Ben bang dat je vermoeden toch niet helemaal juist is. In het vorige topic heb ik wat links neergezet naar wetenschappelijke experimenten onder hypnose. Die zouden onmogelijk zijn als hypnose niet bestaat.quote:Op maandag 13 februari 2006 11:18 schreef Genverbrander het volgende:
Hier trouwens een interessant artikeltje over The Heist, waarin Derren Brown ook mijn vermoeden bevestigt dat hypnose niet echt bestaat.
http://www.magicweek.co.u(...)_brown_the_heist.htm
Ik had hier dus ook een discussie over met Halfgedraaide. Ik heb zelf altijd al mijn bedenkingen gehad bij het hele fenomeen. Zoals bij heel veel dingen gebeurt het in mijn ogen alleen als je het zelf wilt, als je er zelf open voor staat.quote:Op maandag 13 februari 2006 13:24 schreef Armalite het volgende:
[..]
Ben bang dat je vermoeden toch niet helemaal juist is. In het vorige topic heb ik wat links neergezet naar wetenschappelijke experimenten onder hypnose. Die zouden onmogelijk zijn als hypnose niet bestaat.
Wat Derren in het artikel eigenlijk zegt is dat je mensen niet iets tegen hun wil onder hypnose kan laten doen.
Maar ongeacht hoe hij het voor elkaar gekregen heeft blijft 'The Heist' een meesterwerk
Via zijn officiële site http://www.derrenbrown.co.uk is wel het e.e.a. te koop, maar niet alles.quote:Op maandag 13 februari 2006 14:46 schreef addictivebeat het volgende:
Damn, ik wil z'n dvd's. Waar kan ik ze bestellen???
quote:Op maandag 13 februari 2006 15:37 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Via zijn officiële site http://www.derrenbrown.co.uk is wel het e.e.a. te koop, maar niet alles.
quote:
Nee! Ik heb toevallig ook even gezocht, en op zijn site heeft hij ook een nieuwssectie waar hij aankondigingen doet, zie http://www.derrenbrown.co.uk/news. Als laatste wordt daar nog "The Heist" genoemd. Als je zo de geschiedenis bekijkt zie je dat hij - naast zijn reguliere programma's als Mind Control en Trick of the Mind - niet meer dan één grote show per jaar maakt. Dit waarschijnlijk ook omdat het nogal veel werk is om voor te bereiden allemaal.quote:Weet iemand eigenlijk of er weer een grote show aan zit te komen net zoals The Heist in Januari?
quote:PS: Genverbrander heb je Seance nou al gezien? Wat vond je daarvan?![]()
Ok ik ben benieuwd wanneer er weer wat aan komt. Enne dat vriendje had gewoon kunnen blijven kijken want daarna werd duidelijk gemaakt dat er niks paranormaals was gebeurd. Laat even weten wat je van Seance vond. Ik vond het namelijk een van de beste shows van hem.quote:Op maandag 13 februari 2006 16:02 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
![]()
[..]
Nee! Ik heb toevallig ook even gezocht, en op zijn site heeft hij ook een nieuwssectie, zie http://www.derrenbrown.co.uk/news. Als laatste wordt daar nog "The Heist" genoemd. Als je zo de geschiedenis bekijkt zie je dat hij - naast zijn reguliere programma's als Mind Control en Trick of the Mind - niet meer dan één grote show per jaar maakt. Dit waarschijnlijk ook omdat het nogal veel werk is om voor te bereiden allemaal.
[..]
Ik zat gisteravond met popcorn en cola op de bank met mn geliefde, helemaal klaar voor Séance. Maar mn vriendje werd al zo bang van de eerste 3 minuten dat ik gedwongen was om het uit te zetten, ik weet zeker dat ie anders de hele nacht niet geslapen had.
(Mn vriendje gelooft nogal in al die paranormale dingen.) Dus ik zal m binnenkort alleen moeten kijken.
Ok ik heb het zojuist gekeken. Heel erg vermakelijkquote:Op maandag 13 februari 2006 16:07 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Ok ik ben benieuwd wanneer er weer wat aan komt. Enne dat vriendje had gewoon kunnen blijven kijken want daarna werd duidelijk gemaakt dat er niks paranormaals was gebeurd. Laat even weten wat je van Seance vond. Ik vond het namelijk een van de beste shows van hem.
quote:Also - Derren is currently planning a book for the general public which will explore many of his techniques. Please keep an eye on the news page for details.
voeg messiah daar ook maar aantoequote:Op maandag 13 februari 2006 17:16 schreef Genverbrander het volgende:
Maar Séance is echt iets wat eigenlijk iedereen hier in TRU eens zou moeten zien, hopelijk verdwijnt er dan eindelijk eens iets van die oeverloze naïviteit die hier nogal eens wil heersen.
Idd.quote:
Mijn laatste sprankje geloof in het paranormale werd volledig van de kaart geveegd door Derren's zijn shows.quote:Op maandag 13 februari 2006 18:18 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Idd.![]()
Zijn hier trouwens mensen die eerst in het paranormale geloofden maar die door Derren overstag zijn gegaan? Dat moet toch haast wel?
Spreek!
idemquote:Op maandag 13 februari 2006 19:14 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Mijn laatste sprankje geloof in het paranormale werd volledig van de kaart geveegd door Derren's zijn shows.
Maar zoals gezegd het laatste sprankje. Ik geloofde er in hele lichte mate in.
Het is niet wat de meeste mensen ervan denken nee. Zou wel aardig zijn als je iemand kon hypnotiseren en laten doen wat je wilt.quote:Op maandag 13 februari 2006 15:24 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Derren Brown bevestigt dit in dat interview, en ik denk dat hij wel weet waar hij over praat als een van de grootste hypnotiseurs van deze tijd.Hij zegt zelf dus ook dat hypnose niet is wat het lijkt, en dat het niet meer is dan suggestie.
![]()
In séance doet hij het echter heel anders. Hij pikt er gewoon eentje uit, een meisje, en 'raadt' vervolgens eerst dat het gaat om een vrouw, haar oma. En dan raadt hij pas de naam, Laura of Nora. Het blijkt Nora te zijn. Dat is dus een heel andere methode dan wat hij beschrijft op de site en de methode die hij laat zien lijkt me vele malen moeilijker, aangezien je eerst een 'slachtoffer' kiest en daarna pas cold-reading toepast. Waarom legt hij dan iets anders uit op de site? Beetje raar.quote:I start by getting people to believe in me by using a powerful spiritualist trick called cold reading. I get information from a subject while appearing to reveal facts about them. The spiritualist (in this case, me) starts by saying something like: 'I sense a connection to someone with a name like Laura, Nora. Does anyone know someone with a name like that?' Of course, several hands go up and then you go on in a similar way to get these people to give you information about themselves.
klopt idd! ik snap ook niet hoe hij die naam raadtquote:Op dinsdag 14 februari 2006 00:04 schreef Sh0g het volgende:
Séance is goed. The gathering is trouwens ook vermakelijk, vooral het einde, maar séance is echt goed. Al viel me wel iets op. Op de site van channel 4, schrijft Derren dit:
[..]
In séance doet hij het echter heel anders. Hij pikt er gewoon eentje uit, een meisje, en 'raadt' vervolgens eerst dat het gaat om een vrouw, haar oma. En dan raadt hij pas de naam, Laura of Nora. Het blijkt Nora te zijn. Dat is dus een heel andere methode dan wat hij beschrijft op de site en de methode die hij laat zien lijkt me vele malen moeilijker, aangezien je eerst een 'slachtoffer' kiest en daarna pas cold-reading toepast. Waarom legt hij dan iets anders uit op de site? Beetje raar.
Kan me vergist hebben, moet het ff achter mijn eigen pc nogmaals controleren. Maar zoals ik het me kan herinneren doet Derren het omgedraaide (eerst 'slachtoffer', dan pas naam) van wat hij beschrijft op de site (eerst naam, dan pas 'slachtoffer' die z'n hand heeft opgestoken).
Ja inderdaad... Als het zo was gegaan zoals hij beschrijft is het nog te begrijpen:quote:Op dinsdag 14 februari 2006 08:58 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb dat ook gezien, Genverbrander en ik dacht ook al: coldreading, prima...maar hoe kom je in godsnaam aan een naam? Er zijn zoveel vrouwennamen...
Maar zo is het dus duidelijk niet gegaan, hij spreekt daar aantoonbaar niet de waarheid! Waarom zou hij daarover liegen?quote:I start by getting people to believe in me by using a powerful spiritualist trick called cold reading. I get information from a subject while appearing to reveal facts about them. The spiritualist (in this case, me) starts by saying something like: 'I sense a connection to someone with a name like Laura, Nora. Does anyone know someone with a name like that?' Of course, several hands go up and then you go on in a similar way to get these people to give you information about themselves.
dat lijkt me een goeie jaquote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:21 schreef Blue-eagle het volgende:
Wat analytisch gelul:
Hij zegt "lady", en kan dan uit de reactie opmaken of het inderdaad een "lady" was of, als het slachtoffer bedenkelijk kijkt, minder "lady like" en dus een jongere vrouw. Vraag dan een vraag over een "woman" (niet een "girl") en je komt weer een stap verder. Als je genoeg informatie hebt dan zijn er simpele lijsten (ooit in een eerder topic gepost) met namen die veel voorkomen. Een "lady", in dit geval waarschijnlijk een oma van het slachtoffer, zou 20 tot 30 jaar ouder kunnen zijn dan het slachtoffer (het was gebruikelijk om in die tijd kinderen te krijgen tussen je 20e en 30e). Meneer de oplichter denk even na, herinnert zich de top-5 vrouwen namen van die periode (Laura, Nora, Norien, Eileen, Joanne) en gaat af op inzicht, de eerste drie lijken relatief veel op elkaar en staan ook nog eens in de top 3, je kansen worden alleen maar beter. En als je gok ook nog eens goed is: bingo! Zo niet: snel overschakelen naar je vorige succes: "flowers eh? was she a colourful person?"
Ja hij heeft het specifiek over Séance, zie de link eerder in dit topic naar het stuk tekst.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:49 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
nou ja, om te zeggen dat ie liegt gaat wat ver..of heeft hij het specifiek over die coldreading in Seance?
The Heist is anders dan de rest omdat het naast de entertainment ook een duidelijke diepe moraal heeft. Derren laat zien hoe bijzonder verbijsterend het is hoe mensen in elkaar zitten... Die elektrische schokken bijvoorbeeld. Je moet beseffen dat dat dan je medemensen zijn met wie we samen deze wereld bewonen en met wie we samen er iets van zullen moeten maken... Da's toch heel erg triest? Meer dan 50% zou jou dus elektrocuteren als een man met een witte jas dat beveelt. En dat zet je ook aan het denken... wat zou je zelf doen?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 13:52 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
Ik vond The Heist overigens niet zoveel aan...misschien te hoge verwachtingen na alle lof hier.
wel aardig hoor...maar ja..
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:21 schreef Blue-eagle het volgende:
Wat analytisch gelul:
Hij zegt "lady", en kan dan uit de reactie opmaken of het inderdaad een "lady" was of, als het slachtoffer bedenkelijk kijkt, minder "lady like" en dus een jongere vrouw. Vraag dan een vraag over een "woman" (niet een "girl") en je komt weer een stap verder. Als je genoeg informatie hebt dan zijn er simpele lijsten (ooit in een eerder topic gepost) met namen die veel voorkomen. Een "lady", in dit geval waarschijnlijk een oma van het slachtoffer, zou 20 tot 30 jaar ouder kunnen zijn dan het slachtoffer (het was gebruikelijk om in die tijd kinderen te krijgen tussen je 20e en 30e). Meneer de oplichter denk even na, herinnert zich de top-5 vrouwen namen van die periode (Laura, Nora, Norien, Eileen, Joanne) en gaat af op inzicht, de eerste drie lijken relatief veel op elkaar en staan ook nog eens in de top 3, je kansen worden alleen maar beter. En als je gok ook nog eens goed is: bingo! Zo niet: snel overschakelen naar je vorige succes: "flowers eh? was she a colourful person?"
Bwoh...de connectie oudere vrouw --> bloemen is behoorlijk breed hoor. Dat van die bloemenwinkel is wel een voltreffer, maar dat kan mazzel zijn. Er had ook uit kunnen komen dat ze graag in de tuin werkte, gewoon hield van bloemen, veel mooie boeketten op haar begrafenis had, een schilderij van bloemen aan de muur had, bloemen drogen als hobby had of altijd bloemetjesjurken droeg.quote:Maartoch, die flowers vind ik wel heel erg frappant. De rest is cold reading, akkoord. Maar hij heeft ook al gezegd "Did she collect flowers?", nog voordat dat meisje zei dat ze bloemen verkocht. Ik vind dat wel een heeel erge "close hit".
ja, maar dat was me allemaal al bekend...dat van die schokjes...experiment uit 70er jaren ofzo.. niets nieuws onder de zon.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 17:24 schreef Genverbrander het volgende:
The Heist is anders dan de rest omdat het naast de entertainment ook een duidelijke diepe moraal heeft. Derren laat zien hoe bijzonder verbijsterend het is hoe mensen in elkaar zitten... Die elektrische schokken bijvoorbeeld. Je moet beseffen dat dat dan je medemensen zijn met wie we samen deze wereld bewonen en met wie we samen er iets van zullen moeten maken... Da's toch heel erg triest? Meer dan 50% zou jou dus elektrocuteren als een man met een witte jas dat beveelt. En dat zet je ook aan het denken... wat zou je zelf doen?
Hetzelfde met die bankoverval, je houdt het toch niet voor mogelijk? In feite is het heel erg triest en bijzonder schokkend dat zoiets kan. Wat die show mij leert is dat er ieder moment weer een Hitler kan opstaan en dat er zo weer iets als een Holocaust kan plaatsvinden, omdat de mens in hoge mate beïnvloedbaar is.
Ik vind het dus wel meer dan 'wel aardig hoor', maargoed smaken verschillen. Als je meer van Derrens pure entertainment houdt dan is Trick of the Mind, Séance of Messiah misschien meer iets voor jou.
Darren: "something about flowers.." (of iets dergelijks....)quote:Op dinsdag 14 februari 2006 17:24 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
![]()
Maartoch, die flowers vind ik wel heel erg frappant. De rest is cold reading, akkoord. Maar hij heeft ook al gezegd "Did she collect flowers?", nog voordat dat meisje zei dat ze bloemen verkocht. Ik vind dat wel een heeel erge "close hit".
ja, want als ze die winkel niet had, kon hij dat ze van bloemen hield om die te krijgen dat is bijna iedereenquote:Op dinsdag 14 februari 2006 18:58 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
Darren: "something about flowers.." (of iets dergelijks....)
meisje: "yeah"
darren: "did she collect flowers?"
meisje: "she was the owner of a flowershop"
pure cold reading lijkt me
preciesquote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:42 schreef sasser het volgende:
[..]
ja, want als ze die winkel niet had, kon hij dat ze van bloemen hield om die te krijgen dat is bijna iedereen
Allemaal opties wegstrepen met op het eerste gezicht onschuldige vragen. Een lady = ouder iemand, vaak, slachtoffer is 40 jaar, dus het lijdend voorwerp is 60 tot 80 jaar oud, wat hebben oudere vrouwen (ladies) te doen? Online games? Geweren verzamelen? Nee, kijk naar de keurige 50-er voor je en je moet iets onschuldigs zoeken: bloemen, wie houdt er nou niet van bloemen? Ze had vast wat rozen thuis, of zelfs een lading bloemen op de begravenis ofzo, het slachoffer zoekt zelf wel een link.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 17:24 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
![]()
Maartoch, die flowers vind ik wel heel erg frappant. De rest is cold reading, akkoord. Maar hij heeft ook al gezegd "Did she collect flowers?", nog voordat dat meisje zei dat ze bloemen verkocht. Ik vind dat wel een heeel erge "close hit".
Spijker op z'n kopquote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:12 schreef Blue-eagle het volgende:
het slachoffer zoekt zelf wel een link.
Ja idd, da's waar. Maar die experimenten zijn alweer wat gedateerd en toch niet zo mooi in beeld gebracht als in The Heist. Ik heb ook Das Experiment gezien, ken je die? Ook een prachtige filmquote:Op dinsdag 14 februari 2006 18:52 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
ja, maar dat was me allemaal al bekend...dat van die schokjes...experiment uit 70er jaren ofzo.. niets nieuws onder de zon.
ik moet die nog wel zien ja...had m een keer zonder ondertiteling in het duitsquote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:34 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ja idd, da's waar. Maar die experimenten zijn alweer wat gedateerd en toch niet zo mooi in beeld gebracht als in The Heist. Ik heb ook Das Experiment gezien, ken je die? Ook een prachtige film, maar ik vind The Heist toch veel sterker omdat het real life is.
quote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:36 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
ik moet die nog wel zien ja...had m een keer zonder ondertiteling in het duits![]()
ik spreek m'n talen heel behoorlijk, maar een duitse film volgen..quote:
volgens mij mag je dat niet postenquote:Op woensdag 15 februari 2006 02:41 schreef Sh0g het volgende:
dit is een trucje dat Derren Brown ook liet zien in één van zijn trick of the mind episodes, alleen visualiseert deze gast het mooi met schaduwen.
http://m90.org/gallery/video/chriss%20angel-shadows.wmv![]()
Wowquote:Op woensdag 15 februari 2006 02:41 schreef Sh0g het volgende:
dit is een trucje dat Derren Brown ook liet zien in één van zijn trick of the mind episodes, alleen visualiseert deze gast het mooi met schaduwen.
Inderdaad, leuk filmpje!quote:
Staat er in zijn e-books precies hoe hij die kung-fu mind punch doet?quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:27 schreef Sh0g het volgende:
nummertje 10 ligt ook in de minst comfortabele positie om aan te wijzen.
anders was hij mooi de lul
maar idd, zo beschrijft Derren het ook in zijn e-books.het is een simpele truc, maar bij bijvoorbeeld kung-fu mind punch zit het allemaal tussen de oren.
Probeer eens MagicSeduction als password.quote:Op donderdag 16 februari 2006 05:42 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
ik heb die e books per ongeluk gedownload
maar er zit een code op
Deze man mist wel de charmes en charisma van zijn Engelse collega zeg.quote:Op woensdag 15 februari 2006 02:41 schreef Sh0g het volgende:
ik vind t een beetje te gemaakt..met die lange harenquote:Op donderdag 16 februari 2006 12:15 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind deze man ook wel iets sinisters hebben![]()
Hahaha precies.quote:Op donderdag 16 februari 2006 14:25 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
ik vind t een beetje te gemaakt..met die lange haren
derren is zoveel cooler![]()
oja! bedanktquote:Op donderdag 16 februari 2006 15:18 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Hahaha precies.Derren heeft flair, charisma en hij is gewoon the man!!
Werkte het wachtwoord trouwens?
okidokiquote:Op donderdag 16 februari 2006 15:36 schreef Genverbrander het volgende:
Vertel!Desnoods in spoiler tags!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 16 februari 2006 16:15 schreef Genverbrander het volgende:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
laatste 1 minuut vijftig van inside your mind...quote:Op donderdag 16 februari 2006 16:40 schreef Genverbrander het volgende:
In welke show doet ie dat trouwens ook al weer, dat ie twee mensen tegelijk het glas laat heffen? Dan kan ik effe terugzien wat Derren precies doet.
Ah bedankt, ik heb het gezien.quote:Op donderdag 16 februari 2006 18:02 schreef sasser het volgende:
[..]
laatste 1 minuut vijftig van inside your mind...
iddquote:Op vrijdag 17 februari 2006 00:26 schreef ACJazzz het volgende:
Wauw!![]()
Ik heb net Trick of the Mind deel 4 gezien. Dat is de aflevering waarin een pubbezoeker een videospel gaat doen en dan er helemaal in wordt 'opgezogen'. Spectaculair maar ook verontrustend!
quote:Op vrijdag 17 februari 2006 00:26 schreef ACJazzz het volgende:
Wauw!![]()
Ik heb net Trick of the Mind deel 4 gezien. Dat is de aflevering waarin een pubbezoeker een videospel gaat doen en dan er helemaal in wordt 'opgezogen'. Spectaculair maar ook verontrustend!
De Zombie Arcade Gamequote:Op vrijdag 17 februari 2006 00:26 schreef ACJazzz het volgende:
Wauw!![]()
Zeker!quote:Op vrijdag 17 februari 2006 07:40 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Maar ik vind het ook wel erg ver gaan, misschien wel te ver? Die jongen heeft er nooit voor gekozen om hieraan mee te doen, en die angsten die hij doorgaat zijn gewoon te wreed...![]()
nee, dat mag geloof ik niet.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 17:19 schreef ACJazzz het volgende:
Hoi,
Ik weet niet of ik het hier mag vragen, maar zou iemand voor mij van Derren Brown zijn programma Seance ergens kunnen uploaden? Ik heb er hier al zo veel van gehoord dat ik het nu wel eens zelf wil zien.![]()
Zie profiel. Dank je.quote:Op zaterdag 18 februari 2006 21:26 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
nee, dat mag geloof ik niet.
maar geef je e-mail, dan geef ik een linkje waar je 'm kan kopen
www.bol.comquote:
hij heeft ermee ingestemd het uit te zenden, dus te ver gaat het niet. en je hoorde het zelf, hij vond het spel te gek, het leek 'net echt'quote:Op vrijdag 17 februari 2006 07:40 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
De Zombie Arcade GameDie is idd errug vet... Ik vind dat een van de 'classics'.
![]()
Maar ik vind het ook wel erg ver gaan, misschien wel te ver? Die jongen heeft er nooit voor gekozen om hieraan mee te doen, en die angsten die hij doorgaat zijn gewoon te wreed...![]()
Is-ie dan ergens op tv? Op www.tvgids.nl staat-ie nergens vermeld.quote:Op zondag 19 februari 2006 21:21 schreef gaai het volgende:
Ik had me zó voorgenomen om te kijken vanavond......wéér vergeten......![]()
Vanavond om 19:20 schijnt ( niet gezien immers ) hij op RTL5 te zijn geweest........quote:Op zondag 19 februari 2006 21:47 schreef ACJazzz het volgende:
[..]
Is-ie dan ergens op tv? Op www.tvgids.nl staat-ie nergens vermeld.![]()
Neh volgens mij is dat al een paar weken afgelopen.quote:Op zondag 19 februari 2006 21:58 schreef gaai het volgende:
[..]
Vanavond om 19:20 schijnt ( niet gezien immers ) hij op RTL5 te zijn geweest........
Agree.quote:Op zondag 19 februari 2006 21:44 schreef ACJazzz het volgende:
Ik heb net Seance gezien. Zeer interessant en indrukwekkend. Ook het einde was spectaculair, zoals in The Gathering.![]()
Ik zou bijna zeggen dat dit verplicht kijkvoer voor 'believers' is. Maar ja, die zullen wel weer wat te zeuren hebben. Het zou mooier zijn geweest, voor mij en de 'believers', als hij na afloop de dingen die hij deed, uitlegde. Maar ja, helaas.![]()
Die redenering vind ik iets te simpel hoor.quote:Op zondag 19 februari 2006 20:56 schreef Sh0g het volgende:
[..]
hij heeft ermee ingestemd het uit te zenden, dus te ver gaat het niet. en je hoorde het zelf, hij vond het spel te gek, het leek 'net echt'![]()
![]()
is eerder van de buis gehaald dus komt nie meerquote:Op maandag 20 februari 2006 01:00 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Neh volgens mij is dat al een paar weken afgelopen.
Dan loopt mijn RL-gids wel achter dusquote:Op maandag 20 februari 2006 13:07 schreef sasser het volgende:
[..]
is eerder van de buis gehaald dus komt nie meer...
RTL had vast een helder moment en kwam tot het inzicht: "Heyyy Fons, kut, wacht, we zijn nu daadwerkelijk een leuk programma aan het uitzenden dat goed in elkaar zit zonder dat een blond belsletje iedere minuut een 0900-nummer aan het oplezen is, dat is niet de bedoeling, straks raken we ons trouwe kijkerspubliek dat alleen maar trash gewend is nog kwijt! Haal van de buis af die Derren!"quote:Op maandag 20 februari 2006 13:50 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
waarom van de buis gehaald
zoiets jaquote:Op maandag 20 februari 2006 15:41 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
RTL had vast een helder moment en kwam tot het inzicht: "Heyyy Fons, kut, wacht, we zijn nu daadwerkelijk een leuk programma aan het uitzenden dat goed in elkaar zit zonder dat een blond belsletje iedere minuut een 0900-nummer aan het oplezen is, dat is niet de bedoeling, straks raken we ons trouwe kijkerspubliek dat alleen maar trash gewend is nog kwijt! Haal van de buis af die Derren!"
Wat komt er dan?quote:Op maandag 20 februari 2006 15:55 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
woensdagavond allemaal weer voor de buis he!
kan nie veel boeiends vinden die dag zou ook wel willen wetenquote:
Klopt, was mij ook al opgevallen! Het filmpje heb ik inmiddels gezien tijdens een van de vele uitzendingen die ik inmiddels bezit (weet bijgod niet meer welkequote:Op dinsdag 21 februari 2006 00:11 schreef ACJazzz het volgende:
En nog een ander ding. Hier kun je filmpjes zien en een uitleg lezen van wat hij doet. Maar het laatste deel waarin je een filmpje wordt beloofd over: Derren transfers an image from a sealed envelope into the mind of a reveller at the Oxford University ball. zie je een filmpje over kiespijn en de uitleg dáárvan, maar niet het fimpje en de uitleg van hoe je een tekening naar iemands geest kunt overbrengen.Terwijl me dat nou juist zo interesseert!
![]()
Hij is Brit.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:18 schreef CarDani het volgende:
Derren Brown is een artiest.
Hij heeft heus wel informatie van tevoren. Zeker als het een Amerikaan is. die zijn erg bang voor gezichtsverlies. Vinden zichzelf O zo geweldig.
Dus?quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:22 schreef CarDani het volgende:
[..]
Ja, maar je kan aan alles zien dat hij erg vol is van zichzelf.
Bij bepaalde mensen lukt dit. Een kleine groep kan zichzelf laten hypnotiseren.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 10:31 schreef Kogando het volgende:
Er kunnen allemaal wel verklaringen achter zitten, maar iemand in trance brengen is toch opzich al een hele kunst. Ik denk niet dat ik dat zomaar zou kunnnen..
Nou dat doet hij ook niet. En wat hij wel doet is erg knap. Dan mag je best een beetje vol van jezelf zijn.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 11:02 schreef CarDani het volgende:
[..]
Dat hij zichzelf heus niet op zijn bek laat gaan door een verkeerde Colt Reading te doen.
Daarom...hij zorgt wel dat hij van te voren de juiste info heeft.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 11:05 schreef LedZep het volgende:
[..]
Nou dat doet hij ook niet. En wat hij wel doet is erg knap. Dan mag je best een beetje vol van jezelf zijn.
Tuurlijk, maar welke illusionist kan zonder?quote:Op dinsdag 21 februari 2006 11:07 schreef CarDani het volgende:
[..]
Daarom...hij zorgt wel dat hij van te voren de juiste info heeft.
beetje onzin imo.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 11:02 schreef CarDani het volgende:
[..]
Dat hij zichzelf heus niet op zijn bek laat gaan door een verkeerde Colt Reading te doen.
Als je onder hypnose bent, doe je dat geheel vrijwillig. Wanneer je (onbewust) niet wilt, dan houdt dat tegen. Je bent echter wel beïnvloedbaar. Veel mensen maken jammer genoeg de fout, dat hypnose gevaarlijk schijnt te zijn....volgens mij is daar niets van waar.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 11:01 schreef CarDani het volgende:
[..]
Bij bepaalde mensen lukt dit. Een kleine groep kan zichzelf laten hypnotiseren.
Ik ben weleens bij een show van Rasti rostelli geweest en dan konden er mensen uit het publiek zich verzamelen op het podium om zich te laten hypnotiseren. Van (nou ik denk) wel 100 mensen bleven er slechts een stuk of 10, 15 over die "geschikt" werden bevonden voor zijn show.
Bij mij lukte het dus niet.
Rastelli beïnvloedt mensen door middel van suggestie.
idd jaquote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:17 schreef Sh0g het volgende:
[..]
beetje onzin imo.
als je alle afleveringen hebt gezien zie je dat hij meerdere malen 'op zijn bek' is gegaan. ik noem het alleen niet op je bek gaan, ik noem het aantonen dat zijn technieken alleen maar van toepassing is op een kleine, specifieke groep mensen en laten zien dat het dus ook fout gaat als je een verkeerde inschatting van mensen maakt. maakt hem alleen maar nog eerlijker en z'n show nog geloofwaardiger. hij hoeft zich geen zorgen te maken voor gezichtsverlies.
wat bedoel je?quote:
Ik vind het nogal dom overkomen.quote:
Weet jij wat een goochelaar is? Heb je wel eens een goochelaar aan het werk gezien? Daarvan weet je toch hopelijk wel dat al het wonderbaarlijks dat zo iemand laat zien geen echte magie is?quote:een vermeend oplichter of een broodoplichter die er zelf voor uitkomt.
Wauw geweldig is hij hoor, Derren Brown. Leuk, ik laat me eigen een dagje oplichten.
Het is zooooo grappig dat die believers hier in TRU gewoon keihard niet willen aannemen dat Derren trucjes gebruikt. En waarom? Da's heel simpel, hun hele levensbeeld zou instorten als zou blijken dat alles wat mediums bereiken door trucs te bereiken is. Ik snap dat dus heel goed.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 15:23 schreef CarDani het volgende:
[..]
Ik vind het nogal dom overkomen.
Wat kan je beter vereren:
een vermeend oplichter of een broodoplichter die er zelf voor uitkomt.
Wauw geweldig is hij hoor, Derren Brown. Leuk, ik laat me eigen een dagje oplichten.![]()
Ik heb die aflevering nog niet gezien. Die moet ik zien ergens te kopen.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 18:29 schreef Genverbrander het volgende:
Ik heb net season 1 afl. 6 gekeken, heeft iemand deze ook gezien?In deze aflevering houdt hij een willekeurige vrouw aan op straat en deze neemt hij mee naar een kamer in een huis. Deze vrouw moet vervolgens door het raam kijken en een willekeurig persoon tot stoppen brengen door haar vuist te ballen. Precies terwijl ze dat doet stopt er ook iemand en draait zich om naar haar.
[afbeelding]
Zoiets is in mijn ogen niet mogelijk zonder acteurs in te huren. Of wel?![]()
![]()
![]()
Zo zie je maar weer hoe simpel het isquote:Op dinsdag 21 februari 2006 18:46 schreef ACJazzz het volgende:
[..]
Ik heb die aflevering nog niet gezien. Die moet ik zien ergens te kopen.![]()
Maar je hebt die mooie foto bij je post gedaan, dus daardoor kan ik wel ongeveer zien wat de setting is geweest.
De vrouw is willekeurig en die voorbijganger is willekeurig. Maar Derren heeft een zendertje waarmee hij een medewerker waarschuwt die beneden staat. Dus zodra de vrouw haar vuist balt, geeft Derren zijn medewerker beneden een teken. Die maakt een geluid waardoor de voorbijganger omkijkt.![]()
Hmmm inventief, maar later wordt aan de vrouw gevraagd waarom ze omdraait en zij komt in ieder geval niet met een logische verklaring.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 18:46 schreef ACJazzz het volgende:
[..]
Maar je hebt die mooie foto bij je post gedaan, dus daardoor kan ik wel ongeveer zien wat de setting is geweest.
De vrouw is willekeurig en die voorbijganger is willekeurig. Maar Derren heeft een zendertje waarmee hij een medewerker waarschuwt die beneden staat. Dus zodra de vrouw haar vuist balt, geeft Derren zijn medewerker beneden een teken. Die maakt een geluid waardoor de voorbijganger omkijkt.![]()
Helemaal mee eens, ik heb inmiddels alles gezien van hem en regelmatig maakt hij fouten. Dat heeft ook zijn charmes.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:17 schreef Sh0g het volgende:
[..]
beetje onzin imo.
als je alle afleveringen hebt gezien zie je dat hij meerdere malen 'op zijn bek' is gegaan. ik noem het alleen niet op je bek gaan, ik noem het aantonen dat zijn technieken alleen maar van toepassing is op een kleine, specifieke groep mensen en laten zien dat het dus ook fout gaat als je een verkeerde inschatting van mensen maakt. maakt hem alleen maar nog eerlijker en z'n show nog geloofwaardiger. hij hoeft zich geen zorgen te maken voor gezichtsverlies.
Ik weet het niet zeker, hoor. Het was maar een gokje.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 18:58 schreef LedZep het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer hoe simpel het is![]()
.
sorry, ik volg je echt nietquote:Op dinsdag 21 februari 2006 15:23 schreef CarDani het volgende:
[..]
Ik vind het nogal dom overkomen.
Wat kan je beter vereren:
een vermeend oplichter of een broodoplichter die er zelf voor uitkomt.
Wauw geweldig is hij hoor, Derren Brown. Leuk, ik laat me eigen een dagje oplichten.![]()
nou, als het zo werkt vind ik het echt een héle matigequote:Op dinsdag 21 februari 2006 18:46 schreef ACJazzz het volgende:
[..]
Dit vind ik echt een domme opmerking. Al die trucs werken in principe simpel. Dat betekent nog niet dat iedereen ze kan verzinnen.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 20:50 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
nou, als het zo werkt vind ik het echt een héle matige
dat kan ik toch zelf ook bedenken?ik heb m overigens niet gezien
nou, ik zou dat zelf kunnen verzinnen hoor...in ieder geval iets in die richting...quote:Op dinsdag 21 februari 2006 20:53 schreef LedZep het volgende:
[..]
Dit vind ik echt een domme opmerking. Al die trucs werken in principe simpel. Dat betekent nog niet dat iedereen ze kan verzinnen.Dat is hetzelfde als een heel mooi lied of zo, het zijn maar een paar noten, dat kan toch iedereen verzinnen?
Natuurlijk als hij alleen maar dat soort dingen deed. Maar hij heeft zo veel meer kanten!quote:Op dinsdag 21 februari 2006 21:09 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
zodra Derren met handlangers en electrische trucjes gaat werken, haak ik af, dat wil ik alleen maar zeggen hoor
dat wéét ik toch!quote:Op dinsdag 21 februari 2006 21:25 schreef ACJazzz het volgende:
[..]
Natuurlijk als hij alleen maar dat soort dingen deed. Maar hij heeft zo veel meer kanten!
Oké. wat zou jij wèl knap vinden? Dit vraag ik niet omdat ik denk dat ik gelijk heb, of dat ik graag gelijk wil hebben, ik deed maar een suggestie. Ik ben gewoon benieuwd wat anderen er van denken. Dus ik bedoel het gewoon stellenderwijs.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 21:40 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
dat wéét ik toch!
Als hij zoveel meer kanten heeft, waarom doet ie deze dan op zo'n flauwe manier (Stel dat je gelijk hebt)
het is nogal hypothetisch allemaal...we weten het niet.....maar sorry, ik kan me écht niet voorstellen dat iemand dit trucje knap vindt als het op de manier gegaan is die jij eerder beschreef.
Zo lang het op een manier is die niemand zo even 1-2-3 kan bedenken, vind ik het primaquote:Op dinsdag 21 februari 2006 21:55 schreef ACJazzz het volgende:
[..]
Oké. wat zou jij wèl knap vinden? Dit vraag ik niet omdat ik denk dat ik gelijk heb, of dat ik graag gelijk wil hebben, ik deed maar een suggestie. Ik ben gewoon benieuwd wat anderen er van denken. Dus ik bedoel het gewoon stellenderwijs.![]()
Mee eens, als hij echt op deze manier te werk gaat zou ik dat een zware tegenvaller vinden.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 21:42 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
stel dat ie alle trucjes op deze manier doet...dan kan ie wat mij betreft beter stoppen
Ik blijf dit toch een heel fascinerende truc vinden, het is heel anders dan zijn meeste andere trucs.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 18:29 schreef Genverbrander het volgende:
Ik heb net season 1 afl. 6 gekeken, heeft iemand deze ook gezien?In deze aflevering houdt hij een willekeurige vrouw aan op straat en deze neemt hij mee naar een kamer in een huis. Deze vrouw moet vervolgens door het raam kijken en een willekeurig persoon tot stoppen brengen door haar vuist te ballen. Precies terwijl ze dat doet stopt er ook iemand en draait zich om naar haar.
Zoiets is in mijn ogen niet mogelijk zonder acteurs in te huren. Of wel?![]()
![]()
![]()
Maar een paar dagen geleden vonden mensen hier het nog geniaal wat hij deed met dat simultaan glas heffen en de druk op de voet. Toch?quote:Op woensdag 22 februari 2006 00:02 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Mee eens, als hij echt op deze manier te werk gaat zou ik dat een zware tegenvaller vinden.
vind ik ook een mindere, maar zo lang degene die op de voet gedrukt wordt dat niet in de gaten heeft, vind ik 'm toch redelijk.quote:Op woensdag 22 februari 2006 00:21 schreef ACJazzz het volgende:
[..]
Maar een paar dagen geleden vonden mensen hier het nog geniaal wat hij deed met dat simultaan glas heffen en de druk op de voet. Toch?
En dat is toch eigenlijk ook erg simpel?
En hoe hij dat met die vrouw, vuist en omdraaiende voorbijganger doet, dat weten we niet, maar het moet wel iets simpels zijn, paranormaal is hij niet!
Goochelen, mensen voor de gek houden kan soms op een zeer eenvoudige manier. Het is maar hoe je het brengt. Hij brengt het nog steeds op een geweldige manier.![]()
Nee Genniepenniequote:Op dinsdag 21 februari 2006 17:51 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Het is zooooo grappig dat die believers hier in TRU gewoon keihard niet willen aannemen dat Derren trucjes gebruikt. En waarom? Da's heel simpel, hun hele levensbeeld zou instorten als zou blijken dat alles wat mediums bereiken door trucs te bereiken is. Ik snap dat dus heel goed.
Derren maakt ook heel veel uitglijders. Het leuke van cold reading is dat je die dan zo verdraait door gladde praatjes en slimme trucjes, dat je een indruk achterlaat bij degenen die 'geread' wordt dat het WEL overtuigend was.
Inderdaad. Achteraf praten van "Wat een simpele truc, die kan ik ook wel verzinnen" en "Als dit het is vind ik er niks meer aan" -> voordat iemand een mogelijke verklaring gaf vonden jullie het wel allemaal bijzonder, geweldig, wat dan ook. Liever een onmogelijke truc met een simpele verklaring dan een onmogelijke truc met allemaal complexiteiten, zoals Copperfield ook wel gebruikt. Dat bewijst alleen maar dat je voor de gek wordt gehouden op een makkelijke, maar doeltreffende manier.quote:Op woensdag 22 februari 2006 00:21 schreef ACJazzz het volgende:
[..]
Maar een paar dagen geleden vonden mensen hier het nog geniaal wat hij deed met dat simultaan glas heffen en de druk op de voet. Toch?
En dat is toch eigenlijk ook erg simpel?
En hoe hij dat met die vrouw, vuist en omdraaiende voorbijganger doet, dat weten we niet, maar het moet wel iets simpels zijn, paranormaal is hij niet!
Goochelen, mensen voor de gek houden kan soms op een zeer eenvoudige manier. Het is maar hoe je het brengt. Hij brengt het nog steeds op een geweldige manier.![]()
Hallo cardanipaniquote:Op woensdag 22 februari 2006 09:03 schreef CarDani het volgende:
[..]
Nee Genniepennie![]()
Een goochelaar vind ik héél iets anders dan iemand die iemand in een kwaad daglicht probeert te zetten. Hier dus Derren Brown die mediums in een kwaad daglicht probeert te zetten. Ik weet heus wel dat er genoeg kwakzalvers en oplichters zijn, maar je mag ze niet over één kam scheren.
Dat kan jij niet bewijzen.quote:Op woensdag 22 februari 2006 09:31 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Hallo cardanipani
Ik denk zelf wel dat alle mediums de boel bedonderen omdat het paranormale simpelweg niet bestaatMaar ok, ik vind ze ook niet allemaal bewuste oplichters omdat mediums er vaak zelf ook in geloven denk ik.
Hmmm nou ik ben het daar toch niet helemaal mee eens hoor. Ik heb namelijk zo'n respect voor Derren omdat hij weliswaar simpele trucs toepast, maar wel met een enorme slimheid en geslepenheid. Zo vind ik het fantastisch als hij door kan dringen in het onbewuste van mensen door simpele zinnen uit te spreken, als hij zijn fotografische geheugen gebruikt om een boek uit z'n hoofd te leren of als hij mensen zo goed kan doorzien dat ie kan voorspellen welke keuze ze op een bepaald moment maken.quote:Op woensdag 22 februari 2006 09:16 schreef LedZep het volgende:
[..]
Inderdaad. Achteraf praten van "Wat een simpele truc, die kan ik ook wel verzinnen" en "Als dit het is vind ik er niks meer aan" -> voordat iemand een mogelijke verklaring gaf vonden jullie het wel allemaal bijzonder, geweldig, wat dan ook. Liever een onmogelijke truc met een simpele verklaring dan een onmogelijke truc met allemaal complexiteiten, zoals Copperfield ook wel gebruikt. Dat bewijst alleen maar dat je voor de gek wordt gehouden op een makkelijke, maar doeltreffende manier.
Welke acteurs? Als er twee mannetjes beneden staan zijn dat geen acteurs hoor. Pas als de mensen waar het om gaat 'ingehuurd' zijn mag je daar over spreken denk ik.quote:Op woensdag 22 februari 2006 09:34 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Hmmm nou ik ben het daar toch niet helemaal mee eens hoor. Ik heb namelijk zo'n respect voor Derren omdat hij weliswaar simpele trucs toepast, maar wel met een enorme slimheid en geslepenheid. Zo vind ik het fantastisch als hij door kan dringen in het onbewuste van mensen door simpele zinnen uit te spreken, als hij zijn fotografische geheugen gebruikt om een boek uit z'n hoofd te leren of als hij mensen zo goed kan readen dat ie kan voorspellen welke keuze ze op een bepaald moment maken.
Allemaal simpele technieken, maar wel technieken die niet iedereen uit kan voeren.Als hij nu gebruik maakt van acteurs dan vind ik dat toch wel heel erg afbreuk doen aan zijn geloofwaardigheid en goede imago hoor.
Volgens mij staat er dat je "denkt" dat je bedondert wordt omdat "het niet bestaat". Zo lees ik het iigquote:Op woensdag 22 februari 2006 09:35 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Er staat daarom ook "ik denk"
![]()
![]()
![]()
ja, als er een team van Derren beneden staat die de vrouw heeft tegengehouden vind ik het ook een truc van niks.quote:Op woensdag 22 februari 2006 09:36 schreef LedZep het volgende:
[..]
Welke acteurs? Als er twee mannetjes beneden staan zijn dat geen acteurs hoor. Pas als de mensen waar het om gaat 'ingehuurd' zijn mag je daar over spreken denk ik.
Ik bedoel het dus net op die andere manierquote:Op woensdag 22 februari 2006 09:36 schreef LedZep het volgende:
[..]
Volgens mij staat er dat je "denkt" dat je bedondert wordt omdat "het niet bestaat". Zo lees ik het iig![]()
quote:Op woensdag 22 februari 2006 09:47 schreef LedZep het volgende:
Dan is hier sprake van een communicatieve fout.
Ja, zo werkt hij.quote:Op woensdag 22 februari 2006 09:37 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
ja, als er een team van Derren beneden staat die de vrouw heeft tegengehouden vind ik het ook een truc van niks.
quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:17 schreef CarDani het volgende:
[..]
Ja, zo werkt hij.
Mijn respect voor Derren is nihil.
Geef maar David Copperfiel maarquote:Op woensdag 22 februari 2006 11:43 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
hahaha
Volgens mij weet jij heel weinig van de werkwijze van Derren, Cardani.Ik zou me er eerst eens in verdiepen voordat je het veroordeelt, want verreweg de meeste van zijn trucs zijn wel erg ingenieus en indrukwekkend.
Ja, David Copperfield misleidt je tenminste niet. Alles wat hij doet is ècht! Die loopt echt door de muur heen.quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:50 schreef CarDani het volgende:
Geef maar David Copperfiel maar![]()
Die loopt zooo sexy door de Chinese muur![]()
Ah jah, Copperfield.quote:Op woensdag 22 februari 2006 11:50 schreef CarDani het volgende:
[..]
Geef maar David Copperfiel maar![]()
Die loopt zooo sexy door de Chinese muur![]()
Ik heb alles gezien van Copperfield. Ook indrukwekkend maar Brown maakt toch veel meer indruk op mij. Copperfield gebruikt meer 1 gebied en dat is illusie. Derren maakt van veel meer variaties gebruik zodat ik het veel indrukwekkender vind. Vooral omdat hij ook gebruik maakt van technieken die mediums gebruiken om mensen te laten geloven in het hiernamaals.quote:Op woensdag 22 februari 2006 12:08 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ah jah, Copperfield.Daar heb ik nog heel weinig van gezien. Over die Chinese muur heb ik wel veel gehoord, ben er wel benieuwd naar. Ik zal dat ook binnenkort eens opzoeken 'kopen'.
![]()
Inderdaad. Ik denk ook dat andere dingen al snel zullen tegenvallen als je Derren eenmaal kent. En zoals al eerder werd gezegd: Derren is ook gewoon zo cool.quote:Op woensdag 22 februari 2006 12:10 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Ik heb alles gezien van Copperfield. Ook indrukwekkend maar Brown maakt toch veel meer indruk op mij. Copperfield gebruikt meer 1 gebied en dat is illusie. Derren maakt van veel meer variaties gebruik zodat ik het veel indrukwekkender vind. Vooral omdat hij ook gebruik maakt van technieken die mediums gebruiken om mensen te laten geloven in het hiernamaals.
Hij zei ook es in een interview dat bij sommige 'grote' trucs niemand van zijn team precies weet hoe de truc werkt. Ze weten ieder alleen hetgeen ze moeten weten om het goed te laten lopen.quote:Op woensdag 22 februari 2006 12:14 schreef Isabeau het volgende:
David Copperfield is/was getrouwd met Claudia Schiffer. He's definately the man![]()
Waarom wil je dat weten?quote:Op woensdag 22 februari 2006 12:20 schreef Genverbrander het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met het liefdesleven van Derren, weet iemand dat?![]()
Publiciteitsstunt, hij is zo gay als Gordon.quote:Op woensdag 22 februari 2006 12:14 schreef Isabeau het volgende:
David Copperfield is/was getrouwd met Claudia Schiffer. He's definately the man![]()
Jij hebt er duidelijk verstand vanquote:Op woensdag 22 februari 2006 13:34 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
Publiciteitsstunt, hij is zo gay als Gordon.
(volgens mij)
Maar daarom is ie niet minder lekkerquote:Op woensdag 22 februari 2006 13:34 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
Publiciteitsstunt, hij is zo gay als Gordon.
(volgens mij)
nevermind...jij snapt echt totaal niet wat ik bedoelquote:Op woensdag 22 februari 2006 09:16 schreef LedZep het volgende:
[..]
Inderdaad. Achteraf praten van "Wat een simpele truc, die kan ik ook wel verzinnen" en "Als dit het is vind ik er niks meer aan" -> voordat iemand een mogelijke verklaring gaf vonden jullie het wel allemaal bijzonder, geweldig, wat dan ook
hoezo kwaad daglicht? hij zegt dat hij sceptisch is, en hij laat zien hoe makkelijk het is om mensen voor de gek te houden...you do the math.quote:Op woensdag 22 februari 2006 09:03 schreef CarDani het volgende:
[..]
Nee Genniepennie![]()
Een goochelaar vind ik héél iets anders dan iemand die iemand in een kwaad daglicht probeert te zetten. Hier dus Derren Brown die mediums in een kwaad daglicht probeert te zetten. Ik weet heus wel dat er genoeg kwakzalvers en oplichters zijn, maar je mag ze niet over één kam scheren.
Eindelijk iemand die goed kan omschrijven wat IK bedoelquote:Op woensdag 22 februari 2006 09:34 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Hmmm nou ik ben het daar toch niet helemaal mee eens hoor. Ik heb namelijk zo'n respect voor Derren omdat hij weliswaar simpele trucs toepast, maar wel met een enorme slimheid en geslepenheid. Zo vind ik het fantastisch als hij door kan dringen in het onbewuste van mensen door simpele zinnen uit te spreken, als hij zijn fotografische geheugen gebruikt om een boek uit z'n hoofd te leren of als hij mensen zo goed kan doorzien dat ie kan voorspellen welke keuze ze op een bepaald moment maken.
Allemaal simpele technieken, maar wel technieken die niet iedereen uit kan voeren.Als hij nu gebruik maakt van acteurs dan vind ik dat toch wel heel erg afbreuk doen aan zijn geloofwaardigheid en goede imago hoor.
Kijk, kijk, Derren beschikt dus over een fotografisch geheugen. En dan zegt hij dat mediums ons foppen, net als hij dat doet.quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:08 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
Eindelijk iemand die goed kan omschrijven wat IK bedoel![]()
![]()
Er zijn toch zoveel mensen met een fotografisch geheugen.quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:14 schreef CarDani het volgende:
[..]
Kijk, kijk, Derren beschikt dus over een fotografisch geheugen. En dan zegt hij dat mediums ons foppen, net als hij dat doet.
doeiiiii![]()
Er zijn maar heel, heel, heel weinig mensen met een fotografisch geheugen.
onzin...dat zijn er zatquote:Op woensdag 22 februari 2006 14:14 schreef CarDani het volgende:
[..]
Kijk, kijk, Derren beschikt dus over een fotografisch geheugen. En dan zegt hij dat mediums ons foppen, net als hij dat doet.
doeiiiii![]()
Er zijn maar heel, heel, heel weinig mensen met een fotografisch geheugen.
in totm aflevering 2, leert ie zelfs iemand hoe het moet en in the gathering had hij de plategrond van londen uit zijn hoofd geleerd. En hij had een woordenboek van 16.000.000 woorden geleerdquote:Op woensdag 22 februari 2006 14:20 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Er zijn toch zoveel mensen met een fotografisch geheugen.Ik heb dat zelf ook eigenlijk. Wanneer ik tentamens leer voor mijn studie kan ik heel vaak van die rijtjes precies in mijn geheugen naar voren halen en waar die op de pagina stonden (links of rechts boven midden of onder). Dan visualiseer ik dat in mijn geheugen als ware. En bij mij is het totaal niet ontwikkeld verder ofzo. Maar volgens mij hebben zoveel mensen dat.
En bovendien heb ik volgens mij Derren nooit horen roepen dat hij een fotografisch geheugen heeft maar dat weet ik dus niet zeker.
Ik kan het dus ook een beetje. Ik maak er vaak gebruik van voor het leren van bepaalde rijtjes voor tentamens. Lekker in mijn hoofd naar voren halen en waar het ongeveer stond. En dan het rijtje langzaam aflezen naar beneden en opschrijven.quote:Op woensdag 22 februari 2006 14:48 schreef sasser het volgende:
[..]
in totm aflevering 2, leert ie zelfs iemand hoe het moet en in the gathering had hij de plategrond van londen uit zijn hoofd geleerd. En hij had een woordenboek van 16.000.000 woorden geleerd, knoopjes geteld
enz...
*ook wilquote:Op woensdag 22 februari 2006 14:53 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Ik kan het dus ook een beetje. Ik maak er vaak gebruik van voor het leren van bepaalde rijtjes voor tentamens. Lekker in mijn hoofd naar voren halen en waar het ongeveer stond. En dan het rijtje langzaam aflezen naar beneden en opschrijven.![]()
JALOERSquote:Op woensdag 22 februari 2006 14:53 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Ik kan het dus ook een beetje. Ik maak er vaak gebruik van voor het leren van bepaalde rijtjes voor tentamens. Lekker in mijn hoofd naar voren halen en waar het ongeveer stond. En dan het rijtje langzaam aflezen naar beneden en opschrijven.![]()
Ja maar ik kan natuurlijk geen boeken ofzo uit mijn hoofd gaan leren en dan ergens beginnen met lezen.quote:
quote:
Als die gast je vriend is kun je als vrouw zijnde denk ik niet goed een leugentje tegen hem vertellen.quote:Op woensdag 22 februari 2006 18:31 schreef Genverbrander het volgende:
Maargoed om even over Derrens liefdesleven door te praten:![]()
[..]
Hehe oh gewoon.![]()
![]()
Maareh... ik heb even op google gezocht
- Derren brown + relationship: geen relevante hits
- Derren brown + married: geen relevante hits
- Derren brown + girlfriend: geen relevante hits
- Derren brown + gay: geen relevante hits
Hij is er kennelijk in geslaagd zijn privéleven goed af te schermen.Waarvoor hulde.
Ik ben gewoon benieuwd naar wat meer achtergronden van deze man. Ook vraag ik me af of er iemand op aarde in staat zou zijn om een relatie met deze man te hebben, lijkt me vreselijk omdat ie dwars door je heen kijkt!!Je kunt waarschijnlijk met geen leugentje wegkomen.
Iddquote:Op woensdag 22 februari 2006 18:38 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Als die gast je vriend is kun je als vrouw zijnde denk ik niet goed een leugentje tegen hem vertellen.![]()
Hier is trouwens meer info te vinden over Derren:quote:In February 2005, the geeky members of the Official Derren Brown Forum came up with a novel idea. They would get off their lazy arses, go outside and get lives.
The End.
Oh, fair reader, if only that were true instead of some foul, sick joke that we just made up. What they actually did was write and record an entire CD worth of music about the reluctant object of their sarcastically expressed affections, Mr Derren Brown. They gave themselves six weeks to organise the project, held a competition to create a cover for the final artefact and generally flapped around in a nerdy way making it. They named it "Inside Your Ears: The Derren Brown Fanthology". And here's the aftermath; a web site where you can find out a little more about what went on, who the contributors were and then download the entire CD for yourself. May your fickle God help you.
Hij heeft die papegaai vast allemaal zinnen leren zeggenquote:Op woensdag 22 februari 2006 18:58 schreef Genverbrander het volgende:
En hier is zijn officiële forum te vinden:
http://www.derrenbrownforum.com/
Het stikt daar van de overactieve derren-fans, bijna een sekte daar joh.Zo te zien is het zeer verslavend, newbies worden begroet met "Welcome (you'll probably never leave)".
Uit zelfbescherming ga ik daar dus maar niet posten. Ze zijn er volgens mij erg melig want ze hebben ook een cd opgenomen, zie http://www.insideyourears.co.uk/index.html:
[..]
Hier is trouwens meer info te vinden over Derren:
http://www.derrenbrowninfo.co.uk/info.php
Hij heeft dus officieel geen relatie maar wel een papegaai.op de een of andere manier vind ik dat ook wel bij hem passen.
Ik lees net op zijn website dat hij een goed doel voor het welzijn van papegaaien ondersteunt.
niet iedere homo is een nicht he.quote:Op woensdag 22 februari 2006 19:59 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
wat boeit het nou of ie een vriend of vriendin heeft
hij lijkt me trouwens geen nicht.
da's ook weer waarquote:Op woensdag 22 februari 2006 21:01 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
niet iedere homo is een nicht he.![]()
Ik heb de bewuste aflevering inmiddels gezien. Volgens mij zit ik er goed naast.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 18:46 schreef ACJazzz het volgende:
[..]
Is het deze: Derren Brown - Trick Of The Mind #6 ?quote:Op woensdag 22 februari 2006 21:50 schreef ACJazzz het volgende:
[..]
Ik heb de bewuste aflevering inmiddels gezien. Volgens mij zit ik er goed naast.![]()
Die hele aflevering is trouwens interessant, zeg.![]()
Ik zal er nog eens goed naar kijken. Maar mijn eerste ingeving door te besluiten dat ik er hierboven goed naast zat, was dat er naast de bewuste vrouw op straat iemand loopt die helemaal geen sjoege geeft als de vrouw zich omdraait. Dus een geluidsignaal valt af.![]()
quote:Op woensdag 22 februari 2006 21:51 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
Is het deze: Derren Brown - Trick Of The Mind #6 ?
Die heb ik toevallig net gekocht
echte fans willen alles origineel hebben hequote:
Yep!quote:Op woensdag 22 februari 2006 21:51 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
Is het deze: Derren Brown - Trick Of The Mind #6 ?
Die heb ik toevallig net gekocht
quote:Op woensdag 22 februari 2006 22:44 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
echte fans willen alles origineel hebben he![]()
Hm ja maar toch vind ik het wel dubieus blijven.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 02:06 schreef Sh0g het volgende:
Hmm, hij klaagt een beetje over een paar kleine trucjes en dat Derren ze uitlegt als zijnde psychologisch. Maar aan de andere kant heeft Derren ook grote, unieke experimenten uitgevoerd die wel degelijk 100% psychologisch zijn: o.a. the Heist en Zombie arcade. Niet te vergeten het dozijn aan subliminal messages waarmee hij in iedere show weer strooit.
Daarover hoor je de schrijver niet, wat een miereneuker. En Russian roulette moest nog komen. Ik vraag me af wat hij daar van vond. Ik denk alleen dat dit een staaltje psychologie betreft dat hem een beetje boven de pet gaat, dus daarom maar zeuren over kaarttrucs.
Toch bewijst ook dit weer iets. Derren komt zo geloofwaardig en sympathiek over, dat alles wat hij zegt wordt geloofd. Als hij zegt dat het psychologisch is, geloven mensen hem. Als hij zegt dat het een truc is geloven mensen hem. En hij hoeft niet eens te beweren dat hij speciale krachten heeft, want dat doen de mensen wel die geen idee hebben waar hij mee bezig is of hem niet kennen (die Amerikanen in Messiah, hahaha!). Maar als Derren het zou gooien op speciale krachten, dan heeft hij ook wel een miljoen gelovigen achter zich aan.
Derren zegt duidelijk aan het begin van de shows van welke technieken hij gebruik maakt. Dat vervolgens het grootste gedeelte van de kijkers niet kan zien welke technieken (of combinatie ervan) hij gebruikt bij een bepaalde act, dat is toch niet zijn schuld. Derren liegt dan wel een beetje over de uitleg soms, maar dat is nu 'showmanship'. Mensen snappen toch hopelijk ook wel dat zijn mind reading niet echt mind reading is. Maar het klinkt gewoon cool. Toch blijven er mensen zijn die denken dat hij echt gedachten kan lezen. Toch niet zijn schuld, dat er zulke mensen bestaan...
quote:The second problem is that Derren's show taints the science of psychology. He makes statements about psychology and what can be achieved with the human mind, but they directly contradict scientific knowledge. Professor Chris French, a psychologist at Goldsmith College, says, " If Derren Brown really has successfully developed techniques to discern the contents of people's minds in the way that he claims, he has single-handedly achieved more than the collective attempts of psychologists over many decades. It may be of some relevance that Brown already had a pretty successful career as a conjurer before he started claiming that he was producing his effects in a different way."
quote:Op vrijdag 24 februari 2006 21:15 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
ik ga mijzelf nu uit dit topic terugtrekken. heb weer een aantal afleveringen gekocht, en ik wil niet meer al teveel erover lezenzonde van het geld
Had jij je niet teruggetrokken?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 16:51 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
* TheWilliedockSaints is er nog iets van 12 aan het kopen
blijft leuk
Waar????quote:Op zaterdag 25 februari 2006 16:51 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
* TheWilliedockSaints is er nog iets van 12 aan het kopen
blijft leuk
Voor On Born Sloppy kijk hier.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 17:49 schreef Genverbrander het volgende:
Hmmm... jij hebt
- Inside your mind - Sublimnal control
- Inside your mind 2003
Wat is het verschil?
En wat is On Born Sloppy? Die heb ik ook niet!
Ik heb:
* Inside your mind
* Lecture
* Messiah
* Russian Roulette
* Séance
* The Devil's Picturebook 1 t/m 3 (ook hele slechte kwaliteit, geluid loopt achter. Is hier een betere van?)
* Trick of the mind Seizoen 1 aflevering 1 t/m 6
* Trick of the mind Seizoen 2 aflevering 1 t/m 6
* Mind control 1 t/m 7 (stond in 'The Derren Brown Collection, wel matige kwaliteit)
* The Gathering
* The Heist
agree! ik haat kaarttrucjes. niks opwindends aan.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 22:09 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
the devils picturebook
ik heb zo langzamerhand echt een hekel aan kaarttrucjeszeker als ze zo lang duren
quote:Op zaterdag 25 februari 2006 18:07 schreef ACJazzz het volgende:
[..]
Voor On Born Sloppy kijk hier.
Inside your mind heb ik per ongeluk twee keer vermeld, sorry.![]()
Mmm.. jij hebt * Trick of the mind Seizoen 1 aflevering 1 t/m 6 en Mind Control 5, 6 en 7Hoe kom ik daaraan???
![]()
Oh je hebt het Verboden Woord gezegd!!quote:Op zaterdag 25 februari 2006 23:08 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
'The Derren Brown collection' kun je idd heel eenvoudig via torrent kopen
http://ts.searching.com/t(...)ontrol_Psychological
Dank je! Had ik al gezien. Er zijn alleen geen verkopers.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 23:08 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
'The Derren Brown collection' kun je idd heel eenvoudig via torrent kopen
http://ts.searching.com/t(...)ontrol_Psychological
Hahaquote:Op zaterdag 25 februari 2006 23:15 schreef ACJazzz het volgende:
[..]
Dank je! Had ik al gezien. Er zijn alleen geen verkopers.![]()
En trouwens, zo'n lange koop en dan moet ik ook nog het allergrootste deel weer weggooien. Is het niet ergens afzonderlijk te koop?
![]()
Dank je!quote:Op zaterdag 25 februari 2006 22:02 schreef Sh0g het volgende:
Goede verklaring trouwens voor het raden van dat schilderij ACJazzz. Dat is gewoon de oplossing, good job.
Op mijn vraag hoe zij aan deze info komt, zei ze:quote:Op zaterdag 25 februari 2006 15:29 schreef Liefsten het volgende:
[..]
Derren Brown heeft een heel team om zich heen. Dat team zorgt ervoor dat hij aan zijn kennis komt. Voorbeeldje: iemand kwam bij hem in de show. Derren Brown wist precies hoe haar huis en tuintje eruit zag. Wat bleek nou, mensen van het team van DB waren een paar dagen vantevoren met een smoes bij haar in huis geweest en zo hebben ze alles dus kunnen zien/checken.![]()
Ook worden nietsvermoedende mensen in zijn shows bijv. op het toilet "ondervraagd" door het team van Derren. Deze mensen hebben niet door dat ze worden ondervraagd door het team, maar denken dat ze gewoon een gesprekje houden met gewone mensen die ook aan de show deelnemen en vertellen dus alles.
En zo simpel komt Derren Brown dus aan zijn informatie!![]()
Heeft iemand anders dit ook gezien?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 18:12 schreef Liefsten het volgende:
[..]
Dat heeft hij zelf laten zien op TV. Was volgens mij ten tijde van dat Russisch Roulette zo'n 2 jaar geleden? Werd uitgezonden door RTL4 volgens mij.![]()
quote:Op zondag 26 februari 2006 16:47 schreef Genverbrander het volgende:
Dit zei Liefsten gisteren over Derren in het topic over Robbert van den Broeke:
[..]
Op mijn vraag hoe zij aan deze info komt, zei ze:
[..]
Heeft iemand anders dit ook gezien?
Neequote:Op zondag 26 februari 2006 19:07 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
zijn Inside your mind en Mindcontrol hetzelfde?
Een aantal fragmenten uit Mind Control komen idd overeen met enkele fragmenten uit de Trick Of The Mind serie. Maar niet uit Inside your Mind geloof ik.. Ze zijn iig niet identiekquote:Op zondag 26 februari 2006 19:23 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
ze vertonen wel enkele gelijkenissen
Identiek aan is niet identiek met identiek met, maar wel identiek áán identiek metquote:Op zondag 26 februari 2006 19:58 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
Een aantal fragmenten uit Mind Control komen idd overeen met enkele fragmenten uit de Trick Of The Mind serie. Maar niet uit Inside your Mind geloof ik.. Ze zijn iig niet identiek.
Das seizoen 1quote:Op maandag 27 februari 2006 00:25 schreef ACJazzz het volgende:
Vraagje: ik heb Trick of the mind 1 t/m 6. Aflevering 1 begint met die taxichauffeur die de weg kwijt raakt. Is dat nu seizoen 1 of 2??? [afbeelding]
Ik snap niet hoe je de conclusie trekt dat hij niets kan?quote:Op zondag 26 februari 2006 22:21 schreef Stenny het volgende:
Vind er niets aan aan die hele Derren Brown, net een film gezien over de mensen die door Derren Brown opgefokt worden een geldwagen te overvallen ('The Heist'). Ten eerste: de mensen die aan zo iets willen meedoen, zijn dom imo. Ten tweede en belangrijker: Derren Brown zelf is een machtsfreak en kickt daar kennelijk op te laten zien wat hij kan. Nou wat mij betreft kan hij niets. Wat een kolder.
Bah, ik hoef niets meer van Derren Brown te zien, I have seen enough.
Als het er niet bijstaat is het seizoen 1.quote:Op maandag 27 februari 2006 00:25 schreef ACJazzz het volgende:
Vraagje: ik heb Trick of the mind 1 t/m 6. Aflevering 1 begint met die taxichauffeur die de weg kwijt raakt. Is dat nu seizoen 1 of 2??? [afbeelding]
Ik houd niet van mensen die andere mensen in stomme machtsspelletjes betrekken, en dat is precies wat Derren doet, ookal doet hij het onder het mom van "kijk eens hoe het werkt". Goebbels was ook heel goed in het manipuleren van mensen, die zei ook vast: "Kijk eens wat ik kan." Het is maar een vergelijking om iets duidelijk te maken.quote:Op maandag 27 februari 2006 08:38 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe je de conclusie trekt dat hij niets kan?The Heist is naar mijn mening nu juist een heel goed voorbeeld waarin hij laat zien dat hij wel iets kan. Je kunt er natuurlijk niet van houden, maar hoe je de conclusie trekt dat hij niets kan snap ik niet?
Ha ja okee, daar heb je wel een punt. Dat ben ik ook wel met je eens: de ethiek is bij hem soms wat ver te zoeken doordat hij mensen bij zijn shows betrekt zonder dat ze zelf precies weten wat er gaat gebeuren.quote:Op maandag 27 februari 2006 09:56 schreef Stenny het volgende:
[..]
Ik houd niet van mensen die andere mensen in stomme machtsspelletjes betrekken, en dat is precies wat Derren doet, ookal doet hij het onder het mom van "kijk eens hoe het werkt". Goebbels was ook heel goed in het manipuleren van mensen, die zei ook vast: "Kijk eens wat ik kan." Het is maar een vergelijking om iets duidelijk te maken.
Genverbrander, fijn dat je mijn punt snapt.quote:Op maandag 27 februari 2006 10:00 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ha ja okee, daar heb je wel een punt. Dat ben ik ook wel met je eens: de ethiek is bij hem soms wat ver te zoeken doordat hij mensen bij zijn shows betrekt zonder dat ze zelf precies weten wat er gaat gebeuren.
Maar hoe je dan tot de conclusie komt dat hij niets kan snap ik niet.
haha zozo da's wel erg principieel. Maa rik snap je punt ja, ik heb al eerder in dit topic kritiek geuit op het gebrek aan ethiek bij deze man. Maar het feit dat hij in Messiah al die enge spirituele organisaties in de VS te kijk zet vind ik wel weer wat goedmaken.quote:Op maandag 27 februari 2006 10:21 schreef Stenny het volgende:
[..]
Genverbrander, fijn dat je mijn punt snapt.
Mijn antwoord op je vraag is heel simpel:
iets kunnen zonder de benodigde moraal is voor mij niets kunnen. Ik heb ook geen bewondering voor de perfecte moord, snap je (weer maar een vergelijking). De bio industrie is ook heel strak georganiseerd, maar daar heb ik geen bewondering voor.
Dus: al doe je iets zeer geraffineerd, voor mij betekent het niets als je daarbij oneerlijk bent. Dus dan kun je niets in mijn optiek.
We begrijpen elkaar denk ik wel.quote:Op maandag 27 februari 2006 10:31 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
haha zozo da's wel erg principieel. Maa rik snap je punt ja, ik heb al eerder in dit topic kritiek geuit op het gebrek aan ethiek bij deze man. Maar het feit dat hij in Messiah al die enge spirituele organisaties in de VS te kijk zet vind ik wel weer wat goedmaken.Ook in Séance vind ik hem juist erg goed bezig qua ethiek en moraal, die zou ik je toch nog eens aanraden sten.
Overigens vind ik bioindustrie wel 10000x erger dan die derren brown. klote bioindustrie!![]()
![]()
Ik heb Messiah inmiddels bekeken, maar vond dat niet zo interessant. Ik vind goochelaars wel leuk als je de mogelijkheid hebt om zelf te ontdekken hoe de truc wordt uitgevoerd. Maar bij Brown is dat niet het geval omdat alles wat je op het goede spoor zou kunnen zetten waarschijnlijk wordt weggemonteerd.quote:Op maandag 27 februari 2006 10:31 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Maar het feit dat hij in Messiah al die enge spirituele organisaties in de VS te kijk zet vind ik wel weer wat goedmaken.
Brown legt sommigen van zijn trucs helemaal uit.quote:Op maandag 27 februari 2006 14:53 schreef Parameter het volgende:
[..]
Ik heb Messiah inmiddels bekeken, maar vond dat niet zo interessant. Ik vind goochelaars wel leuk als je de mogelijkheid hebt om zelf te ontdekken hoe de truc wordt uitgevoerd. Maar bij Brown is dat niet het geval omdat alles wat je op het goede spoor zou kunnen zetten waarschijnlijk wordt weggemonteerd.
En eigenlijk heel simpel. Je moet alleen een geweldig geheugen hebbenquote:Op maandag 27 februari 2006 17:19 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
die met dat simultaan schaken is wel vet zeg
idd heel simpel...en wat dat geheugen betreft...dat valt wel mee denk ik. je moet je gewoon heel goed kunnen concentreren.quote:Op maandag 27 februari 2006 17:21 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
En eigenlijk heel simpel. Je moet alleen een geweldig geheugen hebben
Derren heeft sowieso een geordend geheugen. Zoals hij dat casino-truukje uitlegde met 4 spel kaarten in het spel, in zijn hoofd een ruimte creeert met 52 objecten en met elk 3 stickers erop, en van elk dus weet bij te houden welke objecten er nog staan en met hoeveel stickers erop..dat trek ik nietquote:Op maandag 27 februari 2006 17:30 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
idd heel simpel...en wat dat geheugen betreft...dat valt wel mee denk ik. je moet je gewoon heel goed kunnen concentreren.
als je een beetje kan schaken, kun je die zetten wel onthouden.
ik snap alleen niet dat ie van die jongste schaker wint? die was UK's nr.1 van de jongeren ofzo? in ieder geval geen watje ofzowant hij kan/kon niet schaken toch? was het geluk? of heeft ie de zetten van één schaker bij twee anderen toegepast, waaronder dus die Aziaat?
haha ja dat heeft ie zeker jaquote:Op maandag 27 februari 2006 17:34 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
Derren heeft sowieso een geordend geheugen. Zoals hij dat casino-truukje uitlegde met 4 spel kaarten in het spel, in zijn hoofd een ruimte creeert met 52 objecten en met elk 3 stickers erop, en van elk dus weet bij te houden welke objecten er nog staan en met hoeveel stickers erop..dat trek ik niet
Maar ik denk dat hij idd technieken heeft toegepast van de andere 8 potjes om het laatste potje met de aziaat te kunnen winnen.
Ik ben nog maar een leek op Derren Brown terrein. Ik heb Messiah gezien, ik heb een boek van hem vluchtig doorgelezen (veel blabla) en ik heb een aantal jaren terug eens een tv-aflevering gezien. Van dat die laatste kan ik me nog herinneren dat Derren bij de paardenrennen was en na afloop van een race naar het loket stapte en met overtuiging tegen de lokettiste zei: "This is the winning ticket!". Hij kreeg inderdaad uitbetaald, al had hij zijn geld op een verliezend paard ingezet. Volgens Brown was het allemaal een kwestie van overtuigingskracht en lichaamstaal.quote:Op maandag 27 februari 2006 15:13 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
Brown legt sommigen van zijn trucs helemaal uit.
Ja namelijk "The Gathering"!quote:Op maandag 27 februari 2006 19:45 schreef Parameter het volgende:
Zijn er opnamen van een gewone voorstelling met publiek, waarin je van het begin tot het eind kan zien wat er gebeurt?
Misschien zie je DB als ieder ander goochelaar of entertainer, wellicht omdat je nog niet veel van hem hebt gezien, maar dat is hij dus niet. Je hoeft ook niet persé onder de indruk te zijn van zijn kunsten of eventuele trucs in Messiah, want dat is ook de hele bedoeling niet van Messiah.quote:Op maandag 27 februari 2006 19:45 schreef Parameter het volgende:
Messiah vond ik ook niet zo interessant. Waarom zou ik er bijvoorbeeld van onder de indruk moeten zijn wanneer Derren een ufo-onderzoekster weet te vertellen dat ze tientallen jaren geleden een goedaardig gezwel in haar keel heeft laten weghalen? Die informatie had hij kennelijk kunnen bemachtigen en daarom had hij haar uitgekozen voor zijn toneelstukje.
The Gathering.quote:Het is mij niet goed duidelijk onder wat voor omstandigheden Derren zijn trucs uitvoert. Naarmate hij meer dingen zelf in de hand heeft, is er natuurlijk minder moeite voor nodig om iets bijzonders te laten zien. Zijn er opnamen van een gewone voorstelling met publiek, waarin je van het begin tot het eind kan zien wat er gebeurt?
Bedankt voor de lange respons. Ik denk niet dat de mensen die Derren bij de neus nam erg beroemd waren. Die ufo-mevrouw kan wel zeggen dat hij geschikt is voor dat wetenschappelijke tijdschrift, maar daar heeft ze waarschijnlijk niks over te zeggen en zo gemakkelijk zal het ook niet lukken. En waarom is het zo bijzonder dat die psychics onder de indruk raken van zijn remote viewing act? Zouden zij die beter moeten kunnen beoordelen dan een gemiddelde persoon?quote:Op maandag 27 februari 2006 23:14 schreef Sh0g het volgende:
[..]
De personen die in Messiah bij de neus worden genomen zijn stuk voor stuk vooraanstaande spirituele leiders in de VS die worden geloofd door wellicht miljoenen mensen. Niemand van hen kent echter DB en daardoor kan DB zich voordoen als dromendeskundige, medium, remote viewer, etc. Vervolgens laat hij dingen zien waardoor hij wordt geloofd als "the real deal". Al die personen zouden DB in de VS kunnen lanceren als de nieuwe messiah met artikelen in hun tijdschriften en eventueel televisieoptredens.
Die zijn er. Maar ik denk niet dat het geldt voor de gemiddelde psychic. Ook zonder bedriegerij en zonder gaven is het wel mogelijk om indruk te maken op een cliënt. Het is leuk om te zien hoe Derren die psychics van zijn gaven overtuigt. Maar waarom is het daarbij nodig om ook de kijkers voor het lapje te houden?quote:Dan maakt het niet uit hoe DB aan z'n informatie komt, maar ga er maar vanuit dat er veel mediums zijn die ook zo aan hun informatie komen. Alleen het grote verschil is dat zij zich echt verkopen als medium en DB niet.
Derren maakt mensen er dus van bewust hoe gemakkelijk je bedrogen kunt worden. Maar zijn trucs hebben in de meeste gevallen naar ik vermoed niet zo veel te maken met de methoden die malafide mediums, paragnosten en toverdokters gebruiken. Die laten je bijvoorbeeld 10.000 euro in een blikje stoppen dat je onder je kussen moet leggen. En als je het dan na een week open maakt blijkt er oud papier in te zitten.quote:Het is best verontrustend te weten dat er zoveel domme mensen zijn die zich zo beet laten nemen en echt bereid zijn geld te pompen in fraudeurs. Het doel van Messiah is dan ook om de kijker te leren altijd kritisch te zijn tegenover zulke mensen.
Iedereen is in zijn of haar "vakgebied" in mindere of meerdere mate een bekendheid. Misschien zijn ze landelijk niet beroemd, maar een miljoen mensen (slachtoffers) die in hun praktijken geloven zijn er nog altijd een miljoen die ook in DB zouden kunnen gaan geloven als hij door hen wordt geadviseerd als betrouwbaar medium, toch? Als DB van elk van die personen een dollar zou krijgen voor z'n moeite, dan is dat niet gek toch?quote:Op maandag 27 februari 2006 23:58 schreef Parameter het volgende:
Ik denk niet dat de mensen die Derren bij de neus nam erg beroemd waren. Die ufo-mevrouw kan wel zeggen dat hij geschikt is voor dat wetenschappelijke tijdschrift, maar daar heeft ze waarschijnlijk niks over te zeggen en zo gemakkelijk zal het ook niet lukken. En waarom is het zo bijzonder dat die psychics onder de indruk raken van zijn remote viewing act? Zouden zij die beter moeten kunnen beoordelen dan een gemiddelde persoon?
De kijkers worden niet echt voor het lapje gehouden. Zij horen immers aan het begin van elke DB show:quote:Die zijn er. Maar ik denk niet dat het geldt voor de gemiddelde psychic. Ook zonder bedriegerij en zonder gaven is het wel mogelijk om indruk te maken op een cliënt. Het is leuk om te zien hoe Derren die psychics van zijn gaven overtuigt. Maar waarom is het daarbij nodig om ook de kijkers voor het lapje te houden?
In ieder geval alle technieken van colt-reading, waaronder lezen van lichaamstaal, etc. Wellicht het gebruik van technische snufjes voor remote viewing of anders het gebruik van subliminal messages, kleine, subtiele en onopvallende hints in woord en beeld die je onderbewustzijn oppikken.quote:Derren maakt mensen er dus van bewust hoe gemakkelijk je bedrogen kunt worden. Maar zijn trucs hebben in de meeste gevallen naar ik vermoed niet zo veel te maken met de methoden die malafide mediums, paragnosten en toverdokters gebruiken.
Mijn punt was dat je niet van die mediums kunt verwachten dat ze goocheltrucs doorzien. Het is wel grappig dat Derren psychics voor de gek houdt, maar dat maakt zijn trucs niet sterker.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 01:49 schreef Sh0g het volgende:
[..]
Misschien zijn ze landelijk niet beroemd, maar een miljoen mensen (slachtoffers) die in hun praktijken geloven zijn er nog altijd een miljoen die ook in DB zouden kunnen gaan geloven als hij door hen wordt geadviseerd als betrouwbaar medium, toch?
Ik bedoel dat de kijkers net zo min als die mediums te weten komen hoe Derren het doet.quote:De kijkers worden niet echt voor het lapje gehouden. Zij horen immers aan het begin van elke DB show:
[i]"This programme fuses magic, suggestion, psychology, misdirection and showmanship.
Ik denk dat die psychologische technieken (cold-reading,onopvallende suggesties, lichaamstaal, e.d.) niet zo ver gaan (anders zou Derren al in dienst zijn van de CIAquote:In ieder geval alle technieken van colt-reading, waaronder lezen van lichaamstaal, etc. Wellicht het gebruik van technische snufjes voor remote viewing of anders het gebruik van subliminal messages, kleine, subtiele en onopvallende hints in woord en beeld die je onderbewustzijn oppikken.
Ik heb het gezien. Een prima optreden! Ik kan zeker niet zeggen dat ik het meeste begrijp, maar het lijken mij desondanks hoofdzakelijk variaties op bekende trucs van mentalisten. De verklaring voor de truc waarin Derren iemand iets laat tekenen dat hij later op een bord tekent (een streepjeskat), lijkt me zelfs schaamteloos simpel.quote:Heel veel plezier met the gathering en laat je verbazen!![]()
waar gaat die dan ook alweer over?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:27 schreef Lynx666 het volgende:
Wel grappig in de The Gathering uitzending. Af en toe werd er tussen de items het woord "forget" in beeld geflitst. Later werd uitgelegd waar het voor was, en lieten achteraf mensen aan het woord die weinig tot niks meer konden herinneren van de show. En ikzelf moest nog verrekte goed nadenken om het begin van de uitzending naar boven te halen. Lukte wel trouwes
Iets met enveloppenquote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:34 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
waar gaat die dan ook alweer over?
Het komt ook voor dat Derren op crusiale momenten niet goed in beeld is of dat er een stukje uit is geknipt om het geheim van de truc beter te verhullen. Het publiek zal zulke kleine aanwijzingen niet opmerken, maar als je het meermaals op video ziet, dan zou het te veel opvallen.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:09 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
hij gebruikt wel erg veel variaties op bekende acts eigenlijk, dat is wel jammer.
Je zou het niet van alle mediums kunnen verwachten dat ze die goocheltrucs doorzien, maar Derren gelooft zelf niet in mediums. Sterker nog, ik heb het idee dat Derren alle mediums bedriegers vindt, die al dan niet bewust ermee bezig zijn. Derren schrijft de meeste paranormale verschijnselen toe aan psychologische effecten, waarbij het medium al dan niet bewust deze effecten weer toedicht aan paranormale verschijnselen. Misschien zijn z'n trucs niet sterk, maar als het eenvoudige trucs zijn, dan kan ieder zelfuitgeroepen medium het ook.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 12:48 schreef Parameter het volgende:
Mijn punt was dat je niet van die mediums kunt verwachten dat ze goocheltrucs doorzien. Het is wel grappig dat Derren psychics voor de gek houdt, maar dat maakt zijn trucs niet sterker.
De reading en dat stukje met dat dromenvang ding is cold-reading. Bij dat one-touch-conversion maakt hij gebruik van suggestie en overtuigingskracht en een sterk staalte showmanship. Dit is wel grappig, aangezien er in de VS van die mensen zijn die hetzelfde doen voor gigantische (gevulde) zalen en op TV.quote:Ik bedoel dat de kijkers net zo min als die mediums te weten komen hoe Derren het doet.
Naja, als jij op zeker kan zeggen welke technieken ze bij de CIA gebruiken en welke niet, dan had je zo bij de KGB gekundquote:Ik denk dat die psychologische technieken (cold-reading,onopvallende suggesties, lichaamstaal, e.d.) niet zo ver gaan (anders zou Derren al in dienst zijn van de CIA).
Ik denk niet dat je alles goochelen kan noemen. Een originele goocheltruc, uitgevoerd door een goede goochelaar werkt denk ik bij 95% van de mensen aan wie je hem laat zien. Die psychologische spelletjes kun je soms maar bij 1 op de 10 mensen spelen, aangezien niet iedereen ervoor open staat. Je speelt echt een spelletje met iemands hersens en gedachten, terwijl je bij een truc iets laat verdwijnen of verschijnen bijvoorbeeld. Of iemand het nu leuk vindt of geen zak aan: het object verdwijnt toch wel.quote:De een gelooft dat het paranormaal is, de ander dat het psychologie is, maar je kunt het waarschijnlijk het beste goochelen noemen. Al is goochelen natuurlijk voor een groot deel psychologie, de psychologie van de misleiding. Maar subliminale boodschappen zijn daar niet bij nodig. Dat soort ideeën kunnen voor een groot deel worden beschouwd als onderdeel van de misleiding.
Met die psychologische trucjes kun je wel wat, maar volgens mij niet zoveel als Brown de kijkers suggereert. Het doet alsof hij mensen als het ware kan programmeren om bepaalde dingen te doen of te denken door bijvoorbeeld met nadruk bepaalde woorden te zeggen terwijl hij ze aanraakt. Of hij wekt de indruk dat hij uit hun reacties allerlei informatie kan afleiden. Dat is tot op zekere hoogte mogelijk, maar bij Derren lukt het vaak wat al te goed.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:23 schreef Sh0g het volgende:
[..]
Derren schrijft de meeste paranormale verschijnselen toe aan psychologische effecten, waarbij het medium al dan niet bewust deze effecten weer toedicht aan paranormale verschijnselen. Misschien zijn z'n trucs niet sterk, maar als het eenvoudige trucs zijn, dan kan ieder zelfuitgeroepen medium het ook.
Ik kan er geen oordeel over vellen omdat we bijna niets te zien krijgen. Ten eerste: waar komen die potentiële bekeerlingen vandaag? Er wordt beweerd dat het bijna allemaal atheïsten zijn die naar een "discussion on spirituality" waren gekomen. Ken jij veel atheïsten die dat doen? In de VS zijn sowieso al weinig atheïsten te vinden. Zoals ik al eerder schreef: je weet als kijker veel te weinig van de omstandigheden om te kunnen beoordelen wat er gebeurt. Jij neemt klakkeloos aan wat Derren daarover beweert, evenals anderen klakkeloos geloven dat het paranormaal is. Maar misschien zit het wel anders in elkaar.quote:[..]
Bij dat one-touch-conversion maakt hij gebruik van suggestie en overtuigingskracht en een sterk staalte showmanship. Dit is wel grappig, aangezien er in de VS van die mensen zijn die hetzelfde doen voor gigantische (gevulde) zalen en op TV.
Ik heb The Gathering bekeken omdat het een live show is, waar veel minder in gemonteerd is dan in de reportages. Het lijkt er inderdaad op alsof hij zijn bekende psychologische trucjes gebruikt, maar er zitten in ieder geval een paar trucs tussen die daar volgens mij niks mee te maken hebben, al wil Derren wel die indruk wekken. Dus misschien geldt dat ook voor de rest.quote:Die technieken zitten zo'n beetje in al zijn shows verwoven en als je de één na de andere hebt gezien ga je het vanzelf eenvoudig herkennen.
Het lijkt erop of het wat al te vaak goed lukt, maar het ligt er maar aan, misschien lukte het maar in 5% van de gevallen. Alleen gaan ze niet al die mislukte pogingen laten zien, en toch, in veel van zijn episodes laat hij ook mislukte pogingen zien. Wat dat betreft heb ik nog nooit een opname gezien van een straatgoochelaar of een david copperfield die een blunder maakt. Maar die lui zijn ook afhankelijk van hun eigen handigheid, terwijl DB vooral afhankelijk is van zijn slachtoffers.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:16 schreef Parameter het volgende:
Met die psychologische trucjes kun je wel wat, maar volgens mij niet zoveel als Brown de kijkers suggereert. Het doet alsof hij mensen als het ware kan programmeren om bepaalde dingen te doen of te denken door bijvoorbeeld met nadruk bepaalde woorden te zeggen terwijl hij ze aanraakt. Of hij wekt de indruk dat hij uit hun reacties allerlei informatie kan afleiden. Dat is tot op zekere hoogte mogelijk, maar bij Derren lukt het vaak wat al te goed.
Daar heb je wel gelijk in, maar ik geef DB het voordeel van de twijfel. Overigens weet ik niet hoeveel atheïsten er zijn in de VS, daarvoor moet ik in de statistieken duiken. DB maakt geen gebruik van stooges of acteurs (tenzij hij daarover liegt), dus zou je kunnen aannemen dat die atheïsten ook werkelijk atheïsten zijn, of in ieder geval sterk twijfelen. Ik ben ook niet religieus, maar toch zou ik wel eens naar zo'n meeting kunnen gaan, al is het alleen maar om een discussie aan te gaan met van die religieuse fanatiekelingen. Kan leuk worden.quote:Ik kan er geen oordeel over vellen omdat we bijna niets te zien krijgen. Ten eerste: waar komen die potentiële bekeerlingen vandaag? Er wordt beweerd dat het bijna allemaal atheïsten zijn die naar een "discussion on spirituality" waren gekomen. Ken jij veel atheïsten die dat doen? In de VS zijn sowieso al weinig atheïsten te vinden. Zoals ik al eerder schreef: je weet als kijker veel te weinig van de omstandigheden om te kunnen beoordelen wat er gebeurt. Jij neemt klakkeloos aan wat Derren daarover beweert, evenals anderen klakkeloos geloven dat het paranormaal is. Maar misschien zit het wel anders in elkaar.
Nou ik ben eens gaan googlen op mentalism en vond een website van een mentalist genaamd Max Maven, die zoals ik het begrijp, erg bekend is in de VS. Dit quote ik even van zijn website:quote:Om dit te kunnen beoordelen moet je eigenlijk wat van goochelen weten. Lees maar eens een boek over mentalism door. En kijk nog eens nauwkeurig en meermaals wat er precies gebeurt.
Ik denk niet dat Derren jarenlang psychologie, NLP en beïnvloedingstechnieken heeft bestudeerd en allerlei experimenten heeft gedaan om nieuwe ontdekkingen te doen die de wetenschap nog niet bekend zijn en die de CIA ook heel graag zou willen gebruiken.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:59 schreef Sh0g het volgende:
[..]
bij sommige mensen schijnt het dus zo te zijn dat je ze een klein beetje kan programmeren. En wie ben ik of zijn wij om dit te ontkennen. DB zal er jaren voor hebben gestudeerd, als ik hem op z'n woord mag geloven.
Wat daar over Max Maven staat is ook alleen maar blabla. Zoals elke goochelaar gebruikt Maven misleidingstechnieken en die psychologische praatjes horen daar ook bij. Er bestaan instructievideo's waarin Maven zijn trucs precies uitlegt.quote:Nou ik ben eens gaan googlen op mentalism en vond een website van een mentalist genaamd Max Maven, die zoals ik het begrijp, erg bekend is in de VS. Dit quote ik even van zijn website:
Indeed. Using an advanced (and highly unorthodox) set of psychological principles and techniques, Max is able to discern the thoughts of total strangers. Subliminal persuasion and the power of suggestion are pushed to the limit.[/i]
Ik heb even een paar woorden onderstreept die ook op DB van toepassing zijn. Misschien is de titel mentalist ook wel op hem van toepassing. Maar zoals je ziet, een normale goochelaar die normale goocheltrucjes gebruikt, zonder kennis van psychologie en zonder gebruik te maken van subliminal messages, dat is Derren Brown dus niet. En die Max Maven blijkbaar ook niet.![]()
Jij denkt dat hij suggesties gebruikt om mensen een kat te laten tekenen, bepaalde getallen te laten opschrijven of een bepaalde envelop te laten kiezen. Dit zijn echter effecten die je met gewoon goochelen kunt verkrijgen. En zo doet Derren het volgens mij ook.quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:21 schreef Sh0g het volgende:
Er is wel een groot verschil tussen eenvoudige misleidingstechnieken of gebruik maken van subliminal messages en suggestief mensen iets laten denken.
quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:23 schreef Sh0g het volgende:
ok sorry, mijn betogen zijn allemaal erg lang, maar over DB kan ik inmiddels A4-tjes vol lullen. Heb al veel mensen in mijn omgeving enthousiast gemaakt,![]()
Hoe werkt dat dan, parameter?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 12:48 schreef Parameter het volgende:
Ik heb het gezien. Een prima optreden! Ik kan zeker niet zeggen dat ik het meeste begrijp, maar het lijken mij desondanks hoofdzakelijk variaties op bekende trucs van mentalisten. De verklaring voor de truc waarin Derren iemand iets laat tekenen dat hij later op een bord tekent (een streepjeskat), lijkt me zelfs schaamteloos simpel.
oeh, dat zijn jou woorden. Ik denk, nee, ik WEET dat die 3 trucjes niet gebaseerd zijn op suggesties alleen, maar ik wil je wel aanmoedigen om alles van DB te gaan kijken, zodat je kunt zien dat zijn trucs niet zo zwart-wit zijn als ik denk dat jij het ziet. SOMS gebruikt hij ordinaire goochelskills en SOMS gebruikt hij vooral psychologische trucs maar MEESTAL combineert hij het.quote:Op woensdag 1 maart 2006 00:26 schreef Parameter het volgende:
Jij denkt dat hij suggesties gebruikt om mensen een kat te laten tekenen, bepaalde getallen te laten opschrijven of een bepaalde envelop te laten kiezen. Dit zijn echter effecten die je met gewoon goochelen kunt verkrijgen. En zo doet Derren het volgens mij ook.
In de reportages is het heel moeilijk of zelfs onmogelijk om te bepalen hoe Derren het doet, want er ontbreekt veel relevante informatie. Wat betreft die Remote Viewing weet je bijvoorbeeld niet of de psychic alleen in een kamer zat. Je weet ook niet of er een communicatielijn is tussen beide kamers. Je hoort haar wel twee keer wat zeggen. Derren doet alsof hij tegen haar roept, maar ik heb de indruk dat de vrouw via een microfoon spreekt. De andere kamer lijkt ook een heel eind uit de buurt te zijn, zodat roepen misschien niet eens goed mogelijk is.quote:Op woensdag 1 maart 2006 09:31 schreef Genverbrander het volgende:
Hm ja toch ben ik eerder geneigd het standpunt van Parameter te volgen in deze kwestie. Ik denk dat Derren zijn uiterste best doet om het zo over te laten komen dat zijn trucs door psychologisch inzicht tot stand komen, terwijl het in werkelijkheid gewoon ordinaire goocheltrucs zijn.
[...]
In ieder geval ben ik geneigd om erg sceptisch te staan tegenover deze man, ook hij wil ons dingen laten geloven die in werkelijkheid net iets anders liggen denk ik.
ja die ongeschreven wet is er inderdaad. Die wet vind ik trouwens absurd. Alleen al door die wet heb ik de neiging om goochelaar te worden zodat ik alles op internet kan zetten.quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:51 schreef Parameter het volgende:
Het is een ongeschreven wet om goeie goocheltrucs nooit openlijk uit te leggen (alleen wanneer het om bedriegers gaat). Er zijn ongetwijfeld veel meer mensen die weten hoe Derren het doet, maar dat zetten ze niet openlijk op internet en dat zal ik daarom ook maar niet doen. Ik wil de fans van Derren alleen aanmoedigen om zelf een verklaring te zoeken. Dat is ook het leukste en je leert er het meeste van. Goocheltrucs zijn puzzels. Ga er maar vanuit dat Derren zijn trucs niet van beïnvloedingstechnieken en andere psychologische methoden laat afhangen, want die zijn veel te onbetrouwbaar.
Niet speculeren, maar goed kijken en nadenken. Als je het zo graag wilt weten, moet je er ook wat moeite voor doen.quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:55 schreef Genverbrander het volgende:
Okee even denken over die truc met de kat tekenen... Hij gluurde mee met haar?
Hahahaquote:Op woensdag 1 maart 2006 11:00 schreef Parameter het volgende:
[..]
Niet speculeren, maar goed kijken en nadenken. Als je het zo graag wilt weten, moet je er ook wat moeite voor doen.
Nou heb ik iets interessants gevonden hoor (nou nee, eigenlijk gekregen van iemandquote:Op woensdag 1 maart 2006 10:55 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
ja die ongeschreven wet is er inderdaad. Die wet vind ik trouwens absurd. Alleen al door die wet heb ik de neiging om goochelaar te worden zodat ik alles op internet kan zetten.Kun je het niet in een spoiler-tag zetten?
Okee even denken over die truc met de kat tekenen... Hij gluurde mee met haar?
Jah, doh, onbetrouwbaar als in: het werkt niet bij iedereen. Nou dat klopt, want als je goed oplet zie je ook wel dat het soms mislukt als hij op straat iemand probeert te beinvloeden met zijn gebabbel. En dat is niet omdat hij een slechte goochelaar is, maar dat komt gewoon omdat deze methoden niet bij iedereen werken.quote:Op woensdag 1 maart 2006 10:51 schreef Parameter het volgende:
Ga er maar vanuit dat Derren zijn trucs niet van beïnvloedingstechnieken en andere psychologische methoden laat afhangen, want die zijn veel te onbetrouwbaar.
leuke link, thx, zal em bookmarkenquote:Op woensdag 1 maart 2006 13:03 schreef CarDani het volgende:
[..]
Nou heb ik iets interessants gevonden hoor (nou nee, eigenlijk gekregen van iemand)
Kijk onder de link mentalisme en ziehier: uitgebreide uitleg van nagenoeg alle trucs.
![]()
![]()
![]()
http://www.dynamitemagic.nl/
Je bent toch niet vergeten wat hij zegt aan het begin?quote:Op woensdag 1 maart 2006 09:31 schreef Genverbrander het volgende:
Ik denk dat Derren zijn uiterste best doet om het zo over te laten komen dat zijn trucs door psychologisch inzicht tot stand komen, terwijl het in werkelijkheid gewoon ordinaire goocheltrucs zijn.
Nou rekenmaar dat het werkt, alleen niet bij iedereen. Subliminal messages via teksten op scherm werken in ieder geval, want in de VS stopten ze deze berichten in de bioscopen in films als vorm van reclame. Reclame die je niet bewust zag, maar er wel was en het werkte ook, want de verkoop van de producten nam significant toe. Maar deze vorm van reclame werd verboden.quote:Ik geloof niet zo in dat spelen met woorden: 'That's why we came to this WINdow' - 'You are all very atTRACtive' etc. Hetzelfde gelldt voor de BMX Bike. Door een keer verkapt zo'n woord te laten vallen ga je als luisteraar toch niet meteen overstag? ik geloof daar niet zo in hoor.
Ik probeer er nog achter te komen hoe deze trucs werken, want ik geloof niet dat hij acteurs gebruikt. Die vrouw bij het raam, toen zij door de kamer moest lopen en stil ging staan beweerde ze echt niet meer vooruit te kunnen. Ik vraag me ook echt af hoe dat mogelijk is als ze geen actrice is. Wellicht is ze wel in een soort van trance gebracht.quote:Daarbij doet hij een hele hoop rare dingen die simpelweg niet met psychologische inzichten te verklaren zijn. Bijvoorbeeld de distant reading in Messiah (6 tekeningen die hij achter elkaar goed had geraden) en ook dat gedoe met die vuist voor dat raam. Dat zijn dingen die gewoon simpelweg onmogelijk zijn, dus dan moet het wel trucage zijn toch?
Bij die 6 tekeningen in Messiah is het bij 1 heel duidelijk op te pikken (bijna flauw)quote:Op woensdag 1 maart 2006 09:31 schreef Genverbrander het volgende:
Daarbij doet hij een hele hoop rare dingen die simpelweg niet met psychologische inzichten te verklaren zijn. Bijvoorbeeld de distant reading in Messiah (6 tekeningen die hij achter elkaar goed had geraden) en ook dat gedoe met die vuist voor dat raam. Dat zijn dingen die gewoon simpelweg onmogelijk zijn, dus dan moet het wel trucage zijn toch?
Jah, inderdaad, weer zoiets. Dan rijst alleen nog de vraag: pikt ze dit bewust op of onbewust.quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:50 schreef Lynx666 het volgende:Hij zegt: "Let different images just sail through your mind. Don't go overboard on the details"
En wat tekent deze vrouw; een zeilboot. Wat Derren ook "magisch" oppikt.
Inderdaad, bij eentje wel, maar de rest niet. Hij laat haar zes tekeningen achter elkaar maken ofzo, die kan ie onmogelijk allemaal met zijn taalgebruik hebben beïnvloedt.quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:50 schreef Lynx666 het volgende:
[..]
Bij die 6 tekeningen in Messiah is het bij 1 heel duidelijk op te pikken (bijna flauw)
Hij zegt: "Let different images just sail through your mind. Don't go overboard on the details"
En wat tekent deze vrouw; een zeilboot. Wat Derren ook "magisch" oppikt.
En dat is het bewijs? De site van een oplichtersfirma? Als je wilt weten of iets werkt, dan moet je nazoeken wat voor onderzoek daarover te vinden is in wetenschappelijke tijdschriften. Daaruit blijkt dat je met die subliminale boodschappen lang niet zo veel kunt als er wordt beweerd.quote:Op woensdag 1 maart 2006 14:07 schreef Sh0g het volgende:
Kijk nog eens goed naar het bericht FORGET in the gathering. Hoor het commentaar van enkele toeschouwers. Ga dan eens op zoek naar SUBLIMINAL SOFTWARE. Installeer het nadat je het hebt "gekocht" voor 90 euro, lees online erover wat het doet, kijk hoe het werkt en ontken dan nog eens dat DB geen gebruik maakt van subliminal messages.
dan moet je het boek kopenquote:Op woensdag 1 maart 2006 13:03 schreef CarDani het volgende:
[..]
Nou heb ik iets interessants gevonden hoor (nou nee, eigenlijk gekregen van iemand)
Kijk onder de link mentalisme en ziehier: uitgebreide uitleg van nagenoeg alle trucs.
![]()
![]()
![]()
http://www.dynamitemagic.nl/
Niet bij alles.quote:Op woensdag 1 maart 2006 16:48 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
[..]
dan moet je het boek kopen
Sorry, maar dit is een broodje-aap verhaal.quote:Nou rekenmaar dat het werkt, alleen niet bij iedereen. Subliminal messages via teksten op scherm werken in ieder geval, want in de VS stopten ze deze berichten in de bioscopen in films als vorm van reclame. Reclame die je niet bewust zag, maar er wel was en het werkte ook, want de verkoop van de producten nam significant toe. Maar deze vorm van reclame werd verboden.
quote:Op woensdag 1 maart 2006 19:49 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Sorry, maar dit is een broodje-aap verhaal.
Hier meer daarover.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |