Jazeker. Wat te denken van deze uitspraak van JEZUS:quote:Op woensdag 18 januari 2006 12:48 schreef pfaf het volgende:
Het hele oude testament is een vrijbrief voor geweld en ontuchtelijkheden, dat is ook wel algemeen bekend.
Maar wat ik me laatst nog afvroeg: is er in het NT ook geweldsophemeling te vinden?
Aah fraai. Dan kan ik de volgende keer in dicsussie over het Chr. geloof dat argument ook onderuit halen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 12:52 schreef onemangang het volgende:
[..]
Jazeker. Wat te denken van deze uitspraak van JEZUS:
Lucas 19:27 En die vijanden van mij die niet wilden dat ik koning over hen werd, breng hen hier en dood ze voor mijn ogen.”’
Ik zal er nog wel eens wat meer voor je opzoeken pfaf.quote:Op woensdag 18 januari 2006 13:01 schreef pfaf het volgende:
[..]
Aah fraai. Dan kan ik de volgende keer in dicsussie over het Chr. geloof dat argument ook onderuit halen.
Dankje.
Hier eentje om de mythe dat Jezus zo vredelievend zou zijn onderuit te halen:quote:Op woensdag 18 januari 2006 13:01 schreef pfaf het volgende:
[..]
Aah fraai. Dan kan ik de volgende keer in dicsussie over het Chr. geloof dat argument ook onderuit halen.
Dankje.
Ik zag vorige week dat je dat nu niet meer betaald hoeft te doen?quote:Op woensdag 18 januari 2006 13:01 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik zal er nog wel eens wat meer voor je opzoeken pfaf.
quote:Op woensdag 18 januari 2006 13:05 schreef onemangang het volgende:
[..]
Hier eentje om de mythe dat Jezus zo vredelievend zou zijn onderuit te halen:
Lucas 12:51 Denken jullie dat ik gekomen ben om vrede te brengen op aarde? Geenszins, zeg ik jullie, ik kom verdeeldheid brengen.
(dit is overigens de enigste voorspelling van Jezus die werkelijk is uitgekomen)
quote:Op woensdag 18 januari 2006 13:05 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik zag vorige week dat je dat nu niet meer betaald hoeft te doen?
Dat eerste is niet zo voor een bepaalde groep Gristenen. Die nemen de Bijbel ook letterlijk als zijnde het woord Godsch.quote:Op woensdag 18 januari 2006 14:53 schreef Esc het volgende:
nogal absurde vergelijkingen natuurlijk.. de bijbel is een verzameling verhalen opgeschreven door apostelen e.d, die mag je vrij interpreteren, de koran is het letterlijke woord van god, die moet je ten alle tijden letterlijk nemen
overigens zijn citaten uit het oude testament niet erg representatief voor het christendom, het feitelijke christendom begint pas bij de geboorte van jezus en dus het nieuwe testament..
En wat krijg je dan? Een beetje bekrompen, intolerante grefo's of jehova's..niet te vergelijken met mensen die zichzelf opblazen..quote:Op woensdag 18 januari 2006 14:56 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Dat eerste is niet zo voor een bepaalde groep Gristenen. Die nemen de Bijbel ook letterlijk als zijnde het woord Godsch.
Nee, dan krijg je mensen die onverzekerd rondrijden en hun kinderen niet in laten enten.quote:Op woensdag 18 januari 2006 15:00 schreef Esc het volgende:
En wat krijg je dan? Een beetje bekrompen, intolerante grefo's of jehova's..niet te vergelijken met mensen die zichzelf opblazen..
Alweer nee, sommige Gristenen worden ook opgevoed in de letter van de Bijbel.quote:maar het punt is dat de bijbel niet letterlijk genomen hoeft te worden, nergens staat dat, christenen worden opgevoed in de geest van de bijbel, moslims worden opgevoed in de letter van de koran
Dat is wel het uiterste natuurlijk.. een gemiddelde staphorster gaat zelfs niet zo ver.. daarnaast staat het nergens in de bijbelquote:Op woensdag 18 januari 2006 15:02 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Nee, dan krijg je mensen die onverzekerd rondrijden en hun kinderen niet in laten enten..
Dat zal best, maar het punt is dat dat niet hoeft, hun geloof verplicht hun daar niet toe.quote:Alweer nee, sommige Gristenen worden ook opgevoed in de letter van de Bijbel.
Net zoals die moslims die zichzelf opblazen, ook een uiterste.quote:Op woensdag 18 januari 2006 15:05 schreef Esc het volgende:
Dat is wel het uiterste natuurlijk.. een gemiddelde staphorster gaat zelfs niet zo ver.. daarnaast staat het nergens in de bijbel
Zie boven.quote:Dat zal best, maar het punt is dat dat niet hoeft, hun geloof verplicht hun daar niet toe.
Nee die voeren gewoon uit waartoe ze worden opgedragen, zij volgen dus gewoon de leer. Die christenen niet.quote:Op woensdag 18 januari 2006 15:08 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Net zoals die moslims die zichzelf opblazen, ook een uiterste.
Die gedachte is er alleen maar in gekomen door schade en schande en jaren bloedvergieten. Voor pakweg 1600 werden alle nare regeltjes (heksenverbrandingen!!!) uit het OT wel degelijk letterlijkgenomen. Nog steeds wordt de bijbel door bedenkelijke kerken letterlijk genomen. (Hier een bestaande amerikaanse baptistenkerk die pleit voor de ddodstraf voor homosexuelen omdat de bijbel daarom vraagt)quote:Op woensdag 18 januari 2006 14:53 schreef Esc het volgende:
nogal absurde vergelijkingen natuurlijk.. de bijbel is een verzameling verhalen opgeschreven door apostelen e.d, die mag je vrij interpreteren, de koran is het letterlijke woord van god, die moet je ten alle tijden letterlijk nemen
Werkelijk? Waarom zegt Jezus dan dit?quote:overigens zijn citaten uit het oude testament niet erg representatief voor het christendom, het feitelijke christendom begint pas bij de geboorte van jezus en dus het nieuwe testament..
Bullshit. De moslims die zichzelf opblazen worden hiertoe aangezet door mensen die andere doelen nastreven, is mijn mening. Het zijn uitzonderingen, net zoals die kindertjes die niet worden ingeënd omdat dat volgens sommige Gristenen niet zou mogen van de HEERES HEERE.quote:Op woensdag 18 januari 2006 15:09 schreef Esc het volgende:
Nee die voeren gewoon uit waartoe ze worden opgedragen, zij volgen dus gewoon de leer. Die christenen niet.
Sorry hoor, maar deze theorie is zo voorspelbaar in een topic als deze.quote:Op woensdag 18 januari 2006 14:53 schreef Esc het volgende:
overigens zijn citaten uit het oude testament niet erg representatief voor het christendom, het feitelijke christendom begint pas bij de geboorte van jezus en dus het nieuwe testament..
quote:Op woensdag 18 januari 2006 13:11 schreef pfaf het volgende:
[..]
De Gids, je stond er niet meer in vorige week...
Dat is nog veel kortzichtiger als beweren dat het nieuwe testament enkel een liefdevolle God afspiegelt.quote:Op woensdag 18 januari 2006 12:48 schreef pfaf het volgende:
Het hele oude testament is een vrijbrief voor geweld en ontuchtelijkheden, dat is ook wel algemeen bekend.
geen letter van het oud testament mag geschrapt worden, zei jezus wel eens.quote:Op woensdag 18 januari 2006 16:27 schreef SCH het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar deze theorie is zo voorspelbaar in een topic als deze.
Wat jij zegt zijn geen feiten maar meningen en interpretaties. Je wilt de christenen de kost niet geven die de bijbel als letterlijk woord van God interpreteren. Je wilt ook de moslims de kost niet geven die de Koran zien als een boek dat je vrij mag interpreteren.
Ik vind het ook niet zo netjes om het OT ineens los te koppelen van de bijbel. Telt dan het scheppingsverhaal ook niet meer mee?
Dit getuigt van al het domheid van dit topic.quote:Op woensdag 18 januari 2006 13:01 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dankje.
Ja und? Houden veel katholieken zich aan de kathechismus. Ik neem je graag mee naar al die christenen die de bijbel letterlijk nemen. Van kaft tot kaft. Of letterlijk nemen van wat ze zo uitkomt. Voor het grootste gedeelte geldt de bijbel als het woord van god, iIdem geldt voor moslims. En voor beide groepen geldt net zo hard dat ze enorm aan het interpreteren zijn geslagen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 17:59 schreef placebeau het volgende:
En het feit dat in de islam de koran het woord van god is en voor katholieken de bijbel een geïnspireerd boek van mensen is in een concrete cultuur en tijdsgeest, is geen mening maar de officiële leer. Staat zelfs in de Katechismus.
Ach, dat hoor ik mensen nou nooit zeggen als bv. Ayaan Hirsi Ali weer eens een Korantekst uit de context rukt.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:40 schreef Boomstam het volgende:
[..]
Dit getuigt van al het domheid van dit topic.
Dat je alleen al zulke info wil om te bashen is al niet wijs.
maar dat je niet even naleest en fouten overneemt is serieus sneu![]()
weet je wat er boven het kopje van dat stukje staat? De gelijkenis van de ponden.
zoek nu zelf maar uit wat er wel bedoelt wordt.
wat is de context ?quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:41 schreef SCH het volgende:
[..]
Ach, dat hoor ik mensen nou nooit zeggen als bv. Ayaan Hirsi Ali weer eens een Korantekst uit de context rukt.
Bashen?quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:40 schreef Boomstam het volgende:
[..]
Dit getuigt van al het domheid van dit topic.
Dat je alleen al zulke info wil om te bashen is al niet wijs.
maar dat je niet even naleest en fouten overneemt is serieus sneu![]()
weet je wat er boven het kopje van dat stukje staat? De gelijkenis van de ponden.
zoek nu zelf maar uit wat er wel bedoelt wordt.
Het verhaal. Zoals hier iemand bestraffend werd toegesproken omdat hij iets uit een gelijkenis citeerde.quote:
Oh jawel hoor. De bijbel en de koran worden natuurlijk volop misbruikt tegenwoordig voor politieke doelen.quote:en ik hoor het wel mensen zeggen, alleen zijn dat geen christenen. ik denk dat er ook geen moslims zijn die iets roepen als er een bijbeltekst uit "de context" gerukt wordt...
Ik denk toch dat dat de uitzondering is. Enkel de getuigen van Jehova of andere sekten en bepaalde orthodoxe kerken en joden denken nog zo.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:40 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja und? Houden veel katholieken zich aan de kathechismus. Ik neem je graag mee naar al die christenen die de bijbel letterlijk nemen. Van kaft tot kaft.
dat is een vergelijkenisquote:Op woensdag 18 januari 2006 13:01 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dankje.
Waarom moet volgens Paulus de vrouw tijdens het bidden een hoofddeksel dragen. Omdat volgens Paulus eerst de vrouw staat, daarboven de man en dan God.quote:Op woensdag 18 januari 2006 12:48 schreef pfaf het volgende:
Maar wat ik me laatst nog afvroeg: is er in het NT ook geweldsophemeling te vinden?
Dat is net omdat de islam echt gelooft dat de Koran letterlijk het woord van God is.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:41 schreef SCH het volgende:
[..]
Ach, dat hoor ik mensen nou nooit zeggen als bv. Ayaan Hirsi Ali weer eens een Korantekst uit de context rukt.
Wanneer Hirsi Ali zogenaamd weer eens een Korankorantekst uit de context rukt.quote:Op woensdag 18 januari 2006 18:41 schreef SCH het volgende:
Maakt dat wat uit dan ?quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:38 schreef placebeau het volgende:
De context van de bijbelse verhalen is weldegelijk belangrijk. De wetten in Leviticus waren wetten die voor die tijd en specifiek voor het palestijnse volk golden.
De wet vervullen, moet je zien dat de wet samengevat kan worden als: Heb god lief met heel uw hart en uw naaste als u zelf. "Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.'quote:Op woensdag 18 januari 2006 15:17 schreef onemangang het volgende:
[..]
Die gedachte is er alleen maar in gekomen door schade en schande en jaren bloedvergieten. Voor pakweg 1600 werden alle nare regeltjes (heksenverbrandingen!!!) uit het OT wel degelijk letterlijkgenomen. Nog steeds wordt de bijbel door bedenkelijke kerken letterlijk genomen. (Hier een bestaande amerikaanse baptistenkerk die pleit voor de ddodstraf voor homosexuelen omdat de bijbel daarom vraagt)
[..]
Werkelijk? Waarom zegt Jezus dan dit?
Matt 5:17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.
Feitelijk ondersteunt Jezus hiermee alle oude wetten in het Oude Testament.
Of dit:
Joh 5,46 Als u Mozes zou geloven, zou u ook mij geloven, hij heeft immers over mij geschreven. 47 Maar als u niet gelooft wat hij geschreven heeft, hoe zou u dan geloven wat ik zeg?’
Wat is volgens je die goede context dat "op de dag des oordeels de ongelovigen zullen branden"quote:Op woensdag 18 januari 2006 20:47 schreef soulsurvivor het volgende:
Los of ik geloof in de bijbel, lijkt het me wel handig om de zaken in de goede context te brengen.
En wat is het verhaal ? Het gaat toch nog steeds om macht in een mannenmaatschappij. Dat kunnen we niet ontkennen. Of wou je beweren dat het om een verhaal van een echte god gaat ?quote:Op woensdag 18 januari 2006 19:01 schreef SCH het volgende:
[..]
Het verhaal. Zoals hier iemand bestraffend werd toegesproken omdat hij iets uit een gelijkenis citeerde.
er wordt wel meer misbruikt. gewelddadige films worden misbruikt als zijnde de oorsprong van al het geweld onder jongeren.quote:Oh jawel hoor. De bijbel en de koran worden natuurlijk volop misbruikt tegenwoordig voor politieke doelen.
Ik reageerde op een specifieke post Akker.quote:Op woensdag 18 januari 2006 21:05 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Wat is volgens je die goede context dat "op de dag des oordeels de ongelovigen zullen branden"![]()
Kijk als je wil bashen, doe het dan met feiten. Hoe kom je erbij dat alleen (Paulus en Johannes) het NT hebben geschreven? BV de Hebreeën is naar alle waarschijnlijkheid niet door paulus geschreven.quote:Op woensdag 18 januari 2006 21:05 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Het Oude Testament is verzonnen om aan het jodendom een meer nationalistische inhoud te geven. En het Nieuwe Testament is geschreven door twee geesteszieke personen (Paulus en Johannes). Waarom zouden we dan zoeken naar een "context".![]()
Alleen maar omdat er zoveel mensen in geloven![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |