Maar zij kunnen net zoals mij niet inschatten wanneer hij honger heeft en ze dus de fles moeten geven. Ik weet alleen wat hij bij mij doet als hij aan de borst wil, maar dat zal hij bij iemand anders niet doen. Wat dat betreft warmen ze waarschijnlijk BV op de verkeerde momenten op waardoor er weer een aantal gekolfde cc in de gootsteen verdwijnen.

Gelukkig staat er er voeding in de vriezer van 100cc bij het KDV, alleen is er een leidster die denkt dat de diepvries eerst moet en dan de koelkast. Zo gaan er ook voedingen onnodig verloren. Gelukkig is de echte zorgleidster beter op de hoogte van het gebruik van BV. Ze gebruiken nu een flesje van hunzelf waar ze een gedeelte in opwarmen, gelukkig en het doet minder pijn omdat de opbrengst van het kolven op het werk bijna 300 cc was. Nu is het alleen beter inschatten wat ik mee moet geven omdat Merlijn gewoon niet zo goed drinkt. :}
pi_37624847
En je kunt niet zelf in je kolfpauze langsgaan Randa om zelf te voeden? Wordt ook wel eens gedaan. Maar gewoonlijk schijnt het geen kwaad te kunnen als ze weinig drinken, halen ze 's avonds (en 's nachts ) wel weer in.

[ Bericht 2% gewijzigd door poemojn op 07-05-2006 12:36:49 ]
  zondag 7 mei 2006 @ 12:30:48 #45
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37624900
oef ik ga mij maar weer eens nader verklaren. Als het niet perse nodig is (nodig is als merlijn afvalt omdat hij echt te weinig binnenkrijgt) is het beter omgeen kv te geven aangezien hij gewend is aan bv en dit ook gewoon kan krijgen. Het is kiezen, de zogenaamde rust van poedermelk (als alternatief woord voor kv) of leren vertrouwen in de voedzaamheid van je eigen bv en het vermogen van je kind om eventuele 'te korten' van een dagnaderhand weer bij te drinken. Ik heb mij ook heel druk gemaakt over dat Emma niet dronk als ik werk ( nog stteds niet geweldig) en hebmet heel veel moeite dat vertrouwen in mijzelf en haar weten op te bouwen.
Het is zo jammer dat flesvoeding vaak als oplossing wordt gegeven voor bvproblemen terwijl dat vaak echt niet nodig is.
pi_37624989
Nou he bah Randa, je geeft al volledige live bv en dan kolf je ook nog af (dat vind ik al knap op zich, mij lukt kolven niet goed), gooien ze ook nog een hoop weg.

Ik zou toch wel duidelijk aangeven daar dat het zo niet de bedoeling is. Ook al is de echte zorgleidster er niet (en die zal ook wel eens vrij zijn of ziek), het moet wel goed gaan zonder dat er voeding verloren gaat.
Variety is the spice of life
  zondag 7 mei 2006 @ 12:36:21 #47
24188 Belana
kloon van belana
pi_37625048
ja, sorry, je hebt ook wel gelijk jelief... ik heb mijn bui niet vandaag en dan word ik opstandig... nogmaals... sorry..
stormy waters...
sailin'
pi_37625373
quote:
Op zondag 7 mei 2006 12:29 schreef poemojn het volgende:
En je kunt niet zelf in je kolfpauze langsgaan Randa om zelf te voeden? Wordt ook wel eens gedaan. Maar gewoonlijk schijnt het geen kwaad te kunnen als ze weinig drinken, halen ze 's avonds (en 's nachts ) wel weer in.
Het is een uur tot anderhalfuur rijden op en neer dus niet echt te doen. Jammer genoeg. Maar om dat drinken is niet mijn directe zorg, ik vind het gewoon zonde wat er wordt weggeooid. Ik ga 's avonds gewoon met hem in bed liggen zodat hij drinkt. Zo had hij vrijdag, hij was de helft van de dag op het KDV en de helft thuis, maar 20cc gedronken doordat hij ziek was. Godzijdank ging hij bij mij meteen aan de borst.
  zondag 7 mei 2006 @ 13:12:00 #49
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37625916
quote:
Op zondag 7 mei 2006 12:36 schreef Belana het volgende:
ja, sorry, je hebt ook wel gelijk jelief... ik heb mijn bui niet vandaag en dan word ik opstandig... nogmaals... sorry..
komt mij heel bekend voor uit eigen ervaring die opstandigheid
kusknuffelkroel
pi_37645368
jelief, het ging mij puur om het bevoorradingsprobleem waar randa 't over had, en de druk die dat op 't kolven legde. maar op zich is 't natuurlijk ook goed om te weten dat dat ene enkele flesje dus wel degelijk schade kan doen aan de darmen, en valt 't dus extra aan te bevelen om 't zonder andere melk te doen. begrijp ik het goed dat emma inmiddels wat beter uit de fles drinkt?
  maandag 8 mei 2006 @ 09:42:34 #51
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37650074
Ze vindt de fles nog steeds niet interessant, nouja als er iets in zit, leeg is het een leuk speeltje
Op maandag en woensdag komt mijn moeder langs op mijn werk zodat ik Emma kan voeden. Op vrijdag op het kdv gaat het soms ineens goed en drinkt ze een flesje leeg. Het blijft dus een probleem. Ik ben er nu wel wat minder bezorgd om omdat ik echt merk dat ze 's avonds goed bijdrinkt en ze overdag gewoon vrolijk is en goed slaapt. Daarbij zijn we nu ook met bijvoeding begonnen dus ze krijgt wel iets binnen al is dat nog lang niet voedzaam.
  maandag 8 mei 2006 @ 15:02:39 #52
29640 sweaty
Miss lipstick
pi_37657936
Misschien een hele rare vraag hoor, maar ik ga hem toch lekker stellen. Ik ben van plan om na de bevalling borstvoeding te gaan geven, maar mijn borsten zijn nog geen mm gegroeid. Ik ben nu 14,5 week zwanger dan had ik toch al wat moeten merken? Ik ga haast denken dat ik geen melkklieren heb ofzo en dus geen borstvoeding kan geven. Meer vrouwen die dit herkennen?
pi_37658317
sweaty, ik had dit ook en 't heeft voor mij gelukkig geen voorspellende waarde gehad. ik voed anna nu al 15 maanden! de eerste keer ging 't trouwens wel moeizaam, en ik heb beide keren in 't begin veel zeilen bijgezet (=heel veel aanleggen) om de productie wat op te krikken, maar of dat aan de niet gegroeide borsten lag..?).
  maandag 8 mei 2006 @ 15:24:54 #54
29640 sweaty
Miss lipstick
pi_37658617
Dankjewel, er is nog hoop dus :-)
  maandag 8 mei 2006 @ 15:34:40 #55
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37658897
Sweaty, hoe groot je borsten zijn heeft helemaal niets te maken met de hoeveelheid melk die je aanmaakt straks, wel iets met de opslagcapaciteit. Kleine borsten maken meer op het moment dat je voedt zeg maar. Heb je al eens op borstvoeding.com gekeken? Daar kun je een antwoord vinden op al dit soort vragen ( van de professionals) ik bedenk me eigenlijk dat borstvoedende moeders zich wel profi's mogen noemen vwb borstvoeding
  maandag 8 mei 2006 @ 15:44:29 #56
29640 sweaty
Miss lipstick
pi_37659206
Ik heb nog niet op die internetsite gekeken, maar ga dat gelijk even doen. Bedankt.
pi_37670332
En nou stond er in het nieuwste vbn-nr ja, ik ben uiteindelijk toch maar overstag gegaan en donateur geworden een artikel over dat opslagcapaciteitsgebeuren waaruit bleek dat dat toch anders werkt dan altijd gedacht werd maar dat ik nauwelijks gelezen heb omdat een heel tijdschrift over borsten me toch wel wat te veel van het goede was.
  maandag 8 mei 2006 @ 22:12:08 #58
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37673273
ok, ik ben benieuwd, zo zie je maardat men/we nog lang niet alles weten over hoe bv nou precies werkt.
pi_37674021
ik ben ook wel benieuwd poemojn.
  vrijdag 12 mei 2006 @ 16:46:54 #60
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_37765242
raar idee dat ik over 2 weken en 5 dagen weer borstvoeding geef/ga geven
  vrijdag 12 mei 2006 @ 16:58:27 #61
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_37765622
dan alweer, martineke

Ik heb gisteren mijn 1e avond van de borstvoedingscursus gehad. Leuke groep wel. Veel van wat gisteren besproken is weet ik al uit ervaring, (vraag-aanbod principe, voor- en achtermelk dat soort dingen) Maar toch was het erg leuk Er was er nog eentje die zwanger was van de 2e, maar die had maar een week bv gegeven vanwege een enorme pijn en een niet meewerkende kraamverzorgende ("ach, een flesje kan ook makkelijk") Dus ik was de enige met echt ervaring zeg maar Ik kreeg echt alleen maar meer zin m weer bv te gaan geven
pi_37769360
Merlijn gaat nog steeds niet aan de fles en op het KDV vinden ze het prima omdat hij wel goed drinkt/lebbert van een lepel. Ze voeren hem nu de bv en voor het eerst was dan ook de 280cc die ik had meegegeven op. We gaan nu naar 3 voedingen van 150cc. Zou het wel fijn vinden als het lukt en hij lekker veel binnenkrijgt. Dus volgende keer moeten er meer mee, hij heeft nog nooit meer dan 200cc opgehad dus
pi_37773258
martineke is 't al zoooo snel!

leuk LadyS, hoe lang heb je 't de vorige keer ook weer ongeveer gedaan? wat heb je dan 'ongemerkt' (nouja) al een boel kennis he, vergeleken met al die nieuwkomers.

randa, fijn & grappig dat 't wel lukt van een lepeltje!!

Anna wil op 't kdv nu ook minder graag uit de fles drinken, en bij haar doen ze wat ze over laat dan in een gewone beker. dat drinkt ze dan wel goed op. fijn, ik vind 't altijd zo zonde als er weggegooid moet worden.
  vrijdag 12 mei 2006 @ 22:24:55 #64
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_37773522
bix, ik weet nog dat het een week of 10 volledige borstvoeding was, toen kwam er al af en toe een flesje bij kijken. Uiteindelijk wel bijna 5 maanden. (niet volledig). Maar toen ben ik met een heel ander idee aan de bv begonnen (meer van: kzie wel waar het schip strand, en nu weet ik wat me te wachten staat en kan ik me er meer op voorbereiden enzo.)
Ik verheug me vooral op de gezelligheid
pi_37785063
Zo nu geef ik mezelf even een klopje op de schouder. Ik heb alweer 1 jaar volledige bv gegeven aan Chantel We gaan gewoon lekker door want ze vind het veelste lekker

Martineke ik zat al te kijken bij Zwangerschap en Geboorte en zag dat je nog maar een paar weken moest. Jeetje wat gaat het snel zeg!
  maandag 15 mei 2006 @ 21:12:38 #66
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37856943
wat lekker, goed, fijn, gezellig Lewis!
Emma lijkt het drinken uit een flesje eindelijk door te hebben. Ze heeft vrijdag en vandaag goed uit de fles gedronken. Ik kreeg van mijn moeder al het verzoek om meer melk mee te nemen
pi_37858528
Wij gaan denk ik stoppen om met een fles te oefenen. Het KDV vindt het lepelen prima zo en ze zijn blij dat hij zoveel binnenkrijgt. Ik denk dat we nu maar moeten gaan proberen om met een beker te gaan oefenen. Zal van de week eens oefenbekers halen bij de thuiszorg. Ze hebben een bredere rand waardoor het beter op het mondje past. Hij heeft al uit een beker gedronken en snapte het principe wel alleen wat er in zat was niet lekker. Ik oefen weleens met gesteriliseerd water maar dat er vlugger uit dan erin.
  dinsdag 16 mei 2006 @ 08:41:23 #68
62233 Jelief
ikke lief!
pi_37868848
Ik had ook net vrijdag tegen de leidster gezegd dat ik het op had gegeven, als ze dan niet drinkt , dan niet. Als Merlijn het wel doet vaneen lepel is dat toch prima! En als hij uit een beker kan gaan drinken is dat zelfs beter dan een fles. Als ik water drink krijgt Emma het laatste beetje, ze vind glazen en bekers zo geweldig interessant. Echt drinken uit een beker doet zae niet ze lebbert wat aan het randje en af en toe stroomt er wat in haar mond.
  zaterdag 20 mei 2006 @ 10:38:02 #69
45621 Suzanna
Mama van...
pi_38011472
Oh ja, had hier nog helemaal niet verteld dat Emma sinds een paar weken helemaal geen borstvoeding meer krijgt. Jammer genoeg is het sinds ik zwanger ben gelijk gaan teruglopen tot bijna niets. Ik mis het wel hoor, ik vind het flesjes klaarmaken een crime en eigenlijk ook helemaal niet zo leuk...ze wil vaak niet goed drinken in de armen en met de borstvoeding was dat (de laatste tijd) helemaal geen probleem meer... maar goed, nu kan ik haar wel weer makkelijker bij iemand laten logeren, dus dat is dan weer de keerzijde natuurlijk.

Randa, wat grappig dat Merlijn van een lepel drinkt...bij Noa ging dat een tijdje ook beter dan de fles, maar dat was vanwege haar tandjes (denk ik achteraf).
  zaterdag 20 mei 2006 @ 12:17:32 #70
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_38013513
Ik wil ook gaan borstvoeden en begin vast met inlezen hier! Heb half juni een voorlichtingsavond via de vk, ben benieuwd wat ze gaan vertellen.
HEb van de week ook 'BV' van de vk gekregen, is wel een erg pro-blad vond ik. ALle hulpjes als tepelhoedjes etc. werden erg afgekraakt, terwijl ik in mijn omgeving voorbeelden ken waarbij het zonder hulpmiddeltjes niet lukte.
Heb me iig voorgenomen om erg door te gaan zetten, omdat ik het zo mooi vindt! (maarja misschien piep ik over een half jaartje anders!)
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  zaterdag 20 mei 2006 @ 12:21:58 #71
24188 Belana
kloon van belana
pi_38013608
Ik heb Liam dus idd ook met tepelhoedje gevoed PM, omdat ie het anders niet snapte. Op die manier kon ik hem toch borstvoeden, dus ik snap de negativiteit er ook niet over dan. Het gaat toch om de voeding?
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 20 mei 2006 @ 12:24:21 #72
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_38013671
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 12:21 schreef Belana het volgende:
Ik heb Liam dus idd ook met tepelhoedje gevoed PM, omdat ie het anders niet snapte. Op die manier kon ik hem toch borstvoeden, dus ik snap de negativiteit er ook niet over dan. Het gaat toch om de voeding?
idd! en als moeder en kind dan toch tevreden zijn, snap ik het probleem niet zo.
Maak me wel wat zorgen of het gaat lukken, volgende keer vk toch maar eens navragen.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  zaterdag 20 mei 2006 @ 12:29:05 #73
24188 Belana
kloon van belana
pi_38013780
het lukt! natuurlijk! als je het wilt dan lukt het. misschien met een tepelhoedje idd maar zo vaak komt dat nou ook weer niet voor. je moet er wel ff gemotiveerd voor zijn, want soms is het doorzetten (ik praat meteen ff tegen mezelf ) maar dan lukt het wel hoor
stormy waters...
sailin'
pi_38013821
Ik ben het er wel mee eens dat het allemaal niet zo dogmatisch hoeft, maar in mijn ogen is er niets verkeerds aan voorlichting op het gebied van tepelhoedjes omdat het nou eenmaal zo is dat het vaak als gemaksmiddel wordt gebruikt door moeders én hulpverleners terwijl in veel gevallen meer begeleiding bij bijvoorbeeld het aanleggen een veel beter en langduriger resultaat zou geven.
Tepelhoedjes zijn zeker niet zonder risico en doen vaak meer kwaad dan goed i.v.m. stille ondervoeding en een kindje wat geen goede drinktechniek aanleert. Wat meer terughoudendheid en voorlichting op dat gebied dat niet verkeerd zijn in mijn ogen.

Nogmaals, niets tegen de mensen die met een tepelhoedje hebben gevoed, soms is het gewoon de enige oplossing en als moeder en kind er tevreden mee zijn is het natuurlijk prima.
pi_38013886
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 12:24 schreef PM-girl het volgende:

[..]

idd! en als moeder en kind dan toch tevreden zijn, snap ik het probleem niet zo.
Maak me wel wat zorgen of het gaat lukken, volgende keer vk toch maar eens navragen.
Natuurlijk gaat het lukken!!!
Het is al hartstikke goed dat je er van te voren mee bezig bent, je zal ze de kost moeten geven die denken "dat het allemaal wel gaat lukken". Het zal misschien best wel hard werken worden soms, maar het percentage vrouwen wat het echt wil en ook écht door wil zetten maar waarbij het dan toch niet lukt is echt heel klein.
Misschien is het een goed idee om van te voren eens te kijken waar er een lactatiekundige in je buurt zit, zodat je weet bij wie je moet zijn met vragen nu en in de periode na de bevalling.
pi_38013898
Nadeel van een tepelhoedje is dat de productie minder gestimuleerd kan worden dan zonder. Maar moderne tepelhoedjes zijn erg dun en flexibel, en hebben vaak een uitsparing voor de neus van de baby.. dus zijn al stukken beter bruikbaar dan de ouderwetse.
Ik heb ze bij Myrthe de eerste twee mnd ook gebruikt ivm kloven. Toen lukte het afbouwen eindelijk. Ze begon toen wel ineens met een enorme groeispurt (van gemiddeld gewicht naar topzwaar) maar of dat daarmee te maken had...? In elk geval vond ik 't zelf geen fijne dingen in gebruik, steeds weer steriliseren en als het niet goed bleef zitten lekte de melk overal heen, voeden met andere mensen erbij was een crime, enz.. Als het zonder kan heeft dat natuurlijk de voorkeur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')