Kijk en dat is nou echt ideaal! Hoe vaak het wel niet voorkomt dat ik ergens zit en me in moet houden met snacken; of s'nachts om 6 uur mee wil eten met een broodje shoarma... misschien moet ik maar snel over eigenlijkquote:Op donderdag 3 augustus 2006 19:18 schreef Suzziieee het volgende:
Onverwachts ergens blijven eten?geen probleem..je hebt je insuline bij je..
DM 1 heeft zelden een erfelijke factor. DM 2 heeft wel duidelijk een erfelijke factor. Als één van je ouders of beiden ouders DM 2 hebben dan heb je een duidelijk verhoogd risico om dit ook te krijgen. Daarnaast zijn er nog vele andere typen DM die een duidelijke erfelijke component hebbenquote:Op zondag 6 augustus 2006 01:55 schreef XrAiDeN het volgende:
Ik ga maandag naar de dokter ten eerste voor haaruitval. Ten tweede wil ik laten onderzoeken of ik diabetes heb omdat aardig wat symptomen overeenkomen met wat met mijn lichaam gaande is op dit moment. Diabetes zit van beide kanten in de familie maar als ik het goed begrepen heb is alleen een minimale aanleg er voor genetisch bepaald?
Ik vraag me dit ook wel eens af; ik ga ook meestal omhoog; maar dat komt ook omdat ik voor ik uit ga vaak nog wat eet; en als ik aangeschoten ben toch nog vaak naar de dextro grijp (laag of aangeschoten; laat ik maar geen risico nemenquote:Op zondag 6 augustus 2006 01:02 schreef Gutnre het volgende:
Nog een ander vraagje:
Ik heb altijd begrepen dat je een lage bloedsuiker krijgt van alcohol.
ik weet niet over wat voor alcohol dat gaat, maar over het algemeen drink ik bier of rode wijn, soms witte wijn of wodka ofzo.
Ik krijg juist altijd een hele hoge bloedsuiker. Hoe is dat bij jullie?
Er wordt gekeken naar de hoogte van de glucosespiegel. Als deze verhoogd is dan heb je diabetes. Afhankelijk van een aantal andere factoren (diabetes in de familie, symptomen, leeftijd en ander ziekten) wordt er bepaald welk type je hebt. Tegenwoordig zijn ze heel streng in het testen. Als het verhoogd is word je behandeld. Mocht hij marginaal verhoogd zijn dan wordt er meestal meerdere malen geprikt. Na het eten het glucose te bepalen hoeft niet meer. De nuchtere glucospiegel is het belangrijkst. Samen met nog een andere waarde, het HbA1c. Bij sommige omstandigheden is bepaling van het glucose na de maaltijd wel nuttig.quote:Op woensdag 11 juli 2007 20:50 schreef Hanneke1983 het volgende:
Hoi, even een vraagje.
Als men test op diabetes in het bloed, test men dan automatisch op type 1 en 2 of maar op één van de twee?
En is het nodig meerdere keren te testen? (na eten bijvoorbeeld?)
Type 1 of 2 heeft voor zo ver ik weet met de oorzaak te maken (ofwel wordt er geen insuline geproduceerd, ofwel is het lichaam er ongevoelig voor). In beide gevallen wordt echter het glucose-gehalte in het bloed te hoog. Na een bloedtest moet dus nog worden uitgezocht wel type het is. Een glucosegehalte hoger dan 7(?) mmol/l wanneer je nuchter bent duidt op diabetes. Wanneer je gegeten hebt mogen die waarden hoger zijn, maar volgens mij is alleen een nuchtere meting nodig.quote:Op woensdag 11 juli 2007 20:50 schreef Hanneke1983 het volgende:
Hoi, even een vraagje.
Als men test op diabetes in het bloed, test men dan automatisch op type 1 en 2 of maar op één van de twee?
En is het nodig meerdere keren te testen? (na eten bijvoorbeeld?)
Meestal wordt het aangegeven met glucose. Ik denk dat het bij jou dezelfde waarde is, maar een andere manier van meten (In plaats van het aantal moleculen wordt de massa gemeten). Voor conversie van de waarden naar mmol/l kun je hier kijken.quote:Op woensdag 11 juli 2007 22:26 schreef Hanneke1983 het volgende:
Bedankt voor jullie goede uitleg
Ik heb hier een aantal bloeduitslag papieren liggen.
Toevallig weet ik dat er eens nuchter is geprikt op glucose.
Hoe wordt dit omschreven op bloedformulieren?
Weten jullie dat misschien?
Ik dacht misschien gewoon het simpele 'glucose' maar dat zou misschien ook iets anders kunnen zijn natuurlijk aangezien het met andere aantallen gaat. Achter de waarde staat namelijk dat het tussen de 55-100 moet zijn en is aangegeven in mg/dl (Belgische waarde). Heb ik nu het goede voor me? Nee he?
Belgische en Nederlandse waardes zijn ook niet hetzelfde meen ik?
Er was een letter weggevallen zie ik nu..quote:Op woensdag 11 juli 2007 22:56 schreef Hanneke1983 het volgende:
Je linkje doet het even niet alicey, maar heb idd even verder gezocht en het wordt idd op twee of drie manieren aangegeven.
Wat is de pauze tuissen de 3 metingen en was het de laatste meting die te hoog was? Weet je zeker dat je in alle gevallen nuchter was? Op basis daarvan kun je besluiten om het nog een keer te laten meten. In Belgie prikken ze denk ik niet beter of slechter dan in Nederland, dus ik zou je woonplaats gewoon aanhouden.quote:Ze hebben me er drie keer op geprikt zie ik nu waarvan 1 keer duidelijk te hoog was.
Dit was in Belgie.
Is het raadzaam het dan nog een keer in NL te laten doen?
Dit zijn symptomen van diabetes, maar wanneer er iets mis is met je vochtregulatie kun je ook veel plassen, waardoor je gedehydrateerd raakt. Dat kan ongeveer dezelfde klachten opleveren als je nu opnoemt.quote:Ik heb wel klachten die eventueel bij diabetes kunnen horen maar niemand kan die klachten echt verklaren (verschrikkelijke dorst en droge mond, veel plassen, gevoel van flauwte, verschrikkelijk moe, droge ogen, duizelig, wazig zicht).
Er zal wel niets mis je zijn met je vochtregulatie. Althans niet primair. Het kan natuurlijk wel tengevolge van bijvoorbeeld suikerziekte, maar als je die dan behandelt dan lost het probleem met je vochtregulatie ook vanzelf op. Op zich klinkt jouw verhaal, ook gezien de uitslagen, niet echt naar diabetes. Het kan natuurlijk dat er een keer een waarde wat verhoogd is uitgevallen. Je kan er ook een beetje tegen aanliggen. Een gestoorde glucosetolerantie noem je dat dan. En een negatieve uitslag is goed ja. Misschien was dat een urineonderzoek!?quote:Op donderdag 12 juli 2007 10:56 schreef Hanneke1983 het volgende:
De laatste meting is van 3 maanden geleden, die was ok.
De meting die niet goed was, is van 6 maanden geleden.
De eerste meting is van 7,5 maand geleden, die was ok.
Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of ik in alle gevallen nuchter ben geweest.
Ook heb ik nog 2 glucose uitslagen van 3 maanden geleden en 6 maanden geleden waar 'negatief' achterstaat. Dat betelend 'goed' toch?
Je hebt me doen besluiten nog een keer naar mijn huisarts te stappen, bedankt
Hoe kan het onderzocht worden als er iets mis is met je vochtregulatie?
Ik zit nog steeds in de medische molen.
Qua diabische onderzoeken kan ik alleen zeggen dat ik bloedprikken gehad heb en urineonderzoek. Verder weet ik ook niet of er verdere onderzoeken voor bestaan.
I.v.m. droge ogen & mond zijn ze ook aan het onderzoeken op sjögren aangezien mijn hoornvlies ook beschadigd is.
Voor een goede dagcurve zou ik ook voor de lunch en voor het avondeten prikken.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 23:30 schreef denthemen het volgende:
Ik gebruik zelf de OneTouch UltraEasy, gekregen via het ziekenhuis dus dat is een goede. Probeer voor de huisarts zoveel mogelijk te meten:
Nuchter
Na het ontbijt (dit wil zeggen, ongeveer 2 uur)
Na de lunch
Na het avondeten
Voor het slapen gaan
Veel succes en hou ons op de hoogte
Je hebt helemaal gelijk jaquote:Op zaterdag 2 februari 2008 23:32 schreef Suzziieee het volgende:
[..]
Voor een goede dagcurve zou ik ook voor de lunch en voor het avondeten prikken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |