portable, wat Isabeau ook al zei: Hou rekening met de vervelende complicaties die slecht gereguleerde diabetes op de lange termijn veroorzaakt! Natuurlijk wil je gewoon eten wanneer je daar maar zin in hebt, maar voor sommige mensen is dat gewoon niet weggelegd. Dat geldt niet alleen voor diabeten maar ook voor mensen die moeten afvallen, een allergie hebben of spijsverteringsproblemen hebben, enz..quote:Op dinsdag 14 maart 2006 20:19 schreef portable het volgende:
Volg je een dieet dan? Ik wil echt gewoon chips eten wanneer ik wil en dan spuit ik gewoon 10 eenheden. Dat is wanneer ik thuis ben dan, wanneer ik weg ben dan ik eet echt minder.
bron (Wikipedia)quote:Classificaties
Juveniele versus ouderdomsdiabetes
Toen de pathogenese van diabetes nog onbekend was, klasseerde men de patiënten volgens de symptomen. De jeugdige (juveniele) vorm was een ernstige vorm die reeds in de kindertijd tot uiting kwam. De kinderen waren erg mager, hun spieren 'smolten' weg en stierven jong.
De ouderdomsdiabetes trad pas op latere leeftijd op en was een mildere vorm. Oorzaak en behandeling waren onbekend.
Insuline-afhankelijke versus insuline-onafhankelijke diabetes
Toen het onderliggende probleem eenmaal beter werd begrepen, deelde men de diabetes in op basis van de behandeling. Type-I of insuline-afhankelijke vorm was de ernstigste vorm, waaronder ook de voormalige juveniele diabetes viel, type-II was de insuline-onafhankelijke diabetes waaronder de meeste van de voormalige 'ouderdomsdiabetici' vielen.
β-cel destructie versus intacte β-cellen
Anno 2004 wordt de pathogenese van diabetes nog wat beter begrepen en klasseert men de diabetes ook wel in een β-cel destructieve diabetes, type 1 (niet te verwarren met het oudere Type I) en β-cel intacte diabetes, type-2. Aangezien type 2 ten gevolge van westerse leefstijl (overgewicht, weinig lichaamsbeweging) steeds vaker bij mensen van onder de 50 optreedt, is de term ouderdomsdiabetes niet meer van toepassing.
Bij type-1 diabetes maken de β-cellen de alvleesklier onvoldoende insuline aan ten gevolge van de uitgebreide vernietiging van deze β-cellen (Eilandjes van Langerhans).
Oorzaken hiervan kunnen zijn:
* auto-immuundestructie van de β-cellen
* infectieuze destructie van de β-cellen
* chemische destructie van de β-cellen
* een algemeen alvleesklier-probleem
* met onbekende oorzaak: idiopathische destructie van de β-cellen
Bij type-2 diabetes zijn de β-cellen in voldoende mate aanwezig, maar reageert het lichaam onvoldoende op de insuline.
Er is dus een relatief tekort aan insuline. Oorzaken hiervan kunnen zijn:
* te weinig receptoren op de cellen.
* insulineresistentie, er is een defect in de insuline cascade. Hierdoor wordt er minder GLUT-4 getransloceerd naar de celmembraan. GLUT-4 zorgt voor de opname van glucose.
Type 2 komt ook voor op alle leeftijden, maar met name bij ouderen en bij mensen met overgewicht.
Zwangerschapsdiabetes is een bijzonder geval van diabetes waarbij de moederkoek van de foetus hormonen (oa HPL, cortisol) aanmaakt die de insuline van de moeder tegenwerken. De alvleesklier van de moeder moet 2 tot 3 maal meer insuline produceren om hetzelfde effect te behouden in de cellen. Indien de alvleesklier van de moeder hiertoe niet in staat is, ontstaat er zwangerschapsdiabetes. Deze vorm van diabetes verdwijnt meestal enkele dagen na de geboorte van het kind. Toch hebben dergelijke moeders later een duidelijk grotere kans op type 2 diabetes. Het komt in de zwangerschap ook wel voor dat de nier wat glucose doorlaat zonder dat de waarden die in het bloed gemeten worden verhoogd zijn: er bestaat dan alleen een verlaagde nierdrempel voor glucose.
Even vraagje: hoe lang/kort na het eten heb je getest? Als je direct na het eten hebt getest, kun je beter nog een keer testen ongeveer een uur na het eten. Als je dan ook onder de 8 zit hebt zit je goed (wat diabetes betreft). Wat je 'brandende' voeten betreft, dit kan ook veroorzaakt worden door een gebrek aan Vitamine B1 (thiamine) maar dat schijnt in het Westen nauwelijks voor te komen, behalve als je veel alcohol drinkt.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 22:12 schreef HPoi het volgende:
hm, iig is het geen diabetes. Ik heb zelfs maar 4,9 na het eten. Dus weer op zoek naar wat het dan wel is. (zucht)
Ik heb zo'n uur na het eten getest. Ik heb idd gelezen over die vitamine B. Ik ben zondag zelfs naar de huisartenpost geweest omdat ik geen gevoel meer had in mijn linkervoet. Naar de dok geweest die mij bloedverdunners heeft gegeven, volgens hem heb ik nog steeds last van een infectie die een bepaalde stof afscheid die mijn zenuwbanen min of meer afknelt.quote:Op dinsdag 14 maart 2006 23:52 schreef doka het volgende:
[..]
Even vraagje: hoe lang/kort na het eten heb je getest? Als je direct na het eten hebt getest, kun je beter nog een keer testen ongeveer een uur na het eten. Als je dan ook onder de 8 zit hebt zit je goed (wat diabetes betreft). Wat je 'brandende' voeten betreft, dit kan ook veroorzaakt worden door een gebrek aan Vitamine B1 (thiamine) maar dat schijnt in het Westen nauwelijks voor te komen, behalve als je veel alcohol drinkt.
Heb je dat verhaal over mijn vader gelezen? Zo nee, doe dat dan alsnog evenquote:Op woensdag 15 maart 2006 18:33 schreef portable het volgende:
En ik hoor soms enge verhalen van geamputeerde benen, maar dat is alleen bij hoge bloedsuikerspiegels toch? En oh jah, mijn linkeroog ziet minder dan mijn rechter. Niet dat mijn rechteroog heel erg aan toe is. Dit hersteld nooit meer he?
Welterustenquote:Op woensdag 15 maart 2006 18:56 schreef portable het volgende:
Oudere mensen krijgen toch sneller compliacties dan jongere? Heb twee uur geleden mijn bloedsuiker getest en het was 11, daarna 10 eenheden gespoten en 1 broodje kaas met thee met drie suikerklontjes. Ik weet nu dat ik een hypo krijg en voel hem ook aankomen. Lekker straks wat fruit eten waarvoor ik niet voor hoef te spuiten.
Ik weet dat ik er echt MAKKELIJK mee omga, maar als ik mijn bloedsuikers zie dan ben ik tevreden. Even fruit eten, dan ga ik naar de winkel even wat chips en snoeps lekkers kopen. Dieet![]()
quote:Op woensdag 15 maart 2006 18:58 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Welterusten
Als struisvogel zou je het niet gek doen...
Dat is héél erg onverstandig!quote:Op woensdag 15 maart 2006 18:33 schreef portable het volgende:
Insulatar was voor de nacht. Alleen insulatar heb ik al 2 maanden niet gespoten. Want ik had in de nacht veel last van hypo's door dat spul.
Niet verstandig.quote:Ook heb ik mijn diabatesverpleegkundige niet meer gesproken want ik moest een dagcurve maken en heb het nog nooit gedaan. In het begin wel, maar had niet gebeld.
Je moet gewoon goéd op de hoogte zijn van je bloedglucosewaardes. Te lage waardes kunnen ook schadelijk zijn. Maar het lijkt er op dat je er nog iets te gemakkelijk mee omgaat.quote:Zoals het nu gaat, gaat het naar mijn mening goed. Alleen uitkijken voor de hoge bloedsuikerspiegels toch?
Nou, om te beginnen zou ikzelf ook best meer aandacht aan m'n diabetes mogen besteden en ook ik doe steeds meer op "gevoel". Echter besef ik inmiddels wel hoeveel koolhydraten ik binnenkrijg bij wat ik eet en hoeveel insuline ik daarvoor nodig heb. Ik voel hypo's nog altijd heel goed aankomen en ik heb ook altijd door wanneer ik te hoog zit. Ik heb dan ook bijna 23 jaar diabetes type 1 en weet eigenlijk niet beter, omdat ik nog maar 1 was toen ik het kreeg. Het niet willen spuiten en niks met diabetes te maken willen hebben, heb ik ook allemaal meegemaakt in m'n puberteit. Die fase ben ik inmiddels ontgroeid.quote:Op woensdag 15 maart 2006 20:27 schreef portable het volgende:
Maar hoe gaan jullie ermee om?
Dagcurves...quote:Op woensdag 15 maart 2006 22:01 schreef Suzziieee het volgende:
Voor de rest prik ik standaard nuchter en voor het slapen gaan mijn bloed en voor de rest op gevoel.En ook mijn DVK loopt te zeuren dat ik bijna geen dagcurves maak
Ik heb wel eens een week of 2 zo'n diabetes-dagboekje bijgehoudenquote:Op woensdag 15 maart 2006 23:56 schreef P-Style het volgende:
[..]
Dagcurves...Eigenlijk een verschrikkelijk kleine moeite, maar toch heb ik er een hekel aan en maak ik ze zelden.
Dat boekje ja!quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:12 schreef doka het volgende:
Ik heb wel eens een week of 2 zo'n diabetes-dagboekje bijgehouden![]()
![]()
Ik vind het ook een beetje onzin, want je kunt zelf wel de patronen ontdekken en daarnaast houden de meeste meters toch een paar honderd resultaten in hun geheugen.quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:16 schreef P-Style het volgende:
[..]
Dat boekje ja!Dan prikte ik wel, maar dan had ik weer geen zin om het op te schrijven.
Dat kon m'n kinderarts destijds ook nooit waarderen...
Het is vooral dat artsen/internisten/diabetesverpleegkundigen dan een nòg beter zicht hebben op je situatie... Zeg maar een nog betere "controle" op je uit kunnen voeren, zeker als je behalve je waardes er ook nog regelmatig opmerkingen bij schrijft om waardes te kunnen toelichten. Dus wat dat betreft begrijp ik het nut wel enigszins.quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:21 schreef doka het volgende:
Ik vind het ook een beetje onzin, want je kunt zelf wel de patronen ontdekken en daarnaast houden de meeste meters toch een paar honderd resultaten in hun geheugen.
Ja, absoluut. Alleen heeft mijn diabetesverpleegkundige nooit echt naar mijn dagboek gevraagd of gekeken. En hij heeft zo'n ding waarmee hij alle waardes uit mijn meter in de computer kan laden, maar dat heeft hij ook nooit gedaan. Dus daarmee is de motivatie ook wel verdwenen.quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:30 schreef P-Style het volgende:
[..]
Het is vooral dat artsen/internisten/diabetesverpleegkundigen dan een nòg beter zicht hebben op je situatie... Zeg maar een nog betere "controle" op je uit kunnen voeren, zeker als je behalve je waardes er ook nog regelmatig opmerkingen bij schrijft om waardes te kunnen toelichten. Dus wat dat betreft begrijp ik het nut wel enigszins.
Ik zit al jaren bij CZ en nu met het nieuwe zorgstelsel dus ook nog steeds. Dat CZ voordelen heeft voor DVN-leden had ik al gelezen, maar ik heb me er nog niet echt in verdiept...quote:Op donderdag 16 maart 2006 00:35 schreef doka het volgende:
Maar ik ben in het kader van de nieuwe zorgverzekering overgestapt naar CZ (een van de 3 zorgverzekeraars die een contract met DVN hebben afgesloten) en die bieden de mogelijkheid om op internet je waarden bij te houden. Dat ga ik wel doen denk ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |