abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35955762
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 22:15 schreef HPoi het volgende:
Ik ga maandag naar de dok. Ik heb wel vaak dat de urine helemaal niet geel is maar gewoon water zeg maar. En de pijn in mijn voeten is nu omgezet in hevig brandende voeten, valt alleen niks aan te zien. Tis net of er kokend bloed door mijn voeten stroomt.
Ja, daar heb ik ook last van: brandende voeten. Alleen als ik lig. Ik las nu ook de langere post van je hierboven en het lijkt me inderdaad een goed idee om eens langs de dokter te gaan
Too old to Trick or Treat, too young to die
pi_35956411
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 22:38 schreef doka het volgende:

[..]

Ja, daar heb ik ook last van: brandende voeten. Alleen als ik lig. Ik las nu ook de langere post van je hierboven en het lijkt me inderdaad een goed idee om eens langs de dokter te gaan
hm, ik heb het gewoon de hele tijd en als ik loop dan is het helemaal erg.
  zondag 12 maart 2006 @ 02:48:49 #153
121248 hydrah
Religion as an Alibi
pi_35958682
2½ jaar Suiker is mij ongeveer zo bevallen.

Had 2 weken last van Dorst, veel naar het toilet, niet zo lekker voelen, ging slechter zien en moodswings (PMS ), toch maar even naar de doktor gegaan om 07:30 om even wat testjes te doen.

Ze begon meteen over bloedprikken en bleek ik op een nuchtere maag toch maar weer de 42.8 gehaald te hebben. Dat bleek niet zo goed te zijn en en 3kwartier later lag ik voor 6 mooie dagen op de kinder afdeling te liggen (eenzame opsluiting in m'n prive kamer in het mooie plaatsje Nijmegen).

Alles kwam in 1 keer op me af, ik moest meteen leren spuiten, en afspraken werden gemaakt met kinder-verpleegkundigen, phsychologen etc. etc. etc.

Het jammere was, dat we die zomervakantie naar het huisje in Florida wouden gaan maar ik niet zo ver weg mocht in de grote vakantie. Ik was ontslagen uit het ziekenhuis en we gingen op vakantie in Belgie, (Ja ik kan er ook niks aan doen, maar vakantie is vakantie).

Wat me opviel was dat ik de eerste 2 dagen verschrikkelijke hoofdpijn had, dit had te maken dat ik na 6 dagen ziekenhuis geen bril nodig had en dat ik dus weer normaal kon zien. Helaas verdween dit weer na een week of 4 en heb ik nu alsnog een bril.

Nu ik het meer dan 2 jaar heb, kan ik niks anders zeggen dat ik het eerste jaar beter onder controle had dan nu.

92kilo wegend en 12 Actrapid 3x daags en 1x 16Insulatard 's avonds bleek na een jaar niet meer genoeg te zijn, en ik ben meer gaan spuiten. Maar als puber zijnde is het wat lastig en vooral met mijn niet planneble levensstijl. Ik leef met de dag en ik zie wel hoe de dag loopt.

Insuline vergeten in te nemen kwam steeds vaker voor, en van een HBAC1 was gestegen van een nette 6.1 naar een 9.6. Nu heb ik mijn probleem voorgesteld aan de kinder geneeskunde en heb voorgesteld om mijzelf over te laten stappen op een wat flexibelere insuline als Lantis.

Nu ik 3 maanden Lantis gebruik is mijn HBAC1 gedaald van 9,6 naar 8.1 dus er zit vooruitgang in, een pomp zou ik misschien willen overwegen aangezien deze nog flexibeler is, maar ik ben bang voor het gevoel dat ik afhankelijk ben van een apparaat.

Ik zit met vragen als, Hoe kan je dan zwemmen, Hoe slaap je dan, Hoe zit het met sporten, Draag je dat ding 24/7 ?

Dit is ongeveer mijn ervaring met Type 1

Wat bij mij ook is, is dat ik zeg maar (Ik weet niet of het lui-heid is of gewoon slordig) nooit prik, alleen als ik me niet lekker voel dan heb ik zeg maar de tijd om mijn bloedsuiker op te nemen. Maar normaal gesproken doe ik dat nooit, dat is best wel balen eigenlijk
pi_35959837
quote:
Op zondag 12 maart 2006 02:48 schreef hydrah het volgende:

Alles kwam in 1 keer op me af, ik moest meteen leren spuiten, en afspraken werden gemaakt met kinder-verpleegkundigen, phsychologen etc. etc. etc.
Herkenbaar Wat een toestand was dat. Iedereen die allemaal informatie op je afschiet...
quote:
Wat me opviel was dat ik de eerste 2 dagen verschrikkelijke hoofdpijn had, dit had te maken dat ik na 6 dagen ziekenhuis geen bril nodig had en dat ik dus weer normaal kon zien. Helaas verdween dit weer na een week of 4 en heb ik nu alsnog een bril.
Ja, dat had ik ook: nadat ik insuline ging spuiten kon ik ineens kristalhelder zien zonder lenzen (terwijl ik daarvoor altijd -4.5 lenzen had). Ik heel enthousiast , maar de diabetesverpleegkundige waarschuwde dat dat waarschijnlijk tijdelijk was, en inderdaad: na een tijdje waren m'n ogen weer even slecht als altijd
quote:
een pomp zou ik misschien willen overwegen aangezien deze nog flexibeler is, maar ik ben bang voor het gevoel dat ik afhankelijk ben van een apparaat.

Ik zit met vragen als, Hoe kan je dan zwemmen, Hoe slaap je dan, Hoe zit het met sporten, Draag je dat ding 24/7 ?
Ik heb zelf geen pomp, dus daar kan ik je weinig over vertellen. Misschien moet je eens gaan praten met iemand die een pomp heeft. Die dingen zijn tegenwoordig heel klein, en als je gaat zwemmen kun je ze af doen.
  zondag 12 maart 2006 @ 12:03:01 #155
121248 hydrah
Religion as an Alibi
pi_35961891
Sinds ik diabetes heb ben ik wel altijd aangesloten geweest bij het diabetes fonds DN nog wat, en krijg ook altijd aanbiedingen om met lot genoten te gaan skieen of iets dergelijks.

Alleen dat groepsverband zielig doen ligt mij eigenlijk niet, het klinkt stom maar ik ben niet zo'n praat graag typetje als het over mij zelf en mijn problemen gaat.

Zo heb ik die phychologe in het ziekenhuis meteen duidelijk gemaakt dat ik duidelijk geen zin in haar gezwets had..

Hier heb ik later nog gee spijt van gekregen, eigenlijk ben ik nog nooit echt emotioneel geweest over het krijgen van mijn diabetes, ik heb wel eens een slechte dag maar nooit echt depressief geweest erover. Ook niet in het ziekenhuis.

Maar dan ben ik wel zo dat ik minder niet zo vaak mijn emoties toon....

Ohwell
  zondag 12 maart 2006 @ 12:56:29 #156
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_35963024
quote:
Op zondag 12 maart 2006 02:48 schreef hydrah het volgende:

Nu ik 3 maanden Lantis gebruik is mijn HBAC1 gedaald van 9,6 naar 8.1 dus er zit vooruitgang in, een pomp zou ik misschien willen overwegen aangezien deze nog flexibeler is, maar ik ben bang voor het gevoel dat ik afhankelijk ben van een apparaat.

Dit is ongeveer mijn ervaring met Type 1

Wat bij mij ook is, is dat ik zeg maar (Ik weet niet of het lui-heid is of gewoon slordig) nooit prik, alleen als ik me niet lekker voel dan heb ik zeg maar de tijd om mijn bloedsuiker op te nemen. Maar normaal gesproken doe ik dat nooit, dat is best wel balen eigenlijk
Ik heb een jaar of 5 nu een pomp..en ik wil echt niet meer terug naar spuiten.
De pomp draag je inderdaad 24/7..maar dat went heeeel erg snel.

Slapen: in het begin had ik een soort van band om mijn middel waar een klein zakje aan zit waar de pomp in gaat.Ik voelde de band niet zitten is van zacht spul..tegenwoordig ligt ie gewoon naast,op,onder me in me bed.

Sporten: Ligt er denk een beetje aan wat voor sport je doet....Je doet hem ergens in/oder je kleding en levert denk niet veel problemen op.

Zwemmen:Mijn pomp kan je afkoppelen.Het gedeelte waarmee de pomp in je lichaam zit blijft zitten en net buiten de huid koppel je hem af.Zo kan je hem heel snel aan en af koppelen indien nodig,Zoals douchen,sexen en andere dingen dat je hem dr ff niet bij wil hebben zonder dat je alles uit je huid/lijf haalt.Is echt in 2 sec gedaan.
Met de aansluiting alleen kan je gewoon het water in.Bij mijn pomp zijn er speciale 'afsluitdopjes' zodat de aansluiting goed afgesloten is.Het is alleen wel aanbevolen om niet langer als 1 uur afgekoppeld te zijn...

Over het bloedprikken..

Ik heb jaaaaren geleefd zonder bloedprikken,had er geen zin in en deed het ook niet...pubertijd en koppigheid
Tegenwoordig prik ik standaard nuchter en voor het slapen gaan...alles daar tussen in gaat op gevoel.Dus inderdaad alleen prikken als ik me niet lekker voel.Ik weet ook als ik me goed voel dat mijn bloedsuikers ook goed zijn.
  zondag 12 maart 2006 @ 13:01:41 #157
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_35963183
quote:
Op zondag 12 maart 2006 12:03 schreef hydrah het volgende:

Alleen dat groepsverband zielig doen ligt mij eigenlijk niet......
Vreselijk...zo zie ik het ook...stelletje zieltjes met elkaar op vakantie en zielig doen over het feit dat ze suiker hebben.. blugh

Note:Dit is MIJN mening...mocht je wel dit soort dingen doen..prima,ik veroordeel je verder niet en als je er wel wat aan heb,helemaal top mijn ding is het alleen niet !!
pi_35964125
quote:
Ik mag geen suiker van de dokter
Niet dat ik ruzie heb met de dokter
Maar ik mag toch geen suiker van de dokter

Het is ondoenlijk, zonder meer
Maar ja, ondoenlijk is ook doenlijk
Want onweer is ook weer

Zonder suiker valt me zwaar
Mocht ik nog eenmaal met, werkelijk waar
Ik kwam zo klaar als een klontje. Maar...

refr.

De Heer liep op water, niet op benzine
Ik tank geen water, ik spuit insuline
De Heer liep op water, ik tank insuline

Nog slechts op Lourdes durf ik hopen
Waar kreupelen zien en blinden lopen
Ja, daar nog slechts durf ik hopen
HF
pi_35966382
quote:
Op zondag 12 maart 2006 13:01 schreef Suzziieee het volgende:
Vreselijk...zo zie ik het ook...stelletje zieltjes met elkaar op vakantie en zielig doen over het feit dat ze suiker hebben.. blugh

Note:Dit is MIJN mening...mocht je wel dit soort dingen doen..prima,ik veroordeel je verder niet en als je er wel wat aan heb,helemaal top mijn ding is het alleen niet !!
En dat heeft ook mij altijd weerhouden om mee te gaan naar zo'n diabetesdag/weekend/vakentie.
  zondag 12 maart 2006 @ 16:37:47 #160
121248 hydrah
Religion as an Alibi
pi_35968622
quote:
Op zondag 12 maart 2006 15:29 schreef P-Style het volgende:

[..]

En dat heeft ook mij altijd weerhouden om mee te gaan naar zo'n diabetesdag/weekend/vakentie.
Mij ook, eigenlijk wil ik er eens heen kijken of er wel eens mensen komen
Meteen een FOK! diabetes meeting
pi_35976907
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 07:58 schreef Suzziieee het volgende:
7,5 is wel oke... mits het na een maaltijd is

Je kan het beste nuchter controleren... dan moet ie voor iemand zonder suiker toch echt wel in de 4 zijn..op zijn hoogst een lage 5.

18,3 ja das wel hoog..maar ze is nog bezig met de instelling...zou me nu er nog niet te druk over maken en regelmatig eten,leven,prikken en controleren zodat je er achter komt waar de knelpunten zitten..zodat je samen in overleg met de behandelend arts aktie kan ondernemen..

Gaat je moeder ook naar een diabetesverpleegkundige? Want die weten meer als de ' gewone' internist.
Het was na een maaltijd maar ik zal van de week een keer testen voor ik ga eten wel grappig om het zo af en toe te meten en te vergelijken met mijn moeder.

Ze gaat idd naar een diabetesverpleegkundige, dus dat zit wel goed

Verder is ze echt niet beperkt in wat ze doet, daar was ze wel heel bang voor. We zijn bijvoorbeeld pas op vakantie geweest naar China en vanwege het tijdsverschil moest ze wat anders spuiten dan normaal, vanwege die 7 uur extra. Van de verpleegkundige een heel schema gekregen en dat ging echt perfect! We zijn ook naar de Chinese muur geweest, wat een behoorlijke klim is af en toe, zelfs dat ging allemaal goed
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_36011577
quote:
Op zondag 12 maart 2006 12:03 schreef hydrah het volgende:
Sinds ik diabetes heb ben ik wel altijd aangesloten geweest bij het diabetes fonds DN nog wat, en krijg ook altijd aanbiedingen om met lot genoten te gaan skieen of iets dergelijks.

Alleen dat groepsverband zielig doen ligt mij eigenlijk niet, het klinkt stom maar ik ben niet zo'n praat graag typetje als het over mij zelf en mijn problemen gaat.

Zo heb ik die phychologe in het ziekenhuis meteen duidelijk gemaakt dat ik duidelijk geen zin in haar gezwets had..

Hier heb ik later nog gee spijt van gekregen, eigenlijk ben ik nog nooit echt emotioneel geweest over het krijgen van mijn diabetes, ik heb wel eens een slechte dag maar nooit echt depressief geweest erover. Ook niet in het ziekenhuis.

Maar dan ben ik wel zo dat ik minder niet zo vaak mijn emoties toon....

Ohwell
Herkenbaar In een groepje zielig doen trekt mij ook niet aan. Wel lijkt het mij wel eens interressant om andere diabetici te ontmoeten om over de praktische dingen te praten. Ik ken IRL namelijk niemand met diabetes, dus kan ik er ook met niemand over praten. En dan bedoel ik dus niet samen zielig doen, maar gewoon de praktische dingen waar je zoal tegenaan loopt
pi_36013213
Volgens mij zijn het ook geen 'zielig-doen' groepjes, maar juist bedoeld om eens met iemand die hetzelfde heeft van gedachte te kunnen wisselen, zoals doka al zegt. Als jullie al vooroordelen hebben over dat soort bijeenkomsten/vakanties, wat moet de 'buitenwereld' daar dan wel niet van denken.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 14 maart 2006 @ 08:05:48 #164
121248 hydrah
Religion as an Alibi
pi_36013272
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 07:57 schreef Isabeau het volgende:
Volgens mij zijn het ook geen 'zielig-doen' groepjes, maar juist bedoeld om eens met iemand die hetzelfde heeft van gedachte te kunnen wisselen, zoals doka al zegt. Als jullie al vooroordelen hebben over dat soort bijeenkomsten/vakanties, wat moet de 'buitenwereld' daar dan wel niet van denken.
Dat het een sekte is en na een X aantal ontmoetingen de volgelingen aansporen tot plegen van massale zelfmoord ?

Ik denk dat ik ook maar eens naar zo'n meeting ga, gewoon eens kijken hoe het zit en of het een beetje leuk is.

Zelf ken ik 1 iemand met suiker een vriend bij mij in m'n klas hij heeft het al van kinds af aan en heeft dus al wat meer diabetes ervaring uit ervaring weet ik dus dat het fijn kan zijn om er met iemand over te praten die de zelfde ervaring deelt.
(Een internist of een diabetes verpleeg kundige weet er misschien wel een boel van af maar heeft 9 van de 10x zelf geen diabetes...)

Verder heb ik gister het ziekenhuis moeten bellen omdat mijn zicht erg naar de klote ging, bleek ik dus een tijdje iets wat te hoog zitten, nu ik om de 3kwartier prik en als het moet bij spuit. krijg/heb ik al hoofdpijn en als goed is na een x aantal dagen zou ik alweer beter moeten zien.
Puber als ik ben
pi_36030746
hoi,

Ik ben 19 en sinds eind december diabates geconstateerd, type 2 denk ik, dus ik maak geen insuline meer. Alleen ik denk dat ik er heel anders omga dan met andere mensen. Je weet wel dat ze je instellen op zoveel insuline en zoveel koolhydraten. Ik houd me daar daar totaal niet aan. Ik spuit wanneer ik wil en eet wat ik wil. Als ik eet spuit ik tien eenheden novarapid. Echt geen zin om een dieet te volgen. Soms spuit ik 20 dan krijg ik meestal een hypo weet ik dat ik weer laaf zit.. lol
pi_36030865
En hoe zit het met je suikerspiegel, portable?

En ik weet dat je nog maar 19 bent, maar zijn de consequenties van slecht gereguleerde diabetes goed tot je doorgedrongen? Ik heb zulke afschuwelijke dingen in het ziekenhuis gezien bij mensen die er een potje van maakten...een geamputeerd been of blind worden is ook geen feest.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_36031262
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 18:55 schreef portable het volgende:
hoi,

Ik ben 19 en sinds eind december diabates geconstateerd, type 2 denk ik, dus ik maak geen insuline meer.
Als je geen insuline aanmaakt heb je type 1.
quote:
Alleen ik denk dat ik er heel anders omga dan met andere mensen. Je weet wel dat ze je instellen op zoveel insuline en zoveel koolhydraten. Ik houd me daar daar totaal niet aan. Ik spuit wanneer ik wil en eet wat ik wil. Als ik eet spuit ik tien eenheden novarapid. Echt geen zin om een dieet te volgen. Soms spuit ik 20 dan krijg ik meestal een hypo weet ik dat ik weer laaf zit.. lol
Ik zou toch maar wat beter op jezelf gaan letten als ik jou was. Zeker aangezien de diagnose nog maar recent is gesteld, is het belangrijk je voorlopig aan een wat strikter dieet te houden. Zo kom je er beter achter hoe jouw lichaam reageert op insuline en kun je de insuline-eenheden die je spuit beter afstemmen op de koolhydraten die je binnen krijgt. Als je eenmaal een wat meer "ervaren" diabeet bent, kun je wat losser omgaan met je eetpatroon (en daarbij de momenten waarop je spuit).

Zomaar eten en spuiten wanneer je wilt en teveel op je gevoel afgaan raadt ik geen enkele "beginnende" diabeet aan.
pi_36033140
Zomaar 20 spuiten vind ik inderdaad ook een beetje ver gaan. Dat is toch wel erg veel. Ik kan nu redelijk goed aanvoelen wat ik nodig heb. Soms heb ik ontzettende trek in drop, en eet ik een zak leeg, maar meestal spuit ik dan van tevoren wel 5 eenheden oid.

Ik heb nu...even rekenen... bijna 20 jaar diabetes. En nog is het voor mij moeilijk om 's ochtends niet omhoog te schieten en 's nachts niet een hypo te krijgen danwel hoog te zitten. En ik ben ervan overtuigd dat ik een behoorlijk lichte vorm van Diabetes heb. Althans, dat kan nu ook weer aan het veranderen zijn... Nou ja goed, je kan best wel een beetje aan natte vingerwerk doen, maar wees wel verstandig!
  dinsdag 14 maart 2006 @ 20:11:26 #169
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36033396
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 18:55 schreef portable het volgende:
hoi,

Ik ben 19 en sinds eind december diabates geconstateerd, type 2 denk ik, dus ik maak geen insuline meer. Alleen ik denk dat ik er heel anders omga dan met andere mensen. Je weet wel dat ze je instellen op zoveel insuline en zoveel koolhydraten. Ik houd me daar daar totaal niet aan. Ik spuit wanneer ik wil en eet wat ik wil. Als ik eet spuit ik tien eenheden novarapid. Echt geen zin om een dieet te volgen. Soms spuit ik 20 dan krijg ik meestal een hypo weet ik dat ik weer laaf zit.. lol
Volgens mij zit jij een beetje in een soort van ontkenningsfase...

Ik heb ook wel in mijn pubertijd een aantal jaren zo geleefd..maar als je 19 ben..zou je toch al wel wat wijzer moeten zijn.

Ach..je zal op een gegeven moment het licht wel zien en dan komt het vast wel goed..
pi_36033728
Volg je een dieet dan? Ik wil echt gewoon chips eten wanneer ik wil en dan spuit ik gewoon 10 eenheden. Dat is wanneer ik thuis ben dan, wanneer ik weg ben dan ik eet echt minder.
  dinsdag 14 maart 2006 @ 20:30:27 #171
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36034114
Ik volg geen dieet... Maar heb wel 21 jaar ervaring in het diabetes verhaal.Het is zooooooo belangrijk om in het begin te letten op alles wat je eet en doet...Als je op een gegeven moment goed ben ingesteld...Dat je weet hoe je lichaam reageert op alles,op wat je eet,op de hoeveelheden insuline die je gebruikt,op je beweging/sporten.Als je dat allemaal onder de knie heb dan kan je gaan beginnen met expirimenteren en wat van je dieet af te wijken.En dan kan je kijken of dat gaat....want er zijn gewoon mensen die snel ontregeld raken..en dus niet teveel van hun dieet af kunnen wijken.

Succes..
pi_36038729
hm, iig is het geen diabetes. Ik heb zelfs maar 4,9 na het eten. Dus weer op zoek naar wat het dan wel is. (zucht)
pi_36038897
Wees heel blij dat het geen diabetes is
pi_36038952
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 22:17 schreef Isabeau het volgende:
Wees heel blij dat het geen diabetes is
Ja, misschien wel he?! Maarre, ik wil wel weten wat het dan wel is, zodat het bijvoorbeeld te bestrijden is.
pi_36039091
Ja, dat begrijp ik en ik hoop ook dat er wel iets wordt gevonden Anders blijf je erover nadenken/zorgen maken wat het kan zijn.
pi_36042035
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 20:19 schreef portable het volgende:
Volg je een dieet dan? Ik wil echt gewoon chips eten wanneer ik wil en dan spuit ik gewoon 10 eenheden. Dat is wanneer ik thuis ben dan, wanneer ik weg ben dan ik eet echt minder.
portable, wat Isabeau ook al zei: Hou rekening met de vervelende complicaties die slecht gereguleerde diabetes op de lange termijn veroorzaakt! Natuurlijk wil je gewoon eten wanneer je daar maar zin in hebt, maar voor sommige mensen is dat gewoon niet weggelegd. Dat geldt niet alleen voor diabeten maar ook voor mensen die moeten afvallen, een allergie hebben of spijsverteringsproblemen hebben, enz..

En nog even over de 'types' diabetes die er bestaan, daar schijnt toch nog wat verwarring over te zijn:
quote:
Classificaties

Juveniele versus ouderdomsdiabetes

Toen de pathogenese van diabetes nog onbekend was, klasseerde men de patiënten volgens de symptomen. De jeugdige (juveniele) vorm was een ernstige vorm die reeds in de kindertijd tot uiting kwam. De kinderen waren erg mager, hun spieren 'smolten' weg en stierven jong.
De ouderdomsdiabetes trad pas op latere leeftijd op en was een mildere vorm. Oorzaak en behandeling waren onbekend.

Insuline-afhankelijke versus insuline-onafhankelijke diabetes

Toen het onderliggende probleem eenmaal beter werd begrepen, deelde men de diabetes in op basis van de behandeling. Type-I of insuline-afhankelijke vorm was de ernstigste vorm, waaronder ook de voormalige juveniele diabetes viel, type-II was de insuline-onafhankelijke diabetes waaronder de meeste van de voormalige 'ouderdomsdiabetici' vielen.

β-cel destructie versus intacte β-cellen

Anno 2004 wordt de pathogenese van diabetes nog wat beter begrepen en klasseert men de diabetes ook wel in een β-cel destructieve diabetes, type 1 (niet te verwarren met het oudere Type I) en β-cel intacte diabetes, type-2. Aangezien type 2 ten gevolge van westerse leefstijl (overgewicht, weinig lichaamsbeweging) steeds vaker bij mensen van onder de 50 optreedt, is de term ouderdomsdiabetes niet meer van toepassing.

Bij type-1 diabetes maken de β-cellen de alvleesklier onvoldoende insuline aan ten gevolge van de uitgebreide vernietiging van deze β-cellen (Eilandjes van Langerhans).
Oorzaken hiervan kunnen zijn:

* auto-immuundestructie van de β-cellen
* infectieuze destructie van de β-cellen
* chemische destructie van de β-cellen
* een algemeen alvleesklier-probleem
* met onbekende oorzaak: idiopathische destructie van de β-cellen

Bij type-2 diabetes zijn de β-cellen in voldoende mate aanwezig, maar reageert het lichaam onvoldoende op de insuline.
Er is dus een relatief tekort aan insuline. Oorzaken hiervan kunnen zijn:

* te weinig receptoren op de cellen.
* insulineresistentie, er is een defect in de insuline cascade. Hierdoor wordt er minder GLUT-4 getransloceerd naar de celmembraan. GLUT-4 zorgt voor de opname van glucose.

Type 2 komt ook voor op alle leeftijden, maar met name bij ouderen en bij mensen met overgewicht.

Zwangerschapsdiabetes is een bijzonder geval van diabetes waarbij de moederkoek van de foetus hormonen (oa HPL, cortisol) aanmaakt die de insuline van de moeder tegenwerken. De alvleesklier van de moeder moet 2 tot 3 maal meer insuline produceren om hetzelfde effect te behouden in de cellen. Indien de alvleesklier van de moeder hiertoe niet in staat is, ontstaat er zwangerschapsdiabetes. Deze vorm van diabetes verdwijnt meestal enkele dagen na de geboorte van het kind. Toch hebben dergelijke moeders later een duidelijk grotere kans op type 2 diabetes. Het komt in de zwangerschap ook wel voor dat de nier wat glucose doorlaat zonder dat de waarden die in het bloed gemeten worden verhoogd zijn: er bestaat dan alleen een verlaagde nierdrempel voor glucose.
bron (Wikipedia)
pi_36042595
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 22:12 schreef HPoi het volgende:
hm, iig is het geen diabetes. Ik heb zelfs maar 4,9 na het eten. Dus weer op zoek naar wat het dan wel is. (zucht)
Even vraagje: hoe lang/kort na het eten heb je getest? Als je direct na het eten hebt getest, kun je beter nog een keer testen ongeveer een uur na het eten. Als je dan ook onder de 8 zit hebt zit je goed (wat diabetes betreft). Wat je 'brandende' voeten betreft, dit kan ook veroorzaakt worden door een gebrek aan Vitamine B1 (thiamine) maar dat schijnt in het Westen nauwelijks voor te komen, behalve als je veel alcohol drinkt.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 15 maart 2006 @ 10:58:42 #178
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_36048858
Misschien even ter overweging: mijn vader heeft sinds een jaar of 8 diabetes (hij is nu 79). Sindsdien zijn zijn ogen gelaserd (hij ziet helaas nog steeds niet echt veel). Zijn nieren zijn zodanig achteruit gegaan dat hij nu drie keer per week aan de dialyse ligt. Hij is een keer gevallen, wat een bloeduitstorting in zijn grote teen tot gevolg had. Dat wilde niet meer genezen en de teen is geamputeerd. Vervolgens reed een kind met een winkelkarretje tegen zijn tweede teen aan. En toen bleek dat niet slechts de teen maar zelfs het hele onderbeen geamputeerd moest worden Hij ligt nu al vanaf december in het ziekenhuis.

Neem daarbij even in acht dat mijn vader zich altijd keurig aan de instructies qua spuiten en dieet heeft gehouden en over het algemeen ook geen problemen heeft met zijn suikerspiegel, en misschien dat degenen die het nu niet zo strict nemen met spuiten en leefregels nog een keer na gaan denken...
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 15 maart 2006 @ 11:33:44 #179
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36049901
Rewino .. Wat ik me afvraag is of je vader de diagnose diabetes bij toeval heeft gekregen of dat ie het spontaan heeft gekregen.Ik vind echt dat ie al veel complicaties heeft voor iemand die 8 jaar suiker heeft.Vraag me af of ie het al niet een aantal jaar onopgemerkt heeft gehad?type 2??

aan de andere kant..bij ieder persoon metsuiker kan het verloop anders zijn.De een houd zich netjes aan de regels en krijgt allerlei complicaties..de ander doet maar wat en krijgt niets...tis niet altijd even eerlijk..

groetjes Suzanne
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 15 maart 2006 @ 11:37:37 #180
13151 crew  Rewimo
pi_36050005
De diabetes is geconstateerd bij een controle van de bloedbank. Nu weet ik niet of zij standaard op suiker controleren bij elke afname Zo ja dan kan hij het niet lang gehad hebben, hij gaf minimaal 3x per jaar bloed (gewild type, vaak extra opgeroepen). Maar in elk geval hebben ze hem toen meteen doorgestuurd naar zijn arts en bleek hij op dat moment een waarde van 20 te hebben. Het moet in elk geval type 2 zijn.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_36062883
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 23:52 schreef doka het volgende:

[..]

Even vraagje: hoe lang/kort na het eten heb je getest? Als je direct na het eten hebt getest, kun je beter nog een keer testen ongeveer een uur na het eten. Als je dan ook onder de 8 zit hebt zit je goed (wat diabetes betreft). Wat je 'brandende' voeten betreft, dit kan ook veroorzaakt worden door een gebrek aan Vitamine B1 (thiamine) maar dat schijnt in het Westen nauwelijks voor te komen, behalve als je veel alcohol drinkt.
Ik heb zo'n uur na het eten getest. Ik heb idd gelezen over die vitamine B. Ik ben zondag zelfs naar de huisartenpost geweest omdat ik geen gevoel meer had in mijn linkervoet. Naar de dok geweest die mij bloedverdunners heeft gegeven, volgens hem heb ik nog steeds last van een infectie die een bepaalde stof afscheid die mijn zenuwbanen min of meer afknelt.
pi_36063584
Ik heb wat ik had geschreven een beetje snel geschreven ik zal even duidelijk mijn situatie uitleggen.

Ik was moe, suf, veel drinken, veel plassen. Ben toen naar de de dokter gegaan en vrijwel direct het ziekenhuis ingestuurd met een infuus aan me arm met insuline mijn bloedsuiker was rond de 20+. Daar heb ik een dieëtiste leren kennen die me zei dat ik me eetgewoonste moet veranderen. Dus ik in het ziekenhuis mijn koolhydraten tellen etc etc. Maar thuis komend heb ik het helemaal veranderd. Ik heb toen besloten gewoon te spuiten en te eten. Eet ik twee sneetjes brood, dan tien eenheden. Eet ik avond eten, dan ook tien eenheden. Hele zak chips ook tien eenheden. Zit ik de hele dag thuis en ik weet dat ik ga snoepen en veel ga eten spuit ik meestal 20 eenheden.

En natuurlijk is mijn dieëtiste er niet mee eens! Ze zegt "Wat knap dat je het allemaal al op gevoel kan. Normaal duurd het maanden voordat mensen goed zijn ingesteld"

En hoe zit het met mijn bloedsuikerspiegel? Ik prik meestal 1x per dag een bloedsuikertje om even te kijken hoe het zit. Meestal doe ik dat s'avonds om te zien hoe goed ik het weer eens wel niet heb gedaan. Een suikerspiegel van 12 heb ik al weken niet gezien. Ik heb soms wel een suikerspiegel van 11. Heb ik een suikerspiegel van 11 dan spuit ik 4 eenheden novarapid.

Heb ik dan geen last van hypo's? Ik heb regelmatig last van hypo's. Dat ik het als een last zie? Nee, want dan weet ik dat mijn suikerspiegel weer lekker laag zit. 80% van alle hypo's heb ik ook thuis, en vind dat niet erg. Heb ik een hypo als ik iet thuis ben, dan heb ik ALTIJD wat bij me, ook al is het geld om even wat te kopen. Zodra ik een hypo heb lig ik ook niet gelijk op de grond, kan zeker wel een halfuur zonder wat te eten een hypo doorbrengen. Heb geen hypo's snachts BTW.

Beter een hypo dan een hoge bloedsuikerspiegel toch?

Ik hoor novarapid te spuiten en insulatar ofzo iets. Insulatar was voor de nacht. Alleen insulatar heb ik al 2 maanden niet gespoten. Want ik had in de nacht veel last van hypo's door dat spul. Ook heb ik mijn diabatesverpleegkundige niet meer gesproken want ik moest een dagcurve maken en heb het nog nooit gedaan. In het begin wel, maar had niet gebeld.

Zoals het nu gaat, gaat het naar mijn mening goed. Alleen uitkijken voor de hoge bloedsuikerspiegels toch?

En ik hoor soms enge verhalen van geamputeerde benen, maar dat is alleen bij hoge bloedsuikerspiegels toch? En is een bloedsuikerspiegel van 12 erg? Een hoge bloedsuikerspiegel voor een langdurige tijd is toch schadelijk?

En oh jah, mijn linkeroog ziet minder dan mijn rechter. Niet dat mijn rechteroog heel erg aan toe is. Dit hersteld nooit meer he?

Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 15 maart 2006 @ 18:38:33 #183
13151 crew  Rewimo
pi_36063746
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 18:33 schreef portable het volgende:
En ik hoor soms enge verhalen van geamputeerde benen, maar dat is alleen bij hoge bloedsuikerspiegels toch? En oh jah, mijn linkeroog ziet minder dan mijn rechter. Niet dat mijn rechteroog heel erg aan toe is. Dit hersteld nooit meer he?
Heb je dat verhaal over mijn vader gelezen? Zo nee, doe dat dan alsnog even
  woensdag 15 maart 2006 @ 18:44:45 #184
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36063911
Ik vind dat je een beetje erg onverantwoord bezig bent...

Je denkt dat je het allemaal door heb,maar je doet maar wat.

Zelfs mensen die altijd hardstikke goed zitten met hun bloedsuiker krijgen nog complicaties.

Prik eens voor de lol nuchter je bloed,ben benieuw hoe die is.

Ook al lijkt het nu wel allemaal goed te gaan,je speelt een beetje russisch roulette.

Maar ja...tis jouw leven..succes ermee

Edit:Je weet dat je van te vaak en te lange hypo's hersenbeschadigingen op kan lopen?
pi_36064226
Oudere mensen krijgen toch sneller compliacties dan jongere? Heb twee uur geleden mijn bloedsuiker getest en het was 11, daarna 10 eenheden gespoten en 1 broodje kaas met thee met drie suikerklontjes. Ik weet nu dat ik een hypo krijg en voel hem ook aankomen. Lekker straks wat fruit eten waarvoor ik niet voor hoef te spuiten.

Ik weet dat ik er echt MAKKELIJK mee omga, maar als ik mijn bloedsuikers zie dan ben ik tevreden. Even fruit eten, dan ga ik naar de winkel even wat chips en snoeps lekkers kopen. Dieet
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 15 maart 2006 @ 18:58:20 #186
13151 crew  Rewimo
pi_36064301
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 18:56 schreef portable het volgende:
Oudere mensen krijgen toch sneller compliacties dan jongere? Heb twee uur geleden mijn bloedsuiker getest en het was 11, daarna 10 eenheden gespoten en 1 broodje kaas met thee met drie suikerklontjes. Ik weet nu dat ik een hypo krijg en voel hem ook aankomen. Lekker straks wat fruit eten waarvoor ik niet voor hoef te spuiten.

Ik weet dat ik er echt MAKKELIJK mee omga, maar als ik mijn bloedsuikers zie dan ben ik tevreden. Even fruit eten, dan ga ik naar de winkel even wat chips en snoeps lekkers kopen. Dieet
Welterusten

Als struisvogel zou je het niet gek doen...
  woensdag 15 maart 2006 @ 19:06:16 #187
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36064554
ja dieet sucks..ben ik het helemaal mee eens

Toch denk ik dat over een aantal jaar jij er heel anders mee omgaat als nu...

Heb zelf ook een aantal jaar maar wat gedaan en is ook goed gekomen En nam ook van niemand aan dat ik verkeerd bezig was.. wat ik eigenlijk stiekem wel wist maar wel best vond

Maar een dieet..nee die volg ik ook nog steeds niet...
pi_36064582
"uhh?? @Rewimo"

En dat prikken wat doet dat pijn zeg. Eerst deed ik het heel snel, maar toen dat pijn begon te doen, deed ik het langzaam. Nu doet dat ook pijn. Vooral waar de huid wat dikker is

Heb het ook een keer in me armen gedaan en kreeg gelijk een hypo, volgens mij word het daar sneller opgenomen.
  woensdag 15 maart 2006 @ 19:07:13 #189
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36064588
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 18:58 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Welterusten

Als struisvogel zou je het niet gek doen...
pi_36065304
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 18:33 schreef portable het volgende:
Insulatar was voor de nacht. Alleen insulatar heb ik al 2 maanden niet gespoten. Want ik had in de nacht veel last van hypo's door dat spul.
Dat is héél erg onverstandig! Insulatard is niet alleen voor de nacht, maar het is 24-uurs insuline (werkt iets minder lang maar goed). Dit om je lichaam ten alle tijden te voorzien van z'n basale insuline behoefte. Het is èrg belangrijk dat je deze prikbeurt niet overslaat! Als je 's nachts hypo's hebt dan moet je de dosering aanpassen en/of iets eten voor het slapen gaan.
quote:
Ook heb ik mijn diabatesverpleegkundige niet meer gesproken want ik moest een dagcurve maken en heb het nog nooit gedaan. In het begin wel, maar had niet gebeld.
Niet verstandig.
quote:
Zoals het nu gaat, gaat het naar mijn mening goed. Alleen uitkijken voor de hoge bloedsuikerspiegels toch?
Je moet gewoon goéd op de hoogte zijn van je bloedglucosewaardes. Te lage waardes kunnen ook schadelijk zijn. Maar het lijkt er op dat je er nog iets te gemakkelijk mee omgaat.
pi_36067191
We weten dat ik niet verstandig met mijn ziekte omga. Maar hoe gaan jullie ermee om? Dieeten jullie ook? Eet je minder snoep? Weet jij hoeveel koolhydraten je eet? Weeg je je chips? Eet je voeding waarvan je niet weet hoeveel koolhydraten erin zitten? Zoals taart? Lasagna? Eet/drink je light producten?

Hoe vaak per dag prik je je bloedsuiker? Spuit je ook gewoon en eet je ook wat je wilt?
BTW ik heb ondergewicht, straks val ik nog af! Ben 7 kilo aangekomen sinds ik het zieken uit ben dat was na twee maanden. Nu komt het niet echt meer aan...
pi_36068004
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 20:27 schreef portable het volgende:
Maar hoe gaan jullie ermee om?
Nou, om te beginnen zou ikzelf ook best meer aandacht aan m'n diabetes mogen besteden en ook ik doe steeds meer op "gevoel". Echter besef ik inmiddels wel hoeveel koolhydraten ik binnenkrijg bij wat ik eet en hoeveel insuline ik daarvoor nodig heb. Ik voel hypo's nog altijd heel goed aankomen en ik heb ook altijd door wanneer ik te hoog zit. Ik heb dan ook bijna 23 jaar diabetes type 1 en weet eigenlijk niet beter, omdat ik nog maar 1 was toen ik het kreeg. Het niet willen spuiten en niks met diabetes te maken willen hebben, heb ik ook allemaal meegemaakt in m'n puberteit. Die fase ben ik inmiddels ontgroeid.

Iedereen gaat er op z'n eigen manier mee om en voor iedereen gelden weer net andere "regeltjes", zolang je maar beseft dat je je diabetes niet mag "negeren", want daar krijg je later alleen maar spijt van.
  woensdag 15 maart 2006 @ 22:01:47 #193
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_36070301
Ik doe ook heel veel op gevoel..maar ook hier spreekt ruim 20 jaar ervaring.Ik heb het sinds mijn 9e en ook ik weet niet beter...Het gaat gewoon vanzelf.Ik voel wanneer ik laag in de 4 kom en ook als ik rond de 11-12 zit voel ik me meestal rot.

Ik weet ook dat ik hoeveel eenheden ik nodig heb voor welke maaltijd.En tuurlijk zit ik er ook wel eens naast en moet ik corrigeren.Ik eet ook voeding waarvan je niet precies weet hoeveel koolhydraten er inzitten,maar inmiddels door de ervaring weet ik hoeveel ik nodig heb bij een bord pasta,of inderdaad bij die taart...

Voor de rest drink ik wel cola light.Voor de rest gebruik ik weinig light produkten omdat daar meestal wél minder calorieen inzitten...maar tegelijk meer koolhydraten.

Voor de rest prik ik standaard nuchter en voor het slapen gaan mijn bloed en voor de rest op gevoel.En ook mijn DVK loopt te zeuren dat ik bijna geen dagcurves maak

Voor de rest eet ik best wel wat ik wil,probeer met mate..maar dat lukt niet altijd.En dien dan ook wel indien nodig extra eenheden toe dmv mijn pomp.
Dat je tussen door eet en dan extra spuit vind ik niet eens zo'n probleem,denk dat iedereen dat wel doet..Maar dat is bij jou je standaard gedrag en zomaar een aantal keer per dag lukraak een partij eenheden spuiten...das niet slim bezig zijn...
pi_36074080
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 22:01 schreef Suzziieee het volgende:
Voor de rest prik ik standaard nuchter en voor het slapen gaan mijn bloed en voor de rest op gevoel.En ook mijn DVK loopt te zeuren dat ik bijna geen dagcurves maak
Dagcurves... Eigenlijk een verschrikkelijk kleine moeite, maar toch heb ik er een hekel aan en maak ik ze zelden.
pi_36074451
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 23:56 schreef P-Style het volgende:

[..]

Dagcurves... Eigenlijk een verschrikkelijk kleine moeite, maar toch heb ik er een hekel aan en maak ik ze zelden.
Ik heb wel eens een week of 2 zo'n diabetes-dagboekje bijgehouden

Maar ik test wel gemiddeld 3 a 4 keer per dag, dus dat is dan wel weer braaf
pi_36074531
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 00:12 schreef doka het volgende:
Ik heb wel eens een week of 2 zo'n diabetes-dagboekje bijgehouden
Dat boekje ja! Dan prikte ik wel, maar dan had ik weer geen zin om het op te schrijven. Dat kon m'n kinderarts destijds ook nooit waarderen...
pi_36074645
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 00:16 schreef P-Style het volgende:

[..]

Dat boekje ja! Dan prikte ik wel, maar dan had ik weer geen zin om het op te schrijven. Dat kon m'n kinderarts destijds ook nooit waarderen...
Ik vind het ook een beetje onzin, want je kunt zelf wel de patronen ontdekken en daarnaast houden de meeste meters toch een paar honderd resultaten in hun geheugen.
pi_36074830
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 00:21 schreef doka het volgende:
Ik vind het ook een beetje onzin, want je kunt zelf wel de patronen ontdekken en daarnaast houden de meeste meters toch een paar honderd resultaten in hun geheugen.
Het is vooral dat artsen/internisten/diabetesverpleegkundigen dan een nòg beter zicht hebben op je situatie... Zeg maar een nog betere "controle" op je uit kunnen voeren, zeker als je behalve je waardes er ook nog regelmatig opmerkingen bij schrijft om waardes te kunnen toelichten. Dus wat dat betreft begrijp ik het nut wel enigszins.

Ik denk alleen niet dat er veel diabeten zijn die zo'n dagboek voor zichzèlf bijhouden, aangezien je als diabeet (met ervaring) de situatie makkelijk zelf kan inschatten en daar geen dagboek meer voor nodig hebt. En ook inderdaad omdat meters al jarenlang een geheugen hebben. Daardoor lijkt het zo nutteloos en dan heb je er na een tijdje geen zin meer in... althans zo is dat bij mij gegaan.
pi_36074949
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 00:30 schreef P-Style het volgende:

[..]

Het is vooral dat artsen/internisten/diabetesverpleegkundigen dan een nòg beter zicht hebben op je situatie... Zeg maar een nog betere "controle" op je uit kunnen voeren, zeker als je behalve je waardes er ook nog regelmatig opmerkingen bij schrijft om waardes te kunnen toelichten. Dus wat dat betreft begrijp ik het nut wel enigszins.
Ja, absoluut. Alleen heeft mijn diabetesverpleegkundige nooit echt naar mijn dagboek gevraagd of gekeken. En hij heeft zo'n ding waarmee hij alle waardes uit mijn meter in de computer kan laden, maar dat heeft hij ook nooit gedaan. Dus daarmee is de motivatie ook wel verdwenen.

Maar ik ben in het kader van de nieuwe zorgverzekering overgestapt naar CZ (een van de 3 zorgverzekeraars die een contract met DVN hebben afgesloten) en die bieden de mogelijkheid om op internet je waarden bij te houden. Dat ga ik wel doen denk ik.
pi_36075133
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 00:35 schreef doka het volgende:
Maar ik ben in het kader van de nieuwe zorgverzekering overgestapt naar CZ (een van de 3 zorgverzekeraars die een contract met DVN hebben afgesloten) en die bieden de mogelijkheid om op internet je waarden bij te houden. Dat ga ik wel doen denk ik.
Ik zit al jaren bij CZ en nu met het nieuwe zorgstelsel dus ook nog steeds. Dat CZ voordelen heeft voor DVN-leden had ik al gelezen, maar ik heb me er nog niet echt in verdiept...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')