Meest gevraagde Plugins:quote:Op zaterdag 28 mei 2005 00:29 schreef Falco het volgende:
Mijn guide om keer in een heule hoop stappen een stad uiteindelijk winstgevend te laten worden:
- Begin met de goedkoopste elektriciteitscentrale: de kolencentrale. Deze wordt aan de rand van de map geplaatst, zodat bijna de helft van de vervuiling niet in jouw stad zit.
- Bouw daarom een industriewijk met de dense industrie het dichtst in de buurt van de kolencentrale. Het is dan meestal mijn bedoeling dat de industriewijk zich langs de rand gaat ontwikkelen.
- Vaak gooi ik ook een treinlijn met ene paar stations recht er door heen en ook een stuk of 4 a 5 busstops her en der verspreid.
- Overigens houd ik naast de kolencentrale een redelijk groot vlak open voor de landfill en de zogenaamde 'vervelende dingen' later.
- Vervolgens maak ik de residential areas (medium en high), die vaak aan het water liggen en redelijk dicht in de buurt van industrie zitten. In die residential zones zet ik twee waterpompen (bij het water natuurlijk) neer dan.
- Ook in dit gebied gooi ik ook wat busstops hier neer en trek ik de treinlijn door de woonwijk met 2 stations ofzo. Voor de gein wil ik de treinlijn dan soms wel eens splitsen in twee richtingen.
- Middenin de residential zone zet ik dan een hospitaal en een school neer. Deze krijgen in het begin van 20% van de funding. Ze gaan maar zeuren als ze meer nodig hebben ;'). Verder krijgen de sims wat vertier natuurlijk met parken en skaterinks en dat soort dingen.
- Ik creëer vaak op de een of andere manier toch wel een plek (of het is wat zijdelings) tussen industrie en residential, waar dan de commercial zone (high, medium en light) begint. Deze houd ik redelijk klein, omdat de vraag in het begin toch niet groot is.
- Verder gooi ik in de 'beginstad' een Fire Departement en Politiestation neer die zo centraal mogelijk liggen en dus alle zones bestrijken. Eventueel gaat hier de funding omlaag en dan wel naar ongeveer 50%.
- Dan leg ik waterpijplijnen zo economisch mogelijk neer, namelijk via een raster. Er is een grote lijn die als het ware verticaal gaat lopen over de hele map. En die heeft dan horizontale ribben die telkens 14 tiles uit elkaar zitten. Hierdoor krijgt net elk gedeelte van de stad genoeg water en is het aantal pijplijnen tot een minimum gereduceerd. Die krengen zijn namelijk vrij prijzig en ook in onderhoud geloof ik. Met zo'n raster hoef je ook niet zo lang na te denken over dat trekken van die vervelende waterpijpleidingen.
- Meestal heb ik op dit punt ongeveer 25% van mijn oorspronkelijke budget over. Ik laat de stad dan lopen en na een jaar of twee zit ie redelijk vol en heb je nog minder geld over. Die nare mevrouw die over je financien gaat, loopt flink te zeuren en uiteindelijk biedt ze je dan een toxic waste dump, armybase, missile dinges en een of andere gevangenis aan. Die zogenaamd 'vervelende dingen' stop je weg in die hoek naast de kolencentrale, zodat men in je stad er zo min mogelijk last van heeft. Meestal ga je dan breakeven draaien.
- Verder kan je in RH ook snel een casino krijgen, die $ 300,- oplevert, ook niet gek.
- Ik ga trouwens toch (als het moet) redelijk grote leningen aan en die gebruik ik dan zoveel mogelijk om extra zones te maken.
- Als het goed is, moet je stad dan uiteindelijk toch redelijk gaan lopen en stroomt het geld met bakken binnen.
Hoe zit t met scholing, veiligheid, vervuiling, grondprijs, openbaar vervoer etc?quote:Op donderdag 30 maart 2006 00:37 schreef renz0r het volgende:
...
Hoe kan dit vage probleem opgelost worden
tis wel handig als je een oplossing plaatst heb /had hetzelfde probleemquote:Op donderdag 30 maart 2006 14:02 schreef MoonCatcher het volgende:
wat betreft de radical ordinance, daar ben ik inmiddels uit.
Heb je wel gevraagd naar wat voorn commercial en industrial ze vragen? Als hun vragen om industrie klasse 1 moet je natuurlijk niet komen met klasse 3, omdat die mensen vaag laagopgeleid zijn. Als je wilt weten welke soort ze willen moet je gewoon op die balkjes naar de vraag klikken.(In het engels is dat RCI en in het nederlands WCI)quote:Op donderdag 30 maart 2006 00:37 schreef renz0r het volgende:
Ik snap er helemaal niks van!
Ik had een groot gedeelte van de stad gesloopt, omdat die verpaupert was geraak doordat er ff geen water was
Ik een groot gedeelte hergebouwd. Gelijk alles beter ingedeeld (ook qua infractstructuur).
Nu is alles af en is e rhet volgende. Ik heb een groot commercial gebied gemaakt (AKA downtown) en veel huizen erbij.. Tevens een groot stuk extra industriegebied gemaakt. Genoeg jobs.
Nu willen ze VEEL industrie en VEEL huis. Om commercial vragen ze ook.
Driekwart van mn huizengebied is volgebouwd, alleen zogoed als alles verpauperd door of geen baan of lange pendeltijden. Het erge is dat amper wordt gebouwd bij de industrie en commercial. Waarom gebeurd dit dan niet, zo hebben die huizen die maar 5 MINUTEN lopen van industrie/commercial liggen nooit banen. Beetje vaag van het spel.
Moet je voor je zien. Groot woongebied met daarbij een evengroot industriegebied en een nog groter commercial gebied. Banen in overvloed, moest meteen ook de baanproblemen oplossen in het overige gedeelte van de stad
Hoe kan dit vage probleem opgelost worden
Het bestandje autotoggleordinance.dat uit je pluginsmap verwijderen. Daarna kan je in het spel handmatig in en uitschakelen bij stedelijke verordening. Dus je inkomsten en uitgaven blad uitklappen.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 17:49 schreef mschol het volgende:
[..]
tis wel handig als je een oplossing plaatst heb /had hetzelfde probleem
Nee... wel apart inderdaadquote:Op maandag 3 april 2006 12:51 schreef LennyKravitz het volgende:
Kan iemand dit prijsverschil verklaren?
Layout verneukende link
http://www.dixons.nl/De_o(...)SW05014/default.aspx
.
Waarschijnlijk een verschil in de verpakking... Ik heb de deluxe versie ook in dequote:Op maandag 3 april 2006 12:51 schreef LennyKravitz het volgende:
Kan iemand dit prijsverschil verklaren?
Ja! !!quote:Op maandag 3 april 2006 12:51 schreef LennyKravitz het volgende:
Kan iemand dit prijsverschil verklaren?
gal url
http://www.dixons.nl/De_o(...)W05014/default.aspx.
En ook voor jou is dat zo te horen goed nieuws, want hier zijn heel wat pathfinding mods te vinden...quote:Op maandag 3 april 2006 21:25 schreef darkqueen het volgende:
Ik heb een vraag over het spel. Als ik een Sim in een huis plaats dan wil die nog wel eens gaan klagen dat de woon- en verkeer niet goed lopen en de Sim al meerdere keren naar het werk heeft geprobeerd te rijden, maar dat de Sim telkens weer bij het beginpunt uitkomt en zegt dat het wel een Bermuda Driehoek lijkt. Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb al verschillende dingen geprobeerd: eenrichtingsverkeer-wegen, straatnamen, verschillende parken aanleggen zodat niet alles meer op elkaar lijkt, maar het schijnt niet te helpen.
En dan nog iets, het lukt me maar niet om de inkomsten hoger dan de uitgaven te krijgen, wat kan ik hieraan doen? Alsmaar de belastingen verhogen houd ook een keer op en alle uitgaven minder maken helpt ook niet, want dan wordt er ook geklaagd. Ik blijf altijd een mintens een verschil van 800 euro of hoger houden.
Probeer je links eens op deze manier te doen, ziet er toch veel beter uit?quote:Op woensdag 5 april 2006 17:04 schreef LennyKravitz het volgende:
Nu snap ik het niet meer:
Verschil tussen:
Sim City 4 Deluxe, E.59.99
en
Sim City 4, Deluxe (+ Rush Hour Add-On), E. 14.99
WIE SNAPT DIT???
ik kan me voorstellen dat je daar niet tevreden mee bent, maak dan duidelijk dat je een mail wilt sturen. Ik ben trouwens ook wel benieuwd hoe de prijzen zo krom kunnen zijn... dus laat het later even wetenquote:Mogelijk antwoord op uw vraag:
Games worden bij bol.com tegen marktconforme prijzen aangeboden. In ons assortiment kunt u praktisch alle in Nederland leverbare games vinden.
Nee hoor, allebei deluxe, en allebei in een DVD hoesje... Gewoon een andere updruk,quote:Op donderdag 6 april 2006 09:03 schreef Blik het volgende:
Het verschil is volgens mij dat de goedkope de classic versie is, en in een goedkoper klein DVD-doosje zitten.
bij bol.com 17 euro incl. verzenden, dan heb je ook de add-on Rush Hour erbijquote:Op maandag 10 april 2006 12:52 schreef Gstyles het volgende:
en wat kost dit spel in de winkel?
Ja, het is dus alleen dat ze met minstens een vakje aan een weg grensden in de planning... ik haal het spel van de pause af en ik krijg overal van die 'niet verbonden-knipperdingen' biven mijn huisjes. En dan zoom ik in en dan zie ik inderdaad dat ze bij mijn planning blijkbaar zoiets hadden van 'fuck dat!'.quote:Op maandag 10 april 2006 12:48 schreef Remqo het volgende:
oh, die zijn er wel hoor, het moet zich alleen gaan ontwikkelen. zones die niet aan een weg grenzen zullen niet groeien. Die ruimte kan je mooi gebruiken om parken en speeltuintjes te plaatsen, waardoor de huizenprijzen stijgen
den haag centrum, freerecordshop deluxe versie 14,95quote:Op maandag 10 april 2006 12:52 schreef Gstyles het volgende:
en wat kost dit spel in de winkel?
Een CD-image van maken en die inlezen als CD... Maar 15 EUR is toch wel te doen alsquote:Op maandag 10 april 2006 14:18 schreef kriseeraerts het volgende:
kun je er iets moois van maken zonder al die updates of mods of hoe noemen ze?
en ik heb cd geleend uit bib, kun je dat kopieren of zit er beveiliging op die cd's?
dat kan prima alleen die mods maken het wel leukerquote:Op maandag 10 april 2006 14:18 schreef kriseeraerts het volgende:
kun je er iets moois van maken zonder al die updates of mods of hoe noemen ze?
er zit een beveiliging op maar een image maken kan altijd alleen:quote:en ik heb cd geleend uit bib, kun je dat kopieren of zit er beveiliging op die cd's?
volgens mij zijn er maar 2 versies:quote:Op maandag 10 april 2006 15:23 schreef kriseeraerts het volgende:
welke versie kan ik het beste kopen,
ik zie gewone versies, deluxe versie, versie met rush hour
en is er verschil in versies in belgie tov nederland
De deluxe versie (zit Rushhour al in)...quote:Op maandag 10 april 2006 15:23 schreef kriseeraerts het volgende:
welke versie kan ik het beste kopen,
ik zie gewone versies, deluxe versie, versie met rush hour
en is er verschil in versies in belgie tov nederland
Huh? Hoeveel schijfruimte bedoel je? Compleet met de bestanden van de originele installatiequote:Op maandag 10 april 2006 15:37 schreef kriseeraerts het volgende:
ok nog laatste vraag, kben nen curieuze, ;-)
hoeveel neemt je spel als je een deftige stad hebt met alle mods in beslag?
Tja, ligt aan je PC he... Als je een oude machine hebt, is SimCity 4 niet echt aan te raden...quote:Op maandag 10 april 2006 16:01 schreef kriseeraerts het volgende:
ja ik bedoel gewoon of je pc echt trager begint te werken als je steden groeien, ik bedoel voel je dit als je niet speelt of heb je daar absoluut geen last van dat alles trager verwerkt wordt, zoals bij liedjes en films
(die komen erbij niet op maar ik vraag me af of dat zelfde effect geeft)
en waar gekocht dan??quote:
Je gebruikt geen mods of bats? Dat is bij dit spel echt een must hoorquote:Op maandag 10 april 2006 14:40 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Een CD-image van maken en die inlezen als CD... Maar 15 EUR is toch wel te doen als
je t spel leuk vind? Jtje... En ja, ik gebruik helemaal geen mods ofzo... Heb in
t verleden gemerkt dat als k een spel kon modificeren, de lol er heel snel af was...
Hmm... vind t anders ontzettend leuk en realistisch genoeg zonder mods... Heb t bij SimCity 4quote:Op dinsdag 11 april 2006 13:11 schreef Dezz het volgende:
Je gebruikt geen mods of bats? Dat is bij dit spel echt een must hoor![]()
Je kunt het spel veel realistischer, gevarieerder en mooier maken.
![]()
Kijk maar eens op www.simtropolis.com, je zult versteld staan over wat er daar allemaal gemaakt wordt!quote:Op dinsdag 11 april 2006 14:26 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Hmm... vind t anders ontzettend leuk en realistisch genoeg zonder mods... Heb t bij SimCity 4
niet geprobeerd, maar alle andere spellen die ik kon modden en ook gemodificieerd heb, was
de lol er zo snel vanaf dat ik t gewoon niet meer probeer... Zou jammer zijn als t bij SimCity 4
ook zo'n effect zou hebben...
Hmmm zal t eens proberen... Heb t ff gecheckt maar mods als t verviervoudigen van de werkgelegenheid binnen de industriezones vind ik zo speldodend...quote:Op dinsdag 11 april 2006 14:43 schreef Dezz het volgende:
[..]
Kijk maar eens op www.simtropolis.com, je zult versteld staan over wat er daar allemaal gemaakt wordt!
Als het je niet bevalt kun je die mods en bats ook zo weggooien uit je plugins folder
Zoiets had ik ook, nadat ik Rush Hour had eginstalleerd. Je moet dan even overnieuw de video opties instellen, zoals texture quality en dergelijke, bij mij waren al die opties opeens "ontvinkt". Daarna overnieuw opstarten, en het gras deed het weer. Bij mij werkte het in elk geval...quote:Op dinsdag 11 april 2006 11:59 schreef dijaken het volgende:
Is het normaal als ik een park plaats er gewoon maar gras te zien is! Als ik een voetbalveld plaats blijft dit blauw, dus geen gras te zien
High capacity residential area's maken die toch in een vrij luxe omgeving liggen... En zorg voor veelquote:Op dinsdag 18 april 2006 11:02 schreef kriseeraerts het volgende:
wat is de beste manier om je stad in de hoogte te laten groeien, ik bedoel flatgebouwen.
Doen de bewoners dat uit hun eigen of moet je echt alles volbouwen tot ze geen mogelijkheden meer hebben
heb immers bijna alles volgezet met woning, commercie en fabrieken, bossen, haven ed
Hoe kun je het best je bewoners stimuleren om in andere stad te gaan werken, heb immers stad gebouwd met enkel industrie, maar die groeit traag omdat er geen bewoners zijn, enkel die van naburige stad
mijn systeem (amd 2600+, 1250MB ram, geforce 6800 128MB heeft al moeite met +600.000 inwonders, grote map op 1280x1024 met alles highquote:Op dinsdag 18 april 2006 19:31 schreef Retuobak het volgende:
Wat voor systeem heb je eigenlijk wel niet nodig om deze game volledig soepel te draaien?
Mijn systeem AMD 3800+ 1024 mb , Nvidia xtx 7800GT heeft moeite (lees schokkerig) bij een grote stad met alles op Highquote:Op dinsdag 18 april 2006 20:12 schreef mschol het volgende:
[..]
mijn systeem (amd 2600+, 1250MB ram, geforce 6800 128MB heeft al moeite met +600.000 inwonders, grote map op 1280x1024 met alles high
en dat heeft alleem maar te maken met de algehele simulatie want ookal zoom je zo veruit dat je in de wolken bent, rondrijdende auto's e.d. zal hij blijven berekeken...quote:Op dinsdag 18 april 2006 20:21 schreef renz0r het volgende:
[..]
Mijn systeem AMD 3800+ 1024 mb , Nvidia xtx 7800GT heeft moeite (lees schokkerig) bij een grote stad met alles op High
Wel komisch dat die bijv games als Oblivion op ultra high met het grootste gemakt zuiver uitpoept
Hier op een P4 2,4GHz 1024MB 9700 pro is het assquote:Op dinsdag 18 april 2006 20:21 schreef renz0r het volgende:
[..]
Mijn systeem AMD 3800+ 1024 mb , Nvidia xtx 7800GT heeft moeite (lees schokkerig) bij een grote stad met alles op High
Wel komisch dat die bijv games als Oblivion op ultra high met het grootste gemakt zuiver uitpoept
Hebben we bijna gelijke specs....Be awarequote:Op dinsdag 18 april 2006 20:33 schreef Retuobak het volgende:
[..]
Hier op een P4 2,4GHz 1024MB 9700 pro is het ass
Komende week maar eens proberen op m'n X2 4200+, 1024MB, 7800GTX
Maar vrees ook daar voor het ergste daar de CPU inferieur is aan de jouwe omdat maar 1 core het werk zal moeten doen
Heb ik zo goed als allemaal bij Simtropolis vandaan. En de voet/fietspaden die ik in onderstaande screens gebruik hebben geen onderhoudskosten. En datzelfde geldt voor het gras. Al kosten de grachten en vijvers wel wat.quote:Op dinsdag 18 april 2006 20:23 schreef renz0r het volgende:
Ik zie hier soms fotos voorbij komen waarbij er mooie grasvelden zijn aangelegd, mooie bloemenparken, looppaden enz...Download je dat allemaal bij simpolis? Is dat niet duur allemaal, dus dat je elke maand veel extra kosten krijgt?
quote:Op donderdag 6 april 2006 21:16 schreef ElmarO het volgende:
[[url=http://img18.imagevenue.com/loc69/th_50703_sc355Alencon.jpg]afbeelding][/URL] [[url=http://img18.imagevenue.com/loc164/th_50755_sc356Alencon.jpg]afbeelding][/URL]
[[url=http://img7.imagevenue.com/loc280/th_50798_sc357Alencon.jpg]afbeelding][/URL] [[url=http://img34.imagevenue.com/loc269/th_50840_sc358Alencon.jpg]afbeelding][/URL]
Het is gewoon een vrij CPU intensief spel. Bij 600.000+ inwoners op een large map wil het op dit systeem ook niet echt soepel lopen.quote:Op dinsdag 18 april 2006 20:33 schreef Retuobak het volgende:
[..]
Hier op een P4 2,4GHz 1024MB 9700 pro is het ass
Komende week maar eens proberen op m'n X2 4200+, 1024MB, 7800GTX
Maar vrees ook daar voor het ergste daar de CPU inferieur is aan de jouwe omdat maar 1 core het werk zal moeten doen
Ja die foto's!quote:Op dinsdag 18 april 2006 21:08 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Heb ik zo goed als allemaal bij Simtropolis vandaan. En de voet/fietspaden die ik in onderstaande screens gebruik hebben geen onderhoudskosten. En datzelfde geldt voor het gras. Al kosten de grachten en vijvers wel wat.
[..]
[..]
Het is gewoon een vrij CPU intensief spel. Bij 600.000+ inwoners op een large map wil het op dit systeem ook niet echt soepel lopen.
De link naar het asfaltvoetpad en het bijbehorende gras+hekjes staan in de OP. Het andere voetpad dat ik heb gebruikt kan je hier vinden. Dit en dit pakket zijn door ook wel handig voor.quote:Op dinsdag 18 april 2006 22:07 schreef renz0r het volgende:
[..]
Ja die foto's!
Durft het haast niet te vragen...maar heb je links naar die dingen?![]()
![]()
![]()
Held!quote:Op woensdag 19 april 2006 16:48 schreef ElmarO het volgende:
[..]
De link naar het asfaltvoetpad en het bijbehorende gras+hekjes staan in de OP. Het andere voetpad dat ik heb gebruikt kan je hier vinden. Dit en dit pakket zijn door ook wel handig voor.
Dit is de link naar de fietspaden. En hier kan je een expansion pack voor de fietspaden vinden.
Hier kan je de grachten vinden. Maar als je meer van deze grachten wilt hebben kan je het best op SimCity Central kijken. En dan kijken/zoeken naar Oppie.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Je moet je inderdaad eerst aanmelden. Hetzelfde geldt voor SimCity Central.quote:Op zaterdag 22 april 2006 18:59 schreef renz0r het volgende:
Moet je eerst lid zijn van simtropolis om te kunnen downen?
Duidelijk, thnxquote:Op zaterdag 22 april 2006 20:55 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Je moet je inderdaad eerst aanmelden. Hetzelfde geldt voor SimCity Central.
Bat files zijn items die andere spelers gemaakt hebben en die jij kan downloaden en in je stadje kan gebruiken.quote:Op donderdag 11 mei 2006 17:20 schreef -Tom- het volgende:
Hey,
Ik heb ff een vraagie: wat zijn nou precies (de verschillen tussen):
- BAT-files
- Lot-files
- Prop-files
- Texture-files
- Een mod
- en waarvoor zijn dependancies?![]()
, in niet al te moeilijke computertaal aub
Ook heb ik nog een probleem met de Universal Control Panel, die ziet er nu opeens heel anders uit dan hoe het standaard hoort te zijn: het aantal inwoners staat meer naar links, WCI-meter ligt nu horinzontaal ipv verticaal. Weet iemand hier een oplossing voor?![]()
Ik hoop dat iemand mee kan helpen...[/b]
Jaquote:Op vrijdag 12 mei 2006 10:37 schreef Reggie200 het volgende:
[..]
Bat files zijn items die andere spelers gemaakt hebben en die jij kan downloaden en in je stadje kan gebruiken.
Dit varieerd van woningen, kantoren, parken, die vijvers die je veel zit in Elmar's steden enz.
Bat files komen meestal in 2 smaken:
Growable - meestal gebouwen, je moet eerst een zone aangeven voor bijv. woningen en dan zullen ze vanzelf groeien net als de orginele sim city woningen.
Ploppable - kan van alles zijn van gebouw tot park, deze kan je zelf kant en klaar ergens in je stadje plaatsen.
Lot files zijn zijn ook items die andere spelers gemaakt hebben, het verschil met bat files is dat Bat files zelf bedacht zijn door de makers. Lot files worden gemaakt door gebruik te maken van onderdelen die al in sim city zitten maar ze opnieuw op te bouwen. Bijv. men pakt de standaard highschool maar veranderd er wat aan door er een voetbalveld al bij te plakken als het ware.
Propfiles zijn kleine onderdelen die in Bat and Lot files worden gebruikt, bijv plantjes in een tuin van een woning, een terasje voor een kantoor enz. Als je die propfiles niet hebt zal een tuin er bijv kaal uitzien.
Texture files zijn bestanden die gebruikt worden om het uiterlijk van bijv een gebouw weer te geven. Het gebouw wordt gemaakt in een 3D programma en als een draadmodel opgebouwd en daarover heen komt een texture (zeg maar de huid die over je skellet zit). Zonder die texture zie je het gebouw niet.
Een mod is een bestand waarmee je het gedrag van het spel kan aanpassen, bijv een mod die ervoor zorgt dat er minder snel files op je wegen onstaan.
Dependancies zijn bijv texture en prop files, als je je een gebouw wilt downloaden maar je download niet de texture of props die er bij horen dan zal het gebouw niet weer gegeven worden zoals de maker het voor ogen had. (zie voorbeeld over de kale tuin)
Universal control panel: daar heb ik geen antwoord op.
Hoop dat dit nu allemaal duidelijk is voor je![]()
Ik zie dat de textures voor de rijkere gebieden / huizen veranderen in een stoep met van die rode stenen. Ik heb wel ff op simtropolis gekeken maar kan niet zo snel vinden of dit ook uit te zetten is want ik vind die rode stenen maar niksquote:Op donderdag 25 mei 2006 13:31 schreef ElmarO het volgende:
Ik weet niet of sommige hem al kenden, maar ik post hem toch maar voor de zekerheid. Er is nu een nieuwe streetmod uit, waarmee je straten er wat levendiger uitzien. Heb hem zelf al in één stad getest en ik moet zeggen dat het er een stuk leuker uit ziet.
Kan je volgens mij wel uitzetten. Al verwijder je dan volgens mij ook de andere stenen. En de bomen zijn telkens verschillend. Als je op een bestaand stukje street één stukje street vernieuwd krijg je alweer andere bomen.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 10:00 schreef Reggie200 het volgende:
[..]
Ik zie dat de textures voor de rijkere gebieden / huizen veranderen in een stoep met van die rode stenen. Ik heb wel ff op simtropolis gekeken maar kan niet zo snel vinden of dit ook uit te zetten is want ik vind die rode stenen maar niks
Nu krijg je 1 stoep die dan bij het ene huis gewoon grijze tegels heeft en voor het andere huis ineens van die rode, dat vind ik nogal lelijk.
Weet jij of je gewoon aan kan geven dat je 1 texture voor de stoep wilt voor alle gebieden maar dan wel met de veranderingen die er zijn in de mod zoals meer auto's in dense area's, mooiere bomen in rijkere gebieden enz.
Is inderdaad handig. Heb gelijk de Low Wealth verwijderd.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 13:06 schreef Reggie200 het volgende:
edit: Ik heb mijn antwoord al gevonden, er is een fix uitgebracht waarmee je kan kiezen of je alle stoep textures voor alle ''wealth levels'' wilt gebruiken of alleen van 1 bepaald level.![]()
Nee, de fietspaden zijn meer voor het uiterlijk. Al verbeteren ze wel de gezondheid van je Sims.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 13:52 schreef Ricy het volgende:
als je fietspaden door je stad plaatst wordt het verkeer dan minder? en kan iemand een link geven voor rotondes alsjeblieft
Ik ga er vanuit dat je op Ground Highway doelt.quote:
[Centraal] Sim City 4 Rush Hour Plugin Topicquote:Op vrijdag 7 juli 2006 13:31 schreef simcity het volgende:
jaa maar waar staat dat dan in deze topic (Het grote SimCity 4 topic: deel 15)
Kun gij mij da aanduiden aub
Alstuquote:Op zaterdag 8 juli 2006 12:15 schreef timp0e het volgende:
Ik zie dat veel mensen witte strepen op hun weg hebben ipv die gele Amerikaanse belijning. Heeft er iemand een link naar die download? Ik zou je heel erg dankbaar zijn!![]()
![]()
volgens mij mis je dan textures..quote:Op zondag 9 juli 2006 14:20 schreef timp0e het volgende:
Niemand die het weet?Vind het namelijk een beetje lelijk
vanwaar downloadt hij die herfst bomen en de vijvers en die fiets/voetpaden want ik kan die paden niet leggen, hoe doe hij dat toch??quote:Op zondag 30 april 2006 16:44 schreef ElmarO het volgende:
Een zestal plaatsjes van mijn inmiddels volgebouwde stad.
[[url=http://img130.imagevenue.com/loc49/th_07640_sc359Alencon.jpg]afbeelding][/URL] [[url=http://img142.imagevenue.com/loc91/th_07681_sc360Alencon.jpg]afbeelding][/URL]
[[url=http://img23.imagevenue.com/loc177/th_07771_sc361Alencon.jpg]afbeelding][/URL] [[url=http://img138.imagevenue.com/loc203/th_07824_sc362Alencon.jpg]afbeelding][/URL]
[[url=http://img129.imagevenue.com/loc231/th_07871_sc363Alencon.jpg]afbeelding][/URL] [[url=http://img25.imagevenue.com/loc76/th_07915_sc364Alencon.jpg]afbeelding][/URL]
En misschien is onderstaande ook wel leuk: Arabische kanalen.
[afbeelding]
Download
quote:Op dinsdag 11 juli 2006 18:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Wat is SC4 eigenlijk een kutspel vergeleken met simcity 3000
neerleggen van wegen kan je uitschakelen door shift in te drukken, ik geef toe dat ik SC2000 of SC1 (quote:Op woensdag 12 juli 2006 01:26 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Weet je hoe verrot de gameplay geworden is en hoe verdwenen het gevoel van controle over het bouwen verdwenen is?
Wat ik nu neerzet is niet mijn stad. Zelfs de wegen worden alvast voor me neergelegd![]()
Hoe werkt die mod precies, ik heb nu als het ware een groot kado in mijn stad staan, compleet met strik erom.quote:Op woensdag 12 juli 2006 21:56 schreef mschol het volgende:
http://www.simtropolis.com/stex/details.cfm?id=3576&download=3576
volgende keer in de OP kijken naar linkjes naar andere topics (zoals het grote SC4 plugin topic)
download een texture pack van BSC van simtropolisquote:Op donderdag 13 juli 2006 00:15 schreef Hathor het volgende:
[..]
Hoe werkt die mod precies, ik heb nu als het ware een groot kado in mijn stad staan, compleet met strik erom.![]()
Voor de bomen heb je in ieder geval de Mountain Theme Pack nodig. Helaas kan ik de bomen zelf niet zo gauw op Simtropolis vinden. Dus ik heb ze zelf maar even ge-upload. Ik zou de bomen in een map genaamd PEGROD zetten. Daar staan standaard alle creaties van deze persoon in.quote:Op zondag 9 juli 2006 20:10 schreef simcity het volgende:
[..]
vanwaar downloadt hij die herfst bomen en de vijvers en die fiets/voetpaden want ik kan die paden niet leggen, hoe doe hij dat toch??![]()
![]()
![]()
Dat ligt eraan voor welk gebouw je het nodig hebt. Meestal staat het in de beschrijving op de site welke dependancies de betreffende download (welke zaken je nog meer moet downloaden om het werkend te krijgen) Er is dus gewoon geen pasklaar antwoord op.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 21:02 schreef simcity het volgende:
en weet jij hoe je die dozen weg doet in het spel. ik weet wel dat dat ergens op simtropolis staat maar ik kan het niet vinden
Heb je het druk?quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:08 schreef simcity het volgende:
Kan iemand mij enkele tipis geven om van die hoge wolkenkrabbers te krijgen want ik krijg alleen maar van die kleine gebouwen
de truuk is om het door de stad heen te mixen.. (dat groen) en niet op 1 plek, dan heb je er echt profijt vanquote:Op dinsdag 18 juli 2006 18:38 schreef renz0r het volgende:
Ik heb een stad met een groot bos en hier en daar boompjes en parkjes....Vervuiling nog steeds maximaal (hele staaf rood)
Als je nu de komende dagen ook ff:quote:Op dinsdag 18 juli 2006 21:15 schreef simcity het volgende:
jaa ik heb er zeker wat aan. Ik zal al die tips is proberen é bedanbkt allemaal![]()
![]()
![]()
Die boomplant tool is gewoon het boompjes planten thingy. Zit standaard in SC.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 21:19 schreef simcity het volgende:
en die topic boven mij vanwaar kan je die boomplant tool downloaden want ik kan ze niet vinde op simtropolis. kan je die link geven AUB![]()
daarvoor heb je de god tools...quote:Op dinsdag 18 juli 2006 23:04 schreef renz0r het volgende:
Maar dat planten duurt altijd lang, als je er nou 10 tegelijk kon planten ipv steeds per stuk...
Als je nu de voorgaande topics gelezen hadquote:Op donderdag 20 juli 2006 00:49 schreef simcity het volgende:
je moest toch om hoge wolkenkrabbers te krijgen veel groen hebben in je stad en je stad moest groot zijn enzo.. en je moest ook een goed opgeleide mensen hebben maar ik heb super veel scholen gezet en bibliotheken, museum, en ik heb ook een universiteit gezet maar de wolkenkrabbers willen maar niet komen. Kan iemand mij aub zeggen want ik moet doen voor goed opgeleide mensen te hebben enzo dan hoge wolkenkrabbers te krijgen.![]()
Jup, kolencentrale, VEEL huizen, zodat er genoeg mensen kunnen in je stad en plaats redelijk veel industrie. Commercial minder, alleen wat nodig is. 1 pomphuisje en simpele zo kort mogelijke autoverbindingen.quote:Op woensdag 12 juli 2006 15:11 schreef Hathor het volgende:
Het is alleen zo verdomde moeilijk om je stad winstgevend te krijgen. In SimCity 3 ging je op een gegeven moment als je genoeg industrial, commercial, en residential zones had vanzelf geld verdienen, dat heb ik in SimCity 4 nog niet voor elkaar gekregen. Ik heb begrepen dat wanneer je de uitbreiding installeert het een stuk makkelijker word, maar die heb ik dus niet. Heeft er iemand een goede tip hoe ik mijn stad binnen afzienbare tijd winstgevend kan krijgen ? En zonder cheats uiteraard, want die ken ik al, maar daar word je ook niet echt vrolijk van.![]()
landbouw geeft veel watervervuilingquote:Op zondag 23 juli 2006 17:37 schreef simcity het volgende:
ja maar die dichtbebouwde industrie is wel heel vervuilend en ik probeer zo min mogelijk luchtvervuiling te hebben![]()
ik heb de juiste industrie ze bouwen ook BEST veel Hi- Tech maar niet genog ofzoquote:Op zondag 23 juli 2006 17:34 schreef mschol het volgende:
zetten jullie wel de juiste industruie neer, landbouw haalt niet veel uit bij zeer hoogopgeleide mensen (en visa versa)
maar de doorstroming vind ik zelf ook altijd erg lastig.. ooit had ik een erg goeie stad(inmiddels alles cverwijderd van SC4 aangezien me plugin map dood was
)
dat doe ik ook vervuilende industrie op 20% en hi- tech zelf op 0 maar ze komen niet massaal terwijl ik heel veel hoog opgeleiden mensen in mijn stad heb.quote:Op maandag 24 juli 2006 10:45 schreef Reggie200 het volgende:
Je kan ook de belasting voor de vervuilende industrie heel hoog zetten bijv. op 20%, de belasting voor de andere industrie laat je staan zoals het is of zet het nog wat lager. Verder kan je ergens aan geven dat er geen luchtvervuiling mag zijn, weet zo uit mijn hoofd niet welke optie dat is, maar alles bij elkaar zorgt het ervoor dat de vervuilende industrie weg blijft en je begint met produktiebedrijven.
Die zullen later nadat de inwoners meer educatie hebben gehad vanzelf veranderen in Hi-Tech industrie.
Heb je niet in buursteden al veel high-tech industrie? Soms willen ze dan daar naar toe gaan.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 10:28 schreef Ricy het volgende:
[..]
ik heb de juiste industrie ze bouwen ook BEST veel Hi- Tech maar niet genog ofzo![]()
[..]
dat doe ik ook vervuilende industrie op 20% en hi- tech zelf op 0 maar ze komen niet massaal terwijl ik heel veel hoog opgeleiden mensen in mijn stad heb.
je kan de routes opvragen hoe ze naar hun werk gaan, deze moet je dan misschien eens gaan inspecterenquote:Op maandag 24 juli 2006 23:45 schreef simcity het volgende:
Kan iemand mijn probleem oplossen aub. --> al mijn mooie villa's en hotels worden allemaal krotten vanwege ze verlaten zijn door lange pendelltijd maar naast al die krotten en zo staat handel en bussen en metro's dus ze kunnen makkelijk naar hun werk maar het wilt maar niet op houden bekan al mij huizen en hotels zijn krotten![]()
![]()
Die 50.000 inwoners moet je in je regio hebben.quote:Op dinsdag 25 juli 2006 21:02 schreef simcity het volgende:
oké heel hartelijk bedankt é en die foto's zijn super maar ik heb 2 vraagjes die +- 500000 inwoners moet dat in u stad zijn of in de regio, en de 2 vraag hoe maak jij die autosnelwegen zo een niveau dieper in de grond want das toch anders heel veel werk enzo en hoe krijg je die want naast die autosnelweg?![]()
Het wordt wel wat vager, maar ik kan het niet goed zien.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 21:50 schreef timp0e het volgende:
Als je op een station klik om te gaan bouwent, moet je vanzelf het metronet zien. De gebouwen worden dan vaag weergegeven en je kan dan ondergrond zien.
Het helpt een beetje, maar imo nog niet voldoende.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 21:59 schreef Remqo het volgende:
het is nogal lastig te zien waar de metrobuizen lopen als je een volle stad hebt. onder onbebouwd vlakken zie je wel metrobuizen lopen als je een metrostation wilt bouwen. Je kan natuurlijk willekeurige gebouwen gaan bulldozen, maar da's niet echt bevordelijk voor de stad. Als je het hele metrosysteem wilt zien liggen, moet je gewoon doen alsof je een metrobuis aan wilt leggen.
Je onthoudt waar de metrolijn loopt en gaat weer naar het plaatsen van een station. Wel een beetje omslachtig.
Wat misschien ook een optie is om met je kaart de metroroutes op te zoeken (bij optie verkeer)
Zelf leg ik mijn metro's aan langs een weg, dan zijn ze ook vrij makkelijk terug te vinden
Wat je ook kan doen is de optie gebruiken om zones weer te geven zonder bebouwing. Dan zie je alleen alle vlakken van de zones en wellicht is het dan makkelijker voor jou om die metro buizen te zien.quote:Op dinsdag 8 augustus 2006 21:58 schreef valek het volgende:
[..]
Het wordt wel wat vager, maar ik kan het niet goed zien.
Ik heb gedeeltes onder de weg gelegd, maar het is gewoon niet goed te zien.
Dat is klote.
Ik heb gevonden hoe ik die zones aan kan zetten.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 09:35 schreef Reggie200 het volgende:
[..]
Wat je ook kan doen is de optie gebruiken om zones weer te geven zonder bebouwing. Dan zie je alleen alle vlakken van de zones en wellicht is het dan makkelijker voor jou om die metro buizen te zien.
Weet zo ff niet uit m'n hoofd waar die optie precies zit en kan het niet checken want zit op m'n werk
Ik leg zelf niet eerst de metro buizen aan en dan de stations, maar precies andersom, eerst stations en daarna verbind ik ze met elkaar met de buizen.
Ja je kan rondrijden, varen en vliegen, als je Rush Hour uitbreiding hebt (of Simcity 4 DeLuxe)quote:Op woensdag 9 augustus 2006 15:07 schreef WesHell het volgende:
Kan je ook door de stad rijden?? Ik heb ooit zoiets opgepikt..
Waarom bouw je uberhaubt eerst een heel buizen stelsel als je nog niet weet waar je je metro stations wilt hebben?quote:Op woensdag 9 augustus 2006 15:05 schreef valek het volgende:
[..]
Ik heb gevonden hoe ik die zones aan kan zetten.
Maar als ik dan vervolgens een metrostation wil bouwen verdwijnen de zones weer
en ben ik weer bij het begin.
Het ziet er naar uit dat ik mijn metrotunnels moet slopen.
Zonde.
ik heb nog niet kunnen varenquote:Op woensdag 9 augustus 2006 18:25 schreef Remqo het volgende:
[..]
Ja je kan rondrijden, varen en vliegen, als je Rush Hour uitbreiding hebt (of Simcity 4 DeLuxe)
Je kan er ook missies mee doen om geld mee te verdienen (dat scheelt weer cheaten)
aha... okequote:Op woensdag 9 augustus 2006 22:52 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Moet je een jachthaven of Ferry voor gebouwd hebben.
Ik had die tunnels zo gebouwd dat er een structuur in zit en dus makkelijk stations kan bouwen.quote:Op woensdag 9 augustus 2006 22:47 schreef Reggie200 het volgende:
[..]
Waarom bouw je uberhaubt eerst een heel buizen stelsel als je nog niet weet waar je je metro stations wilt hebben?
Ik gebruik zelf een metro station die ook meteen een bushalte is en ook als treinstation gebruikt kan worden, die zet ik direct in mijn zones neer als ik begin met plannen en zones aanleggen. Dus nog voordat er huizen etc zijn.
yupquote:Op donderdag 10 augustus 2006 12:27 schreef WesHell het volgende:
Dus je kan in een auto door de stad rijden???????? En zelf besturen?
dan heeft de desinger er geen nacht model bij gemaakt volgens mij (en krijg je dus geen licht)quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 20:16 schreef simcity het volgende:
Ik heb een paar torens gedownloadt en ik heb ze daarna in mijn stad gezet maar dan zit ik met een klein probleemke en dat is dat wanneer het donker is dat ze geen LICHT geven . Hoe kan dit?? kan iemand mij zeggen hoe ik die torens licht kan laten geven S'avonds AUB..![]()
![]()
Probeer deze update eens. Deze loste bij mij het probleem op als ze wel licht moesten hebben.quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 20:51 schreef simcity het volgende:
en kun je dat zelf niet bij zetten of maken ??
heb je een officiele versie?quote:Op zaterdag 12 augustus 2006 21:13 schreef simcity het volgende:
Wat moet je hier doen want deze ken ik helemaal niet ( ik ken niets van updeaten dus..)
Hoe oud ben je als ik vragen mag?quote:Op zondag 13 augustus 2006 20:58 schreef simcity het volgende:
het klinkt misschien dom maar toch é
Het mag wel, graag zelfs. Ze hebben SimCity zo opgezet dat die mogelijkheid relatief simpel is.quote:Op zondag 13 augustus 2006 23:00 schreef simcity het volgende:
en is dat moeilijk gebouwen, huizen of torens te ontwerpen of mag dat eigenlijk gewoon niet![]()
Doe een ''search'' naar tutorialsquote:Op zondag 13 augustus 2006 23:34 schreef simcity het volgende:
jaa voor die gebouwen te ontwerpen enzo. astublieft![]()
Is een speciale patch die ook op de site van SimCity zelf staat. Heel wat gebouwen die ook een nachtversie hebben geven geen licht als je deze patch niet installeert. Dus hij is toch wel redelijk essentieel.quote:Op zondag 13 augustus 2006 22:54 schreef bleiblei het volgende:
Hier boven staat ergens dat daar een oplossing voor is, maar ik heb dat nooit gebruikt.
Dus ik zou niet weten hoe het werkt.
Kan je hier downloaden. Al moet je dan wel eerst een andere patch downloaden voordat je deze spciale patch installeert. Deze kan je hier downloaden.quote:Op woensdag 16 augustus 2006 16:29 schreef simcity het volgende:
en weet je ook de naam van die speciale patch??
als je die straten van emlarO bedoelt.:quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:49 schreef simcity het volgende:
bedankt voor de moeite é en ik heb nog 1 vraagje hoe kan je die straten zo fleurig maken allé ik bedoel zo mooi beplanten en waar kan je die meer en die beken dowloaden aub?
Goed oefenen, veel topics doorlezen, SC4 fora afstruinen naar tips, goed zoeken op google, geduld hebben en veel SC4 spelen. En die beken, bruggen, etc. staan zoals altijd op Simtropolis. Ff zoeken dude! Niet alles in je schoot geworpen willen krijgen!quote:Op donderdag 17 augustus 2006 18:22 schreef simcity het volgende:
hoezo????
woonwagen kampen zijn coolquote:Op donderdag 17 augustus 2006 23:23 schreef Remqo het volgende:
Van die vieze woonwagens is het wel de bedoeling dat ze verdwijnen als je een school in de buurt zet, maar parken en bomen willen ook goed werken.
Succes
dat kan iddquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 00:42 schreef neandertaler het volgende:
Hoe zet ik trouwens de kleuren uit die worden weergegeven voor de verschillende gebieden zoals industrie enderlijke? Want nu blijft dat de grondlaag, of kan dat niet? Want op al die mooie screens zie ik die volgens mij ook niet.
Kan ik die Rush Hour uitbreiding ook voor simcity 4 downloaden of moet moet ik dan deluxe hebben of maakt dat geen verschil? Ow ik zie net dat het geen download is maar een echte versie, maar kan ik deze dan kopen zonder dat ik deluxe moet hebbem?
Bedankt,
kadootje??quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 21:17 schreef IJsmuts het volgende:
he mensen,
heb ff een vraagje over die bank mod. Heb dat "kadootje" nou op de map staan (is nog helemaal leeg, alleen water & electriciteit, en via eigenschappen gezien dat budget enabled is. vervolgens kijk ik in de budget control gebeuren in die ticker die dan verschijnt. daar kun je dus allemaal budgetten selecteren. ik druk op de 50 miljoen en dan gebeurt er niets. hoe krijg je die knaken nu bij je budget? ben al een half uurtje aant prutsen, maar kom er niet uit...
quote:Op dinsdag 22 augustus 2006 22:25 schreef mschol het volgende:
[..]
kadootje??
als je i.p.v. een bank een kadoverpakking ziet mis je textures
en je moet met de ? toets (was als of ctrl volgens mij) op je bank drukken
dat venster wegklikken
dan in je niuewsbalk op budget menu klikken en het gewenste bedrag aan klikken, dat moet werken...
Als je texture packages nodig hebt staat dat meestal onderaan bij de beschrijving.quote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:27 schreef sakasaa het volgende:
@ IJsmuts; Misschien heb ik dat texture package ook wel nodig, ik kan het alleen niet vinden op de site van Simtropolis! Dus waar staat dat dan?
ja ik ben ook al wezen zoeken op simtropolis naar die texture packs, maar heb ze ook nog niet kunnen vinden. laat het hier wel weten als ik de boel aan de praat krijg!quote:Op woensdag 23 augustus 2006 12:27 schreef sakasaa het volgende:
@ IJsmuts; Misschien heb ik dat texture package ook wel nodig, ik kan het alleen niet vinden op de site van Simtropolis! Dus waar staat dat dan?
ik zou nu niet meer weten wat het zou kunnen zijnquote:Faulting application simcity 4.exe, version 1.1.640.0, faulting module ~df394b.tmp, version 0.0.0.0, fault address 0x000548ed.
heb hem net gedownload en kan hem je wel mailen. waar moet ik dit nu neerzetten? gewoon in de plugins folder? heb ik nu gedaan en eens kijken of het lukt....quote:Op woensdag 23 augustus 2006 14:29 schreef sakasaa het volgende:
Ik ben er achter dat ik het RH Prop pack nodig heb, dit is hier te downloaden: http://simcity.ea.com/dow(...)me=bldgprop_vol2.dat
Echter kan ik mijn product niet registrerendus weet iemand waar ik dit kan downloaden, zonder de orginene website?
donequote:Op donderdag 24 augustus 2006 10:44 schreef sakasaa het volgende:
Lol, mail maar ff naar forumzooi@gmail.com dan probeer ik het ook ff...
nou ik heb wel een probleem met die bank. ziet er uit als een postpakketje en budget control is wel toegangkelijk, maar doet niets na selectie van het bedragquote:Op donderdag 24 augustus 2006 12:24 schreef sakasaa het volgende:
Nee met die bank heb ik ook geen problemen, maar wel dat sommige gebouwen een cadeautje zijn (met strik er omheen!) en dat sommige gebouwen gewoon niet werken; zie ander bericht op deze pagina...
ligt er helemaal aan wat voor modsquote:Op donderdag 24 augustus 2006 18:37 schreef S1nn3rz het volgende:
Ik ben hem nu ook aan het installeren. Is het beter om direct de mods erin te zetten, of dat later te doen?![]()
ja het gaat me vooral om dat soort dingen. nieuwe gebouwen, ander soort wegen, treinen.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 18:44 schreef mschol het volgende:
[..]
ligt er helemaal aan wat voor mods
als het echte mods zijn die dingen als geld en verkeerscapaciteit veranderen aan het spel dan misschien niet
anders om bijvoorbeeld fietpaden of kanalen te krijgen, gewoon down..
je hoeft het immers niet te gebruiken die mods..
ik zelf heb er niet al te veel van gemerkt, het renderen en simuleren van een enorm grote stad is gewoon erg veel reken werk, iets waar zelfs de huidige processoren nog moeite mee kunnen hebbenquote:Op donderdag 24 augustus 2006 18:47 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
ja het gaat me vooral om dat soort dingen. nieuwe gebouwen, ander soort wegen, treinen.![]()
als steden groter werden had ik altijd last van lag, is dta nu nog zo? en verergeren de mods dat ook?![]()
hmm klinkt goed, ik zal zo eens wat mods downloaden.quote:Op donderdag 24 augustus 2006 18:52 schreef mschol het volgende:
[..]
ik zelf heb er niet al te veel van gemerkt, het renderen en simuleren van een enorm grote stad is gewoon erg veel reken werk, iets waar zelfs de huidige processoren nog moeite mee kunnen hebben
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |