Je mag toch wel enige politeieke kennis verwachten van degene die stemt?quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:53 schreef Frank-NL het volgende:
Volgens mij is stemmen nog altijd iets persoonlijks, wat voor reden zou je volgens jou dan wél moeten aandragen om op een partij te mogen stemmen? En wie bepaalt of dat een geldige reden is?
Ja, maar je kan dat niet verplicht stellen...quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:54 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Je mag toch wel enige politeieke kennis verwachten van degene die stemt?
Haha , je weet toch wel dat de meesten geen idee hebben waar ze op stemmen, "Ja ik stem daar altijd op" "waarom?" "geen idee, doe ik altijd"quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:54 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Mwoah, dat kan nou eenmaal niet in het systeem dat we nu hanteren. We kiezen mensen die hopelijk genoeg politieke kennis hebben om ons te kunnen vertegenwoordigen. Helaas is dat tegenwoordig wat meer op de persoon, maar je kan van Jan met de Pet niet verwachten een duidelijke mening te hebben over de begroting van de PVDA / VVD etc.quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:54 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Ja, het massale gestem op de PvdA heeft maar weer eens bewezen dat democratie de dictatuur is van de grote doimme massa.quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:54 schreef UnleashMitch het volgende:
Democratie is overrated, aristocratie is key
Jahoor, tenzij iedereen rechtser had gestemd, dan was het wel 'de stem van het volk' geweest zekerquote:Op donderdag 9 maart 2006 10:59 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Ja, het massale gestem op de PvdA heeft maar weer eens bewezen dat democratie de dictatuur is van de grote doimme massa.
[hiphop mode]quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:58 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
Haha , je weet toch wel dat de meesten geen idee hebben waar ze op stemmen, "Ja ik stem daar altijd op" "waarom?" "geen idee, doe ik altijd"
Churchill:"Het beste argument tegen democratie is een gesprek van 5 minuten met een willekeurige kiezer"
Of ben ik nou te cynisch
Waarom niet?quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:57 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ja, maar je kan dat niet verplicht stellen...
Les krijgen in het maken van een vrije keuzequote:Op donderdag 9 maart 2006 11:03 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Waarom niet?
Mensen moeten toch ook rijles nemen om auto te mogen rijden?
Shit het is al 11 uur geweest
moest allang de deur uit en naar mijn werk
Ik denk dat je het meer in de trend moet zien van voorlichten waar partijen voor staan en daar een examen over afleggen.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:07 schreef Frank-NL het volgende:
[..]
Les krijgen in het maken van een vrije keuze![]()
De politiek zal zelf ook een deut in het zakje moeten doen, het lijkt net Idols nu.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:09 schreef Robar het volgende:
Ik denk dat je het meer in de trend moet zien van voorlichten waar partijen voor staan en daar een examen over afleggen.
Dus geen les krijgen in het maken van een vrije keuze, maar mensen dwingen zich te verdiepen in politiek, tenminste als je het recht wilt hebben om te stemmen.
OK, utopie, maar wel leuk bedacht
Of een teken dat het kabinet het niet zo geweldig goed heeft gedaan met balkenende II. Waarschijnlijk is iedereen het zat dat er overal bezuinigt wordt, er 500.000 mensen in Nederland onder de armoede grens leven, privatiseringen doorgaan zonder te vragen wat wij er van vinden, enz enz.quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:59 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Ja, het massale gestem op de PvdA heeft maar weer eens bewezen dat democratie de dictatuur is van de grote doimme massa.
In de Vs was het een tijdje zo dat als je pas mocht stemmen als je de bijbel kon uitleggen. Dit werd indertijd alleen gebruikt om zwarten en links tuig te weren van de stembus.quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:51 schreef Karzeuler het volgende:
En zijn er landen in de wereld waar je eerst moet slagen in politieke kennis, alvorens je mag stemmen?
en wat voor inhoudelijke kennis krijgen wij? heb bij de gemeenteraadverkiezingen niet meer dan wat one-liners gezien. Sorry maar dat noem ik geen inhoudelijke kennisquote:Op donderdag 9 maart 2006 11:33 schreef Robar het volgende:
Waar het mij in ieder geval om zou gaan is dat stemmers inhoudelijke kenis hebben van de standpunten van politieke partijen. Waarom ze vervolgens op een partij stemmen zal mij een zorg zijn.
Andere mensen zijn weer eens dom omdat ze een andere mening hebben dan TS. Rot toch op man, met je achterlijke gezeik. Altijd weer hetzelfde he, alleen maar beledigen - echte inhoudelijke discussies voeren doen we niet aan.quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:59 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Meneer wil ons terug hebben naar de vorige eeuw?quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het lijkt me niet zo gek om als criterium om te mogen stemmen gewoon een inkomensgrens te stellen. Wie betaalt bepaalt tenslotte, behalve in de politiek. Dit land is ten dode opgeschreven omdat degenen die het geld verdienen nooit meer een parlementaire meerderheid zullen kunnen behalen.
echter zal je dit er nooit doorkrijgen aangezien het discriminatie isquote:Op donderdag 9 maart 2006 11:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het lijkt me niet zo gek om als criterium om te mogen stemmen gewoon een inkomensgrens te stellen. Wie betaalt bepaalt tenslotte, behalve in de politiek. Dit land is ten dode opgeschreven omdat degenen die het geld verdienen nooit meer een parlementaire meerderheid zullen kunnen behalen.
Je kan ook zelf iets doen om je mening te onderbouwen.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:35 schreef jagermaster het volgende:
[..]
en wat voor inhoudelijke kennis krijgen wij? heb bij de gemeenteraadverkiezingen niet meer dan wat one-liners gezien. Sorry maar dat noem ik geen inhoudelijke kennis
Als je zo redeneert dan moet je mensen ook "evenredig" meer stemrecht geven naarmate ze meer verdienen. Bijvoorbeeld één stem per duizend verdiende Euro's op jaarbasis. Ik denk alleen dat de enkele tientallen rijkste mensen van Nederland, dan samen een ruime meerderheid in het parlement halen. Tenzij jij één van die tientallen bent, ben je daar vast niet voor.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Dan bepalen we een bovengrensquote:Op donderdag 9 maart 2006 11:45 schreef Petera het volgende:
[..]
Als je zo redeneert dan moet je mensen ook "evenredig" meer stemrecht geven naarmate ze meer verdienen. Bijvoorbeeld één stem per duizend verdiende Euro's op jaarbasis. Ik denk alleen dat de enkele tientallen rijkste mensen van Nederland, dan samen een ruime meerderheid in het parlement halen. Tenzij jij één van die tientallen bent, ben je daar vast niet voor.![]()
hoevaak zal iemands mening niet onderbouwt zijn met vooroordelen? kan mijn mening ook wel onderbouwen met vooroordelen, alleen dat kan niet als een goede onderbouwing beschouwt worden. Als ik websites bekijk van de plaatselijke partijen naar hun programma vind ik het niet bepaald veel inhoud bevatten.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:41 schreef Robar het volgende:
[..]
Je kan ook zelf iets doen om je mening te onderbouwen.
Maar goed, dan moet de informatievoorziening dus beter in jouw ogen.
dus wat ik zeiquote:Op donderdag 9 maart 2006 11:45 schreef El_Psycho het volgende:
Wat ik een betere stelling zou vinden, vooral met betrekking tot de gemeenteraadsverkiezingen, is dat de mensen die zich verkiesbaar stellen een bepaalde kennis van de maatschappij/economie/politiek moeten hebben. Dan boeit het ook niet als het volk willekeurig stemt, je krijgt in ieder geval een capabel persoon op die belangrijke plek.
En dat het goed voor het land zou zijn als iedereen een bewuste, weloverwogen keuze zou maken dat is natuurlijk waar, maar dat kan je toch nooit bereiken.
Maar dan heb jij al meer inhoudelijke kennis dan een groot deel van de bevolking, want die kennis ligt echt veel lager.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:47 schreef jagermaster het volgende:
[..]
hoevaak zal iemands mening niet onderbouwt zijn met vooroordelen? kan mijn mening ook wel onderbouwen met vooroordelen, alleen dat kan niet als een goede onderbouwing beschouwt worden. Als ik websites bekijk van de plaatselijke partijen naar hun programma vind ik het niet bepaald veel inhoud bevatten.
Of bijvoorbeeld de eis dat alleen zuivere ariërs mogen stemmen.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het lijkt me niet zo gek om als criterium om te mogen stemmen gewoon een inkomensgrens te stellen.
Nee ik wil naar de volgende eeuw, het is juist een politiek die improduktiviteit bevordert die ons in de vorige blijft houden. De huidige vorm van democratie leidt uiteindelijk regelrecht naar de afgrond. In een land waar de helft van de beroepsbevolking voor haar inkomen van de overheid afhankelijk is zal links altijd een meerderheid behalen en worden we dus geregeerd door mensen die het geld uitgeven en niet door degenen die het verdienen. Met alle desastreuze gevolgen voor de economie, en dus ook en vooral voor de zwakkeren in de samenleving, vandien.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:39 schreef wijsneus het volgende:
Meneer wil ons terug hebben naar de vorige eeuw?
Altijd een meerderheid behalen? Wanneer dan precies?quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Nee ik wil naar de volgende eeuw, het is juist een politiek die improduktiviteit bevordert die ons in de vorige blijft houden. De huidige vorm van democratie leidt uiteindelijk regelrecht naar de afgrond. In een land waar de helft van de beroepsbevolking voor haar inkomen van de overheid afhankelijk is links altijd een meerderheid behalen en worden we dus geregeerd door mensen die het geld uitgeven en niet door degenen die het verdienen. Met alle desastreuze gevolgen voor de economie, en dus ook en vooral voor de zwakkeren in de samenleving, vandien.
Dus tenslotte is het zo dat in de politiek het niet zo is dat wie betaalt , bepaalt.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het lijkt me niet zo gek om als criterium om te mogen stemmen gewoon een inkomensgrens te stellen. Wie betaalt bepaalt tenslotte, behalve in de politiek.
Zijn de andere landen met vrij kiesrecht ook ten dode opgeschreven? Zijn er ook nog landen met censuskiesrecht, en zijn deze wel in staat tot overleven?quote:Dit land is ten dode opgeschreven omdat degenen die het geld verdienen nooit meer een parlementaire meerderheid zullen kunnen behalen.
Ja dat gaat wat worden, dan heeft iedereen straks 'belastingverlaging' aangevinkt maar ook 'meer geld naar de zorg, onderwijs en veiligheid'. Oeps, wat nu?quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:52 schreef Basp1 het volgende:
In principe ben ik tegen alle partij systemen,en de ultieme vorm van democratie in mijn optiek zou zijn dat we met zijn allen tijdens verkeizingen een soort stemwijzer invullen, daarvan pakken de beleidsmakers de punten die het meeste gescooord hebben en gaan hiermee voor de komende 4 jaar aan de slag.
Dat hoor ik overal. Ze hebben het zo slecht gedaan. Populistisch geneuzel en voor je het weet lult half Nederland mee: Ze doen het zo slecht. Zelfs in gemeenten waar de afgelopen jaren goede resultaten zijn geboekt en niemand onder die zogenaamde armoedegrens leeft, stemt in tegenstelling tot 4 jaar geleden ineens idereen links. Puur kuddegedrag en onwetendheid.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:31 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Of een teken dat het kabinet het niet zo geweldig goed heeft gedaan met balkenende II. Waarschijnlijk is iedereen het zat dat er overal bezuinigt wordt, er 500.000 mensen in Nederland onder de armoede grens leven, privatiseringen doorgaan zonder te vragen wat wij er van vinden, enz enz.
Ga eens weg man! Ik maak zelf toch wel uit op wie ik stem en vooral waarom. Wat mijn beweegredenen zijn doet niet ter zake. Hoe dom ze ook mischien zijn.
Ligt nogal voor de hand:quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:55 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ja dat gaat wat worden, dan heeft iedereen straks 'belastingverlaging' aangevinkt maar ook 'meer geld naar de zorg, onderwijs en veiligheid'. Oeps, wat nu?
De VVD zit al sinds 1981 in het kabinet, met uitzondering van 1990 - 1994 tijdens Lubbers II. Eigen hand in boezem steken begrijpen ze niet, PvdA is de grote boosdoener. Dus de tendens die nu heerst onder veel VVD'ers aangaande de PvdA vind ik toch enigzins hypocriet, aangezien ze zelf al veel langer aan de macht zijn.quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:59 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Hier kan ik me eigenlijk wel in vinden . . .quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:56 schreef Merkowitz het volgende:
[..]
Dat hoor ik overal. Ze hebben het zo slecht gedaan. Populistisch geneuzel en voor je het weet lult half Nederland mee: Ze doen het zo slecht. Zelfs in gemeenten waar de afgelopen jaren goede resultaten zijn geboekt en niemand onder die zogenaamde armoedegrens leeft, stemt in tegenstelling tot 4 jaar geleden ineens idereen links. Puur kuddegedrag en onwetendheid.
Denk je dat ministers graag bezuinigen. Denk je dat ze graag in het nieuws komen met vervelende berichten. Ik denk ook dat Zalm liever zou zeggen: het gaat super en ieder ministerie krijgt 10 miljard extra om uit te geven. Maar goed, schijnbaar is het dus NODIG om te bezuinigen. Je kan wel geld blijven uitgeven wat er niet is, maar op den duur krijg je daar de rekening voor. Eindelijk een kabinet dat durf toont en een lijn inzet die op termijn de vruchten afwerpt. Maar nee hoor, het klootjesvolk wil nu resultaat. Daarnaast verwachten mensen dat een land binnen 2 jaar helemaal kan omzwaaien en dat alle maatregelen meteen effect hebben. Blijft dit snelle effect uit, dan is men ontevreden en moeten er koppen rollen.
Het volk krijgt wat het verdiend, dat is een prima uitspraak. Helaas is 80% van het volk gewoonweg niet intelligent genoeg om nou eens goed na te denken over wat het op termijn wil en hoe we daar moeten komen. Al die linkse partijen gaan nu weer jaren geld over de tafel smijten voor projecten die op hele kort termijn iets doen en vervolgens zitten we weer 10 jaar met de gebakken peren.
Het feit dat 1 miljoen Nederlanders de stemwijzer heeft ingevuld is veelzeggend. Onder deze 1 miljoen vallen vast ook de mensen die eens een programmaboekje hebben doorgelezen. Dit komt dus neer op 11 miljoen kiezers die gewoon maar iets doen. Gewoon stemmen om het stemmen en het liefst op basis van de meeste belachelijke redenen. En de 'media' doet lekker mee en voedt deze grote groep 'ik-doe-maar-wat'-stemmers.
De mensen die dan roepen: ja maar je hebt keuzevrijheid bladiebla. Tuurlijk helemaal waar, alleen zou het wel fijn zijn dat iedereen zich zou realiseren wat voor belangen hierbij spelen. En dat gebeurt niet. 11 miljoen mensen die doen alsof ze op een idols kandidaat aan het stemmen zijn.
Ik zou het helemaal prima vinden als er een linkse coalitie zou komen als de mensen dit echt willen vanuit hun visie. Wat er nu gebeurt is dat er een linkse coaltie gaat komen omdat mensen te stom zijn om een mening te vormen, en dus maar een tegenstem naar links gaan brengen omdat de huidige politiek 'het niet goed doet'.
Anyway, het probleem van de democratie is dat het volk beslist en het volk is eigenlijk niet capabel genoeg om dit te doen.
Flame me![]()
Of misschien wíl de Nederlander wel links en rechts in evenwicht houden, maar niet door ze te verlammen met een 50-50 uitslag, door wisselend de ene en de andere stroming te laten winnen.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:56 schreef Merkowitz het volgende:
[..]
Dat hoor ik overal. Ze hebben het zo slecht gedaan. Populistisch geneuzel en voor je het weet lult half Nederland mee: Ze doen het zo slecht. Zelfs in gemeenten waar de afgelopen jaren goede resultaten zijn geboekt en niemand onder die zogenaamde armoedegrens leeft, stemt in tegenstelling tot 4 jaar geleden ineens idereen links. Puur kuddegedrag en onwetendheid.
Daarom hebben 'die mensen' ook zoveel stemmen uitgebracht bij de laatste verkeizingen op de partijen CDA, VVD en D66 dat deze de regering konden vormen, steunend op een kamermeerderheid. Natuurlijk, logisch.quote:Denk je dat ministers graag bezuinigen. Denk je dat ze graag in het nieuws komen met vervelende berichten. Ik denk ook dat Zalm liever zou zeggen: het gaat super en ieder ministerie krijgt 10 miljard extra om uit te geven. Maar goed, schijnbaar is het dus NODIG om te bezuinigen. Je kan wel geld blijven uitgeven wat er niet is, maar op den duur krijg je daar de rekening voor. Eindelijk een kabinet dat durf toont en een lijn inzet die op termijn de vruchten afwerpt. Maar nee hoor, het klootjesvolk wil nu resultaat. Daarnaast verwachten mensen dat een land binnen 2 jaar helemaal kan omzwaaien en dat alle maatregelen meteen effect hebben. Blijft dit snelle effect uit, dan is men ontevreden en moeten er koppen rollen.
Zet 10 bewezen intelligente mensen in een hok en laat ze bepalen hoe het land bestuurd moet worden. Er komt er een paar met voorstellen tot lastenverlichting, een paar met een plan voor veel geld naar onderwijs, een paar met plannen voor nivellering, een paar komen met de bijbel. Heibel in de tent.quote:Het volk krijgt wat het verdiend, dat is een prima uitspraak. Helaas is 80% van het volk gewoonweg niet intelligent genoeg om nou eens goed na te denken over wat het op termijn wil en hoe we daar moeten komen. Al die linkse partijen gaan nu weer jaren geld over de tafel smijten voor projecten die op hele kort termijn iets doen en vervolgens zitten we weer 10 jaar met de gebakken peren.
Pardon? Omdat ik mijn oordeel niet laat afhangen van een computerprogramma 'doe ik maar wat'?quote:Het feit dat 1 miljoen Nederlanders de stemwijzer heeft ingevuld is veelzeggend. Onder deze 1 miljoen vallen vast ook de mensen die eens een programmaboekje hebben doorgelezen. Dit komt dus neer op 11 miljoen kiezers die gewoon maar iets doen. Gewoon stemmen om het stemmen en het liefst op basis van de meeste belachelijke redenen.
Ja lekker wégstemmen. (Er stemmen trouwens geen 15 miljoen mensen, zoveel stemgerechtigden zijn er niet eens in Nederlandquote:En de 'media' doet lekker mee en voedt deze grote groep 'ik-doe-maar-wat'-stemmers.
De mensen die dan roepen: ja maar je hebt keuzevrijheid bladiebla. Tuurlijk helemaal waar, alleen zou het wel fijn zijn dat iedereen zich zou realiseren wat voor belangen hierbij spelen. En dat gebeurt niet. 11 miljoen mensen die doen alsof ze op een idols kandidaat aan het stemmen zijn.
Wat is er mis aan een alternatief kiezen voor een club waarvan je vindt dat die het niet goed doet?quote:Ik zou het helemaal prima vinden als er een linkse coalitie zou komen als de mensen dit echt willen vanuit hun visie. Wat er nu gebeurt is dat er een linkse coaltie gaat komen omdat mensen te stom zijn om een mening te vormen, en dus maar een tegenstem naar links gaan brengen omdat de huidige politiek 'het niet goed doet'.
Verzin maar een wie de regels gaat maken om te bepalen wie wél capabel genoeg is, en hoe die regels eruitzien, en hoe controle en sanctie eruit zienquote:Anyway, het probleem van de democratie is dat het volk beslist en het volk is eigenlijk niet capabel genoeg om dit te doen.
quote:Flame me![]()
BS. Links geeft niet alleen maar geld uit, dat is een fabeltje. Het gaat om de verdeling van het geld dat er wel is. Hoe groter de groep mensen met een grote koopkracht hoe beter voor de economie. Hoe hoger het consumentenvertrouwen hoe beter voor de economie.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Nee ik wil naar de volgende eeuw, het is juist een politiek die improduktiviteit bevordert die ons in de vorige blijft houden. De huidige vorm van democratie leidt uiteindelijk regelrecht naar de afgrond. In een land waar de helft van de beroepsbevolking voor haar inkomen van de overheid afhankelijk is zal links altijd een meerderheid behalen en worden we dus geregeerd door mensen die het geld uitgeven en niet door degenen die het verdienen. Met alle desastreuze gevolgen voor de economie, en dus ook en vooral voor de zwakkeren in de samenleving, vandien.
Och, toen ik een paar jaar terug eenzelfde soort discussie startte was ik volgens diverse mensen een fascistquote:Op donderdag 9 maart 2006 10:51 schreef Karzeuler het volgende:
Hoe denken jullie dat de politiek in NL er uit zou zien als er eerst een stem examen zou moeten worden afgelegt?
mijn planquote:Op donderdag 9 maart 2006 11:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Opgelost. Slotje.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:19 schreef Sidekick het volgende:
Een volk krijgt de bestuurders die het verdient. Heel simpel principe.
Of alleen mensen die lid zijn van een liberale partij. Nog beterquote:Op donderdag 9 maart 2006 12:34 schreef McCarthy het volgende:
[..]
mijn plan
of anders, alleen mensen die in de vrije markt sector werken mogen stemmen
ik dnek toch echt dat er meer mensen zijn die op de PvdA stemmen vanwege een onzin reden dan op de VVDquote:Op donderdag 9 maart 2006 11:37 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Andere mensen zijn weer eens dom omdat ze een andere mening hebben dan TS. Rot toch op man, met je achterlijke gezeik. Altijd weer hetzelfde he, alleen maar beledigen - echte inhoudelijke discussies voeren doen we niet aan.
zucht...
neequote:Op donderdag 9 maart 2006 12:36 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Of alleen mensen die lid zijn van een liberale partij. Nog beter![]()
met het verschil dat in principe ook loodgieters en electriciens mogen stemmenquote:Op donderdag 9 maart 2006 11:39 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Meneer wil ons terug hebben naar de vorige eeuw?
Ik denk dat de verdeling niet eens zoveel scheelt en aangezien de PvdA in absolute zin meer stemmen vangt...quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:38 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ik dnek toch echt dat er meer mensen zijn die op de PvdA stemmen vanwege een onzin reden dan op de VVD
he hoe wat?quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:08 schreef wijsneus het volgende:
[..]
BS. Links geeft niet alleen maar geld uit, dat is een fabeltje. Het gaat om de verdeling van het geld dat er wel is. Hoe groter de groep mensen met een grote koopkracht hoe beter voor de economie.
quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:34 schreef McCarthy het volgende:
[..]
mijn plan
of anders, alleen mensen die in de vrije markt sector werken mogen stemmen
we zijn nu al met zijn 2enquote:Op donderdag 9 maart 2006 12:45 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
heb je hem weer met z'n gekke ideeen.
Waarom niet? Als we alleen mensen toelaten tot het stemrecht die in de vrije markt werken én die het examen "stemmen voor gevordenen" hebben afgerond, kunnen we ze net zo goed in één partij onderbrengen. Ze zullen toch wel allemaal ongeveer dezelfde denkbeelden hebben anders waren ze ófwel ergens anders gaan werken óf hadden ze het examen niet gehaald.quote:
Ik denk dat PvdA stemmers iets vergelijkbaar denkenquote:Op donderdag 9 maart 2006 12:38 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ik dnek toch echt dat er meer mensen zijn die op de PvdA stemmen vanwege een onzin reden dan op de VVD
sst, niet verder vertellenquote:Op donderdag 9 maart 2006 12:48 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Waarom niet? Als we alleen mensen toelaten tot het stemrecht die in de vrije markt werken én die het examen "stemmen voor gevordenen" hebben afgerond, kunnen we ze net zo goed in één partij onderbrengen. Ze zullen toch wel allemaal ongeveer dezelfde denkbeelden hebben anders waren ze ófwel ergens anders gaan werken óf hadden ze het examen niet gehaald.
Hypocriete mode onquote:Op donderdag 9 maart 2006 12:47 schreef McCarthy het volgende:
[..]
we zijn nu al met zijn 2en
maar gek is het natuurlijk niet. Wat geeft mensen die geen geld verdienen het recht te beslissen wat er gebeurt met het geld van de mensen die wel geld verdienen.
Waar precies was de voor links goed verlopen verkiezing ten tijde van het topic wat Verbal aanhaalt?quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Typisch dat dit soort topics altijd verschijnt na een voor links goed verlopen verkiezing....
Elke reden om op de VVD te stemmen is een onzin redenquote:Op donderdag 9 maart 2006 12:38 schreef McCarthy het volgende:
[..]
Jij bent van mening dat mensen die in dienst zijn van de overheid geen geld verdienen. Ik zie dat heel anders. Zij zijn in dienst van een bedrijf dat de overheid heet, een bedrijf dat meer verantwoordelijkheden heeft dan welke multinational dan ook.quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:47 schreef McCarthy het volgende:
[..]
we zijn nu al met zijn 2en
maar gek is het natuurlijk niet. Wat geeft mensen die geen geld verdienen het recht te beslissen wat er gebeurt met het geld van de mensen die wel geld verdienen.
Ik zou het niet beter kunnen verwoordenquote:Op donderdag 9 maart 2006 11:56 schreef Merkowitz het volgende:
[..]
Denk je dat ministers graag bezuinigen. Denk je dat ze graag in het nieuws komen met vervelende berichten. Ik denk ook dat Zalm liever zou zeggen: het gaat super en ieder ministerie krijgt 10 miljard extra om uit te geven. Maar goed, schijnbaar is het dus NODIG om te bezuinigen. Je kan wel geld blijven uitgeven wat er niet is, maar op den duur krijg je daar de rekening voor. Eindelijk een kabinet dat durf toont en een lijn inzet die op termijn de vruchten afwerpt. Maar nee hoor, het klootjesvolk wil nu resultaat. Daarnaast verwachten mensen dat een land binnen 2 jaar helemaal kan omzwaaien en dat alle maatregelen meteen effect hebben. Blijft dit snelle effect uit, dan is men ontevreden en moeten er koppen rollen.
Het volk krijgt wat het verdiend, dat is een prima uitspraak. Helaas is 80% van het volk gewoonweg niet intelligent genoeg om nou eens goed na te denken over wat het op termijn wil en hoe we daar moeten komen. Al die linkse partijen gaan nu weer jaren geld over de tafel smijten voor projecten die op hele kort termijn iets doen en vervolgens zitten we weer 10 jaar met de gebakken peren.
Het feit dat 1 miljoen Nederlanders de stemwijzer heeft ingevuld is veelzeggend. Onder deze 1 miljoen vallen vast ook de mensen die eens een programmaboekje hebben doorgelezen. Dit komt dus neer op 11 miljoen kiezers die gewoon maar iets doen. Gewoon stemmen om het stemmen en het liefst op basis van de meeste belachelijke redenen. En de 'media' doet lekker mee en voedt deze grote groep 'ik-doe-maar-wat'-stemmers.
Ik zou het helemaal prima vinden als er een linkse coalitie zou komen als de mensen dit echt willen vanuit hun visie. Wat er nu gebeurt is dat er een linkse coaltie gaat komen omdat mensen te stom zijn om een mening te vormen, en dus maar een tegenstem naar links gaan brengen omdat de huidige politiek 'het niet goed doet'.
Anyway, het probleem van de democratie is dat het volk beslist en het volk is eigenlijk niet capabel genoeg om dit te doen.
Flame me![]()
de economie zou eens wat harder groeienquote:Op donderdag 9 maart 2006 12:54 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Elke reden om op de VVD te stemmen is een onzin reden
Er wordt niet meer op de PVDA gestemd.quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:52 schreef OpenDeur het volgende:
Kan iemand mij in Jip-en-Janneke taal uitleggen welke problemen nu precies verholpen worden door het invoeren van een stemvergunning?
Groeien ten koste van een hoop dingen die een hoop mensen veel en veel belangrijker vinden.....quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:55 schreef McCarthy het volgende:
[..]
de economie zou eens wat harder groeienstel je voro dat moeten we niet hebben
Politici kunnen gaan regeren ipv. zich druk te maken over elke soundbyte en waan van de dag en of ze wel fotogeniek bij Nova zaten?quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:52 schreef OpenDeur het volgende:
Kan iemand mij in Jip-en-Janneke taal uitleggen welke problemen nu precies verholpen worden door het invoeren van een stemvergunning?
prcs.quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:58 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Groeien ten koste van een hoop dingen die een hoop mensen veel en veel belangrijker vinden.....
licht deze beeldspraak eens toe. Dus als een molenaar met zijn molen beter graan kan vermalen en dat efficienter doe gaat dat ten koste van dingen die mensen belangrijk vinden?quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:58 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Groeien ten koste van een hoop dingen die een hoop mensen veel en veel belangrijker vinden.....
Ik heb ook gedacht dat een test beter zou zijn. Maar ik ben bang dat met elke serieuze test 80%-90% van het stemvee zou afvallen. Dan is de basis voor de regering wel erg klein.quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:51 schreef Karzeuler het volgende:
Hoe denken jullie dat de politiek in NL er uit zou zien als er eerst een stem examen zou moeten worden afgelegt?
En zijn er landen in de wereld waar je eerst moet slagen in politieke kennis, alvorens je mag stemmen?
Kul, er zijn nu ook criteria als leeftijd, geestelijke handicap en Nederlandschap.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:40 schreef JaZekerZ het volgende:
Criteria aan mensen die stemmen is niet de oplossing. Dat is een recht voor iedereen en zou zo moeten blijven.
Maar hoe meer je verdeeld, hoe meer je verstoord en dat is slecht voor de economie omdat je allerlei perverse prikkels inbrengt.quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:08 schreef wijsneus het volgende:
BS. Links geeft niet alleen maar geld uit, dat is een fabeltje. Het gaat om de verdeling van het geld dat er wel is. Hoe groter de groep mensen met een grote koopkracht hoe beter voor de economie. Hoe hoger het consumentenvertrouwen hoe beter voor de economie.
Euh, geld kan niet verdwijnen, als die verzekering netto duurder is dan gaat er ergens meer geld heen naar de verzekeraar of de overheid wellicht. DIe doen daar weer andere dingen voor als mensen in dienst nemen bijv. dat is weer goed voor de economie.quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:08 schreef wijsneus het volgende:
Dat truukje met die nieuwe zorgverzekering bijvoorbeeld kost onze economie miljoenen, zo niet, miljarden omdat mensen a) onzeker zijn over de gevolgen (lager vetrouwen) b) gewoonweg netto minder te besteden hebben (lagere koopkracht).
Dat is meer iets waar politici zelf verantwoordelijk voor zijn, bovendien kijken domme mensen kijken toch geen Nova?quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:58 schreef Litpho het volgende:
[..]
Politici kunnen gaan regeren ipv. zich druk te maken over elke soundbyte en waan van de dag en of ze wel fotogeniek bij Nova zaten?
Mijn excuses. Dat moest uiteraard Barend en Van Dorp zijnquote:Op donderdag 9 maart 2006 13:04 schreef OpenDeur het volgende:
[..]
Dat is meer iets waar politici zelf verantwoordelijk voor zijn, bovendien kijken domme mensen kijken toch geen Nova?![]()
De beeldspraak is toch vrij helder? Veel mensen geven blijkbaar meer om andere zaken dan economie. Daarnaast is het helemaal nog niet gezegd dat de plannen wat betreft economie (en daar aan vasthangend werkgelegenheid) van de andere partijen slechter zijn dan die van de VVD.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:02 schreef McCarthy het volgende:
[..]
licht deze beeldspraak eens toe. Dus als een molenaar met zijn molen beter graan kan vermalen en dat efficienter doe gaat dat ten koste van dingen die mensen belangrijk vinden?
jij presenteerde het op een hele andere manier. Dat groei ten koste zou gaan van andere dingenquote:Op donderdag 9 maart 2006 13:11 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
De beeldspraak is toch vrij helder? Veel mensen geven blijkbaar meer om andere zaken dan economie. Daarnaast is het helemaal nog niet gezegd dat de plannen wat betreft economie (en daar aan vasthangend werkgelegenheid) van de andere partijen slechter zijn dan die van de VVD.
Maar goed, dit gaat een hele off-topic discussie worden, die al vele malen is gevoerd.
Mijn punt was enkel: blijkbaar vinden mensen economie minder belangrijk dan andere issues die spelen en stemmen ze dus op partijen die daar betere oplossingen voor hebben. Als economie de prioriteit had voor die stemmers dan hadden ze namelijk wel VVD gestemd.....of PVDA of SP of CDA of D66 of lokaal of ....... of elke andere partij die in hun ogen de beste plannen wat betreft economie.
Het punt van dit topic was alleen meer "wat doen we aan mensen die belang hechten aan issues die niets te maken hebben met politiek zoals het lekkere kontje van Bos of de ideale schoonzoonheid *ril* van Balkenende?"quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:11 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Mijn punt was enkel: blijkbaar vinden mensen economie minder belangrijk dan andere issues die spelen
Je kan geld, tijd en energie maar 1x besteden......quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:12 schreef McCarthy het volgende:
[..]
jij presenteerde het op een hele andere manier. Dat groei ten koste zou gaan van andere dingen
dus?quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:15 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Je kan geld, tijd en energie maar 1x besteden......
Tja, en wie bepaald wat wel en wat geen politieke issues zijn? Volgens sommige partijen zetten teveel lekkere kontjes weer aan tot onzedelijke gedrag in het algemeen en groepverkrachtingen in het bijzonder. Dus misschien het lekkere kontje van Wouter toch eigenlijk wel een politieke issue.....quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:13 schreef Litpho het volgende:
[..]
Het punt van dit topic was alleen meer "wat doen we aan mensen die belang hechten aan issues die niets te maken hebben met politiek zoals het lekkere kontje van Bos of de ideale schoonzoonheid *ril* van Balkenende?".
Vóór de molenaar woont een keuterboertje.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:02 schreef McCarthy het volgende:
[..]
licht deze beeldspraak eens toe. Dus als een molenaar met zijn molen beter graan kan vermalen en dat efficienter doe gaat dat ten koste van dingen die mensen belangrijk vinden?
En je vindt zelf niet dat deze vergelijking wel heel erg gezocht is?quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:17 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Tja, en wie bepaald wat wel en wat geen politieke issues zijn? Volgens sommige partijen zetten teveel lekkere kontjes weer aan tot onzedelijke gedrag in het algemeen en groepverkrachtingen in het bijzonder. Dus misschien het lekkere kontje van Wouter toch eigenlijk wel een politieke issue.....
It's the economy stupid! Alle leuke en belangrijke plannetjes die je verzint moeten namelijk ergens van betaald worden.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:11 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Mijn punt was enkel: blijkbaar vinden mensen economie minder belangrijk dan andere issues die spelen en stemmen ze dus op partijen die daar betere oplossingen voor hebben. Als economie de prioriteit had voor die stemmers dan hadden ze namelijk wel VVD gestemd.....of PVDA of SP of CDA of D66 of lokaal of ....... of elke andere partij die in hun ogen de beste plannen wat betreft economie.
Dus kun je het niet in andere zaken investeren.quote:
wegenbelastign lost al veel op. Desnoods maken we er een tol weg van.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:17 schreef sigme het volgende:
[..]
Vóór de molenaar woont een keuterboertje.
Nu de molenaar meer graan kan vermalen wil die molenaar meer ongemalen graan geleverd krijgen, en moet er meer meel worden afgevoerd.
Die komen allemaal over het weggetje dat bij de keuterboer voor het huis langs loopt.
De kinderen kunnen niet meer onbegeleid oversteken, want de er komt steeds verkeer voor die molenaar voorbij. Bovendien verzakt het weggetje langzaam, want het was niet berekend op zoveel verkeer. De molenaar stelt verzwaring en verbreding voor. Helaas moet de keuterboer dan wel een stukje land afstaan, of diens huis gesloopt worden.
Overigen wordt het hele dorp geacht mee te betalen aan de nieuwe weg (oh ja: en aan de onteigening van de dwarsliggende keuterboer), want die nieuwe weg is tenslotte voor iedereen beter. Dat mensen dat geld liever besteed hadden aan een nieuwe feestzaal voor het dorp is hopeloos soft, want dat kost geld en levert niks op. Daarom mogen die mensen dat niet willen, want hun argument (dat vinden wij belangrijk) is ondeugdelijk.
oh ja daar had ik effe over heen gezienquote:Op donderdag 9 maart 2006 13:20 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Dus kun je het niet in andere zaken investeren.
Hoe noem jij iemand die bepaalde delen van de bevolking verbied te stemmen dan?quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:20 schreef McCarthy het volgende:
[..]
wegenbelastign lost al veel op. Desnoods maken we er een tol weg van.
jij gaat bovendien van onteigening uit wat natuurlijk taboe is in het kapitalisme
maar goed, jij wilt dus mensen verbieden veel graan naar de molenaar te brengen
zo iemand noem ik een dictator
Ach, het gaat erom: wie bepaald wat er wel en wat er geen politieke issue is. Is het een politiek issue dat de uitzendrechten van het voetbal naar Talpa gaan? Zijn de lekkere kontjes in de videoclip van 50 cent een politiek issue? Zijn kerkzaken een politiek issue? En moskeezaken wel dan? Of die juist weer niet? En is het nou een politiek issue dat politieke issues overschaduwt worden door al dan niet politieke lekkere kontjes?quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:18 schreef Litpho het volgende:
[..]
En je vindt zelf niet dat deze vergelijking wel heel erg gezocht is?.
hetzelfde als iemand die 18- verbiedt om te gaan stemmenquote:Op donderdag 9 maart 2006 13:22 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Hoe noem jij iemand die bepaalde delen van de bevolking verbied te stemmen dan?
quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:23 schreef McCarthy het volgende:
[..]
hetzelfde als iemand die 18- verbiedt om te gaan stemmen
Ik ben er een aanhanger van dat iedereen in dit land verantwoordelijk is voor een minimaal welzijn van de gehele bevolking. Er is namelijk een samenleving, niet een enkelleving hier in dit land.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:21 schreef McCarthy het volgende:
[..]
oh ja daar had ik effe over heen gezien
jij bent van aanhanger van het idee dat het geld dat in dit land verdient wordt eigenlijk van ons allemaal is.![]()
Net alsof andere partijen de economie gaan opheffen of afbreken ofzoquote:Op donderdag 9 maart 2006 13:19 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
It's the economy stupid! Alle leuke en belangrijke plannetjes die je verzint moeten namelijk ergens van betaald worden.
Een wetgever.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:22 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Hoe noem jij iemand die bepaalde delen van de bevolking verbied te stemmen dan?
Ja, en dat zou het niet moeten zijnquote:Op donderdag 9 maart 2006 13:22 schreef Sack_Blabbath het volgende:
En is het nou een politiek issue dat politieke issues overschaduwt worden door al dan niet politieke lekkere kontjes?
Nee jongen, jij vroeg welke belangen van anderen in het geding zijn als die molenaar z'n productie efficienter maakt. Ik noemde je d'r wat.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:20 schreef McCarthy het volgende:
[..]
wegenbelastign lost al veel op. Desnoods maken we er een tol weg van.
jij gaat bovendien van onteigening uit wat natuurlijk taboe is in het kapitalisme
maar goed, jij wilt dus mensen verbieden veel graan naar de molenaar te brengen
zo iemand noem ik een dictator
En ook dan komt de vraag weer naar voren wie gaat die eis stellen, en wat wordt die eis.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:37 schreef El_Psycho het volgende:
Als iemand een goede, sluitende, fail-safe methode kan noemen waarmee niet-gefundeerde stemmen voorkomen zouden kunnen worden, ben ik het helemaal met het invoeren van die methode eens. Maar toch blijf ik erbij dat we beter hogere eisen zouden kunnen stellen aan de verkiesbaren dan aan de kiezers.
Ik vind dat het een politiek issue zou moeten zijn dat er meer mooie (en natuurlijk uiterst capabele) vrouwen in de politiek moetenquote:Op donderdag 9 maart 2006 13:29 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ja, en dat zou het niet moeten zijn.
We zijn al meer dan honderd jaar bezig met een zgn. 'sociale' politiek van herverdeling van geld en stevig overheidsingrijpen in de markt. Heeft dat al tot minder armoede geleid? Hoe lang moet het nog duren voordat mensen inzien dat alléén een goede economie kan leiden tot welvaartsstijging voor iederéén.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:25 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Ik ben er een aanhanger van dat iedereen in dit land verantwoordelijk is voor een minimaal welzijn van de gehele bevolking. Er is namelijk een samenleving, niet een enkelleving hier in dit land.
Oftewel: ik heb niet tegen rijkdom, ik heb iets tegen armoede ()......en andere narigheid die met een beetje geld, tijd, energie en goed beleid te voorkomen is.
Dat is geen kapitalisme, dat is socialisme, met z'n machtige grote overheid die overal mee wegkomt, want ja: democratisch gekozen he!quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:36 schreef sigme het volgende:
En in kaptalistische systemen wordt er nogal eens iemand onteigend, in groter belang enzo. Uiteraard niet zonder gepaste vergoeding, maar wel tegen de zin van de onteigende. Lastige dwarsliggers die terrein hebben rond belangrijke luchthavens enzo.
quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
We zijn al meer dan honderd jaar bezig met een zgn. 'sociale' politiek van herverdeling van geld en stevig overheidsingrijpen in de markt. Heeft dat al tot minder armoede geleid? Hoe lang moet het nog duren voordat mensen inzien dat alléén een goede economie kan leiden tot welvaartsstijging voor iederéén.
Leuk stukje dromerigheid zonder enige vorm van realiteitsbesefquote:En waarom worden mensen die vraagtekens zetten bij het huidige democratische systeem er meteen van beticht dat ze dus voor fascistische dictators pleiten? Om met Pamela Hemelrijk te spreken:
"Men vindt dat kennelijk een vanzelfsprekendheid: als je de ene vorm van terreur afwijst, dan pleit je dús voor een andere vorm van terreur, in hun ogen. Kennelijk beschouwen ze zichzelf als onmondige kinderen, die de staat als kleuterleidster nodig hebben om te overleven. Een wereld zonder terreur en dwang, daar kunnen ze zich geen voorstelling van maken, en daar verlangen ze ook niet naar. Dat noemen ze een utopie, en daarmee is voor hen de kous af."
Omdat die mensen zichzelf als beter beschouwen als andere delen van de bevolking en hen daarom bijvoorbeeld geen stemrecht gunnen.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
We zijn al meer dan honderd jaar bezig met een zgn. 'sociale' politiek van herverdeling van geld en stevig overheidsingrijpen in de markt. Heeft dat al tot minder armoede geleid? Hoe lang moet het nog duren voordat mensen inzien dat alléén een goede economie kan leiden tot welvaartsstijging voor iederéén.
En waarom worden mensen die vraagtekens zetten bij het huidige democratische systeem er meteen van beticht dat ze dus voor fascistische dictators pleiten? Om met Pamela Hemelrijk te spreken:
"Men vindt dat kennelijk een vanzelfsprekendheid: als je de ene vorm van terreur afwijst, dan pleit je dús voor een andere vorm van terreur, in hun ogen. Kennelijk beschouwen ze zichzelf als onmondige kinderen, die de staat als kleuterleidster nodig hebben om te overleven. Een wereld zonder terreur en dwang, daar kunnen ze zich geen voorstelling van maken, en daar verlangen ze ook niet naar. Dat noemen ze een utopie, en daarmee is voor hen de kous af."
100 jaar geleden was 1906. Wel eens in een boekje gezien hoe Drenthe eruitzag in 1906? Of een Rotterdamse sloppenwijk? Het lijkt me nogal evident dat Nederland er de afgelopen 100 jaar nogal rijker op is geworden ja.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
We zijn al meer dan honderd jaar bezig met een zgn. 'sociale' politiek van herverdeling van geld en stevig overheidsingrijpen in de markt. Heeft dat al tot minder armoede geleid?
Hoe lang duurt het voordat jij inziet dat Nederland de afgelopen 100 jaar rijker is geworden, en dat Nederland in diezelfde 100 jaar een sociale politiek voerde? En dat dit dus niet strijdig is?quote:Hoe lang moet het nog duren voordat mensen inzien dat alléén een goede economie kan leiden tot welvaartsstijging voor iederéén.
Omdatquote:En waarom worden mensen die vraagtekens zetten bij het huidige democratische systeem er meteen van beticht dat ze dus voor fascistische dictators pleiten?
Prachtig. Wat is het verband?quote:Om met Pamela Hemelrijk te spreken:
Dankzij socialistische herverdeling en overheidsinterventie?? Dat kun je niet menen.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:51 schreef sigme het volgende:
100 jaar geleden was 1906. Wel eens in een boekje gezien hoe Drenthe eruitzag in 1906? Of een Rotterdamse sloppenwijk? Het lijkt me nogal evident dat Nederland er de afgelopen 100 jaar nogal rijker op is geworden ja.
Dat is dus ONDANKS die sociale politiek, zeker niet dankzij.quote:Hoe lang duurt het voordat jij inziet dat Nederland de afgelopen 100 jaar rijker is geworden, en dat Nederland in diezelfde 100 jaar een sociale politiek voerde? En dat dit dus niet strijdig is?
Waarom kan ik dat niet menen? Eerlijk gezegd heb ik er niet zo'n oordeel over, ik constateer slechts dat 100 jaar sociaal beleid dit land niet aan de bedelstaf heeft gebracht, integendeel.quote:Op donderdag 9 maart 2006 13:58 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dankzij socialistische herverdeling en overheidsinterventie?? Dat kun je niet menen.
Kan je dat bewijzen?quote:[..]
Dat is dus ONDANKS die sociale politiek, zeker niet dankzij.
De eis aan de verkiesbaren? Die eis zal komen van die partij die dit punt in het programma opneemt en daarna ook nog eens de verkiezingen moeten winnen denk ikquote:Op donderdag 9 maart 2006 13:39 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
En ook dan komt de vraag weer naar voren wie gaat die eis stellen, en wat wordt die eis.
quote:Op donderdag 9 maart 2006 14:01 schreef El_Psycho het volgende:
[..]
De eis aan de verkiesbaren? Die eis zal komen van die partij die dit punt in het programma opneemt en daarna ook nog eens de verkiezingen moeten winnen denk ikHet volk kan die eis niet stellen, het kan alleen stemmen op die mensen die de eis stellen.
Ieder land dat die sociale politiek tot het uiterste doorvoerde raakte wél aan de bedelstaf.quote:Op donderdag 9 maart 2006 14:01 schreef sigme het volgende:
Kan je dat bewijzen?
uiterste jah.quote:Op donderdag 9 maart 2006 14:11 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ieder land dat die sociale politiek tot het uiterste doorvoerde raakte wél aan de bedelstaf.
? Dat is toch niet hetzelfde?quote:Op donderdag 9 maart 2006 14:11 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ieder land dat die sociale politiek tot het uiterste doorvoerde raakte wél aan de bedelstaf.
Dat is het hem nou juist, zaten we maar op een tussenweg dan hoorde je me echt niet zo hard klagen. De waarheid is echter dat we allang een socialistisch en étatistisch beleid aan het voeren zijn en dat niemand het door schijnt te hebben. Een paar punten van de vrijspreker website, aangevuld met wat eigen punten, om dit te illustreren :quote:Op donderdag 9 maart 2006 14:16 schreef kareltje_de_grote het volgende:
uiterste jah.
de tussenweg moet gevonden worden.
Man, bekijk eens waar de discussie op straat, in de krant, in het parlement, op de tv, op fok over gaan. Over bovenstaande punten. Dat wordt voordurend door iedereen bediscusieerd. Alleen komt niet iedereen tot jouw conclusies, of tot die van die vrijspreker.quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:01 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat is het hem nou juist, zaten we maar op een tussenweg dan hoorde je me echt niet zo hard klagen. De waarheid is echter dat we allang een socialistisch en étatistisch beleid aan het voeren zijn en dat niemand het door schijnt te hebben. Een paar punten van de vrijspreker website, aangevuld met wat eigen punten, om dit te illustreren :
1) De verzorgingsstaat is een gegeven. Daar mag nooit aan worden getwijfeld, zelfs al dreigt de economie er aan onderdoor te gaan.
2) Het belang van het milieu weegt over het algemeen zwaarder dan het economisch belang.
3) Invoering van de doodstraf is onbespreekbaar.
4) Kritiek op het islamisme staat gelijk aan racisme.
5) De misdaad ontstaat vooral door slechte sociale omstandigheden, zoals sociale ongelijkheid.
6) De overheid heeft het recht om de inkomsten van individuele Nederlandse burgers te herverdelen.
7) Sociale gelijkheid is een groot en onaantastbaar goed.
8) De overheid moet een politiek van 'sociale rechtvaardigheid' voeren.
9) De progressieve belastingheffing is een rechtvaardige manier om 'de lasten' te verdelen. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen.
10) Een goede overheid is een grote overheid.
11) Alleen de overheid mag het monopolie op geweld hebben.
12) De overheid hoort zaken als gezondheidszorg, openbaar vervoer en onderwijs te regelen. Andere partijen moet dit verboden worden.
13) Het is rechtvaardig dat een meerderheid (via democratie) over de rechten van een minderheid mag beschikken.
14) Zonder overheid wordt het 1 grote chaos.
Dit zijn allemaal punten waar zelfs de meest 'rechtse' partij, de VVD, niet aan twijfelt maar als onwrikbare dogma's aanneemt. Toch lijken ze zo uit het socialistisch handboek te zijn overgenomen. De partijen in dit land zijn labels geworden van allemaal hetzelfde huismerk: het socialisme. Als je dus echt voor een 'tussenweg' pleit (voor zover dat mogelijk is maar dat is een andere discussie) zou je je toch onderhand ernstig zorgen moeten maken.
Wat een kulargumenten.quote:Op donderdag 9 maart 2006 15:01 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat is het hem nou juist, zaten we maar op een tussenweg dan hoorde je me echt niet zo hard klagen. De waarheid is echter dat we allang een socialistisch en étatistisch beleid aan het voeren zijn en dat niemand het door schijnt te hebben. Een paar punten van de vrijspreker website, aangevuld met wat eigen punten, om dit te illustreren :
1) De verzorgingsstaat is een gegeven. Daar mag nooit aan worden getwijfeld, zelfs al dreigt de economie er aan onderdoor te gaan.
2) Het belang van het milieu weegt over het algemeen zwaarder dan het economisch belang.
3) Invoering van de doodstraf is onbespreekbaar.
4) Kritiek op het islamisme staat gelijk aan racisme.
5) De misdaad ontstaat vooral door slechte sociale omstandigheden, zoals sociale ongelijkheid.
6) De overheid heeft het recht om de inkomsten van individuele Nederlandse burgers te herverdelen.
7) Sociale gelijkheid is een groot en onaantastbaar goed.
8) De overheid moet een politiek van 'sociale rechtvaardigheid' voeren.
9) De progressieve belastingheffing is een rechtvaardige manier om 'de lasten' te verdelen. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen.
10) Een goede overheid is een grote overheid.
11) Alleen de overheid mag het monopolie op geweld hebben.
12) De overheid hoort zaken als gezondheidszorg, openbaar vervoer en onderwijs te regelen. Andere partijen moet dit verboden worden.
13) Het is rechtvaardig dat een meerderheid (via democratie) over de rechten van een minderheid mag beschikken.
14) Zonder overheid wordt het 1 grote chaos.
Dit zijn allemaal punten waar zelfs de meest 'rechtse' partij, de VVD, niet aan twijfelt maar als onwrikbare dogma's aanneemt. Toch lijken ze zo uit het socialistisch handboek te zijn overgenomen. De partijen in dit land zijn labels geworden van allemaal hetzelfde huismerk: het socialisme. Als je dus echt voor een 'tussenweg' pleit (voor zover dat mogelijk is maar dat is een andere discussie) zou je je toch onderhand ernstig zorgen moeten maken.
* Karzeuler zingtquote:Op donderdag 9 maart 2006 11:31 schreef Zemi77 het volgende:
In de Vs was het een tijdje zo dat als je pas mocht stemmen als je de bijbel kon uitleggen. Dit werd indertijd alleen gebruikt om zwarten en links tuig te weren van de stembus.
Ik stem persoonlijk nog liever blanco dan VVD. Linkse liberale ballenpartij die mensen beoordelen op de kleur van hun stropdasquote:Op donderdag 9 maart 2006 11:31 schreef Zemi77 het volgende:Tegelijk ook mijn kritiek op jouw stelling. Wat jij wilt is dat er alleen gestemd wordt met motieven die jou bevallen. Wie ben jij om dat te bepalen? Met deze gedachtengang had Pimmetje zich natuurlijk nooit verkiesbaar kunnen stemmen. Valt me ook op dat je een hoop partijen afgaat met "foute redeneringen" en dat de VVD er natuurlijk niet bijstaat.
Links balletje rechts balletje, het zijn allebei balletjes. Ik trap meestal tegen balletjes in de hoop een doelpunt te scorenquote:Op donderdag 9 maart 2006 11:31 schreef Zemi77 het volgende:Er zijn ook een hoop mensen die geen zin hebben om met een rechts balletje een politieke discussie te beginnen. Dat heeft namelijk weinig zin.
Ja dat kan ik mij goed voorstellenquote:Op donderdag 9 maart 2006 11:31 schreef Zemi77 het volgende: Ikzelf antwoord op de vraag (door zo een rechts balletje) waarom ik op die en die gestemd heb ook altijd met dat ik de datum (7-3-2006) bij elkaar optel (18) dat omzet naar een letter (r) en dan stem op de negenenveertigste naam (7 x 7 mijn geluksgetal) die begint met die letter. Gelezen op zijn Pre columbiaans (beginnend linksboven, dan naar onder, onderaan een rij naar links en dan naar boven en zo zigzaggend door de lijst heen). Gesprek is altijd gelijk dood daarna.
Ja, lees hoofdstuk 4 (de 'onafwendbaarheid' van centrele planning) van The Road to serfdom van Friedrich Hayek. Er wordt daar uitgelegt dat de reguleerdrift van de overheid infeite schadelijk is voor zowel de maatschappij als de economie en de vooruitgang remt.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:31 schreef Zemi77 het volgende:
Maar mag ik je wat vragen. Denk jij dat er maar één manier is om de samenleving te (bege)leiden en dat mensen met andere ideen of dom zijn of de boel met opzet proberen te ondermijnen.
quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:31 schreef Zemi77 het volgende:(Ik heb dat idee namelijk vaak, zowel links als rechts). Of zou het misschien zo kunnen zijn dat er meerdere manieren zijn om de samenleving te structureren en dat geen van die manieren echt beter is, alleen wat anders.
Opzich is het liberalisme (en dan bedoel ik niet de partij die beweert liberaal te zijn) wel de sleutel voor de arme onderkant van de samenleving om zichzelf te ontwikkelen.quote:OT. Nog een slimme uitspraak: "Ik heb werk, dus ik stem VVD"
Grondbeginselen van democratie:quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:49 schreef stukovich het volgende:
Jij wilt dus één van de grondbeginselen van een democratie aan banden leggen....
Ik heb niet zo veel met VVD meer, ben het geloof in hun een beetje kwijt geraakt toen ik mij ging verdiepen in het liberale gedachtegoed.quote:Op donderdag 9 maart 2006 12:02 schreef dawg het volgende:
[..]
De VVD zit al sinds 1981 in het kabinet, met uitzondering van 1990 - 1994 tijdens Lubbers II. Eigen hand in boezem steken begrijpen ze niet, PvdA is de grote boosdoener. Dus de tendens die nu heerst onder veel VVD'ers aangaande de PvdA vind ik toch enigzins hypocriet, aangezien ze zelf al veel langer aan de macht zijn.
Veel allochtonen stemden om de volgende reden op PvdAquote:Op donderdag 9 maart 2006 12:38 schreef McCarthy het volgende:
[..]
Armoede in de VS is vaak veroorzaakt door 'socialistische' ingrepen.quote:
Wat dacht je van Chili? Milton Friedman heeft daar ooit eens adviezen gegeven aan een toen nog fout regime (in ieder geval deed dat foute regime toch nog een ding goed)quote:Op zaterdag 11 maart 2006 14:16 schreef Floripas het volgende:
Karzeuler, anders vergelijk je het even met een ècht vrijemarktland, Haiti, bijvoorbeeld.
Indirect wel ja, want door een verzorgingsstaat worden mensen minder weerbaar en kunnen ze niet goed voor zichzelf opkomen. Ze verliezen hun overlevingsinstinct dankzij luilekkerland.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 14:15 schreef Floripas het volgende:
Karzeuler, jouw redenering volgende is het de schuld van de verzorgingsstaat die jonge naieve meisjes zo dom maakt dat ze zich laten verkrachten. Kweenie, hoor.
Maar dát is ook gewoon praktisch onmogelijk.quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:51 schreef Karzeuler het volgende:
Bla, blabla, blabla, bla-di-bla-di-bla.
Andere foute beweegredenen om te stemmen die ik wel eens hoor:
- Balkenende lijkt mij zo eerlijk en oprecht
quote:Op zaterdag 11 maart 2006 17:09 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
[..]
Maar dát is ook gewoon praktisch onmogelijk.
Ben het met je eens. alleen het registreren om temogen stemmen lijkt me geen goed idee. Dat wordt een extra tussenschakel wat fraude gevoelig is en het makkelijkt maakt bepaalde mensen buiten te sluiten.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:26 schreef sigme het volgende:
Ik krijg altijd enorm kromme tenen van mensen die sommige mensen rechten willen ontnemen.
Jij vindt dat er "foute" beweegredenen kunnen zijn om op iemand te stemmen. Maar het is een príma reden om toffe peren in je parlement te willen, of om alleen maar je stemrecht uit te oefenen (willekeurige knop indrukken).
Als je wil proberen in regels te vangen wat goede redenen zijn om op een bepaalde partij / politicus te mogen stemmen ben je aan het voorschrijven wie wat moet stemmen. Dat is dicteren wat iemands "keus" moet zijn.
Je moet ook nog maar controleren of ze zich eraan gehouden hebben, die kiezers, voor je het weet liegen mensen gewoon dat ze op partij X stemmen vanwege hun standpunt over A, B en C.)
En wie gaat de regels opstellen.. de gekozenen, nietwaar? Wij van WC-eend adviseren WC-eend.
Bij mijn weten zijn er geen landen waar een examen afgelegd moet worden. Wél landen waar voor je beslist wordt wat je mag kiezen.
In de USA moet je je registreren als kiezer, misschien is dat wel een gulden middenweg. Iedereen die wil stemmen moet eenmaal de moeite nemen zich te registreren. Maar iedereen mag zich zonder nadere beoordeling laten registreren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |