the_disheaver | woensdag 19 april 2006 @ 07:48 | |
Volvo Ocean Race![]() Vorige Topics Leg 5 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#13) Leg 5 Baltimore Leg 4 - Inport Rio [Zeilen] Volvo Ocean Race (#12) Leg 4 naar Rio! Leg 3 - 4 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#11) Tussenstop Wellington In Port Race Melbourne [Zeilen] Volvo Ocean Race (#10) - Melbourne's inport race Leg 2 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#9) - Leg 2 - the finish! [Zeilen] Volvo Ocean Race (#7) - Leg 2 to Melbourne In Port Race Cape Town [Zeilen] Volvo Ocean Race (#6) - In Port Cape Town & Leg 2 Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#4) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#3) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race (#2) - Leg 1 [Zeilen] Volvo Ocean Race 2005/2006 Gerelateerde topics [Poll] [Zeilen] Winnaar van de In Port race? [Zeilen] - Poll - Wie wint de Volvo Oceane Race? De Route Huidige leg: geen. Leg 5 is zojuist afgelopen. 29 April: Inport Race Baltimore 7 Mei: Offshore leg Baltimore - New York (pitstop) 400nm gehele race-schema | High-res afbeelding Nederland De vloot van 7 boten zal ook Nederland aandoen. Op +/- 7 juni zal de finish van de 8ste leg in Rotterdam liggen. In Rotterdam zal een 'in-port race' gehouden worden op 10 juni, en op 15 juni zal in Rotterdam de 9de en laatste leg naar Gothenborg (Zweden) van start gaan. Zie ook de website van de stopover: Rotterdamstopover.nl Data updates Alle data (stand in leg, positie van boten en afstand tot finish. Snelheid, koers, en weerinformatie) wordt slechts 4 maal per dag upgedate. Kort na: 06h,12h,18h,00h nl-tijd. Zowel op de website als in Virtual Spectator (zie onder) zal de nieuwe data te vinden zijn. Technisch is het goed mogelijk om vaker informatie over de stand openbaar te maken, maar om de boten zelf geen realtime informatie over de concurrenten te geven (evenals live-weerinformatie) is er gekozen voor 4 update-momenten. de laatste data in FOK-UBB formaat Belangrijkste Zeetermen nm = Zeemijl = 1.852 KM kts = Knoop = zeemijl/h =1.852 km/h = 0.5 m/s zie verder onder 'links' > 'Zeil-termen en info' Links Volvooceanrace.com - De officiële website van de VOR met laatste nieuws en standen (en video's, en foto's) Virtual Spectator - Programma waar de route perfect te volgen is, Elke 6 uur een update, met de route, snelheid maar ook windsnelheden en richtingen. (vaak gebruikte afkorting: VS) (alleen voor windows ![]() Nossport.nl - Thema pagina van de NOS over de VOR. Wordt niet erg vaak vernieuwd. De reportage in Studio Sport die iedere zondag rond 15h00 wordt uitgezonden zijn hier de daaropvolgende maandag terug te kijken. Weersgegevens voor de VOR leg - Website met uitgebreide weergegevens voor de komende leg Stop-overs Rotterdam Melbourne De boten ![]() s: schipper, n: navigator, o: bootontwerper ABN AMRO ONE - de boot met de ervaring, doel is (uiteraard) winnen. Bijnaam schip: "Black Betty" Scheepslied: Black Betty van RamJam s: Mike Sanderson n: Stan Honey (overige crew) o: Kouyoumdjian ABN AMRO TWO - kortweg: AAB2 - de boot met de 'jonkies', naast winnen is ook ervaring opdoen een belangrijk doel. Bijnaam schip: "Streetfighter" Scheepslied: Seven Nation Army van The WHITE stripes s: Sebastien Josse n: Simon Fisher (overige crew) o: Kouyoumdjian Brasil 1 s: Torben Grael n: Marcel van Triest (overige crew) o: Farr Ericsson Racing Team - kortweg: Ericsson s: John Kostecki (voorheen: Neal McDonald) n: Steve Hayles (overige crew) o: Farr Movistar s: Bouwe Bekking n: Andrew Cape (overige crew) o: Farr Pirates of the Caribbean - kortweg: PotC Bijnaam schip: "Black Pearl" s: Paul Cayard n: Jules Salter (overige crew) o: Farr Brunel Teamwork - Kortweg Brunel s: Grant Wharington n: Matthew Humphries (overige crew) o: Don Jones Zeil-termen en info Vaartips.nl - Nederlandse zeil-termen met uitleg Team ABN AMRO - Engelse zeil-termen met (Engelse) uitleg Report true wind - Wiskundige uitleg over het fenomeen harder kunnen zeilen dan de wind waait (schijnbare wind) Navigatie De calc op airways.com is helaas verdwenen, maar gelukkig zijn er meer: Simpel form zonder java | Windows programma met uitgebreidere mogelijkheden - Calculator om o.a. de afstand tussen 2 coordinaten te berekenen. Handig om de afstand tot een Scoring Gate te berekenen of de afstand tussen de boten. GoogleMap - Om de positie op aarde te vinden via satalietfoto's. Gebruik de coordinaten als zoekquery. De coordinaten (zijn hier te vinden) scheiden door een komma (vb: 01 45.40S, 31 39.45W) Uitzoemen om beeld te krijgen) VOR in Googlemap - De huidige stand van de boten in google map geplaatst inclusief koers en scoringgates. Samenvatting: Leg 1 Meest opvallende was het uitvallen van Movistar en PotC direct na starten na een hevig weer voor portugal. Ook Sunergy (nu ING Brunel) had in het begin van de race problemen, maar is na een korte stop door gevaren, en finished enkele dagen later dan de rest. De verwachte problemen met de Doldrums waren er nauwelijks, geen plotselinge windvlagen en stiltes. Sunergy die een tijd stil lag en later door de doldrums kwam had er vele malen meer last van. Na de scoring gate waar AAB1 als eerste aankwam (en AAB2 net de 2de plaats verloor en terug viel naar de 4de plaats) kozen alle boten voor een omweg om van de drukgebied rond de zuidpool te benutten. Hierdoor werd op 2 keer toe het 24uurs record gebroken (zowel door AAB1 als 2). Afgezien dat de verschillen onderling niet erg groot waren was er nauwelijks positieveranderingen. Ericsson had in het laatste deel last van een free willy (de kantelende kiel die onbeheersbaar werd) en moest noodgedwongen vaart minderen. AAB1 verloor een uur tijd nadat ze een haai geraakt hadden (die het neit overleeft heeft...). Sunergy ver erachter kwam tenslotte nog dicht bij het 24 uursrecord. In cape town werd AAB1 eerste, AAB2 tweede en brasil derde. In Port Race 1 Cape Town 1. ABN AMRO ONE 2. movistar 3. ABN AMRO TWO Leg 2 In het eerste deel van de leg waren er opnieuw 2 boten met problemen. Dit maal Ericson (opnieuw de kiel) en Brasil. Brasil is na een paar dagen door gegaan, eric zal met een boot naar melbourne verscheept worden. Sunergy komt niet goed mee met de 4 koplopers, waar AAB1 opnieuw ver vooraan ligt. Het verschil wordt na de scoring gate (waar AAB1 als eerste aankwam, en AAB2 als tweede) kleiner. Aan deze leg zijn 2 zogenaamde ice gates toegevoegd. Dit zijn virtuele lijnen (van 500nm) die geraakt moet worden door elke boot. Hierdoor wordt voorkomen dat de vloot te ver naar het zuiden af zal varen waar naast een betere wind ook ijsbergen ronddrijven. Net voor de laatste scoring gate verloor AAB1 de gehele voorsprong door een hoge drukgebied. Gezamelijk (movistar, en beide AAB´s) gingen ze opweg naar de Scoring Gate waar AAB1 als eerste aankwam, vervolgens AAB2. Richting de finish in Melbourne liep AAB1 opnieuw weer uit, maar doordat ze opnieuw net voor de finish gebrek aan wind kregen slonk de voorstand op AAB2 en Movistar. Tegelijk kreeg Brasil grote problemen doordat de mast in 3´en brak. Geen gewonden, ze zaten in relatief rustig weer. Via noodtuig is Australie nog gehaald, daar staakten ze de strijd. Per vrachtwagen is Brasil (Queen of the Desert) naar Melbourne gebracht. Net op tijd voor de InPort Melbourne. Deze leg opnieuw 2 uitvallers: Eric en Bra1. Problemen bij Brunel (zeilen), PotC en movistar (beide kiel). Een nieuw 24h record voor AAB2 In het klassement staat AAB1 met 29pt eerste, vervolgens AAB2 (24pt) en Movistar (16) en Brasil (14) Leg 3 Leg 3 was de korte etappe tussen Melbourne en Wellington. Tot aan NieuwZeeland was het het oude verhaal. ABN1 als een raket er vandoor en met forse voorsprong richting Wellington. Daar parkeerden ze echter in een gebied met te weinig wind. Movistar profiteerde en won met een verschil van 9 seconden de etappe (!). In Wellington mocht geen hulp bij de boten. Movistar had dit toch nodig en kreeg twee uur tijdstraf. Ericsson had een slimme truc. Zij finishden te 3e etappe niet, namen hulp en voeren vlak voor de start van de 4e etappe nog over de finish van de 3e. Zij kregen dus geen tijdstraf. Leg 4 De 4e etappe stond in het teken van de snelle oversteek tussen Australie en Kaap Hoorn. Het eerste deel was slim zeilen. ABN1 gaf een voorsprong op om zich zuidelijker beter te kunnen positioneren. Met succes, enkele dagen later lagen ze weer fors aan kop tot en met Kaap Hoorn en Rio. Bij Kaap Hoorn had Movistar een momentje. De stroomlijn-platen van de kiel braken af en door een gat van een kleine halve meter stroomde water snel de kajuit in. De bemanning stond op het punt om op vlotten het schip te verlaten, toen men op het laatste moment het water alsnog onder controle kreeg. Uitgeweken naar Ushuaia werd de boot opgelapt. Enkele zeilers durfden niet meer aan boord. 5 dagen na de overige boten bereikte een aangeslagen movistar alsnog Rio. In Rio was ook Brasil1 knap ontevreden. Vlak voor de finish gaven zij een 2e plaats alsnog uit handen aan PotC en ABN2 en werden 4e. Geen fijne thuiskomst voor de Brazilianen. Drama was er tot slot ook voor Ericsson. De boot bleek de tempo's van de andere schepen niet bij te kunnen houden. McDonald werd geslachtofferd (blijft als watch captain verbonden) en vervangen door John Kostecki, ide als tacticus tijdens de InPorts al aan het team verbonden was. Naar verwachting verandert er in Baltimore nog meer bij het team. Leg 5 Na een slechte start in Rio van AAB1 was er weinig wind en werd er constant van plaats verwisseld door de 6 deelnemers, Brunel heeft zich ook uit deze leg getrokken. In de doldrums met grotendeels weinig wind was het zoeken naar een koers met wat meer wind, en daarom werd vaak, erg vaak van koers veranderd. Wat weer resulteerde in 'blaastest' geroep vanaf de wal. De movistar had als enige het vertrouwen om nagenoeg rechtdoor te zeilen. Dit leverde ze ook de eerste plaats in, alleen AAB1 was een inhaalrace begonnen. Bij de scoring gate pakte Movistar net de volle 3,5 punt, vervolgd door AAB1 die enkele mijlen na het scoring gate de eerste plaats van Movi overnam. Dit veranderde ook niet. Wel was AAB2 opmerkelijk langzaam, en voer het grootste deel van de leg achterin. Ook in baltimore. Het lijkt voorspelbaar te zijn, maar net voor de finish was er weer eens geen wind. Het voordeel van AAB1 was dat er totaal geen wind lag, dus de snellere boot van movi bij lage windsnelheden lag ook stil. Het duurde uren, de heli die voor het eerst live streaming beelden van de finish uitzond moest noodgedwongen ook maar een tank-stop gaan maken. Door opkomend vloed, en geen wind was AAB1 enkele meters voor de finish zelf gedwongen om de anker uit te gooien om te voorkomen dat ze achteruit gingen... AAB1 eerste, en door de laatste plaats van AAB2 en de tweede plaats van Movi heeft movi AAB2 van de tweede plaats gestoten in het klassement. Stand na leg 5 Pos Team Pts 1 ABN AMRO ONE 62.5 2 movistar 40.5 3 ABN AMRO TWO 39.5 4 Pirates of the Caribbean 39.0 5 Brasil 1 34.0 6 Ericsson Racing Team 28.5 7 Brunel 11.5 De OP is hier te vinden [ Bericht 0% gewijzigd door the_disheaver op 19-04-2006 10:51:11 ] | ||
#ANONIEM | woensdag 19 april 2006 @ 07:54 | |
400 mijl dus ![]() | ||
JoStro | woensdag 19 april 2006 @ 08:51 | |
Dat is 400 mijltjes vol aan de bak. Ik denk dat de boot die snel uit Chesapeake Bay is etappe zal winnen. De lichte wind in de Bay kon dus nog wel eens heel bepalend zijn voor de uitslag. Winst vooor ABN1 in New York is dus denk ik een uitdaging op zich. We moeten natuurlijk ook niet vergeten dat Brunel weer meezeilt. *kuch* | ||
WEST | woensdag 19 april 2006 @ 09:13 | |
Stand na InPort Rio Pos Team Pts 1 ABN AMRO ONE 62.5 2 movistar 40.5 3 ABN AMRO TWO 39.5 4 Pirates of the Caribbean 39.0 5 Brasil 1 34.0 6 Ericsson Racing Team 28.5 7 Brunel 11.5 is de stand na etappe 5 ![]() | ||
masterr112 | woensdag 19 april 2006 @ 09:32 | |
hmm nog 10 daagjes w88 ![]() | ||
Sandworm | woensdag 19 april 2006 @ 10:25 | |
En nummer 14 alweer!quote:Dat is niet de reden waarom ze met twee boten hebben ingeschreven. Hoe denk je dat het komt dat de AAB1 onverslaanbaar is? ![]() En dat AAB jong talent de kans geeft om mee te doen met het proto-type vind ik alleen maar een mooi gebaar! | ||
Sandworm | woensdag 19 april 2006 @ 10:27 | |
@ The_Disheaver: mooie samenvatting! | ||
the_disheaver | woensdag 19 april 2006 @ 10:51 | |
quote:Klopt. Dank | ||
JoStro | woensdag 19 april 2006 @ 11:56 | |
Eerst de InPort he. Laat het ook in Baltimore Koninginnedag zijn voor de Nederlandse schepen. JoStro heeft er wel een hard hooofd in met de verraderlijke winden in de Bay. | ||
rubbereend | woensdag 19 april 2006 @ 12:16 | |
quote:Koninginnendag..... daus weinig kans dat ik het kan volgen | ||
hermandeperman | woensdag 19 april 2006 @ 13:49 | |
Schaamteloze TVP | ||
komrad | woensdag 19 april 2006 @ 19:14 | |
meldt ook weer | ||
azaroth | donderdag 20 april 2006 @ 02:09 | |
die inport race, is die in de baai of op zee? | ||
the_disheaver | donderdag 20 april 2006 @ 02:38 | |
![]() | ||
the_disheaver | donderdag 20 april 2006 @ 02:39 | |
quote:in de baai | ||
hermandeperman | donderdag 20 april 2006 @ 09:14 | |
![]() Prachtige foto ![]() | ||
Sandworm | donderdag 20 april 2006 @ 10:24 | |
Op Koninginnedag? Zou leuk zijn als de bemanning van de AAB1 en AAB2 in het oranje racen | ||
hermandeperman | donderdag 20 april 2006 @ 10:28 | |
quote:Denk het niet, misschien alleen de Nederlanders... | ||
Sandworm | donderdag 20 april 2006 @ 11:14 | |
quote:Varen toch onder Nederlandse vlag. | ||
hermandeperman | donderdag 20 april 2006 @ 11:21 | |
quote:Daar heb je een goed punt ja ![]() Misschien toch wel iets van oranje dan ![]() | ||
the_disheaver | donderdag 20 april 2006 @ 11:23 | |
Tsja. Zullen de meeste zo koningsgezind zijn? Ach, laat ze aantrekken wat ze leuk vinden ![]() | ||
hermandeperman | donderdag 20 april 2006 @ 11:26 | |
quote:'t is natuurlijk wel weer een leuke stunt ![]() Check ook de foto's eens van de afgelopen finish. Iedereen die op de foto staat staat erop met een blikje Heineken, heerlijke reclame weer ![]() ![]() | ||
Sandworm | donderdag 20 april 2006 @ 11:52 | |
De site van de stopover is ook eindelijk gefatsoeneerd: http://www.rotterdamstopover.nl/ Ze gaan naast Hotel New York een tijdelijke haven bouwen, speciaal voor schepen die willen afmeren gedurende het verblijf van de VOR deelnemers. Ik zal er 10 juni zijn, maar de 11e ben ik snel weer weg. Wat een woekerprijzen! Ik heb een klein bootje, maar als ik wil blijven na de in-port betaal ik 60 euro per nacht, met een minimum van 9 nachten..... | ||
hermandeperman | donderdag 20 april 2006 @ 12:25 | |
quote:Die tijdelijke haven lijkt me verschikkelijk handig ja, mooie plek daar ook ![]() En die prijzen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
JoStro | donderdag 20 april 2006 @ 13:54 | |
Tsjongejonge wat een prijzen. Ik kampeer tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Ik hoop dat ze daar de prijzen wel in toom houden. Hoe zit het eigenlijk met de InPort. Is tot nu toe alleen bekend dat ie voor de kust van Hoek van Holland wordt gevaren of is er al meer bekend over de exacte locatie. Wat zal de beste plek zijn (afgezien van op het water) om te koekeloeren??? En de race terug naar Rotterdam over de Nieuwe Waterweg is dat een onderdeel van de InPort. Worden de punten buiten verdiend of terug in Rotterdam. | ||
hermandeperman | donderdag 20 april 2006 @ 13:57 | |
quote: quote: quote: | ||
WEST | donderdag 20 april 2006 @ 14:31 | |
ik kom wel gewoon 1 dag naar kakkerlakcity | ||
Farr40 | donderdag 20 april 2006 @ 15:40 | |
Wij liggen in Scheveningen. Daar is de week voor de inport de north sea regatta. Als de omstandigheden een beetje meezitten zit je binnen anderhalf uur bij hoek van holland. | ||
Ambrosius | donderdag 20 april 2006 @ 16:23 | |
Wie weet ga ik ook wel even kijken in R'dam. | ||
JoStro | donderdag 20 april 2006 @ 21:11 | |
Nieuwe site van ABN al gechecked??? | ||
Sandworm | donderdag 20 april 2006 @ 21:46 | |
quote:woh! Menu links in plaats van rechts.... (sorry, bakboord in plaats van stuurboord) | ||
Sandworm | donderdag 20 april 2006 @ 21:50 | |
quote:Lijkt er dus toch op dat de in-port race door de Maasmaond gaat, leuk voor het publiek. Ik vertrek zaterdag voor een wedstrijd naar de Maasmond, dus ben vrijdag en zaterdagdagmorgen in Scheveningen (nice to mee Farr) en dan zaterdagmiddag/avond in Rotterdam (nice to meet the rest). [ Bericht 9% gewijzigd door Sandworm op 20-04-2006 21:56:19 ] | ||
Sandworm | donderdag 20 april 2006 @ 21:57 | |
quote:Doe je mee aan de North Sea Regatta? | ||
Farr40 | donderdag 20 april 2006 @ 22:41 | |
quote:Dat is wel het plan. | ||
Sandworm | vrijdag 21 april 2006 @ 10:30 | |
En daar is dan het antwoord van Ericsson en Kostecki. Er zijn nu ineens contractuele verplichtingen met Illbruck!quote: | ||
Sandworm | vrijdag 21 april 2006 @ 10:34 | |
quote:Check de nieuwe tv-commercial: http://team.abnamro.com/web/show/id=137443 | ||
JoStro | vrijdag 21 april 2006 @ 18:17 | |
quote:Dat was toch al bekend in Rio. Vraag was alleen of hij er onder uit kon | ||
Sandworm | zaterdag 22 april 2006 @ 00:11 | |
Die had ik even gemist dan. En het antwoord weten ze dan nog steeds niet? | ||
hermandeperman | zaterdag 22 april 2006 @ 10:47 | |
Nog een week wachten | ||
SevenWonders | zondag 23 april 2006 @ 10:35 | |
quote:Nou ja gefatsoeneerd??? Met als openingsfoto de boeg van de dJuice Dragons van de vorige race.....niet erg actueel als je het mij vraagt... | ||
Ambrosius | zondag 23 april 2006 @ 16:57 | |
Nu bij Studio Sport. | ||
rubbereend | zondag 23 april 2006 @ 16:58 | |
mooie beelden nu al | ||
hermandeperman | zondag 23 april 2006 @ 17:07 | |
Mooie beelden net gemist denk ik ![]() Wat voor beelden waren het...? | ||
The_Hives | zondag 23 april 2006 @ 17:12 | |
shit, zie het nu pas ![]() | ||
JoStro | zondag 23 april 2006 @ 19:22 | |
in de herhaling op studiosport.nl dan maar. Ik heb het ook niet gezien. De Ridder was in de studio of niet? | ||
rubbereend | zondag 23 april 2006 @ 19:48 | |
quote:Ridder was aanwezig ja ![]() | ||
JoStro | maandag 24 april 2006 @ 00:15 | |
Ik heb net gekeken via studiosport.nl. In tijden weer eens een goede uitzending. Leuke ideeen ten aanzien van de Volvo Pacific (Dubai-Singapore-China-Japan-USA) als een tussendoortje voor de volgende VOR. Ik ben echter wel benieuwd of er voldoende animo is. ABN-AMRO schijnt enthousiast te zijn en wel te willen. Zo'n wedstrijd komt wel tegelijk met de finales voor de Louis Vuiton Cup en de America's Cup. Zeilers moeten dan toch keuzes maken. Zo'n Dirk de Ridder zeilde tot voor kort op de BMW Oracle. Dat geldt voor veel VOR-zeilers. Wat vinden wij van het idee? | ||
rubbereend | maandag 24 april 2006 @ 01:51 | |
ik vind het juist wel wat hebben dat het maar eens in de 4 jaar is. | ||
Landrot | maandag 24 april 2006 @ 10:11 | |
quote:Hij stak een verhaal af over type zeilen waar ik de ballen van begreep... ![]() 1. De Pirates hadden tijdens de leg naar Baltimore niet de juiste zeilen aan boord. Hoe kan dat nou? 2. D'r zou een zeil 'versneden' zijn. Wat is dat in vredesnaam? 3. En tenslotte zou zo'n zeil erg kostbaar zijn. Dan denk ik: hoeveel kost dat dan? Maar dat zei de Ridder er weer niet bij... Jammer dat er weer zoveel geouwehoerd werd in die uitzending. Ik wil beelden zien! ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Landrot op 24-04-2006 10:31:57 ] | ||
Farr40 | maandag 24 april 2006 @ 13:53 | |
quote:1. Ik denk dat ze voor een campagne een aardige zeilgarderobe hebben en dat ze elke etappe een selectie eruit moeten maken. De afgelopen etappe werd minder wind verwacht dan ze werkelijk tegen kwamen. Dus misschien hadden ze hun selectie op lichtere omstandigheden afgestemd 2. Als een zeil gebouwd wordt dan heeft deze een door een computer bepaalde ideale vorm. Als je veel met een zeil vaart veranderd deze vorm soms door delaminatie.Je kan dan een baan uit het zeil snijden en vervolgens er iets anders weer iets aanstikken waardoor de vorm weer wat beter is. Dit is versnijden. Je kan ook je zeil versnijden als je gewoon niet tevreden bent over de vorm van een zeil. 3. Op de VO70's varen ze met kevlar 3dl zeilen(http://na.northsails.com/video/). 3dl is een proces van NorthSails waarbij er eerst een mylar scrim op een computerberekende mal gelegd wordt waarna de kevlarstrengen in de krachten lijnen op de scrim worden gelegd. Daarna wordt er weer een mylar scrim opgelegd waarna alles onder vacuum in elkaar gebakken wordt. Dit is de top of the bill van zeilmaken en is idd vrij duur. Als indicatie: ik weet, een grootzeil van 50m² kost richting de ¤8500- en een spinnaker(polyesther) 100m² zo'n ¤5000-. Een grootzeil van een VO70 is volgens mij rond de 175m² en de spinnakers rond max 500m² dus zo'n grootzeil op een VO70 zal minstens ¤30000- kosten denk en een spinnaker ¤25000-. Daarbij is de research en analyse bij een project zoals bij een VO70 veel intensiever en uitgebreider. Daar hangt natuurlijk een prijs kaartje aan. | ||
Landrot | maandag 24 april 2006 @ 20:26 | |
Tjonge, er gaat weer een wereld voor mij open! ![]() Bedankt Farr40 voor je uitleg. ![]() | ||
komrad | maandag 24 april 2006 @ 20:48 | |
wat is eigenlijk het totale budget voor VOR voor de AAB 1 en 2 en krijgen de zeilers ook nog een beetje betaald of is het met name prestige | ||
hermandeperman | maandag 24 april 2006 @ 22:30 | |
Ik dacht dat het totale budget 100 miljoen Euro was voor de AAB-boten... maar dat heb ik gehoord van een dronken gast, dusja... ![]() | ||
rubbereend | dinsdag 25 april 2006 @ 02:05 | |
ik heb het ooit ergens gelezen, eens kijken of ik het nog terug kan vinden | ||
rubbereend | dinsdag 25 april 2006 @ 02:08 | |
quote:ff snel gegoogled | ||
rubbereend | dinsdag 25 april 2006 @ 02:12 | |
24 miljoen volgens een Franse bron, dus tussen de 20 en 25 miljoen zal het wel zijn. | ||
JoStro | dinsdag 25 april 2006 @ 21:00 | |
Wat een gepruts bij Ericsson:quote:Vier veranderingen (drie nieuwe namen) op een bemanning van TIEN. Kan dat goed gaan? | ||
Sandworm | woensdag 26 april 2006 @ 11:21 | |
John Kostecki ![]() quote:Ach, slechter kan het toch niet gaan? ![]() | ||
Landrot | woensdag 26 april 2006 @ 14:29 | |
quote:Oh ja hoor, het kan wel degelijk nog slechter gaan voor Ericsson: Brunel doet weer mee! ![]() (Of heet de boot tegenwoordig weer anders?) [ Bericht 4% gewijzigd door Landrot op 27-04-2006 18:54:25 ] | ||
JoStro | donderdag 27 april 2006 @ 08:50 | |
Ja ze hebben een nieuwe sponsor. Kaasboerderij Het Hoekje ziet enorme marketingkansen. Zij staan nl. iedere week op de markt van Heeg. En op die markt komen veel zeilers. Kaasboerderij het Hoekje verwacht dat de investering in het eerste jaar op de markt al terug te verdienen is. De euro is er immers een daalder waard. Kaasboerderij het Hoekje wilde verder nog kwijt dat de boot is omgedoopt tot CheezeIt en met de schipper van de voormalige Brunel Teamwork is afgesproken dat er een Friese melkboer mee moet varen. De gedachten gaan uit naar Ids Postma. Om alle Friese boeren eerlijke kansen te geven wordt er een selectieprocedure gehouden. Helaas kan CheezeIt (voormalige Brunel Teamwork) vanwege de selectieprocedure en wat veranderingen aan de boot niet meevaren in de komende etappes. Een friese praam is reeds onderweg naar Baltimore om de boot op te halen. CheezeIt zal zeker vanaf de InPort van Rotterdam weer meevaren. De verwachtingen zijn hoog. Met een Friese boer aan het roer zal het zeker voro de wind gaan. Een podiumplaats in Goteborg behoort zeker tot de mogelijkheden. | ||
hermandeperman | donderdag 27 april 2006 @ 08:59 | |
quote: ![]() ![]() ![]() | ||
Sandworm | donderdag 27 april 2006 @ 17:06 | |
quote: ![]() ![]() | ||
Landrot | donderdag 27 april 2006 @ 18:58 | |
quote:Hé! Wat is dat voor praat?! ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 28 april 2006 @ 10:49 | |
Allemaal al de prijsvraag ingestuurd? http://www.volvooceanrace.org/competitions/quiz/ ![]() 1. IRPCS 2. The Lizard 3. Roy Cunningham 4. Ericsson Racing Team 5. New Zealand Stuur de antwoorden naar: competition@volvooceanrace.org | ||
JoStro | vrijdag 28 april 2006 @ 10:53 | |
Hey, je zit m'n kansen te verkleinen! Alhoewel.... | ||
Sandworm | vrijdag 28 april 2006 @ 11:06 | |
quote:Een L is een beetje te klein voor me, dus ik dacht anderen er gelukkig mee te maken ![]() Maar ik neem aan dat jij in de campagne directie van Kaasboerderij Het Hoekje zit en jij binnenkort veel mooiere prijzen ter beschikking stelt ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 28 april 2006 @ 11:10 | |
En weer tijd voor een nieuwe poll: Poll: Wie wordt de winnaar van de In-Port race in Baltimore? Tussenstand: Ook een poll maken? Klik hier | ||
the_disheaver | vrijdag 28 april 2006 @ 11:19 | |
brunel hier :-) Serieus. | ||
Sandworm | vrijdag 28 april 2006 @ 11:54 | |
quote:Jij durft! Zeker geinspireerd geraakt door het verhaal van JoSto? | ||
Sandworm | vrijdag 28 april 2006 @ 12:02 | |
Hebben ze twee maanden de tijd gehad, is het nog last-minute-werk: ship arrives 24... Boat offloaded 25 boat on keel, rudders installed, mast rigged stepped 26-27 official re-measurement and safety inspections 28 first re-sail 29th (day of inshore race) Ik ben benieuwd naar de foto's... | ||
JoStro | vrijdag 28 april 2006 @ 12:07 | |
PotC vooor mij. Het is hun thuiswater, hoge verwachtingen, al begin ik al weer te twijfelen. Tot nu toe hebben ze nog niet echt vooraan gevaren tijdens de InPorts. | ||
Sandworm | vrijdag 28 april 2006 @ 12:08 | |
![]() Staat daar nu echt "Thank God, we're home"? | ||
Sandworm | vrijdag 28 april 2006 @ 12:16 | |
![]() Ik zit naar de foto's van de Brunel te kijken, maar ik kan nergens de dagger boards ontdekken. Bij de AAB boot zie je dat ze omhoog staan. Zouden ze bij de Brunel omlaag zijn? | ||
Sandworm | vrijdag 28 april 2006 @ 12:39 | |
![]() Keurig, gastenvlag in stuurboordswand. | ||
Sandworm | vrijdag 28 april 2006 @ 12:52 | |
![]() En dat ankeren was zo te zien ook geen routineklusje | ||
Landrot | vrijdag 28 april 2006 @ 14:02 | |
quote:Brunel heeft toch nooit daggerboards gehad? | ||
Landrot | vrijdag 28 april 2006 @ 14:05 | |
quote:Ik zie die zeilers altijd in de weer op van die achterlijke badslippers... ![]() Hebben ze wel eens gehoord van veiligheidsschoenen? ![]() | ||
Landrot | vrijdag 28 april 2006 @ 14:11 | |
Wat de In Port-race betreft gok ik op weinig wind èn een Nederlands tintje: Movistar! ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 28 april 2006 @ 14:25 | |
quote: quote:bron: http://www.brunelteamwork.nl Vandaar dat ik het niet helemaal snap. | ||
Sandworm | vrijdag 28 april 2006 @ 16:55 | |
Heeft er al iemand een internetuitzending met beeld gespot voor morgen? Er zal toch wel een chopper-Bob zijn? | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 16:02 | |
Kick voor de inport. Nog niet gezien. Misschien op dezelfde site weer? [ Bericht 11% gewijzigd door the_disheaver op 29-04-2006 16:43:15 ] | ||
azaroth | zaterdag 29 april 2006 @ 18:00 | |
klopt het dat Brunel terug is gezet naar 0 punten? niet dat het wat uitmaakt ![]() | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 18:04 | |
Zie nog geen aankondiging op wjz.com | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 18:05 | |
Allemaal een beetje moed ingedronken vandaag om de AAB aan te moedigen? | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 18:10 | |
Zoek op google.com op de volgende zoekwoorden: see in port race baltimore live en wat denk je? forum.fok.nl/topic/845935 verschijnt als eerste! ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 18:25 | |
quote:Als je met google.nl google'd ja ![]() Bij .com krijg je iets anders. Je gaat toch ook niet met nl google'en op engelse woorden? ![]() | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 18:34 | |
ohw, sorry. Ligt aan mijn instellingen. Als ik google.com intype, gaat ie automatisch naar google.nl. Zal de oranje bitter (wel de gele versie) wel zijn.... Iemand al een webcam gevonden? | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 18:50 | |
Licht weer voorspeld en veel nieuwe zeilen aan boord, het belooft een spannende race te worden. | ||
Farr40 | zaterdag 29 april 2006 @ 18:53 | |
quote:Omdat je voeten misschien nat gaan worden met zeilen en dat gaat natuurlijk vreselijk stinken:P. Ik denk dat het cultuur is die bad slippers. En daarbij gouden regel aan boord: Aan dek sluip je als een kat, en als je dat doet dan zal je je voeten nergens aan stoten gebeurd dat wel heb je een gouden regel gebroken:) | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 18:54 | |
Het is erg druk met toeschouwers en er zijn heel veel boten op het water. De drukste in port tot nu toe. Wacht maar tot ze in Rotterdam zijn. Wordt nu al afgeraden (waterkampioen) om daar met de eigen boot heen te gaan :-) | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 18:55 | |
Welkom Farr40, ik heb ook van die "achterlijke" slippers! | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 18:56 | |
Disheaver ook present? Zullen dit topic is even volspammen! | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 18:57 | |
4/29/2006 5:55:41 PM GMT The five minute gun just went off. | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 18:59 | |
![]() Klikbaar. Helaas alleen geluid. Beeld nergesn gevonden. | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 18:59 | |
ik ook niet. WJZ heeft de helikopter aan de grond gehouden, helaas | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 19:00 | |
2 minuten nog | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 19:00 | |
Gestart | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 19:01 | |
4/29/2006 5:59:27 PM GMT Looks like center right and center left of the course are favoured at the moment. Looks like the breeze is stronger past the starting line. The boats are making for the start line. | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 19:01 | |
AAB2 goed weg, Eric slecht. AAB1 redelijk. Movi redelijk, Brasil goed | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 19:01 | |
haha, ze waren de tijd kwijt. We zijn gestart. PotC heeft goede start | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 19:02 | |
brasil = potc | ||
azaroth | zaterdag 29 april 2006 @ 19:04 | |
brunel weer ontzettend langzaam ![]() | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 19:04 | |
Shit, ff eten. Blijf posten, tot zo! | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 19:05 | |
Eetse ![]() | ||
SevenWonders | zaterdag 29 april 2006 @ 19:07 | |
Hee geen chopper vandaag..... | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 19:08 | |
Brunel is nu aardig op weg. | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 19:12 | |
movi op 1, brunel laatste. | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 19:12 | |
10 kn wind. | ||
azaroth | zaterdag 29 april 2006 @ 19:14 | |
movi erics potc aab2 aab1 bras1 brun | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 19:17 | |
movi eric potc bra | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 19:26 | |
TV Globo heeft een camera ter plekke, maar geen live stream (en ook geloof ik geen live uitzending op de bras TV) | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 19:26 | |
Waar komt de Ericsson nu toch weer vandaan? | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 19:27 | |
Eric 1 | ||
azaroth | zaterdag 29 april 2006 @ 19:28 | |
@ 1st mark eric movi potc aab2 bra aab1 brun | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 19:28 | |
Ericsson Movistar PotC AAB2 Bra AAB1 Brunel | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 19:30 | |
Haha, Brunel gaat bijna de AAB1 inhalen :-) | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 19:31 | |
bootlengte voorsprong van AAB1 op brunel bij 1st mark | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 19:31 | |
AAB ligt toch wel ver achter op het veld, slecht 1 bootlengte voor op Brunel | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 19:33 | |
Ericsson Movi +7 sec PotC +50 sec | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 19:35 | |
Movi heeft de leiding overgenomen? | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 19:36 | |
AAB1 loopt te kloten, twist in het zeil | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 19:39 | |
nee, Eric 1, movi en potc naast elkaar | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 19:46 | |
2nd mark komt eraan | ||
azaroth | zaterdag 29 april 2006 @ 19:50 | |
movi bras potc eric aab2 | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 19:52 | |
Nu ben ik het even kwijt | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 19:53 | |
1. Movistar 2. Brasil 3. PotC 4. Ericsson 5. AAB2 6. AAB1 7. Brunel (onder voorbehoud) | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 19:55 | |
Eindelijk lijken de Farr boten in het voordeel, de AAB zitten achterin. | ||
azaroth | zaterdag 29 april 2006 @ 19:59 | |
de commentator boot wordt weggestuurd door de kustwacht ![]() -edit ze mogen weer verder | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 20:00 | |
quote:En brunel dan? ![]() | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:02 | |
eerst een heli zonder peut en dan de commentaar boot weggestuurd worden, wat een klucht | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:03 | |
Movistar dad time to round the second mark of 50 minutes and 12 seconds, Brasil 1 following by one minute and two seconds behind them. Ericsson was four seconds behind Brasil 1. Pirates was 14 seconds behind Ericsson. TWO was 34 seconds behind Pirates. ONE was two minutes and 31 seconds behind TWO. Brunel were 15 seconds behind ONE at the rear. | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 20:03 | |
quote:Ach, nu valt het commentaar ook niet elke 4 minuten uit. ![]() | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:05 | |
Brasil is goed bezig, Brunel valt ernstig tegen | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:06 | |
AAB1 zit maar liefts 2:31 achter de AAB2. | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 20:07 | |
quote: ![]() ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 20:08 | |
quote:AAB2 maar een minuutje achter Movi | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 20:10 | |
quote: Wind 8 knopen | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:12 | |
Commentaar boat nu aan het evalueren in plats van observeren | ||
azaroth | zaterdag 29 april 2006 @ 20:15 | |
movistar nog steeds 1e bij 3e mark | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:16 | |
Volgende boei (halverwege de race) 1. Movistar 2. Brasil 3. PotC 4. Ericsson 5. AAB2 6. AAB1 7. Brunel | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 20:17 | |
aab2 op 4, eric 5 | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:19 | |
Je hebt gelijk: 4/29/2006 7:15:13 PM GMT movistar and Brasil 1 have rounded the top mark in first and second position, with Pirates and ABN AMRO TWO beating out Ericsson with ABN AMRO ONE following. Brunel is bringing up the rear. | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:20 | |
quote: | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 20:21 | |
ze waren nog maar net van plaats verwisseld. Na jou post iig | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:21 | |
Kostecki maakt er weer een zooitje van; van 2e positie naar 5e | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:22 | |
quote:Liep ook een beetje op de zaken vooruit | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 20:22 | |
1ste bij start | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 20:24 | |
aab2 45s achter potc | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:25 | |
1. Movi 1:13:15 2. Brasil +1:37 3. PotC +42 s 4. AAB2 + 45 s 5. Ericsson + 7 s 6. AAB1 + 3:59 7. Brunel +1:46 Tijden op voorganger, niet op de leider | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:28 | |
Verataald: movi 1h 13m 15s br1 + 1m 37s potc + 2 09 abn2 + 2 54 ert + 3 01 abn1 + 7 00 bru + 8 46 | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:34 | |
Bottom mark: 1. Movistar 2. Brasil 3. PotC 4. AAB2 5 Ericsson 6. AAB1 7. Brunel De wind wordt zwakker. | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:37 | |
Brasil heeft nu 1 minuut verloren oop Movistar. Bouwe heeft de turbo erop. | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:39 | |
1. 2. +2:35 3. +33s 4. +57s 5. +19s | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 20:45 | |
Ze proberen nu de oorzaak dat er nog geen een keer een onderbreking van de verbinding is opgetreden naar een 9" aluminium staaf te brengen, ipv het feit dat er gewoon geen heli gebruikt wordt..... En over zeilen praten: ho maar... ![]() | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:51 | |
Als er niets veranderd, moet AAB2 de derde plek overall gaan delen met de PotC | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:52 | |
quote: ![]() | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:55 | |
En een beetje reclame tussendoor.... | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:56 | |
Brunel ligt nu 9:47 achter op Movistar. Na twee maanden werk! Doe dan niet mee! | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:57 | |
Race is ingekort: 4/29/2006 7:48:32 PM GMT The organisers have shortened the course to 2.2 miles. The boats are all more or less following the same course. We are now about halfway through the course | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 20:59 | |
Haha, eerder dan de commentatoren! | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 21:02 | |
Top mark, na aanpassing circuit 1. Movistar 2. Brasil 3. PotC | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 21:03 | |
There are about eight knots of wind. | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 21:07 | |
4. AAB2 5. Ericsson 6. AAB1 7. Brunel | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 21:08 | |
Op weg naar de finish | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 21:11 | |
Het is gezellig aan boord, wederom weinig aandacht voor de boten.... | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 21:14 | |
Ericcson heeft AAB2 ingehaald | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 21:15 | |
1. Movistar 2. Brasil 3. Potc 4. Ericssson 5. AAB2 6. AAB1 7. Brunel | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 21:18 | |
Is iedereen in slaap gevallen? Het is hier zo stil. | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 21:20 | |
Brasil en PotC in gevecht | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 21:21 | |
Movistar nog 500 m voor de finish | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 21:21 | |
Finish 1. Movistar | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 21:25 | |
2. Brasil 3. PotC | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 21:28 | |
quote:Nee, ik wil je 18 op een rij niet verbreken ![]() (was ff weg) | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 21:29 | |
AAB2 heeft een zeilprobleem, spinnaker | ||
komrad | zaterdag 29 april 2006 @ 21:30 | |
OH is de in-port al geweest ![]() heb ik gemist | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 21:30 | |
Wind valt weg en ik ook. Nog binnen te komen: 4. Ericsson 5. AAB2 6. AAB1 7. Brunel | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 21:31 | |
5. AAB 2, 6. AAB1, 7. brunel | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 21:31 | |
quote:Je kan het hier teruglezen :-) | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 21:31 | |
quote:je kunt nog 1 minuut luisteren ofzo http://mfile.akamai.com/18280/live/reflector:42571.asx | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 21:32 | |
1 movi 2 brasil 3 PotC - einde uitzending - | ||
Sandworm | zaterdag 29 april 2006 @ 21:34 | |
1. Movistar: keurig gedaan, volgens verwachting ![]() 2. Brasil: zeer verassend van de zesde naar de tweede plek en die niet meer afgegeven 3. PotC: toch een beetje teleurstellend voor thuispubliek 4. Ericsson: Van eerste naar 5e plaats. uiteindellijk toch nog 4e 5. AAB2: In licht weer de oudjes verslagen 6. AAB1: Zal het aan de weinige wind gelegen hebben? Denk het niet 7. Brunel: errug teleurstellend na twee maanden modificatie en nieuwe zeilen, doe dan niet mee! | ||
komrad | zaterdag 29 april 2006 @ 21:37 | |
wat is er aan de hand met AAb1? | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 21:38 | |
overwinningsmoe ofzo. Of 'gewoon' moe. Materiaal is niet veel slechter geworden. Aangezien weinig vervangen is. | ||
komrad | zaterdag 29 april 2006 @ 21:39 | |
ach ze winnen wss de race overall toch wl | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 21:40 | |
quote:Ja, maar niet een erg leuke overwinning als je de laatste 3 legs verliest. | ||
komrad | zaterdag 29 april 2006 @ 21:42 | |
quote:ik verwacht ze iig nog wel richting Rotterdam | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 22:03 | |
quote:hmm, tijdens de overgang over de oceaan geef ik ze meer kans. | ||
komrad | zaterdag 29 april 2006 @ 22:06 | |
quote:ik ook, maar Rotterdom zou leuk zijn | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 22:27 | |
quote:Er zal idd wel geen gebrek aan motivatie zijn. Wat misschien wel tijdens de volgende 2 legs zou kunnen gelden. | ||
Landrot | zaterdag 29 april 2006 @ 23:19 | |
quote:Dan heb ik de poll gewonnen! ![]() Ik ga trouwens m'n zeiltheorie bijspijkeren: vandaag op de vrijmarkt het boekje 'zeiltrim voor open boten en kajuitjachten' gekocht. De kosten vielen mee: ¤ 0,50. ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 29 april 2006 @ 23:34 | |
quote: ![]() ![]() Wat is jou zeilervaring eigenlijk? Gewoon benieuwd. Ik heb hem overigens volledig verloren. Brunel stemmen als eerste... ![]() | ||
Sandworm | zondag 30 april 2006 @ 00:16 | |
Als eerste Brunel gestemd, niet als eerste gestemd :-). Volgende keer om geld? | ||
the_disheaver | zondag 30 april 2006 @ 00:24 | |
quote:bah... ![]() ff de uitzending van vorige week terug kijken ![]() | ||
the_disheaver | zondag 30 april 2006 @ 00:29 | |
huh? Brunel 0.5 punten? Zijn ze dan toch wel alle punten kwijt geraakt door het tussen uitje? | ||
azaroth | zondag 30 april 2006 @ 00:42 | |
ik heb even zitten rekenen, degene die de komende races allemaal wint kan nog 35 punten halen(4 legs en 2 in port races); dat betekent dat de AAB1 nog maar 16 punten nodig heeft en dus zouden ze al in portsmouth de eindoverwinning zeker kunnen stellen ![]() zou natuurlijk leuker zijn als het in rotterdam gebeurde, dus Mike S. je moet ff die remtalie aantrekken ![]() -edit fuck er blijkt nog een scoring-gate bij Lizard Point te zijn, hele bereking hierboven klopt dus niet.. ehm AAB1 heeft dus nog 19,5 punt nodig, dus waarschijnlijk wel in rotterdam de eindoverwinning ![]() [ Bericht 12% gewijzigd door azaroth op 30-04-2006 00:56:22 ] | ||
the_disheaver | zondag 30 april 2006 @ 01:22 | |
quote:Hangt er ook vanaf wat de concurrentie (nr 2 tot 4) doet voor r'dam | ||
rubbereend | zondag 30 april 2006 @ 05:16 | |
omg, lekker Oranje dagje ![]() | ||
Landrot | zondag 30 april 2006 @ 11:11 | |
quote:Mijn zeilervaring? ![]() Maar dat zegt over polls helemaal niks: de voetbalpolls worden ook meestal gewonnen door vrouwen... ![]() | ||
masterr112 | zondag 30 april 2006 @ 12:23 | |
aargh geen zeilen vandaag op nos.. ![]() | ||
Sandworm | zondag 30 april 2006 @ 12:40 | |
Op http://wjz.com/homepage staat nu wel een video. Het is niet veel, maar als je goed kijkt, zie je af en toe toch een boot! | ||
WEST | zondag 30 april 2006 @ 13:13 | |
inportrace gister gemist maar de AAB1 slecht gevaren ![]() | ||
Sandworm | zondag 30 april 2006 @ 14:41 | |
quote:Nee joh, willen pas in Rotterdam de eindoverwinning binnenhalen. Is leuk voor publiek en sponsor ![]() | ||
Landrot | zondag 30 april 2006 @ 20:28 | |
quote:Jawel hoor, omstreeks half zes. Beelden van de Brunel, beelden van de wedstrijd, interviewtje met Bouwe, interviewtje met Sanderson, en toen was het weer over! | ||
the_disheaver | zondag 30 april 2006 @ 22:49 | |
quote: ![]() Vanwaar toch je interesse in de VOR? | ||
the_disheaver | zondag 30 april 2006 @ 22:51 | |
He, was er vorige week geen kijkervraag meer in VOR-NOS? | ||
the_disheaver | zondag 30 april 2006 @ 22:53 | |
De reportage van vanmiddag van 6 minuutjes staat online: klik Mocht de link het niet doen: studiosport.nl > beeld en geluid | ||
Landrot | maandag 1 mei 2006 @ 11:52 | |
quote:Ik heb bewondering voor mensen die 'woeste' prestaties leveren: ![]() - strijdend tegen bergen, golven, stormen, kou; - niet-gemotoriseerd (maar wèl met high tech); - op de grens van wat nog verantwoord is. En verder heb ik iets met competitie... Ik wil altijd winnen! ![]() | ||
Sandworm | maandag 1 mei 2006 @ 14:26 | |
Het zal nu wel weer een paar dagen rustig worden op het forum. De agenda: 7 mei start leg 6 Baltimore - New York (400Nm) 9 mei arrivel @ New York 11 mei start leg 7 New York - Portsmouth (3200Nm) 19 mei arrivel @ Portsmouth 29 mei In-port race Portsmouth | ||
the_disheaver | maandag 1 mei 2006 @ 14:53 | |
Poll: Wie wint de 6de leg naar NY? Tussenstand: Ook een poll maken? Klik hier | ||
Landrot | maandag 1 mei 2006 @ 16:12 | |
quote:Die etappe is slechts 400 nm. Voordat ABN1 de Chesapeake Bay uitgevaren is, is movistar al in New York! ![]() Kortom: ik ga wederom voor Bouwe! | ||
the_disheaver | maandag 1 mei 2006 @ 17:00 | |
1. Movi 2. AAB1 3. bra1 4 AAB2 5 Brunel 6. PotC 7 Eric | ||
WEST | maandag 1 mei 2006 @ 18:08 | |
ik ga dit keer voor de Piraten, ze hebben iets goed te maken. | ||
Sandworm | dinsdag 2 mei 2006 @ 09:45 | |
Team Holmatro is ook lekker bezig! http://www.volvoextreme40.org/ | ||
Sandworm | dinsdag 2 mei 2006 @ 13:38 | |
quote:Kijk, movistar heeft de investeringen er al uit. Ben benieuwd naar de cijfers van de AAB. In Nederland niet zo veel tv-aandacht als wij gehoopt hadden, maar de werledwijde exposure lijkt me een stuk groter. | ||
JoStro | woensdag 3 mei 2006 @ 09:13 | |
movistar voor mij! ABN (2?) gaat weer vlammen op weg naar Europa. | ||
rubbereend | woensdag 3 mei 2006 @ 13:34 | |
vandaag een heel stuk in AD sportwereld over de Nederlanders diemeezeilen | ||
hermandeperman | woensdag 3 mei 2006 @ 13:34 | |
Is dat ook online te verkrijgen...? ![]() | ||
rubbereend | woensdag 3 mei 2006 @ 13:49 | |
geen idee, ben bang van niet. | ||
#ANONIEM | woensdag 3 mei 2006 @ 13:56 | |
quote:Ja, hier op de site van het AD. En er is ook een VOR-indexpagina van het AD. Aangezien het AD de stopover in Rotterdam sponsort is het wellicht een idee om de laatstgenoemde link voortaan in de OP van de VOR-reeks op te nemen? | ||
Landrot | woensdag 3 mei 2006 @ 14:15 | |
quote:Gisteren besteedde AD sportwereld ook aandacht aan de VOR. Het betroffen toen quotes van colomnist Bert Wagendorp in de Volkskrant. En die waren beduidend minder vleiend! ![]() "Op tv zag ik de boten an de Volvo Ocean Race aan de gang in de haven van Baltimore. Moest dat zeezeilen voorstellen? Laat me niet lachen. Het had nog het meest weg van skûtsjesilen voor bejaarden." "Wat zijn me dat trouwens voor een zonnebanktypes die je langs ziet komen bij Studio Sport? Ik denk steeds dat het een whiskyreclame is of een commercial voor een nieuwe mannendeodorant. Blijkt het weer zo'n gast van de 'jonkiesboot', de ABN Amro II, die het thuisfront groet. Zo'n jongen moet eerst maar eens een tattoo laten zetten, drie havensnollen van jetje geven en een fles rum leegzuipen." | ||
rubbereend | woensdag 3 mei 2006 @ 14:19 | |
quote:ja, ik viel bijna van mn stoel toen ik die quotes las ![]() | ||
Sandworm | woensdag 3 mei 2006 @ 15:19 | |
Dit is zo jammer! En wij maar hopen dat het meer op televisie komt. Dit helpt niet echt om mensen warm te krijgen. Kunnen ze niet een bekend persoon een colom laten schrijven die het enthousiasme heeft van een Olaf Mol over de GP? Iemand een suggestie? | ||
JoStro | woensdag 3 mei 2006 @ 15:58 | |
Prinses Mabel? Die had toch wat met zeilboten??? | ||
Landrot | woensdag 3 mei 2006 @ 16:02 | |
quote:Misschien een kritische ingezonden brief naar Volkskrant? D'r zijn hier genoeg mensen op 't forum die een pen kunnen vasthouden! ![]() | ||
JoStro | woensdag 3 mei 2006 @ 16:04 | |
Dit is de tekst van de column. Hier staat het en er MAG gereageerd worden.... ![]() quote: | ||
Sandworm | woensdag 3 mei 2006 @ 16:22 | |
quote:De Anna Jacoba is niet echt een zeilboot......... ![]() | ||
Sandworm | woensdag 3 mei 2006 @ 16:24 | |
quote:Ach, als zeiler kan ik best om het stukje lachen. In de ironie zit (heeel ver) wel een kern van waarheid. Ben alleen bang dat de "gewone" lezer die niet zal begrijpen. | ||
JoStro | woensdag 3 mei 2006 @ 16:39 | |
Ik lees die kern van waarheid ook wel. De man laat in ieder geval zien dat ie de ocean-race-geschiedenis-boekjes goed heeft bestudeerd. Okay hij blijft wat aan de oppervlakte. Conny van Rietschoten is voor een beetje een sportjournalist een inkopper. | ||
Sandworm | donderdag 4 mei 2006 @ 10:25 | |
![]() ![]() ![]() | ||
Sandworm | donderdag 4 mei 2006 @ 10:32 | |
![]() ![]() | ||
Landrot | donderdag 4 mei 2006 @ 11:24 | |
quote:Zeker als je de foto's ziet die bij het artikel in AD Sportwereld staan. Dat zijn toch gewoon suffe foto's?! ![]() Op foto één staat een ABN1-er op de schouders van Tienpont te turen over een vlakke oceaan. Op foto twee zie je Van Triest met een digitale muis achter een beeldscherm in de weer. Op foto drie is Van Lierde de Brunel aan 't poetsen terwijl de boot in de zonnige haven ligt. Ik krijg daar niet echt helfhaftige associaties bij... ![]() Nee, ik wil foto's van huizenhoge golven! Van massa's water over het dek; mannen die helemaal ingepakt zijn tegen de kou en het water! En dus dus niét van zeilers die in een zonnige haven op badslippers in de weer zijn! ![]() | ||
hermandeperman | donderdag 4 mei 2006 @ 12:28 | |
Poortman stapt niet op voor Portsmouth ![]() | ||
Sandworm | donderdag 4 mei 2006 @ 13:44 | |
quote:Kan het nog nergens terugvinden. Gaven ze ook een reden? | ||
hermandeperman | donderdag 4 mei 2006 @ 13:46 | |
quote:Nee, was ff snel tussendoor... ![]() | ||
azaroth | donderdag 4 mei 2006 @ 14:04 | |
quote:vroegah was alles beter idd ![]() die man moet es met z'n tijd meegaan en als ie dat niet wil, mag ie lekker de 'stoere wereldomzeiler' Henk de Velde gaan knuffelen ofzo ![]() | ||
bassieVL | donderdag 4 mei 2006 @ 14:07 | |
van mij mag Ericsson ook nog wel een leg winnen. | ||
the_disheaver | donderdag 4 mei 2006 @ 19:08 | |
quote:Van mij mag Brunel dat ook, maar dat betekend niet dat ik ze op ze gaan stemmen ofzo. Alsof dat de kansen vergroot... (ja, stemmen op zo'n poll heeft sowieso geen zin, maar dat terzijde) Ik wil wel voor zondag een nieuw topic! | ||
Sandworm | donderdag 4 mei 2006 @ 22:11 | |
quote:Hij is dus gespasseerd, Lucas Brun heeft hem goed vervangen tijdens zijn blessure. http://www.volvooceanrace(...)kyforsome/index.aspx | ||
hermandeperman | donderdag 4 mei 2006 @ 22:36 | |
quote:Jammer ![]() quote:Dat wordt dan aardig doorspammen ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 5 mei 2006 @ 00:24 | |
quote:Maar dat is toch geen probleem? Alleen zijn de nieuwsbijdragen van VOR-pagina en AAB-pagina wel erg minimaal nu. Tijd voor een discussie: Gaat de Brunel voor het 24-uurs record in de volgende leg? Het is er een mooie afstand voor en de wind meestal goed. Punten hebben ze niet meer en de positieve naam voor de sponsor is nu ook ver te zoeken met zo'n verleden in de race. Lijkt me de enige manier om er nog een positieve draai aan te geven. | ||
hermandeperman | vrijdag 5 mei 2006 @ 00:30 | |
quote:Ze kunnen er rustig voor gaan, maar ik denk toch ook wel dat ze enigzins moeten relativeren ![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 5 mei 2006 @ 00:59 | |
Voor leg 6? De leg van 400 nm? Lijkt me nogal moeilijk als je meer dan 500 nm wilt zeilen in 24 uur in een leg van 400 nm... ![]() | ||
Sandworm | vrijdag 5 mei 2006 @ 10:42 | |
quote:Hij is weer scherp. Had hat natuurlijk niet over die commerciele pitstop, maar over de Atlantische oversteek ![]() | ||
the_disheaver | vrijdag 5 mei 2006 @ 10:49 | |
quote:AAB2 wil zal er ook wel voor gaan, misschien wat minder dan Brunel. De rest ook, met uitzondering van AAB1 en Movi. | ||
JoStro | vrijdag 5 mei 2006 @ 15:15 | |
quote:Tjongejonge wat sneu inderdaad. Ik mis Dirk Nauta! | ||
Sandworm | zaterdag 6 mei 2006 @ 23:20 | |
Live vanuit Medemblik! Lang leve draadloos internet! | ||
WEST | zaterdag 6 mei 2006 @ 23:26 | |
hoe laat gaan ze morgen? | ||
the_disheaver | zaterdag 6 mei 2006 @ 23:27 | |
quote:verder nog iets te melden? ![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 6 mei 2006 @ 23:28 | |
![]() | ||
the_disheaver | zaterdag 6 mei 2006 @ 23:28 | |
NL-tijd = GMT + 2h Begint dus om 1900 | ||
WEST | zaterdag 6 mei 2006 @ 23:29 | |
merci, dat red ik niet dus ivm voetbal ajax - Pisvee | ||
the_disheaver | zaterdag 6 mei 2006 @ 23:32 | |
pfff. Boeind...(naja, eerlijk gezegd, zo boeind is zo'n radioverbinding ook weer niet... Maar toch beter dan voetbal ![]() | ||
WEST | zaterdag 6 mei 2006 @ 23:39 | |
quote:daar zijn de meningen over verdeeld ![]() | ||
The_Hives | zondag 7 mei 2006 @ 10:41 | |
quote:buurman ![]() | ||
komrad | zondag 7 mei 2006 @ 10:48 | |
zijn jullie buren ![]() | ||
The_Hives | zondag 7 mei 2006 @ 10:51 | |
![]() ![]() | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 12:30 | |
Wordt er nog wat uitgezonden bij Studio Sport vandaag...? | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 13:07 | |
quote:Ik vraag het me af. Er is deze week weinig gebeurd. Iemand een online videostream gevonden voor de start? | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 13:09 | |
van wjz.com:quote: ![]() ![]() | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 16:06 | |
Er staat ook niets op teletekst ![]() | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 18:10 | |
![]() klikbaar => de stream Hij is live ![]() | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 18:11 | |
Nog 39 post in 49 minuten.... | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 18:12 | |
Dus minder dan 1 post per minuut. Moet toch mogelijk zijn? De pirates is al vast komen te zitten... Leuk begin ![]() | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 18:16 | |
Zonnig en onbewolkt 10 kn oosten wind. verder in de bay tot 20 kn | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 18:21 | |
Wat van nut vragen als 'wat kun je doen tijdens zo'n korte leg' hebben tijdens een interview vraag ik me wel af... | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:00 | |
5 seconde | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:00 | |
AAB1 traag weg. Bra eerste Eric en brunel ook voorin | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:01 | |
| ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:02 | |
1 brasil 2 brunel 3 eric 4 movi 5 aab2 6 potc 7 aab1 (zo ongeveer) | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:03 | |
Waar is iedereen? ![]() | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:04 | |
Ik was eten ![]() | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:06 | |
AAB1 gaat door de publiekswater. Net als PotC. En er liggen duizenden boten... | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:09 | |
quote: | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:13 | |
9 knopen wind en snelheid. | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:13 | |
quote: | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:14 | |
Heb je het nieuwe topic al klaarstaan btw...? | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:15 | |
quote:Nog niet. Maar ik update de OP wel ff. | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:16 | |
quote:Cool, een WW2 schip ![]() | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:16 | |
quote: ![]() ![]() | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:22 | |
quote:2000 man, daar gaan we overheen in R'dam ![]() En Brunel gaat alweer niet lekker ![]() ![]() | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:25 | |
quote:Voordeel is wel dat het niet in baltimore is, dus niet de aankomst plek. Maar rotterdam zal er wel over heen gaan. Portsmouth wss ook wel. | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:26 | |
brasil 1 potc movi AAB 2 AAB 1 Eric Brunel | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:28 | |
Is deze etappe nu eigenlijk alleen maar voor de sponsors of zit er ook een echte reden aanvast...? | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:28 | |
quote: | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:32 | |
| ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:33 | |
quote: | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:33 | |
quote:Een pitstop is wel leuk tussen een redelijk langzame leg en een snelle. | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:35 | |
quote:Maja, ze hadden nu ook ineens door kunnen knallen naar Europe ![]() | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:37 | |
quote: | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:37 | |
quote:Ja, ze hadden ook direct van spanje naar zweden kunnen varen ![]() ![]() | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:40 | |
AAB2 heeft "een" probleem. | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:41 | |
PArdon, 1 heeft een probleem met de spi. AAB2 is voorbij de one geschoten. | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:41 | |
quote:Mooitje ![]() Maar ik zie gewoon even het nut niet ![]() | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:41 | |
mark: brasil 1 movi potc aab1 aab2 | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:42 | |
quote:Ja, zal vast ook met sponsor te maken. Maar in new york met een VOR boot lijkt me wel wat | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:43 | |
quote:damn... | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:43 | |
quote:De film POTC gaat gelijk met de race in Rotterdam in première dacht ik dus aan de POTC zal het niet liggen... ![]() | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:44 | |
6. Ericsson 7. Brunel Gaat nou niet echt vooruit met Brunel | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:48 | |
AAB1 gijpt midden in het spectator fleet ![]() | ||
hermandeperman | zondag 7 mei 2006 @ 19:49 | |
quote: | ||
the_disheaver | zondag 7 mei 2006 @ 19:50 | |
5 minuten tussen bra en brunel. De eerste en laatste. [Zeilen] Volvo Ocean Race (#15) Leg 6 to New York |