abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 juni 2006 @ 21:55:20 #151
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_38637803
Ook ik ben in de wetenschap dat 90 gram per week het minimum is.. 125 gram is dus hartstikke goed
Aantal poepluiers is na 4 tot 6 weken niets zinnigs meer over te zeggen. Dat is per kind verschillend; de ene poept er drie per dag vol, de ander doet 3 weken niets. (die van mij had ook wel eens 2 weken geen poepluier.. de eerste keer is dat idd behoorlijk stressen).

En idd, stress heeft een (zeer) negatieve invloed op de productie en volgens mij is die stress nergens voor nodig als ik het zo lees en hebben we hier "gewoon" te maken met een CB dat niet weet waar de klepel hangt als het om bv gaat.

Nog even terugkomend ook op het bv-maffia verhaal hierboven.. Ik vind 't jammer dat het tegenwoordig zo ver is doorgeschoten dat elke vorm van voorlichting of als je iemand tegenwoordig al maar aanmoedigt als 'kom op, over een paar dagen gaat 't vast beter' vaak al meteen het stempel 'bv-maffia' krijgt.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_38637941
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 21:55 schreef E.T. het volgende:

Nog even terugkomend ook op het bv-maffia verhaal hierboven.. Ik vind 't jammer dat het tegenwoordig zo ver is doorgeschoten dat elke vorm van voorlichting of als je iemand tegenwoordig al maar aanmoedigt als 'kom op, over een paar dagen gaat 't vast beter' vaak al meteen het stempel 'bv-maffia' krijgt.
Zo heb ik het uiteraard niet bedoeld. Ik heb het over uitgeputte moeders die huilend de ene na de andere infolijn proberen om maar ergens iets van info vandaan te halen en continue van het kastje naar de muur gestuurd worden. Dat je niet na de eerste de beste tegenslag naar de fles grijpt ( . ) lijkt me vanzelfsprekend.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 7 juni 2006 @ 22:40:02 #153
3011 E.T.
pi_38639085
Ik weet wel dat jij 't niet zo bedoelde, maar het wordt vaker gezegd dan je denkt

(zelfs toen ik nog zwanger was van Saskia en zei dat ik 6 maanden bv wilde geven kreeg ik al te horen dat de bv-maffia goed z'n werk had gedaan .. ben je nog niet eens begonnen... )
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_38639618
Jarno, als je nog eens met zo'n probleemgeval geconfronteerd wordt.

Niet elk CB weet veel van borstvoeding. Niet elke arts weet veel van borstvoeding. Niet elke kraamverzorgster weet veel van borstvoeding. Niet elke verloskundige weet veel van borstvoeding.

Tip1 bij moeilijkheden met borstvoeding: Schakel een lactatiekundige in!! Dat is haar vak, daar heeft ze voor gestudeerd.

Tip 2 bij moeilijkheden met borstvoeding: indien het inschakelen van een laktatiekundige misschien te veel van het goede lijkt (of eventueel te kostbaar), neem dan kontakt met 1 van de vrijwilligers van de VBN (Vereniging Borstvoeding Natuurlijk) of de LLL (La Leche League.) Deze dames zijn ervaringsdeskundig (zeker een half jaar zelf gevoed) en hebben een training gehad om praktische vragen rondom borstvoeding te beantwoorden. Tevens geven ze cursussen en zijn er bijeenkomsten.

Tip 3 bij moeilijkheden met borstvoeding : http://www.borstvoedingsforum.nl/ Nog meer ervaringsdeskundigen. Praktische uitwisseling van ervaring is veelal nog de beste manier om veel te weten te komen van bv. Zo ging het vroeger ook, vrouwen die ervaring uitwisselen. Bovendien staan bovenaan de pagina de telefoonnummers van de VBN en de LLL.

Zo, indien je weer eens zoiets hoort ben jij de (borstvoedingsinfodeskundige) man nu
Variety is the spice of life
pi_38641845
En nog iets om je te motiveren Jarno ziet dit er niet leuk uit?

Angelina Jolie met dochtertje Shiloh Nouvel Jolie Pitt, geb 27 mei dit jaar
pi_38642460
Oh mammietje nog 1 link waar je waarschijnlijk wel wat aan hebt (al je genoemde zorgen komen er voorbij) http://www.borstvoeding.c(...)baby_wel_genoeg.html

Halverwege een stukje over poepluiers.
quote:
Bij sommige baby's die borstvoeding krijgen kan het ontlastingspatroon na de leeftijd van drie tot vier weken plotseling veranderen van meerdere keren per dag tot één keer in drie dagen of nog minder. Er zijn baby's die tot 15 dagen of langer gaan zónder ontlasting. Zolang de baby het verder goed maakt en de ontlasting de gebruikelijke pasta-achtige of zachte, gele poep is, is dit geen constipatie en vormt het geen reden tot zorg. Omdat medicatie voor dingen die normaal zijn niet nodig en niet wenselijk is, is een behandeling hiervan niet nodig of wenselijk.
Dussss!
pi_38651741
Thanks voor de tips Lewis en Nebelung... Ik merk hier ook vaak dat ieder cb iets anders zegt. Lekker verwarrend. De stress heeft idd iets hormoonachtigs (:D) en daar komt bij dat mijn jochie ook nog ziek is, dus die jengelt ook wat meer en dat is niet relaxed voeden. (Hij is met zijn 17 maanden toch al zo jaloers op zijn nieuwe zussie!)
Even een positieve update: Tinka bleef komen om de 1,5 uur, ook vannacht. Omdat er niet veel meer in mijn borsten zat iedere keer, moest ze hem dus wel leegdrinken. Vandaag merk ik dat ik al meer aanmaak en ze heeft net bijna 2 borsten leeggedronken die wel vol zaten. Heerlijk! Ow... en gisteren weer flinke poepbroek!
  donderdag 8 juni 2006 @ 12:29:15 #158
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_38652252
zo, ook ik behoor weer tot de bv mama's. ik was ff vergeten hoe mooi dat nu ook alweer is om te zien, je eigen kindje aan de borst, lekker eten. helemaal vastklampen en vastzuigen en dan die wilde oogjes " is van mij, afblijven ja!" en dan die kleine lieve knuistjes
bv loopt hier geweldig gelukkig, 1 dag na de ks kwam het al op gang, op dag 3 heel even stuwing en een tsr toen Romijn begon te huilen. en nu loop ik gewoon over ben er erg blij mee dat het geweldig gaat, bij maxim duurde het toendertijd ff voordat het goed op gang was, deze keer gelukkig niet, en Romijn hapte ook al gelijk goed, het gaat gewoon goed ik is blij.
pi_38652432
fijn martineke, en hoera mammietje!!!!
pi_38652454
Martineke! Van harte gefeliciteerd nog!
Lekker he, Martineke! Zeker als het meteen zo goed gaat! Kwam bij mij ook vlotter op gang dan de eerste keer trouwens, meteen bij geboorte had ze al wat melk!
Wat ik zo'n mooi moment vind, is als ze er slapend 'aan hangt' en je de tepel ietsie terugtrekt: dan krijg je zo'n fanatieke zuigreactie van "Ja, hó ff, ik mag dan wel niet drinken, maar die tepel is van mij!!!" En idd dat vastklampen, héééérlijk!
pi_38652554
Martineke! Gefeliciteerd nog!

Mammietje, je klinkt al weer een stuk beter! Gelukkig!
pi_38764289
* Tamea weet het even niet meer met de borstvoeding
Finn is zo moeilijk wakker te krijgen en hij moet elke paar uur toch echt wat drinken zou je zeggen.

Op dit moment voed ik (probeer ik iig), kolf ik daarna, dat krijgt ie en krijgt ie daarna nog 20 cc kunstvoeding bij. Maar het is dus driekwart van de keren een strijd om hem goed wakker te krijgen. Hij meldt zichzelf echt niet. Of ie nou gewoon geen hongerreflex heeft of te verzadigd is weet ik niet, maar frustrerend is het wel. Aan de verloskundige heb ik helemaal niks, dus ik ga morgen het consultatieburo maar bellen of ze eerder willen komen kijken en een weegschaal halen bij de thuiszorgwinkel.
  zondag 11 juni 2006 @ 22:56:18 #163
3011 E.T.
pi_38764459
Tamea, je kunt ook altijd contact opnemen met de vrijwilligers van vbn en LLL
Gratis en een hoop kennis in huis ( vbn.borstvoeding.nl of lll.borstvoeding.nl )

Wel vervelend dat ie zo lastig wakker te krijgen is..
pi_38765060
Als ik er met het consultatieburo niet uitkom, ga ik dat zeker doen

Ik ben nu gewoon bang dat ie te weinig binnenkrijgt en daarom zo slaperig is en zich niet meldt. Ook omdat ik met kolven helemaal niet veel opbrengst heb. Aan de andere kant heeft ie met maar 20 cc bijvoeding per voeding wel nog voldoende natte luiers met dit warme rotweer, maarja...
* Tamea wordt er gewoon even erg onzeker van en dat terwijl ze een superlief mannetje heeft dat heel tevreden lijkt te zijn.
pi_38765567
quote:
Op zondag 11 juni 2006 23:12 schreef Tamea het volgende:
Als ik er met het consultatieburo niet uitkom, ga ik dat zeker doen

Ik ben nu gewoon bang dat ie te weinig binnenkrijgt en daarom zo slaperig is en zich niet meldt.
Tja mijn VK was daar vrij nuchter in, hij zei in de eerste week tegen mij 'baby's zijn uitgerust met een uitstekende alarminstallatie dus als er iets is dan hoor je het wel' Ik ben eerst ook heel druk bezig geweest met wakker krijgen voor de voedingen, wakker houden (want dan dronk hij heel even en dan zakte hij weer weg...), zachtjes in het gezichtje blazen om hem weer wakker te krijgen...
En het kolven is in het begin ook gewoon een ramp en daar ga je je ook niet beter van voelen.

Ik zou zeker gewoon even bellen met een van die vrijwilligers. Helaas weten die vaak nog net iets meer van BV-vragen dan ze op de meeste consultatiebureaus doen Ze kunnen je iig wat meer vertrouwen geven in de zaak ook en dat is ook fijn!
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_38777226
Tamea, ik zou ook zo'n vrijwilliger of lactatiekundige bellen.
Kolven zegt trouwens niets over de hoeveelheid die hij zelf bij je drinkt, baby's kunnen beter de melk eruit krijgen dan een kolf. Maar dat je met dit weer onzeker wordt kan ik me goed voorstellen.
Overigens kan juist door dit weer een luier ook lichter aanvoelen dan hij eigenlijk is omdat het vocht verdampt.
pi_38777639
Nou vandaag is ie vrij makkelijk uit z'n slaap te krijgen en drinkt ie redelijk. Dus ik wacht maar even af en houdt me aan het door de kraamzprg opgestelde schema met nog 10 cc bijvoeding. Net heb ik hem gewogen met de gehuurde weegschaal, maar die is natuurlijk weer heel anders dan die van de kraamzorg dus vergelijken kan ik het niet, daarvoor moet ik het echt over een paar dagen weer doen. Straks consultatieburo maar bellen, voor een huisbezoek afspraak.
pi_38779453
Tamea, dat is echt absoluut een goeie aanrader om een deskundige te bellen. Die stellen je gerust en horen vaak precies wat er wel en niet goed gaat. En een hoop onrust vanwege de hormoonhuishouding is vaak ook een oorzaak. Ik heb het zelf toen ook gedaan, maar dat heeft me wel over die hele hoge drempel (dat leek toen echt zo) geholpen.
  maandag 12 juni 2006 @ 22:01:34 #169
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_38793390
Tamea, kolven zeker in het begin levert doorgaans vaak minder op dan gewoon voeden. Dus ms haalt dat iets van je onzekerheid weg. Als hij verder tevreden is en goede plasluiers heeft dan zit het vaak wel goed. Maar dan nog, ik vond bv geven best onzeker makend. Je weet nooit precies wat ze binnen krijgen en vooral in het begin wil je het liefst elke keer even wegen om te kijken hoe het gaat. Het hoort er een beetje bij.
Maar ik zou idd gewoon contact opnemen met VBN of LLL, misschien kunnen ze je wat geruststellen.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_38796472
Die onzekerheid, in combinatie met m'n hormonen maakt het er inderdaad niet beter op.
Voorlopig heeft ie vandaag ongeveer elke tweeenhalf uur minstens twintig minuten gedronken en had ie genoeg plasluiers. Hij is nu ook wakkerder en dus hoef ik hem niet meer zo te pesten om te kunnen voeden.
Nou hopen dat het zo blijft gaan, woensdag komen ze in elk geval langs van het consultatieburo.
  maandag 12 juni 2006 @ 23:08:55 #171
3011 E.T.
pi_38796712
klinkt goed tamea!
pi_38797091
tamea, kolf je vlak na 't voeden?
pi_38803358
Dat klinkt idd goed Tamea! En twintig minuten valt ook wel mee, dan drinkt hij wel goed waarschijnlijk
pi_38803603
Niet dus Hij heeft weer uraten in zijn urine.
* Tamea gaat dit niet lang meer trekken. Hubbie is toevallig ook niet thuis vandaag en niet te bereiken en ik zit alleen maar te huilen sinds die luier wat m'n productie vast ook geen goed doet.
Ik heb het cb gebeld, maar die bellen pas tussen 12 en 2 terug. En na het gebeurde met Thijs ben ik zo bang dat m'n mooie jochie iets overkomt.
pi_38803821
Dankje poemojn, ik heb ze gelezen, maar hij heeft nu ook weinig urine, dus ik vrees dat het echt uraten zijn.

Vrijwilligster gebeld van VBN, maar die kon me niets anders aanraden dan veel aanleggen en lactatiekundige bellen.
pi_38804052
Kun je niet via het cb of de thuiszorg een lk bereiken? (Had je toevallig kraamzorg via Icare bijv of een andere organisatie met een eigen lactatiekundige?)
Op het borstvoedingsforum zijn ook wel lactatiekundigen actief maar die kunnen van een afstand ook weinig anders zeggen denk ik. Gelukkig gaat het vandaag onweren, en wordt 't weer wat koeler.. dat scheelt ook weer natuurlijk voor zijn vochtbehoefte.

Hoe vaak heb je hem vannacht gevoed eigenlijk? Je kwam die uraten dus in zijn ochtendluier tegen?
pi_38804687
Tamea

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hier loopt de bv op z'n eindje...
Aan de ene kant ben ik reuze trots dat ik zo lang bv heb gegeven aan de andere kant vind ik het ook heel erg jammer dat het nu (bijna) voorbij is..

Hanne kreeg tot een paar weken geleden nog 's ochtends rond een uur of 07.30, 's middags na de lunch, dan na het avondeten en als we zelf naar bed gingen (meestal rond 22.30) bv en dan tussendoor wat Roosvicée ofzo. Dat ging allemaal niet zo lekker meer want vaak was ze te veel afgeleid of had er gewoon geen zin in. 's Avonds laat moesten we haar ook steeds vaker uit een diepe slaap weghalen en dat vonden we ook wat sneu. Dus af gebouwd naar alleen 's ochtends en na het avondeten bv. 's Nachts sliep ze heerlijk door maar 's ochtends bleef een probleem.. Twee slokken en dan loslaten Gisteravond wou ze ook al niet meer en nu merk ik dat mijn borsten leeg aanvoelen.. Vanmorgen kreeg ik ook al geen tsr meer, zo snel houd ze het al voor gezien.. Nou denk ik dat het afgelopen weekend er ook wel aan mee/tegen gewerkt heeft.. Die hitte en dat ik ziek was (kan erg slecht tegen acute weersomslagen krijg ik een soort van griepaanvallen van..Misselijk, duizelig, hoofdpijn (wat soms vaak uitmond in migraine), overgeven)

Maar heej..
Wel BIJNA (op-ongeveer-1-week-na) een jaar lang BV gegeven!
W ~ H ~ T
pi_38804790
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 10:27 schreef Jonnetje het volgende:

Wel BIJNA (op-ongeveer-1-week-na) een jaar lang BV gegeven!
En dat is een hele prestatie!!!

Hier begint het allemaal ook een wat ander ritme te krijgen. 's ochtends hebben we nog steeds een heerlijke knuffel/drink sessie op bed (lekker knuffelen, tussendoor iedere keer wat drinken, dan weer knuffelen...echt genieten voor ons allebei!). Als we thuis zijn wil hij soms 's middags ook wel wat maar BV geven op andere locaties hoef ik echt niet meer te proberen, veel te veel afleiding! En 's avonds voor het slapengaan drinkt hij nog een keer lang en goed, af en toe 's nachts ook nog. Maar overdag wordt het stukken minder dus. Ik heb er geen moeite mee, hij geeft zelf aan dat het overdag niet meer hoeft en ik genoet gewoon van de keren dat hij nog wel drinkt. Hoop dat het nog even in dit ritme door blijft gaan
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_38804924
Die uraten waren inderdaad vanochtend. Ik had hem om 11 uur en om 4 uur gevoed en de uraten vond ik om half acht.
pi_38805176
Tamea, wat een narigheid, ik kan begrijpen dat het je stik-nerveus maakt (maar haal je geen grote angsten in je hoofd hoor, echt niet doen )

Raar CB dat je zo laat pas terug belt. Hebben zij een lactatiekundige? Zo nee, dan zou ik mijn energie niet verspillen aan hun, maar bij de thuiszorgvereniging navragen of daar een lactatiekundige bereikbaar is. En is dat niet het geval kan je hier even kijken of er vrijgevestigde lactatiekundigen bij jou in de buurt zijn: http://www.nvl.borstvoeding.nl/bereiken/index.html

Het kost wel geld, maar niet zoveel dat je er failliet aan gaat. Eerste consult is vaak gratis.

Sterkte hoor!

Jonnetje!
pi_38805315
Wat ik me herinner zijn voedingen tussen 2 en 6 het belangrijkst voor het opkrikken van de productie, omdat het prolactineniveau in het bloed dan hoger is. Een nachtvoeding (tussen 12 en 5 telt alleen als nachtvoeding dacht ik, 11 uur is late avondvoeding, half 8 ochtendvoeding) is niet perse weinig op deze leeftijd maar kan icm met het weer misschien wel die uraten nog veroorzaakt hebben. Dan zou het de komende dagen beter moeten gaan, zeker als je vaak blijft voeden.
Succes, en bel anders toch eens een lactatiekundige, misschien is een telefonisch consult al voldoende en dat kan dan gratis zijn of iig goedkoper dan een thuisbezoek.

Jonnetje gefeliciteerd Goed dat 't zo goed gegaan is en blijkbaar is 't afbouwen ook op verzoek van Hanne, fijn idee toch?
pi_38841785
Nou gisteren zo ongeveer om de twee uur aangelegd of eerder als hij zich zelf meldde. Dat ging verder goed al had Finn vannacht er wel weer een wat geconcentreerder luier tussen zitten. Misschien maak ik met die hitte aan het eind van de dag gewoon minder volume voeding aan ofzo? Ik drink me wel helemaal gek, maar zweet me ook dood.
Gelukkig is het nu kouder, dus ik ben benieuwd hoe het vandaag en vannacht gaat.
pi_38841947
Tamea, klopt. Aan het eind van de dag heb je sowieso minder produktie. De produktie is in de ochtend het best. Als je wat wil kolven is dat ook het allerbeste tijdstip.

Wat me gister nog te binnen schoot n.a.v. je stukje op het bv-forum: als je daar de actieve topics wat bekijkt zie je heel veel vragen over minder plasluiers. Ik merk het aan mijn eigen dochter (6m.) ook, in al die warmte had ze telkens droge luiers. Ze raken veel vocht kwijt door zweten. Maar met een 11 dagen oude baby is dat vreselijk onzeker makend.

Ook is er rond deze tijd (10/11 dagen) vaak een regeldag. Het vraag/aanbod mechanisme wordt dan geregeld, maar misschien wordt dat wellicht wat verstoord door de tepelhoedjes. Misschien hoor, ik weet het niet zeker. Leg maar zoveel mogelijk aan, maar dat doe je wel.

Zei het CB nog iets?

Ik vind je hartstikke goed meid, valt niet mee, zo'n kleine baby met zo'n warmte!
pi_38842118
Het CB raadde aan vaker aan te leggen, zei dat ik het nog wel even aan kon kijken en vroeg hoe zijn gewicht was. Maar zijn gewicht is dus alleen maar met allemaal verschillende weegschalen gewogen en ik weet niet hoeveel die dingen onderling afwijken. Ik heb er nu één van de thuiszorg en daarmee heb ik hem eergisteren gewogen, dus ik denk dat ik vanavond maar weer eens weeg.
Als ik de weegschalen onderling trouwens wel vertrouw, weegt ie nu minstens 3700 gram terwijl hij 3500 woog bij zijn geboorte, dus dat zou helemaal prima zijn.
pi_38842277
Dat zou zeker prima zijn!! (helemaal bekeken in het licht dat bijna alle babies de eerste dagen afvallen)

Ik had een lichtgewichtje (te vroeg) en had voor de 1e 2 weken een weegschaal van de thuiszorg gehuurd. Daar woog ik om de dag mee. Vaker niet, anders werd ik gek

Op een gegeven moment krijg je vertrouwen dat het goed gaat. In het begin vond ik het ook vreselijk moeilijk hoor (en dan had ik nog niet eens problemen). Leren kijken naar je kind, leren wat de signalen die hij geeft betekenen (dit is honger, dit is slaap, dit is regelen), daar doe je wel even over. Je moet elkaar nog leren kennen. Op een gegeven moment weet je het, zie je het en de voldoening is dan groot. Komt vast goed hoor!
pi_38842730
Hij was ook amper afgevallen. Het laagste gewicht dat we gezien hebben is 3420 gram, maar 80 gram minder dan zijn geboortegewicht. Toen besloten we dus voor het eerst de bijvoeding af te gaan bouwen.

En ik begin er nu wel wat meer vertrouwen in te krijgen. Ben ook helemaal verliefd op alle leuke dingetjes die Finn doet Alleen m'n hormonen gooien af en toe roet in het eten en dan ben ik weer superonzeker.
  woensdag 14 juni 2006 @ 14:13:10 #188
34891 melonovy
La Kutschie
pi_38847827
Jonnetje, ik vind het geweldig!! Wat een goed nieuws, ben onwijs trots op je!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_38848104
Tamea dat zweten is ook heel normaal als je net aan het ontzwangeren bent. Ik heb zelf nog zo'n 6 maanden in t-shirtjes rondgelopen. Zwete me eigen helemaal te pletter. Maar goed zo te zien aan het gewicht gaat het eigenlijk heel goed met Finn

Jonnetje super dat je het zolang hebt gedaan zeg
pi_38852914
Fijn dat het beter gaat met voeden Tamea.

Ik zit ook al naar de 6 maanden uit te kijken, al heeft Merlijn in de eerste maand bijvoeding gehad, het is toch vooral de BV geweest die hij kreeg. Ik moet ook zeggen dat ik me er nog niks bij voor kan stellen om te stoppen. Merlijn is dan ook zo gretig met het naar de borst zoeken. Gewoon als honger heeft gaan beide handjes richting borst en als het even kan probeert hij, tja mamma is dan niet snelgenoeg, door de kleding heen aan de tepel te happen. En dan het geluidje dat hij erbij maakt. Ik merk wel dat het aantal voedingen wel terug begint te lopen, maar echt bijgehouden heb ik het eigenlijk nog niet, nog nooit gedaan trouwens.

Op het KDV gaat de fles nu aardig, alleen als hij slechte zin heeft laat hij de fles voor wat het is en dan eet hij het gelukkig van een lepeltje, is ook goed. Hij drinkt meestal twee voedingen op het KDV van beide rond de 150cc. Gelukkig gaat het kolven beter als is het wel 4x kolven op een werkdag. 's Ochtends voor ik voed, rond 12.00 op het werk, bij thuiskomst en dan 's avonds nog een keer. Als ik thuis ben kolf ik maar twee keer, 's ochtend en 's avonds, door de dag heen is het weleens lastig, want als ik wil kolven één uur na de voeding, kan het zijn dat Merlijn weer een slok wil, grr.

Ik merk wel dat deze week mijn productie teruggelopen is. Ik heb nl. 3 dagen cursus gehad en kon ook maar 1 keer tussendoor kolven, in de lunchpauze anders mis ik een stuk cursus. Ik kolf normaal ook maar 1 keer, maar dan ik de dag erna Merlijn om de twee uur aanleggen als ik wil, nu kan dat niet. Heb ook toen ik laatst 3 dagen achterelkaar heb gewerkt ook echt twee keer gekolft op mijn werk. Ik baal er wel van, want dat betekent morgenmiddag op bed gaan liggen en Merlijn laten veel laten drinken, schiet dan niet erg op weer met het huishouden.
  woensdag 14 juni 2006 @ 19:30:47 #191
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_38858433
Vanavond info-avond bij de vk. Ik wil graag bv gaan geven. vanrmogen bij de vk geinformeerd, omdat ik twijfels heb over de mogelijkheden, mijn tepels zijn wat teruggetrokken, ze erkende dat het misschien wel moeilijk kon worden maar daarom vanavond moest informeren bij de deskundige.

Iemand hier ervaring mee?
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_38862237
De ervaring die ik heb met ingetrokken tepels is alleen die van de kant van de kraamverzorgster, niet uit eigen ervaring. Het gaf bij de kraamvrouwen die ik meegemaakt heb eigenlijk nooit ontzettend erge problemen, maar het was wel zinnig om er vroeg bij te zijn.
Bijvoorbeeld door alvast in de zwangerschap en voor elke voeding met je vingers of de niplette van Avent de tepel wat naar voren te krijgen.
Of door voor elke voeding heel kort voor te kolven.
Een baby pakt bij juist aanleggen (bijna) de hele tepelhof in zijn mondje, de tepel zelf geeft houvast, maar is geen pure noodzaak voor goed voeden.
Ik ben zelf geen fan van een tepelhoedje en heb dat dus nooit gebruikt, de meeste babies kregen uiteindelijk zelf de tepel naar voren getrokken als je veel aandacht besteed aan een goede aanlegtechniek. Als dat problemen bleef geven dan droeg ik het over aan de lactatiekundige. Ik heb echter begrepen dat er vrouwen zijn die toch baat hebben gehad bij een hoedje maar persoonlijk zou ik daar niet naar streven en het puur als uiterste noodmiddel gebruiken, in overleg met een lactatiekundige.

Overigens is er ingetrokken en ingetrokken, de meeste tepels die "wat teruggetrokken" zijn komen tijdens de zwangerschap al zelf een stuk naar voren. Ik was er zelf ook bang voor omdat ik redelijk platte tepels heb maar nu erger ik me eerder aan die constant naar voren priemende dingen
Echt teruggetrokken tepels zijn bijna kuiltjes maar ook daarmee is het in practisch alle gevallen mogelijk om BV te geven, mits je er met zorg mee om gaat en je niet te snel laat afschepen door een onverschillige kraamverzorgster of de goede oude buurvrouwen "bij wie het ook niet gelukt is"

Ik zou als ik jou was eens contact opnemen met een lactatiekundige. Zij kan je meer vertellen over eventueel voorwerken, over wat te doen in de kraamtijd en als het contact eenmaal is gelegd is het makkelijker om in de kraamtijd er een of twee consultjes tegen aan te gooien om te zorgen dat je je aanlegtechniek goed onder de knie hebt. Een prima investering!
  woensdag 14 juni 2006 @ 22:34:13 #193
94046 PM-girl
pi_38865933
Terug van de info-avond door de lactatiekundige. Een hele enthousiaste, bekwame vrouw. Na afloop meteen even gevraagd, al gaf ze tijdens de voorlichting al aan dat platte tepels zelden tot problemen leiden.
Ze bood aan direct even te kijken en zag geen enkel probleem. De baby moet de rest doen en de rest is afwachten. Als nood idd een hoedje, maar niet bij voorbaat. De vk gaf aan het wel teruggetrokken te vinden, maar nu vertrouw ik op het oordeel van vanavond.
Ook gaf ze aan dat je van tevoren niets kunt doen in de zwangerchap, zoals ruwe handdoek, koude douche etc. Gewoon laten gebeuren, meer niet.
*
  woensdag 14 juni 2006 @ 22:38:43 #194
3011 E.T.
pi_38866122
opstekertje: mijn platste tepel was in het begin de favoriete kant van Saskia. Daar waar ik de meeste problemen verwachtte, waren de minste. (de andere kant deed ze nog wel eens moeilijk over...)
pi_38866564
Mooi PM!
  donderdag 15 juni 2006 @ 15:10:28 #197
62233 Jelief
ikke lief!
pi_38885263
quote:
Erg interessant!
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  donderdag 15 juni 2006 @ 15:38:01 #198
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_38886309
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 14:13 schreef melonovy het volgende:
Jonnetje, ik vind het geweldig!! Wat een goed nieuws, ben onwijs trots op je!

* Noli. is nu ook een koei he?*
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  maandag 19 juni 2006 @ 00:25:06 #199
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_38989579
Hallo allemaal, sorry dat ik hier zo binnenval en niet alle topics en posts gelezen heb, maar ben nog maar net met BV geconfronteerd Vorige week hebben mijn vrouw en ik een schat van een kereltje gekregen. Omdat hij nog maar 34+5 was bij geboorte ligt hij nog in het ZH. Nu een week later moet hij 8x60 drinken. Mijn vrouw krijgt het niet bijgekolfd, productie (bah, wat een woord) ligt rond 60 per keer, maar ze kolft slechts 7 keer om toch wat nachtrust te hebben. Reserves opbouwen wil dus niet zo lukken.

We gaan 3x per dag aanleggen op de couv-afdeling. Hij drinkt dan 2x 10 min. en volgens de weegschaal is dat slechts 30ml. Daarna dus nogmaals 30 met de fles erbij, terwijl de inspanning al zo groot is geweest. Halverwege de fles begint hij al vaak te slapen, en nu wordt dat opgelost door de rest met de sonde bij te geven.

Hopelijk kan hij over een week naar huis. Waar wij benieuwd naar zijn is hoe anderen de BV intake thuis controleren. Gaan jullie kinderen altijd op de weegschaal, krijgen ze veel gekolfd per fles om de hoeveelheid te controleren of alles op gevoel? Dat laatste durven wij niet goed, omdat onze jongen al na de helft van zijn hoeveelheid stopt aan de borst. Anderzijds zien we op tegen het geneuzel met cijfertjes, wij volwassenen eten tenslotte ook niet altijd evenveel.

Is het trouwens niet enorm veel om een kindje van net een week al 1/6e van zijn lichaamsgewicht te laten drinken per dag? Ik heb het idee dat hij echt nog geen honger heeft na 3 uur. We moeten hem regelmatig wakker maken voor de voeding. Of is dit allemaal omdat hij zo jong is? Iemand nog een linkje naar een voedingstabel (hoeveelheden x aantal giften?). O ja, is 60 ml BV even energierijk als 60 ml Nutricia? Hier wordt in het ZH namelijk geen verschil in gemaakt.

Een hoop vragen, maar waarschijnlijk herkenbaar als je er voor het eerst mee geconfronteerd wordt... Dank jullie wel alvast.
  maandag 19 juni 2006 @ 08:45:38 #200
62233 Jelief
ikke lief!
pi_38993130
Coelho, ik zou graag al je vragen beantwoorden maar ik weet niet alles...
Ten eerste schakel een lactatiedeskundige in, die kan heel goed advies geven over het verhogen van de produktie en dergelijke.
Over dat wegen.. Emma was precies op tijd en ik had dus niet het probleem dat ze nog wat in moest halen. Ik heb nooit gewogen om te kijken hoeveelze binnen kreeg. Dat geeft vaak alleen maar meer stress enstress is niet goed voor de borstvoeding. Zolang je zoontje aan blijft komen en tevreden is, is er weinig reden om tetwijfelen of hij wel genoeg krijgt.

60 ml borstvoeding staat per definitie niet gelijk aan 60 ml nutricia, er kunnen meer voedingsstoffen inzitten maar ook minder en dat kan een volgende voeding weer anders zijn, borstvoeding past zich namelijk aan aan de behoefte van het kind( bvb bij warm weer wordt het wat mer dorstlessend en iets minder voedzaam zodat die kleintjes wat vaker drinken en meer vocht binnen krijgen)
Kijk ook nog even hier en hier hier Hier staat veel info over borstvoeding,ook staan er links naar de borstvoedingsorganisaties LLL en VBN waar je ook advies kan inwinnen.
Succes! Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen!
  maandag 19 juni 2006 @ 08:49:42 #201
3011 E.T.
pi_38993172
Nog gefeliciteerd, Coelho!

Ik weet niet of de 'spelregels' qua bv anders zijn bij prematuurtjes (kan me voorstellen dat je dan wat meer zekerheid wilt) maar normaal gesproken wordt er niet zo op ml's gelet. Een kind drinkt naar behoefte (als het wakker wordt, wordt het aangelegd en drinkt zoveel hij/zij wil) en als er voldoende plasluiers zijn op een dag (min 4 a 5 hele volle) en in het begin elke dag een poepbroek dan is over het algemeen de inname van bv voldoende.

De samenstelling van bv is over de dag heen verschillend en qua energie-leverantie dus totaal niet te vergelijken met bijv. Nutrilon. BV is 's ochtends veel 'dikker' en 's avonds wat wateriger. Bij een goede afstemming tussen moeder en kind heb je zo de perfecte mix van voedingsstoffen.

Nogmaals, bij een prematuurtje zou ik ook niet zomaar alleen durven vertrouwen op het aantal volle luiers dat geproduceert wordt. Misschien is het een idee om een weegschaal te huren en bijv. 1x per dag (op dezelfde tijd) de kleine te wegen? (en dus niet na elke voeding.. dat zorgt imo voor een heleboel onnodige stress.. zoals je al zei, wij eten ook neit altijd even veel).
Maar bovenstaande is zo'n beetje hoe het bij een 'normale' baby gaat. Ik hoop dat je evengoed wat met de info kunt
  maandag 19 juni 2006 @ 08:58:59 #202
3011 E.T.
pi_38993291
En idd, zoals jelief ook zegt.. Neem contact op met een lactatiekundige
pi_38994491
Gefeliciteerd Coelho

Mijn dochter was ook te vroeg, maar heeft altijd 'live' gedronken, dus daar kan ik niet mee helpen. Ik heb wel gewogen thuis, maar om de dag, want je hebt er erg veel stress van. En dat komt zeker de produktie niet ten goede. Ik had er wel zorgen over, maar de belangrijkste spelregel was: 'als ze goed groeit, alert blijft als ze wakker is, goede plas- en poepluiers had was het goed'. En dat was ook achteraf zo.

Je kind haalt altijd meer uit een borst dan een kolf ooit kan. Dus als je zelf al niet wil neuzelen met cijfertjes is dat ergens heel goed, het geeft meer rust. Er is wel een rekensommetje overigens voor moeders die kolven, maar die ken je denk ik al. En bovendien is dat maar een richtlijn want geen kind is hetzelfde.

Je moet bv beslist niet vergelijken met flesvoeding, dat moet je helemaal loslaten. Zoals Jelief en ET al hebben uitgelegd past bv zich helemaal speciaal aan aan wat je ventje nodig heeft op dat moment. In de links die Jelief gaf staat erg veel info. Als je even de tijd hebt, lees dat even door.

Probeer voor je zoontje naar huis kan of je al een lactatiekundige kan regelen, vaak kan dat al via de afdeling. Succes en veel plezier met je ventje
pi_38996347
Gefeliciteerd en welkom Coelho!
Ik sluit me alleen maar aan bij bovenstaande post en helemaaaaal voor wat betreft die lactatiekundige!
Eigenlijk zou iedereen na de bevalling standaard een LC op bezoek moeten krijgen maar in het geval van een prematuur waarbij het streven is om helemaal over te gaan op de borst zou ik niet te lang zelf aanrommelen en ieders advies opvolgen maar samen met een expert een plan trekken.
Da's denk ik voor jullie zelf ook het rustigst.
  maandag 19 juni 2006 @ 17:20:59 #205
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_39007229
Dank jullie wel voor felicitaties en adviezen. De sites ga ik eens uitpluizen. Nu wordt het voedingsschema nog in het ziekenhuis bepaald, en vandaag is gebleken dat vraag en aanbod mbt lactatiedeskundige bij elkaar worden gebracht: Onze verloskundige vindt borstvoeding geven dermate belangrijk (en dat is het ook) dat ze meerdere keren per week wil komen kijken en contact houden om te zien of de kleine goed drinkt. Geweldig toch?

Dat stelt mij en met name ook mijn vrouw erg gerust.
Na alle nuttige informatie ben ik toch nog benieuwd naar het kolf-rekensommetje. Weet nl. nog niet wat je bedoelt.

Nogmaals bedankt allemaal!
pi_39007432
Ik zal even voor je zoeken, zo terug...

En btw: is je verloskundige een lactatiekundige ook? Zo nee, dan adviseer ik je toch een lactatiekundige te zoeken. Niets ten nadele van je en met alle respect voor verloskundige uiteraard, toch zou ik samen met een echte lactatiedeskundige een plan maken. Dat is haar vak, zij heeft daar voor gestudeerd. Hier kan je een lk vinden bij jou in de buurt: http://www.nvl.borstvoeding.nl/bereiken/index.html
pi_39007637
Ah hier is het:

het gewicht van je kind in kilogrammen * 150 ml gedeeld door het aantal voedingen per dag.

Dus stel : je kind weegt 4 kilo en krijgt 12 voedingen per etmaal dan doe je:

4*150:12 = 75 ml. per flesje

Dat zou zijn als er niet live uit de borst wordt gedronken en alles per (gekolfde) fles ging.

LET OP: dit geeft slechts een richtlijn, elk kind is anders. Trouwens, deze richtlijn is met name voor flesgevoede kindjes en je mag voor borstgevoede kindjes dan ook 115 ml nemen in plaats van bovengenoemde 150 ml.
pi_39264048
Het kolven voor de dagen dat ik werk valt vies tegen. Ik krijg er als ik thuis ben eigenlijk weinig tot niets meer uit. Het tsr wil gewoon niet. Morgen is Merlijn zes maanden, ik ga gewoon mijn best doen met kolven maar wil er ook niet te ver meer in gaan. (Nu moet ik onderhand 4x kolven op een dagje thuis om 100cc te krijgen). Merlijn drinkt nu al bijna een 170 cc per voeding, waar hij er twee van krijgt en dat is eigenlijk nog te weinig. Omdat hij nu toch al bijvoeding krijgt ga ik maar gewoon aangeven dat hij er ook KV naast mag als hij aan de BV niet genoeg heeft. Ergens is het idee wel fijn dat ik nu gewoon de druk voor mij van het kolven afhaal en hij krijgt toch nog altijd BV van mij op de overige tijdstippen, want daar ga ik nog lang niet mee stoppen.

Erg jammer, maar wel een wijs besluit voor mezelf.
  maandag 26 juni 2006 @ 21:18:54 #209
56471 pinquit
oh my lama!
pi_39264225
ja randa, als het niet lukt kan het ook niet anders.

het is ook niks als je zo lang moet kolven met zo weinig resultaat
daar word je alleen maar stressig van en ook dat is niet bevordelijk voor dat tsr

de voedingen die merlijn nog van jou krijgt zijn al extra leuk en bijzonder, gewoon proberen om die zolang mogelijk vol te houden, dat doe ik ook al wordt het bij mij al weer steeds minder

tis keilang goed gegaan btw! 6 maanden!
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  maandag 26 juni 2006 @ 21:25:01 #210
3011 E.T.
pi_39264473
Ken je Syntocinon Randa? Dat is een neusspray die voor een tsr zorgt

Heeft mij goed geholpen als het kolven niet ging. (wel op doktersrecept trouwens)
pi_39264609
quote:
Op maandag 26 juni 2006 21:18 schreef pinquit het volgende:
tis keilang goed gegaan btw! 6 maanden!
Mwoah, de eerste maand had hij er ook KV naast. Was blij dat het live voeden zo goed ging en nog steeds gaat. Hij flikt het afentoe nog steeds om lekker ieder uur even te komen drinken en om lekker met de borst in slaap te vallen. Dat gaat allemaal perfect. Meneer drinkt eigenlijk altijd mijn borsten heel goed leeg en is er dus geen beginnen meer aan om er iets uit te krijgen, zeker niet als hij lekker vaak komt. Vanavond had hij een bordje pap gehad, aangemaakt met kunstvoeding, maar had daarna toch lekker mij nodig om bij te drinken en in slaap te vallen. Omdat ik maar twee dagen werk zal het wel goed blijven met de voedingen verwacht ik. Op mijn werk kolf ik maar 1 keer en als ik thuis kom als Merlijn de andere borst drinkt. Op een werkdag haal ik er een 230cc uit.
pi_39264747
quote:
Op maandag 26 juni 2006 21:25 schreef E.T. het volgende:
Ken je Syntocinon Randa? Dat is een neusspray die voor een tsr zorgt

Heeft mij goed geholpen als het kolven niet ging. (wel op doktersrecept trouwens)
Ik weet het, maar wil er liever niet mee beginnen. Ben eigenlijk wel blij met mijn beslissing omdat ik er behoorlijk moedeloos van werd. Heb een hele tijd een bepaalde druk op mijn schouders gehad en ben mezelf al te vaak voorbij gelopen. Het is nog niet afgelopen, maar de druk is er vanaf.
  maandag 26 juni 2006 @ 21:32:37 #213
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39264777
Ik kom me hier officieel aanmelden voor de BV-maffia.
Oftewel het gaat hier super. Cas woog 3555 gram bij geboorte en vandaag weegt hij 3600 gram. En dat na nog geen week, borstvoeding gaat super dus.
Binnen een uur na de bevalling is hij aangelegd en de eerste dag waren we beiden nog een beetje aan het zoeken. Maar op dag 2 ging het allemaal weer vanzelfsprekend. Als ik zou willen kan ik hem zelfs op de kop voeden bij wijze van spreken.
Maar goed, we zijn nog maar in week 1 dus wie weet wat we allemaal nog tegenkomen.
  maandag 26 juni 2006 @ 22:00:55 #214
56471 pinquit
oh my lama!
pi_39266003
quote:
Op maandag 26 juni 2006 21:28 schreef Randa_v het volgende:

[..]

Mwoah, de eerste maand had hij er ook KV naast. Was blij dat het live voeden zo goed ging en nog steeds gaat. Hij flikt het afentoe nog steeds om lekker ieder uur even te komen drinken en om lekker met de borst in slaap te vallen. Dat gaat allemaal perfect. Meneer drinkt eigenlijk altijd mijn borsten heel goed leeg en is er dus geen beginnen meer aan om er iets uit te krijgen, zeker niet als hij lekker vaak komt. Vanavond had hij een bordje pap gehad, aangemaakt met kunstvoeding, maar had daarna toch lekker mij nodig om bij te drinken en in slaap te vallen. Omdat ik maar twee dagen werk zal het wel goed blijven met de voedingen verwacht ik. Op mijn werk kolf ik maar 1 keer en als ik thuis kom als Merlijn de andere borst drinkt. Op een werkdag haal ik er een 230cc uit.
mja zit gewoon zonde dat je moet werken.....
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_39266845
Dutch dikke kans dat het gewoon goed blijft gaan dan. Wel super he dat bv geven Zo vertederend die kleine drinkende babies.
pi_39271809
s6 weer Duchie
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  dinsdag 27 juni 2006 @ 07:35:23 #217
24188 Belana
kloon van belana
pi_39274541
wat lekker dutch, dat het meteen zo goed gaat ik hoop daar ook op en ik kijk er echt zo naar uit
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 27 juni 2006 @ 09:31:32 #218
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_39275778
Dutchie, een goed begin is het halve werk. Als hij zo goed pakt en zo goed groeit, heb je de ergste 'obstakels' gehad.
pi_39280769
Lekker dat het zo vlot gaat Dutchie.

Finn heeft sinds gisterenochtend een regeldag en natuurlijk maak ik me meteen weer zorgen. Heb nl. het idee dat ie weinig plasluiers heeft gehad sindsdien, maar hoort dat ook bij regeldagen?
Ik krijg steeds meer het idee dat ik psychisch gewoon niet borstvoedingsproof ben, te onzeker.
Donderdag consultatieburo, hopelijk is ie dan goed aangekomen, zoniet, dan weet ik niet of ik er wel mee door wil gaan.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 12:44:06 #220
24188 Belana
kloon van belana
pi_39280860
tamea, het is ook zwaar soms, zeker met regeldagen. ik weet niet of weinig plasluiers erbij hoort. Heb je al eens met een lactatiedeskundige gesproken? Het is vaak zo dat je ff een steuntje in de rug nodig hebt weer en dat het dan weer gaat. Maar niks tegen wil en dank natuurlijk, dat schiet ook niet op. sterkte ermee en probeer je niet te druk te maken. Lekker aanleggen wanneer Finn wil
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 27 juni 2006 @ 12:54:59 #221
1762 YPPY
Yppiaans
pi_39281255
Moeilijk Tamea, als je zo twijfelt. Word je niet zekerder als je het langer doet? Mijn schoonzusje twijfelde ook zo ontzettend, zij is uiteindelijk gestopt, maar misschien gaat het morgen al beter met Finn en heb je er weer een beter gevoel over.

Net is er een handboek borstvoeding hier bezorgd. Moet ik me toch maar eens in gaan verdiepen, zodat ik (hopelijk) bestand ben tegen kraamhulpen en visitie die vanalles gaan beweren.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_39285274
Fijn Dutchie!

Tamea, wat versta jij onder weinig plasluiers? Wellicht ter geruststelling: Minimaal 4 zware (wegwerp)luiers moet hij hebben in 24 uur. Met zware bedoel ik dat als je de luier op de grond gooit dat je dan een plofje hoort. Niet-natte luiers veren terug.
pi_39285807
Herkenbaar Tamea... Met Randy was ik nooit onzeker over de bv... maar die groeide ook als kool. Met Tinka gaat het een stuk moeizamer (ze drinkt minder, pakt moeilijker en drinkt vaak niet goed door) en dat maakt me vaak ook onzeker. Die stress heeft weer zijn weerslag op het aanmaken van bv en zo is het cirkeltje rond! Ik ben gestopt met me druk te maken. Ze groeit, al is het iedere keer behoorlijk op het randje (iedere keer nét iets te weinig volgens het cb). Ik hou me iedere keer één zin voor ogen die ze bij Randy eens zeiden: "Kijk naar je kind". Als Finn tussen de voedingsbeurten tevreden is en af en toe lekker paar uurtjes doorslaapt: NIET DRUK MAKEN! En bekijk het niet per dag maar hooguit per week. Vandaag drinkt ie wat minder, morgen wat meer.
Toevoeging op Nebelung: een zware 'plof' telt als 2 plofjes!
Ow... en als je het borstvoeden WILT volhouden, maar je hebt op bepaalde tijdstippen wat minder voeding bijv., kan je ook altijd nog een flesje erbij geven natuurlijk. Ik heb dit 2 keer gedaan en alleen al het feit dat ik flesvoeding voor haar in huis heb voor noodgevallen geeft me al een rustiger gevoel.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 16:34:12 #224
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39288508
quote:
Op dinsdag 27 juni 2006 12:41 schreef Tamea het volgende:
borstvoedingsproof
Da's een mooi gevonden term. Maar het is helemaal heel herkenbaar hoor. Dat is echt het voordeel van een tweede, dat heb je allemaal al een keer gehad. Dus dat maakt je iets rustiger. (ookal is ieder kind weer anders)
Met Léon wilde ik ook het liefst iedere dag wegen en als het heel warm was vroeg ik me af of hij wel voldoende vocht binnen kreeg etc. etc. Borstvoeding geven maakt je ook onzeker. Je kunt gewoon niet aan je borst zien hoeveel cc eruit gaat en of de samenstellng klopt. Maar het mooie van moeder natuur is dat zij dat allemaal netjes voor je regelt. Het zou alleen zo fijn zijn als je daar zelf wat beter inzicht in kon krijgen.
Dus geef de moed niet op, we hebben er echt allemaal last van van die twijfels.
pi_39294510
Ik had gisteren een aantal luiers die droog leken, dus dat vond ik vreemd (alleen weet ik dus niet meer hoe vaak ik verschoond heb aangezien hij van 10 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds op 3 uurtjes waarin ie sliep na zo alleen heeft gedronken en gehuild).

En verder ben ik erg van het logisch nadenken, maar daar bereik je dus niets mee als het om borstvoeding gaat. In m'n werk is alles exact en ik kan slecht tegen dingen die niet absoluut of beredeneerbaar zijn. En dat, gecombineerd met af en toe een gebrek aan zelfvertrouwen en vertrouwen in m'n lichaam, maakt dit niet echt makkelijk.
Hopelijk kan ik mezelf hierover heen zetten, maar het is wel een gevecht voor me.
pi_39297540
Misschien is vaste tijden voor het verschonen handiger voor je Tamea? Zo om de 3 á 4 uur overdag? Als je van het exacte bent, kan je de luiers bij twijfel natuurlijk altijd nog wegen he? Tip van mijn huisarts toen Randy vorige week ziek was. Gewoon op een keukenweegschaal -als je die hebt- even een lege luier wegen en de gedragen luier. Is het verschil zo'n 50 gr. = een plasje.

Waarom ben je eigenlijk zo onzeker? Heb je het idee dat je te weinig aanmaakt, drinkt Max niet zo best of zijn het alleen de plasluiers?
  dinsdag 27 juni 2006 @ 21:54:37 #227
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39300308
Tamea ik wou dat ik je een potje met zelfvertrouwen voor borstvoeding kon geven. Denk je er ook aan dat zoongeveer alle moeders onzeker worden van regeldagen? Eigenlijk is zo'n regeldag een teken dat het goed gaat, Finn heeftg niet genoeg aan wat hij kreeg en schroeft dus eigenhandig even de productie op. Knap he van je kleine kereltje! En jouw lichaam reageert daar weer direct op door idd meer te gaan produceren, knap he van jou! Laat je door het cb niks aanpraten hoor, Finn doet het prima op jouw voeding en kan dat nog heel lang volhouden als jij dat ook kan.
pi_39303323
Normaal verschoon ik gewoon na het voeden en dat is een keer of 7-8 per dag, maar aangezien Finn gisteren ongeveer constant wilde drinken, was ik gisteren even de draad kwijt met verschonen.

En waarom ik zo onzeker ben, is dat ie soms ineens weinig plasluiers heeft, of alleen maar groene poep. En eigenlijk liep het vanaf het begin al niet soepel, met een gebrek aan zuigreflex de eerste dag, daardoor bijvoeden, ik heb nooit stuwing gehad, een paar dagen na het afbouwen van de bijvoeding ineens weer uraten en te weinig plasluiers, toen weer bijvoeden en afbouwen. Nouja, deze hele riedel en het feit dat ie niet echt constant is in z'n drinken maakt mij niet echt één bonk zelfvertrouwen als het om de borstvoeding gaat.

Het cb heeft me tot nu toe niks aangepraat, maar gewoon geholpen toen ik ze belde en hopelijk is donderdag alles goed als ik voor de 4 weken controle ga. Als ie dan lekker aangekomen is, heb ik er hopelijk weer wat meer vertrouwen in.
  dinsdag 27 juni 2006 @ 22:55:46 #229
24188 Belana
kloon van belana
pi_39303432
geen stuwing zegt trouwens niks, heb ik met Liam ook niet gehad, maar wel voldoende voeding hoor. meissie toch, je hebt het zwaar
stormy waters...
sailin'
pi_39303611
Die problemen zitten vast alleen maar in m'n hoofd, maarja krijg ze er maar eens uit....
pi_39303625
Hierook geen stuwing of iets dergelijks gehad tijdens 9 maand bv met Thijs
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  woensdag 28 juni 2006 @ 11:46:41 #232
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_39315530
Hier gaat de bv uitstekend
Bij de geboorte woog Iris 3130 gram. Op dag 4 woog ze 3100 gram en vandaag (dag 6) maar liefst 3190 gram.
Iris is een echt natuurtalentje, ze hapt prima en drinkt goed door. Ze wil nog wel vaak drinken ( 's ochtends elk anderhalf uur ) En 's nachts vind ze het ook veels te gezellig
Had wel wat pijnlijke tepels, maar dat zullen wel de opstartprobleempjes zijn, want het was alleen met aanleggen en zelfs dat wordt al minder, dus kortom:

het gaat geweldig

[ Bericht 3% gewijzigd door LadyS op 28-06-2006 12:47:34 ]
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_39315746
Fijn LadyS
pi_39316025
Hmm... hoop gerommel dus Tamea... Kan me voorstellen dat je daar onzeker van wordt. Bedenk dan ook dat Max waarschijnlijk niet zo heel veel gegroeid zal zijn. Niet dat dit erg is overigens, als ie maar wel wat gegroeid is. Hier op het cb telden ze vanaf het laagste gewicht dat ze gewogen had. (Dus na het afvallen de eerste paar dagen.) Hoe dan ook, ik hoop dat hij lekker wat gegroeid is morgen. Ik duim voor je!
  woensdag 28 juni 2006 @ 12:02:09 #235
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39316088
LadyS jij koei!!!!!
pi_39316099
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 11:46 schreef LadyS het volgende:
Hier gaat de bv uitstekend
Bij de geboorte woord Iris 3130 gram. Op dag 4 woog ze 3100 gram en vandaag (dag 6) maar liefst 3190 gram.
Iris is een echt natuurtalentje, ze hapt prima en drinkt goed door. Ze wil nog wel vaak drinken ( 's ochtends elk anderhalf uur ) En 's nachts vind ze het ook veels te gezellig
Had wel wat pijnlijke tepels, maar dat zullen wel de opstartprobleempjes zijn, want het was alleen met aanleggen en zelfs dat wordt al minder, dus kortom:

het gaat geweldig

LadyS: ouwe melkkoe!
Nog van harte gefeliciteerd met Iris!
pi_39316474
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 12:00 schreef Mammietje het volgende:
Hmm... hoop gerommel dus Tamea... Kan me voorstellen dat je daar onzeker van wordt. Bedenk dan ook dat Max waarschijnlijk niet zo heel veel gegroeid zal zijn.
Finn
pi_39316652
Ik denk ook niet dat het de weegschaal zegt dat ie een spekkie is, maar zolang ie maar wel gewoon genoeg groeit. Een dikkertje zal Finn vast niet worden aangezien ie de bouw van z'n papa (lang en erg slank) lijkt te hebben, maar hij moet wel groeien natuurlijk.
Gisteren trouwens op de nagym gehoord hoeveel de babies van groepsgenoten aangekomen waren na 4 weken. Allemaal minstens een kilo Lijkt me erg veel, of ben ik nou gek? Ik lees overal 1-2 ons per week.
pi_39317035
Sjongejonge... haal de kids hier al door elkaar! Gelukkig dat jij oplet Owlet!

Het KAN wel Tamea.... Randy was de eerste maand ook meer dan een kilo aangekomen. (Toen hupste ik veel rond; zat er slagroom in mijn tieten! ) Daarom maakte ik me ook zoveel zorgen over Tinka, die nog geen pond gegroeid was. Nu ik vergelijkingsmateriaal heb, is het ook erg verwarrend. Tinka was bij geboorte een kilo zwaarder dan Randy en met 2 maanden was Randy 200 gram zwaarder dan Tinka. Terwijl Tinka wel maar liefst 5 cm langer is dan hij toen! Dat maakt mij ook vaak ongerust... Ik wil bij Tinka dezelfde 'elastiekjes' om zijn polsen zien als bij Randy!
  woensdag 28 juni 2006 @ 12:41:23 #240
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39317302
Tamea, dit is de groeigrafiek van Emma, zij groeit niet volgens de grafiek maar ze groeit wel en ontwikkelt zich verder prima. Ik weet niet of je er wat aan hebt maar toch...
pi_39356814
Nou, naar het CB geweest en Finn was inderdaad sinds de laatste keer wegen door de kraamzorg niet veel meer aangekomen (een ons in 2 weken). Nu mag ik dus woensdag weer terugkomen, kijken of ie dan genoeg is aangekomen tov vandaag.
Verder wist de CB-arts me niet veel meer tips te geven dan vaak aanleggen en veel rusten. Nou, de afgelopen 3 dagen heeft ie ongeveer continu aan m'n borst gehangen dus als het nu nog niet genoeg is, weet ik het ook niet meer. FF afwachten dus wat er nu gaat gebeuren.
  donderdag 29 juni 2006 @ 16:18:18 #242
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39358509
En zijn lengte Tamea? Is hij wel veel in de lengte gegroeid?
Ik kan nog wel van alles bedenken maar verderdan veel aanleggen en rust kan ik ook niet komen. Het is in ieder geval goed dat hij wel gegroeid is, al is het niet heel veel.
Succes met de rust en het veel aanleggen.
Oja nog een tip, probeer om per drie uur een borst te geven, je geeft dan wat meer achtermelk en wat minder voormelk.
pi_39361927
Lengte is gelijk gebleven (hij was al erg lang, 55 cm).
  donderdag 29 juni 2006 @ 19:52:51 #244
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39365704
mmm tja ik wou dat ik kon zeggen "oowww joh het komt allemaal wel goed, maar die garantie kan ik je niet geven wat ik wel nog kan zeggen is dat het echt wel goed KAN komen en dat vaak achteraf blijkt dat bijvoeding niet nodig is geweest.
* Jelief komt nogmaals met een potje bvzelfvertrouwen aanzetten.
pi_39375122
Dat is niet veel inderdaad.. Heb je zijn curve al met de borstvoedingscurve van de WHO vergeleken?
Het zou echt erg fijn zijn als je een lactatiekundige kunt inschakelen die bij jou thuis een voeding komt meekijken..
Succes
pi_39383482
Als deze : http://www.who.int/childg(...)_0_5_percentiles.pdf over borstgevoede kinderen gaat zat Finn bij geboorte tussen 50e en 75e percentiel en nu (1 maand)tussen 5e en 15 percentiel. En lengte; bij geboorte boven 99e percentiel, nu 50-75.
pi_39390038
Jammer dat ie niet meer aangekomen is Tamea... had toch meer zelfvertrouwen gegeven. Aan de andere kant is het ook niet zo raar met het gerommel dat je met hem gehad hebt. En hij IS gegroeid al is het niet veel. Ik vind trouwens wel dat je al heel erg snel weer met hem heen moet om te wegen, zo blijf je wel bezig met de bv en zijn groei. Een beetje rust erin had geen kwaad gekund lijkt me. Aan de andere kant; je wilt ook dat je kind goed in de gaten gehouden wordt. Als Finn je borsten de afgelopen dagen zo opgejut heeft, zal er dan vast al wel wat verbetering in zitten. Ik duim voor jou en Finn!

Ik moet Tinka volgende week weer wegen, dan zijn de 2 weken om. Ik maak me er op het moment niet zo druk meer om. Ik heb genoeg melk maar ze wil kennelijk soms niet meer. Ze drinkt hooguit 1 borst per keer, maar dat heeft Randy ook altijd gedaan en die vaarde er zeer wel bij, dus dat zegt me niets. Ik probeer Tinka zoveel mogelijk op bed te voeden, zonder iemand erbij, dan drinkt ze beter. Ik merk nu dat Tinka rustiger is tussen de voedingsbeurten door, ze laat me dan 3 uur met rust! Volgens mij groeit ze nu ook eindelijk iets beter en er komen ook vaker poepluiers lijkt wel. Ben dus heel benieuwd volgende week. (Hoop dat ik niet teleurgesteld word!!! )
pi_39404050
Ik kolf heel slecht en heb geen voorraad, dus Merlijn had niet veel BV mee vandaag naar het KDV, maar 60cc. De rest kreeg hij in kunstvoeding. Het was wel duidelijk waar zijn voorkeur naar uitging, want toen ik hem kwam ophalen was het eerste wat hij deed naar mijn borst happen, dus heb ik hem op het KDV ook maar even gevoed. Slim ventje.
pi_39404297
Hihi.. die Merlijn... happen naar de 'baas' he!
Doet je goed zeker Randa? Randy 'bliefte' geen kunstvoeding, dus heb het in het begin moeten mengen met bv toen ik af moest bouwen! (Voelde me best vereerd! )Dus wel mazzel dat hij het niet helemaal weigert!
  vrijdag 30 juni 2006 @ 20:40:57 #250
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39404894
Tamea, even een voor je. Het is gewoon niet makkelijk bv geven, wat ze er ook van zeggen. Maar je weet dat je het kan, dus het komt echt wel goed. Misschien een beetje simpele suggestie, maar probeer voor jezelf ook eens 1 1/2 liter water per dag te drinken, náást wat je normaal gesproken drinkt. Zeker met dit weer. Gewoon 3x zo'n spa-flesje leeg drinken op een dag, misschien helpt het. Al is het alleen maar in je hoofd.

Hier ook even een vraagje: Cas drinkt nu nog steeds maar 1 borst per keer, daarna is ie gevloerd. Kan me zoiets ook herinneren van Léon. Nu weet ik dat het beter is om ook de 2e borst aan te bieden. Maar hoe krijg je zo'n kind nog wakker? Verschonen tussendoor werkt nauwelijks, resulteert alleen maar in wat sikkeneurig geknor.
Ik denk wel dat het omslaat, dat was bij Léon ook zo, maar misschien hebben jullie nog tips.
pi_39405770
't Hoeft niet perse hoor, die 2e borst

Als hij nou lekker in slaap valt en blijkbaar genoeg heeft aan die ene (voldaan lijkt dus) lijkt het me best prima. Blijft Cas nu wel wakker of wordt hij wel wakker kan je hem altijd nog die 2e aanbieden.

Wil je hem nou wel wakker hebben dan kan je 'm wat uitkleden (tot op het rompertje bijvoorbeeld, al vraag ik me af of dat met deze warmte zin heeft, bedenk ik me ), onder voetjes kriebelen, rugje wrijven. Meer kan ik helaas ff niet verzinnen (moeders heeft ook last van de warmte ).
pi_39406041
Ik vind het wel fijn dat Merlijn bij mij wel goed drinkt. Vind het nu ook minder moeilijk om KV bij te geven. Krijgt hij toch alleen maar als ik er niet ben. Dat hij het lust had ik niet anders verwacht, dit wordt een ventje dat alles lust. Maar wel leuk dat de voorkeur naar mij gaat. Het beetje BV wat ik mee had gegeven hadden ze op het KDV ook echt als "snoepje" gegeven en het vooral bij de KV gehouden.

Voor woensdag heb ik alweer een 240cc in de diepvries staan, want kolven op het werk lukt wel doordat mij borsten goed vol zitten. Maar thuis krijg ik het niet voorelkaar omdat Merlijn er keer op keer toch weer voorzorgt dat de borsten leeg zijn. Het is me ook een zuipschuit. Ben benieuwd of ik er nog meer van kan maken, maar Merlijn heeft tegenwoordig ruim 450cc (2x 170 en nog een beetje als hij nog honger heeft) nodig en dat is dan echt bijelkaar sprokkelen.

Ik hield Merlijn altijd nog even op schoot, hij werd na 5 minuten altijd wel wakker als hij nog honger had. Dan was het gewoon tijd voor de tweede borst.
pi_39408077
Lekker dat ie de voorkeur aan BV geeft Randa, lijkt me een super gevoel.

Dutchie om Cas wakker te pesten kan een koud washandje ook helpen (al vond Finn het met de hitte vaak alleen maar lekker en werd ie nog niet echt wakker).

En veel drinken doe ik al dwangmatig, ik probeer met voeden constant iets naast me te hebben staan en neem met opzet ook de grootste bekers die we in huis hebben.

[ Bericht 26% gewijzigd door Tamea op 30-06-2006 22:20:28 ]
pi_39410092
oh tamea, wat een verschrikkelijk vermoeiend gedoe zo he. komt me zeer bekend voor hoor, zowel bij piet als bij anna (de eerste tijd dan met name) heb ik me zo vaak tekort voelen schieten en was het ook echt een tijd lang te weinig of maar nét nipt genoeg wat ze ervan aan kwamen. soms heb je ook even rust nodig om weer genoeg volgende voeding aan te kunnen maken, er zit een grens aan het 'continu aanleggen' is mijn ervaring. en die onzekerheid over of hij/zij nou genoeg binnenkrijgt is ook killing.

bij anna is voor ons een tijdlang de oplossing geweest om haar in de loop van de dag een keer een beetje bij te voeden na een voeding, zodat ze even een keer echt verzadigd was en ik even tijd had voor andere zaken/mensen die aandacht behoefden. dan had ik 's avonds na 't eten weer een mooi eigen voorraadje om te geven, en kon ze zo lekker drinken voor ze de nacht in ging. daar sliep ze dan zo goed op dat ik 's avonds tijd had om te kolven, en daar vroor ik dan de helft van in bij wijze van voorraad (ook handig) en de andere helft kreeg ze dan weer als bijvoeding in de loop van die volgende dag. zo hebben we net dat beetje extra rust gekregen dat we nodig hadden en op een gegeven moment was het bijvoeden niet meer nodig. ik weet niet of dit iets voor jullie is, maar wie weet heb je wat aan dit verhaal. in ieder geval veel succes maar weer ermee!
  vrijdag 30 juni 2006 @ 23:45:16 #255
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39410795
Wij aten als toetje een perenijsje, Emma wilde dat ook wel. Nou vind ik dat daar veel te veel suiker in zit dus ik heb een blokje bv uit de vriezer gehaald. Dit was het resultaat:

Zesabbelde echt met smaak aan het blokje tot het na een minuut of vijf wel erg koud werd, toen nog wat hapjes fijngesneden gegeten en daarna zelfs nog wat warm uit een flesje gedronken.
Ik denk dat ik maar wat bv ijsjes ga maken.
pi_39410993
haha goed idee jelief!
ik heb ook wel eens gehoord van mensen die er pannekoeken mee gebakken hebben.
  vrijdag 30 juni 2006 @ 23:57:58 #257
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39411153
Ja die hoor je wel vaker, vooral als de voorraad in de vriezer over datum dreigt te raken.
Ik heb al eens cake gebakken met wat bv ipv koemelk, proefde je niks van. Pannenkoeken wil ik wel eens proberen tegen de tijd dat Emma wat beter eet, je schijnt dan banaan ipv ei te kunnen gebruiken.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 10:33:11 #258
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39417792
Ja dat is ook een idee, bv-ijsjes maken. Ik was er zelf niet opgekomen, maar voor Emma is dit met dit weer een heel goed idee.

Dat uitkleden van Cas hebben we dus idd ook geprobeerd. En dan hoor je hem wat sikkeneurig knorren, maar hij slaapt gewoon verder. En dat koude washandje vind ik zielig. Maar dat gaan we maar eens doen, als het niet goed gaat.
Eigenlijk heb ik niets te klagen hoor, hij is idd goed tevreden na 1 borst. Vaak is het dan helaas wel zo dat hij zich een half uur later alsnog meldt voor die 2e en da's ff lastig. Hij drinkt in etappes, volgens de kraamhulp. Is voor mijzelf meer iets om de knop om te zetten. Moet er maar gewoon aan wennen dat het zo is.

Heb trouwens van die 'zweetpuistjes' tussen mijn borsten met dit weer. Ik heb 2 hele goede bh's van Anita Mode (kan ik iedereen aanraden, te investeren in goede voedingsbh's), maar als ik ze 's nachts aan houd dan stroomt het zweet er tussendoor. Laat ze dus nu maar 's nachts luchten, oftewel bloot met een handdoek eronder.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 10:35:19 #259
24188 Belana
kloon van belana
pi_39417827
Liam had dat ook kan ik herinneren, het is natuurlijk ook harstikke vermoeiend uit zo'n tiet drinken.
stormy waters...
sailin'
pi_39418088
Anita! Ja! Die zijn geweldig! Even prijzig, maar dan heb je meteen iets goeds.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 10:51:25 #261
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39418117
Die zorgen er tenminste ook voor dat je borsten op een acceptabele hoogte zitten.
pi_39418194
Ook dat ja

Ik heb er drie: 1 in de kast, 1 in de was en 1 aan.

Ik heb ook een aantal borstvoedingsshirts van de borstvoedingswinkel en H&M. Ook handig
pi_39422310
Koud washandje is ook zielig, maarja, als het mannetje niet goed wakker wordt en hij toch echt moet eten... maar ik voelde me wel een beul ja en hubbie vond het helemaal zielig en gemeen.

Grappig wat je allemaal kan doen met BV en leuke foto van Emma met d'r BV-ijsje.

Hier lijkt het wat beter te gaan. Finn drinkt langer en beter en komt nu ook niet meer de hele dag constant waardoor ik meer rust krijg en ook minder gestresst ben. ik probeer nu aan te houden dat ie 3 uur lang maar 1 borst krijgt, zodat ie meer achtermelk zou moeten krijgen (ontlasting is nu ook weer netjes geel in tegenstelling tot eerder). In die drie uur kolf ik de andere borst af als ik er de kans voor krijg zodat we wat reserve hebben voor als ie wel constant komt en ik het even niet meer red.
Nou hopen dat ie er nog van aangekomen is en dat deze trend zich voortzet.

Ontzettend bedankt voor alle adviezen, steun en het meedenken trouwens Erg fijn dat iedereen hier zo lief en hulpvaardig is
pi_39422453
Hartstikke goed!
  zaterdag 1 juli 2006 @ 20:33:19 #265
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39431218
Mooi zo Tamea.
En je bent geen beul hoor.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 20:36:59 #266
24188 Belana
kloon van belana
pi_39431330
wat goed tamea! ben heel blij voor je!
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 1 juli 2006 @ 21:09:00 #267
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39432261
Tamea dat klinkt goed zeg! Je komt ook een stuk zekerder over, fijn hoor.
  zaterdag 1 juli 2006 @ 22:09:17 #268
3011 E.T.
pi_39434228
Tamea, je klinkt een stuk beter dan een week geleden

Nebelung, zie ik jou nou posten dat je bv-shirts van H&M hebt? Nooit geweten dat zij die ook hadden. Goede om te onthouden!
pi_39434397
Fijn Tamea!

Dutchie, wordt hij ook niet wakker als je hem een schone luier geeft tussen borst 1 en 2?

Leuk dat ijsje Jelief
pi_39434647
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 22:09 schreef E.T. het volgende:

Nebelung, zie ik jou nou posten dat je bv-shirts van H&M hebt? Nooit geweten dat zij die ook hadden. Goede om te onthouden!

Niet in alle filialen trouwens, maar als ze er zijn hangen ze bij de positiekleding. Het zijn hele basic shirts hoor, en maar in een paar kleuren, maar toch handig. (PS: er zit dus een label aan waaruit blijkt dat het een bv-shirt is, daar kan je ze aan herkennen )
  zaterdag 1 juli 2006 @ 22:26:05 #271
3011 E.T.
pi_39434783
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 22:21 schreef nebelung het volgende:

[..]

Niet in alle filialen trouwens, maar als ze er zijn hangen ze bij de positiekleding. Het zijn hele basic shirts hoor, en maar in een paar kleuren, maar toch handig. (PS: er zit dus een label aan waaruit blijkt dat het een bv-shirt is, daar kan je ze aan herkennen )
Voor het gemak ga ik er voorlopig even vanuit dat een van de grootste filialen in R'dam het wel heeft Over een half jaar nog maar eens kijken
  zaterdag 1 juli 2006 @ 22:53:41 #272
94046 PM-girl
pi_39435632
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 22:21 schreef nebelung het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik die dan per ongeluk gekocht, een zwarte en olijfgroene. Met een overslagstukje voor de borst zeg maar. Ik dacht dat het gewone positieshirts waren, hebben ook een lange buik??

Tamea, fijn dat het beter gaat!
*
pi_39435826
Ik heb ook een paar van die shirts. Ze zijn inderdaad ook geschikt als positiekleding (degene die ik heb in elk geval). Alleen hebben ze allemaal lange mouwen, dus nu heb ik er ff niks aan.
Weet iemand hier toevalligof ze ook borstvoedingshemdjes/topjes met korte of zonder mouwen hebben bij de H&M? Die lijken me wel handig, voor met dit weer en voor van de herfst onder een vest of blouse.
pi_39436624
Ik heb geen borstvoedingskleding. Maar ja, ik draag zelden een bh en als ik op pad ga en ik moet voeden heb ik gewoon een topje aan dat naar beneden kan trekken ter hoogte van de borst, en daar met dit weer weer een topje over, zodat ik niet met blote buik hoeft te voeden. Discreet zeg maar. Maar ja, ik ook maar net een cupje C (was voor de zwangerschap een A) niet echt veel om weg te stoppen.
pi_39437574
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 22:58 schreef Tamea het volgende:
Weet iemand hier toevalligof ze ook borstvoedingshemdjes/topjes met korte of zonder mouwen hebben bij de H&M? Die lijken me wel handig, voor met dit weer en voor van de herfst onder een vest of blouse.
Ja hoor, met korte en kapmouwtjes.
Al weet ik niet of ze die nu nog hebben, ze hadden ze rond december vorig jaar wel iig. Lijkt me toch dat ze ze nu met het warme weer zéker hebben.
  zondag 2 juli 2006 @ 21:12:39 #276
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39457883
quote:
Op zaterdag 1 juli 2006 22:15 schreef poemojn het volgende:
Fijn Tamea!

Dutchie, wordt hij ook niet wakker als je hem een schone luier geeft tussen borst 1 en 2?

Leuk dat ijsje Jelief
Jawel, dan kijkt hij je met 1 oog aan van: Wat doe je? En rekt zich nog een keer uit. Vervolgens wil hij nog wel even sabbelen, maar dat mag geen naam heten.
Trouwens vandaag wilde hij wel hoor. Ik denk vanwege de warmte, we zaten zowat de hele middag tot vroeg in de avond aan elkaar vastgeplakt. Links en rechts, dus het lost zichzelf weer op. Leuk hè, zoals dat werkt?
pi_39458973
quote:
Op zondag 2 juli 2006 21:12 schreef dutchie het volgende:

[..]

Vervolgens wil hij nog wel even sabbelen, maar dat mag geen naam heten.
Tinka hangt er ook regelmatig voor de sier aan! En dan naar me opkijken met haar meest verleidelijke glimlach, maar drinken homaar! Ach... tis een gezelligheidsdrinker!

Lekker dat het weer beter gaat overigens!
pi_39459190
Verstandig zoontje dus Dutch En als hij het op een kant goed doet is dat ook prima hoor, iig ging Myrthe daar ook vrij snel op over en die was nou niet bepaald te licht.
pi_39470464
Randy nam altijd maar één tiet per keer en dat was ook een stukkie Hollands welvaren te noemen. Tinka neemt er meestal ook maar één. Enige nadeel is dat je altijd met ongelijke tieten rondloopt!
pi_39475383
quote:
Op donderdag 29 juni 2006 15:28 schreef Tamea het volgende:
Nou, naar het CB geweest en Finn was inderdaad sinds de laatste keer wegen door de kraamzorg niet veel meer aangekomen (een ons in 2 weken). Nu mag ik dus woensdag weer terugkomen, kijken of ie dan genoeg is aangekomen tov vandaag.
Nou woensdag was dus uiteindelijk maandag (had me even vertikt de vorige keer), al vroeg ik me af of opnieuw wegen na 4 dagen wel zin had, zeker met dit weer.
Maargoed, mannetje woog nu dus 4030 gram, terwijl hij donderdag nog 3790 woog. Ik dacht eerst dat ik d'r verkeerd verstaan had. Hij is sinds z'n geboorte dus 530 gram aangekomen in precies een maand en dat is gewoon OK. We gaan dus lekker zo door als we nu doen.
  maandag 3 juli 2006 @ 15:13:07 #281
24188 Belana
kloon van belana
pi_39475491
wat een goed nieuws tamea! dat moet een hele opluchting zijn!
stormy waters...
sailin'
pi_39475616
Yesss Tamea!!! Je mannetje gegroeid en jij ook een stukkie in je zelfvertrouwen (of alleen in je tieten?!)
pi_39475653
Ik ben erg blij. Ik was al helemaal strijdlustig en had me voorgenomen me geen bijvoeding aan te laten praten, omdat ie nog genoeg natte luiers heeft met dit hete pestweer en we net regeldagen achter de rug hebben en dan desnoods maar volgende week weer te gaan wegen ofzo.
Maar dat bleek allemaal niet nodig.
  maandag 3 juli 2006 @ 15:39:17 #284
3011 E.T.
pi_39476358
had 't in het baby-topic al gepost: wat lekker tamea!
pi_39476584
Meteen ook hubbie geSMSt die zit in Amerika, dus kon niet mee naar het CB deze keer

En ik hoop niet dat het zelfvertrouwen in m'n tieten gaat zitten Mammietje, die zijn al groot zat Heb zaterdag nieuwe voedingsbeha's gekocht, want degene die ik tijdens de zwangerschap had gekocht zijn te klein geworden.
pi_39477100
hoera!
  maandag 3 juli 2006 @ 16:50:19 #287
62233 Jelief
ikke lief!
pi_39478352
Yeah! Finn en Tamea! Goed gedaan! En nou lekker gaan genieten van het voeden (zonder je druk te hoeven maken of hij wel genoeg groeit!)
  maandag 3 juli 2006 @ 20:10:11 #288
1762 YPPY
Yppiaans
pi_39483500
Wat fijn Tamea!

Misschien een tip. Ik vond een voedingskussen erg duur en nu blijkt dat ze in het activiteitencentrum voor gehandicapten in de buurt ze ook maken. Kost 2 meter stof, een rits en 12 euro. Stof is gekocht en bestelling geplaatst. Doen ze vast ook op andere plekken
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  maandag 3 juli 2006 @ 20:56:23 #289
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_39485264
Zie Tamea, jullie kunnen het wel met zijn tweetjes.
Dit moet idd goed zijn voor je zelfvertrouwen en je rust.
pi_39491885
hoera voor Tamea & Finn!
pi_39519353
Wat fijn dat het nu allemaal goed gaat Tamea.

Ik had met mezelf afgeproken om donateur te worden de LLL, zal vandaag eens geld overmaken. Ik geef nu langer dan 6 maanden borstvoeding. Nu hij bijvoeding krijgt, krijgt hij op het KDV er wat KV langs zodat hij genoeg geeft , maar dat vind ik niet erg. Ik wil zo nog lange tijd doorblijven gaan. Als het kan echt tot hij er genoeg van heeft en dat heeft hij nog lang niet.
pi_39541876
Even vanuit het baby-topic naar hier gehaald voor Crazymoon!

CM, meid, ik wou dat ik je zo'n potje zelfvertrouwen qua borstvoeding kon geven waar jelief het laatst over had. Je hebt alles al in huis om geweldig goed te kunnen voeden.

Ik begrijp eigenlijk uit je (eerdere) post (in het babytopic) dat je het eerst erg fijn vond om borst te voeden, maar dat je het in die eerste week erg moeilijk kreeg ermee.
quote:
Wel moeilijk hoor, mijn vriend wil heel graag dat ik zo lang mogelijk doorga met borstvoeding geven, en ja, ik wil dat ook wel. Heb altijd gezegd dat ik het tenminste een half jaar wilde proberen. En ik weet, over een paar weken gaat het misschien heel anders. En ik wil graag van de kunstvoeding af, maar ja, het kolven lukt dus gewoon nog niet!
Het zal over een paar weken anders gaan en hopelijk natuurlijk ook beter! Hieronder nog wat vragen en wat tips.
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 13:40 schreef CrazyMoon het volgende:
die neusspray heb ik gebruikt (is nu zo goed als op), maar ik sprayde dat in voordat ik de borstvoeding ging geven. Na de borstvoeding ging ik meestal kolven. Zou die spray dan al weer uitgewerkt zijn?
De neusspray zorgt voor het krijgen van de toeschietreflex en is bedoeld voor het kolven. Als je dochter al gedronken heeft aan de borst en dan gaat kolven zal het niet werken denk ik. Het doet ook niks voor je produktie verder, alleen voor de toeschietreflex . Dus voor het kolven gebruiken. Je hebt een hele goede kolf, zag ik!
quote:
Hoelang mag je die spray eigenlijk gebruiken? Omdat die nu op is, kan ik dan zo weer een nieuwe vragen?

Er zijn (full-time) kolvende moeders die het altijd gebruiken. Je mag een nieuw recept aanvragen hoor. Als kolven hiermee zou lukken, dan komt het misschien zelfs zover dat je zonder kunt op den duur.
quote:
Verder, Sarah krijgt volgens mij wel genoeg melk binnen. Ik gebruik nu tepelhoedjes omdat ik last heb van kloofjes, en in die tepelhoedjes (als ze sabbelt haal ik soms het tepelhoedje uit haar mond) zit dan heel veel melk. Dus dan zou het toch goed moeten zijn.
Heb je nog steeds kloven? Als ze al (bijna) geheeld zijn, zou ik het eens zonder tepelhoedjes proberen. Een baby krijgt minder melk uit de borst als er een tepelhoedje wordt gebruikt. Want door het tepelhoedje kan de borst niet goed in de mond genomen worden, en niet goed worden leeggemolken. Daarnaast heb je geen huid-op huid contact, wat een negatieve invloed kan hebben op de toeschietreflex. (desondanks KAN het goed gaan hoor, voeden met tepelhoedjes, maar in JOUW specifieke geval zou je het toch beter zonder kunnen proberen omdat a) Sarah moeite heeft met de melkstroom enz. en b) je moeite hebt met de toeschietreflex).

Van Poemojn had je al tips over de melkstroom enzovoorts, daar zeg ik dan niets meer over. Veels te veel info anders tegelijk

Ik hoop dat je er wat aan hebt. En dat het goed komt! Je wilt graag, je hebt een partner die je steunt, een goede kolf en een harstikke mooi kind natuurlijk
pi_39542741
CM, heb je al contact gehad met een lactatiekundige?
pi_39543952
Ik wist dat ik nog wat vergat te schrijven
pi_39544232
Even ene vraagje tuusendoor....
Damiën ( 22-06-2006) Doet t geweldig aan de borst... Soms heeft ie na een kwartiertje/half uurtje wel zin in een "toetje" Maar daarna is ie meestal wel weer stil voor een paar uurtjes....
Nu wil ik graag wat melk gaan afkolven, voor in de vriezer en voor vriendjelief die het ook wel leuk vindt om m af en toe een flesje te geven ( of opa, oma, grote broers en zus, tantes enz...)
Maaruh... Hoeveel drinkt zo'n mormeltje eigenlijk in het begin? Of zijn daar geen "richtlijnen" voor?
Ik bedoel... met flesvoeding heb je zo'n mooi tabelletje.. Met deze leeftijd zoveel en met deze weer zoveel meer...Maar met borstvoeding?
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_39544300
Ow ja.... Nog een vraagje...
Ik heb net, na een voeding, 80 ml/cc (???) afgekolfd, maar met 120 is t flesje mooi vol... Als ik straks nog wat meer probeer, kan ik dat dan gewoon bij de al afgekolfde melk doen?
pi_39544745
volgens mij wel hoor vamp. maar je kunt het ook best in deelporties invriezen en later weer bij elkaar voegen. waar doe je het in?
pi_39544777
nebelung, heel erg bedankt voor je reactie!!!

ik zal eens weer een nieuw recept aanvragen en die alleen gebruiken als ik ga kolven.
Verder zijn de kloven zo goed als weg. Net 1 borst nog met tepelhoedje gedaan, en de ander zonder. Helaas ging ze eerst heel druk doen. Dat doet ze wel vaker, misschien komt dat door mij, ik voelde me niet zo fijn, het is ook zo warm en dan nog zo'n klein meisje tegen me aan..
Maar na een tijdje ging ze weersabbelen en viel ze in slaap. Heb haar 5 minuten op mijn arm gehad, en daarna in de box gelegd. En gelijk is ze dan weer wakker. Volgens mij heeft ze nu wel genoeg gehad, maar ja.. niet voor lang dus. Ik ga het proberen haar zo vaak mogelijk aan te leggen.
Ze is nu weer druk aan het sabbelen op haar handje, ga haar dus maar weer aanleggen.
En ons derde wonder Lucas!!
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
pi_39544826
ow, en over de lactatiedeskundige. Nee, ik heb daar nog geen contact mee gehad omdat ik dus nog heel erg twijfel over borstvoeding geven. Mijn kraamverzorgster vertelde me dat die deskundigen graag willen dat je er voor 100% achter staat, en ja.. dat sta ik dus niet
En ons derde wonder Lucas!!
Onze zoon Kevin!
Sarah is al zo oud!!!
pi_39545146
quote:
Op woensdag 5 juli 2006 16:36 schreef bixister het volgende:
volgens mij wel hoor vamp. maar je kunt het ook best in deelporties invriezen en later weer bij elkaar voegen. waar doe je het in?
Uhm... zo ver was ik nog niet met voor uit denken!!!
ff kijken of ik een bakje kan vinden....
Tips anyone??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')