Je mag toch wel enige politeieke kennis verwachten van degene die stemt?quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:53 schreef Frank-NL het volgende:
Volgens mij is stemmen nog altijd iets persoonlijks, wat voor reden zou je volgens jou dan wél moeten aandragen om op een partij te mogen stemmen? En wie bepaalt of dat een geldige reden is?
Ja, maar je kan dat niet verplicht stellen...quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:54 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Je mag toch wel enige politeieke kennis verwachten van degene die stemt?
Haha , je weet toch wel dat de meesten geen idee hebben waar ze op stemmen, "Ja ik stem daar altijd op" "waarom?" "geen idee, doe ik altijd"quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:54 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Mwoah, dat kan nou eenmaal niet in het systeem dat we nu hanteren. We kiezen mensen die hopelijk genoeg politieke kennis hebben om ons te kunnen vertegenwoordigen. Helaas is dat tegenwoordig wat meer op de persoon, maar je kan van Jan met de Pet niet verwachten een duidelijke mening te hebben over de begroting van de PVDA / VVD etc.quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:54 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Ja, het massale gestem op de PvdA heeft maar weer eens bewezen dat democratie de dictatuur is van de grote doimme massa.quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:54 schreef UnleashMitch het volgende:
Democratie is overrated, aristocratie is key
Jahoor, tenzij iedereen rechtser had gestemd, dan was het wel 'de stem van het volk' geweest zekerquote:Op donderdag 9 maart 2006 10:59 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Ja, het massale gestem op de PvdA heeft maar weer eens bewezen dat democratie de dictatuur is van de grote doimme massa.
[hiphop mode]quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:58 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
Haha , je weet toch wel dat de meesten geen idee hebben waar ze op stemmen, "Ja ik stem daar altijd op" "waarom?" "geen idee, doe ik altijd"
Churchill:"Het beste argument tegen democratie is een gesprek van 5 minuten met een willekeurige kiezer"
Of ben ik nou te cynisch
Waarom niet?quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:57 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Ja, maar je kan dat niet verplicht stellen...
Les krijgen in het maken van een vrije keuzequote:Op donderdag 9 maart 2006 11:03 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Waarom niet?
Mensen moeten toch ook rijles nemen om auto te mogen rijden?
Shit het is al 11 uur geweest
moest allang de deur uit en naar mijn werk
Ik denk dat je het meer in de trend moet zien van voorlichten waar partijen voor staan en daar een examen over afleggen.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:07 schreef Frank-NL het volgende:
[..]
Les krijgen in het maken van een vrije keuze![]()
De politiek zal zelf ook een deut in het zakje moeten doen, het lijkt net Idols nu.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:09 schreef Robar het volgende:
Ik denk dat je het meer in de trend moet zien van voorlichten waar partijen voor staan en daar een examen over afleggen.
Dus geen les krijgen in het maken van een vrije keuze, maar mensen dwingen zich te verdiepen in politiek, tenminste als je het recht wilt hebben om te stemmen.
OK, utopie, maar wel leuk bedacht
Of een teken dat het kabinet het niet zo geweldig goed heeft gedaan met balkenende II. Waarschijnlijk is iedereen het zat dat er overal bezuinigt wordt, er 500.000 mensen in Nederland onder de armoede grens leven, privatiseringen doorgaan zonder te vragen wat wij er van vinden, enz enz.quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:59 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Ja, het massale gestem op de PvdA heeft maar weer eens bewezen dat democratie de dictatuur is van de grote doimme massa.
In de Vs was het een tijdje zo dat als je pas mocht stemmen als je de bijbel kon uitleggen. Dit werd indertijd alleen gebruikt om zwarten en links tuig te weren van de stembus.quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:51 schreef Karzeuler het volgende:
En zijn er landen in de wereld waar je eerst moet slagen in politieke kennis, alvorens je mag stemmen?
en wat voor inhoudelijke kennis krijgen wij? heb bij de gemeenteraadverkiezingen niet meer dan wat one-liners gezien. Sorry maar dat noem ik geen inhoudelijke kennisquote:Op donderdag 9 maart 2006 11:33 schreef Robar het volgende:
Waar het mij in ieder geval om zou gaan is dat stemmers inhoudelijke kenis hebben van de standpunten van politieke partijen. Waarom ze vervolgens op een partij stemmen zal mij een zorg zijn.
Andere mensen zijn weer eens dom omdat ze een andere mening hebben dan TS. Rot toch op man, met je achterlijke gezeik. Altijd weer hetzelfde he, alleen maar beledigen - echte inhoudelijke discussies voeren doen we niet aan.quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:59 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Meneer wil ons terug hebben naar de vorige eeuw?quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het lijkt me niet zo gek om als criterium om te mogen stemmen gewoon een inkomensgrens te stellen. Wie betaalt bepaalt tenslotte, behalve in de politiek. Dit land is ten dode opgeschreven omdat degenen die het geld verdienen nooit meer een parlementaire meerderheid zullen kunnen behalen.
echter zal je dit er nooit doorkrijgen aangezien het discriminatie isquote:Op donderdag 9 maart 2006 11:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het lijkt me niet zo gek om als criterium om te mogen stemmen gewoon een inkomensgrens te stellen. Wie betaalt bepaalt tenslotte, behalve in de politiek. Dit land is ten dode opgeschreven omdat degenen die het geld verdienen nooit meer een parlementaire meerderheid zullen kunnen behalen.
Je kan ook zelf iets doen om je mening te onderbouwen.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:35 schreef jagermaster het volgende:
[..]
en wat voor inhoudelijke kennis krijgen wij? heb bij de gemeenteraadverkiezingen niet meer dan wat one-liners gezien. Sorry maar dat noem ik geen inhoudelijke kennis
Als je zo redeneert dan moet je mensen ook "evenredig" meer stemrecht geven naarmate ze meer verdienen. Bijvoorbeeld één stem per duizend verdiende Euro's op jaarbasis. Ik denk alleen dat de enkele tientallen rijkste mensen van Nederland, dan samen een ruime meerderheid in het parlement halen. Tenzij jij één van die tientallen bent, ben je daar vast niet voor.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Dan bepalen we een bovengrensquote:Op donderdag 9 maart 2006 11:45 schreef Petera het volgende:
[..]
Als je zo redeneert dan moet je mensen ook "evenredig" meer stemrecht geven naarmate ze meer verdienen. Bijvoorbeeld één stem per duizend verdiende Euro's op jaarbasis. Ik denk alleen dat de enkele tientallen rijkste mensen van Nederland, dan samen een ruime meerderheid in het parlement halen. Tenzij jij één van die tientallen bent, ben je daar vast niet voor.![]()
hoevaak zal iemands mening niet onderbouwt zijn met vooroordelen? kan mijn mening ook wel onderbouwen met vooroordelen, alleen dat kan niet als een goede onderbouwing beschouwt worden. Als ik websites bekijk van de plaatselijke partijen naar hun programma vind ik het niet bepaald veel inhoud bevatten.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:41 schreef Robar het volgende:
[..]
Je kan ook zelf iets doen om je mening te onderbouwen.
Maar goed, dan moet de informatievoorziening dus beter in jouw ogen.
dus wat ik zeiquote:Op donderdag 9 maart 2006 11:45 schreef El_Psycho het volgende:
Wat ik een betere stelling zou vinden, vooral met betrekking tot de gemeenteraadsverkiezingen, is dat de mensen die zich verkiesbaar stellen een bepaalde kennis van de maatschappij/economie/politiek moeten hebben. Dan boeit het ook niet als het volk willekeurig stemt, je krijgt in ieder geval een capabel persoon op die belangrijke plek.
En dat het goed voor het land zou zijn als iedereen een bewuste, weloverwogen keuze zou maken dat is natuurlijk waar, maar dat kan je toch nooit bereiken.
Maar dan heb jij al meer inhoudelijke kennis dan een groot deel van de bevolking, want die kennis ligt echt veel lager.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:47 schreef jagermaster het volgende:
[..]
hoevaak zal iemands mening niet onderbouwt zijn met vooroordelen? kan mijn mening ook wel onderbouwen met vooroordelen, alleen dat kan niet als een goede onderbouwing beschouwt worden. Als ik websites bekijk van de plaatselijke partijen naar hun programma vind ik het niet bepaald veel inhoud bevatten.
Of bijvoorbeeld de eis dat alleen zuivere ariërs mogen stemmen.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het lijkt me niet zo gek om als criterium om te mogen stemmen gewoon een inkomensgrens te stellen.
Nee ik wil naar de volgende eeuw, het is juist een politiek die improduktiviteit bevordert die ons in de vorige blijft houden. De huidige vorm van democratie leidt uiteindelijk regelrecht naar de afgrond. In een land waar de helft van de beroepsbevolking voor haar inkomen van de overheid afhankelijk is zal links altijd een meerderheid behalen en worden we dus geregeerd door mensen die het geld uitgeven en niet door degenen die het verdienen. Met alle desastreuze gevolgen voor de economie, en dus ook en vooral voor de zwakkeren in de samenleving, vandien.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:39 schreef wijsneus het volgende:
Meneer wil ons terug hebben naar de vorige eeuw?
Altijd een meerderheid behalen? Wanneer dan precies?quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Nee ik wil naar de volgende eeuw, het is juist een politiek die improduktiviteit bevordert die ons in de vorige blijft houden. De huidige vorm van democratie leidt uiteindelijk regelrecht naar de afgrond. In een land waar de helft van de beroepsbevolking voor haar inkomen van de overheid afhankelijk is links altijd een meerderheid behalen en worden we dus geregeerd door mensen die het geld uitgeven en niet door degenen die het verdienen. Met alle desastreuze gevolgen voor de economie, en dus ook en vooral voor de zwakkeren in de samenleving, vandien.
Dus tenslotte is het zo dat in de politiek het niet zo is dat wie betaalt , bepaalt.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het lijkt me niet zo gek om als criterium om te mogen stemmen gewoon een inkomensgrens te stellen. Wie betaalt bepaalt tenslotte, behalve in de politiek.
Zijn de andere landen met vrij kiesrecht ook ten dode opgeschreven? Zijn er ook nog landen met censuskiesrecht, en zijn deze wel in staat tot overleven?quote:Dit land is ten dode opgeschreven omdat degenen die het geld verdienen nooit meer een parlementaire meerderheid zullen kunnen behalen.
Ja dat gaat wat worden, dan heeft iedereen straks 'belastingverlaging' aangevinkt maar ook 'meer geld naar de zorg, onderwijs en veiligheid'. Oeps, wat nu?quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:52 schreef Basp1 het volgende:
In principe ben ik tegen alle partij systemen,en de ultieme vorm van democratie in mijn optiek zou zijn dat we met zijn allen tijdens verkeizingen een soort stemwijzer invullen, daarvan pakken de beleidsmakers de punten die het meeste gescooord hebben en gaan hiermee voor de komende 4 jaar aan de slag.
Dat hoor ik overal. Ze hebben het zo slecht gedaan. Populistisch geneuzel en voor je het weet lult half Nederland mee: Ze doen het zo slecht. Zelfs in gemeenten waar de afgelopen jaren goede resultaten zijn geboekt en niemand onder die zogenaamde armoedegrens leeft, stemt in tegenstelling tot 4 jaar geleden ineens idereen links. Puur kuddegedrag en onwetendheid.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:31 schreef zwaaibaai het volgende:
[..]
Of een teken dat het kabinet het niet zo geweldig goed heeft gedaan met balkenende II. Waarschijnlijk is iedereen het zat dat er overal bezuinigt wordt, er 500.000 mensen in Nederland onder de armoede grens leven, privatiseringen doorgaan zonder te vragen wat wij er van vinden, enz enz.
Ga eens weg man! Ik maak zelf toch wel uit op wie ik stem en vooral waarom. Wat mijn beweegredenen zijn doet niet ter zake. Hoe dom ze ook mischien zijn.
Ligt nogal voor de hand:quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:55 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ja dat gaat wat worden, dan heeft iedereen straks 'belastingverlaging' aangevinkt maar ook 'meer geld naar de zorg, onderwijs en veiligheid'. Oeps, wat nu?
De VVD zit al sinds 1981 in het kabinet, met uitzondering van 1990 - 1994 tijdens Lubbers II. Eigen hand in boezem steken begrijpen ze niet, PvdA is de grote boosdoener. Dus de tendens die nu heerst onder veel VVD'ers aangaande de PvdA vind ik toch enigzins hypocriet, aangezien ze zelf al veel langer aan de macht zijn.quote:Op donderdag 9 maart 2006 10:59 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Hier kan ik me eigenlijk wel in vinden . . .quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:56 schreef Merkowitz het volgende:
[..]
Dat hoor ik overal. Ze hebben het zo slecht gedaan. Populistisch geneuzel en voor je het weet lult half Nederland mee: Ze doen het zo slecht. Zelfs in gemeenten waar de afgelopen jaren goede resultaten zijn geboekt en niemand onder die zogenaamde armoedegrens leeft, stemt in tegenstelling tot 4 jaar geleden ineens idereen links. Puur kuddegedrag en onwetendheid.
Denk je dat ministers graag bezuinigen. Denk je dat ze graag in het nieuws komen met vervelende berichten. Ik denk ook dat Zalm liever zou zeggen: het gaat super en ieder ministerie krijgt 10 miljard extra om uit te geven. Maar goed, schijnbaar is het dus NODIG om te bezuinigen. Je kan wel geld blijven uitgeven wat er niet is, maar op den duur krijg je daar de rekening voor. Eindelijk een kabinet dat durf toont en een lijn inzet die op termijn de vruchten afwerpt. Maar nee hoor, het klootjesvolk wil nu resultaat. Daarnaast verwachten mensen dat een land binnen 2 jaar helemaal kan omzwaaien en dat alle maatregelen meteen effect hebben. Blijft dit snelle effect uit, dan is men ontevreden en moeten er koppen rollen.
Het volk krijgt wat het verdiend, dat is een prima uitspraak. Helaas is 80% van het volk gewoonweg niet intelligent genoeg om nou eens goed na te denken over wat het op termijn wil en hoe we daar moeten komen. Al die linkse partijen gaan nu weer jaren geld over de tafel smijten voor projecten die op hele kort termijn iets doen en vervolgens zitten we weer 10 jaar met de gebakken peren.
Het feit dat 1 miljoen Nederlanders de stemwijzer heeft ingevuld is veelzeggend. Onder deze 1 miljoen vallen vast ook de mensen die eens een programmaboekje hebben doorgelezen. Dit komt dus neer op 11 miljoen kiezers die gewoon maar iets doen. Gewoon stemmen om het stemmen en het liefst op basis van de meeste belachelijke redenen. En de 'media' doet lekker mee en voedt deze grote groep 'ik-doe-maar-wat'-stemmers.
De mensen die dan roepen: ja maar je hebt keuzevrijheid bladiebla. Tuurlijk helemaal waar, alleen zou het wel fijn zijn dat iedereen zich zou realiseren wat voor belangen hierbij spelen. En dat gebeurt niet. 11 miljoen mensen die doen alsof ze op een idols kandidaat aan het stemmen zijn.
Ik zou het helemaal prima vinden als er een linkse coalitie zou komen als de mensen dit echt willen vanuit hun visie. Wat er nu gebeurt is dat er een linkse coaltie gaat komen omdat mensen te stom zijn om een mening te vormen, en dus maar een tegenstem naar links gaan brengen omdat de huidige politiek 'het niet goed doet'.
Anyway, het probleem van de democratie is dat het volk beslist en het volk is eigenlijk niet capabel genoeg om dit te doen.
Flame me![]()
Of misschien wíl de Nederlander wel links en rechts in evenwicht houden, maar niet door ze te verlammen met een 50-50 uitslag, door wisselend de ene en de andere stroming te laten winnen.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:56 schreef Merkowitz het volgende:
[..]
Dat hoor ik overal. Ze hebben het zo slecht gedaan. Populistisch geneuzel en voor je het weet lult half Nederland mee: Ze doen het zo slecht. Zelfs in gemeenten waar de afgelopen jaren goede resultaten zijn geboekt en niemand onder die zogenaamde armoedegrens leeft, stemt in tegenstelling tot 4 jaar geleden ineens idereen links. Puur kuddegedrag en onwetendheid.
Daarom hebben 'die mensen' ook zoveel stemmen uitgebracht bij de laatste verkeizingen op de partijen CDA, VVD en D66 dat deze de regering konden vormen, steunend op een kamermeerderheid. Natuurlijk, logisch.quote:Denk je dat ministers graag bezuinigen. Denk je dat ze graag in het nieuws komen met vervelende berichten. Ik denk ook dat Zalm liever zou zeggen: het gaat super en ieder ministerie krijgt 10 miljard extra om uit te geven. Maar goed, schijnbaar is het dus NODIG om te bezuinigen. Je kan wel geld blijven uitgeven wat er niet is, maar op den duur krijg je daar de rekening voor. Eindelijk een kabinet dat durf toont en een lijn inzet die op termijn de vruchten afwerpt. Maar nee hoor, het klootjesvolk wil nu resultaat. Daarnaast verwachten mensen dat een land binnen 2 jaar helemaal kan omzwaaien en dat alle maatregelen meteen effect hebben. Blijft dit snelle effect uit, dan is men ontevreden en moeten er koppen rollen.
Zet 10 bewezen intelligente mensen in een hok en laat ze bepalen hoe het land bestuurd moet worden. Er komt er een paar met voorstellen tot lastenverlichting, een paar met een plan voor veel geld naar onderwijs, een paar met plannen voor nivellering, een paar komen met de bijbel. Heibel in de tent.quote:Het volk krijgt wat het verdiend, dat is een prima uitspraak. Helaas is 80% van het volk gewoonweg niet intelligent genoeg om nou eens goed na te denken over wat het op termijn wil en hoe we daar moeten komen. Al die linkse partijen gaan nu weer jaren geld over de tafel smijten voor projecten die op hele kort termijn iets doen en vervolgens zitten we weer 10 jaar met de gebakken peren.
Pardon? Omdat ik mijn oordeel niet laat afhangen van een computerprogramma 'doe ik maar wat'?quote:Het feit dat 1 miljoen Nederlanders de stemwijzer heeft ingevuld is veelzeggend. Onder deze 1 miljoen vallen vast ook de mensen die eens een programmaboekje hebben doorgelezen. Dit komt dus neer op 11 miljoen kiezers die gewoon maar iets doen. Gewoon stemmen om het stemmen en het liefst op basis van de meeste belachelijke redenen.
Ja lekker wégstemmen. (Er stemmen trouwens geen 15 miljoen mensen, zoveel stemgerechtigden zijn er niet eens in Nederlandquote:En de 'media' doet lekker mee en voedt deze grote groep 'ik-doe-maar-wat'-stemmers.
De mensen die dan roepen: ja maar je hebt keuzevrijheid bladiebla. Tuurlijk helemaal waar, alleen zou het wel fijn zijn dat iedereen zich zou realiseren wat voor belangen hierbij spelen. En dat gebeurt niet. 11 miljoen mensen die doen alsof ze op een idols kandidaat aan het stemmen zijn.
Wat is er mis aan een alternatief kiezen voor een club waarvan je vindt dat die het niet goed doet?quote:Ik zou het helemaal prima vinden als er een linkse coalitie zou komen als de mensen dit echt willen vanuit hun visie. Wat er nu gebeurt is dat er een linkse coaltie gaat komen omdat mensen te stom zijn om een mening te vormen, en dus maar een tegenstem naar links gaan brengen omdat de huidige politiek 'het niet goed doet'.
Verzin maar een wie de regels gaat maken om te bepalen wie wél capabel genoeg is, en hoe die regels eruitzien, en hoe controle en sanctie eruit zienquote:Anyway, het probleem van de democratie is dat het volk beslist en het volk is eigenlijk niet capabel genoeg om dit te doen.
quote:Flame me![]()
BS. Links geeft niet alleen maar geld uit, dat is een fabeltje. Het gaat om de verdeling van het geld dat er wel is. Hoe groter de groep mensen met een grote koopkracht hoe beter voor de economie. Hoe hoger het consumentenvertrouwen hoe beter voor de economie.quote:Op donderdag 9 maart 2006 11:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Nee ik wil naar de volgende eeuw, het is juist een politiek die improduktiviteit bevordert die ons in de vorige blijft houden. De huidige vorm van democratie leidt uiteindelijk regelrecht naar de afgrond. In een land waar de helft van de beroepsbevolking voor haar inkomen van de overheid afhankelijk is zal links altijd een meerderheid behalen en worden we dus geregeerd door mensen die het geld uitgeven en niet door degenen die het verdienen. Met alle desastreuze gevolgen voor de economie, en dus ook en vooral voor de zwakkeren in de samenleving, vandien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |