Hoezo? Erfelijk?quote:Op dinsdag 24 januari 2006 07:33 schreef Little_Angel het volgende:
Ik heb het niet, gelukkig.. Maar de kans is voor mijn moeder en mij wel aanwezig dat we het kunnen krijgen.
Ja, helaas wel. De kans is aanwezig dat een van ons het krijgt na het krijgen van kinderen, of bij situaties die stress met zich meebrengen (althans, dat is er tegen mij gezegd). Soms meet ik het wel op, bij mijn oma; zij heeft wel diabetes, maar alles is tot nu toe altijd in orde geweest.quote:
Ík is Nieuwschierig Aagje, waarom koop je dan zo'n meter en waar?quote:Op woensdag 25 januari 2006 21:25 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Ik heb geen diabetes, maar ik heb een tijdje geleden voor de gein een bloedsuikerapparaatje gekocht (LifeScan One Touch Ultra), deze was toen in de aanbieding voor 25 euro ofzo ivm een speciale actie.
Even naar de huisarts.quote:Op woensdag 25 januari 2006 22:38 schreef 2609 het volgende:
hoe weet je of je dat hebt ut zit ook bij mijn in de familie
Over diabetes, dat zegt ie toch! Tast diabetes ook je ogen aan? Dacht het niet hoor!quote:Op woensdag 25 januari 2006 23:14 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
Ik heb diabetes. Waar wil je over babbelen dan?
Ja, diabetes tast de ogen aan. Maar ook de zenuwen en dat heet neuropathie.quote:Op woensdag 25 januari 2006 23:15 schreef Markster het volgende:
[..]
Over diabetes, dat zegt ie toch! Tast diabetes ook je ogen aan? Dacht het niet hoor!
quote:Op woensdag 25 januari 2006 23:15 schreef Markster het volgende:
[..]
Over diabetes, dat zegt ie toch! Tast diabetes ook je ogen aan? Dacht het niet hoor!
Volgens mij niet.quote:Op woensdag 25 januari 2006 23:19 schreef Markster het volgende:
heeft me pa daarom een bril ?
Ik heb hem gekocht bij http://www.mijnapotheek.nlquote:Op woensdag 25 januari 2006 21:56 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ík is Nieuwschierig Aagje, waarom koop je dan zo'n meter en waar?
Die 2-jaarlijkse checkup bij de oogarts is echt niet voor de lol hoor.quote:Op woensdag 25 januari 2006 23:15 schreef Markster het volgende:
[..]
Kan gebeurenquote:Op donderdag 26 januari 2006 20:25 schreef Markster het volgende:
Godverdomme, denk ik wat leuks te zeggen, blijkt het nog waar te zijn ook!
Type 1 of 2? En hoelang heb je het al?quote:Op woensdag 25 januari 2006 23:14 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
Ik heb diabetes. Waar wil je over babbelen dan?
Aangenaam ik weet sinds anderhalf jaar dat ik ook al 3 jaar rond loop met type 1, het kwam alleen dat ze er zo laat achterkwamen omdat ik alle symptonen van type 2 had, en wie gaat er nou van uit dat iemand type 2 zou hebben.....quote:Op vrijdag 27 januari 2006 00:18 schreef doka het volgende:
[..]
Type 1 of 2? En hoelang heb je het al?
Ik weet sinds een paar maand dat ik Type 1 heb (loop er waarschijnlijk al een jaar of 2 meer rond)
Dus je had niet die extreme dorst, vaak plassen en erg afvallen enzo?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 00:22 schreef hydrah het volgende:
[..]
Aangenaam ik weet sinds anderhalf jaar dat ik ook al 3 jaar rond loop met type 1, het kwam alleen dat ze er zo laat achterkwamen omdat ik alle symptonen van type 2 had, en wie gaat er nou van uit dat iemand type 2 zou hebben.....
Het zelfde geldt met mijn gluten allergie die is ontdekt 3 maanden later nadat ik officieel diabetes had. Die 2 dingen blijken vaker met elkaar te maken te hebben.
Type 1 en heb het al acht jaar.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 00:18 schreef doka het volgende:
[..]
Type 1 of 2? En hoelang heb je het al?
Ik weet sinds een paar maand dat ik Type 1 heb (loop er waarschijnlijk al een jaar of 2 meer rond)
Je kunt diabetes (Type 2) krijgen door overgewicht, maar ook vanwege andere oorzaken. Meestal leidt diabetes (type 2) eerder tot (meer) overgewicht en niet afvallen. En een bekende complicatie van diabetes is inderdaad het verlies van voet(en) (ik weet natuurlijk niet of dat bij je vader ook de oorzaak is)quote:Op vrijdag 27 januari 2006 01:11 schreef Tobbes het volgende:
Je krijgt diabetes veelal als je te dik bent? En je valt er door af?Prachtig hoe de natuurlijk dat oplost.
Mijn pa heeft al 20 jaar diabetes. Nu is zijn voet geamputeerd (was niet de schuld van de diabetes, maar speelde wel mee). En nu moet die wond herstellen en dat gaat ook weer minder goed door die suikerziekte
Het was mijn eigen schuld. Ik had veel eerder naar de huisarts moeten gaanquote:Op vrijdag 27 januari 2006 01:07 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
Type 1 en heb het al acht jaar.
Twee jaar is erg lang om ermee rond te lopen.
Bij mij werd het binnen een paar weken na de eerste symptomen ontdekt. (Erge dorst, veel plassen en snel afvallen.)
Naja, hij had 'gewoon' een ontsteking waar ie veel te lang op door is gelopen. Volgens dokter hadden mensen zonder diabetes al lang niet meer kunnen lopen (bot was al weggerot enzo), maar door diabetes wordt het stuk minder gevoelig ofzo.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 01:13 schreef doka het volgende:
[..]
Je kunt diabetes (Type 2) krijgen door overgewicht, maar ook vanwege andere oorzaken. Meestal leidt diabetes (type 2) eerder tot (meer) overgewicht en niet afvallen. En een bekende complicatie van diabetes is inderdaad het verlies van voet(en)
Als (een van je) ouders diabetes heeft, is de kans een stuk groter dat je het zelf ook krijgt, maar dat hoeft absoluut niet.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 01:18 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Naja, hij had 'gewoon' een ontsteking waar ie veel te lang op door is gelopen. Volgens dokter hadden mensen zonder diabetes al lang niet meer kunnen lopen (bot was al weggerot enzo), maar door diabetes wordt het stuk minder gevoelig ofzo.
Maar type 2 is erfelijk?
Hmm, ik wil je niet bang maken, maar... hoe sneller het ontdekt en behandelt wordt hoe kleiner de kans op latere complicaties.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 01:21 schreef Tobbes het volgende:
Mjah..ik heb zo ongeveer alle symptonenl; maar heb er in het dagelijks leven geen last van. Dus ga ook maar niet naar dokter
Ik zit ook nog steeds heel vaak te hoog. Mijn gemiddelde is 8.9, wat te hoog is.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 01:16 schreef doka het volgende:
[..]
Het was mijn eigen schuld. Ik had veel eerder naar de huisarts moeten gaanMaar ik voelde me verder wel goed, en had van andere bekende symptomen zoals pijnlijke gewrichten en infecties geen last. Pas toen mijn zicht erg achteruit ging ben ik naar de huisarts gegaan (mijn zicht is nu ik insuline gebruik gelukkig weer op het oude niveau
)
Ben je goed ingesteld? Veel last van hypo's? Ik zit vaak nog te hoog, maar er begint een beetje structuur in te komen.
Tot nu toe voel ik het wel als ik een hypo heb, in ieder geval snel genoeg om wat dextro te nemen of energy-drink. Ik spuit voor de maaltijden Actrapid, en voor het slapen gaan Lantus (werkt 24 uur). Wat ik weet van mijn diabetes-verpleegkundige moet je als je vaak wakker wordt met een te lage bloedsuiker voor het slapengaan even meten en als je onder de 6 zit even een boterham (of andere langdurig werkende koolhydraten) eten.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 02:30 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
Ik zit ook nog steeds heel vaak te hoog. Mijn gemiddelde is 8.9, wat te hoog is.
Ben al bij vier internisten geweest, maar goed ingesteld krijgen ze me niet.
Hypo's heb ik elke ochtend. Wordt altijd wakker met bloedsuikers rond de 3.
Voel jij je hypo's wel goed aankomen? En hoe vaak moet je spuiten per dag?
Voor het slapen gaan zijn mijn bloedsuikers meestal rond de 14.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 02:40 schreef doka het volgende:
[..]
Tot nu toe voel ik het wel als ik een hypo heb, in ieder geval snel genoeg om wat dextro te nemen of energy-drink. Ik spuit voor de maaltijden Actrapid, en voor het slapen gaan Lantus (werkt 24 uur). Wat ik weet van mijn diabetes-verpleegkundige moet je als je vaak wakker wordt met een te lage bloedsuiker voor het slapengaan even meten en als je onder de 6 zit even een boterham (of andere langdurig werkende koolhydraten) eten.
Het gebeurt wel eens dat ik 's nachts een hypo heb, maar daar wordt ik niet wakker van. Dat merk ik pas later als ik wakker wordt in een bed doordrenkt van het zweet en veel nare dromen heb gehad, maar dan is m'n bloedsuiker inmiddels weer normaal.
Oei. Dat is wel erg hoog. En je weet niet hoe dat komt?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 02:48 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
Voor het slapen gaan zijn mijn bloedsuikers meestal rond de 14.
Nee. De internist kan er ook niks mee.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 02:49 schreef doka het volgende:
[..]
Oei. Dat is wel erg hoog. En je weet niet hoe dat komt?
Nou dat is lekker van hem/haarquote:Op vrijdag 27 januari 2006 02:56 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
Nee. De internist kan er ook niks mee.
Heb al allerlei soorten insuline gehad, maar werkt allemaal niet zoals het hoort.
Een insulinepomp zou eigenlijk de enige oplossing zijn om het een beetje stabiel te krijgen en heb daar ook om gevraagd, maar daar wil mijn internist zo lang mogelijk mee wachten.![]()
Door mijn vorige internist ben ik doorgestuurd naar deze, speciaal voor een insulinepomp.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:01 schreef doka het volgende:
[..]
Nou dat is lekker van hem/haarAls het je niet goed lukt om goed ingesteld te raken is een insulinepomp toch ideaal?
Ja, dat is waarschijnlijk wel beter. Trouwens ik zie in je profiel dat je van Thai/kick-bocksen houdt. Vind je dat niet eng ivm. je diabetes. Ik ben namelijk bang om flinke lichamelijke inspanningen te leveren om dan onverwacht een extreme hypo te krijgen. En dan helemaal als er geen mensen bij zijn die weten wat ze moeten doen. Zijn er mensen bij als je sport die weten wat ze moeten doen, en die je dan een glucacon-spuit kunnen geven? (Ja, het is nog steeds allemaal erg nieuw en onzeker dat diabetes voor mijquote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:04 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
Binnenkort toch maar weer wisselen van internist, want dit schiet niet op.
Logisch dat je nog onzeker bent wat je diabetes betreft. Ik raakte, toen ik het pas had, helemaal in paniek als ik een hypo had.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:11 schreef doka het volgende:
[..]
Ja, dat is waarschijnlijk wel beter. Trouwens ik zie in je profiel dat je van Thai/kick-bocksen houdt. Vind je dat niet eng ivm. je diabetes. Ik ben namelijk bang om flinke lichamelijke inspanningen te leveren om dan onverwacht een extreme hypo te krijgen. En dan helemaal als er geen mensen bij zijn die weten wat ze moeten doen. Zijn er mensen bij als je sport die weten wat ze moeten doen, en die je dan een glucacon-spuit kunnen geven? (Ja, het is nog steeds allemaal erg nieuw en onzeker dat diabetes voor mij)
Gewoon Cola geven is toch ook voldoende?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:11 schreef doka het volgende:
[..]
Ja, dat is waarschijnlijk wel beter. Trouwens ik zie in je profiel dat je van Thai/kick-bocksen houdt. Vind je dat niet eng ivm. je diabetes. Ik ben namelijk bang om flinke lichamelijke inspanningen te leveren om dan onverwacht een extreme hypo te krijgen. En dan helemaal als er geen mensen bij zijn die weten wat ze moeten doen. Zijn er mensen bij als je sport die weten wat ze moeten doen, en die je dan een glucacon-spuit kunnen geven? (Ja, het is nog steeds allemaal erg nieuw en onzeker dat diabetes voor mij)
http://www.dvndenhaag.nl/voeten.htmlquote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:18 schreef mcintosh het volgende:
Hoe kan diabetes leiden tot een amputatie van een voet?
Apart dat dat alleen in de voeten optreed, het verlies van gevoel..quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:21 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
http://www.dvndenhaag.nl/voeten.html
Hier staat het duidelijk omschreven.
Juist wel.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:25 schreef mcintosh het volgende:
Ik drink trouwens zoveel cola op een dag, dat ik niet eens zou merken dat ik diabetes heb denk ik..
Ik geloof dat dat is omdat die zenuwen het verst van je hersenen liggen, dus die zijn het eerst gevoelig voor 'verstoringen'. Doe die verstoringen voel je wondjes, infecties en pijn minder gauw en treed je niet snel genoeg op bij problemen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:23 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Apart dat dat alleen in de voeten optreed, het verlies van gevoel..
Wat Gekkenhuis_v ook zegt, dan merk je het eerder. Ik dronk ook altijd heel veel cola, en het viel me op dat hoe eerder ik op een dag begon met cola drinken hoe meer en sneller ik dorst kreeg de rest van de dag.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:25 schreef mcintosh het volgende:
Ik drink trouwens zoveel cola op een dag, dat ik niet eens zou merken dat ik diabetes heb denk ik..
Zolang iemand nog redelijk bij bewustzijn is, is dat inderdaad een goede actie. Maar bij sommige mensen gaat het zo snel dat je pas wat merkt als ze niet meer bij bewustzijn zijn, en dan mag je ze absoluut geen vloeistof 'naar binnen gieten'quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:20 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Gewoon Cola geven is toch ook voldoende?
Grappig dat je dat doetquote:Op woensdag 25 januari 2006 21:25 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Ik heb geen diabetes, maar ik heb een tijdje geleden voor de gein een bloedsuikerapparaatje gekocht (LifeScan One Touch Ultra), deze was toen in de aanbieding voor 25 euro ofzo ivm een speciale actie.
In cola-light zitten geen koolhydraten dus dat kun je ongestoord drinkenquote:Op vrijdag 27 januari 2006 11:55 schreef Tobbes het volgende:
Ik drink pak m beet 3 liter cola per dag
Wel light
Bron: www.planet.nlquote:Insuline niet meer spuiten maar inhaleren
De Amerikaanse keuringsdienst voor voedsel en medicijnen heeft vrijdag het groene licht gegeven voor de verkoop van insuline die met een inhalator kan worden ingenomen, in plaats van met een injectie.
Daarmee kunnen in de VS mogelijk 3 miljoen mensen die lijden aan diabetes overstappen op een meer gebruiksvriendelijke manier om het medicijn toe te dienen.
De inhalator komt van het concern Pfizer. Hij komt mogelijk over enkele maanden op de markt. Analisten van banken denken dat het tot 1 miljard dollar per jaar kan opbrengen voor het bedrijf.
Op zich heb ik geen medische achtergrond qua opleiding ofzo, maar ik heb er wel interesse in. Als ik geen ICT opleiding had gedaan, dan was ik de medische kant opgegaan.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 04:13 schreef doka het volgende:
[..]
Grappig dat je dat doet. Heb je een medische achtergrond? En heb je jezelf al eens getest?
Och, het spuiten vind ik niet zo erg. En in het openbaar zet ik liever zo'n ben in m'n buik dan dat ik met zo'n ding voor m'n gezicht moet gaan zitten.quote:
En wat zijn de resultaten? En die strips kosten idd 1 euro per stukquote:Op dinsdag 31 januari 2006 12:19 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Is het niet zo inhalator, net als bij asthma? Dat is helemaal niet zo erg tochquote:Op dinsdag 31 januari 2006 22:47 schreef doka het volgende:
[..]
Och, het spuiten vind ik niet zo erg. En in het openbaar zet ik liever zo'n ben in m'n buik dan dat ik met zo'n ding voor m'n gezicht moet gaan zitten.
jah wat zijn die symptomen danquote:Op woensdag 25 januari 2006 22:48 schreef SuperBosch het volgende:
[..]
Even naar de huisarts.
Vooral als je veel symptomen van de ziekte vertoont is de kans wel groot.
Plas/drink je bijvoorbeeld veel?
quote:Type 1:
Het plots optreden, bij jongere patiënten zonder overgewicht, van volgende symptomen:
* Steeds grotere eetlust maar toch gewichtsverlies
* Extreme dorst
* Vaak moeten plassen
* Vermoeidheid
* Duizeligheid
* Wazig zicht
* Verzwakte spieren
Type 2:
Dit type kent een sluipend begin en manifesteert zich bij personen ouder dan 40 jaar. Meestal wordt dit type met overgewicht geassocieerd. De volgende symptomen komen voor:
* Vaak moeten plassen
* Vermoeidheid
* Duizeligheid
* Wazig zicht
* Verzwakte spieren
En wat waren jouw resultaten?quote:
Nu net ff gemeten en ik zit momenteel op 4.7 mmol/L (85 mg/dL)quote:Op zaterdag 11 februari 2006 00:46 schreef doka het volgende:
[..]
En wat waren jouw resultaten?
(Ik zat op 56 mmol/L toen het ontdekt werd)
Welkomquote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:05 schreef nietpiet het volgende:
1e berichtje op dit forum. Heb ook diabetes. Sinds een jaar of 12. Meer 'ervaring' dan de anderen die tot nu toe hebben gereageerd geloof ik. Het 1e jaar met pillen geprobeerd; daarna toch spuiten. Voor mij is de grens tussen type 1 en 2 niet zo helder - wat maakt het ook uit. Suiker = suiker! Ik praat eigenlijk nooit met lotgenoten. Lijkt me toch best leuk....
Perfectquote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:34 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Nu net ff gemeten en ik zit momenteel op 4.7 mmol/L (85 mg/dL)
![]()
Ik moest ook meteen naar de Spoedeisende Hulp van het ziekenhuis, werd aan de monitor en een infuus gelegd, en ze hebben me een week vastgehouden daar.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 17:56 schreef nietpiet het volgende:
Jeetje Doka; jouw waarden waren wel erg hoog toen....! Toen t bij mij werd ontdekt zat ik op 20 mmol/l.
Je wordt toch niet direct dik van insuline, maar insuline is toch slechts de "kathalysator" die er voor zorgt dat glucose vanuit het bloed naar de rest van je lichaam gaat?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:55 schreef nietpiet het volgende:
Volgens mij moeten alle diabeten altijd letten op wat ze eten. met (snelwerkende) insuline kun je wat gemakkelijker koolhydraten (w.o. suiker) 'wegspuiten'. Dat kan met pillen niet. Maar van koolhydraten wordt je dik en van insuline ook.
Misschien is de reden omdat insuline niet over ene langere tijd uitgesmeerd wordt. Een deel wordt dan direct in energie omgezet, maar het "overschot" wordt opgeslagen.quote:Op zondag 12 februari 2006 10:08 schreef nietpiet het volgende:
Men heeft mij altijd verteld dat insuline wel kan veroorzaken dat je dikker wordt.
Het hangt af van het soort hormoon. Sommige hormonen zorgen bijv. voor een toename van vochtopslag, of van vetopslag. Insuline stuurt dit proces voor zover ik weet niet rechtstreeks aan, maar het feit blijft natuurlijk wel dat het een kunstgreep is, en dat je extern nooit zo goed kunt doseren als je lichaam dat zelf zou doen.quote:Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat het een hormoon is - veel hormonen kunnen dit toch gevolg hebben toch?
Het is volgens mij ook geen oorzaak, maar eerder iets dat hand in hand gaat. Wanneer je teveel opslaat en te weinig hoeft te verbranden voor energie, kan ik me zo voorstellen dat de alvleesklier overbelast raakt en daardoor minder insuline gaat produceren..quote:Het fijne weet ik er ook niet van, maar ik weet wel dat diëtisten/internisten het altijd zo aan mij hebben verteld. Overigens heb ik zelf geen (groot) overgewicht en zal dat bij mij niet de reden zijn voor mijn hoge bloedsuikers.
Heb als niet diabetes zijnde ook wel eens een paar keer gedacht een metertje te kopenquote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:34 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Nu net ff gemeten en ik zit momenteel op 4.7 mmol/L (85 mg/dL)
![]()
Ja,tussen de 4 en de 7 is "goed".De gemiddelde meter meet zo vanaf de 1,1.Je hebt best kans als je tijdens het sporten duizalig word dat je aan de lage kant zit of iets eronder.Zo'n metertje kan dan een uitkomstzijn.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:04 schreef mwuhaha het volgende:
[..]
Heb als niet diabetes zijnde ook wel eens een paar keer gedacht een metertje te kopen
Puur als interesse in hoe mijn eigen lichaam functioneert.
Als ik geen lichte glucose houdende drankjes neem tijdens fitness-zware-gewichten trainen, wil ik me nog wel eens duizellig voelen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met zuurstofgebrek (bijv. verkeerde ademhaling) of met een lage suikerspiegel (dus hypo ipv hyper). Dat laatste zou ik met zon metertje misschien wel kunnen controleren. Kunnen ze ook onder de gemiddelde waardes meten?.
Heb je jezelf wel eens getest na een fitnesstraining (waarbij je dan tijdens de training geen suiker houdende drankjes neemt)?
Diabetes is een auto-imuun ziekte..je afweercellen zien je eigen goede cellen als de vijand en maken deze onschadelijk.In mijn geval heb ik hoogst waarschijnlijk diabetes gekregen omdat ik als kind zo ongeveer alle kinderziektes achter elkaar kreeg.Het ene was nog niet weg en het volgende was er alweer.Mijn afweercellen hebben hun werk iets te goed gedaanquote:Op zondag 12 februari 2006 14:18 schreef nietpiet het volgende:
In het andere geval produceert de alvleesklier onvoldoende (of geen) insuline. De geleerden zijn het er geloof ik nog niet over eens waardoor de alvleesklier er op een gegeven moment mee op houdt.
t Is best een gecompliceerd verhaal. Ik merk in ieder geval dat je eigenlijk altijd bezig bent met plannen en organiseren: wat ga ik eten, wat ga ik doen en hoeveel ga ik spuiten. Heb ik druivesuiker, of iets anders te eten of drinken en een telefoon bij me. Het georganiseer en geplan om de ziekte heen, beïnvloed mijn leven meer dan de ziekte zelf.
Suzanne - ik heb ook wel eens gedacht aan een pomp, want mijn HBA1C is nog nooit lager geweest dan ca 8,5. Wat zijn wat jou betreft de voor-/nadelen?
Nee dat heb ik eigenlijks nog nooit gedaan. Ik zal dat eens een keer doen. Trouwens, in de handleiding staat dat je na het sporten geen betrouwbare waardes krijgt.quote:Op zondag 12 februari 2006 13:04 schreef mwuhaha het volgende:
Heb je jezelf wel eens getest na een fitnesstraining (waarbij je dan tijdens de training geen suiker houdende drankjes neemt)?
Misschien dat de meting opzich wel betrouwbaar is, maar dat de waardes na het sporten niet echt representatief zijn voor het bepalen van je gemiddelde bij normale omstandigheden?quote:Op zondag 12 februari 2006 15:44 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]Trouwens, in de handleiding staat dat je na het sporten geen betrouwbare waardes krijgt.
Dat denk ik ook ja, net zoals je vlak na het sporten ook niet je bloeddruk moet gaan meten, omdat je je anders het apelazerus schrikt.quote:Op zondag 12 februari 2006 16:36 schreef mwuhaha het volgende:
[..]
Misschien dat de meting opzich wel betrouwbaar is, maar dat de waardes na het sporten niet echt representatief zijn voor het bepalen van je gemiddelde bij normale omstandigheden?
Jep. Héle oude toekomstmuziek... en helaas nog steeds toekomstmuziek.quote:Op zondag 12 februari 2006 17:09 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Wisten jullie dit al?
Een quote uit de Consumentenbondgids van Januari 2004:
[afbeelding]
![]()
Geduld, in juni komt die insuline-inhalator op de marktquote:Op zondag 12 februari 2006 17:17 schreef P-Style het volgende:
[..]
Jep. Héle oude toekomstmuziek... en helaas nog steeds toekomstmuziek.
Ik ben zeer benieuwd. Voor zover ik weet is inhalering vooralsnog een zeer onbetrouwbare methode geweest voor het inbrengen van insuline. Bij subcutane injectie weet je zeker dat de insuline uiteindelijk in je bloedbaan terecht komt, bij inhalering is deze zekerheid een stuk minder.quote:Op zondag 12 februari 2006 17:27 schreef mwuhaha het volgende:
Geduld, in juni komt die insuline-inhalator op de markt
http://www.ergogenics.org/insuline4.html#4
Een eigenschap die veel internisten helaas gemeen hebben.quote:Op zondag 12 februari 2006 18:09 schreef nietpiet het volgende:
Jammer dat mijn internist niet zo'n spraakzaam en open figuur is...
quote:Op zondag 12 februari 2006 14:53 schreef Suzziieee het volgende:
Ik ben nooit aan het organiseren en plannen.Zie wel wat er op mijn pad komt en onderneem aktie indien dat nodig is.Druivesuiker heb nooit bij me,hoogstens als ik iets 'bijzonders' ga doen zoals naar een concert of iets dergelijks.Voor de rest voel ik mijn hypos goed en kan ik ruim op tijd iets kopen of iets dergelijks.Misschien komt dat omdat ik al sinds mijn 9e suiker heb en ik eigenlijk niet meer beter weet.Mijn bloed controleren en dergelijke hoort net zo bij mijn leven als sochtends douchen,tandenpoetsen en aankleden.
Dat zou pas echt geweldig zijnquote:Ze zijn nu bezig met een pomp met een sensor die je bloed meet en dan een alarm geeft als de waardes buiten een bepaald gebied vallen.Nou ideaal...kan je helemaal gelijk aktie ondernemen.Bloedprikken moet nog wel als extra controlerende functie..maar acht..dat zijn we wel gewend!!..
Als je diabetes hebt gaat dat vaak gepaard met een slechte doorbloeding. Dit merk je in de uiteinden van je lichaam (vingers, tenen, oren, neus). Als het dus (een klein beetje) koud is, heb je hier last van. Tenminste, ik heb dat. En volgens mij veel diabeten. Overigens is elke diabeet anders dus het is ook weer niet per definitie zo dat je het snel koud hebt.quote:Op zondag 12 februari 2006 21:22 schreef computergirl het volgende:
zeg 'suiker specialisten' mag eens even iets vragen aan jullie?
Ik heb heel erg lang last gehad van een sterk wissende suikerspiegel (met tril/zweet aanvallen die ik weer te lijf gin/probeerte te voorkomen door zoete dingen te vreten). Vanaf april van vorig jaar ben ik het GI dieet gaan volgen en ik voel me sindsdien f.a.n.t.a.s.t.i.s.c.h........en ik ben behoorlijk afgevallen ook nog (van maat 42 -> 36). GI dieet: alleen langzame koolhydraten en veel groente en fruit en zo.
Wat me wel opvalt is dat ik deze winter zo erg last heb van witte vingers (geen bloed meer in de vingers), zelfs als het helemaal niet zo super koud is.
Komt jullie dat bekend voor, wordt dat veroorrzaakt door minder glucose in je bloed of zo?![]()
![]()
Nee.... daar heb ik nog nooit van gehoord.....quote:Op zondag 12 februari 2006 21:22 schreef computergirl het volgende:
Ik heb heel erg lang last gehad van een sterk wissende suikerspiegel (met tril/zweet aanvallen die ik weer te lijf gin/probeerte te voorkomen door zoete dingen te vreten). Vanaf april van vorig jaar ben ik het GI dieet gaan volgen en ik voel me sindsdien f.a.n.t.a.s.t.i.s.c.h........en ik ben behoorlijk afgevallen ook nog (van maat 42 -> 36). GI dieet: alleen langzame koolhydraten en veel groente en fruit en zo.
Wat me wel opvalt is dat ik deze winter zo erg last heb van witte vingers (geen bloed meer in de vingers), zelfs als het helemaal niet zo super koud is.
Komt jullie dat bekend voor, wordt dat veroorrzaakt door minder glucose in je bloed of zo?![]()
![]()
Heb ik ook jaren gedaan hoor Doka..maar jij bent nog een "beginneling".Het energy drink in de douche klinkt voor mij heel erg overdreven maar ik weet natuurlijk niet hoe jij op alles reageert en of je alles op tijd aan voelt komen.Dit kan zo verschillen per persoon.Geen diabeet is hetzelfde.Zou het vooral lekker laten staan al is het voor je eigen gevoel.Het enige wat ik structureel wel heb is een aa-tje naast me bed.Dit omdat ik een keer te laat in een hypo wakker werd snachts.Had wel druivensuiker liggen naast me bed maar dat kreeg ik niet meer weggekauwd.Dus nu maar aa-tjes.quote:Op zondag 12 februari 2006 20:15 schreef doka het volgende:
[..]Ik ga de deur absoluut niet uit zonder druivesuiker. Ik heb zelfs standaard een flesje energy-drink in de douche staan voor het geval ik een hypo krijg tijdens het douchen
Ja, het zal wel 'slijten' met de jaren. Ik ben nu nog wat bang voor hypo's, niet voor de hypo's zelf, maar dat ik het te laat merk en onderuit ga. Dat is gelukkig nog niet gebeurd. Ik voel hypo's meestal wel aankomen, maar soms merk ik het pas als ik al behoorlijk laag zit en dan begin ik vaak te trillen.quote:Op zondag 12 februari 2006 22:04 schreef Suzziieee het volgende:
[..]
Heb ik ook jaren gedaan hoor Doka..maar jij bent nog een "beginneling".Het energy drink in de douche klinkt voor mij heel erg overdreven maar ik weet natuurlijk niet hoe jij op alles reageert en of je alles op tijd aan voelt komen.Dit kan zo verschillen per persoon.Geen diabeet is hetzelfde.Zou het vooral lekker laten staan al is het voor je eigen gevoel.Het enige wat ik structureel wel heb is een aa-tje naast me bed.Dit omdat ik een keer te laat in een hypo wakker werd snachts.Had wel druivensuiker liggen naast me bed maar dat kreeg ik niet meer weggekauwd.Dus nu maar aa-tjes.
Nee, ik denk niet dat het daar iets mee te maken. Hoewel, wat iemand hierboven al zei gaat diabetes vaak samen met een slechte doorbloeding, komt dat door teveel glucose in je bloed, niet door te weinig (en het treed meestal pas na een langere tijd op).quote:Op zondag 12 februari 2006 21:22 schreef computergirl het volgende:
![]()
Afvallen was zeker nodig, maar het hoofddoel was de 'trillerites' onder controle te krijgen en dat lukt over het algemeen heel goed.quote:Op zondag 12 februari 2006 23:20 schreef doka het volgende:
[..]
Het is mooi dat het dieet zo goed bevalt, en dat je bent afgevallen (dat is je doel, neem ik aan),
Houd er wel rekening mee dat als je te vaak te hoge glucose waarden hebt, de kans op complicaties erg groot wordt.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 01:02 schreef Athalon het volgende:
[..]
Ach we blijven maar lachen, dit is niet de eerste keer dat het fout ging met die apotheek, 2 maanden geleden had ik geen suikermedicijnen voor een dag of 5 omdat ze die vergeten warennou ik rol nog niet uit mijn schoenen en heb zelf nergens last van, nooit gehad ook, alle symptomen die er voor suiker zijn heb ik nooit gehad en nu nog steeds geen symptomen
Bij toeval hebben ze het ondekt, maar ik was al hartpatient, dus die kwaal kon ik niet meer van de suiker krijgen
![]()
Dan heb je waarschijnlijk type 2, klopt dat?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 01:15 schreef Athalon het volgende:
Hier nog een Patiënt, al langere tijd suiker gehad waarschijnlijk, maar nooit symtomen gehad, sinds twee weken rossen met de spuit, helaas was na enige dagen het spul op en moets 3 dagen wachten om weer te beginnen, kijk zo schieten we tenminste opeen tijd geleden dagen moeten wachten op medicijnen, die waren ook niet in de apotheek, dus dat heet goed aanpakken die suiker, het is net dient, 5 degen op drie dagen af van de medicijnen en insuline spullen
![]()
Nee, zowel Type 1 als type 2 kun je op iedere leeftijd krijgen. Van 0 tot 100 jaar. Alleen is de kans groter dat je type 1 krijgt rond je 30e en type 2 als je wat ouder bent. Maar nogmaals, dat hoeft absoluut niet. Daarom worden de termen juvenile diabetes en ouderdomsdiabetes niet meer gebruikt door deskundigen.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 01:44 schreef Thundertje het volgende:
Mja hij's van 1951, op die leeftijd nog type1 krijgen is vrijwel uitgesloten afaik.
Hoelang? En wat voor insuline gebruik je?quote:Op vrijdag 24 februari 2006 02:02 schreef SquidNunc het volgende:
Type 1 hier.
Met een bloedsuikermeter.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 21:15 schreef kevin_ het volgende:
Hoi,
Hoe kan ik thuis zelf testen of ik diabetes heb?
Bedankt.
Dat weet ik niet zeker. Ik voel me wel vaak duf, moe en mijn zicht is niet altijd optimaal (zie veel "storing" ) en ik moet vaak naar de wc, maar dit kan ook komen doordat ik veel water drink per dag, zeker 2 liter. Verder heb ik erg vaak zin in eten en drinken.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 21:17 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
Met een bloedsuikermeter.
Heb je symptomen van diabetes?
De symptomen die jij hebt kunnen wijzen op diabetes.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 22:06 schreef kevin_ het volgende:
[..]
Dat weet ik niet zeker. Ik voel me wel vaak duf, moe en mijn zicht is niet altijd optimaal (zie veel "storing" ) en ik moet vaak naar de wc, maar dit kan ook komen doordat ik veel water drink per dag, zeker 2 liter. Verder heb ik erg vaak zin in eten en drinken.
Ik heb het niet zo op huisartsen, vooral niet op de mijne. Wat een irritante vent is dat zeg. Maar met zo'n bloedsuiker meter kan ik het zelf ook doen?quote:Op zaterdag 25 februari 2006 22:48 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
De symptomen die jij hebt kunnen wijzen op diabetes.
Het lijkt mij verstandig om je bloedsuikers eens bij je huisarts te laten meten.
Ja, met een bloedsuikermeter kan je zelf je bloedsuikers meten.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 23:01 schreef kevin_ het volgende:
[..]
Ik heb het niet zo op huisartsen, vooral niet op de mijne. Wat een irritante vent is dat zeg. Maar met zo'n bloedsuiker meter kan ik het zelf ook doen?
Ah bedankt, kzal het binnenkort eens testen.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 23:21 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
Ja, met een bloedsuikermeter kan je zelf je bloedsuikers meten.
Voor zo'n 20 euro heb je er al één.
www.diabetesvoordeel.nl
Hier hebben ze goedkope apparaatjes.
Type aanduidingen worden haast niet meer gebruikt volgens de verpleegkundigequote:Op vrijdag 24 februari 2006 01:22 schreef doka het volgende:
[..]
Dan heb je waarschijnlijk type 2, klopt dat?
Ha ha, gelukkig een nieuw ZwaaiTopicquote:Op zondag 26 februari 2006 16:53 schreef bright_side_of_life_ het volgende:
Op dit topic zie ik een paar bekenden, Doka en Athalon. Doe ik hierbij de groeten
Het beste kan je nuchter meten.quote:Op maandag 27 februari 2006 17:22 schreef kevin_ het volgende:
Wanneer en hoe kun je het beste testen?
Als het goed is moet je bij je meter ook test-vloeistof krijgen waarmee je kunt kijken of je meter goed ge-ijkt is, en goed functioneert, maar die heb nooit gekregen. Verder: je prikt toch wel altijd in je vingers? Want op andere plekken kunnen de waarden heel anders uitpakken.quote:Op maandag 27 februari 2006 14:59 schreef Athalon het volgende:
Nu volgende week naar de verpleegkundige en die mag dus voor een nieuwe meter en ijkspullen gaan zorgen hebben we afgesprokenTot die tijd is het gewoon natte vinger werk met eenheden van insuline.
![]()
Kan op zich wel, als je in die tijd 200 sit-ups hebt gedaan ofzoquote:23.9 tot 19.6 en dat binnen 3 minuten
Brightquote:Op zondag 26 februari 2006 16:53 schreef bright_side_of_life_ het volgende:
Sinds een half jaar loopt het wat uit de hand. Ik heb een forse huidontsteking gehad op mijn bovenbeen, dat werd een explosie ! Binnen drie dagen groeide een klein bultje uit tot een knetterende ontsteking, die operatief werd verwijderd. De oorzaak was een ingegroeide haarwortel. Suiker vloog omhoog naar 17+
Nu ben ik omgezet naar Actos en Metformine, resultaten zijn nog niet geweldig.
Die heb ik er dus niet bij gehadquote:Op dinsdag 28 februari 2006 00:51 schreef doka het volgende:
[..]
Als het goed is moet je bij je meter ook test-vloeistof krijgen waarmee je kunt kijken of je meter goed ge-ijkt is, en goed functioneert, maar die heb nooit gekregen. Verder: je prikt toch wel altijd in je vingers? Want op andere plekken kunnen de waarden heel anders uitpakken.
[..]
Kan op zich wel, als je in die tijd 200 sit-ups hebt gedaan ofzoMaar ik neem aaan dat dat niet het geval is.
En met nuchter bedoel je net uit bed, nog niks gegeten en gedronken?quote:Op maandag 27 februari 2006 21:20 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
Het beste kan je nuchter meten.
Je bloedsuikers horen dan tussen de 3.8 en rond de 6 te zijn.
Vergeet niet om je handen goed te wassen met zeep en af te drogen, anders krijg je misschien resultaten die niet kloppen. Als je bijvoorbeeld iets van suiker aan je handen hebt kan je bloedsuiker veel hoger uitvallen op je bloedsuikermeter dan ze in werkelijkheid zijn.
Ja. Hoewel het beste natuurlijk een 7/8-curve is: Nuchter, na ontbijt, voor lunch, na lunch, voor avondeten, na avondeten, voor het slapen en de optionele halverwege het slapen. En met na bedoel ik anderhalf uur erna. Zo moest ik de eerste tijd dat ik het had prikken iig, om helemaal goed op regel te komen. (Goed gelukt ook toen, binnen iets meer dan een maand van 15,9 naar 6,8quote:Op dinsdag 28 februari 2006 13:58 schreef kevin_ het volgende:
[..]
En met nuchter bedoel je net uit bed, nog niks gegeten en gedronken?
Heel goedquote:Op dinsdag 28 februari 2006 14:19 schreef Thundertje het volgende:
[..]
Ja. Hoewel het beste natuurlijk een 7/8-curve is: Nuchter, na ontbijt, voor lunch, na lunch, voor avondeten, na avondeten, voor het slapen en de optionele halverwege het slapen. En met na bedoel ik anderhalf uur erna. Zo moest ik de eerste tijd dat ik het had prikken iig, om helemaal goed op regel te komen. (Goed gelukt ook toen, binnen iets meer dan een maand van 15,9 naar 6,8)
Ik meen eens gelezen te hebben dat dat te verhelpen is. Klopt dat?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 09:40 schreef zatoichi het volgende:
Hey leuk een diabetes topic, nij deze meld ik mij! Type 1 vanaf mijn zesde, gekregen van mijn vader! Over een aantal maandjes heb ik 20 jaar diabetes, dus ga al een tijdje mee.
Eerste kleine complicaties beginnen zich voor te doen. Haarvaten in mijn ogen beginnen het te begeven, maar verder ben ik nog redelijk. Ik doe het vooral op gevoel en meet (te) weinig mijn bloedsuiker. Voorheen ging dat goed, maar de laatste tijd heb ik wat moeite mijn glucose laag te houden.
Nou ja te verhelpen; ze kunnen je haarvaten laseren, maar echt helpen... Mijn vader (58 en al meer dan 40 jaar diabetes) heeft ondertussen flink slechte ogen. Het is vooralsnog niet echt te stoppen, alleen te vertragen. Daarentegen zijn de instrumenten die ze gebruiken nu een stuk verfijnder. Mijn vader heeft zijn eerste laserbehandeling gehad toen het net kon; dus ook een "dikke" laserstraal. Nu is het veel makkelijker.quote:Op dinsdag 28 februari 2006 20:10 schreef doka het volgende:
[..]
Ik meen eens gelezen te hebben dat dat te verhelpen is. Klopt dat?
Zo was het bij mij ook altijd..totdat ik een jaar of 3 geleden te laat wakker werd en geen aktie meer kon ondernemen.... En ook ik heb al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren suiker.Ben tot op heden ook nooit meer te laat wakker geworden,maar toch..blijft dat aa-tje staan op mijn nachtkastje..wil het niet nog eens meemakenquote:Op dinsdag 28 februari 2006 09:40 schreef zatoichi het volgende:
Nog nooit in mijn leven een dergelijk lage hypo gehad dat ik ook daadwerkelijk flauw ben gevallen. Ik hoef ook geen energydrink naast mijn bed, want ik wordt altijd wakker van een hypo, en heb genoeg energie om naar beneden te lopen, mijn glucose te meten en me vervolgens lekker vol te proppen met lekkere koekjes
Ja, daar heb ik ook last van: brandende voeten. Alleen als ik lig. Ik las nu ook de langere post van je hierboven en het lijkt me inderdaad een goed idee om eens langs de dokter te gaanquote:Op zaterdag 11 maart 2006 22:15 schreef HPoi het volgende:
Ik ga maandag naar de dok. Ik heb wel vaak dat de urine helemaal niet geel is maar gewoon water zeg maar. En de pijn in mijn voeten is nu omgezet in hevig brandende voeten, valt alleen niks aan te zien. Tis net of er kokend bloed door mijn voeten stroomt.
hm, ik heb het gewoon de hele tijd en als ik loop dan is het helemaal erg.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 22:38 schreef doka het volgende:
[..]
Ja, daar heb ik ook last van: brandende voeten. Alleen als ik lig. Ik las nu ook de langere post van je hierboven en het lijkt me inderdaad een goed idee om eens langs de dokter te gaan![]()
Herkenbaarquote:Op zondag 12 maart 2006 02:48 schreef hydrah het volgende:
Alles kwam in 1 keer op me af, ik moest meteen leren spuiten, en afspraken werden gemaakt met kinder-verpleegkundigen, phsychologen etc. etc. etc.
Ja, dat had ik ook: nadat ik insuline ging spuiten kon ik ineens kristalhelder zien zonder lenzen (terwijl ik daarvoor altijd -4.5 lenzen had). Ik heel enthousiastquote:Wat me opviel was dat ik de eerste 2 dagen verschrikkelijke hoofdpijn had, dit had te maken dat ik na 6 dagen ziekenhuis geen bril nodig had en dat ik dus weer normaal kon zien. Helaas verdween dit weer na een week of 4 en heb ik nu alsnog een bril.
Ik heb zelf geen pomp, dus daar kan ik je weinig over vertellen. Misschien moet je eens gaan praten met iemand die een pomp heeft. Die dingen zijn tegenwoordig heel klein, en als je gaat zwemmen kun je ze af doen.quote:een pomp zou ik misschien willen overwegen aangezien deze nog flexibeler is, maar ik ben bang voor het gevoel dat ik afhankelijk ben van een apparaat.
Ik zit met vragen als, Hoe kan je dan zwemmen, Hoe slaap je dan, Hoe zit het met sporten, Draag je dat ding 24/7 ?
Ik heb een jaar of 5 nu een pomp..en ik wil echt niet meer terug naar spuiten.quote:Op zondag 12 maart 2006 02:48 schreef hydrah het volgende:
Nu ik 3 maanden Lantis gebruik is mijn HBAC1 gedaald van 9,6 naar 8.1 dus er zit vooruitgang in, een pomp zou ik misschien willen overwegen aangezien deze nog flexibeler is, maar ik ben bang voor het gevoel dat ik afhankelijk ben van een apparaat.
Ik zit met vragen als, Hoe kan je dan zwemmen, Hoe slaap je dan, Hoe zit het met sporten, Draag je dat ding 24/7 ?
Dit is ongeveer mijn ervaring met Type 1
Wat bij mij ook is, is dat ik zeg maar (Ik weet niet of het lui-heid is of gewoon slordig) nooit prik, alleen als ik me niet lekker voel dan heb ik zeg maar de tijd om mijn bloedsuiker op te nemen. Maar normaal gesproken doe ik dat nooit, dat is best wel balen eigenlijk
Vreselijk...zo zie ik het ook...stelletje zieltjes met elkaar op vakantie en zielig doen over het feit dat ze suiker hebben.. blughquote:Op zondag 12 maart 2006 12:03 schreef hydrah het volgende:
Alleen dat groepsverband zielig doen ligt mij eigenlijk niet......
HFquote:Ik mag geen suiker van de dokter
Niet dat ik ruzie heb met de dokter
Maar ik mag toch geen suiker van de dokter
Het is ondoenlijk, zonder meer
Maar ja, ondoenlijk is ook doenlijk
Want onweer is ook weer
Zonder suiker valt me zwaar
Mocht ik nog eenmaal met, werkelijk waar
Ik kwam zo klaar als een klontje. Maar...
refr.
De Heer liep op water, niet op benzine
Ik tank geen water, ik spuit insuline
De Heer liep op water, ik tank insuline
Nog slechts op Lourdes durf ik hopen
Waar kreupelen zien en blinden lopen
Ja, daar nog slechts durf ik hopen
En dat heeft ook mij altijd weerhouden om mee te gaan naar zo'n diabetesdag/weekend/vakentie.quote:Op zondag 12 maart 2006 13:01 schreef Suzziieee het volgende:
Vreselijk...zo zie ik het ook...stelletje zieltjes met elkaar op vakantie en zielig doen over het feit dat ze suiker hebben.. blugh![]()
Note:Dit is MIJN mening...mocht je wel dit soort dingen doen..prima,ik veroordeel je verder niet en als je er wel wat aan heb,helemaal topmijn ding is het alleen niet !!
Mij ook, eigenlijk wil ik er eens heen kijken of er wel eens mensen komenquote:Op zondag 12 maart 2006 15:29 schreef P-Style het volgende:
[..]
En dat heeft ook mij altijd weerhouden om mee te gaan naar zo'n diabetesdag/weekend/vakentie.
Het was na een maaltijd maar ik zal van de week een keer testen voor ik ga etenquote:Op zaterdag 11 maart 2006 07:58 schreef Suzziieee het volgende:
7,5 is wel oke... mits het na een maaltijd is
Je kan het beste nuchter controleren... dan moet ie voor iemand zonder suiker toch echt wel in de 4 zijn..op zijn hoogst een lage 5.
18,3 ja das wel hoog..maar ze is nog bezig met de instelling...zou me nu er nog niet te druk over maken en regelmatig eten,leven,prikken en controleren zodat je er achter komt waar de knelpunten zitten..zodat je samen in overleg met de behandelend arts aktie kan ondernemen..
Gaat je moeder ook naar een diabetesverpleegkundige? Want die weten meer als de ' gewone' internist.
Herkenbaarquote:Op zondag 12 maart 2006 12:03 schreef hydrah het volgende:
Sinds ik diabetes heb ben ik wel altijd aangesloten geweest bij het diabetes fonds DN nog wat, en krijg ook altijd aanbiedingen om met lot genoten te gaan skieen of iets dergelijks.
Alleen dat groepsverband zielig doen ligt mij eigenlijk niet, het klinkt stom maar ik ben niet zo'n praat graag typetje als het over mij zelf en mijn problemen gaat.
Zo heb ik die phychologe in het ziekenhuis meteen duidelijk gemaakt dat ik duidelijk geen zin in haar gezwets had..
Hier heb ik later nog gee spijt van gekregen, eigenlijk ben ik nog nooit echt emotioneel geweest over het krijgen van mijn diabetes, ik heb wel eens een slechte dag maar nooit echt depressief geweest erover. Ook niet in het ziekenhuis.
Maar dan ben ik wel zo dat ik minder niet zo vaak mijn emoties toon....
Ohwell
Dat het een sekte is en na een X aantal ontmoetingen de volgelingen aansporen tot plegen van massale zelfmoord ?quote:Op dinsdag 14 maart 2006 07:57 schreef Isabeau het volgende:
Volgens mij zijn het ook geen 'zielig-doen' groepjes, maar juist bedoeld om eens met iemand die hetzelfde heeft van gedachte te kunnen wisselen, zoals doka al zegt. Als jullie al vooroordelen hebben over dat soort bijeenkomsten/vakanties, wat moet de 'buitenwereld' daar dan wel niet van denken.
Als je geen insuline aanmaakt heb je type 1.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 18:55 schreef portable het volgende:
hoi,
Ik ben 19 en sinds eind december diabates geconstateerd, type 2 denk ik, dus ik maak geen insuline meer.
Ik zou toch maar wat beter op jezelf gaan letten als ik jou was. Zeker aangezien de diagnose nog maar recent is gesteld, is het belangrijk je voorlopig aan een wat strikter dieet te houden. Zo kom je er beter achter hoe jouw lichaam reageert op insuline en kun je de insuline-eenheden die je spuit beter afstemmen op de koolhydraten die je binnen krijgt. Als je eenmaal een wat meer "ervaren" diabeet bent, kun je wat losser omgaan met je eetpatroon (en daarbij de momenten waarop je spuit).quote:Alleen ik denk dat ik er heel anders omga dan met andere mensen. Je weet wel dat ze je instellen op zoveel insuline en zoveel koolhydraten. Ik houd me daar daar totaal niet aan. Ik spuit wanneer ik wil en eet wat ik wil. Als ik eet spuit ik tien eenheden novarapid. Echt geen zin om een dieet te volgen. Soms spuit ik 20 dan krijg ik meestal een hypo weet ik dat ik weer laaf zit.. lol
Volgens mij zit jij een beetje in een soort van ontkenningsfase...quote:Op dinsdag 14 maart 2006 18:55 schreef portable het volgende:
hoi,
Ik ben 19 en sinds eind december diabates geconstateerd, type 2 denk ik, dus ik maak geen insuline meer. Alleen ik denk dat ik er heel anders omga dan met andere mensen. Je weet wel dat ze je instellen op zoveel insuline en zoveel koolhydraten. Ik houd me daar daar totaal niet aan. Ik spuit wanneer ik wil en eet wat ik wil. Als ik eet spuit ik tien eenheden novarapid. Echt geen zin om een dieet te volgen. Soms spuit ik 20 dan krijg ik meestal een hypo weet ik dat ik weer laaf zit.. lol
Ja, misschien wel he?!quote:
portable, wat Isabeau ook al zei: Hou rekening met de vervelende complicaties die slecht gereguleerde diabetes op de lange termijn veroorzaakt! Natuurlijk wil je gewoon eten wanneer je daar maar zin in hebt, maar voor sommige mensen is dat gewoon niet weggelegd. Dat geldt niet alleen voor diabeten maar ook voor mensen die moeten afvallen, een allergie hebben of spijsverteringsproblemen hebben, enz..quote:Op dinsdag 14 maart 2006 20:19 schreef portable het volgende:
Volg je een dieet dan? Ik wil echt gewoon chips eten wanneer ik wil en dan spuit ik gewoon 10 eenheden. Dat is wanneer ik thuis ben dan, wanneer ik weg ben dan ik eet echt minder.
bron (Wikipedia)quote:Classificaties
Juveniele versus ouderdomsdiabetes
Toen de pathogenese van diabetes nog onbekend was, klasseerde men de patiënten volgens de symptomen. De jeugdige (juveniele) vorm was een ernstige vorm die reeds in de kindertijd tot uiting kwam. De kinderen waren erg mager, hun spieren 'smolten' weg en stierven jong.
De ouderdomsdiabetes trad pas op latere leeftijd op en was een mildere vorm. Oorzaak en behandeling waren onbekend.
Insuline-afhankelijke versus insuline-onafhankelijke diabetes
Toen het onderliggende probleem eenmaal beter werd begrepen, deelde men de diabetes in op basis van de behandeling. Type-I of insuline-afhankelijke vorm was de ernstigste vorm, waaronder ook de voormalige juveniele diabetes viel, type-II was de insuline-onafhankelijke diabetes waaronder de meeste van de voormalige 'ouderdomsdiabetici' vielen.
β-cel destructie versus intacte β-cellen
Anno 2004 wordt de pathogenese van diabetes nog wat beter begrepen en klasseert men de diabetes ook wel in een β-cel destructieve diabetes, type 1 (niet te verwarren met het oudere Type I) en β-cel intacte diabetes, type-2. Aangezien type 2 ten gevolge van westerse leefstijl (overgewicht, weinig lichaamsbeweging) steeds vaker bij mensen van onder de 50 optreedt, is de term ouderdomsdiabetes niet meer van toepassing.
Bij type-1 diabetes maken de β-cellen de alvleesklier onvoldoende insuline aan ten gevolge van de uitgebreide vernietiging van deze β-cellen (Eilandjes van Langerhans).
Oorzaken hiervan kunnen zijn:
* auto-immuundestructie van de β-cellen
* infectieuze destructie van de β-cellen
* chemische destructie van de β-cellen
* een algemeen alvleesklier-probleem
* met onbekende oorzaak: idiopathische destructie van de β-cellen
Bij type-2 diabetes zijn de β-cellen in voldoende mate aanwezig, maar reageert het lichaam onvoldoende op de insuline.
Er is dus een relatief tekort aan insuline. Oorzaken hiervan kunnen zijn:
* te weinig receptoren op de cellen.
* insulineresistentie, er is een defect in de insuline cascade. Hierdoor wordt er minder GLUT-4 getransloceerd naar de celmembraan. GLUT-4 zorgt voor de opname van glucose.
Type 2 komt ook voor op alle leeftijden, maar met name bij ouderen en bij mensen met overgewicht.
Zwangerschapsdiabetes is een bijzonder geval van diabetes waarbij de moederkoek van de foetus hormonen (oa HPL, cortisol) aanmaakt die de insuline van de moeder tegenwerken. De alvleesklier van de moeder moet 2 tot 3 maal meer insuline produceren om hetzelfde effect te behouden in de cellen. Indien de alvleesklier van de moeder hiertoe niet in staat is, ontstaat er zwangerschapsdiabetes. Deze vorm van diabetes verdwijnt meestal enkele dagen na de geboorte van het kind. Toch hebben dergelijke moeders later een duidelijk grotere kans op type 2 diabetes. Het komt in de zwangerschap ook wel voor dat de nier wat glucose doorlaat zonder dat de waarden die in het bloed gemeten worden verhoogd zijn: er bestaat dan alleen een verlaagde nierdrempel voor glucose.
Even vraagje: hoe lang/kort na het eten heb je getest? Als je direct na het eten hebt getest, kun je beter nog een keer testen ongeveer een uur na het eten. Als je dan ook onder de 8 zit hebt zit je goed (wat diabetes betreft). Wat je 'brandende' voeten betreft, dit kan ook veroorzaakt worden door een gebrek aan Vitamine B1 (thiamine) maar dat schijnt in het Westen nauwelijks voor te komen, behalve als je veel alcohol drinkt.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:12 schreef HPoi het volgende:
hm, iig is het geen diabetes. Ik heb zelfs maar 4,9 na het eten. Dus weer op zoek naar wat het dan wel is. (zucht)
Ik heb zo'n uur na het eten getest. Ik heb idd gelezen over die vitamine B. Ik ben zondag zelfs naar de huisartenpost geweest omdat ik geen gevoel meer had in mijn linkervoet. Naar de dok geweest die mij bloedverdunners heeft gegeven, volgens hem heb ik nog steeds last van een infectie die een bepaalde stof afscheid die mijn zenuwbanen min of meer afknelt.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:52 schreef doka het volgende:
[..]
Even vraagje: hoe lang/kort na het eten heb je getest? Als je direct na het eten hebt getest, kun je beter nog een keer testen ongeveer een uur na het eten. Als je dan ook onder de 8 zit hebt zit je goed (wat diabetes betreft). Wat je 'brandende' voeten betreft, dit kan ook veroorzaakt worden door een gebrek aan Vitamine B1 (thiamine) maar dat schijnt in het Westen nauwelijks voor te komen, behalve als je veel alcohol drinkt.
Heb je dat verhaal over mijn vader gelezen? Zo nee, doe dat dan alsnog evenquote:Op woensdag 15 maart 2006 18:33 schreef portable het volgende:
En ik hoor soms enge verhalen van geamputeerde benen, maar dat is alleen bij hoge bloedsuikerspiegels toch? En oh jah, mijn linkeroog ziet minder dan mijn rechter. Niet dat mijn rechteroog heel erg aan toe is. Dit hersteld nooit meer he?
Welterustenquote:Op woensdag 15 maart 2006 18:56 schreef portable het volgende:
Oudere mensen krijgen toch sneller compliacties dan jongere? Heb twee uur geleden mijn bloedsuiker getest en het was 11, daarna 10 eenheden gespoten en 1 broodje kaas met thee met drie suikerklontjes. Ik weet nu dat ik een hypo krijg en voel hem ook aankomen. Lekker straks wat fruit eten waarvoor ik niet voor hoef te spuiten.
Ik weet dat ik er echt MAKKELIJK mee omga, maar als ik mijn bloedsuikers zie dan ben ik tevreden. Even fruit eten, dan ga ik naar de winkel even wat chips en snoeps lekkers kopen. Dieet![]()
quote:Op woensdag 15 maart 2006 18:58 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Welterusten
Als struisvogel zou je het niet gek doen...
Dat is héél erg onverstandig!quote:Op woensdag 15 maart 2006 18:33 schreef portable het volgende:
Insulatar was voor de nacht. Alleen insulatar heb ik al 2 maanden niet gespoten. Want ik had in de nacht veel last van hypo's door dat spul.
Niet verstandig.quote:Ook heb ik mijn diabatesverpleegkundige niet meer gesproken want ik moest een dagcurve maken en heb het nog nooit gedaan. In het begin wel, maar had niet gebeld.
Je moet gewoon goéd op de hoogte zijn van je bloedglucosewaardes. Te lage waardes kunnen ook schadelijk zijn. Maar het lijkt er op dat je er nog iets te gemakkelijk mee omgaat.quote:Zoals het nu gaat, gaat het naar mijn mening goed. Alleen uitkijken voor de hoge bloedsuikerspiegels toch?
Nou, om te beginnen zou ikzelf ook best meer aandacht aan m'n diabetes mogen besteden en ook ik doe steeds meer op "gevoel". Echter besef ik inmiddels wel hoeveel koolhydraten ik binnenkrijg bij wat ik eet en hoeveel insuline ik daarvoor nodig heb. Ik voel hypo's nog altijd heel goed aankomen en ik heb ook altijd door wanneer ik te hoog zit. Ik heb dan ook bijna 23 jaar diabetes type 1 en weet eigenlijk niet beter, omdat ik nog maar 1 was toen ik het kreeg. Het niet willen spuiten en niks met diabetes te maken willen hebben, heb ik ook allemaal meegemaakt in m'n puberteit. Die fase ben ik inmiddels ontgroeid.quote:Op woensdag 15 maart 2006 20:27 schreef portable het volgende:
Maar hoe gaan jullie ermee om?
Dagcurves...quote:Op woensdag 15 maart 2006 22:01 schreef Suzziieee het volgende:
Voor de rest prik ik standaard nuchter en voor het slapen gaan mijn bloed en voor de rest op gevoel.En ook mijn DVK loopt te zeuren dat ik bijna geen dagcurves maak
Ik heb wel eens een week of 2 zo'n diabetes-dagboekje bijgehoudenquote:Op woensdag 15 maart 2006 23:56 schreef P-Style het volgende:
[..]
Dagcurves...Eigenlijk een verschrikkelijk kleine moeite, maar toch heb ik er een hekel aan en maak ik ze zelden.
Dat boekje ja!quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:12 schreef doka het volgende:
Ik heb wel eens een week of 2 zo'n diabetes-dagboekje bijgehouden![]()
![]()
Ik vind het ook een beetje onzin, want je kunt zelf wel de patronen ontdekken en daarnaast houden de meeste meters toch een paar honderd resultaten in hun geheugen.quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:16 schreef P-Style het volgende:
[..]
Dat boekje ja!Dan prikte ik wel, maar dan had ik weer geen zin om het op te schrijven.
Dat kon m'n kinderarts destijds ook nooit waarderen...
Het is vooral dat artsen/internisten/diabetesverpleegkundigen dan een nòg beter zicht hebben op je situatie... Zeg maar een nog betere "controle" op je uit kunnen voeren, zeker als je behalve je waardes er ook nog regelmatig opmerkingen bij schrijft om waardes te kunnen toelichten. Dus wat dat betreft begrijp ik het nut wel enigszins.quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:21 schreef doka het volgende:
Ik vind het ook een beetje onzin, want je kunt zelf wel de patronen ontdekken en daarnaast houden de meeste meters toch een paar honderd resultaten in hun geheugen.
Ja, absoluut. Alleen heeft mijn diabetesverpleegkundige nooit echt naar mijn dagboek gevraagd of gekeken. En hij heeft zo'n ding waarmee hij alle waardes uit mijn meter in de computer kan laden, maar dat heeft hij ook nooit gedaan. Dus daarmee is de motivatie ook wel verdwenen.quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:30 schreef P-Style het volgende:
[..]
Het is vooral dat artsen/internisten/diabetesverpleegkundigen dan een nòg beter zicht hebben op je situatie... Zeg maar een nog betere "controle" op je uit kunnen voeren, zeker als je behalve je waardes er ook nog regelmatig opmerkingen bij schrijft om waardes te kunnen toelichten. Dus wat dat betreft begrijp ik het nut wel enigszins.
Ik zit al jaren bij CZ en nu met het nieuwe zorgstelsel dus ook nog steeds. Dat CZ voordelen heeft voor DVN-leden had ik al gelezen, maar ik heb me er nog niet echt in verdiept...quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:35 schreef doka het volgende:
Maar ik ben in het kader van de nieuwe zorgverzekering overgestapt naar CZ (een van de 3 zorgverzekeraars die een contract met DVN hebben afgesloten) en die bieden de mogelijkheid om op internet je waarden bij te houden. Dat ga ik wel doen denk ik.
De mijne ook niet,mijn internist heeft het opgegeven...nu ben ik van de week naar mijn nieuwe internist gegaan omdat de ander met pensioen gaat... eerste wat ze vroeg was...u heeft een diabetesdagboekje? eeeh nee... u weet het nut ervan?quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:16 schreef P-Style het volgende:
[..]
Dat boekje ja!Dan prikte ik wel, maar dan had ik weer geen zin om het op te schrijven.
Dat kon m'n kinderarts destijds ook nooit waarderen...
Voor diabetes is de zogenaamde ketenzorg wettelijk verplicht in de basisverzekering, dus alle specialisten-bezoeken worden vergoed. Insuline of medicijnen worden ook allemaal vergoed. Test-materiaal wordt alleen vergoed als je insuline-afhankelijk bent (een aantal malen per dag insuline spuit): 400 teststrips per kwartaal. Als je geen insuline spuit worden testmaterialen niet vergoed.quote:Op donderdag 16 maart 2006 23:49 schreef portable het volgende:
Verleden week kreeg ik zo'n acceptgiro van de zilveren kruis dat ik 200 euro moet betalen voor diabates hulpmiddelen. Volgens mij heb ik mijn eigen risico overschreven ofzo. Snap er niks van dacht dat het allemaal vergoed word omdat het een chronische ziekte is? De acceptgiro gaat over 2005 en niet 2006.
Iemand? Moest nog naar zilveren kruis gaan, maar steeds vergeten.
Juist, snap het niet hoor. Moet toch even langs die zilveren kruis winkels gaan.quote:Op donderdag 16 maart 2006 23:52 schreef doka het volgende:
[..]
Voor diabetes is de zogenaamde ketenzorg wettelijk verplicht in de basisverzekering, dus alle specialisten-bezoeken worden vergoed. Insuline of medicijnen worden ook allemaal vergoed. Test-materiaal wordt alleen vergoed als je insuline-afhankelijk bent (een aantal malen per dag insuline spuit): 400 teststrips per kwartaal. Als je geen insuline spuit worden testmaterialen niet vergoed.
Kan je moeder dit niet beter zelf testen? En hoe zijn haar bloedsuikers wanneer ze van de huisarts komt?quote:Op donderdag 16 maart 2006 23:55 schreef Shirley het volgende:
Nee, m'n moeder laat het eens in de zoveel tijd checken bij de dokter. Zelf heeft ze geen metertje. En ja, ze heeft type 2.
Maar bedankt voor de antwoorden.
Ja, maar dat kost wel wat voor de meeste mensen. En ik denk dat bij de huisarts haar H1ab (of hoe heet dat) gemeten wordt, dus de gemiddelde suikerwaarden over een langere periode.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 00:25 schreef Vava het volgende:
Komt ze wel op gunstige priktijden bij de dokter? Ik kan me zo voorstellen dat ze eerst behoefte heeft aan een ontbijt en dan naar de dokter gaatdan zijn de metingen niet echt op hun best, zo'n metertje kan volgens mij iedereen met diabetes krijgen via de huisarts of apotheek
Hoe dat bij de verschillende verzekeraars geregeld is weet ik niet, maar ik weet wel dat mijn moeder bij de CZ verzekerd is. Zij krijg het iig wel, maar in hoeverre de andere verzekeringsbedrijven het vergoeden weet ik niet.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 00:28 schreef doka het volgende:
[..]
Ja, maar dat kost wel wat voor de meeste mensen. En ik denk dat bij de huisarts haar H1ab (of hoe heet dat) gemeten wordt, dus de gemiddelde suikerwaarden over een langere periode.
HbA1C wordt gemeten via bloedprikken, niet via de vingerprik.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 00:28 schreef doka het volgende:
[..]
Ja, maar dat kost wel wat voor de meeste mensen. En ik denk dat bij de huisarts haar H1ab (of hoe heet dat) gemeten wordt, dus de gemiddelde suikerwaarden over een langere periode.
Mijn eigen risico was overschreven, en jah, ik moet die naalden en strips zelf betalen.quote:Op vrijdag 17 maart 2006 11:02 schreef Suzziieee het volgende:
Veel zorgverzekeraars willen een machtiging ondertekend door je behandelend arts voor diabeteshulpmiddelen.Deze kosten zijn waarschijnlijk je naaldjes en je teststrips enzo.De insuline is een medicijn word zo vergoed,een naaldje om te kunnen spuiten is een hulpmiddel![]()
Effe je zorgverzekeraar bellen en vragen wat er aan de hand is.Lijkt me snel op te lossen.
quote:Beste medewerker van ons Consumentenpaneel!
QQFS is een onafhankelijk marktonderzoeksbureau dat opereert vanuit Zweden. We voeren op dit moment een internationaal marktonderzoek uit in Zweden, Groot-Brittannië en Nederland in opdracht van een farmaceutisch bedrijf dat zich vooral richt op de behandeling van diabetes.
Hiervoor zijn we op zoek naar mensen die Type-I-diabetes (type 1) hebben en een insulinepomp gebruiken of overwegen over te stappen op een insulinepomp. Het onderzoek vindt online plaats via een link die u toegestuurd krijgt en duurt ongeveer 20-30 minuten. Als dank voor deelname krijgt u een vergoeding van 30 euro in de vorm van een tegoed op www.bol.com of via overschrijving.
Alle gegevens worden anoniem en strikt vertrouwelijk behandeld en worden gebruikt om een beter overzicht te krijgen van de behoeften van diabetespatiënten in de verschillende landen.
Als u in aanmerking komt om deel te nemen of misschien iemand kent die in aanmerking komt en interesse heeft, neem dan contact op met mij per e-mail of via onderstaand telefoonnummer, dan kan ik u verdere informatie geven.
Alvast hartelijk bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Nieke Peters
--------------------------------------------------------------------------
Qualitative & Quantitative Fieldwork Services (QQFS)
Näverlursgatan 32
SE-421 44 Göteborg
Zweden
Tel: +46 31 734 3348
Fax: +46 31 734 3345
E-mail: nieke@qqfs.com
Website: www.qqfs.com
Ik weet niet of de nierstenen een oorzaak van is, maar ze kunnen van het bloed ook een je bloed meten van de laaste 3 maanden, wanneer dat hoger is dan het gemiddelde is de kans groot dat je diabates hebt.quote:Op dinsdag 9 mei 2006 16:35 schreef computergirl het volgende:
Ik moest mijn urine achterlaten bij de huisarts ivm mogelijke niersteen, er is daar ook suiker aangetroffen. Hoe groot is de kans dat het diabetes is? (kan ook een nierafwijking zijn)
Soms zie ik het ook wel als een voordeel want ben 10 kilo aangekomen, en idd voel me iet zo moe meer. Maar dat komt allemaal door het hebben van diabates. Hypo mogen van mij elke dag komen, ik dieet ook niet, dus spuit gewoon 20 ofzo voor een maaltijdquote:Op dinsdag 11 juli 2006 19:22 schreef denthemen het volgende:
Ben er ook sinds een paar maanden achter dat ik diabetes heb, ik spuit 4 keer op een dag insuline. Veel mensen denken meteen al dat je zielig bent, maar voor mij heeft het alleen maar voordelen want ik was zóvaak verschrikkelijk moe en zo. Mijn suiker zat toen tegen de 20 aan, hij is nu nuchter tussen de 7 en 8(nog steeds te hoog) en als ik gegeten heb meestal rond de 9, dus ik ben nog niet helemaal goed ingesteld.. Heb overigens nog nooit een hypo gehad.
Jij kan mij vast ook vertellen hoe het zitquote:Op donderdag 16 maart 2006 20:14 schreef Isabeau het volgende:
Beide typen diabetes zijn erfelijk.
Nah ik heb nog nooit een hypo gehad dus ik kan daar niet over oordelenquote:Op woensdag 19 juli 2006 00:19 schreef portable het volgende:
[..]
Soms zie ik het ook wel als een voordeel want ben 10 kilo aangekomen, en idd voel me iet zo moe meer. Maar dat komt allemaal door het hebben van diabates. Hypo mogen van mij elke dag komen, ik dieet ook niet, dus spuit gewoon 20 ofzo voor een maaltijd
Zwangerschaps-diabetes is niet erfelijk dus je hoeft je geen zorgen te makenquote:Op woensdag 19 juli 2006 00:28 schreef Leah het volgende:
[..]
Jij kan mij vast ook vertellen hoe het zit. Ik heb beide zwangerschappen diabetes gehad, bij de eerste niet ontdekt (met alle gevolgen vandien) en bij de tweede insuline gespoten (ook met alle gevolgen vandien, nl een gezond kind
).
Maar hebben mijn kinderen nu idd een verhoogd risico op diabetes? Want dat is me niet helemaal duidelijk.
Maar ik heb begrepen dat kinderen die uit die zwangerschappen geboren zijn, wel een verhoogd risico hebben (met name als het niet ontdekt is). Voor mezelf weet ik dat ik nu sowieso een verhoogd risico heb (en het zit nogal in de familie).quote:Op vrijdag 21 juli 2006 21:51 schreef doka het volgende:
[..]
Zwangerschaps-diabetes is niet erfelijk dus je hoeft je geen zorgen te maken![]()
Ik eet ook gewoon wat ik wil en spuit er meestal 20 voor. 20 eenheden novorapid zorgt er wel altijd voor dat al het suiker weggaat en een hypo tot gevolg waar ik wel mee kan leven. Ik heb liever een hypo dan een hoge suikerspiegel.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 00:04 schreef truStie het volgende:
Ik heb type 1 sinds net iets meer dan 4 jaar.. leef alleen maar slechter dan ervoor, 2 potten ben & jerry's ijs gaat er makkelijk in, 10/12 boterhammen per maaltijd.. na het eten pas spuiten, amper meten.. veel te veel snoep, veel fastfood (werk bij de mac)
Ik moet nodig eens van leefstijl gaan veranderen, maar het is zo moeilijk
quote:Op woensdag 19 juli 2006 00:28 schreef Leah het volgende:
Jij kan mij vast ook vertellen hoe het zit. Ik heb beide zwangerschappen diabetes gehad, bij de eerste niet ontdekt (met alle gevolgen vandien) en bij de tweede insuline gespoten (ook met alle gevolgen vandien, nl een gezond kind
).
Maar hebben mijn kinderen nu idd een verhoogd risico op diabetes? Want dat is me niet helemaal duidelijk.
Ik heb een artikel gevonden wat hier over gaat:: J Obstet Gynaecol. 2003 Sep;23(5):545-9.quote:Op vrijdag 21 juli 2006 23:42 schreef Leah het volgende:
Maar ik heb begrepen dat kinderen die uit die zwangerschappen geboren zijn, wel een verhoogd risico hebben (met name als het niet ontdekt is). Voor mezelf weet ik dat ik nu sowieso een verhoogd risico heb (en het zit nogal in de familie).
Dan veel tekst en nog wat cijfertjes:quote:Zwangerschaps diabetes komt voor bij 3-12% van de zwangerschappen en dit aantal is verdubbeld in de VS door het toegenomen aantal vrouwen met obesitas en gewijzigde criteria voor zwangerschapsdiabetes.
De directe gevolgen voor de foetus zijn hyperinsulinemie, macrosomie, vertraagde longrijping, schouderdystocie en verhoogd risico op metabole afwijkingen waaronder neonatale hypoglycaemie. De moeder heeft een verhoogd risico op een keizersnede, pre-eclampsie (zwangerschapsvergiftiging) en infecties.
Echter de lange termijn effecten zijn waarschijnlijk veel ernstiger en omvatten oa een 50% toegenomen kans opde ontwikkeling van type 2 DM in de moeder. Op een bepaalde manier is zwangerschap te beschouwen als een stress-test voor de latere ontwikkeling van diabetes.
Nieuw onderzoek brengt aan het licht dat ook het kind door de blootstelling aan de extra voedingsstoffen in utero een toegenomen kans heeft op de ontwikkeling van diabetes type 2, glucose intolerantie en obesitas op jong volwassen leven.
Misschien even overleggen met je huisarts o.i.d. zodat je een schema krijgt met priktijden en hoeveelheden?quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 08:38 schreef zatoichi het volgende:
Ik heb een keer meegemaakt dat mijn insuline niet goed meer was doordat ik hem niet goed gekoeld had. Dat was tijdens de hiitegolf van twee jaar geleden in Italië. Gelukkig ging ik twee dagen later naar huis, maar ja echt vrolijk wordt je niet van een constante hoge bloedsuiker.
Verder doe ik er niet zoveel voor. Dit jaar ga ik voor het eerst een grote reis maken; 8 uur tijdverschil, 12 uur vliegen. Ik ben benieuwd hoe ik dit opvang, maar ik verrmoed dat het wel goed gaat; dat doet het meestal
Kijk en dat is nou echt ideaal! Hoe vaak het wel niet voorkomt dat ik ergens zit en me in moet houden met snacken; of s'nachts om 6 uur mee wil eten met een broodje shoarma... misschien moet ik maar snel over eigenlijkquote:Op donderdag 3 augustus 2006 19:18 schreef Suzziieee het volgende:
Onverwachts ergens blijven eten?geen probleem..je hebt je insuline bij je..
DM 1 heeft zelden een erfelijke factor. DM 2 heeft wel duidelijk een erfelijke factor. Als één van je ouders of beiden ouders DM 2 hebben dan heb je een duidelijk verhoogd risico om dit ook te krijgen. Daarnaast zijn er nog vele andere typen DM die een duidelijke erfelijke component hebbenquote:Op zondag 6 augustus 2006 01:55 schreef XrAiDeN het volgende:
Ik ga maandag naar de dokter ten eerste voor haaruitval. Ten tweede wil ik laten onderzoeken of ik diabetes heb omdat aardig wat symptomen overeenkomen met wat met mijn lichaam gaande is op dit moment. Diabetes zit van beide kanten in de familie maar als ik het goed begrepen heb is alleen een minimale aanleg er voor genetisch bepaald?
Ik vraag me dit ook wel eens af; ik ga ook meestal omhoog; maar dat komt ook omdat ik voor ik uit ga vaak nog wat eet; en als ik aangeschoten ben toch nog vaak naar de dextro grijp (laag of aangeschoten; laat ik maar geen risico nemenquote:Op zondag 6 augustus 2006 01:02 schreef Gutnre het volgende:
Nog een ander vraagje:
Ik heb altijd begrepen dat je een lage bloedsuiker krijgt van alcohol.
ik weet niet over wat voor alcohol dat gaat, maar over het algemeen drink ik bier of rode wijn, soms witte wijn of wodka ofzo.
Ik krijg juist altijd een hele hoge bloedsuiker. Hoe is dat bij jullie?
Er wordt gekeken naar de hoogte van de glucosespiegel. Als deze verhoogd is dan heb je diabetes. Afhankelijk van een aantal andere factoren (diabetes in de familie, symptomen, leeftijd en ander ziekten) wordt er bepaald welk type je hebt. Tegenwoordig zijn ze heel streng in het testen. Als het verhoogd is word je behandeld. Mocht hij marginaal verhoogd zijn dan wordt er meestal meerdere malen geprikt. Na het eten het glucose te bepalen hoeft niet meer. De nuchtere glucospiegel is het belangrijkst. Samen met nog een andere waarde, het HbA1c. Bij sommige omstandigheden is bepaling van het glucose na de maaltijd wel nuttig.quote:Op woensdag 11 juli 2007 20:50 schreef Hanneke1983 het volgende:
Hoi, even een vraagje.
Als men test op diabetes in het bloed, test men dan automatisch op type 1 en 2 of maar op één van de twee?
En is het nodig meerdere keren te testen? (na eten bijvoorbeeld?)
Type 1 of 2 heeft voor zo ver ik weet met de oorzaak te maken (ofwel wordt er geen insuline geproduceerd, ofwel is het lichaam er ongevoelig voor). In beide gevallen wordt echter het glucose-gehalte in het bloed te hoog. Na een bloedtest moet dus nog worden uitgezocht wel type het is. Een glucosegehalte hoger dan 7(?) mmol/l wanneer je nuchter bent duidt op diabetes. Wanneer je gegeten hebt mogen die waarden hoger zijn, maar volgens mij is alleen een nuchtere meting nodig.quote:Op woensdag 11 juli 2007 20:50 schreef Hanneke1983 het volgende:
Hoi, even een vraagje.
Als men test op diabetes in het bloed, test men dan automatisch op type 1 en 2 of maar op één van de twee?
En is het nodig meerdere keren te testen? (na eten bijvoorbeeld?)
Meestal wordt het aangegeven met glucose. Ik denk dat het bij jou dezelfde waarde is, maar een andere manier van meten (In plaats van het aantal moleculen wordt de massa gemeten). Voor conversie van de waarden naar mmol/l kun je hier kijken.quote:Op woensdag 11 juli 2007 22:26 schreef Hanneke1983 het volgende:
Bedankt voor jullie goede uitleg
Ik heb hier een aantal bloeduitslag papieren liggen.
Toevallig weet ik dat er eens nuchter is geprikt op glucose.
Hoe wordt dit omschreven op bloedformulieren?
Weten jullie dat misschien?
Ik dacht misschien gewoon het simpele 'glucose' maar dat zou misschien ook iets anders kunnen zijn natuurlijk aangezien het met andere aantallen gaat. Achter de waarde staat namelijk dat het tussen de 55-100 moet zijn en is aangegeven in mg/dl (Belgische waarde). Heb ik nu het goede voor me? Nee he?
Belgische en Nederlandse waardes zijn ook niet hetzelfde meen ik?
Er was een letter weggevallen zie ik nu..quote:Op woensdag 11 juli 2007 22:56 schreef Hanneke1983 het volgende:
Je linkje doet het even niet alicey, maar heb idd even verder gezocht en het wordt idd op twee of drie manieren aangegeven.
Wat is de pauze tuissen de 3 metingen en was het de laatste meting die te hoog was? Weet je zeker dat je in alle gevallen nuchter was? Op basis daarvan kun je besluiten om het nog een keer te laten meten. In Belgie prikken ze denk ik niet beter of slechter dan in Nederland, dus ik zou je woonplaats gewoon aanhouden.quote:Ze hebben me er drie keer op geprikt zie ik nu waarvan 1 keer duidelijk te hoog was.
Dit was in Belgie.
Is het raadzaam het dan nog een keer in NL te laten doen?
Dit zijn symptomen van diabetes, maar wanneer er iets mis is met je vochtregulatie kun je ook veel plassen, waardoor je gedehydrateerd raakt. Dat kan ongeveer dezelfde klachten opleveren als je nu opnoemt.quote:Ik heb wel klachten die eventueel bij diabetes kunnen horen maar niemand kan die klachten echt verklaren (verschrikkelijke dorst en droge mond, veel plassen, gevoel van flauwte, verschrikkelijk moe, droge ogen, duizelig, wazig zicht).
Er zal wel niets mis je zijn met je vochtregulatie. Althans niet primair. Het kan natuurlijk wel tengevolge van bijvoorbeeld suikerziekte, maar als je die dan behandelt dan lost het probleem met je vochtregulatie ook vanzelf op. Op zich klinkt jouw verhaal, ook gezien de uitslagen, niet echt naar diabetes. Het kan natuurlijk dat er een keer een waarde wat verhoogd is uitgevallen. Je kan er ook een beetje tegen aanliggen. Een gestoorde glucosetolerantie noem je dat dan. En een negatieve uitslag is goed ja. Misschien was dat een urineonderzoek!?quote:Op donderdag 12 juli 2007 10:56 schreef Hanneke1983 het volgende:
De laatste meting is van 3 maanden geleden, die was ok.
De meting die niet goed was, is van 6 maanden geleden.
De eerste meting is van 7,5 maand geleden, die was ok.
Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of ik in alle gevallen nuchter ben geweest.
Ook heb ik nog 2 glucose uitslagen van 3 maanden geleden en 6 maanden geleden waar 'negatief' achterstaat. Dat betelend 'goed' toch?
Je hebt me doen besluiten nog een keer naar mijn huisarts te stappen, bedankt
Hoe kan het onderzocht worden als er iets mis is met je vochtregulatie?
Ik zit nog steeds in de medische molen.
Qua diabische onderzoeken kan ik alleen zeggen dat ik bloedprikken gehad heb en urineonderzoek. Verder weet ik ook niet of er verdere onderzoeken voor bestaan.
I.v.m. droge ogen & mond zijn ze ook aan het onderzoeken op sjögren aangezien mijn hoornvlies ook beschadigd is.
Voor een goede dagcurve zou ik ook voor de lunch en voor het avondeten prikken.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 23:30 schreef denthemen het volgende:
Ik gebruik zelf de OneTouch UltraEasy, gekregen via het ziekenhuis dus dat is een goede. Probeer voor de huisarts zoveel mogelijk te meten:
Nuchter
Na het ontbijt (dit wil zeggen, ongeveer 2 uur)
Na de lunch
Na het avondeten
Voor het slapen gaan
Veel succes en hou ons op de hoogte
Je hebt helemaal gelijk jaquote:Op zaterdag 2 februari 2008 23:32 schreef Suzziieee het volgende:
[..]
Voor een goede dagcurve zou ik ook voor de lunch en voor het avondeten prikken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |