En je huid dan?quote:Op zondag 19 maart 2006 14:27 schreef DeTolk het volgende:
Wat ze kunnen gebruiken mogen ze van me hebben, zolang ze me maar wel netjes dichtmaken
hoornvliezenquote:Op zondag 19 maart 2006 14:27 schreef Orealo het volgende:
Je mag overgens kiezen uit :
Alvleesklier
Bloedvaten
Botweefsel, kraakbeen en pezen
Darmen
Hart
Hartkleppen
Hoornvliezen
Huid
Lever
Longen
Nieren
Meestal zijn de oogleden toch gesloten bij lijken?quote:Op zondag 19 maart 2006 14:37 schreef ooge het volgende:
[..]
hoornvliezenlig je dan in je kist zonder ogen, lekker gezicht voor de nabestaanden
![]()
Valt wel mee, ze roven je alleen leeg als je medisch gezien dood bent. Het is niet zo dat ze bij een diepe coma direct de stekker er uit halen hoor.quote:ik ben ook altijd bang dat mocht je overlijden, dan moeten ze snel zijn met organen eruit snijden anders hebben ze er niets meer aan. het kan dus voorkomen dat ze je leeggehaald hebben terwijl je in een soort diepe coma was?
ik zou me als ik jou was eens goed inlezenquote:Op zondag 19 maart 2006 14:37 schreef ooge het volgende:
[..]
hoornvliezenlig je dan in je kist zonder ogen, lekker gezicht voor de nabestaanden
![]()
ik ben ook altijd bang dat mocht je overlijden, dan moeten ze snel zijn met organen eruit snijden anders hebben ze er niets meer aan. het kan dus voorkomen dat ze je leeggehaald hebben terwijl je in een soort diepe coma was?
Eng hè, donor zijn?quote:Op zondag 19 maart 2006 14:37 schreef ooge het volgende:
[..]
![]()
ik ben ook altijd bang dat mocht je overlijden, dan moeten ze snel zijn met organen eruit snijden anders hebben ze er niets meer aan. het kan dus voorkomen dat ze je leeggehaald hebben terwijl je in een soort diepe coma was?
okee die ogen is dus niet zo'n punt.quote:Op zondag 19 maart 2006 14:40 schreef Karboenkeltje het volgende:
[..]
Meestal zijn de oogleden toch gesloten bij lijken?
[..]
Valt wel mee, ze roven je alleen leeg als je medisch gezien dood bent. Het is niet zo dat ze bij een diepe coma direct de stekker er uit halen hoor.
Na dagen??? Ik vind het moeilijk om me voor te stellen dat zoiets in een westers ziekenhuis zou kunnen gebeuren. En als het gebeurt dan is het zo onwaarschijnlijk dat ik er in ieder geval geen rekening mee ga houden. Dat lijkt me echt een kans die vergelijkbaar is met het winnende staatslot op straat vinden.quote:Op zondag 19 maart 2006 14:50 schreef ooge het volgende:
alleen ik heb wel eens van die verhalen gehoort dat bijvoorbeeld bij verkeersongelukken waarbij het 'lijk' nog een aantal dagen in een mortuarium ligt voordat het begraven wordt, het slachtoffer 'wakker' wordt.
quote:Op zondag 19 maart 2006 14:48 schreef Slarioux het volgende:
- Nee, ze controleren niet heel goed of je dood bent zeker, knurft.
Ja, en dat geloof jij?quote:Op zondag 19 maart 2006 14:50 schreef ooge het volgende:
[..]
okee die ogen is dus niet zo'n punt.
alleen ik heb wel eens van die verhalen gehoort dat bijvoorbeeld bij verkeersongelukken waarbij het 'lijk' nog een aantal dagen in een mortuarium ligt voordat het begraven wordt, het slachtoffer 'wakker' wordt.
Dit komt heeeeeeeel zelden voor, maar dat komt omdat die mensen een ziekte hebben waardoor het hart nog maar 1 of 2 slagen per minuut maaktquote:
Ja maar dat is niet zo heul moeilijk te detecteren. Bovendien heb je dan nog hartslag, lichaamswarmte, en al die andere dingen waar je geen last van hebt als je nog leeft, zoals lijkstijfheid en een wasbleke huid.quote:Op zondag 19 maart 2006 15:03 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Dit komt heeeeeeeel zelden voor, maar dat komt omdat die mensen een ziekte hebben waardoor het hart nog maar 1 of 2 slagen per minuut maakt(weet het fijne er niet van)
Maar meestal is dit bekend wel
Dat moet je helemaal zelf weten.quote:Op zondag 19 maart 2006 15:11 schreef Devrim_ het volgende:
Nee...van m'n organen blijven ze af!
Is het alternatief draaglijker? Dat ze je ineens kwijt zijn? Dat pas later het besef komt dat ze je voor het laatst hebben gezien, geroken, aangeraakt?quote:Op zondag 19 maart 2006 15:18 schreef Lips het volgende:
Ik weet niet of ik het mijn nabestaanden aan wil doen dat ze uren aan mijn bed zitten, te wachten tot degene die mijn organen nodig heeft er is, waarop dan echt de stekker er uit wordt getrokken.
Ik weet het dus niet.
Met 'ze' neem ik aan dat je de staat en de wetenschap bedoelt? En wat heeft iemand die doodgaat als er geen orgaan ter beschikking wordt gesteld aan je utilistische standpunt?quote:Op zondag 19 maart 2006 15:18 schreef TeleluvR het volgende:
Geen donor, bewuste keus...
Voor de druk maar een beetje op tot de ontwikkeling van (volwaardige) kunstorganen. Bovendien verdwijnen er teveel organen in de prullenbak omdat de registratie van donoren/ontvanger nog niet goed genoeg op orde is. Laat ze daar eerst wat aan doen!
Ik denk het haast wel ja. Ik moet er niet aan denken dat ik 7 uur naast het bed van een overledenen zit waarvan de borstkast nog beweegt. Dan trek die stekker er maar uit.quote:Op zondag 19 maart 2006 15:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is het alternatief draaglijker? Dat ze je ineens kwijt zijn? Dat pas later het besef komt dat ze je voor het laatst hebben gezien, geroken, aangeraakt?
Fair enough. Ik vind het begrijpelijk dat de beleving van degenen die je liefhebt nu belangrijker voor je is dan iemand die een orgaan nodig heeft en verder van je afstaat. De laatste lijkt belangrijker te zijn, omdat het hem om leven en dood te doen is. Maar we maken allemaal zo'n onderscheid.quote:Op zondag 19 maart 2006 15:22 schreef Lips het volgende:
Ik denk het haast wel ja. Ik moet er niet aan denken dat ik 7 uur naast het bed van een overledenen zit waarvan de borstkast nog beweegt. Dan trek die stekker er maar uit.
Oh?quote:Op zondag 19 maart 2006 15:18 schreef Claudia_x het volgende:
Ik stel al mijn organen ter beschikking. Het interesseert me niet wat ze wel en wat ze niet van me gebruiken. Wat me wél interesseert, is wie mijn organen krijgt. Daar zou ik wel alvast iets over te zeggen willen hebben.
Kan ik mee leven, anders had ik deze keus niet gemaakt...quote:Op zondag 19 maart 2006 15:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Met 'ze' neem ik aan dat je de staat en de wetenschap bedoelt? En wat heeft iemand die doodgaat als er geen orgaan ter beschikking wordt gesteld aan je utilistische standpunt?
Tis een intressant plan, maar om je organen bewust niet af te staan om dat onderzoek te pushen vind ik iets te ver gaanquote:Op zondag 19 maart 2006 15:31 schreef TeleluvR het volgende:
[..]
Kan ik mee leven, anders had ik deze keus niet gemaakt...
Donororganen kunnen nooit de vraag aan, zonder dat we de infrastructuur verbeteren waarmee het orgaan uiteindelijk bij de ontvanger terecht komt... Dus alternatieven ontwikkelen, parallel aan het verbeteren van het proces dat bij orgaandonatie komt kijken: Transport, minimaliseren van afstoten etc, etc...
Ja, maar dat onderzoek staat op een laag pitje. Bovendien vind ik nog steeds de wijze waarop de burger wordt geinformeerd over donororganen te karig. Het is maar een half verhaal. Kijk alleen maar eens hoeveel efficienter we organen zouden kunnen doneren, als er meer bekend zou zijn over -het voorkomen van- afstoting. En dat is nog maar een begin...quote:Op zondag 19 maart 2006 15:34 schreef Orealo het volgende:
[..]
Tis een intressant plan, maar om je organen bewust niet af te staan om dat onderzoek te pushen vind ik iets te ver gaan
Er staan mensenlevens op het spel, ik zou er geen 1 willen riskeren, ook een slechte oplossing is een oplossing, en dat onderzoek is er sowieso wel, neem ik aan
Ik denk niet dat je hoofd er erg toonbaar uitziet, zonder huid.quote:Op zondag 19 maart 2006 15:35 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
Ze mogen alles van me hebben, ook mijn huid. Zolang ik er nog maar een beetje toonbaar uitzie(open kist enzo)
Weet wel zeker van niet.quote:Op zondag 19 maart 2006 15:36 schreef Orealo het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je hoofd er erg toonbaar uitziet, zonder huid.
Ik zou een orgaan bijvoorbeeld liever afstaan aan iemand die me lief is dan aan iemand die ik niet ken, ook als ik er in het eerste geval alleen een leven mee vergemakkelijk, en in het laatste geval een leven mee red. Ik vind het idee van wachtlijsten en 'iedereen is gelijk' waanzin. Het is helemaal niet zo dat iedereen gelijk is. Als ik mijn kind ter adoptie zou stellen, zou ik ook zélf het gezin uit willen kunnen kiezen. Het enige verschil hier is dat ik er zelf niet meer ben om de keuze te maken. Misschien aan familieleden overlaten? Al zou je ze dat misschien niet aan moeten doen.quote:
Dit vind ik wel erg raar als mensen zoiets doen, je kan zelf toch ook wel beslissen over zoiets? Ik ga echt niet mijn nabestaanden opzadelen met die keuze.quote:Op zondag 19 maart 2006 15:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Misschien aan familieleden overlaten? Al zou je ze dat misschien niet aan moeten doen.
Je staat ze af via het formulier, ze zijn niet meer van jou dan, maar van de 'medische wereld'quote:Op zondag 19 maart 2006 15:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zou een orgaan bijvoorbeeld liever afstaan aan iemand die me lief is dan aan iemand die ik niet ken, ook als ik er in het eerste geval alleen een leven mee vergemakkelijk, en in het laatste geval een leven mee red. Ik vind het idee van wachtlijsten en 'iedereen is gelijk' waanzin. Het is helemaal niet zo dat iedereen gelijk is. Als ik mijn kind ter adoptie zou stellen, zou ik ook zélf het gezin uit willen kunnen kiezen. Het enige verschil hier is dat ik er zelf niet meer ben om de keuze te maken. Misschien aan familieleden overlaten? Al zou je ze dat misschien niet aan moeten doen.
Ik vind zelfs dat organen verkocht moeten kunnen worden. Wat voor motief iemand ook heeft: het zijn zíjn organen, ze behoren niet de gemeenschap toe.
http://www.donorvoorlichting.nl neem ik aanquote:Op zondag 19 maart 2006 15:39 schreef mrcool het volgende:
Kun je ergens opvragen wat je precies doneert? Het is namelijk al weer heel wat jaartjes geleden dat ik dat formulier heb ingevuld.
Zo is het, maar dat betekent niet dat het zo zou moeten zijn.quote:Op zondag 19 maart 2006 15:42 schreef Orealo het volgende:
Je staat ze af via het formulier, ze zijn niet meer van jou dan, maar van de 'medische wereld'
Staat dat niet op je donor pasje? (ik heb zo'n ding nog niet, dus weet het niet zeker)quote:Op zondag 19 maart 2006 15:39 schreef mrcool het volgende:
Kun je ergens opvragen wat je precies doneert? Het is namelijk al weer heel wat jaartjes geleden dat ik dat formulier heb ingevuld.
Daar was ik al aan het zoeken maar heb nog niets erover kunnen vinden.quote:Op zondag 19 maart 2006 15:44 schreef Misanthropist het volgende:
[..]
http://www.donorvoorlichting.nl neem ik aan
Dat pasje heb ik niet meer omdat je dat ook niet nodig hebt.quote:Op zondag 19 maart 2006 15:45 schreef Orealo het volgende:
[..]
Staat dat niet op je donor pasje? (ik heb zo'n ding nog niet, dus weet het niet zeker)
Maar je kan wel een nieuw formulier downloaden op www.donorregistrer.nl , volgens mijn brief kan je daar je keuze ook veranderen
Nou ja, misschien rijd ik wel iemand aan, mijn schuld, ga ik toch dood, en is het maar beter als ik degene red die anders door mij doodgaat. En wie mag dat dan beslissen? Wachtlijst is wachtlijst. Of bestaat die ruimte nu al, maar alleen voor artsen?quote:Op zondag 19 maart 2006 15:40 schreef mrcool het volgende:
Dit vind ik wel erg raar als mensen zoiets doen, je kan zelf toch ook wel beslissen over zoiets? Ik ga echt niet mijn nabestaanden opzadelen met die keuze.
Ik denk niet dat nabestaanden kunnen zeggen waar de organen heen gaan, lijkt mij...quote:Op zondag 19 maart 2006 15:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou ja, misschien rijd ik wel iemand aan, mijn schuld, ga ik toch dood, en is het maar beter als ik degene red die anders door mij doodgaat. En wie mag dat dan beslissen? Wachtlijst is wachtlijst. Of bestaat die ruimte nu al, maar alleen voor artsen?
quote:Op zondag 19 maart 2006 16:02 schreef _Nienna_ het volgende:
Erg mooi toen ik een brief kreeg van het ziekenhuis waarbij de patient en zijn familie ons via deze weg wilden bedanken daarvoor
Afaik mag dat niet. Wat ze bij beenmerg bijv wel doen is dat je via de organisatie een brief kan sturen. Dan weet je dus niet van wie je het gekregen hebt, maar kun je ze wel zo benaderen.quote:Op zondag 19 maart 2006 16:03 schreef mrcool het volgende:
Toch best raar dat je dan dus weet van wie de organen geweest zijn.
Dat bedacht ik later ook!quote:Op zondag 19 maart 2006 16:41 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Afaik mag dat niet. Wat ze bij beenmerg bijv wel doen is dat je via de organisatie een brief kan sturen. Dan weet je dus niet van wie je het gekregen hebt, maar kun je ze wel zo benaderen.
Toonbaar = dus alleen huid dat bedekt wordt door kleding.quote:Op zondag 19 maart 2006 15:36 schreef Orealo het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je hoofd er erg toonbaar uitziet, zonder huid.
denk ook niet dat ze veel bruikbare huid van je hoofd zouden kunnen halen, veel te weinig oppervlak...daar nemen ze echt je dijen en buik wel voor.quote:Op zondag 19 maart 2006 16:50 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[..]
Toonbaar = dus alleen huid dat bedekt wordt door kleding.![]()
Ik denk dat ze wachten tot de familie met een eenduidig standpunt komtquote:Op zondag 19 maart 2006 17:00 schreef nectarientje het volgende:
Ze mogen van mij alles hebben wat ze kunnen gebruiken.. ik doe er niets meer mee![]()
Mijn vriend wil de beslissing overlaten aan de nabestaanden en zolang we nog niet getrouwd zijn oid hebben zijn ouders volgens mij ook nog een stem in het hele verhaal. Ik zal zeggen dat hij mag doneren maar van zijn ouders ben ik dus niet zeker. Hoe zit dat geregeld? Is het een kwestie van 'meeste stemmen gelden'? Of heeft de ene nabestaande meer recht dan de ander en welke nabestaanden mogen meebeslissen?
Het lijkt me handig dat soort dingen eens te bespreken voordat het uberhaupt zo ver komt. Op het moment dat de knoop werkelijk doorgehakt moet worden heb je denk ik al genoeg aan je hoofd...quote:Op zondag 19 maart 2006 17:00 schreef nectarientje het volgende:
Ze mogen van mij alles hebben wat ze kunnen gebruiken.. ik doe er niets meer mee![]()
Mijn vriend wil de beslissing overlaten aan de nabestaanden en zolang we nog niet getrouwd zijn oid hebben zijn ouders volgens mij ook nog een stem in het hele verhaal. Ik zal zeggen dat hij mag doneren maar van zijn ouders ben ik dus niet zeker. Hoe zit dat geregeld? Is het een kwestie van 'meeste stemmen gelden'? Of heeft de ene nabestaande meer recht dan de ander en welke nabestaanden mogen meebeslissen?
Maar zou je wel een orgaan willen ontvangen als dat nodig mocht zijn?quote:Op zondag 19 maart 2006 18:47 schreef partyyboyy het volgende:
ik doneer niks....ik vind het gewoon een raar idee en ga liever heel de grond in.
dat weet ik niet, ligt eraan hoe oud ik dan ben.quote:Op zondag 19 maart 2006 19:42 schreef snoopy het volgende:
[..]
Maar zou je wel een orgaan willen ontvangen als dat nodig mocht zijn?
Uhm, stel je krijgt morgen een ongeluk?quote:Op zondag 19 maart 2006 21:52 schreef partyyboyy het volgende:
[..]
dat weet ik niet, ligt eraan hoe oud ik dan ben.
ja dan wel denk ik.quote:Op zondag 19 maart 2006 21:55 schreef Orealo het volgende:
[..]
Uhm, stel je krijgt morgen een ongeluk?
Hahaha gek!!quote:Op zondag 19 maart 2006 23:57 schreef Camplo het volgende:
Van mij krijgen ze niks.
Dalijk bestaat reincarnatie en loop ik rond zonder organen.
Alleen heel close relatives.quote:Op maandag 20 maart 2006 00:00 schreef Salsagirl het volgende:
[..]
Hahaha gek!!
ach dan bestaat er nog steeds donatie
Maar ontopic.
Ik ben er nog niet over uit,blijft een het naar iets vinden
Maar begrijp wel dat het wel iets moois is als iemand overleeft door een orgaan van jou
bedoel zou zo een nier afstaan aan een fam.lid..maar het is wel iets om over na te denken
dat laatste zinnetje krijg je idd vaak van de donorgestapo te horen jaquote:Op zondag 19 maart 2006 23:44 schreef partyyboyy het volgende:
[..]
ja dan wel denk ik.
En dan ga jij zeggen dat ik geen recht heb op de organen van iemand anders, omdat ik ze zelf ook niet af wil staan?
Zouden er dan niet al heel wat mensen zonder organen rondlopen?quote:Op zondag 19 maart 2006 23:57 schreef Camplo het volgende:
Van mij krijgen ze niks.
Dalijk bestaat reincarnatie en loop ik rond zonder organen.
dat is wat anders dan als ik er geen controle over heb na m'n dood.quote:Op maandag 20 maart 2006 00:26 schreef krakkemieke het volgende:
Als je een donor lever nodig hebt, dan wordt er ook in je gesneden....... Dan ben je ook een patient, als je je hele leven pillen moet slikken.
@ Onderbroek dus
natuurlijk, is al genoeg in me gesneden geweest (geen donor dingen etc, maar enkel de kaakchirurg).quote:Op maandag 20 maart 2006 00:41 schreef krakkemieke het volgende:
Dus als het nodig is, mag er wel gesneden in je?
Er is geen jij meer als je dood bent.quote:Op maandag 20 maart 2006 00:52 schreef Onderbroek het volgende:
ik wil controle hebben over wat er met mij gedaan wordt.
Ja dus je bent dood dude , je voelt er nix van , ik vind je asociaal.quote:Op maandag 20 maart 2006 00:52 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
natuurlijk, is al genoeg in me gesneden geweest (geen donor dingen etc, maar enkel de kaakchirurg).
ik wil controle hebben over wat er met mij gedaan wordt.
Als de dokter zegt:"nou onderbroek, we gaan een paar tanden verwijderen...we zetten een paar spuiten" etc.
Dán heb ik voor mijn gevoel controle over de situatie omdat ik het bewust meemaak (narcose of niet).
Als ik dood ben dan ben ik eigenlijk gewoon een pop. Andere mensen duwen en trekken aan mij waar ik zelf totaal geen invloed op heb en dat wil ik gewoonweg niet hebben.
weet ikquote:Op maandag 20 maart 2006 00:53 schreef speknek het volgende:
[..]
Er is geen jij meer als je dood bent.
Niet te snel he...quote:Op maandag 20 maart 2006 00:54 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
Ja dus je bent dood dude , je voelt er nix van , ik vind je asociaal.
Je kan beter nuttig zijn voor de levende mensen![]()
Was het maar verplicht , al die mensen die te lui zijn om dat formulier in te vullen of met de domste smoesjes komen om het niet te doenquote:Op maandag 20 maart 2006 00:57 schreef FA_cloon het volgende:
[..]
Niet te snel he...
hij kan zich ook opgeven voor donatie..en als dan niets van hem te gebruiken is?
dan is hij ook niet asociaal..
niemand is verplicht tot orgaandonatie toch?!
En alle mensen die in reincarnatie geloven (zolang je maar helemaal in tact blijft) die hebben dan niets te vertellen en zijn gewoon te lam geweest om een formuliertje in te vullen?quote:Op maandag 20 maart 2006 00:59 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
Was het maar verplicht , al die mensen die te lui zijn om dat formulier in te vullen of met de domste smoesjes komen om het niet te doen![]()
Dood is dood, en als er een god bestaat vind hij het alleen maar lief dat je je organen laat hergebruken aan mensen die het nodig hebben![]()
Nou ik ben in ieder geval wel voor de methode van: iedereen is donor mits je een brief invuld dat je het niet wilt. dat scheelt al een hoopquote:Op maandag 20 maart 2006 01:05 schreef FA_cloon het volgende:
[..]
En alle mensen die in reincarnatie geloven (zolang je maar helemaal in tact blijft) die hebben dan niets te vertellen en zijn gewoon te lam geweest om een formuliertje in te vullen?
zoals dolf wel eens roept : ik heb een donornier ik heb een donornier en het leuke is we hebben allemaal een donornier!!
maw als ik een mensje kan helpen om beter te worden dan doe ik dat met plezier maar dat hoeft niet iedereen te doen (en wat voor reden ze daar ook voor hebben...dat heb jij en ik en de rest van de wereld maar te respecteren)
Blijkbaar hebben mensen gee respect voor iemand die dat maar niks vinden.quote:Op maandag 20 maart 2006 00:54 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
Ja dus je bent dood dude , je voelt er nix van , ik vind je asociaal.
Je kan beter nuttig zijn voor de levende mensen![]()
Dat is jou mening. En ik ben echt niet te lui om een formulier in te vullen.quote:Op maandag 20 maart 2006 00:59 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
Was het maar verplicht , al die mensen die te lui zijn om dat formulier in te vullen of met de domste smoesjes komen om het niet te doen![]()
Dood is dood, en als er een god bestaat vind hij het alleen maar lief dat je je organen laat hergebruken aan mensen die het nodig hebben![]()
Ik vind het goed als mensen hier over nadenkenquote:Op zondag 19 maart 2006 14:26 schreef Orealo het volgende:
Ruim een jaar van ons leven moeten we wachten. Wachten in de file, wachten in de rij bij de kassa, wachten op een afspraak.
Stilstaan doen we liever niet. Het kost tijd en levert vaak weinig tot niets op.
Toch is het soms goed om eens even stil te staan. Vooral bij dingen die belangrijk zijn in het leven. Wat vind je eigenlijk van jouw lichaam? Wist jij dat je er mensenlevens mee kunt redden?
Orgaan- en weefseldonatie is een onderwerp waar je waarschijnlijk niet vaak over nadenkt. Maar wat gebeurt er als jij (onverhoopt) iets overkomt en je komt te overlijden?
Wil jij dan organen en/of weefsels afstaan aan ernstig zieke patienten, misschien wel leeftijdsgenoten, die hierdoor een nieuwe kans op leven krijgen?
Als je niets regelt, wordt aan jouw nabestaanden deze vraag gesteld. Zij moeten dan voor jou de moeilijke beslissing nemen. Voorkom zo'n emotioneel zware situatie. Praat er met anderen over en leg jouw keuze op tijd vast in het Donorregister.
_
Deze brief kreeg ik gisteren, het slijm druipt er vanaf, maar dat mag opzich ook wel.
Wat vinden jullie hiervan, en wat hebben jullie gekozen?
en waarom (niet) ?
Ik denk dat ik ze wel beschikbaar stel, op 1 of 2 na..
Lieft hou ik mijn hart, uit nostalgische overwegingen, maar ik denk dat dat een van de meest gewilde 'items' is, dus ik denk dat ik die maar ook weggeef![]()
Same!quote:Op maandag 20 maart 2006 11:32 schreef sitting_elfling het volgende:
Ze mogen van mij alles hebben, desnoods stoppen ze maar vol met pluche spul wat in knuffels zit op mn lichaam weer wat op te vullen. Zolang ze maar van mn oren en neus afblijven.
Wat is nou het verschil of je heel of half de grond ingaat ? dood is doodquote:Op maandag 20 maart 2006 07:33 schreef partyyboyy het volgende:
[..]
Blijkbaar hebben mensen gee respect voor iemand die dat maar niks vinden.
Ik denk er precies zo over als Onderbroek.
Ik wil het niet hebben als ik dood ben dat ze dan in me gaan liggen snijden.
Waarom weet ik niet precies maar het blijft een misselijkmakend idee en ik wil gewoon heel de grond in.
De grond in? Waar al die beesten aan je gaan liggen knagen?quote:Op maandag 20 maart 2006 07:33 schreef partyyboyy het volgende:
Waarom weet ik niet precies maar het blijft een misselijkmakend idee en ik wil gewoon heel de grond in.
Alsof je wordt opgebaard met je ogen open...quote:Op zondag 19 maart 2006 14:37 schreef ooge het volgende:
[..]
![]()
Wat wou je dan precies doneren? Zou huid dan nog kunnen?quote:Op maandag 20 maart 2006 17:02 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Ik ga doneren, maar pas na de uitvaart/begrafenis etc. mogen ze me opgraven en leeghalen. Ik wil wel een mooie uitvaart, in goeden doen.
Ik weet het niet, maar ik wil er niet onder lijden. Ik wil best mensen helpen, maar als ik me daarvoor moet opofferen, doe ik 't niet.quote:Op maandag 20 maart 2006 17:06 schreef speknek het volgende:
[..]
Wat wou je dan precies doneren? Zou huid dan nog kunnen?
Hoe kom je erbij dat je er onder gaat lijden?quote:Op maandag 20 maart 2006 17:17 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
Ik weet het niet, maar ik wil er niet onder lijden. Ik wil best mensen helpen, maar als ik me daarvoor moet opofferen, doe ik 't niet.
Ik wil er niet onder lijdenquote:Op maandag 20 maart 2006 17:17 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
[..]
Ik weet het niet, maar ik wil er niet onder lijden. Ik wil best mensen helpen, maar als ik me daarvoor moet opofferen, doe ik 't niet.
vraag ik daar om?quote:Op maandag 20 maart 2006 17:42 schreef paultjuhhh het volgende:
Degene die niet doneren verdienen het ook niet om organen van andere te krijgen
Nee maar dan weet je het alvast dat je geen organen verdient te krijgenquote:Op maandag 20 maart 2006 17:46 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
vraag ik daar om?
en hup, maar weer terug naar onz jij shandydrinker
ik wil ze ook niet.quote:Op maandag 20 maart 2006 17:47 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
Nee maar dan weet je het alvast dat je geen organen verdient te krijgen![]()
Zijn we gelijk van de gelovigen en de homo's af als die een orgaan nodig hebben.quote:Op maandag 20 maart 2006 17:42 schreef paultjuhhh het volgende:
homo's kunnen wel donor zijnquote:Op maandag 20 maart 2006 17:51 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Zijn we gelijk van de gelovigen en de homo's af als die een orgaan nodig hebben.![]()
[/cynisich]
indien gelovigen geen donor zouden kunnen zijn zouden er geen donoren meer bestaan. immers, idereen gelooft wel in iets.quote:
Bij een aantal geloven mag dit nietquote:Op maandag 20 maart 2006 17:55 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
indien gelovigen geen donor zouden kunnen zijn zouden er geen donoren meer bestaan. immers, idereen gelooft wel in iets.
Als je m'n vorige post nou ook zou lezen... ik zeg, dat ik de nabestaanden een normale uitvaart wil gunnen, zonder dat ik eerst opengesneden ben. Dat is mijn eerste prioriteit. Verder mag iedereen na mijn dood al m'n organen hebben, geen probleem. Als je er iets mee kan, moet je dat lekker doen. Maar mijn familie heeft ook recht op genot!quote:Op maandag 20 maart 2006 17:38 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
Ik wil er niet onder lijden![]()
![]()
![]()
Alsof je er iets van voelt, en hoezo opofferen je bent dood hoor
het gaat er niet om of het mag, maar of het kan.quote:Op maandag 20 maart 2006 17:58 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Bij een aantal geloven mag dit niet.
Mijn punt is dat er verschillende (imho goede) redenen zijn om niet aan orgaandonatie te kunnen doen, en het een beetje lullig is om donatie te weigeren aan mensen die het niet kunnen.
genot eh ?quote:Op maandag 20 maart 2006 18:18 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
[..]
Als je m'n vorige post nou ook zou lezen... ik zeg, dat ik de nabestaanden een normale uitvaart wil gunnen, zonder dat ik eerst opengesneden ben. Dat is mijn eerste prioriteit. Verder mag iedereen na mijn dood al m'n organen hebben, geen probleem. Als je er iets mee kan, moet je dat lekker doen. Maar mijn familie heeft ook recht op genot!
ik vraag me trouwens af hoeveel jij doneert aan bijvoorbeeld...quote:Op maandag 20 maart 2006 17:47 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
Nee maar dan weet je het alvast dat je geen organen verdient te krijgen![]()
Idd, zielige mensen die het niet respecteren als je geen donor wilt zijn en denken dat ze wereldverbeteraars zijn als ze het wel doen.quote:Op maandag 20 maart 2006 18:51 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
ik vraag me trouwens af hoeveel jij doneert aan bijvoorbeeld...
astmafonds
kankerfonds
alzheimerfonds
etc.
etc.
Onzin, ik wil best organen geven aan mensen die ze zelf niet weggeven. Dat is gewoon ieder zn eigen keuze... Mensen die alleen kunnen roepen 'voor wat hoort wat' zou ik eerder mn organen niet geven.quote:Op maandag 20 maart 2006 17:42 schreef paultjuhhh het volgende:
Zal toch wel. Iedereen ongeacht wat hij/zij gedaan heeft, heeft gewoon recht op medische hulp op welke manier dan ook. Je krijgt een nieuw orgaan en je moet afkicken.quote:Op maandag 20 maart 2006 19:31 schreef snoopy het volgende:
Naar mijn weten krijgen mensen die hun lever door drank naar z'n grootje hebben geholpen helemaal geen dondorlevers. Die komen niet op de wachtlijst.
in engeland is george best het schoolvoorbeeld, ik verwacht dat het in NL niet veel anders zal zijnquote:Op maandag 20 maart 2006 19:31 schreef snoopy het volgende:
Naar mijn weten krijgen mensen die hun lever door drank naar z'n grootje hebben geholpen helemaal geen dondorlevers. Die komen niet op de wachtlijst.
Jawel hoor. Net zo goed als dat iemand die z'n benen breekt met skien ook gewoon geholpen wordt.quote:Op maandag 20 maart 2006 19:31 schreef snoopy het volgende:
Raar argument.quote:Op maandag 20 maart 2006 19:35 schreef marcb1974 het volgende:
Nee, ik ben geen donor. Vooral omdat ik er vanuit ga dat ze toch niet geschikt zijn.
Is niet zo raar hoor, heb er zeker mijn redenen voor om dat te denken.quote:Op maandag 20 maart 2006 20:30 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Raar argument.
Ik weet bijna wel zeker dat er van mij weinig te gebruiken is nog. Maar ik ben gewoon donor, hun weten wel wat wel en niet geschikt zou zijn. (zeker huid en hoornvlies zullen nog best goed kunnen zijn)
quote:In het geval van cirrose als gevolg van alcoholmisbruik moet de patiënt zeker een half jaar geen alcohol gebruikt hebben en voldoende gemotiveerd zijn om na de transplantatie absoluut geen alcohol meer te gebruiken.
Mooi gesprokenquote:Op maandag 20 maart 2006 21:20 schreef mol_air het volgende:
Zijn er ook mensen hier die hun lichaam ter beschikking van de wetenschap hebben gesteld?
Ik studeer geneeskunde en ik "werk" dus regelmatig met de lichamen van deze mensen. Ik vind het een erg nobel doel om je lichaam ter beschikking te stellen. Zonder deze lichamen zou het voor ons veel moeilijker zijn om de anatomische structuren te leren en inzicht te krijgen in de ruimtelijke ordening van de structuren in een lichaam.
Ook zie ik af en toe wat er gebeurd met de afgestane organen en als ik dan zie hoeveel operaties er per maand eigenlijk plaats vinden die iets te maken hebben met donor-organen, dan ben ik eigenlijk best trots dat ik ook donor ben. Er wordt echt heel erg veel goeds mee gedaan.
En dan...wat moet je met die organen als je zelf hartstikke dood ben? Je laat je geld en eigendommen toch ook achter voor anderen (erfenis)? Waarom je lichaam dan niet ;-) Ik zie m'n lichaam niet anders dan een soort vervoersmiddel voor mijn "ziel". Ik stel mijn vervoersmiddel dus gewoon beschikbaar voor anderen die nieuwe onderdelen nodig hebben.
"De reden dat ik gewoon terug naar de Aarde wil in mijn volledigheid"... hoor je jezelf wel? Leuk dat je daar potentieel 4 mensen mee naar toe trekt die je anders had kunnen reden. Maar goed, weer een voorbeeld over hoe krom onze maatschappij is en niet logisch handelt. Lekker met z'n allen honderden goede organen de brandoven in gooien of twee meter de grond in kieperen terwijl er duizenden mensen gelukkig mee gemaakt kunnen worden.quote:Op maandag 20 maart 2006 20:37 schreef BloodyLotte het volgende:
Ik ben geen donor. Toen ik vorig jaar een herinnering kreeg van het Donorregister heb ik er lang over nagedacht, en uiteindelijk heb ik besloten het niet te doen. Ik vind het erg bizar hoeveel mensen daar heel verbaasd op reageren. Ik ben zelfzuchtig, oneerlijk en soms zelfs gemeen genoemd. Mensen wilden een reden horen. De reden dat ik gewoon terug naar de Aarde wil in mijn volledigheid zoals ik er ook vandaan kwam, is niet goed genoeg.
Ik vind het hartstikke goed dat er mensen zijn die het wel doen hoor. Ik zie het zelf gewoon niet zitten.
vergeet ook niet meteen aan een paar stichtingen geld te doneren hèquote:
wat is dat voor een onzin redenatie? Mijn geld kunnen mijn nabestaanden nuttig gebruiken, maar ik kan ze moeilijk een paar nieren en een lever achter laten om naar te kijken. Dus.. nog meer appels en peren vergelijkingen?quote:Op maandag 20 maart 2006 23:06 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
vergeet ook niet meteen aan een paar stichtingen geld te doneren hè
lees de vorige blz. maar even doorquote:Op maandag 20 maart 2006 23:10 schreef Broodbeleg het volgende:
[..]
wat is dat voor een onzin redenatie? Mijn geld kunnen mijn nabestaanden nuttig gebruiken, maar ik kan ze moeilijk een paar nieren en een lever achter laten om naar te kijken. Dus.. nog meer appels en peren vergelijkingen?
Ik hoop dat jij er ooit een nodig hebt!quote:Op maandag 20 maart 2006 23:13 schreef ArnhemCasual het volgende:
Nee, ik wil niet het risico lopen om aan een of andere criminele kut marokaan mijn organen te geven. Nooit van m'n leven! En zelfs daarna niet!
gedaan.... en dat moet mij overtuigen? Er is gewoon geen logische reden om het niet te doen, behalve egoistische redenen.quote:Op maandag 20 maart 2006 23:14 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
lees de vorige blz. maar even door
Als het aan mij ligt zou mijn wil inderdaad wet zijn. Het is gewoon te belachelijk voor woorden dat we orgaan na orgaan overbodig vernietigen. Helaas regeren de dommen nog steeds dit land en heb ik het idee dat er weinig zal veranderen in de toekomst.quote:Op maandag 20 maart 2006 07:35 schreef partyyboyy het volgende:
[..]
Dat is jou mening. En ik ben echt niet te lui om een formulier in te vullen.
Blijkbaar wil je van jouw mening wet maken.
waarom zou ik jou moeten overtuigen met wat ik wil doen met m'n lichaam?quote:Op maandag 20 maart 2006 23:26 schreef Broodbeleg het volgende:
[..]
gedaan.... en dat moet mij overtuigen? Er is gewoon geen logische reden om het niet te doen, behalve egoistische redenen.
sterk weerwoord! Vooral op de man proberen te spelen in plaats van op het argument, heb je nu al een logisch en rationeel antwoord bedacht?quote:Op maandag 20 maart 2006 23:30 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
waarom zou ik jou moeten overtuigen met wat ik wil doen met m'n lichaam?
en wat is er egoïstisch/onlogisch aan? Als je jezelf zo'n sociaal persoontje vindt dan zal je vast wel genoeg lidmaatschappen hebben bij verschillende fondsen.
Je lijkt net zo'n figuur met zo'n armstrong bandje die em koopt enkel omdat ie em gaaf vindt en geen fuck geeft over wat de gedachte erachter is, maar ondertussen wel roepen naar mensen zonder zo'n bandje dat ze egoïstisch zijn![]()
is het trouwens niet egoïstisch om de gedachten van andere mensen niet te accepteren en ze af te schilderen als onlogisch en egoïstisch?quote:Op maandag 20 maart 2006 23:26 schreef Broodbeleg het volgende:
[..]
gedaan.... en dat moet mij overtuigen? Er is gewoon geen logische reden om het niet te doen, behalve egoistische redenen.
[..]
Nee, het is niet egoistisch om de gedachten en meningen van anderen niet te respecteren wanneer ze egoistisch zijn. Het klinkt afgezaagd, maar als iedereen nu niet eens aan zichzelf loopt te denken op een irrationele manier en eens kijkt wat maatschappelijk gewenst is, zou het een stuk aangenamer zijn. Ik wacht nog steeds op een logisch en rationeel antwoord om je organen niet af te staan.quote:Op maandag 20 maart 2006 23:36 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
is het trouwens niet egoïstisch om de gedachten van andere mensen niet te accepteren en ze af te schilderen als onlogisch en egoïstisch?
edit/
gezien je post boven dit bericht moet je niet al teveel zeggen over "op de man spelen"
Ik doneer niet omdat ik er me er totaal niet comfortabel voel bij de gedachte dat er na mijn dood nog met mij gesleept gaat worden.quote:Op maandag 20 maart 2006 23:40 schreef Broodbeleg het volgende:
[..]
Nee, het is niet egoistisch om de gedachten en meningen van anderen niet te respecteren wanneer ze egoistisch zijn. Het klinkt afgezaagd, maar als iedereen nu niet eens aan zichzelf loopt te denken op een irrationele manier en eens kijkt wat maatschappelijk gewenst is, zou het een stuk aangenamer zijn. Ik wacht nog steeds op een logisch en rationeel antwoord om je organen niet af te staan.
prima, en dat is nu precies de reden waarom ik morgen ga uitzoeken of ik kan aangeven dat alleen donoren mijn organen mogen ontvangen. Maar goed, je appels met peren vergelijking uit je eerste post na mij gaat nog steeds niet op, dus behalve een "gevoels" argument is er dus geen andere reden. En dat is inderdaad je goed recht, maar als het aan mij ligt ben jij dus ook meteen uitgesloten van orgaan ontvangst.quote:Op maandag 20 maart 2006 23:48 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
Ik doneer niet omdat ik er me er totaal niet comfortabel voel bij de gedachte dat er na mijn dood nog met mij gesleept gaat worden.
Kan niet met de gedachte leven dat ik straks open en bloot op een tafel lig terwijl er in mij gesneden wordt.
Jij ziet dat, gezien je posts, waarschijnlijk als onlogisch/egoïstisch...of misschien denk je er nog wel meer over. Maar bovenstaande is nu eenmaal mijn beweegreden waarom ik ervoor kies géén donor te zijn.
Gevoelsargumenten zijn idd. geen argumenten maar dat maakt voor mij in deze kwestie niks uit.quote:Op maandag 20 maart 2006 23:52 schreef Broodbeleg het volgende:
[..]
prima, en dat is nu precies de reden waarom ik morgen ga uitzoeken of ik kan aangeven dat alleen donoren mijn organen mogen ontvangen. Maar goed, je appels met peren vergelijking uit je eerste post na mij gaat nog steeds niet op, dus behalve een "gevoels" argument is er dus geen andere reden. En dat is inderdaad je goed recht, maar als het aan mij ligt ben jij dus ook meteen uitgesloten van orgaan ontvangst.
Ik wil gewoon niet dat er in me gesneden wordt, klaar. En als jij dat egoïstisch vindt (je reageert nu precies zoals ik in mijn vorige post beschreef, onbegrijpend en enorm irritant) dan is dat eerder jouw probleem en niet het mijne. Je bent niet verplicht donor te zijn, dus ik voel me ook niet verplicht te luisteren naar je geneuzel.quote:Op maandag 20 maart 2006 22:58 schreef Broodbeleg het volgende:
[..]
"De reden dat ik gewoon terug naar de Aarde wil in mijn volledigheid"... hoor je jezelf wel? Leuk dat je daar potentieel 4 mensen mee naar toe trekt die je anders had kunnen reden. Maar goed, weer een voorbeeld over hoe krom onze maatschappij is en niet logisch handelt. Lekker met z'n allen honderden goede organen de brandoven in gooien of twee meter de grond in kieperen terwijl er duizenden mensen gelukkig mee gemaakt kunnen worden.
Weet iemand trouwens of je kunt aangeven dat je organen alleen naar iemand kunnen die zelf ook donor is? Dat is namelijk meteen punt dat ik morgen wil gaan regelen.
zou jij wel bloed doneren?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:14 schreef BloodyLotte het volgende:
[..]
Ik wil gewoon niet dat er in me gesneden wordt, klaar. En als jij dat egoïstisch vindt (je reageert nu precies zoals ik in mijn vorige post beschreef, onbegrijpend en enorm irritant) dan is dat eerder jouw probleem en niet het mijne. Je bent niet verplicht donor te zijn, dus ik voel me ook niet verplicht te luisteren naar je geneuzel.
Hopenlijk is je karakter net zo sterk bij het weigeren van een ander mocht je het ooit nodig hebbenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:17 schreef BloodyLotte het volgende:
Nee, ook niet.
Oh ik zou gerust een donororgaan accepteren als dat mijn leven kan redden. Maar ik doneer zelf niet. Ik vind het overigens chantage om te zeggen dat je geen donororgaan mag ontvangen als je zelf geen donor wilt zijn.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:19 schreef Stuart het volgende:
Hopenlijk is je karakter net zo sterk bij het weigeren van een ander mocht je het ooit nodig hebben![]()
Netjes, je nabestaanden met de kosten van je uitvaart op te zadelenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:20 schreef Steijn het volgende:
Nee, ik doneer ze niet. Ik pieker er niet over me met de dood bezig te houden. Ik heb ook geen uitvaartverzekering en ben ook tegen euthanasie. Een vrij principiele grond dus.
Zie jij maar eens bovenaan die lijst te komenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:21 schreef Steijn het volgende:
[..]
Oh ik zou gerust een donororgaan accepteren als dat mijn leven kan redden. Maar ik doneer zelf niet. Ik vind het overigens chantage om te zeggen dat je geen donororgaan mag ontvangen als je zelf geen donor wilt zijn.
Het slaat gewoon echt nergens op om je lichaam niet te gebruiken voor anderen na je dood omdat als je dood bent je dood bent en je er niets meer van voelt wat is het probleemquote:Op maandag 20 maart 2006 23:30 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
waarom zou ik jou moeten overtuigen met wat ik wil doen met m'n lichaam?
en wat is er egoïstisch/onlogisch aan? Als je jezelf zo'n sociaal persoontje vindt dan zal je vast wel genoeg lidmaatschappen hebben bij verschillende fondsen.
Je lijkt net zo'n figuur met zo'n armstrong bandje die em koopt enkel omdat ie em gaaf vindt en geen fuck geeft over wat de gedachte erachter is, maar ondertussen wel roepen naar mensen zonder zo'n bandje dat ze egoïstisch zijn![]()
Nee zo zie ik het niet, ze krijgen toch een erfenis, daar kunnen ze het prima uit financieren.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:21 schreef Stuart het volgende:
Netjes, je nabestaanden met de kosten van je uitvaart op te zadelen![]()
Okay, goed puntquote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:23 schreef Steijn het volgende:
[..]
Nee zo zie ik het niet, ze krijgen toch een erfenis, daar kunnen ze het prima uit financieren.
gelukkig hoef ik niet naar jou te luisterenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:23 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
Het slaat gewoon echt nergens op om je lichaam niet te gebruiken voor anderen na je dood omdat als je dood bent je dood bent en je er niets meer van voelt wat is het probleem!?!!?!
Ik snap niet dat mensen zo rare gedachtes hier hebben als het lijkt me raar als er in me gesneden wordt als ik dood ben wat boeit dat nou je bent dood klaar je leven is voorbij
Doe nou maar niet zo asoquote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:25 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
gelukkig hoef ik niet naar jou te luisteren
Dat wordt dan een zuunige begravenisquote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:23 schreef Steijn het volgende:
[..]
Nee zo zie ik het niet, ze krijgen toch een erfenis, daar kunnen ze het prima uit financieren.
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:23 schreef paultjuhhh het volgende:
[..]
Het slaat gewoon echt nergens op om je lichaam niet te gebruiken voor anderen na je dood omdat als je dood bent je dood bent en je er niets meer van voelt wat is het probleem!?!!?!
Ik snap niet dat mensen zo rare gedachtes hier hebben als het lijkt me raar als er in me gesneden wordt als ik dood ben wat boeit dat nou je bent dood klaar je leven is voorbij
Daarom dus.quote:Op maandag 20 maart 2006 19:00 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Zolang ik niet mag bepalen wie er wel of niet van mijn organen mag 'genieten' wanneer ik dood ben, blijft men maar lekker met z'n poten van mijn lichaam af.
Van 99,99% van de bevolking zal het me een rotzorg zijn of ze morgen dood neervallen, dus ik zie niet in waarom die mensen wel van mijn dood zouden moeten profiteren.
Een weloverwogen beslissing is het beste, wat die ook moge zijn. Ben blij te lezen dat je het niet over één nacht ijs hebt laten gaan toen je tot deze beslissing kwam.quote:Op maandag 20 maart 2006 20:37 schreef BloodyLotte het volgende:
Ik ben geen donor. Toen ik vorig jaar een herinnering kreeg van het Donorregister heb ik er lang over nagedacht, en uiteindelijk heb ik besloten het niet te doen. Ik vind het erg bizar hoeveel mensen daar heel verbaasd op reageren. Ik ben zelfzuchtig, oneerlijk en soms zelfs gemeen genoemd. Mensen wilden een reden horen. De reden dat ik gewoon terug naar de Aarde wil in mijn volledigheid zoals ik er ook vandaan kwam, is niet goed genoeg.
Ik vind het hartstikke goed dat er mensen zijn die het wel doen hoor. Ik zie het zelf gewoon niet zitten.
Waar zou je dat moeten regelen? Ik ben daar op zich wel voor. Alhoewel ik het dan wel lullig voor m'n nabestaanden vind.quote:Op maandag 20 maart 2006 21:20 schreef mol_air het volgende:
Zijn er ook mensen hier die hun lichaam ter beschikking van de wetenschap hebben gesteld?
Natuurlijk is het irritant als iemand het niet eens met jouw ontzettend onlogische stelling, want je zit in een positie die zonder enige logica kunt verdedigen. Er zijn wel meer dingen die niet verplicht zijn, maar die je gewoon doet uit fatsoen en voor je medemens. Echter, zoals ik al zei... gewoon doorgaan met honderden organen per dag verbranden en in de grond kieperen, terwijl er duizenden mensen met wanhoop op zitten te wachtenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:14 schreef BloodyLotte het volgende:
[..]
Ik wil gewoon niet dat er in me gesneden wordt, klaar. En als jij dat egoïstisch vindt (je reageert nu precies zoals ik in mijn vorige post beschreef, onbegrijpend en enorm irritant) dan is dat eerder jouw probleem en niet het mijne. Je bent niet verplicht donor te zijn, dus ik voel me ook niet verplicht te luisteren naar je geneuzel.
Natuurlijk, ga iemand gerust stellen dat hij een verstandige keuze heeft gemaakt omdat hij/zij erover nagedacht heeft. Het is zo'n godvergeten kleine moeite om zo'n ding in te vullen. Het kost je helemaal niets, je hoeft er verder niets voor te doen, niemand verwacht wat van je en het belemmert je op geen enkele manier tijdens het leven. Maar nee hoor, je hebt zelfs mensen die pure egoisten blijven na hun dood.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 10:14 schreef Natalie het volgende:
[..]
Een weloverwogen beslissing is het beste, wat die ook moge zijn. Ben blij te lezen dat je het niet over één nacht ijs hebt laten gaan toen je tot deze beslissing kwam.
True, er zijn mensen die niet willen of kunnen begrijpen waarom iemand geen donor is. Vergeet echter nooit dat het jouw keuze is en die hoef je niet te verdedigen. Helaas is dat vaak wel waar het op neerkomt als je zegt geen donor te zijn. Men noemt je egoïstisch, egocentrisch, triest en zelfs schelden komt voor.
Als jij gelooft in reïncarnatie (wat ik opmaak uit je tekst, correct me if I'm wrong) dan is het prima. Je hebt een reden. En ook al is die onbegrijpelijk voor bepaalde mensen, het is iets waar jij achter staat. Dus trek je niets aan van wat anderen daarvan vinden.
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:47 schreef Natalie het volgende:
Broodbeleg, dat jij het niet eens met met beslissingen van anderen, dat is jammer maar helaas voor je. Als je ze egoïsten wilt noemen, ook prima. Maar als je denkt dat je daarmee iemand overhaalt om donor te worden, dan kan ik je vertellen dat je het met zulke beweringen niet gaat lukken.
Persoonlijk heb ik liever dat mensen goed nadenken over hun keuze ipv klakkeloos iets in te vullen en het daarbij te laten. Kiezen om donor te zijn is een persoonlijke keuze. Daar heb jij simpelweg geen inspraak op. En da's maar goed ook, als ik zo lees hoe jij erover denkt.
Het doet idd denken aan emotionele chantage.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:47 schreef BloodyLotte het volgende:
Ach kijk nou, hij gaat zieke kindjes erbij posten om ervoor te zorgen dat ik me slecht ga voelen. Het is niet egoïstisch om geen donor te zijn en het niet zijn wil ook niet zeggen dat ik geen fatsoen heb. Het is gewoon mijn lichaam, en mijn keuze. Ik respecteer jouw keuze. Jij de mijne blijkbaar niet.
Je bent wel erg fel in je reacties. Is er soms iemand in je omgeving die een orgaan heeft gekregen? Misschien jijzelf? Ik zie gewoonweg geen reden waarom je zo idioot moet reageren op de weloverwogen keuze van iemand (die je totaal niet kent irl). Ik vind het persoonlijk van weinig fatoen getuigen dat je zo reageert.
En zielige plaatjes posten won't do the job.
als ik het zo lees verwacht jij nogal wat van mensen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:38 schreef Broodbeleg het volgende:
[..]
Natuurlijk is het irritant als iemand het niet eens met jouw ontzettend onlogische stelling, want je zit in een positie die zonder enige logica kunt verdedigen. Er zijn wel meer dingen die niet verplicht zijn, maar die je gewoon doet uit fatsoen en voor je medemens. Echter, zoals ik al zei... gewoon doorgaan met honderden organen per dag verbranden en in de grond kieperen, terwijl er duizenden mensen met wanhoop op zitten te wachten![]()
[..]
Natuurlijk, ga iemand gerust stellen dat hij een verstandige keuze heeft gemaakt omdat hij/zij erover nagedacht heeft. Het is zo'n godvergeten kleine moeite om zo'n ding in te vullen. Het kost je helemaal niets, je hoeft er verder niets voor te doen, niemand verwacht wat van je en het belemmert je op geen enkele manier tijdens het leven. Maar nee hoor, je hebt zelfs mensen die pure egoisten blijven na hun dood.
[afbeelding]
Vooral lekker in je domme geloof blijven geloven, dan kunnen we lekker meer mensen de dood intrekken en hoeven we tenminste niet alleen dood te gaan.
Je wenst die ook niet te ontvangen..? Als je ernstig ziek word zou je geen donor orgaan willen dus?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:09 schreef schatje het volgende:
Ik doneer geen organen, en wens deze ook niet te ontvangen.
Toevallig is dat wel het geval, dat ik iemand ken die er dagelijks mee te maken heeft. Wellicht moet je zelf ook eens de moeite doen om je er echt in te verdiepen in plaats van een blaatverhaal dat je erover na hebt gedacht. Ieder mens dat ook maar enigzins logisch kan nadenken (en dat dus ook echt doet) weet dat er gewoon geen reden is om geen donor te zijn. Het is slechts weefsel wat iemand kan gebruiken (met het gevolg dat hij/zij anders sterft) en wat jij totaal niet meer nodig hebt. Ik vraag niemand hier om zijn ziel aan de duivel te verkopen, maar gewoon logisch na te denken.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:47 schreef BloodyLotte het volgende:
Ach kijk nou, hij gaat zieke kindjes erbij posten om ervoor te zorgen dat ik me slecht ga voelen. Het is niet egoïstisch om geen donor te zijn en het niet zijn wil ook niet zeggen dat ik geen fatsoen heb. Het is gewoon mijn lichaam, en mijn keuze. Ik respecteer jouw keuze. Jij de mijne blijkbaar niet.
Je bent wel erg fel in je reacties. Is er soms iemand in je omgeving die een orgaan heeft gekregen? Misschien jijzelf? Ik zie gewoonweg geen reden waarom je zo idioot moet reageren op de weloverwogen keuze van iemand (die je totaal niet kent irl). Ik vind het persoonlijk van weinig fatoen getuigen dat je zo reageert.
En zielige plaatjes posten won't do the job.
Natuurlijk mag je dat vragen. In de eerste plaats een stukje geloof. En verder zie ik het oprekken van mijn levensduur door gebruik te maken van orgaandonatie niet zo zitten.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:14 schreef Zo-is-dat het volgende:
[..]
Je wenst die ook niet te ontvangen..? Als je ernstig ziek word zou je geen donor orgaan willen dus?
Mag ik vragen waarom?
Zover ik snap uit dit bovenstaande stuk is volgens jou de enige juiste keuze: donor worden. Een andere keuze is niet logisch, dom, egoïstisch en de redenen die ervoor gegeven worden zijn per definitie onzin. Je sleept er plaatjes bij van zieke kinderen (wat riekt naar emotionele chantage, terwijl je eerder nog preekt dat je logisch moet denken) en begint hierboven over de duivel. Ik vraag me af wat die laatste ermee te maken heeft.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:25 schreef Broodbeleg het volgende:
Toevallig is dat wel het geval, dat ik iemand ken die er dagelijks mee te maken heeft. Wellicht moet je zelf ook eens de moeite doen om je er echt in te verdiepen in plaats van een blaatverhaal dat je erover na hebt gedacht. Ieder mens dat ook maar enigzins logisch kan nadenken (en dat dus ook echt doet) weet dat er gewoon geen reden is om geen donor te zijn. Het is slechts weefsel wat iemand kan gebruiken (met het gevolg dat hij/zij anders sterft) en wat jij totaal niet meer nodig hebt. Ik vraag niemand hier om zijn ziel aan de duivel te verkopen, maar gewoon logisch na te denken.
En tuurlijk, doe maar lacherig om een foto, blijkbaar prikkelt dat niet eens een cel in je hoofd om normaal en logisch te denken.
Chantage is toch wel een groot woord, vind je niet? Ik bedoel, de mens is zo ver dat ze mensen kunnen redden met organen van mensen die ze - rationeel gezien - niet meer nodig hebben en ze hebben daarvoor een systeem ontworpen waarbij mensen hun organen beschikbaar stellen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 00:21 schreef Steijn het volgende:
[..]
Oh ik zou gerust een donororgaan accepteren als dat mijn leven kan redden. Maar ik doneer zelf niet. Ik vind het overigens chantage om te zeggen dat je geen donororgaan mag ontvangen als je zelf geen donor wilt zijn.
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 13:20 schreef speknek het volgende:
De idee is dat je er zelf niet slechter van wordt, en de ander wel beter.
Je piept wel anders als je word geconfronteerd met een slopende ziekte waarbij orgaandonatie de enige oplossing is op een enigszins comfortabel leven.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:34 schreef schatje het volgende:
[..]
Natuurlijk mag je dat vragen. In de eerste plaats een stukje geloof. En verder zie ik het oprekken van mijn levensduur door gebruik te maken van orgaandonatie niet zo zitten.
En hier reflecteer je dus je eigen visie op die van haar en meldt dat ze 'wel anders zal piepen als ze ziek wordt'. Dat slaat natuurlijk nergens op. Denk dat zij zichzelf een stuk beter kent dan jij.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 13:30 schreef Bastard het volgende:
[..]
Je piept wel anders als je word geconfronteerd met een slopende ziekte waarbij orgaandonatie de enige oplossing is op een enigszins comfortabel leven.
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 14:43 schreef 2609 het volgende:
okeeeeeeeeeee ik heb dat ding ook ingevuld ik heb keuze 1 gedaan alleen ze blijven mooi van mn huid af die gieren
weet je waarom het gieren zijn: ik vind dat je er geld voor moet krijgen want je hebt ook al die jaren geld betaald om die organen te onderhouden want je moet er eten en drinken voor kopen, en dan nemen hun een beetje gratis die dingen van je
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:38 schreef Broodbeleg het volgende:
Vooral lekker in je domme geloof blijven geloven, dan kunnen we lekker meer mensen de dood intrekken en hoeven we tenminste niet alleen dood te gaan.
Ik zeg maar zo.. mensen hebben vaak een grote bek voor een hypothetische situatie.. maar als de situatie zich echt zal voor doen is het maar de vraag hoe je dan gaat reageren.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 14:36 schreef Natalie het volgende:
[..]
En hier reflecteer je dus je eigen visie op die van haar en meldt dat ze 'wel anders zal piepen als ze ziek wordt'. Dat slaat natuurlijk nergens op. Denk dat zij zichzelf een stuk beter kent dan jij.
Waarom is het zo moeilijk te begrijpen voor je dat er ook mensen zijn die er niet zo over denken als jij? Dát zou ik wel eens willen weten.
Wie weet wel, wie weet niet. Maar dat is alsnog háár beslissing. Zij en alleen zij kan voor zichzelf bepalen wat ze wel of niet wil, en 't heeft weinig zin om daarover te gaan discusseren door meteen iemands woorden in twijfel te trekken. Als je vooraf je antwoord al klaar hebt, dan heeft 't geen nut om 't nog te vragen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 16:03 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ik zeg maar zo.. mensen hebben vaak een grote bek voor een hypothetische situatie.. maar als de situatie zich echt zal voor doen is het maar de vraag hoe je dan gaat reageren.
Het is denk ik verrekte moeilijk om je in te denken hoe het moet zijn om je leven lang 2 wekelijks een nierdyalieze te moeten ondergaan, de moeheid die het met zich meebrengt, en die impact op je leven.
Als je daar nou een nier voor zou kunnen krijgen, waarmee dat nog maar 1x maand zou worden, of eens in de 3 maanden op controle komen... dan ga jij mij niet vertellen dat je die kans laat schieten.
Als jij denkt dat een mens die kans laat schieten, de kans op een beter leven, dan ben je vrij naief.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf.. en word het echt geen principe kwestie van "Nee ik wil die niet niet omdat ik met een grootte bek heb lopen verkondigen op een forum".
Wees blij dat de wetenschap zo ver is dat er organen uitgewisseld kunnen worden!
Maa dat weten hun dan wel, en stel dat ze wel wat kunnen gebruiken.quote:Op maandag 20 maart 2006 20:32 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Is niet zo raar hoor, heb er zeker mijn redenen voor om dat te denken.
Ten eerste, dat met de duivel is een metafoor. Ten tweede, ik snap niet waarom ik of een ander zich kapot moet schamen omdat ik respect kan opbrengen voor iemand anders zijn mening. Er zijn genoeg meningen waar ik geen respect voor heb, omdat ze gewoon irrationeel zijn. Wat begrijp je daar nu niet aan? Deze maatschappij en de mensen in nood komen geen steek verder als we dingen goedpraten en er maar respect voor hebben. Mensen die uit geloofsovertuiging hun kinderen niet laten inenten heb ik ook geen respect voor, jij wel dan?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:48 schreef Natalie het volgende:
[..]
Zover ik snap uit dit bovenstaande stuk is volgens jou de enige juiste keuze: donor worden. Een andere keuze is niet logisch, dom, egoïstisch en de redenen die ervoor gegeven worden zijn per definitie onzin. Je sleept er plaatjes bij van zieke kinderen (wat riekt naar emotionele chantage, terwijl je eerder nog preekt dat je logisch moet denken) en begint hierboven over de duivel. Ik vraag me af wat die laatste ermee te maken heeft.
Vanuit jouw positie gezien (je kent iemand die er dagelijks mee te maken heeft) kan ik begrijpen dat je het moeilijk kunt verkroppen dat iemand geen donor is. Je begint meteen met termen als 'blaatverhaal' e.d. en hebt het over dat sommige mensen zelfs ná hun dood nog egoïstisch zijn.
Denk je serieus dat je daarmee de user in kwestie kunt overtuigen van het kiezen voor het donorschap? Persoonlijk denk ik dat jouw relaas idd geen enkele cel in iemands hoofd prikkelt om ook maar donor te worden. Waarom niet? Omdat je totaal geen respect op kunt brengen voor iemand anders mening en keuze. Probeer dát eens te doen en je zal zien dat je meer bereikt dan je tot nu toe gedaan hebt.
Ik zou me rot schamen als donor, als een andere donor (zoals jij) op een dergelijke manier tekeer gaat tegen mensen die het niet zijn.
En wat is dit voor een X=Y redenatie? Als ik het goed begrijp laat jij nieren na aan je zusje, je hart aan je moeder en je lever aan je vader zodat ze het gezellig op de schouw kunnen zetten?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 16:02 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..].
Ah, dus elke cent die je aan je familie nalaat in plaats van over te maken naar de kankerstichting/nierstichting/hartstichting etc.. draagt er ook aan bij dat je een ander 'mee de dood in trekt'?
Je hebt er na je dood tenslotte toch niks meer aan, nietwaar?
Het maakt mij wel uit omdat er volgens mij ( ik kan het fout hebben hoor) te weinig donors zijnquote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:32 schreef mol_air het volgende:
maakt het jou (persoonlijk) iets uit? Ik ben het ook niet met hun standpunt(en) eens, maar als dat hun keuze is, then so be it. Ik respecteer hun keuze, ookal zou het niet de mijne zijn.
Vind ik niet mooi, dat betekent zoiets dat je lichaam eigendom is van de staat, nee dank je. Ze moeten gewoon invoeren dat alleen mensen die zelf als donor geregistreerd staan, en over langere tijd, recht hebben op een donororgaan. Moet je zien hoeveel parasieten als de wiede weerga zo'n ding invullen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:02 schreef mol_air het volgende:
....van de andere kant...belgisch model is ook wel mooi: je bent donor, tenzij anders aangegeven. Veel mensen zijn gewoon te lui om nu hun donorcodicil in te vullen en op te sturen.
Vanuit de positie van die gelovige is het niet laten inenten van hun kinderen zws een heel logische beslissing. De enige beslissing vanuit hun betreffende geloof gezien.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:28 schreef Broodbeleg het volgende:
Ten eerste, dat met de duivel is een metafoor. Ten tweede, ik snap niet waarom ik of een ander zich kapot moet schamen omdat ik respect kan opbrengen voor iemand anders zijn mening. Er zijn genoeg meningen waar ik geen respect voor heb, omdat ze gewoon irrationeel zijn. Wat begrijp je daar nu niet aan? Deze maatschappij en de mensen in nood komen geen steek verder als we dingen goedpraten en er maar respect voor hebben. Mensen die uit geloofsovertuiging hun kinderen niet laten inenten heb ik ook geen respect voor, jij wel dan?
Kan ik goed inkomen. Het is ook vreemd te horen dat anderen iets niet doen, terwijl het vanuit je eigen oogpunt juist iets heel goed is. Waarom zouden anderen dat dan niet willen?quote:Op woensdag 22 maart 2006 14:22 schreef kwakveense het volgende:
ik vind het ook moeilijk om mensen die niet doneren te "respecteren" ... simpelweg omdat het me frustreert dat ze zo denken en omdat ik er niks over te zeggen heb. je kunt zeggen wat je wilt, maar t blijft egoistisch.
Dat is je recht ook.quote:ik vind het doodzonde dat duizenden mensen niet doneren omdat "het niet goed voelt"...sorry, maar zulke irrationele argumenten vind ik echt moeilijk te verkroppen....
Nee, ik ben panisch voor naalden, en ik denk dat ik ook niet zo goed bestand ben tegen zo'n complete liter aftappen. Als er echt drastische tekorten kwamen, zou ik me wel opgeven. Maar ik heb O positief, dus dat zal wel loslopenquote:Op woensdag 22 maart 2006 09:40 schreef Typmuts het volgende:
Wat ik me afvraag: zijn de mensen die hier posten zowel bloeddonor als orgaandonor?
Ik ben het namelijk beiden. Ben benieuwd.
Ik snap niet waarom jij iedereen met respect wil behandelen. Ik sta ergens voor waar ik principeel niet vanaf kan stappen. Ik vind anderen dingen ook totaal onacceptabel (zoals dat voorbeeld met inenten, maar ook het verplicht lesgeven van Intelligent Design), en heb dus geen respect voor die mensen. Je bereikt er maatschappelijk gezien niets mee door slappe teksten goed te praten. En nee, ik wil echt niet mijn wil aan iedereen opdringen op elk gebied. Als men normale, logische, argumenten heeft om iets niet te doen... prima. Er is geen absolute waarheid bij veel politieke of andere zaken, maar bij dit? Kom op zeg... doe even normaal. Je moet die mensen het ziekenhuis inslepen en laten zien waar hun "doordachte" mening op slaat en wat de gevolgen zijn. Klinkt weer afgezaagd, maar de maatschappij ben jij. Als iedereen eens normaal zou nadenken zou het een stuk prettiger, schoner en beter zijn.quote:Op woensdag 22 maart 2006 09:38 schreef Natalie het volgende:
[..]
Vanuit de positie van die gelovige is het niet laten inenten van hun kinderen zws een heel logische beslissing. De enige beslissing vanuit hun betreffende geloof gezien.
Vanaf mijn kant gezien (ik hang geen geloof aan) vind ik het inderdaad niet verstandig. Een intenting biedt een kind een mogelijkheid om langer te leven en niet als kind te sterven aan ziektes.
Dus als ze hun kinderen niet willen inenten, dan vind ik dat persoonlijk niet erg slim, omdat ik meen dat ze een betere kans hebben mét intenting. Maar ik respecteer het wel. Het is niet aan mij om ze van hun geloof te schoppen. En het is ook niet aan mij om ze te veroordelen om de keuze die ze maken vanuit een geloof waar ik geen kennis van heb.
Moet ik hem zelf inkoppen? Die zijn er dus niet en daarom kan ik geen respect opbrengen voor iemand die dat ding niet invult. Net zoals er geen logische, normale manier is om je troep op straat te gooien en net zoals er geen manier is om geen hulp te bieden aan een slachtoffer op straat. Maar voor die mensen heb jij zekers ook respect.quote:Op woensdag 22 maart 2006 16:57 schreef Natalie het volgende:
Maar nu moet je me toch eens uitleggen wat volgens jou logische, normale, goede argumenten te zijn om géén donor te worden. Want jouw principes lezende denk ik dat iemand wel van hele goede huize moet komen om jouw begrip te krijgen voor een 'nee' op het donorformulier. (Niet dat ze dat nodig hebben, maar stel dát)
Jouw logica hoeft niet een anders logica te zijn. Op dat punt heeft 't dan ook weinig zin om er met je over te praten. Verder heb ik geen zin in steken als "Maar voor die mensen heb jij zekers ook respect." van jouw kant. Kennelijk weet je niet beter dan dit uit te kramen. En bij deze zijn wij dan ook uitgepraat.quote:Op woensdag 22 maart 2006 17:36 schreef Broodbeleg het volgende:
Moet ik hem zelf inkoppen? Die zijn er dus niet en daarom kan ik geen respect opbrengen voor iemand die dat ding niet invult. Net zoals er geen logische, normale manier is om je troep op straat te gooien en net zoals er geen manier is om geen hulp te bieden aan een slachtoffer op straat. Maar voor die mensen heb jij zekers ook respect.
quote:Op zondag 19 maart 2006 15:11 schreef Devrim_ het volgende:
Nee...van m'n organen blijven ze af!
Naast je longen heeft je vader ook nog andere dingen die mensen zouden kunnen gebruikenquote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:10 schreef krakkemieke het volgende:
Mijn pa heeft longkanker en wil donor zijn. Hij heeft zo zijn twijfels, kan dat wel?
Ik vraag me af waarom mensen zeggen: ik wil het wel, maar het voelt niet goed. Er voelt zoveel niet goed. Vraag je dan eens af waarom het niet goed voelt.
Omdat je niet mooi opgebaard kan worden? Onzin!
en zo ist maar net. Dood is dood.quote:Op donderdag 30 maart 2006 18:32 schreef Drostie het volgende:
Van mij mogen ze alles gebruiken, als ik daarna maar wel normaal "opgebaard" kan worden, mochten mijn nabestaanden dat willen.
nee het voelt gewoon niet goed...daar hoef je toch geen reden voor te hebbenquote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:10 schreef krakkemieke het volgende:
Mijn pa heeft longkanker en wil donor zijn. Hij heeft zo zijn twijfels, kan dat wel?
Ik vraag me af waarom mensen zeggen: ik wil het wel, maar het voelt niet goed. Er voelt zoveel niet goed. Vraag je dan eens af waarom het niet goed voelt.
Omdat je niet mooi opgebaard kan worden? Onzin!
En wat als die mensen nou geen donor zijn omdat ze heel erg ziek zijn?quote:Op zaterdag 1 april 2006 15:02 schreef Repeat het volgende:
Ik hoop dat er een regeling komt waarin vaststaat dat de mensen die zelf geen donor zijn ook geen organen mogen ontvangen als ze die heel hard nodig hebben![]()
dan moet het natuurlijk wel kunnen. Maar als ze het doen, puur uit egoïsme of andere belachelijke redenaties, waarom zouden ze er dan wel een mogen ontvangen als ze zoiets simpels zelf niet voor een ander overhebben?quote:Op zaterdag 1 april 2006 15:07 schreef mrcool het volgende:
[..]
En wat als die mensen nou geen donor zijn omdat ze heel erg ziek zijn?
nee, dat is dus niet zo.quote:Op zaterdag 1 april 2006 15:20 schreef mrcool het volgende:
Ik geloof wel dat het zo is dat als je niet reageert dat je vanzelf donor bent.
Ok!quote:
Wat hij zegtquote:Op zondag 19 maart 2006 14:27 schreef DeTolk het volgende:
Wat ze kunnen gebruiken mogen ze van me hebben, zolang ze me maar wel netjes dichtmaken
gezichtshuid hebben ze ook bar weinig aan..veel te dun en versleten...en te klein oppervlak! z hale t van je heupen, bik, benen enzo... een brandwondenslachtoffer die 70% verbrand is heeft nl. niks aan de tien vierkante cm. huid van je voorhoofdquote:Op zaterdag 1 april 2006 17:24 schreef oldenzaaltjuh het volgende:
[..]
Wat hij zegt
Ok behalve de huid op zichtbare plekkenZoals op gezicht enzo
Ik had er eigenlijk nog niet zó over nagedacht, maar ik vind dat je wel een heel goed punt hebt.quote:Op zaterdag 1 april 2006 15:09 schreef Repeat het volgende:
[..]
dan moet het natuurlijk wel kunnen. Maar als ze het doen, puur uit egoïsme of andere belachelijke redenaties, waarom zouden ze er dan wel een mogen ontvangen als ze zoiets simpels zelf niet voor een ander overhebben?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |