abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34196007
Oftwel: de mythe dat de Koran het alleenrecht heeft op gruwelijke en discriminerende teksten, vooral rond vrouwen. Zullen we eens zien wat de Bijbel zegt?

Ik begin:

1 Timoteüs 2: 12
Ik sta haar dus niet toe dat ze zelf onderwijst of gezag over mannen heeft; ze moet bescheiden zijn.
pi_34196094
Efeziërs 5: 24

En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen.
pi_34196317
Exodus 21:7 Wanneer iemand zijn dochter als slavin verkoopt, kan zij niet vrijkomen zoals de mannelijke slaven. 8 Als haar meester haar voor zichzelf bestemd had en zij hem niet meer aanstaat, moet hij haar laten terugkopen; hij heeft niet het recht haar aan derden te verkopen, omdat hij zijn verplichtingen tegenover haar niet is nagekomen. 9 Bestemt hij haar voor zijn zoon, dan moet hij haar als een dochter behandelen. 10 Neemt hij naast haar een andere vrouw, dan mag hij de slavin niet minder voedsel of kleding geven en niet minder vaak gemeenschap met haar hebben;
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  woensdag 18 januari 2006 @ 12:48:47 #4
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_34196422
Het hele oude testament is een vrijbrief voor geweld en ontuchtelijkheden, dat is ook wel algemeen bekend.
Maar wat ik me laatst nog afvroeg: is er in het NT ook geweldsophemeling te vinden?
pi_34196426
Sefanja 1 17
Ik zal de mensen angst aanjagen,
ze zullen rondlopen als blinden,
want ze hebben tegen de HEER gezondigd.
pi_34196521
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:48 schreef pfaf het volgende:
Het hele oude testament is een vrijbrief voor geweld en ontuchtelijkheden, dat is ook wel algemeen bekend.
Maar wat ik me laatst nog afvroeg: is er in het NT ook geweldsophemeling te vinden?
Jazeker. Wat te denken van deze uitspraak van JEZUS:

Lucas 19:27 En die vijanden van mij die niet wilden dat ik koning over hen werd, breng hen hier en dood ze voor mijn ogen.”’
pi_34196708
Deze vind ik persoonlijk nogal... nou ja...

2 Korinthiërs 8
1 Voorts maken wij u bekend, broeders, de genade van God, die in de Gemeenten van Macedonië gegeven is.

2 Dat in vele beproeving der verdrukking de overvloed hunner blijdschap, en hun zeer diepe armoede overvloedig geweest is tot den rijkdom hunner goeddadigheid.

3 Want zij zijn naar vermogen (ik betuig het), ja, boven vermogen gewillig geweest;

4 Ons met vele vermaning biddende, dat wij wilden aannemen de gave en de gemeenschap dezer bediening, die voor de heiligen geschiedt.

5 En zij deden niet alleen, gelijk wij gehoopt hadden, maar gaven zichzelven eerst aan den Heere en daarna aan ons, door den wil van God.

6 Alzo dat wij Titus vermaanden, dat, gelijk hij te voren begonnen had, hij ook alzo nog deze gave bij u voleinden zou.

7 Zo dan, gelijk gij in alles overvloedig zijt, in geloof, en in woord, en in kennis, en in alle naarstigheid, en in uw liefde tot ons, ziet, dat gij ook in deze gave overvloedig zijt.

8 Ik zeg dit niet als gebiedende, maar als door de naarstigheid van anderen ook de oprechtheid uwer liefde beproevende.

9 Want gij weet de genade van onzen Heere Jezus Christus, dat Hij om uwentwil is arm geworden, daar Hij rijk was, opdat gij door Zijn armoede zoudt rijk worden.

10 En ik zeg in dezen mijn mening; want dit is u oorbaar, als die niet alleen het doen, maar ook het willen van over een jaar te voren hebt begonnen.

11 Maar nu voleindigt ook het doen; opdat, gelijk als er geweest is de volvaardigheid des gemoeds om te willen, er ook alzo zij het voleindigen uit hetgeen gij hebt.

12 Want indien te voren de volvaardigheid des gemoeds daar is, zo is iemand aangenaam naar hetgeen hij heeft, niet naar hetgeen hij niet heeft.

13 Want dit zeg ik niet, opdat anderen zouden verlichting hebben, en gij verdrukking;

14 Maar opdat uit gelijkheid, in dezen tegenwoordigen tijd, uw overvloed zij om hun gebrek te vervullen; opdat ook hun overvloed zij om uw gebrek te vervullen, opdat er gelijkheid worde.

15 Gelijk geschreven is: Die veel verzameld had, had niet over; en die weinig verzameld had, had niet te weinig.

16 Doch Gode zij dank, Die dezelfde naarstigheid voor u in het hart van Titus gegeven heeft;

17 Dat hij de vermaning heeft aangenomen, en zeer naarstig zijnde, gewillig tot u gereisd is.

18 En wij hebben ook met hem gezonden den broeder, die lof heeft in het Evangelie door al de Gemeenten;

19 En dat niet alleen, maar hij is ook van de Gemeenten verkoren, om met ons te reizen met deze gave, die van ons bediend wordt tot de heerlijkheid des Heeren Zelven, en de volvaardigheid uws gemoeds;

20 Dit verhoedende, dat ons niemand moge lasteren in dezen overvloed, die van ons wordt bediend;

21 Als die bezorgen, hetgeen eerlijk is, niet alleen voor den Heere, maar ook voor de mensen.

22 Wij hebben ook met hen gezonden onzen broeder, welken wij in vele dingen dikmaals beproefd hebben, dat hij naarstig is; en nu veel naarstiger, door het groot vertrouwen, dat hij heeft tot ulieden.

23 Hetzij dan Titus, hij is mijn metgezel en medearbeider bij u; hetzij onze broeders, zij zijn afgezanten der Gemeenten, en een eer van Christus.

24 Bewijst dan aan hen de bewijzing uwer liefde, en van onzen roem van u, ook voor het aangezicht der Gemeenten.
  woensdag 18 januari 2006 @ 13:01:10 #8
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_34196839
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:52 schreef onemangang het volgende:

[..]

Lucas 19:27 En die vijanden van mij die niet wilden dat ik koning over hen werd, breng hen hier en dood ze voor mijn ogen.”’
Aah fraai. Dan kan ik de volgende keer in dicsussie over het Chr. geloof dat argument ook onderuit halen.
Dankje.
pi_34196858
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:01 schreef pfaf het volgende:

[..]

Aah fraai. Dan kan ik de volgende keer in dicsussie over het Chr. geloof dat argument ook onderuit halen.
Dankje.
Ik zal er nog wel eens wat meer voor je opzoeken pfaf.
pi_34196897
Maar over vrouwen en hoofddoekjes is deze bijbelquote eerg veelzeggend:

1 Korinthiërs 11:6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen.
  woensdag 18 januari 2006 @ 13:04:15 #11
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_34196958
Overigens zou er van mij best een 16+ label op de Bijbel mogen komen. Ik weet nog best dat ik vroeger passages uit de bijbel voorgeleest kreeg of las, waar de haren recht vanovereind kwamen te staan.
Ik herrinner me volkeren die per ongeluk niet door de God van Israel waren uitverkoren en door die hypocrisie van God maar onthoofd moesten worden.
Of de walgelijke plagen in Egypte. Alle eerstgeborene kinderen dood, wat voor een monster ben je dan niet. Als ik God ooit mag spreken of tegenkomen zou ik hem een keer flink tussen de benen trappen, de kindermoordenaar.
pi_34196999
quote:

[..]

Dankje.
Hier eentje om de mythe dat Jezus zo vredelievend zou zijn onderuit te halen:

Lucas 12:51 Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen.

(dit is overigens de enigste voorspelling van Jezus die werkelijk is uitgekomen )
  woensdag 18 januari 2006 @ 13:05:34 #13
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_34197004
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:01 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik zal er nog wel eens wat meer voor je opzoeken pfaf.
Ik zag vorige week dat je dat nu niet meer betaald hoeft te doen?
  woensdag 18 januari 2006 @ 13:06:49 #14
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_34197051
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:05 schreef onemangang het volgende:

[..]

Hier eentje om de mythe dat Jezus zo vredelievend zou zijn onderuit te halen:

Lucas 12:51 Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen.

(dit is overigens de enigste voorspelling van Jezus die werkelijk is uitgekomen )

Oef, dat is er een die het hele OT tegenspreekt...
pi_34197151
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:05 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ik zag vorige week dat je dat nu niet meer betaald hoeft te doen?
  woensdag 18 januari 2006 @ 13:11:34 #16
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_34197783
De Koran is toch geschreven omdat de Bijbel niet compleet zou zijn Allah stuurde de verzen naar Mohammed omdat de mensen de Bijbel niet goed interpreteerden. Lijkt me dat er dan ook wel veel op elkaar lijkt...

Edit: vergeef me als ik het mis heb, ik ben heiden
pi_34201376
nogal absurde vergelijkingen natuurlijk.. de bijbel is een verzameling verhalen opgeschreven door apostelen e.d, die mag je vrij interpreteren, de koran is het letterlijke woord van god, die moet je ten alle tijden letterlijk nemen

overigens zijn citaten uit het oude testament niet erg representatief voor het christendom, het feitelijke christendom begint pas bij de geboorte van jezus en dus het nieuwe testament..
pi_34201508
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 14:53 schreef Esc het volgende:
nogal absurde vergelijkingen natuurlijk.. de bijbel is een verzameling verhalen opgeschreven door apostelen e.d, die mag je vrij interpreteren, de koran is het letterlijke woord van god, die moet je ten alle tijden letterlijk nemen

overigens zijn citaten uit het oude testament niet erg representatief voor het christendom, het feitelijke christendom begint pas bij de geboorte van jezus en dus het nieuwe testament..
Dat eerste is niet zo voor een bepaalde groep Gristenen. Die nemen de Bijbel ook letterlijk als zijnde het woord Godsch.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_34201658
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 14:56 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

Dat eerste is niet zo voor een bepaalde groep Gristenen. Die nemen de Bijbel ook letterlijk als zijnde het woord Godsch.
En wat krijg je dan? Een beetje bekrompen, intolerante grefo's of jehova's..niet te vergelijken met mensen die zichzelf opblazen..

maar het punt is dat de bijbel niet letterlijk genomen hoeft te worden, nergens staat dat, christenen worden opgevoed in de geest van de bijbel, moslims worden opgevoed in de letter van de koran
pi_34201747
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 15:00 schreef Esc het volgende:
En wat krijg je dan? Een beetje bekrompen, intolerante grefo's of jehova's..niet te vergelijken met mensen die zichzelf opblazen..
Nee, dan krijg je mensen die onverzekerd rondrijden en hun kinderen niet in laten enten. .
quote:
maar het punt is dat de bijbel niet letterlijk genomen hoeft te worden, nergens staat dat, christenen worden opgevoed in de geest van de bijbel, moslims worden opgevoed in de letter van de koran
Alweer nee, sommige Gristenen worden ook opgevoed in de letter van de Bijbel.
pi_34201834
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 15:02 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

Nee, dan krijg je mensen die onverzekerd rondrijden en hun kinderen niet in laten enten. .
Dat is wel het uiterste natuurlijk.. een gemiddelde staphorster gaat zelfs niet zo ver.. daarnaast staat het nergens in de bijbel
quote:
Alweer nee, sommige Gristenen worden ook opgevoed in de letter van de Bijbel.
Dat zal best, maar het punt is dat dat niet hoeft, hun geloof verplicht hun daar niet toe.
pi_34201996
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 15:05 schreef Esc het volgende:
Dat is wel het uiterste natuurlijk.. een gemiddelde staphorster gaat zelfs niet zo ver.. daarnaast staat het nergens in de bijbel
Net zoals die moslims die zichzelf opblazen, ook een uiterste.
quote:
Dat zal best, maar het punt is dat dat niet hoeft, hun geloof verplicht hun daar niet toe.
Zie boven.
pi_34202066
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 15:08 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Net zoals die moslims die zichzelf opblazen, ook een uiterste.
Nee die voeren gewoon uit waartoe ze worden opgedragen, zij volgen dus gewoon de leer. Die christenen niet.
pi_34202351
quote:
Die gedachte is er alleen maar in gekomen door schade en schande en jaren bloedvergieten. Voor pakweg 1600 werden alle nare regeltjes (heksenverbrandingen!!!) uit het OT wel degelijk letterlijkgenomen. Nog steeds wordt de bijbel door bedenkelijke kerken letterlijk genomen. (Hier een bestaande amerikaanse baptistenkerk die pleit voor de ddodstraf voor homosexuelen omdat de bijbel daarom vraagt)
quote:
Werkelijk? Waarom zegt Jezus dan dit?

Matt 5:17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.

Feitelijk ondersteunt Jezus hiermee alle oude wetten in het Oude Testament.
Of dit:

Joh 5,46 Als u Mozes zou geloven, zou u ook mij geloven, hij heeft immers over mij geschreven. 47 Maar als u niet gelooft wat hij geschreven heeft, hoe zou u dan geloven wat ik zeg?’
pi_34202391
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 15:09 schreef Esc het volgende:
Nee die voeren gewoon uit waartoe ze worden opgedragen, zij volgen dus gewoon de leer. Die christenen niet.
Bullshit. De moslims die zichzelf opblazen worden hiertoe aangezet door mensen die andere doelen nastreven, is mijn mening. Het zijn uitzonderingen, net zoals die kindertjes die niet worden ingeënd omdat dat volgens sommige Gristenen niet zou mogen van de HEERES HEERE.

Het zijn allebei extremen, die allebei net zo hard aangepakt mogen worden.
Met een gematigd christen danwel moslim (of welk ander geloof) heb ik geen problemen.
pi_34205441
quote:

Sorry hoor, maar deze theorie is zo voorspelbaar in een topic als deze.

Wat jij zegt zijn geen feiten maar meningen en interpretaties. Je wilt de christenen de kost niet geven die de bijbel als letterlijk woord van God interpreteren. Je wilt ook de moslims de kost niet geven die de Koran zien als een boek dat je vrij mag interpreteren.

Ik vind het ook niet zo netjes om het OT ineens los te koppelen van de bijbel. Telt dan het scheppingsverhaal ook niet meer mee?
pi_34205522
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 13:11 schreef pfaf het volgende:

[..]

De Gids, je stond er niet meer in vorige week...
1x in de 2 weken
pi_34208366
Lijfspreuk van de SGP

1 Kor :34 Vrouwen moeten gedurende uw samenkomsten zwijgen. Ze mogen niet spreken, maar moeten ondergeschikt blijven, zoals ook in de wet staat. 35 Als ze iets willen leren, moeten ze het thuis aan hun man vragen, want het is een schande voor een vrouw als ze tijdens een samenkomst spreekt.
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:51:00 #30
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_34208780
"Wanneer twee mannen met elkaar vechten en de vrouw van de een komt haar man te hulp en grijpt de aanvaller met de hand bij zijn schaamdelen, dan moet u haar onverbiddeleijk de handen afkappen."

Deut 25, 11
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:56:03 #31
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_34208948
quote:
Dat is nog veel kortzichtiger als beweren dat het nieuwe testament enkel een liefdevolle God afspiegelt.

Het oude testament staat vol met verhalen van een liefdevolle God, een vergevende God, een reddende God, ...

Interessant is ook dat de vijandsliefde in het nieuwe testament niets te maken heeft met oorlogen. Er bestaan namelijk twee woorden voor vijand, een voor persoonlijke vijand, en een voor politieke vijand. Het woord dat in de bijbel gebruikt wordt is hostis, die voor persoonlijke vijand. Dus de vijandsliefde houd je niet tegen om oorlog te voeren.
  woensdag 18 januari 2006 @ 17:59:46 #32
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_34209060
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 16:27 schreef SCH het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar deze theorie is zo voorspelbaar in een topic als deze.

Wat jij zegt zijn geen feiten maar meningen en interpretaties. Je wilt de christenen de kost niet geven die de bijbel als letterlijk woord van God interpreteren. Je wilt ook de moslims de kost niet geven die de Koran zien als een boek dat je vrij mag interpreteren.

Ik vind het ook niet zo netjes om het OT ineens los te koppelen van de bijbel. Telt dan het scheppingsverhaal ook niet meer mee?
geen letter van het oud testament mag geschrapt worden, zei jezus wel eens.

En het feit dat in de islam de koran het woord van god is en voor katholieken de bijbel een geïnspireerd boek van mensen is in een concrete cultuur en tijdsgeest, is geen mening maar de officiële leer. Staat zelfs in de Katechismus.
  woensdag 18 januari 2006 @ 18:40:13 #33
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_34210395
quote:

[..]

Dankje.
Dit getuigt van al het domheid van dit topic.
Dat je alleen al zulke info wil om te bashen is al niet wijs.
maar dat je niet even naleest en fouten overneemt is serieus sneu
weet je wat er boven het kopje van dat stukje staat? De gelijkenis van de ponden.
zoek nu zelf maar uit wat er wel bedoelt wordt.
pi_34210419
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 17:59 schreef placebeau het volgende:
En het feit dat in de islam de koran het woord van god is en voor katholieken de bijbel een geïnspireerd boek van mensen is in een concrete cultuur en tijdsgeest, is geen mening maar de officiële leer. Staat zelfs in de Katechismus.
Ja und? Houden veel katholieken zich aan de kathechismus. Ik neem je graag mee naar al die christenen die de bijbel letterlijk nemen. Van kaft tot kaft. Of letterlijk nemen van wat ze zo uitkomt. Voor het grootste gedeelte geldt de bijbel als het woord van god, iIdem geldt voor moslims. En voor beide groepen geldt net zo hard dat ze enorm aan het interpreteren zijn geslagen.
pi_34210446
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 18:40 schreef Boomstam het volgende:

[..]

weet je wat er boven het kopje van dat stukje staat? De gelijkenis van de ponden.
Ach, dat hoor ik mensen nou nooit zeggen als bv. Ayaan Hirsi Ali weer eens een Korantekst uit de context rukt.
pi_34210626
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 18:41 schreef SCH het volgende:

[..]

Ach, dat hoor ik mensen nou nooit zeggen als bv. Ayaan Hirsi Ali weer eens een Korantekst uit de context rukt.
wat is de context ?

en ik hoor het wel mensen zeggen, alleen zijn dat geen christenen. ik denk dat er ook geen moslims zijn die iets roepen als er een bijbeltekst uit "de context" gerukt wordt...

[ Bericht 17% gewijzigd door het_fokschaap op 18-01-2006 18:57:03 ]
  woensdag 18 januari 2006 @ 18:54:52 #37
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_34210878
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 18:40 schreef Boomstam het volgende:

[..]

Bashen?
pi_34211121
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 18:47 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

wat is de context ?
Het verhaal. Zoals hier iemand bestraffend werd toegesproken omdat hij iets uit een gelijkenis citeerde.
quote:
en ik hoor het wel mensen zeggen, alleen zijn dat geen christenen. ik denk dat er ook geen moslims zijn die iets roepen als er een bijbeltekst uit "de context" gerukt wordt...
Oh jawel hoor. De bijbel en de koran worden natuurlijk volop misbruikt tegenwoordig voor politieke doelen.
  woensdag 18 januari 2006 @ 20:32:35 #39
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_34214921
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 18:40 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja und? Houden veel katholieken zich aan de kathechismus. Ik neem je graag mee naar al die christenen die de bijbel letterlijk nemen. Van kaft tot kaft.
Ik denk toch dat dat de uitzondering is. Enkel de getuigen van Jehova of andere sekten en bepaalde orthodoxe kerken en joden denken nog zo.
Al van bij de eerste christenen namen ze de bijbel niet letterlijk.

ontopic:
"geef uw kinderen onderricht. Van stokslagen gaan zij niet dood."

Uit de wijsheden van Jezus van Sirach
  woensdag 18 januari 2006 @ 20:36:20 #40
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_34215107
quote:

[..]

Dankje.
dat is een vergelijkenis , zou het dus niet doen.
gelijk
"Word bokser, dan heb je meer kans op slagen"
"Mensen die nooit wat geven, daar krijg ik wat van"
  woensdag 18 januari 2006 @ 20:37:22 #41
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_34215152
quote:
Waarom moet volgens Paulus de vrouw tijdens het bidden een hoofddeksel dragen. Omdat volgens Paulus eerst de vrouw staat, daarboven de man en dan God.

Dat vrouwen niet het regeerambt mogen uitoefenen staat in één van de brieven van Paulus.

De brieven van Paulus horen zoals bekend bij het nieuwe testament.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  woensdag 18 januari 2006 @ 20:38:51 #42
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_34215228
quote:

[..]

Dat is net omdat de islam echt gelooft dat de Koran letterlijk het woord van God is.

De context van de bijbelse verhalen is weldegelijk belangrijk. De wetten in Leviticus waren wetten die voor die tijd en specifiek voor het palestijnse volk golden. Nergens maakt het aanspraak op algemeenheid, in tegenstelling tot de koran.
En sommige verhalen zijn ook helemaal niet bedoeld om letterlijk te nemen. Neem bijvoorbeeld het boek job dat begint met "Er was eens...". Dat is een sprookje. Of de verhalen van de aartsvaderen, dat zijn legendes die het ontstaan van een volk en de stammen willen verklaren.
  woensdag 18 januari 2006 @ 20:40:38 #43
60090 Akkersloot
pi_34215301
quote:

Wanneer Hirsi Ali zogenaamd weer eens een Korankorantekst uit de context rukt.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
  woensdag 18 januari 2006 @ 20:42:20 #44
60090 Akkersloot
pi_34215391
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:38 schreef placebeau het volgende:
De context van de bijbelse verhalen is weldegelijk belangrijk. De wetten in Leviticus waren wetten die voor die tijd en specifiek voor het palestijnse volk golden.
Maakt dat wat uit dan ?
  woensdag 18 januari 2006 @ 20:47:27 #45
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_34215644
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 15:17 schreef onemangang het volgende:

[..]

Die gedachte is er alleen maar in gekomen door schade en schande en jaren bloedvergieten. Voor pakweg 1600 werden alle nare regeltjes (heksenverbrandingen!!!) uit het OT wel degelijk letterlijkgenomen. Nog steeds wordt de bijbel door bedenkelijke kerken letterlijk genomen. (Hier een bestaande amerikaanse baptistenkerk die pleit voor de ddodstraf voor homosexuelen omdat de bijbel daarom vraagt)
[..]

Matt 5:17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.

Of dit:

Joh 5,46 Als u Mozes zou geloven, zou u ook mij geloven, hij heeft immers over mij geschreven. 47 Maar als u niet gelooft wat hij geschreven heeft, hoe zou u dan geloven wat ik zeg?’
De wet vervullen, moet je zien dat de wet samengevat kan worden als: Heb god lief met heel uw hart en uw naaste als u zelf. "Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.'
Paulus zegt ook "wij weten dat de wet geest is"

Los of ik geloof in de bijbel, lijkt het me wel handig om de zaken in de goede context te brengen.
gelijk
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:05:57 #46
60090 Akkersloot
pi_34216581
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:47 schreef soulsurvivor het volgende:
Los of ik geloof in de bijbel, lijkt het me wel handig om de zaken in de goede context te brengen.
Wat is volgens je die goede context dat "op de dag des oordeels de ongelovigen zullen branden"

Het Oude Testament is verzonnen om aan het jodendom een meer nationalistische inhoud te geven. En het Nieuwe Testament is geschreven door twee geesteszieke personen (Paulus en Johannes). Waarom zouden we dan zoeken naar een "context".

Alleen maar omdat er zoveel mensen in geloven
pi_34216668
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 19:01 schreef SCH het volgende:

[..]

Het verhaal. Zoals hier iemand bestraffend werd toegesproken omdat hij iets uit een gelijkenis citeerde.
En wat is het verhaal ? Het gaat toch nog steeds om macht in een mannenmaatschappij. Dat kunnen we niet ontkennen. Of wou je beweren dat het om een verhaal van een echte god gaat ?
quote:
Oh jawel hoor. De bijbel en de koran worden natuurlijk volop misbruikt tegenwoordig voor politieke doelen.
er wordt wel meer misbruikt. gewelddadige films worden misbruikt als zijnde de oorsprong van al het geweld onder jongeren.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:08:39 #48
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_34216755
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:05 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Wat is volgens je die goede context dat "op de dag des oordeels de ongelovigen zullen branden"
Ik reageerde op een specifieke post Akker.
Ik denk dat jij zelfs de context van post gemakshalve maar negeerd, om 1 van je onliners te kunnen posten
gelijk
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:12:47 #49
60090 Akkersloot
pi_34216979
[Oh jawel hoor. De bijbel en de koran worden natuurlijk volop misbruikt tegenwoordig voor politieke doelen.]

Denkfoutje. Want als iemand iets doet vanuit zijn geloof is dat geen "misbruiken" maar is dat gewoon dat geloof zelf !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Als het verschil in handelen tussen bijvoorbeeld Bin Laden en de vriendelijke Turkse groenteboer op de hoek alleen maar te verklaren is dat de eerste misbruik zou maken van zijn geloof zou dat inhouden dat zowel Bin Laden als die vriendelijke groenteboer precies hetzelfde geloven.

En dat is natuurlijk helemaal niet het geval.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:14:24 #50
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_34217070
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:05 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Het Oude Testament is verzonnen om aan het jodendom een meer nationalistische inhoud te geven. En het Nieuwe Testament is geschreven door twee geesteszieke personen (Paulus en Johannes). Waarom zouden we dan zoeken naar een "context".

Alleen maar omdat er zoveel mensen in geloven
Kijk als je wil bashen, doe het dan met feiten. Hoe kom je erbij dat alleen (Paulus en Johannes) het NT hebben geschreven? BV de Hebreeën is naar alle waarschijnlijkheid niet door paulus geschreven.
Zo was het gewoon in de eerste eeuwen om een bekende naam boven/onder een geschrift te zetten. Denk als je wil bashen ga je dan eerst een verdiepen in de bijbelwetenschappen.
gelijk
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:14:51 #51
60090 Akkersloot
pi_34217095
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:08 schreef soulsurvivor het volgende:
Ik reageerde op een specifieke post Akker.
Ik denk dat jij zelfs de context van post gemakshalve maar negeerd, om 1 van je onliners te kunnen posten
Paulus zegt zo veel.
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:16:02 #52
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_34217170
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:14 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Paulus zegt zo veel.
gelijk
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:18:14 #53
60090 Akkersloot
pi_34217301
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:14 schreef soulsurvivor het volgende:
Kijk als je wil bashen, doe het dan met feiten. Hoe kom je erbij dat alleen (Paulus en Johannes) het NT hebben geschreven? BV de Hebreeën is naar alle waarschijnlijkheid niet door paulus geschreven.
Zo was het gewoon in de eerste eeuwen om een bekende naam boven/onder een geschrift te zetten. Denk als je wil bashen ga je dan eerst een verdiepen in de bijbelwetenschappen.
Volgens seculieren is de stichter van het christendom Paulus. Daarna hebben ze ook wat epilepsie aanvallen van een zekere Johannes als "openbaringen van Johannes" toegevoegd. De epilepsie aanvallen van die geesteszieke non waar de film The Passion of the Christ is gebaseerd zijn dan weer niet in het Nieuwe Testament opgenomen. Maar dat kan nog veranderen natuurlijk.
pi_34218232
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:18 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Volgens seculieren is de stichter van het christendom Paulus. Daarna hebben ze ook wat epilepsie aanvallen van een zekere Johannes als "openbaringen van Johannes" toegevoegd. De epilepsie aanvallen van die geesteszieke non waar de film The Passion of the Christ is gebaseerd zijn dan weer niet in het Nieuwe Testament opgenomen. Maar dat kan nog veranderen natuurlijk.
Ja, en dit alles kan zonder bronvermeldingen of argumentatie worden neergezet, want anders is het omkeer van bewijslast Way to go Ak ! Ik zal je posts es voorleggen aan de vakdocent voor redenatie en argumentatievakken, die kan ze vast wel in zijn dictaat gebruiken
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:39:08 #55
60090 Akkersloot
pi_34218612
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:32 schreef Haushofer het volgende:
Ja, en dit alles kan zonder bronvermeldingen of argumentatie worden neergezet,
Ja jij gelooft dat die "openbaringen van Johannes" echte openbaringen waren. En jij gelooft dat een fellichtgevende Jezus echt Paulus heeft geroepen met "Pimon waarom vervolgt gij mij".

Oh foutje. Het was natuurlijk "Paulus waarom vervolgt gij mij". "Pimon waarom vervolgt gij mij" dat was natuurlijk bij Pimon Wiesenthal toen hij door Hitler tot het Hitlerdom bekeerd werd
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:13:01 #56
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_34220431
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 14:56 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:32 schreef placebeau het volgende:
Ik denk toch dat dat de uitzondering is. Enkel de getuigen van Jehova of andere sekten en bepaalde orthodoxe kerken en joden denken nog zo.

ontopic:

1. Jehovah’ Getuigen zijn geen sekte
2. Jehovah’s Getuigen nemen de bijbel niet letterlijk, zoals fundamentalisten. Zij erkennen dat veel dingen symbolisch zijn bedoeld en handelen daar ook naar. Niet alles dient inderdaad letterlijk genomen te worden.
3. Wat echt opvallend is, is dat je een schrijver van een apocrief geschrift aanhaalt, nota bene juist dat wat Christenen niet erkennen.
quote:
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 15:02 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Maar dat is in ieder geval niet de situatie bij de Jehovah’s Getuigen. Zij verzekeren wel e.d.
Maar ze blazen zich inderdaad niet op, nee, zoals een bepaalde user al wijs aanhaalde :’)
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_34220577
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:07 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

En wat is het verhaal ? Het gaat toch nog steeds om macht in een mannenmaatschappij. Dat kunnen we niet ontkennen. Of wou je beweren dat het om een verhaal van een echte god gaat ?
[..]

er wordt wel meer misbruikt. gewelddadige films worden misbruikt als zijnde de oorsprong van al het geweld onder jongeren.
Sprake van ontkenning dat jongeren niet worden geronseld voor de Jihad voor middel van radicale interpretatie van de Koran?
  woensdag 18 januari 2006 @ 22:23:15 #58
124377 pmb_rug
salvation received
pi_34220954
oei oei oei, wat een hoop domheid in 1 topic.

als jullie ook maar een heeeeeeeeeeel klein beetje moeite doen om je te verdiepen in de context en de theologie van deze teksten dan zou je je schamen voor wat je gepost hebt.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_34221045
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:23 schreef pmb_rug het volgende:

als jullie ook maar een heeeeeeeeeeel klein beetje moeite doen om je te verdiepen in de context en de theologie van deze teksten dan zou je je schamen voor wat je gepost hebt.
eensch
pi_34221509
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Sprake van ontkenning dat jongeren niet worden geronseld voor de Jihad voor middel van radicale interpretatie van de Koran?
nee

er zijn mensen dom genoeg om anderen daarvoor te ronselen
pi_34221566
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:33 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

nee

er zijn mensen dom genoeg om anderen daarvoor te ronselen
maar het gebeurt door middel van de koran.
pi_34222274
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:34 schreef Triggershot het volgende:

[..]

maar het gebeurt door middel van de koran.
nee, de koran wordt als excuus gebruikt. net als jij de koran als excuus gebruikt voor je vroomheid, maar volgens mij was je dat ook wel geweest zonder het bestaan van de koran. dan had iets anders de bron van je vroomheid geweest.
pi_34222373
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:48 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

nee, de koran wordt als excuus gebruikt. net als jij de koran als excuus gebruikt voor je vroomheid,
pardon?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2006 22:57:39 ]
pi_34223347
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:50 schreef Triggershot het volgende:

[..]

pardon?
ik begrijp dat jij die mening niet bent toegedaan, maar dat had ik wel kunnen raden. jij hebt je nou eenmaal verbonden aan dit specifieke geloof. je kunt niet anders

maar dat zal voor mij ook wel gelden
pi_34223435
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:11 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ik begrijp dat jij die mening niet bent toegedaan, maar dat had ik wel kunnen raden. jij hebt je nou eenmaal verbonden aan dit specifieke geloof. je kunt niet anders

maar dat zal voor mij ook wel gelden
En daarvoor zei je dat als er geen koran zou zijn, wel een ander bron zou vinden om me vroom op te stellen. Wat een niet onderbouwde voorbarige conclusie zeg.
pi_34223773
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:13 schreef Triggershot het volgende:

Wat een niet onderbouwde voorbarige conclusie zeg.
mja, speculatie inderdaad. ik kan het niet hard maken. ik bedoel er eigenljk alleen maar mee dat jij de koran niet nodig hebt om "goed" te zijn, net als terroristen of andere criminelen de koran, de bijbel, televisie of games niet nodig hebben om terrorist of crimineel te zijn.

misschien kwam het wat krom uit m'n vingers
pi_34224089
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:22 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

mja, speculatie inderdaad. ik kan het niet hard maken. ik bedoel er eigenljk alleen maar mee dat jij de koran niet nodig hebt om "goed" te zijn, net als terroristen of andere criminelen de koran, de bijbel, televisie of games niet nodig hebben om terrorist of crimineel te zijn.

misschien kwam het wat krom uit m'n vingers
Misschien is de koran wel een motivatie voor me om goed te zijn, en had ik anders nu al "wat is jouw probleem" ( ) gezegt
pi_34224211
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:29 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Misschien is de koran wel een motivatie voor me om goed te zijn, en had ik anders nu al "wat is jouw probleem" ( ) gezegt
ik heb zo'n motivatie als de koran blijkbaar niet nodig om goed te zijn
pi_34224369
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:32 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ik heb zo'n motivatie als de koran blijkbaar niet nodig om goed te zijn
Prima, I respect that.

Staat in de koran ook he.. Voor u, uw geloof.. En voor mij, de mijne
  woensdag 18 januari 2006 @ 23:44:02 #70
134609 Fahr.SkyWise
Madness overwhelming
pi_34224699
Sprookjesboeken!
Many surprises come from the ironies involved in putting up a false-front of honesty to hide falsehoods.
ACC: Tommeh @ Fahraway: 1160-2837-4927
pi_34224805
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:35 schreef Triggershot het volgende:

Voor u, uw geloof.. En voor mij, de mijne
ook om dat te bedenken heb ik de koran niet nodig
  woensdag 18 januari 2006 @ 23:57:16 #72
8369 speknek
Another day another slay
pi_34225224
De heilige Jihad:
quote:
Deuteronomium 13

6 If your very own brother, or your son or daughter, or the wife you love, or your closest friend secretly entices you, saying, "Let us go and worship other gods" (gods that neither you nor your fathers have known, 7 gods of the peoples around you, whether near or far, from one end of the land to the other), 8 do not yield to him or listen to him. Show him no pity. Do not spare him or shield him. 9 You must certainly put him to death. Your hand must be the first in putting him to death, and then the hands of all the people. 10 Stone him to death, because he tried to turn you away from the LORD your God, who brought you out of Egypt, out of the land of slavery. 11 Then all Israel will hear and be afraid, and no one among you will do such an evil thing again.

12 If you hear it said about one of the towns the LORD your God is giving you to live in 13 that wicked men have arisen among you and have led the people of their town astray, saying, "Let us go and worship other gods" (gods you have not known), 14 then you must inquire, probe and investigate it thoroughly. And if it is true and it has been proved that this detestable thing has been done among you, 15 you must certainly put to the sword all who live in that town. Destroy it completely, both its people and its livestock. 16 Gather all the plunder of the town into the middle of the public square and completely burn the town and all its plunder as a whole burnt offering to the LORD your God. It is to remain a ruin forever, never to be rebuilt. 17 None of those condemned things shall be found in your hands, so that the LORD will turn from his fierce anger; he will show you mercy, have compassion on you, and increase your numbers, as he promised on oath to your forefathers, 18 because you obey the LORD your God, keeping all his commands that I am giving you today and doing what is right in his eyes.
Eerwraak over een onmaagdelijke vrouw
quote:
Deuteronomium 22

13 If a man takes a wife and, after lying with her, dislikes her 14 and slanders her and gives her a bad name, saying, "I married this woman, but when I approached her, I did not find proof of her virginity," 15 then the girl's father and mother shall bring proof that she was a virgin to the town elders at the gate. 16 The girl's father will say to the elders, "I gave my daughter in marriage to this man, but he dislikes her. 17 Now he has slandered her and said, 'I did not find your daughter to be a virgin.' But here is the proof of my daughter's virginity." Then her parents shall display the cloth before the elders of the town, 18 and the elders shall take the man and punish him. 19 They shall fine him a hundred shekels of silver [b] and give them to the girl's father, because this man has given an Israelite virgin a bad name. She shall continue to be his wife; he must not divorce her as long as he lives.

20 If, however, the charge is true and no proof of the girl's virginity can be found, 21 she shall be brought to the door of her father's house and there the men of her town shall stone her to death. She has done a disgraceful thing in Israel by being promiscuous while still in her father's house. You must purge the evil from among you.
(ik heb de Engelse vertaling genomen, want die blijft dichter bij de bron)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_34225960
quote:

Als alle gelovigen maar een heeeeeeeel klein beetje moeite doen om zich af te vragen waarom God/Alllah boeken heeft geredigeerd die op zoveel verschillende manieren 'in de juiste context' te plaatsen zijn of verkeerd te interpreteren zijn... dan zouden er een stuk minder mensen gelovig zijn.
  donderdag 19 januari 2006 @ 00:24:39 #74
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_34226342
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 00:14 schreef onemangang het volgende:

[..]

Als alle gelovigen maar een heeeeeeeel klein beetje moeite doen om zich af te vragen waarom God/Alllah boeken heeft geredigeerd die op zoveel verschillende manieren 'in de juiste context' te plaatsen zijn of verkeerd te interpreteren zijn... dan zouden er een stuk minder mensen gelovig zijn.
oke ik verdiep me ff 3 tellen....
klaaar
omdat de tekst tijdloos moet zijn en vertaalbaar moet zijn?
omdat meerdere mensen meerdere smaken hebben en uit meerdere culturen komen?
omdat daarmee de nepgelovigen mee door demand vallen?

goh was moeilijk hoor.
  donderdag 19 januari 2006 @ 00:24:46 #75
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_34226346
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 22:13 schreef STORMSEEKER het volgende:
1. Jehovah’ Getuigen zijn geen sekte
2. Jehovah’s Getuigen nemen de bijbel niet letterlijk, zoals fundamentalisten. Zij erkennen dat veel dingen symbolisch zijn bedoeld en handelen daar ook naar. Niet alles dient inderdaad letterlijk genomen te worden.
3. Wat echt opvallend is, is dat je een schrijver van een apocrief geschrift aanhaalt, nota bene juist dat wat Christenen niet erkennen.
1. Volgens jou
2. Ze kiezen gewoon dingen die ze letterlijk nemen en andere dingen niet. Dat is even fundamentalistisch. Trouwens, alles letterlijk nemen is problematisch vanwege de tegenstelling. Iedereen die iets letterlijk wil nemen komt sowieso uit op een canon binnen de canon.
3. Ik kom uit het katholieke België en daar is wijsheid van Jezus van Sirach wel canoniek
  donderdag 19 januari 2006 @ 00:28:39 #76
8369 speknek
Another day another slay
pi_34226479
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 00:24 schreef Boomstam het volgende:
oke ik verdiep me ff 3 tellen....
klaaar
omdat de tekst tijdloos moet zijn en vertaalbaar moet zijn?
Ja, van geen enkele tijd is natuurlijk ook tijdloos
quote:
omdat meerdere mensen meerdere smaken hebben en uit meerdere culturen komen?
En god op meerdere manieren is uit te leggen?
quote:
omdat daarmee de nepgelovigen mee door demand vallen?

goh was moeilijk hoor.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 19 januari 2006 @ 00:43:02 #77
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_34227017
okee, waarom mogen we de bijbel niet letterlijk nemen?
1. De bijbel is historisch cultureel. Ze vonden plaats in een welbepaalde cultuur, in een welbepaalde tijd, geschreven door welbepaalde mensen. Dat betekent niet dat er geen boodschap in kan zitten, maar wel dat die boodschap steeds gekaderd moet worden in de tijd van toen.
2. De bijbel vertoont een lange geschiedenis. Er bestaat niet zoiet als de grondtekst van de bijbel. Er bestonden rond driehonderd voor christus verschillende soorten bijbels. Zo het je de septuagint die beduidend afwijkt van de masoretische tekst.
3. De bijbel bevat een veelheid aan verhaalsoorten. Parabels, spreuken, liederen, sprookjes, legenden, wetteksten, ...
4. De strategie van de schrijver. De regels die er staan moeten altijd in de grotere context van het hele verhaal, boek, of zelfs de hele bijbel worden gezien.
5. De doelgroep. Het is duidelijk dat de brief aan Filemon niet voor ons bedoeld was. En uiteindelijk is het hele oude testament slechts voor het uitverkoren volk bedoeld. Op de eerste plaats zijn wij allemaal luistervinken.
6. De hermeneutiek. Er bestaat geen onbevangen bijbellezing. Als lezer ga je automatisch je eigen interpretaties en achtergrond er in gaan steken

Dit zijn resultaten van de historisch kritische methode, ontwikkeld door protestanten en atheïsten en nu ook aanvaard in de katholieke kerk.

ontopic:
als een man betrapt wordt met een getrouwde vrouw moeten beiden ter dood gebracht worden
deut 22, 22

Mannen bij wie de zaadballen zijn geplet of het lid is afgesneden mogen niet deelnemen aan de dienst van de heer
deut 23,2

[ Bericht 4% gewijzigd door Beregd op 19-01-2006 00:49:36 ]
pi_34227316
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 00:43 schreef placebeau het volgende:
Mannen bij wie de zaadballen zijn geplet of het lid is afgesneden mogen niet deelnemen aan de dienst van de heer
deut 23,2
beetje jammer. zo'n man heeft al weinig natuurlijk, en dan wordt dit hem ook nog afgenomen.
pi_34227606
quote:

Leg eens uit in wat voor context deze tekst gelezen moet worden?

Numeri 15:32 Tijdens hun verblijf in de woestijn troffen de Israëlieten eens een man aan die op sabbat hout aan het sprokkelen was. 33 Degenen die hem aangetroffen hadden, brachten hem voor Mozes en Aäron en voor de hele gemeenschap. 34 Hij werd in bewaring gesteld, omdat nog niet was bepaald wat er met zo iemand moest gebeuren. 35 De HEER zei tegen Mozes: ‘Die man moet gedood worden. De hele gemeenschap moet hem buiten het kamp stenigen.’ 36 Toen brachten ze hem met zijn allen buiten het kamp, en daar doodden ze hem door hem te stenigen, zoals de HEER Mozes had opgedragen.
  donderdag 19 januari 2006 @ 01:23:32 #80
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_34227898
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 01:10 schreef onemangang het volgende:

[..]

Leg eens uit in wat voor context deze tekst gelezen moet worden?

Numeri 15:32 Tijdens hun verblijf in de woestijn troffen de Israëlieten eens een man aan die op sabbat hout aan het sprokkelen was. 33 Degenen die hem aangetroffen hadden, brachten hem voor Mozes en Aäron en voor de hele gemeenschap. 34 Hij werd in bewaring gesteld, omdat nog niet was bepaald wat er met zo iemand moest gebeuren. 35 De HEER zei tegen Mozes: ‘Die man moet gedood worden. De hele gemeenschap moet hem buiten het kamp stenigen.’ 36 Toen brachten ze hem met zijn allen buiten het kamp, en daar doodden ze hem door hem te stenigen, zoals de HEER Mozes had opgedragen.
Dit komt uit de tijd dat de Israëlieten 40 jaar in de woestijn verbleven. Ze waren als slaven geconditioneerd en die periode in de woestijn was een tijd om geconditioneerd te worden zoals god zijn volk bedoeld had.
daarvoor waren hele strikte regels nodig.

Het verhaal in de woestijn wordt ook vaak gebruikt als parallel in het leven van een christen die van de wereld in en naar het Koninkrijk van God groeit.
Daarbij is totale toewijding aan je nieuwe leven noodzakelijk om te groeien.

De bekering is parallel aan de uittocht uit egypte.[bevrijding]
de woestijnperiode is parallel aan je groei in de geest en het afleggen van de oude mens.
het beloofde land is "niet ik maar christus in mij".

dit is EEN uitleg EEN context.

[ Bericht 3% gewijzigd door soulsurvivor op 19-01-2006 01:39:51 ]
gelijk
pi_34228572
quote:

[..]

Voor de duidelijkheid, dat gaat over het laatste oordeel, en dan nog in een gelijkenis, en zeker niet over hoe christenen met hun mede aardebewoners om moeten gaan, onzinnige quote dus.

[ Bericht 2% gewijzigd door Arnold_fan op 19-01-2006 02:13:20 ]
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_34228594
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 12:48 schreef SCH het volgende:
Sefanja 1 17
Ik zal de mensen angst aanjagen,
ze zullen rondlopen als blinden,
want ze hebben tegen de HEER gezondigd.
Sefanja is geen bijbelboek, het is een apocrief boek, oftewel de echtheid ervan wordt door de kerken niet aanvaard. Wel kun je deze boeken lezen om een beeld te vormen hoe het joodse volk vroeger leefde om de bijbel meer in zijn verband te kunnen zien.
pi_34228642
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 15:17 schreef onemangang het volgende:

Of dit:

Het oude testament is vervuld bij het sterven van Jezus, en daarna is de schaduwendiens (OT) komen te vervallen. Het voorhangsel in de tempel scheurde, en het nieuwe tijdperk begon.
pi_34228671
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:32 schreef placebeau het volgende:

[..]

ontopic:

Heeft niets met de Bijbel te maken.
pi_34228695
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:38 schreef placebeau het volgende:

[..]
De context van de bijbelse verhalen is weldegelijk belangrijk. De wetten in Leviticus waren wetten die voor die tijd en specifiek voor het palestijnse joodse volk golden. Nergens maakt het aanspraak op algemeenheid, in tegenstelling tot de koran.
pi_34228777
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 00:24 schreef placebeau het volgende:

[..]

(.....)
3. Ik kom uit het katholieke België en daar is wijsheid van Jezus van Sirach wel canoniek
Het lijkt me sterk, want ook bij de joden zijn deze boeken niet kanoniek, daarnaast weet ik dat het rond 400 NC ook niet kanoniek was in de RKK, maar dat kan natuurlijk later veranderd zijn, maar ik vraag me af waarom. Heb je een bron?
  donderdag 19 januari 2006 @ 08:51:05 #87
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_34230877
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 02:12 schreef Arnold_fan het volgende:

Het lijkt me sterk, want ook bij de joden zijn deze boeken niet kanoniek, daarnaast weet ik dat het rond 400 NC ook niet kanoniek was in de RKK, maar dat kan natuurlijk later veranderd zijn, maar ik vraag me af waarom. Heb je een bron?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wijsheid_van_Jezus_Sirach
"Het boek wordt in de Rooms-katholieke Kerk en in de Oosters-orthodoxe Kerken geaccepteerd."

(ik lever alleen een bron, ik heb geen idee of het klopt en wat het gevolg zou zijn...)
pi_34230964
pi_34231925
quote:

Dat mag jij dan ook doen, want dit is zo'n ontzettend nietszeggend en leeg verwijt.
pi_34231957
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 02:01 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Sefanja is geen bijbelboek, het is een apocrief boek, oftewel de echtheid ervan wordt door de kerken niet aanvaard. Wel kun je deze boeken lezen om een beeld te vormen hoe het joodse volk vroeger leefde om de bijbel meer in zijn verband te kunnen zien.
Hallo, het is gewoon een bijbelboek hoor dat onderdeel uitmaakt van de Nieuwe Bijbelvertaling en die NBV is door de meeste kerken gewoon geaccepteerd.
pi_34232002
Wat me opvalt in dit topic is dat er stellig wordt beweerdt dat de Koran letterlijk moet worden genomen en de bijbel niet - dat vind ik opvallend en strookt volgens mij geenszins met de werkelijkheid.

Ik wilde alleen maar aangeven dat er in de bijbel ook erg veel passages staan die je kan opvatten als vrouwonvriendelijk of gewelddadig. Net als in de koran. En dat alles dus een kwestie van interpretatie is.

Ik denk niet dat de bijbel in die zin vrouwonvriendelijk is. Dat is de koran natuurlijk ook niet. Het gaat om wat mensen er mee doen.
pi_34234755
Ik heb deze topic van een afstand gevolgd en vaak gingen mijn haren ervan rechtovereind staan. Daarom wil ik nu wel eens een keer reageren. Het oude testament is het deel van de bijbel dat nog onder de wet stond. De mensen moesten zich toen aan allerlei wetten houden om bij God te zijn. De meeste van deze regels kom je nu nog tegen in de grondwet (niet stelen, niet moorden enz) en ook in onze algemene normen wordt echtbreken (vreemdgaan, scheiden) nog steeds gezien als iets wat niet leuk is. Ook het werken op zondag heeft imo nog steeds geen goeds gedaan vooral omdat we tegenwoordig in zo'n gehaaste wereld leven dat 1 dag in de week niet werken juist een opluchting is.

Het Nieuwe testament is niet meer onder de wet. Dit betekend niet dat we gewoon maar losbandig kunnen gaan leven want veel wetten zijn in deze tijd nog steeds logisch (zie hierboven) Maar nu willen wij de wet houden met een andere reden nl. Jezus bedanken voor zijn lijden.

Nu zie ik hier ook veel mensen die gewoon maar teksten uit hun verband rukken en ermee lopen te gooien ( bv. dat stuk over lang haar bij vrouwen, en over mannen die de baas zijn) dit soort dingen zijn imo tijdgebonden geweest en gaat meer erover dat je moet proberen om op 1 lijn met elkaar te zitten.

Maar goed ik loop alweer teveel te lullen, als je echt een eerlijk oordeel wilt vellen over de Bijbel en het christelijke geloof staar je dan niet blind op de behoudende kerken waar vrouwen niets zijn maar kijk verder en prik door de mensen heen die de kerk tot kerk gemaakt hebben. Probeer eens bij de basis te beginnen of volg een ALPHA cursus, dat is een cursus die in 14 avonden het christelijk geloof uitlegt op een vrijblijvende manier. Aan die cursus doen veel niet christenen mee alleen maar om te weten wat het is (voor hun vrienden, partner enz.) Maar goed ga niet oordelen als je er te weinig van afweet.
...klussen...
pi_34234802
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 11:38 schreef Krijnskiekjes.tk het volgende:
---
Je hebt geen Alphacursus hiervoor nodig. Wat jij schrijft, klopt best maar dat geldt dan toch ook voor de Koran? Waarom wordt er dan zoveel heisa gemaakt over teksten die daar wel lukraak uit hun verband worden gerukt.
  donderdag 19 januari 2006 @ 11:44:43 #94
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_34234930
quote:
Het oude testament is het deel van de bijbel dat nog onder de wet stond. De mensen moesten zich toen aan allerlei wetten houden om bij God te zijn. De meeste van deze regels kom je nu nog tegen in de grondwet (niet stelen, niet moorden enz) en ook in onze algemene normen wordt echtbreken (vreemdgaan, scheiden) nog steeds gezien als iets wat niet leuk is.
Maar wat ik me nu afvraag: waarom moordt God er maar flink op los en mogen ook de Israëlieten van God complete volkeren uitmoorden, vermoordt God zelf doodleuk onschuldige kinderen in Egypte etc. etc. ??
  donderdag 19 januari 2006 @ 11:45:58 #95
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_34234968
quote:
Ik heb deze topic van een afstand gevolgd en vaak gingen mijn haren ervan rechtovereind staan. Daarom wil ik nu wel eens een keer reageren. Het oude testament is het deel van de bijbel dat nog onder de wet stond. De mensen moesten zich toen aan allerlei wetten houden om bij God te zijn. De meeste van deze regels kom je nu nog tegen in de grondwet (niet stelen, niet moorden enz) en ook in onze algemene normen wordt echtbreken (vreemdgaan, scheiden) nog steeds gezien als iets wat niet leuk is. Ook het werken op zondag heeft imo nog steeds geen goeds gedaan vooral omdat we tegenwoordig in zo'n gehaaste wereld leven dat 1 dag in de week niet werken juist een opluchting is.

Het Nieuwe testament is niet meer onder de wet. Dit betekend niet dat we gewoon maar losbandig kunnen gaan leven want veel wetten zijn in deze tijd nog steeds logisch (zie hierboven) Maar nu willen wij de wet houden met een andere reden nl. Jezus bedanken voor zijn lijden.

Nu zie ik hier ook veel mensen die gewoon maar teksten uit hun verband rukken en ermee lopen te gooien ( bv. dat stuk over lang haar bij vrouwen, en over mannen die de baas zijn) dit soort dingen zijn imo tijdgebonden geweest en gaat meer erover dat je moet proberen om op 1 lijn met elkaar te zitten.

Maar goed ik loop alweer teveel te lullen, als je echt een eerlijk oordeel wilt vellen over de Bijbel en het christelijke geloof staar je dan niet blind op de behoudende kerken waar vrouwen niets zijn maar kijk verder en prik door de mensen heen die de kerk tot kerk gemaakt hebben. Probeer eens bij de basis te beginnen of volg een ALPHA cursus, dat is een cursus die in 14 avonden het christelijk geloof uitlegt op een vrijblijvende manier. Aan die cursus doen veel niet christenen mee alleen maar om te weten wat het is (voor hun vrienden, partner enz.) Maar goed ga niet oordelen als je er te weinig van afweet.
gelijk
pi_34235102
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 01:23 schreef soulsurvivor het volgende:
Dit komt uit de tijd dat de Israëlieten 40 jaar in de woestijn verbleven. Ze waren als slaven geconditioneerd en die periode in de woestijn was een tijd om geconditioneerd te worden zoals god zijn volk bedoeld had. daarvoor waren hele strikte regels nodig.
Waarom? Waarom zou een dergelijk volk 'op een andere manier geconditioneerd' moeten worden dan volkeren nu? Is het niet dat juist dat een toegewijd volk steun zou moeten krijgen van God in plaats van onrechtvaardige orders als het stenigen van iemand die hout sprokkelt op de sabbath?

Ik vind het moreel onaanvaardbaar om een 'God' te dienen die het rechtvaardig vindt om iemand te laten stenigen omdat die op de sabbath hout sprokkelt. Hoe je het ook wendt of keert, dit is dezelfde 'God' als waar Jezus voor stond. Daarnaast zijn er voor een God die wil dat mensen hem liefhebben wel wat betere methodes te bedenken om 'zijn volk' volgzaam te laten zijn. Een almachtige God zou het gewoon naast de vrije wil in ieders hoofd hebben geprogrammeerd.
quote:
Het verhaal in de woestijn wordt ook vaak gebruikt als parallel in het leven van een christen die van de wereld in en naar het Koninkrijk van God groeit. Daarbij is totale toewijding aan je nieuwe leven noodzakelijk om te groeien.
Totale toewijding aan een systeem is inherent aan machtsconcentratie, niets meer. De enigsten die baat hebben aan blinde volgelingen zijn machtshebbers, ongeacht voor welk systeem, of het nou communisme, islam of christendom betreft, succes is pas verzekerd als de volgelingen kritiekloos en volgzaam zijn.
  donderdag 19 januari 2006 @ 11:53:12 #97
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_34235179
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 11:44 schreef pfaf het volgende:

[..]

Maar wat ik me nu afvraag: waarom moordt God er maar flink op los en mogen ook de Israëlieten van God complete volkeren uitmoorden, vermoordt God zelf doodleuk onschuldige kinderen in Egypte etc. etc. ??
Wel het boek dat gaat over de inname van Kanaan (Jozua) is geschreven als heilshistorisch boek. Ze hebben het hele land veroverd, en dat allemaal dankzij Jahweh.
Dus tweezijdig: de heldhaftigheid van het volk aantonen, en anderzijds de machtigheid van Jahweh aantonen tegen de toenemende populariteit van de afgodenvereringen.
Pure propagandaliteratuur.
Historisch klopt er zo goed als niets van Jozua's verhaal, behalve dat vanaf die tijd het land Kanaan nieuwe bewoners kreeg (hebben ze kunnen afleiden uit archeologische vondsten). Maar van grote veldslagen is geen sprake.

En die tien plagen zijn natuurlijk gewoon een legende.

Straks examen oud en nieuw testament
pi_34235264
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 11:53 schreef placebeau het volgende:

[..]

Wel het boek dat gaat over de inname van Kanaan (Jozua) is geschreven als heilshistorisch boek. Ze hebben het hele land veroverd, en dat allemaal dankzij Jahweh.
Dus tweezijdig: de heldhaftigheid van het volk aantonen, en anderzijds de machtigheid van Jahweh aantonen tegen de toenemende populariteit van de afgodenvereringen.
Pure propagandaliteratuur.
Historisch klopt er zo goed als niets van Jozua's verhaal, behalve dat vanaf die tijd het land Kanaan nieuwe bewoners kreeg (hebben ze kunnen afleiden uit archeologische vondsten). Maar van grote veldslagen is geen sprake.

En die tien plagen zijn natuurlijk gewoon een legende.

Dat is toch allemaal jouw interpretatie?

Ik ken theologen en predikanten die nu van hun stokje gaan

Waar studeer je?
  donderdag 19 januari 2006 @ 11:57:28 #99
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_34235302
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 11:53 schreef placebeau het volgende:

Die heb ik al meerdere malen af moeten leggen tijdens m'n Catechese , maar daar wordt over gewelddadigheden van God heengelezen alsof het heel normaal is dat hij die evil Egyptenaren uitmoordt... Hoezo aanzetten tot haat.
  donderdag 19 januari 2006 @ 11:59:35 #100
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_34235378
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 11:39 schreef SCH het volgende:

[..]

Je hebt geen Alphacursus hiervoor nodig. Wat jij schrijft, klopt best maar dat geldt dan toch ook voor de Koran? Waarom wordt er dan zoveel heisa gemaakt over teksten die daar wel lukraak uit hun verband worden gerukt.
Er zijn enorme verschillen tussen de koran en de bijbel
Van de koran weten we wie ze geschreven heeft, mohamed. En hij heeft de leer direct volledig vastgelegd. In de bijbel staan er oneindig veel meningen en godsbeelden, niet in de koran, daar is alleen de boodschap die god overgeleverd heeft aanb mohamed.
De koran is in een vrij korte tijd ontstaan (een jaar of 20 dacht ik), over de bijbel zijn duizenden jaren gegaan.
Maar vooral, bij de islam was er eerst de koran en dan pas de religie. Zonder koran was er dus geen geloof, want dat was de ultieme boodschap van god. Daarom is de koran nog meer dan bij andere godsdiensten heilig.
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:02:54 #101
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_34235495
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 11:56 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is toch allemaal jouw interpretatie?

Ik ken theologen en predikanten die nu van hun stokje gaan

Waar studeer je?
Leuven.
En dat is de interpretatie van mijn cursus staat maar ook vrij algemeen aanvaard onde katholieke exegeten. (de Europese dan)
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:03:29 #102
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_34235518
edit
pi_34235533
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 11:59 schreef placebeau het volgende:

[..]

Er zijn enorme verschillen tussen de koran en de bijbel
Van de koran weten we wie ze geschreven heeft, mohamed. En hij heeft de leer direct volledig vastgelegd. In de bijbel staan er oneindig veel meningen en godsbeelden, niet in de koran, daar is alleen de boodschap die god overgeleverd heeft aanb mohamed.
De koran is in een vrij korte tijd ontstaan (een jaar of 20 dacht ik), over de bijbel zijn duizenden jaren gegaan.
Maar vooral, bij de islam was er eerst de koran en dan pas de religie. Zonder koran was er dus geen geloof, want dat was de ultieme boodschap van god. Daarom is de koran nog meer dan bij andere godsdiensten heilig.
Dat is op nieuw een interpretatie en een visie.

Wanneer leren mensen nou eens dat het allemaal mensenwerk is en dat het er altijd om gaat hoe mensen er mee omgaan?
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:05:32 #104
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_34235598
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 11:50 schreef onemangang het volgende:

[..]

Waarom? Waarom zou een dergelijk volk 'op een andere manier geconditioneerd' moeten worden dan volkeren nu? Is het niet dat juist dat een toegewijd volk steun zou moeten krijgen van God in plaats van onrechtvaardige orders als het stenigen van iemand die hout sprokkelt op de sabbath?
Dat ligt eraan.
zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Onrechtvaardig in de letterlijk betekenis van het woord is het natuurlijk niet, omdat het een gebod was die overtreden was. [wij hebben ook wetten, allen met een andere strafmaat]
Mischien kan je het zien als buiten proportioneel. Maar ze zaten wel in een bijzondere situatie. Een heel volk in de woestijn waar chaos hun de kop zou kosten. In een tijd dat straffen harder waren dan nu.
Een ander argument zou kunnen zijn, dat wanneer de wet niet strikt opgevolgt zou worden, het conditionerings proces een stuk langer dan 40 jaar zou duren.
quote:
Ik vind het moreel onaanvaardbaar om een 'God' te dienen die het rechtvaardig vindt om iemand te laten stenigen omdat die op de sabbath hout sprokkelt. Hoe je het ook wendt of keert, dit is dezelfde 'God' als waar Jezus voor stond. Daarnaast zijn er voor een God die wil dat mensen hem liefhebben wel wat betere methodes te bedenken om 'zijn volk' volgzaam te laten zijn. Een almachtige God zou het gewoon naast de vrije wil in ieders hoofd hebben geprogrammeerd.
[..]
Ja daar is wat voor te zeggen
BtW, Bij eerste stromingen van de Christenen was de gnostische stroming nog in de meerderheid.
Zij zagen de vader van jezus niet als de god van de thora, maar als de demiurg de valse god.
Maar aangezien de geschiedenis door de overwinnaars geschreven wordt, is de vader van jezus de god van de thora. De waarheid in deze laat ik in het midden.
[/quote]
quote:
Totale toewijding aan een systeem is inherent aan machtsconcentratie, niets meer. De enigsten die baat hebben aan blinde volgelingen zijn machtshebbers, ongeacht voor welk systeem, of het nou communisme, islam of christendom betreft, succes is pas verzekerd als de volgelingen kritiekloos en volgzaam zijn.
Ja das waar, maar wat is er mis aan macht om tot een doel te komen?
Je zou kunnen zien dat de joden een bijzondere rol hadden in Gods plan met de loop der dingen.
En daardoor ook bijzondere eisen aan hun gesteld werden.
gelijk
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:09:10 #105
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_34235725
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:03 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is op nieuw een interpretatie en een visie.

Wanneer leren mensen nou eens dat het allemaal mensenwerk is en dat het er altijd om gaat hoe mensen er mee omgaan?
Ja, da's inderdaad een interpretatie.
Maar het maakt het wel aannemelijker dat de Islam vanui hun geloof de koran kletterlijk nemen. Maar het blijft niet goed te keuren.
En er zijn natuurlijk ook islamscholen die pleiten voor een meer allegorische mystieke interpretatie.
pi_34235773
quote:
Ik heb deze topic van een afstand gevolgd en vaak gingen mijn haren ervan rechtovereind staan. Daarom wil ik nu wel eens een keer reageren. Het oude testament is het deel van de bijbel dat nog onder de wet stond. De mensen moesten zich toen aan allerlei wetten houden om bij God te zijn. De meeste van deze regels kom je nu nog tegen in de grondwet (niet stelen, niet moorden enz) en ook in onze algemene normen wordt echtbreken (vreemdgaan, scheiden) nog steeds gezien als iets wat niet leuk is.
Dat is een illusie. En maar goed ook. Anders zouden er nu nog steeds heksen worden verbrand, zou er gefolterd worden, slavenhandel worden bedreven en zou er met enthousiasme staven door de tongen van blasfemisten worden geslagen zoals het hier in Nederland tot ver in de 16 eeuw gebruikelijk was. Je weet wel, de 16e eeuw, dat is een hele periode NA het Nieuwe Testament.
quote:
Het Nieuwe testament is niet meer onder de wet.
Volgens Jezus wel:
Mat 5,18
Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.
quote:
Tijdgebonden? Maar God is toch tijdloos?
quote:
Ik kan je wat dat betreft een veel beter advies geven: Lees de bijbel of helemaal niet (zo'n bijzonder boek is het nou ook weer niet) of ZELF van kaft tot kaft (wat ik heb gedaan). Een God die hulp nodig heeft van een kerk is een zwaktegebod. Bekijk de bijbel eens van de kritische zijde of lees eens wat deze voormalige priester over de bijbel heeft te vertellen. Die weet er jouws insziens wellicht wel genoeg van.
pi_34235992
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:09 schreef placebeau het volgende:

[..]

Ja, da's inderdaad een interpretatie.
Maar het maakt het wel aannemelijker dat de Islam vanui hun geloof de koran kletterlijk nemen. Maar het blijft niet goed te keuren.
En er zijn natuurlijk ook islamscholen die pleiten voor een meer allegorische mystieke interpretatie.
Ik denk dat niemand de koran letterlijk neemt. Omdat dat eenvoudigweg niet kan.
Net zoals je de bijbel niet lettelrijk kan nemen.

Waar ik graag vanaf zou willen is die verdomde arrogantie bij christenen dat zij blijkbaar verder zijn en zich verhevener kunnen gedragen. Christenen gaan op dezelfde manier met hun heilige boek als moslims.
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:19:51 #108
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_34236113
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:16 schreef SCH het volgende:
Christenen gaan op dezelfde manier met hun heilige boek als moslims.
Dat is net niet waar.
Het zijn twee compleet andere soorten boeken met een compleet andere rol binnen de liturgie, maar dat heb ik al gezegd.
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:21:36 #109
8369 speknek
Another day another slay
pi_34236166
Wat SCH beschrijft zijn Alavieten, niet bepaald representatief voor 'de moslim'. Meestal niet eens beschouwd als moslim door de rest.

edit: Aleviet inderdaad.

[ Bericht 14% gewijzigd door speknek op 19-01-2006 12:27:19 ]
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:25:37 #110
66825 Reya
Fier Wallon
pi_34236285
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:21 schreef speknek het volgende:
Wat SCH beschrijft zijn Alavieten, niet bepaald representatief voor 'de moslim'. Meestal niet eens beschouwd als moslim door de rest.
Alevieten zijn inderdaad praktisch seculier, zeker naar Arabische maatstaven. De enige aleviet die ik ken heeft bijvoorbeeld nog nooit een moskee van binnen gezien.
pi_34236521
Jij linkt naar die andere topic: Welke bijbelvertaling is hiervoor gebruikt? is een beetje ouderwets maar goed.

Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
is in tegenspraak met vrijheid van meningsuiting, vrijheid van gedachte en godsdienst
heeft helemaal niks met de vrijheid van meningsuiting te maken. Afgoden kun je tegenwoordig zien in dingen als verslavingen aan van alles (roken, drank, geld enz.) dingen die mischien niet altijd erg zijn maar je wel verwijderen van God

Gij zult de Naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
is in tegenspraak met vrijheid van meningsuiting
Heeft daar ook weer niks mee te maken imo. Als jou mening is dat je wil dat God je naar de hel stuurt oke dan mag je van mij godverdomme zeggen, maar vloeken word vaak gewoon maar geroepen zonder iets met God te maken te hebben.

Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.
De zondag is allang niet meer een dag waarop niet gewerkt mag worden
Nee klopt, vindt ik jammer vooral omdat je ziet dat de meeste winkels verlies draaien op zondagen omdat er op deze dag vaak alleen maar uit verveling wordt gewinkeld.

Eer uw vader en uw moeder.
Komt niet in het recht voor, wel andersom: kinderen worden beschermd tegen hun ouders
klopt ook weer maar het is wel een sociaal geacepteerd iets. Vroeger snapte ik niet dat ik bepaalde dingen niet mocht van mijn ouders, nu weet ik dat het goed voor me is geweest.

Gij zult niet doden.
wel, maar deze regel is niet copyright christendom/islam: is universeel
Universeel klopt, maar dat maakt het toch niet minder waar?

Gij zult geen onkuisheid doen.
Er zijn geen regels mbt tot vrijwillige sex
Vindt ik ook een lastige vooral omdat het moeilijk is om te bepalen wat onkuis is. de NBV zegt: "Pleeg geen overspel" Ik zie dit dus ook meer in de zin van echtscheiding en vreemdgaan en wees eerlijk er zijn niet veel mensen die er beter van zijn geworden.

Gij zult niet stelen.
wel, maar deze regel is niet copyright christendom/islam: is universeel
Idem als moord

Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.
wel (meineed), maar deze regel is niet copyright christendom/islam: is universeel
Idem als moord

Gij zult geen onkuisheid begeren.
porno, prostitutie, striptease etc. zijn niet verboden.
In de NBV staat: "Zet uw zinnen niet op de vrouw van een ander, en laat evenmin uw oog vallen op zijn huis, of op zijn akker, zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’ Heeft dus niks met porno enz. te maken.

Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.
stelen mag niet, maar "begeren" wel
Is een beetje vaag want deze en de vorige zijn in de NBV en de NBG samen 1 gebod.

Maar goed ik wil ook niet zeggen dat het allemaal in de nederlandse wet staat maar wel dat het allemaal vrij logische regels zijn. Vooral als je het bekijkt in het licht van het NT en Jezus.

Oja, ik beweer ook niet dat de Koran aanzet tot verkeerde dingen, het zijn de mensen die het verkeerd uitleggen. En dat is imo ook met de bijbel zo.
...klussen...
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:36:07 #112
8369 speknek
Another day another slay
pi_34236644
Haha, we hebben wel vrijheid van meningsuiting, je brandt alleen voor eeuwig in de hel als je het doet. En wat compulsieve stoornissen nou weer met afgoderij te maken hebben is me helemaal niet duidelijk.

Weer sterk staaltje ontwijkende fantasie.
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:40:13 #113
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_34236756
quote:
Nee, maar elke moslim die een andere mening heeft dan een andere moslim zal door deze laatste niet gezien worden als 'ware moslim', en vice versa, waarschijnlijk. Het begrip "moslim" verwordt op die manier tot een woordenspelletje, tot een wedloop wie Allah het beste begrijpt. En zodoende is vermoedelijk helemaal niemand écht moslim, ook al zijn er ettelijke miljarden van in de wereld die zich wel zo noemen.

Wat is het leven toch raar
'Nuff said
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:50:22 #114
66825 Reya
Fier Wallon
pi_34237031
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:36 schreef speknek het volgende:
Haha, we hebben wel vrijheid van meningsuiting, je brandt alleen voor eeuwig in de hel als je het doet.
Het komt op mij inderdaad ook wat over als een Lubberiaans compromis tussen klassieke grondrechten en geloofsfundamenten. Ik vind het sowieso gevaarlijk om aan de hand van geloofsleer grondrechten ter discussie te stellen. De grondwet garandeert de vrijheid van godsdienst, daar tegenover zou de grondwet naar mijn mening dan ook zoveel mogelijk vrij van religieuze invloeden moeten zijn.
pi_34237052
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:36 schreef speknek het volgende:
Haha, we hebben wel vrijheid van meningsuiting, je brandt alleen voor eeuwig in de hel als je het doet. En wat compulsieve stoornissen nou weer met afgoderij te maken hebben is me helemaal niet duidelijk.

Weer sterk staaltje ontwijkende fantasie.
dat zeg ik toch helemaal niet!! wel ff opletten! Ik bedoel te zeggen dat vloeken totaal geen zin heeft. En als het vrijheid v. meningsuiting was dan zeg je eigenlijk "Ik wil naar de Hel" en daarom heeft het imo niks met vrijheid v. M te maken.

En ach jij noemt het ontwijkende fantasie, ik noem het mijn geloof en zolang je er niet zonder vooroordeel naar kijkt zul je het nooit begrijpen. Het valt me trouwens op dat de christenen hier op een serieuse manier over praten zonder het gevoel van "zie je wel" terwijl veel anderen alleen maar zinnen plaatsen om de andere onderuit te lullen. Jammer
...klussen...
pi_34237281
quote:

[..]

Hier misschien. In Amerika hebben ze de macht
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:57:47 #117
66825 Reya
Fier Wallon
pi_34237283
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:50 schreef Krijnskiekjes.tk het volgende:

[..]

dat zeg ik toch helemaal niet!! wel ff opletten! Ik bedoel te zeggen dat vloeken totaal geen zin heeft. En als het vrijheid v. meningsuiting was dan zeg je eigenlijk "Ik wil naar de Hel" en daarom heeft het imo niks met vrijheid v. M te maken.
De vrijheid van meningsuiting behelst elke vorm van uiting van gedachten en/of gevoelens. Vloeken, in welke zin dan ook, valt dus wel degelijk onder meningsuiting.
pi_34237373
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:31 schreef Krijnskiekjes.tk het volgende:
Oja, ik beweer ook niet dat de Koran aanzet tot verkeerde dingen, het zijn de mensen die het verkeerd uitleggen. En dat is imo ook met de bijbel zo.
Een goede gebruiksaanwijzing voor het bouwen van een Ikeakast leidt altijd tot dezelfde kast.
De 'gebruiksaanwijzingen voor het leven', zoals de koran en de bijbel wel worden verkocht leiden niet tot dezelfde leefwijzes.
Conclusie: de schrijver van de laatsgenoemde gebruiksaanwijzingen verstaat zijn vak niet.
pi_34237416
quote:

edit: Aleviet inderdaad.
Nee hoor, ik heb het helemaal niet over alevieten.
pi_34237455
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:19 schreef placebeau het volgende:

[..]

Dat is net niet waar.
Het zijn twee compleet andere soorten boeken met een compleet andere rol binnen de liturgie, maar dat heb ik al gezegd.
Oneens. Het zijn beide heilige boeken die binnen de geloofsgemeenschap als basis voor het geloof dienen en van waaruit het gelooft wordt beleefd.
pi_34237487
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:40 schreef Doffy het volgende:

[..]

Nee, maar elke moslim die een andere mening heeft dan een andere moslim zal door deze laatste niet gezien worden als 'ware moslim', en vice versa, waarschijnlijk. Het begrip "moslim" verwordt op die manier tot een woordenspelletje, tot een wedloop wie Allah het beste begrijpt. En zodoende is vermoedelijk helemaal niemand écht moslim, ook al zijn er ettelijke miljarden van in de wereld die zich wel zo noemen.
Bij christenen is dat dus exact hetzelfde
pi_34237564
Wat is het nut van dit topic? Verwarring zaaien over de begrippen "religie" en "cultuur" ? Zo van: "Die christenen hebben het óók in hun heilige boekje staan, dus valt het allemaal wel mee bij die moslims"
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  donderdag 19 januari 2006 @ 13:08:16 #123
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_34237614
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:04 schreef SCH het volgende:
Bij christenen is dat dus exact hetzelfde
Uiteraard.
'Nuff said
pi_34237674
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:06 schreef cultheld het volgende:
Wat is het nut van dit topic? Verwarring zaaien over de begrippen "religie" en "cultuur" ? Zo van: "Die christenen hebben het óók in hun heilige boekje staan, dus valt het allemaal wel mee bij die moslims"
Het is interessant om te zien hoe mensen reageren als de bijbel ineens veel op de koran blijkt te lijken.

Ik stoor me vreselijk aan de manier waarop bv. Ayaan Hirsi Ali de Koran misbruikt en ik merk dat veel mensen helemaal niet weten dat al dat soort verzen ook in de bijbel staan.

Of het wel meevalt, moet je zelf maar beoordelen.
pi_34237739
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:09 schreef SCH het volgende:

[..]

Het is interessant om te zien hoe mensen reageren als de bijbel ineens veel op de koran blijkt te lijken.

Ik stoor me vreselijk aan de manier waarop bv. Ayaan Hirsi Ali de Koran misbruikt en ik merk dat veel mensen helemaal niet weten dat al dat soort verzen ook in de bijbel staan.

Volgens mij heeft een Hirsi Ali het niet zo zeer over de teksten an sich, maar des te meer over het misbruik van deze teksten door de "alom gerespecteerde" geschriftgeleerden uit Mekka en omstreken. Dat is een wezenlijk verschil.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_34237963
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:11 schreef cultheld het volgende:

[..]

Volgens mij heeft een Hirsi Ali het niet zo zeer over de teksten an sich, maar des te meer over het misbruik van deze teksten door de "alom gerespecteerde" geschriftgeleerden uit Mekka en omstreken. Dat is een wezenlijk verschil.
Als in die koran alleen het zinnetje 'doe een ander niet wat u uzelf niet zou aandoen' zou hebben gestaan dan zouden die schriftgeleerden weinig kunnen misbruiken. Het ligt dus niet aan die schriftgelerden, maar aan de leer en de bron.
pi_34238085
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:11 schreef cultheld het volgende:

[..]

Nee hoor, zij zegt dat het er staat en dat het dus zo gebruikt moet worden en wordt gebruikt. Blijkbaar kan zij zich wel vinden in de letterlijke vertaling van de Koran.

Kwalijke teksten zijn er overal, punt is en blijft hoe je ermee omgaat.
pi_34238262
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:20 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee hoor, zij zegt dat het er staat en dat het dus zo gebruikt moet worden en wordt gebruikt. Blijkbaar kan zij zich wel vinden in de letterlijke vertaling van de Koran.

Kwalijke teksten zijn er overal, punt is en blijft hoe je ermee omgaat.
Ze heeft gedeeltelijk gelijk, maar dit geldt natuurlijk niet mondiaal voor deze godsdienst. Wel in bijvoorbeeld Somalië, waar de godsdienst als excuus wordt gebruikt voor tribale kwesties.
Feit is wel dat bepaalde stromingen binnen de islam anno 2006 een grotere bedreiging voor de westerse wereld vormen, dan bijvoorbeeld stromingen binnen het christendom of uit het hindoeïsme.
pi_34238536
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:24 schreef cultheld het volgende:

[..]

Ze heeft gedeeltelijk gelijk, maar dit geldt natuurlijk niet mondiaal voor deze godsdienst. Wel in bijvoorbeeld Somalië, waar de godsdienst als excuus wordt gebruikt voor tribale kwesties.
Dat is nog maar de vraag maar als je gelijk hebt dan is het dus onzinnig dat ze die situatie vierkant op Nederland projecteert..
quote:
Feit is wel dat bepaalde stromingen binnen de islam anno 2006 een grotere bedreiging voor de westerse wereld vormen, dan bijvoorbeeld stromingen binnen het christendom of uit het hindoeïsme.
Wie heeft het over bedreigingen?
pi_34238792
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:31 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is nog maar de vraag maar als je gelijk hebt dan is het dus onzinnig dat ze die situatie vierkant op Nederland projecteert..
[..]

Wie heeft het over bedreigingen?
Ik ben het dan ook niet volledig met haar eens.

Jij niet, maar Hirsi Ali wel. Ze heeft in mijn optiek dus niet volkomen ongelijk, alleen vind ik dat ze nogal persoonlijk en ongenuanceerd is in de diverse religieuze discussies.
pi_34238862
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:37 schreef cultheld het volgende:
Jij niet, maar Hirsi Ali wel. Ze heeft in mijn optiek dus niet volkomen ongelijk, alleen vind ik dat ze nogal persoonlijk en ongenuanceerd is in de diverse religieuze discussies.
Zij zegt dat de koran wel op moeten roepen tot huiselijk geweld, dat het een belangrijke bron is van huiselijk geweld. En dat is natuurlijk uitermate dubieus.
pi_34238952
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:39 schreef SCH het volgende:

[..]

Zij zegt dat de koran wel op moeten roepen tot huiselijk geweld, dat het een belangrijke bron is van huiselijk geweld. En dat is natuurlijk uitermate dubieus.
Dat is op zijn minst uitermate dubieus te noemen, want dat heeft eerder een culturele achtergrond. In bijvoorbeeld Maleisië en Indonesië (overwegend islamitische landen) worden vrouwen echt niet massaal afgetuigd door manlief, wanneer de rijst niet gaar is of zo.
pi_34239524
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:42 schreef cultheld het volgende:
[..]
Dat is op zijn minst uitermate dubieus te noemen, want dat heeft eerder een culturele achtergrond. In bijvoorbeeld Maleisië en Indonesië (overwegend islamitische landen) worden vrouwen echt niet massaal afgetuigd door manlief, wanneer de rijst niet gaar is of zo.
Binnen de islam heb je zowel fundamentalistische als gematigde stromingen. Maar een 'culturele achtergrond' staat in het geval van landen waarin religie een belangrijke rol speelt bijna gelijk aan de 'religieuze' achtergrond van dat land.
  donderdag 19 januari 2006 @ 14:11:56 #134
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_34240001
quote:

[..]

sjonge staat dat er echt

* ff opzoeken gaat.....
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_34243119
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 14:11 schreef deedeetee het volgende:

[..]

sjonge staat dat er echt

* ff opzoeken gaat.....
ja, maar in een gelijkenis...
pi_34244373
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 23:46 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ook om dat te bedenken heb ik de koran niet nodig
zou ik ook zeggen, nadat ik het had voorgeschoteld gekregen.
pi_34244390
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 13:09 schreef SCH het volgende:

[..]

Je maakt hier een grove denkfout. Ayaan Hirsi Ali doet niemand echt iets kwaad als ze de Koran "misbruikt". Het zijn extremistische, fundamentalistische moslims die hun Heilige Boek misbruiken om andere mensen het recht op het leven te ontzeggen. En je zult geen enkele christen vinden die de bijbel daarvoor zal misbruiken. Simpelweg omdat één van de hoofdregels in de bijbel is: Gij zult niet doden. Punt, zonder voorwaarden.
pi_34244397
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 15:38 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ja, maar in een gelijkenis...
Sluit anders prima aan bij deze:

Matt 10:34 Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35 Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! 37 Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard

Is het Kim Jong Il die hier spreekt of Jezus?
pi_34244520
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 16:12 schreef Jalu het volgende:

[..]
Simpelweg omdat één van de hoofdregels in de bijbel is: Gij zult niet doden. Punt, zonder voorwaarden.
Gelul.
pi_34244734
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 16:15 schreef onemangang het volgende:

[..]

Gelul.
Geen gelul. De 10 geboden worden gezien als de allerbelangrijkste wetten die voor alle andere wetten gaan. Door met dit soort voorbeelden te komen laat je vooral je eigen gebrek aan kennis over het christelijk geloof blijken.
Waarmee ik niet wil zeggen dat sommige van de aangehaalde teksten niet misbruikt werden om te doden in het verleden, maar niet op de manier zoals extremistische moslims nu een rechtvaardiging voor hun daden (denken te) vinden in de Koran.

Maar goed, daar ging het mij niet om. Waar ik op doelde is dat Ayaan Hirsi Ali niemand kwaad doet met haar interpretaties.
pi_34248325
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 16:22 schreef Jalu het volgende:

[..]

Geen gelul. De 10 geboden worden gezien als de allerbelangrijkste wetten die voor alle andere wetten gaan. Door met dit soort voorbeelden te komen laat je vooral je eigen gebrek aan kennis over het christelijk geloof blijken.
Tuurlijk. Zeker nooit stilgestaan waarom men vroeger heksen verbrandde? Om maar één voorbeeld te noemen (ik kan er zo nog een heleboel noemen)?

Ex 22,17 Een tovenares mag niet in leven blijven.

Ook nooit stilgestaan waarom slavernij eeuwen heeft doorgeziekt? Folteringen? Ongelijkheid man/vrouw? Vrijheid van meningsuiting? Omdat die NIET in de tien geboden staan, wellicht?
De 'liefdevolle' God vond het gebod " Maak geen godenbeelden." namelijk veel belangrijker.

Nooit stilgestaan dat kruistochten, inquisitie en heksenverbrandingen NA het nieuwe testament zijn uitgevoerd ? Weet je waarom men toen die bijbel anders interpreteerde dan jij dat doet? Omdat men nog niet had geleerd tot wat voor zinloos bloedvergieten bepaalde teksten in de bijbel konden lijden... ? Heb jij enig idee hoeveel mensen er zijn afgeslacht alleen al omdat zij een andere religie dan de christelijke aanhingen?
quote:
Waarmee ik niet wil zeggen dat sommige van de aangehaalde teksten niet misbruikt werden om te doden in het verleden, maar niet op de manier zoals extremistische moslims nu een rechtvaardiging voor hun daden (denken te) vinden in de Koran.
Ver bovenaan op stip voor meest moordlustige godsdienst prijkt nog steeds het christendom hoor. Denk alleen al aan de slachtingen van indianenstammen in Zuid-Amerika die zich weigerden te bekeren. Maar ook recenter zijn voorbeelden te vinden. Waar bevindt zich de bron van de jodenhaat, denk je. (Lees Johannes maar eens goed)

Daarom is het mijn overtuiging, dat ik werk in de geest van de almachtige Schepper: Want door mij te verweren tegen de Jood strijd ik voor het werk van de Heer.`
(A. Hitler, Mein Kampf. blz 76)

Overigens heb je bv in Uganda nog de bijbelse Holy Spirit Movement die daar dood en verderf zaait en in Amerika een baptistenkerk die serieus pleit voor het invoeren van de doodstraf voor homosexuelen op bijbelse gronden. Gelukkig zijn niet alle Christenen zo maar je mag je niet afsluiten voor het feit dat de bijbel wel degelijk mensen kan aanzetten tot geweld. Dat die bijbel dat mogelijk maakt zou je te denken moeten geven.
  donderdag 19 januari 2006 @ 18:15:52 #142
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_34248412
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 16:12 schreef onemangang het volgende:

[..]

Sluit anders prima aan bij deze:

Matt 10:34 Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35 Want ik kom een wig drijven tussen een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 de vijanden van de mensen zijn hun eigen huisgenoten! 37 Wie meer van zijn vader of moeder houdt dan van mij, is mij niet waard, en wie meer houdt van zijn zoon of dochter dan van mij, is mij niet waard

Is het Kim Jong Il die hier spreekt of Jezus?
Het is een simpel voorbeeld van de werkelijkheid
een getrouwd stel beide ongelovig, de 1 wordt gelovig en de ander niet.
dat groeit uitelkaar, oftewel daar groeit een wig tussen.
Dit wil niet zeggen dat je als je zoon of dochter zijn eigen weg gaat zonder kerk en alles dat je dan het contact moet verbreken en je kind moet onterfen. maar er rekening mee houden dat het soms niet altijd gezellig is omdat jullie van mening verschillen.
pi_34248461
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 16:12 schreef Jalu het volgende:

[..]

Je maakt hier een grove denkfout. Ayaan Hirsi Ali doet niemand echt iets kwaad als ze de Koran "misbruikt". Het zijn extremistische, fundamentalistische moslims die hun Heilige Boek misbruiken om andere mensen het recht op het leven te ontzeggen. En je zult geen enkele christen vinden die de bijbel daarvoor zal misbruiken. Simpelweg omdat één van de hoofdregels in de bijbel is: Gij zult niet doden. Punt, zonder voorwaarden.
Bij Ayaan Hirsi Ali gaat het vooral om huiselijk geweld en uitspraken daarover.

Voor de rest vind ik je post echt onbenullig - wil je beweren dat er uit het naam van de bijbel en het christendom nog nooit iemand is vermoord?
pi_34248502
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 16:22 schreef Jalu het volgende:
Maar goed, daar ging het mij niet om. Waar ik op doelde is dat Ayaan Hirsi Ali niemand kwaad doet met haar interpretaties.
Ze spiegelt op zijn minst een onjuist beeld voor.
  donderdag 19 januari 2006 @ 18:29:33 #145
78780 deedeetee
pi_34248808
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 18:12 schreef onemangang het volgende:

Gelukkig zijn niet alle Christenen zo maar je mag je niet afsluiten voor het feit dat de bijbel wel degelijk mensen kan aanzetten tot geweld. Dat die bijbel dat mogelijk maakt zou je te denken moeten geven.
Mensen die graag geweld gebruiken kunnen de bijbel als excuus gebruiken, maar net zo gemakkelijk een andere excuus voor hun bloeddorst zoeken.
Dat er in het verleden nogal wat moord en doodslag is gepleegd met de bijbel in de hand is zonder meer waar, maar de belangrijkste christelijke kerken hebben dat inmiddels allang afgeleerd.
Uitwassen blijf je houden, dat heeft niet zo zeer te maken met wat er in de bijbel staat als wel met wat er in het hoofd van sommige mensen om gaat.
Het christendom heeft gelukkig nogal wat * verlichting * doorgemaakt en zich aangepast aan de hedendaagse normen. Nu de islam nog en dan zijn we weer een stapje verder.
pi_34248896
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 18:15 schreef Boomstam het volgende:

[..]

Het is een simpel voorbeeld van de werkelijkheid
een getrouwd stel beide ongelovig, de 1 wordt gelovig en de ander niet.
dat groeit uitelkaar, oftewel daar groeit een wig tussen.
Dit wil niet zeggen dat je als je zoon of dochter zijn eigen weg gaat zonder kerk en alles dat je dan het contact moet verbreken en je kind moet onterfen. maar er rekening mee houden dat het soms niet altijd gezellig is omdat jullie van mening verschillen.
Dat het niet gezellig is als er een mneingsverschil is is geen wijsheid die je van de Zoon van God hoeft te verwachten, daar gaat het hier dus niet om. Hier stelt hij duidelijk dat hij mensen zal verdelen (is goed gelukt ). Terwijl verdeeldheid tussen mensen de grootste veroorzaker is van oorlogen en andere ellende. Overigens weet je ook wel dat Jezus op meerdere plaatsen in de bijbel stelde dat hem volgen veel belangrijker is dan je familie te verzorgen.

Basis van celibaat leven:
Lucas 14:26 ‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn.
pi_34252031
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 18:17 schreef SCH het volgende:

[..]

Bij Ayaan Hirsi Ali gaat het vooral om huiselijk geweld en uitspraken daarover.

Voor de rest vind ik je post echt onbenullig - wil je beweren dat er uit het naam van de bijbel en het christendom nog nooit iemand is vermoord?
Nee, dat wil ik helemaal niet beweren. Wat ik wel beweer is dat het christendom op dit vlak inmiddels wel volwassen is; je mag ervan uitgaan dat het heden ten dage niet meer gebeurt. Iets wat voor de islam dus duidelijk nog niet geldt, aangezien er elke dag mensen vermoord worden uit naam van Mohammed.
pi_34252064
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 18:19 schreef SCH het volgende:

[..]

Ze spiegelt op zijn minst een onjuist beeld voor.
Is dat zo? Dat vraag ik me af, namelijk.
pi_34252075
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:54 schreef Jalu het volgende:

[..]

Nee, dat wil ik helemaal niet beweren. Wat ik wel beweer is dat het christendom op dit vlak inmiddels wel volwassen is; je mag ervan uitgaan dat het heden ten dage niet meer gebeurt. Iets wat voor de islam dus duidelijk nog niet geldt, aangezien er elke dag mensen vermoord worden uit naam van Mohammed.
Dan ben je niet goed op de hoogte

Ook uit naam van het christendom worden nog dagelijks mensen onderdrukt en vermoord.
pi_34252107
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:55 schreef Jalu het volgende:

[..]

Is dat zo? Dat vraag ik me af, namelijk.
Ze beweert dat hier in Nederland de Koran wordt gebruikt voor huiselijk geweld, op grote schaal, en dat is je reinste bullshit. Dat weet ze ook wel.
pi_34252338
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 18:12 schreef onemangang het volgende:

[..]
[knip]

Dat die bijbel dat mogelijk maakt zou je te denken moeten geven.
Dat hoeft mij helemaal niet te denken te geven. Dat de bijbel ervoor misbruikt kan worden ontken ik helemaal niet, noch dat dat in het verleden ook werkelijk gebeurt is, zoals ik al stelde. De praktijk leert alleen dat dat tegenwoordig nauwelijks of niet meer gebeurt. Dit in tegenstelling tot het misbruiken van de Koran als rechtvaardiging om te doden.

En Adolf Hitler bij een dergelijke discussie halen is eerlijk gezegd nogal afgezaagd. De bron van de jodenhaat ligt bij afgunst en de zoektocht naar een zondebok, niets meer en niets minder.
pi_34252373
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:56 schreef SCH het volgende:

[..]

Ze beweert dat hier in Nederland de Koran wordt gebruikt voor huiselijk geweld, op grote schaal, en dat is je reinste bullshit. Dat weet ze ook wel.
Oh? En is dat zo? Jij beweert dat, maar vertel me maar eens hoe jij aan die wijsheid komt.
pi_34252440
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:55 schreef SCH het volgende:

[..]

Dan ben je niet goed op de hoogte

Ook uit naam van het christendom worden nog dagelijks mensen onderdrukt en vermoord.
Ook voor deze bewering wil ik wel eens bewijzen zien. Ik heb de laatste jaren geen christen een vliegtuig in een wolkenkrabber zien sturen of zichzelf zien opblazen.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 19 januari 2006 @ 20:28:24 #154
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34253291
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 20:04 schreef Jalu het volgende:

[..]

Ook voor deze bewering wil ik wel eens bewijzen zien. Ik heb de laatste jaren geen christen een vliegtuig in een wolkenkrabber zien sturen of zichzelf zien opblazen.
Dicht bij huis en al een paar decenia bezig: Noord-Ierland.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_34253557
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 20:28 schreef Doc het volgende:

[..]

En in Amerika worden veel moorden vanuit een christelijke achtergrond gepleegd, op bijvoorbeeld homo's en op abortusartsen.
pi_34253603
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 20:03 schreef Jalu het volgende:

[..]

Oh? En is dat zo? Jij beweert dat, maar vertel me maar eens hoe jij aan die wijsheid komt.
Ach, als vrouwen in blijf-van-mijn-lijf-hiuzen dat vertellen, wie ben ik dan om dat in twijfel te trekken? Geweld is vooral cultureel bepaald. Onderdrukking van vrouwen heeft uiteraard ook met godsdienst te maken maar dan moet je toch ook echt de bijbel in het verhaal meenemen, daar ging dat topic oorspronkelijk over.
pi_34257999
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 20:28 schreef Doc het volgende:

[..]

Dat is een oorlog tussen unionisten en separatisten; een ordinaire burgeroorlog. Geen Calimero-hetze van een groep religieuze fanatici tegen het Grote Boze Westen o.i.d.
pi_34259483
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 20:04 schreef Jalu het volgende:

[..]

Kwestie van budget. Ik heb er wel eentje een oorlog zien starten die nog veel meer burgerslachtoffers heeft gemaakt. Eentje die zei dat God hem influisterde dat hij Al Quada moest vernietigen.
Ook deze mensen noemen zich overigens ook Christenen.
Of deze mensen en niet te vergeten Waco of Jim Jones.
Hier nog een lief fotootje van twee christelijke meisjes. Hier zit een serieuze kerk achter.
pi_34262022
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 22:18 schreef Jalu het volgende:

[..]

Dat is een oorlog tussen unionisten en separatisten; een ordinaire burgeroorlog. Geen Calimero-hetze van een groep religieuze fanatici tegen het Grote Boze Westen o.i.d.
Nee, moet dat perse? Het is wel een oorlog gebaseerd op (christelijke) godsdienst. Net als die in Oeganda trouwens. En Bush en Bin Laden verschillen idd ook niet zoveel als het om geloofsfanatisme gaat.
  donderdag 19 januari 2006 @ 23:45:54 #160
8369 speknek
Another day another slay
pi_34262314
Als ze niet veel verschillen in fanatisme zou er dus toch wel een duidelijk verschil tussen het Christelijke en Islamitische geloof moeten zitten.
pi_34262351
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 23:45 schreef speknek het volgende:
Als ze niet veel verschillen in fanatisme zou er dus toch wel een duidelijk verschil tussen het Christelijke en Islamitische geloof moeten zitten.
Zit dat er niet dan?
  donderdag 19 januari 2006 @ 23:53:46 #162
8369 speknek
Another day another slay
pi_34262655
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 23:46 schreef SCH het volgende:
Zit dat er niet dan?
Nou, dit topic ging er dacht ik over dat de teksten in de bijbel net zo erg waren als in de koran. Maar als je twee mensen hebt die een even grote geloofsfanaticus zijn, en een kan rustig een enorm land leiden en diplomatie voeren, en de ander denkt alleen aan totale vernietiging van iedereen die er Westers of Joods uitziet.. Dan zit er kennelijk een nogal belangrijk verschil in uitleg van dat geloof.
pi_34262718
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 23:53 schreef speknek het volgende:

[..]

Nou, dit topic ging er dacht ik over dat de teksten in de bijbel net zo erg waren als in de koran. Maar als je twee mensen hebt die een even grote geloofsfanaticus zijn, en een kan rustig een enorm land leiden en diplomatie voeren, en de ander denkt alleen aan totale vernietiging van iedereen die er Westers of Joods uitziet.. Dan zit er kennelijk een nogal belangrijk verschil in uitleg van dat geloof.
Nu pak je wel heel veel dingen samen. Het punt is of er in beide boeken vergelijkbare teksten staan. Het antwoord is ja.

En rustig een enorm land leiden is nogal een gewaagde uitspraak trouwens.
  donderdag 19 januari 2006 @ 23:57:22 #164
8369 speknek
Another day another slay
pi_34262807
Ja dat had ik tussen aanhalingstekens moeten zetten. Maar goed, ik vind je vergelijking van Bush en Bin Laden op het gebied van geloofswaanzin nog veel gewaagder. Bush zou nooit moslims vermoorden omdat het moslims zijn, Bin Laden andersom wel.
pi_34262868
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 23:57 schreef speknek het volgende:
Ja dat had ik tussen aanhalingstekens moeten zetten. Maar goed, ik vind je vergelijking van Bush en Bin Laden op het gebied van geloofswaanzin nog veel gewaagder. Bush zou nooit moslims vermoorden omdat het moslims zijn, Bin Laden andersom wel.
Nou nou dat vind ik alweer een gewaagde uitspraak hoor. Volgens mij heeft hij daar geen enkele moeite mee. Maar het gaat nogmaals niet om hen, het gaat om die teksten.
pi_34262925
quote:
Dilemma, als ik er op reageer.. Dan verdedig ik Bin Laden

Maar goed dat Bush een oorlog tegen moslims voert is bekent, Iran is ook bijna aan de beurt. Dat zou 3 moslimlanden in 6 jaar zijn? Terwijl NK Amerika op alle fronten uitdaagt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2006 09:00:18 ]
  vrijdag 20 januari 2006 @ 00:07:16 #167
8369 speknek
Another day another slay
pi_34263233
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 00:00 schreef Triggershot het volgende:
Maar goed dat Bin laden een oorlog tegen moslims voert is bekent, Iran is ook bijna aan de beurt. Dat zou 3 moslimlanden in 6 jaar zijn? Terwijl NK Amerika op alle fronten uitdaagt.
Er is dan ook geen grotere concentratie explosieve puinzooi te vinden dan het Midden-Oosten.
pi_34263355
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 00:07 schreef speknek het volgende:

[..]

Er is dan ook geen grotere concentratie explosieve puinzooi te vinden dan het Midden-Oosten.
Dus christenen mogen wel geweld gebruiken?
pi_34263473
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 00:10 schreef SCH het volgende:

[..]

Onzin, waar staat dat?

Het enige probleem is dat landen als Irak en Iran levensgevaarlijk zijn als je ze niet in de gaten houd. Het volk is namelijk niet mans genoeg om zelf te regeren zoals wij hier doen, maar laat zich graag door een sterke leider(lees dictator) leiden.

En voordat ze te gevaarlijk worden moet je die uit het zadel gewipt hebben, grote klasse dat ze Saddam weggehaald hebben. En als Afganistan Bin Laden had willen uitleveren was er helemaal geen oorlog geweest daar.
pi_34263533
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 00:13 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Onzin, waar staat dat?
Hier:
quote:
Het enige probleem is dat landen als Irak en Iran levensgevaarlijk zijn als je ze niet in de gaten houd. Het volk is namelijk niet mans genoeg om zelf te regeren zoals wij hier doen, maar laat zich graag door een sterke leider(lees dictator) leiden.

En voordat ze te gevaarlijk worden moet je die uit het zadel gewipt hebben, grote klasse dat ze Saddam weggehaald hebben. En als Afganistan Bin Laden had willen uitleveren was er helemaal geen oorlog geweest daar.
pi_34263971
inkoppertje
pi_34264241
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 00:14 schreef SCH het volgende:

[..]

Hier:
[..]
Of Bush wel of niet Christelijk is maakt niet uit, waarom valt hij dan geen andere landen aan? Hindoes zijn ook geen christenen. Het is een feit dat er Moslims zijn die het westen bedreigen, en als die onderdak vinden in bepaalde landen is dat dus een reden om ze aan te vallen.

Jij vind dat Bush niet naar Afganistan had mogen gaan nadat ze Bin Laden niet wilden uitleveren? Dan blijven ze maar in hun holen zitten, als ik Bush was geweest had ik een paar heilige plekken gebombardeerd...... Dan stoppen ze vanzelf met die flauwe kul.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 00:53:28 #173
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_34264816
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 18:32 schreef onemangang het volgende:

[..]

Dat het niet gezellig is als er een mneingsverschil is is geen wijsheid die je van de Zoon van God hoeft te verwachten, daar gaat het hier dus niet om. Hier stelt hij duidelijk dat hij mensen zal verdelen (is goed gelukt ). Terwijl verdeeldheid tussen mensen de grootste veroorzaker is van oorlogen en andere ellende. Overigens weet je ook wel dat Jezus op meerdere plaatsen in de bijbel stelde dat hem volgen veel belangrijker is dan je familie te verzorgen.

Basis van celibaat leven:
Lucas 14:26 ‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn.
Het is ook niet zomaar een meningsverschil maar een heel ander soort leven)breken met je eigen leven zoals je zei).
Dat werkt niet in 1 gezin en dat zal dan gaan breken. Dat je in celibaat alles moet achterlaten is niet onbekend, denk maar aan de rijke jongeling. Ceilbaat wil niet alleen zeggen volgen of christen zijn/worden maar een soort stap hoger zoals de dicipelen en paulus deden. Om de vaste kern van 12 dicipelen waren er veel mensen, zoals Matteüs dacht ik, die ook volgelingen waren maar niet tot op het bot. Ik denk ook dat het eer uw vader en uw moeder voorgaat op het breken van ze omdat ze niet gelovig zijn. In de bijbel staat ookdat slaven trouw moeten blijven aan hun heer ondanks dathij slechte dingen kan doen. Dat zal voor ouder/kind relatie niet anders zijn. Het zwaard der verdeelheid slaat in die bijbeltekst totaal niet op natieverdeeldheid ofzelf wereldverdeeldheid.
Als je al kijkt na de uitspraken van Jezus merk je dat deze vrijveel gaan over de huiselijke situatie en amper op de politieke situatie.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 01:01:58 #174
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_34265084
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 00:10 schreef SCH het volgende:

[..]

Oorlogen zijn slecht in Gods ogen, maar dat wil neit zeggen dat we om die rede militaire dienst moeten weigeren. Als het in het belang vande staat is bv. ter verdediging oid.
Het gij zult niet doodslaan teld ook niet in oorlogen. Omdat het immers onvermijdelijk is.
We moeten ook de staat dienen staat er in de bijbel. Geweld dient natuurlijk verder altijd vermijd te worden. Erop los slaan omdat men God beledigt is ook niet goed. (Ik hoef niet voor God geweld te gebruiken dat kan Hij zelf veel beter.) Al lijken daar ook weer uitzonderingen op te zijn zoals david en goliath, wat wel weer in een oorlog was.

En voor de mensen die vinden dat God een moordenaar is....dit gaat niet op als er na dit leven meer is. Een ander leven waar dit aardse leven een voorproefje van was. Dat kinderen dood gaan is niet Gods moord maar Gods verlossing van dit leven. En die kinderen zullen in de hemel(of wat je mening daar ook van is) verder leven.

oja heb ff geen bijbelteksten opgezocht, tis al zo laat.
pi_34269382
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 01:01 schreef Boomstam het volgende:

Oorlogen zijn slecht in Gods ogen
Oh ja? Hoe weet je dat zo zeker? En als een moslim zegt dat oorlog slecht is in Allah's ogen?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 20 januari 2006 @ 09:48:45 #176
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34269720
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 22:18 schreef Jalu het volgende:

[..]

Er werd gesteld dat "uit naam van het christendom worden nog dagelijks mensen onderdrukt en vermoord" worden en Noord-Ierland is daar weldegelijk een voorbeeld van. En dat heeft helemaal niets met het geloof te maken? Het is Katholieken tegen Protestanten en er wordt weldegelijk uit de naam van het christendom gemoord.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 20 januari 2006 @ 09:53:41 #177
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34269811
quote:
Hangt ook van Bush positie af...
pi_34271062
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 09:48 schreef Doc het volgende:

[..]

Er werd gesteld dat "uit naam van het christendom worden nog dagelijks mensen onderdrukt en vermoord" worden en Noord-Ierland is daar weldegelijk een voorbeeld van. En dat heeft helemaal niets met het geloof te maken? Het is Katholieken tegen Protestanten en er wordt weldegelijk uit de naam van het christendom gemoord.
Verschil is dat er niet over de hele wereld steun aan word gegeven door christenen die elders wonen, terwijl moslims dat dus wel doen. Overal heb je van die broeihaarden, zelfs in Nederland.
pi_34271163
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 10:52 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Verschil is dat er niet over de hele wereld steun aan word gegeven door christenen die elders wonen, terwijl moslims dat dus wel doen. Overal heb je van die broeihaarden, zelfs in Nederland.
Eerst zeg je dat het helemaal niet voorkomt en nu zeg je dat het wel voorkomt maar dat het niet massaal gesteund wordt? Het is wel een flinke verschuiving zeg.
pi_34271340
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 10:55 schreef SCH het volgende:

[..]

Eerst zeg je dat het helemaal niet voorkomt en nu zeg je dat het wel voorkomt maar dat het niet massaal gesteund wordt? Het is wel een flinke verschuiving zeg.
Het komt inderdaad niet voor, maar een groepje in Ierland gebruikt hun geloof als excuus, vandaar dat ze hier ook helemaal alleen in staan. Heb je ooit gehoord van dominee's en pastors die hier lopen te recruteren?
pi_34271374
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 11:01 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Het komt inderdaad niet voor, maar een groepje in Ierland gebruikt hun geloof als excuus, vandaar dat ze hier ook helemaal alleen in staan.
En in de islam wordt het geloof niet als excuus gebruikt?
quote:
Heb je ooit gehoord van dominee's en pastors die hier lopen te recruteren?
Ja hoor. Ik ken zat christelijke groepen die oproepen tot de strijd als het erop aan komt.
pi_34271492
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 11:03 schreef SCH het volgende:

[..]

En in de islam wordt het geloof niet als excuus gebruikt?
[..]

Ja hoor. Ik ken zat christelijke groepen die oproepen tot de strijd als het erop aan komt.
Zodra er feestende allochtone jongeren op straat lopen als er een of andere terrorist een par wolkenkrabbers naar beneden haalt en hier niet KEIHARD vanuit de moslim gemeenschap tegen opgetreden wordt denken ik en heel nederland met mij dat er steun voor deze mensen is.

En dan ben je de eerste van wie ik hoor dat christenen tot de strijd oproepen Vertel me eens wie dan? Is er ooit een kerk in het nieuws geweest die dat deed?
pi_34271605
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 11:06 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Zodra er feestende allochtone jongeren op straat lopen als er een of andere terrorist een par wolkenkrabbers naar beneden haalt en hier niet KEIHARD vanuit de moslim gemeenschap tegen opgetreden wordt denken ik en heel nederland met mij dat er steun voor deze mensen is.
Dat is jouw eigen keuze om zo te denken. Veroordeel jij de moord op abortusartsen in de VS openlijk? In jouw kerk? Zo niet, dan ga ik er vanuit dat jij die mensen steunt.
quote:
En dan ben je de eerste van wie ik hoor dat christenen tot de strijd oproepen Vertel me eens wie dan? Is er ooit een kerk in het nieuws geweest die dat deed?
In dit topic staan al genoeg voorbeelden maar ik wil vanmiddag wel even wat andere heftige groeperingen voor je opzoeken hoor.
pi_34271654
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 11:06 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Ja, verschillende Amerikaanse kerken. En laat nou net daar de macht zitten.

Lees die quotes maar eens door en huiver.
pi_34272406
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 01:01 schreef Boomstam het volgende:

[..]

Oorlogen zijn slecht in Gods ogen
Vandaar dat de helft van het OT er vol mee staat. Geen verhalen hoe oorlogen werden voorkomen door God, maar oorlogen die werden GESTEUND door God. God heeft zelfs een oorlog verloren (weet even niet meer welke) Jij zegt dat God zegt dat oorlogen slecht zijn alleen omdat jij denkt dat God= goed. God is echter niets meer dan jouw eigen zelfreflexie.
quote:
En voor de mensen die vinden dat God een moordenaar is....dit gaat niet op als er na dit leven meer is. Een ander leven waar dit aardse leven een voorproefje van was. Dat kinderen dood gaan is niet Gods moord maar Gods verlossing van dit leven. En die kinderen zullen in de hemel(of wat je mening daar ook van is) verder leven.
Hiermee geef je zelf al aan naar wat voor gevaarlijke bekrompen gedachten religieus denken kan leiden. En excuseer je je voor de vele wandaden die zijn gedaan uit naam van God. Terwijl God in weze machteloos blijkt te zijn. Alle zaken waar we vroeger God achter zagen (aardbevingen, vulkanen, ziektes, oogsten, het weer, economie etc.) bliken we te kunnen voorspellen, voorkomen of te beheersen. Zodoende is de waarschijnlijkheid dat God niet bestaat enorm groot geworden, alleen beseffen de meeste mensen dat nog niet. Bovendien is de Christelijke God er ook maar eentje van al die 20.000 die de mensheid heeft aanbeden. Het bestaan van al die andere goden is net zo groot, wat, mocht de Christelijke God bestaan, de kans daartoe alleen al op die gronden nogmaals verkleind naar 1:20.000. Natuurlijk kan niemand zeggen dat God niet bestaat, maar ik kan wel zeggen dat de kans dat hij wel zou bestaan verwaarloosbaar klein is. En dat is maar goed ook want dan kan de mens niet meer zulke idiote excuses verzinnen om moord goed te praten.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 11:37:36 #186
78780 deedeetee
pi_34272478
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 11:12 schreef onemangang het volgende:

[..]

Ja, verschillende Amerikaanse kerken. En laat nou net daar de macht zitten.

Lees die quotes maar eens door en huiver.
Kerken eerder sekten en idioten heb je overal met name in Amerika.
Daar zitten er verhoudings gewijs heel veel godsdienst fanaten en andere engerds.
pi_34273239
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 11:37 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Kerken eerder sekten en idioten heb je overal met name in Amerika.
Daar zitten er verhoudings gewijs heel veel godsdienst fanaten en andere engerds.
Sekten? Het gaat om kerken met miljoenen aanhangers en om (oud)presidenten en vooraanstaande senaatsleden.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 20 januari 2006 @ 12:23:45 #188
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34273992
quote:

[..]

Heb je ooit gehoord van dominee's en pastors die hier lopen te recruteren?
Om in noord Ierland te blijven: Dominee Ian Paisley
(onder andere oprichter van de Ulster Protestant Volunteers, een groep die een serie bomaanslagen op het geweten heeft en afgelopen 40 jaar zo ongveer het geloof gebruikt voor acties die als terroristisch en haatzaaiend gekenmerkd worden)
pi_34274479
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 12:23 schreef Doc het volgende:

[..]

Om in noord Ierland te blijven: Dominee Ian Paisley
(onder andere oprichter van de Ulster Protestant Volunteers, een groep die een serie bomaanslagen op het geweten heeft en afgelopen 40 jaar zo ongveer het geloof gebruikt voor acties die als terroristisch en haatzaaiend gekenmerkd worden)
Er zijn ook nogal wat organisaties, in Nederland bv. Christenen voor Israel, die (zei het soms wat verkapt) oproepen tot strijd tegen de Palestijnen.
pi_34275713
Lucas 11:23 Wie niet met mij is, is tegen mij

Uitspraak van Jezus ... daarna geciteerd door George Bush...
Een domme, kortzichtige en vijandige uitspraak gemaakt vanuit een bijbelse visie op de wereld.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 13:19:59 #191
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_34275936
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 13:13 schreef onemangang het volgende:

Een domme, kortzichtige en vijandige uitspraak gemaakt vanuit een bijbelse visie op de wereld.
38. Mar 9,40

Wie niet tegen ons is, is voor ons.
gelijk
pi_34275989
1 Korintiërs 5:13

Over de buitenstaanders zal God oordelen. Maar binnen de gemeente geldt: ‘Verwijder wie kwaad doet uit uw midden.’
  vrijdag 20 januari 2006 @ 13:23:18 #193
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_34276047
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 13:13 schreef onemangang het volgende:

je bent lekker fanatiek bezig om teksten uit zijn verband te trekken om je eigen aannames en conclusies inzake de bijbel en het christelijk geloof te bevestigen.
de zaken liggen niet zo ongenuanceerd als jij ze doet overkomen.
gelijk
pi_34276228
Openbaring 22:18

Ik verklaar tegenover een ieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn
pi_34276414
Efeziërs 5: 24

En zoals de kerk het gezag van Christus erkent, zo moeten vrouwen in ieder opzicht het gezag van hun man erkennen.
pi_34276434
Deuteronomium 5:11

Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie zijn naam misbruikt laat hij niet vrijuit gaan.
pi_34276557
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 13:23 schreef soulsurvivor het volgende:

[..]

je bent lekker fanatiek bezig om teksten uit zijn verband te trekken om je eigen aannames en conclusies inzake de bijbel en het christelijk geloof te bevestigen.
de zaken liggen niet zo ongenuanceerd als jij ze doet overkomen.
Ik weet ook wel dat ik hier nu de nadruk leg op 'foute' teksten. Dat doe ik niet omdat ik denk dat er alleen foute teksten in die bijbel staan, maar omdat ik -als niet-gelovige zijnde- in staat ben om WEL die andere zijde van de medaille te bekijken. Liefde maakt blind.

Overigens wil ik nog wel een fijne discussie met je aangaan over 'teksten uit de verband rukken' met betrekking tot de vermeende veronderstelling dat Jezus aan de voorspellingen in het OT zou voldoen.
pi_34276821
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 20:36 schreef SCH het volgende:

[..]

En in Amerika worden veel moorden vanuit een christelijke achtergrond gepleegd, op bijvoorbeeld homo's en op abortusartsen.
In Nederland zijn christenfundamentalisten ook aardig bezig hoor.
quote:
Er is in Nederland al eens een straatverbod afgedwongen tegen anti-abortusactivisten. Het lukte begin jaren 90 de Rotterdamse abortuskliniek om de actiegroep "Michaël, red het leven" uit de omgeving te weren.8 In september 1989 bezetten 14 activisten van deze groep de Bloemenhovekliniek in Heemstede en richtten daar voor duizenden euro's schade aan. Bij haar bezettingen drong de groep steeds behandelkamers binnen om daar apparatuur te vernielen. Personeel en bezoeksters kregen dan grote kleurenfoto's van bloederige foetussen te zien en werden uitgemaakt voor "moordenaars". Ook werden er steeds foto's en video-opnamen gemaakt van bezoeksters. Bij blokkades werd regelmatig geprobeerd om op bezoeksters in te praten en om hen tegen te houden. De politie sleepte de actievoerders meestal aan de kant.

In februari 1991 werd er een bomaanslag gepleegd op een gebouw in Eindhoven. Daarin had tot een aantal maanden daarvoor de abortuskliniek gezeten. Het naambord van de kliniek was nog niet van de deur verwijderd. Er was anderhalf jaar eerder al brand gesticht. De aanslagen werden niet opgeëist. Volgens de directeur en het Fascisme Onderzoeks Kollektief moesten de daders worden gezocht in anti-abortuskringen. "Michaël, red het leven" was opgezet naar het voorbeeld van de Amerikaanse militante actiegroep "Rescue" die zich niet beperkte tot blokkades en bezettingen, maar ook artsen en personeelsleden thuis bedreigde. Ook pleegde men brandstichtingen en bomaanslagen op klinieken.

Opstootje

Nog geen week na de manifestatie, op 23 april, veroorzaakten de christenfundamentalisten een opstootje bij de Leidse abortuskliniek. Ze begonnen met ruim twee keer zoveel activisten als voorheen de bezoeksters lastig te vallen. Een voorbijgangster protesteerde luidkeels tegen hun aanwezigheid. Belangstellenden stroomden toe en medewerkers van de kliniek belden de politie. Na overleg met Bert van Herk, de algemeen directeur van de kliniek, stuurde de politie de christenfundamentalisten weg. In een persbericht reageerde het Comité voor recht op abortus dat het zo echt niet langer meer kon, en dat het lastig vallen van bezoeksters nu snel moest stoppen. Ook pleitte men voor een straatverbod.9
bron

Verder: Wat zegt de Bijbel?
pi_34280866
Spreuken 21:19: Het is beter te wonen in een woest land, dan bij een zeer kijfachtige en toornige huisvrouw.
pi_34281816
Deze is ook heel fraai:

Leviticus 27:1 De HEER zei tegen Mozes: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Wanneer iemand de HEER de tegenwaarde van een mensenleven belooft, 3 worden de volgende bedragen berekend: Het vaste bedrag voor een man tussen de twintig en de zestig jaar is vijftig sjekel zilver, berekend volgens het ijkgewicht van het heiligdom. 4 Voor een vrouw geldt een bedrag van dertig sjekel. 5 Gaat het om iemand tussen de vijf en de twintig jaar, dan geldt er een bedrag van twintig sjekel voor een jongen en tien voor een meisje. 6 Bij kinderen tussen één maand en vijf jaar geldt er een bedrag van vijf sjekel voor een jongen en drie voor een meisje. 7 Bij mensen van zestig jaar en ouder geldt er een bedrag van vijftien sjekel voor een man en tien voor een vrouw.

Met andere woorden, een vrouw is ongeveer de helft zoveel waard als een man. Uitgedrukt in geld.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 18:44:39 #201
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_34286690
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 11:35 schreef onemangang het volgende:
[..]
Vandaar dat de helft van het OT er vol mee staat. Geen verhalen hoe oorlogen werden voorkomen door God, maar oorlogen die werden GESTEUND door God. God heeft zelfs een oorlog verloren (weet even niet meer welke) Jij zegt dat God zegt dat oorlogen slecht zijn alleen omdat jij denkt dat God= goed. God is echter niets meer dan jouw eigen zelfreflexie.
Dat mag jij vinden, maar oorlogen zijn niet bepaald een voorbeeld van heb uw naaste lief.
tevens worden oorlogen meestal gestart door maar 1 persoon.
Dat je niet kan inzien dat er uitzonderingen zijn waarvoor wel een oorlog gerechtvaardig is. Wellicht dat de oorlog van bush in afganistan ook gerechtvaardig is, geef toe de taliban was door en door slecht voor de mensheid. Dat God een oorlog verloren heeft lijk me sterk, je zal de context wederom weer niet goed hebben. De oorlogen van de joden in het land dat ze 3000 jaar geleden veroverde was met toestemming van God, en als je sommige methodes ziet(jericho, Amalek) zou geen enkel mens twijfelen dat God de oorlog steunde.
quote:
Hiermee geef je zelf al aan naar wat voor gevaarlijke bekrompen gedachten religieus denken kan leiden. En excuseer je je voor de vele wandaden die zijn gedaan uit naam van God. Terwijl God in weze machteloos blijkt te zijn. Alle zaken waar we vroeger God achter zagen (aardbevingen, vulkanen, ziektes, oogsten, het weer, economie etc.) bliken we te kunnen voorspellen, voorkomen of te beheersen. Zodoende is de waarschijnlijkheid dat God niet bestaat enorm groot geworden, alleen beseffen de meeste mensen dat nog niet. Bovendien is de Christelijke God er ook maar eentje van al die 20.000 die de mensheid heeft aanbeden. Het bestaan van al die andere goden is net zo groot, wat, mocht de Christelijke God bestaan, de kans daartoe alleen al op die gronden nogmaals verkleind naar 1:20.000. Natuurlijk kan niemand zeggen dat God niet bestaat, maar ik kan wel zeggen dat de kans dat hij wel zou bestaan verwaarloosbaar klein is. En dat is maar goed ook want dan kan de mens niet meer zulke idiote excuses verzinnen om moord goed te praten.
Deze gedachten zijn alles behalve bekrompen. Als God *moord* door middel van ziekte oid dan sta ik daar totaal buiten. Aangezien ik niet moord. Als ik een droom zou krijgen dat ik iemand moet vermoorden zou ik zelfs daar niet op ingaan, want dat kan nooit van God zijn.(Gij zult niet doodslaan geld zelfs voor moordgedachtes, dus zelfs de gedachte om iemand kwijt te raken is slecht)

Jij zegt trouwens dat je aardbevingen, vulkanen, ziektes, oogsten, het weer, economie etc kan beheersen? lachertje zeg
dat je het kan voorspellen? bijna net zo lollig. Ik heb een economische studie gevolgt en de economie laat zich alles behalve voorspellen, laat staan vulkanen en aarbevingen al helemaal niet.
Dat we wel zaken als aardbevingen kunnen verklaren is iets totaal anders. Als er een God was die de aarde gemaakt heeft en als deze God niet aan tijd gebonden is kunnen aarbevingen net zo goed van Hem zijn ipv *de natuur*

Hiermee heb jij dus aangegeven hoe niet-gelovige de bijbel misverstaan.

[ Bericht 10% gewijzigd door Boomstam op 20-01-2006 18:53:59 ]
pi_34288269
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 18:44 schreef Boomstam het volgende:
Dat je niet kan inzien dat er uitzonderingen zijn waarvoor wel een oorlog gerechtvaardig is.
Nee, een oorlog starten is nooit te rechtvaardigen, nee.
quote:
Wellicht dat de oorlog van bush in afganistan ook gerechtvaardig is, geef toe de taliban was door en door slecht voor de mensheid. Dat God een oorlog verloren heeft lijk me sterk, je zal de context wederom weer niet goed hebben.
2 Koningen 3:18-19 En dat is voor de HEER nog maar een kleinigheid: hij zal ook de Moabieten aan u uitleveren. 19 Elke sterke vesting en elke mooie stad zult u verwoesten, elke vruchtboom vellen, elke waterbron dichtstoppen en elke vruchtbare akker volgooien met stenen.’

2 Koningen 3:26 Toen de koning van Moab besefte dat hij de strijd ging verliezen, probeerde hij met zevenhonderd geoefende krijgers een uitbraak te doen naar de koning van Edom, maar tevergeefs. 27 Toen nam hij zijn oudste zoon, zijn troonopvolger, en offerde hem als brandoffer op de stadsmuur. Dat wekte zo veel ontzetting bij de Israëlieten dat ze de aanval staakten en naar hun eigen land terugkeerden.

Voila. God leverde hier de Moabieten niet uit. God verloor deze oorlog. Bedenk dat dit geschreven is vanuit het perspektief van de Israelieten.
quote:
De oorlogen van de joden in het land dat ze 3000 jaar geleden veroverde was met toestemming van God, en als je sommige methodes ziet(jericho, Amalek) zou geen enkel mens twijfelen dat God de oorlog steunde.
De bijbel is geschreven vanuit de optiek van de joden en dat hun overwinningen allemaal de steun van God hadden. Als het eens tegenzat dan werd gezocht naar een reden als 'we aanbaden hem niet genoeg'.. Als je de moeite neemt om de bijbel wat beter te lezen, dan zie je dat er ook een hoop tegenslagen zijn voor de joden ondanks hun geloof in God. Lees bv eens Amos 4:6-12. : tegenslagen bij de joden vergelijkbaar met de tien plagen bij de Egyptenaren. We weten verder met zekerheid dat de Joden nooit of te nimmer een overwinning op de Egyptenaren hebben behaald. Ondanks de voorspelling van de (dus valse profeet) Jesaja 19:16-24. 18 Op die dag zullen er in Egypte vijf steden zijn waar men de taal van Kanaän spreekt Nooit gebeurt en zal ooit nooit gebeuren ook.

Daarnaast waren lang niet al de oorlogen die ze voerden te rechtvaardigen:
Rechter 18:27 Ze overvielen de inwoners, die een rustig leven leidden en zich van geen gevaar bewust waren, doodden ze allemaal en staken de stad in brand. , met de goedkeuring van DE HEER: Rechters 18:6 Uw onderneming is de HEER welgevallig.
quote:
Jij zegt trouwens dat je aardbevingen, vulkanen, ziektes, oogsten, het weer, economie etc kan beheersen? lachertje zeg
Beheersen of voorkomen. Goed lezen. Voorkomen slachtoffer te worden van omdat we in staat zijn om natuurrampen te voorspellen. Een streng-gelovige christen die op een breuklijn gaat wonen heeft meer kans door een aardbeving te worden getroffen dan ik. Een niet gelovige homosexueel in Nederland heeft ook meer kans om AIDS te overleven dan een diep gelovige Christen in Afrika. Een niet-gelovige Nederlander heeft meer kans op economische voorspoed dan een streng-gelovige Christen in een sloppenwijk in Zuid-Amerika. Heeft dus ook niets met God te maken.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 21:48:51 #203
60090 Akkersloot
pi_34292668
quote:
Het komt inderdaad niet voor, maar een groepje in Ierland gebruikt hun geloof als excuus, vandaar dat ze hier ook helemaal alleen in staan. Heb je ooit gehoord van dominee's en pastors die hier lopen te recruteren?
Het conflict in Noord Ierland is een zuiver etnisch conflict. Met Ieren die toevallig katholiek zijn en de nakomelingen van Britse kolonisten die toevallig protestants zijn.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 21:50:37 #204
60090 Akkersloot
pi_34292724
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 19:34 schreef onemangang het volgende:
Nee, een oorlog starten is nooit te rechtvaardigen, nee.
Vreemd dat je het over 11 september had over twee kanten van de medaille.

Maar 11 september was géén oorlog zeker.
pi_34294949
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 21:50 schreef Akkersloot het volgende:
Vreemd dat je het over 11 september had over twee kanten van de medaille.

Maar 11 september was géén oorlog zeker.
Nee, dat waren 12 mannen met broodmessen. Geen leger die een oorlog aan een ander land verklaarde... maar een gruwelijke misdaad gepleegd door een klein groepje gekken.
  vrijdag 20 januari 2006 @ 23:11:26 #206
133728 soulsurvivor
It's not a egotrip
pi_34295456
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 22:56 schreef onemangang het volgende:

[..]

Nee, dat waren 12 mannen met broodmessen. Geen leger die een oorlog aan een ander land verklaarde... maar een gruwelijke misdaad gepleegd door een klein groepje gekken.
idd een klein groepje gekken, maar ze hadden geen 12 broodmessen maar witte boorden.
gelijk
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 januari 2006 @ 12:17:58 #207
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34305507
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 21:48 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Het conflict in Noord Ierland is een zuiver etnisch conflict. Met Ieren die toevallig katholiek zijn en de nakomelingen van Britse kolonisten die toevallig protestants zijn.
Als het het Noord-Ierse conflict als een etnisch conflict wil bestempelen kan je dat al helemaal doen bij het verschil tussen Islam en Christendom. De verschillen tussen de de katholieken en de protestanten zijn qua afkomst vrij mininmaal.
pi_34311697
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 21:48 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Het conflict in Noord Ierland is een zuiver etnisch conflict.
Dat is pas een originele uitspraak maar wel echt volstrekte maar dan ook volstrekte onzin. Het heeft alles met godsdienst te maken.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 20:19:52 #209
60090 Akkersloot
pi_34321412
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 15:32 schreef SCH het volgende:
Dat is pas een originele uitspraak maar wel echt volstrekte maar dan ook volstrekte onzin. Het heeft alles met godsdienst te maken.
Wel heel toevallig dan dat de katholieke de onderdrukte oorspronkelijke minderheid is en de protestanten de machthebbende koloniale afstammelingen zijn.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 20:29:28 #210
78780 deedeetee
pi_34321793
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 20:19 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Wel heel toevallig dan dat de katholieke de onderdrukte oorspronkelijke minderheid is en de protestanten de machthebbende koloniale afstammelingen zijn.
Nou het was van oosprong een conflikt tussen de Ieren en hun Engelse overheersers en die laatsten waren dus protestant in een tijd dat het katholisisme niet populair was en min of meer onderdrukt werd.
De godsdienst speelde dus wel een rol maar katholieke overheersers zouden in Ierland vast óók niet welkom zijn geweest. Dat de godsdienst kwestie er ook nog bij kwam heeft er geen goed aan gedaan natuurlijk daar sloeg pas écht goed de vlam van in de pan.
pi_34326712
Het conflict in Noord-Ierland is op het moment zeker religieus te noemen, maar begonnen als een etnisch conflict. Sla de Engelse wetegeving uit de Middeleeuwen er maar eens op na.
pi_34328227
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 23:58 schreef SCH het volgende:

[..]

Nou nou dat vind ik alweer een gewaagde uitspraak hoor. Volgens mij heeft hij daar geen enkele moeite mee.
En dit is geen gewaagde uitspraak?
pi_34329506
Ik vind handelingen 5 schokkend, de reden en wijze hoe Annanias en Saphira vermoord worden. Het enige verslag van een 'goddelijke' doodstraf in het nieuwe testament. De reden voor de dood die wordt aangehaald, een leugen, vind ik bij lange na niet waard om op die manier als voorbeeld te dienen voor de eerste eeuwse christenen De angst die in de vroeg christelijke gemeente/sekte gezaaid wordt. Als het verslag op waargebeurde gebeurtenissen gebaseert is, en God niet bestaat, betekent dit dat er mensen waren die tot moorden in staat waren, om de eerste christenen mak te houden. Petrus is dan een potentieel moordenaar.

Echt onbegrijpelijk dit verslag

Hier heb ik het verslag wat uitgebreider beschouwd:
Terrorbeleid van angst door Petrus?
Laatste woorden Voltaire, nadat een priester hem vroeg Satan te verwerpen:
"Nou, nou, mijn beste man, dit is niet het moment om vijanden te maken."
.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 23:42:19 #214
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_34329666
quote:
http://www.evilbible.com/what_would_jesus_do.htm
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
pi_34329927
Idd Vendor, tussen de regels door lees je daar dat Petrus hoogstwaarschijnlijk daar een moord pleegde. Van woorden gaat niemand dood. Die lijn kan je ook doortrekken naar
Handelingen 1:17 Judas was een van ons en had deel aan onze dienende taak. 18 Van de beloning voor zijn schanddaad kocht hij een stuk grond, maar bij een val werd zijn buik opengereten, zodat zijn ingewanden naar buiten kwamen.

Dit is de "officiële" lezing hoe Judas gestorven zou zijn, maar stinkt ook nogal. In Mattheus 27:5 staat overigens weer heel wat anders over Judas: dat deze zich zou hebben opgehangen na het ontvangen van 50 zilverstukken. Dat 50 zilverstukkenverhaal was overigens een verzinsel van Matteus om de persoon Jezus zoveel mogelijk met stukjes in het OT overeen te laten komen. Ten tijde van Jezus waren zilverstukken geen betaalmiddel. Matteus doet dat wel vaker.
pi_34330337
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 23:49 schreef onemangang het volgende:
Dit is de "officiële" lezing hoe Judas gestorven zou zijn, maar stinkt ook nogal. In Mattheus 27:5 staat overigens weer heel wat anders over Judas: dat deze zich zou hebben opgehangen na het ontvangen van 50 zilverstukken. Dat 50 zilverstukkenverhaal was overigens een verzinsel van Matteus om de persoon Jezus zoveel mogelijk met stukjes in het OT overeen te laten komen. Ten tijde van Jezus waren zilverstukken geen betaalmiddel. Matteus doet dat wel vaker.
Ik sta soms versteld van het kinderlijke inlevingsvermogen van christenen. De Farizeen, die zo dom zijn met die 50 zilverstukken een profetie te laten uitkomen. Het scheppingsverslag, het geval Job, allemaal zulke kinderlijke redenaties... Satan die Jezus op de tempelberg probeert te verleiden... dingen waar ik op mijn 6e al kon begrijpen. Maar Satan, Jezus, allemaal zo naief om op al die rare redenaties serieus in te gaan. Ik vind de kans waarop leven ontstaat tijdens een evolutieproces geloofwaardiger dan de kans dat zulke machtige wezens zulke kinderlijke verhaaltjes opstellen.

*edit*
Nog vreemder vind ik dat ik nog steeds bang ben voor Godslastering, een angst die ik kan beredeneren maar daarmee niet teniet kan doen.
*edit*
.
pi_34336898
* foutje *

(Zechariah 14:1-2 NAB)

Lo, a day shall come for the Lord when the spoils shall be divided in your midst. And I will gather all the nations against Jerusalem for battle: the city shall be taken, houses plundered, women ravished; half of the city shall go into exile, but the rest of the people shall not be removed from the city. (Zechariah 14:1-2 NAB)

Ik dacht hier te lezen dat god verkrachting goedkeurde, maar het is een voorspelling wat er zou gebeuren als Jeruzalem binnengevallen wordt door buitenlandse machten. Logisch dat die verkrachting goedkeurden. Verkrachting was een straf die Gods volk te wachten stond, dat is wel duidelijk. Maarja, dat God zijn eigen volk dood als straf wisten we al lang, verkrachting is dan niet zo bijzonder meer.

Hier wordt verkrachting wel goedgekeurd :

Deuteronomy 21:10-14 NAB

"When you go out to war against your enemies and the LORD, your God, delivers them into your hand, so that you take captives, if you see a comely woman among the captives and become so enamored of her that you wish to have her as wife, you may take her home to your house. But before she may live there, she must shave her head and pare her nails and lay aside her captive's garb. After she has mourned her father and mother for a full month, you may have relations with her, and you shall be her husband and she shall be your wife. However, if later on you lose your liking for her, you shall give her her freedom, if she wishes it; but you shall not sell her or enslave her, since she was married to you under compulsion."

[ Bericht 13% gewijzigd door VendoR op 22-01-2006 10:56:37 ]
.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 januari 2006 @ 12:16:33 #218
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34338841
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 20:19 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

De protestanten zijn niet zozeer "afstammelingen van de Engelsen" hoor.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 januari 2006 @ 12:19:29 #219
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_34338929
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 20:29 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Nou het was van oosprong een conflikt tussen de Ieren en hun Engelse overheersers en die laatsten waren dus protestant in een tijd dat het katholisisme niet populair was en min of meer onderdrukt werd.
De godsdienst speelde dus wel een rol maar katholieke overheersers zouden in Ierland vast óók niet welkom zijn geweest. Dat de godsdienst kwestie er ook nog bij kwam heeft er geen goed aan gedaan natuurlijk daar sloeg pas écht goed de vlam van in de pan.
Die godsdiensstrijd is ook echt al eeuwen oud daar. En vergeet ook niet dat de Ierland als zelfstandig land pas 85 jaar bestaat.
  zondag 22 januari 2006 @ 18:51:54 #220
124377 pmb_rug
salvation received
pi_34351489
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 23:42 schreef Sitethief het volgende:

[..]
gare link
oei oei oei... mensen zonder de geest moeten echt niet proberen de bijbel uit te leggen... wat een domheid. brrrrr
vreselijk gewoon
?Porque no te calles?
  zondag 22 januari 2006 @ 18:53:11 #221
124377 pmb_rug
salvation received
pi_34351536
quote:
Op zaterdag 21 januari 2006 22:30 schreef Johan_de_With het volgende:
Het conflict in Noord-Ierland is op het moment zeker religieus te noemen, maar begonnen als een etnisch conflict. Sla de Engelse wetegeving uit de Middeleeuwen er maar eens op na.
wat een onzin, over WELK religieus standpunt word er dan gevochten?
het enige waar het over gaat is POLITIEK/MACHT
dat die groepen worden gescheiden obv religie heeft niets met de KERN van het probleem te maken.
hoe obvious!
?Porque no te calles?
  zondag 22 januari 2006 @ 19:31:16 #222
8369 speknek
Another day another slay
pi_34353012
Natuurlijk is het wel religieus, het is niet theologisch. Tenminste, ik neem aan dat zodra Kirkpatrick een kogel door het hoofd van Seamus schiet, dat hij niet denkt "Sterf, jij mariavererende transubstantionalist", maar hij schiet weldegelijk Seamus dood omdat hij een Katholiek is. Waarschijnlijk had een andere Katholiek zijn vader weer vermoord en wou hij wraak, maar punt is dat Seamus daar niets mee te maken heeft anders dan z'n religieuze achtergrond.
pi_34353313
quote:
Op zondag 22 januari 2006 19:31 schreef speknek het volgende:
Natuurlijk is het wel religieus, het is niet theologisch.
Dat is een heel goede omschrijving.
pi_34366261
quote:
Op zondag 22 januari 2006 18:51 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
oei oei oei... mensen zonder de geest moeten echt niet proberen de bijbel uit te leggen... wat een domheid. brrrrr
vreselijk gewoon
Waarom noemde Jezus zijn volgelingen schapen? Omdat schapen zo slim zijn of omdat ze zich zo gemakkelijk naar de slachtbank laten leiden? "De Geest hebben' is een typisch geval van Christelijke arrogantie maar feitelijk een ander woord voor "blind zijn voor de feiten'. Tegenwoordig vallen meer mensen van het geloof af dan dat ze zich bekeren. Dat waren allemaal mensen die heel goed weten hoe het is om 'de Geest' te hebben. Ik ook. En ook deze voormalige priester.
pi_34366552
quote:
Op maandag 23 januari 2006 01:13 schreef onemangang het volgende:

Tegenwoordig vallen meer mensen van het geloof af dan dat ze zich bekeren.
quote:
RIJSWIJK (ANP) - Het aantal christenen is de laatste vijf jaar gegroeid met circa 140 miljoen. Dat staat op de site van De Engelse christelijke onderzoeksorganisatie Christian Research. In 2000 waren er nog ongeveer twee miljard christenen, nu dus bijna 2,14 miljard.

Daarmee is het christendom ook iets sneller gegroeid dan de wereldbevolking, namelijk met 1,3 procent tegen 1,2 procent. De stijging van het aantal christenen heeft vooral plaats in Afrika en Azië.
pi_34366812
quote:
Het staat hier duidelijk erg krom op die site, het is allereerst al niet veel, en wat er staat is of uit het verband gerukt of zelfs gelogen. Jezus zei helemaal niet dat mensen gedood moesten worden, hij zei dat ze krom dachten door heel erg op het ene te letten, en daarmee het andere te vergeten.

Toen anderen iemand ter dood wilden brengen omdat ze een van de geboden van het OT had overtreden zei hij, wie zonder zonde is werpe de eerste steen.

Die site is duidelijk door een christenhater opgebouwd, maar hij had wel iets meer moeite mogen steken in zijn verhaal, of het anders achterwege kunnen laten, dit is kinderlijk prutswerk.
  maandag 23 januari 2006 @ 01:55:23 #227
8369 speknek
Another day another slay
pi_34367069
Tis inderdaad een behoorlijk krom stuk, met allemaal uit de verband gerukte teksten. Overigens zegt Jezus wel een keer dat hij zelf alle ongelovigen gaat vermoorden, in Openbaring 2
quote:
20`But I have against thee a few things: That thou dost suffer the woman Jezebel, who is calling herself a prophetess, to teach, and to lead astray, my servants to commit whoredom, and idol-sacrifices to eat;

21and I did give to her a time that she might reform from her whoredom, and she did not reform;

22lo, I will cast her into a couch, and those committing adultery with her into great tribulation -- if they may not repent of their works,

23and her children I will kill in death, and know shall all the assemblies that I am he who is searching reins and hearts; and I will give to you -- to each -- according to your works.
En voor de rest natuurlijk dat ongelovigen naar een plek gaan waar veel vuur, gehuil en tandengeknars is. Niet gewelddadig per se, maar ook niet erg lief.

Ook relevant voor dit topic:
quote:
An Australian member of Parliament recently suggested that the Bible is more violent than the Quran. Is there a way to objectively evaluate such a statement?

Well, it wouldn't be easy. But it is possible to compare the amount of cruelty and violence in the two books. Here is a summary of the highlighted verses in the SAB and SAQ.

Number of Cruel or Violent Passages
Bible 837
Quran 331

So the Bible has more than twice as many cruel or violent passages as does the Quran. But the Bible is a much bigger book. How do they compare when size is taken into account?

Violence and Cruelty Total verses Percent
Bible 837 31102 2.69
Quran 331 6236 5.31

When expressed as a percentage of cruel or violent verses (at least as marked in the SAB/Q), the Quran has about twice that of the Bible. (5.31 vs. 2.69%)*

Of course this analysis does not consider the extent of the cruelty in the marked passages. And that is an important consideration. Is Numbers 31:14-18, for example, more cruel than Quran 5:33? That is something that each person must decide.

A good argument could be made that either book is the most violent and cruel book ever written. The award would go to one or the other, for neither has any close competitors. It is frightening to think that more than half of the world's population believes in one or the other.
http://www.skepticsannotatedbible.com/cruelty/bible_quran.html
pi_34367256
quote:
Op maandag 23 januari 2006 01:55 schreef speknek het volgende:
Tis inderdaad een behoorlijk krom stuk, met allemaal uit de verband gerukte teksten. Overigens zegt Jezus wel een keer dat hij zelf alle ongelovigen gaat vermoorden, in Openbaring 2
[..]

En voor de rest natuurlijk dat ongelovigen naar een plek gaan waar veel vuur, gehuil en tandengeknars is. Niet gewelddadig per se, maar ook niet erg lief.

Ook relevant voor dit topic:
[..]

http://www.skepticsannotatedbible.com/cruelty/bible_quran.html
Het staat inderdaad in de Bijbel dat gods vijanden het niet erg fijn hebben na hun dood, maar overal in de bijbel staat dat christenen niet zelf geweld moeten gebruiken en dat ze dat aan God over moeten laten bij het laatste oordeel. Moslims daarentegen doen het graag zelf, mensen mogen geloven wat ze willen, maar de christelijke versie is voor niemand bedreigend, integenstelling tot wat de koran ons leert.
  maandag 23 januari 2006 @ 02:12:50 #229
8369 speknek
Another day another slay
pi_34367288
quote:
Op maandag 23 januari 2006 02:09 schreef Arnold_fan het volgende:
Het staat inderdaad in de Bijbel dat gods vijanden het niet erg fijn hebben na hun dood, maar overal in de bijbel in het nieuwe testament staat dat christenen niet zelf geweld moeten gebruiken en dat ze dat aan God over moeten laten bij het laatste oordeel. Moslims daarentegen doen het graag zelf, mensen mogen geloven wat ze willen, maar de christelijke versie is voor niemand bedreigend, integenstelling tot wat de koran ons leert.
Het klopt dat van het oude naar het nieuwe testament de nadruk is verschoven van retributie in dit leven naar in het volgende leven, wat dat betreft is het Christendom inderdaad veel minder gevaarlijk dan de Islam. Het blijft alleen altijd zo jammer dat dat oude testament er nog aanhangt. En Jezus ook meerdere keren zegt dat hij niets van de oude wet veranderd. Als ze gewoon het oude testament eruit hadden gelaten, had dat een hoop gescheeld imo.
pi_34367312
quote:
Op maandag 23 januari 2006 02:12 schreef speknek het volgende:

[..]

Het klopt dat van het oude naar het nieuwe testament de nadruk is verschoven van retributie in dit leven naar in het volgende leven, wat dat betreft is het Christendom inderdaad veel minder gevaarlijk dan de Islam. Het blijft alleen altijd zo jammer dat dat oude testament er nog aanhangt. En Jezus ook meerdere keren zegt dat hij niets van de oude wet veranderd. Als ze gewoon het oude testament eruit hadden gelaten, had dat een hoop gescheeld imo.
Het oude testament met zijn wetten is komen te vervallen bij de dood van Jezus, toen scheurde het voorhangsel in de tempel, en hiermee kwamen de oude wetten te vervallen. Er is geen enkele Christen die bijvoorbeeld geen wol met katoen draagt o.i.d. terwijl dit volgens de OT wetten niet mocht.
  maandag 23 januari 2006 @ 08:07:27 #231
124377 pmb_rug
salvation received
pi_34368742
hoho arnold, het oude testament is niet vervallen! maar Gods staat nu anders tegenover de schepping dan voor Jezus. Jezus was een plan, dat is volbracht. vanaf dat moment is Israel ook niet meer uitverkoren.

Het is duidelijk dat in de bijbel niemand word opgeroepen een ander kwaad te doen, integendeel.

daarnaast, WAAR maak je (mbt de hel enzo) je druk over als je er toch niet in geloofd? verder is de keuze geheel aan jezelf. je kunt nooit zeggen dat je niet bent geinformeerd. zou lulliger zijn als je nergens wat vanaf wist.
?Porque no te calles?
  maandag 23 januari 2006 @ 08:11:05 #232
124377 pmb_rug
salvation received
pi_34368770
quote:
Op maandag 23 januari 2006 01:13 schreef onemangang het volgende:

[..]

Waarom noemde Jezus zijn volgelingen schapen? Omdat schapen zo slim zijn of omdat ze zich zo gemakkelijk naar de slachtbank laten leiden? "De Geest hebben' is een typisch geval van Christelijke arrogantie maar feitelijk een ander woord voor "blind zijn voor de feiten'. Tegenwoordig vallen meer mensen van het geloof af dan dat ze zich bekeren. Dat waren allemaal mensen die heel goed weten hoe het is om 'de Geest' te hebben. Ik ook. En ook deze voormalige priester.
je weet niet wat het is... hebt het nooit ervaren.. laat staan dat je er mee in aanraking bent gekomen. hoe kun je er een mening over hebben?
dat een priester van zijn geloof valt... dat is imo logisch. de hele RK kerk is een.... ach, laat ook maar. vrijzinnigheid maakt veel kapot.
?Porque no te calles?
pi_34370077
quote:
Op maandag 23 januari 2006 02:12 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik vind het idee van' retributie in dit leven naar het volgende' het meest destructieve element van het christendom. Mensen wordt geleerd deze wereld te haten, het echte leven begint hierna. Die fatalistische instelling verziekt de maatschappij. Wat je nu hebt, dat is waar het bij blijft, dat is het leven waar je het meest moet uithalen.
.
pi_34371814
quote:
Op maandag 23 januari 2006 08:11 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

je weet niet wat het is... hebt het nooit ervaren.. laat staan dat je er mee in aanraking bent gekomen. hoe kun je er een mening over hebben?
Hoe kan jij dat nou weten? Mensen die gelovig zijn geweest en daar van zijn afgevallen kunnen daar veel beter over meepraten dan jij nu kunt. Punt is dat bijna iedereen die van zijn geloof is gevallen wel degelijk 'De Geest' heeft gehad. Kwestie van wakker worden eer je beseft wat een holle frase dat eigenlijk is. Is vergelijkbaar met je verliefdheid verliezen. Als je niet langer verliefd bent, dan pas ben je in staat om de ander op een realistische wijze te bekijken en de minpunten van je partner in te zien...
pi_34371840
quote:
Op maandag 23 januari 2006 08:07 schreef pmb_rug het volgende:
hoho arnold, het oude testament is niet vervallen! maar Gods staat nu anders tegenover de schepping dan voor Jezus. Jezus was een plan, dat is volbracht. vanaf dat moment is Israel ook niet meer uitverkoren.

Het is duidelijk dat in de bijbel niemand word opgeroepen een ander kwaad te doen, integendeel.

daarnaast, WAAR maak je (mbt de hel enzo) je druk over als je er toch niet in geloofd? verder is de keuze geheel aan jezelf. je kunt nooit zeggen dat je niet bent geinformeerd. zou lulliger zijn als je nergens wat vanaf wist.
Het OT is misschien niet vervallen, maar de wetten van mozes die vaak worden aangehaald hier in dit topic zijn wel degelijk vervallen.
pi_34372459
quote:
Op maandag 23 januari 2006 11:17 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Het OT is misschien niet vervallen, maar de wetten van mozes die vaak worden aangehaald hier in dit topic zijn wel degelijk vervallen.
Volgens Jezus niet:
Mat 5,18
Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.
pi_34372896
De er aan toegeschreven man achter de wetten is nog steeds dezelfde.
.
pi_34373304
In handelingen 15 staat anders heel duidelijk dat de Joodse wetten niet voor de Christenen gelden.
pi_34374311
Leuk he, zo'n boek dat zich voortdurend tegenspreekt. Moet je nou het woord van Jezus in Mat 5:18 (ook heel duidelijk) of het woord van de schrijver van Handelingen 15 geloven?

Dat is afhankelijk van de kerk waar je naar toe gaat.
Waarom zou God een boek redigeren dat op zoveel verschillende manieren is uit te leggen? Wat is het NUT hiervan?
  maandag 23 januari 2006 @ 13:24:47 #240
8369 speknek
Another day another slay
pi_34375628
quote:
Op maandag 23 januari 2006 08:07 schreef pmb_rug het volgende:
daarnaast, WAAR maak je (mbt de hel enzo) je druk over als je er toch niet in geloofd?
Ik maak me druk om het samenleven met mensen met een wrede moraal. Waar dat zich allemaal nog meer in uit, in het samenlevingscontract dat onze wet heet.
pi_34375784
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:24 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik maak me druk om het samenleven met mensen met een wrede moraal. Waar dat zich allemaal nog meer in uit, in het samenlevingscontract dat onze wet heet.
De uitingen van Christenen in Nederland is inderdaad schrikbarend, bomaanslagen en aanvallen van atheisten is aan de orde van de dag.....
  maandag 23 januari 2006 @ 13:33:46 #242
8369 speknek
Another day another slay
pi_34375923
Niet meer nee. Gelukkig heeft het seculier humanisme z'n werk gedaan in de opvoeding. Maar als de grondbeginselen nog steeds in een heilig boek staan, en mensen daarnaar conformeren, is het gepast waakzaam te blijven.
pi_34375997
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:33 schreef speknek het volgende:
Niet meer nee. Gelukkig heeft het seculier humanisme z'n werk gedaan in de opvoeding. Maar als de grondbeginselen nog steeds in een heilig boek staan, en mensen daarnaar conformeren, is het gepast waakzaam te blijven.
Ik kan me geen burgerlijke wreedheden bedenken die een christelijk religieuze oorzaak hebben?
pi_34376128
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:29 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

De uitingen van Christenen in Nederland is inderdaad schrikbarend, bomaanslagen en aanvallen van atheisten is aan de orde van de dag.....
In Nederland valt de invloed van Christenen tegenwoordig gelukkig wel mee. Er worden allang geen staven meer door de tongen geslagen van blasfemisten, heksen verbrand of astrologen in de gavngenis geworpen zoals in die goede oude tijd toen 100% van de Nederlanders zich Christen noemde. Wellicht is het slimmer om Nederland eens te vergelijken met een land waar wel heel veel Christenen zijn. Je weet wel, dat land dat in zijn eentje meer uitgeeft aan defensie dan de rest van de wereld.

Hier een onderzoek naar de invloed van religiositeit op de samenleving. Let op de grafiekjes onderaan. (figuur 2)
  maandag 23 januari 2006 @ 13:44:27 #245
8369 speknek
Another day another slay
pi_34376233
Monty Python heeft daar wel leuke sketches over.

.
No one is to stone anyone until I blow this whistle. Even, and I want to make this very clear, even if they do say Jehova!

Well she turned me into a newt. It's a witch! Burn her!

Nobody expects the spanish inquisition!
pi_34376391
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:40 schreef onemangang het volgende:

[..]

In Nederland valt de invloed van Christenen tegenwoordig gelukkig wel mee. Er worden allang geen staven meer door de tongen geslagen van blasfemisten, heksen verbrand of astrologen in de gavngenis geworpen zoals in die goede oude tijd toen 100% van de Nederlanders zich Christen noemde. Wellicht is het slimmer om Nederland eens te vergelijken met een land waar wel heel veel Christenen zijn. Je weet wel, dat land dat in zijn eentje meer uitgeeft aan defensie dan de rest van de wereld.
ze genieten echter nog wel uitzonderingsposities. bijvoorbeeld met het nieuwe zorgstelsel, christenen die gewetensbezwaren hebben tegen verzekeringen hoeven niet mee te doen. ze moeten wel geld afdragen, dus erg veel schieten ze er niet mee op. dat christenen hun kinderen graag aan allerlei ziekten bloot stellen door ze niet te vaccineren omdat god het zo wil, is ook zoiets. ambtenaren die geen homostellen willen inzegenen, omdat ze daar gewetensbezwaren tegen hebben.

rare posities vind ik dit. in feite stellen die mensen: mijn innerlijk gevoel van goed en kwaad staat boven de wet. een moordenaar hoeft dat niet te proberen. nu vind ik een moordenaar wel ernstiger dan een ambtenaar die niet inzegent, maar uiteindelijk gaat het erom of je toestaat dat mensen hun eigen geweten boven de wet mogen stellen. en daar hebben christenen nog wel degelijk een stevige positie in nederland.
lastertongen en kwaadsprekers die mij woorden en denkbeelden in de mond leiden die mij vreemd zijn joegen mij weg. tot een volgend leven.
pi_34376499
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:40 schreef onemangang het volgende:

[..]

Hier een onderzoek naar de invloed van religiositeit op de samenleving. Let op de grafiekjes onderaan. (figuur 2)
Ik zie niets gevaarlijks
pi_34376567
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:50 schreef egoipse het volgende:

[..]

ze genieten echter nog wel uitzonderingsposities. bijvoorbeeld met het nieuwe zorgstelsel, christenen die gewetensbezwaren hebben tegen verzekeringen hoeven niet mee te doen. ze moeten wel geld afdragen, dus erg veel schieten ze er niet mee op. dat christenen hun kinderen graag aan allerlei ziekten bloot stellen door ze niet te vaccineren omdat god het zo wil, is ook zoiets. ambtenaren die geen homostellen willen inzegenen, omdat ze daar gewetensbezwaren tegen hebben.

rare posities vind ik dit. in feite stellen die mensen: mijn innerlijk gevoel van goed en kwaad staat boven de wet. een moordenaar hoeft dat niet te proberen. nu vind ik een moordenaar wel ernstiger dan een ambtenaar die niet inzegent, maar uiteindelijk gaat het erom of je toestaat dat mensen hun eigen geweten boven de wet mogen stellen. en daar hebben christenen nog wel degelijk een stevige positie in nederland.
De vraag is of je het moet verplichten om bijvoorbeeld homo's te trouwen, ik zou er zelf geen moeite mee hebben, maar waarom zouden die homo's niet een andere ambtenaar kunnen kiezen? Ik vind het zelf gek dat mensen niet vaccineren, maar een grote bedreiging is het niet voor de volksgezondheid.
  maandag 23 januari 2006 @ 13:56:45 #249
8369 speknek
Another day another slay
pi_34376611
We staan nog onder Ierland bij acceptatie van de evolutieleer .
pi_34376961
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:53 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Ik zie niets gevaarlijks

H = Holland U= USA, J = Japan
pi_34377032
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:56 schreef speknek het volgende:
Als je een klein beetje oplet weet je dat er bijna geen enkele wetenschapper meer is die in de evolutieleer geloofd, hoe je het ook wendt of keert, het blijft ook een geloof.

Waarom is het moeilijker om te geloven dat er een kracht is die alles gemaakt heeft dan dat alles uit een bacterie uit de zee komt? En waar komt die dan vandaan? Het is allemaal onmogelijk om te begrijpen want ergens komt toch het begin vandaan......
pi_34377038
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:55 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

De vraag is of je het moet verplichten om bijvoorbeeld homo's te trouwen, ik zou er zelf geen moeite mee hebben, maar waarom zouden die homo's niet een andere ambtenaar kunnen kiezen? Ik vind het zelf gek dat mensen niet vaccineren, maar een grote bedreiging is het niet voor de volksgezondheid.
als je een neo-nazi-ambtenaar zou verplichten ook stellen met verschillende huidskleuren te trouwen, ook al heeft hij daar 'gewetensbezwaren' tegen, dan vind ik dat je dat ook voor die homostellen kunt verplichten. en ik vind in beide gevallen dat dat moet. hier zien we echter dat die neo-nazi (terecht!) niets heeft om zich op te beroepen, maar dat die christelijke ambentaar zich achter z'n geloof mag verschuilen. terwijl beide opvattingen botsen met de wet.
lastertongen en kwaadsprekers die mij woorden en denkbeelden in de mond leiden die mij vreemd zijn joegen mij weg. tot een volgend leven.
pi_34377084
quote:
Op maandag 23 januari 2006 13:56 schreef speknek het volgende:
maar atheïsten en geloven doen niet echt voor elkaar onder in nederland. dat is wel apart.
pi_34377094
quote:
Op maandag 23 januari 2006 14:10 schreef egoipse het volgende:

[..]

als je een neo-nazi-ambtenaar zou verplichten ook stellen met verschillende huidskleuren te trouwen, ook al heeft hij daar 'gewetensbezwaren' tegen, dan vind ik dat je dat ook voor die homostellen kunt verplichten. en ik vind in beide gevallen dat dat moet. hier zien we echter dat die neo-nazi (terecht!) niets heeft om zich op te beroepen, maar dat die christelijke ambentaar zich achter z'n geloof mag verschuilen. terwijl beide opvattingen botsen met de wet.
Een neonazi hoeft ook geen allochtonen te trouwen als hij dat niet wil, tenslotte mogen ambtenaren zelf kiezen of ze iemand wel of niet trouwen.
  maandag 23 januari 2006 @ 14:17:33 #255
8369 speknek
Another day another slay
pi_34377275
quote:
Op maandag 23 januari 2006 14:10 schreef Arnold_fan het volgende:
Als je een klein beetje oplet weet je dat er bijna geen enkele wetenschapper meer is die in de evolutieleer geloofd, hoe je het ook wendt of keert, het blijft ook een geloof.
.
pi_34378624
quote:
Op maandag 23 januari 2006 14:10 schreef Arnold_fan het volgende:
WAAAAT?! Bron?
99,85% van alle Amerikaanse wetenschappers die zich bezighouden met studies op het gebied van de mens, leven of aarde is overtuigd van de evoltietheorie.

Als je wetenschappers als taalkundigen of wiskundigen (die zich dus helemaal niet bezighouden met evolutie) dan zal dat percentage wel wat minder worden, ja.

Uit welke Christelijke bron heb jij die nonsens? Zou je ze willen vertellen dat liegen een zonde is?
quote:
Waarom is het moeilijker om te geloven dat er een kracht is die alles gemaakt heeft dan dat alles uit een bacterie uit de zee komt? En waar komt die dan vandaan? Het is allemaal onmogelijk om te begrijpen want ergens komt toch het begin vandaan......

Op al die vragen zijn allang antwoorden gegeven, zelfs hoe leven is ontstaan.

Kan jij in de Bijbel een antwoord op de vraag waarom de aarde niet in het midden van het universum staat, hoe het komt dat alle mensen er anders uitzien, waarom mannen tepels hebben, hoe zoetwatervissen na de zondvloed in de amazone terecht zijn gekomen, wat sterren zijn, wat dinosauriers zijn of hoe ziektes worden veroorzaakt vinden ?

Waarom slik jij medicijnen?
pi_34378888
Het universum volgens Jezus:

Marcus 13,25
de sterren zullen uit de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen.

(Ik zie het al voor me, al die sterren die op de aarde vallen
  maandag 23 januari 2006 @ 17:16:51 #258
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_34383407
quote:
Op maandag 23 januari 2006 15:08 schreef onemangang het volgende:
Het universum volgens Jezus:

Marcus 13,25
de sterren zullen uit de hemel vallen en de hemelse machten zullen wankelen.

(Ik zie het al voor me, al die sterren die op de aarde vallen
Het komt niet in je op dat het beeldspraak kan zijn?
pi_34384479
quote:
Op maandag 23 januari 2006 17:16 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Het komt niet in je op dat het beeldspraak kan zijn?
Nee, aangezien het geloof van Jezus in die tijd was gebaseerd op de algemene kennis van toen en Genesis 1:14 God zei: ‘Er moeten lichten aan het hemelgewelf komen om de dag te scheiden van de nacht. Ze moeten de seizoenen aangeven en de dagen en de jaren, 15 en ze moeten dienen als lampen aan het hemelgewelf, om licht te geven op de aarde. En zo gebeurde het. 16 God maakte de twee grote lichten, het grootste om over de dag te heersen, het kleinere om over de nacht te heersen, en ook de sterren.

Met dit wereldbeeld in gedachten, dat God minder tijd nodig had om alle sterren van het universum te schapen dan de mens en dat die sterren enkel en alleen 'lampen aan het hemelgewelf' waren om de mens te 's nachts verlichten... kan je echt niet spreken van beeldspraak, nee. Met zo'n wereldbeeld kunnen die sterren van het hemelgewelf vallen. Precies zoals Jezus het zich voorstelde. (hemelse machten=zuilen waar het gewelf op rust)
pi_34384683
quote:
Op maandag 23 januari 2006 14:17 schreef speknek het volgende:

[..]

.
Kijk, ik ben het alweer met het broertje van sizzler eens. En dat terwijl hij eerder met enorm afgezaagde grappen aan kwam zetten.

[ Bericht 8% gewijzigd door Johan_de_With op 23-01-2006 17:59:50 ]
  maandag 23 januari 2006 @ 18:04:05 #261
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_34385029
quote:
Op maandag 23 januari 2006 17:47 schreef onemangang het volgende:

[..]

Met dit wereldbeeld in gedachten, dat God minder tijd nodig had om alle sterren van het universum te schapen dan de mens en dat die sterren enkel en alleen 'lampen aan het hemelgewelf' waren om de mens te 's nachts verlichten... kan je echt niet spreken van beeldspraak, nee. Met zo'n wereldbeeld kunnen die sterren van het hemelgewelf vallen. Precies zoals Jezus het zich voorstelde. (hemelse machten=zuilen waar het gewelf op rust)
De gedachte dat er niets uit het "hemelsgewerf" kan vallen is natuurlijk incorrect aangezien men niet de middelen had (en/of de wil) om vallende meteorieten van sterren te onderscheiden. Natuurlijk maakt dat de gedachte dat "de sterren er zijn om de mensheid te verlichten" niet minder fout, maar een duidelijke nuancering is wel op zijn plaats.
pi_34385325
quote:
Op maandag 23 januari 2006 18:04 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
De gedachte dat er niets uit het "hemelsgewerf" kan vallen is natuurlijk incorrect aangezien men niet de middelen had (en/of de wil) om vallende meteorieten van sterren te onderscheiden.
Precies, maar je zou denken dat de zoon van God die kennis wel zou moeten hebben. Net als kennis over bacteriën (handen wassen voor het eten!) of over het bestaan van Amerika (koninkrijk gods zou over de hele wereld verspreid moeten worden tijdens het leven van de toehoorders van Jezus, dus deze informatie was niet onbelangrijk)

In plaats daarvan claimde Jezus dat je door gebed ALLES kon bereiken: Matt 7:7, Matt 17:20, Matt 21:21, Marcus 11:24. Terwijl de informatie dat veel ziektes worden veroorzaakt door slechte hygiéne (bacteriën/virussen) zoveel meer mensenlevens zou hebben gered.
pi_34385348
Zijn de hemelse machten echt zuilen?
  maandag 23 januari 2006 @ 18:20:21 #264
8369 speknek
Another day another slay
pi_34385502
quote:
Op maandag 23 januari 2006 17:53 schreef Johan_de_With het volgende:
Kijk, ik ben het alweer met het broertje van sizzler eens. En dat terwijl hij eerder met enorm afgezaagde grappen aan kwam zetten.
?
pi_34385579
quote:
Op maandag 23 januari 2006 18:20 schreef speknek het volgende:

[..]

?
. (Kijk, opponeerbare duimen stellen mij in staat dit hoofdje te plaatsen.)
pi_34449806
dit gaat over hoe republikeinen en democraten informatie interpreteren die hun niet welgevallig is. volgens mij geldt hetzelfde voor geloven. http://www.livescience.co(...)tical_decisions.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')