Of het hem nu staat of niet, het geeft hem een links-populistische uitstraling.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 15:53 schreef kevin85 het volgende:
Aan de andere kant past het wel bij Rutte.
Hoe kom je daar nu bij?quote:Op zaterdag 11 maart 2006 15:56 schreef Esc het volgende:
newsflash: rutte is links
Ik blijf nog even hopen dat dit geen serieus topic met serieuze reacties is.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 16:01 schreef Lucille het volgende:
Dus je stemt op een partij vanwege het imago ipv waar de partij daadwerkelijk voor staat?
VVD heeft een linker- en rechtervleugel, Rutte hoort duidelijk bij de eerste, net als Dijkstal bijvoorbeeld. De keuze is ook niet verassend gezien de waarschijnlijke overwinning van PvdA in 2007, hiermee wordt de kans op Paars 3 een stuk groter.quote:
Misschien gaat hij meer voor de nonchalante Herman Heinsbroek-lookquote:Op zaterdag 11 maart 2006 15:45 schreef SeLang het volgende:
Er is echt no way dat ik op iemand zonder stropdas ga stemmen
Geen stropdas dragen is voor linksen.
Het zou echt een ramp zijn zijn als nu ook de VVD zich een links imago gaat aanmeten.
Hans van Baalen moet optiefen.quote:Rutte moet een stropdas
Opkomen voor het individu is ook echt niet iets wat de VVD nastreeftquote:Op zaterdag 11 maart 2006 16:19 schreef HokkePok het volgende:
Ik heb zelfs vrij lang gedacht dat Rutte van de Pvda was. Als je hem in interviews hoort is het ook niet echt een VVDer. Veel te los en komt te veel op voor het individu.
heh, ik bedoel het meer in de context van zijn departement (onderwijs)quote:Op zaterdag 11 maart 2006 16:26 schreef Airelle het volgende:
[..]
Opkomen voor het individu is ook echt niet iets wat de VVD nastreeft.
Buiten dat begrijp ik wel waar je op doelt.
opkomen voor het individu is nou juist liberaal, opkomen voor het collectief is linksquote:Op zaterdag 11 maart 2006 16:19 schreef HokkePok het volgende:
Ik heb zelfs vrij lang gedacht dat Rutte van de Pvda was. Als je hem in interviews hoort is het ook niet echt een VVDer. Veel te los en komt te veel op voor het individu.
Als dat zo is, is het inderdaad geweldig maar heb je misschien een quote waarin hij dat zegt?quote:Op zaterdag 11 maart 2006 17:17 schreef MrBadGuy het volgende:
Daarnaast lijkt hij het niet eens met de gekozen burgemeester en het referendum die in het liberale manifest stonden. Dat klinkt mij allemaal prima in de oren![]()
Alleen komt de VVD niet op voor het individu, tenzij het tot de groep welgestelden behoort. En dan ook alleen maar op financieel gebied. Voor de verdediging van persoonlijke vrijheden moet je niet bij de VVD zijn.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 16:34 schreef Esc het volgende:
opkomen voor het individu is nou juist liberaal, opkomen voor het collectief is links
Echt liberaal kun je de VVD dan ook niet noemen, het is meer een belangengroepering voor top-ondernemers. Als ze echt liberaal waren zou je ze regelmatig horen over belastingverlaging (of invoering vlaktaks), legalisering (soft)drugs, afschaffen/beperken van verzorgingsstaat en minimumloon, terugdringen van de overheid (bv het afschaffen van ministeries), wapenbezit toestaan, afschaffen patentwetgeving, enzovoort.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 17:20 schreef NewOrder het volgende:
Alleen komt de VVD niet op voor het individu, tenzij het tot de groep welgestelden behoort. En dan ook alleen maar op financieel gebied. Voor de verdediging van persoonlijke vrijheden moet je niet bij de VVD zijn.
quote:Op zaterdag 11 maart 2006 17:20 schreef Heerlijkheid het volgende:
[..]
Als dat zo is, is het inderdaad geweldig maar heb je misschien een quote waarin hij dat zegt?
Wat is er onliberaal aan patentwetgevingen? Dan zijn auteursrechten ook niet liberaal.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 17:31 schreef Esc het volgende:
[..]
Echt liberaal kun je de VVD dan ook niet noemen, het is meer een belangengroepering voor top-ondernemers. Als ze echt liberaal waren zou je ze regelmatig horen over belastingverlaging (of invoering vlaktaks), legalisering (soft)drugs, afschaffen/beperken van verzorgingsstaat en minimumloon, terugdringen van de overheid (bv het afschaffen van ministeries), wapenbezit toestaan, afschaffen patentwetgeving, enzovoort.
Een echt liberale partij hebben we in Nederland niet, misschien dat Wilders daar verandering in kan brengen, maar dat lijkt me sterk
Rutte is voornamelijk gehaald om kiezers "welke het VVD licht nog niet hebben gezien" over de streep te trekken met zijn (voor VVD begrippen) vlotte babbel. Doe hem een stropdas om en je kunt net zogoed die Van Beek aanlaten.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 17:17 schreef MrBadGuy het volgende:
In een ander topic had ik al gezegd dat stropdasloos op mij Bos-achtig overkomt. Het is niet persé verkeerd, maar ik vind het niet bij de VVD passen. Een stropdas zorgt toch een beetje voor een professionele uitstraling en een (gezonde) afstand tussen burgers en politiek.
Wat is er liberaal aan wapenbezit? Een van de uitgangspunten van het liberalisme betreft vrijheid zolang je een ander niet benadeeld met je eigen gedrag. Wapens zijn nergens anders voor bedoeld dan om een ander schade toe te brengen, en horen dus niet thuis in de liberale gedachte.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 17:31 schreef Esc het volgende:
wapenbezit toestaan, afschaffen patentwetgeving
Met een stropdas verliest hij zijn vlotte babbel? Maar als de VVD niet minder liberaal wordt en ze winnen op deze manier stemmen dan kan ik er alleen maar achter staanquote:Op zaterdag 11 maart 2006 17:50 schreef HokkePok het volgende:
[..]
Rutte is voornamelijk gehaald om kiezers "welke het VVD licht nog niet hebben gezien" over de streep te trekken met zijn (voor VVD begrippen) vlotte babbel. Doe hem een stropdas om en je kunt net zogoed die Van Beek aanlaten.
Er zijn wel meer dingen niet functioneelquote:Op zaterdag 11 maart 2006 18:58 schreef Sidekick het volgende:
Stropdassen zijn voor mensen die je snel wilt ophangen aan de galg. Voor de rest is er niets functioneels aan een lapje stof om de nek. Rutte heeft een goede keus gemaakt.
Vraag dat maar ff na aan wat studenten... Kijken wat die van deze stelling vindenquote:Op zaterdag 11 maart 2006 15:56 schreef Esc het volgende:
newsflash: rutte is links
Omg, conservatiefjequote:Op zaterdag 11 maart 2006 15:45 schreef SeLang het volgende:
Het zou echt een ramp zijn zijn als nu ook de VVD zich een links imago gaat aanmeten.
Wapenbezit betekend niet dat je iedereen straffeloos mag neerschieten, in dat geval was het inderdaad niet liberaal. Liberalisme betekend dat men de vrijheid heeft te doen en laten, zolang men die vrijheid van anderen niet schendt. Met het bezitten van een wapen schendt je niemands vrijheid.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 17:51 schreef Steijn het volgende:
Wat is er liberaal aan wapenbezit? Een van de uitgangspunten van het liberalisme betreft vrijheid zolang je een ander niet benadeeld met je eigen gedrag. Wapens zijn nergens anders voor bedoeld dan om een ander schade toe te brengen, en horen dus niet thuis in de liberale gedachte.
Ja patenten in het algemeen kunnen inderdaad wel in een liberale samenleving, ik bedoelde eigenlijk meer de huidige kwestie over de softwarepatenten waar VVD een voorstander van was, en waar een echte liberaal een tegenstander van zou zijn, het belemmert immers de vrije markt.quote:En voor wat betreft patenten, de innovatie valt stil zonder patenten. Waarom immers een risicovolle investering doen als de concurrent jouw uitvinding gewoon mag kopieren.
De VVD doet zich voor als een volkspartij, en veel mensen trappen daarin, vandaar ook hun grote aanhang. In werkelijkheid gebruiken ze het liberale thema alleen om topmensen uit het bedrijfsleven tegemoet te komen, voor de gewone man hebben ze geen oog. Op veel gebieden zijn Groenlinks of SP liberaler dan VVD.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 17:50 schreef MrBadGuy het volgende:
En als de VVD er alleen is voor top ondernemers (wat ik dus niet heb als student), dan heeft Nederland wel heel veel top ondernemers, aangezien ze best veel zetels hebben.
quote:Op zaterdag 11 maart 2006 15:45 schreef SeLang het volgende:
Of in een trainingspak plus een mooie gouden kettingquote:Op zaterdag 11 maart 2006 20:15 schreef tartaarsaus het volgende:
zelf ben ik er voorstander van dat men zich in de kamers minder aan een bepaalde kledingstijl houdt. minder pakken, minder sjaaltjes en gewone kleding (relaxte kleding = shirtje, bloesje, spijkerbroek) zou volgens mij echt een verademing zijn.
Met een paar explosieven plus een plattegrond van schiphol en de tweede kamer ook niet. Alleen heb je er niks aan om explosieven te hebben of een wapen, en het enige wat je ermee kan doen is anderen in gevaar brengen.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 19:55 schreef Esc het volgende:
[..]
Wapenbezit betekend niet dat je iedereen straffeloos mag neerschieten, in dat geval was het inderdaad niet liberaal. Liberalisme betekend dat men de vrijheid heeft te doen en laten, zolang men die vrijheid van anderen niet schendt. Met het bezitten van een wapen schendt je niemands vrijheid.
Een vuurwapen kun je gebruiken voor zelfverdediging, het voorbereiden van een bomaanslag heeft daar niet zoveel mee te maken..quote:Op zaterdag 11 maart 2006 20:27 schreef MrBadGuy het volgende:
Met een paar explosieven plus een plattegrond van schiphol en de tweede kamer ook niet. Alleen heb je er niks aan om explosieven te hebben of een wapen, en het enige wat je ermee kan doen is anderen in gevaar brengen.
idd, maar dat moet dan wel neger met afro zijn, anders staat het zo wannabe-pimp.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 20:23 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Of in een trainingspak plus een mooie gouden ketting![]()
Het maakt voor mij wel degelijk uit. Ik zeg niet dat iedereen in pak moet, maar een beetje representatief mag welquote:Op zaterdag 11 maart 2006 20:22 schreef Batsnek het volgende:
T maakt mij echt geen fuck uit waarin iemand zijn fucntie uitvoert, al loopt een politicus erbij als een zwerver, als hij goeie dingen zegt en doet is dat voor mij genoeg.
Van Baalen maakt gewoon een grapje, ik kan er wel om lachen en ik neem aan dat Rutte het ook niet al te serieus neemt.quote:Op zondag 12 maart 2006 01:48 schreef Perico het volgende:
De mijns inziens vrij walgelijke van Baalen heeft nou al een paar keer een statement mogen geven en laatst zelfs een minutenlang filmpje gekregen bij Den Haag vandaag, over de non-stropdas van Rutte (ging hij zelf een blauwe voor hem kopen).
Ja natuurlijk is kleding belangrijk. Een politicus moet goed & stijlvol gekleed, daarmee zet-ie zijn boodschap kracht bij. Je moet wel een ontzettende SP'er zijn om dat tegen te spreken.quote:Op zondag 12 maart 2006 02:08 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Kleding is natuurlijk wel deels belangrijk. Stropdas of niet boeit niet erg, maar een beetje fatsoenlijke kleding geeft wel status. Zou raar zijn als het land bestuurd wordt door een stelletje zwervers.
Otter.quote:Op zondag 12 maart 2006 02:17 schreef Speth het volgende:
Das.
Je kan het toch gewoon mooi vinden? Het is niet echt liberaal van je om iemand op zijn kleding te veroordelen.quote:Op zondag 12 maart 2006 02:21 schreef Ringo het volgende:
Ik zeg dus: geen stropdas. NOOIT een stropdas. Als het even kan, zélfs niet bij de koningin.
De stropdas, symbool van geestelijke onderdrukking. Een waar liberaal niet waardig. Alleen verstokte conservatieven pronken met dat onding.![]()
Stropdas is dilettantentaal. Net als kostuum. Het is pak.quote:Op zondag 12 maart 2006 02:23 schreef Steijn het volgende:
Wat is het verschil eigenlijk?
Aha, ik gebruik het altijd door elkaar heen, variatie in taalgebruik vind ik mooi.quote:Op zondag 12 maart 2006 02:28 schreef Ringo het volgende:
Stropdas is dilettantentaal. Net als kostuum. Het is pak.
Je eet ook taart, geen gebak.
Een stropdas is juist het symbool van het vrije Westen.quote:Op zondag 12 maart 2006 02:21 schreef Ringo het volgende:
De stropdas, symbool van geestelijke onderdrukking. Een waar liberaal niet waardig. Alleen verstokte conservatieven pronken met dat onding.![]()
Als mensen in het 'vrije' Westen zich werkelijk vrij zouden voelen door het dragen van een stropdas, waarom draagt er dan vrijwel niemand een stropdas in zijn vrije tijd?quote:Op zondag 12 maart 2006 08:25 schreef SeLang het volgende:
Een stropdas is juist het symbool van het vrije Westen.
Om die reden dragen islamisten ook nooit een stropdas. In Iran is de stopdas tijdens de islamitische Revolutie in de ban gedaan omdat het een symbool was van het verdervelijke vrije Westen.
Het gaat hier niet over vrije tijd maar over politiekquote:Op zondag 12 maart 2006 09:25 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Als mensen in het 'vrije' Westen zich werkelijk vrij zouden voelen door het dragen van een stropdas, waarom draagt er dan vrijwel niemand een stropdas in zijn vrije tijd?
De stropdas is te vergelijken met de hoofddoek. Het symbool van conservatief autoriteitsdenken dat geen Verlichting heeft doorgemaakt.quote:Op zondag 12 maart 2006 08:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Om die reden dragen islamisten ook nooit een stropdas.
Het gaat hier niet om vrije tijd, het gaat hier niet om politiek, het gaat hier om het maken van een eigen keuze, los van maatschappelijke status.quote:Op zondag 12 maart 2006 09:27 schreef SeLang het volgende:
Het gaat hier niet over vrije tijd maar over politiek
Een gezonde afstand tussen politiek en burger is ook helemaal niet verkeerd.quote:Op zondag 12 maart 2006 12:53 schreef Flumina het volgende:
Stropdas of niet, ik vind het idee dat je zonder blijkbaar dichterbij het volk staat en het volk beter begrijpt kant-en-klare onzin.
Dat zijn alleen linkse rakkers, die die retoriek gebruiken.quote:Op zondag 12 maart 2006 12:53 schreef Flumina het volgende:
Stropdas of niet, ik vind het idee dat je zonder blijkbaar dichterbij het volk staat en het volk beter begrijpt kant-en-klare onzin.
Er zijn meer manieren dan een stropdasquote:Op zondag 12 maart 2006 12:55 schreef Airelle het volgende:
Een gezonde afstand tussen politiek en burger is ook helemaal niet verkeerd.
Waar. Desondanks vind ik het wel een mooi gebaar van Rutte. En het lijkt me een goede missie om het imago van de VVD te veranderen.quote:Op zondag 12 maart 2006 12:57 schreef Ringo het volgende:
[..]
Er zijn meer manieren dan een stropdasom die afstand te bewaren.
Het mooie was dat hij zei dat het beslist geen rode mocht zijn, terwijl hij zelf wel een rode stropdas omhad.quote:Op zondag 12 maart 2006 01:48 schreef Perico het volgende:
De mijns inziens vrij walgelijke van Baalen heeft nou al een paar keer een statement mogen geven en laatst zelfs een minutenlang filmpje gekregen bij Den Haag vandaag, over de non-stropdas van Rutte (ging hij zelf een blauwe voor hem kopen).
Nee, dan liever a-sociaal-liberaal!quote:Op zaterdag 11 maart 2006 17:17 schreef MrBadGuy het volgende:
hij zei dat het sociaal-liberale eticket op hem is geplakt, maar dat hij het daar zelf niet mee eens is.
Het woord 'sociaal' heeft een hoop politieke connotaties, het is geen neutraal woord, al is de grondbetekenis natuurlijk helemaal niet ongepast.quote:Op zondag 12 maart 2006 13:09 schreef Jane het volgende:
Daarnaast vind ik het apart dat het woord 'sociaal' tegenwoordig bij sommigen een scheldwoord lijkt te zijn geworden:
Met als prachtig logisch gevolg dat zo gauw burgers vuurwapens mogen gebruiken voor zelfverdediging, misdadigers ook meer vuurwapens gaan dragen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat een wapenwedloop nou zo goed is voor de veiligheid in Nederland.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 20:27 schreef Esc het volgende:
[..]
Een vuurwapen kun je gebruiken voor zelfverdediging
Sociaal is geen scheldwoord, alleen in politieke zin is sociaal-liberaal toch linkser dan de huidige VVD, en betekend het vaak minder economische vrijheid. Daarom spreekt sociaal, in politieke zin, mij niet aanquote:Op zondag 12 maart 2006 13:09 schreef Jane het volgende:
[..]
Het mooie was dat hij zei dat het beslist geen rode mocht zijn, terwijl hij zelf wel een rode stropdas omhad.
Daarnaast vind ik het apart dat het woord 'sociaal' tegenwoordig bij sommigen een scheldwoord lijkt te zijn geworden:
[..]
Nee, dan liever a-sociaal-liberaal!
Helemaal mee eensquote:Op zondag 12 maart 2006 13:16 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het woord 'sociaal' heeft een hoop politieke connotaties, het is geen neutraal woord, al is de grondbetekenis natuurlijk helemaal niet ongepast.
Overigens vind ik 'liberaal' op zichzelf al tamelijk 'sociaal', dus misschien is 'sociaal-liberaal' wel gewoon een lelijk pleonasme.
Dat is maar de vraag, als je als misdadiger wilt inbreken, en je weet dat de huiseigenaar mogelijk een wapen heeft, zou de misdadiger dan denken 'maakt niet uit, ik heb ook een wapen'? of zou hij denken 'laat ik maar niet inbreken want ik vind m'n leven meer waard dan de buit' ?quote:Op zondag 12 maart 2006 13:31 schreef Litpho het volgende:
Met als prachtig logisch gevolg dat zo gauw burgers vuurwapens mogen gebruiken voor zelfverdediging, misdadigers ook meer vuurwapens gaan dragen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat een wapenwedloop nou zo goed is voor de veiligheid in Nederland.
Niet dat ik uiteraard contacten heb in dat milieu, maar ik meen me te herinneren dat inbrekers een voorkeur gaven aan het inbreken in lege huizenquote:Op zondag 12 maart 2006 22:22 schreef Esc het volgende:
[..]
Dat is maar de vraag, als je als misdadiger wilt inbreken, en je weet dat de huiseigenaar mogelijk een wapen heeft, zou de misdadiger dan denken 'maakt niet uit, ik heb ook een wapen'? of zou hij denken 'laat ik maar niet inbreken want ik vind m'n leven meer waard dan de buit' ?
De held.quote:
Inderdaad. En het is dan gewoon onzettend jammer te noemen dat er meer huisgenoten worden doodgeschoten dan inbrekers. Wat zullen we allemaal lekker slapen.quote:Op zondag 12 maart 2006 22:22 schreef Esc het volgende:
[..]
Dat is maar de vraag, als je als misdadiger wilt inbreken, en je weet dat de huiseigenaar mogelijk een wapen heeft, zou de misdadiger dan denken 'maakt niet uit, ik heb ook een wapen'? of zou hij denken 'laat ik maar niet inbreken want ik vind m'n leven meer waard dan de buit' ?
Juist daarom is een overheid die wetten maakt van groot belangquote:Op maandag 13 maart 2006 00:01 schreef Sud het volgende:
[..]
Het vervullen van een behoefte. Marktwerking. Geen betutteling van de overheid.
Dat.
Precies. Als ik een gun wil hebben, moet ik een gun kunnen kopen. Voor een redelijke prijs.quote:Op maandag 13 maart 2006 00:01 schreef Sud het volgende:
Dat.
Ok, harddrugs vrij laten dan maar, verkrachting, moord etc ook vrij tenslotte is er vast wel een behoefte aan. Pedofilie, geen probleem, we weten dat er mensen zijn die daar behoefte aan hebben dus hoppa.quote:Op maandag 13 maart 2006 00:01 schreef Sud het volgende:
Dat.
Ben er sowieso geen voorstander van, voel me niet aangesproken dus. Gaf aan wat er liberaal is aan wapenbezit.quote:Op maandag 13 maart 2006 00:58 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok, harddrugs vrij laten dan maar, verkrachting, moord etc ook vrij tenslotte is er vast wel een behoefte aan. Pedofilie, geen probleem, we weten dat er mensen zijn die daar behoefte aan hebben dus hoppa.
Geen betutteling van de overheid meer. Prima toch?
Waarom zou je niet in een roze maillot naar de 2e kamer gaan? Een das is een traditioneel onderdeel van formele kleding, hem bewust niet dragen, of iemand beoordelen omdat hij hem wel draagt, staat in feite gelijk aan omgekeerd, het is alleen minder formeel. Als je graag informaliteit uitstraalt kan je er voor kiezen.. Maar ik stem toch liever op politici die wat minder de behoefte hebben om moeilijk te doen over hun kleding, en gewoon een das dragen.quote:Op maandag 13 maart 2006 01:54 schreef DionysuZ het volgende:
het is zo kortzichtig om mensen te beoordelen op het al dan niet dragen van een stropdas. Zijn denkbeelden veranderen niet, en dat is toch waar je op stemt? Volkomen nutteloos overigens zo'n stropdas, waar is zoiets nou goed voor?
een das dragen is juist extra moeilijk doen :S .. en juist traditie is een teken van conservatismequote:Op maandag 13 maart 2006 11:23 schreef Speth het volgende:
[..]
Waarom zou je niet in een roze maillot naar de 2e kamer gaan? Een das is een traditioneel onderdeel van formele kleding, hem bewust niet dragen, of iemand beoordelen omdat hij hem wel draagt, staat in feite gelijk aan omgekeerd, het is alleen minder formeel. Als je graag informaliteit uitstraalt kan je er voor kiezen.. Maar ik stem toch liever op politici die wat minder de behoefte hebben om moeilijk te doen over hun kleding, en gewoon een das dragen.
Ga jezelf schamen, loeder!quote:Op maandag 13 maart 2006 09:12 schreef Scheepschroef het volgende:
Rutte is oke, ole ole!
(Ohja, en ik ben zelfs student)
Sinds de Fortuyn-revolte vind ik júist de stropdas een toonbeeld van proletig patswerk, tatoeage van de nouveau chic. Het vastgoedvolk dat zich met blauwgele dubbele windsors in een te brede krijtstreep tot de elite rekent. Inclusief zonnebanksmoel en platte tongval.quote:Op maandag 13 maart 2006 21:08 schreef Lyrebird het volgende:
Het niet dragen van een stropdas door een politicus is als een tatouage. Je moet wel heel weinig te bieden hebben, als je een tatouage nodig hebt "om erbij te horen".
Het is traditioneler, maar dat maakt het niet "moeilijker" om er een te dragen.. Hem bewust niet dragen omdat je daarmee iets wil uitstralen is pas moeilijk doen.quote:Op maandag 13 maart 2006 19:37 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
een das dragen is juist extra moeilijk doen :S .. en juist traditie is een teken van conservatisme
En, nogmaals, ik denk dat er ook aardig wat mensen zijn die niet op de VVD stemmen omdat die overwegend een das dragen, dat is evengoed het meewegen van kleding.quote:maar goed, vind het jammer dat mensen kledingkeuze meewegen in hun stem. Het beleid dat zo'n persoon voert is niet verschillend, hetgeen zo'n persoon zegt is niet verschillend en zijn ideeen zullen ook niet verschillend zijn.
Daar heet het vod een stropdasquote:Op maandag 13 maart 2006 22:49 schreef MarkzMan_X het volgende:
Stropdas? Wil je dat hij zich gaat verhangen?![]()
Melkert wel hoor.quote:Op zondag 12 maart 2006 09:25 schreef NewOrder het volgende:
Als mensen in het 'vrije' Westen zich werkelijk vrij zouden voelen door het dragen van een stropdas, waarom draagt er dan vrijwel niemand een stropdas in zijn vrije tijd?
Dan zou ik eerder een dure BMW kopen. Die zit tenminste lekker.quote:Op maandag 13 maart 2006 23:04 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Het is gewoon vreselijk 'in' om stropdasloos door het leven te gaan, de geveinsde non-comformisten zeg maar. Als ik een GroenLinks lid was, dan kwam ik elke keer opdagen in driedelig, puur om te stangen.
Het is geen zaak van of-of, maar van en-en. En dan uiteraard deze:quote:Op maandag 13 maart 2006 23:05 schreef Ringo het volgende:
Dan zou ik eerder een dure BMW kopen. Die zit tenminste lekker.
Echte non-conformisten gaan naaktquote:Op maandag 13 maart 2006 23:04 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Het is gewoon vreselijk 'in' om stropdasloos door het leven te gaan, de geveinsde non-comformisten zeg maar. Als ik een GroenLinks lid was, dan kwam ik elke keer opdagen in driedelig, puur om te stangen.
Doe dan een Lincoln Navigator.quote:Op maandag 13 maart 2006 23:07 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Het is geen zaak van of-of, maar van en-en. En dan uiteraard deze:
[afbeelding]
![]()
Maar bij GroenLinks staan ze daar wel voor openquote:Op maandag 13 maart 2006 23:07 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Echte non-conformisten gaan naakt.
Unilever en Shell?quote:Op maandag 13 maart 2006 23:42 schreef Sjaak_Polak het volgende:
Kan ik trouwens stellen dat Rutte de geupdate versie is van Wouter Bos? Er zijn parallellen te trekken tussen deze twee quasie nonchalante, maar charismatisch ogende Politici..
Ik las dat Rutte de belofte heeft gedaan één miljoen nieuwe kiezers te winnen voor zijn partij. Dat is precies dezelfde belofte die Wouter Bos deed op het moment dat hij zich kandidaat stelde om lijsttrekker te worden. Bos maakte het vervolgens binnen een jaar waar.quote:Op maandag 13 maart 2006 23:42 schreef Sjaak_Polak het volgende:
Kan ik trouwens stellen dat Rutte de geupdate versie is van Wouter Bos? Er zijn parallellen te trekken tussen deze twee quasie nonchalante, maar charismatisch ogende Politici..
Ik geef hem graag de ruimte.quote:Op maandag 13 maart 2006 23:51 schreef Kozzmic het volgende:
Ik las dat Rutte de belofte heeft gedaan één miljoen nieuwe kiezers te winnen voor zijn partij. Dat is precies dezelfde belofte die Wouter Bos deed op het moment dat hij zich kandidaat stelde om lijsttrekker te worden. Bos maakte het vervolgens binnen een jaar waar.
Hulde, dat zou ik nu nog eens graag zien gebeuren!quote:Op maandag 13 maart 2006 23:54 schreef Ringo het volgende:
Nu Femke nog overhalen zich van Marijnissen te distantiëren en de liberale lente kan beginnen.![]()
Ja, begreep ik dat nou goed dat GroenLinks een liberalere koers wil gaan varen en zich wil afwenden van het socialisme?quote:Op maandag 13 maart 2006 23:54 schreef Ringo het volgende:
Nu Femke nog overhalen zich van Marijnissen te distantiëren en de liberale lente kan beginnen.![]()
Halsema was iig liberaal van het jaar.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 00:04 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ja, begreep ik dat nou goed dat GroenLinks een liberalere koers wil gaan varen en zich wil afwenden van het socialisme?![]()
Nou ja... dat wil Femke. Alleen durft ze dat nog niet zo hard toe te geven omdat er een hoop onwillige fossielen in haar partij niet met haar mee willen gaan.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 00:04 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ja, begreep ik dat nou goed dat GroenLinks een liberalere koers wil gaan varen en zich wil afwenden van het socialisme?![]()
Een miljoen nieuwe kiezersquote:Op maandag 13 maart 2006 23:51 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik las dat Rutte de belofte heeft gedaan één miljoen nieuwe kiezers te winnen voor zijn partij. Dat is precies dezelfde belofte die Wouter Bos deed op het moment dat hij zich kandidaat stelde om lijsttrekker te worden. Bos maakte het vervolgens binnen een jaar waar.
Liberale koers is natuurlijk varen is niet hetzelfde als je afwenden van het socialisme, daar had GL al tijden niks meer mee. Socialisme gaat nl. uit van de macht bij de arbeider/gewone man, dat is GL nooit geweest.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 00:04 schreef Steijn het volgende:
[..]
Onderschat de onvoorspelbaarheid van de moderne kiezer niet. Zeker niet als de poppetjes worden gewisseld.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 00:29 schreef MrBadGuy het volgende:
Lijkt me niet realistisch, want dat zijn er bijna evenveel als het CDA in 2003 en met een gelijke opkomst als in 2003 zou dat goed voor zo'n 43 zetels zijn. Dat zie ik de VVD niet snel halen, en zeker niet in 2007.
Toch is het met de liberalen over het algemeen prettiger samenwerken dan met links.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 08:56 schreef pmb_rug het volgende:
i haat liberalisme
behalve als het economisch is!!
Het verschil is dat Bos die miljoen kiezers wilde terugwinnen die ze de verkiezingen daarvoor verloren hadden. Rutte is wat ambitieuzer...quote:Op maandag 13 maart 2006 23:51 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
quote:Met zoveel nationaliteiten in ons land hebben we goud in handen.
Ruttequote:Op dinsdag 14 maart 2006 11:01 schreef Sidekick het volgende:
En in de categorie "Raad het citaat", de volgende opgave.
[..]
Een stropdas verbergt niks.quote:Op zondag 12 maart 2006 12:16 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De stropdas is te vergelijken met de hoofddoek.
Een echte libertariër aan het woord? Groenlinks en Sp op veel gebieden liberaler? Op welke gebieden? Die van gedwongen samenleven? hoge belastingen? gedwongen samen naar school?quote:Op zaterdag 11 maart 2006 19:59 schreef Esc het volgende:
[..]
De VVD doet zich voor als een volkspartij, en veel mensen trappen daarin, vandaar ook hun grote aanhang. In werkelijkheid gebruiken ze het liberale thema alleen om topmensen uit het bedrijfsleven tegemoet te komen, voor de gewone man hebben ze geen oog. Op veel gebieden zijn Groenlinks of SP liberaler dan VVD.
Mensen die hun overhemd tot bovenaan dichtknopen terwijl ze geen das hebben ziet er lekker uit zeker?quote:Op woensdag 15 maart 2006 04:06 schreef StefanP het volgende:
Mensen met een pak zonder stropdas neem ik sowieso niet serieus. Dat ziet er wel zo vreselijk stupide uit, vooral als ze ook nog eens een knoopje of wat van hun bloes open hebben...
Als jij je stemgedrag laat afhangen van de vraag of iemand al dan niet een stropdas draagt, kunnen we met zekerheid zeggen dat INHOUD voor jou een bijzaak is. "Geen stropdas dragen is voor linksen"... stakkerquote:Op zaterdag 11 maart 2006 15:45 schreef SeLang het volgende:
Dat laatste ben ik met je eens. Rutte pakt het verkeerd aan. Hij weet wel van welke partij hij zetels zal moeten afsnoepen, maar hij pakt het verkeerd aan. In plaats van de aanval zou hij just toenadering tot de PvdA moeten zoeken. Ik zal dit zo met cijfers onderbouwen. Of Rutte ambitieuzer is dan Bos, weet ik niet. Ik stel vast dat de PvdA in peilingen beduidend HOGER scoort dan het zetelaantal dat ze hadden voor hun terugval in 2002.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 11:00 schreef Sidekick het volgende:
Het verschil is dat Bos die miljoen kiezers wilde terugwinnen die ze de verkiezingen daarvoor verloren hadden. Rutte is wat ambitieuzer...
Wil de VVD echt 40+ zetels, dan zal dat voornamelijk ten koste moeten gaan van het CDA en zullen ze zich moeten inzetten voor samenwerking met de PvdA. Als rechterhand van het CDA gaat dit ze nooit lukken; het CDA kan nog veel tactische stemmen winnen bij een tweestrijd met de PvdA. Gaat de VVD de PvdA (weer) op de man aanvallen, dan zal dat voornamelijk voordelen gaan opleveren voor het CDA.
Ik heb alleen het gevoel dat Rutte toch vast blijft houden aan een (te) brede koers van de partij om de gehele rechterflank te bedekken en daarbij doorgaat met de campagne tegen de PvdA, waardoor ik voorspel dat Rutte het ook niet gaat maken.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 | CDA 54 34 29 43 44 31 31 PvdA 49 37 45 23 42 49 60 VVD 22 31 38 24 28 26 25 SP - 02 05 09 09 17 18 LPF - - - 26 08 00 00 GL 06 05 11 10 08 10 06 D66 12 24 14 07 06 04 02 |
Wellicht een verschil van perceptie want ik reken met de huidige zetelaantallen. Je ziet nu dat de VVD niet profiteerd van de teruggang van het CDA door deze strategie imho. Kiezers weten dat je het CDA er gratis bij krijgt, zoals Zalm de vorige keer al zei. Toen was het nog een handige opmerking, nu hebben ze er last van.quote:Op woensdag 15 maart 2006 11:19 schreef dVTB het volgende:
Wat ik absoluut NIET met je eens ben, is dat de VVD de winst vooral moet weghalen bij het CDA. Ze zullen het namelijk bij de PvdA moeten weghalen, omdat het CDA al fors is ingekrompen:
Alsof de VVD hetzelfde kan presteren als Fortuyn destijds...quote:Bij de PvdA lag het dieptepunt in 2002 op 23 zetels, dus hoef ik verder denk ik niet toe te lichten waar de VVD winst kan boeken.
quote:Mark Rutte
Het lijkt er op dat Mark Rutte de nieuwe leider van de VVD wordt. Een aardige vent en een onvervalste sociaal-liberaal. Maar kennelijk onverminderd van plan met PvdA-bashen door te gaan. Goed nieuws dus. Ik begrijp overigens dat hij mijn speech toen ik mij kandideerde voor het lijsttrekkerschap, goed heeft bestudeerd; niet zozeer vanwege het feit dat hij geen das draagt maar omdat hij nu, net als ik toen, zichzelf ten doel stelt een miljoen kiezers terug te winnen. Het moet natuurlijk niet te gek worden, we hebben al meegemaakt dat de VVD rozen ging uitdelen en in de campagne het ene na het andere PvdA-idee herlanceerde, nu neemt de leider mijn ‘looks’ en campagne-doelstellingen ook nog over. Zou die uitspraak een tijdje terug over een fusie met de PvdA dan toch geen verspreking zijn geweest…..?
Wouter is zo'n ongelovelijke betweter, eigenlijk zouden PvdA stemmers eens een statement moeten maken door massaal op nr. 2 o.i.d. te stemmen!quote:
Ik beweer toch niet dat die peilingen uiteindelijk de echte uitslag zullen zijn? Ik signaleer in de peilingen alleen bepaalde trends en wijs erop dat sociaal-liberale kiezers kennelijk massaal PvdA zouden stemmen als er nu verkiezingen waren.quote:Op woensdag 15 maart 2006 13:59 schreef Scheepschroef het volgende:
Peilingen, zucht, als we nou eens zouden stoppen met die dingen serieus te nemen. Bovendien is het enorme stemmingmakerij. Een beetje politicus reageert tegenwoordig ook niet meer op die dingen.
En dat is nou jammer. Want die mensen die jij niet serieus neemt zijn misschien wel veel en veel competenter dan de mensen MET stropdas die je wel serieus neemt.quote:Op woensdag 15 maart 2006 04:06 schreef StefanP het volgende:
Mensen met een pak zonder stropdas neem ik sowieso niet serieus. Dat ziet er wel zo vreselijk stupide uit, vooral als ze ook nog eens een knoopje of wat van hun bloes open hebben...
Als het nu verkiezingen waren, en Wouter Bos de hele tijd maar roepen dat er nu verkiezingen moeten komen. Echter, de verkiezingen zijn niet nu! Peilingen zijn slechts momentopnames, de politiek heeft voor 4 jaar een mandaat en daar moet je in de tussentijd niet aan gaan lopen sjorren. Over een jaar kan de situatie weer compleet anders zijn, dus peilingen zijn ongelovelijk kortzichtig.quote:Op woensdag 15 maart 2006 14:54 schreef dVTB het volgende:
[..]
Ik beweer toch niet dat die peilingen uiteindelijk de echte uitslag zullen zijn? Ik signaleer in de peilingen alleen bepaalde trends en wijs erop dat sociaal-liberale kiezers kennelijk massaal PvdA zouden stemmen als er nu verkiezingen waren.
Mensen die dit soort uitspraken doen, neem ik sowieso niet serieus.quote:Op woensdag 15 maart 2006 04:06 schreef StefanP het volgende:
quote:Mark Rutte: op naar de veertig zetels!
(...)
In plaats van zich slechts te richten op veiligheid, vreemdelingenbeleid en financiële zekerheid, zou de VVD zich op meer thema’s moeten profileren. Onderwijs bijvoorbeeld, of gezondheidszorg. Ook mocht de partij wel wat ‘hipper’ worden. Zoals de PvdA, zei hij. "Dat betekent niet dat de parelkettingen weg moeten, maar wel dat er andere mensen bij moeten. Als dat lukt, dan kunnen we ongeacht de lijsttrekker in 2007 veertig zetels halen."
(...)
Merkwaardig genoeg belandde het gesprek op zeker moment op grondwetsartikel 23, dat de financiering van het bijzonder onderwijs regelt. Binnen de VVD leidt dat artikel al jaren tot verdeeldheid tussen de rekkelijken en de preciezen, tussen de verdedigers van de grote uitruil van 1917 (toen liberalen en socialisten algemeen kiesrecht kregen en christen-democraten overheidsgeld voor bijzonder onderwijs) en de meer principiële liberalen.
Had de jonge bewindsman daar ideeën over? Mark Rutte had er nog nooit over nagedacht, gaf hij toe. Hij had geen benul. Na een korte stilte barstte hij in een onbedaarlijk lachen uit. ‘Artikel 23? Ach, maar natúúrlijk ben ik daar voor!’
(...)
Maar al draagt hij geen stropdassen, Rutte ontkent in elk interview dat hij progressief is. Erg conservatief of radicaal liberaal is hij evenmin. Toch heeft Ayaan Hirsi Ali, samen met Wilders nog eens pleitbezorger van een ‘liberale jihad’, Rutte in de armen gesloten.
Geen vijanden
Mark Rutte heeft geen vijanden. Hij is conflictmijdend. Dat is bestuurlijk en privé zijn beste eigenschap, maar voor een VVD-leider wel even wennen. Iedereen kan het met hem vinden en hij voelt zich in ieder gezelschap thuis. Maar wat vindt hij precies? Natuurlijk, hij heeft ongetwijfeld ideeën - behalve dan over artikel 23 - maar vooral praktische. Een ideologisch scherprechter is hij niet, laat staan een huisfilosoof zoals Frits Bolkestein.
In veel opzichten is Rutte een paarse VVD-politicus: voor alles pragmatisch. Misschien dat de VVD naar die electorale hoogtijdagen terugverlangt. Alleen toen slaagde de partij erin om zowel de parelkettingen als de blazertjes, zowel de dames uit Wassenaar als de Amsterdamse sociaal-liberalen binnenboord te houden. Onder het bindend leiderschap van Mark Rutte zullen zelfs boeddhabeeldjes een plaats vinden. Op naar de veertig zetels.
Bron
Alleen een klacht wegens auteursrecht zou mogelijk zijn, aangezien die term juist door Hirsi Ali samen met WIlders is geintroduceerd.quote:Op donderdag 16 maart 2006 15:25 schreef dVTB het volgende:
Ik word onpasselijk van het woord 'liberale jihad' dat Planet meent te moeten gebruiken voor de opvattingen van Hirsi Ali en Wilders.Een jihad verwijst naar een heilige oorlog waarbij moslim-extremisten het moorden niet schuwen.
Als *ik* Wilders of Hirsi Ali was, diende ik onmiddellijk een klacht in bij Planet.
Het past wel redelijk. Ze komt zelf ook niet overdreven tolerant overquote:Op donderdag 16 maart 2006 15:55 schreef dVTB het volgende:
OK, dan neem ik mijn woorden terug. Nooit geweten dat Hirsi Ali dit heeft gezegd. Ik vind de term nog steeds volkomen misplaatst, helemaal als die afkomstig is van iemand die zich juist tegen intolerantie vanuit de islam verzet.
Beter laat dan nooit wilde ik hier nog even kwijt dat ik het volkomen met je eens ben. Ik had hier eerder ook al iets willen posten over dat het Rutte (danwel de VVD) toch ook opgevallen moet zijn dat de manier waarop ze die zetels nu proberen (terug) te winnen aan PvdA-kant niet werkt.quote:Op woensdag 15 maart 2006 11:19 schreef dVTB het volgende:
Rutte pakt het verkeerd aan. Hij weet wel van welke partij hij zetels zal moeten afsnoepen, maar hij pakt het verkeerd aan. In plaats van de aanval zou hij just toenadering tot de PvdA moeten zoeken. Ik zal dit zo met cijfers onderbouwen. Of Rutte ambitieuzer is dan Bos, weet ik niet. Ik stel vast dat de PvdA in peilingen beduidend HOGER scoort dan het zetelaantal dat ze hadden voor hun terugval in 2002.
Blij dat je het met me eens bent. Terecht stel je inderdaad dat die sociaal-liberale kiezers niet voor niets zijn weggelopen naar de PvdA. Ze doen dat uit onvrede met het huidige regeringsbeleid. De VVD zal dus inderdaad niks opschieten met het zwartmaken van de PvdA.quote:Op donderdag 16 maart 2006 18:35 schreef Jane het volgende:
[..]
Beter laat dan nooit wilde ik hier nog even kwijt dat ik het volkomen met je eens ben. Ik had hier eerder ook al iets willen posten over dat het Rutte (danwel de VVD) toch ook opgevallen moet zijn dat de manier waarop ze die zetels nu proberen (terug) te winnen aan PvdA-kant niet werkt.
En het is inderdaad ook zo volkomen logisch! Je overtuigt de mensen die nu voor de PvdA kiezen niet dat ze VVD moeten gaan stemmen door de PvdA constant zwart te maken. Die mensen hebben namelijk hun redenen waarom ze dat doen. Dat Rutte of welke VVD-er dan ook het misschien kul-redenen vindt, dat kan, maar dat doet er dus niet toe.
Sowieso zal de VVD m.i. een keuze moeten maken aan welke kant ze die extra kiezers willen winnen. Het kan niet aan de linker én de rechter kant. Het is naar de linkerkant opschuiven met als waarschijnlijk risico dat je aan de rechterkant verliest aan Wilders, of de rechterkant tevreden houden met het risico dat je kiezers verliest aan CDA/D66/PvdA. Maareh... eigenlijk vind ik het ook wel prima wat ze aan het doen zijn, hoor.![]()
Rutte draagt al langer geen das dan de meeste PvdA'ers.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 15:45 schreef SeLang het volgende:
OMFG... volgens mij ben jij er ook zo een die uit aversie voor links liever met de auto altijd drie keer rechtsom een blokje omrijdt om maar niet linksaf te hoevenquote:Op zaterdag 11 maart 2006 15:45 schreef SeLang het volgende:
Dat moet niet, maar Rutte heeft de ambitie op meer dan 40 zetels te brengen. Het lijkt me dat je dan toch een koers moet varen waarmee je ook daadwerkelijk zetels haalt...quote:Op donderdag 16 maart 2006 21:50 schreef MrBadGuy het volgende:
Maar waarom moet je de koers varen waar de meeste zetels te halen valt?
Het ziet er naar uit dat het ontbreken van een das Rutte de das om gaat doen.quote:Peiling:Verdonk blijft favoriet
` Rita Verdonk is onder de VVD-ers nog
steeds de favoriet om lijsttrekker te
worden.Volgens de nieuwste enquête van
Maurice de Hond heeft ze 52 procent van
de VVD-kiezers uit 2003 achter zich.
Haar belangrijkste tegenkandidaat Mark
Rutte blijft steken op 37 procent.Tot
donderdag kunnen de VVD-leden nog hun
keus bepalen en een week later wordt de
uitslag bekendgemaakt.
Volgens de peiling zou de VVD bij de
verkiezingen 36 zetels krijgen,één meer
dan vorige week.Ook het CDA boekt een
zetel winst (30) terwijl de PvdA en de
SP er ieder één inleveren.De PvdA zou
uitkomen op 46 en de SP op 14 zetels.
Bron: teletext
Niet dus.quote:Op zondag 21 mei 2006 15:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het ziet er naar uit dat het ontbreken van een das Rutte de das om gaat doen.
Waarom eigenlijk? Ik zou zeggen laat die vent gewoon zichzelf zijn, dan presteer je ook het beste. Hij is door de meerderheid van de leden gekozen. En kennelijk lukt dat zonder das! Had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht...quote:Op donderdag 1 juni 2006 21:51 schreef MrBadGuy het volgende:
Maar hij moet wel een stropdas om, dat eis ik gewoon van een VVD man![]()
... óf hanekam.quote:Op donderdag 1 juni 2006 21:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Ik zou zeggen laat die vent gewoon zichzelf zijn, dan presteer je ook het beste. Hij is door de meerderheid van de leden gekozen. En kennelijk lukt dat zonder das! Had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht...
Misschien zien we hem binnenkort wel met een oorbelletje...![]()
Ik vind het gewoon bij een VVD'er horen, een soort van keurmerkquote:Op donderdag 1 juni 2006 21:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk? Ik zou zeggen laat die vent gewoon zichzelf zijn, dan presteer je ook het beste. Hij is door de meerderheid van de leden gekozen. En kennelijk lukt dat zonder das! Had ik eerlijk gezegd ook niet verwacht...
Misschien zien we hem binnenkort wel met een oorbelletje...![]()
Ik vind voor elke parlementarier gelden dat hij/zij er representatief uit moet zien.quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:01 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon bij een VVD'er horen, een soort van keurmerk![]()
Linkse mensen hoeven dat van mij niet, zeker SP'ers niet, die horen er als zwervers uit te zienquote:Op donderdag 1 juni 2006 22:02 schreef Airelle het volgende:
[..]
Ik vind voor elke parlementarier gelden dat hij/zij er representatief uit moet zien.
En wat versta jij onder representatief?quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:02 schreef Airelle het volgende:
Ik vind voor elke parlementarier gelden dat hij/zij er representatief uit moet zien.
SGP vrouwen misschienquote:Op donderdag 1 juni 2006 22:06 schreef Ringo het volgende:
[..]
En wat versta jij onder representatief?
Zo vind ik dat iedere vrouw haar tieten moet tonen. Daar zijn het tenslotte vrouwen voor.
Een beetje netjes. Je weet toch wel wat ik bedoel?quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:06 schreef Ringo het volgende:
[..]
En wat versta jij onder representatief?
Zo vind ik dat iedere vrouw haar tieten moet tonen. Daar zijn het tenslotte vrouwen voor.
Nee. Ik vind 'representatief' in deze context ook een akelig versluierende term. Inderdaad in de trant van "je weet zelf toch wel wat we bedoelen?"quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:08 schreef Airelle het volgende:
[..]
Een beetje netjes. Je weet toch wel wat ik bedoel?.
Nou vind ik een hanekam ook niet bepaald een toonbeeld van modisch vernuft.quote:Op donderdag 1 juni 2006 22:21 schreef EchtGaaf het volgende:
Tjah, wat maakt het eigenlijk uit hoe een politicus er uitziet. Ik heb het liever met een politicus van doen die een hanekam heeft en zinnige dingen roept dan een geklede etalagepop die niets te melden heeft of erger nog constante onzin bralt. Helaas zijn er van die laatste categorie er veel te veel.![]()
Waar kun je uit de peilingen aflezen dat dit door een das komtquote:Op vrijdag 2 juni 2006 02:04 schreef SeLang het volgende:
Ik weet zeker dat de VVD een paar zetels meer krijgt als Rutte een das draagt.
Het ontbreken van een das geeft hem gewoon een linksige uitstraling en dat kost stemmen (zie de pelingen).
Wat een leeg leventje moet je eigenlijk hebben als dit soort zaken zich in je brein manifesteren als zijnde relevant.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 15:45 schreef SeLang het volgende:
Vind ik ook.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 19:55 schreef Esc het volgende:
[..]
Wapenbezit betekend niet dat je iedereen straffeloos mag neerschieten, in dat geval was het inderdaad niet liberaal. Liberalisme betekend dat men de vrijheid heeft te doen en laten, zolang men die vrijheid van anderen niet schendt. Met het bezitten van een wapen schendt je niemands vrijheid.
[..]
Hij staat gewoon bekend als links. Niet alleen om die das hoor, ook om tal van andere zaken.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 02:04 schreef SeLang het volgende:
Het ontbreken van een das geeft hem gewoon een linksige uitstraling en dat kost stemmen (zie de pelingen).
Dat zie ik toch echt heel anders. Alleen al het feit dat de VVD-leden voor Rutte hebben gekozen, toont naar mijn mening aan dat ze heel goed inzien dat aan de linkerkant de enige mogelijkheid ligt voor hernieuwde regeringsdeelname. Het is niet aannemelijk dat CDA en VVD aan een meerderheid komen, bovendien is het zeer aannemelijk dat de PvdA bij de volgende verkiezingen als grootste uit de bus komt. Een wat lonkende VVD is dan aantrekkelijker als regeringspartner, dan een ver weg staande, rechtse VVD.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 02:04 schreef SeLang het volgende:
Het stemmenverlies heeft echt echt niks met die das te maken. Rutte en Verdonk zijn hele verschillende persoonlijkheden. Rutte is wat van de sociaal-liberale koers en zal makkelijker tot compromissen kunnen komen. Met hem meer kans op een paars kabinet. Verdonk is meer van het type neo-conservatief en zal het liever doen met een rechts CDA. Het zijn dus totaal verschillende stromingen, elk met hun aanhang.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 02:04 schreef SeLang het volgende:
Helemaal mee eens.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 16:19 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Hans van Baalen moet optiefen.
ook eens,quote:
Gelukkig dat je verder kijkt dan zijn stropdas lang isquote:Op vrijdag 2 juni 2006 20:58 schreef Maar-T het volgende:
Een das staat wel zo netjes!
mijn stem hangt er niet vanaf
yep, beoordelen adhv kleding is gewoon simplistisch.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 21:01 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Gelukkig dat je verder kijkt dan zijn stropdas lang is![]()
Het klopt dat VVD stemmers niet weten wat goed voor ze is, maar zelfs zij zijn niet zo stom om op iemand te stemmen vanwege het wel/niet dragen van een das. En dat Rutte het lijsttrekkersschap heeft gewonnen zonder stropdas is ook niet bepaald ondersteunend voor je theorie.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 02:04 schreef SeLang het volgende:
quote:In een nek-aan-nekrace versloeg Mark Rutte zijn belangrijkste concurrent Rita Verdonk afgelopen woensdag in de strijd om het leiderschap van de VVD. Na twee afmattende maanden en kort voordat hij er even tussenuit gaat, wil hij, exclusief in De Telegraaf nog wel even bijpraten. Over Rita Verdonk en Wouter Bos, maar ook over het gezin waarin hij opgroeide.
Nieuwe VVD-lijsttrekker MARK RUTTE heeft genoten van campagne
"Ik lust Wouter Bos RAUW!"
"Geen idee met welk CDA we straks te maken krijgen…"
Aan het einde van de verkiezingscampagne voor de VVDlijsttrekker liep iedereen op zijn tandvlees, de campagneteams, andere betrokken VVD’ers en natuurlijk de kandidaten zelf. Behalve Mark Rutte. Die vond het jammer dat het afgelopen was. Alleen zei hij dat liever niet hardop, want "dat klinkt zo hysterisch".
Rutte kan tevreden zijn, want hij ís nu lijsttrekker en er staat hem een lange campagne te wachten, eerst voor de Provinciale-Statenverkiezingen volgend voorjaar, en dan voor de Tweede Kamer.
Geluidsboxen
Nu de eerste ronde voorbij is, vindt hij het ook wel even best. "Het is heel goed dat het klaar is. Nu ga ik weer van 78 naar 33 toeren", zegt hij aan het einde van een veelbewogen week op zijn werkkamer op het ministerie van Onderwijs, waar hij nu nog staatssecretaris is. Die kamer zal hij binnenkort verruilen voor de statige fractievoorzitterskamer van de VVD in de Tweede Kamer. "Waanzinnig gaaf", vindt Rutte het.
Dat straalde hij niet direct uit, afgelopen woensdag, toen partijvoorzitter Jan van Zanen de envelop van de notaris overhandigd kreeg, opende en Mark Rutte als winnaar uitriep van de lijsttrekkersverkiezing. Hij leek wat laat te reageren, en dat was ook zo. "We konden het niet goed verstaan. We stonden achter Van Zanen en alle geluidsboxen waren op het publiek gericht. Ik dacht dat hij begon met het laagste aantal stemmen, maar dacht toen: zo slecht zal het toch ook niet zijn?"
Nog afgezien van het resultaat is Rutte dik tevreden met de campagne die hij heeft gevoerd. "Het waren de acht meest bijzondere weken van mijn politieke leven", zegt hij er zelfs over. Hij bleef trouw aan zichzelf, en groeide in zijn rol naarmate de campagne vorderde. "Ik heb debatten terug gekeken op tv en internet en dacht telkens: ja, dat ben ik wel. Ik ben ook beter geworden: in het begin in Heerhugowaard, had ik zes zinnen nodig om mijn punt te maken, en op het laatst in Noordwijkerhout nog maar drie."
Woensdagavond was er dan de ontlading, of eigenlijk, had die moeten plaatsvinden. Maar aan Rutte was het niet zo te zien. Hij trok een min of meer verontschuldigende glimlach en liet zich vervolgens gelaten feliciteren door tegenstrevers Verdonk en Veenendaal. "Ik heb die spanning gewoon niet zo erg", zegt hij. Om eraan toe te voegen dat het "van binnen" goed voelt. "Dat heb ik van huis uit meegekregen: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg." De doorgaans zo makkelijke prater Rutte heeft het niet graag over zijn privé-leven. Hij heeft er spijt van dat hij ooit in een interview zijn moeder heeft opgevoerd. "Nu lijkt het alsof zij een aanhangsel van mij is, terwijl ik toch echt uit haar voortkom."
Geruchten
Wel maakt hij graag gebruik van de gelegenheid om een paar hardnekkige geruchten te ontzenuwen. Nee, hij woont niet meer bij zijn moeder – "al niet meer sinds m’n 21e" – maar alleen in een appartement. Ja, hij gaat wel eens in de week bij haar eten – "Lachen man!". En nee, ze doet zijn was niet. Rutte is de jongste uit een gezin van zeven. Zijn vader is tweemaal getrouwd geweest. Diens eerste vrouw, met wie hij drie kinderen had, kwam om in Japans gevangenschap, waarna hij met haar zus trouwde.
"Mijn moeder was veertien jaar jonger dan haar man. Samen hebben ze nog eens vier kinderen gekregen, waarvan ik weer het nakomertje was. Van de zeven leven er nog vijf. Een broer overleed toen hij rond de 40 was – dat was een drama – en een zus is gestorven toen ze 70 was." Het was niet een typisch VVD-gezin, zijn vader stemde CHU of ARP. Zijn moeder zal wel eens PvdA gestemd hebben, maar is nu VVD. "Ik kan me trouwens niet voorstellen dat iemand in mijn familie het nu nog in zijn hoofd haalt om niet VVD te stemmen", schatert Rutte. Den Uyl werd er hevig gehaat. De verhoudingen zijn goed, maar de Ruttes zitten niet op elkaars lip. Sterker nog, Mark stond er woensdagavond alleen voor, terwijl zijn concurrenten Verdonk en Veenendaal werden omringd door familie. Doodnormaal, vindt Rutte het. "Ik ga toch ook niet naar het personeelsfeestje van mijn broer?"
De buit is binnen. Rutte is lijsttrekker, maar nu begint het echte werk pas. Hij moet zijn partij groot maken. In elk geval groter dan de 27 zetels die de VVD nu in de Tweede Kamer heeft, en "misschien wel de grootste van de Nederland". Hij heeft er zin in, vooral in de debatten met zijn ’broertje’ Wouter Bos. Rutte lust hem rauw. Het is echt een misverstand dat het straks moeilijk wordt om verschil te zien tussen Bos, Rutte en mogelijk Pechtold. Ze zijn dan wel ongeveer even oud, en ze hebben alledrie dan wel bestuurlijke ervaring, maar de verschillen zijn hemelsbreed, zegt Rutte.
Hij richt zijn pijlen vooral op Bos, zoals hij ook al deed tijdens de gemeenteraadscampagne die hij voor zijn partij leidde. Bos kijkt naar hoe de koek het eerlijkst verdeeld kan worden, terwijl Rutte de koek groter wil maken. Bos komt op voor mensen met een uitkering, terwijl Rutte die mensen uit de uitkering wil krijgen. "De verkiezingen van 2007 gaan meer dan ooit over het vooruitgangsgeloof in de samenleving. Voor het eerst sinds de Gouden Eeuw vragen ouders zich af of hun kinderen het wel net zo goed krijgen als zij. Dat is zeer ernstig. We moeten de burgers dat vertrouwen teruggeven."
Coalitiepartner
Hij sluit de PvdA van Bos niet uit als mogelijke coalitiepartner, maar spreekt een duidelijke voorkeur uit voor het CDA dat hij kent van de afgelopen vier jaar. "Dit kabinet heeft een uitstekend lanceerplatform gemaakt, met de hervormingen in de sociale zekerheid, de gezondheidszorg en de pensioenen. Nu gaat het erom van Nederland de best presterende economie te maken. Het liefst doe ik dat met het CDA dat ik ken van de afgelopen vier jaar. Maar ik weet niet met welk CDA we te maken krijgen. Ik zie die partij op punten ook afbuigen naar links, en dan zeg ik: stilstaand water gaat na verloop van tijd stinken."
Rutte noemt het ronduit "ongepast" zoals het CDA afgelopen week inspeelde op een mogelijke verkiezingszege van Verdonk. Binnen die partij werd er ernstig rekening mee gehouden dat de eenheid binnen de VVD dan ernstig verstoord zou raken en Verdonk misschien zelfs wel op een breuk met het kabinet zou aankoersen. "Volstrekt over the top", aldus Rutte.
Schoolvriend
En het gat op rechts dat zou ontstaan na het verlies van Verdonk? "Dat zal niet gebeuren, meneer. De VVD is van oudsher een partij met verschillende richtingen. We kunnen alleen de grootste worden als we al die groeperingen aan boord houden." Verdonk speelt daar onmiskenbaar een rol, maar ook Rutte zal zich ’op rechts’ manifesteren. Hij wuift de aantijging weg dat hij daarvoor te links zou zijn. "Ik ben helemaal niet links!"
Het pinksterweekeinde staat voor de deur, tijd voor het jaarlijkse uitstapje met een oude schoolvriend. "Ik ga hem straks bij zijn vrouw ophalen. We wilden naar Parijs, maar daar zit alles vol, dus gaan we vijf, zes uur rijden en dan zien we wel." Nee, Rutte zegt niet met nadruk dat de vriend getrouwd is, om bij voorbaat al de indruk weg te nemen dat er tussen hen meer aan de hand zou zijn. En nee, hij vindt het ook niet vervelend om telkens te moeten ontkennen dat hij homo zou zijn, alleen maar omdat hij geen vriendin heeft. "Was het maar waar. Dan had ik twee keer zo veel kiezers gehad."
http://telegraaf-i.telegr(...)0060603_5/pagina.php
Wat een ouwe-wijven-uitspraak.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 20:58 schreef Maar-T het volgende:
Een das staat wel zo netjes!
Des te triester natuurlijk. Dit maakt de poitiek een poppenkast ala Idols. Wanner gaan we weer voor de inhoud?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:57 schreef SeLang het volgende:
De meeste mensen hier kijken echt niet verder dan hun neus lang is
95% van de mensen (en waarschijnlijk nog meer) leest nooit een partij programma. Die gaan gewoon puur af op het imago van partij en lijsttrekker.
Misschien zodra we inzien dat een systeem waarin een kleine groep boven ons gestelden meer dan de helft van ons inkomen uitgeeft inherent verkeerd is.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 12:35 schreef EchtGaaf het volgende:
Des te triester natuurlijk. Dit maakt de poitiek een poppenkast ala Idols. Wanner gaan we weer voor de inhoud?![]()
Je kunt het wel triest vinden maar dit is gewoon de realiteit.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 12:35 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Des te triester natuurlijk. Dit maakt de poitiek een poppenkast ala Idols. Wanner gaan we weer voor de inhoud?![]()
Vind ik ook.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 12:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Misschien zodra we inzien dat een systeem waarin een kleine groep boven ons gestelden meer dan de helft van ons inkomen uitgeeft inherent verkeerd is.
Dat hoeft nou ook weer niet perse. die lees ik namelijk ook niet. Hoeft ook niet. Aals je de politiek een beetje volgt weet je echt wel waar ze voor staan. Maar lullen over stropdassen hoeft van mij echt niet. Ik zie liever eentje met een hanekam (met piercings) dan zo'n geklede etalagepop die denkt dat ie het we weet. Tenminste als de eerste wel iets zinnigs in te brengen heeftquote:Op zaterdag 3 juni 2006 12:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je kunt het wel triest vinden maar dit is gewoon de realiteit.
Hoeveel mensen ken jij die voor de verkiezingen de verkiezingsprogrammas doorlezen ?
Ik vrees dat je daar wel een punt hebtquote:Op zaterdag 3 juni 2006 12:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je kunt het wel triest vinden maar dit is gewoon de realiteit.
Hoeveel mensen ken jij die voor de verkiezingen de verkiezingsprogrammas doorlezen ?
Zo'n uitspraak is natuurlijk gewoon dom, iedereen ziet namelijk dat hij feitelijk onjuist is. Immers, het zijn juist de VVD leden geweest die Rutte als lijsttrekker hebben gekozen. Zouden ze dat hebben gedaan als ze dachten dat het hen stemmen ging kosten? De VVD is dik tevreden met Rutte. Jouw eigen mening doen voorkomen als ware het de mening van de VVD is niet alleen een gigantische drogreden maar getuigt ook nog eens van een vals idee van de wijsheid in pacht hebben.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 11:57 schreef SeLang het volgende:
Een stropdasloze Rutte heeft gewoon een linksig imago en uit alle peilingen blijkt dat dat stemmen kost. De VVD weet dat ook
Jij mist het punt volledig.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 14:07 schreef m021 het volgende:
[..]
Zo'n uitspraak is natuurlijk gewoon dom, iedereen ziet namelijk dat hij feitelijk onjuist is. Immers, het zijn juist de VVD leden geweest die Rutte als lijsttrekker hebben gekozen. Zouden ze dat hebben gedaan als ze dachten dat het hen stemmen ging kosten? De VVD is dik tevreden met Rutte. Jouw eigen mening doen voorkomen als ware het de mening van de VVD is niet alleen een gigantische drogreden maar getuigt ook nog eens van een vals idee van de wijsheid in pacht hebben.
is inderdaad wel lekker liberaal zegquote:Op donderdag 1 juni 2006 21:51 schreef MrBadGuy het volgende:
Maar hij moet wel een stropdas om, dat eis ik gewoon van een VVD man![]()
Dat zegt dan meer over de kiezer dan over rutte. waarom zou de politiek uberhaupt over inhoud gaan praten als men politici beoordelen over wle of een stropdas. Als je liberaal bent en je kan je vinden in de vvd dan zou het geen fuck uit moeten maken wat je draagt.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 02:04 schreef SeLang het volgende:
Klopt.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 15:34 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dat zegt dan meer over de kiezer dan over rutte.
klopt. Het gemiddelde iq van de kiezer daalt ook met rasse schreden als je ziet dat het alleen nog maar om de vorm gaat en amper over de inhoud.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 15:34 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dat zegt dan meer over de kiezer dan over rutte. waarom zou de politiek uberhaupt over inhoud gaan praten als men politici beoordelen over wle of een stropdas.
Hoe ken je ergens op stemmen als je niet weet waarover het gaat. Dan kun je net zo goed je hond in het stemhokje laten, de uitkomst is dan hetzelfde. Die weet tenslotte ook niet wat ie doet.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 15:59 schreef SeLang het volgende:
Kijk eens om je heen, dan zie je dat 90% van de mensen paupers zijn met geen enkel benul van politiek. Toch hebben die mensen evenveel stemrecht als jij.
Het is dus niet zo slim om je teveel op de inhoud te richten en de vorm te verwaarlozen.
Geen slecht ideequote:Op zaterdag 3 juni 2006 16:12 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hoe ken je ergens op stemmen als je niet weet waarover het gaat. Dan kun je net zo goed je hond in het stemhokje laten, de uitkomst is dan hetzelfde. Die weet tenslotte ook niet wat ie doet.
Ik pleit voor de invoeren van een VERKIEZINGRIJBEWIJS. Eerst examen doen in de vakken staatinrichting, economie, bestuurkunde en politieke verhoudingen. Als je slaagt dan pas ben je kiesgerechtigd. Deze kiesgerechtigden zijn dan pas in staat om dwars door een lullige stropdas heen te kijken.
wie durft![]()
Nee, jij mist mijn punt. Als mensen van die lid zijn van de VVD (die ws behoorlijk rechts zijn) hem al niet 'te links' vinden, waarom zouden gematigd rechtse mensen hem dan wél te links vinden?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 15:29 schreef SeLang het volgende:
Jij mist het punt volledig.
Het is nogal een verschil of het gaat om verkiezingen waarbij mensen die lid zijn van de VVD een lijsttrekker kiezen of wanneer de 'gewone' burger moet kiezen op welke partij hij stemt.
Een stropdas is precies hetzelfde als een uniform.quote:Op zondag 12 maart 2006 08:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Om die reden dragen islamisten ook nooit een stropdas. In Iran is de stopdas tijdens de islamitische Revolutie in de ban gedaan omdat het een symbool was van het verdervelijke vrije Westen.
De linksen dragen ook geen stropdas omdat zij een stalinistische of maoistische samenleving nastreven waar iedereen in een uniform of een blauwe overall loopt.
In China zie je ook dat toen het land liberaler begon te worden de Mao-uniformen werden opgeborgen en de stropdas zijn intrede deed.
Beste reply op FOK in tijden.quote:Op zondag 12 maart 2006 12:16 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De stropdas is te vergelijken met de hoofddoek. Het symbool van conservatief autoriteitsdenken dat geen Verlichting heeft doorgemaakt.
En nu loop jij als een ayatolla te preken voor een fascistische samenleving van dwang en opgelegde kledingkeuze.
De VVD is ook niet echt liberaalquote:Op zaterdag 3 juni 2006 15:31 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
is inderdaad wel lekker liberaal zeg![]()
Voor 51% liberaal (Rutte) en voor 45% neo-conservatief (Rita) en voor 3% Wazig (Jelleke) .quote:
Mochten die verhoudingen echt zo liggen zou ik er niet op stemmen.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 17:10 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Voor 51% liberaal (Rutte) en voor 45% neo-conservatief (Rita) en voor 3% Wazig (Jelleke) .
Does ff splijten VVD![]()
juist als je die conclusie hebt getrokken zou je toch zeggen, geen stropdas? als die man zich er lekker bij voelt, waarom dan niet?quote:Op zaterdag 3 juni 2006 15:38 schreef SeLang het volgende:
[..]
Klopt.
Die conclusie hadden we allang getrokken.
En met een das trekt hij meer kiezers.
Niet als politici zelf naar wensen van kiezers gaan praten. De kamer moet het volk vertegenwoordigen, maar ik verlang van politici eigen ideeen. Niet alleen maar de bevolking napraten.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 15:55 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
klopt. Het gemiddelde iq van de kiezer daalt ook met rasse schreden als je ziet dat het alleen nog maar om de vorm gaat en amper over de inhoud.
Vraag me af of eea nog goed komt![]()
Klopt. het is beschamend dat ze zich zo noemen. Gisteren bij nova zat britisch Telecom topman die meeschrijft aan het vvd programma. Hij het echt goede ideeen met een duidelijke toekomstvisie ten gunste van iedereen. Ook kanslozen en minder bedeelden. Hij wou mensen echt een kans bieden, op een totaal andere benaderingswijze als in de hele politiek te zien is. ook bij de vvd zie je het niet terug. ben ook bang dat er weinig van terecht komt. Maar die man was ok. de vvd is gewoon conservatief, dat moeten ze zelf ook eens durven zeggen.quote:
....en iets minder incidentenpolitiek. De kamer holt het ene incident na de andere ......quote:Op zaterdag 3 juni 2006 21:46 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Niet als politici zelf naar wensen van kiezers gaan praten. De kamer moet het volk vertegenwoordigen, maar ik verlang van politici eigen ideeen. Niet alleen maar de bevolking napraten.
Je zou eigenlijk moeten afspreken dat een deel van elke partij in de kamer(80%?) zich uitsluitend met hoofdzaken gaat bezighouden. En dit dan ook duidelijk van te voren vastleggen. Je wijst daarnaast een deel aan die met meer individuele gevallen werken. Dit kunnen onderzoeken etc. Zo blijven alleen de echt belangrijke scoops over waar men echt reseach naar kan doen terwijl het overgrote deel van de kamer gewoon met het ''normale'' werk bezig is.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 21:57 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
....en iets minder incidentenpolitiek. De kamer holt het ene incident na de andere ......
Helemaal eensquote:Op zaterdag 3 juni 2006 22:03 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Je zou eigenlijk moeten afspreken dat een deel van elke partij in de kamer(80%?) zich uitsluitend met hoofdzaken gaat bezighouden. En dit dan ook duidelijk van te voren vastleggen. Je wijst daarnaast een deel aan die met meer individuele gevallen werken. Dit kunnen onderzoeken etc. Zo blijven alleen de echt belangrijke scoops over waar men echt reseach naar kan doen terwijl het overgrote deel van de kamer gewoon met het ''normale'' werk bezig is.
Maar dan heb je al bijna 90% van de kamer te pakken. Toch een stuk minder ''waan van de dag'' gevoel.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 22:06 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Helemaal eens. Maar dit is alleen voor grote fracties weggelegd.
Nee mijn complimenten voor je bijdrage. Bedanktquote:Op zaterdag 3 juni 2006 22:16 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Maar dan heb je al bijna 90% van de kamer te pakken. Toch een stuk minder ''waan van de dag'' gevoel.
Heb je nog meer feedback, anders dinsdag invoeren
![]()
Dat is het idee van Fok hequote:Op zaterdag 3 juni 2006 22:17 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee mijn complimenten voor je bijdrage. Bedankt![]()
Conservatief heeft niks met al dan niet liberaal zijn te maken hoor.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 21:50 schreef One_of_the_few het volgende:
de vvd is gewoon conservatief, dat moeten ze zelf ook eens durven zeggen.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | | | | Sociaal----------------------------Liberaal | | | Conservatief |
dat neemt niet weg dat de VVD hopeloos tot op het bot is verdeelt. Zie uitslag verkiezing lijsttrekker. liberaal (Rutte) 51%, (neo)-conservatief (Rita) 46% en Wazig (Jelleke) 3%. Duidelijk 2 stromingen dus.quote:Op zondag 4 juni 2006 10:16 schreef m021 het volgende:
[..]
Conservatief heeft niks met al dan niet liberaal zijn te maken hoor.Heb je dit schema nooit geleerd op de middelbare school?
[ code verwijderd ]
Sociaal/Liberaal en Progressief/Conservatief zijn twee verschillende dimensies. Dit schema deelt het politieke spectrum op in 4 'vierkanten'. De VVD zit rechtsonder: conservatief/liberaal.
Maar liberaal en conservatief zijn dus geen tegenstellingen. Liberaal en sociaal zijn tegenstellingen, en conservatief en progressief. Je kan niet zeggen dat Rutte en Verdonk verschillend zijn omdat de een liberaal is en de ander conservatief.quote:Op zondag 4 juni 2006 10:24 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
dat neemt niet weg dat de VVD hopeloos tot op het bot is verdeelt. Zie uitslag verkiezing lijsttrekker. liberaal (Rutte) 51%, (neo)-conservatief (Rita) 46%
Niettemin maken ze bij de VVD wel degelijk zorgen over een mogelijke splitsing . Dit gebeurde al eerder toen Wilders uit deVVD stapte. Die zorg is denk ik niet gehaal onterecht....quote:Op zondag 4 juni 2006 10:42 schreef m021 het volgende:
[..]
Maar liberaal en conservatief zijn dus geen tegenstellingen. Liberaal en sociaal zijn tegenstellingen, en conservatief en progressief. Je kan niet zeggen dat Rutte en Verdonk verschillend zijn omdat de een liberaal is en de ander conservatief.
Dat is natuurlijk altijd al zo geweest, alleen was het tot dusver niet zo'n probleem aangezien er geen echte concurrentie op de rechterflank was. Door Fortuyn, Wilders, Pastors c.s. valt het nu meer op.quote:Op zondag 4 juni 2006 10:24 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
dat neemt niet weg dat de VVD hopeloos tot op het bot is verdeelt. Zie uitslag verkiezing lijsttrekker. liberaal (Rutte) 51%, (neo)-conservatief (Rita) 46% en Wazig (Jelleke) 3%. Duidelijk 2 stromingen dus.
Voorstander van bijzonder onderwijs (Rutte) en tegenstander Verdonk.quote:Op zondag 4 juni 2006 13:53 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
inhoudelijk zit er helemaal niet zoveel verschil tussen de 'Ruttianen' en de 'Verdonkianen', het is meer een verschil in stijl.
Je ziet ook dat de linkse partijen in NL allemaal in de sociaal-conservatieve hoek zitten. Er zijn eigenlijk geen sociaal-progressieve partijen.quote:Op zondag 4 juni 2006 10:16 schreef m021 het volgende:
[..]
Conservatief heeft niks met al dan niet liberaal zijn te maken hoor.Heb je dit schema nooit geleerd op de middelbare school?
[ code verwijderd ]
Sociaal/Liberaal en Progressief/Conservatief zijn twee verschillende dimensies. Dit schema deelt het politieke spectrum op in 4 'vierkanten'. De VVD zit rechtsonder: conservatief/liberaal.
Twéé dimensies en vier uiteinden, maak het nou niet nog ingewikkelder dan het al isquote:Op zondag 4 juni 2006 18:04 schreef Airelle het volgende:
Hier is nog een leuk ander topic over. Over de vier dimensies van het politieke spectrum.
Sociaal / Economisch liberaal scheiden?
Ja, die bedoel ikquote:Op zondag 4 juni 2006 18:07 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Twéé dimensies en vier uiteinden, maak het nou niet nog ingewikkelder dan het al is
Het is niet 'mijn' quizje natuurlijk maar toch dankjewel inderdaadquote:Op zondag 4 juni 2006 18:09 schreef Airelle het volgende:
Ja, die bedoel ik.
wees blij dat ik mensen over je quizje laat weten...
De ChristenUnie lijkt me principieel gezien vrij conservatief en praktisch gezien licht socialistisch.quote:Maar je zit nog steeds met de vraag of je het schema kunt toepassen op elk terrein. Etisch vs. Sociaal-economisch bedoel ik dan. Want waar zit de ChristenUnie?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |