Hoezo? Erfelijk?quote:Op dinsdag 24 januari 2006 07:33 schreef Little_Angel het volgende:
Ik heb het niet, gelukkig.. Maar de kans is voor mijn moeder en mij wel aanwezig dat we het kunnen krijgen.
Ja, helaas wel. De kans is aanwezig dat een van ons het krijgt na het krijgen van kinderen, of bij situaties die stress met zich meebrengen (althans, dat is er tegen mij gezegd). Soms meet ik het wel op, bij mijn oma; zij heeft wel diabetes, maar alles is tot nu toe altijd in orde geweest.quote:
Ík is Nieuwschierig Aagje, waarom koop je dan zo'n meter en waar?quote:Op woensdag 25 januari 2006 21:25 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
Ik heb geen diabetes, maar ik heb een tijdje geleden voor de gein een bloedsuikerapparaatje gekocht (LifeScan One Touch Ultra), deze was toen in de aanbieding voor 25 euro ofzo ivm een speciale actie.
Even naar de huisarts.quote:Op woensdag 25 januari 2006 22:38 schreef 2609 het volgende:
hoe weet je of je dat hebt ut zit ook bij mijn in de familie
Over diabetes, dat zegt ie toch! Tast diabetes ook je ogen aan? Dacht het niet hoor!quote:Op woensdag 25 januari 2006 23:14 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
Ik heb diabetes. Waar wil je over babbelen dan?
Ja, diabetes tast de ogen aan. Maar ook de zenuwen en dat heet neuropathie.quote:Op woensdag 25 januari 2006 23:15 schreef Markster het volgende:
[..]
Over diabetes, dat zegt ie toch! Tast diabetes ook je ogen aan? Dacht het niet hoor!
quote:Op woensdag 25 januari 2006 23:15 schreef Markster het volgende:
[..]
Over diabetes, dat zegt ie toch! Tast diabetes ook je ogen aan? Dacht het niet hoor!
Volgens mij niet.quote:Op woensdag 25 januari 2006 23:19 schreef Markster het volgende:
heeft me pa daarom een bril ?
Ik heb hem gekocht bij http://www.mijnapotheek.nlquote:Op woensdag 25 januari 2006 21:56 schreef computergirl het volgende:
[..]
Ík is Nieuwschierig Aagje, waarom koop je dan zo'n meter en waar?
Die 2-jaarlijkse checkup bij de oogarts is echt niet voor de lol hoor.quote:Op woensdag 25 januari 2006 23:15 schreef Markster het volgende:
[..]
Kan gebeurenquote:Op donderdag 26 januari 2006 20:25 schreef Markster het volgende:
Godverdomme, denk ik wat leuks te zeggen, blijkt het nog waar te zijn ook!
Type 1 of 2? En hoelang heb je het al?quote:Op woensdag 25 januari 2006 23:14 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
Ik heb diabetes. Waar wil je over babbelen dan?
Aangenaam ik weet sinds anderhalf jaar dat ik ook al 3 jaar rond loop met type 1, het kwam alleen dat ze er zo laat achterkwamen omdat ik alle symptonen van type 2 had, en wie gaat er nou van uit dat iemand type 2 zou hebben.....quote:Op vrijdag 27 januari 2006 00:18 schreef doka het volgende:
[..]
Type 1 of 2? En hoelang heb je het al?
Ik weet sinds een paar maand dat ik Type 1 heb (loop er waarschijnlijk al een jaar of 2 meer rond)
Dus je had niet die extreme dorst, vaak plassen en erg afvallen enzo?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 00:22 schreef hydrah het volgende:
[..]
Aangenaam ik weet sinds anderhalf jaar dat ik ook al 3 jaar rond loop met type 1, het kwam alleen dat ze er zo laat achterkwamen omdat ik alle symptonen van type 2 had, en wie gaat er nou van uit dat iemand type 2 zou hebben.....
Het zelfde geldt met mijn gluten allergie die is ontdekt 3 maanden later nadat ik officieel diabetes had. Die 2 dingen blijken vaker met elkaar te maken te hebben.
Type 1 en heb het al acht jaar.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 00:18 schreef doka het volgende:
[..]
Type 1 of 2? En hoelang heb je het al?
Ik weet sinds een paar maand dat ik Type 1 heb (loop er waarschijnlijk al een jaar of 2 meer rond)
Je kunt diabetes (Type 2) krijgen door overgewicht, maar ook vanwege andere oorzaken. Meestal leidt diabetes (type 2) eerder tot (meer) overgewicht en niet afvallen. En een bekende complicatie van diabetes is inderdaad het verlies van voet(en) (ik weet natuurlijk niet of dat bij je vader ook de oorzaak is)quote:Op vrijdag 27 januari 2006 01:11 schreef Tobbes het volgende:
Je krijgt diabetes veelal als je te dik bent? En je valt er door af?Prachtig hoe de natuurlijk dat oplost.
Mijn pa heeft al 20 jaar diabetes. Nu is zijn voet geamputeerd (was niet de schuld van de diabetes, maar speelde wel mee). En nu moet die wond herstellen en dat gaat ook weer minder goed door die suikerziekte
Het was mijn eigen schuld. Ik had veel eerder naar de huisarts moeten gaanquote:Op vrijdag 27 januari 2006 01:07 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
Type 1 en heb het al acht jaar.
Twee jaar is erg lang om ermee rond te lopen.
Bij mij werd het binnen een paar weken na de eerste symptomen ontdekt. (Erge dorst, veel plassen en snel afvallen.)
Naja, hij had 'gewoon' een ontsteking waar ie veel te lang op door is gelopen. Volgens dokter hadden mensen zonder diabetes al lang niet meer kunnen lopen (bot was al weggerot enzo), maar door diabetes wordt het stuk minder gevoelig ofzo.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 01:13 schreef doka het volgende:
[..]
Je kunt diabetes (Type 2) krijgen door overgewicht, maar ook vanwege andere oorzaken. Meestal leidt diabetes (type 2) eerder tot (meer) overgewicht en niet afvallen. En een bekende complicatie van diabetes is inderdaad het verlies van voet(en)
Als (een van je) ouders diabetes heeft, is de kans een stuk groter dat je het zelf ook krijgt, maar dat hoeft absoluut niet.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 01:18 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Naja, hij had 'gewoon' een ontsteking waar ie veel te lang op door is gelopen. Volgens dokter hadden mensen zonder diabetes al lang niet meer kunnen lopen (bot was al weggerot enzo), maar door diabetes wordt het stuk minder gevoelig ofzo.
Maar type 2 is erfelijk?
Hmm, ik wil je niet bang maken, maar... hoe sneller het ontdekt en behandelt wordt hoe kleiner de kans op latere complicaties.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 01:21 schreef Tobbes het volgende:
Mjah..ik heb zo ongeveer alle symptonenl; maar heb er in het dagelijks leven geen last van. Dus ga ook maar niet naar dokter
Ik zit ook nog steeds heel vaak te hoog. Mijn gemiddelde is 8.9, wat te hoog is.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 01:16 schreef doka het volgende:
[..]
Het was mijn eigen schuld. Ik had veel eerder naar de huisarts moeten gaanMaar ik voelde me verder wel goed, en had van andere bekende symptomen zoals pijnlijke gewrichten en infecties geen last. Pas toen mijn zicht erg achteruit ging ben ik naar de huisarts gegaan (mijn zicht is nu ik insuline gebruik gelukkig weer op het oude niveau
)
Ben je goed ingesteld? Veel last van hypo's? Ik zit vaak nog te hoog, maar er begint een beetje structuur in te komen.
Tot nu toe voel ik het wel als ik een hypo heb, in ieder geval snel genoeg om wat dextro te nemen of energy-drink. Ik spuit voor de maaltijden Actrapid, en voor het slapen gaan Lantus (werkt 24 uur). Wat ik weet van mijn diabetes-verpleegkundige moet je als je vaak wakker wordt met een te lage bloedsuiker voor het slapengaan even meten en als je onder de 6 zit even een boterham (of andere langdurig werkende koolhydraten) eten.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 02:30 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
Ik zit ook nog steeds heel vaak te hoog. Mijn gemiddelde is 8.9, wat te hoog is.
Ben al bij vier internisten geweest, maar goed ingesteld krijgen ze me niet.
Hypo's heb ik elke ochtend. Wordt altijd wakker met bloedsuikers rond de 3.
Voel jij je hypo's wel goed aankomen? En hoe vaak moet je spuiten per dag?
Voor het slapen gaan zijn mijn bloedsuikers meestal rond de 14.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 02:40 schreef doka het volgende:
[..]
Tot nu toe voel ik het wel als ik een hypo heb, in ieder geval snel genoeg om wat dextro te nemen of energy-drink. Ik spuit voor de maaltijden Actrapid, en voor het slapen gaan Lantus (werkt 24 uur). Wat ik weet van mijn diabetes-verpleegkundige moet je als je vaak wakker wordt met een te lage bloedsuiker voor het slapengaan even meten en als je onder de 6 zit even een boterham (of andere langdurig werkende koolhydraten) eten.
Het gebeurt wel eens dat ik 's nachts een hypo heb, maar daar wordt ik niet wakker van. Dat merk ik pas later als ik wakker wordt in een bed doordrenkt van het zweet en veel nare dromen heb gehad, maar dan is m'n bloedsuiker inmiddels weer normaal.
Oei. Dat is wel erg hoog. En je weet niet hoe dat komt?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 02:48 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
Voor het slapen gaan zijn mijn bloedsuikers meestal rond de 14.
Nee. De internist kan er ook niks mee.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 02:49 schreef doka het volgende:
[..]
Oei. Dat is wel erg hoog. En je weet niet hoe dat komt?
Nou dat is lekker van hem/haarquote:Op vrijdag 27 januari 2006 02:56 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
Nee. De internist kan er ook niks mee.
Heb al allerlei soorten insuline gehad, maar werkt allemaal niet zoals het hoort.
Een insulinepomp zou eigenlijk de enige oplossing zijn om het een beetje stabiel te krijgen en heb daar ook om gevraagd, maar daar wil mijn internist zo lang mogelijk mee wachten.![]()
Door mijn vorige internist ben ik doorgestuurd naar deze, speciaal voor een insulinepomp.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:01 schreef doka het volgende:
[..]
Nou dat is lekker van hem/haarAls het je niet goed lukt om goed ingesteld te raken is een insulinepomp toch ideaal?
Ja, dat is waarschijnlijk wel beter. Trouwens ik zie in je profiel dat je van Thai/kick-bocksen houdt. Vind je dat niet eng ivm. je diabetes. Ik ben namelijk bang om flinke lichamelijke inspanningen te leveren om dan onverwacht een extreme hypo te krijgen. En dan helemaal als er geen mensen bij zijn die weten wat ze moeten doen. Zijn er mensen bij als je sport die weten wat ze moeten doen, en die je dan een glucacon-spuit kunnen geven? (Ja, het is nog steeds allemaal erg nieuw en onzeker dat diabetes voor mijquote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:04 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
Binnenkort toch maar weer wisselen van internist, want dit schiet niet op.
Logisch dat je nog onzeker bent wat je diabetes betreft. Ik raakte, toen ik het pas had, helemaal in paniek als ik een hypo had.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:11 schreef doka het volgende:
[..]
Ja, dat is waarschijnlijk wel beter. Trouwens ik zie in je profiel dat je van Thai/kick-bocksen houdt. Vind je dat niet eng ivm. je diabetes. Ik ben namelijk bang om flinke lichamelijke inspanningen te leveren om dan onverwacht een extreme hypo te krijgen. En dan helemaal als er geen mensen bij zijn die weten wat ze moeten doen. Zijn er mensen bij als je sport die weten wat ze moeten doen, en die je dan een glucacon-spuit kunnen geven? (Ja, het is nog steeds allemaal erg nieuw en onzeker dat diabetes voor mij)
Gewoon Cola geven is toch ook voldoende?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:11 schreef doka het volgende:
[..]
Ja, dat is waarschijnlijk wel beter. Trouwens ik zie in je profiel dat je van Thai/kick-bocksen houdt. Vind je dat niet eng ivm. je diabetes. Ik ben namelijk bang om flinke lichamelijke inspanningen te leveren om dan onverwacht een extreme hypo te krijgen. En dan helemaal als er geen mensen bij zijn die weten wat ze moeten doen. Zijn er mensen bij als je sport die weten wat ze moeten doen, en die je dan een glucacon-spuit kunnen geven? (Ja, het is nog steeds allemaal erg nieuw en onzeker dat diabetes voor mij)
http://www.dvndenhaag.nl/voeten.htmlquote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:18 schreef mcintosh het volgende:
Hoe kan diabetes leiden tot een amputatie van een voet?
Apart dat dat alleen in de voeten optreed, het verlies van gevoel..quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:21 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
http://www.dvndenhaag.nl/voeten.html
Hier staat het duidelijk omschreven.
Juist wel.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:25 schreef mcintosh het volgende:
Ik drink trouwens zoveel cola op een dag, dat ik niet eens zou merken dat ik diabetes heb denk ik..
Ik geloof dat dat is omdat die zenuwen het verst van je hersenen liggen, dus die zijn het eerst gevoelig voor 'verstoringen'. Doe die verstoringen voel je wondjes, infecties en pijn minder gauw en treed je niet snel genoeg op bij problemen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:23 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Apart dat dat alleen in de voeten optreed, het verlies van gevoel..
Wat Gekkenhuis_v ook zegt, dan merk je het eerder. Ik dronk ook altijd heel veel cola, en het viel me op dat hoe eerder ik op een dag begon met cola drinken hoe meer en sneller ik dorst kreeg de rest van de dag.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:25 schreef mcintosh het volgende:
Ik drink trouwens zoveel cola op een dag, dat ik niet eens zou merken dat ik diabetes heb denk ik..
Zolang iemand nog redelijk bij bewustzijn is, is dat inderdaad een goede actie. Maar bij sommige mensen gaat het zo snel dat je pas wat merkt als ze niet meer bij bewustzijn zijn, en dan mag je ze absoluut geen vloeistof 'naar binnen gieten'quote:Op vrijdag 27 januari 2006 03:20 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Gewoon Cola geven is toch ook voldoende?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |