abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34402988
Zijn er mensen hier die diabetes hebben, net zoals ik, en die daar wel over willen babbelen?
Too old to Trick or Treat, too young to die
  dinsdag 24 januari 2006 @ 07:33:03 #2
82525 Little_Angel
Labiel kudtwijf.
pi_34403507
Ik heb het niet, gelukkig.. Maar de kans is voor mijn moeder en mij wel aanwezig dat we het kunnen krijgen.
Don’t touch the girl,
she will cut your hands off,
and call it an accident.
pi_34403562
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 07:33 schreef Little_Angel het volgende:
Ik heb het niet, gelukkig.. Maar de kans is voor mijn moeder en mij wel aanwezig dat we het kunnen krijgen.
Hoezo? Erfelijk?
pi_34459230
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 07:46 schreef doka het volgende:

[..]

Hoezo? Erfelijk?
Ja, helaas wel. De kans is aanwezig dat een van ons het krijgt na het krijgen van kinderen, of bij situaties die stress met zich meebrengen (althans, dat is er tegen mij gezegd). Soms meet ik het wel op, bij mijn oma; zij heeft wel diabetes, maar alles is tot nu toe altijd in orde geweest.
Don’t touch the girl,
she will cut your hands off,
and call it an accident.
  woensdag 25 januari 2006 @ 21:25:24 #5
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_34461256
Ik heb geen diabetes, maar ik heb een tijdje geleden voor de gein een bloedsuikerapparaatje gekocht (LifeScan One Touch Ultra), deze was toen in de aanbieding voor 25 euro ofzo ivm een speciale actie.
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_34462542
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 21:25 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Ik heb geen diabetes, maar ik heb een tijdje geleden voor de gein een bloedsuikerapparaatje gekocht (LifeScan One Touch Ultra), deze was toen in de aanbieding voor 25 euro ofzo ivm een speciale actie.
Ík is Nieuwschierig Aagje, waarom koop je dan zo'n meter en waar?
pi_34464164
hoe weet je of je dat hebt ut zit ook bij mijn in de familie
pi_34464530
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:38 schreef 2609 het volgende:
hoe weet je of je dat hebt ut zit ook bij mijn in de familie
Even naar de huisarts.
Vooral als je veel symptomen van de ziekte vertoont is de kans wel groot.
Plas/drink je bijvoorbeeld veel?
  woensdag 25 januari 2006 @ 23:11:18 #9
121248 hydrah
Religion as an Alibi
pi_34465492
Meld zich als potentiele Diabetes type 1 met alle symptonen van type 2 hebber.
pi_34465623
Ik heb diabetes. Waar wil je over babbelen dan?
pi_34465647
Mijn pa heeft het!
pi_34465669
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 23:14 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
Over diabetes, dat zegt ie toch! Tast diabetes ook je ogen aan? Dacht het niet hoor!
pi_34465722
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 23:15 schreef Markster het volgende:

[..]

Over diabetes, dat zegt ie toch! Tast diabetes ook je ogen aan? Dacht het niet hoor!
Ja, diabetes tast de ogen aan. Maar ook de zenuwen en dat heet neuropathie.
People are all the same
And we only get judged by what we do
Personality reflects name
And if I'm ugly then so are you
pi_34465811
heeft me pa daarom een bril ?
pi_34465834
quote:

[..]

Kan je ogen wel aantasten ja.
pi_34465998
Complicaties van de ogen
Afwijkingen aan de ogen treden vooral op in het netvlies (retinopathie) en komen speciaal bij type 1 diabeten vaak voor. De problemen ontstaan door het nauwer worden van de kleine bloedvaatjes in het netvlies en later ook door lekkage van bloed door de wand van het bloedvat heen. Uiteindelijk kunnen daardoor stukjes netvlies afsterven en bloedingen optreden met in het uiterste geval blindheid als gevolg. Er is verband tussen het ontstaan van retinopathie, duur van de diabetes en hoogte van de bloedglucosewaarden over langere tijd. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de bloedglucosewaarden zo goed mogelijk op normaal niveau blijven.

bron: http://www.spreekuurthuis.nl/themapag.html?hfdstk=11&thema=Diabetes
People are all the same
And we only get judged by what we do
Personality reflects name
And if I'm ugly then so are you
pi_34466368
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 23:19 schreef Markster het volgende:
heeft me pa daarom een bril ?
Volgens mij niet.
Van Diabetes krijg je op den duur cataract (staar) waardoor een deel van het oog vertroebelt.
Een bril helpt daar niet aan, dus het lijkt me waarschijnlijker dat hij gewoon een oogafwijking heeft die niet diabetes-gerelateerd is.
Het beste is gewoon om het glucose-niveau constant te houden. Dan heb je veel minder last van de nare bijwerkingen van diabetes.
  donderdag 26 januari 2006 @ 12:31:30 #18
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_34476956
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 21:56 schreef computergirl het volgende:

[..]

Ík is Nieuwschierig Aagje, waarom koop je dan zo'n meter en waar?
Ik heb hem gekocht bij http://www.mijnapotheek.nl

Tja de reden....... ik ben gewoon niewsgierig naar dat soort dingen en aangezien de dokter niet even voor de gein dat soort dingen gaat opmeten. En heel toevallig zag ik dat apparaat toen in de aanbieding, dus heb ik hem gekocht.
pi_34486517
quote:

[..]

Die 2-jaarlijkse checkup bij de oogarts is echt niet voor de lol hoor.
"I'm trained not to see beautiful women, because they might distract me from my mission."
pi_34493335
Godverdomme, denk ik wat leuks te zeggen, blijkt het nog waar te zijn ook !
pi_34503335
quote:
Op donderdag 26 januari 2006 20:25 schreef Markster het volgende:
Godverdomme, denk ik wat leuks te zeggen, blijkt het nog waar te zijn ook !
Kan gebeuren
pi_34503367
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 23:14 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
Type 1 of 2? En hoelang heb je het al?
Ik weet sinds een paar maand dat ik Type 1 heb (loop er waarschijnlijk al een jaar of 2 meer rond )
  vrijdag 27 januari 2006 @ 00:22:08 #23
121248 hydrah
Religion as an Alibi
pi_34503493
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 00:18 schreef doka het volgende:

[..]

Ik weet sinds een paar maand dat ik Type 1 heb (loop er waarschijnlijk al een jaar of 2 meer rond )
Aangenaam ik weet sinds anderhalf jaar dat ik ook al 3 jaar rond loop met type 1, het kwam alleen dat ze er zo laat achterkwamen omdat ik alle symptonen van type 2 had, en wie gaat er nou van uit dat iemand type 2 zou hebben.....

Het zelfde geldt met mijn gluten allergie die is ontdekt 3 maanden later nadat ik officieel diabetes had. Die 2 dingen blijken vaker met elkaar te maken te hebben.
pi_34504108
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 00:22 schreef hydrah het volgende:

[..]

Aangenaam ik weet sinds anderhalf jaar dat ik ook al 3 jaar rond loop met type 1, het kwam alleen dat ze er zo laat achterkwamen omdat ik alle symptonen van type 2 had, en wie gaat er nou van uit dat iemand type 2 zou hebben.....

Het zelfde geldt met mijn gluten allergie die is ontdekt 3 maanden later nadat ik officieel diabetes had. Die 2 dingen blijken vaker met elkaar te maken te hebben.
Dus je had niet die extreme dorst, vaak plassen en erg afvallen enzo?

(Toen bij mij getest werd had ik een waarde van 56, dus dan is het wel duidelijk dat je Type 1 hebt )
pi_34504505
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 00:18 schreef doka het volgende:

[..]

Type 1 en heb het al acht jaar.
Twee jaar is erg lang om ermee rond te lopen.
Bij mij werd het binnen een paar weken na de eerste symptomen ontdekt. (Erge dorst, veel plassen en snel afvallen.)
pi_34504590
Je krijgt diabetes veelal als je te dik bent? En je valt er door af? Prachtig hoe de natuurlijk dat oplost.

Mijn pa heeft al 20 jaar diabetes. Nu is zijn voet geamputeerd (was niet de schuld van de diabetes, maar speelde wel mee). En nu moet die wond herstellen en dat gaat ook weer minder goed door die suikerziekte
pi_34504631
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 01:11 schreef Tobbes het volgende:
Je krijgt diabetes veelal als je te dik bent? En je valt er door af? Prachtig hoe de natuurlijk dat oplost.

Mijn pa heeft al 20 jaar diabetes. Nu is zijn voet geamputeerd (was niet de schuld van de diabetes, maar speelde wel mee). En nu moet die wond herstellen en dat gaat ook weer minder goed door die suikerziekte
Je kunt diabetes (Type 2) krijgen door overgewicht, maar ook vanwege andere oorzaken. Meestal leidt diabetes (type 2) eerder tot (meer) overgewicht en niet afvallen. En een bekende complicatie van diabetes is inderdaad het verlies van voet(en) (ik weet natuurlijk niet of dat bij je vader ook de oorzaak is)
pi_34504681
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 01:07 schreef Gekkenhuis_v het volgende:

[..]

Type 1 en heb het al acht jaar.
Twee jaar is erg lang om ermee rond te lopen.
Bij mij werd het binnen een paar weken na de eerste symptomen ontdekt. (Erge dorst, veel plassen en snel afvallen.)
Het was mijn eigen schuld. Ik had veel eerder naar de huisarts moeten gaan Maar ik voelde me verder wel goed, en had van andere bekende symptomen zoals pijnlijke gewrichten en infecties geen last. Pas toen mijn zicht erg achteruit ging ben ik naar de huisarts gegaan (mijn zicht is nu ik insuline gebruik gelukkig weer op het oude niveau )

Ben je goed ingesteld? Veel last van hypo's? Ik zit vaak nog te hoog, maar er begint een beetje structuur in te komen.
pi_34504708
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 01:13 schreef doka het volgende:

[..]

Je kunt diabetes (Type 2) krijgen door overgewicht, maar ook vanwege andere oorzaken. Meestal leidt diabetes (type 2) eerder tot (meer) overgewicht en niet afvallen. En een bekende complicatie van diabetes is inderdaad het verlies van voet(en)
Naja, hij had 'gewoon' een ontsteking waar ie veel te lang op door is gelopen. Volgens dokter hadden mensen zonder diabetes al lang niet meer kunnen lopen (bot was al weggerot enzo), maar door diabetes wordt het stuk minder gevoelig ofzo.

Maar type 2 is erfelijk?
pi_34504733
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 01:18 schreef Tobbes het volgende:

[..]

Naja, hij had 'gewoon' een ontsteking waar ie veel te lang op door is gelopen. Volgens dokter hadden mensen zonder diabetes al lang niet meer kunnen lopen (bot was al weggerot enzo), maar door diabetes wordt het stuk minder gevoelig ofzo.

Maar type 2 is erfelijk?
Als (een van je) ouders diabetes heeft, is de kans een stuk groter dat je het zelf ook krijgt, maar dat hoeft absoluut niet.
pi_34504750
Mjah..ik heb zo ongeveer alle symptonenl; maar heb er in het dagelijks leven geen last van. Dus ga ook maar niet naar dokter
pi_34504772
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 01:21 schreef Tobbes het volgende:
Mjah..ik heb zo ongeveer alle symptonenl; maar heb er in het dagelijks leven geen last van. Dus ga ook maar niet naar dokter
Hmm, ik wil je niet bang maken, maar... hoe sneller het ontdekt en behandelt wordt hoe kleiner de kans op latere complicaties.
pi_34505678
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 01:16 schreef doka het volgende:

[..]

Het was mijn eigen schuld. Ik had veel eerder naar de huisarts moeten gaan Maar ik voelde me verder wel goed, en had van andere bekende symptomen zoals pijnlijke gewrichten en infecties geen last. Pas toen mijn zicht erg achteruit ging ben ik naar de huisarts gegaan (mijn zicht is nu ik insuline gebruik gelukkig weer op het oude niveau )

Ben je goed ingesteld? Veel last van hypo's? Ik zit vaak nog te hoog, maar er begint een beetje structuur in te komen.
Ik zit ook nog steeds heel vaak te hoog. Mijn gemiddelde is 8.9, wat te hoog is.
Ben al bij vier internisten geweest, maar goed ingesteld krijgen ze me niet.
Hypo's heb ik elke ochtend. Wordt altijd wakker met bloedsuikers rond de 3.
Voel jij je hypo's wel goed aankomen? En hoe vaak moet je spuiten per dag?
pi_34505750
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 02:30 schreef Gekkenhuis_v het volgende:

[..]

Ik zit ook nog steeds heel vaak te hoog. Mijn gemiddelde is 8.9, wat te hoog is.
Ben al bij vier internisten geweest, maar goed ingesteld krijgen ze me niet.
Hypo's heb ik elke ochtend. Wordt altijd wakker met bloedsuikers rond de 3.
Voel jij je hypo's wel goed aankomen? En hoe vaak moet je spuiten per dag?
Tot nu toe voel ik het wel als ik een hypo heb, in ieder geval snel genoeg om wat dextro te nemen of energy-drink. Ik spuit voor de maaltijden Actrapid, en voor het slapen gaan Lantus (werkt 24 uur). Wat ik weet van mijn diabetes-verpleegkundige moet je als je vaak wakker wordt met een te lage bloedsuiker voor het slapengaan even meten en als je onder de 6 zit even een boterham (of andere langdurig werkende koolhydraten) eten.
Het gebeurt wel eens dat ik 's nachts een hypo heb, maar daar wordt ik niet wakker van. Dat merk ik pas later als ik wakker wordt in een bed doordrenkt van het zweet en veel nare dromen heb gehad, maar dan is m'n bloedsuiker inmiddels weer normaal.
pi_34505789
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 02:40 schreef doka het volgende:

[..]

Tot nu toe voel ik het wel als ik een hypo heb, in ieder geval snel genoeg om wat dextro te nemen of energy-drink. Ik spuit voor de maaltijden Actrapid, en voor het slapen gaan Lantus (werkt 24 uur). Wat ik weet van mijn diabetes-verpleegkundige moet je als je vaak wakker wordt met een te lage bloedsuiker voor het slapengaan even meten en als je onder de 6 zit even een boterham (of andere langdurig werkende koolhydraten) eten.
Het gebeurt wel eens dat ik 's nachts een hypo heb, maar daar wordt ik niet wakker van. Dat merk ik pas later als ik wakker wordt in een bed doordrenkt van het zweet en veel nare dromen heb gehad, maar dan is m'n bloedsuiker inmiddels weer normaal.
Voor het slapen gaan zijn mijn bloedsuikers meestal rond de 14.
Als ik minder langwerkende insuline spuit (ook lantus) dan zijn mijn bloedsuikers 's morgens weer veel te hoog. Werkt heel raar bij mij
Ik neem meestal een beetje pure limonade siroop als ik een hypo heb, werkt heel snel.
pi_34505801
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 02:48 schreef Gekkenhuis_v het volgende:

[..]

Voor het slapen gaan zijn mijn bloedsuikers meestal rond de 14.
Oei. Dat is wel erg hoog. En je weet niet hoe dat komt?
pi_34505846
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 02:49 schreef doka het volgende:

[..]

Oei. Dat is wel erg hoog. En je weet niet hoe dat komt?
Nee. De internist kan er ook niks mee.
Heb al allerlei soorten insuline gehad, maar werkt allemaal niet zoals het hoort.
Een insulinepomp zou eigenlijk de enige oplossing zijn om het een beetje stabiel te krijgen en heb daar ook om gevraagd, maar daar wil mijn internist zo lang mogelijk mee wachten.
pi_34505883
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 02:56 schreef Gekkenhuis_v het volgende:

[..]

Nee. De internist kan er ook niks mee.
Heb al allerlei soorten insuline gehad, maar werkt allemaal niet zoals het hoort.
Een insulinepomp zou eigenlijk de enige oplossing zijn om het een beetje stabiel te krijgen en heb daar ook om gevraagd, maar daar wil mijn internist zo lang mogelijk mee wachten.
Nou dat is lekker van hem/haar Als het je niet goed lukt om goed ingesteld te raken is een insulinepomp toch ideaal?
pi_34505909
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 03:01 schreef doka het volgende:

[..]

Nou dat is lekker van hem/haar Als het je niet goed lukt om goed ingesteld te raken is een insulinepomp toch ideaal?
Door mijn vorige internist ben ik doorgestuurd naar deze, speciaal voor een insulinepomp.
Inmiddels ben ik drie jaar verder en hij wil er nog steeds niet aan.
Binnenkort toch maar weer wisselen van internist, want dit schiet niet op.
pi_34505982
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 03:04 schreef Gekkenhuis_v het volgende:

Binnenkort toch maar weer wisselen van internist, want dit schiet niet op.
Ja, dat is waarschijnlijk wel beter. Trouwens ik zie in je profiel dat je van Thai/kick-bocksen houdt. Vind je dat niet eng ivm. je diabetes. Ik ben namelijk bang om flinke lichamelijke inspanningen te leveren om dan onverwacht een extreme hypo te krijgen. En dan helemaal als er geen mensen bij zijn die weten wat ze moeten doen. Zijn er mensen bij als je sport die weten wat ze moeten doen, en die je dan een glucacon-spuit kunnen geven? (Ja, het is nog steeds allemaal erg nieuw en onzeker dat diabetes voor mij )
pi_34506035
Hoe kan diabetes leiden tot een amputatie van een voet?
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_34506037
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 03:11 schreef doka het volgende:

[..]

Ja, dat is waarschijnlijk wel beter. Trouwens ik zie in je profiel dat je van Thai/kick-bocksen houdt. Vind je dat niet eng ivm. je diabetes. Ik ben namelijk bang om flinke lichamelijke inspanningen te leveren om dan onverwacht een extreme hypo te krijgen. En dan helemaal als er geen mensen bij zijn die weten wat ze moeten doen. Zijn er mensen bij als je sport die weten wat ze moeten doen, en die je dan een glucacon-spuit kunnen geven? (Ja, het is nog steeds allemaal erg nieuw en onzeker dat diabetes voor mij )
Logisch dat je nog onzeker bent wat je diabetes betreft. Ik raakte, toen ik het pas had, helemaal in paniek als ik een hypo had.

Als ik ga trainen gaan mijn bloedsuikers eerst flink omhoog, maar een uurtje na het trainen zakken ze ook weer snel. Dus later op de avond moet ik dan wel iets extra's eten. Op de sportschool weten ze wel dat ik diabetes heb en als er iets gebeurt dan bellen ze een ambulance. Glucagon heb ik niet. Willen ze ook niet geven omdat het maar beperkt houdbaar is.
Gelukkig heb ik nog nooit een dokter nodig gehad voor te lage bloedsuikers, voor te hoge wel.
pi_34506048
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 03:11 schreef doka het volgende:

[..]

Gewoon Cola geven is toch ook voldoende?
pi_34506054
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 03:18 schreef mcintosh het volgende:
Hoe kan diabetes leiden tot een amputatie van een voet?
http://www.dvndenhaag.nl/voeten.html

Hier staat het duidelijk omschreven.
pi_34506076
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 03:21 schreef Gekkenhuis_v het volgende:

[..]

http://www.dvndenhaag.nl/voeten.html

Hier staat het duidelijk omschreven.
Apart dat dat alleen in de voeten optreed, het verlies van gevoel..
pi_34506089
Ik drink trouwens zoveel cola op een dag, dat ik niet eens zou merken dat ik diabetes heb denk ik..
pi_34506132
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 03:25 schreef mcintosh het volgende:
Ik drink trouwens zoveel cola op een dag, dat ik niet eens zou merken dat ik diabetes heb denk ik..
Juist wel.
Door al die suikers worden je bloedsuikers enorm hoog.
Merk je dan wel hoor.
pi_34506134
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 03:23 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Apart dat dat alleen in de voeten optreed, het verlies van gevoel..
Ik geloof dat dat is omdat die zenuwen het verst van je hersenen liggen, dus die zijn het eerst gevoelig voor 'verstoringen'. Doe die verstoringen voel je wondjes, infecties en pijn minder gauw en treed je niet snel genoeg op bij problemen.
pi_34506145
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 03:25 schreef mcintosh het volgende:
Wat Gekkenhuis_v ook zegt, dan merk je het eerder. Ik dronk ook altijd heel veel cola, en het viel me op dat hoe eerder ik op een dag begon met cola drinken hoe meer en sneller ik dorst kreeg de rest van de dag.
pi_34506158
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 03:20 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Gewoon Cola geven is toch ook voldoende?
Zolang iemand nog redelijk bij bewustzijn is, is dat inderdaad een goede actie. Maar bij sommige mensen gaat het zo snel dat je pas wat merkt als ze niet meer bij bewustzijn zijn, en dan mag je ze absoluut geen vloeistof 'naar binnen gieten'
  vrijdag 27 januari 2006 @ 04:15:51 #51
138514 1ofthefew
always on the run
pi_34506373
inzake diabetes....

overgewicht hangt sterk samen met DM2. dat is dus de variant die je krijgt door een slechte levensstijl.
nu al zijn er veel kinderen en jong volwassenen die dat hebben.

mensen zouden bter moeten letten op wat ze eten en wat ze aan sport doen!

nu ga ik slapen, ben te moe.
De wereld is op hol geslagen
pi_34506458
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 04:15 schreef 1ofthefew het volgende:

nu ga ik slapen, ben te moe.
Heerlijk altijd dat soort stompzinnig gedoe
pi_34512025
Ik drink pak m beet 3 liter cola per dag

Wel light
pi_34638525
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 21:25 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Grappig dat je dat doet . Heb je een medische achtergrond? En heb je jezelf al eens getest?
pi_34638526
quote:
Op vrijdag 27 januari 2006 11:55 schreef Tobbes het volgende:
Ik drink pak m beet 3 liter cola per dag

Wel light
In cola-light zitten geen koolhydraten dus dat kun je ongestoord drinken
pi_34640136
Ja ik heb ook type 1. Al val ik met me huidige leefstyle waarschijnlijk over 3 jaar dood neer
  dinsdag 31 januari 2006 @ 09:41:02 #57
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_34640186
quote:
Insuline niet meer spuiten maar inhaleren

De Amerikaanse keuringsdienst voor voedsel en medicijnen heeft vrijdag het groene licht gegeven voor de verkoop van insuline die met een inhalator kan worden ingenomen, in plaats van met een injectie.

Daarmee kunnen in de VS mogelijk 3 miljoen mensen die lijden aan diabetes overstappen op een meer gebruiksvriendelijke manier om het medicijn toe te dienen.

De inhalator komt van het concern Pfizer. Hij komt mogelijk over enkele maanden op de markt. Analisten van banken denken dat het tot 1 miljard dollar per jaar kan opbrengen voor het bedrijf.
Bron: www.planet.nl

The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 12:19:27 #58
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_34643738
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 04:13 schreef doka het volgende:

[..]

Grappig dat je dat doet . Heb je een medische achtergrond? En heb je jezelf al eens getest?
Op zich heb ik geen medische achtergrond qua opleiding ofzo, maar ik heb er wel interesse in. Als ik geen ICT opleiding had gedaan, dan was ik de medische kant opgegaan.

Ik heb mezelf al een aantal keren geprikt, het is een heel klein prikje en binnen 5 seconden weet ik me bloedsuikerspiegel. Maar ik maak er geen gewoonte ofzo van dat ik mezelf elke dag prik, daarvoor zijn die teststrips net even wat te duur (1 euro per stuk geloof ik). Maar voor de rest vind ik het wel grappig om te zien hoe bepaalde voedingsmiddelen effect hebben op je bloedsuikerspiegel.
pi_34653755
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 09:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Bron: www.planet.nl

Zo dat wil ik ook wel hebben
pi_34664320
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 18:06 schreef truSteh het volgende:

[..]

Zo dat wil ik ook wel hebben
Och, het spuiten vind ik niet zo erg. En in het openbaar zet ik liever zo'n ben in m'n buik dan dat ik met zo'n ding voor m'n gezicht moet gaan zitten.
pi_34671352
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 12:19 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
En wat zijn de resultaten? En die strips kosten idd 1 euro per stuk
pi_34671491
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 22:47 schreef doka het volgende:

[..]

Och, het spuiten vind ik niet zo erg. En in het openbaar zet ik liever zo'n ben in m'n buik dan dat ik met zo'n ding voor m'n gezicht moet gaan zitten.
Is het niet zo inhalator, net als bij asthma? Dat is helemaal niet zo erg toch
pi_34710588
quote:
Op woensdag 25 januari 2006 22:48 schreef SuperBosch het volgende:

[..]

Even naar de huisarts.
Vooral als je veel symptomen van de ziekte vertoont is de kans wel groot.
Plas/drink je bijvoorbeeld veel?
jah wat zijn die symptomen dan

en ik pis fucking vaak soms jah omdat ik echt veel water drink per dag dus dat zegt niet zoveel denk
pi_34723300
Je noemt ze zelf al, veel naar de WC, veel drinken.

Iets uitgebreider:
quote:
Type 1:

Het plots optreden, bij jongere patiënten zonder overgewicht, van volgende symptomen:

* Steeds grotere eetlust maar toch gewichtsverlies
* Extreme dorst
* Vaak moeten plassen
* Vermoeidheid
* Duizeligheid
* Wazig zicht
* Verzwakte spieren

Type 2:

Dit type kent een sluipend begin en manifesteert zich bij personen ouder dan 40 jaar. Meestal wordt dit type met overgewicht geassocieerd. De volgende symptomen komen voor:

* Vaak moeten plassen
* Vermoeidheid
* Duizeligheid
* Wazig zicht
* Verzwakte spieren
pi_34723761
pi_34853764
  vrijdag 10 februari 2006 @ 20:34:09 #67
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_34947983

pi_34957614
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 20:34 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[afbeelding]

En wat waren jouw resultaten?

(Ik zat op 56 mmol/L toen het ontdekt werd )
pi_34963942
1e berichtje op dit forum. Heb ook diabetes. Sinds een jaar of 12. Meer 'ervaring' dan de anderen die tot nu toe hebben gereageerd geloof ik. Het 1e jaar met pillen geprobeerd; daarna toch spuiten. Voor mij is de grens tussen type 1 en 2 niet zo helder - wat maakt het ook uit. Suiker = suiker! Ik praat eigenlijk nooit met lotgenoten. Lijkt me toch best leuk....
pi_34964211
@ Nietpiet, van harte welkom op het Fok! forum, het is zeker fijn om met lotgenoten te praten .
pi_34964382
Wat ik me overigens afvraag is of jullie ook op je eten moeten letten als je diabetes hebt. Of reguleer je alles met insuline of tabletten? (ik heb nog van die tantes die alles 'suikervrij' eten en al dat spul is ook nog steeds in de winkel te koop)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_34965259
Mja, je hebt niet altijd zin om voor een snack (of wat drinken) weer te gaan spuiten, dan is't makkelijker om gewoon wat suikervrij (koolhydraat arm) spul te pakken
"I'm trained not to see beautiful women, because they might distract me from my mission."
pi_34965333
En hoe reguleer je dat dan? Bijvoorbeeld voordat je gaat sporten of voor je een Mars wilt eten?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_34967672
Volgens mij moeten alle diabeten altijd letten op wat ze eten. met (snelwerkende) insuline kun je wat gemakkelijker koolhydraten (w.o. suiker) 'wegspuiten'. Dat kan met pillen niet. Maar van koolhydraten wordt je dik en van insuline ook. overgewicht is voor alle diabeten (type 1 en 2) funest - wordt je lichaam minder gevoelig voor insuline + de kans op hart en vaat ziekten wordt (zoals bij iedereen) nog verder verhoogd.
producten zonder suiker zijn vaak wel erg vet - misschien nog wel slechter dan de suiker..... Bovendien wil suikervrij nog niet altijd zeggen 'koolhydraat-vrij' en t gaat om de koolhydraten!
  zaterdag 11 februari 2006 @ 15:34:28 #75
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_34968591
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 00:46 schreef doka het volgende:

[..]

En wat waren jouw resultaten?

(Ik zat op 56 mmol/L toen het ontdekt werd )
Nu net ff gemeten en ik zit momenteel op 4.7 mmol/L (85 mg/dL)

pi_34973031
Jeetje Doka; jouw waarden waren wel erg hoog toen....! Toen t bij mij werd ontdekt zat ik op 20 mmol/l.
Gelukkig 2L0w4Zer0, dat betekent waarschijnlijk dat je geen diabetes hebt- ik ben zelf erg trots als ik op 4,7 zit!
pi_34987216
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 12:05 schreef nietpiet het volgende:
1e berichtje op dit forum. Heb ook diabetes. Sinds een jaar of 12. Meer 'ervaring' dan de anderen die tot nu toe hebben gereageerd geloof ik. Het 1e jaar met pillen geprobeerd; daarna toch spuiten. Voor mij is de grens tussen type 1 en 2 niet zo helder - wat maakt het ook uit. Suiker = suiker! Ik praat eigenlijk nooit met lotgenoten. Lijkt me toch best leuk....
Welkom
Voor zover ik weet is het belangrijkste verschil tussen 1 en 2 is dat iemand met type 1 helemaal geen insuline aanmaakt, en dat bij iemand met type 2 de insuline 'niet goed werkt'. Daarom worden mensen met type 1 ook wel 'insuline-afhankelijk' genoemd. Type 1 wordt meestal ook snel ontdekt door de plotseling optredende extreme klachten, terwijl iemand jarenlang rond kan lopen met type 2 voordat de diagnose gesteld wordt.
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 15:34 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Perfect Wat nietpiet ook zegt: dat is een waarde waar diabetici heel blij mee zijn
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 17:56 schreef nietpiet het volgende:
Jeetje Doka; jouw waarden waren wel erg hoog toen....! Toen t bij mij werd ontdekt zat ik op 20 mmol/l.
Ik moest ook meteen naar de Spoedeisende Hulp van het ziekenhuis, werd aan de monitor en een infuus gelegd, en ze hebben me een week vastgehouden daar.
  zondag 12 februari 2006 @ 09:40:51 #78
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_34990852
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 14:55 schreef nietpiet het volgende:
Volgens mij moeten alle diabeten altijd letten op wat ze eten. met (snelwerkende) insuline kun je wat gemakkelijker koolhydraten (w.o. suiker) 'wegspuiten'. Dat kan met pillen niet. Maar van koolhydraten wordt je dik en van insuline ook.
Je wordt toch niet direct dik van insuline, maar insuline is toch slechts de "kathalysator" die er voor zorgt dat glucose vanuit het bloed naar de rest van je lichaam gaat?
pi_34991090
Doka, bij mij is nooit vastgesteld of mijn alvleesklier nu helemaal geen insuline (meer) maakt, of nog wel. Dus heeft nooit iemand mij duidelijk kunnen maken of ik nou onder de type 1 of 2 val. Gelukkig heb ik het nooit tot de hoogte van jouw waarden geschopt. Ik dacht trouwens dat je dan allang in een coma zou zijn...
Alicey - inderdaad is de insuline degene die ervoor zorgt dat de glocuse opneembaar wordt voor je lichaam, zodat dit kan worden omgezet in energie. Men heeft mij altijd verteld dat insuline wel kan veroorzaken dat je dikker wordt. Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat het een hormoon is - veel hormonen kunnen dit toch gevolg hebben toch? Het fijne weet ik er ook niet van, maar ik weet wel dat diëtisten/internisten het altijd zo aan mij hebben verteld. Overigens heb ik zelf geen (groot) overgewicht en zal dat bij mij niet de reden zijn voor mijn hoge bloedsuikers.
pi_34991099
sorry, voor de kleine zinsbouw haperingen. beetje haast....
  zondag 12 februari 2006 @ 10:38:03 #81
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_34991499
quote:
Op zondag 12 februari 2006 10:08 schreef nietpiet het volgende:

Men heeft mij altijd verteld dat insuline wel kan veroorzaken dat je dikker wordt.
Misschien is de reden omdat insuline niet over ene langere tijd uitgesmeerd wordt. Een deel wordt dan direct in energie omgezet, maar het "overschot" wordt opgeslagen.
quote:
Ik denk dat dat te maken heeft met het feit dat het een hormoon is - veel hormonen kunnen dit toch gevolg hebben toch?
Het hangt af van het soort hormoon. Sommige hormonen zorgen bijv. voor een toename van vochtopslag, of van vetopslag. Insuline stuurt dit proces voor zover ik weet niet rechtstreeks aan, maar het feit blijft natuurlijk wel dat het een kunstgreep is, en dat je extern nooit zo goed kunt doseren als je lichaam dat zelf zou doen.
quote:
Het fijne weet ik er ook niet van, maar ik weet wel dat diëtisten/internisten het altijd zo aan mij hebben verteld. Overigens heb ik zelf geen (groot) overgewicht en zal dat bij mij niet de reden zijn voor mijn hoge bloedsuikers.
Het is volgens mij ook geen oorzaak, maar eerder iets dat hand in hand gaat. Wanneer je teveel opslaat en te weinig hoeft te verbranden voor energie, kan ik me zo voorstellen dat de alvleesklier overbelast raakt en daardoor minder insuline gaat produceren..
pi_34995049
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 15:34 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]

Heb als niet diabetes zijnde ook wel eens een paar keer gedacht een metertje te kopen
Puur als interesse in hoe mijn eigen lichaam functioneert.

Als ik geen lichte glucose houdende drankjes neem tijdens fitness-zware-gewichten trainen, wil ik me nog wel eens duizellig voelen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met zuurstofgebrek (bijv. verkeerde ademhaling) of met een lage suikerspiegel (dus hypo ipv hyper). Dat laatste zou ik met zon metertje misschien wel kunnen controleren. Kunnen ze ook onder de gemiddelde waardes meten?

Heb je jezelf wel eens getest na een fitnesstraining (waarbij je dan tijdens de training geen suiker houdende drankjes neemt)?
  zondag 12 februari 2006 @ 13:44:19 #83
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_34996508
* Suzziieee meldt zich ook..

Diabetes type 1 sinds 21 jaar.

Heb nu een jaar of 5 een insuline pomp,en zou hem echt niet meer kwijt willen.Heb mijn hele leven al gedaan wat ik wilde en heb altijd mijn diabetes daar op aan gepast en niet mijn leven aan de diabetes.Mijn hba1c is 7.8 kan dus nog wel wat beter..maar ben wel tevreden zo.Als ik memeer aan de regels zou houden dan zou ik een perfect gemiddelde hebben.

Greetz Suzanne
  zondag 12 februari 2006 @ 13:47:13 #84
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_34996613
quote:
Op zondag 12 februari 2006 13:04 schreef mwuhaha het volgende:

[..]

Heb als niet diabetes zijnde ook wel eens een paar keer gedacht een metertje te kopen
Puur als interesse in hoe mijn eigen lichaam functioneert.

Als ik geen lichte glucose houdende drankjes neem tijdens fitness-zware-gewichten trainen, wil ik me nog wel eens duizellig voelen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met zuurstofgebrek (bijv. verkeerde ademhaling) of met een lage suikerspiegel (dus hypo ipv hyper). Dat laatste zou ik met zon metertje misschien wel kunnen controleren. Kunnen ze ook onder de gemiddelde waardes meten?.

Heb je jezelf wel eens getest na een fitnesstraining (waarbij je dan tijdens de training geen suiker houdende drankjes neemt)?
Ja,tussen de 4 en de 7 is "goed".De gemiddelde meter meet zo vanaf de 1,1.Je hebt best kans als je tijdens het sporten duizalig word dat je aan de lage kant zit of iets eronder.Zo'n metertje kan dan een uitkomstzijn.
pi_34997740
De diabetes met (door) overgewicht is volgens mij wel iets anders dan de diabetes van mensen zonder overgewicht. Door het overgewicht (dikke/vette celwanden) is de insuline minder goed opneembaar voor de cellen. Er wordt dus wel insuline gemaakt, maar er wordt niets mee gedaan. Wanneer het overgewicht weg is, is hoeft er dan dus ook geen sprake meer te zijn van diabetes. In het andere geval produceert de alvleesklier onvoldoende (of geen) insuline. De geleerden zijn het er geloof ik nog niet over eens waardoor de alvleesklier er op een gegeven moment mee op houdt.
t Is best een gecompliceerd verhaal. Ik merk in ieder geval dat je eigenlijk altijd bezig bent met plannen en organiseren: wat ga ik eten, wat ga ik doen en hoeveel ga ik spuiten. Heb ik druivesuiker, of iets anders te eten of drinken en een telefoon bij me. Het georganiseer en geplan om de ziekte heen, beïnvloed mijn leven meer dan de ziekte zelf.

Suzanne - ik heb ook wel eens gedacht aan een pomp, want mijn HBA1C is nog nooit lager geweest dan ca 8,5. Wat zijn wat jou betreft de voor-/nadelen?
  zondag 12 februari 2006 @ 14:53:47 #86
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_34999346
quote:
Op zondag 12 februari 2006 14:18 schreef nietpiet het volgende:

In het andere geval produceert de alvleesklier onvoldoende (of geen) insuline. De geleerden zijn het er geloof ik nog niet over eens waardoor de alvleesklier er op een gegeven moment mee op houdt.
t Is best een gecompliceerd verhaal. Ik merk in ieder geval dat je eigenlijk altijd bezig bent met plannen en organiseren: wat ga ik eten, wat ga ik doen en hoeveel ga ik spuiten. Heb ik druivesuiker, of iets anders te eten of drinken en een telefoon bij me. Het georganiseer en geplan om de ziekte heen, beïnvloed mijn leven meer dan de ziekte zelf.

Suzanne - ik heb ook wel eens gedacht aan een pomp, want mijn HBA1C is nog nooit lager geweest dan ca 8,5. Wat zijn wat jou betreft de voor-/nadelen?
Diabetes is een auto-imuun ziekte..je afweercellen zien je eigen goede cellen als de vijand en maken deze onschadelijk.In mijn geval heb ik hoogst waarschijnlijk diabetes gekregen omdat ik als kind zo ongeveer alle kinderziektes achter elkaar kreeg.Het ene was nog niet weg en het volgende was er alweer.Mijn afweercellen hebben hun werk iets te goed gedaan Zo is het mij toentertijd uitgelegd tenminste,nu denken ze er misshien weer anders over

Ik ben nooit aan het organiseren en plannen.Zie wel wat er op mijn pad komt en onderneem aktie indien dat nodig is.Druivesuiker heb nooit bij me,hoogstens als ik iets 'bijzonders' ga doen zoals naar een concert of iets dergelijks.Voor de rest voel ik mijn hypos goed en kan ik ruim op tijd iets kopen of iets dergelijks.Misschien komt dat omdat ik al sinds mijn 9e suiker heb en ik eigenlijk niet meer beter weet.Mijn bloed controleren en dergelijke hoort net zo bij mijn leven als sochtends douchen,tandenpoetsen en aankleden.

Voordelen/nadelen van de pomp.

Ik ben toentertijd aan de pomp gegaan omdat ik graag aan kinderen wilde beginnen en met spuiten kreeg ik mijn hba1c gewoon niet onder de 8 en meestal was ie hoog in de 8.
Als enige nadeel heb ik altijd gehad dat je 24/7 ergens aan vast zit.Maar nu ik hem eenmaal heb valt dat heel erg mee.
Voordelen:doordat je een basale hoeveelheid insuline toegediend krijgt maakt het niet uit of je later eet,of niet eet of veel eet.Pas als je wat eet dien je nog wat eenheden toe die je nodig heb voor de maaltijd.Dus uitslapen geen probleem,ziek zijn en geen honger hebben,geen probleem..je basale insuline toedienig gaat gewoon door.Voor de rest heb je altijd je insuline bij je..dus onverwachte vragen van mensen of je meegaat uit eten of blijft eten zijn geen probleem meer.Je hoeft geen nee te zeggen of eerst langs huis je spuiten halen.Voor de rest krijg je de hele dag door insuline binnen...ieniemieniebeetjes ipv in een x een hele boel eenheden.Het word gedoseerd toegedient en dus ook opgenomen waardoor je bloedsuikers regelmatiger zijn.

Ze zijn nu bezig met een pomp met een sensor die je bloed meet en dan een alarm geeft als de waardes buiten een bepaald gebied vallen.Nou ideaal...kan je helemaal gelijk aktie ondernemen.Bloedprikken moet nog wel als extra controlerende functie..maar acht..dat zijn we wel gewend!!..

Nadeel van pomp kan zijn dat je gevoelig voor de pleister kan zijn die op je huid zit.Ik heb daar gelukkig helemaal geen last van.Dus kan daar verder niet over mee praten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Suzziieee op 12-02-2006 14:59:52 ]
  zondag 12 februari 2006 @ 15:44:50 #87
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_35001686
quote:
Op zondag 12 februari 2006 13:04 schreef mwuhaha het volgende:
Nee dat heb ik eigenlijks nog nooit gedaan. Ik zal dat eens een keer doen. Trouwens, in de handleiding staat dat je na het sporten geen betrouwbare waardes krijgt.
pi_35003579
quote:
Op zondag 12 februari 2006 15:44 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]Trouwens, in de handleiding staat dat je na het sporten geen betrouwbare waardes krijgt.
Misschien dat de meting opzich wel betrouwbaar is, maar dat de waardes na het sporten niet echt representatief zijn voor het bepalen van je gemiddelde bij normale omstandigheden?
  zondag 12 februari 2006 @ 16:47:57 #89
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_35004044
quote:
Op zondag 12 februari 2006 16:36 schreef mwuhaha het volgende:

[..]

Misschien dat de meting opzich wel betrouwbaar is, maar dat de waardes na het sporten niet echt representatief zijn voor het bepalen van je gemiddelde bij normale omstandigheden?
Dat denk ik ook ja, net zoals je vlak na het sporten ook niet je bloeddruk moet gaan meten, omdat je je anders het apelazerus schrikt.
pi_35004406
Type 1 patiënt hier. Heb het al ruim 22 jaar.
  zondag 12 februari 2006 @ 17:09:52 #91
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_35004959
Wisten jullie dit al?

Een quote uit de Consumentenbondgids van Januari 2004:

pi_35005275
quote:
Op zondag 12 februari 2006 17:09 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Wisten jullie dit al?

Een quote uit de Consumentenbondgids van Januari 2004:

[afbeelding]

Jep. Héle oude toekomstmuziek... en helaas nog steeds toekomstmuziek.
pi_35005744
quote:
Op zondag 12 februari 2006 17:17 schreef P-Style het volgende:

[..]

Jep. Héle oude toekomstmuziek... en helaas nog steeds toekomstmuziek.
Geduld, in juni komt die insuline-inhalator op de markt

http://www.ergogenics.org/insuline4.html#4
pi_35005965
quote:
Op zondag 12 februari 2006 17:27 schreef mwuhaha het volgende:
Geduld, in juni komt die insuline-inhalator op de markt

http://www.ergogenics.org/insuline4.html#4
Ik ben zeer benieuwd. Voor zover ik weet is inhalering vooralsnog een zeer onbetrouwbare methode geweest voor het inbrengen van insuline. Bij subcutane injectie weet je zeker dat de insuline uiteindelijk in je bloedbaan terecht komt, bij inhalering is deze zekerheid een stuk minder.

Als ik dit artikel goed begrijp (heb het een beetje snel doorgelezen) zullen Amerikanen de eerste proefkonijnen zijn?
pi_35007334
Volgende keer bij de internist / diabetes verpleegkundige (april) toch maar eens over een pomp beginnen... Jammer dat mijn internist niet zo'n spraakzaam en open figuur is waar tegen je gemakkelijk zelf over zoiets begint.

Het spreekt mij vooral aan dat het regelen en plannen misschien wat minder wordt en natuurlijk dat die HBA1C naar beneden gaat! Voor mij was het idee de rest van mijn leven afhankelijk te zijn van een apparaat nogal benauwend; ik heb nu echter al van meerdere mensen gehoord dat dat erg mee valt.

overigens ga ik er maar vanuit dat ik een (goede) werking van een inhalator niet meer meemaak. maakt ook niet zoveel uit volgens mij; dat spuiten op zich vind ik niet zo'n probleem en de rest blijft toch.
pi_35009009
quote:
Op zondag 12 februari 2006 18:09 schreef nietpiet het volgende:
Jammer dat mijn internist niet zo'n spraakzaam en open figuur is...
Een eigenschap die veel internisten helaas gemeen hebben.
  zondag 12 februari 2006 @ 19:13:55 #97
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_35010015
Heb je het al eens over de pomp gehad met je internist nietpiet?Weet je hoe hij erover denkt? Want ik hoor wel eens verhalen dat er ook internisten zijn die er niet zo happig op zijn.En je dvk? Ik stippel mijn behandelplan voornamelijk met mijn dvk uit en de internist is eigenlijk maar bijzaak...daar zit ik 3 minuten binnen..en dan ben ik daar weer weg.Ik heb opzich wel een leuke internist... die ook weet dat ik zelf doe wat ik vind wat goed is en hij begeleid een klein beetje,maar laat het voornamelijk aan mezelf over.In maart moet ik naar een ander omdat hij met de vut gaat.Kom ik bij een jonge griet...nou ben benieuwd of zij me ook 'vrij' laat....

En van dat vastzitten aan de pomp had ik ook heel erg hoor...is de reden dat ik het maandenlang heb tegengehouden om er aan te gaan.Maar na 2 dagen was ik er aan gewend,en dacht ik:hmmm,maakte ik me nu dáár zo druk over..
pi_35012455
quote:
Op zondag 12 februari 2006 14:53 schreef Suzziieee het volgende:

Ik ben nooit aan het organiseren en plannen.Zie wel wat er op mijn pad komt en onderneem aktie indien dat nodig is.Druivesuiker heb nooit bij me,hoogstens als ik iets 'bijzonders' ga doen zoals naar een concert of iets dergelijks.Voor de rest voel ik mijn hypos goed en kan ik ruim op tijd iets kopen of iets dergelijks.Misschien komt dat omdat ik al sinds mijn 9e suiker heb en ik eigenlijk niet meer beter weet.Mijn bloed controleren en dergelijke hoort net zo bij mijn leven als sochtends douchen,tandenpoetsen en aankleden.
Ik ga de deur absoluut niet uit zonder druivesuiker. Ik heb zelfs standaard een flesje energy-drink in de douche staan voor het geval ik een hypo krijg tijdens het douchen
quote:
Ze zijn nu bezig met een pomp met een sensor die je bloed meet en dan een alarm geeft als de waardes buiten een bepaald gebied vallen.Nou ideaal...kan je helemaal gelijk aktie ondernemen.Bloedprikken moet nog wel als extra controlerende functie..maar acht..dat zijn we wel gewend!!..
Dat zou pas echt geweldig zijn
  zondag 12 februari 2006 @ 20:22:37 #99
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_35012697
Bij Minimed zijn ze inmiddels bezig met een pomp waar ook een sensor bij zit die volgens mij constant deglucose meet..en een alarm afgeeft als ie buiten door jou bepaalde waardes zit.
Hij regelt zelf de insuline toevoeging nog niet..maar zo'n alarm lijkt me al een stap in de goede richting.Ben benieuwd hoelang het duurt voordat ie op de markt komt.

Edit: beetje vaag..maar net stond bij mij bovenstaande reactie er nog niet...hmmmzz

[ Bericht 20% gewijzigd door Suzziieee op 12-02-2006 21:50:46 ]
pi_35015332
zeg 'suiker specialisten' mag eens even iets vragen aan jullie?

Ik heb heel erg lang last gehad van een sterk wissende suikerspiegel (met tril/zweet aanvallen die ik weer te lijf gin/probeerte te voorkomen door zoete dingen te vreten). Vanaf april van vorig jaar ben ik het GI dieet gaan volgen en ik voel me sindsdien f.a.n.t.a.s.t.i.s.c.h........en ik ben behoorlijk afgevallen ook nog (van maat 42 -> 36). GI dieet: alleen langzame koolhydraten en veel groente en fruit en zo.
Wat me wel opvalt is dat ik deze winter zo erg last heb van witte vingers (geen bloed meer in de vingers), zelfs als het helemaal niet zo super koud is.
Komt jullie dat bekend voor, wordt dat veroorrzaakt door minder glucose in je bloed of zo?
  zondag 12 februari 2006 @ 21:34:52 #101
51608 The_Joker
Do I look like I'm joking
pi_35015762
quote:
Op zondag 12 februari 2006 21:22 schreef computergirl het volgende:

Ik heb heel erg lang last gehad van een sterk wissende suikerspiegel (met tril/zweet aanvallen die ik weer te lijf gin/probeerte te voorkomen door zoete dingen te vreten). Vanaf april van vorig jaar ben ik het GI dieet gaan volgen en ik voel me sindsdien f.a.n.t.a.s.t.i.s.c.h........en ik ben behoorlijk afgevallen ook nog (van maat 42 -> 36). GI dieet: alleen langzame koolhydraten en veel groente en fruit en zo.
Wat me wel opvalt is dat ik deze winter zo erg last heb van witte vingers (geen bloed meer in de vingers), zelfs als het helemaal niet zo super koud is.
Komt jullie dat bekend voor, wordt dat veroorrzaakt door minder glucose in je bloed of zo?
Als je diabetes hebt gaat dat vaak gepaard met een slechte doorbloeding. Dit merk je in de uiteinden van je lichaam (vingers, tenen, oren, neus). Als het dus (een klein beetje) koud is, heb je hier last van. Tenminste, ik heb dat. En volgens mij veel diabeten. Overigens is elke diabeet anders dus het is ook weer niet per definitie zo dat je het snel koud hebt.
Now comes the part where I relieve you, the little people, of the burden of your failed and useless lives. But remember, as my plastic surgeon always said: if you gotta go, go with a smile.
  zondag 12 februari 2006 @ 21:54:26 #102
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_35016599
quote:

Nee.... daar heb ik nog nooit van gehoord.....
  zondag 12 februari 2006 @ 22:04:17 #103
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_35017115
quote:
Op zondag 12 februari 2006 20:15 schreef doka het volgende:

[..]

Ik ga de deur absoluut niet uit zonder druivesuiker. Ik heb zelfs standaard een flesje energy-drink in de douche staan voor het geval ik een hypo krijg tijdens het douchen
Heb ik ook jaren gedaan hoor Doka..maar jij bent nog een "beginneling".Het energy drink in de douche klinkt voor mij heel erg overdreven maar ik weet natuurlijk niet hoe jij op alles reageert en of je alles op tijd aan voelt komen.Dit kan zo verschillen per persoon.Geen diabeet is hetzelfde.Zou het vooral lekker laten staan al is het voor je eigen gevoel.Het enige wat ik structureel wel heb is een aa-tje naast me bed.Dit omdat ik een keer te laat in een hypo wakker werd snachts.Had wel druivensuiker liggen naast me bed maar dat kreeg ik niet meer weggekauwd.Dus nu maar aa-tjes.
pi_35020419
quote:
Op zondag 12 februari 2006 22:04 schreef Suzziieee het volgende:

[..]

Heb ik ook jaren gedaan hoor Doka..maar jij bent nog een "beginneling".Het energy drink in de douche klinkt voor mij heel erg overdreven maar ik weet natuurlijk niet hoe jij op alles reageert en of je alles op tijd aan voelt komen.Dit kan zo verschillen per persoon.Geen diabeet is hetzelfde.Zou het vooral lekker laten staan al is het voor je eigen gevoel.Het enige wat ik structureel wel heb is een aa-tje naast me bed.Dit omdat ik een keer te laat in een hypo wakker werd snachts.Had wel druivensuiker liggen naast me bed maar dat kreeg ik niet meer weggekauwd.Dus nu maar aa-tjes.
Ja, het zal wel 'slijten' met de jaren. Ik ben nu nog wat bang voor hypo's, niet voor de hypo's zelf, maar dat ik het te laat merk en onderuit ga. Dat is gelukkig nog niet gebeurd. Ik voel hypo's meestal wel aankomen, maar soms merk ik het pas als ik al behoorlijk laag zit en dan begin ik vaak te trillen.
pi_35020601
quote:

Nee, ik denk niet dat het daar iets mee te maken. Hoewel, wat iemand hierboven al zei gaat diabetes vaak samen met een slechte doorbloeding, komt dat door teveel glucose in je bloed, niet door te weinig (en het treed meestal pas na een langere tijd op).

Het is mooi dat het dieet zo goed bevalt, en dat je bent afgevallen (dat is je doel, neem ik aan), maar als je minder gaat wegen heb je het over het algemeen ook sneller koud. Dat is niet iets om je zorgen over te maken. (Overigens zitten er in fruit en sapjes ook snelle koolhydraten )
pi_35026225
Mijn geregel en organiseer gaat niet zover dat ik energydrank bij de douche heb, maar wel dat ik (zeker in de auto - en daarzit ik toch zo'n 50.000 km/jr in) eigenlijk altijd druivesuiker bij me heb. Ik voel hypo's ook vrij goed; uit zich bij mij altijd in trillerigheid. Meestal merk ik het ergens tussen de 3,5-3,0 mmol/l. Dan heb ik nog wel tijd genoeg om in te grijpen met snelle koolhydraten. Pas 1x heb ik t ondekt toen ik onder de 2 zat; ben me toen ook wel kapot geschrokken. Ik ben inderdaad ook heel bang ergens, op een ongelukkig momnet, onderuit te gaan.

Overigens is de slechte doorbloeding volgens mij ook iets wat niet acuut optreed; idd pas na langere tijd en wordt veroorzaakt doordat de vaten 'dichtslibben' door (langdurig) te hoge glucosewaarden.
pi_35053587
quote:
Op zondag 12 februari 2006 23:20 schreef doka het volgende:

[..]

Het is mooi dat het dieet zo goed bevalt, en dat je bent afgevallen (dat is je doel, neem ik aan),
Afvallen was zeker nodig, maar het hoofddoel was de 'trillerites' onder controle te krijgen en dat lukt over het algemeen heel goed.
Bedankt voor de geruststelling
pi_35430153
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 01:02 schreef Athalon het volgende:

[..]

Ach we blijven maar lachen, dit is niet de eerste keer dat het fout ging met die apotheek, 2 maanden geleden had ik geen suikermedicijnen voor een dag of 5 omdat ze die vergeten waren nou ik rol nog niet uit mijn schoenen en heb zelf nergens last van, nooit gehad ook, alle symptomen die er voor suiker zijn heb ik nooit gehad en nu nog steeds geen symptomen Bij toeval hebben ze het ondekt, maar ik was al hartpatient, dus die kwaal kon ik niet meer van de suiker krijgen
Houd er wel rekening mee dat als je te vaak te hoge glucose waarden hebt, de kans op complicaties erg groot wordt.
pi_35430311
Hier nog een Patiënt, al langere tijd suiker gehad waarschijnlijk, maar nooit symtomen gehad, sinds twee weken rossen met de spuit, helaas was na enige dagen het spul op en moets 3 dagen wachten om weer te beginnen, kijk zo schieten we tenminste op een tijd geleden dagen moeten wachten op medicijnen, die waren ook niet in de apotheek, dus dat heet goed aanpakken die suiker, het is net dient, 5 degen op drie dagen af van de medicijnen en insuline spullen
Er loopt een soort voetbalzenuw van het zere been naar het verkeerde keelgat, want telkens als je tegen het eerste aanschopt, schiet er iets in het tweede.
pi_35430484
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 01:15 schreef Athalon het volgende:
Hier nog een Patiënt, al langere tijd suiker gehad waarschijnlijk, maar nooit symtomen gehad, sinds twee weken rossen met de spuit, helaas was na enige dagen het spul op en moets 3 dagen wachten om weer te beginnen, kijk zo schieten we tenminste op een tijd geleden dagen moeten wachten op medicijnen, die waren ook niet in de apotheek, dus dat heet goed aanpakken die suiker, het is net dient, 5 degen op drie dagen af van de medicijnen en insuline spullen
Dan heb je waarschijnlijk type 2, klopt dat?
pi_35430864
Mja hij's van 1951, op die leeftijd nog type1 krijgen is vrijwel uitgesloten afaik.
pi_35430989
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 01:44 schreef Thundertje het volgende:
Mja hij's van 1951, op die leeftijd nog type1 krijgen is vrijwel uitgesloten afaik.
Nee, zowel Type 1 als type 2 kun je op iedere leeftijd krijgen. Van 0 tot 100 jaar. Alleen is de kans groter dat je type 1 krijgt rond je 30e en type 2 als je wat ouder bent. Maar nogmaals, dat hoeft absoluut niet. Daarom worden de termen juvenile diabetes en ouderdomsdiabetes niet meer gebruikt door deskundigen.
pi_35431102
Type 1 hier.
pi_35431148
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 02:02 schreef SquidNunc het volgende:
Type 1 hier.
Hoelang? En wat voor insuline gebruik je?
pi_35489802
Hoi,

Hoe kan ik thuis zelf testen of ik diabetes heb?

Bedankt.
pi_35489884
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 21:15 schreef kevin_ het volgende:
Hoi,

Hoe kan ik thuis zelf testen of ik diabetes heb?

Bedankt.
Met een bloedsuikermeter.

Heb je symptomen van diabetes?
pi_35491674
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 21:17 schreef Gekkenhuis_v het volgende:

[..]

Met een bloedsuikermeter.

Heb je symptomen van diabetes?
Dat weet ik niet zeker. Ik voel me wel vaak duf, moe en mijn zicht is niet altijd optimaal (zie veel "storing" ) en ik moet vaak naar de wc, maar dit kan ook komen doordat ik veel water drink per dag, zeker 2 liter. Verder heb ik erg vaak zin in eten en drinken.
pi_35493279
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 22:06 schreef kevin_ het volgende:

[..]

Dat weet ik niet zeker. Ik voel me wel vaak duf, moe en mijn zicht is niet altijd optimaal (zie veel "storing" ) en ik moet vaak naar de wc, maar dit kan ook komen doordat ik veel water drink per dag, zeker 2 liter. Verder heb ik erg vaak zin in eten en drinken.
De symptomen die jij hebt kunnen wijzen op diabetes.
Het lijkt mij verstandig om je bloedsuikers eens bij je huisarts te laten meten.
pi_35493951
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 22:48 schreef Gekkenhuis_v het volgende:

[..]

De symptomen die jij hebt kunnen wijzen op diabetes.
Het lijkt mij verstandig om je bloedsuikers eens bij je huisarts te laten meten.
Ik heb het niet zo op huisartsen, vooral niet op de mijne. Wat een irritante vent is dat zeg. Maar met zo'n bloedsuiker meter kan ik het zelf ook doen?
pi_35494835
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 23:01 schreef kevin_ het volgende:

[..]

Ik heb het niet zo op huisartsen, vooral niet op de mijne. Wat een irritante vent is dat zeg. Maar met zo'n bloedsuiker meter kan ik het zelf ook doen?
Ja, met een bloedsuikermeter kan je zelf je bloedsuikers meten.
Voor zo'n 20 euro heb je er al één.

www.diabetesvoordeel.nl
Hier hebben ze goedkope apparaatjes.
pi_35503038
quote:
Op zaterdag 25 februari 2006 23:21 schreef Gekkenhuis_v het volgende:

[..]

Ja, met een bloedsuikermeter kan je zelf je bloedsuikers meten.
Voor zo'n 20 euro heb je er al één.

www.diabetesvoordeel.nl
Hier hebben ze goedkope apparaatjes.
Ah bedankt, kzal het binnenkort eens testen.
  zondag 26 februari 2006 @ 16:53:01 #122
138563 bright_side_of_life_
bright side of life
pi_35514861
Op dit topic zie ik een paar bekenden, Doka en Athalon. Doe ik hierbij de groeten

Over mezelf :
Type 2. 10 jaar geleden bij toeval ontdekt bij een ontsteking in mijn elleboog die niet wilde genezen. Had toen 21 - 23. Een tijdje met bloedsuikermeter de curve gevolgd en ben ingesteld met tabletten. Eerst Rastinon en later Tolbutamine. Ik bleef vervolgens bijna 9 jaar rond 7,1 - 7,3 hangen.

Sinds een half jaar loopt het wat uit de hand. Ik heb een forse huidontsteking gehad op mijn bovenbeen, dat werd een explosie ! Binnen drie dagen groeide een klein bultje uit tot een knetterende ontsteking, die operatief werd verwijderd. De oorzaak was een ingegroeide haarwortel. Suiker vloog omhoog naar 17+
Nu ben ik omgezet naar Actos en Metformine, resultaten zijn nog niet geweldig.

[ Bericht 0% gewijzigd door bright_side_of_life_ op 26-02-2006 16:59:31 ]
Keep the Sunny Side Up
pi_35542689
quote:
Op vrijdag 24 februari 2006 01:22 schreef doka het volgende:

[..]

Dan heb je waarschijnlijk type 2, klopt dat?
Type aanduidingen worden haast niet meer gebruikt volgens de verpleegkundige Voor de rest weet ik het niet, het enige wat ik wel weet is dat de glucosemeter net een roulette is en ook niet goed is. Ben er toevallig achtergekomen verleden week, ik had opeens een waarde van 24.9 terwijl ik de hele dag haast niet gegeten had. Ben toen een aantal dagen 3 metingen per minuut gaan doen met de meter (uit hetzelfde geprikte gaatje, dus hetzelfde bloed) toen bleek de waarde uitéén te lopen van 23.9 tot 19.6 en dat binnen 3 minuten 's ochtends van 12.1 tot 17.8 binnen drie minuten en nuchter Ik ben bij de huisarts geweest en verteld dat ik ermee wilde stoppen, want op zo'n maniet insuline te bepalen is een schot in de ruimte. Ze heeft nu met haar apparatuur metingen gedaan en het was 17.8 vanochtens en het gemiddelde suiker over een langere tijd bleek 10.1 te zijn terwijl ik pas 3 weken (onderbroken door leveringsproblemen bij de apotheek) insuline spuit, de waarde daarvoor was 16.8 gemiddeld en ze was erg tevreden met de eigenlijk 10 dagen dat ik heb gespoten met 8 eenheden. Nu volgende week naar de verpleegkundige en die mag dus voor een nieuwe meter en ijkspullen gaan zorgen hebben we afgesproken Tot die tijd is het gewoon natte vinger werk met eenheden van insuline.
Er loopt een soort voetbalzenuw van het zere been naar het verkeerde keelgat, want telkens als je tegen het eerste aanschopt, schiet er iets in het tweede.
pi_35542758
quote:
Op zondag 26 februari 2006 16:53 schreef bright_side_of_life_ het volgende:
Op dit topic zie ik een paar bekenden, Doka en Athalon. Doe ik hierbij de groeten
Ha ha, gelukkig een nieuw ZwaaiTopic Hallo bright_side_of_life_
pi_35547519
Wanneer en hoe kun je het beste testen?
pi_35555884
quote:
Op maandag 27 februari 2006 17:22 schreef kevin_ het volgende:
Wanneer en hoe kun je het beste testen?
Het beste kan je nuchter meten.
Je bloedsuikers horen dan tussen de 3.8 en rond de 6 te zijn.
Vergeet niet om je handen goed te wassen met zeep en af te drogen, anders krijg je misschien resultaten die niet kloppen. Als je bijvoorbeeld iets van suiker aan je handen hebt kan je bloedsuiker veel hoger uitvallen op je bloedsuikermeter dan ze in werkelijkheid zijn.
pi_35562644
quote:
Op maandag 27 februari 2006 14:59 schreef Athalon het volgende:

Nu volgende week naar de verpleegkundige en die mag dus voor een nieuwe meter en ijkspullen gaan zorgen hebben we afgesproken Tot die tijd is het gewoon natte vinger werk met eenheden van insuline.
Als het goed is moet je bij je meter ook test-vloeistof krijgen waarmee je kunt kijken of je meter goed ge-ijkt is, en goed functioneert, maar die heb nooit gekregen. Verder: je prikt toch wel altijd in je vingers? Want op andere plekken kunnen de waarden heel anders uitpakken.
quote:
23.9 tot 19.6 en dat binnen 3 minuten
Kan op zich wel, als je in die tijd 200 sit-ups hebt gedaan ofzo Maar ik neem aaan dat dat niet het geval is.
pi_35562718
quote:
Op zondag 26 februari 2006 16:53 schreef bright_side_of_life_ het volgende:

Sinds een half jaar loopt het wat uit de hand. Ik heb een forse huidontsteking gehad op mijn bovenbeen, dat werd een explosie ! Binnen drie dagen groeide een klein bultje uit tot een knetterende ontsteking, die operatief werd verwijderd. De oorzaak was een ingegroeide haarwortel. Suiker vloog omhoog naar 17+
Nu ben ik omgezet naar Actos en Metformine, resultaten zijn nog niet geweldig.
Bright

Ik hoop dat het je lukt de boel weer goed te reguleren
pi_35565819
Hey leuk een diabetes topic, nij deze meld ik mij! Type 1 vanaf mijn zesde, gekregen van mijn vader! Over een aantal maandjes heb ik 20 jaar diabetes, dus ga al een tijdje mee.

Eerste kleine complicaties beginnen zich voor te doen. Haarvaten in mijn ogen beginnen het te begeven, maar verder ben ik nog redelijk. Ik doe het vooral op gevoel en meet (te) weinig mijn bloedsuiker. Voorheen ging dat goed, maar de laatste tijd heb ik wat moeite mijn glucose laag te houden.

Nog nooit in mijn leven een dergelijk lage hypo gehad dat ik ook daadwerkelijk flauw ben gevallen. Ik hoef ook geen energydrink naast mijn bed, want ik wordt altijd wakker van een hypo, en heb genoeg energie om naar beneden te lopen, mijn glucose te meten en me vervolgens lekker vol te proppen met lekkere koekjes

Overigens is dat wel een voordeel van een hypo, al het eten is zoooooo lekker! Ik vergelijk een hypo altijd met stoned zijn, alleen dan minder prettig.
pi_35567169
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 00:51 schreef doka het volgende:

[..]

Als het goed is moet je bij je meter ook test-vloeistof krijgen waarmee je kunt kijken of je meter goed ge-ijkt is, en goed functioneert, maar die heb nooit gekregen. Verder: je prikt toch wel altijd in je vingers? Want op andere plekken kunnen de waarden heel anders uitpakken.
[..]

Kan op zich wel, als je in die tijd 200 sit-ups hebt gedaan ofzo Maar ik neem aaan dat dat niet het geval is.
Die heb ik er dus niet bij gehad en die testen werdengemaakt binnen 3 minuten en met bloed die uit hetzelfde geprikte gaatje kwamen in de vinger. Vanochtend liep het ook weer uit de klauwen, waarde tussen de 9,2 en 14.0 en dat werderom uit hetzelfde prikje dus het is gewoon één grote roulette
pi_35572101
quote:
Op maandag 27 februari 2006 21:20 schreef Gekkenhuis_v het volgende:

[..]

Het beste kan je nuchter meten.
Je bloedsuikers horen dan tussen de 3.8 en rond de 6 te zijn.
Vergeet niet om je handen goed te wassen met zeep en af te drogen, anders krijg je misschien resultaten die niet kloppen. Als je bijvoorbeeld iets van suiker aan je handen hebt kan je bloedsuiker veel hoger uitvallen op je bloedsuikermeter dan ze in werkelijkheid zijn.
En met nuchter bedoel je net uit bed, nog niks gegeten en gedronken?
  dinsdag 28 februari 2006 @ 14:11:16 #132
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_35572498
Vergeet niet dat die goedkope apparaatjes die je bloedsuiker meten nou niet geheel betrouwbaar zijn.
pi_35572752
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 13:58 schreef kevin_ het volgende:

[..]

En met nuchter bedoel je net uit bed, nog niks gegeten en gedronken?
Ja. Hoewel het beste natuurlijk een 7/8-curve is: Nuchter, na ontbijt, voor lunch, na lunch, voor avondeten, na avondeten, voor het slapen en de optionele halverwege het slapen. En met na bedoel ik anderhalf uur erna. Zo moest ik de eerste tijd dat ik het had prikken iig, om helemaal goed op regel te komen. (Goed gelukt ook toen, binnen iets meer dan een maand van 15,9 naar 6,8 )
pi_35573118
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 14:19 schreef Thundertje het volgende:

[..]

Ja. Hoewel het beste natuurlijk een 7/8-curve is: Nuchter, na ontbijt, voor lunch, na lunch, voor avondeten, na avondeten, voor het slapen en de optionele halverwege het slapen. En met na bedoel ik anderhalf uur erna. Zo moest ik de eerste tijd dat ik het had prikken iig, om helemaal goed op regel te komen. (Goed gelukt ook toen, binnen iets meer dan een maand van 15,9 naar 6,8 )
Heel goed

Maar ik weet dus nog niet of ik Diabetes hebt he Dus lijkt mij 1x na het opstaan prikken genoeg om te zien of ik het wel of niet hebt.
pi_35573196
Hehe halverwege het slapen doe ik dus echt niet, tenzij ik een hypo heb. Lig ik net lekker te slapen moet ik de wekker zetten om wakker te worden. No way.

Nou ja als je twijfelt of je diabetes hebt, hoef je niet per sé nuchter te wezen. En ookal heb je een cheap-ass metertje, als ie b.v. 24 aangeeft, dan weet je dat het foute boel is
pi_35584418
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 09:40 schreef zatoichi het volgende:
Hey leuk een diabetes topic, nij deze meld ik mij! Type 1 vanaf mijn zesde, gekregen van mijn vader! Over een aantal maandjes heb ik 20 jaar diabetes, dus ga al een tijdje mee.

Eerste kleine complicaties beginnen zich voor te doen. Haarvaten in mijn ogen beginnen het te begeven, maar verder ben ik nog redelijk. Ik doe het vooral op gevoel en meet (te) weinig mijn bloedsuiker. Voorheen ging dat goed, maar de laatste tijd heb ik wat moeite mijn glucose laag te houden.
Ik meen eens gelezen te hebben dat dat te verhelpen is. Klopt dat?
pi_35600207
Hoi,

Net mijn bloed voor het eerst getest en er kwamen deze waardes uit: 4.1, 4.8, 5.3 en 4.9. 4x dus getest. Allemaal mmol/l. Dit heb ik allemaal gedaan een uurtje nadat ik uit bed kwam en dus nog niks had gegeten en gedronken.
pi_35600369
Nou, prima toch?
pi_35600538
Ja zeker Maar dan is er wel een andere oorzaak voor me problemen die ik niet weet. Dus wordt het verder zoeken. Bedankt voor de hulp allemaal!
pi_35603901
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 20:10 schreef doka het volgende:

[..]

Ik meen eens gelezen te hebben dat dat te verhelpen is. Klopt dat?
Nou ja te verhelpen; ze kunnen je haarvaten laseren, maar echt helpen... Mijn vader (58 en al meer dan 40 jaar diabetes) heeft ondertussen flink slechte ogen. Het is vooralsnog niet echt te stoppen, alleen te vertragen. Daarentegen zijn de instrumenten die ze gebruiken nu een stuk verfijnder. Mijn vader heeft zijn eerste laserbehandeling gehad toen het net kon; dus ook een "dikke" laserstraal. Nu is het veel makkelijker.

Daarentegen heeft mijn vader op vakantie nog zijn injectienaalden moeten schoonkoken op een campinggaz stelletje voordat hij hem kon gebruiken. Wat dat betreft ben ik blij dat ik nu diabtes heb, en niet vroeger....
  woensdag 1 maart 2006 @ 19:12:15 #141
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_35616076
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 09:40 schreef zatoichi het volgende:
Nog nooit in mijn leven een dergelijk lage hypo gehad dat ik ook daadwerkelijk flauw ben gevallen. Ik hoef ook geen energydrink naast mijn bed, want ik wordt altijd wakker van een hypo, en heb genoeg energie om naar beneden te lopen, mijn glucose te meten en me vervolgens lekker vol te proppen met lekkere koekjes
Zo was het bij mij ook altijd..totdat ik een jaar of 3 geleden te laat wakker werd en geen aktie meer kon ondernemen.... En ook ik heb al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren suiker.Ben tot op heden ook nooit meer te laat wakker geworden,maar toch..blijft dat aa-tje staan op mijn nachtkastje..wil het niet nog eens meemaken
pi_35919036
Ik loop al een maand of 3 met verschillende klachten. Heb al drie antibiotica kuren gehad tegen infecties en pijn/ aanhoudende pijnlijke steken gepaard met roodheid.

De antibiotica lijkt echter geen enkel effect te hebben, of weinig effect te hebben. iig komen de klachten ook opzetten en trekt het weg als ik niet in een antibio kuur zit.

2 weken terug bij de uroloog geweest, die heeft wat dingen getest, waaronder het bloed. Deze week langs geweest voor uitslagen. Hij had niks bijzonders gevonden, alleen een hoog glucose waarde in het bloed. De waarde was volgens hem precies het max. van wat het mag zijn. Maar hij stuurde mij gewoon naar huis omdat er niks gevonden was en ik ook al een week nergens last meer van had. Dat was maandag.

Dinsdag kreeg ik weer klachten en vandaag zijn deze eindelijk weer drastisch afgenomen. (zonder antibiokuur dus) Naast klachten die op ontstekingen lijken van de o.a. de prostaat, heb ik ook last van pijnlijke en/of branderige tenen en soms ook pijn aan twee of meerdere vingers. Ook heb ik last van eczeem, met van die rode bultjes op mijn linker schouder en arm. Daar smeer ik nu wat zalf op.

Zou dit alles op suiker kunnen wijzen?
Ben van de week sowieso van plan om weer naar de dokter te gaan, maar ik weet niet of hij het met mij eens is om mij eens te testen op suiker, aangezien ik niet weet of dit verband kan houden met suiker. Ik heb btw 2 ooms die allebei suiker hebben, 1 heeft dit heel erg, al vanaf kinds af aan, de ander wat minder.

Wat ik wel op internet zie is dat suiker wellicht glazuur kan aantasten en problemen met mond en gebit kan geven. Dat viel mij op omdat de tandarts een maand geleden constateerde dat er veel glazuur van mijn tanden is.

edit: Ik heb trouwens al zo lang als ik weet last van gele tanden. btw ben ik tijdens die klachten ook al 2 keer zo duizelig geworden dat ik viel. Even 1 sec. weg was ik. Dit allebei de keren s'nachts trouwens.

[ Bericht 8% gewijzigd door HPoi op 10-03-2006 19:44:36 ]
  vrijdag 10 maart 2006 @ 20:05:20 #143
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_35921054
Het laten testen bij de huisarts zou ik zeker nog eens laten doen,zeker omdat de waardes het maximale waren van wat het zou mogen zijn.Zou dr goed met de huisarts over praten en misschien nog eens laten prikken als je juist in zo'n periode zit dat je veel van die vage klachten hebt.

En op deze manier kan je ook uitsluiten dat het misschien géén suiker is en kan je weer verder zoeken.

Het slechtere gebit en de pijnen in vingers en tenen kunnen op suiker duiden.Maar dan zou je volgens mij toch al een lange tijd er mee moeten lopen.Op zich zou dat kunnen want heel veel mensen lopen jaren met een verhoogde suiker zonder dat ze er achter komen.

Laten controleren en hierbij denken dat iedere controle een moment opname is...dus als het het ene moment goed is..hoeft dat nog niet op het andere moment te zijn.

Sterkte en succes
pi_35927877
Wel een topic om even in de gaten te houden mijn moeder heeft suikerziekte en moet sinds een paar weken ook insuline spuiten.

Ik heb pas ook mijn suiker getest, tegelijk met haar, we hadden toen net ontbeten. Bij mij was de uitslag 7,5 wat volgens mij wel goed is? Mijn moeder had 18,3
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  zaterdag 11 maart 2006 @ 07:58:12 #145
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_35933042
7,5 is wel oke... mits het na een maaltijd is

Je kan het beste nuchter controleren... dan moet ie voor iemand zonder suiker toch echt wel in de 4 zijn..op zijn hoogst een lage 5.

18,3 ja das wel hoog..maar ze is nog bezig met de instelling...zou me nu er nog niet te druk over maken en regelmatig eten,leven,prikken en controleren zodat je er achter komt waar de knelpunten zitten..zodat je samen in overleg met de behandelend arts aktie kan ondernemen..

Gaat je moeder ook naar een diabetesverpleegkundige? Want die weten meer als de ' gewone' internist.
pi_35942413
's ochtends zit ik ook vaak hoog. Vaak gevolg van inspuiten en gelijk eten. Oftewel de insuline werkt nog niet, maar bijvoorbeeld sinaasappelsap wordt al wel opgenomen in je bloed. Wel eens 22 gemeten een half uur na ontbijt. Tegenwoordig is inspuiten het eerst wat ik doe als ik opsta, en vervolgens douchen. Gaat een stuk beter.
pi_35943817
Zijn er eigenlijk merkbare verschilen tussen hoog suikergehalte in je bloed of juist in je urine?
pi_35944472
Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar mijn bloed is vaak donker als ik hoog zit, en vaak licht, en zeer vloeibaar als ik laag zit.

Mijn urine is als ik hoog zit vaak heel waterig van kleur, omdat het lichaam die suikers eruit wil, dus veel vocht naar je blaas.
pi_35954385
En je urine ruikt vaak zoet als je hoog zit. En dan bedoel ik niet dat je aan je urine moet gaan ruiken maar dat je het gewoon staande al ruikt.
pi_35954674
Ik ga maandag naar de dok. Ik heb wel vaak dat de urine helemaal niet geel is maar gewoon water zeg maar. En de pijn in mijn voeten is nu omgezet in hevig brandende voeten, valt alleen niks aan te zien. Tis net of er kokend bloed door mijn voeten stroomt.
pi_35955762
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 22:15 schreef HPoi het volgende:
Ik ga maandag naar de dok. Ik heb wel vaak dat de urine helemaal niet geel is maar gewoon water zeg maar. En de pijn in mijn voeten is nu omgezet in hevig brandende voeten, valt alleen niks aan te zien. Tis net of er kokend bloed door mijn voeten stroomt.
Ja, daar heb ik ook last van: brandende voeten. Alleen als ik lig. Ik las nu ook de langere post van je hierboven en het lijkt me inderdaad een goed idee om eens langs de dokter te gaan
pi_35956411
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 22:38 schreef doka het volgende:

[..]

Ja, daar heb ik ook last van: brandende voeten. Alleen als ik lig. Ik las nu ook de langere post van je hierboven en het lijkt me inderdaad een goed idee om eens langs de dokter te gaan
hm, ik heb het gewoon de hele tijd en als ik loop dan is het helemaal erg.
  zondag 12 maart 2006 @ 02:48:49 #153
121248 hydrah
Religion as an Alibi
pi_35958682
2½ jaar Suiker is mij ongeveer zo bevallen.

Had 2 weken last van Dorst, veel naar het toilet, niet zo lekker voelen, ging slechter zien en moodswings (PMS ), toch maar even naar de doktor gegaan om 07:30 om even wat testjes te doen.

Ze begon meteen over bloedprikken en bleek ik op een nuchtere maag toch maar weer de 42.8 gehaald te hebben. Dat bleek niet zo goed te zijn en en 3kwartier later lag ik voor 6 mooie dagen op de kinder afdeling te liggen (eenzame opsluiting in m'n prive kamer in het mooie plaatsje Nijmegen).

Alles kwam in 1 keer op me af, ik moest meteen leren spuiten, en afspraken werden gemaakt met kinder-verpleegkundigen, phsychologen etc. etc. etc.

Het jammere was, dat we die zomervakantie naar het huisje in Florida wouden gaan maar ik niet zo ver weg mocht in de grote vakantie. Ik was ontslagen uit het ziekenhuis en we gingen op vakantie in Belgie, (Ja ik kan er ook niks aan doen, maar vakantie is vakantie).

Wat me opviel was dat ik de eerste 2 dagen verschrikkelijke hoofdpijn had, dit had te maken dat ik na 6 dagen ziekenhuis geen bril nodig had en dat ik dus weer normaal kon zien. Helaas verdween dit weer na een week of 4 en heb ik nu alsnog een bril.

Nu ik het meer dan 2 jaar heb, kan ik niks anders zeggen dat ik het eerste jaar beter onder controle had dan nu.

92kilo wegend en 12 Actrapid 3x daags en 1x 16Insulatard 's avonds bleek na een jaar niet meer genoeg te zijn, en ik ben meer gaan spuiten. Maar als puber zijnde is het wat lastig en vooral met mijn niet planneble levensstijl. Ik leef met de dag en ik zie wel hoe de dag loopt.

Insuline vergeten in te nemen kwam steeds vaker voor, en van een HBAC1 was gestegen van een nette 6.1 naar een 9.6. Nu heb ik mijn probleem voorgesteld aan de kinder geneeskunde en heb voorgesteld om mijzelf over te laten stappen op een wat flexibelere insuline als Lantis.

Nu ik 3 maanden Lantis gebruik is mijn HBAC1 gedaald van 9,6 naar 8.1 dus er zit vooruitgang in, een pomp zou ik misschien willen overwegen aangezien deze nog flexibeler is, maar ik ben bang voor het gevoel dat ik afhankelijk ben van een apparaat.

Ik zit met vragen als, Hoe kan je dan zwemmen, Hoe slaap je dan, Hoe zit het met sporten, Draag je dat ding 24/7 ?

Dit is ongeveer mijn ervaring met Type 1

Wat bij mij ook is, is dat ik zeg maar (Ik weet niet of het lui-heid is of gewoon slordig) nooit prik, alleen als ik me niet lekker voel dan heb ik zeg maar de tijd om mijn bloedsuiker op te nemen. Maar normaal gesproken doe ik dat nooit, dat is best wel balen eigenlijk
pi_35959837
quote:
Op zondag 12 maart 2006 02:48 schreef hydrah het volgende:

Alles kwam in 1 keer op me af, ik moest meteen leren spuiten, en afspraken werden gemaakt met kinder-verpleegkundigen, phsychologen etc. etc. etc.
Herkenbaar Wat een toestand was dat. Iedereen die allemaal informatie op je afschiet...
quote:
Wat me opviel was dat ik de eerste 2 dagen verschrikkelijke hoofdpijn had, dit had te maken dat ik na 6 dagen ziekenhuis geen bril nodig had en dat ik dus weer normaal kon zien. Helaas verdween dit weer na een week of 4 en heb ik nu alsnog een bril.
Ja, dat had ik ook: nadat ik insuline ging spuiten kon ik ineens kristalhelder zien zonder lenzen (terwijl ik daarvoor altijd -4.5 lenzen had). Ik heel enthousiast , maar de diabetesverpleegkundige waarschuwde dat dat waarschijnlijk tijdelijk was, en inderdaad: na een tijdje waren m'n ogen weer even slecht als altijd
quote:
een pomp zou ik misschien willen overwegen aangezien deze nog flexibeler is, maar ik ben bang voor het gevoel dat ik afhankelijk ben van een apparaat.

Ik zit met vragen als, Hoe kan je dan zwemmen, Hoe slaap je dan, Hoe zit het met sporten, Draag je dat ding 24/7 ?
Ik heb zelf geen pomp, dus daar kan ik je weinig over vertellen. Misschien moet je eens gaan praten met iemand die een pomp heeft. Die dingen zijn tegenwoordig heel klein, en als je gaat zwemmen kun je ze af doen.
  zondag 12 maart 2006 @ 12:03:01 #155
121248 hydrah
Religion as an Alibi
pi_35961891
Sinds ik diabetes heb ben ik wel altijd aangesloten geweest bij het diabetes fonds DN nog wat, en krijg ook altijd aanbiedingen om met lot genoten te gaan skieen of iets dergelijks.

Alleen dat groepsverband zielig doen ligt mij eigenlijk niet, het klinkt stom maar ik ben niet zo'n praat graag typetje als het over mij zelf en mijn problemen gaat.

Zo heb ik die phychologe in het ziekenhuis meteen duidelijk gemaakt dat ik duidelijk geen zin in haar gezwets had..

Hier heb ik later nog gee spijt van gekregen, eigenlijk ben ik nog nooit echt emotioneel geweest over het krijgen van mijn diabetes, ik heb wel eens een slechte dag maar nooit echt depressief geweest erover. Ook niet in het ziekenhuis.

Maar dan ben ik wel zo dat ik minder niet zo vaak mijn emoties toon....

Ohwell
  zondag 12 maart 2006 @ 12:56:29 #156
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_35963024
quote:
Op zondag 12 maart 2006 02:48 schreef hydrah het volgende:

Nu ik 3 maanden Lantis gebruik is mijn HBAC1 gedaald van 9,6 naar 8.1 dus er zit vooruitgang in, een pomp zou ik misschien willen overwegen aangezien deze nog flexibeler is, maar ik ben bang voor het gevoel dat ik afhankelijk ben van een apparaat.

Dit is ongeveer mijn ervaring met Type 1

Wat bij mij ook is, is dat ik zeg maar (Ik weet niet of het lui-heid is of gewoon slordig) nooit prik, alleen als ik me niet lekker voel dan heb ik zeg maar de tijd om mijn bloedsuiker op te nemen. Maar normaal gesproken doe ik dat nooit, dat is best wel balen eigenlijk
Ik heb een jaar of 5 nu een pomp..en ik wil echt niet meer terug naar spuiten.
De pomp draag je inderdaad 24/7..maar dat went heeeel erg snel.

Slapen: in het begin had ik een soort van band om mijn middel waar een klein zakje aan zit waar de pomp in gaat.Ik voelde de band niet zitten is van zacht spul..tegenwoordig ligt ie gewoon naast,op,onder me in me bed.

Sporten: Ligt er denk een beetje aan wat voor sport je doet....Je doet hem ergens in/oder je kleding en levert denk niet veel problemen op.

Zwemmen:Mijn pomp kan je afkoppelen.Het gedeelte waarmee de pomp in je lichaam zit blijft zitten en net buiten de huid koppel je hem af.Zo kan je hem heel snel aan en af koppelen indien nodig,Zoals douchen,sexen en andere dingen dat je hem dr ff niet bij wil hebben zonder dat je alles uit je huid/lijf haalt.Is echt in 2 sec gedaan.
Met de aansluiting alleen kan je gewoon het water in.Bij mijn pomp zijn er speciale 'afsluitdopjes' zodat de aansluiting goed afgesloten is.Het is alleen wel aanbevolen om niet langer als 1 uur afgekoppeld te zijn...

Over het bloedprikken..

Ik heb jaaaaren geleefd zonder bloedprikken,had er geen zin in en deed het ook niet...pubertijd en koppigheid
Tegenwoordig prik ik standaard nuchter en voor het slapen gaan...alles daar tussen in gaat op gevoel.Dus inderdaad alleen prikken als ik me niet lekker voel.Ik weet ook als ik me goed voel dat mijn bloedsuikers ook goed zijn.
  zondag 12 maart 2006 @ 13:01:41 #157
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_35963183
quote:
Op zondag 12 maart 2006 12:03 schreef hydrah het volgende:

Alleen dat groepsverband zielig doen ligt mij eigenlijk niet......
Vreselijk...zo zie ik het ook...stelletje zieltjes met elkaar op vakantie en zielig doen over het feit dat ze suiker hebben.. blugh

Note:Dit is MIJN mening...mocht je wel dit soort dingen doen..prima,ik veroordeel je verder niet en als je er wel wat aan heb,helemaal top mijn ding is het alleen niet !!
pi_35964125
quote:
Ik mag geen suiker van de dokter
Niet dat ik ruzie heb met de dokter
Maar ik mag toch geen suiker van de dokter

Het is ondoenlijk, zonder meer
Maar ja, ondoenlijk is ook doenlijk
Want onweer is ook weer

Zonder suiker valt me zwaar
Mocht ik nog eenmaal met, werkelijk waar
Ik kwam zo klaar als een klontje. Maar...

refr.

De Heer liep op water, niet op benzine
Ik tank geen water, ik spuit insuline
De Heer liep op water, ik tank insuline

Nog slechts op Lourdes durf ik hopen
Waar kreupelen zien en blinden lopen
Ja, daar nog slechts durf ik hopen
HF
pi_35966382
quote:
Op zondag 12 maart 2006 13:01 schreef Suzziieee het volgende:
Vreselijk...zo zie ik het ook...stelletje zieltjes met elkaar op vakantie en zielig doen over het feit dat ze suiker hebben.. blugh

Note:Dit is MIJN mening...mocht je wel dit soort dingen doen..prima,ik veroordeel je verder niet en als je er wel wat aan heb,helemaal top mijn ding is het alleen niet !!
En dat heeft ook mij altijd weerhouden om mee te gaan naar zo'n diabetesdag/weekend/vakentie.
  zondag 12 maart 2006 @ 16:37:47 #160
121248 hydrah
Religion as an Alibi
pi_35968622
quote:
Op zondag 12 maart 2006 15:29 schreef P-Style het volgende:

[..]

En dat heeft ook mij altijd weerhouden om mee te gaan naar zo'n diabetesdag/weekend/vakentie.
Mij ook, eigenlijk wil ik er eens heen kijken of er wel eens mensen komen
Meteen een FOK! diabetes meeting
pi_35976907
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 07:58 schreef Suzziieee het volgende:
7,5 is wel oke... mits het na een maaltijd is

Je kan het beste nuchter controleren... dan moet ie voor iemand zonder suiker toch echt wel in de 4 zijn..op zijn hoogst een lage 5.

18,3 ja das wel hoog..maar ze is nog bezig met de instelling...zou me nu er nog niet te druk over maken en regelmatig eten,leven,prikken en controleren zodat je er achter komt waar de knelpunten zitten..zodat je samen in overleg met de behandelend arts aktie kan ondernemen..

Gaat je moeder ook naar een diabetesverpleegkundige? Want die weten meer als de ' gewone' internist.
Het was na een maaltijd maar ik zal van de week een keer testen voor ik ga eten wel grappig om het zo af en toe te meten en te vergelijken met mijn moeder.

Ze gaat idd naar een diabetesverpleegkundige, dus dat zit wel goed

Verder is ze echt niet beperkt in wat ze doet, daar was ze wel heel bang voor. We zijn bijvoorbeeld pas op vakantie geweest naar China en vanwege het tijdsverschil moest ze wat anders spuiten dan normaal, vanwege die 7 uur extra. Van de verpleegkundige een heel schema gekregen en dat ging echt perfect! We zijn ook naar de Chinese muur geweest, wat een behoorlijke klim is af en toe, zelfs dat ging allemaal goed
Let's plant a tree
pi_36011577
quote:
Op zondag 12 maart 2006 12:03 schreef hydrah het volgende:
Sinds ik diabetes heb ben ik wel altijd aangesloten geweest bij het diabetes fonds DN nog wat, en krijg ook altijd aanbiedingen om met lot genoten te gaan skieen of iets dergelijks.

Alleen dat groepsverband zielig doen ligt mij eigenlijk niet, het klinkt stom maar ik ben niet zo'n praat graag typetje als het over mij zelf en mijn problemen gaat.

Zo heb ik die phychologe in het ziekenhuis meteen duidelijk gemaakt dat ik duidelijk geen zin in haar gezwets had..

Hier heb ik later nog gee spijt van gekregen, eigenlijk ben ik nog nooit echt emotioneel geweest over het krijgen van mijn diabetes, ik heb wel eens een slechte dag maar nooit echt depressief geweest erover. Ook niet in het ziekenhuis.

Maar dan ben ik wel zo dat ik minder niet zo vaak mijn emoties toon....

Ohwell
Herkenbaar In een groepje zielig doen trekt mij ook niet aan. Wel lijkt het mij wel eens interressant om andere diabetici te ontmoeten om over de praktische dingen te praten. Ik ken IRL namelijk niemand met diabetes, dus kan ik er ook met niemand over praten. En dan bedoel ik dus niet samen zielig doen, maar gewoon de praktische dingen waar je zoal tegenaan loopt
pi_36013213
Volgens mij zijn het ook geen 'zielig-doen' groepjes, maar juist bedoeld om eens met iemand die hetzelfde heeft van gedachte te kunnen wisselen, zoals doka al zegt. Als jullie al vooroordelen hebben over dat soort bijeenkomsten/vakanties, wat moet de 'buitenwereld' daar dan wel niet van denken.
  dinsdag 14 maart 2006 @ 08:05:48 #164
121248 hydrah
Religion as an Alibi
pi_36013272
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 07:57 schreef Isabeau het volgende:
Volgens mij zijn het ook geen 'zielig-doen' groepjes, maar juist bedoeld om eens met iemand die hetzelfde heeft van gedachte te kunnen wisselen, zoals doka al zegt. Als jullie al vooroordelen hebben over dat soort bijeenkomsten/vakanties, wat moet de 'buitenwereld' daar dan wel niet van denken.
Dat het een sekte is en na een X aantal ontmoetingen de volgelingen aansporen tot plegen van massale zelfmoord ?

Ik denk dat ik ook maar eens naar zo'n meeting ga, gewoon eens kijken hoe het zit en of het een beetje leuk is.

Zelf ken ik 1 iemand met suiker een vriend bij mij in m'n klas hij heeft het al van kinds af aan en heeft dus al wat meer diabetes ervaring uit ervaring weet ik dus dat het fijn kan zijn om er met iemand over te praten die de zelfde ervaring deelt.
(Een internist of een diabetes verpleeg kundige weet er misschien wel een boel van af maar heeft 9 van de 10x zelf geen diabetes...)

Verder heb ik gister het ziekenhuis moeten bellen omdat mijn zicht erg naar de klote ging, bleek ik dus een tijdje iets wat te hoog zitten, nu ik om de 3kwartier prik en als het moet bij spuit. krijg/heb ik al hoofdpijn en als goed is na een x aantal dagen zou ik alweer beter moeten zien.
Puber als ik ben
pi_36030746
hoi,

Ik ben 19 en sinds eind december diabates geconstateerd, type 2 denk ik, dus ik maak geen insuline meer. Alleen ik denk dat ik er heel anders omga dan met andere mensen. Je weet wel dat ze je instellen op zoveel insuline en zoveel koolhydraten. Ik houd me daar daar totaal niet aan. Ik spuit wanneer ik wil en eet wat ik wil. Als ik eet spuit ik tien eenheden novarapid. Echt geen zin om een dieet te volgen. Soms spuit ik 20 dan krijg ik meestal een hypo weet ik dat ik weer laaf zit.. lol
pi_36030865
En hoe zit het met je suikerspiegel, portable?

En ik weet dat je nog maar 19 bent, maar zijn de consequenties van slecht gereguleerde diabetes goed tot je doorgedrongen? Ik heb zulke afschuwelijke dingen in het ziekenhuis gezien bij mensen die er een potje van maakten...een geamputeerd been of blind worden is ook geen feest.
pi_36031262
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 18:55 schreef portable het volgende:
hoi,

Ik ben 19 en sinds eind december diabates geconstateerd, type 2 denk ik, dus ik maak geen insuline meer.
Als je geen insuline aanmaakt heb je type 1.
quote:
Alleen ik denk dat ik er heel anders omga dan met andere mensen. Je weet wel dat ze je instellen op zoveel insuline en zoveel koolhydraten. Ik houd me daar daar totaal niet aan. Ik spuit wanneer ik wil en eet wat ik wil. Als ik eet spuit ik tien eenheden novarapid. Echt geen zin om een dieet te volgen. Soms spuit ik 20 dan krijg ik meestal een hypo weet ik dat ik weer laaf zit.. lol
Ik zou toch maar wat beter op jezelf gaan letten als ik jou was. Zeker aangezien de diagnose nog maar recent is gesteld, is het belangrijk je voorlopig aan een wat strikter dieet te houden. Zo kom je er beter achter hoe jouw lichaam reageert op insuline en kun je de insuline-eenheden die je spuit beter afstemmen op de koolhydraten die je binnen krijgt. Als je eenmaal een wat meer "ervaren" diabeet bent, kun je wat losser omgaan met je eetpatroon (en daarbij de momenten waarop je spuit).

Zomaar eten en spuiten wanneer je wilt en teveel op je gevoel afgaan raadt ik geen enkele "beginnende" diabeet aan.
pi_36033140
Zomaar 20 spuiten vind ik inderdaad ook een beetje ver gaan. Dat is toch wel erg veel. Ik kan nu redelijk goed aanvoelen wat ik nodig heb. Soms heb ik ontzettende trek in drop, en eet ik een zak leeg, maar meestal spuit ik dan van tevoren wel 5 eenheden oid.

Ik heb nu...even rekenen... bijna 20 jaar diabetes. En nog is het voor mij moeilijk om 's ochtends niet omhoog te schieten en 's nachts niet een hypo te krijgen danwel hoog te zitten. En ik ben ervan overtuigd dat ik een behoorlijk lichte vorm van Diabetes heb. Althans, dat kan nu ook weer aan het veranderen zijn... Nou ja goed, je kan best wel een beetje aan natte vingerwerk doen, maar wees wel verstandig!
  dinsdag 14 maart 2006 @ 20:11:26 #169
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36033396
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 18:55 schreef portable het volgende:
hoi,

Ik ben 19 en sinds eind december diabates geconstateerd, type 2 denk ik, dus ik maak geen insuline meer. Alleen ik denk dat ik er heel anders omga dan met andere mensen. Je weet wel dat ze je instellen op zoveel insuline en zoveel koolhydraten. Ik houd me daar daar totaal niet aan. Ik spuit wanneer ik wil en eet wat ik wil. Als ik eet spuit ik tien eenheden novarapid. Echt geen zin om een dieet te volgen. Soms spuit ik 20 dan krijg ik meestal een hypo weet ik dat ik weer laaf zit.. lol
Volgens mij zit jij een beetje in een soort van ontkenningsfase...

Ik heb ook wel in mijn pubertijd een aantal jaren zo geleefd..maar als je 19 ben..zou je toch al wel wat wijzer moeten zijn.

Ach..je zal op een gegeven moment het licht wel zien en dan komt het vast wel goed..
pi_36033728
Volg je een dieet dan? Ik wil echt gewoon chips eten wanneer ik wil en dan spuit ik gewoon 10 eenheden. Dat is wanneer ik thuis ben dan, wanneer ik weg ben dan ik eet echt minder.
  dinsdag 14 maart 2006 @ 20:30:27 #171
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36034114
Ik volg geen dieet... Maar heb wel 21 jaar ervaring in het diabetes verhaal.Het is zooooooo belangrijk om in het begin te letten op alles wat je eet en doet...Als je op een gegeven moment goed ben ingesteld...Dat je weet hoe je lichaam reageert op alles,op wat je eet,op de hoeveelheden insuline die je gebruikt,op je beweging/sporten.Als je dat allemaal onder de knie heb dan kan je gaan beginnen met expirimenteren en wat van je dieet af te wijken.En dan kan je kijken of dat gaat....want er zijn gewoon mensen die snel ontregeld raken..en dus niet teveel van hun dieet af kunnen wijken.

Succes..
pi_36038729
hm, iig is het geen diabetes. Ik heb zelfs maar 4,9 na het eten. Dus weer op zoek naar wat het dan wel is. (zucht)
pi_36038897
Wees heel blij dat het geen diabetes is
pi_36038952
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 22:17 schreef Isabeau het volgende:
Wees heel blij dat het geen diabetes is
Ja, misschien wel he?! Maarre, ik wil wel weten wat het dan wel is, zodat het bijvoorbeeld te bestrijden is.
pi_36039091
Ja, dat begrijp ik en ik hoop ook dat er wel iets wordt gevonden Anders blijf je erover nadenken/zorgen maken wat het kan zijn.
pi_36042035
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 20:19 schreef portable het volgende:
Volg je een dieet dan? Ik wil echt gewoon chips eten wanneer ik wil en dan spuit ik gewoon 10 eenheden. Dat is wanneer ik thuis ben dan, wanneer ik weg ben dan ik eet echt minder.
portable, wat Isabeau ook al zei: Hou rekening met de vervelende complicaties die slecht gereguleerde diabetes op de lange termijn veroorzaakt! Natuurlijk wil je gewoon eten wanneer je daar maar zin in hebt, maar voor sommige mensen is dat gewoon niet weggelegd. Dat geldt niet alleen voor diabeten maar ook voor mensen die moeten afvallen, een allergie hebben of spijsverteringsproblemen hebben, enz..

En nog even over de 'types' diabetes die er bestaan, daar schijnt toch nog wat verwarring over te zijn:
quote:
Classificaties

Juveniele versus ouderdomsdiabetes

Toen de pathogenese van diabetes nog onbekend was, klasseerde men de patiënten volgens de symptomen. De jeugdige (juveniele) vorm was een ernstige vorm die reeds in de kindertijd tot uiting kwam. De kinderen waren erg mager, hun spieren 'smolten' weg en stierven jong.
De ouderdomsdiabetes trad pas op latere leeftijd op en was een mildere vorm. Oorzaak en behandeling waren onbekend.

Insuline-afhankelijke versus insuline-onafhankelijke diabetes

Toen het onderliggende probleem eenmaal beter werd begrepen, deelde men de diabetes in op basis van de behandeling. Type-I of insuline-afhankelijke vorm was de ernstigste vorm, waaronder ook de voormalige juveniele diabetes viel, type-II was de insuline-onafhankelijke diabetes waaronder de meeste van de voormalige 'ouderdomsdiabetici' vielen.

β-cel destructie versus intacte β-cellen

Anno 2004 wordt de pathogenese van diabetes nog wat beter begrepen en klasseert men de diabetes ook wel in een β-cel destructieve diabetes, type 1 (niet te verwarren met het oudere Type I) en β-cel intacte diabetes, type-2. Aangezien type 2 ten gevolge van westerse leefstijl (overgewicht, weinig lichaamsbeweging) steeds vaker bij mensen van onder de 50 optreedt, is de term ouderdomsdiabetes niet meer van toepassing.

Bij type-1 diabetes maken de β-cellen de alvleesklier onvoldoende insuline aan ten gevolge van de uitgebreide vernietiging van deze β-cellen (Eilandjes van Langerhans).
Oorzaken hiervan kunnen zijn:

* auto-immuundestructie van de β-cellen
* infectieuze destructie van de β-cellen
* chemische destructie van de β-cellen
* een algemeen alvleesklier-probleem
* met onbekende oorzaak: idiopathische destructie van de β-cellen

Bij type-2 diabetes zijn de β-cellen in voldoende mate aanwezig, maar reageert het lichaam onvoldoende op de insuline.
Er is dus een relatief tekort aan insuline. Oorzaken hiervan kunnen zijn:

* te weinig receptoren op de cellen.
* insulineresistentie, er is een defect in de insuline cascade. Hierdoor wordt er minder GLUT-4 getransloceerd naar de celmembraan. GLUT-4 zorgt voor de opname van glucose.

Type 2 komt ook voor op alle leeftijden, maar met name bij ouderen en bij mensen met overgewicht.

Zwangerschapsdiabetes is een bijzonder geval van diabetes waarbij de moederkoek van de foetus hormonen (oa HPL, cortisol) aanmaakt die de insuline van de moeder tegenwerken. De alvleesklier van de moeder moet 2 tot 3 maal meer insuline produceren om hetzelfde effect te behouden in de cellen. Indien de alvleesklier van de moeder hiertoe niet in staat is, ontstaat er zwangerschapsdiabetes. Deze vorm van diabetes verdwijnt meestal enkele dagen na de geboorte van het kind. Toch hebben dergelijke moeders later een duidelijk grotere kans op type 2 diabetes. Het komt in de zwangerschap ook wel voor dat de nier wat glucose doorlaat zonder dat de waarden die in het bloed gemeten worden verhoogd zijn: er bestaat dan alleen een verlaagde nierdrempel voor glucose.
bron (Wikipedia)
pi_36042595
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 22:12 schreef HPoi het volgende:
hm, iig is het geen diabetes. Ik heb zelfs maar 4,9 na het eten. Dus weer op zoek naar wat het dan wel is. (zucht)
Even vraagje: hoe lang/kort na het eten heb je getest? Als je direct na het eten hebt getest, kun je beter nog een keer testen ongeveer een uur na het eten. Als je dan ook onder de 8 zit hebt zit je goed (wat diabetes betreft). Wat je 'brandende' voeten betreft, dit kan ook veroorzaakt worden door een gebrek aan Vitamine B1 (thiamine) maar dat schijnt in het Westen nauwelijks voor te komen, behalve als je veel alcohol drinkt.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 15 maart 2006 @ 10:58:42 #178
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_36048858
Misschien even ter overweging: mijn vader heeft sinds een jaar of 8 diabetes (hij is nu 79). Sindsdien zijn zijn ogen gelaserd (hij ziet helaas nog steeds niet echt veel). Zijn nieren zijn zodanig achteruit gegaan dat hij nu drie keer per week aan de dialyse ligt. Hij is een keer gevallen, wat een bloeduitstorting in zijn grote teen tot gevolg had. Dat wilde niet meer genezen en de teen is geamputeerd. Vervolgens reed een kind met een winkelkarretje tegen zijn tweede teen aan. En toen bleek dat niet slechts de teen maar zelfs het hele onderbeen geamputeerd moest worden Hij ligt nu al vanaf december in het ziekenhuis.

Neem daarbij even in acht dat mijn vader zich altijd keurig aan de instructies qua spuiten en dieet heeft gehouden en over het algemeen ook geen problemen heeft met zijn suikerspiegel, en misschien dat degenen die het nu niet zo strict nemen met spuiten en leefregels nog een keer na gaan denken...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 15 maart 2006 @ 11:33:44 #179
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36049901
Rewino .. Wat ik me afvraag is of je vader de diagnose diabetes bij toeval heeft gekregen of dat ie het spontaan heeft gekregen.Ik vind echt dat ie al veel complicaties heeft voor iemand die 8 jaar suiker heeft.Vraag me af of ie het al niet een aantal jaar onopgemerkt heeft gehad?type 2??

aan de andere kant..bij ieder persoon metsuiker kan het verloop anders zijn.De een houd zich netjes aan de regels en krijgt allerlei complicaties..de ander doet maar wat en krijgt niets...tis niet altijd even eerlijk..

groetjes Suzanne
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 15 maart 2006 @ 11:37:37 #180
13151 crew  Rewimo
pi_36050005
De diabetes is geconstateerd bij een controle van de bloedbank. Nu weet ik niet of zij standaard op suiker controleren bij elke afname Zo ja dan kan hij het niet lang gehad hebben, hij gaf minimaal 3x per jaar bloed (gewild type, vaak extra opgeroepen). Maar in elk geval hebben ze hem toen meteen doorgestuurd naar zijn arts en bleek hij op dat moment een waarde van 20 te hebben. Het moet in elk geval type 2 zijn.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_36062883
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 23:52 schreef doka het volgende:

[..]

Even vraagje: hoe lang/kort na het eten heb je getest? Als je direct na het eten hebt getest, kun je beter nog een keer testen ongeveer een uur na het eten. Als je dan ook onder de 8 zit hebt zit je goed (wat diabetes betreft). Wat je 'brandende' voeten betreft, dit kan ook veroorzaakt worden door een gebrek aan Vitamine B1 (thiamine) maar dat schijnt in het Westen nauwelijks voor te komen, behalve als je veel alcohol drinkt.
Ik heb zo'n uur na het eten getest. Ik heb idd gelezen over die vitamine B. Ik ben zondag zelfs naar de huisartenpost geweest omdat ik geen gevoel meer had in mijn linkervoet. Naar de dok geweest die mij bloedverdunners heeft gegeven, volgens hem heb ik nog steeds last van een infectie die een bepaalde stof afscheid die mijn zenuwbanen min of meer afknelt.
pi_36063584
Ik heb wat ik had geschreven een beetje snel geschreven ik zal even duidelijk mijn situatie uitleggen.

Ik was moe, suf, veel drinken, veel plassen. Ben toen naar de de dokter gegaan en vrijwel direct het ziekenhuis ingestuurd met een infuus aan me arm met insuline mijn bloedsuiker was rond de 20+. Daar heb ik een dieëtiste leren kennen die me zei dat ik me eetgewoonste moet veranderen. Dus ik in het ziekenhuis mijn koolhydraten tellen etc etc. Maar thuis komend heb ik het helemaal veranderd. Ik heb toen besloten gewoon te spuiten en te eten. Eet ik twee sneetjes brood, dan tien eenheden. Eet ik avond eten, dan ook tien eenheden. Hele zak chips ook tien eenheden. Zit ik de hele dag thuis en ik weet dat ik ga snoepen en veel ga eten spuit ik meestal 20 eenheden.

En natuurlijk is mijn dieëtiste er niet mee eens! Ze zegt "Wat knap dat je het allemaal al op gevoel kan. Normaal duurd het maanden voordat mensen goed zijn ingesteld"

En hoe zit het met mijn bloedsuikerspiegel? Ik prik meestal 1x per dag een bloedsuikertje om even te kijken hoe het zit. Meestal doe ik dat s'avonds om te zien hoe goed ik het weer eens wel niet heb gedaan. Een suikerspiegel van 12 heb ik al weken niet gezien. Ik heb soms wel een suikerspiegel van 11. Heb ik een suikerspiegel van 11 dan spuit ik 4 eenheden novarapid.

Heb ik dan geen last van hypo's? Ik heb regelmatig last van hypo's. Dat ik het als een last zie? Nee, want dan weet ik dat mijn suikerspiegel weer lekker laag zit. 80% van alle hypo's heb ik ook thuis, en vind dat niet erg. Heb ik een hypo als ik iet thuis ben, dan heb ik ALTIJD wat bij me, ook al is het geld om even wat te kopen. Zodra ik een hypo heb lig ik ook niet gelijk op de grond, kan zeker wel een halfuur zonder wat te eten een hypo doorbrengen. Heb geen hypo's snachts BTW.

Beter een hypo dan een hoge bloedsuikerspiegel toch?

Ik hoor novarapid te spuiten en insulatar ofzo iets. Insulatar was voor de nacht. Alleen insulatar heb ik al 2 maanden niet gespoten. Want ik had in de nacht veel last van hypo's door dat spul. Ook heb ik mijn diabatesverpleegkundige niet meer gesproken want ik moest een dagcurve maken en heb het nog nooit gedaan. In het begin wel, maar had niet gebeld.

Zoals het nu gaat, gaat het naar mijn mening goed. Alleen uitkijken voor de hoge bloedsuikerspiegels toch?

En ik hoor soms enge verhalen van geamputeerde benen, maar dat is alleen bij hoge bloedsuikerspiegels toch? En is een bloedsuikerspiegel van 12 erg? Een hoge bloedsuikerspiegel voor een langdurige tijd is toch schadelijk?

En oh jah, mijn linkeroog ziet minder dan mijn rechter. Niet dat mijn rechteroog heel erg aan toe is. Dit hersteld nooit meer he?

Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 15 maart 2006 @ 18:38:33 #183
13151 crew  Rewimo
pi_36063746
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 18:33 schreef portable het volgende:
En ik hoor soms enge verhalen van geamputeerde benen, maar dat is alleen bij hoge bloedsuikerspiegels toch? En oh jah, mijn linkeroog ziet minder dan mijn rechter. Niet dat mijn rechteroog heel erg aan toe is. Dit hersteld nooit meer he?
Heb je dat verhaal over mijn vader gelezen? Zo nee, doe dat dan alsnog even
  woensdag 15 maart 2006 @ 18:44:45 #184
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36063911
Ik vind dat je een beetje erg onverantwoord bezig bent...

Je denkt dat je het allemaal door heb,maar je doet maar wat.

Zelfs mensen die altijd hardstikke goed zitten met hun bloedsuiker krijgen nog complicaties.

Prik eens voor de lol nuchter je bloed,ben benieuw hoe die is.

Ook al lijkt het nu wel allemaal goed te gaan,je speelt een beetje russisch roulette.

Maar ja...tis jouw leven..succes ermee

Edit:Je weet dat je van te vaak en te lange hypo's hersenbeschadigingen op kan lopen?
pi_36064226
Oudere mensen krijgen toch sneller compliacties dan jongere? Heb twee uur geleden mijn bloedsuiker getest en het was 11, daarna 10 eenheden gespoten en 1 broodje kaas met thee met drie suikerklontjes. Ik weet nu dat ik een hypo krijg en voel hem ook aankomen. Lekker straks wat fruit eten waarvoor ik niet voor hoef te spuiten.

Ik weet dat ik er echt MAKKELIJK mee omga, maar als ik mijn bloedsuikers zie dan ben ik tevreden. Even fruit eten, dan ga ik naar de winkel even wat chips en snoeps lekkers kopen. Dieet
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 15 maart 2006 @ 18:58:20 #186
13151 crew  Rewimo
pi_36064301
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 18:56 schreef portable het volgende:
Oudere mensen krijgen toch sneller compliacties dan jongere? Heb twee uur geleden mijn bloedsuiker getest en het was 11, daarna 10 eenheden gespoten en 1 broodje kaas met thee met drie suikerklontjes. Ik weet nu dat ik een hypo krijg en voel hem ook aankomen. Lekker straks wat fruit eten waarvoor ik niet voor hoef te spuiten.

Ik weet dat ik er echt MAKKELIJK mee omga, maar als ik mijn bloedsuikers zie dan ben ik tevreden. Even fruit eten, dan ga ik naar de winkel even wat chips en snoeps lekkers kopen. Dieet
Welterusten

Als struisvogel zou je het niet gek doen...
  woensdag 15 maart 2006 @ 19:06:16 #187
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36064554
ja dieet sucks..ben ik het helemaal mee eens

Toch denk ik dat over een aantal jaar jij er heel anders mee omgaat als nu...

Heb zelf ook een aantal jaar maar wat gedaan en is ook goed gekomen En nam ook van niemand aan dat ik verkeerd bezig was.. wat ik eigenlijk stiekem wel wist maar wel best vond

Maar een dieet..nee die volg ik ook nog steeds niet...
pi_36064582
"uhh?? @Rewimo"

En dat prikken wat doet dat pijn zeg. Eerst deed ik het heel snel, maar toen dat pijn begon te doen, deed ik het langzaam. Nu doet dat ook pijn. Vooral waar de huid wat dikker is

Heb het ook een keer in me armen gedaan en kreeg gelijk een hypo, volgens mij word het daar sneller opgenomen.
  woensdag 15 maart 2006 @ 19:07:13 #189
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36064588
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 18:58 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Welterusten

Als struisvogel zou je het niet gek doen...
pi_36065304
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 18:33 schreef portable het volgende:
Insulatar was voor de nacht. Alleen insulatar heb ik al 2 maanden niet gespoten. Want ik had in de nacht veel last van hypo's door dat spul.
Dat is héél erg onverstandig! Insulatard is niet alleen voor de nacht, maar het is 24-uurs insuline (werkt iets minder lang maar goed). Dit om je lichaam ten alle tijden te voorzien van z'n basale insuline behoefte. Het is èrg belangrijk dat je deze prikbeurt niet overslaat! Als je 's nachts hypo's hebt dan moet je de dosering aanpassen en/of iets eten voor het slapen gaan.
quote:
Ook heb ik mijn diabatesverpleegkundige niet meer gesproken want ik moest een dagcurve maken en heb het nog nooit gedaan. In het begin wel, maar had niet gebeld.
Niet verstandig.
quote:
Zoals het nu gaat, gaat het naar mijn mening goed. Alleen uitkijken voor de hoge bloedsuikerspiegels toch?
Je moet gewoon goéd op de hoogte zijn van je bloedglucosewaardes. Te lage waardes kunnen ook schadelijk zijn. Maar het lijkt er op dat je er nog iets te gemakkelijk mee omgaat.
pi_36067191
We weten dat ik niet verstandig met mijn ziekte omga. Maar hoe gaan jullie ermee om? Dieeten jullie ook? Eet je minder snoep? Weet jij hoeveel koolhydraten je eet? Weeg je je chips? Eet je voeding waarvan je niet weet hoeveel koolhydraten erin zitten? Zoals taart? Lasagna? Eet/drink je light producten?

Hoe vaak per dag prik je je bloedsuiker? Spuit je ook gewoon en eet je ook wat je wilt?
BTW ik heb ondergewicht, straks val ik nog af! Ben 7 kilo aangekomen sinds ik het zieken uit ben dat was na twee maanden. Nu komt het niet echt meer aan...
pi_36068004
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 20:27 schreef portable het volgende:
Maar hoe gaan jullie ermee om?
Nou, om te beginnen zou ikzelf ook best meer aandacht aan m'n diabetes mogen besteden en ook ik doe steeds meer op "gevoel". Echter besef ik inmiddels wel hoeveel koolhydraten ik binnenkrijg bij wat ik eet en hoeveel insuline ik daarvoor nodig heb. Ik voel hypo's nog altijd heel goed aankomen en ik heb ook altijd door wanneer ik te hoog zit. Ik heb dan ook bijna 23 jaar diabetes type 1 en weet eigenlijk niet beter, omdat ik nog maar 1 was toen ik het kreeg. Het niet willen spuiten en niks met diabetes te maken willen hebben, heb ik ook allemaal meegemaakt in m'n puberteit. Die fase ben ik inmiddels ontgroeid.

Iedereen gaat er op z'n eigen manier mee om en voor iedereen gelden weer net andere "regeltjes", zolang je maar beseft dat je je diabetes niet mag "negeren", want daar krijg je later alleen maar spijt van.
  woensdag 15 maart 2006 @ 22:01:47 #193
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36070301
Ik doe ook heel veel op gevoel..maar ook hier spreekt ruim 20 jaar ervaring.Ik heb het sinds mijn 9e en ook ik weet niet beter...Het gaat gewoon vanzelf.Ik voel wanneer ik laag in de 4 kom en ook als ik rond de 11-12 zit voel ik me meestal rot.

Ik weet ook dat ik hoeveel eenheden ik nodig heb voor welke maaltijd.En tuurlijk zit ik er ook wel eens naast en moet ik corrigeren.Ik eet ook voeding waarvan je niet precies weet hoeveel koolhydraten er inzitten,maar inmiddels door de ervaring weet ik hoeveel ik nodig heb bij een bord pasta,of inderdaad bij die taart...

Voor de rest drink ik wel cola light.Voor de rest gebruik ik weinig light produkten omdat daar meestal wél minder calorieen inzitten...maar tegelijk meer koolhydraten.

Voor de rest prik ik standaard nuchter en voor het slapen gaan mijn bloed en voor de rest op gevoel.En ook mijn DVK loopt te zeuren dat ik bijna geen dagcurves maak

Voor de rest eet ik best wel wat ik wil,probeer met mate..maar dat lukt niet altijd.En dien dan ook wel indien nodig extra eenheden toe dmv mijn pomp.
Dat je tussen door eet en dan extra spuit vind ik niet eens zo'n probleem,denk dat iedereen dat wel doet..Maar dat is bij jou je standaard gedrag en zomaar een aantal keer per dag lukraak een partij eenheden spuiten...das niet slim bezig zijn...
pi_36074080
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 22:01 schreef Suzziieee het volgende:
Voor de rest prik ik standaard nuchter en voor het slapen gaan mijn bloed en voor de rest op gevoel.En ook mijn DVK loopt te zeuren dat ik bijna geen dagcurves maak
Dagcurves... Eigenlijk een verschrikkelijk kleine moeite, maar toch heb ik er een hekel aan en maak ik ze zelden.
pi_36074451
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 23:56 schreef P-Style het volgende:

[..]

Dagcurves... Eigenlijk een verschrikkelijk kleine moeite, maar toch heb ik er een hekel aan en maak ik ze zelden.
Ik heb wel eens een week of 2 zo'n diabetes-dagboekje bijgehouden

Maar ik test wel gemiddeld 3 a 4 keer per dag, dus dat is dan wel weer braaf
pi_36074531
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 00:12 schreef doka het volgende:
Ik heb wel eens een week of 2 zo'n diabetes-dagboekje bijgehouden
Dat boekje ja! Dan prikte ik wel, maar dan had ik weer geen zin om het op te schrijven. Dat kon m'n kinderarts destijds ook nooit waarderen...
pi_36074645
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 00:16 schreef P-Style het volgende:

[..]

Dat boekje ja! Dan prikte ik wel, maar dan had ik weer geen zin om het op te schrijven. Dat kon m'n kinderarts destijds ook nooit waarderen...
Ik vind het ook een beetje onzin, want je kunt zelf wel de patronen ontdekken en daarnaast houden de meeste meters toch een paar honderd resultaten in hun geheugen.
pi_36074830
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 00:21 schreef doka het volgende:
Ik vind het ook een beetje onzin, want je kunt zelf wel de patronen ontdekken en daarnaast houden de meeste meters toch een paar honderd resultaten in hun geheugen.
Het is vooral dat artsen/internisten/diabetesverpleegkundigen dan een nòg beter zicht hebben op je situatie... Zeg maar een nog betere "controle" op je uit kunnen voeren, zeker als je behalve je waardes er ook nog regelmatig opmerkingen bij schrijft om waardes te kunnen toelichten. Dus wat dat betreft begrijp ik het nut wel enigszins.

Ik denk alleen niet dat er veel diabeten zijn die zo'n dagboek voor zichzèlf bijhouden, aangezien je als diabeet (met ervaring) de situatie makkelijk zelf kan inschatten en daar geen dagboek meer voor nodig hebt. En ook inderdaad omdat meters al jarenlang een geheugen hebben. Daardoor lijkt het zo nutteloos en dan heb je er na een tijdje geen zin meer in... althans zo is dat bij mij gegaan.
pi_36074949
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 00:30 schreef P-Style het volgende:

[..]

Het is vooral dat artsen/internisten/diabetesverpleegkundigen dan een nòg beter zicht hebben op je situatie... Zeg maar een nog betere "controle" op je uit kunnen voeren, zeker als je behalve je waardes er ook nog regelmatig opmerkingen bij schrijft om waardes te kunnen toelichten. Dus wat dat betreft begrijp ik het nut wel enigszins.
Ja, absoluut. Alleen heeft mijn diabetesverpleegkundige nooit echt naar mijn dagboek gevraagd of gekeken. En hij heeft zo'n ding waarmee hij alle waardes uit mijn meter in de computer kan laden, maar dat heeft hij ook nooit gedaan. Dus daarmee is de motivatie ook wel verdwenen.

Maar ik ben in het kader van de nieuwe zorgverzekering overgestapt naar CZ (een van de 3 zorgverzekeraars die een contract met DVN hebben afgesloten) en die bieden de mogelijkheid om op internet je waarden bij te houden. Dat ga ik wel doen denk ik.
pi_36075133
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 00:35 schreef doka het volgende:
Maar ik ben in het kader van de nieuwe zorgverzekering overgestapt naar CZ (een van de 3 zorgverzekeraars die een contract met DVN hebben afgesloten) en die bieden de mogelijkheid om op internet je waarden bij te houden. Dat ga ik wel doen denk ik.
Ik zit al jaren bij CZ en nu met het nieuwe zorgstelsel dus ook nog steeds. Dat CZ voordelen heeft voor DVN-leden had ik al gelezen, maar ik heb me er nog niet echt in verdiept...
pi_36078683
Het word tijd dat de bloedsuikermeter geintergreerd wordt met de telefoon. Die zet je op je vinger, en meet direct het bloed, en stuurt de waardes naar een centrale server waarop de internisten kunnen inloggen om je waardes te zien.

Ik zou hem kopen!
  donderdag 16 maart 2006 @ 18:50:31 #202
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36093451
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 00:16 schreef P-Style het volgende:

[..]

De mijne ook niet,mijn internist heeft het opgegeven...nu ben ik van de week naar mijn nieuwe internist gegaan omdat de ander met pensioen gaat... eerste wat ze vroeg was...u heeft een diabetesdagboekje? eeeh nee... u weet het nut ervan?

Hoop dat ze een beetje bijdraait..anders gaan wij geen vrienden worden
pi_36093799
Bij mijn moeder is een aantal maanden terug ook diabetes vastgesteld. Ze hoeft niet te prikken, met pillen en een dieet kan ze het al goed op peil houden. Soms heeft ze wel een soort hypo, maar dan eet ze een snoepje of een druivensuikertje en dan gaat het weer over. Ook d'r zicht is soms minder. Als ze het zo houdt, wordt het dan niet erger of is dat onbekend? En is het erfelijk? Want sommige symptomen zoals vager zien en veel plassen heb ik ook...
Back in business.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 16 maart 2006 @ 19:22:48 #204
13151 crew  Rewimo
pi_36094393
Diabetes kan erfelijk zijn ja. Je doet er dus goed aan om jezelf af en toe te laten controleren, zeker als je klachten hebt die zouden kunnen wijzen op diabetes. Houdt je moeder zelf haar glucosepeil in de gaten?
  donderdag 16 maart 2006 @ 19:53:30 #205
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36095380
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat je ook suiker hebt.Je zou eens je bloed kunnen laten controleren bij de huisarts.Je moeder heeft type2 diabetes,Ik dacht dat niet zo 1-2-3 erfelijk was maar misschien heb ik het verkeerd.Mocht type 2 erfelijk zijn dan uit het zich dan niet zo snel op jonge leeftijd volgens mij.

hoe het verloop bij je moeder zal zijn kan niemand wat over vertellen.Er zijn mensen die jaren goed blijven functioneren op wat pillen en een dieet.Bij anderen moet de dosis steeds verder opgeschroefd worden en op een gegeven moment word er over gegaan op spuiten.Dit is bij iedereen weer anders.
pi_36095744
Shirley, heeft je moeder niet zo'n metertje? Ik test zo af en toe, ook om te vergelijken met haar. Moet je met een soort naald in je vinger prikken, druppeltje bloed op een strookje en dat in dat metertje doen. Uitslag binnen een paar seconden het best is om het voor je gaat eten te doen. Ik vind het wel grappig om dan na het eten nog een keer te testen

En over erfelijk, ik ben wel benieuwd, voor zover ik weet is type 1 in elk geval erfelijk maar van type 2 weet ik het niet zeker.
Let's plant a tree
pi_36096008
Beide typen diabetes zijn erfelijk.
  donderdag 16 maart 2006 @ 20:26:31 #208
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36096434
Aah...oke... Toen ik me suiker kreeg was dat nog niet zo

@Vava...type 1 kan erfelijk zijn is dat niet per definitie.Ik ben ook de eeste in de familie.
pi_36096477
Juist type II is 'erfelijker' dan type I.
pi_36097153
En mijn moeder heeft type 2.

En over de erfelijkheid ervan maak ik me niet teveel zorgen. Het is een ziekte waar je prima mee kunt leven. Mocht ik het toch krijgen dan hoop ik dat dat over een jaar of 30 is, dan ben ik net zo oud als mijn moeder nu en dan zijn er misschien al veel makkelijkere manieren om er mee om te gaan en zoniet, spuiten werkt ook goed

-edit- toevoeging:

ik bedenk me net dat de tweelingzus van de moeder van mijn opa ook suikerziekte had daar had ik het pas over met mijn moeder toen het bij haar ontdekt was. Dus toch wel iemand in de familie.

[ Bericht 28% gewijzigd door Vava op 16-03-2006 20:55:16 (toevoeging) ]
Let's plant a tree
pi_36103310
Verleden week kreeg ik zo'n acceptgiro van de zilveren kruis dat ik 200 euro moet betalen voor diabates hulpmiddelen. Volgens mij heb ik mijn eigen risico overschreven ofzo. Snap er niks van dacht dat het allemaal vergoed word omdat het een chronische ziekte is? De acceptgiro gaat over 2005 en niet 2006.

Iemand? Moest nog naar zilveren kruis gaan, maar steeds vergeten.
pi_36103406
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 23:49 schreef portable het volgende:
Verleden week kreeg ik zo'n acceptgiro van de zilveren kruis dat ik 200 euro moet betalen voor diabates hulpmiddelen. Volgens mij heb ik mijn eigen risico overschreven ofzo. Snap er niks van dacht dat het allemaal vergoed word omdat het een chronische ziekte is? De acceptgiro gaat over 2005 en niet 2006.

Iemand? Moest nog naar zilveren kruis gaan, maar steeds vergeten.
Voor diabetes is de zogenaamde ketenzorg wettelijk verplicht in de basisverzekering, dus alle specialisten-bezoeken worden vergoed. Insuline of medicijnen worden ook allemaal vergoed. Test-materiaal wordt alleen vergoed als je insuline-afhankelijk bent (een aantal malen per dag insuline spuit): 400 teststrips per kwartaal. Als je geen insuline spuit worden testmaterialen niet vergoed.
pi_36103497
Nee, m'n moeder laat het eens in de zoveel tijd checken bij de dokter. Zelf heeft ze geen metertje. En ja, ze heeft type 2.
Maar bedankt voor de antwoorden.
Back in business.
pi_36104134
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 23:52 schreef doka het volgende:

[..]

Voor diabetes is de zogenaamde ketenzorg wettelijk verplicht in de basisverzekering, dus alle specialisten-bezoeken worden vergoed. Insuline of medicijnen worden ook allemaal vergoed. Test-materiaal wordt alleen vergoed als je insuline-afhankelijk bent (een aantal malen per dag insuline spuit): 400 teststrips per kwartaal. Als je geen insuline spuit worden testmaterialen niet vergoed.
Juist, snap het niet hoor. Moet toch even langs die zilveren kruis winkels gaan.
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 23:55 schreef Shirley het volgende:
Nee, m'n moeder laat het eens in de zoveel tijd checken bij de dokter. Zelf heeft ze geen metertje. En ja, ze heeft type 2.
Maar bedankt voor de antwoorden.
Kan je moeder dit niet beter zelf testen? En hoe zijn haar bloedsuikers wanneer ze van de huisarts komt?
pi_36104286
Komt ze wel op gunstige priktijden bij de dokter? Ik kan me zo voorstellen dat ze eerst behoefte heeft aan een ontbijt en dan naar de dokter gaat dan zijn de metingen niet echt op hun best, zo'n metertje kan volgens mij iedereen met diabetes krijgen via de huisarts of apotheek
Let's plant a tree
pi_36104339
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 00:25 schreef Vava het volgende:
Komt ze wel op gunstige priktijden bij de dokter? Ik kan me zo voorstellen dat ze eerst behoefte heeft aan een ontbijt en dan naar de dokter gaat dan zijn de metingen niet echt op hun best, zo'n metertje kan volgens mij iedereen met diabetes krijgen via de huisarts of apotheek
Ja, maar dat kost wel wat voor de meeste mensen. En ik denk dat bij de huisarts haar H1ab (of hoe heet dat) gemeten wordt, dus de gemiddelde suikerwaarden over een langere periode.
pi_36104421
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 00:28 schreef doka het volgende:

[..]

Ja, maar dat kost wel wat voor de meeste mensen. En ik denk dat bij de huisarts haar H1ab (of hoe heet dat) gemeten wordt, dus de gemiddelde suikerwaarden over een langere periode.
Hoe dat bij de verschillende verzekeraars geregeld is weet ik niet, maar ik weet wel dat mijn moeder bij de CZ verzekerd is. Zij krijg het iig wel, maar in hoeverre de andere verzekeringsbedrijven het vergoeden weet ik niet.
Let's plant a tree
  vrijdag 17 maart 2006 @ 11:02:58 #218
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36110557
Veel zorgverzekeraars willen een machtiging ondertekend door je behandelend arts voor diabeteshulpmiddelen.Deze kosten zijn waarschijnlijk je naaldjes en je teststrips enzo.De insuline is een medicijn word zo vergoed,een naaldje om te kunnen spuiten is een hulpmiddel

Effe je zorgverzekeraar bellen en vragen wat er aan de hand is.Lijkt me snel op te lossen.
pi_36126783
*meldt*

Hier nog een type 1 diabetes... sinds 3 januari 2003.
pi_36126829
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 00:28 schreef doka het volgende:

[..]

HbA1C wordt gemeten via bloedprikken, niet via de vingerprik.
pi_36133858
quote:
Op vrijdag 17 maart 2006 11:02 schreef Suzziieee het volgende:
Veel zorgverzekeraars willen een machtiging ondertekend door je behandelend arts voor diabeteshulpmiddelen.Deze kosten zijn waarschijnlijk je naaldjes en je teststrips enzo.De insuline is een medicijn word zo vergoed,een naaldje om te kunnen spuiten is een hulpmiddel

Effe je zorgverzekeraar bellen en vragen wat er aan de hand is.Lijkt me snel op te lossen.
Mijn eigen risico was overschreven, en jah, ik moet die naalden en strips zelf betalen.
pi_36159095
Even een vrolijke noot tussendoor:

pi_36159454
Die laatste
Let's plant a tree
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 19 maart 2006 @ 08:55:26 #224
13151 crew  Rewimo
pi_36161471
Die zijn leuk
pi_36550127
De oorzaak van diabetes is toch onbekend? Ze zeggen dat het zomaar kan komen of erfelijk.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 3 april 2006 @ 11:59:53 #226
13151 crew  Rewimo
pi_36603379
Ik krijg net dit in mijn mail. Misschien wil iemand er aan mee doen? Ik word er niks wijzer van hoor
quote:
Beste medewerker van ons Consumentenpaneel!

QQFS is een onafhankelijk marktonderzoeksbureau dat opereert vanuit Zweden. We voeren op dit moment een internationaal marktonderzoek uit in Zweden, Groot-Brittannië en Nederland in opdracht van een farmaceutisch bedrijf dat zich vooral richt op de behandeling van diabetes.

Hiervoor zijn we op zoek naar mensen die Type-I-diabetes (type 1) hebben en een insulinepomp gebruiken of overwegen over te stappen op een insulinepomp. Het onderzoek vindt online plaats via een link die u toegestuurd krijgt en duurt ongeveer 20-30 minuten. Als dank voor deelname krijgt u een vergoeding van 30 euro in de vorm van een tegoed op www.bol.com of via overschrijving.

Alle gegevens worden anoniem en strikt vertrouwelijk behandeld en worden gebruikt om een beter overzicht te krijgen van de behoeften van diabetespatiënten in de verschillende landen.

Als u in aanmerking komt om deel te nemen of misschien iemand kent die in aanmerking komt en interesse heeft, neem dan contact op met mij per e-mail of via onderstaand telefoonnummer, dan kan ik u verdere informatie geven.

Alvast hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Nieke Peters

--------------------------------------------------------------------------
Qualitative & Quantitative Fieldwork Services (QQFS)
Näverlursgatan 32
SE-421 44 Göteborg
Zweden
Tel: +46 31 734 3348
Fax: +46 31 734 3345
E-mail: nieke@qqfs.com
Website: www.qqfs.com
pi_37692968
Ik moest mijn urine achterlaten bij de huisarts ivm mogelijke niersteen, er is daar ook suiker aangetroffen. Hoe groot is de kans dat het diabetes is? (kan ook een nierafwijking zijn)
pi_39730017
13.4 na een liter cola
STOLEN GOODS - email me for further information *O*

[img]http://forum.fok.nl/usericons/22838/steun.jpg[/img]
pi_39730331
Ben er ook sinds een paar maanden achter dat ik diabetes heb, ik spuit 4 keer op een dag insuline. Veel mensen denken meteen al dat je zielig bent, maar voor mij heeft het alleen maar voordelen want ik was zóvaak verschrikkelijk moe en zo. Mijn suiker zat toen tegen de 20 aan, hij is nu nuchter tussen de 7 en 8(nog steeds te hoog) en als ik gegeten heb meestal rond de 9, dus ik ben nog niet helemaal goed ingesteld.. Heb overigens nog nooit een hypo gehad.
Sjakie Wolfs 1931-2008
Bobby Haarms 1934-2009
Michael Jackson 1958-2009
pi_39958762
quote:
Op dinsdag 9 mei 2006 16:35 schreef computergirl het volgende:
Ik moest mijn urine achterlaten bij de huisarts ivm mogelijke niersteen, er is daar ook suiker aangetroffen. Hoe groot is de kans dat het diabetes is? (kan ook een nierafwijking zijn)
Ik weet niet of de nierstenen een oorzaak van is, maar ze kunnen van het bloed ook een je bloed meten van de laaste 3 maanden, wanneer dat hoger is dan het gemiddelde is de kans groot dat je diabates hebt.
pi_39958822
quote:
Op dinsdag 11 juli 2006 19:22 schreef denthemen het volgende:
Ben er ook sinds een paar maanden achter dat ik diabetes heb, ik spuit 4 keer op een dag insuline. Veel mensen denken meteen al dat je zielig bent, maar voor mij heeft het alleen maar voordelen want ik was zóvaak verschrikkelijk moe en zo. Mijn suiker zat toen tegen de 20 aan, hij is nu nuchter tussen de 7 en 8(nog steeds te hoog) en als ik gegeten heb meestal rond de 9, dus ik ben nog niet helemaal goed ingesteld.. Heb overigens nog nooit een hypo gehad.
Soms zie ik het ook wel als een voordeel want ben 10 kilo aangekomen, en idd voel me iet zo moe meer. Maar dat komt allemaal door het hebben van diabates. Hypo mogen van mij elke dag komen, ik dieet ook niet, dus spuit gewoon 20 ofzo voor een maaltijd
  woensdag 19 juli 2006 @ 00:28:29 #232
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_39959166
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 20:14 schreef Isabeau het volgende:
Beide typen diabetes zijn erfelijk.
Jij kan mij vast ook vertellen hoe het zit . Ik heb beide zwangerschappen diabetes gehad, bij de eerste niet ontdekt (met alle gevolgen vandien) en bij de tweede insuline gespoten (ook met alle gevolgen vandien, nl een gezond kind ).

Maar hebben mijn kinderen nu idd een verhoogd risico op diabetes? Want dat is me niet helemaal duidelijk.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_39966087
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 00:19 schreef portable het volgende:

[..]

Soms zie ik het ook wel als een voordeel want ben 10 kilo aangekomen, en idd voel me iet zo moe meer. Maar dat komt allemaal door het hebben van diabates. Hypo mogen van mij elke dag komen, ik dieet ook niet, dus spuit gewoon 20 ofzo voor een maaltijd
Nah ik heb nog nooit een hypo gehad dus ik kan daar niet over oordelen
Sjakie Wolfs 1931-2008
Bobby Haarms 1934-2009
pi_40059074
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 00:28 schreef Leah het volgende:

[..]

Jij kan mij vast ook vertellen hoe het zit . Ik heb beide zwangerschappen diabetes gehad, bij de eerste niet ontdekt (met alle gevolgen vandien) en bij de tweede insuline gespoten (ook met alle gevolgen vandien, nl een gezond kind ).

Maar hebben mijn kinderen nu idd een verhoogd risico op diabetes? Want dat is me niet helemaal duidelijk.
Zwangerschaps-diabetes is niet erfelijk dus je hoeft je geen zorgen te maken
  vrijdag 21 juli 2006 @ 21:56:16 #235
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_40059159
type 2 meld!
sinds predies een jaar type 2 .....
slik pilletjes ervoor... metformine om precies te zijn...
had ook tolbutamide maar ben daar sinds een week vanaf...
nadeel wel van die metformine is dat als je iets vets eet je gelijk aan de race bent

heb wel eens een hypo, maar das als ik op mn werk bv te laat eet en gewoon doorga...
dan opeens wordt je niet helemaal lekker en zweverig en brijkt t klamme zweet je uit...
verder valt er tot nu toe goed mee te leven hoor....

nadeel is wel vaak naar t ziekenhuis voor controles, maar opzich heel fijn dat ze dat doen...
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
  vrijdag 21 juli 2006 @ 23:42:07 #236
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_40061707
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 21:51 schreef doka het volgende:

[..]

Zwangerschaps-diabetes is niet erfelijk dus je hoeft je geen zorgen te maken
Maar ik heb begrepen dat kinderen die uit die zwangerschappen geboren zijn, wel een verhoogd risico hebben (met name als het niet ontdekt is). Voor mezelf weet ik dat ik nu sowieso een verhoogd risico heb (en het zit nogal in de familie).
pi_40062365
Ik heb type 1 sinds net iets meer dan 4 jaar.. leef alleen maar slechter dan ervoor, 2 potten ben & jerry's ijs gaat er makkelijk in, 10/12 boterhammen per maaltijd.. na het eten pas spuiten, amper meten.. veel te veel snoep, veel fastfood (werk bij de mac )

Ik moet nodig eens van leefstijl gaan veranderen, maar het is zo moeilijk
pi_40067160
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 00:04 schreef truStie het volgende:
Ik heb type 1 sinds net iets meer dan 4 jaar.. leef alleen maar slechter dan ervoor, 2 potten ben & jerry's ijs gaat er makkelijk in, 10/12 boterhammen per maaltijd.. na het eten pas spuiten, amper meten.. veel te veel snoep, veel fastfood (werk bij de mac )

Ik moet nodig eens van leefstijl gaan veranderen, maar het is zo moeilijk
Ik eet ook gewoon wat ik wil en spuit er meestal 20 voor. 20 eenheden novorapid zorgt er wel altijd voor dat al het suiker weggaat en een hypo tot gevolg waar ik wel mee kan leven. Ik heb liever een hypo dan een hoge suikerspiegel.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 22 juli 2006 @ 04:50:12 #239
22592 crew  Ole
pi_40067235
Ik heb overgewicht. Wordt vaak door allerhande mensen aangesproken op risico op diabetes.
Wat ik dan wel opvallend vind, is het feit dat ik 2x per jaar mijn bloed laat checken, vanwege schildklier. Mijn eigen huisarts zegt hier niets over (laat eens in de zoveel tijd ook checken op cholesterol, suiker, nieren etc )

Ik ga dan toch maar op het oordeel van mijn arts af.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_40067303
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 00:28 schreef Leah het volgende:

quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 23:42 schreef Leah het volgende:

Maar ik heb begrepen dat kinderen die uit die zwangerschappen geboren zijn, wel een verhoogd risico hebben (met name als het niet ontdekt is). Voor mezelf weet ik dat ik nu sowieso een verhoogd risico heb (en het zit nogal in de familie).
Ik heb een artikel gevonden wat hier over gaat:: J Obstet Gynaecol. 2003 Sep;23(5):545-9.
New concepts in insulin resistance of pregnancy and gestational diabetes: long-term implications for mother and offspring.

Aangezien het in PDF is en ik dan alleen plaatjes kan kopiëren en plakken en dat op Fok niet fijn gaat, zal ik een stukje vertalen en hier plaatsen.
quote:
Zwangerschaps diabetes komt voor bij 3-12% van de zwangerschappen en dit aantal is verdubbeld in de VS door het toegenomen aantal vrouwen met obesitas en gewijzigde criteria voor zwangerschapsdiabetes.
De directe gevolgen voor de foetus zijn hyperinsulinemie, macrosomie, vertraagde longrijping, schouderdystocie en verhoogd risico op metabole afwijkingen waaronder neonatale hypoglycaemie. De moeder heeft een verhoogd risico op een keizersnede, pre-eclampsie (zwangerschapsvergiftiging) en infecties.
Echter de lange termijn effecten zijn waarschijnlijk veel ernstiger en omvatten oa een 50% toegenomen kans opde ontwikkeling van type 2 DM in de moeder. Op een bepaalde manier is zwangerschap te beschouwen als een stress-test voor de latere ontwikkeling van diabetes.
Nieuw onderzoek brengt aan het licht dat ook het kind door de blootstelling aan de extra voedingsstoffen in utero een toegenomen kans heeft op de ontwikkeling van diabetes type 2, glucose intolerantie en obesitas op jong volwassen leven.
Dan veel tekst en nog wat cijfertjes:
  • 1 studie wijst op een 10-voudige toename van de kans op obesitas in de tienerleeftijd (onafhankelijk van het gewicht van de pasgeborene)
  • 1/3e van deze kinderen (of dat de obesitas kinderen zijn of alle kinderen van een moeder met zwangerschapsdiabetes is me onduidelijk) heeft op 17-jarige leeftijd een glucose intolerantie ('impaired glucose intolerance').
  • Ongeveer 70% van de kinderen van moeders met zwangerschapsdiabetes ontwikkelde zelf diabetes mellitus type 2 tussen de 20 en 29 jaar oud (dat is wel heel erg veel zeg! ) Maar dit was dan weer wel een onderzoek bij de Pima indianen...dus of dat ook opgaat voor bevolkingsgroepen waar minder diabetes voorkomt weet ik zo niet. Maar er is dus duidelijk wel een toegenomen risico voor het kind.
  • "Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
      zaterdag 22 juli 2006 @ 20:08:07 #241
    5177 Leah
    I'm going to Graceland
    pi_40084656
    Dank je, dit klopt zo ongeveer met wat er na de bevalling van de jongste even snel tegen me geroepen werd. HAd ik het dus toch goed begrepen .
    pi_40251896
    Ik heb zelf ook type 1 diabetes, vanaf mijn derde, ben nu 20.
    Ik spuit zelf 4x per dag, 3x novorapid en 1x lantus.

Dit is wat ik ervan weet (denk te weten):
    - Type 2: Bij type 1 diabetes doet de alvleesklier niets of nauwelijks iets meer, dit is geen aftakelproces maar gaat in zeer korte tijd. Bij type 2 diabetes wordt het in principe steeds erger, of kan het steeds erger worden.
    Daardoor kun je ook bijvoorbeeld bij de zwangerschap of bij overgewicht type 2 diabetes krijgen: je lichaam verbruikt teveel, of is te groot voor de alvleesklier: deze kan het niet meer aan en daardoor zijn tabletten of insuline nodig. De alvleesklier kan dus niet meer de grootte van het lichaam aan.
    Type 2 diabetes is, net zoals type 1 diabetes, erfelijk. Van een arts die ik voor mijn huidige arts had hoorde ik dat, net als alzheimer, iedereen type 2 diabetes krijgt als hij of zij maar lang genoeg leeft: het is een "standaardonderdeel" van het aftakelproces van het lichaam.
    Als het gaat over de erfelijke "variant" zit het naar mijn weten meer in de andere lichaamsweefsels, die niet goed omgaan met het opnemen van insuline. Er is een soort van insuline-weerstand.
    Deze vorm van diabetes is dus, net als type 1, erfelijk.

Type 1:
    Over het ontstaan van type 1 is nog minder bekend.
    Het idee wat tegenwoordig heerst is dat de eilandjes van langerhans, de cellen die insuline produceren, door het lichaam worden verward met een vijandig virus. Deze eilandjes worden dus door het eigen immuunsysteem afgebroken. Daarom is het ook alleen mogelijk om een alvleesklier te vervangen als het immuunsysteem wordt uitgeschakeld: anders zou hetzelfde proces zich weer in werking zetten. Dit is uiteraard een zeer gevaarlijke ingreep met zeer weinig kans van slagen. Er zijn enkele gevallen in nederland waarbij het goed is uitgepakt, maar dit waren mensen die bijvoorbeeld ook problemen met de nieren hadden.
    Ook type 1 is erfelijk, maar het is niet dominant.
    Hoe de ziekte precies ontstaat is niet duidelijk. In zeeland heb ik ergens wel een overzicht liggen van de waarschijnlijkheid dat je kind diabetes krijgt als jij het ook hebt maar ik weet het niet meer precies.
    Met 1 ouder met diabetes valt het nog wel mee, ik geloof dat de kans op een kind met diabetes dan 5% is of zo...

Het zou kunnen dat het niet allemaal precies klopt wat ik nu zeg, maar dit is wat ik ervan gehoord en gelezen heb.

Drie tips voor mensen met diabetes:
    1) Word lid, of kijk in elk geval op de site van de DVN (diabetes vereniging nederland). Zij doen onderzoek, of financieren onderzoek naar diabetes, en regelen veel. Je kunt bijvoorbeeld ook een aangepaste reisverzekering krijgen en allerlei cursussen volgen. Voor kinderen en jongeren zijn er veel activiteiten, toen ik 13 was heb ik daar zelf ook een keer aan meegedaan en dat was heel gaaf.
    Bij ziekenhuizen hebben ze vaak ook een afdeling van de DVN, die nu en dan een avond houden waar bijvoorbeeld informatie wordt gegeven over nieuwe ontdekkingen en waar mensen verhalen kunnen uitwisselen.
    Ook verzorgen ze cursussen voor familieleden van mensen met diabetes.
    Als je met een probleem omtrent je diabetes zit weten zij vaak een oplossing of zoeken ze een oplossing voor je.
    www.dvn.nl

Tip 2: Als je gezeur met de verzekering wilt voorkomen: Je kunt door je arts een papiertje laten ondertekenen dat je niet genoeg hebt aan de standaardhoeveelheid strips enz. die worden voorgeschreven. Dat heb ik ook gedaan. Ik controleer vrij vaak, 5-6 keer per dag, en dat is volgens de verzekering te veel. Door dat papiertje kan ik nu zo veel bestellen als ik wil.

Tip 3: Bij hermedico (http://www.hermedico.nl) kun je alle benodigdheden voor je diabetes bestellen. Ook mensen die geen diabetes hebben kunnen daar bijvoorbeeld een glucosemetertje aanschaffen. Wat ik overigens niet zou doen, maar dat terzijde.
    Ze bezorgen de volgende dag, ik vind het zelf heel fijn, je hoeft niet elke keer naar de apotheek, en als je bijvoorbeeld nog maar 1 potje stripjes hebt heb je het zo in huis!
    pi_40358747
    Jammer dat niemand meer reageert.. Stiekum schopje...

Praktische vraag aan mede diabeten dan maar: Hoe doe jij dat op vakantie?
    Speciaal koeltasje mee voor de insuline of gewoon los in de tas? Heb je een speciale reisverzekering? Zoek je altijd meteen de dag van aankomst waar de huisarts is of ga je ervan uit dat alles goedgaat?
    Andere ervaringen op vakantie?

Ik merk zelf dat ik altijd veel meer laag zit op vakantie, maar dat is misschien omdat ik normaal gesproken de hele dag achter mijn bureautje zit, op vakantie ben ik een stuk actiever.
    Bovendien zit ik dan meer in de zon en ik heb het idee dat je dan ook meer verbruikt (misschien om je lichaam koel te houden?)

Wat is jullie ervaring op dit gebied?
    pi_40376352
    Ik heb een keer meegemaakt dat mijn insuline niet goed meer was doordat ik hem niet goed gekoeld had. Dat was tijdens de hiitegolf van twee jaar geleden in Italië. Gelukkig ging ik twee dagen later naar huis, maar ja echt vrolijk wordt je niet van een constante hoge bloedsuiker.

Verder doe ik er niet zoveel voor. Dit jaar ga ik voor het eerst een grote reis maken; 8 uur tijdverschil, 12 uur vliegen. Ik ben benieuwd hoe ik dit opvang, maar ik verrmoed dat het wel goed gaat; dat doet het meestal
    pi_40376943
    Misschien inderdaad lastig met een jetlag...
    pi_40387112
    quote:
    Op dinsdag 1 augustus 2006 08:38 schreef zatoichi het volgende:
    Ik heb een keer meegemaakt dat mijn insuline niet goed meer was doordat ik hem niet goed gekoeld had. Dat was tijdens de hiitegolf van twee jaar geleden in Italië. Gelukkig ging ik twee dagen later naar huis, maar ja echt vrolijk wordt je niet van een constante hoge bloedsuiker.

Verder doe ik er niet zoveel voor. Dit jaar ga ik voor het eerst een grote reis maken; 8 uur tijdverschil, 12 uur vliegen. Ik ben benieuwd hoe ik dit opvang, maar ik verrmoed dat het wel goed gaat; dat doet het meestal
    Misschien even overleggen met je huisarts o.i.d. zodat je een schema krijgt met priktijden en hoeveelheden?
    Let's plant a tree
      dinsdag 1 augustus 2006 @ 17:10:44 #247
    95427 Hephaistos.
    ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    pi_40390211
    Wat weinig mensen met een pomp in dit topic eigenlijk... Alle jonge mensen met diabetes die ik ken hebben een pomp, dacht eerlijk gezegd dat dat de standaard methode was geworden inmiddels
    pi_40390319
    Een pomp is gewoon niet handig in mijn geval dan, of ik zou hem een paar keer per dag eraf moeten halen en weer aansluiten
    pi_40394839
    Ik wil geen pomp, zie mezelf toch wel als "jong mens", ben 20...
      dinsdag 1 augustus 2006 @ 20:38:15 #250
    55928 Suzziieee
    Don't fear the reaper!
    pi_40395944
    Ik heb wel een pomp..zag er in eerste instantie erg tegenop..maar nu ik hem heb..gaat ie echt niet meer weg...zooooooooooo veel beter en handiger Ik ben 31...maar was 25/26 toen ik over ging op de pomp.
    pi_40405327
    Wat is voor de mensen die een pomp hebben de reden geweest om er een te nemen?
    Zelf lijkt het me niks: je moet altijd die pomp bij je hebben, je wordt geopereerd...
    En ik heb geen hekel aan spuiten...
      woensdag 2 augustus 2006 @ 21:20:20 #252
    55928 Suzziieee
    Don't fear the reaper!
    pi_40430802
    Geopereerd?Nee hoor...de meeste pompen draag je uitwendig..geen operatie niets hoor..Zit in je buikwand en met een pleister vast.

Ja..het leek mij ook niets.. ben 'draan gegaan' vanwege een kinderwens.Dus ik zou hem in eerste instantie alleen daarvoor nemen..en daarna weer terug naar spuiten.

Maar ik het liep anders..en na enkele dagen wilde ik hem al niet meer kwijt.Vind het superhandig.Mijn suikers zijn eigenlijk zonder veel moeite beter.Je hebt je insuline altijd bij je..onverwacht eten geen probleem.Voor de rest leefde ik met spuiten altijd al onregelmatig... en nu kan dat dus zonder problemen...

Ja...je zit er 24/7 aan vast..maar dat went zooooo snel.
      woensdag 2 augustus 2006 @ 21:54:20 #253
    143274 -skippybal-
    Stuiterdestuiter
    pi_40432053
    Me moeder heeft het ook. En d'r twee broers ook
    Als het goed is heb ik dan ook meer kans erop. toch
    LastFM
    03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
    pi_40434111
    Kans is er ja als je moeder type 1 heeft.

Pomp lijkt me echt niks, ik eet gigantisch onregelmatig (werktijden verschillen elke week), met sporten moet dat ding af, werken ermee lijkt me ook niks. Nee ik houd het wel bij me pen.
    pi_40434327
    Moet je hem ook 's nachts in?
    Beschrijf anders eens een dagje pomp....

Ik had trouwens begrepen dat je juist heel erg goed ingesteld moest zijn om aan een pomp te mogen trouwens, maar dat is dan ws niet zo?
    pi_40441701
    Ik had juist begrepen dat die pomp die onregelmatigheden opvangt? Nou het is duidelijk; wij diabeetjes weten weer geen reet van onze eigen aandoening

Mij lijkt het me wel handig; vroeger wilde ik er absoluut niet aan omdat ik me schaamde voor mijn diabetes; maar nu lijkt het me juist handig; vooral omdat ik toch regelmatig last heb van schommelingen, en juist met pomp wat regelmatiger kan verdelen. Ik zal het maar eens aankaarten bij mijn eerstvolgende bezoek bij de diabetesspecialist.
      donderdag 3 augustus 2006 @ 19:18:33 #257
    55928 Suzziieee
    Don't fear the reaper!
    pi_40459175
    De pomp geeft constant kleine beetjes insuline af (ik heb novorapid dus echt snelwerkende insuline) daarbij geef je jezelf nog een aantal eenheden bij de maaltijden.Met spuiten moet je eigenlijk regelmatiger leven als met de pomp.Voor om aan de pomp te gaan hoef je niet heel goed ingesteld te zijn.

Je krijgt altijd je basis behoefte insuline binnen,ook als je ziek bent,lekker wil uitslapen,etc etc.Dus nooit de verplichting dat je 'moet' spuiten en daardoor weer 'moet' eten.Ik vind het ideaal..ik vind bv ontbijten echt verschrikkelijk..en dat na 15 jaar te hebben moeten doen...doe ik dat nu dus niet meer.Ik eet nu lekker op mijn werk in mijn koffiepauze.Dit zonder gevolg voor mijn bloedsuikers. Uitslapen hetzelfde verhaal..de dokters hebben het liefste dat je niet uitslaapt,of ff opstaat,spuit en eet en verder slaapt.Deed ik dus met spuiten ook niet,maar had wel gevolg voor mijn bloedsuikers,met pomp dus niet.

Dagje pomp is moeilijk te beschrijven.Ik doe eigenlijk niet veel anders dan met spuiten.maar het gaat allemaal wat makkelijker.Je moet nog steeds bloedprikken,rekening houden met wat je eet,em daarop aktie ondernemen.Maar ik vind het zoveel makkelijker.Onverwachts ergens blijven eten?geen probleem..je hebt je insuline bij je..

En dr zitten nong verschillende functies op die het allemaal nog makkelijker maken...

Het enige echte nadeel is dat je dus aan je pomp vastzit.Dat lijkt erg,heb dr ook tegenaan staan hikken,maar ik was er zo aangewend.Snachts ligt ie los in mijn bed.
    De pomp is ieder moment van de dag af te koppelen (douchen,sporten,sexen etc etc)dan zit er alleen een pleister met een kunstof stukje op je buik.Aankoppelen/afkoppelen is zo gebeurd,echt 2 seconden ofzo.Eens per 3 dagen moet je boel verschonen.Meestal doe ik dat om de 4/5 dagen.

Ik hoef niet meer terug naar de spuit.Zou er niet meer aan moeten denken om 4-5 x per dag dat ding in je lijf te moeten jassen

Groetjes Suzanne
    pi_40460383
    quote:
    Op donderdag 3 augustus 2006 19:18 schreef Suzziieee het volgende:
    Onverwachts ergens blijven eten?geen probleem..je hebt je insuline bij je..
    Kijk en dat is nou echt ideaal! Hoe vaak het wel niet voorkomt dat ik ergens zit en me in moet houden met snacken; of s'nachts om 6 uur mee wil eten met een broodje shoarma... misschien moet ik maar snel over eigenlijk

Ohja uitgaan is ook altijd lastig als je al om negen uur gaat beginnen, of erger inclusief eten; loop je altijd met zo'n spuit bij je.
      donderdag 3 augustus 2006 @ 20:42:37 #259
    55928 Suzziieee
    Don't fear the reaper!
    pi_40461507
    Allemaal geen probleem... als je eet,neem je wat extra eenheden,ongeacht het tijdstip.Met uit eten,dus als je aantal gangen menu heb kan je je bolus (= extra aantal eenheden) ook zo instellen dat ie over een aantal uur word afgegeven.Dus niet in een keer 10 eenheden..maar 4 gelijk en de andere 6 verspreid over 3 uur ofzo.Of alle 10 over 2 uur...je hebt verschillende mogelijkheden
    pi_40464044
    Je BOLUS?
      donderdag 3 augustus 2006 @ 22:40:19 #261
    55928 Suzziieee
    Don't fear the reaper!
    pi_40464944
    Haha... ja zo heet het...geen idee waarom

Je denkt er toch wat anders bij
    pi_40528471
    Een bolus is in zeeland een soort drol van deeg met heel veel suiker erover. 50 koolhydraten ofzo... grappige naam

Toch trekt de pomp me niet zo. Dat je beter ingesteld bent is natuurlijk wel super.
    Ik heb verder niet zoveel last van het spuiten. Soms vergeet ik mijn isuline bijvoorbeeld mee te nemen als ik naar de uni ga ofzo, dat is wel lastig. Maar vaak komt dat niet voor.
    Ik neem eigenlijk altijd overal een tas mee naartoe, en ik controleer: portemonee, priktasje (waar dus al mn diabetesspulletjes inzitten), telefoon, sleutels... ok, ik kan weg.
    Ik heb ook helemaal geen hekel aan spuiten. Niet dat het mijn grote hobby is ofzo, maar vervelend ook niet. Zoiets als tandenpoetsen of plassen ofzo.

En het lijkt me dus niks om zo'n ding aan je buik te hebben hangen.

Is er ook iemand met een pomp waarbij het totaal niet bevalt?

Nog een ander vraagje:
    Ik heb altijd begrepen dat je een lage bloedsuiker krijgt van alcohol.
    ik weet niet over wat voor alcohol dat gaat, maar over het algemeen drink ik bier of rode wijn, soms witte wijn of wodka ofzo.
    Ik krijg juist altijd een hele hoge bloedsuiker. Hoe is dat bij jullie?
    pi_40529904
    Ik ga maandag naar de dokter ten eerste voor haaruitval. Ten tweede wil ik laten onderzoeken of ik diabetes heb omdat aardig wat symptomen overeenkomen met wat met mijn lichaam gaande is op dit moment. Diabetes zit van beide kanten in de familie maar als ik het goed begrepen heb is alleen een minimale aanleg er voor genetisch bepaald?

[ Bericht 0% gewijzigd door XrAiDeN op 06-08-2006 02:56:09 ]
    Vloerplint
    pi_40531229
    Dat weet nog niemand precies, hoe het zit...
    De kans is in elk geval groter als het in de familie zit.
    pi_40539355
    quote:
    Op zondag 6 augustus 2006 01:55 schreef XrAiDeN het volgende:
    Ik ga maandag naar de dokter ten eerste voor haaruitval. Ten tweede wil ik laten onderzoeken of ik diabetes heb omdat aardig wat symptomen overeenkomen met wat met mijn lichaam gaande is op dit moment. Diabetes zit van beide kanten in de familie maar als ik het goed begrepen heb is alleen een minimale aanleg er voor genetisch bepaald?
    DM 1 heeft zelden een erfelijke factor. DM 2 heeft wel duidelijk een erfelijke factor. Als één van je ouders of beiden ouders DM 2 hebben dan heb je een duidelijk verhoogd risico om dit ook te krijgen. Daarnaast zijn er nog vele andere typen DM die een duidelijke erfelijke component hebben
    pi_40543766
    Volgens de DVN is er iig ook bij diabetes type 1 een verhoogde kans, als een of beide ouders het hebben. Wijst ook op een erfelijke factor.
    pi_40544641
    Ja maar die kans valt in het niets bij de kans om DM 2 te ontwikkelen. Het kan wel erfelijk zijn, maar je kan zelden echt een erfelijke factor aantonen. Het komt heel vaak voor dat een DM 1 patient het zwarte schaap van de familie is. Hij is dus grof gezegd de enige die DM 1 heeft. Dit zie je bij DM 2 bijna nooit. Dan zie je duidelijke patronen. Vader, moeder, tante, oom of broers en zussen die ook DM 2 hebben.
    pi_40567132
    quote:
    Op zondag 6 augustus 2006 01:02 schreef Gutnre het volgende:
    Nog een ander vraagje:
    Ik heb altijd begrepen dat je een lage bloedsuiker krijgt van alcohol.
    ik weet niet over wat voor alcohol dat gaat, maar over het algemeen drink ik bier of rode wijn, soms witte wijn of wodka ofzo.
    Ik krijg juist altijd een hele hoge bloedsuiker. Hoe is dat bij jullie?
    Ik vraag me dit ook wel eens af; ik ga ook meestal omhoog; maar dat komt ook omdat ik voor ik uit ga vaak nog wat eet; en als ik aangeschoten ben toch nog vaak naar de dextro grijp (laag of aangeschoten; laat ik maar geen risico nemen ).

Overigens krijg ik de volgende dag standaard een hypo van de kater; meestal rond een uur of vier en dan wil ik ook veel en vet eten!
    pi_40586995
    Haha, waarom controleer je dan niet gewoon even?
    Ik controleer echt wel vijf keer op een avond ofzo als ik veel drink. Je voelt het ook gewoon echt niet meer.
    Misschien dat het idd aan het eten ligt, maar ik heb ook wel eens dat ik niks eet en toch omhoog ga, met alleen bier en komkommer ofzo bij wijze van spreken.
    pi_40599092
    Ik heb niet echt zin om met een glucosemeter midden in een club me te controleren eigenlijk... Tja eigenwijs; ik weet het

Thuis kan ik weer gewoon controleren en bijspuiten.

Overigens als ik echt behoorlijk hoog zit, en dus een enorme dorst heb, kan ik enorme hoeveelheden bier drinken zonder dat ik snel dronken wordt. Waarom weet ik niet; wellicht omdat al het vocht inclusief de alcohol direct naar mijn blaas gaat om het overtollige suiker te verwijderen?
    pi_40604820
    Wie weet
    Dat heb ik zelf niet geloof ik

Ik heb zelf een heel relaxt metertje: FreeStyle Mini.
    Die is heel klein, 41 x 76 x 20 mm (l x b x h). Past dus makkelijk in je broekzak.
    Paar stripjes erbij, meter en je spuitpen in je kontzak. Makkelijk zat.

Maar ik ben een vrouw dus ik heb meestal een tas bij me: past het helemaal makkelijk in.
    Kun je wel vijftig van die dingen in kwijt...
    pi_40691289
    Wat ik ook zo vaag vind:

Ik spuit normaal 's ochtends 14 eenheden voor het eten.
    Stel ik heb een keer een lekker ontbijtje 's ochtends en ik eet 15 koolhydraten meer dan normaal. Dan zou ik normaal gesproken 1 of 2 extra spuiten.
    maar als ik dat niet doe en ik wacht tot ik hoog kom kom ik op 19 ofzo en moet ik 4 of 5 extra spuiten... Dat vind ik zo vaag, je zou toch verwachten dat je zoveel te hoog komt als waarvoor je dan normaal gesproken 1 of 2 bijspuit.. 13, 14, 15, zoiets...

Vaag toch?
    Hebben jullie dat ook?

Of, andersom, als ik vergeet te spuiten hoef ik soms na het eten maar 9 bij te spuiten ipv de 14 die in normaal spuit.
    pi_40693195
    Ligt misschien aan de hoeveelheid die je beweegt. Dokter vertelde mij laatst nog, een man die heel de dag stil zit, en een x aantal koolhydraten eet bijv. 180 eenheden insuline terwijl als diezelfde man dezelfde x aantal koolhydraten eet maar bijv. in de bouw werkt hij er maar 90 of minder gebruikt. Zoiets als voorbeeld.

Dus misschien beweeg je de ene keer wel of zit je de andere keer in de klas niks te doen ofzo

Met alcohol, tjah ik let er eigenlijk niet zoveel op. Laatst ging ik weg terwijl ik op 7 stond, bij een maatje nog wat normale cola gedronken, daarna uitgegaan. Bier, amaretto/cola, pisang/7up, een of ander blauw goedje, van alles genoeg op. Begonnen om een uur of 11, rond half 1 10 eenheden gespoten, toen ik om 4 uur thuiskwam stond ik rond de 6.0. Verder heel de nacht geen last gehad van hypo's of hyper's.. alcohol verlaagt bloedsuiker misschien een heel klein beetje, maar denk dat de meeste dranken het toch wel verhogen
    pi_40703051
    Tja niet zo raar als je amaretto(suiker)/cola(suiker), pisang(suiker)/7 up(suiker) en een of ander blauw goedje (blue curacao(suiker)) gaat drinken

Maar als je vodka, vodka en vodka gaat drinken, dan is het een ander verhaal....
    pi_40707507
    Ja maar als je daarna op zes zit is wel bizar, ik zou dan op HI zitten....

Is een van jullie wel eens in het ziekenhuis opgenomen geweest? Ik wel, ging naar nijmegen vanuit zeeland, studeer in nijmegen, ouders zeeland, en ik was mn prikspullen vergeten. Het was te laat om terug te gaan. Ik dacht: ik vergeet wel eens 's nachts te spuiten, dus opzich moet het geen kwaad kunnen. Volgende dag voelde ik me nog redelijk, had een belangrijke werkgroep dus ben toch gegaan. Dat beviel niet zo, daarna naar het station, kwam de trein anderhalf uur lang niet. Toen was ik al vrij ziek, kotsen op het station enzo. Daarna met de bus gegaan (de ergste busrit van mn leven) en met de trien. Mn toenmalige vriendje woonde in tilburg dus die was daar ingestapt met een spuitpen, veel gespoten. Thuis ziek in bed, en de volgende dag naar het ziekenhuis omdat ik zoveel gekotst had dat ik uitgedroogd was.

Op de middelbare school ook twee keer gehad, 1x in het ziekenhuis opgenomen geweest toen ik op 43 zat.
    pi_51373757
    Hoi, even een vraagje.
    Als men test op diabetes in het bloed, test men dan automatisch op type 1 en 2 of maar op één van de twee?

En is het nodig meerdere keren te testen? (na eten bijvoorbeeld?)
    pi_51374289
    quote:
    Op woensdag 11 juli 2007 20:50 schreef Hanneke1983 het volgende:
    Hoi, even een vraagje.
    Als men test op diabetes in het bloed, test men dan automatisch op type 1 en 2 of maar op één van de twee?

Er wordt gekeken naar de hoogte van de glucosespiegel. Als deze verhoogd is dan heb je diabetes. Afhankelijk van een aantal andere factoren (diabetes in de familie, symptomen, leeftijd en ander ziekten) wordt er bepaald welk type je hebt. Tegenwoordig zijn ze heel streng in het testen. Als het verhoogd is word je behandeld. Mocht hij marginaal verhoogd zijn dan wordt er meestal meerdere malen geprikt. Na het eten het glucose te bepalen hoeft niet meer. De nuchtere glucospiegel is het belangrijkst. Samen met nog een andere waarde, het HbA1c. Bij sommige omstandigheden is bepaling van het glucose na de maaltijd wel nuttig.
      woensdag 11 juli 2007 @ 21:06:53 #278
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_51374385
    quote:
    Op woensdag 11 juli 2007 20:50 schreef Hanneke1983 het volgende:
    Hoi, even een vraagje.

Type 1 of 2 heeft voor zo ver ik weet met de oorzaak te maken (ofwel wordt er geen insuline geproduceerd, ofwel is het lichaam er ongevoelig voor). In beide gevallen wordt echter het glucose-gehalte in het bloed te hoog. Na een bloedtest moet dus nog worden uitgezocht wel type het is. Een glucosegehalte hoger dan 7(?) mmol/l wanneer je nuchter bent duidt op diabetes. Wanneer je gegeten hebt mogen die waarden hoger zijn, maar volgens mij is alleen een nuchtere meting nodig.
    pi_51377522
    Bedankt voor jullie goede uitleg
    Ik heb hier een aantal bloeduitslag papieren liggen.
    Toevallig weet ik dat er eens nuchter is geprikt op glucose.
    Hoe wordt dit omschreven op bloedformulieren?
    Weten jullie dat misschien?
    Ik dacht misschien gewoon het simpele 'glucose' maar dat zou misschien ook iets anders kunnen zijn natuurlijk aangezien het met andere aantallen gaat. Achter de waarde staat namelijk dat het tussen de 55-100 moet zijn en is aangegeven in mg/dl (Belgische waarde). Heb ik nu het goede voor me? Nee he?
    Belgische en Nederlandse waardes zijn ook niet hetzelfde meen ik?
      woensdag 11 juli 2007 @ 22:32:20 #280
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_51377695
    quote:
    Op woensdag 11 juli 2007 22:26 schreef Hanneke1983 het volgende:
    Bedankt voor jullie goede uitleg
    Ik heb hier een aantal bloeduitslag papieren liggen.
    Toevallig weet ik dat er eens nuchter is geprikt op glucose.
    Hoe wordt dit omschreven op bloedformulieren?
    Weten jullie dat misschien?
    Ik dacht misschien gewoon het simpele 'glucose' maar dat zou misschien ook iets anders kunnen zijn natuurlijk aangezien het met andere aantallen gaat. Achter de waarde staat namelijk dat het tussen de 55-100 moet zijn en is aangegeven in mg/dl (Belgische waarde). Heb ik nu het goede voor me? Nee he?
    Belgische en Nederlandse waardes zijn ook niet hetzelfde meen ik?
    Meestal wordt het aangegeven met glucose. Ik denk dat het bij jou dezelfde waarde is, maar een andere manier van meten (In plaats van het aantal moleculen wordt de massa gemeten). Voor conversie van de waarden naar mmol/l kun je hier kijken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Alicey op 12-07-2007 07:09:33 ]
    pi_51378561
    Omreken dingetje voor mmol/l naar mg/dl en vica versa: http://www.childrenwithdiabetes.com/converter.htm
    pi_51378597
    Je linkje doet het even niet alicey, maar heb idd even verder gezocht en het wordt idd op twee of drie manieren aangegeven.

Ze hebben me er drie keer op geprikt zie ik nu waarvan 1 keer duidelijk te hoog was.
    Dit was in Belgie.
    Is het raadzaam het dan nog een keer in NL te laten doen?

Ik heb wel klachten die eventueel bij diabetes kunnen horen maar niemand kan die klachten echt verklaren (verschrikkelijke dorst en droge mond, veel plassen, gevoel van flauwte, verschrikkelijk moe, droge ogen, duizelig, wazig zicht).

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanneke1983 op 11-07-2007 23:09:23 ]
      donderdag 12 juli 2007 @ 07:14:40 #283
    70076 Alicey
    Miss Speedy
    pi_51384572
    quote:
    Op woensdag 11 juli 2007 22:56 schreef Hanneke1983 het volgende:
    Je linkje doet het even niet alicey, maar heb idd even verder gezocht en het wordt idd op twee of drie manieren aangegeven.
    Er was een letter weggevallen zie ik nu..
    quote:
    Ze hebben me er drie keer op geprikt zie ik nu waarvan 1 keer duidelijk te hoog was.
    Dit was in Belgie.
    Is het raadzaam het dan nog een keer in NL te laten doen?
    Wat is de pauze tuissen de 3 metingen en was het de laatste meting die te hoog was? Weet je zeker dat je in alle gevallen nuchter was? Op basis daarvan kun je besluiten om het nog een keer te laten meten. In Belgie prikken ze denk ik niet beter of slechter dan in Nederland, dus ik zou je woonplaats gewoon aanhouden.
    quote:
    Ik heb wel klachten die eventueel bij diabetes kunnen horen maar niemand kan die klachten echt verklaren (verschrikkelijke dorst en droge mond, veel plassen, gevoel van flauwte, verschrikkelijk moe, droge ogen, duizelig, wazig zicht).
    Dit zijn symptomen van diabetes, maar wanneer er iets mis is met je vochtregulatie kun je ook veel plassen, waardoor je gedehydrateerd raakt. Dat kan ongeveer dezelfde klachten opleveren als je nu opnoemt.

Hoe dan oiok zou ik als je klachten hebt dit door artsen verder laten onderzoeken. Welke onderzoeken heb je tot nu toe gehad?
    pi_51387871
    De laatste meting is van 3 maanden geleden, die was ok.
    De meting die niet goed was, is van 6 maanden geleden.
    De eerste meting is van 7,5 maand geleden, die was ok.
    Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of ik in alle gevallen nuchter ben geweest.
    Ook heb ik nog 2 glucose uitslagen van 3 maanden geleden en 6 maanden geleden waar 'negatief' achterstaat. Dat betelend 'goed' toch?

Je hebt me doen besluiten nog een keer naar mijn huisarts te stappen, bedankt

Hoe kan het onderzocht worden als er iets mis is met je vochtregulatie?

Ik zit nog steeds in de medische molen.
    Qua diabische onderzoeken kan ik alleen zeggen dat ik bloedprikken gehad heb en urineonderzoek. Verder weet ik ook niet of er verdere onderzoeken voor bestaan.
    I.v.m. droge ogen & mond zijn ze ook aan het onderzoeken op sjögren aangezien mijn hoornvlies ook beschadigd is.

[ Bericht 4% gewijzigd door Hanneke1983 op 12-07-2007 11:08:29 ]
    pi_51402678
    quote:
    Op donderdag 12 juli 2007 10:56 schreef Hanneke1983 het volgende:
    De laatste meting is van 3 maanden geleden, die was ok.
    De meting die niet goed was, is van 6 maanden geleden.
    De eerste meting is van 7,5 maand geleden, die was ok.
    Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of ik in alle gevallen nuchter ben geweest.
    Ook heb ik nog 2 glucose uitslagen van 3 maanden geleden en 6 maanden geleden waar 'negatief' achterstaat. Dat betelend 'goed' toch?

Je hebt me doen besluiten nog een keer naar mijn huisarts te stappen, bedankt

Hoe kan het onderzocht worden als er iets mis is met je vochtregulatie?

Ik zit nog steeds in de medische molen.
    Qua diabische onderzoeken kan ik alleen zeggen dat ik bloedprikken gehad heb en urineonderzoek. Verder weet ik ook niet of er verdere onderzoeken voor bestaan.
    I.v.m. droge ogen & mond zijn ze ook aan het onderzoeken op sjögren aangezien mijn hoornvlies ook beschadigd is.
    Er zal wel niets mis je zijn met je vochtregulatie. Althans niet primair. Het kan natuurlijk wel tengevolge van bijvoorbeeld suikerziekte, maar als je die dan behandelt dan lost het probleem met je vochtregulatie ook vanzelf op. Op zich klinkt jouw verhaal, ook gezien de uitslagen, niet echt naar diabetes. Het kan natuurlijk dat er een keer een waarde wat verhoogd is uitgevallen. Je kan er ook een beetje tegen aanliggen. Een gestoorde glucosetolerantie noem je dat dan. En een negatieve uitslag is goed ja. Misschien was dat een urineonderzoek!?

Jouw symptomen passen wel klassiek bij Sjogren.
    pi_56474826
    Ik voel me al jaren niet erg goed..
    Veel dorst, honger, moe...
    Ik moet altijd eten bij me hebben voor onderweg want ik heb te eten anders ga ik tegen de vlakte.
    Telkens als ik mijn glucose laat testen via de huisarts is alles prima.

Nu heb ik inmiddels 3 glucose meters en ben zelf gaan testen.
    Vanochtend 3 keer (NUCHTER) gemeten met de volgende uitslag.
    7,6 7,0 8,9

2 uur ná het eten

8,4 7,9 11,9

Deze metingen komen ongeveer overeen met de laatste 3 dagen.

Daar ik er weinig van weet ben ik op het Net gan zoeken maar daar is geen eenduidig antwoordt.
    De een meldt dat (nuchter) het boven 8 niet goed is en b.v. de ander meldt dat boven 6.3 al niet goed is.

Ik heb nu wel mijn waardes gemeten maar kan iemand mij duidelijk maken of het wel/niet goed is?
    pi_56474981
    Nuchter zit je al érg hoog, tevens is duidelijk te zijn die dat je wel wat stijgt met eten maar dat heeft iedereen volgens mij. Probeer ook eens een paar uur later te prikken, of vlak voor je lunch. Maak een soort dagboekje waarin je alles kan bijhouden, het liefst ook wat je eet en/of drinkt. Hou dit even vol en ga dan naar de huisarts. Een gemiddelde diabeet hoort eigenlijk tussen de 4 en 10 te zitten, althans, dit zegt mijn arts maar mensen hoor ik ook wel eens over 4 tm 8.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag
    Sjakie Wolfs 1931-2008
    Bobby Haarms 1934-2009
    pi_56475089
    De meetwaardes voer ik nu in een spreadsheet.
    Ik zal dan ook het eten opschrijven. Dat is naar mijn idee niet zo heftig en tussendoor snoep ik niet.
    Ik lust wel graag een glaasje wijn..

Je hebt het over gemiddelde waarde en ik vraag me af over welke tijd.
    Ik laat mijn spreadsheet ook de gemiddelde waarde testen maar dat blijkt ook mijn sensor te doen.
    Ik heb nog maar 5 dagen en gemiddeld is 8,6.

Ik zal het eens goed bijhouden. tnx

Toch begrijp ik nog niet wat te hoog/laag/goed is.
    Het lijkt wel of er geen standaard is of juist teveel..
    pi_56480893
    Ik heb op dit moment 3 meters tot mijn beschikking.
    Ik meet op dezelfde tijd..15.56 uur.

11,1 geeft de OneTouch UltraEasy (geen TNO)
    10.6 geeft de freeStyle MINI (wel TNO)
    11.2 geeft de Wellion Linus (wel TNO)

De waardes zijn verschillend maar is het zo miniem dat ik daar geen betekenis aan hoeft te hechten?
    Ik heb een keuze te maken en TNO gekeurd schijnt erg goed te zijn maar gezien deze testresultaten is de OneTouch ook goed en de freeStyle minder..
      zaterdag 2 februari 2008 @ 20:38:55 #290
    55928 Suzziieee
    Don't fear the reaper!
    pi_56485422
    Ik begrijp uit je verhaal dat de diagnose diabetes nog niet gesteld is bij je?

Heel kort door de bocht:Alles boven de 7 is niet goed!! Als niet diabeet zijnde hoor je nuchter in de 4/laag in de 5 te zitten.Getallen boven de 10 zijn zeker niet goed!!Ik raad je aan om op korte termijn naar je huisarts te gaan.Het is niet extreem bij je...Maar zou het zeker snel overleggen met je huisarts!

Veel succes en sterkte

Groetjes Suzanne

[ Bericht 7% gewijzigd door Suzziieee op 02-02-2008 20:57:47 ]
    pi_56490371
    tnx Suzanne,

Ik heb nu besloten om maandag de huisats te raadplegen.
    Mijn twijfel zat ook in de meters.
    Ze geven alle drie verschillende waardes aan.
    Is er ergens en site waar duidelijk vermeldt staat en hopenlijk getest, wat een goede meter is?

Eigenlijk een domme vraag want 2 van de drie meters is TNO getest..
    pi_56490656
    Ik gebruik zelf de OneTouch UltraEasy, gekregen via het ziekenhuis dus dat is een goede. Probeer voor de huisarts zoveel mogelijk te meten:

Nuchter
    Na het ontbijt (dit wil zeggen, ongeveer 2 uur)
    Na de lunch
    Na het avondeten
    Voor het slapen gaan

Veel succes en hou ons op de hoogte
    Sjakie Wolfs 1931-2008
    Bobby Haarms 1934-2009
      zaterdag 2 februari 2008 @ 23:31:02 #293
    55928 Suzziieee
    Don't fear the reaper!
    pi_56490669
    Ik zou me niet te veel druk maken over die meters.Ikzelf heb al jaren one touch meters,bevalt me prima.Het verschil in waardes tussen de meters kan volgens mij gewoon voorkomen.Ik heb zelfs als ik verschillende keren achter elkaar met dezelfde meter prik toch verschillende waardes.De verschillen zijn dan wel minimaal netzo als de verschillen tussen jouw verschillende meters.Prikken is en blijft een moment opname en ik denk persoonlijk dat er misschien in elke bloeddruppel misschien wel een verschilletje kan zitten.

Ik denk dat je het beste om een bloedonderzoek kan vragen bij je huisarts.Een HbA1c laten prikken.Dit is een gemiddelde bloedsuiker die ze prikken in het ziekenhuis.Dit is een gemiddelde van ongeveer de afgelopen 6 weken.

Succes bij de huisarts maandag!
      zaterdag 2 februari 2008 @ 23:32:16 #294
    55928 Suzziieee
    Don't fear the reaper!
    pi_56490696
    quote:
    Op zaterdag 2 februari 2008 23:30 schreef denthemen het volgende:
    Ik gebruik zelf de OneTouch UltraEasy, gekregen via het ziekenhuis dus dat is een goede. Probeer voor de huisarts zoveel mogelijk te meten:

Nuchter
    Na het ontbijt (dit wil zeggen, ongeveer 2 uur)
    Na de lunch
    Na het avondeten
    Voor het slapen gaan

Veel succes en hou ons op de hoogte
    Voor een goede dagcurve zou ik ook voor de lunch en voor het avondeten prikken.
    pi_56490730
    quote:
    Op zaterdag 2 februari 2008 23:32 schreef Suzziieee het volgende:

[..]

Voor een goede dagcurve zou ik ook voor de lunch en voor het avondeten prikken.
    Je hebt helemaal gelijk ja
    Sjakie Wolfs 1931-2008
    Bobby Haarms 1934-2009
    pi_56519655
    Ik meet met een zelfde druppel bloed dus lijkt mij dat het verschil over de 3 meters miniem hoeft te zijn.
    Ik heb er een paar dagen nog 2 andere meters bij gehad.. (Ontuchtrend en accu).
    Het valt mij op dat de freeStyle Mini blijft afwijken en de andere zitten bij elkaar dicht in de buurt.

Mijn keuze is op 2 meters gevallen om verschillende redenen..

Wellion Linus (TNO gekeurd) heeft mijn voorkeur en blijft dus bij mij.
    Hij is goed afleesbaar met achtergrond verlichting.
    Het gemiddelde kan bekeken worden .. 14, 30 en 90 dagen.
    Het totale gemiddelde voor ontbijt,lunch,Diner en voor het slapen gaan.
    De gemiddelde wordt weergegeven in cijfers en als curve.
    Hij is super snel!

Hij kan ook op de computer maar ik vind een spreadsheet gemakkelijker.
    Daarin worden de gemiddelde ook voor mij berekend maar heeft mogelijkheid voor meer gegevens zoals bloedruk als cholesterol.

Dat brengt mij bij de tweede meter die ik hou.. n.m.l. de Accutrend omdat deze ook Cholesterol meet.
    het allemaal niet zo snel en gemakkelijk als de Wellion en heeft een grotere bloeddruppel nodig maar ik gebruik hem alleen voor de Cholesterol.

Ik laat me van de week in het llab prikken en zal de uistlag hier even melden.

tnx en groet

Henk
      zaterdag 8 november 2008 @ 02:05:12 #297
    165924 msnk
    AliceWonder <3
    pi_63046957
    Topic bloed dood ?

Heb nu ongeveer 5 jaar type 2. Op zich mee te leven. Hoef ook helemaal geen pillen (metformine) omdat mijn waardes het zonder ook prima redden.

Ben wel als de dood dat ik uiteindelijk op een toch wat jonge leeftijd (ik denk aan 40+ oid) blind zal raken, maar dat is nooit zeker denk ik?
    AFC AJAX
    pi_63048308
    Absoluut niet natuurlijk. Zolang jij je suiker gewoon goed onder controle hebt is de kans op bijwerkingen minimaal.. Als jij constant hoge waardes hebt (dan heb ik het even over 15+) dan ben je verkeerd bezig en zul je het niet alleen op lange termijn merken
    Sjakie Wolfs 1931-2008
    Bobby Haarms 1934-2009
    pi_63048639
    Ik heb nu ruim 20 jaar diabetes (type 1) en bij mij komen nu de eerste verschijnselen ervan naar voren in mijn ogen. Ik ben onder behandeling bijd e oogarts voor diabetische retinopathie. Ik begreep van mijn arts dat al zou je je bloedsuiker nog zo goed op peil houden; na 20 jaar treden die verschijnselen vaak op. (Je kan natuurlijk geluk hebben).

Al met al is het geen ramp; mijn ogen worden ervoor gelaserd; en dat is misschien een beetje onprettig maar geen ramp. Daarna kan ik weer jaren, zoniet tientallen jaren vooruit. Blind worden verwacht ik niet voor mijn 70ste
      zaterdag 8 november 2008 @ 15:00:31 #300
    165924 msnk
    AliceWonder <3
    pi_63053632
    Oh dat is mooi om te horen zatoichi. Daarbij komt dat oogklachten bij type 1 veel sneller opkomt dagen dan bij type 2, klopt dat?
    AFC AJAX
    pi_63053893
    Ik zet dit er even voor de duidelijkheid bij

Diabetische retinopathie is de benaming voor oogklachten die worden veroorzaakt door (slecht behandelde) suikerziekte. De naam valt uiteen in drie delen: diabetes is de officiële naam voor suikerziekte, retino slaat op netvlies en pathie is ziekte. Diabetische retinopathie varieert in ernst, maar kan leiden tot blindheid.

Er zijn verschillende vormen van diabetische retinopathie:

* exsudatieve retinopathie waarbij de wanden van de bloedvaten in het netvlies veranderen en bloed en vocht lekken.
    * proliferatieve retinopathie waarbij nieuwe bloedvaten gevormd worden. Deze nieuw gevormde bloedvaatjes zijn kwetsbaarder dan gewone bloedvaten. Hierdoor kunnen bloedingen optreden.

[bewerk] Behandeling

Retinopathie kan behandeld worden met laser. Hierbij worden de nieuw gevormde bloedvaten dichtgebrand of worden alleen de extra kwetsbare vaten behandeld.

Bij bloedingen in het glasvocht die meestal veroorzaakt zijn door abnormale bloedvaten, kan een behandeling met koude (cryotherapie) helpen om de bloedingen in het glasvocht te laten verdwijnen. Ook kan er een vitrectomie uitgevoerd worden, wat het verwijdering van glasvocht inhoudt.

Ondanks dat deze complicaties ook kunnen optreden wanneer de diabetes optimaal wordt behandeld, is het van groot belang de diabetesbehandeling regelmatig te evalueren. Daarnaast vindt bij veel mensen met diabetes elk jaar een onderzoek naar de ogen plaats, om eventuele problemen vroegtijdig op te sporen. Dit onderzoek kan plaatsvinden door de oogarts, of door een digitale netvliescamera, waarbij de foto's op afstand beoordeeld worden door een oogarts. Hiermee kan de vroeger veel voorkomende blindheid vaak worden voorkomen.

Hier verder: Diabetes II
    Sjakie Wolfs 1931-2008
    Bobby Haarms 1934-2009
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')