Ik heb zelf ook type 1 diabetes, vanaf mijn derde, ben nu 20.
Ik spuit zelf 4x per dag, 3x novorapid en 1x lantus.
Dit is wat ik ervan weet (denk te weten):
- Type 2: Bij type 1 diabetes doet de alvleesklier niets of nauwelijks iets meer, dit is geen aftakelproces maar gaat in zeer korte tijd. Bij type 2 diabetes wordt het in principe steeds erger, of kan het steeds erger worden.
Daardoor kun je ook bijvoorbeeld bij de zwangerschap of bij overgewicht type 2 diabetes krijgen: je lichaam verbruikt teveel, of is te groot voor de alvleesklier: deze kan het niet meer aan en daardoor zijn tabletten of insuline nodig. De alvleesklier kan dus niet meer de grootte van het lichaam aan.
Type 2 diabetes is, net zoals type 1 diabetes, erfelijk. Van een arts die ik voor mijn huidige arts had hoorde ik dat, net als alzheimer, iedereen type 2 diabetes krijgt als hij of zij maar lang genoeg leeft: het is een "standaardonderdeel" van het aftakelproces van het lichaam.
Als het gaat over de erfelijke "variant" zit het naar mijn weten meer in de andere lichaamsweefsels, die niet goed omgaan met het opnemen van insuline. Er is een soort van insuline-weerstand.
Deze vorm van diabetes is dus, net als type 1, erfelijk.
Type 1:
Over het ontstaan van type 1 is nog minder bekend.
Het idee wat tegenwoordig heerst is dat de eilandjes van langerhans, de cellen die insuline produceren, door het lichaam worden verward met een vijandig virus. Deze eilandjes worden dus door het eigen immuunsysteem afgebroken. Daarom is het ook alleen mogelijk om een alvleesklier te vervangen als het immuunsysteem wordt uitgeschakeld: anders zou hetzelfde proces zich weer in werking zetten. Dit is uiteraard een zeer gevaarlijke ingreep met zeer weinig kans van slagen. Er zijn enkele gevallen in nederland waarbij het goed is uitgepakt, maar dit waren mensen die bijvoorbeeld ook problemen met de nieren hadden.
Ook type 1 is erfelijk, maar het is niet dominant.
Hoe de ziekte precies ontstaat is niet duidelijk. In zeeland heb ik ergens wel een overzicht liggen van de waarschijnlijkheid dat je kind diabetes krijgt als jij het ook hebt maar ik weet het niet meer precies.
Met 1 ouder met diabetes valt het nog wel mee, ik geloof dat de kans op een kind met diabetes dan 5% is of zo...
Het zou kunnen dat het niet allemaal precies klopt wat ik nu zeg, maar dit is wat ik ervan gehoord en gelezen heb.
Drie tips voor mensen met diabetes:
1) Word lid, of kijk in elk geval op de site van de DVN (diabetes vereniging nederland). Zij doen onderzoek, of financieren onderzoek naar diabetes, en regelen veel. Je kunt bijvoorbeeld ook een aangepaste reisverzekering krijgen en allerlei cursussen volgen. Voor kinderen en jongeren zijn er veel activiteiten, toen ik 13 was heb ik daar zelf ook een keer aan meegedaan en dat was heel gaaf.
Bij ziekenhuizen hebben ze vaak ook een afdeling van de DVN, die nu en dan een avond houden waar bijvoorbeeld informatie wordt gegeven over nieuwe ontdekkingen en waar mensen verhalen kunnen uitwisselen.
Ook verzorgen ze cursussen voor familieleden van mensen met diabetes.
Als je met een probleem omtrent je diabetes zit weten zij vaak een oplossing of zoeken ze een oplossing voor je.
www.dvn.nlTip 2: Als je gezeur met de verzekering wilt voorkomen: Je kunt door je arts een papiertje laten ondertekenen dat je niet genoeg hebt aan de standaardhoeveelheid strips enz. die worden voorgeschreven. Dat heb ik ook gedaan. Ik controleer vrij vaak, 5-6 keer per dag, en dat is volgens de verzekering te veel. Door dat papiertje kan ik nu zo veel bestellen als ik wil.
Tip 3: Bij hermedico (http://www.hermedico.nl) kun je alle benodigdheden voor je diabetes bestellen. Ook mensen die geen diabetes hebben kunnen daar bijvoorbeeld een glucosemetertje aanschaffen. Wat ik overigens niet zou doen, maar dat terzijde.
Ze bezorgen de volgende dag, ik vind het zelf heel fijn, je hoeft niet elke keer naar de apotheek, en als je bijvoorbeeld nog maar 1 potje stripjes hebt heb je het zo in huis!